Miten minusta tuntuu, että tässä ketjussa sunnuntailisien poistoa puolustavat vain sellaiset henkilöt, jotka eivät itse työskentele sunnuntaisin?
Puolustaako täällä joku sunnuntailisien poistoa? Itse kannatan niiden muuttamista
markkinaehtoisiksi, eli vapaaehtoisiksi/vapaasti markkinoiden mukaan määräytyviksi. En poistamista eli kieltämistä.
Tässä tullaan muuten taas yhteen vasemmiston ja oikeiston ajatusmaailman eroon.
Vasemmiston ajattelutavassa melkein kaikesta pitää tehdä joko pakollista tai kiellettyä.
Oikeistolaisen ajattelutapa pohjautuu vapauteen, jossa asiat voidaan päättää vapaasti yksilötasolla, ja se, tehdäänkö niitä vai ei perustuu (pääosin) siihen mikä niiden kustannus missäkin tilanteessa on.
Oikeastaan vielä abstraktimmalla tasolla:
Totalitarismi on sitä, että kaikki on joko kiellettyä tai pakollista. Kun ei ole vapautta, ei tarvi ottaa vastuuta.
Liberalismi on sitä, että ihminen on vapaa tekemään mitä tahansa, kunhan hänen tekemisistään ei koidu haittaa muille, ja hän maksaa itse tekojensa seuraukset ja kustannukset. On vapaus, mutta on myös vastuu.
Anarkismi on sitä, että ihminen on vapaa tekemään mitä tahansa, eikä ota vastuuta tekemistensä kustannuksista ja seurauksista.
Vasemmistolainen ajattelutapa on pitkälti sekoitusta anarkismia ja totalitärismiä(anarkismin ongelmiin reagoidaan totalitärismillä, ja kaikkea vastaan kapinoidaan anarkismilla), oikeistolainen ajattelutapa taas liberalismia jossa vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä.
Yksi malliesimerkki tuosta totalitärismistä nyky-suomessa on eläkerahastot. Ne ovat pyramidihuijaus, joka normaalisti olisi kielletty. Mutta nyt ne ovatkin pakollisia, jolloin ne eivät voi olla kiellettyjä.