• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Jos ansiosidonnainen olisi ollut lyhyempi, niin olisi joutunut luultavasti johonkin vuokratyöfirman listoille.

Tai sitten olisit opiskellut silti ja ottanut opintojen oheen jonkun osa-aikaisen työn ja sillä parantanut toimeentuloa ja vähentänyt kustannuksia yhteiskunnalle. Tai ehkä olisit saanut opintotukea ja opiskellut sen turvin. Tai ehkä olet hieno poikkeus, jolle X mittainen ansiosidonnainen oli juuri täydellinen, mutta 1000 muulle se pituus aiheuttaa vain lisäkustannuksia. Kannattaako silloin yhden takia maksattaa kaikille hirmuiset lisätuet? Ei ehkä kannata. Yli yksittäisen työttömän kokemuksesta ei voi vetään liikaa johtopäätöksiä.

Opintoihin on opintotukijärjestelmä, joka mahdollistaa pidemmän opiskelun kuin ansiosidonnainen, joka ei ole tarkoitettu täyden korkeakoulututkinnon suorittamiseen, vaan lyhyemmän työllistävän koulutuksen.

Mä kannatan lämpimästi (uudelleen)kouluttautumista tilanteessa jossa vanha ala ei työllistä niin hyvin. Mutta se ei tarkoita että samalla pitäisi antaa kaikkien lojua toimettomana ansiosidonnaisella. Opiskeluun voisi ihan hyvin tehdä oman järjestelmän, jolla esim. ansiosidonnaisen tasoa voisi nostaa tai pidentää sen kestoa jos kouluttautuminen on työllistävää ja se myös etenee.

Sopiva pituus mahdollisti juuri riittävän lisäopiskelun, että pääsi kiinni rahakkaisiin hommiin.

Hieno homma! Itse taas opiskelin korkeakoulussa työnteon ohella. Sekin onnistuu. En siis olliut päivääkään työttömänä ja sain ylemmän korkeakoulututkinnon. En silti oleta, että se onnistuu joka alalla tai joka tilanteessa jokaiselta.

Tutkimusten mukaan ansiosidonnaisen lyhentäminen nopeuttaa töihinpalaamista. Se myös luultavasti vähentää ansiosidonnaisen kustannuksia yhteiskunnalle. Siinä on kaksi hemmetin kovaa syytä lyhentää sitä ansiosidonnaista. Ja kun kustannukset laskevat, niin se motivoi yhä enemmän hakeutumaan töihin kun käteen voisi jäädä enemmän.
 
On saanut lukea niin paljon juttuja miten tuet lähtee jos opiskelee työttömänä että jos hommat loppuisivat niin räkisin itse kattoon ja matkustelisin sen ansiosidonnaisen ajan. Ei ole mitään järkeä suomessa yrittää mitään muuta kun joku työvoimatoimiston tantta kurittaa ja rankaisee heti.

Se lupakaan ei auta koska se voi olla virheellinen ja silti rangaistaan.


Vastaavia kertomuksia on niin kauan kuin vain muistaa.
 
Tilastoja voi tulkita monella tapaa. Minun mielestä siellähän näyttää olevan juuri sellainen 14% joka voisi työllistyä heti jos olisi niitä aktivointeja. Eli jos niitä aktivointeja olisi ansiosidonnaisessa heti alussa ja paljon niin siellähän on tuo alun piikki ja tuo lopun joka saataisin heti työelämään. Kuitenkin tuo että 14% makaa kotona 100 viikkoa ansiosidonnaiella on aivan hel-ve-tin kallista. Aivan helvetillistä rahantuhlausta.

Pitkäaikaistyöttömien tukirahoihinkin jo määrällisesti verrattuna helvetin iso summa rahaa. 2019 ansiosidonnaista maksettiin 1.9 miljardia, 2020 maksettin 2.9 miljardia, kassojen toimesta, mutta ajattelen että tuo olisi se kokonaissumma.
Ansiosidonnaisjärjestelmä kaipaa remonttia, mutta remontti tulisi toteuttaa toisella tapaa kuin mitä Kokoomus ja elinkeinoelämän järjestöt ehdottaa. Kokoomuksen ehdotushan nojaa siihen, että 30 vuoden työuran jälkeen työttömäksi jäävä on "ansiosidonnaisjärjestelmän hyväksikäyttäjä", mikäli uusi duuni ei järjesty 200 päivän sisällä.

Nykysysteemin ongelma on se, että 300 päivää kestävän ansiosidonnaisen piiriin pääsee jo työskentelemällä 26 viikkoa vähintään 1331 euron kuukausipalkalla. Tämä määrittely johtaa siihen, että mm. asfalttityöntekijät ja muut kausityöläiset painavat hommaa sen 26 viikkoa, minkä jälkeen jäädään pitkälle ansiosidonnaisvapaalle.

Systeemi tulisi muuttaa esimerkiksi siten että:
  • alle vuoden työrupeamalla saisi ainoastaan esimerkiksi 100 päivää kestävän ansiosidonnaisen
  • alle kahden vuoden työrupeamalla saisi 200 päivää kestävän ansiosidonnaisen
  • 300, 400 jas 500 päivän ansiosidonnainen vaatisi jo vuosia kestävän työuran
Ei ole vaikeaa matematiikkaa. Vaikka tuo 14% pois ansiosidonnaisen tuista olisi helpot 266-450 miljoonaa, riippuen laskeeko 2020 vai 2019 summista. Ja oikeastihan se on enemmän kun sossutukien maksamisen sijaan rahaa tulisi verotuloina. Toki oma kuriositeettinsä on se, että työttömien turhiin koulutuksiin ja kotouttamiskoulutuksiin menee satoja miljoonia vuosittain, varmasti lähemmäs miljardi kuin sata miljoonaa... Rahaa, joka on käytännössä puhdasta yritystukea ilman mitään työllistmisvaikutuksia.
Työttömien koulutusohjelmia tulisi ehdottomasti ruveta benchmarkkaamaan. Hyville ohjelmille tulisi antaa lisää määrärahoja ja vastaavasti lakkauttaa koulutusohjelmia, jotka eivät johda oikeaan työllistymiseen.

Olen sivusta seurannut erään elämäntapatyöttömän tuttavani taivallusta. Puuhastelukurssia ja hörhöilyä toiseensa perään, vaikka otsalohkolla näkee, etteivät ne johda mihinkään. Aivan täydellistä verovarojen haaskausta. Väkisin tullut mieleen, että onko näiden kurssien ainoa tarkoitus työllistää pelkästään kouluttajia.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.
Suomessa irtisanominen on helppoa ja halpaa verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan.

Esimerkiksi Saksassa ja Italiassa jo pelkästä irtisanomisesta tai toimipisteen lakkauttamisesta päättäminen on todella monen mutkan takana. Paikalliset viranomaiset laittavat yritykset lujille, kun irtisanomisista ollaan päättämässä. Pienikin muotovirhe prosessissa johtaa helposti kuukausien viivästyksiin. Kyse on aivan tarkoituksellisesta kiusanteosta ja viivyttämisestä. Suomessa tällainen viivyttäminen ei ole edes mahdollista, vaan teatraaliset YT-neuvottelut kestää max 6 viikkoa ja sen jälkeen voi laput jaella käteen ja vartija saattelee ulkoovelle.

Kuten sanoit, monessa Euroopan maassa yrityksen velvollisuus maksaa irtisanomiskorvauksia on kirjattu lakiin ja/tai työehtosopimuksiin. Saksan metallissa on kirjattu irtisanomiskorvauksen laskukaava: työntekijän ikä kertaa työvuosien määrä jaettuna 35:llä. Esimerkiksi 55-vuotias jolla on 20 palvelusvuotta, saa 2,5 vuoden palkan irtisanomiskorvauksena.

Ruotsissa irtisanominen toimii "last in - first out" -periaatteella. Työnantaja ei voi valikoida vapaasti irtisanottavia, vaan viimeksi organisaatioon tullut pitää irtisanoa ensin jne.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.

Toki esim. Muricassa ei ole mitään sosiaaliturvaa, ja siellä voi myös antaa välittömästi kenkää ilman mitään syytä, jos siltä tuntuu.
 
Itse kun olin pidempään ansiosidonnaisella niin se oli kyllä mukavaa aikaa. Rahaa tuli paljon tilille ja ei ollut stressiä. Pystyi käydä viikolla hyvin bilettämässä ja kahvilla ym.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.
Tämä on tärkeä pointti jo senkin takia että kun suuret monikansalliset yritykset haluavat työntää väkeä pihalle, niin se yleensä tehdään siinä maassa, missä se onnistuu helpoiten. = halvimmalla. Suomen matala irtisanomissuoja haittaa omalta osaltaan kansainvälistä kilpailukykyäkin.

Toki esim. Muricassa ei ole mitään sosiaaliturvaa, ja siellä voi myös antaa välittömästi kenkää ilman mitään syytä, jos siltä tuntuu.
Murican sosiaaliturva on olemassa. Esimerkiksi työssäkäyvänä on oikeutettu ruokatiketteihin (food stamps). Eli jenkkimäiseen tyyliin tuetaan riistäjäfirmoja, jotka maksavat huonoa palkkaa niin että valtio maksaa osan palkasta noin. Tähän mekin ollaan menossa, työssäkäynti on palkan ja sosiaaliturvan ansaitsemista.

Ja tuo irtisanomishomma toimii myös toisinpäin. Työntekijä voi ilmoituksella lopettaa työt siltä seisomalta. Miksi ei meilläkin? Itse en tuollaisia kannata, meillähän on jo koeajat venytetty äärimmilleen. Esimerkiksi mäkkärissä ensimmäinen vuosi on harjoittelijan palkalla about 8€ ja potku voi tullaa persiille joka päivä. En jaksa guuglettaa ravintola-alan tessiä mutta suoli.fiistä löytyi että ekat 320h palkka olisi 6.5h... Vasta vuoden jälkeen tulee täysi palkka. Ei voi vakavalla naamalla sanoa että tuet on liian hyvät jos palkka on 6.5€...
 
Viimeksi muokattu:
Murican sosiaaliturva on olemassa. Esimerkiksi työssäkäyvänä on oikeutettu ruokatiketteihin (food stamps). Eli jenkkimäiseen tyyliin tuetaan riistäjäfirmoja, jotka maksavat huonoa palkkaa niin että valtio maksaa osan palkasta noin. Tähän mekin ollaan menossa, työssäkäynti on palkan ja sosiaaliturvan ansaitsemista.

Joo, aika kehno tilannehan jenkeissä on työntekijän kannalta. Ja ollaan Suomessakin jo menty siihen että Kela subventoi matalapalkka-aloja, etenkin pääkaupunkiseudulla.

Ja tuo irtisanomishomma toimii myös toisinpäin. Työntekijä voi ilmoituksella lopettaa työt siltä seisomalta. Miksi ei meilläkin? Itse en tuollaisia kannata, meillähän on jo koeajat venytetty äärimmilleen. Esimerkiksi mäkkärissä ensimmäinen vuosi on harjoittelijan palkalla about 8€ ja potku voi tullaa persiille joka päivä. En jaksa guuglettaa ravintola-alan tessiä mutta suoli.fiistä löytyi että ekat 32h palkka olisi 6.5h... Vasta vuoden jälkeen tulee täysi palkka. Ei voi vakavalla naamalla sanoa että tuet on liian hyvät jos palkka on 6.5€...

Joo-o, toi 6,5e/h on lähinnä vitsi... Ei ihmekään ettei tolla palkalla nappaa tehdä töitä, jos työkkäristä saa melkein saman. :rolleyes:

Mutta ei kai koeaika vuotta saa kestää? Luulin että se oli rajattu puoleen vuoteen.
 
Joo, aika kehno tilannehan jenkeissä on työntekijän kannalta. Ja ollaan Suomessakin jo menty siihen että Kela subventoi matalapalkka-aloja, etenkin pääkaupunkiseudulla.



Joo-o, toi 6,5e/h on lähinnä vitsi... Ei ihmekään ettei tolla palkalla nappaa tehdä töitä, jos työkkäristä saa melkein saman. :rolleyes:

Mutta ei kai koeaika vuotta saa kestää? Luulin että se oli rajattu puoleen vuoteen.
Kirjoitin huonosti ja täyteen kirjoitusvirheitä. Tuo 6.5€ oli peräisin suomipistefiin 2007 vuoden kirjoituksesta.

Löysin myös jutun missä mäkkärin palkka kerrotaan:
Aloitin vasta, joten harjoittelijan tuntipalkkani on 8,62 euroa
ja
Palkka ei ole vielä kehittynyt, sillä aloitin vasta. Vuoden jälkeen harjoittelijan palkka nousee.
 
Ajattelen että suurimmat yhteiskunnan lähitulevaisuuden ongelmat olisivat tällä hetkellä kuitenkin liikalihavuus, liikkumattomuus, mielenterveysongelmat ja miesten syrjäytyminen. Työttömyys ja valtionvelka ovat vielä täysin hallinnassa. Mutta käytännössä voimme olla jo tilanteessa missä eliniän huippupituus on jo saavutettu. Varusmiesten kunto huononee ja paino kasvaa. Liikutaan vähemmän. Kun tällä tyylillä kasvetaan vanhoiksi niin terveitä vuosia on loppupäässä vähemmän ja ne loppuvat aikaisemmin.

Isompi osa jää välille varhaiseläkkeelle ja ero erittäin hyvin ja erittäin huonosti toimeentulevien terveydessä ja hyvinvoinnissa kasvaa. Oletuksena kun on että kun nyt isot ikäluokat jäävät pois ja hitaasti kuolevat niin nuoremmat sitten selkä limassa maksavat ne eläkkeet. Tässä piilee ihan koko Suomen selviytymisen kannalta suuri vaara, että huoltosuhde romahtaa koska yksinkertaisesti työssäkäyvät ovat fyysisesti ja henkisesti liian huonossa kunnossa ja liian suuri määrä varsinkin miehiä on annettu syrjäytyä.

Biologian puolesta jotain helppoja keinoja voisi olla. Yksi olisi myöhäistää poikien koulun alkua vuodella. Poikien aivot kun kehittyvät hitaammin ja myöhemmin. Toinen asia mihin pitäisi panostaa hirveästi on kiusaamisen esto. Ihan tutkimuksissa on löydetty että kiusaaminen vaikuttaa haitallisemmin lapsen aikuisuuteen kuin esimerkiksi seksuaalinen hyväksikäyttö! Siihen millä kansa saataisiin liikkumaan enemmän ja syömään vähemmän on vaikeaa antaa mitään ohjetta. Liikuntaakin joku 3 tuntia viikossa vastaa samaa kuin laihduttaisi 15 kiloa, yhden tutkimuksen mukaan. Nyt kun oikeistohallitus pääsee taas leikkaamaan juuri koulutuksesta ja sotesta niin liikalihavuus ja liikkumattomuus pahenevat.
 
Ei tarvitse. Ansiosidonnaisen kiristystä ei tarvitse kompensoida yhtään millään tavalla. Ei kaikki edut ole sellaisia joita yhteiskunnan kannattaa ylläpitää.

Kirjoitin "tuntuvasti". En ole varsinaisesti ansiosidonnaisen leikkaamista ja kehittämistä vastaan, mutta olemassaolevaa järjestelmää ei vain voi mennä yht'äkkiä räjäyttämään totaalisesti.
Ansiosidonnaisen leikkaaminen nolliin olisi hankalaa jo siitäkin syystä, että useimmat meistä ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksua koko työikänsä. Koska kyseessä on nimensä mukaisesti vakuutus, olisi varsin kummaa, jos vakuutusmaksuilleen ei saisikaan vastinetta, jos työttömyys sitten sattuisikin osumaan omaan nilkkaan vuosikymmenien työuran jälkeen.
 
Ansiosidonnaisen leikkaaminen nolliin olisi hankalaa jo siitäkin syystä, että useimmat meistä ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksua koko työikänsä. Koska kyseessä on nimensä mukaisesti vakuutus, olisi varsin kummaa, jos vakuutusmaksuilleen ei saisikaan vastinetta, jos työttömyys sitten sattuisikin osumaan omaan nilkkaan vuosikymmenien työuran jälkeen.

En ehdota (eikä kukaan muukaan) ansiosidonnaisen poistamista. Vaan kannatan sen lyhentämistä ja porrastuksen kokeilemista. Sipilän hallitus lyhensi ansiosidonnaista 100 päivällä, sama onnistuu nytkin. Nolliin se ei katoa. En muista, kompensoitiinko tuota mitenkään silloin. Jos joku muistaa, niin saa kertoa.

En myöskään näe mitään ongelmaa siinä, että ansiosidonnainen lyhenee myös niillä, jotka ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksuja X vuotta. Suurin osa veroluontoisista maksuista ei anna mitään taekeita, että etuus on nykyisenkaltainen sitten joskus kun sitä itse tarvitsee. Ansiosidonainen ei ole eläkkeenkaltainen asia, jota koskisi omaisuudensuoja. Se ei ole ansaittua vastiketta työstä, kuten eläke.

Paljon suuremman moraalisen ongelman näen siinä, että työttömyysvakuutusmaksuja maksaneet kassoihin kuulumattomat eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen, vaan rahoittavat muiden ansiosidonnaista.

Jos Kokoomus ja PS muodostavat hallituksen, uskon että ansiosidonnainen tiukkenee.
 
En myöskään näe mitään ongelmaa siinä, että ansiosidonnainen lyhenee myös niillä, jotka ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksuja X vuotta. Suurin osa veroluontoisista maksuista ei anna mitään taekeita, että etuus on nykyisenkaltainen sitten joskus kun sitä itse tarvitsee. Ansiosidonainen ei ole eläkkeenkaltainen asia, jota koskisi omaisuudensuoja. Se ei ole ansaittua vastiketta työstä, kuten eläke.

Pakollinen työttömyysvakuutusmaksu ei itseasiassa hirveästi poikkea pakollisesta eläkevakuutuksesta. Kummassakin maksetaan ulkoiselle rahastolle, kummassakin katetaan koko vakuutetun väestön kuluja yhteisvastuullisesti ja kumpikin maksetaan työnantajan ja työntekijän osuuksina. Erona on lähinnä se, että eläkkeessä korvamerkataan "jotain" ja kyseessä on rahastoiva malli.
Voisin kuvitella, että jos ansiosidonnaiseen tehtäisiin dramaattisia muutoksia, joku kyseenalaistaisi tämän ja veisi asian oikeuteen, jossa selvitettäisiin onko työttömysvakuutusmaksuilla sittenkin omaisuudensuoja. Kyseessä ei kuitenkaan ole vero vaan vakuutus.
 
Pakollinen työttömyysvakuutusmaksu ei itseasiassa hirveästi poikkea pakollisesta eläkevakuutuksesta. Kummassakin maksetaan ulkoiselle rahastolle, kummassakin katetaan koko vakuutetun väestön kuluja yhteisvastuullisesti ja kumpikin maksetaan työnantajan ja työntekijän osuuksina. Erona on lähinnä se, että eläkkeessä korvamerkataan "jotain" ja kyseessä on rahastoiva malli.
Voisin kuvitella, että jos ansiosidonnaiseen tehtäisiin dramaattisia muutoksia, joku kyseenalaistaisi tämän ja veisi asian oikeuteen, jossa selvitettäisiin onko työttömysvakuutusmaksuilla sittenkin omaisuudensuoja. Kyseessä ei kuitenkaan ole vero vaan vakuutus.

No ei ole omaisuudensuojaa kun se on etuus, jonka saat vain jos joudut työttömäksi, se ei ole vastiketta siitä työstä. Ja työttömyysvakuutus on myös "rahastoiva malli". Työttömyysvakuutusmaksut rahastoidaan (Työllisyyysrahastoon)ja rahasto maksaa osuuden ansiosidonnaisen kustannuksista. Kassat ja valtio maksaa loput.

Ja edes kaikki eläkkeet eivät ole omaisuudensuojan piirissä. Kansaneläke ei ole tällainen eläke. Siitä vaan viemään asia oikeuteen. Tai ehkä joku kokeili onneaan jo 2016.
 

VS: Johtajien palkkoihin käytetty rahamäärä kuusinkertaistui sote-uudistuksen myötä

Sillälailla.
Tällekin törsäämiselle löytyi täältä puolustelijoita. Nythän kuulemma poliitikot ja oikeat johtajat ovat tekemässä päätöksiä eikä mitkään toimistolääkärit, niin rahaa säästyy. On kyllä totaalisen surkea yleinen arviointikyky eräillä yhtään mihinkään asiaan liittyen. Aivan kuten vihreät ja ydinvoima. Tulee helvetin kalliiksi, kun täysin tuuliajolla toimivat ihmiset tekevät päätöksiä.

Sitten voi aina tarinoida, että: "Mutta hyvä poliitikko se muuttaa mielipidettään maailman muuttuessa." EI! Sitä kutsutaan takinkääntäjäksi. Hyvä poliitikko ymmärtää asioiden syy-seuraussuhteita ja osaa arvioida päätöstensä seuraukset ja peilata ne tulevaisuuteen niin lyhyellä, kuin pidemmälläkin ajanjaksolla, eikä kiihkoile ideologiansa kanssa.

Persut oli tässäkin oikeassa ja kyseessä on nimenomaisesti "kallis hallintohimmeli".

Miksi siis uskoisimme takinkääntäjiä siinäkään, että olisi Suomalaisten etu olla hiilineutraali 2035? Väärässä ovat siinäkin ihan jo edellisten, perseelleen menneiden päätösten perusteella...
 
Viimeksi muokattu:

VS: Johtajien palkkoihin käytetty rahamäärä kuusinkertaistui sote-uudistuksen myötä

Sillälailla.
Tällekin törsäämiselle löytyi täältä puolustelijoita. Nythän kuulemma poliitikot ja oikeat johtajat ovat tekemässä päätöksiä eikä mitkään toimistolääkärit, niin rahaa säästyy. On kyllä totaalisen surkea yleinen arviointikyky eräillä yhtään mihinkään asiaan liittyen. Aivan kuten vihreät ja ydinvoima. Tulee helvetin kalliiksi, kun täysin tuuliajolla toimivat ihmiset tekevät päätöksiä.

Sitten voi aina tarinoida, että: "Mutta hyvä poliitikko se muuttaa mielipidettään maailman muuttuessa." EI! Sitä kutsutaan takinkääntäjäksi. Hyvä poliitikko ymmärtää asioiden syy-seuraussuhteita ja osaa arvioida päätöstensä seuraukset ja peilata ne tulevaisuuteen niin lyhyellä, kuin pidemmälläkin ajanjaksolla, eikä kiihkoile ideologiansa kanssa.

Persut oli tässäkin oikeassa ja kyseessä on nimenomaisesti "kallis hallintohimmeli".

Miksi siis uskoisimme takinkääntäjiä siinäkään, että olisi Suomalaisten etu olla hiilineutraali 2035? Väärässä ovat siinäkin ihan jo edellisten, perseelleen menneiden päätösten perusteella...

Sipilän hallituksessa PS oli ajamassa ihan samanlaista himmeliä Suomeen. Katseli vierestä, kun Kepu ja Kokoomus riitelivät siitä, että montako aluetta pitäisi olla ja kuinka nopeasti valinnanvapaus tulisi toteuttaa.
 
Sipilän hallituksessa PS oli ajamassa ihan samanlaista himmeliä Suomeen. Katseli vierestä, kun Kepu ja Kokoomus riitelivät siitä, että montako aluetta pitäisi olla ja kuinka nopeasti valinnanvapaus tulisi toteuttaa.
Eikä pelkästään katsellut vierestä, sillä sosiaali- ja terveysministeriö oli persuilla (Mäntylä, Mattila).

Mutta siis tämä tilanne oli odotettavissa, kun organisaatioita yhdistetään. Samahan tapahtuu aina kuntaliitoksissa. Suoja-ajan mentyä muutosneuvottelut eli entiset yt:t vaan käyntiin ja ylimääräiset ulos.
Tai alkaahan ne itsekin hakeutua muualle siinä vaiheessa.
 
Sipilän hallituksessa PS oli ajamassa ihan samanlaista himmeliä Suomeen. Katseli vierestä, kun Kepu ja Kokoomus riitelivät siitä, että montako aluetta pitäisi olla ja kuinka nopeasti valinnanvapaus tulisi toteuttaa.

Onko jotain lähteitä antaa että nimenomaan yhtä paljon olisi paskottu?
 
Onko jotain lähteitä antaa että nimenomaan yhtä paljon olisi paskottu?

Onko ihmisten muisti oikeasti näin lyhyt?

Silloin, kun PS oli hallituksessa, päätettiin tehdä sote-uudistus, jossa olisi tullut 18 maakuntaa ja 15 sote-aluetta. Plus valinnanvapaus heti. Eli melkoinen rahareikä ja katastrofi. Tuosta voit lukea tarkemmin, mitä silloin sovittiin.
 
Onko ihmisten muisti oikeasti näin lyhyt?

Silloin, kun PS oli hallituksessa, päätettiin tehdä sote-uudistus, jossa olisi tullut 18 maakuntaa ja 15 sote-aluetta. Plus valinnanvapaus heti. Eli melkoinen rahareikä ja katastrofi. Tuosta voit lukea tarkemmin, mitä silloin sovittiin.

Ei tuo tarkoita sitä että samalla tavalla oltaisiin paskottu ja 6-kertaistettu johtajien palkat.
 
Ei tuo tarkoita sitä että samalla tavalla oltaisiin paskottu ja 6-kertaistettu johtajien palkat.
Eihän tuo niin väittänytkään, vaan että ”samanlaista himmeliä”.
Se oli ihan sun oma keksimä muotoilu se ”yhtä paljon olisi paskottu”.

Mutta siis kaikkihan tiesi etukäteen, että palkkakulut nousee ensinnäkin palkkaharmonisoinnin kautta, toiseksi TES-kierroksella, kolmanneksi siksi, kun pienen alueen johtaja muuttuu ison alueen johtajaksi (alaisten ja taloudellisen vastuun määrä kasvaa).

Nyt se seuraava tulossa oleva vaihe on höylätä niiden määrä pienemmäksi. Tästähän Kokoomus nyt jo puhuukin (vaikka varmaan jää tuhnuksi kun alalla moni on niiden omia äänestäjiä).

Tosin. Samaa on yritetty poliisihallinnossa poliisiuudistuksesta saakka, ja siinä on sentään vaan yksi työnantaja. Ei ole kovin hyvin onnistunut. Vaikka iso motivaatio on ollut saada kentälle lisää resurssia sitä kautta.
 
Onhan se tietysti mahdollista, että niin hiilineutraalisuustavoite ja nämä uudet johtajat saavat kuin saavatkin säästöjä aikaiseksi, mutta onhan se aivan herttaisen, sinisilmäisen lapsellista ajattelua.
Olisikin kiva kun meille kaikille löytyisi jokin kiva 7000e-20 000e/kk toimistotyö autoedulla ja ilman työaikoja, mutta ei tämä maailma taida toimia niin muutakuin vasemmiston päiväunissa.
Tähän kävisi se meemi setäoletetusta jolla on päässä blenderi jonka sisällä aivot silppuuntuu ympäriinsä ja kuola valuu suunpielestä.
 
Eihän tuo niin väittänytkään, vaan että ”samanlaista himmeliä”.
Se oli ihan sun oma keksimä muotoilu se ”yhtä paljon olisi paskottu”.

Niin, eli spekulointia että Kokoomuksen ja Keskustan olisi ollut yhtä paska kuin tämä nyt toteutunut himmeli, koska sitä ei koskaan nähty käytännössä.

Mutta oleellinen pointti nyt että kunnia tästä toteuduneesta sudesta on vasemmistohallituksella ja sitä puolustamaan kannattaisi keksiä parempia argumentteja että "katselitte vieressä kun joku muu olisi ehkä kenties tehnyt yhtä paskan!"
 
Niin, eli spekulointia että Kokoomuksen ja Keskustan olisi ollut yhtä paska kuin tämä nyt toteutunut himmeli, koska sitä ei koskaan nähty käytännössä.

Mutta oleellinen pointti nyt että kunnia tästä toteuduneesta sudesta on vasemmistohallituksella ja sitä puolustamaan kannattaisi keksiä parempia argumentteja että "katselitte vieressä kun joku muu olisi ehkä kenties tehnyt yhtä paskan!"

Tietenkin on spekulointia, kun koko uudistus kaatui. Mutta ei ole mitään syytä, miksi Sipilän hallituksen isommasta ja sekavammasta viritelmästä ei olisi tullut yhtä paskaa. Ihan samanlainen maakuntaviritelmä sekin oli + valinnanvapauden toteuttaminen heti (johon sitten koko uudistus pitkälti kaatuikin).

Parhaan viritelmän olisi saanut aikaan luultavasti sellainen hallitus, jossa kepu ei olisi ollut mukana. Kepulle kun nimenomaan oli tärkeää saada mahdollisimman paljon alueille uusia virkoja. SDP ja KOK olisivat luultavasti tehneet viisi aluetta nykyisten Erva-alueiden pohjalta. PS:llä ei tainnut olla asiaan mitään kantaa, katsoi vierestä.
 
Asiaton käytös
Vittu mitä porukkaa täällä pyörii, pidetään kakista tilanteista kiinni, jos te olette kiitos kaikesta.
 
Kuka tämä paskahousu edes on. Tuo vitun paskahousu kuvittelee olevansa joku

Lainaatko linkistä oleeliisemman asian mitä haluat sillä kertoa, kun pelkkien linkkien viskomiken ei ole sallittua.

Ja ihan vinkkinä, että jos korkki on auki, niin kannattaa pitää foorumi kiinni ja toisin päin. Ainakin vahva tunne tulee sellaisesta, kun katsoo noita ulostuloja.
 
Eli myönnät, että vituiksi meni, mutta ei haittaa, koska joku muu meinasi jossain vaiheessa ehkä tehdä yhtä sekavan himmelin?

Se nähdään tulevaisuudessa, nyt järjestelmä on alirahoitettu suhteessa tarpeisiin (toki oli aikaisempikin). Joka tapauksessa oli aikamoinen ongelma se, että suuri osa erityisesti terveydenhuoltoa on demokraattisen päätöksenteon ulkopuolella. Lisäksi suuri ongelma on ollut perusterveydenhuollon ja erityissairaanhoidon resurssien epäsuhtainen jakautuminen (tämä juontaa juurensa jo kauempaa historiasta, eli kuntien valtionosuusjärjestelmän uusimisesta vuonna 1993), joka on johtanut siihen, että perusterveydenhuolto on näivettynyt.

Koko tästä "himmelistä" on ollut kaikkien puolueiden sopu ennen Sipilän hallitusta, eikä se ollut ihan huono. Sipilän hallitus vaan heitti sen sovun roskiin heti vaalikauden alussa. Ideana on ollut siis, että perusterveydenhuollolla ja erityissairaanhoidolla on sama järjestäjä, jolloin rahoitusta ja palveluja saataisiin ohjattua järkevämmin. Lisäksi ideana on ollut, että tämän järjestäjän pitäisi olla demokraattisen päätöksenteon piirissä (nythän esimerkiksi erikoissairaanhoitoa tuottavien sairaanhoitopiirien päätöksenteko ei ollut). Ongelmana sekä Sipilän että tämän hallituksen uudistuksessa on se, että näitä maakuntia/hyvinvointialueita on aivan liikaa. Se on se Kepun vaikutus ja luultavasti se syy, miksi he tähän edelliseen hallitukseen suostuivat.
 
Se nähdään tulevaisuudessa, nyt järjestelmä on alirahoitettu suhteessa tarpeisiin (toki oli aikaisempikin). Joka tapauksessa oli aikamoinen ongelma se, että suuri osa erityisesti terveydenhuoltoa on demokraattisen päätöksenteon ulkopuolella. Lisäksi suuri ongelma on ollut perusterveydenhuollon ja erityissairaanhoidon resurssien epäsuhtainen jakautuminen (tämä juontaa juurensa jo kauempaa historiasta, eli kuntien valtionosuusjärjestelmän uusimisesta vuonna 1993), joka on johtanut siihen, että perusterveydenhuolto on näivettynyt.

Koko tästä "himmelistä" on ollut kaikkien puolueiden sopu ennen Sipilän hallitusta, eikä se ollut ihan huono. Sipilän hallitus vaan heitti sen sovun roskiin heti vaalikauden alussa. Ideana on ollut siis, että perusterveydenhuollolla ja erityissairaanhoidolla on sama järjestäjä, jolloin rahoitusta ja palveluja saataisiin ohjattua järkevämmin. Lisäksi ideana on ollut, että tämän järjestäjän pitäisi olla demokraattisen päätöksenteon piirissä (nythän esimerkiksi erikoissairaanhoitoa tuottavien sairaanhoitopiirien päätöksenteko ei ollut). Ongelmana sekä Sipilän että tämän hallituksen uudistuksessa on se, että näitä maakuntia/hyvinvointialueita on aivan liikaa. Se on se Kepun vaikutus ja luultavasti se syy, miksi he tähän edelliseen hallitukseen suostuivat.
Eli terveydenhuoltoa on paskottu jo vuosikymmeniä Kokoomuksen, Keskustan ja SDP:n vahtivuorolla. Perussuomalaisilla on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mutta jostain syystä ovat osasyyllisiä, siitä huolimatta, että Sipilän sote- ja maakuntauudistus kaatui. Asia selvä.
 
Eli terveydenhuoltoa on paskottu jo vuosikymmeniä Kokoomuksen, Keskustan ja SDP:n vahtivuorolla. Perussuomalaisilla on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mutta jostain syystä ovat osasyyllisiä, siitä huolimatta, että Sipilän sote- ja maakuntauudistus kaatui. Asia selvä.

No sen kerran, kun PS oli vallassa, se oli ajamassa Suomeen massiivista maakuntahimmeliä. Nyt toteutunut on pienempi, kuin silloin suunniteltu. Muuten heillä ei valtaa ole valtakunnan tasolla koskaan ollut, joten eivät ole voineet olla päättämässäkään. Silloin myös hyväksyivät Kreikan kolmannen tukipaketin, vaikka vastustivat paketteja oppositiossa. Pitää katsoa sitä, mitä puolue on tehnyt, ei sitä, mitä se väittää tekevänsä, eikö vain?

Tosin heillä ei silloin kyllä näyttänyt olevan omaa kantaa sote-uudistukseen, katsoivat vierestä Kokoomuksen ja Kepun riitelyä.
 
Eli terveydenhuoltoa on paskottu jo vuosikymmeniä Kokoomuksen, Keskustan ja SDP:n vahtivuorolla. Perussuomalaisilla on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mutta jostain syystä ovat osasyyllisiä, siitä huolimatta, että Sipilän sote- ja maakuntauudistus kaatui. Asia selvä.
Juuri siksi tuo sekalainen seurakunta eli perussuomalaiset hallitukseen olisi hyvä juttu, että loppuisi sellainen ”emme ota vastuuta mistään, kritisoimme kaikkea”, ”jos joku on pieleen mennytkin, se on soinilaisten syytä, ollaan ihan eri puolue vaikka samat kannattajat ja tekijät onkin”, ”kaikki on vanhojen puolueiden ja maahanmuuton syytä, erityisesti vanhojen puolueiden ja maahanmuuton”.

Persut on olleet eduskunnassa 90-luvulta saakka ja kaksituhattaluvun aikana kasvaneet merkittävän kokoiseksi. Ja istuneet kaikissa niissä valiokunnissa, missä näitä on rakennettu tai kaadettu.

Nyt jos päätyvät hallitukseen, niin kahdessa hallituksessa vuosikymmenen sisään on asia, minkä kättenjälkiä ei kannata sitten enää jälkeen päin yrittää kiistää tai vesittää. Tulee sieltä ihan minkälainen hallitusohjelma hyvänsä.

Vai jäävätkö juuri sen vuoksi oppositioon ettei mestarinnan uudet vaatteet paljastuisi? Saapi nähdä.
Hyvältä se ei näyttäisi, jos nyt vastuuta pakoilisivat.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Kepu ei ole seuraavassa hallituksessa niin lienee mahdollista yhdistää Sotealuita, mieluimmmin viiteen.
 
No sen kerran, kun PS oli vallassa, se oli ajamassa Suomeen massiivista maakuntahimmeliä. Nyt toteutunut on pienempi, kuin silloin suunniteltu. Muuten heillä ei valtaa ole valtakunnan tasolla koskaan ollut, joten eivät ole voineet olla päättämässäkään. Silloin myös hyväksyivät Kreikan kolmannen tukipaketin, vaikka vastustivat paketteja oppositiossa. Pitää katsoa sitä, mitä puolue on tehnyt, ei sitä, mitä se väittää tekevänsä, eikö vain?

Tosin heillä ei silloin kyllä näyttänyt olevan omaa kantaa sote-uudistukseen, katsoivat vierestä Kokoomuksen ja Kepun riitelyä.
Onhan tämä hieman huvittavaa, että nykyinen hallitus joka kritisoi koko oppositiokauden sote- ja maakuntauudistusta, että Sipilän hallitus ei kuuntele asiantuntijoita, ajaa nyt maaliin juuri kritisoimansa mallin omalla vahtivuorollaan.
 
Juuri siksi tuo sekalainen seurakunta eli perussuomalaiset hallitukseen olisi hyvä juttu, että loppuisi sellainen ”emme ota vastuuta mistään, kritisoimme kaikkea”, ”jos joku on pieleen mennytkin, se on soinilaisten syytä, ollaan ihan eri puolue vaikka samat kannattajat ja tekijät onkin”, ”kaikki on vanhojen puolueiden ja maahanmuuton syytä, erityisesti vanhojen puolueiden ja maahanmuuton”.
On aika laittaa katse peiliin, kun penätään vastuuta, silloin pitää myös lähteä leikkiin mukaan, nythän moraaliposeerataan poissulkemalla vaihtoehto ennen neuvotteluja. Loput olikin sekavaa jaarittelua, kun ei muuta keksitä.

Persut on olleet eduskunnassa 90-luvulta saakka ja kaksituhattaluvun aikana kasvaneet merkittävän kokoiseksi. Ja istuneet kaikissa niissä valiokunnissa, missä näitä on rakennettu tai kaadettu.
Oppositiopuolueilla on vähän tekemistä hallituksen tekemisen ja tekemättömyyden kanssa, jaarittelua jälleen.

Nyt jos päätyvät hallitukseen, niin kahdessa hallituksessa vuosikymmenen sisään on asia, minkä kättenjälkiä ei kannata sitten enää jälkeen päin yrittää kiistää tai vesittää. Tulee sieltä ihan minkälainen hallitusohjelma hyvänsä.
Kyllä, varmasti tulee pettymyksiä, onhan hallitusyhteistyö kompromisseja ja niistä saa sekä pitää kritisoida.

Vai jäävätkö juuri sen vuoksi oppositioon ettei mestarinnan uudet vaatteet paljastuisi? Saapi nähdä.
Hyvältä se ei näyttäisi, jos nyt vastuuta pakoilisivat.
Alkaako demarillakin kanta jo muuttua hallitusmahdollisuuden kanssa? Kuukausia kuunneltu tarinaa sinipunasta ja muu on teatteria.
 
On aika laittaa katse peiliin, kun penätään vastuuta, silloin pitää myös lähteä leikkiin mukaan, nythän moraaliposeerataan poissulkemalla vaihtoehto ennen neuvotteluja. Loput olikin sekavaa jaarittelua, kun ei muuta keksitä.


Oppositiopuolueilla on vähän tekemistä hallituksen tekemisen ja tekemättömyyden kanssa, jaarittelua jälleen.


Kyllä, varmasti tulee pettymyksiä, onhan hallitusyhteistyö kompromisseja ja niistä saa sekä pitää kritisoida.


Alkaako demarillakin kanta jo muuttua hallitusmahdollisuuden kanssa? Kuukausia kuunneltu tarinaa sinipunasta ja muu on teatteria.
En tiedä demarista, mutta tutut demarivaikuttajat ovat kaikki valmistautumassa oppositioon. Siellä on nyt (mun mielestä) erikoinen ja naivi usko siihen, että vaalitulos velvoittaa heitä ajamaan vaalilupaustensa ja kampanjansa mukaista politiikkaa, eikä sillä hallitusohjelmaa saataisi Kokoomuksen kanssa pystyyn.
30 vuoden ajan kompromissien jälkeen melkoinen muelenmuutos heiltä.
Ilmeisesti kuitenkin hallitusmyönteisiäkin siellä kuitenkin on.

Muutoin olen sitä mieltä, että sinipuna olisi edelleen paras vaihtoehto tässä meidän tilanteessa ihan vaan jo Kokoomuksen työantajaosapuoli- ja demarien työntekijäosapuolisuhteidenkin takia. Isot muutokset tarvitsee apua työmarkkinaparteilta.
 
Jos Kepu ei ole seuraavassa hallituksessa niin lienee mahdollista yhdistää Sotealuita, mieluimmmin viiteen.
En usko että yhdistellään. Tosin et avannut miksi viisi olisi hyvä.

Ne "pilkkomiset" mistä tullut kritiikkiä, niin osa niistä on enemmänkin kielikysymys. Voi miettiä onko enemmän hyötyä vai haittaa, varmaan kumpaakin. Mutta niiden yhdistäminen tässä tilanteessa ei ehkä se juttu. Ja jos mietit paketin mikä kelpaa RKPlle jotta kannattaisi yhdistämistä, ei taida sopia seuraavaan hallitusohjelmaan.

Sitten on tuo Helsinki, Uusimaa, kepulaisten poissaolo hallituksesta ei sitä yhdistele. Siellä enemmän haettu kuntarajoja kuin sitä isompaa kokonaisuutta, hyvinvoitialueista poikkevia yhteistyö kuvioita. Mutta nuo ovat olleet hinta siitä että sote uudistus synty.

Jos katselet tuota karttaa, ja siivoat siitä kieli ja uusimaa jutut, niin on niillä ei niitä mahdottomasti voi yhdistellä, niissä kuitenkin sitä maakunnallisuutta, muistettava että nykyisellään meillä on kuusi lääniä, joista viisi mantereella.
 
Onhan tämä hieman huvittavaa, että nykyinen hallitus joka kritisoi koko oppositiokauden sote- ja maakuntauudistusta, että Sipilän hallitus ei kuuntele asiantuntijoita, ajaa nyt maaliin juuri kritisoimansa mallin omalla vahtivuorollaan.

Täytyy nyt muistaa, että Sipilän hallituksen uudistus ei ollut sama kuin tämän hallituksen. Jos Sipilän hallitus olisi tehnyt sote-palveluiden siirron maakunnille (kuten alunperin oli tarkoitus), niin se olisi tapahtunut sen hallituksen aikana. Uudistuksen kaatoi Kokoomuksen ja Kepun lehmänkauppa, jossa kepu sai enemmän sote-alueita ja Kokoomus valinnanvapauden toteuttamisen heti. Jälkimmäinen kaatoi uudistuksen, koska se ei kuulunut puolueiden väliseen sopuun aiheesta ja nosti muutenkin vaikean uudistuksen vaikeuskerrointa huomattavasti. PS katseli tätä kaikkea vierestä ottamatta asiaan kantaa.
 
En usko että yhdistellään. Tosin et avannut miksi viisi olisi hyvä.

Ne "pilkkomiset" mistä tullut kritiikkiä, niin osa niistä on enemmänkin kielikysymys. Voi miettiä onko enemmän hyötyä vai haittaa, varmaan kumpaakin. Mutta niiden yhdistäminen tässä tilanteessa ei ehkä se juttu. Ja jos mietit paketin mikä kelpaa RKPlle jotta kannattaisi yhdistämistä, ei taida sopia seuraavaan hallitusohjelmaan.

Sitten on tuo Helsinki, Uusimaa, kepulaisten poissaolo hallituksesta ei sitä yhdistele. Siellä enemmän haettu kuntarajoja kuin sitä isompaa kokonaisuutta, hyvinvoitialueista poikkevia yhteistyö kuvioita. Mutta nuo ovat olleet hinta siitä että sote uudistus synty.

Jos katselet tuota karttaa, ja siivoat siitä kieli ja uusimaa jutut, niin on niillä ei niitä mahdottomasti voi yhdistellä, niissä kuitenkin sitä maakunnallisuutta, muistettava että nykyisellään meillä on kuusi lääniä, joista viisi mantereella.

Viisi olisi vastannut nykyisiä Erva-alueita, jotka olisivat olleet aika luonnollinen tapa järjestää terveydenhuolto muutenkin. Toki siinäkin mallissa Itä-Suomi olisi ollut rahoituspulassa heti.
 
Kuka tämä paskahousu edes on. Tuo vitun paskahousu kuvittelee olevansa joku

Hän ei kuvittele mitään, vaan on valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä. Koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Vaikuttaa jo varsin kokeneelta virkamieheltä:

Niemelä on työskennellyt useissa eri tehtävissä työ- ja elinkeinoministeriössä, kuten ohjausyksikön johtajana ja talousjohtajana. Niemelä on aiemmissa tehtävissään vastannut muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön taloussuunnittelusta.

 
Muutoin olen sitä mieltä, että sinipuna olisi edelleen paras vaihtoehto tässä meidän tilanteessa ihan vaan jo Kokoomuksen työantajaosapuoli- ja demarien työntekijäosapuolisuhteidenkin takia. Isot muutokset tarvitsee apua työmarkkinaparteilta.
Isojen työelämä muutosten läpiviemiseen SDP hallituksessa helpottaisi, niiden läpiviemistä.

Mutta, onko SDPstä siihen, se olisi yllättävää, ne AY suhteet ei välttämättä auta, vaan voivat jopa torpata koko homman. Asiaa ei yhtään helpota puolueen vaalikamppania, AY liikkeiden vaalikampania, nyt tuossa toiveessasi lasketaan todella paljon sen varaan että Marinin lähtö avaisi tien uudelle SDPlle ja vieläpä niin etupainotteisesti että hallitusneuvottelut sujuisi uudessa hengessä. Muistettava että voisi johdon vaaleissa olla vaarana todellinen AY rynnistys, jos halitusohjelma niitä uhkaisi.
 
Viisi olisi vastannut nykyisiä Erva-alueita, jotka olisivat olleet aika luonnollinen tapa järjestää terveydenhuolto muutenkin. Toki siinäkin mallissa Itä-Suomi olisi ollut rahoituspulassa heti.
Sairaanhoidon eritysivastuualueet. niin tai sitten sairaanhoitopiirit, tai sitten lääni, tai maakunta, tai kunta tai valtio,

Mutta eikö nykyisessäkin mallissa ilman yliopistollista keskussairaalaa olevat alueet tee yhteistyötä noiden kanssa.

Hyvinvointialueiden kannalta on ihan eduksi ja kannatettavaa että se on jotenkin yhtenäinen, ei se että siellä on olisi yksi yliopistollinen sairaala. Eli alue mahdollisimman monessa olisi kokonaisuus.

Lappeenranta , Helsinki, Hanko, tai Kokkola, Rovaniemi, Inari, ei ihan ensimmäisenä tule ajatusta, samaa aluetta.
 
En usko että yhdistellään. Tosin et avannut miksi viisi olisi hyvä.

Ne "pilkkomiset" mistä tullut kritiikkiä, niin osa niistä on enemmänkin kielikysymys. Voi miettiä onko enemmän hyötyä vai haittaa, varmaan kumpaakin. Mutta niiden yhdistäminen tässä tilanteessa ei ehkä se juttu. Ja jos mietit paketin mikä kelpaa RKPlle jotta kannattaisi yhdistämistä, ei taida sopia seuraavaan hallitusohjelmaan.

Sitten on tuo Helsinki, Uusimaa, kepulaisten poissaolo hallituksesta ei sitä yhdistele. Siellä enemmän haettu kuntarajoja kuin sitä isompaa kokonaisuutta, hyvinvoitialueista poikkevia yhteistyö kuvioita. Mutta nuo ovat olleet hinta siitä että sote uudistus synty.

Jos katselet tuota karttaa, ja siivoat siitä kieli ja uusimaa jutut, niin on niillä ei niitä mahdottomasti voi yhdistellä, niissä kuitenkin sitä maakunnallisuutta, muistettava että nykyisellään meillä on kuusi lääniä, joista viisi mantereella.
Tämä nykyinen määrä tuntuu isolta suhteutettuna alle kuuden miljoonan asukkaan väestöön. Suomessa on viisi sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöaluetta joihin hyvinvointialueet kuuluvat. Silloin Kataisen-Stubbin hallituksen ja Sipilän hallitusen alkutaipaleella tuo vastaava viiden alueen vaihtoehto oli aika paljon esillä hyvinvointialueiksi.

 
Hän ei kuvittele mitään, vaan on valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä. Koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Vaikuttaa jo varsin kokeneelta virkamieheltä:



Oikeasti tämmöinen vitun liima letti, hävettääkö teitä edes. Luluulis että että teitä oikeasti hävettää, oikeasti perkele. Ottakaa itseänne niskasta kiinni saatana, elkääkä ulisko perseen reikien ulinaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom