Pitäisikö kuitenkin ensin selvittää, että miksi meillä on nykyään kouluissa niin paljon erityistukea tarvitsevia tai häiriöitä oppilaita. Kun muistelee omaa aikaa peruskoulussa niin luokalla jossa oli n.25 oppilasta ei oppimisessa ollut mitään isompia ongelmia. Toisaalta silloin opettajilla oli jonkinlaista auktoriteettia ja opettajia omallatavalla arvostettiin sekä oppilaat tiesivät että luokassa kun aiheutti häiriötä niin siitä pistettettin luokasta ulos ja annettiin mahdollsesti jälki-istuntoa. Kyllä se vaan on faktaa, että 1 häiriötä luokassa aiheuttava oppilas vaikeuttaa muiden oppilaiden oppimista. Ihan turha muuta väittää.
Ja ihan turha höpöttää, että isot luokkakoot aiheuttavat näitä ongelmia oppimisessa. Suomessa luokkakoot on kuitenkin verrattain pienet jopa pienemmät kuin OECD maissa keskimäärin. Kuinka pieniä luokkien sitten pitäisi olla ja kuinka monta opettajaa lisää vielä tarvitaan?
Erityistukea tarvitsevien oppilainen pitäminen yleisopetuksessa ei sinänsä mitään vikaa, kunhan kyseinen oppilas ei aiheuta luokassa häiriötä, mutta jos näin tapahtuu niin pitäisi kyllä olla todella pienellä toleranssilla mahdollista siirtää oppilas erityis yms luokalle.
just my two cents...
Ja ihan turha höpöttää, että isot luokkakoot aiheuttavat näitä ongelmia oppimisessa. Suomessa luokkakoot on kuitenkin verrattain pienet jopa pienemmät kuin OECD maissa keskimäärin. Kuinka pieniä luokkien sitten pitäisi olla ja kuinka monta opettajaa lisää vielä tarvitaan?
Erityistukea tarvitsevien oppilainen pitäminen yleisopetuksessa ei sinänsä mitään vikaa, kunhan kyseinen oppilas ei aiheuta luokassa häiriötä, mutta jos näin tapahtuu niin pitäisi kyllä olla todella pienellä toleranssilla mahdollista siirtää oppilas erityis yms luokalle.
just my two cents...