• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Alle 715e kämpän löytää pk-seudulta jos on haluja, tai sitten voi tinkiä muista menoista.
Aika tarkkaan vaikka nyt viimeisten 10 vuoden aikana vuokramarkkinoita seuranneena, niin nyt on ensimmäinen kerta kun löytää ”helposti” kämpän alle sossun normin. Tilanne muuttui koronan aikana/jälkeen, enkä hetkeäkään että se jatkuisi vuosikausia.
 
En kyllä itse vaivautuisi 500€ erotuksen takia työskentelemään 160 tuntia enemmän kuukaudessa. Sitä paitsi tuo vaatii jo jotain 2300€ bruttoa(?) ja pk-seudullakin on paljon töitä joista maksetaan vain 1800-2000€ jolloin nettona erotus on vain sen 250-350€.
Oletko ikinä kokeillut elämistä tt-tuella, vai onko toi tommonen fiilispohjalta esitetty olettamus?
 
Oletko ikinä kokeillut elämistä tt-tuella, vai onko toi tommonen fiilispohjalta esitetty olettamus?
Olen juu ja nykyäänkin yleensä käytän kuukaudessa alle tt-tuen perusosan, mutta loput menee säästöön. Voin toki olla poikkeus, kun ei kiinnosta käyttää rahaa tupakkaan alkoon tai suomen ylihintaisiin palveluyrityksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo 500 euron erotus ole jo ihan hyvä verrattuna työttömän tukiin kuukausitasolla? Vuodessa siis 6000 euroa enemmän ostovoimaa, jolla voi ostaa lomamatkaa ja vähän hankintoja kotiin. Lisäksi jos elää parisuhteessa, niin erotus kasvaisi jo 12 000 euroon vuodessa, kun vertailuparina on työtön pariskunta ja töissäkäyvä pariskunta

En kyllä itse vaivautuisi 500€ erotuksen takia työskentelemään 160 tuntia enemmän kuukaudessa. Sitä paitsi tuo vaatii jo jotain 2300€ bruttoa(?) ja pk-seudullakin on paljon töitä joista maksetaan vain 1800-2000€ jolloin nettona erotus on vain sen 250-350€.

Itse kyllä lähtisin tuolla erotuksella jo töihin (8h/pvä,5pvä/vko). Olipa sitten koulutusta vastaava tai sitten ei. Jostain on jokaisen aloitettava ja ovi työelämään aukaistava. Saispahan ainakin cv merkintöjä, ehkä oppisin jotain uutta, tapaisin ehkä uusia ihmisiä, ehkä se toimisi porttina johonkin parempaan työpaikkaan. Niin pitkään kun vastaus on "ei", niin rajoitan vain omia mahdollisuuksiani. Mikä parasta, ei tarvitsisi selitellä tekemisiä kelalle, eikä työkkärille.

Mutta tämä on vain näin terveen,lapsettoman ihmisolion näkökulmasta joten tilannettani ei voi vertailla kaikkiin.
 
En kyllä itse vaivautuisi 500€ erotuksen takia työskentelemään 160 tuntia enemmän kuukaudessa. Sitä paitsi tuo vaatii jo jotain 2300€ bruttoa(?) ja pk-seudullakin on paljon töitä joista maksetaan vain 1800-2000€ jolloin nettona erotus on vain sen 250-350€.
Tukia maksetaan liikaa niinkauan kuln tuollaiset kommentit ovat mahdollisia. Jos ei vaivauduta töihin niin ei pennin jeniä tukia.
 
Vuoden työttömyyden jälkeen voitaisi siirtyä rahalla tukemisesta siihen että annetaan kaurahiutaleita, ja heteka suljetun kyläkoulun liikuntasaliin. Rahalla tukeminen passivoi.
Tukia maksetaan liikaa niinkauan kuln tuollaiset kommentit ovat mahdollisia. Jos ei vaivauduta töihin niin ei pennin jeniä tukia.
Kyllä se ongelma tässä maassa on liian pienet palkat eikä liian suuret tuet. Ei se Suomen siivoojan 2200€/kk palkka kaurahiutaleilla muutu Tanskan siivoojan 3900€/kk palkaksi.
 
Kyllä se ongelma tässä maassa on liian pienet palkat eikä liian suuret tuet. Ei se Suomen siivoojan 2200€/kk palkka kaurahiutaleilla muutu Tanskan siivoojan 3900€/kk palkaksi.
Kyllä se ongelma tässä maassa on sijainti ja hengiltä verottaminen. Kuluja voidaan karsia jotta verotusta voidaan keventää. Sijaintiin ei voida vaikuttaa.

Jos halutaan säilyttää kilpailukyky muun EU:n kanssa, niin jostain ne kovemmat logistiikkakustannukset on saatava kompensoitua.
 
Nyt ihan ensimmäiseksi hallituksen pitää laittaa AY-liike verolle. 85% veroprossa vaikka näin alkuun jolla kompensoidaan työnantajille aiheutuneita vahinkoja ja sitten vuosikymmeniä veronmaksajilta kupattuja rahoja.
 
Kyllä se ongelma tässä maassa on sijainti ja hengiltä verottaminen. Kuluja voidaan karsia jotta verotusta voidaan keventää. Sijaintiin ei voida vaikuttaa.

Jos halutaan säilyttää kilpailukyky muun EU:n kanssa, niin jostain ne kovemmat logistiikkakustannukset on saatava kompensoitua.
Kulujen karsimiseen voidaan lähteä siitä mediaanipalkan ylittävistä ökyeläkkeistä. Tosin jos maahanmuutto jatkuu 40 000 vuositahtia ja vain murto-osa noista päätyy nettovaikutukseltaan positiiviseksi, niin ei se eläkkeidenkään leikkaaminen pitkään auta.
 
Kyllä se ongelma tässä maassa on sijainti ja hengiltä verottaminen. Kuluja voidaan karsia jotta verotusta voidaan keventää. Sijaintiin ei voida vaikuttaa.

Jos halutaan säilyttää kilpailukyky muun EU:n kanssa, niin jostain ne kovemmat logistiikkakustannukset on saatava kompensoitua.
Voidaan olla ehkä kilpailukykyisiä Itä-Euroopan (palkkojen) kanssa. Eikös muuten esim. ruokakauppa (Kesko, S-ryhmä) ole tehnyt ihan messevää tulosta näistä paljon puhutuista logistiikkakustannuksista huolimatta.
 
Melkoisen kovia leikkauksia tekisit tukiin, kun tiputtaisit 587 euron toimeentulotuen 410 euron tasolle. Voisiko solidaarisempi ja maltillisempi ratkaisu olla se, että jäädyttäisimme toimeentulotuen 587 euron tasolle seuraavaksi viideksi vuodeksi? Eli leikkaus olisi maltillinen ja perustuisi inflaatioon?

Mielestäni on mielenkiintoista, että koet vastenmieliseksi perustuslakimme oikeuden valita asuinkuntansa sekä sen kombinaation sosiaalihuoltolakiin, jossa pidetään ihmisen asumisesta eli sosiaalisesta turvallisuudesta huolta. Tämän keskustelun päätteeksi voimme tosiaan todeta, että eriäviä näkemyksiä todella löytyy siitä, saako työtön asua Stadissa vai ei. Itse kannatan pluralistista Suomea, jossa kaikissa kunnissa asuu kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä ja tukien avulla pidetään huoli siitä, että myös työttömät ja osatyökykyiset voivat asua kasvukaupungeissa.
Monella työssäkäyvälläkään ei ole varaa asua stadissa, siksi työttömänkään ei ole mikään pakko asua täällä.


Eikös tuo 500 euron erotus ole jo ihan hyvä verrattuna työttömän tukiin kuukausitasolla? Vuodessa siis 6000 euroa enemmän ostovoimaa, jolla voi ostaa lomamatkaa ja vähän hankintoja kotiin. Lisäksi jos elää parisuhteessa, niin erotus kasvaisi jo 12 000 euroon vuodessa, kun vertailuparina on työtön pariskunta ja töissäkäyvä pariskunta?
Ei. Tuo 500e menee helposti jo autoon tai kämpän remontteihin, varsinkin jos on lapsia auto on melkein pakollinen. 1+2 perheen työssäkäyvän pitäisi silloin tienata jo 3000e nettona jotta käyttörahaa jää yhtä paljon kuin työttömällä yh:lla.
 
Voidaan olla ehkä kilpailukykyisiä Itä-Euroopan (palkkojen) kanssa. Eikös muuten esim. ruokakauppa (Kesko, S-ryhmä) ole tehnyt ihan messevää tulosta näistä paljon puhutuista logistiikkakustannuksista huolimatta.
Keskon tulos kertoo siitä että ihmisillä joko a) riittää rahaa tai b) eivät välitä paljonko ruoka maksaa.

Itä-eurooppaan verrattuna meillä on korkeat bruttopalkat, ja jos huomioidaan vielä työnantajan kulut niin työnantajille palkkaaminen Suomessa on järkyttävän kallista. Viro ajaa suomen ohi kaikilla mittareilla seuraavan 50v aikana, ellei venäjä hyökkää sinne.
 
Kulujen karsimiseen voidaan lähteä siitä mediaanipalkan ylittävistä ökyeläkkeistä. Tosin jos maahanmuutto jatkuu 40 000 vuositahtia ja vain murto-osa noista päätyy nettovaikutukseltaan positiiviseksi, niin ei se eläkkeidenkään leikkaaminen pitkään auta.
Olen samaa mieltä että "ökyeläkkeitä" pitäisi leikata, mutta rahaa siinä ei paljon säästy. Kyse enemmänkin periaatteista, että kun leikataan, niin silloin pitäisi leikata monesta paikasta.
 
Mielestäni on täysin väärä ajattelutapa, että tuet määräytyisi sen mukaan, että asumis- ja elämiskulujen jälkeen pitäisi jäädä kaikille sama summa käteen. Ei missään nimessä. Oikea ja tasa-arvoinen tapa olisi se, että kaikki saisivat saman verran tukea ja sitten omilla valinnoillaan huolehtisivat siitä, että asumis- ja elämiskulut ovat sellaisella tasolla, että niiden jälkeen jää tarpeeksi tukirahaa käyttöön.
 
Olen samaa mieltä että "ökyeläkkeitä" pitäisi leikata, mutta rahaa siinä ei paljon säästy. Kyse enemmänkin periaatteista, että kun leikataan, niin silloin pitäisi leikata monesta paikasta.

Samaa mieltä. Kenelläkään ei pitäisi olla yli 5000 euron eläkettä. Vaikka itsekin kuulun siihen ryhmään, jonka odotettu eläke on yli 5000 euron, niin olisin silti ehdottomasti sitä mieltä, että eläkkeillä pitäisi olla jokin katto, maksimissaan 5000 euroa. Jopa 4000 euroa olisi parempi. Kukaan ei eläkkeellä tarvitse tuollaista summaa.
 
Tukia maksetaan liikaa niinkauan kuln tuollaiset kommentit ovat mahdollisia. Jos ei vaivauduta töihin niin ei pennin jeniä tukia.
No on kyllä palkatkin pieniä jos erotus on noin vähän. Jossain leikkipuistossa/päiväkodissa olet vastuussa lapsista, ja se erotus on ehkä tuon 500e arvoinen verrattuna työttömään.
 
Mielestäni on täysin väärä ajattelutapa, että tuet määräytyisi sen mukaan, että asumis- ja elämiskulujen jälkeen pitäisi jäädä kaikille sama summa käteen. Ei missään nimessä. Oikea ja tasa-arvoinen tapa olisi se, että kaikki saisivat saman verran tukea ja sitten omilla valinnoillaan huolehtisivat siitä, että asumis- ja elämiskulut ovat sellaisella tasolla, että niiden jälkeen jää tarpeeksi tukirahaa käyttöön.
Saisivatko ne jotka tarvitsevat lääkkeitä elääkseen sitten korkeamman korvauksen tai lääkkeet ilmaiseksi. Kaikista sairauksista ei pääse omilla valinnoillaan eroon.
 
Saisivatko ne jotka tarvitsevat lääkkeitä elääkseen sitten korkeamman korvauksen tai lääkkeet ilmaiseksi. Kaikista sairauksista ei pääse omilla valinnoillaan eroon.

Yhteiskunnan tulisi tarjota terveyspalvelut, pitäen sisällään välttämättömät lääkkeet. Ei sellaisia pitäisi kenenkään itse joutua kustantamaan.
 
Ongelma tuen saamisessa ei ole välttämättä rahasumma vaan se, että se maksetaan kotiin. Tästä ei oikeastaan edes keskustella, koska poliittisesti keskustelu on helpompaa pitää juupas-eipäs +1 euro vai -1 euro tukea. Jokaisen kannattaa miettiä miksi asia polkee paikallaan, syy on se ettei sitä oikeastaan halua kukaan ratkaista. Siellä pyörii varmasti kymmeniä miljardeja löysää rahaa, josta venäläiseen tyyliin jää sitten 100 miljoonaa varsinaista tukirahaa.

Maksun pitäisi olla vastikkeellista, mutta sellaista joka ei ole pois miltään kannattavasti toimivalta yrityskentältä. Suomessa on yksi instituutio jossa löytyy lapiolle ja käsipuolellekin tuottavaa työtä, missä kiven nosto toisen kiven päälle on arvokasta. Puolustusvoimat. Esimerkiksi linnoitteiden rakennus itärajalle, lohkareiden siirtely panssariesteiksi jne. Kaikki nämä pitäisi järjestää toimivassa, mutta vähän ikävässä asumisympäristössä isoissa konttialueissa. Sinne lapsille päiväkoteja ja kouluja.
Kukaan ei siellä haluaisi pötkötellä loppuelämäänsä, mutta jatkuva tarkka aikataulu ja 8-16 työ ratkaisee hyvinkin monen ihmisen ongelmat, jotka ovat lopulta paljolti korvien välissä.

Poikkeuksena tietenkin tilanteet jossa perheessä toinen työskentelee. Se on toissijainen, mutta silloinkin kotiin pitäisi järjestää jotain villasukkien neulomista tai muuta todistettavaa tuottavaa työtä kuten omien lasten hoitamista.

Kaikkeen tähän suomen ympäristössä olisi kytkettävä ehdoton alkoholilinja, eli jää kiinni tuopillisesta ja pakollinen AA vankila siihen päälle. Alkoholi ja huumeet ovat sellainen 95% syistä miksi työtön muuttuu työkyvyttömäksi.
 
Saisivatko ne jotka tarvitsevat lääkkeitä elääkseen sitten korkeamman korvauksen tai lääkkeet ilmaiseksi. Kaikista sairauksista ei pääse omilla valinnoillaan eroon.
Koulutus ja terveydenhuolto olisi parasta olla ilmaista. Muuten tarvitaan aina harkinnanvaraisia tukia.
Ongelma tuen saamisessa ei ole välttämättä rahasumma vaan se, että se maksetaan kotiin. Tästä ei oikeastaan edes keskustella, koska poliittisesti keskustelu on helpompaa pitää juupas-eipäs +1 euro vai -1 euro tukea. Jokaisen kannattaa miettiä miksi asia polkee paikallaan, syy on se ettei sitä oikeastaan halua kukaan ratkaista. Siellä pyörii varmasti kymmeniä miljardeja löysää rahaa, josta venäläiseen tyyliin jää sitten 100 miljoonaa varsinaista tukirahaa.

Maksun pitäisi olla vastikkeellista, mutta sellaista joka ei ole pois miltään kannattavasti toimivalta yrityskentältä. Suomessa on yksi instituutio jossa löytyy lapiolle ja käsipuolellekin tuottavaa työtä, missä kiven nosto toisen kiven päälle on arvokasta. Puolustusvoimat. Esimerkiksi linnoitteiden rakennus itärajalle, lohkareiden siirtely panssariesteiksi jne. Kaikki nämä pitäisi järjestää toimivassa, mutta vähän ikävässä asumisympäristössä isoissa konttialueissa. Sinne lapsille päiväkoteja ja kouluja.
Kukaan ei siellä haluaisi pötkötellä loppuelämäänsä, mutta jatkuva tarkka aikataulu ja 8-16 työ ratkaisee hyvinkin monen ihmisen ongelmat, jotka ovat lopulta paljolti korvien välissä.

Poikkeuksena tietenkin tilanteet jossa perheessä toinen työskentelee. Se on toissijainen, mutta silloinkin kotiin pitäisi järjestää jotain villasukkien neulomista tai muuta todistettavaa tuottavaa työtä kuten omien lasten hoitamista.

Kaikkeen tähän suomen ympäristössä olisi kytkettävä ehdoton alkoholilinja, eli jää kiinni tuopillisesta ja pakollinen AA vankila siihen päälle. Alkoholi ja huumeet ovat sellainen 95% syistä miksi työtön muuttuu työkyvyttömäksi.
Pohjois-Korean mallia harvemmin on tänne haluttu, mutta ihan kiinnostava avaus! :D
 
Ongelma tuen saamisessa ei ole välttämättä rahasumma vaan se, että se maksetaan kotiin. Tästä ei oikeastaan edes keskustella, koska poliittisesti keskustelu on helpompaa pitää juupas-eipäs +1 euro vai -1 euro tukea. Jokaisen kannattaa miettiä miksi asia polkee paikallaan, syy on se ettei sitä oikeastaan halua kukaan ratkaista. Siellä pyörii varmasti kymmeniä miljardeja löysää rahaa, josta venäläiseen tyyliin jää sitten 100 miljoonaa varsinaista tukirahaa.

Maksun pitäisi olla vastikkeellista, mutta sellaista joka ei ole pois miltään kannattavasti toimivalta yrityskentältä. Suomessa on yksi instituutio jossa löytyy lapiolle ja käsipuolellekin tuottavaa työtä, missä kiven nosto toisen kiven päälle on arvokasta. Puolustusvoimat. Esimerkiksi linnoitteiden rakennus itärajalle, lohkareiden siirtely panssariesteiksi jne. Kaikki nämä pitäisi järjestää toimivassa, mutta vähän ikävässä asumisympäristössä isoissa konttialueissa. Sinne lapsille päiväkoteja ja kouluja.
Kukaan ei siellä haluaisi pötkötellä loppuelämäänsä, mutta jatkuva tarkka aikataulu ja 8-16 työ ratkaisee hyvinkin monen ihmisen ongelmat, jotka ovat lopulta paljolti korvien välissä.

Poikkeuksena tietenkin tilanteet jossa perheessä toinen työskentelee. Se on toissijainen, mutta silloinkin kotiin pitäisi järjestää jotain villasukkien neulomista tai muuta todistettavaa tuottavaa työtä kuten omien lasten hoitamista.

Kaikkeen tähän suomen ympäristössä olisi kytkettävä ehdoton alkoholilinja, eli jää kiinni tuopillisesta ja pakollinen AA vankila siihen päälle. Alkoholi ja huumeet ovat sellainen 95% syistä miksi työtön muuttuu työkyvyttömäksi.
50-luvulla töitä vaikka keksittiin ja työnvieroksujat vietiin ”pinnarileirille”

Sitä on ollut monenlaista.

edit. Tavallaan halutaan Kiinamaista valtion ohjausta ja kuitenkin ei halutakkaan.
 
Kyllä se ongelma tässä maassa on sijainti ja hengiltä verottaminen. Kuluja voidaan karsia jotta verotusta voidaan keventää. Sijaintiin ei voida vaikuttaa.

Jos halutaan säilyttää kilpailukyky muun EU:n kanssa, niin jostain ne kovemmat logistiikkakustannukset on saatava kompensoitua.
Suomen tulevaisuutta ei voi rakentaa pelkästään raskaan bulkkiteollisuuden viennin varaan. Saksalla on autoteollisuus, Ruotsilla on brändivienti, Tanskalla on nyt lääketeollisuus ja vanhastaan sekä design- että eläinteollisuutta, Norjalla on öljy sekä kaasu mutta sielläkin ihmetellään jo niiden jälkeistä aikaa. Suomessa pitäisi saada joku metsäteollisuuden todellinen innovaatio ja upgreidaus aikaiseksi, tai sitten voidaan toivoa että uusi Nokia ilmestyy jostain. Mutta ei se itsestään tapahdu.
 
Ongelma tuen saamisessa ei ole välttämättä rahasumma vaan se, että se maksetaan kotiin. Tästä ei oikeastaan edes keskustella, koska poliittisesti keskustelu on helpompaa pitää juupas-eipäs +1 euro vai -1 euro tukea. Jokaisen kannattaa miettiä miksi asia polkee paikallaan, syy on se ettei sitä oikeastaan halua kukaan ratkaista. Siellä pyörii varmasti kymmeniä miljardeja löysää rahaa, josta venäläiseen tyyliin jää sitten 100 miljoonaa varsinaista tukirahaa.

Maksun pitäisi olla vastikkeellista, mutta sellaista joka ei ole pois miltään kannattavasti toimivalta yrityskentältä. Suomessa on yksi instituutio jossa löytyy lapiolle ja käsipuolellekin tuottavaa työtä, missä kiven nosto toisen kiven päälle on arvokasta. Puolustusvoimat. Esimerkiksi linnoitteiden rakennus itärajalle, lohkareiden siirtely panssariesteiksi jne. Kaikki nämä pitäisi järjestää toimivassa, mutta vähän ikävässä asumisympäristössä isoissa konttialueissa. Sinne lapsille päiväkoteja ja kouluja.
Kukaan ei siellä haluaisi pötkötellä loppuelämäänsä, mutta jatkuva tarkka aikataulu ja 8-16 työ ratkaisee hyvinkin monen ihmisen ongelmat, jotka ovat lopulta paljolti korvien välissä.

Poikkeuksena tietenkin tilanteet jossa perheessä toinen työskentelee. Se on toissijainen, mutta silloinkin kotiin pitäisi järjestää jotain villasukkien neulomista tai muuta todistettavaa tuottavaa työtä kuten omien lasten hoitamista.

Kaikkeen tähän suomen ympäristössä olisi kytkettävä ehdoton alkoholilinja, eli jää kiinni tuopillisesta ja pakollinen AA vankila siihen päälle. Alkoholi ja huumeet ovat sellainen 95% syistä miksi työtön muuttuu työkyvyttömäksi.
Siis sosiaalituissa pyörii kymmeniä miljardeja löysää rahaa, työttömät pitäisi pakkotyöllistää ja laittaa konttiasumiseen, ja heiltä pitäisi kieltää alkoholin käyttö kokonaan?
 
Suomen tulevaisuutta ei voi rakentaa pelkästään raskaan bulkkiteollisuuden viennin varaan. Saksalla on autoteollisuus, Ruotsilla on brändivienti, Tanskalla on nyt lääketeollisuus ja vanhastaan sekä design- että eläinteollisuutta, Norjalla on öljy sekä kaasu mutta sielläkin ihmetellään jo niiden jälkeistä aikaa. Suomessa pitäisi saada joku metsäteollisuuden todellinen innovaatio ja upgreidaus aikaiseksi, tai sitten voidaan toivoa että uusi Nokia ilmestyy jostain. Mutta ei se itsestään tapahdu.
Kaikenlaista voisi tehdä jollei vihreät ja liito-oravat torppaisi kaikkea mikä tuottaa hyvinvointia Suomelle.
 
Ongelma tuen saamisessa ei ole välttämättä rahasumma vaan se, että se maksetaan kotiin. Tästä ei oikeastaan edes keskustella, koska poliittisesti keskustelu on helpompaa pitää juupas-eipäs +1 euro vai -1 euro tukea. Jokaisen kannattaa miettiä miksi asia polkee paikallaan, syy on se ettei sitä oikeastaan halua kukaan ratkaista. Siellä pyörii varmasti kymmeniä miljardeja löysää rahaa, josta venäläiseen tyyliin jää sitten 100 miljoonaa varsinaista tukirahaa.

Maksun pitäisi olla vastikkeellista, mutta sellaista joka ei ole pois miltään kannattavasti toimivalta yrityskentältä. Suomessa on yksi instituutio jossa löytyy lapiolle ja käsipuolellekin tuottavaa työtä, missä kiven nosto toisen kiven päälle on arvokasta. Puolustusvoimat. Esimerkiksi linnoitteiden rakennus itärajalle, lohkareiden siirtely panssariesteiksi jne. Kaikki nämä pitäisi järjestää toimivassa, mutta vähän ikävässä asumisympäristössä isoissa konttialueissa. Sinne lapsille päiväkoteja ja kouluja.
Kukaan ei siellä haluaisi pötkötellä loppuelämäänsä, mutta jatkuva tarkka aikataulu ja 8-16 työ ratkaisee hyvinkin monen ihmisen ongelmat, jotka ovat lopulta paljolti korvien välissä.

Poikkeuksena tietenkin tilanteet jossa perheessä toinen työskentelee. Se on toissijainen, mutta silloinkin kotiin pitäisi järjestää jotain villasukkien neulomista tai muuta todistettavaa tuottavaa työtä kuten omien lasten hoitamista.

Kaikkeen tähän suomen ympäristössä olisi kytkettävä ehdoton alkoholilinja, eli jää kiinni tuopillisesta ja pakollinen AA vankila siihen päälle. Alkoholi ja huumeet ovat sellainen 95% syistä miksi työtön muuttuu työkyvyttömäksi.
Mites noi päiväkotien ja koulujen työntekijät? Onko ne epäpäteviä työttömiä vai pakotettuja päteviä - ja mistä sellaisia saadaan? Entä heidän muu elämänsä, onko tulossa myös muita palveluja? Ruokakauppa?

Millä tavalla villasukkien neulominen on tuottavaa työtä ja miksi epäilet, ettei työtön tekisi käsitöitä jo nyt?
 
Mites noi päiväkotien ja koulujen työntekijät? Onko ne epäpäteviä työttömiä vai pakotettuja päteviä - ja mistä sellaisia saadaan? Entä heidän muu elämänsä, onko tulossa myös muita palveluja? Ruokakauppa?

Millä tavalla villasukkien neulominen on tuottavaa työtä ja miksi epäilet, ettei työtön tekisi käsitöitä jo nyt?

Jossain ne lapset käy kouluja nytkin. Lapset tuovat tuohon kuvioon oman lisänsä joka vaatii kokonaistarkastelua, onko 3 lasta kotona jo riittävä että voisi ajatella äitiä päivähoitajaksi. Jos on 1 lapsi, ottaa siihen 2 työllisen lasta kotihoitoon ja saa pysyä kotona ym.

Kovasti tälläinen vastikkeellisuus näyttää tuovan vastarintaa, mutta perustelut miksi vastikkeeton raha on parempi ajatus puuttuu niistä.

Voi olla vaikea käsitys, että itselleen tekeminen on aivan eri asia kuin vastikkella ikävästi toiselle. Silloin ehdot tulee ulkoa, kellokortti käy ja niin edelleen. Kuulostaako tutulta? Sitä sanotaan työksi, työn ja harrastuksen ero on helvetin iso vaikka tunteja kuluttaisi miten harrastuksiinsa.

Siis tasan ainut ongelma vastikkeellisessa julkisessa avustamisessa on se, että se ei saa missään tapauksessa kilpailla yksityisen sektorin palveluiden kanssa. SE on vaikea pihvi, ei se tuntuuko kaljaa juovasta pertistä pahalta, että kaljanjuonti loppu nyt.
 
Jossain ne lapset käy kouluja nytkin. Lapset tuovat tuohon kuvioon oman lisänsä joka vaatii kokonaistarkastelua, onko 3 lasta kotona jo riittävä että voisi ajatella äitiä päivähoitajaksi. Jos on 1 lapsi, ottaa siihen 2 työllisen lasta kotihoitoon ja saa pysyä kotona ym.

Kovasti tälläinen vastikkeellisuus näyttää tuovan vastarintaa, mutta perustelut miksi vastikkeeton raha on parempi ajatus puuttuu niistä.

Voi olla vaikea käsitys, että itselleen tekeminen on aivan eri asia kuin vastikkella ikävästi toiselle. Silloin ehdot tulee ulkoa, kellokortti käy ja niin edelleen. Kuulostaako tutulta? Sitä sanotaan työksi, työn ja harrastuksen ero on helvetin iso vaikka tunteja kuluttaisi miten harrastuksiinsa.

Siis tasan ainut ongelma vastikkeellisessa julkisessa avustamisessa on se, että se ei saa missään tapauksessa kilpailla yksityisen sektorin palveluiden kanssa. SE on vaikea pihvi, ei se tuntuuko kaljaa juovasta pertistä pahalta, että kaljanjuonti loppu nyt.
Tämähän se pitkäaikaistyöttömät uudelleenkoulutusleirille jossa opiskellaan lähihoitajiksi ja pois ei pääse ennenkuin työpaikka löytyy. :cigar2:
 
Jossain ne lapset käy kouluja nytkin. Lapset tuovat tuohon kuvioon oman lisänsä joka vaatii kokonaistarkastelua, onko 3 lasta kotona jo riittävä että voisi ajatella äitiä päivähoitajaksi. Jos on 1 lapsi, ottaa siihen 2 työllisen lasta kotihoitoon ja saa pysyä kotona ym.

Kovasti tälläinen vastikkeellisuus näyttää tuovan vastarintaa, mutta perustelut miksi vastikkeeton raha on parempi ajatus puuttuu niistä.

Voi olla vaikea käsitys, että itselleen tekeminen on aivan eri asia kuin vastikkella ikävästi toiselle. Silloin ehdot tulee ulkoa, kellokortti käy ja niin edelleen. Kuulostaako tutulta? Sitä sanotaan työksi, työn ja harrastuksen ero on helvetin iso vaikka tunteja kuluttaisi miten harrastuksiinsa.

Siis tasan ainut ongelma vastikkeellisessa julkisessa avustamisessa on se, että se ei saa missään tapauksessa kilpailla yksityisen sektorin palveluiden kanssa. SE on vaikea pihvi, ei se tuntuuko kaljaa juovasta pertistä pahalta, että kaljanjuonti loppu nyt.
Et vastannut yhteenkään kysymykseen. Lapset käyvät parakeissa joo koulua, kun oikea rakennus on korjauksessa tai tuloillaan. Puhuit konttialueista.
 
Et vastannut yhteenkään kysymykseen. Lapset käyvät parakeissa joo koulua, kun oikea rakennus on korjauksessa tai tuloillaan. Puhuit konttialueista.

Työntekijät seuraavat työpaikkoja, johan tälläinen vaatisi mittavat lakiuudistukset ja niin edelleen. Siinä ei tule yllätystä kenellekään. Lapset menevät vaikka koulukyydillä Lappeenrantaan jossa opettajat työskentelee, miten se on logistisesti järkevintä (ajaako vanhemmat omilla autoillaan uuteen kylään vai koulukyydillä lapset busseissa).

Konteilla tarkoitin nopeasti skaalautuvia rakennuksia, jotka muuten kelpaa hyvin suurelle määrälle palkkatyötä tekeville vähintään tilapäiseen majoitukseen. Sinänsä on hauskaa, että työtön haukkuu tälläistä ehdotusta joksikin natsileiriksi, vaikka tälläisissä olosuhteissa ihmiset asustelee työn perässä oikein mielellään. Voi olla piikkilanka-aitaakin ympärillä ja rajoitettu kulku.
 
Kaikkeen tähän suomen ympäristössä olisi kytkettävä ehdoton alkoholilinja, eli jää kiinni tuopillisesta ja pakollinen AA vankila siihen päälle. Alkoholi ja huumeet ovat sellainen 95% syistä miksi työtön muuttuu työkyvyttömäksi.

Historia onkin näyttänyt, että kieltolaki oli toimiva ratkaisu...
 
Jossain ne lapset käy kouluja nytkin. Lapset tuovat tuohon kuvioon oman lisänsä joka vaatii kokonaistarkastelua, onko 3 lasta kotona jo riittävä että voisi ajatella äitiä päivähoitajaksi. Jos on 1 lapsi, ottaa siihen 2 työllisen lasta kotihoitoon ja saa pysyä kotona ym.

Kovasti tälläinen vastikkeellisuus näyttää tuovan vastarintaa, mutta perustelut miksi vastikkeeton raha on parempi ajatus puuttuu niistä.

Voi olla vaikea käsitys, että itselleen tekeminen on aivan eri asia kuin vastikkella ikävästi toiselle. Silloin ehdot tulee ulkoa, kellokortti käy ja niin edelleen. Kuulostaako tutulta? Sitä sanotaan työksi, työn ja harrastuksen ero on helvetin iso vaikka tunteja kuluttaisi miten harrastuksiinsa.

Siis tasan ainut ongelma vastikkeellisessa julkisessa avustamisessa on se, että se ei saa missään tapauksessa kilpailla yksityisen sektorin palveluiden kanssa. SE on vaikea pihvi, ei se tuntuuko kaljaa juovasta pertistä pahalta, että kaljanjuonti loppu nyt.
Kyllähän tuo itärajan linnoittaminen liasvoimalla kilpailee yksityisten louhinta-, maansiisto- ja rakennusyritysten kanaa.
 
No periaatteessa ei, mutta takautuvasti kyllä lasketaan tulot tuloksi ja vähennetään ensimmäisen uuden hakemuksen toimeentulotuesta, eli kyllä tarkistellaan.. Uuteen hakemukseen laitetaan aikaisempien kuukausien tiliotteet, ja sieltä otetaan ne ilmoittamattomat tulot uuden hakemuksen tuloiksi vähentämään toimeentulotuen määrää. Eli siinä saa pelkkää näkkileipää tosiaan syödä seuraavan/seuraavat kuukaudet jos jää kiinni tuloista mitä ei ole ilmoittanut. (ja on saanut TTT:tä enemmän kuin olisi pitänyt saada)

Aivan, eli toimeentulotuen jakaminen vie paljon resursseja. Itse en näe järkevänä, että sosiaaliturvan byrokratiaa lisätään.
 
Pääkirjoitus: Tästä Sanna Marinin hallituksen uudistuksesta on tulossa kansallinen häpeä – onko kriisistä ulospääsyä?

Saatiin mitä tilattiin, jättimäinen hallintohimmeli johon ei ole varaa. Yllättyneitä näyttää olevan vain oppositiossa, samalla kun tekevät välikysymyksiä omista saavutuksistaan. Ei jääty siistimään jälkiä, vaan jokainen Marinin hallituksessa mukana olleen eduskuntapuolueen pj on nostanut/nostamassa kytkintä. Sen sijaan, että media juoksisi perässä kysymässä saavutuksistaan, saamme lukea tarinoita heidän uusista designer kengistään. Tähän on tultu.

Se ei ollut jättimäinen himmeli, kun jokainen kunta huolehti näistä itse? Se on jännä, miten ihmisillä ei ole yhtään historiantajua näissä asioissa. Nythän kuntien alijäämät ovat vain tulleet kunnolla esiin.

Onnistunut tämä uudistus ei toki ole, kepun vaikutuksesta alueita on aivan liikaa (niin toki oli edellisenkin hallituksen viritelmässä).
 
Työntekijät seuraavat työpaikkoja, johan tälläinen vaatisi mittavat lakiuudistukset ja niin edelleen. Siinä ei tule yllätystä kenellekään. Lapset menevät vaikka koulukyydillä Lappeenrantaan jossa opettajat työskentelee, miten se on logistisesti järkevintä (ajaako vanhemmat omilla autoillaan uuteen kylään vai koulukyydillä lapset busseissa).

Konteilla tarkoitin nopeasti skaalautuvia rakennuksia, jotka muuten kelpaa hyvin suurelle määrälle palkkatyötä tekeville vähintään tilapäiseen majoitukseen. Sinänsä on hauskaa, että työtön haukkuu tälläistä ehdotusta joksikin natsileiriksi, vaikka tälläisissä olosuhteissa ihmiset asustelee työn perässä oikein mielellään. Voi olla piikkilanka-aitaakin ympärillä ja rajoitettu kulku.
Tässä kyllä herää bisnesvaistot. Jos rakentaisi tuollaisen konttikylän ja veisi sieltä olevilta yksilönvapaudet kokonaan niin siitä saisi halpaa työvoimaa. Voisi alkaa kilpailemaan hinnalla halpatyömaiden kanssa. Nykyhallitus voisi säätää pari lakia joiden avulla voisi siirtää tyytymättömät työntekijät tuosta vielä kurjempiin oloihin, mikäli yrittäisivät vaikka järjestäytyä ja esittäisivät jotain vaatimuksia. Ammattiliitot kiellettäisiin kokonaan konttikylistä.

Välillä voisi vuokrata sieltä työntekijöitä lakaisemaan jotain katuja Moskovassa. Mahdollisesti pitäisi järjestää sinne vartiointi, etteivät loikkaisi kesken työsopimuksen, mutta koska se olisi työntekijöistä johtuva kulu, niin se vähennettäisiin palkasta.

Suomi nousuun!
 
Kyllähän tuo itärajan linnoittaminen liasvoimalla kilpailee yksityisten louhinta-, maansiisto- ja rakennusyritysten kanaa.

Se on kuitenkin sellaista rakentamista sellaisessa paikassa, jossa ei juuri normaalia yritystoimintaa esiinny. Työn lopputuloskin on pelkkä kulissi tavallaan, eli mitä enemmän rakennamme sitä pienemmällä todennäköisyydellä niillä on mitään käyttöä koskaan. Eli ne kaivurikuskit siirtyvät takaisin normaaleille työmarkkinoille silloin.

Risusavottaahan on monesti puhuttu sellaiseksi, mutta se on mielestäni liian liikkuvaa. Nämä pitkäaikaistyöttömät ovat täysin aloitekyvyttömiä tai jos eivät ole, he ovat kusettajia (pimeää työtä, häsläämistä ym.). Molemmat niistä kuuluu maksajan tarkkailtavaksi, tai sitten keksivät tekemistä jossa elättävät itsensä yrittäjänä kokonaan.
 
Nämä pitkäaikaistyöttömät ovat täysin aloitekyvyttömiä tai jos eivät ole, he ovat kusettajia (pimeää työtä, häsläämistä ym.). Molemmat niistä kuuluu maksajan tarkkailtavaksi, tai sitten keksivät tekemistä jossa elättävät itsensä yrittäjänä kokonaan.
Mutta eivät missään nimessä esimerkiksi ihan vaan vaikka kroonisesti sairaita ja liian työkyvyttömiä nykyisten työmarkkinoiden vaatimuksiin suhteutettuna? Hieno maailmankuva.
 
Historia onkin näyttänyt, että kieltolaki oli toimiva ratkaisu...
Ei se olisi kieltolaki. Vain tuet loppuisi. Ryypätä saisi edelleen, mutta ei muiden rahoilla.
Se ei ollut jättimäinen himmeli, kun jokainen kunta huolehti näistä itse? Se on jännä, miten ihmisillä ei ole yhtään historiantajua näissä asioissa. Nythän kuntien alijäämät ovat vain tulleet kunnolla esiin.

Onnistunut tämä uudistus ei toki ole, kepun vaikutuksesta alueita on aivan liikaa (niin toki oli edellisenkin hallituksen viritelmässä).
Soten mukana tuli lisäkerroksia hallintoon (eli tuottamatonta managerointia) ja palkkojen harmonisointia ylöspäin kalleimman mukaan. Kulut nousi miljardeilla verrattuna aiempaan.
 
Ei se olisi kieltolaki. Vain tuet loppuisi. Ryypätä saisi edelleen, mutta ei muiden rahoilla.

Soten mukana tuli lisäkerroksia hallintoon (eli tuottamatonta managerointia) ja palkkojen harmonisointia ylöspäin kalleimman mukaan. Kulut nousi miljardeilla verrattuna aiempaan.

Miten siihen tuli lisäkerroksia? Aikaisemmin jokaisessa kunnassa oli virkahenkilöt sotea johtamassa, oli terveystoimen johtaja, sosiaalitoimen johtaja, vanhustyön johtaja. Nyt alueita on 21.

Palkkaharmonisointi toki nosti kustannuksia ja siksi olisi kannattanut tämä harjoitus tehdä paljon vähemmillä alueilla. Erva-alueisiin perustuva malli verotusoikeudella olisi ollut mun mielestä järkevämpi kokonaisuuden kannalta. Siihen olisi ehkä päädytty, jos tämän uudistuksen olisi tehny sinipunahallitus. Kepun mukanaoleminen kahdessa edellisessä hallituksessa varmisti sen, että alueita tulee liikaa.

Mutta tämä sote-uudistus on tuonut lähinnä näkyviin sen, missä tilassa kuntien hoidossa ollut sote on oikeasti ollut ja kulut tietysti nousevat, kun väestö ikääntyy.
 
Ryypätä saisi edelleen, mutta ei muiden rahoilla.

Ja millä helvetillä tätä valvottaisi? Alettaisiko työttömien kotiin tekemään ratsioita viikonloppuisin ja baarissa pitäisi tiskillä näyttää kopio voimassa olevasta työsopparista, ennen kuin baarimikko voi myydä?

Toki koko idea on niin utopistinen, mitä olen hetkeen lukenut.
 
Ja millä helvetillä tätä valvottaisi? Alettaisiko työttömien kotiin tekemään ratsioita viikonloppuisin ja baarissa pitäisi tiskillä näyttää kopio voimassa olevasta työsopparista, ennen kuin baarimikko voi myydä?

Toki koko idea on niin utopistinen, mitä olen hetkeen lukenut.
Paras malli olisi aiemmin mainitsemani, että vuoden jälkeen tuki ei olisi rahana. Siinäpä sitten kerää pulloja että voi ryypätä kuten ennenkin.
 
Se ei ollut jättimäinen himmeli, kun jokainen kunta huolehti näistä itse? Se on jännä, miten ihmisillä ei ole yhtään historiantajua näissä asioissa. Nythän kuntien alijäämät ovat vain tulleet kunnolla esiin.

Onnistunut tämä uudistus ei toki ole, kepun vaikutuksesta alueita on aivan liikaa (niin toki oli edellisenkin hallituksen viritelmässä).

Sehän tässä sote-himmelissä onkin tragikoomista, että käytännössä jokainen eduskuntapuolue on ollut mukana ajamassa tätä paskaa järjestelmää. Käytännössä siksi, koska ovat halunneet jotain Kepulta lehmänkaupoissa.
Jo silloin kun tuota sote-uudistusta alettiin Sipilän hallituksen toimesta suunnittelemaan (tai ehkä jo ennen sitä), arviot olivat sitä luokkaa, että taloudellisesti järkevin määrä sote-alueita olisi viisi. Kahdeksan oli järkevin kompromissi taloudellisuuden ja demokratian välillä ja kaikki yli 12 olisi rahoituksellisesti silkkaa hulluutta.
Lopputuloksena Sipilän hallitus alkoi ajamaan sitä muistaakseni 18 aluetta, koska Kepu's gotta kepuilla, Kokoomus oli saamassa vastineeksi sen valinnan vapauden ja Persut joko saivat jotain tai eivät välittäneet. Tuo sitten meni puihin, Kepu meni seuraavaan hallitukseen ja SDP kumppaneineen myös hyväksyivät tuon Kepun kepuilun, vissiin suurelta osin siksi, että vieläkin pelkäsivät Kokoomuksen ajamaa valinnan vapautta.

Kuitenkin se järkevin tapa toimia olisi nyt oikeasti vetää tuo Sote-alueiden määrä jotenkin järkevämmäksi.
 
Sehän tässä sote-himmelissä onkin tragikoomista, että käytännössä jokainen eduskuntapuolue on ollut mukana ajamassa tätä paskaa järjestelmää. Käytännössä siksi, koska ovat halunneet jotain Kepulta lehmänkaupoissa.
Jo silloin kun tuota sote-uudistusta alettiin Sipilän hallituksen toimesta suunnittelemaan (tai ehkä jo ennen sitä), arviot olivat sitä luokkaa, että taloudellisesti järkevin määrä sote-alueita olisi viisi. Kahdeksan oli järkevin kompromissi taloudellisuuden ja demokratian välillä ja kaikki yli 12 olisi rahoituksellisesti silkkaa hulluutta.
Lopputuloksena Sipilän hallitus alkoi ajamaan sitä muistaakseni 18 aluetta, koska Kepu's gotta kepuilla, Kokoomus oli saamassa vastineeksi sen valinnan vapauden ja Persut joko saivat jotain tai eivät välittäneet. Tuo sitten meni puihin, Kepu meni seuraavaan hallitukseen ja SDP kumppaneineen myös hyväksyivät tuon Kepun kepuilun, vissiin suurelta osin siksi, että vieläkin pelkäsivät Kokoomuksen ajamaa valinnan vapautta.

Kuitenkin se järkevin tapa toimia olisi nyt oikeasti vetää tuo Sote-alueiden määrä jotenkin järkevämmäksi.
Siis uudistustahan tehtiin jo Kataisen hallituksessa. Silloin ajatuksena oli, että suurimmat kunnat hoitaisivat soten. Samalla olisi tehty kunta-uudistus.

On ollut yksi hetki, jolloin ajattelin, että tämä sote-uudistus saattaisi jopa onnistua. Se oli Kataisen-Stubbin hallituksen loppupuolella, jolloin kaikki puolueet, eli myös oppositio, sopivat mitkä olisivat uudistuksen periaatteet. Ne olivat aivan järkevät. Vielä Sipilän hallitusohjelmassa ne olivat tolkulliset.

Sitten tosiaan aluepolitiikka gonna aluepolitiikka ja periaatteet sekä tiekartta heitettiin roskiin, alueita tuli aivan liikaa ja yksityistäminen (tai "valinnanvapaus") loi aivan omanlaisensa vaikeuskertoimen uudistukseen. Rahaa paloi ja mitään ei syntynyt (ehkä onneksi).
 
Viimeksi muokattu:
Siis tasan ainut ongelma vastikkeellisessa julkisessa avustamisessa on se, että se ei saa missään tapauksessa kilpailla yksityisen sektorin palveluiden kanssa. SE on vaikea pihvi, ei se tuntuuko kaljaa juovasta pertistä pahalta, että kaljanjuonti loppu nyt.

Nyt jo vääristää nykyiselläänkin nämä palkkatuet, työharjoittelut yms kilpailua. Palkkatukilaisia kierrätetään yrityksissä sen mukaan kuka nyt palkkatuen sattuu saamaan ja työharjoitelijoita myös.

Toinen mikä välillä mietityttää niin isot ylityötunnit. Jos ylityötunnit ovat isoja joka vuosi monella henkilöllä niin voisi ajatella että sitten sinne yritykseen olisi myös tarvetta työntekijöille että ei tarvitsisi tehdä ylitöitä.

Paras malli olisi aiemmin mainitsemani, että vuoden jälkeen tuki ei olisi rahana. Siinäpä sitten kerää pulloja että voi ryypätä kuten ennenkin.
Entäpä jos työn saaminen ei ole työttömästä kiinni. Pistetäänkö että vuodessa pitää hakea esim. 300 työpaikkaa että tuet jatkuu tai sitten pitäisikö työkkärin pystyä vuoden jälkeen osoittamaan työpaikka että mene sinne siellä on kokoaikainen työpaikka ja kohtuullinen palkka.
 
Toinen mikä välillä mietityttää niin isot ylityötunnit. Jos ylityötunnit ovat isoja joka vuosi monella henkilöllä niin voisi ajatella että sitten sinne yritykseen olisi myös tarvetta työntekijöille että ei tarvitsisi tehdä ylitöitä.


Entäpä jos työn saaminen ei ole työttömästä kiinni. Pistetäänkö että vuodessa pitää hakea esim. 300 työpaikkaa että tuet jatkuu tai sitten pitäisikö työkkärin pystyä vuoden jälkeen osoittamaan työpaikka että mene sinne siellä on kokoaikainen työpaikka ja kohtuullinen palkka.
Ylityöt saattaa olla kausiluonteisia. Sivukulut saattaa olla isot. Palkkaaminen ja varsinkin irtisanominen on Suomessa hankalaa. Eiköhän yritykset tee niin kuin on kannattavinta.

Ei, vaan vuoden jälkeen se työttömyystuki olisi katto pään päällä ja ravintoa. Tilannettaan voisi parantaa löytämällä työpaikka, mutta jos ei löydy, niin ei myöskään kuole kylmään, eikä tarvitse varastaa pysyäkseen hengissä. Rahan antaminen on vain typerää.
 
Palkkaaminen ja varsinkin irtisanominen on Suomessa hankalaa. Eiköhän yritykset tee niin kuin on kannattavinta.
Miten tämä on hankalaa? Siis ihan mielenkiinnosta, koska minun mielestäni Suomessa irtisanominen hyvästä syystä on vallan helppoa. Se ei ole nopeaa välttämättä, mutta helppoa se on;
- Työntekijä koeajalla? -> Koeaikapurku
- Sluibailee töissä? -> Kirjallinen varoitus, ja jos jatkuu voi irtisanoa, mikäli toiminta ei muutu ja/tai ei ole mahdollista siirtää työntekijää toisiin (sopivampiin) tehtäviin
- Firman taloustilanne heikko? -> YT-neuvottelut jos yli 20 henkilöä, ruletti käyntiin ja työntekijästä eroon.

Kaikissa näissä kohdissa on toki se, että firma ei saa irtisanoa perusteetta edes koeajalla eikä pelkän naamarajan takia (á la Jenkkilä), mikä on ihan hyvä juttu.
Jos on sluibaileva työntekijä, niin tokihan sitten se vituttaa varmasti, kun ei heti pääse eroon siitä, mutta silloinkin pitää selvittää syyt sluibailulle. Ei työntekijä syyttä suotta (yleensä) sluibaile, vaan taustalla on jotain, joten annetaan mahdollisuus (ja ehkä jopa autetaan) työntekijää korjaamaan toimintaansa, ja päästä taas tuottavaksi työntekijäksi. Voidaan toki sanoa, että tämä on sellainen sosialistinen toimintatapa, että halutaan lähtökohtaisesti uskoa ihmisestä hyvää. Työntekijä, joka luottaa työnantajaan on kuitenkin varmasti tuottavampi kuin sellainen työntekijä, joka ei luota.
 
Viimeksi muokattu:
Ministerin voisi vaihtaa pätevämpään. Jos perussuomalaisista ei löydy tarpeeksi päteviä, niin kokoomuksesta taikka rkp:stä sitten. Kaisa Juuso ei ole tehtäviensä tasolla.
 
Ei, vaan vuoden jälkeen se työttömyystuki olisi katto pään päällä ja ravintoa. Tilannettaan voisi parantaa löytämällä työpaikka, mutta jos ei löydy, niin ei myöskään kuole kylmään, eikä tarvitse varastaa pysyäkseen hengissä. Rahan antaminen on vain typerää.
Vautsi. Kuulostaa vain hieman huonommilta olosuhteilta noin käytännön tasolla kuin eristyssellissä istuvalla vangilla, se kun sentään saa valmiit lämpimät ateriat, vaatteet, pääsyn terveydenhuoltoon ja sitä käyttörahaakin.

Kovin kummoisen loogisen päättelyketjun päässä ei pitäisi olla se, että kun tehdään ihmisen olosta karummat kuin vankilassa niin ne alkaa sen jälkeen pyrkimään sinne vankilaan mieluummin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom