No kumpi järkevämpi, nostetaan perustuloa jokaisen kansalaisen kohdalta tuon 1% edestä vai ei peritä sitä 1% maksua ollenkaan ja perustulo voi olla hieman pienempi? Tämä on oikeasti tosi helppo laskutoimitus jos miettii kannattavuutta.
Perustulo pienempi, ja sitten seuraava saman tyyllinne kohta, eli perustulo pienempi jne.
Mites luuletko, että löydät jonkun 2000-luvun jälkeen tehdyn tutkimuksen missä todetaan ettei ikävuosien 1-6 välissä kehityksellä ole lapsen tulevaisuuden kannalta mitään merkitystä? Tai onko puheenkehityksen tai muihin häiriöihin helpompi puuttua päiväkodissa vai ala-asteella? Nyt niitä kuuluisia valoja päälle. Vai heitätkö vaa näitä juttuja stetsonista 'just trust me bro' lähteenä?
Noin yleistäen aiheeseen liittyen taitaa löytyä (en etsi lähteitä), mutta jos tarkoitat että auttaako esim puheterapia, niin joo taitaa löytyä sitä tukevia.
Musta varhaiskasvatuksesta ja ennen kaikkea koulutusvaatimuksista säästäminen olisi kyllä täydellistä omaan jalkaan ampumista.
Jos ja kun varahaiskasvatuksella tarkoitetaan boomerien kutsumaa päivähoitoa, niin koulutusvaatimukset eivät ole ihan maaliin menneet. Perus idea on se että lapsille on turvallinen paikka kun huoltaja(t) ovat töissä. Toki siihen kuuluu että siellä ei ole ihan mitä sattuu henkilökuntaa.
Jos yhteiskunta haluaa vaikuttaa poliittisen ohjauksen mukaan lapsiin jo tuolloin, niin siellä tarvitaan henkilökuntaa joka osaa sen viestin viedä lapsille. Tässä poliittinen ohjaus ei tarkoita poliittisesti värittynyttä.
Jos tarkoitus löytää ja tarjota lisätukea yksilöille jotka sitä tarvitsevat, mainittu mm puheterapia, niin ei ole tehokasta käyttää resurssi kaikille, vaan käyttää se resurssi kohdennetetusti.
Nyt meillä kipuillaan sen takia että päivähoidessa(varahasikasvatus) ei ole päteviä tekijöitä aina riittävästi, ja ilman muuta kuullostaa korvaan pahalta. vaikka kyse osittain siitä että pätevyysvaatimuksia nostettu.
Musta varhaiskasvatuksesta ja ennen kaikkea koulutusvaatimuksista säästäminen olisi kyllä täydellistä omaan jalkaan ampumista.
Minimimi mitoitukset nostaa myös kustannuksia, eli jos idea kuitenkin on se hoito, turvallinen paikka siksi aikaan kun vanhemmat ovat töissä, jos pitää kustantaa hoito joka ok, laadukasta, korkeati koulutettujen huomassa, virikkeitä ym sisältävässä ympäristössä, niin vanhempi alkaa ynnään että onko siihen varaa. ja miettii edullisempai vaihtoehtoja.
Koska pidetään tärkeänä että vanhemmat ei jäisi kotiin hoitamaan lapsia, vaan palaisivat ripeästi töihin, niin pitäisi ne kustannuksetkin pitää kurissa.
Pakollinen esikoulu, senkin hyöty haitta vähän niin ja näin. Suurin etu on siinä että se on konstia saada nekin lapset julkisenpuolen silmän alle, jotka eivät julkisia päivähoitopalveluita käytä. Tässä kiistatta etunsa, mutta onko hintansa arvoinen, voisiko olla jotain muitakonsteja. Ehkä siellä tulee perustuslaki vastaa tai jotain muuta.
Mutta vaatimusten ja mitoitusten osalta pitää muistaa että jos niitä ei ole, niin markkinoille tulisi myös palveluita joissa ei olisi henkilökuntaan takaan edes kohtuu turvallista ymäpäristöä. Ja jokin mittari pitää olla millainen naama voidana päästää lasten kanssa, yksin, tai millaisia jonkun pätevämmän seurassa. Koska homma menee valinnoissa mekaanisemmaksi, niin joku lappu pitää olla osoittaan riittävä taso.