• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ei tarvitse. Ansiosidonnaisen kiristystä ei tarvitse kompensoida yhtään millään tavalla. Ei kaikki edut ole sellaisia joita yhteiskunnan kannattaa ylläpitää.

Kirjoitin "tuntuvasti". En ole varsinaisesti ansiosidonnaisen leikkaamista ja kehittämistä vastaan, mutta olemassaolevaa järjestelmää ei vain voi mennä yht'äkkiä räjäyttämään totaalisesti.
Ansiosidonnaisen leikkaaminen nolliin olisi hankalaa jo siitäkin syystä, että useimmat meistä ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksua koko työikänsä. Koska kyseessä on nimensä mukaisesti vakuutus, olisi varsin kummaa, jos vakuutusmaksuilleen ei saisikaan vastinetta, jos työttömyys sitten sattuisikin osumaan omaan nilkkaan vuosikymmenien työuran jälkeen.
 
Ansiosidonnaisen leikkaaminen nolliin olisi hankalaa jo siitäkin syystä, että useimmat meistä ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksua koko työikänsä. Koska kyseessä on nimensä mukaisesti vakuutus, olisi varsin kummaa, jos vakuutusmaksuilleen ei saisikaan vastinetta, jos työttömyys sitten sattuisikin osumaan omaan nilkkaan vuosikymmenien työuran jälkeen.

En ehdota (eikä kukaan muukaan) ansiosidonnaisen poistamista. Vaan kannatan sen lyhentämistä ja porrastuksen kokeilemista. Sipilän hallitus lyhensi ansiosidonnaista 100 päivällä, sama onnistuu nytkin. Nolliin se ei katoa. En muista, kompensoitiinko tuota mitenkään silloin. Jos joku muistaa, niin saa kertoa.

En myöskään näe mitään ongelmaa siinä, että ansiosidonnainen lyhenee myös niillä, jotka ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksuja X vuotta. Suurin osa veroluontoisista maksuista ei anna mitään taekeita, että etuus on nykyisenkaltainen sitten joskus kun sitä itse tarvitsee. Ansiosidonainen ei ole eläkkeenkaltainen asia, jota koskisi omaisuudensuoja. Se ei ole ansaittua vastiketta työstä, kuten eläke.

Paljon suuremman moraalisen ongelman näen siinä, että työttömyysvakuutusmaksuja maksaneet kassoihin kuulumattomat eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen, vaan rahoittavat muiden ansiosidonnaista.

Jos Kokoomus ja PS muodostavat hallituksen, uskon että ansiosidonnainen tiukkenee.
 
En myöskään näe mitään ongelmaa siinä, että ansiosidonnainen lyhenee myös niillä, jotka ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksuja X vuotta. Suurin osa veroluontoisista maksuista ei anna mitään taekeita, että etuus on nykyisenkaltainen sitten joskus kun sitä itse tarvitsee. Ansiosidonainen ei ole eläkkeenkaltainen asia, jota koskisi omaisuudensuoja. Se ei ole ansaittua vastiketta työstä, kuten eläke.

Pakollinen työttömyysvakuutusmaksu ei itseasiassa hirveästi poikkea pakollisesta eläkevakuutuksesta. Kummassakin maksetaan ulkoiselle rahastolle, kummassakin katetaan koko vakuutetun väestön kuluja yhteisvastuullisesti ja kumpikin maksetaan työnantajan ja työntekijän osuuksina. Erona on lähinnä se, että eläkkeessä korvamerkataan "jotain" ja kyseessä on rahastoiva malli.
Voisin kuvitella, että jos ansiosidonnaiseen tehtäisiin dramaattisia muutoksia, joku kyseenalaistaisi tämän ja veisi asian oikeuteen, jossa selvitettäisiin onko työttömysvakuutusmaksuilla sittenkin omaisuudensuoja. Kyseessä ei kuitenkaan ole vero vaan vakuutus.
 
Pakollinen työttömyysvakuutusmaksu ei itseasiassa hirveästi poikkea pakollisesta eläkevakuutuksesta. Kummassakin maksetaan ulkoiselle rahastolle, kummassakin katetaan koko vakuutetun väestön kuluja yhteisvastuullisesti ja kumpikin maksetaan työnantajan ja työntekijän osuuksina. Erona on lähinnä se, että eläkkeessä korvamerkataan "jotain" ja kyseessä on rahastoiva malli.
Voisin kuvitella, että jos ansiosidonnaiseen tehtäisiin dramaattisia muutoksia, joku kyseenalaistaisi tämän ja veisi asian oikeuteen, jossa selvitettäisiin onko työttömysvakuutusmaksuilla sittenkin omaisuudensuoja. Kyseessä ei kuitenkaan ole vero vaan vakuutus.

No ei ole omaisuudensuojaa kun se on etuus, jonka saat vain jos joudut työttömäksi, se ei ole vastiketta siitä työstä. Ja työttömyysvakuutus on myös "rahastoiva malli". Työttömyysvakuutusmaksut rahastoidaan (Työllisyyysrahastoon)ja rahasto maksaa osuuden ansiosidonnaisen kustannuksista. Kassat ja valtio maksaa loput.

Ja edes kaikki eläkkeet eivät ole omaisuudensuojan piirissä. Kansaneläke ei ole tällainen eläke. Siitä vaan viemään asia oikeuteen. Tai ehkä joku kokeili onneaan jo 2016.
 

VS: Johtajien palkkoihin käytetty rahamäärä kuusinkertaistui sote-uudistuksen myötä

Sillälailla.
Tällekin törsäämiselle löytyi täältä puolustelijoita. Nythän kuulemma poliitikot ja oikeat johtajat ovat tekemässä päätöksiä eikä mitkään toimistolääkärit, niin rahaa säästyy. On kyllä totaalisen surkea yleinen arviointikyky eräillä yhtään mihinkään asiaan liittyen. Aivan kuten vihreät ja ydinvoima. Tulee helvetin kalliiksi, kun täysin tuuliajolla toimivat ihmiset tekevät päätöksiä.

Sitten voi aina tarinoida, että: "Mutta hyvä poliitikko se muuttaa mielipidettään maailman muuttuessa." EI! Sitä kutsutaan takinkääntäjäksi. Hyvä poliitikko ymmärtää asioiden syy-seuraussuhteita ja osaa arvioida päätöstensä seuraukset ja peilata ne tulevaisuuteen niin lyhyellä, kuin pidemmälläkin ajanjaksolla, eikä kiihkoile ideologiansa kanssa.

Persut oli tässäkin oikeassa ja kyseessä on nimenomaisesti "kallis hallintohimmeli".

Miksi siis uskoisimme takinkääntäjiä siinäkään, että olisi Suomalaisten etu olla hiilineutraali 2035? Väärässä ovat siinäkin ihan jo edellisten, perseelleen menneiden päätösten perusteella...
 
Viimeksi muokattu:

VS: Johtajien palkkoihin käytetty rahamäärä kuusinkertaistui sote-uudistuksen myötä

Sillälailla.
Tällekin törsäämiselle löytyi täältä puolustelijoita. Nythän kuulemma poliitikot ja oikeat johtajat ovat tekemässä päätöksiä eikä mitkään toimistolääkärit, niin rahaa säästyy. On kyllä totaalisen surkea yleinen arviointikyky eräillä yhtään mihinkään asiaan liittyen. Aivan kuten vihreät ja ydinvoima. Tulee helvetin kalliiksi, kun täysin tuuliajolla toimivat ihmiset tekevät päätöksiä.

Sitten voi aina tarinoida, että: "Mutta hyvä poliitikko se muuttaa mielipidettään maailman muuttuessa." EI! Sitä kutsutaan takinkääntäjäksi. Hyvä poliitikko ymmärtää asioiden syy-seuraussuhteita ja osaa arvioida päätöstensä seuraukset ja peilata ne tulevaisuuteen niin lyhyellä, kuin pidemmälläkin ajanjaksolla, eikä kiihkoile ideologiansa kanssa.

Persut oli tässäkin oikeassa ja kyseessä on nimenomaisesti "kallis hallintohimmeli".

Miksi siis uskoisimme takinkääntäjiä siinäkään, että olisi Suomalaisten etu olla hiilineutraali 2035? Väärässä ovat siinäkin ihan jo edellisten, perseelleen menneiden päätösten perusteella...

Sipilän hallituksessa PS oli ajamassa ihan samanlaista himmeliä Suomeen. Katseli vierestä, kun Kepu ja Kokoomus riitelivät siitä, että montako aluetta pitäisi olla ja kuinka nopeasti valinnanvapaus tulisi toteuttaa.
 
Sipilän hallituksessa PS oli ajamassa ihan samanlaista himmeliä Suomeen. Katseli vierestä, kun Kepu ja Kokoomus riitelivät siitä, että montako aluetta pitäisi olla ja kuinka nopeasti valinnanvapaus tulisi toteuttaa.
Eikä pelkästään katsellut vierestä, sillä sosiaali- ja terveysministeriö oli persuilla (Mäntylä, Mattila).

Mutta siis tämä tilanne oli odotettavissa, kun organisaatioita yhdistetään. Samahan tapahtuu aina kuntaliitoksissa. Suoja-ajan mentyä muutosneuvottelut eli entiset yt:t vaan käyntiin ja ylimääräiset ulos.
Tai alkaahan ne itsekin hakeutua muualle siinä vaiheessa.
 
Sipilän hallituksessa PS oli ajamassa ihan samanlaista himmeliä Suomeen. Katseli vierestä, kun Kepu ja Kokoomus riitelivät siitä, että montako aluetta pitäisi olla ja kuinka nopeasti valinnanvapaus tulisi toteuttaa.

Onko jotain lähteitä antaa että nimenomaan yhtä paljon olisi paskottu?
 
Onko jotain lähteitä antaa että nimenomaan yhtä paljon olisi paskottu?

Onko ihmisten muisti oikeasti näin lyhyt?

Silloin, kun PS oli hallituksessa, päätettiin tehdä sote-uudistus, jossa olisi tullut 18 maakuntaa ja 15 sote-aluetta. Plus valinnanvapaus heti. Eli melkoinen rahareikä ja katastrofi. Tuosta voit lukea tarkemmin, mitä silloin sovittiin.
 
Onko ihmisten muisti oikeasti näin lyhyt?

Silloin, kun PS oli hallituksessa, päätettiin tehdä sote-uudistus, jossa olisi tullut 18 maakuntaa ja 15 sote-aluetta. Plus valinnanvapaus heti. Eli melkoinen rahareikä ja katastrofi. Tuosta voit lukea tarkemmin, mitä silloin sovittiin.

Ei tuo tarkoita sitä että samalla tavalla oltaisiin paskottu ja 6-kertaistettu johtajien palkat.
 
Ei tuo tarkoita sitä että samalla tavalla oltaisiin paskottu ja 6-kertaistettu johtajien palkat.
Eihän tuo niin väittänytkään, vaan että ”samanlaista himmeliä”.
Se oli ihan sun oma keksimä muotoilu se ”yhtä paljon olisi paskottu”.

Mutta siis kaikkihan tiesi etukäteen, että palkkakulut nousee ensinnäkin palkkaharmonisoinnin kautta, toiseksi TES-kierroksella, kolmanneksi siksi, kun pienen alueen johtaja muuttuu ison alueen johtajaksi (alaisten ja taloudellisen vastuun määrä kasvaa).

Nyt se seuraava tulossa oleva vaihe on höylätä niiden määrä pienemmäksi. Tästähän Kokoomus nyt jo puhuukin (vaikka varmaan jää tuhnuksi kun alalla moni on niiden omia äänestäjiä).

Tosin. Samaa on yritetty poliisihallinnossa poliisiuudistuksesta saakka, ja siinä on sentään vaan yksi työnantaja. Ei ole kovin hyvin onnistunut. Vaikka iso motivaatio on ollut saada kentälle lisää resurssia sitä kautta.
 
Onhan se tietysti mahdollista, että niin hiilineutraalisuustavoite ja nämä uudet johtajat saavat kuin saavatkin säästöjä aikaiseksi, mutta onhan se aivan herttaisen, sinisilmäisen lapsellista ajattelua.
Olisikin kiva kun meille kaikille löytyisi jokin kiva 7000e-20 000e/kk toimistotyö autoedulla ja ilman työaikoja, mutta ei tämä maailma taida toimia niin muutakuin vasemmiston päiväunissa.
Tähän kävisi se meemi setäoletetusta jolla on päässä blenderi jonka sisällä aivot silppuuntuu ympäriinsä ja kuola valuu suunpielestä.
 
Eihän tuo niin väittänytkään, vaan että ”samanlaista himmeliä”.
Se oli ihan sun oma keksimä muotoilu se ”yhtä paljon olisi paskottu”.

Niin, eli spekulointia että Kokoomuksen ja Keskustan olisi ollut yhtä paska kuin tämä nyt toteutunut himmeli, koska sitä ei koskaan nähty käytännössä.

Mutta oleellinen pointti nyt että kunnia tästä toteuduneesta sudesta on vasemmistohallituksella ja sitä puolustamaan kannattaisi keksiä parempia argumentteja että "katselitte vieressä kun joku muu olisi ehkä kenties tehnyt yhtä paskan!"
 
Niin, eli spekulointia että Kokoomuksen ja Keskustan olisi ollut yhtä paska kuin tämä nyt toteutunut himmeli, koska sitä ei koskaan nähty käytännössä.

Mutta oleellinen pointti nyt että kunnia tästä toteuduneesta sudesta on vasemmistohallituksella ja sitä puolustamaan kannattaisi keksiä parempia argumentteja että "katselitte vieressä kun joku muu olisi ehkä kenties tehnyt yhtä paskan!"

Tietenkin on spekulointia, kun koko uudistus kaatui. Mutta ei ole mitään syytä, miksi Sipilän hallituksen isommasta ja sekavammasta viritelmästä ei olisi tullut yhtä paskaa. Ihan samanlainen maakuntaviritelmä sekin oli + valinnanvapauden toteuttaminen heti (johon sitten koko uudistus pitkälti kaatuikin).

Parhaan viritelmän olisi saanut aikaan luultavasti sellainen hallitus, jossa kepu ei olisi ollut mukana. Kepulle kun nimenomaan oli tärkeää saada mahdollisimman paljon alueille uusia virkoja. SDP ja KOK olisivat luultavasti tehneet viisi aluetta nykyisten Erva-alueiden pohjalta. PS:llä ei tainnut olla asiaan mitään kantaa, katsoi vierestä.
 
Asiaton käytös
Vittu mitä porukkaa täällä pyörii, pidetään kakista tilanteista kiinni, jos te olette kiitos kaikesta.
 
Kuka tämä paskahousu edes on. Tuo vitun paskahousu kuvittelee olevansa joku

Lainaatko linkistä oleeliisemman asian mitä haluat sillä kertoa, kun pelkkien linkkien viskomiken ei ole sallittua.

Ja ihan vinkkinä, että jos korkki on auki, niin kannattaa pitää foorumi kiinni ja toisin päin. Ainakin vahva tunne tulee sellaisesta, kun katsoo noita ulostuloja.
 
Eli myönnät, että vituiksi meni, mutta ei haittaa, koska joku muu meinasi jossain vaiheessa ehkä tehdä yhtä sekavan himmelin?

Se nähdään tulevaisuudessa, nyt järjestelmä on alirahoitettu suhteessa tarpeisiin (toki oli aikaisempikin). Joka tapauksessa oli aikamoinen ongelma se, että suuri osa erityisesti terveydenhuoltoa on demokraattisen päätöksenteon ulkopuolella. Lisäksi suuri ongelma on ollut perusterveydenhuollon ja erityissairaanhoidon resurssien epäsuhtainen jakautuminen (tämä juontaa juurensa jo kauempaa historiasta, eli kuntien valtionosuusjärjestelmän uusimisesta vuonna 1993), joka on johtanut siihen, että perusterveydenhuolto on näivettynyt.

Koko tästä "himmelistä" on ollut kaikkien puolueiden sopu ennen Sipilän hallitusta, eikä se ollut ihan huono. Sipilän hallitus vaan heitti sen sovun roskiin heti vaalikauden alussa. Ideana on ollut siis, että perusterveydenhuollolla ja erityissairaanhoidolla on sama järjestäjä, jolloin rahoitusta ja palveluja saataisiin ohjattua järkevämmin. Lisäksi ideana on ollut, että tämän järjestäjän pitäisi olla demokraattisen päätöksenteon piirissä (nythän esimerkiksi erikoissairaanhoitoa tuottavien sairaanhoitopiirien päätöksenteko ei ollut). Ongelmana sekä Sipilän että tämän hallituksen uudistuksessa on se, että näitä maakuntia/hyvinvointialueita on aivan liikaa. Se on se Kepun vaikutus ja luultavasti se syy, miksi he tähän edelliseen hallitukseen suostuivat.
 
Se nähdään tulevaisuudessa, nyt järjestelmä on alirahoitettu suhteessa tarpeisiin (toki oli aikaisempikin). Joka tapauksessa oli aikamoinen ongelma se, että suuri osa erityisesti terveydenhuoltoa on demokraattisen päätöksenteon ulkopuolella. Lisäksi suuri ongelma on ollut perusterveydenhuollon ja erityissairaanhoidon resurssien epäsuhtainen jakautuminen (tämä juontaa juurensa jo kauempaa historiasta, eli kuntien valtionosuusjärjestelmän uusimisesta vuonna 1993), joka on johtanut siihen, että perusterveydenhuolto on näivettynyt.

Koko tästä "himmelistä" on ollut kaikkien puolueiden sopu ennen Sipilän hallitusta, eikä se ollut ihan huono. Sipilän hallitus vaan heitti sen sovun roskiin heti vaalikauden alussa. Ideana on ollut siis, että perusterveydenhuollolla ja erityissairaanhoidolla on sama järjestäjä, jolloin rahoitusta ja palveluja saataisiin ohjattua järkevämmin. Lisäksi ideana on ollut, että tämän järjestäjän pitäisi olla demokraattisen päätöksenteon piirissä (nythän esimerkiksi erikoissairaanhoitoa tuottavien sairaanhoitopiirien päätöksenteko ei ollut). Ongelmana sekä Sipilän että tämän hallituksen uudistuksessa on se, että näitä maakuntia/hyvinvointialueita on aivan liikaa. Se on se Kepun vaikutus ja luultavasti se syy, miksi he tähän edelliseen hallitukseen suostuivat.
Eli terveydenhuoltoa on paskottu jo vuosikymmeniä Kokoomuksen, Keskustan ja SDP:n vahtivuorolla. Perussuomalaisilla on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mutta jostain syystä ovat osasyyllisiä, siitä huolimatta, että Sipilän sote- ja maakuntauudistus kaatui. Asia selvä.
 
Eli terveydenhuoltoa on paskottu jo vuosikymmeniä Kokoomuksen, Keskustan ja SDP:n vahtivuorolla. Perussuomalaisilla on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mutta jostain syystä ovat osasyyllisiä, siitä huolimatta, että Sipilän sote- ja maakuntauudistus kaatui. Asia selvä.

No sen kerran, kun PS oli vallassa, se oli ajamassa Suomeen massiivista maakuntahimmeliä. Nyt toteutunut on pienempi, kuin silloin suunniteltu. Muuten heillä ei valtaa ole valtakunnan tasolla koskaan ollut, joten eivät ole voineet olla päättämässäkään. Silloin myös hyväksyivät Kreikan kolmannen tukipaketin, vaikka vastustivat paketteja oppositiossa. Pitää katsoa sitä, mitä puolue on tehnyt, ei sitä, mitä se väittää tekevänsä, eikö vain?

Tosin heillä ei silloin kyllä näyttänyt olevan omaa kantaa sote-uudistukseen, katsoivat vierestä Kokoomuksen ja Kepun riitelyä.
 
Eli terveydenhuoltoa on paskottu jo vuosikymmeniä Kokoomuksen, Keskustan ja SDP:n vahtivuorolla. Perussuomalaisilla on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mutta jostain syystä ovat osasyyllisiä, siitä huolimatta, että Sipilän sote- ja maakuntauudistus kaatui. Asia selvä.
Juuri siksi tuo sekalainen seurakunta eli perussuomalaiset hallitukseen olisi hyvä juttu, että loppuisi sellainen ”emme ota vastuuta mistään, kritisoimme kaikkea”, ”jos joku on pieleen mennytkin, se on soinilaisten syytä, ollaan ihan eri puolue vaikka samat kannattajat ja tekijät onkin”, ”kaikki on vanhojen puolueiden ja maahanmuuton syytä, erityisesti vanhojen puolueiden ja maahanmuuton”.

Persut on olleet eduskunnassa 90-luvulta saakka ja kaksituhattaluvun aikana kasvaneet merkittävän kokoiseksi. Ja istuneet kaikissa niissä valiokunnissa, missä näitä on rakennettu tai kaadettu.

Nyt jos päätyvät hallitukseen, niin kahdessa hallituksessa vuosikymmenen sisään on asia, minkä kättenjälkiä ei kannata sitten enää jälkeen päin yrittää kiistää tai vesittää. Tulee sieltä ihan minkälainen hallitusohjelma hyvänsä.

Vai jäävätkö juuri sen vuoksi oppositioon ettei mestarinnan uudet vaatteet paljastuisi? Saapi nähdä.
Hyvältä se ei näyttäisi, jos nyt vastuuta pakoilisivat.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Kepu ei ole seuraavassa hallituksessa niin lienee mahdollista yhdistää Sotealuita, mieluimmmin viiteen.
 
No sen kerran, kun PS oli vallassa, se oli ajamassa Suomeen massiivista maakuntahimmeliä. Nyt toteutunut on pienempi, kuin silloin suunniteltu. Muuten heillä ei valtaa ole valtakunnan tasolla koskaan ollut, joten eivät ole voineet olla päättämässäkään. Silloin myös hyväksyivät Kreikan kolmannen tukipaketin, vaikka vastustivat paketteja oppositiossa. Pitää katsoa sitä, mitä puolue on tehnyt, ei sitä, mitä se väittää tekevänsä, eikö vain?

Tosin heillä ei silloin kyllä näyttänyt olevan omaa kantaa sote-uudistukseen, katsoivat vierestä Kokoomuksen ja Kepun riitelyä.
Onhan tämä hieman huvittavaa, että nykyinen hallitus joka kritisoi koko oppositiokauden sote- ja maakuntauudistusta, että Sipilän hallitus ei kuuntele asiantuntijoita, ajaa nyt maaliin juuri kritisoimansa mallin omalla vahtivuorollaan.
 
Juuri siksi tuo sekalainen seurakunta eli perussuomalaiset hallitukseen olisi hyvä juttu, että loppuisi sellainen ”emme ota vastuuta mistään, kritisoimme kaikkea”, ”jos joku on pieleen mennytkin, se on soinilaisten syytä, ollaan ihan eri puolue vaikka samat kannattajat ja tekijät onkin”, ”kaikki on vanhojen puolueiden ja maahanmuuton syytä, erityisesti vanhojen puolueiden ja maahanmuuton”.
On aika laittaa katse peiliin, kun penätään vastuuta, silloin pitää myös lähteä leikkiin mukaan, nythän moraaliposeerataan poissulkemalla vaihtoehto ennen neuvotteluja. Loput olikin sekavaa jaarittelua, kun ei muuta keksitä.

Persut on olleet eduskunnassa 90-luvulta saakka ja kaksituhattaluvun aikana kasvaneet merkittävän kokoiseksi. Ja istuneet kaikissa niissä valiokunnissa, missä näitä on rakennettu tai kaadettu.
Oppositiopuolueilla on vähän tekemistä hallituksen tekemisen ja tekemättömyyden kanssa, jaarittelua jälleen.

Nyt jos päätyvät hallitukseen, niin kahdessa hallituksessa vuosikymmenen sisään on asia, minkä kättenjälkiä ei kannata sitten enää jälkeen päin yrittää kiistää tai vesittää. Tulee sieltä ihan minkälainen hallitusohjelma hyvänsä.
Kyllä, varmasti tulee pettymyksiä, onhan hallitusyhteistyö kompromisseja ja niistä saa sekä pitää kritisoida.

Vai jäävätkö juuri sen vuoksi oppositioon ettei mestarinnan uudet vaatteet paljastuisi? Saapi nähdä.
Hyvältä se ei näyttäisi, jos nyt vastuuta pakoilisivat.
Alkaako demarillakin kanta jo muuttua hallitusmahdollisuuden kanssa? Kuukausia kuunneltu tarinaa sinipunasta ja muu on teatteria.
 
On aika laittaa katse peiliin, kun penätään vastuuta, silloin pitää myös lähteä leikkiin mukaan, nythän moraaliposeerataan poissulkemalla vaihtoehto ennen neuvotteluja. Loput olikin sekavaa jaarittelua, kun ei muuta keksitä.


Oppositiopuolueilla on vähän tekemistä hallituksen tekemisen ja tekemättömyyden kanssa, jaarittelua jälleen.


Kyllä, varmasti tulee pettymyksiä, onhan hallitusyhteistyö kompromisseja ja niistä saa sekä pitää kritisoida.


Alkaako demarillakin kanta jo muuttua hallitusmahdollisuuden kanssa? Kuukausia kuunneltu tarinaa sinipunasta ja muu on teatteria.
En tiedä demarista, mutta tutut demarivaikuttajat ovat kaikki valmistautumassa oppositioon. Siellä on nyt (mun mielestä) erikoinen ja naivi usko siihen, että vaalitulos velvoittaa heitä ajamaan vaalilupaustensa ja kampanjansa mukaista politiikkaa, eikä sillä hallitusohjelmaa saataisi Kokoomuksen kanssa pystyyn.
30 vuoden ajan kompromissien jälkeen melkoinen muelenmuutos heiltä.
Ilmeisesti kuitenkin hallitusmyönteisiäkin siellä kuitenkin on.

Muutoin olen sitä mieltä, että sinipuna olisi edelleen paras vaihtoehto tässä meidän tilanteessa ihan vaan jo Kokoomuksen työantajaosapuoli- ja demarien työntekijäosapuolisuhteidenkin takia. Isot muutokset tarvitsee apua työmarkkinaparteilta.
 
Jos Kepu ei ole seuraavassa hallituksessa niin lienee mahdollista yhdistää Sotealuita, mieluimmmin viiteen.
En usko että yhdistellään. Tosin et avannut miksi viisi olisi hyvä.

Ne "pilkkomiset" mistä tullut kritiikkiä, niin osa niistä on enemmänkin kielikysymys. Voi miettiä onko enemmän hyötyä vai haittaa, varmaan kumpaakin. Mutta niiden yhdistäminen tässä tilanteessa ei ehkä se juttu. Ja jos mietit paketin mikä kelpaa RKPlle jotta kannattaisi yhdistämistä, ei taida sopia seuraavaan hallitusohjelmaan.

Sitten on tuo Helsinki, Uusimaa, kepulaisten poissaolo hallituksesta ei sitä yhdistele. Siellä enemmän haettu kuntarajoja kuin sitä isompaa kokonaisuutta, hyvinvoitialueista poikkevia yhteistyö kuvioita. Mutta nuo ovat olleet hinta siitä että sote uudistus synty.

Jos katselet tuota karttaa, ja siivoat siitä kieli ja uusimaa jutut, niin on niillä ei niitä mahdottomasti voi yhdistellä, niissä kuitenkin sitä maakunnallisuutta, muistettava että nykyisellään meillä on kuusi lääniä, joista viisi mantereella.
 
Onhan tämä hieman huvittavaa, että nykyinen hallitus joka kritisoi koko oppositiokauden sote- ja maakuntauudistusta, että Sipilän hallitus ei kuuntele asiantuntijoita, ajaa nyt maaliin juuri kritisoimansa mallin omalla vahtivuorollaan.

Täytyy nyt muistaa, että Sipilän hallituksen uudistus ei ollut sama kuin tämän hallituksen. Jos Sipilän hallitus olisi tehnyt sote-palveluiden siirron maakunnille (kuten alunperin oli tarkoitus), niin se olisi tapahtunut sen hallituksen aikana. Uudistuksen kaatoi Kokoomuksen ja Kepun lehmänkauppa, jossa kepu sai enemmän sote-alueita ja Kokoomus valinnanvapauden toteuttamisen heti. Jälkimmäinen kaatoi uudistuksen, koska se ei kuulunut puolueiden väliseen sopuun aiheesta ja nosti muutenkin vaikean uudistuksen vaikeuskerrointa huomattavasti. PS katseli tätä kaikkea vierestä ottamatta asiaan kantaa.
 
En usko että yhdistellään. Tosin et avannut miksi viisi olisi hyvä.

Ne "pilkkomiset" mistä tullut kritiikkiä, niin osa niistä on enemmänkin kielikysymys. Voi miettiä onko enemmän hyötyä vai haittaa, varmaan kumpaakin. Mutta niiden yhdistäminen tässä tilanteessa ei ehkä se juttu. Ja jos mietit paketin mikä kelpaa RKPlle jotta kannattaisi yhdistämistä, ei taida sopia seuraavaan hallitusohjelmaan.

Sitten on tuo Helsinki, Uusimaa, kepulaisten poissaolo hallituksesta ei sitä yhdistele. Siellä enemmän haettu kuntarajoja kuin sitä isompaa kokonaisuutta, hyvinvoitialueista poikkevia yhteistyö kuvioita. Mutta nuo ovat olleet hinta siitä että sote uudistus synty.

Jos katselet tuota karttaa, ja siivoat siitä kieli ja uusimaa jutut, niin on niillä ei niitä mahdottomasti voi yhdistellä, niissä kuitenkin sitä maakunnallisuutta, muistettava että nykyisellään meillä on kuusi lääniä, joista viisi mantereella.

Viisi olisi vastannut nykyisiä Erva-alueita, jotka olisivat olleet aika luonnollinen tapa järjestää terveydenhuolto muutenkin. Toki siinäkin mallissa Itä-Suomi olisi ollut rahoituspulassa heti.
 
Kuka tämä paskahousu edes on. Tuo vitun paskahousu kuvittelee olevansa joku

Hän ei kuvittele mitään, vaan on valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä. Koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Vaikuttaa jo varsin kokeneelta virkamieheltä:

Niemelä on työskennellyt useissa eri tehtävissä työ- ja elinkeinoministeriössä, kuten ohjausyksikön johtajana ja talousjohtajana. Niemelä on aiemmissa tehtävissään vastannut muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön taloussuunnittelusta.

 
Muutoin olen sitä mieltä, että sinipuna olisi edelleen paras vaihtoehto tässä meidän tilanteessa ihan vaan jo Kokoomuksen työantajaosapuoli- ja demarien työntekijäosapuolisuhteidenkin takia. Isot muutokset tarvitsee apua työmarkkinaparteilta.
Isojen työelämä muutosten läpiviemiseen SDP hallituksessa helpottaisi, niiden läpiviemistä.

Mutta, onko SDPstä siihen, se olisi yllättävää, ne AY suhteet ei välttämättä auta, vaan voivat jopa torpata koko homman. Asiaa ei yhtään helpota puolueen vaalikamppania, AY liikkeiden vaalikampania, nyt tuossa toiveessasi lasketaan todella paljon sen varaan että Marinin lähtö avaisi tien uudelle SDPlle ja vieläpä niin etupainotteisesti että hallitusneuvottelut sujuisi uudessa hengessä. Muistettava että voisi johdon vaaleissa olla vaarana todellinen AY rynnistys, jos halitusohjelma niitä uhkaisi.
 
Viisi olisi vastannut nykyisiä Erva-alueita, jotka olisivat olleet aika luonnollinen tapa järjestää terveydenhuolto muutenkin. Toki siinäkin mallissa Itä-Suomi olisi ollut rahoituspulassa heti.
Sairaanhoidon eritysivastuualueet. niin tai sitten sairaanhoitopiirit, tai sitten lääni, tai maakunta, tai kunta tai valtio,

Mutta eikö nykyisessäkin mallissa ilman yliopistollista keskussairaalaa olevat alueet tee yhteistyötä noiden kanssa.

Hyvinvointialueiden kannalta on ihan eduksi ja kannatettavaa että se on jotenkin yhtenäinen, ei se että siellä on olisi yksi yliopistollinen sairaala. Eli alue mahdollisimman monessa olisi kokonaisuus.

Lappeenranta , Helsinki, Hanko, tai Kokkola, Rovaniemi, Inari, ei ihan ensimmäisenä tule ajatusta, samaa aluetta.
 
En usko että yhdistellään. Tosin et avannut miksi viisi olisi hyvä.

Ne "pilkkomiset" mistä tullut kritiikkiä, niin osa niistä on enemmänkin kielikysymys. Voi miettiä onko enemmän hyötyä vai haittaa, varmaan kumpaakin. Mutta niiden yhdistäminen tässä tilanteessa ei ehkä se juttu. Ja jos mietit paketin mikä kelpaa RKPlle jotta kannattaisi yhdistämistä, ei taida sopia seuraavaan hallitusohjelmaan.

Sitten on tuo Helsinki, Uusimaa, kepulaisten poissaolo hallituksesta ei sitä yhdistele. Siellä enemmän haettu kuntarajoja kuin sitä isompaa kokonaisuutta, hyvinvoitialueista poikkevia yhteistyö kuvioita. Mutta nuo ovat olleet hinta siitä että sote uudistus synty.

Jos katselet tuota karttaa, ja siivoat siitä kieli ja uusimaa jutut, niin on niillä ei niitä mahdottomasti voi yhdistellä, niissä kuitenkin sitä maakunnallisuutta, muistettava että nykyisellään meillä on kuusi lääniä, joista viisi mantereella.
Tämä nykyinen määrä tuntuu isolta suhteutettuna alle kuuden miljoonan asukkaan väestöön. Suomessa on viisi sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöaluetta joihin hyvinvointialueet kuuluvat. Silloin Kataisen-Stubbin hallituksen ja Sipilän hallitusen alkutaipaleella tuo vastaava viiden alueen vaihtoehto oli aika paljon esillä hyvinvointialueiksi.

 
Hän ei kuvittele mitään, vaan on valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä. Koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Vaikuttaa jo varsin kokeneelta virkamieheltä:



Oikeasti tämmöinen vitun liima letti, hävettääkö teitä edes. Luluulis että että teitä oikeasti hävettää, oikeasti perkele. Ottakaa itseänne niskasta kiinni saatana, elkääkä ulisko perseen reikien ulinaa.
 
Sairaanhoidon eritysivastuualueet. niin tai sitten sairaanhoitopiirit, tai sitten lääni, tai maakunta, tai kunta tai valtio,

Mutta eikö nykyisessäkin mallissa ilman yliopistollista keskussairaalaa olevat alueet tee yhteistyötä noiden kanssa.

Hyvinvointialueiden kannalta on ihan eduksi ja kannatettavaa että se on jotenkin yhtenäinen, ei se että siellä on olisi yksi yliopistollinen sairaala. Eli alue mahdollisimman monessa olisi kokonaisuus.

Lappeenranta , Helsinki, Hanko, tai Kokkola, Rovaniemi, Inari, ei ihan ensimmäisenä tule ajatusta, samaa aluetta.

Se kokonaisuushan se ongelma on. Tarkoitus on ollut, että erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto ovat samassa organisaatiossa, sote-alueilla toki nyt myös sosiaalipalvelut ja pelastustoimi (Sipilän mallissa olisi ollut vielä muutakin). Nyt tässä nykyisessä (ja Sipilän mallissa) pienimmät toimivat eivät voi aidosti tuottaa sekä erikoissairaanhoitoa että perusterveydenhuoltoa. Erva-alueissa koko hoitoketju olisi samassa organisaatiossa. Ei sekään toki ongelmaton ole, mutta veikkaan, että yhdistymisiä tulee olemaan, kun talouden realiteetit ovat vastassa.
 
Oikeasti tämmöinen vitun liima letti, hävettääkö teitä edes. Luluulis että että teitä oikeasti hävettää, oikeasti perkele.

Eli miksi ja mitä pitäisi hävetä? Sun viestisi ovat nyt taas sellaista nollalaatua, että kannattaa vähän panostaa sisältöön tai heiluu varoitus turhista postauksista. Eli mikä sua nyt tökkii budjettipäällikö Niemelässä? Ei varmaankaan kampaus. Laita vähän perusteluja, muuten tuo huutelu on ihan merkityksetöntä tässä ketjussa.
 
Täytyy nyt muistaa, että Sipilän hallituksen uudistus ei ollut sama kuin tämän hallituksen. Jos Sipilän hallitus olisi tehnyt sote-palveluiden siirron maakunnille (kuten alunperin oli tarkoitus), niin se olisi tapahtunut sen hallituksen aikana. Uudistuksen kaatoi Kokoomuksen ja Kepun lehmänkauppa, jossa kepu sai enemmän sote-alueita ja Kokoomus valinnanvapauden toteuttamisen heti. Jälkimmäinen kaatoi uudistuksen, koska se ei kuulunut puolueiden väliseen sopuun aiheesta ja nosti muutenkin vaikean uudistuksen vaikeuskerrointa huomattavasti. PS katseli tätä kaikkea vierestä ottamatta asiaan kantaa.
Spekuloida toki saa kaikesta, mutta todellisuus on sitä, että nyt saatiin joku 21 hyvinvointialueen hallintohimmeli kasaan mikä meinaa ratketa jo liitoksistaan. Soten alkuperäinen idea, eli kustannusten väheneminen katosi johonkin matkan varrelle, siitäkin varoitettiin edellistä hallitusta.

Perussuomalaisia/Sinisiä saa toki kritisoida äänettöminä yhtiömiehinä, avan kuten heitä saa kritisoida ~1,5mrd€ rahan jakamisesta Kreikkaan. Mutta on hyvä muistaa myös oma vastuu, historia ja suhteellisuudentaju kokonaiskuvassa.
 
Kuka tämä paskahousu edes on. Tuo vitun paskahousu kuvittelee olevansa joku


Se on kyllä jännä, että jotenkin se leikkuri kohdistuu ensimmäisenä näihin oikeasti valtion ydintoimintoihin kuuluviin juttuihin, mutta sitten paljon vähäpätöisempiä "saavutettuja etuja" ei voi missään nimessä leikata, vaikka nimenomaan niissä olisi ihan tolkuttomasti leikkausvaraa ilman että hyvinvointivaltio vaarantuisi millään tasolla, kuten Liberaalit vaalien alla osoitti (henkilökohtaisesti löytäisin vieläkin enemmän samantyylistä leikattavaa). Ehkä se on vaan jotenkin henkisesti helpompi päättäjille ottaa isosta summasta pieni prosentti, kuin pienestä summasta iso prosentti.

Ei tarvitse oikeasti olla kaikesta Liberaalien leikkauslistalla olevista asioista samaa mieltä, en ole itsekään, mutta kyllä tuo silti oikeasti osoittaa aika hyvin, että valtio törsää aivan helvetisti verorahoja kaikenmaailman täysin epäoleelliseen paskaan, joka ihan parhaimmillaankin hyödyttää pikkuriikkistä osaa väestöstä ja pahimmillaan valuu lähinnä jo valmiiksi varakkaiden taskuihin. Toki yksittäiset summat on pieniä, mutta tuhanteen pieneen haavaan yli pitkän ajan voi kuolla ihan yhtä helposti kuin yhteen isoonkin.
 
Viimeksi muokattu:
Se kokonaisuushan se ongelma on. Tarkoitus on ollut, että erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto ovat samassa organisaatiossa, sote-alueilla toki nyt myös sosiaalipalvelut ja pelastustoimi (Sipilän mallissa olisi ollut vielä muutakin). Nyt tässä nykyisessä (ja Sipilän mallissa) pienimmät toimivat eivät voi aidosti tuottaa sekä erikoissairaanhoitoa että perusterveydenhuoltoa. Erva-alueissa koko hoitoketju olisi samassa organisaatiossa. Ei sekään toki ongelmaton ole, mutta veikkaan, että yhdistymisiä tulee olemaan, kun talouden realiteetit ovat vastassa.
Tärkeintä on se että kunnilta lähti sote vastuu pois. Ja tuskin niitä yliopistollisia sairaaloita tarvitaan lisää.

Onko se ongelma että yliopostolliset sairaalat tuottaa palveluita alueille. jos hyvinvointi alueiden tehtävä on se oman alueen palveluiden järjestäminen, niin eikä ole parempi että se alue on hmm. alueellinen. Se lähipalvelu, alueen asia on kuitenkin se kipupiste ja se mistä aluehallinto joutuu päätökset tekee. Keskussairaala ei se juttu, ei se iso alue sen palveluita sen paremmin sinne maakuntiin tuo.

Hyvinvoitialueiden idea on kuitenkin siinä että paikasllidemokratiaa jonkinverransäilyy, ja paremmin se pystyy alueiden tilanteisiin vastaan jos se on paikallinen, yhtenäinen alue. Se missä tarjotaan sote palveluita on iso juttu. Ja sotealueiden tehtäväksi ei jää vain nykyiset, vaan se kasvaa.

Jo nykyisissä alueissa oli koko ongelmia, kun piti harmonisoida asioita, jos alueet olisi läänien, tai erityisvastuualueiden kokoisia, niin se esimerkin Hanko, Lappeenranta, Helsinki, niin en ihan havaitse etuja.

Jos kipupiste on se että uudenmaa alue on pilkottu, niin ei sen niputtamiseksi tarvi mukaan ottaa Lappeenrantaa ja Hankoa.

Uudenmaan alue on paljon tiiviimpi yhtenäisempi alue, missä kuntienrajat ylittävää yhteistoimintaa.
 
Se on kyllä jännä, että jotenkin se leikkuri kohdistuu ensimmäisenä näihin oikeasti valtion ydintoimintoihin kuuluviin juttuihin, mutta sitten paljon vähäpätöisempiä "saavutettuja etuja" ei voi missään nimessä leikata, vaikka nimenomaan niissä olisi ihan tolkuttomasti leikkausvaraa ilman että hyvinvointivaltio vaarantuisi millään tasolla, kuten Liberaalit vaalien alla osoitti. Ehkä se on vaan jotenkin henkisesti helpompi päättäjille ottaa isosta summasta pieni prosentti, kuin pienestä summasta iso prosentti.

Liberaalien listat on ihan raikas tuulahdus, mutta pitäisi olla päivänselvää, että ilman vaikuttavuuden arviota ei niillä tee mitään.
Ne leikkaukset ei todennäköisesti tuo säästöjä leikkauksen verran ja lisäksi muut vaikutukset voivat olla ei toivottuja.
 
Spekuloida toki saa kaikesta, mutta todellisuus on sitä, että nyt saatiin joku 21 hyvinvointialueen hallintohimmeli kasaan mikä meinaa ratketa jo liitoksistaan. Soten alkuperäinen idea, eli kustannusten väheneminen katosi johonkin matkan varrelle, siitäkin varoitettiin edellistä hallitusta.

Perussuomalaisia/Sinisiä saa toki kritisoida äänettöminä yhtiömiehinä, avan kuten heitä saa kritisoida ~1,5mrd€ rahan jakamisesta Kreikkaan. Mutta on hyvä muistaa myös oma vastuu, historia ja suhteellisuudentaju kokonaiskuvassa.

Niin, olen ihan samaa mieltä, että alueita on liikaa, demarit ja Kokoomus olisivat voineet päätyä toisenlaiseen ratkaisuun. Uudistusta itsessään on vatkattu viimeiset 17 vuotta, ainakin Paras-hankkeesta alkaen.

Tosin tässä kannattaa muistaa, että ei kuntien varaan perustunut perusterveydenhuolto toiminut sekään, ja jotakin piti tehdä. 21 on kuitenkin vähemmän kuin sadat kunnat.

Ongelmana tässä on se, että kunnat ovat uudistuksia odottaessaan etukäteisesti leikanneet omista palveluistaan, jolloin perusterveydenhuollon tila (ja rahoituksen suhde erikoissairaanhoitoon) on päässyt entisestään heikkeneemään
 
Tärkeintä on se että kunnilta lähti sote vastuu pois. Ja tuskin niitä yliopistollisia sairaaloita tarvitaan lisää.

Onko se ongelma että yliopostolliset sairaalat tuottaa palveluita alueille. jos hyvinvointi alueiden tehtävä on se oman alueen palveluiden järjestäminen, niin eikä ole parempi että se alue on hmm. alueellinen. Se lähipalvelu, alueen asia on kuitenkin se kipupiste ja se mistä aluehallinto joutuu päätökset tekee. Keskussairaala ei se juttu, ei se iso alue sen palveluita sen paremmin sinne maakuntiin tuo.

Hyvinvoitialueiden idea on kuitenkin siinä että paikasllidemokratiaa jonkinverransäilyy, ja paremmin se pystyy alueiden tilanteisiin vastaan jos se on paikallinen, yhtenäinen alue. Se missä tarjotaan sote palveluita on iso juttu. Ja sotealueiden tehtäväksi ei jää vain nykyiset, vaan se kasvaa.

Jo nykyisissä alueissa oli koko ongelmia, kun piti harmonisoida asioita, jos alueet olisi läänien, tai erityisvastuualueiden kokoisia, niin se esimerkin Hanko, Lappeenranta, Helsinki, niin en ihan havaitse etuja.

Uudistuksen alkuperäinen tarkoitus oli, että sama taho voi hoitaa sekä erikoissairaanhoidon että perusterveydenhuollon (jotta näiden rahoituksen suhde saataisiin korjattua) ja että nämä saadaan demokraattisen päätöksenteon piiriin. Tämä ei nykyisessä uudistuksessa toteudu, joten tavoitteitaan tämä uudistus ei saavuttanut.
 
Liberaalien listat on ihan raikas tuulahdus, mutta pitäisi olla päivänselvää, että ilman vaikuttavuuden arviota ei niillä tee mitään.
Ne leikkaukset ei todennäköisesti tuo säästöjä leikkauksen verran ja lisäksi muut vaikutukset voivat olla ei toivottuja.

Varmasti osa heidän ehdottamista leikkauksista on myös tällaisia, mutta vähintään yhtä paljon, jos ei enemmänkin, siellä on sellaisia kohtia, joista tulee ihan ilmiselvää säästöä. Toki aina voi lähteä rakentamaan jotain helvetin pitkiä ja monimutkaisia aasinsiltoja, miten jostain "saavutetusta edusta" leikkaaminen ajaisi tästä aiemmin nauttineet ihmiset niin syvään henkiseen ahdinkoon, että mielenterveyspalvelut rasittuvat lisää tai muuta vastaavaa. Tosiasiassa #leikattavaalöytyy ihan helvetisti, poliittista tahtoa ei, koska osa leikkauksista olisi kohtuullisen edunsaajien yhteiskunnallisen vaikuttavuuden takia kohtuullisen epäsuosittuja.
 
Se on kyllä jännä, että jotenkin se leikkuri kohdistuu ensimmäisenä näihin oikeasti valtion ydintoimintoihin kuuluviin juttuihin, mutta sitten paljon vähäpätöisempiä "saavutettuja etuja" ei voi missään nimessä leikata, vaikka nimenomaan niissä olisi ihan tolkuttomasti leikkausvaraa ilman että hyvinvointivaltio vaarantuisi millään tasolla, kuten Liberaalit vaalien alla osoitti (henkilökohtaisesti löytäisin vieläkin enemmän samantyylistä leikattavaa). Ehkä se on vaan jotenkin henkisesti helpompi päättäjille ottaa isosta summasta pieni prosentti, kuin pienestä summasta iso prosentti.

Mulle jäi vähän epäselväksi, että mitä sä tarkalleen nyt kritisoit. Eli mistä ei saisi leikata ja mistä pitäisi. Mutta Liberaalithan myös leikkasivat ehdotuksessaan koulutuksesta ja sosiaaliturvasta miljardeja. Aivan kuten tuossa Niemelä toteaa. 6 mrd säästöihin on vaikea päästä ilman noihin kajoamista.
 
Uudistuksen alkuperäinen tarkoitus oli, että sama taho voi hoitaa sekä erikoissairaanhoidon että perusterveydenhuollon (jotta näiden rahoituksen suhde saataisiin korjattua) ja että nämä saadaan demokraattisen päätöksenteon piiriin. Tämä ei nykyisessä uudistuksessa toteudu, joten tavoitteitaan tämä uudistus ei saavuttanut.
Siis Marinin hallituksen tavoitteet ei toteutuneet ? No ehkä SDP sai läpi kuitenkin ison nipun tavoitteitaan.

Mutta jos tavoite oli nuo alueet, niin ehkä ihan hyvä ettei se toteutunut, kansalaisen kannalta taasen ei ole ongelma että yliopistollisia sairaaloita ei ole jokaisessa alueessa, alue voi kuitenkin hankkia ne palvelut sieltä mistä niitä tarjolla. ja samalla demokratia pysyy lähempänä, vs se että vain se viisi aluetta + Ahvenanmaa

Uskon että aikaa myöten alueita yhdistyy, Mutta ei pidä aliarvioida kielialueiden ja Helsinkingin kykyä pitää puolia.
 
Mulle jäi vähän epäselväksi, että mitä sä tarkalleen nyt kritisoita. Eli mistä ei saisi leikata ja mistä pitäisi.

Mikä tässä on epäselvää?

Leikataan: kaikesta valtion ydintoiminnan (terveys, turvallisuus, koulutus, infra) kannalta epäoleellisesta paskasta,
Ei leikata: valtion ydintoiminnan kannalta oleellisista asioista, ainakaan sillä tavalla että valtion kyky hoitaa niitä heikentyy.

Mutta Liberaalithan myös leikkasivat ehdotuksessaan koulutuksesta ja sosiaaliturvasta miljardeja. Aivan kuten tuossa Niemelä toteaa. 6 mrd säästöihin on vaikea päästä ilman noihin kajoamista.

Niin, jos asian haluaa tulkita mahdollisimman vääristellen. Iso osa liberaalien ehdottamista "leikkauksista" esim. sosiaaliturvaan on esitetty sillä ajatuksella, että ne siirrettäisiin käytännössä täysimääräisinä yleisen perustulon piiriin ja Veikkauksen ja sen eri ministerilöille korvamerkittyjen apustusten kirvesmurhaamiseen, mitä itsekin kannatan täysin rinnoin. Noin muuten kaikki heidän vaikkapa OKM:n hallintoalan leikkauksista kohdistuvat lähinnä epämääräiseen hankehömppään ja vähintään yhtä epämääräisin perustein jaettaviin "saavutettuihin etuihin". Olen itsekin valtiolla töissä tällä hetkellä ja se määrä kaikenmaailman totaalisen epäoleellisia hankehimmeleitä, joita julkisella sektorilla pyörii on jotain aivan käsittämätöntä.

Hyvä esimerkki suhteellisen pienestä purosta, josta leikkaaminen olisi kuitenkin poliittisesti äärimmäisen epäsuosittua, on EvLut kirkolle joka vuosi valuva rahamäärä (122 661 000€ + jotain miljoonia euroja muita hajatukia). Onko tämä nyt ihan oikeasti valtion ydintoiminnan kannalta keskeistä touhua? Minusta ei ja vaikka tuo koko budjettia katsoen aika pieni summa ja toki lisäkuluja koituisi marginaalisesti siitä, että siiretään loputkin väestörekisteriasiat siitä oikeasti vastuulliselle virastolle ja järjestellään hautaustoimi uusiksi, niin sanotaan että jos tuosta säästetään vaikka sata miljoonaa vuodessa, sillä voidaan palkata tyyliin puolitoista tuhatta opettajaa, sairaanhoitajaa, varhaiskasvattajaa tai muuta oikeasti oleellista työntekijää. Tai helvetti, vaikka nostaa niiden nykyisten palkkoja, jotta saataisiin edes heidät pidettyä noilla epäkiitollisilla aloilla.

Heitä lainatakseni:

Liberaalit leikkaajat sanoi:
Sekulaarin valtion ei tule rahoittaa kirkon tai minkään uskonnollisen yhdyskunnan toimintaa vaan rahoituksen on tultava jäsenistöltä.

Mutta ei voi tästäkään leikata ei. Jotenkin se nyt vaan kuuluu "sivistyneen ihmisen" puolustaa taivaskeijuväkeä ja heille valuvia miljardeja, vaikka itse olisikin täysin sekulaari, koska "niin vaan nyt pitää tehdä". Ainiin mutta kirkon suorittama hyväntekeväisyys ja muu nönnönnöö, mitä ei kertakaikkiaan voisi hoitaa mitenkään tehokkaammin...

Vastaavanlaisia "kymppimiltsejä" löytyy ihan helvetisti muitakin. Niillä kaikilla on kuitenkin ihan oikeat vaihtoehtoiskustannukset. Pelkästään kaikenmaailman säätiöiden pyörittämiseen valuu satoja miljoonia euroja joka vuosi, vaikka ne eivät ole valtion ydintoiminnan kannalta millään ilveellä tippaakaan oleellisia.
 
Viimeksi muokattu:
Siis Marinin hallituksen tavoitteet ei toteutuneet ? No ehkä SDP sai läpi kuitenkin ison nipun tavoitteitaan.

Eikun uudistuksen tavoitteet eivät toteutuneet. Kaikki puolueet hyväksyivät ne jo Kataisen hallituksen aikana.

Mutta jos tavoite oli nuo alueet, niin ehkä ihan hyvä ettei se toteutunut, kansalaisen kannalta taasen ei ole ongelma että yliopistollisia sairaaloita ei ole jokaisessa alueessa, alue voi kuitenkin hankkia ne palvelut sieltä mistä niitä tarjolla. ja samalla demokratia pysyy lähempänä, vs se että vain se viisi aluetta + Ahvenanmaa

Uskon että aikaa myöten alueita yhdistyy, Mutta ei pidä aliarvioida kielialueiden ja Helsinkingin kykyä pitää puolia.

Ongelma on, että koko uudistuksen perusidea jäi toteutumatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 259
Viestejä
4 751 502
Jäsenet
77 290
Uusin jäsen
Fugiman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom