- Liittynyt
- 18.02.2022
- Viestejä
- 1 027
Rakennusliikehän ei välitä tuon taivaallista siitä mitä se alihankkija tekee kunhan ei jää siitä kiinni. Viisi vuotta raksalla silmälaseilla ja siinä ajassa tultiin tasan kerran huomauttamaan että noiden lisäksi pitäis olla suojalasit päässä. Eräs rakennusliike joka ei välittänyt tästä seikasta, vaati viiltosuojahanskat jokaiseen työsuoritteeseen. Suhteellisuudentaju ja soveltamisvara näissä pitäisi olla.
Tietysti täytyy vaatia jonkinlainen taso turvallisuuskoulutuksessakin, koska meillä lappaa myös halpatyövoimaa sellaisista oloista joissa pestään ikkunatkin narun varassa roikkuen. Nämä käytännöt vain ovat monesti turhan kankeita ja vievät aikaa niiltä jotka hommia tekevät päivittäin. Sääntöjä tietenkin perinteisesti kierretään heti kun täytyy viikonlopun aikana saada jotain valmiiksi baltian porukalla.
Sieltä 25 vuoden takaa on varmasti tultu hyvään suuntaan, mutta tällä hetkellä sääntelyä on liikaa pienissä asioissa ja se vie resursseja niin paljon etten ihmettele yhtään miksi rakentaminen maksaa paljon Suomessa. Sama hommahan kävi rahtiliikenteessä kun piirturikiekot tuli käyttöön. Tietenkin yötä päivää rekkaa ajava ihminen on liikenneturvallisuudelle riski, mutta kun säännöksistä saatiin liian tiukat alettiin piirturikiekkoja hämätä järjestelmällisesti siihen tarkoitetuilla laitteilla. Samasta politiikasta kyse kummassakin tapauksessa, liiketoiminnan kannattavuus nakerretaan määräyksillä ennen kuin käy mielessäkään miettiä millä se kannattavuus säilytetään.
Tietysti täytyy vaatia jonkinlainen taso turvallisuuskoulutuksessakin, koska meillä lappaa myös halpatyövoimaa sellaisista oloista joissa pestään ikkunatkin narun varassa roikkuen. Nämä käytännöt vain ovat monesti turhan kankeita ja vievät aikaa niiltä jotka hommia tekevät päivittäin. Sääntöjä tietenkin perinteisesti kierretään heti kun täytyy viikonlopun aikana saada jotain valmiiksi baltian porukalla.
Sieltä 25 vuoden takaa on varmasti tultu hyvään suuntaan, mutta tällä hetkellä sääntelyä on liikaa pienissä asioissa ja se vie resursseja niin paljon etten ihmettele yhtään miksi rakentaminen maksaa paljon Suomessa. Sama hommahan kävi rahtiliikenteessä kun piirturikiekot tuli käyttöön. Tietenkin yötä päivää rekkaa ajava ihminen on liikenneturvallisuudelle riski, mutta kun säännöksistä saatiin liian tiukat alettiin piirturikiekkoja hämätä järjestelmällisesti siihen tarkoitetuilla laitteilla. Samasta politiikasta kyse kummassakin tapauksessa, liiketoiminnan kannattavuus nakerretaan määräyksillä ennen kuin käy mielessäkään miettiä millä se kannattavuus säilytetään.