Esimerkiksi lievästi kehitysvammaiset lapset, jotka tarvitsevat tavallista enemmän tukea oppimiseensa, ovat siis paskasakkia?
Ei, vaan paskasakkia ovat ne käytöshäiriöiset häiriköt, jotka häiritsevät muita ja aiheuttavat kaaosta luokissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Esimerkiksi lievästi kehitysvammaiset lapset, jotka tarvitsevat tavallista enemmän tukea oppimiseensa, ovat siis paskasakkia?
Samoin kuin sulla siitä että inkluusio ei toimi koskaan missään tilanteissa eikä esimerkiksi tuo erilaisuuden hyväksyminen toteudu? Nyt on pakko sanoa, että oma käsitys asiasta perustuu keskusteluihin opettajien kanssa, mikä toki ei kelpaa lähteeksi täällä foorumilla muuten kuin anekdoottina. Tällaisia "tämä on fakta" heittoja täällä vaan näkee kohtuullisen usein. Se kohta oli ihan hivenen pilke silmäkulmassa sanottu.Sinulla on varmasti esittää jotain näyttöä siitä, että inkluusio olisi joskus toiminut? Kokemukset vain osoittavat, että siitä on aina ollut vain haittaa.
Lisäksi on hyvä huomata, että inkluusio on yhteiskunnallisesti valitti tie ja inkluusioperiaatteesta olisi mahdottoman vaikea enää irtautua. Salamancan sopimuksen jälkeen kun siihen on sitouduttu muissakin YK:n sopimuksissa sekä EU-tasolla ja erityisesti omassa lainsäädäntökehikossamme.Inkluusiosta puhuttaessa on käsittääkseni tärkeää ymmärtää, ettei ole olemassa vain yhdenlaista inkluusiota. Keskustelussa välillä tuntuu, että sitä käytetään kuvaamaan yhdenlaista vahvasti epäonnistunutta toteutustapaa, jossa ihan kaikki lisätukea eri tasoilla tarvitsevat lapset on dumpattu aina samaan luokkaan koulussa, jossa resurssit jäävät auttamatta puolitiehen. Välillä sillä jopa käytetään silloin, kun halutaan valittaa maahanmuuttajien kielitaidosta. Ainakin useamman opettajan kanssa pääkaupunkiseudulla jutellessa on tullut se kuva, että joissain kouluissa inkluusio on mokattu mutta joissain kouluissa se taas toimii ihan hyvin.
En sitten tiedä onko se parasta keskustelulle puhua siitä niin, että kaikki inkluusio kaikkialla on pahasta ja sen takia vasemmistopoliitikotkin ovat tyhmiä, koska kannattavat inkluusiota jollain tavalla. Sitä en kyllä kiistä, etteikö opettajien työtaakka olisi kasvanut aivan tarpeettomasti monestakin syystä.
Kyllähän toi selkeästi näkyy meidän keskimääräisessä koulumestyksen heikentymisenä. Jos opetus ei "kiinnosta" se heijastuu muiden häiriköintinä tunneilla. Näin se on ollut ennenkin ja pahon pelkään, että näin myös tulevaisuudessa. 70-luvun peruskoulu-uudistus auttoi koulusta vähemmän kiinnostuneita lapsia. Lukioissa näkyy jo selkeämmin erottelua ns.Inkluusiosta puhuttaessa on käsittääkseni tärkeää ymmärtää, ettei ole olemassa vain yhdenlaista inkluusiota. Keskustelussa välillä tuntuu, että sitä käytetään kuvaamaan yhdenlaista vahvasti epäonnistunutta toteutustapaa, jossa ihan kaikki lisätukea eri tasoilla tarvitsevat lapset on dumpattu aina samaan luokkaan koulussa, jossa resurssit jäävät auttamatta puolitiehen. Välillä sillä jopa käytetään silloin, kun halutaan valittaa maahanmuuttajien kielitaidosta. Ainakin useamman opettajan kanssa pääkaupunkiseudulla jutellessa on tullut se kuva, että joissain kouluissa inkluusio on mokattu mutta joissain kouluissa se taas toimii ihan hyvin.
En sitten tiedä onko se parasta keskustelulle puhua siitä niin, että kaikki inkluusio kaikkialla on pahasta ja sen takia vasemmistopoliitikotkin ovat tyhmiä, koska kannattavat inkluusiota jollain tavalla. Sitä en kyllä kiistä, etteikö opettajien työtaakka olisi kasvanut aivan tarpeettomasti monestakin syystä.
Sinulla on varmasti esittää jotain näyttöä siitä, että inkluusio olisi joskus toiminut? Kokemukset vain osoittavat, että siitä on aina ollut vain haittaa.
Taitaa olla historian tehottomin lakko/ulosmarssi tekeillään.
Nyt ne kaksi kommun...anteeksi "sivistysporvaria" ja ne muutamat paikanpäälle pakotetut alakoululuokat joutuvat odottamaan jopa päivän tai pari että pääseevät katsomaan tekotaiteellisen pelleperformanssinsa.
Lisäksi on hyvä huomata, että inkluusio on yhteiskunnallisesti valitti tie ja inkluusioperiaatteesta olisi mahdottoman vaikea enää irtautua. Salamancan sopimuksen jälkeen kun siihen on sitouduttu muissakin YK:n sopimuksissa sekä EU-tasolla ja erityisesti omassa lainsäädäntökehikossamme.
Voisi oikeastaan sanoa, että globaali pohjoinen / läntiset OECD-maat on valinneet inkluusion pysyväksi periaatteellisesti yhteiskunnalliseksi tieksi: inklusiivinen yhteiskunta, inklusiivinen koulu ja kasvatus.
...vetää kaikki sille samalle tasolle. Vaikka sitten inkluusion ja tasa-arvon nimissä.
Ei, vaan paskasakkia ovat ne käytöshäiriöiset häiriköt, jotka häiritsevät muita ja aiheuttavat kaaosta luokissa.
Tässä oikeastaan tiivistyy koko nykymenon mielettömyys. Keksitään joku kauniilta kuulostava idea, mikä sitten vyörytetään läpi ja kirjoitetaan jonkinlaiseksi sitovaksi sopimukseksi tietämättä ja ymmärtämättä lainkaan mitä siitä voi seurata. Sitten kun toteutus menee päin persettä, tulokset ränniin ja pitäisi ratkaista tilannetta jotenkin niin todetaan että sori nyt, kun meillä on tää sopimus niin ei voida ratkaista. Koittakaa pärjäillä, tsau.
Tuon pitäisi olla itseasiassa oppitunti siitä, ettei suomalaisten pitäisi koskaan ikinä milloinkaan sitoa käsiään tällaisissa asioissa millään sopimuksilla. Aina täytyy olla mahdollisuus pakittaa ja vaihtaa suuntaa, kun huomataan että kauniit puheet olivat juuri niitä - vain kauniita puheita.
En nostalgiapuheista niin tiedä enkä välitä, mutta lopputulokset kyllä puhuvat puolestaan. Ellei sitten ole tarkoituskin saada aikaan vain se pienin yhteinen nimittäjä ja vetää kaikki sille samalle tasolle. Vaikka sitten inkluusion ja tasa-arvon nimissä.
Lähdettä toki tuolle kaipaisi?
1 per ryhmä riittää vallanmainiosti. Lastentarhan opettaja määrittää (viimekädessä) miten ryhmässä toimitaan.Kuinka monta varhaiskasvatuksen opettajaa mielestäsi pitäisi päiväkodeissa olla (suhteessa nykyiseen lainsäädäntöön) ja mihin perustat tämän näkemyksen? Tutkimuksesta tiedämme, että hyvin koulutettu henkilöstö parantaa varhaiskasvatuksen laatua ja lasten hyvinvointia. Toki tämä ei tarkoita, että kaikkien työntekijöiden pitäisi olla korkeakoulutettuja.
Niin? Tukea luokassa saavat monet sellaisetkin lapset, jotka eivät häiriköi luokissa. Kun alkaa nimitellä jotakin ryhmää paskasakiksi, niin kannattaa miettiä, mitä se ryhmä oikeasti sisältää.
On siis mieletöntä, ettei vaikkapa kehitysvammaisia enää eristetä laitoksiin jonnekin syrjäseudulle pois silmistä, vaan he käyvät koulua lähikoulussa niinkuin muutkin. On myöskin mieletöntä, ettei henkilöitä, joilla on mielenterveyden haasteita, ei enää pidetä myöskään laitoksissa vuosikymmeniä.
Niinhän minä varmasti sanoinkin. Bravo. Olet nyt varmasti tosi ylpeä kun sait vääntää viestiin sellaista mitä siihen ei kirjoitettu. Vähän kuin pikkutytöt ala-asteella kilpailemassa nokkeluuksissa... tai pulu pelaamassa shakkia.
Puhuin sen toteutuksesta ja siitä miten paska toteutus oikeutetaan tavalla, ettei paskan toteutuksen aiheuttamia ongelmia enää voida korjata. Toteutusten ongelmat ovat kaikkien nähtävillä, mutta oikeastaan ainoa vastaus mitä siihen tarjotaan on että paska on hyvää.
No mikä vika siinä inkluusiossa on?
Eli inkluusiossa sinänsä ei ole vikaa, vaan sen toteutusta tulisi parantaa. Sopimus siis ei ole se ongelma, vaan itseasiassa on varsin kannatettavaa, että lapset saisivat toimia niissä ympäristöissä, joissa luontaisesti ovat, eikä heitä eristettäisi joskus hyvin mielivaltaisinkin perustein.
Vaikka viime aikojen muutokset PISA-tuloksissa?
Sopimus on ongelma, koska sen taakse on liian helppo mennä piiloon sitten kun ongelmia tulee - Suomessa ollaan todella mestareita tässä, niin hölmöä ja vahingollista asiaa ei olekaan mille ei löytyisi ihan tosi pakottavaa syytä jonkun pumaskan tulkinnasta. Käsien sitominen sopimuksella olematta täysin tietoinen sen todellisista seurauksista ja ongelmanratkaisukyvyn rajoittaminen sillä tavalla on hölmöä, eikä sellaista pitäisi koskaan tehdä.
Oletko siis sitä mieltä, että vammaisia lapsia ei pitäisi opettaa yleisopetuksessa, vaan heillä pitäisi olla omat luokat ja koulut? Vai oletko sitä mieltä, että heidän kuuluisi olla yleisopetuksessa tukitoimin?
Suomihan on esimerkki maasta, jossa vammaiset on pidetty poissa yleisopetuksessa vielä pitkälle 2000 -luvulle, kun monissa muissa Euroopan maissa heidät on otettu mukaan yleisopetukseen.
Nähdäkseni yleisopetuksessa pitäisi opettaa niitä, ketkä pystyvät siinä omaksumaan ne asiat tavalla, mikä ei haittaa kohtuuttomasti muiden oppimista, työrauhaa jne. Jos tukitoimet yleisopetuksessa riittävät niin fine. Mutta jos alkaa tulla liikaa häiriötä, haittaa ja ongelmia kaikille, niin silloin olisi aiheellista miettiä jotain muuta ratkaisua. Eikä piiloutua sen selityksen taakse että kun meillä on tää inkluusio. Eikä varsinkaan sitoutua sopimukseen mikä mahdollistaa tai pakottaa sen vastuun välttelyn.
Eli olet siis inkluusion kannalla, etkä halua, että vammaiset lapset erotetaan muista lapsista.
Sopimus ei tarkoita sitä, etteikö häiriökäyttäytymiseen voisi puuttua. Se, että joku on erilainen oppija kuin toinen, ei ole häiriökäyttäytymidtä.
Ei vammaista tarvitse erottaa muista lapsista, jos vamma ei ole sellainen, mikä estää opiskelun muiden kanssa. Jos kehitysvamma on esim. niin paha, että jotta vammainen pysyy mukana, niin opettajan on hidastettava opetustahtia 50 %, niin silloin sellaisen oppilaan paikka ei ole samassa luokassa.
Onko sulla jokin mittari opettajan opetustahdille, vai millä ajattelit tuon mitata?
En tiedä, onko sulla lapsista ja opetuksesta millaista kokemusta, mutta eri lapset oppivat eri asiat eri nopeuksilla ja eri tavalla. Ilman mitään vammaakaan joku oppii vaikka lukemaan 50% hitaammin kuin joku toinen. Hänen paikkansa ei siis ole sitten samassa luokassa toisten kanssa, vai miten tämä menee?
Opetus etenee sitä vauhtia, että siellä normaaliälyiset pysyvät mukana. Ei sitä tarvitse mitata, kun asia on jo ihan hoidossa ja opettajat osaavat hommansa. Jos siihen tuodaan joku kehitysvammainen hidastamaan, niin se ei ole kenenkään etu.
Ihme viisastelua taas, kun ei ole mitään oikeaa kompetenssia sanoa asiaan mitään. Paistaa niin läpinäkyvästi tuo asenne.
Eli olet siis inkluusion kannalla, etkä halua, että vammaiset lapset erotetaan muista lapsista.
Sopimus ei tarkoita sitä, etteikö häiriökäyttäytymiseen voisi puuttua. Se, että joku on erilainen oppija kuin toinen, ei ole häiriökäyttäytymidtä.
Shokkipaljastus, entinen sisäministeri yllätettiin hame nilkoissaan.HS-haastattelu | Entinen sisäministeri Ohisalo sanoi vuonna 2020, ettei Suomi ole Ruotsin tiellä – Tätä mieltä hän on asiasta nyt
Vihreiden Ohisalo on valmis kannattamaan monia nykyhallituksen ajamia ”kovia keinoja” jengirikollisuuden torjumiseksi.www.hs.fi
Mää tein sillee tyhmästi et hyssyttelin meijä tyttöporukan kanssa tätä roadman ja katujengitouhua koko sen ajan kun oltiin hallituksessa maailmaa parantamassa. Kävi sillee vähä hassusti et faktat ja oma ideologia törmäs ja mä halusin uskoa siihe hyvää maailmaan enkä olla mikään persurasisti. Mut nyt persuilu onki jees!
Muistelen että meidän aikaan se oli tapa siirtää hankalat oppilaat pois normaalien jaloista. Ei häiritse enemmistön opiskelua.Ei kouluissa olekaan pääasiassa enää erityisluokkia, ne on suurimmassa osassa lakkautettu. Niissäkin, joissa on, niin vähintään osa opetuksesta järjestetään tavallisissa luokissa ja tavoite on palata tavalliseen luokkaan.
Erityisluokkien ongelma on se, että ihan tutkitusti oppilaat oppivat vähemmän erityisluokassa kuin tavallisessa luokassa. Oppiladen siirtäminen omasta ympäristöstään muualle saattaa jo itsessään aiheuttaa ongelma, erityisesti sellaisten oppilaiden kohdalla, joilla jo muutenkin on haasteita.
Minä puhuin erityiskouluista, en erityisluokista.
Edellinen lakko taisi kerätä noin 5% asiakaskunnastaan, eli ei nyt voida mistään sensaatiomaisesta protestoinnista tai lakoista puhua. Itse asiassa, taitaa olla aika säälittäviä ja median ylikorostamisia tapahtumia, yllättäen... Vai löytyykö sulta, jostain niitä kuvia massiivisista lakoista? Täällä PK-seudulla oli aika hiljaista ainakin sen osalta.Ei hallitus välitä suomalaisesta kulttuurista
Miksi Viro menestyy nykyään Suomea paremmin PISA-tuloksissa, ne kopioivat toimivaksi todetun järjestelmän Suomesta lukuunottamatta näitä inkluusi-, "suvaitsevaisuus" ja muuta -hömpötystä.Vaikka viime aikojen muutokset PISA-tuloksissa?
Ei minua kiinnosta se onko joku vammainen vai ei. Kysymys on siitä, pystyykö opiskelemaan tavallisen ryhmän mukana sellaisella tavalla, että opetus on mahdollista järjestää järkevästi eikä se häiritse ja hidasta muiden oppimista liikaa. Ja kuten totesin, meillä ei ole tuon idean pitkän aikavälin toimivuudesta mitään takeita - jos sen lieväksikin sanotulla soveltamisella oppimistulokset menevät enemmän tai vähemmän ränniin, niin en välttämättä löisi vetoa sen puolesta että se olisi voittava malli. Jos tai kun niin on, siitä irtautumisen tekeminen vaikeaksi (tai suomalaisittain mahdottomaksi) jollain sopimuksella, mikä ei suoraan tuota meille mitään lisäarvoa on edelleen typerää.
Köh, Convoy, köh.Onko ennen ollut tällaista? Taitaa olla vain vasemmiston juttuja tämä?
Mielenosoittajat marssivat hallitusta vastaan lauantaina – Vaikuttaa Helsingin keskustan liikenteeseen
Eli siis kun hävitään demokraattiset vaalit niin sitä ei kestetä vaan osoitetaan mieltä koko vaalikauden ajan.
Toivon todella että nämä vassarit sun muut häviävät ensi vaaleissa vielä pahemmin.
Köh, Convoy, köh.
Köyhät siellä itkee pihallaOnko ennen ollut tällaista? Taitaa olla vain vasemmiston juttuja tämä?
Mielenosoittajat marssivat hallitusta vastaan lauantaina – Vaikuttaa Helsingin keskustan liikenteeseen
Eli siis kun hävitään demokraattiset vaalit niin sitä ei kestetä vaan osoitetaan mieltä koko vaalikauden ajan.
Toivon todella että nämä vassarit sun muut häviävät ensi vaaleissa vielä pahemmin.
Onko ennen ollut tällaista? Taitaa olla vain vasemmiston juttuja tämä?
Mielenosoittajat marssivat hallitusta vastaan lauantaina – Vaikuttaa Helsingin keskustan liikenteeseen
Eli siis kun hävitään demokraattiset vaalit niin sitä ei kestetä vaan osoitetaan mieltä koko vaalikauden ajan.
Toivon todella että nämä vassarit sun muut häviävät ensi vaaleissa vielä pahemmin.
Tarkoitus on tietysti vaikuttaa näkyvyydellä eli lisätä yleistä tietoisuutta ja sitä kautta vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen, joka tulisi myöhemmin esiin sitten joidenkin hallituspuolueiden kannatusmittauksissa. Jonkun puolueen kannatuksen kyykätessä saattaa hallitustyöskentelyyn tulla ristivetoa. Varsinkin jos kilpakumppani oppositiossa kääntyy nousuun.Kai näiden mielenosoitusten on tarkoitus vaikuttaa etenkin RKP:n vasempaan laitaan ja sitä kautta pyrkiä kaatamaan hallitus. Jos oppositio ei näkisi saumaa tätä kautta horjuttaa hallitusta, niin tuskin maksaisi vaivaa.
Lapset oppivat eri tahtiin joka tapauksessa ja vaihtelu on suurta. Tämä ei ole mikään uusi asia.
Inkluusio ei ole sitä, että kukaan ei ole erityiskoulussa tai erityisluokalla, eikä se ole sitä, että oppilas joutuu pärjäämään ilman tukea tai yksi häirikkö häiritsee koko luokan opetusta.
Missä väitin lakkoja massiivisiksi? Pientä touhua nämä ovat, ei vaaraa Suomelle kuten jotkut väittävät. Välittääkö hallitus mielestäsi kulttuurista? Tuleeko mieleen edes hallitusta, joka olisi ollut vähemmän kulttuuriväen puolella?Edellinen lakko taisi kerätä noin 5% asiakaskunnastaan, eli ei nyt voida mistään sensaatiomaisesta protestoinnista tai lakoista puhua. Itse asiassa, taitaa olla aika säälittäviä ja median ylikorostamisia tapahtumia, yllättäen... Vai löytyykö sulta, jostain niitä kuvia massiivisista lakoista? Täällä PK-seudulla oli aika hiljaista ainakin sen osalta.
Ei ne lapset saa samoja arvosanojakaan luokissa. Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Niin on aina ollut, myös aikana ennen inkluusiota. Ongelma syntyy siitä jos inkluusion nimissä syntyy tilanne, missä hitaammin oppivat eivät pysy kyydissä niiden tukitoimien avulla mitä normiluokassa on saatavana ja sen takia tavaonmaisemmalla nopeudella oppivien oppimistulokset jäävät alhaisemmiksi koska ei pystytä etenemään sellaista vauhtia, mitä heidän osaamistasonsta mahdollistaisi. Silloin kaikki turhautuvat ja turhautuminen synnyttää herkästi skismaa, hälyä ja häiriköintiä. Ja se näkyy sitten myös oppimistuloksissa. Pitkällä aikavälillä se näkyy mm. siinä miten osaavaa työvoimaa meillä on saatavana. Mutta ketä se nyt kiinnostaisikaan, kumbayaa....
Kak bumaga vot bumaga kak praktika vot praktika. Sinä puhut ideaalista. Minua ei kiinnosta ideaalit. Minua kiinnostaa se mitä tapahtuu käytännössä kentällä ja mitä se aihuttaa ihan oikeassa elämässä. Ja oikeassa elämässä se valitettavasti on monissa paikoissa mennyt niin että inkluusion nimissä on haettu säästöjä sillä että normaaliluokissa pidetään oppilaita, joiden itsensäkin kannalta olisi parempi olla pienryhmässä tai erityisluokalla.
Et missään, ajattelin tuoda realismia näihin asioihin kontekstin mukana. Aivan kuten toisaalta väitetään, että hallitus ei välitä suomalaisesta kulttuurista. Kuka ja mikä taho tämän määrittelee? Ylestä leikkaaminen? Miksi en koe saavani verovaroilleni vastinetta kaikista kulttuuri- ja muista rahoituksista huolimatta? Ai niin, meitä on moneen junaan.Missä väitin lakkoja massiivisiksi? Pientä touhua nämä ovat, ei vaaraa Suomelle kuten jotkut väittävät. Välittääkö hallitus mielestäsi kulttuurista? Tuleeko mieleen edes hallitusta, joka olisi ollut vähemmän kulttuuriväen puolella?
Näiden perusteluiden mukaan kulttuuria on ainostaan veronmaksajien rahoilla tuotettu Jospa joskus yritettäisiin kokeilla miten kulttuuri pärjää ilman julkistarahoitusta?Et missään, ajattelin tuoda realismia näihin asioihin kontekstin mukana. Aivan kuten toisaalta väitetään, että hallitus ei välitä suomalaisesta kulttuurista. Kuka ja mikä taho tämän määrittelee? Ylestä leikkaaminen? Miksi en koe saavani verovaroilleni vastinetta kaikista kulttuuri- ja muista rahoituksista huolimatta? Ai niin, meitä on moneen junaan.
Ts. seuraava hallitus voi sitten määritellä kansan tahtoa uudestaan kansan mandaatilla
Ei se ole pelkän inkluusion syytä. Kännykkä passivoi ja tyhmentää lapset ja aikuiset. Mitään ei tarvitse enää oppia ja osata.Kuten itse sanoit, aina on ollut tilanne, jossa toiset oppivat nopeammin ja toiset hitaammin. Se mikä on liian hidasta on aivan veteen piirretty viiva ja vaihtelee yhden oppilaankin osalta kouluaikana. Ei ole kauheasti järkeä siinä, että jonkin varsin satunnaisen rajan perusteella aletaan oppilaita eristämään muista oppilaista ja omasta luontaisesta elinympäristöstä.
Suomessahan iso ongelma on, että meillä on työvoimareserviä, jota ei käytetä. Aikaisemmin vähän heikomminkin pärjäävät saivat työtä vaikka kuorma-auton apukuskeina. Nyt heidät laitetaan eläkkeelle, vaikka he voisivat tuettuna tehdä töitä. Ja monesti sellaisia töitä, joihin ei tahdo löytyä työvoimaa.
No se onkin ongelma, että inkluusion toteuttamista on lähetetty säästöihin. Se ei ole inkluusion tarkoitus.
On ihan tutkittua tietoa, että erityisluokissa oppilaat oppivat heikommin kuin yleisopetuksessa.
Kesto ajatus on, että jos et nauti siitä, olet disinformaation ja ties minkä kremlin pelinappula. Vittu, en halua että Yleen käytetään meidän varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen verran rahaa. Meillä on vapaa media ja kukin toimittaja ja muu suojahenkilö voi marssia Sanoman ovista sisään sekä luoda uraa, yhtä kuin Ylessä.Näiden perusteluiden mukaan kulttuuria on ainostaan veronmaksajien rahoilla tuotettu Jospa joskus yritettäisiin kokeilla miten kulttuuri pärjää ilman julkista rahoitusta?
Näinhän Ohisalo ei tuossa haastattelussa ollenkaan väittänyt. Onko tuolla olkiukkoilullasi jotain muuta tarkoitusta kuin vain päästä ilmaisemaan omaa heimoidentiteettiäsi?Nyky hallituksen vika taas, kun jengit tuli lentokoneella, ruattin laivalla ja pösöllä muutama kuukausi sitten, vaikka ensimmäistä lakimuutostakaan ei oltu vielä tehty.