Kuten jo aiemminkin totesin, minulle on sinänsä ihan sama vaikka tarjoilijat eivät suomea puhuisi. Lähinnä vaatii vaan melkoista laput silmillä kulkemista tai tietoista vääristelyä (en kylläkään ymmärrä miksi joku tätä tekisi) olla huomaamatta tätä ilmiötä, josta on lehdissäkin kirjoiteltu jo useampi vuosi. Mutta tätähän se on ollut jo jonkin aikaa, kun kaikki maahanmuuttoon liittyvät asiat on niin järjettömän latautuneita. Kai tässä on joku tällainen reaktio-vastareaktio-himmeli päällä, että kun yhdellä puolen kenttää ihan kaikki maitopurkin fontista lähtien mamujen syytä, niin toinen puoli kokee sitten velvollisuudekseen vähätellä tai esittää sokeaa kaikissa asioissa ja ilmiöistä, joissa on edes etäisesti sellainen mahdollisuus, että joku ajattelisi negatiivisesti maahanmuuttajista.
Mutta se mikä minulle *ei* ole ihan sama on se, että terveydenhuollossakaan ei voi luottaa saavansa palvelua omalla äidinkielellään. Siinä on kuitenkin vähän tärkeämmistä asioista kyse, kuin siitä ettei vahingossa tilaa väärää annosta. Englanti on ollut pääasiallinen työkieleni viimeiset toistakymmentä vuotta ja minulla tohtorin tutkinto biotieteissä, joten olen toki luultavasti hieman keskimääräistä paremmin kykeneväinen hoitamaan terveysasioitani myös englanniksi, mutta tästäkään ei ole hirveästi apua, jos sen *lääkärin* englanti ei ole tarpeeksi hyvää. Enkä silti kovin mielelläni haluaisi hoitaa terveysasioita englanniksi koska lääketieteen erikoissanasto ei kuitenkaan ole ollut missään aktiivikäytössä. Joten olen kyllä niin natsi, että vaadin jokseenkin täydellistä suomea terveydenhuollon ammatilaisiltani.
Ja nyt ennen kuin tulee lisää silmät pyöreinä sössöttäjiä, että e-en kyllä varppina ole tähänkään ilmiöön törmännyt, niin käsi sydämelle: kuinka paljon olette oikeasti julkisen puolen terveydenhuoltoa PKS:llä käyttäneet viimeisen kymmenen vuoden aikana? Itse nimittäin taisin armeijaa seuranneiden parinkymmenen vuoden aikana käydä ehkä kerran julkisella puolella lääkärissä ja muuten kaikki vähät lääkärikäynnit on hoituneet työnantajan kautta yksityisellä. Uskaltaisin tämän profiilin käyttäjäkunnan keskimääräisen koulutus-, ikä- ja sukupuoliprofiilin huomioiden väittää, että en ole tässä mitenkään kovin poikkeus. Tilanne muuttui kuitenkin lasten myötä ja sen jälkeen on tullut rampattua julkisen terveydenhuollon piirissä enemmänkin ja valitettavasti on jo useamman kerran tullut vastaan näitä kielimuureja. Ehkä mulla sitten vaan on älyttömän paska tuuri tai jotain.