TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Tuossa yllä perustelin, miksi pidän sitä hyvänä tuloksena. Yleispuolueen kannatukseksi se on huono tulos etenkin historian valossa, mutta siinäpä se juju onkin, etten pidä Keskustaa yleispuolueena, joka toimii oikeiston ja vasemmiston välissä, vaan enemmänkin yhden asian puolueena, joka käy kauppaa kaikilla muilla arvoilla paitsi alkutuotantoelinkeinojen turvaamisella
No, esim. tässä viimeisessä (ehkä hieman vainoharhaisessa tulkinnassa) oli kysymys metsänomistajien edun turvaamisesta. Metsänomistajia on Suomessa yli puoli miljoonaa ja moni meistä on ihan työssäkäyviä kaupunkilaisia eikä maajusseja. Itse olisin kyllä silti mielelläni nähnyt lain menevän läpi alkuperäisessä muodossaan. Mutta isoa merkitystä muutoksilla ei ollut, sillä kyllä ne suojeltavat luontotyypit on joka tapauksessa ympäristökeskuksen oppaassa ja lain esitöissä, vaikka ei itse laissa luetellakaan,
Mutta Kepulla on aina ollut ajoittainen taipumus kiihdyttää itsensä syvään taisteluun tuulimyllyjä vastaan tai kovaan iltalypsyyn jostain mitättömästä asiasta silloinkin, kun siitä on lopulta heille itselleen haittaa.
Ennemminkin näyttää siltä, että myös Väyrynen on kuitenkin kiilaamassa vaaleihin. Väykän oma, hieman erikoinen tulkinta on, että koska hänen vetäytymisilmoituksensa jälkeen kepun kannatuksen lasku on vielä jatkunut, on hänen sittenkin asetettava itsensä ehdolle pelastamaan kannatusta.
Mutta. Kyllä Soini ja Väyrynen tietyissä ikäluokissa saa suosiota (ja ne ikäluokat on aktiivisimpia äänestäjiä), jos vaan saavat enää medianäkyvyyttä. Soini varmaan saakin, Väykkä tuskin enää samalla tavalla kuin joskus aikoinaan.
Joo. KD toki varmaan myös vaihtoehto. Mutta kyllähän Soini on ihan passeli kepuun, hänhän on vähän kuin Hoskosen ja Lohen yhdistelmä steroideilla ja vielä Väyrysen itseluottamuksella. Ja kepulle sopiva yhdistelmä kaupunkilaisuutta (Espoo) ja maalaisuutta (Heinoo, Sastamala).
Se mitä Kepussa varmasti arkaillaan on pohdinta siitä, millaisen suosion Soini saisi, ja olisiko hänellä ambitioita myös puolueen sisällä (kilpailu), mitä ei haluta. Ettei häntä heilauttaisi koiraa eli Soini Kepua.
Tällä kertaa SDP ja PS kiittävät lisäkannatuksesta ja hiukan kirivät Kokoomusta kiinni puolisen prosenttiyksikköä kumpikin. Toki on vielä kurottavaakin.
Arvelisin Keskustan kannattajien siirtyneen erityisesti Persuihin ja joltain osin Kokoomukseen. Sen sijaan demareihin en niinkään, sillä kaupunkilainen työväen puolue on aika kaukana keskustalaisesta olevaisuudesta.
En kyllä näe oikein mitään mahdollisuuksia sille, että Keskusta olisi seuraavassa hallituksessa. Ilman sotea tuskin olisi ollut tässä nykyisessäkään. Mutta toisin kuin viime kerralla, hallitusneuvotteluja vetävä puolue ei kyllä tule tarvitsemaankaan Keskustaa mihinkään. Uskon, että kolme suurinta puoluetta saavat sovitettua itsensä samaan kokoonpanoon, ja näin hallitsevat turvallisesti 55-57% eduskunnasta.
Oppositio sopinee mainiosti Keskustallekin tällä kertaa.
Kepu ajaa myös koko Suomen asuttuna pitämistä ja tasa-arvoisia palveluja ym, ei pelkästään alkutuotantoa. Se vetoaa osaltaan maaseutukuntien yrittäjiinkin, ei pelkästään viljelijöihin. Tuo kyllä totta, että demariaate ei istu kepun kannattajakuntaan. Persut ja kokoomus tapauksesta riippuen lähimpänä.
Kokoomus, PS ja Demarit samassa hallituksessa? Vaatii demareissa paljon muutosta, että mahtuu perussuomalaisten kanssa samaan hallitukseen, eikä demarit ihan helpolla mahdu kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen. Tuskin ainakaan Marinin vahtivuorolla.
Kokoomus, PS ja Demarit samassa hallituksessa? Vaatii demareissa paljon muutosta, että mahtuu perussuomalaisten kanssa samaan hallitukseen, eikä demarit ihan helpolla mahdu kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen. Tuskin ainakaan Marinin vahtivuorolla.
Sinipuna on todennäköisin.
Poliittiset kompromissit kyllä löytyy.
Mutta. Marin on siihen aivan liian suosittu. Se on hankala asia ihan kaikille muille puolueille. Siksipä homma voi edellyttää paikanvaihtoa Lindtmanin kanssa. Tähän aloitteen kyllä pitäisi sitten tulla Marinilta itseltään.
Mutta. Marin on siihen aivan liian suosittu. Se on hankala asia ihan kaikille muille puolueille. Siksipä homma voi edellyttää paikanvaihtoa Lindtmanin kanssa. Tähän aloitteen kyllä pitäisi sitten tulla Marinilta itseltään.
Jos SDP haluaisi hallitukseen mutta ilman Marinia, niin tämä voisi vetäytyä kunniakkaasti rivikansanedustajaksi ilmoittamalla että mennyt kausi on ollut poikkeuksellisen raskas ja nyt täytyy keventää. Jonkin ajan päästä tulisi ilmoitus tulevasta äitiyslomasta, sen perään perhevapaa jonka jälkeen muutamien osuvien ja laajojen naistenlehtijuttujen siivittämänä kohti uusia vaaleja.
Jos SDP haluaisi hallitukseen mutta ilman Marinia, niin tämä voisi vetäytyä kunniakkaasti rivikansanedustajaksi ilmoittamalla että mennyt kausi on ollut poikkeuksellisen raskas ja nyt täytyy keventää. Jonkin ajan päästä tulisi ilmoitus tulevasta äitiyslomasta, sen perään perhevapaa jonka jälkeen muutamien osuvien ja laajojen naistenlehtijuttujen siivittämänä kohti uusia vaaleja.
Miksi ihmeessä SDP haluaisi hallitukseen ilman Marinia? Ja miksi ihmeessä Marin tuollaiseen suostuisi ollessaan puoleensa kruunaamaton keulakuva, ääniharava ja kansan suosikki?
Jos muut puolueet ei mielellään ottaisi häntä mutta SDP haluaisi, niin tuollainen "minäkään en jaksa loputtomasti", "on se kaunis ja fiksu ja nyt vielä vauva" jne. pitäisi suosiota yllä ja mummot raapustaisi kyyneliä silmäkulmasta pyyhkien neljän vuoden päästä numeron.
Toki täysin ajatusleikki mutta kyllä nuo poliitikot on melkoisen laskelmoivia.
Muita puolueita kiinnostaa sovittu hallitusohjelma, ei niinkään se ketkä edustajat sen mukana tulevat. Eli jos SDP kelpaa niin tietenkin kelpaa myös Marin - tai kuka PJ sattuisikin olemaan.
On tietysti yksi asia menettää niin sanottuja liikuvia äänestäjiä, mutta siinä vaiheessa kun alkaa uskolliset äänestäjät valua pois on tilanne aika katastrofaalinen.
On tietysti yksi asia menettää niin sanottuja liikuvia äänestäjiä, mutta siinä vaiheessa kun alkaa uskolliset äänestäjät valua pois on tilanne aika katastrofaalinen.
Mistäs sä tiedät vaikka ne uskolliset äänestäjät ei halunnu olla leimattuna porvareiksi? Käsittääkseni suomalainen maatilanomistaja ei ainakaa rahassa ui.
Muita puolueita kiinnostaa sovittu hallitusohjelma, ei niinkään se ketkä edustajat sen mukana tulevat. Eli jos SDP kelpaa niin tietenkin kelpaa myös Marin - tai kuka PJ sattuisikin olemaan.
Muita puolueita tulevassa hallituksessa kiinnostaa kyky toteuttaa hallitusohjelmaa, jossa myös pysytään. Marinin sekoomusviha ei ainakaan allekirjoittaneessa herätä luottamusta. Jos Orpo ottaa Marinin mukaan niin voi olla että leväperäinen biletyttö vetää VM:n kirstun sokan irti ja aiheuttaa hallituskriisejä samalla tavalla kuin Keskusta on nyt luonnonsuojelulaissa. Muut haluaa kulukuuria ja Marin päättää että kamreerit ei komentele ja lähtee viskomaan rahaa sinne sun tänne.
Tässä Marinin taidonnäyte tulevasta hallitusyhteistyöstä kokoomuksen kanssa:
Kotimainen politiikka tulee todennäköisesti ensi vuonna ottamaan ihan uusia kierroksia poliittisessa teatterissa. Ei ole kuin paskoja kortteja jaossa
Hyvä olisi huomata, että julkisuuskuva ja eduskunnan kyselytunnit ei ollenkaan aina ole se koko totuus. Tai totuus ollenkaan. Kyselytunnin kovasanaisenkin yhteenoton jälkeen vastapuolien poliitikot saattaa istua yhdessä eduskunnan saunassa tai kuppilassa aivan parhaiden ystävien tapaan.
Mutta iltapäivälehdissä heidän välilleen rakennetaan jo sotaa…
Ja yhtä hyvä olisi huomata, oppotisiossa (valitettavasti) tehdään tikustakin asiaa. Oppositiopolitiikkaan kuuluu irtopisteiden kalastelu ja hallituksen moittiminen öbaut kaikesta mahdollista. Musta on ihan virkistävää ja hatunnoston arvoista kun oppositio uskaltaa antaa kiitosta kun siihen on aihetta. Yleensä ei uskalla. Joka tapauksessa tilanne on täysin toisenlainen sitten kun istutaan hallitusneuvotteluihin ja vielä erilaisempi ku se hallitusohjelma on sorvattu ja sitä aletaan toteuttaa.
Uskon, että Marin ja Orpo kykenevät istumaan hienosti samassa hallituksessa jos ohjelmasta päästään sopuun. Samoin uskon, että Orpo ja Purra. Purrasta ja Marinista en osaa sanoa.
Ja yhtä hyvä olisi huomata, oppotisiossa (valitettavasti) tehdään tikustakin asiaa. Oppositiopolitiikkaan kuuluu irtopisteiden kalastelu ja hallituksen moittiminen öbaut kaikesta mahdollista. Musta on ihan virkistävää ja hatunnoston arvoista kun oppositio uskaltaa antaa kiitosta kun siihen on aihetta. Yleensä ei uskalla. Joka tapauksessa tilanne on täysin toisenlainen sitten kun istutaan hallitusneuvotteluihin ja vielä erilaisempi ku se hallitusohjelma on sorvattu ja sitä aletaan toteuttaa.
Uskon, että Marin ja Orpo kykenevät istumaan hienosti samassa hallituksessa jos ohjelmasta päästään sopuun. Samoin uskon, että Orpo ja Purra. Purrasta ja Marinista en osaa sanoa.
Jep. Se on opposition duunia se. Duuniin liittyen, tuo kolmikko on kaikki ammattipoliitikkoja ja kaksi viimeistä sitä suoraan myös koulutukseltaan. En hetkeäkään epäile etteikö heillä keskenään homma toimisi.
Eri asia on sitten puolueiden edustajaryhmillä kokonaisuudessaan.
Jos muut puolueet ei mielellään ottaisi häntä mutta SDP haluaisi, niin tuollainen "minäkään en jaksa loputtomasti", "on se kaunis ja fiksu ja nyt vielä vauva" jne. pitäisi suosiota yllä ja mummot raapustaisi kyyneliä silmäkulmasta pyyhkien neljän vuoden päästä numeron.
Toki täysin ajatusleikki mutta kyllä nuo poliitikot on melkoisen laskelmoivia.
Jos SDP on vaalien jälkeen kakkonen, niin puolueen puheenjohtaja ottaa tietenkin valtionvarainministerin pestin.
Se Sipilän hallituksen Soinin ministerivalinnan poikkeus oli anomalia. Ja ylipäätään typerä valinta häneltä, vaikka ulkoministeriys olikin hänen henkilökohtainen elämänmittainen unelmansa. Ja puri sitten lujaa takaisin myöhemmin.
Jos SDP on vaalien jälkeen kakkonen, niin puolueen puheenjohtaja ottaa tietenkin valtionvarainministerin pestin.
Se Sipilän hallituksen Soinin ministerivalinnan poikkeus oli anomalia. Ja ylipäätään typerä valinta häneltä, vaikka ulkoministeriys olikin hänen henkilökohtainen elämänmittainen unelmansa. Ja puri sitten lujaa takaisin myöhemmin.
Tässä kun pyörittelee tuoreiden Ylen galluptulosten pohjalta +-2% virhemarginaaleilla erilaisia hallituskokoonpanoja niin paras olisi tämä:
Kokoomus voittaa vaalit 23% osuudella
Persut tulee toisena 18% osuudella
SDP tulee kolmantena 17% osuudella
Orpolle menee PM salkku, Purralle valtionvarainministerin salkku ja Marinille ulkoministerin salkku. Nykyisistä ek-puoluiden puheenjohtajista nämä vastaisivat kunkin parhaita kyvykkyyksiä. Orpolla ei kunnon poliittista linjaa, mutta toisaalta sopulikäytöksellä varustettu puheenjohtaja voi olla ihan hyvä johtamaan persujen ja demareiden muodostamaa hallitusta. Purra on taas kova puhumaan suu säkkiä myöden tulojen ja menojen tasapainosta, suomalaiselle politiikolle hyvä ominaisuus valtionvarainministerinä. Viimeisenä Sanna Marinin on täysin toivoton talousosaamisessa, mutta osaa mediapyörityksen, jolloin nämä meriitit osuvat hyvin ulkoministerin vaatimuksiin.
Miten tähän lopputulokseen päästäisiin? Demareilla on aika uskolliset eläkeläis- ja Sannan instagramkannattajat joten sieltä en usko porukan siirtyvän. Sen sijaan Kepulla voi olla vielä joustovaraa alaspäin. Nyt kun sähkön pörssihinta huitelee 50 sentin paikkeilla ja korot on nousussa niin OKT-asujaa ei tilanne maalla paljoa naurata. Muutama stuntti kepulta (kuitenkin sellaisia että eivät lennä ulos hallituksesta) vielä niin se olisi siinä.
En usko että Marinin SDP menis PS kanssa yhtään minnekään, ja jos PS julkituloja uskoo, niin Marin on historian paskin pääministeri ylipäänsä. Eli miksi PS haluaisi kaikkien aikojen huonoimmat ministerit uudelleen hallitukseen- elleivät syös sanojaan rohmuten kun sika ämpäristä.
Marin on todella suosittu, ja SDP:n kannatus korkea vrt. siihen miten hankala maailmantilanne on ollut. Jos SDP:n vaihtoehdo on mikään missä PS on, niiden kannattaa jäädä oppositioon kasvamaan korkoa. PS tuskin voittaa Kokoomusta (voi näin tapahtua) mut sitten PS pitää rasvata paikat Kokkareiden vaatimuksiin.
PS-Kok, eli nykyinen opposito tarvitsee kylkeensä pienpuolueet, RKP, Liike Nyt ja KD koska Vas/Vihr ei siihen leikkiin tule lähtemään. Lähteekö RKP hallitukseen jonka toisen (tai ekan) pääpuolueen tärkeä agenda on mm. ruotsinkielisyyden pakollisuuden leikkaaminen virkamiespuolelta sekä Ylen ruotsinkielisen puolen rahoituksen alasajo. Sit pitäs jo raapia laarin pohjaa.
Mut kyse on aikalailla siitä että jos Kok saa 22 ja PS 18% ei äänistä, vaan edustajista, niin Keskustaan voi lähteä yllättävä rakkauspuhelu että voidaanx sopia.
PS asemoi koko ajan itseään niin voimakkaasti me-muut, että aika hankala sen on löytää yhteistyötä. Se toki tarvittaessa löytyy, mut silloin PS tekee kun ennenkin, eli kertoo miten mukava uusi taksilaki on jne.
Tässä kun pyörittelee tuoreiden Ylen galluptulosten pohjalta +-2% virhemarginaaleilla erilaisia hallituskokoonpanoja niin paras olisi tämä:
Kokoomus voittaa vaalit 23% osuudella
Persut tulee toisena 18% osuudella
SDP tulee kolmantena 17% osuudella
Orpolle menee PM salkku, Purralle valtionvarainministerin salkku ja Marinille ulkoministerin salkku. Nykyisistä ek-puoluiden puheenjohtajista nämä vastaisivat kunkin parhaita kyvykkyyksiä. Orpolla ei kunnon poliittista linjaa, mutta toisaalta sopulikäytöksellä varustettu puheenjohtaja voi olla ihan hyvä johtamaan persujen ja demareiden muodostamaa hallitusta. Purra on taas kova puhumaan suu säkkiä myöden tulojen ja menojen tasapainosta, suomalaiselle politiikolle hyvä ominaisuus valtionvarainministerinä. Viimeisenä Sanna Marinin on täysin toivoton talousosaamisessa, mutta osaa mediapyörityksen, jolloin nämä meriitit osuvat hyvin ulkoministerin vaatimuksiin.
Miten tähän lopputulokseen päästäisiin? Demareilla on aika uskolliset eläkeläis- ja Sannan instagramkannattajat joten sieltä en usko porukan siirtyvän. Sen sijaan Kepulla voi olla vielä joustovaraa alaspäin. Nyt kun sähkön pörssihinta huitelee 50 sentin paikkeilla ja korot on nousussa niin OKT-asujaa ei tilanne maalla paljoa naurata. Muutama stuntti kepulta (kuitenkin sellaisia että eivät lennä ulos hallituksesta) vielä niin se olisi siinä.
Hyvää ajattelua ja tämä pohja kuullostaa ihan hyvältä. Saadaan talouskuria ja markkinataloutta kokoomuksen toimesta, perussuomalaisten toimesta saadaan rajoitettua haitallista maahanmuuttoa, eu:lle uskaletaan sanoa vastaan ja ilmastoasioissa käytetään maalaijärkeä ja saadaan suhteellisuuden tajua ja demarit pitää huolen ettei köyhiä potkita liikaa päähän.
Aino vika vain on että en usko demareiden olevan tähän valmiita. Sen verran pyhiä lehmiä nuo eu maahanmuutto ja ilmasto ovat ja kun ottaa vielä huomioon demareiden siirtymisen vasemmalle, niin jo pelkkä kokoomus tuottaa haasteita.
Sitten jos jatketaan noilla kannatuksilla, kokoomus selvittää ensin yhteistyötä perussuomalaisten kanssa. Tämä todetaan onnistuvan, mutta demarit ei ole tähän valmiita. Sitten kokoomus katsoo ketä muita voidaan ottaa mukaan. Kd mahtuu heittämällä mukaan ja on tähän valmis, mutta ei taida vielä tulla enemmistöä. Sitten kokoomus katsoo että jäljellä on vihreät, rkp. Nyt tuleekin kysymys miten ps ja vihreät tai ps ja rkp mahtuisi samaan hallitukseen ja ps käy näiden kanssa neuvotteluita. Jos ne onnistuu meillä on hallitus. Mutta jos ne epäonnistuu joutuu kokoomus hylkäämään perussuomalaiset.
Nyt kokoomus alkaa hieromaan yhteistyötä demareiden kanssa. Tämä tulee olemaan haasteellista. Jos tässä onnistutaan, niin vihreät ja rkp mahtuu mukaan ja saadaan enemmistö. Kokoomus saattaa haluta kd:n kaveriksi, mutta miten kd ja vihreät mahtuu samaan hallitukseen onkin hyvä kysymys.
Kokoomus, SDP, vihreät, RKP, mahdollisesti kristilliset.
Kokoomus ottaa mielellään RKP:n ja kristilliset tueksi, jotta vihreät ei pääse asemaan, missä voisivat heiluttaa hallituksen sisällä vaakaa kokkarien ja demarien välillä asiasta riippuen.
Tämä on mun ennustus nykyisillä kannatusprosenteilla.
Mutta kyllähän ne prosentitkin vielä muuttuu monta kertaa.
Kokoomus, SDP, vihreät, RKP, mahdollisesti kristilliset.
Kokoomus ottaa mielellään RKP:n ja kristilliset tueksi, jotta vihreät ei pääse asemaan, missä voisivat heiluttaa hallituksen sisällä vaakaa kokkarien ja demarien välillä asiasta riippuen.
Tämä on mun ennustus nykyisillä kannatusprosenteilla.
Mutta kyllähän ne prosentitkin vielä muuttuu monta kertaa.
Hyvää ajattelua ja tämä pohja kuullostaa ihan hyvältä. Saadaan talouskuria ja markkinataloutta kokoomuksen toimesta, perussuomalaisten toimesta saadaan rajoitettua haitallista maahanmuuttoa, eu:lle uskaletaan sanoa vastaan ja ilmastoasioissa käytetään maalaijärkeä ja saadaan suhteellisuuden tajua ja demarit pitää huolen ettei köyhiä potkita liikaa päähän.
Aino vika vain on että en usko demareiden olevan tähän valmiita. Sen verran pyhiä lehmiä nuo eu maahanmuutto ja ilmasto ovat ja kun ottaa vielä huomioon demareiden siirtymisen vasemmalle, niin jo pelkkä kokoomus tuottaa haasteita.
Sitten jos jatketaan noilla kannatuksilla, kokoomus selvittää ensin yhteistyötä perussuomalaisten kanssa. Tämä todetaan onnistuvan, mutta demarit ei ole tähän valmiita. Sitten kokoomus katsoo ketä muita voidaan ottaa mukaan. Kd mahtuu heittämällä mukaan ja on tähän valmis, mutta ei taida vielä tulla enemmistöä. Sitten kokoomus katsoo että jäljellä on vihreät, rkp. Nyt tuleekin kysymys miten ps ja vihreät tai ps ja rkp mahtuisi samaan hallitukseen ja ps käy näiden kanssa neuvotteluita. Jos ne onnistuu meillä on hallitus. Mutta jos ne epäonnistuu joutuu kokoomus hylkäämään perussuomalaiset.
Nyt kokoomus alkaa hieromaan yhteistyötä demareiden kanssa. Tämä tulee olemaan haasteellista. Jos tässä onnistutaan, niin vihreät ja rkp mahtuu mukaan ja saadaan enemmistö. Kokoomus saattaa haluta kd:n kaveriksi, mutta miten kd ja vihreät mahtuu samaan hallitukseen onkin hyvä kysymys.
Toisaalta kyllä SDP ja persuilla löytää yhteistä. Molemmat vastustavat maahanmuuttoa koska se vie duunareiden työt. Työvoiman saatavuusharkinta taitaa olla AY-liikkeen luomus.
Toisaalta kyllä SDP ja persuilla löytää yhteistä. Molemmat vastustavat maahanmuuttoa koska se vie duunareiden työt. Työvoiman saatavuusharkinta taitaa olla AY-liikkeen luomus.
Onko tähän jotain konkretiaa vai onko vaan pakollinen heitto omasta blokista?
Siis kysyn ihan realistisesti ja toivoisin vastausta joka on oikeasti pohdittu, tietäen että luultavasti useampi alkaa mutuilemaan aiheesta.
En ole 91danger91, mutta tässä mielipiteeni:
Sanna Marin on hallintotieteiden maisteri. Hänen koulutuksensa, CV ja PM-toiminta ei osoita yhtään mitään talousosaamista.
Olen lukenut useita viestejäsi. Harvassa ovat olleet pohditut ja perustellut viestit.
Älä vaadi muilta sellaista johon edes itse et pysty.
Toisaalta kyllä SDP ja persuilla löytää yhteistä. Molemmat vastustavat maahanmuuttoa koska se vie duunareiden työt. Työvoiman saatavuusharkinta taitaa olla AY-liikkeen luomus.
Demarit vastustaa työperäistämaahanmuuttoa, mutta tp hakiat ja kiintiöpakolaiset sekä karkotukset on pyhä lehmä, tosin vihreillä nää on pyhempiä. Ps varmaan voisi niellä työperäisen maahanmuuton helpotuksen, jos heiltä leikataan sosiaaliturvaa, mutta tp hakiat ja kiintiöpakolaiset sekä karkotukset on mihin ps haluaa muutosta.
Esimerkki 1: Marin ei pysty selittämään holtitonta velanottoa ja miksi nosti kunnille miljardin extraa. Ilmeisesti tällä oli tavoitteena ostaa veronmaksajien rahoilla julkisen sektorin työntekijöiden äänet.
Valtiovarainministeriön budjettineuvos on arvioinut, että kunnat saavat tukipaketeista tänä vuonna miljardin koronakriisin menoja enemmän. Pääministeri Sanna Marinilta (sd.) kysyttiin puheenjohtajatentissä, mikä "ekstramiljardia" selittää.
www.mtvuutiset.fi
Esimerkki 2: Marin ei ymmärrä keskuspankin peruslogiikkaa. Vastusti EKP:n korkojen korotuksia vaikka se hillitsee inflaatiota!
Uniper teki vaatimattoman 40 miljardin euron tappion (josta 31mrd ovat tulevaisuuteen liittyviä alaskirjauksia= ja -11 mrd. euron kassavirran (siis negatiivinen) tammi-syyskuussa 2022. Osakekohtainen tulos/EPS oli -110 e. Nettovelka kasvoi 300M:stä noin 11 mrd:iin. Tällä hetkellä Fortumin...
Sanna Marin kommentoi harva se päivä asioita pääministerinä. Tässä haastattelussa hänet yritetään saada puhumaan sosiaalidemokraattina.
www.hs.fi
Tänään oli hesarissa vihdoin vähän laajempi henkilöhaastattelu Marinista, jossa kerrankin onnistuneesti saatiin hänen poliittista ajattelua avattua. Kiitos Junkkarille tästä. Peruslinjaa edustavat ajattelut valtion vahvasta roolista ja roolista yli yksilön. Tässä muutamia lainauksia.
”Kun tuottavuus nousee, meille sosiaalidemokraateille on tärkeää, että osa tästä hyödystä tulee tavallisen työntekijän hyödyksi esimerkiksi korkeampina palkkoina tai lyhyempänä työaikana.”
Milloin se voisi olla realistista?
”Se on tietenkin vahvasti kytköksissä meidän talouskasvuun ja tuottavuuden parantamiseen. Se on kytköksissä myös siihen, kuinka me saamme työllisyysastetta nostettua. Arvolähtökohtana on kuitenkin se, että tavallisten työntekijöiden pitää myös hyötyä yhteiskunnan kehittämisestä.”
Heh, kun tuottavuus nousee. Se on ihan kiva että meidän pääministeri elää pilvilinnoissa, sillä tutkimusten mukaan Suomessa talouskasvu on ollut MAAILMAN HEIKOIMPIEN joukossa viimeisen 10 vuoden aikana. T&K investoinnit ovat vain yksi kokonaisuus tuottavuuden kasvua. Tuottavuutta voidaan nostaa myös siten että matalan tuottavuuden tehtävistä ihmiset siirtyisivät korkeamman tuottavuuden töihin. Sitä ei T&K investoinneilla ratkaista vaan työmarkkinoiden uudistamisella, missä SDP:llä pitäisi olla iso rooli, koska se elää AY-mafian kanssa symbioosissa. Työmarkkinauudistuksissa tulisi siis tehdä sellaisia toimenpiteitä, joilla saadaan siirrettyä työntekijöitä työttömyydestä ja matalan tuottavuuden töistä korkean tuottavuuden töihin. Näitä voisi olla esimerkiksi oppisopimuskoulutukseen kannustaminen, työvoiman saatavuusharkinnan poisto sekä työperäinen maahanmuutto.
"Nyrkkisääntönä kuitenkin on, että sen sijaan että valtio syytää paljon varoja tiettyyn vanhaan investointikohteeseen, järkevämpää olisi sijoittaa yleiseen kehittämiseen ja edistää riskinottomahdollisuuksia.”Suomi tarvitsee paljon uusia yrityksiä nopeasti kasvaville aloille.” ”Valtion täytyy miettiä roolinsa uusiksi, muuten ajaudutaan pian neuvostotyyliseen suunnitelmatalouteen.” Lähde: Talouselämä
Tässä kohtaa voisi todeta, että neuvostotyyliseen suunnitelmatalouden suuntaan ollaan kovaa vauhtia menty Marinin johdolla.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (Vatt) moittii hallituksen talouspolitiikkaa eduskunnan talousvaliokunnalle tällä viikolla antamassaan lausunnossa. Vattin mukaan valtion jatkuva velkaantuminen ajaa Suomea kohti haaksirikkoa.
Elokuussa Sdp:n kesäkokouksessa Kuopiossa Marin esitti, että ensi vaalikaudella satsattaisiin reippaasti perusopetukseen. Puolueen ensi kevään vaaliohjelmasta löytyy varmasti paljon muitakin parannuskohteita, joihin tarvitaan lisää rahaa. Ilman lisävelkaa rahaa ei kuitenkaan kaikkeen hyvään riitä.
Kuinka paljon mietitte rahan riittävyyttä, kun teette vaaliohjelmaa?
Marin kiertää kysymyksen ja ryhtyy puhumaan laajemmin ”talouspolitiikan kokonaisuudesta”.
Marinin mukaan talouspolitiikassa pitää tavoitella kolmea asiaa. Ensinnäkin pitää vauhdittaa talouskasvua eli nostaa työllisyyttä ja parantaa tuottavuutta. Toiseksi on tehtävä rakenteellisia uudistuksia. Kolmantena tulevat sitten talouden sopeutustoimet.
”Meille on tärkeää, että sopeutustoimet tehdään oikeudenmukaisesti eikä oteta kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta vaan he osallistuvat, joilla on yhteiskunnassa leveämmät hartiat. Siksi emme puhu vain menosopeutuksesta vaan myös tulosopeutuksesta”, Marin sanoo.
"Toiseksi on tehtävä rakenteellisia uudistuksia ja Kolmantena tulevat sitten talouden sopeutustoimet"? Tällä hallituskaudella on tehty rakenteellisia uudistuksia jotka ovat nimenomaan kasvattaneet, eivät vähentäneet valtion menopuolta. Hyvinvointialueiseille ja niiden 23 johtajalle maksetaan rasvaisia palkkioita. Taloutta Marinin hallitus on sopeuttanut 370 miljoonaa euroa, samalla kun velkaa on otettu 40 miljardia ja valtion pysyvät menot ovat nousseet noin 12 miljardilla eurolla vuosittain.
Sdp:n mielestä budjettikehysjärjestelmää tulisi uudistaa siten, että kehyksissä huomioitaisiin menojen lisäksi myös valtion tulot, Marin korostaa. Kehysten uudistaminen ei tuo budjettiin yhtäkään lisäeuroa, minkä Marin myöntää, mutta se helpottaisi tulopuolen käsittelyä osana budjettikokonaisuutta.
“Me olemme vastuullinen taloudenhoidon puolue. Mutta me ajattelemme paljon syvällisemmin tätä kysymystä kuin vain tekemällä leikkauslistoja, kuten kokoomus tekee”, Marin sanoo.
Oho tulopuoltakin mietitään! Onko Marin kuullut sellaisesta asiasta kuin Lafferin käyrä? Se kuvaa valtion saatavilla olevia tuljja kokonaisveroasteen mukaan. Jos kokonaisveroaste on liian raskas, voi tulopuoli jäädä pienemmäksi, mikä näyttää tutkijoiden mukaan olevan nimenomaan tilanne hyvätuloisten kohdalla.
"Kirkko-Jaakkola ja Kotamäki arvioivat, että ylimpien rajaveroasteiden laskemisen itserahoitusasteet ovat suuria maltillisillakin oletuksilla, luokkaa 90–120 prosenttia. Näyttää siltä, että Suomessakin ylimpien veroprosenttien alentaminen on verotuottojen näkökulmasta neutraalia tai jopa verotuottoja kasvattavaa. " Lähde: EK
Jos laitetaan demarit aatteelliselle janalle, jonka vasemmassa laidassa on Erkki Tuomioja ja oikeassa…, aloitan kysymyksen, mutta Marin keskeyttää.
”Tuollainen ajattelu on niin vanhentunutta”, Marin sanoo.
Marinin mukaan hänen sukupolvensa demarit eivät tunnista tällaista oikeisto–vasemmisto-jakoa puolueen sisällä.
Ei piitata Marinin kielloista vaan jatketaan demareiden jakamista vanhakantaisesti kuppikuntiin. Vasemmallahan Marin on – ainakin talouspolitiikassa. Siinä missä Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ilmaisee selkeästi, että ensi vaalikaudella joudutaan myös leikkaamaan menoja, Marin pyrkii kiertämään asiaa. Sen sijaan hän puhuu mieluummin tulosopeutuksesta ja budjettikehysjärjestelmän uudistamisesta.
Täh, oikeisto-vasemmisto jaolla ei ole väliä? Noh kuvastaa hyvin bileministerin "piikki auki" ja todellisuudesta irrallaan olevaa ajattelua. Tämä voi selittää, miksi 40 miljardin lisävelkaa tällä hallituskaudella otettiin ja Marinin avokätistä extramiljardia kunnille.
Missä asioissa Marin on äärioikeistolainen? Hänhän on enemmän vasemmalla kuin moni vasemmistoliiton kansanedustaja.
Summa summarum: Marinilla ei ole mitään ambitioita purkaa kasvua ja kansalaisten hyvinvointiin vaikuttavia rakenteita. Korporatismin ja velkaantumisen voittokulku tulee siis jatkumaan. Tämän bileministerin kanssako Orpo haluaa ihan oikeasti lähteä hallitukseen? Voi jo tässä kohdassa todeta, että mikään ei tule Suomessa muuttumaan jos sille tielle lähdetään.
En ole 91danger91, mutta tässä mielipiteeni:
Sanna Marin on hallintotieteiden maisteri. Hänen koulutuksensa, CV ja PM-toiminta ei osoita yhtään mitään talousosaamista.
Mitkä koulutukset valmistaa sekä kunta, että valtiorakenteiden hallintaan että niiden taloushallintaan noin suoraan oikaisten? Et teitää mitä pitäisi vaatia jatkossa ministereiltä.
Tai no, tuskin kansanedustajiksikaan pitäisi päästää ketään tutkinnotta. Sen toki päättää puolueet, että käykö kylän pena/mirkku vai haluavatko puolueet oikeasti ihmisiä joilla on edes jotain osoitettua kapasiteettia siitä miten isoissa asioissa ollaan kiinni ja siihen kuinka vähään voi oikeasti vaikuttaa
Mitkä koulutukset valmistaa sekä kunta, että valtiorakenteiden hallintaan että niiden taloushallintaan noin suoraan oikaisten? Et teitää mitä pitäisi vaatia jatkossa ministereiltä.
Siis joo kyllähän hallintotieteiden maisterilla pitäisi olla käsittääkseni ihan yhtä hyvät valmiudet kuin vaikkapa DI:llä tai KTM:llä hoitaa pääministerin tehtävää. Tosin sillä tutkinnolla ei tee mitään jos oma aatteellinen ajattelu ajaa ohi sen mitä yliopistossa on opetettu. Tämän takia tutkinto on mielestäni vain yksi osa kun arvioidaan ministerin vaatimuksia. Perustuslaki on kyllä asian suhteen hyvin löyhä ja sanoo lähinnä että pitää olla "taitava ja rehellinen".
Esim. DI Sipilän yksi kompastuskivi oli se, että hän ei tajunnut kuinka hidasta päätöksenteko suomalainen päätöksenteko on ja kuinka paljon erilaiset eturyhmät pyrkivät heittämään kapuloita rattaisiin, ay-liike erityisesti.
Omasta mielestäni kyvykkäin pääministeri Suomessa olisi Elina Valtonen (kok). Häneltä löytyy sekä DI että KTM paperit, työkokemusta sekä pankkibisneksen että softakehityksen pyörityksestä sekä laajaa, ratkaisukeskeistä pohdintaa yhteiskunnan kehittämisestä laaja-alaisesti. Lisäksi hän on jo ehtinyt yli kaksi kautta vääntämään eduskunnassa ja osallistunut hyvin moniin debatteihin missä hän on sanavalmis ja terävä keskusteluissa. Huonoina ominaisuuksina voisi sanoa tietyn kuivakkuuden ja tietyntyyppisen elitistisen olemuksen jota moni vasemmistoa äänestävä kavahtaa. Kokonaisuutena hänen kyvykkyytensä on kuitenkin valovuosia edellä kaikkiin muihin kansanedustajiin nähden. Mielelläni kuulisin perusteluja miksi joku olisi kyvykkäämpi kuin Valtonen.
Valitettavasti Suomi ei ole meritokratia vaan herrahissi toimii edelleen Suomessa. Valtonen haastoi jo 2016 puolueen pj Stubin ja Orpon puheenjohtajakisassa ja hävisi sen. Tappion syynä oli varmaanki se, että hän ei tuntenut kenttää riittävän hyvin. Naurettavaa kokoomuksessa on se, että vaikka se oli ensimmäisten joukossa kannattamassa tasa-arvoista avioliittolakia, se on ainoa isompi puolue jolla ei ole koskaan ollut naista puheenjohtajana.
Tämä on ihan oikeasti mielenkiintoinen pohdinta, koska toimiva meriotokratia vaatisi sitten keskusjohdon valitsemaan kelvolliset meriitit. Tai pitäskö niistä äänestää, mitkä äänestäjien mielestä on jotta keskusjohto voi valita ansoituneimmat..
Eli joko se ei ole demokratia, vaan suurinpiirtein kiina.
Sit ois vaihtoehto sekin että kansanedustajaksi pitää olla jonkun alan maisterintutkinto jne. Lisäys; Superliberaalina joskus tosiaan tuntuisi että pitäisi, jopa kunnanvaltuustoon. Vaikka koulutetuissakin on mitä on, niin keskimäärin kait ne ois pikkasen täysjärkisempiä. Et edes tajuaisi että ei ole taludelle järkvää laduttaa hiihtäjille kun on +20 eikä viilentää jäähallejakaan siksi että jotkut sais luistella
Siis eihän ministerien tarvitse olla mitään substanssiasiantuntijoita. Miettikääpä vaikka Suomen aikaisempia pääministereitä ja valtionvarainministereitä: edellinen talousasiantuntija pääministerinä oli pankkimies ja poliitikko Mauno Koivisto 1979-82, edellinen talouspuolen asiantuntija valtionvarainministerinä oli Erkki Liikanen -87-90… no okei onhan Mika Lintiläkin merkonomi…mutta…).
Sitä substanssia varten on ministeriöiden virkamiehet. Sen lisäksi puolueilla on sekä omat asiantuntijakontaktinsa että lisäksi laajat kumppaniverkostot.
Marinilla talouspuolella käsittääkseni ne on olleet ihan avoimesti Joonas Rahkola ja Ilkka Kaukoranta.
Mutta selvästi esim. myös suomalaisista kovan luokan ekonomisteista Sixten Korkmania ja Roope Uusitaloa on kuunneltu varsin herkällä korvalla. Kansainvälisesti hän on ihan kiinteästi yhteydessä Mariana Mazzucaton kanssa, joka on kyllä myös järeän luokan ekonomisti.
Mitkä koulutukset valmistaa sekä kunta, että valtiorakenteiden hallintaan että niiden taloushallintaan noin suoraan oikaisten? Et teitää mitä pitäisi vaatia jatkossa ministereiltä.
Tai no, tuskin kansanedustajiksikaan pitäisi päästää ketään tutkinnotta. Sen toki päättää puolueet, että käykö kylän pena/mirkku vai haluavatko puolueet oikeasti ihmisiä joilla on edes jotain osoitettua kapasiteettia siitä miten isoissa asioissa ollaan kiinni ja siihen kuinka vähään voi oikeasti vaikuttaa
Tärkeintä on, että ei ole vasuri. Pitää ymmärtää, että rahaa ei tule sillä tavalla, kun verotetaan lisää.
Rahaa tulee sillä tavalla lisää, kun tehdään lisää tuottavaa työtä.
Sitten ei pidä kuunnella Vasemmistoliittoa.
Arhinmäki/Saramon ajatus, että kaikki valtion velka on nolla- tai miinuskorkoista on harha.
Nyt alkaa olla koko Suomessa sen verran kylmä, että jopa demari joutuu laittamaan kädet omiin taskuihin.
Siis eihän ministerien tarvitse olla mitään substanssiasiantuntijoita. Miettikääpä vaikka Suomen aikaisempia pääministereitä ja valtionvarainministereitä: edellinen talousasiantuntija pääministerinä oli pankkimies ja poliitikko Mauno Koivisto 1979-82, edellinen talouspuolen asiantuntija valtionvarainministerinä oli Erkki Liikanen -87-90… no okei onhan Mika Lintiläkin merkonomi…mutta…).
Sitä substanssia varten on ministeriöiden virkamiehet. Sen lisäksi puolueilla on sekä omat asiantuntijakontaktinsa että lisäksi laajat kumppaniverkostot.
Marinilla talouspuolella käsittääkseni ne on olleet ihan avoimesti Joonas Rahkola ja Ilkka Kaukoranta.
Mutta selvästi esim. myös suomalaisista kovan luokan ekonomisteista Sixten Korkmania ja Roope Uusitaloa on kuunneltu varsin herkällä korvalla. Kansainvälisesti hän on ihan kiinteästi yhteydessä Mariana Mazzucaton kanssa, joka on kyllä myös järeän luokan ekonomisti.
Antti Rinne kuulutti ennen edellisiä vaaleja, että nyt ei tulla kuuntelemaan virkamiehiä.
Otetaan miljardikaupallalla velkaa ja jaetaan "vappusatasia" sinne ja tänne. Marin jatkoi samaa ideaa. Tässä olemme:
" Vattin mukaan mukaan krooniseksi muodostunut valtiontalouden alijäämä on seurausta pitkään jatkuneesta kyvyttömyydestä mitoittaa valtion ja muun julkisen sektorin kokoa sopivaksi suhteessa kansantalouden kokoon ja tuotantokykyyn. "
Tämä on ihan oikeasti mielenkiintoinen pohdinta, koska toimiva meriotokratia vaatisi sitten keskusjohdon valitsemaan kelvolliset meriitit. Tai pitäskö niistä äänestää, mitkä äänestäjien mielestä on jotta keskusjohto voi valita ansoituneimmat..
Eli joko se ei ole demokratia, vaan suurinpiirtein kiina.
Sit ois vaihtoehto sekin että kansanedustajaksi pitää olla jonkun alan maisterintutkinto jne. Lisäys; Superliberaalina joskus tosiaan tuntuisi että pitäisi, jopa kunnanvaltuustoon. Vaikka koulutetuissakin on mitä on, niin keskimäärin kait ne ois pikkasen täysjärkisempiä. Et edes tajuaisi että ei ole taludelle järkvää laduttaa hiihtäjille kun on +20 eikä viilentää jäähallejakaan siksi että jotkut sais luistella
Joo. Kiina tosiaan on nykyisin hyvin pitkälti insinöörijohtoinen meritokratia. Ei ehkä ihan ykkköskorin malli pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle tai edes millekään eurooppalaiselle.
Mielipide toki noteerattu, eli haluat yhteiskunnan jossa valtaa pitää sinun mielipiteille otollise puolue ja muiden toiminta kielletään. En kehoita menemään minnekään vaan "katso itään". Se siitä. Mut toki sitähän sinä haluat.
Tämä nykyinen vihervasemmistolainen hallitus pitäisi saada vaihtoon.
Tämä SDP-Vasemmisto-Vihreät ( RKP pienenä leimansinpuolueena myötäilee ihan mitä tahansa kuhan pääsevät hallitukseen)
Tämän vassarihallituksen täytyy lähteä. Muutos tulee keväällä.
En olisi uskonut että työläisenä ja alempaan keskiluokkaan kuuluvana pitäisin Kokoomusta varteenotettavana vaihtoehtona kaiken tämän paskan keskellä.
Marinin suosiota en voi ymmärtää, Suomea viedään kuin pässiä narussa jälleen kerran EU:n toimesta, siellä Sanna antaa poskisuudelmia Makronille.
Ja kun johonkin tärkeään asiaan pitäisi ottaa kantaa, niin mennään piiloon medialta täysin.
Vastenmielinen henkilö.
Ja kaikille woke-kansalaisille tiedoksi, jos joku miespuolinen vassari tekisi tätä samaa paskaa, niin arvostelisin häntä ihan yhtä kovilla sanoilla.
Vituttaa tuo sukupuolen käyttäminen aseena, "jos on nainen niin häntä kritisoidaan liian kovasti ja liian paljon"
Ei vittu. Oletteko te oikeasti katsoneet miten paljon MIESpuolisia poliittisia henkilöitä on kritisoitu, halveksittu, tehty parodiaa ym.?
Se vain kuuluu siihen poliittisen maailmaan.
Ei, sitä Pääministeriä ei kritisoida siksi koska hän on nainen, häntä kritisoidaan siksi, koska hän on idiootti sukupuolesta riippumatta.
Tämä on ihan oikeasti mielenkiintoinen pohdinta, koska toimiva meriotokratia vaatisi sitten keskusjohdon valitsemaan kelvolliset meriitit. Tai pitäskö niistä äänestää, mitkä äänestäjien mielestä on jotta keskusjohto voi valita ansoituneimmat..
Eli joko se ei ole demokratia, vaan suurinpiirtein kiina.
Sit ois vaihtoehto sekin että kansanedustajaksi pitää olla jonkun alan maisterintutkinto jne. Lisäys; Superliberaalina joskus tosiaan tuntuisi että pitäisi, jopa kunnanvaltuustoon. Vaikka koulutetuissakin on mitä on, niin keskimäärin kait ne ois pikkasen täysjärkisempiä. Et edes tajuaisi että ei ole taludelle järkvää laduttaa hiihtäjille kun on +20 eikä viilentää jäähallejakaan siksi että jotkut sais luistella
Tämä nykyinen vihervasemmistolainen hallitus pitäisi saada vaihtoon.
Tämä SDP-Vasemmisto-Vihreät ( RKP pienenä leimansinpuolueena myötäilee ihan mitä tahansa kuhan pääsevät hallitukseen)
Tämän vassarihallituksen täytyy lähteä. Muutos tulee keväällä.
En olisi uskonut että työläisenä ja alempaan keskiluokkaan kuuluvana pitäisin Kokoomusta varteenotettavana vaihtoehtona kaiken tämän paskan keskellä.
Marinin suosiota en voi ymmärtää, Suomea viedään kuin pässiä narussa jälleen kerran EU:n toimesta, siellä Sanna antaa poskisuudelmia Makronille.
Ja kun johonkin tärkeään asiaan pitäisi ottaa kantaa, niin mennään piiloon medialta täysin.
Vastenmielinen henkilö.
Ja kaikille woke-kansalaisille tiedoksi, jos joku miespuolinen vassari tekisi tätä samaa paskaa, niin arvostelisin häntä ihan yhtä kovilla sanoilla.
Vituttaa tuo sukupuolen käyttäminen aseena, "jos on nainen niin häntä kritisoidaan liian kovasti ja liian paljon"
Ei vittu. Oletteko te oikeasti katsoneet miten paljon MIESpuolisia poliittisia henkilöitä on kritisoitu, halveksittu, tehty parodiaa ym.?
Se vain kuuluu siihen poliittisen maailmaan.
Ei, sitä Pääministeriä ei kritisoida siksi koska hän on nainen, häntä kritisoidaan siksi, koska hän on idiootti sukupuolesta riippumatta.
Aika vähän tuota mittaushistorian suosituinta pääministeriä niistä duuneistaan on kritisoitu. Kaikesta muusta kyllä sitäkin enemmän.
Ja se toki kuuluu nykyisin pm:n rooliin. Lipposen jälkeisinä aikana jokainen pääministeri on saanut siitä osansa.
Joo. Kiina tosiaan on nykyisin hyvin pitkälti insinöörijohtoinen meritokratia. Ei ehkä ihan ykkköskorin malli pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle tai edes millekään eurooppalaiselle.
Meritokratiaan kuuluu että lahjakkaat voivat haastaa vähemmän lahjakkaat. Näinhän ei Kiinassa tai Neukkulassa käynyt. NL talous romahti ja maa kaatui, Kiinassa viimeisten vuosien aikana taas toimimattomat koronasulut ja teknologiayhtiöiden alasajo. Mielestäni se on kaukana meritokratiasta
Tämä on ihan oikeasti mielenkiintoinen pohdinta, koska toimiva meriotokratia vaatisi sitten keskusjohdon valitsemaan kelvolliset meriitit. Tai pitäskö niistä äänestää, mitkä äänestäjien mielestä on jotta keskusjohto voi valita ansoituneimmat..
Eli joko se ei ole demokratia, vaan suurinpiirtein kiina.
Sit ois vaihtoehto sekin että kansanedustajaksi pitää olla jonkun alan maisterintutkinto jne. Lisäys; Superliberaalina joskus tosiaan tuntuisi että pitäisi, jopa kunnanvaltuustoon. Vaikka koulutetuissakin on mitä on, niin keskimäärin kait ne ois pikkasen täysjärkisempiä. Et edes tajuaisi että ei ole taludelle järkvää laduttaa hiihtäjille kun on +20 eikä viilentää jäähallejakaan siksi että jotkut sais luistella
Mihin meritokratia tarvitsee keskusjohtoa määrittelemään mikä on kelvollinen meriitti kun huipulle pääsemiseksi riittää se että opiskelee ja tekee töitä paljon? Toki ehkä yliopistojen rooli voi siinä mielessä korostua, mutta toisaalta tieteen tekeminen on pääsääntöisesti neutraalia ellei kyseessä ole rotuoppi tai intersektionaalisen feminismin tutkimus.
Käsittääkseni meritokratiasta johdettu mahdollisuuksien tasa-arvo on oikeudenmukaisin ja toimivin yhteiskunnallinen valtajärjestelmä ja sen takia siihen pitäisi pyrkiä. Toki jos löytyy vielä joku parempi järjestelmä hyvillä perusteluilla niin kiinnostaisi kuulla lisää siitä.
Siis joo kyllähän hallintotieteiden maisterilla pitäisi olla käsittääkseni ihan yhtä hyvät valmiudet kuin vaikkapa DI:llä tai KTM:llä hoitaa pääministerin tehtävää. Tosin sillä tutkinnolla ei tee mitään jos oma aatteellinen ajattelu ajaa ohi sen mitä yliopistossa on opetettu. Tämän takia tutkinto on mielestäni vain yksi osa kun arvioidaan ministerin vaatimuksia. Perustuslaki on kyllä asian suhteen hyvin löyhä ja sanoo lähinnä että pitää olla "taitava ja rehellinen".
Esim. DI Sipilän yksi kompastuskivi oli se, että hän ei tajunnut kuinka hidasta päätöksenteko suomalainen päätöksenteko on ja kuinka paljon erilaiset eturyhmät pyrkivät heittämään kapuloita rattaisiin, ay-liike erityisesti.
Omasta mielestäni kyvykkäin pääministeri Suomessa olisi Elina Valtonen (kok). Häneltä löytyy sekä DI että KTM paperit, työkokemusta sekä pankkibisneksen että softakehityksen pyörityksestä sekä laajaa, ratkaisukeskeistä pohdintaa yhteiskunnan kehittämisestä laaja-alaisesti. Lisäksi hän on jo ehtinyt yli kaksi kautta vääntämään eduskunnassa ja osallistunut hyvin moniin debatteihin missä hän on sanavalmis ja terävä keskusteluissa. Huonoina ominaisuuksina voisi sanoa tietyn kuivakkuuden ja tietyntyyppisen elitistisen olemuksen jota moni vasemmistoa äänestävä kavahtaa. Kokonaisuutena hänen kyvykkyytensä on kuitenkin valovuosia edellä kaikkiin muihin kansanedustajiin nähden. Mielelläni kuulisin perusteluja miksi joku olisi kyvykkäämpi kuin Valtonen.
Valitettavasti Suomi ei ole meritokratia vaan herrahissi toimii edelleen Suomessa. Valtonen haastoi jo 2016 puolueen pj Stubin ja Orpon puheenjohtajakisassa ja hävisi sen. Tappion syynä oli varmaanki se, että hän ei tuntenut kenttää riittävän hyvin. Naurettavaa kokoomuksessa on se, että vaikka se oli ensimmäisten joukossa kannattamassa tasa-arvoista avioliittolakia, se on ainoa isompi puolue jolla ei ole koskaan ollut naista puheenjohtajana.
Ministerit ovat kuitenkin ennen kaikkea Suomessa poliittisia johtajia, eivät sen ministeripestinsä substanssiosaajia. Ok, joskus tässä tulee poikkeuksia, mutta ne ovat enemmänkin sattumalta kuin minkäänsorttisena periaatteena. Suurimman hallituspuolueen PJ:stä tulee pääministeri, toiseksi suurimman PJ:stä valtiovarainministeri. Sitten kolmannessa on vähän vaihtelua, mutta sekin menee yleensä ulkoministerille.
Ministerien tehtävä on tuoda se, että mitä halutaan tehdä. Ministeriöiden virkamieskoneiston tehtävä sitten taaskin on määrittää, että miten ne saavutetaan. Joten se substanssiosaaminen ei ole läheskään niin tärkeää sille ministerille, kuin on se poliittinen osaaminen. Ja sitten toki myös sellainen yleinen johtajuus, jota tuo pesti kyllä vaatii.
Ja sanoisin, että Valtonen on huono kandidaatti pääministeriksi juurikin tuon takia. Hän on aivan liian oikealla Suomen poliittista kenttää varten, hitto, hän on liian oikealla päästäkseen Suomen oikeistolaisimman puolueen PJ:ksi. Valtonen on myös politiikoksi käsittämättömän karismaton, joten ei sekään kyllä auta tuolla urapolulla. Ehkä Valtoselta löytyisi sitä yleistä johtajuutta tuohon pestiin, ehkä seuraavassa hallituksessa se nähdään jossain ministerin pestissä ja sitten nähdään.
Ja ei sinänsä, että Orpolla olisi erityisemmin enemmän karismaa. Mutta Orpo on sentään sentristisesti tylsä, joten hän sopii tuohon poliittisen johtajan pestiin paremmin.
Mielipide toki noteerattu, eli haluat yhteiskunnan jossa valtaa pitää sinun mielipiteille otollise puolue ja muiden toiminta kielletään. En kehoita menemään minnekään vaan "katso itään". Se siitä. Mut toki sitähän sinä haluat.