Seuraavaksi Yleisradion MOT -ohjelma teilasi koulutus- ja työhistoriani valheelliseksi. He viittasivat vuoden 2019 vaalimainokseeni, jossa mainitsin opiskelleeni ammattikorkeakoulussa taloushallinnon tietojärjestelmiä ja olin sivulauseessa viitannut valtio-opintoihin yliopistossa. Jälkimmäinen on kyseenalaistettu. Ajallinen konteksti tulee ymmärtää. Sain vuoden 2019 eduskuntavaalien kampanja-aikana vahvistuksen opiskeluoikeudesta Turun yliopiston avoimessa yliopistossa, aiheena valtio-oppi. Tämä opiskeluoikeuden saaminen on luonnollisesti huomioitu tuolloin painetussa kampanjamateriaalissani. Tässä ei ole mitään valheellista. Tulin kuitenkin tuolloin valituksi eduskuntaan ja opinnot ovat sittemmin jääneet. Minun on vakaa tarkoitus vielä palata suorittamaan niitä sopivassa yhteydessä. En ollut tuolloin edes mukana valtakunnan politiikassa, mutta nyt asiasta on tehty suurilla otsikoilla höystettynä uskottavuuden nakertamiseen tähtääviä artikkeleita.
Työhistoriaani on käsitelty vain siltä osin kuin Iltalehti kysyi toisen asteen opintojen aikaisia työtehtäviä. Avustajani on tuolloin vastannut, että ensimmäinen työpaikkani oli muumipoliisi ja tuonut esiin joitakin muita sen aikaisia tehtäviä. Tätä artikkelia on käytetty ikään kuin todisteena olemattomasta työhistoriastani, koska sen jälkeinen aika on kokonaan jätetty huomioimatta. Olen muun muassa vuosia työskennellyt työnjohtajana ja sen jälkeen peräti kahdeksan vuotta eduskunnassa avustajana. Toistakymmentä vuotta työhistoriaani jätettiin huomioimatta.
Ministeriksi tultuani tein myös järjestelyjä kolmansien osapuolten suojaamiseksi liiketoiminnan suhteen. Kaikkia taustatekijöitäni on koko kohun aikana maalitettu ankarasti ja tämä jatkuu edelleen muun muassa kunnallisiin luottamustehtäviin kohdistuen. Prosessi liiketoiminnan osalta on ollut hyvin monimutkaista ja koskettanut useita henkilöitä, myös bulvaanisuhdetta. Minulla on ollut Googlen Haminan datacenteristä alkunsa saanut start-up, johon on liittynyt palvelutoimittaja EU-alueen ulkopuolelta. Olen tästä aikoinani myös kertonut lähimmille politiikassa toimiville henkilöille. Kysymyksessä on skaalaavaan pilvipalveluun liittyvää toimintaa.
Korona-aikana serverien sisältö on fyysisesti siirretty toiseen jäsenvaltioon ja sen jälkeen toimintaan on tullut toinen, hieman lupaavampi yritysaihio. Kokonaisuudessa oli kesäkuussa mukana seitsemän eri yritystä ja neljä eri kansallisuutta. Kysymys ei siis ole vain minun yksityisyydestäni tai toiminnastani tai tarpeesta ylen määrin salailla asiaa, vaikka siitäkin on syyllistetty. Toimin asiassa lain mukaan ja kunnioitan allekirjoittamiani asiakirjoja. Tiedostan kuitenkin sen, että tähän jahtiin kuuluu se, että kaikkea toimintaani, perhettä, ystäviä ja yhteistyökumppaneita kohdellaan tässä hetkessä kuin etukäteen tuomittuja rikollisia. Tässä halutaan vahingoittaa ihmisten elämäntyötä ja tulevaisuutta.
Asia on ylipäätään tullut julkisuuteen vasta, kun olen ilmoittanut aikoinani sidonnaisuusilmoitukseen työnimen, jolla toimintaa ryhdyttiin alun perin käynnistämään. Ilmoitusta ei olisi edes tarvinnut tehdä, sillä se on alittanut laissa vaadittavat tulorajat. Joka tapauksessa halusin, että ministeriksi ryhtyessäni tällaiset suhteet saatetaan päätökseen, jotta pääsen aloittamaan puhtaalta pöydältä. Olen tästä kertonut myös suullisesti ministerin sidonnaisuusilmoitusta jättäessäni. Edelleen esiintyy halukkuutta riepotella minua ja toimintaani julkisuudessa mitä kyseenalaisimmin keinoin. On mahdollista, että tilanteen niin salliessa, tulen jossakin vaiheessa palaamaan yritysryppään pariin. Ministerinä mukana oleminen olisi kuitenkin arvioni mukaan ollut vahingollista kolmansille osapuolille. Jälkikäteen ajatellen tämä arvio oli täysin oikea.