• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Viimeisen virkkeen päätelmäsi on virheellisiä. Ensinnäkin, tukea ei ollut tarkoitus ohjata millekään tietylle ihmisryhmälle, vaan se oli yleinen tuki kaikille. Silloin ei ole oikeita eikä vääriä ihmisiä.
Toiseksi, meillä ei ole dataa, joka kertoisi onko sillä ollut suurta, kohtalaista, vähäistä tai ei minkäänlaista vaikutusta söhköautosiirtymään. Asiaa ei ole tutkittu. Joten siitä ei oikein voi sanoa mitään, ei Harakan eikä sun lausumia kumpaakaan.
Vaikka se oli yleinen tuki kaikille, niin eikö se käytännössä kuitenkin hyödyttänyt vain niitä, joilla oli varaa 50 000 euron hintaluokan autoihin? Ja vaikka en sano, että noita autoja ostavat ovat välttämättä erityisen rikkaita, niin sen luulisi rajaavan kuitenkin ison osan ostajia ulkopuolelle.
 
Vaikka se oli yleinen tuki kaikille, niin eikö se käytännössä kuitenkin hyödyttänyt vain niitä, joilla oli varaa 50 000 euron hintaluokan autoihin? Ja vaikka en sano, että noita autoja ostavat ovat välttämättä erityisen rikkaita, niin sen luulisi rajaavan kuitenkin ison osan ostajia ulkopuolelle.
No ei välttämättä. Autoja saa liisattua kuukausimaksulla ja sähköautoissa on sen verran pienemmät käyttökustannukset että halvempi polttisauto on saattanut kannattaa vaihtaa kalliimpaan sähköautoon.
 
No ei välttämättä. Autoja saa liisattua kuukausimaksulla ja sähköautoissa on sen verran pienemmät käyttökustannukset että halvempi polttisauto on saattanut kannattaa vaihtaa kalliimpaan sähköautoon.
No joo, joo. Ei joku siivooja Liisa tai levyseppähitsaaja Tarmo liisaile mitään sähköautoja. Ihan turha edes miettiä tollasta.
 
Vaikka se oli yleinen tuki kaikille, niin eikö se käytännössä kuitenkin hyödyttänyt vain niitä, joilla oli varaa 50 000 euron hintaluokan autoihin? Ja vaikka en sano, että noita autoja ostavat ovat välttämättä erityisen rikkaita, niin sen luulisi rajaavan kuitenkin ison osan ostajia ulkopuolelle.
Miksi juuri viidenkympin? Koska Tesla? Ei mulla ainakaan olisi hinkua viidenkympin autoon.

Juuri heitin esimerkin kolmenkympin autosta, jonka rahoituksen lyhennys vajaa kolmesataa kuussa (viimeisellä erällä voi pelata alle tai yli). Ja vielä voi ottaa huomioon, että käyttökulut on neljännes-kolmannes vrt. polttomoottoriauto (pääosin kotilataus), eikä ole sitä dieselin isoa käyttövoimaveroa.
Taitaa helposti samat kuukausikulut tulla kymppitonnin käytetyllä polttomoottoriautolla.

Kumpaa poliitiikan pitäisi sitten edistää? Käytettyjä polttomoottoriautoja, kuten nykyhallituksen politiikka.
Vai uusia sähköautoja, kuten edellisen?

Ja ei, en ota keinoihin tai onnistumiseen kantaa. Mutta eikö nyt ole päivänselvää, että jälkimmäisiä?
 
Miksi juuri viidenkympin? Koska Tesla? Ei mulla ainakaan olisi hinkua viidenkympin autoon.

Juuri heitin esimerkin kolmenkympin autosta, jonka rahoituksen lyhennys vajaa kolmesataa kuussa (viimeisellä erällä voi pelata alle tai yli). Ja vielä voi ottaa huomioon, että käyttökulut on neljännes-kolmannes vrt. polttomoottoriauto (pääosin kotilataus), eikä ole sitä dieselin isoa käyttövoimaveroa.
Taitaa helposti samat kuukausikulut tulla kymppitonnin käytetyllä polttomoottoriautolla.

Kumpaa poliitiikan pitäisi sitten edistää? Käytettyjä polttomoottoriautoja, kuten nykyhallituksen politiikka.
Vai uusia sähköautoja, kuten edellisen?

Ja ei, en ota keinoihin tai onnistumiseen kantaa. Mutta eikö nyt ole päivänselvää, että jälkimmäisiä?
Maa missä suuri osa työssäkäyvistäkin saa kaiken maailman tukia ja avustuksia, niin niillä on varaa maksaa sitä 300€ kuussa ylimääräistä?

Nyt aliarvioit suuresti kuinka kädestä suuhun suuri osa suomalaisista elää.
 
Maa missä suuri osa työssäkäyvistäkin saa kaiken maailman tukia ja avustuksia, niin niillä on varaa maksaa sitä 300€ kuussa ylimääräistä?

Nyt aliarvioit suuresti kuinka kädestä suuhun suuri osa suomalaisista elää.

Siis mitä "ylimääräistä"? Pointtihan tossa on se että 10 000€ wanhan polttomoottoriauton tankkaus sekä huollot maksaa helposti sen verran enemmän mitä vastaavilla kilometreillä on 30t€ sähköauton kuukausierä+ sähkön tankkauksen hinta. Eli ajat uudella autolla ilman huolia samalla vuosihinnalla.
 

Opiskelijoiden tuloista hyvä yhteenveto. Opintotuen ostovoima on tippunut, vuonna 2017 se oli 349e, vuonna 2022 252e vuoden 2022 arvolla. Eli tippunut 100e. Asumistukea muutettiin samaan aikaan ja sen vaikutus oli suunnilleen sama. Tämän lisäksi töiden tekemistä on helpotettu. Eli käytännössä 2017-2022 tilanne pysyi vakaana.

Nykyinen hallitus taas aikoo tiputtaa opiskelijoiden ostovoimaa reilusti. Opintorahaa aiotaan tiputtaa 32e kuussa, asumistukea keskimäärin 76 euroa. Tämä tekee noin 100 euron tiputuksen ennestään alhaisiin tuloihin. Helsingissä tilanne on vielä pahempi, siellä tulot voivat tippua jopa 150 euroa kuussa. Ottaen huomioon että moni opiskelija on sinnitellyt 300 eurolla kuussa, niin nuo muutokset tekevät lainanotosta pakollista.

Lähde tuleville luvuille on Näin hallitus leikkaa opiskelijoilta – ”siirtää velkataakkaa nuorille”
 
Siis mitä "ylimääräistä"? Pointtihan tossa on se että 10 000€ wanhan polttomoottoriauton tankkaus sekä huollot maksaa helposti sen verran enemmän mitä vastaavilla kilometreillä on 30t€ sähköauton kuukausierä+ sähkön tankkauksen hinta. Eli ajat uudella autolla ilman huolia samalla vuosihinnalla.
No joku kumma syy siihen on miksi suomalaiset on ajelleet jo vuosikymmeniä keskimäärin vanhemmilla autoilla kuin muut EU-maat. Tämä ei hetkessä tule muuttumaan vaikka saisi 30ke autosta 2000e tukea.
 
No sepä se. Suomessa porukka erittäin köyhää jos verrataan muihin länsimaihin. Siksi typerää luulla että täällä porukka ostelisi jotain uusia sähköautoja kasapäin kun vaan saa 2000€ alennusta.
Liisarin kuukausierästä lähtee yllättävän iso osa kun se jyvitetään leasingajalle.

Toinen juttu on että jotenkin pitää kilpailla esim. Saksan kanssa ettei koko maa ole täynnä Saksasta uitettuja vähän käytettyjä sähköautoja. Saksasta tuoduista ei valtio saa oikein mitään verotuloja mutta Suomessa myydyistä jää sentään ALV.
 
Ei kyllä näiden perusteella ole opiskelijan toimeentulo mitenkään romahtanut, vaan saavat paljon enemmän. Tuki on aikaisemmin ollut kokonaisuudessaan 550e luokkaa (sis. asumisen) ja ennen vuotta 1992 aivan murto-osa nykyisestä.

Sinänsä hauskaa että opintolaina onnistutaan aina markkinoimaan opintotukena, vaikka kyseessähän on todellisuudessa pankkituki. Jos opiskelija jättää lainansa maksamatta, valtio korvaa luottotappion pankille, mutta opiskelija jää edelleen piikkiin valtiolle. Tästä riskivapaudesta kiitoksena pankit vielä tavallisesti myöntävät opintolainan hieman paskemmilla ehdoilla ja marginaaleilla kuin esimerkiksi asuntolainan.

Sinänsähän "opiskelu on investointi tulevaisuuteen" (joskus parempi, joskus huonompi) joten ei lainarahoituksessa sinänsä ole mitään väärää, mutta ihmeellistä että valtiontakausta pidetään tällaisenaan tukena opiskelijalle. Monissa vertailumaissa, joiden opintotukijärjestelmä on lainapainotteinen, lainat myöntää valtio, ja ongelmatilanteissa niiden selvittely ei mene luottokelvottomuuden kautta...
 
Siis mitä "ylimääräistä"? Pointtihan tossa on se että 10 000€ wanhan polttomoottoriauton tankkaus sekä huollot maksaa helposti sen verran enemmän mitä vastaavilla kilometreillä on 30t€ sähköauton kuukausierä+ sähkön tankkauksen hinta. Eli ajat uudella autolla ilman huolia samalla vuosihinnalla.

Itselläkin kesällä otetun sähköauto-liisarin vaikutus tuloihin on noin 420€/kk ja kaikkineen kulut ovat alle tonnin korkeammat vuodessa kuin 7v vanhalla polttiksella.
 

"On jumalatonta leikata jo valmiiksi pienituloisilta ja heikossa asemassa olevilta" sanoo Haagan seurakunta ja perustelee toimia Jeesuksen opeilla. Arvatenkin kommenttikenttä meni tukkoon ja se jouduttiin sulkemaan.

On mielenkiintoista odottaa, mitä Räsänen vastaa.
Kirkollahan olisi rahaa jota jakaa. Ei vaan tunnu Jeesuksen rahapussi jostain syystä aukenevan tavan kansalle.
 
Hyvä huomata, että vaikka AY edustaa vain jäseniään, on myös siellä johto demokraattisesti valittua. Eri järjestöillä on erilaisia valintatapoja, mutta pääosin niissä joko jäsenet, jäsenien edustajat tai jäsenien edustajien edustajat sen valinnan tekee.
Osaatko kertoa miten on mahdollista, että Rakennusliitossa ja Elintarviketyöläisten liitossa on Vasemmistoliitolla enemmistö. Tuntuu erikoiselta. Rakennuksilla on iso osa duunareita, jotka vähät välittävät liitoista, koska ovat vierastyöläisiä tai suomalaisia ei-kommareita. Elintarvikealasta minulla ei ole tietoa. Vasemmistoliitto on niin pieni punavihreä puolue, että on ihmeellistä, että joku oikea duunari sitä nykyään kannattaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö kirkko kuitenkin aika hyvinkin avusta vähäosaisia? Ainakin ruokakasseja jaetaan, ja kuulemma joistain seurakunnista saattaa saada ihan maksusitoumuksenkin ruokakauppaan.
Yksi tutun tuttu sai jopa sähkölaskun maksuun seurakunnan kautta. Kyllähän Suomessa seurakunnat ihan kiitettävästi auttaa. En ole edes kuullut, ettei seurakunta olisi jotain apua pyytävää auttanut, joten tosiaan vaikea sanoa mistä tuommoinen kukkaronnöyrit ei aukea valitus on peräisin. Kyllähän suomen evlut kirkolla rahaa on, mutta niin on monessa muussakin maassa kirkolla massia.
 
No joku kumma syy siihen on miksi suomalaiset on ajelleet jo vuosikymmeniä keskimäärin vanhemmilla autoilla kuin muut EU-maat. Tämä ei hetkessä tule muuttumaan vaikka saisi 30ke autosta 2000e tukea.

Joku typeryys siinä on kun ei ajattele kokonaiskustannusta- kuten tossa sähköautoasiassa. Et joo, se on kalliimpi, mutta käyttökulut sitävastoin vain viidennes- jopa alle jos kymppitonnin ritsaa pitää huoltaa usein ja jos siitäkin on lainaa. 2000km/kk ajolla tulee helposti 200 tai jopa 300€ etua jo pelkästään polttoaineessa, uudessa korjaukset menee takuuseen, huollot halvempia eikä tartte edes katsastella. Niin se auto mistä pitää maksaa 300€/kk enemmän voi olla jopa edullisempi vuositasolla.

Ja, mitä vaalilupauksiin tulee, niin ministeri Lulu Ranne lupasi että nimenomaan polttoaineen pumppuhinta ei nouse, ja pieni&keskituloisille tulee veronalennuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei köyhiltä oteta mitään pois, heille annetaan vähemmän ja rikkaille ei anneta mitään, heiltä ei vain oteta ihan niin jumalattoman paljoa pois
Mistäs ne rikkaat on saaneet varallisuutensa?
Tässä on oikein hyvä esimerkki siitä, että luullaan talouden olevan nollasummapeliä.
Lamanka on aivan oikeassa. Rikkaat eivät vie mitään toisilta vaan luovat uutta. Suomessakin pitäisi päästä siihen ajatteluun, että yrittäminen ja menestyminen on hyvä asia ja koko Suomen etu.
 
Suomessakin pitäisi päästä siihen ajatteluun, että yrittäminen ja menestyminen on hyvä asia ja koko Suomen etu.
Multa on mennyt ohi missä jotain suomalaisyritystä olisi hirveästi kritisoitu menestymisen takia? Mediassa myös joku Supercell ja Marimekko poikkeuksetta postiviisessa valossa esillä.

Ilmeisesti myös kun kokoomuspoliitikko kavaltaa järjestöltä rahaa, niin sekään ei ole keltään pois.
 
Multa on mennyt ohi missä jotain suomalaisyritystä olisi hirveästi kritisoitu menestymisen takia? Mediassa myös joku Supercell ja Marimekko poikkeuksetta postiviisessa valossa esillä.
Isossa kuvassa vasemmisto on aina pitänyt isoja ja pieniä yrityksiä ja niiden omistajia riistäjinä vuosikymmenien ajan ja tehnyt sillä tavalla puoluepolitiikkaa.
 
Luenko Pahkasikaa vai Ylen uutisia?
Aino Jäälinoja on istunut yliopiston aulassa tiistaista lähtien – saa mielenosoittamisesta opintopisteitä
Lapin yliopiston valtaukseen osallistuvat opiskelijat voivat hakea opintopisteitä Valtauksen ja kansallisvaikuttamisen dramaturgiat-kurssin kautta.
Vasemmistoliiton aktivistit aloittivat puoluepoliittisen kampanjan uutta hallitusta vastaan Helsingissä. Nyt hulluus on levinnyt Lappiin.

Kaikki "opiskelijat" eivät olekaan opiskelijoita Helsingissä:

Muistutus:
 
Viimeksi muokattu:
Luenko Pahkasikaa vai Ylen uutisia?

Vasemmistoliiton aktivistit aloittivat puoluepoliittisen kampanjan uutta hallitusta vastaan Helsingissä. Nyt hulluus on levinnyt Lappiin.

Kaikki "opiskelijat" eivät olekaan opiskelijoita Helsingissä:
Pahkasikaa hyvinkin.

Joku vasemmiston performanssi, kun yliopistoilla maleksii myös sinne kuulumattomia ihmisiä.
 
katso liitettä 1182718
Ei ne todella pienituloiset osta kymppitonnin autoja. Eli lähestulkoonkaan. Ne ostaa jotain korkeintaan 3000€ pelejä, monesti paljon allekin. Niitä korjaillaan itse tai sitten kavereilla / tutuilla.

Ja ne kk/kulut on sitten ajomäärän mukaan korjailuineen sen halvan sähköauton lähistöllä. No, ei sillä inariin aja peräkärryn kanssa pysähtelemättä, mutta jos raha on tiukassa niin tuskin sitä tulee tehtyä millään autolla kuitenkaan.
 
katso liitettä 1182718


Ja ne kk/kulut on sitten ajomäärän mukaan korjailuineen sen halvan sähköauton lähistöllä. No, ei sillä inariin aja peräkärryn kanssa pysähtelemättä, mutta jos raha on tiukassa niin tuskin sitä tulee tehtyä millään autolla kuitenkaan.
Meinaatko sinä, että sitä sähköautoa ei joutuisi korjailemaan ja huoltamaan? Yhdysvalloissa ja Britanniassa korjauskulut oli ainakin alkuun kaksinkertaiset polttomoottoriautoihin.
 
Meinaatko sinä, että sitä sähköautoa ei joutuisi korjailemaan ja huoltamaan? Yhdysvalloissa ja Britanniassa korjauskulut oli ainakin alkuun kaksinkertaiset polttomoottoriautoihin.

Meinaan että uuden auton huoltokulut on aika minimaaliset vrt. vanhaan bensa/dieselpolttimeen. Ihan jo siksikin että on takuut sun muut voimassa niin korjauskuluja ei pitäisi olla ellei parkkeeraa kaiteeseen tai ojan puolelle.
 
katso liitettä 1182718


Ja ne kk/kulut on sitten ajomäärän mukaan korjailuineen sen halvan sähköauton lähistöllä. No, ei sillä inariin aja peräkärryn kanssa pysähtelemättä, mutta jos raha on tiukassa niin tuskin sitä tulee tehtyä millään autolla kuitenkaan.

että pitää nyt lopettaa ainoa harrastus kun sähköautoon ei varaa eikä bensalla kohta pysty?
 
että pitää nyt lopettaa ainoa harrastus kun sähköautoon ei varaa eikä bensalla kohta pysty?
Sillä sähköautolla se olisi halvempi harrastus- se ajelu. Siis ajella kaupungilla. Toki jos ainut harrastus on ajella peräkärryn kanssa etelästä inariin pysähtelemättä niin sitten se vaan on tehtävä sillä kalliimmalla bensaropposella. Ja vaikka vitsailenkin niillä PS bensanhintalupauksilla, niin todellisuudessahan se on edelleen ihan liian halpaa.

Itse ajelen sähköllä kun se on niin pirun halpaa, saa uudehkon auton halvalla ja se suorituskyky&mukavuus on ihan eri luokkaa. EIkä tartte miettiä että montako sataa euroa maksaa käydä kuopiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Sillä sähköautolla se olisi halvempi harrastus- se ajelu. Siis ajella kaupungilla. Toki jos ainut harrastus on ajella peräkärryn kanssa etelästä inariin pysähtelemättä niin sitten se vaan on tehtävä sillä kalliimmalla bensaropposella. Ja vaikka vitsailenkin niillä PS bensanhintalupauksilla, niin todellisuudessahan se on edelleen ihan liian halpaa.

Itse ajelen sähköllä kun se on niin pirun halpaa, saa uudehkon auton halvalla ja se suorituskyky&mukavuus on ihan eri luokkaa. EIkä tartte miettiä että montako sataa euroa maksaa käydä kuopiossa.
Mitenkäs se tuilla elävä väliinputoaja ostaa ilman luottotietoja 30ke "halvan" sähköauton?
 
Sillä sähköautolla se olisi halvempi harrastus- se ajelu. Siis ajella kaupungilla. Toki jos ainut harrastus on ajella peräkärryn kanssa etelästä inariin pysähtelemättä niin sitten se vaan on tehtävä sillä kalliimmalla bensaropposella. Ja vaikka vitsailenkin niillä PS bensanhintalupauksilla, niin todellisuudessahan se on edelleen ihan liian halpaa.

Itse ajelen sähköllä kun se on niin pirun halpaa, saa uudehkon auton halvalla ja se suorituskyky&mukavuus on ihan eri luokkaa. EIkä tartte miettiä että montako sataa euroa maksaa käydä kuopiossa.
Kermaperseet ei tosin huomioi sitä, että matalammilla palkoilla ei sen asuntolainan tai vuokran päälle jää enää mitään satoja euroja kuukaudessa maksella jotain autolainaa tai liisauskuluja. Vakuutuksetkin on ne halvimmat mahdolliset, eikä uuden auton täyskasko. Ne ihmiset vaikkapa hoitoalalla elää kädestä suuhun ja sitäkin huonopalkkaisempia pätkätyöläisiä on pilvin pimein.

Kun se parin tonnin auto hajoaa alle, niin rahat siihen kaavitaan kasaan jostain / korjataan itse tai tutuilla, tai maksetaan huolto luottokortilla. Usein myös vaihdetaan toiseen halppisautoon, jos remppa liian kallis.

Eri asia toki todella paljon ajavat, jotka saattaisi hyvällä tuurilla siinä polttoaineessa riittävästi säästääkin.
 
Mitenkäs se tuilla elävä väliinputoaja ostaa ilman luottotietoja 30ke "halvan" sähköauton?
Varmaan valtion pitäisi kompensoida ottaen huomioon jokaisen talouden taloudellisen tilanteen. ;)

Puuromiestä lainatakseni: "Tää bensa-auto on ihan paska, missä on mun sähköauto?"
 
Mitenkäs se tuilla elävä väliinputoaja ostaa ilman luottotietoja 30ke "halvan" sähköauton?
No toki, luottotiedottomilla tuillaelävillä se on vähän erilaista. Mut pienpalkkaisilla jolla autoon menee rahaa satoja euroja kuukaudessa se voi tosiaan olla halvempi vaihtoehto. Niillä luottotiedottomilla tuillaelävillä sen auton tarve lienee kuitenkin suurinpiirtein nolla.

Koko ajanhan tässä on sanottu sitä että jos tankkaa useamman satkun kuussa joka tapauksessa, niin se sähkö on halvempi hankintoineenkin.

Kermaperseet ei tosin huomioi sitä, että matalammilla palkoilla ei sen asuntolainan tai vuokran päälle jää enää mitään satoja euroja kuukaudessa maksella jotain autolainaa tai liisauskuluja.

Jos on pistää satoja euroja tankkiin, niin on. Jos ei ole, niin ei ole pistää niitä satasia tankkiinkaan. Tai sitten pistää ne sataset siihen autoon eikä tankkiin.
 
Viimeisen virkkeen päätelmäsi on virheellisiä. Ensinnäkin, tukea ei ollut tarkoitus ohjata millekään tietylle ihmisryhmälle, vaan se oli yleinen tuki kaikille. Silloin ei ole oikeita eikä vääriä ihmisiä.
Toiseksi, meillä ei ole dataa, joka kertoisi onko sillä ollut suurta, kohtalaista, vähäistä tai ei minkäänlaista vaikutusta söhköautosiirtymään. Asiaa ei ole tutkittu. Joten siitä ei oikein voi sanoa mitään, ei Harakan eikä sun lausumia kumpaakaan.

Anekdootinomaisesti, itse en olisi siirtymää ilman sähköautotukea ja Stockan hullujen päivien tarjousta tehnyt. Faktisesti en tosin ole vielä tehnytkään, kun odotan auton toimitusta edelleen (sehän meni ihan farssiksi), mutta on se auto nyt kuitenkin pitkän vääntämisen jälkeen tulossa niin mulle kuin muillekin.

Voidaan sanoa että se meni väärille ihmisille, kun se meni sellaisille ihmisille, jotka olisivat ostaneet sähköauton muutenkin. Ja tuen tarkoitus oli mennä sellaisille, jotka eivät muuten sähköautoa ostaisi.

Ja nuo Pösöt olivat niitä poikkeustapauksia, joissa sähköautotuki meni oikeaan osoitteeseen. Eli sähköautotuki yhdistettynä tuohon halpaan hullujen päivien tarjousautoon, sekä todella houkutteleva osamaksutarjous taatulla takaisinostohinnalla oli sellainen kombinaatio, että sillä saatiin köyhätkin hankkimaan sähköauto. Eli se oli kaikenkaikkiaan onnistunut kampanja.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisen virkkeen päätelmäsi on virheellisiä. Ensinnäkin, tukea ei ollut tarkoitus ohjata millekään tietylle ihmisryhmälle, vaan se oli yleinen tuki kaikille. Silloin ei ole oikeita eikä vääriä ihmisiä.
Toiseksi, meillä ei ole dataa, joka kertoisi onko sillä ollut suurta, kohtalaista, vähäistä tai ei minkäänlaista vaikutusta söhköautosiirtymään. Asiaa ei ole tutkittu. Joten siitä ei oikein voi sanoa mitään, ei Harakan eikä sun lausumia kumpaakaan.

Anekdootinomaisesti, itse en olisi siirtymää ilman sähköautotukea ja Stockan hullujen päivien tarjousta tehnyt. Faktisesti en tosin ole vielä tehnytkään, kun odotan auton toimitusta edelleen (sehän meni ihan farssiksi), mutta on se auto nyt kuitenkin pitkän vääntämisen jälkeen tulossa niin mulle kuin muillekin.
Jos tuesta hyötyy tietyt tuloluokat, niin kai sitä nyt voi ihan rehellisyyden nimissä todeta kädenojennuksena tietylle tuloluokille. Vaikka kuinka hallitus julistaa sitä yleiseksi tueksi, niin ainahan näitä asioita arvioidaan sen perusteella ainakin mediassa ja kansalaiskeskustelussa, että ketkä niistä hyötyy eniten.
 
Luenko Pahkasikaa vai Ylen uutisia?

Tässä on jo tarpeeksi aineksia sille, että pitäisi laittaa pyörät pyörimään sen suhteen, että taiteiden tiedekunta ja samalla myös kaikki taideyliopistot lakkautettaisiin. Taide ei ole tiedettä, eli sen paikka ei ole muutenkaan yliopistossa. Rapauttaa vain yliopiston arvovaltaa ja kunnioitusta tällaisen olemassaolo.
 
Jos tuesta hyötyy tietyt tuloluokat, niin kai sitä nyt voi ihan rehellisyyden nimissä todeta kädenojennuksena tietylle tuloluokille. Vaikka kuinka hallitus julistaa sitä yleiseksi tueksi, niin ainahan näitä asioita arvioidaan sen perusteella ainakin mediassa ja kansalaiskeskustelussa, että ketkä niistä hyötyy eniten.

Sinänsä se 50.000 € raja oli hyvä, että tukea ei valunut kuitenkaan niille oikeasti rikkaille. Mutta järkevämpi raja olisi ollut esim. 30.000 €, jolloin se olisi oikeasti ajanut sitä asiaa, että käytettyjen markkinoille saadaan edullisia sähköautoja. Jos nyt siis sähköautojen yleistyminen oli tämän tuen tarkoitus.
 
Anekdootinomaisesti, itse en olisi siirtymää ilman sähköautotukea ja Stockan hullujen päivien tarjousta tehnyt. Faktisesti en tosin ole vielä tehnytkään, kun odotan auton toimitusta edelleen (sehän meni ihan farssiksi), mutta on se auto nyt kuitenkin pitkän vääntämisen jälkeen tulossa niin mulle kuin muillekin.
Faktisesti kaikki tuki on yleensä jostakin pois. Anekdoottisesti (anekdootinomaisesti?) voi sanoa ja todistella oikeasti ihan mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä se 50.000 € raja oli hyvä, että tukea ei valunut kuitenkaan niille oikeasti rikkaille. Mutta järkevämpi raja olisi ollut esim. 30.000 €, jolloin se olisi oikeasti ajanut sitä asiaa, että käytettyjen markkinoille saadaan edullisia sähköautoja. Jos nyt siis sähköautojen yleistyminen oli tämän tuen tarkoitus.

Aika reipasta arvonalenemaa noissa 50 kilon autoissakin näkyy olevan. Tokkopa tarvitsee montaa vuotta odotella että noita löytyy käytettynä sieltä 20k-30k väliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Voidaan sanoa että se meni väärille ihmisille, kun se meni sellaisille ihmisille, jotka olisivat ostaneet sähköauton muutenkin. Ja tuen tarkoitus oli mennä sellaisille, jotka eivät muuten sähköautoa ostaisi.
Eikö tuen tarkoitus ollut vauhdittaa liikenteen sähköistymistä? Oikeasti köyhillä ei lähtökohtaisesti ole varaa ostaa uutta autoa.
 
Nyt alkavat ne astetta isommatkin tykit latautumaan, edelleen hoitajien liittoa odotellessa työtaisteluun ainakin SuPer on valmistautumassa:



SuPeriin kuuluu vain n. 85 000 jäsentä, mutta silti huomionarvoinen asia. Orpon hallitukselle voi käydä tässä pelissä vielä kuin sille kuuluisalle kanan lennolle.
 
Nyt alkavat ne astetta isommatkin tykit latautumaan, edelleen hoitajien liittoa odotellessa työtaisteluun ainakin SuPer on valmistautumassa:



SuPeriin kuuluu vain n. 85 000 jäsentä, mutta silti huomionarvoinen asia. Orpon hallitukselle voi käydä tässä pelissä vielä kuin sille kuuluisalle kanan lennolle.
Hieno homma! Laitetaan koko maa kyykkyyn!
 
Se mielletään tueksi rikkaille, koska pääsääntöisesti voidaan sanoa, että vain rikkailla on varaa ostaa uusia autoja. Ei-rikkaat ostelee pääsääntöisesti käytettyjä autoja.

Lisäksi nuo kommentit siitä että "ajoi tehtävänsä" ei perustu faktoihin. Ei ole millään tavalla faktapohjaisesti tutkittu, että ostettiinko sähköautoja enemmän sen vuoksi, että niihin sai 2000 euron hankintatuen, vai ostettiinko niitä muutenkin ja oltiin vain tyytyväisiä kun saatiin käärittyä valtiolta pari tonnia? Itse en usko hetkeäkään siihen, että merkittävälle määrälle ihmisiä tuo 2000 euron tuki olisi ollut se ratkaiseva tekijä sen suhteen, että päättää sen vuoksi ostaa sähköauton.

Enemmän tuo tuki vaikutti siihen, että ihminen joka oli ostamassa sähköautoa, ostikin sitten tarkoituksella alle 50.000 euron sähköauton, jotta sai siihen tuen, vaikka muuten oli alunperin ostamassa yli 50.000 euron sähköautoa.

Joten voidaan sanoa, että kyllä tuo tuki valui ihan väärille ihmisille eikä silllä ollut mitään vaikutusta sähköautojen yleistymiseen.

Joku voi mieltää miksi haluaa, mutta sähköautoja tuetaan sen takia että liikenteen päästöt vähenisi.

Toki sen tuen sai sellaisetkin jotka olisi muutenkin ostaneet, mutta se ei nyt se juttu ole, sähköautoja, varsinkin lataushybridejä ostaa moni nimenomaan (vero)tukien takia, muuten ostaisivat halvemman täyspolttiksen.

Ja suoranhankintatuen aikaan niitä sähkiksiä osti keskiluokkaiset. Tässä en nyt arvioi tuen onnistumista, ja vaikka kauppa piristy , myyntimäärät nousi, niin ehkä slle on muitakin selityksiä.


Yksi idea myös se että mitä enemmän paljon ajavat uusiautoja ostavat sähkiksiä, niin sitä halvempaa on muiden ajaa polttiksella.

Jos tuli olisi 10 k e niin varmasti vaikuttaisi. En usko että 2 ke merkittävää vaikutusta teki päätöksentekoon.
Sähköautojen tuki tekee sähköautoista kilpailukykyisiä vs polttikset. silloin kun maksettiin suoraa hankintatukea niin kokonaisuus johti yhdessä valmistajien kamppisten kanssa teki sähkiksistä hinnaltaan kilpailukykyisiä.
Mutta muu tilanne mailmalla sekoitti pakkaa, tuli komponentti pulaa, väliaikaisesti fosiilipottoaineiden hintaromahdus jne.

Kamppisten aikaan sähkiksiä tarjottiin jopa niin edullisesti että saatto olla edullisempia liikkumis välineitä kuin vanhat bensa/diesel lahnat.
Ettei vain isona osasyynä olisi jäätävän typerä autovero.
Et eritellyt autoveron typeryyttä, mutta ennen näitä tukia ja käytettyjen tuontia niin Suomessa uudella autolla ajaminen ei ollut kallista vs ns autoverottomat maat, sen autoveron maksio yllättävän pitkästi käytetyillä ajavat.
 
Ja ne kk/kulut on sitten ajomäärän mukaan korjailuineen sen halvan sähköauton lähistöllä.

Ei lähellekään. Ostin auton 2600 eurolla 4 vuotta sitten. Jos sen nyt myisi, siitä saisi ehkä 800€, eli arvonalenema 450€/vuosi. Huoltoja (itse huollettuna) alle 300€ vuodessa. Vakuutuksena pelkkä liikennevakuutus. Ajokilometrejä noin 16000 km vuosi. Sähköautolla menisi reippaasti enemmän vuodessa jo pelkkään arvon alenemiseen. Vaikka miten päin lasket niin sähköauto tulee moninverroin kalliimmaksi, vaikka joskus saattaakin tulla isompia remontteja.
 
Hieno homma! Laitetaan koko maa kyykkyyn!

En tiedä kuinka tosissaan tämä oli, mutta on kyllä hallituksen vika, että tällainen asenne monilla on - itselläkin hieman. Hieman olisi voinut pelisilmää käyttää ja jakaa kurjuutta (hyvätuloisten veroale) / tehdä jotain työelämää tekijäpuolen näkökulmasta parantaviakin. Esim. työpaikan vaihdon helpottaminen vaikka lomakertymä sama myös ekana vuonna - tämähän kapitalistillekin pitäisi sopia, kun auttaa työvoiman allokointia sinne missä se on tuottavimmillaan.
 
Eikö tuen tarkoitus ollut vauhdittaa liikenteen sähköistymistä? Oikeasti köyhillä ei lähtökohtaisesti ole varaa ostaa uutta autoa.

Nimenomaan oli tarkoitus. Ja jos tuki menee sellaiselle, joka olisi ostanut sähköauton ilman tukeakin, niin silloin tuki ei vauhdita liikenteen sähköistymistä. Vain silloin tuki vauhdittaa liikenteen sähköistymistä, jos tuen ansiosta sähköauton hankkii joku, joka ei sitä muuten olisi hankkinut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 236
Viestejä
4 749 964
Jäsenet
77 285
Uusin jäsen
Gubber

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom