- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 8 742
Ei tuolla suojaosalla ole merkitystä jos työskentelee täyspäiväisesti.Kun suojaosat poistetaan, niin silloinhan työnteon kannattavuus heikkenee tuilla elämiseen verrattuna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ei tuolla suojaosalla ole merkitystä jos työskentelee täyspäiväisesti.Kun suojaosat poistetaan, niin silloinhan työnteon kannattavuus heikkenee tuilla elämiseen verrattuna.
Parempi tuokin uudistus on kuin ei mitään, toki saisi olla paljon pienempi raja.Toimeentulotuessa on omat asumisrajat ei liity mitenkään yleiseen asumistukeen eli kompensoidaan niinkuin ennenkin ei vaan enää yli toimeentulotuen asumisrajojen.
E: esim helsinki 1.4.2024 alkaen raja on 715€.
2 lapsen yh kantsii muuttaa helsinkiin.Kävin katsomassa kelan sivuilta, ja 2 lapsen yh voi saada helsingissä tukea 2500e/kk netto. Kenen mielestä tuo on kohtuullista?
Tukien määrä on ollut myös merkittävässä roolissa vuokrien nousun taustalla. Opiskelijoiden kysyntä yksiöistä ja jopa kaksioista on kasvanut melkoisesti, mikä luonnollisesti nostaa näiden vuokria merkittävästi ja ainakin ennen koronapandemiaa yksiöt olivat älyttömän suosittuja sijoittajien keskuudessa hyvän tuottoprosentin takia. Nyt törmätään taas tilanteeseen, jossa soluasuntoja ei enää rakenneta ja isot opiskelijakaupungit ovat rakennettu täyteen kerrostaloja, joissa ei välttämättä kaksiota isompia huoneistoja ole saatavillakaan.
Kyllä yllättävän moni täyspäiväinen työntekijä saa asumistukea. Ei sillä täysin mätähän tämä koko systeemi on, tiedä vaikka nykymenolla toimeentulotuki ohittaa TES palkan kokoaikatyöstä kasvukeskuksissa.Ei tuolla suojaosalla ole merkitystä jos työskentelee täyspäiväisesti.
Ei ihan riitä pelkkä julistaminen, että tukihimmeliin "pitää olla varaa", kun yhtä lailla pitää olla myös varaa tukihimmelin ylläpitoon. Velaksi eläminen ja verotuksen kiristäminen eivät sitä varaa tuota, vaan tarvitaan oikeita tuloja.kyllä siihen jonkinlaiseen kohtuulliseen tukihimmeliin pitää olla varaa, tai ei me voida enää itseämme pitää minkäänlaisena sivistysvaltiona
Tätäkin väitettä jaksetaan toistaa niin kuin naisen euron vähyyttä ja Suomen ylenmääräistä rasistisuutta, vaikka kyseessä on samanlainen hölynpöly:Suomi saa vuosi toisensa perään noottia Euroopan neuvostolta perusturvan tason riittämättömyydestä.
Suojaosan poisto koskee työttömyysturvaa.Kyllä yllättävän moni täyspäiväinen työntekijä saa asumistukea. Ei sillä täysin mätähän tämä koko systeemi on, tiedä vaikka nykymenolla toimeentulotuki ohittaa TES palkan kokoaikatyöstä kasvukeskuksissa.
Suojaosan poisto koskee työttömyysturvaa.
Joo. Olisihan tuon voinut jättää ja laskea tulorajoja 300e, lopputulos sama.Ja asumistukea alkaen 1.4.2024.
Enemmän ihmetyttää miksi omistusasuntojen asumistuki poistetaan? Jonkun lainaa vuokralla asuva todennäköisesti lyhentää, ja joku vastike on kuitenkin paljon pienempi mitä vuokra. Varallisuusraja ei tainnut vielä tulla? Tuolla saadaan kuitenkin kuseen ne jotka ovat jotain yhteiskunnalle antaneetkin.
Eikö tällöin rahoitusvastikkeen olisi voinut rajata pois ja säilyttää mahdollisuus saada hoitovastikkeeseen asumistukea?Liittynee yhtiölainojen väärinkäyttöön; Ei haluta että asumistuella maksellaan itse asunnon hintaa pois rahoitusvastikkeen kautta.
Eikö tällöin rahoitusvastikkeen olisi voinut rajata pois ja säilyttää mahdollisuus saada hoitovastikkeeseen asumistukea?
Ei tuolla suojaosalla ole merkitystä jos työskentelee täyspäiväisesti.
Ilman suojaosaa kannattaa siis työskennellä täyspäiväisesti tai kituuttaa tuilla.On silloin, jos työskentelee pienellä palkalla pääkaupunkiseudulla. Nythän oli kysymys siitä, että miten tukien leikkaaminen vähentää työnteon kannattavuutta. Suojaosien idea on ollut se, että vähäinenkin työnteko kannattaa paremmin kuin se, ettei tee työtä lainkaan. Suojaosien poistamisen jälkeen vähäinen työnteko ei rahallisesti kannata verrattuna tuilla elämiseen.
On silloin, jos työskentelee pienellä palkalla pääkaupunkiseudulla. Nythän oli kysymys siitä, että miten tukien leikkaaminen vähentää työnteon kannattavuutta. Suojaosien idea on ollut se, että vähäinenkin työnteko kannattaa paremmin kuin se, ettei tee työtä lainkaan. Suojaosien poistamisen jälkeen vähäinen työnteko ei rahallisesti kannata verrattuna tuilla elämiseen.
Älä nyt kuitenkaan koko ajan täysin sivuuta sitä tämän uudistuksen tavoitetta: lisätä kannusteita ottaa vastaan kokoaikaisia töitä. Tämä ei koske vain niitä jotka eivät tee mitään, vaan niitä jotka tekevät nyt osa-aikaisia. Tuo on yhä edelleen tietoinen valinta, joka voi olla perusteltua tai ei. Aika näyttää. Mutta kyse ei ole vain siitä että nyt poistetaan kannustimia.
Perusteluista: "...suojaosat kannustavat myös vähentämään työn teon määrää korkeammilla ansiotasoilla tai korvaamaan kokoaikatyötä osa-aikatyöllä". Tähän siis nyt halutaan vaikuttaa menojen pienentämisen lisäksi.
Ilman suojaosaa kannattaa siis työskennellä täyspäiväisesti tai kituuttaa tuilla.
Tämä suojaosan poisto on sitä samaa sarjaa hallituksen toimista, kuin työperäisen maahanmuuton estäminen. Puhutaan työllisyystavoitteista, mutta tehdään toimia joilla estetään työllistymistä.Ilman suojaosaa kannattaa siis työskennellä täyspäiväisesti tai kituuttaa tuilla.
Tuolle väitteelle siitä, että korkeammilla ansiotasoilla suojaosat kannustaisivat vähentämään työntekoa ei esitetä yhtään mitään perusteita eikä näyttöä. Se on vain heitto, jolla yritetään jotenkin saada uudistys legimitoitua.
Toisaalta, ansiosidonnaisen työttömyysturvan näkökulmasta, soviteltua ansiopäivärahaa koskee rajoite, jonka mukaan päivärahan määrä lapsikorotuksineen ja tulo sovittelujakson aikana yhteensä ovat enintään päivärahan perusteena olevan palkan suuruisia (kuitenkin vähintään niin paljon, kuin henkilöllä olisi oikeus saada peruspäivärahaa). Tämä ns. kattosääntö muodostaa päinvastaisen kannustinvaikutuksen, ja suojaosat itse asiassa kasvattavat tämän kattosäännön vaikutusta (asiaa kuvattu tarkemmin liitteessä).
300 euron suojaosan sisällyttäminen laskelmaan kärjistää ongelmaa entisestään. Nimittäin tällöin esimerkiksi 1000 euron sivutuloista seuraa 350 euron (1000-300 on 700 ja 50 % sovittelulla 350) lasku etuudessa. Etuus olisi tällöin 850 euroa, joka 1000 euron sivutulojen kanssa on 50 euroa enemmän, kuin perusteena oleva palkka. Suojaosan tuominen järjestelmään siis itse asiassa pahentaa kattosäännön luomaa kannustinloukkua!
Varsinaista julkaistua tutkimusnäyttöä suojaosan suorista vaikutuksista tai epäsuorista vaikutuksista työllisyyteen kuitenkaan ei ole. Esimerkiksi Kyyrä ym. (2018)2 että sovitellun päivärahan anteliaisuus tuotti varsin hyvät työllistymisen kannustimet jo ennen suojaosaa; ja että työttömyysturvan varassa työskentely on yleistynyt koko 2010-luvun ja sen kasvu on jatkunut tasaisena suojaosan käyttöönoton jälkeen.
Eli en nyt osaa olla tästä samaa mieltä kanssasi. Mutta lupaan aina jatkossa muistuttaa tästä kun väität että nyt vain poistetaan kannustimia tehdä lisää töitä.
Kyllähän nuo perustelut toimii, jos ajatellaan että ne osa-aikatyöntekijät on jotain kroisoksia jotka eivät työttömänä saisi toimeentulotukea tai väkisin haluavat olla töissä muutaman lisäsatasen takia.Kyllä siellä todetaan näin:
Ja näin:
(Kannattaa lukea se koko perustelu. En viitsi kokonaan tähän pastettaa. Linkki postattu.)
Näytöistä todetaan yleisesti, että niitä on vähän.
Eli en nyt osaa olla tästä samaa mieltä kanssasi. Mutta lupaan aina jatkossa muistuttaa tästä kun väität että nyt vain poistetaan kannustimia tehdä lisää töitä.
Parempi tuokin uudistus on kuin ei mitään, toki saisi olla paljon pienempi raja.
Aika härskiä toimintaa valtiolta, antaa luonnonsuojelualueet yksityisyritysten hallintaan ja hyödynnettäviksi.
Kyllä; Tämä olisi järkevää tehdä näin. Asumistuen poisto kaikesta vastikkeesta on ylireagointi.
Kävin katsomassa kelan sivuilta, ja 2 lapsen yh voi saada helsingissä tukea 2500e/kk netto. Kenen mielestä tuo on kohtuullista?
Miståköhän ihmeestä voisi johtua ettei alle 700€ asuntoja ole jos kela ja sossu maksavat asunnosta maksimissaan ~700€?Hyvänen aika, eihän tuo 715 euron raja yhden hengen asumismenoille ole erityisen korkea. 700-800 euron asumiskulut ovat varsin tavanomaisia Helsingin seudun alueella yksiköistä ja pienistä kaksioista. Ymmärrätkö, että 500 euron asuntoja ei juuri täällä ole, eli emme voi laskea tuennostajien asumismenojen rajaa alaspäin juurikaan?
Miståköhän ihmeestä voisi johtua ettei alle 700€ asuntoja ole jos kela ja sossu maksavat asunnosta maksimissaan ~700€?
Jos tuollaiseen tutkimustulokseen on jotenkin päästy niin se on kyllä terveen järjen vastaista etteikö vuokrat laskisi asumistuen laskun myötä ainakin esim Vuosaaressa missä näyttää 100k€ arvoisen yksiön vuokra olevan samaa tasoa kuin keskustan reilu 200k€ yksiön ja tämä taso on aika lailla sama kuin tuo maksimiasumiskustannus.Siis täällähän on jo jaettu tutkimuatietoa VATT:lta, jonka mukaan asumistuki ei muokkaa vuokratasoa merkittävästi pk-seudulla. Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi siitä, että asuntotarjontaa pitäisi lisätä 500 euron luokassa, eli kunnallista asuntotarjontaa lisäämällä. Kunnallisen asuntotuotannon lisäämisellä saataisiin entistä useampi työtön edullisempaan asuntoon, jolloin säästyy sekä asumistuen että toimeentulotuen menoja.
Tässähän täytyy huomata, että asumistuki ei kata koko vuokraa, eli asumistuen saajallekin on aina kannattavampaa asua halvemmassa kuin kalliimmassa kämpässä. Lisäksi yli 40% asumistuen saajista on opiskelijoita, ja muutenkin asumistuet kohdistuvat enemmän muihin kuin markkinahintaisiin asuntoihin. Ainoa ryhmä kenelle on ”ihan sama”’paljonko asuminen maksaa ovat vakituisesti toimeentulotukea saavat, ja kaksi vuotta sitten heitä (yli vuoden yhtäjaksoisesti tt-tukea saaneita) oli 64000.Jos tuollaiseen tutkimustulokseen on jotenkin päästy niin se on kyllä terveen järjen vastaista etteikö vuokrat laskisi asumistuen laskun myötä ainakin esim Vuosaaressa missä näyttää 100k€ arvoisen yksiön vuokra olevan samaa tasoa kuin keskustan reilu 200k€ yksiön ja tämä taso on aika lailla sama kuin tuo maksimiasumiskustannus.
Joskus tainnut lukea tuon viitatun tutkimuksen, sen tulkinta ei ehkä ihan niin yksioikoista.Jos tuollaiseen tutkimustulokseen on jotenkin päästy niin se on kyllä terveen järjen vastaista etteikö vuokrat laskisi asumistuen laskun myötä ainakin esim Vuosaaressa missä näyttää 100k€ arvoisen yksiön vuokra olevan samaa tasoa kuin keskustan reilu 200k€ yksiön ja tämä taso on aika lailla sama kuin tuo maksimiasumiskustannus.
omistus-asunnossa ne kulut on yleensä pienemmät kuin vuokra-asunnossa. siksi tässä ei ole mitään järkeä. ja siinä menee oma aika, kun sen asunnon saisi myytyä, jos sitä edes saa myytyä. ja jos siitä jotain saisi, niin tällöin kannattaa kaikki nostaa käteiseksi ja käyttää sitä sekä odotella sen 3kk kunnes on oikeutettu tukiin.Ei se ole ylireagointi hallitukselta, vaan hallitus haluaa repiä säästöjä, ja on oikein, että tukien saajien lisäksi säästöjä revitään myös omistusasunnon omaavilta ihmisiltä. Eli hallituksen lähtökohta on se, että omistusasunto on omistusasunto, ja siksi yhteiskunta ei tue asumista siinä sentilläkään. Voisitko olla yhtä myötämielinen myös niitä tuensaajia kohtaan, jotka eivät asu omistusasunnossa?
Lisäksi aidosti köyhät omistusasunnoissa asuvat voivat jatkossakin saada toimeentulotukea peruosaan ja asunnon hoitokuluihin.
715e rajaa pitäisi laskea koska elämäntapatyöttömiä on turha elättää kalliilla alueilla.Hyvänen aika, eihän tuo 715 euron raja yhden hengen asumismenoille ole erityisen korkea. 700-800 euron asumiskulut ovat varsin tavanomaisia Helsingin seudun alueella yksiköistä ja pienistä kaksioista. Ymmärrätkö, että 500 euron asuntoja ei juuri täällä ole, eli emme voi laskea tuennostajien asumismenojen rajaa alaspäin juurikaan?
Etkai vain koe, että Suomessa tuetaan liikaa? Eiköhän leijonanosan noista tuista vie asumismenot ja sitten lasten ruokiin ja harrastuksiin. Siinä olet oikeassa, että tuet ovat yksinhuoltajalla palkkaan nähden kilpailukykyiset, mutta sellaista se on, kun on yksinhuoltaja sekä palkkatasoissa olisi Suomessa petrattavaa.
Avaatko tämän laskelman.Kyllä, suomessa tuetaan liikaa. Kotona makaava mätisäkki saa vuokralla asuessa tuon 2500e nettona.
Avaatko tämän laskelman.
Kävin katsomassa kelan sivuilta, ja 2 lapsen yh voi saada helsingissä tukea 2500e/kk netto. Kenen mielestä tuo on kohtuullista?
Ok, kolmenhengen perhe muuttunut yhdeksi mätisäkiksi.
Järkevintähän olisi vain kylmästi laskea toimeentulotuki sinne max ~1000-1100€ (n. 50-60% pienimmistä 160h/kk palkoista) mikä taitaa olla vähän yli EU:n suosituksen. Ilmiselväähän on se että tuet jossain määrin nostaa vuokria ja keskittää samalla työttömiä kaupungin keskeisimmille paikoille työllisten sijasta. Siitä VATT:n tutkimuksesta näin ohimennen siinä tutkittiin 2015 asumistuen muutoksen vaikutusta vuokriin ei asumistuen vaikutusta vuokriin joka on aika merkittävä ero.Kyllä tossa vuokra-asuntohinnoittelussa on se muna-kana ongelma. Liika asumistuki nostaa hintaa aivan tasan varmasti. Samalla pienituloisten töiden tekijöiden asuminen ihan missä tahansa järkevän työmatkan päässä loppuu jos tuet vähenee. Sitten taas on työvoimapula pienpalkka-alalla jos ois pakko nostaa palkkoja jotta työntekijät pärjää matkaetäisyydellä duunista. Jolloin palveluiden hinnat nousevat ja satunnaiskäyttäjät vähenevät.
Erittäin hankala kierre jota on vaikea katkaista kerralla. Minun mielestä jonkun fiksumman pitäis laskea 10v suunnitelma jossa joko on järkevintä mennä näin inflaatiokierteessä tai sitten kylmästi repäistä laastaria ja todeta että kyllä se 10v ajalla tasoittuu vaikka kerralla sattuu pahasti.
Kärjistäen kovimpia vuokria on kaupungeissa joissa paljon ospiskelijoita, paljon työttömiä, Mutta ehkä vielä enemmän kovimmat tonttihinnat ja asuntojen hinnat.Siitä VATT:n tutkimuksesta näin ohimennen siinä tutkittiin 2015 asumistuen muutoksen vaikutusta vuokriin ei asumistuen vaikutusta vuokriin joka on aika merkittävä ero.
Tuo on minusta ollut yllättävän vähän esillä. Sinne kippaantu järkyttävä määrä rahaa ja ilmeisesti veronmaksajien rahaa. Kenelläkään ei mitään vastuuta näyttäisi olevan. Nyt tullaan sinne työntekijän työttömyysvakuutuksen pussille koska pakko.Alkaako fortumin hävityt miljardidiilit kaatua tavallisen kansan hartioille? Joku voisi tehdä tämän päivän uutishetken miten sen hetken päättäjillä menee.
Puhutaan ihmisistä joita ilman suomi olisi paremmalla tolalla taloudellisesti.
Ei muuttunut.Ok, kolmenhengen perhe muuttunut yhdeksi mätisäkiksi.
Mitähän oikeasti tapahtuisi jos joku pärjää lasten kanssa nippanappa, joutuu ansiosidonnaiselle ja rahat eivät riitä ruokaan koska lainaa/vastiketta ei huomioida menoina?
715e rajaa pitäisi laskea koska elämäntapatyöttömiä on turha elättää kalliilla alueilla.
Kyllä, suomessa tuetaan liikaa. Kotona makaava mätisäkki saa vuokralla asuessa tuon 2500e nettona. Työssäkäyvä omistusasuja saa helposti vähemmän koska asuu ilmaiseksi kelan silmissä.
Tässä on kyllä valtava kuilu selkeästi kun itse en taas ymmärrä miksi ei-töissäkäyvillä pitäisi saada olla oikeus asua kalliilla alueella yhteiskunnan piikkiin kun matalapalkkaiset kalliilla alueilla töissä käyvät joutuvat kustantamaan itse oman asumisensa ja mahdolliset pendelöintinsä halvemmilta asuinalueilta.
Totaalisen väärin niitä kohtaan, jotka maksavat itse oman asumisensa.Mutta mitä itse ajattelet perustuslain ja sosiaalihuoltolain yhdistetystä tavoitteesta siitä, että jokaisella on oltava aito mahdollisuus valita asuinkuntansa ja se turvataan tuilla?
Koska olen sitä mieltä että jos vuokra-asumista ei tuettaisi niin paljon, keskustan reuna-alueilla olevien asuntojen vuokrat laskisivat ja työssäkäyvät voisivat helpommin vuokrata sieltä asunnon.Matalapalkkaisten osalta olisi syytä tarkistaa kuntien omaa asuntotuotantoa, sillä edulliset asunnot työntekijöille on kuntien kilpailuvaltti, jolla saadaan työvoimaa kuntaan sekä työ kannattavaksi kunnan alueella.
Miksi et siis painosta lainkaan niitä, joilla on resursseja eli kuntia ja työnantajia, ja katse on vain työttömien tuissa?
perustuslakimme turvaa oikeuden valita asuinkuntansa
Asumistuen maksimisummaa yksinasuvalta pitäisi laskea esim. 500 euroon kk jos työttömyys on kestänyt yli 6kk. Ei ole mitään järkeä asuttaa joutoväkeä esim. helsingissä.Kysyn edelleen sinun mielipidettäsi sen suhteen, että kuinka hoitaisit homman maaliin, mikäli "elämäntapatyöttömiä" ei pitäisi ellättää kalliilla alueella, kun perustuslakimme turvaa oikeuden valita asuinkuntansa ja toisaalta sosiaalihuoltolain tavoitteena on edistää ihmisten sosiaalista turvallisuutta ja hyvinvointia.
Käytännössä sosiaalihuoltolaki ja perustuslaki tekevät yhteisvaikutuksena sen, että meidän on turvattava työttömien mahdollisuus asua myös pk-seudulla, tarvittaessa sitten toimeentulotuen turvin. Valitettavasti hallitus ja sen enemmistö perustuslakivaliokunnassa ovat murentaneet tätä käsitystä ja ovat aidosti rajoittamassa asuinkulujen määrää pk-seudulla, koska jatkossa koko vuokraa ei huomioida menona, vaikka olisi jo hakemassa uutta ja edullisempaa asuntoa vuokra-asuntomarkkinoilta.
Pidätkö siis Orpon hallituksen linjausta hyvänä ja reiluna, että vastuu edullisemman asunnon löytämisestä sysätään yhteiskunnalta työttömän itsensä vastuulle, sillä aikaisemmassa mallissa yhteiskuntaa painostettiin rakentamaan edullisempaa asuntotuotantoa sillä, että ylisuuret asuinmenot kuitenkin korvattaisiin tuissa? Toisin sanoen lisäämällä kunnallista asuntotuotantoa oli kuntien ja valtion mahdollista pienentää omia tukimenojaan vanhassa mallissa, kun edullisempien asuntojen saatavuus kasvoi.
Nythän intensiivi on muuttunut, sillä kunnalle ja valtiolle on sinällänsä se ja sama, asuuko työtön kalliissa vai edullisessa asunnossa, koska ylisuuret asuinmenot jäävät työttömän itsensä kustannettavaksi tai ratkaistavaksi.
Puollatko siis aitoa perustuslain ja sosiaalihuoltolain tavoitteiden toteuttamista vai Orpon hallituksen säästölinjaa, jossa säästöjä revitään sieltä ja täältä ja samalla sysätään työttömälle itselleen vastuu löytää jostain se halvempi asunto, vaikka niitä ei asuinkunnassa olisi. Toisin sanoen Orpon hallitus voi painostaa sinua vaihtamaan asuinkuntaasi vain asumiskulujen vuoksi. Melko epäreilu linjaus työtömiä ja osatyökykyisiä kohtaan.