• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Ettet nyt vaan olisi ollut liian näppärä? Moniko 84v ajelee tuolla autolla päivittäin joka tuohon koronaa pääosin kuolee? Montako niistä ketä ajelee päivittäin kuolee koronaan? Noihin kysymyksiin kun etsit vastauksen niin ymmärrät varmaan miksi ”keskiverto” ihmiselle on todennäköisempää ottaa osumaa liikenteessä kuin koronaan...

Kuinka suuri osa noista kuolevista voisi suoraa vaikuttaa asiaan ihan omalla ajamisellaan (hereillä pysymisellään, alkoholinkäytöllään)? Jossain määrin eri asia kuin koro, vaikka liikenteessäkin niitä urpoja on.

En ehkä ole seurannut tätä keskustelua alusta asti, verrataanko tässä siis nykysääntöjen mukaista liikennettä tämän hetken rajoituksiin, ennustukseen siitä mitä tiukemmat rajoitukset tekee, vai pitäisikö rajoitukset poistaa (taidettaisiin päästä liikenteen ohi?)
 
Kuinka suuri osa noista kuolevista voisi suoraa vaikuttaa asiaan ihan omalla ajamisellaan (hereillä pysymisellään, alkoholinkäytöllään)? Jossain määrin eri asia kuin koro, vaikka liikenteessäkin niitä urpoja on.

En ehkä ole seurannut tätä keskustelua alusta asti, verrataanko tässä siis nykysääntöjen mukaista liikennettä tämän hetken rajoituksiin, ennustukseen siitä mitä tiukemmat rajoitukset tekee, vai pitäisikö rajoitukset poistaa (taidettaisiin päästä liikenteen ohi?)
Mitä meinaat, luitko artikkelin? Faktahan on se että aika vähän sulla on tehtävissä jos valtatiellä tulee rekka/rattijuoppo syliin, paitsi olla menemättä sinne liikenteeseen. Sen sijaan jos korona pelottaa niin intin nasse päässä tarjonnee 99,999% suojan (taikaviitan lisäämällä taitaa 100% täyttyä) missä vaan eli sanoisin että kyllä korolta on huomattavasti paljon helpompi suojautua kuin liikenneonnettomuudelta.

Toisaalta en kyllä ymmärrä mihin viestilläsi pyrit...
 
o se on aika normaalia vasemmistolaista touhua ettei osata ajatella edes puolta sekunttia tulevaisuuteen; ja totta jos ois Ruotsin sekä Venäjän raja sekä lento ja laiva rajat kiinni siihen asti että testaus on mahdollista ja sen jälkeen ainoastaan negatiivisellä sisään

Kolmen sekunnin ajattelulla noiden rajojen täysi sulkeminen totaallisesti on täysin kuollut ajatus. Sekuntti lisää ajatteluun, niin jo ymmärtää täysin, miten epärealistinen ajatus se onkaan.

En itsekään pidä ajatuksesta, että hoitamalla asiasi huonosti pääset ohituskaistalle ja voit jatkaa elämistä samaan tyyliin. THL:n äkillisen suunnanmuutoksen takana lieneekin poliittinen ohjaus, ja tämän takia nyt ajetaan läpi vain noita liikkumisrajoituksia.

Rokotusohjelma etenee päivä päivältä ja painotuksen muutoksen vaikuttavuus tehohoito- ja sairaalapäiviin pienee samalla. Kun muutoksen tekeminen vie oman aikansa, niin hyvä kysymys kannattaako tässä vaiheessa rokotusohjelmaa alkaa enää vaihtamaan.
Tässsäkin asiassa päätöksen tekeminen aiheuttaa problematiikkaa kentällä ja viive ratkaisusta käytäntöön lienee huomattava.
 
Kolmen sekunnin ajattelulla noiden rajojen täysi sulkeminen totaallisesti on täysin kuollut ajatus. Sekuntti lisää ajatteluun, niin jo ymmärtää täysin, miten epärealistinen ajatus se onkaan.
niinku sanoi te vasemmistolaiset ette osaa ajatella tulevaisuuteen yhtään; tuleeko mieleen ajatusta että jos 1)nykyiset tartuntaketjut eristetään ja 2)uusia tartuntaketjun aloittajia ei päästetä rajojen yli niin 3)tartuntaketjut katoaisivat ...ei ole onneksi maailmalla kun muutama valtio jotka näyttää miten se käytännössä toimii
 
niinku sanoi te vasemmistolaiset ette osaa ajatella tulevaisuuteen yhtään; tuleeko mieleen ajatusta että jos 1)nykyiset tartuntaketjut eristetään ja 2)uusia tartuntaketjun aloittajia ei päästetä rajojen yli niin 3)tartuntaketjut katoaisivat ...ei ole onneksi maailmalla kun muutama valtio jotka näyttää miten se käytännössä toimii

Se kokonaan tukahduttaminen vaatii poliisivaltioon vertautuvan valtion tai saaren toimiakseen. Tai tyyliin Kiina.

Ja ne rokotteet on ainoa ratkaisu. Tukahduttaminen ei ole mikään ratkaisu ennen riittävää rokotekattavuutta, jos sellaista nyt saavutetaan.
 
Jumputin sanoi:
Kolmen sekunnin ajattelulla noiden rajojen täysi sulkeminen totaallisesti on täysin kuollut ajatus. Sekuntti lisää ajatteluun, niin jo ymmärtää täysin, miten epärealistinen ajatus se onkaan.
niinku sanoi te vasemmistolaiset ette osaa ajatella tulevaisuuteen yhtään; tuleeko mieleen ajatusta että jos 1)nykyiset tartuntaketjut eristetään ja 2)uusia tartuntaketjun aloittajia ei päästetä rajojen yli niin 3)tartuntaketjut katoaisivat ...ei ole onneksi maailmalla kun muutama valtio jotka näyttää miten se käytännössä toimii

Se on tässä keskustelussa tasan sinä, joka sinne tulevaisuuteen ei osaa ajatella yhtään, eikä tällä ole mitään tekemistä minkään talouspoliittisen oikeisto-vasemmisto-suuntauksen kanssa.

Mistähän ne koronarokotteet esim. tänne Suomeen tulee? Paljonko niitä saataisiin jos rajat olisi "täysin kiinni" ?
Mistähän raakaöljy Suomeen tulee?
Mistähän atk-komponentit Suomeen tulee?
Mistähän suurin osa suomalaisten käyttämistä vaatteista tulee?
Mistähän suurin osa suomessa käytetyistä kulkuneuvoista ja niiden varaosista tulee?

Voi miettiä, miten se rajojen täydellinen sulkeminen vaikuttaisi näihin.
 
Viimeksi muokattu:
Se on tässä keskustelussa tasan sinä, joka sinne tulevaisuuteen ei osaa ajatella yhtään, eikä tällä ole mitään tekemistä minkään talouspoliittisen oikeisto-vasemmisto-suuntauksen kanssa.

Mistähän ne koronarokotteet esim. tänne Suomeen tulee? Paljonko niitä saataisiin jos rajat olisi "täysin kiinni" ?
Mistähän raakaöljy Suomeen tulee?
Mistähän atk-komponentit Suomeen tulee?
Mistähän suurin osa suomalaisten käyttämistä vaatteista tulee?
Mistähän suurin osa suomessa käytetyisät kulkuneuvoista ja niiden varaosista tulee?

Voi miettiä, miten se rajojen täydellinen sulkeminen vaikuttaisi näihin.
ja ei tullut mieleen että rajojen sulku matkustajaliikenteen osalta, ei tavaraliikenteen osalta; onko niin vaikea sisäistää että sisään negatiivisellä todistuksella tai karanteeni testillä ja estetään koronatartuntojen leviäminen ...jistas te vasemmistolaisesti ajattelevat ette osaa ajatelal yhtään
 
Viimeksi muokattu:
jistas te vasemmistolaisesti ajattelevat ette osaa ajatelal yhtään

Taisi olla eka kerta koskaan, kun kukaan sanoo minua vasemmistolaiseksi.

Jos lukisit YHTÄÄN tänne politiikka-osioon kirjoittamiani viestejä, ja tietäisit, mitä vasemmistolla tarkoitetaan, pitäisi olla aika ilmiselvää, että en ole vasemmistolainen.

Se, että ymmärtää kansainvälisen rahdin tärkeyden ei ole vasemmistolaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma rajojen kanssa on se, että sieltä on päästetty läpi täysin turhaan edestakaisin rahtaavaa porukkaa ilman järkevää syytä. (Huom en tarkoita nyt rahtia rahtaavaa, vaan esim virossa käyvää) ja miten tyypillisesti syksyllä ei saatu estettyä ajoissa niitä lentoja, joiden mukana lappoi sairaita maahan useita, jokalennolla. Ei mitään karanteenejä tai vaatimuksia puhtaista testeistä. Firmat alkoivat vaatia asioita, hallitus istui vain peukalo perseessä..

On täysin eriasia, jos joku tulee (käy heittämässä lenkin) rekalla maahan ja on 99%sesti siellä rekassaan, kuin jos tulee ja käyskentelee ympäriinsä.

Kyllä noita rajatoimia on mahdollista kohdistaa.. Viime keväänäkin kausityöläisille järjestettiin karanteenit.
 
Ongelma rajojen kanssa on se, että sieltä on päästetty läpi täysin turhaan edestakaisin rahtaavaa porukkaa ilman järkevää syytä. (Huom en tarkoita nyt rahtia rahtaavaa, vaan esim virossa käyvää) ja miten tyypillisesti syksyllä ei saatu estettyä ajoissa niitä lentoja, joiden mukana lappoi sairaita maahan useita, jokalennolla. Ei mitään karanteenejä tai vaatimuksia puhtaista testeistä. Firmat alkoivat vaatia asioita, hallitus istui vain peukalo perseessä..

On täysin eriasia, jos joku tulee (käy heittämässä lenkin) rekalla maahan ja on 99%sesti siellä rekassaan, kuin jos tulee ja käyskentelee ympäriinsä.

Kyllä noita rajatoimia on mahdollista kohdistaa.. Viime keväänäkin kausityöläisille järjestettiin karanteenit.

Muuntoviruksen kohdalla olisi pitänyt toimia rajoilla tehokkaammin, että leviäminen olisi hidastunut ja tartuntapiikki siirtynyt myöhemmäksi kevääseen, jolloin rokotuksetkin ovat pidemmällä ja paremmassa vauhdissa.
 
Muuntoviruksen kohdalla olisi pitänyt toimia rajoilla tehokkaammin, että leviäminen olisi hidastunut ja tartuntapiikki siirtynyt myöhemmäksi kevääseen, jolloin rokotuksetkin ovat pidemmällä ja paremmassa vauhdissa.
Älkääs nyt viitsikö. Marin on jo useasti todennut että suomella on "euroopan tiukin rajakontrolli". Siitä päästetään läpi ainoastaan virukset. :tup:
 
Älkääs nyt viitsikö. Marin on jo useasti todennut että suomella on "euroopan tiukin rajakontrolli". Siitä päästetään läpi ainoastaan virukset. :tup:

Käsittääkseni Suomessa oli/on verrattain tiukka, kun EU-maistakaan ei saanut/saa tulla ilman perusteltua syytä? (en muista oliko tuossa nyt jotain eroja sen suhteen paljonko lähtömaassa oli tapauksia)

Oliko vastaavaa rajoitusta kuinka suuressa osassa muita maita?
 
Älkääs nyt viitsikö. Marin on jo useasti todennut että suomella on "euroopan tiukin rajakontrolli". Siitä päästetään läpi ainoastaan virukset

Mitä en viitsi? Onhan Suomen rajoilla ollut kovia toimia kun EU:ltakin saanut moitteita liikkuvuutta ja markkinoita häiritsevistä toimista.

Lokakuussa eduskunnan tyrmäämä esitys ennakkotesteistä rajalla olisi kyllä pitänyt tehdä huolellisemmin ja/tai ajaa pontevammin syksyllä eteenpäin.
Se olisi ollut hyvä lisä muuntoviruksen hidastamiseen.
 
Haluttomuus muuttaa rokotusjärjestystä lienee poliittinen; Keskusta ei halua ennen kuntavaaleja näyttäytyä ydinkannatusalueillaan pääkaupunkiseudun sekä isojen kaupunkien suosijaksi, siellä pelätään kannatuksen romahtavan kokonaan ja lopullisesti. Muissa puolueissa taas ei luultavasti haluta antaa perussuomalaisille yhtään helppoja vaaliaseita. Kyllähän sen tietää millainen haloo nousisi jos rokotukset kohdistettaisiin mm. maahanmuuttajanuoriin ja heidän perheisiinsä, vaikka tämän hetkiset tartuntamäärät siihen kannustaisivatkin.

En itsekään pidä ajatuksesta, että hoitamalla asiasi huonosti pääset ohituskaistalle ja voit jatkaa elämistä samaan tyyliin. THL:n äkillisen suunnanmuutoksen takana lieneekin poliittinen ohjaus, ja tämän takia nyt ajetaan läpi vain noita liikkumisrajoituksia.

Olisko siis niin, että voitaisiin myös lopettaa tulonsiirtot isoista kaupungeista maaseudulle? Nythän tuet ovat suurempia mitä huonommin kunnat ovat asiansa hoitaneet.

Vai onko mahdollista, että suurempi koronan ilmaantuvuus rajojen lähellä ja tiiviissä kaupungeissa johtuu muusta kuin ”huonosti hoidetuista asioista”?
 
Esimerkiksi ruotsi edellyttää enintään 48 tuntia vanhan negatiivisen testituloksen sinne saapuvilta. Ilman sitä ei pääse maahan. Suomessa vastuu on siirretty laiva - ja lentoyhtiölle.

Ehdotan tutustumaan esimerkiksi tähän: Rajatestausmallin valmistelussa vaihtoehdot on arvioitu laajasti - Sosiaali- ja terveysministeriö

Linkin takana on paljon tekstiä, mutta kertoo mitä on tehty ja yritetty tehdä rajaturvallisuuden parantamiseksi esim. syksyllä. Siitä saa hieman näkökulmaa, minkälaisten asioiden kanssa hallitus ja ministeriöt lakiesityksiä tehdessä joutuu painimaan.
 
Ehdotan tutustumaan esimerkiksi tähän: Rajatestausmallin valmistelussa vaihtoehdot on arvioitu laajasti - Sosiaali- ja terveysministeriö

Linkin takana on paljon tekstiä, mutta kertoo mitä on tehty ja yritetty tehdä rajaturvallisuuden parantamiseksi esim. syksyllä. Siitä saa hieman näkökulmaa, minkälaisten asioiden kanssa hallitus ja ministeriöt lakiesityksiä tehdessä joutuu painimaan.
Niin, yksinkertaisista asioista tehdään monimutkaisia. Koska syyt.
 
Ehdotan tutustumaan esimerkiksi tähän: Rajatestausmallin valmistelussa vaihtoehdot on arvioitu laajasti - Sosiaali- ja terveysministeriö

Linkin takana on paljon tekstiä, mutta kertoo mitä on tehty ja yritetty tehdä rajaturvallisuuden parantamiseksi esim. syksyllä. Siitä saa hieman näkökulmaa, minkälaisten asioiden kanssa hallitus ja ministeriöt lakiesityksiä tehdessä joutuu painimaan.
Luepa tämä läpi ja huomaa mitä kaikkea syksyllä on sekoiltu, tuskin ihmettelet enää miksi ei mennyt läpi (ts. ihan heidän oma mokansa - täysin puutteellisesti valmisteltu oksennus):
 
"Pieniä" heittoja saattaa olla muissakin maissa, joissa testien tekeminen on riittämättömällä tasolla. :hmm:

Päivittyvä seuranta | THL: Suomessa todettu 458 uutta koronavirustartuntaa, joista Helsingissä 122
9:38 Ilona Tyystjärvi, toimittaja

Meksikossa on todellisuudessa 60 prosenttia enemmän koronavirukseen kuolleita kuin mitä viralliset luvut kertoivat aiemmin
Todellinen kuolonuhrien määrä Meksikossa on 60 prosenttia suurempi kuin mitä viralliset luvut ovat aiemmin kertoneet, uutisoi muun muassa The Guardian.

Meksikon hallitus myönsi lauantaina julkaisemassaan raportissa, että koronaviruksen aiheuttamaan tautiin on kuollut maassa huomattavasti enemmän ihmisiä kuin aiemmin on raportoitu. Tällä hetkellä virallinen luku muun muassa Meksikon hallituksen sivuilta löytyvässä koronatilannekartassa on vielä 201 429 kuolonuhria, mutta todellinen luku on hieman yli 321 000.

Aiempi luku kattoi kuolemantapaukset, joissa ihmisillä oli todettu ennen kuolemaa koronavirustartunta koronavirustestillä. Meksiko kuitenkin tekee verrattain vähän testejä, ja koska maan sairaalat kärsivät suurista potilasmääristä, ihmisiä kuolee kotonaan ennen kuin heille tehdään testi. Kuolemantapausten selvittämiseksi pitää siis tutkia myös kokonaiskuolleisuutta, eli tässä tapauksessa käytännössä sitä, miten viime vuoden kuolleisuus vertautuu sitä edeltävän vuoden kuolleisuuteen, eli aikaan ennen koronaviruspandemiaa. Tätä tarkastelemalla Meksiko korjasi kuolonuhrien määrää. Raportissa arvioidaan, että kuolleisuutta on lisännyt merkittävästi koronaviruspandemia, vaikka sitä ei ole testeillä Meksikossa aina todistetukaan.

Lauantaina julkaistu raportti näyttää, kuinka pahasti koronavirusepidemian toinen aalto iski tammikuussa Meksikoon. Kuolleisuus kasvoi merkittävästi vain puolessatoista kuukaudessa.
 
Niin, yksinkertaisista asioista tehdään monimutkaisia. Koska syyt.

Jostain syystä tuli tunne, että et edes halua tutusta aiheeseen, jota niin kiivaasti kritisoit.

Luepa tämä läpi ja huomaa mitä kaikkea syksyllä on sekoiltu, tuskin ihmettelet enää miksi ei mennyt läpi (ts. ihan heidän oma mokansa):

Tämä mielipidekirjoitus nimen omaan korostaa tilanteen vaikeutta. Oikeusoppineiden kiistat, joita eri koulukuntia.
 
Eikö siellä teholla käynyt vähän nuorempiakin, tuskin se elinikää pidensi. Ja kyllähän todennäköisesti viiden - kymmenen vuoden sisään aika tasoissa ollaan, kun tuo on Suomessa pysynyt näinkin hyvin hallinnassa. Oletettavasti ihan mielenkiintoista statistiikkaa, enemmän tai vähemmmän vertailukelpoista, tulossa maailmalta tulevina vuosina.

Pahoitteluni, ettei yleissivistykseni ja kapasiteettini riitä koronan pitkäaikaisvaikutusten analysoimiseen tämän paremmin.

E. Influensssahan toki pysyi hanskassa, ja teoriassa saattaa pysyä vähän paremmin tulevinakin vuosina, että kokonaisuudessaan iäkkäämmät saattoi saada jopa lisävuosia (pitkälti koronan tulevasta käyttäytymisestä riippuen). Noh, tulevaisuus näyttää.
Tuossa käyrää Suomen kuolleisuudesta. Kuolleisuus ei enää ole ollut ”huolena”, vaan sairaaloiden täyttymisellä peloteltu jouluna, uutena vuotena, hiihtoloma viikoilla ja nyt pääsiäisen tullessa ollaan skenaarioita 12000 päivittäisestä tartunnasta maalailtu:)
Tosin pääsiäislomalaiset saavat rauhassa lähteä reissulleen kun ovat mökkinsä jo varanneet..
49D054E7-E892-428C-8937-6941C0FC1056.jpeg
 
Tuossa käyrää Suomen kuolleisuudesta. Kuolleisuus ei enää ole ollut ”huolena”, vaan sairaaloiden täyttymisellä peloteltu jouluna, uutena vuotena, hiihtoloma viikoilla ja nyt pääsiäisen tullessa ollaan skenaarioita 12000 päivittäisestä tartunnasta maalailtu:)
Tosin pääsiäislomalaiset saavat rauhassa lähteä reissulleen kun ovat mökkinsä jo varanneet..
49D054E7-E892-428C-8937-6941C0FC1056.jpeg
Olen samaa mieltä kanssasi. Suomessa koronatoimenpiteet ovat olleet riittävän tehokkaita ja oikea-aikaisia. Rajoitustoimenpiteet ovat olleet viranomaisilta ja poliittisilta päättäjiltä hyviä ja rajoituksia kannattaa jatkossakin noudattaa.
 
Tämä mielipidekirjoitus nimen omaan korostaa tilanteen vaikeutta. Oikeusoppineiden kiistat, joita eri koulukuntia.
Tässä parit clipit:
” – Esityksestä ei esimerkiksi käynyt kunnolla ilmi, keihin sääntely kohdistuu. Siitä ei myöskään käynyt kunnolla ilmi, millainen toimivalta millekin viranomaiselle annetaan. Esityksestä ei käynyt selvästi ilmi edes se, mitä seurauksia vaaditun covid-19 todistuksen puuttumisella on, Rautiainen toteaa.”

”– Silloinkin ongelmana oli esityksen keskeneräisyys, jonka jo valmistellut ministeriö eli LVM itsekin toi esiin eduskuntakäsittelyn aikana, ei perustuslaki.”

Ja lopuksi kaikkein paras pätkä eli jotta tämmöisen lain saisi säätää niin sitä olisi pitänyt valvoakin, nyt on niin diippiä settiä että taitaa mennä suosittelijoiden ymmärryksen ylitse :) :
” – Testitodistuksen vaatiminen kaikilta maahan saapuvilta olisi käytännössä sääntelyn tehokkuuden ja välttämättömyyden vuoksi edellyttänyt, että todistukset myös tarkastetaan kaikilta Suomeen saapuvilta. Tilanteessa, jossa sisärajavalvontaa ei olisi palautettu, tämä olisi käytännössä ollut mahdotonta toteuttaa, sillä rajanylityspaikoilla ei olisi ollut viranomaisia näitä todistuksia tarkastamassa.”
 
"Pieniä" heittoja saattaa olla muissakin maissa, joissa testien tekeminen on riittämättömällä tasolla. :hmm:

Päivittyvä seuranta | THL: Suomessa todettu 458 uutta koronavirustartuntaa, joista Helsingissä 122
9:38 Ilona Tyystjärvi, toimittaja

Meksikossa on todellisuudessa 60 prosenttia enemmän koronavirukseen kuolleita kuin mitä viralliset luvut kertoivat aiemmin
Todellinen kuolonuhrien määrä Meksikossa on 60 prosenttia suurempi kuin mitä viralliset luvut ovat aiemmin kertoneet, uutisoi muun muassa The Guardian.

Meksikon hallitus myönsi lauantaina julkaisemassaan raportissa, että koronaviruksen aiheuttamaan tautiin on kuollut maassa huomattavasti enemmän ihmisiä kuin aiemmin on raportoitu. Tällä hetkellä virallinen luku muun muassa Meksikon hallituksen sivuilta löytyvässä koronatilannekartassa on vielä 201 429 kuolonuhria, mutta todellinen luku on hieman yli 321 000.

Aiempi luku kattoi kuolemantapaukset, joissa ihmisillä oli todettu ennen kuolemaa koronavirustartunta koronavirustestillä. Meksiko kuitenkin tekee verrattain vähän testejä, ja koska maan sairaalat kärsivät suurista potilasmääristä, ihmisiä kuolee kotonaan ennen kuin heille tehdään testi. Kuolemantapausten selvittämiseksi pitää siis tutkia myös kokonaiskuolleisuutta, eli tässä tapauksessa käytännössä sitä, miten viime vuoden kuolleisuus vertautuu sitä edeltävän vuoden kuolleisuuteen, eli aikaan ennen koronaviruspandemiaa. Tätä tarkastelemalla Meksiko korjasi kuolonuhrien määrää. Raportissa arvioidaan, että kuolleisuutta on lisännyt merkittävästi koronaviruspandemia, vaikka sitä ei ole testeillä Meksikossa aina todistetukaan.

Lauantaina julkaistu raportti näyttää, kuinka pahasti koronavirusepidemian toinen aalto iski tammikuussa Meksikoon. Kuolleisuus kasvoi merkittävästi vain puolessatoista kuukaudessa.

Yritin etsiä vuosittaista kokonaiskuolleisuutta, mutta en löytänyt. Kuolemat per 1000 asukasta kohden ei näytä juurikaan muuttuneen. Trendi on ollut samanlaista (pikkaisen nousevaa vuosittain). Löytääkö joku muu väestön kokonaiskuolleisuutta per vuosi? Voisi kuvitella, että +200t nostaisivat tätä tilastoa? Ja varsinkin, jos vielä epäillään, että todelliset kuolemat ovat +60% päälle.
Ilmoitetut koronakuolemat väestössä on 0.16%.
1616923814462.png

 
Viimeksi muokattu:
Tässä parit clipit:


Ja lopuksi kaikkein paras pätkä eli jotta tämmöisen lain saisi säätää niin sitä olisi pitänyt valvoakin, nyt on niin diippiä settiä että taitaa mennä suosittelijoiden ymmärryksen ylitse :) :

Aikaisemmassa linkisssäni näitä asioita juuri selvitetään ministeriön näkökulmasta. Esimerkiksi:

Valmistelussa kuitenkin sekä sisäministeriö että Rajavartiolaitos painottivat, ettei Schengen-säännöstö mahdollista todistuksen säätämistä maahantulon edellytykseksi. Myös oikeusministeriö totesi epävirallisessa lausunnossaan 30.10.2020, että testitodistus ei voisi olla maahantulon edellytys ja todistuksen osalta kyse ei voisi olla matkustamiseen tai maahantuloon liittyvästä selvityksestä.

Oikeusministeriö toi lisäksi valmistelussa esille, että ennakkotestitodistuksen vaatiminen muodostaa helposti kuvan kielletystä sisärajavalvonnasta, jota kierrettäisiin maahantulon yhteydessä tehtävällä toisenlaisella valvonnalla. Oikeusministeriön epävirallisessa lausunnossa todettiin, että tilanteessa, jossa ei ole sisärajavalvontaa, ei tule perustaa sisärajavalvonnaksi katsottavaa valvontaa maahantulon yhteyteen ja näin keinotekoisilla järjestelyillä kiertää vapaata liikkuvuutta.

Perusoikeuksiin on mahdollista tehdä välttämättömiä rajoituksia tavallisella lainsäädännöllä, kunhan perusoikeuksien yleiset ja erityiset rajoitusedellytykset täyttyvät. Perusoikeusrajoitusten tulee muun muassa olla välttämättömiä ja tehokkaita lain tavoitteen toteutumisen kannalta.

Schengen-alueelta Suomen raja voidaan ylittää käytännössä missä vain tilanteessa, jossa sisärajavalvontaa ei ole. Testitodistuksen vaatiminen kaikilta maahan saapuvilta olisi käytännössä sääntelyn tehokkuuden ja välttämättömyyden vuoksi edellyttänyt, että todistukset myös tarkastetaan kaikilta Suomeen saapuvilta. Tilanteessa, jossa sisärajavalvontaa ei olisi palautettu, tämä olisi käytännössä ollut mahdotonta toteuttaa, sillä rajanylityspaikoilla ei olisi ollut viranomaisia näitä todistuksia tarkastamassa.

Tämä olisi oikeusministeriökin näkemyksen mukaan vaikuttanut ehdotetun sääntelyn tehokkuuden ja välttämättömyyden arviointiin. Sääntely olisi tältä osin jäänyt käytännössä suositusluontoiseksi, sillä varsinaisia oikeusvaikutuksia todistusvelvollisuuteen ei olisi kytkeytynyt. Laissa ei voida säätää velvollisuudesta, joka tosiasiassa ei sitä edes olisi – tämä ei olisi hyvän lainsäädäntötekniikan mukaista. Lisäksi, kun kyse olisi perusoikeuksia rajoituksesta, ei suositusluontoista velvollisuutta voitaisi pitää yleisten rajoitusperusteiden mukaisesti välttämättömänä ja riittävän tehokkaana toimena.
 
Esimerkiksi ruotsi edellyttää enintään 48 tuntia vanhan negatiivisen testituloksen sinne saapuvilta. Ilman sitä ei pääse maahan. Suomessa vastuu on siirretty laiva - ja lentoyhtiölle.
Tämä on totta. Suomessa ei kuitenkaan olla lähelläkään sitä tilannetta mikä Ruotsissa oli rajoitusten tullessa voimaan, vaikka ei toki Suomellakaan nämä tiukemmat rajoitukset ole olleet kauaa voimassa.
En äkkiseltään keksi muuta EU-maata jossa olisi tiukemmat rajoitukset kuin Suomessa, kun suhteutetaan siihen minkälainen tautitilanne on päällä.
Joidenkin mielestä rajat pitäisi olla aina kiinni, ei siinä mitään. Näillä vaan se raja ulkomaailmaan on suljettu kuitenkin, kun kellarista päivystetään IO-Techin korona-threadissa.

Se, että "vastuu on siirretty" laiva- ja lentoyhtiöille helpottaa tietenkin hallituksen toimia, kun kerran firmat on itse asiasta päättäneet. Lopputulos on kuitenkin sama. Pääasia että on rajoitettu.
 
@Jumputin tuossahan sanotaan käytännössä sama että sisärajavalvonnalla tuo olisi onnistunut ja tietääkseni meillä on nytkin sisärajavalvonta päällä, joten ei olisi tarvinnut kuin syksyllä aloittaa se valvonta. Toisekseen läjä maita vaatii tuota testiä maahan pääsemiseksi eli se ei itsessään mitään ongelmaa muodosta kuten asia noissakin lausunnoissa todetaan...
 
Tämä on totta. Suomessa ei kuitenkaan olla lähelläkään sitä tilannetta mikä Ruotsissa oli rajoitusten tullessa voimaan, vaikka ei toki Suomellakaan nämä tiukemmat rajoitukset ole olleet kauaa voimassa.
En äkkiseltään keksi muuta EU-maata jossa olisi tiukemmat rajoitukset kuin Suomessa, kun suhteutetaan siihen minkälainen tautitilanne on päällä.

Mitä parempi tilanne on maan sisällä, sitä tärkeämpää on estää sen taudin tuleminen rajan yli;

Suomessa voitiin viime kesänä elää suuria festareita lukuunottamatta hyvin normaalia elämää, kun tauti oli täällä tukahdutettu.

Sitten se palasi, ulkomaalaisten vaihto-opiskelijoiden ja siirtotyöläisten mukana, kun sitä rajakontrollia ei saatu kuntoon.

Joidenkin mielestä rajat pitäisi olla aina kiinni, ei siinä mitään. Näillä vaan se raja ulkomaailmaan on suljettu kuitenkin, kun kellarista päivystetään IO-Techin korona-threadissa.

Juuri päin vastoin.

Vaihtoehdot on joko
1) pitää raja vuotamassa ja rajoittaa ihmisten elämää pitkään maan sisällä ja kärsiä tästä paljon

2) tukahduttaa tauti nopeasti ja sen jälkeen pitää tiukka rajakontrolli ja maan sisällä palata melkein normaallin (kuten viime kesä)

3) ei tehdä mitään ja antaa suuren määrän ihmisiä sairastua ja kuolla kuten brasiliassa.
 
Viimeksi muokattu:
@Jumputin tuossahan sanotaan käytännössä sama että sisärajavalvonnalla tuo olisi onnistunut ja tietääkseni meillä on nytkin sisärajavalvonta päällä, joten ei olisi tarvinnut kuin syksyllä aloittaa se valvonta. Toisekseen läjä maita vaatii tuota testiä maahan pääsemiseksi eli se ei itsessään mitään ongelmaa muodosta kuten asia noissakin lausunnoissa todetaan...

Tämä oli tilanne syksyllä ja taisi olla myös se syy, miksi Suomi sai noottia EU:lta. Toi testaukseen perustuva malli oli nyt se mikä ei toteutunut.

Sisärajavalvontaa jatketaan 22.11. saakka, siirtymäkauden malli 1.10. alkaen


Schengenin rajasäännöstön mukaan Schengen-maiden välistä sisärajavalvontaa ei pääsääntöisesti tule jatkaa kuuden kuukauden enimmäisajanjakson jälkeen. Tästä on kuitenkin mahdollista tehdä perusteltuja poikkeuksia. Suomessa kuuden kuukauden ajanjakso tulee täyteen 18.9. Valtioneuvosto päätti, että koronaepidemian toisen aallon torjumiseksi Suomi jatkaa sisärajoilla maakohtaisia maahantulon rajoituksia 19.9.-18.10.2020.

Sisärajavalvontaa on tarkoitus jatkaa, kunnes 23. marraskuuta tulee käyttöön uusi testaukseen perustuva toimintamalli. Toimintamalli pohjautuu valtioneuvoston 11.9. periaatepäätökseen hybridistrategian toteuttamisesta rajaliikenteessä ja matkustamisessa. EU- ja Schengen-maiden sisärajatarkastukset korvataan terveysturvallisuustoimilla.

Maahantulon rajoitusten rinnalle otetaan 1.10 käyttöön siirtymäkauden menettelyjä. Siirtymäkauden aikana suositellaan ennakkotestausta matkustajille, jotka tulevat sisärajavalvonnan piirissä olevista EU- ja Schengen-maista, EU:n vihreän listan korkeamman ilmaantuvuuden maista ja muista kolmansista maista välttämättömän syyn perusteella. Korkeamman ilmaantuvuuden maasta palatessaan Suomessa asuva voi halutessaan lyhentää omaehtoista karanteenia siten, että hakeutuu koronatestiin heti Suomeen saavuttuaan ja toiseen testiin aikaisintaan 72 tunnin jälkeen. Tämä helpottaa tarpeellista työmatkaliikennettä.
 
Yritin etsiä vuosittaista kokonaiskuolleisuutta, mutta en löytänyt. Kuolemat per 1000 asukasta kohden ei näytä juurikaan muuttuneen. Trendi on ollut samanlaista (pikkaisen nousevaa vuosittain). Löytääkö joku muu väestön kokonaiskuolleisuutta per vuosi? Voisi kuvitella, että +200t nostaisivat tätä tilastoa? Ja varsinkin, jos vielä epäillään, että todelliset kuolemat ovat +60% päälle.
Ilmoitetut koronakuolemat väestössä on 0.16%.
1616923814462.png

Mistä poimit liittämäsi kuvan? Yritin itsekin löytää tilastoja innoittamanasi, mutta en löytänyt sellaista jossa erikseen todettaisiin sen sisältävän covid-kuolemat.

Vertailun vuoksi sivustolta Mexico Death Rate 1950-2021 oheinen taulukko, joka ei sisällä covid-tapauksia sekä 2020 ja eteenpäin on YK:n projektio:
 

Liitteet

  • covid_mehico.JPG
    covid_mehico.JPG
    41,8 KB · Luettu: 35
Mistä poimit liittämäsi kuvan? Yritin itsekin löytää tilastoja innoittamanasi, mutta en löytänyt sellaista jossa erikseen todettaisiin sen sisältävän covid-kuolemat.

Vertailun vuoksi sivustolta Mexico Death Rate 1950-2021 oheinen taulukko, joka ei sisällä covid-tapauksia sekä 2020 ja eteenpäin on YK:n projektio:
Kappas, jäi lähde näköjään laittamatta. Tässä tämä vielä ja lisätty alkuperäiseen postaukseen.

Joistakin maista löytyy hyvin kokonaiskuolleisuus per vuosi, mutta joistakin en sitten löydä kirveelläkään. Itseäni tuo luku kiinnostaa enempi selkeyden kannalta, kuin kuolemat per 1000 asukasta.
 
Mitä parempi tilanne on maan sisällä, sitä tärkeämpää on estää sen taudin tuleminen rajan yli;

Suomessa voitiin viime kesänä elää suuria festareita lukuunottamatta hyvin normaalia elämää, kun tauti oli täällä tukahdutettu.

Sitten se palasi, ulkomaalaisten vaihto-opiskelijoiden ja siirtotyöläisten mukana, kun sitä rajakontrollia ei saatu kuntoon.



Juuri päin vastoin.

Vaihtoehdot on joko
1) pitää raja vuotamassa ja rajoittaa ihmisten elämää pitkään maan sisällä ja kärsiä tästä paljon

2) tukahduttaa tauti nopeasti ja sen jälkeen pitää tiukka rajakontrolli ja maan sisällä palata melkein normaallin (kuten viime kesä)

3) ei tehdä mitään ja antaa suuren määrän ihmisiä sairastua ja kuolla kuten brasiliassa.
Kohta 2) oikea vastaus kysymykseen:)
Kohta 3) kaukana todellisuudesta ja kukin voi miettiä miksi mahdotonta Suomessa. Eihän Virossa tai Ruotsissakaan ole mitää tramaattista tapahtunut, vaikka korona siellä jyllää monin kertaisena Suomeen verrattuna. Miksi muuten vertaat Brasiliaa Suomeen?
Brasiliassa poliisi tappaa kymmeniä ihmisiä päivässä, Vuosittain tapetaan yli 60000 ihmistä. Brasilian 2016 olympialaisten alta ”siivottiin ” tuhansia katulapsia 9mm. Eli yksinkertaistettuna palkkamurhaajat siivosivat ennen kisoja katulapsia pois. Aivan järkyttävää toimintaa. Eli mitään muuta yhteistä Suomella ei ole kuin, että Vesa Keskisellä taitaa olla brasilialainen vaimo.
Tuossa nyt kuva minkä pitäisi kertoa kaikille, että Suomessa ja lähinaapurissa täysin absurdi ajatuskin verrata Brasiliaa ja meitä:D

95BA2197-5A34-4439-BC0A-27FE048CB0DE.png
 
Jos summaisi viime sysksystä hallituksen pyrkimykset rajaturvallisuuden edistämiseksi:

Ennakkotestiin perustuva malli meni eduskuntaan ja torppattiin perustuslakivaliokunnassa. Sosiaali- ja terveysministeriössä jatkoivat valmistelua, mutta totesivat eri ministeriöiden lausuntojen perusteella, että ei jatkoon.

Syksyllä tuli vielä toinen eli karanteenipohjaisen mallin valmistelu. Se torppattiin hyvin nopeasti lausuntokierroksella tulleen palautteen perusteella.

Vielä syksyllä työstettiin pakolliseen testaukseen perustuvaa mallia. Ylättäen homma karahti samoihin ongelmiin kuten edelliset mallit.

Nyt viimein tuli malli pakollisista terveystarkastuksista, jonka osana pakolliset testit:
Eli nyt tilanne on kokonaisuus, joka sisältää rajapäätökset ja niiden valvonnan, toimijoiden vapaaehtoiset päätökset, kuten Finnairin ja varustamoiden päätökset ennakkotestitodistuksen vaatimisesta, sekä kuntien ja Avien toimenpiteet tartuntatautilain nojalla. Tartuntatautilain mukaiset terveystarkastukset ovat vain osa tätä kokonaisuutta. Koko edellä mainitun lainsäädännön valmistelun yhteydessä STM:n ohjaus on perustunut ensisijaisesti valtioneuvoston raja-periaatepäätökseen, joka painottaa karanteenin merkitystä.
lähde


Tässäkin mallissa ongelmaksi tuli AVI:n tulkinta siitä, että eivät voi tehdä testipäätöksiä isoille massoille. Sittemmin ovat korjanneet tulkintaansa.

Oma kritiikkini koskee lähinnä sitä, että matka viime syksyn yrityksistä saada rajaterveys kuntoon oli liian pitkä. Yritystä ja töitä ovat kyllä asian eteen tehneet. Tosin perehdyttyäni näihin ongelmiin, niin ymmärrän kyllä miksi asiat ovat kestäneet ja samalla ymmärrän miksi Ben Zyskowicz kritisoi perustuslakiovaliokuntaa liian tiukoista tulkinnoista.
 
Olisko siis niin, että voitaisiin myös lopettaa tulonsiirtot isoista kaupungeista maaseudulle? Nythän tuet ovat suurempia mitä huonommin kunnat ovat asiansa hoitaneet.

Vai onko mahdollista, että suurempi koronan ilmaantuvuus rajojen lähellä ja tiiviissä kaupungeissa johtuu muusta kuin ”huonosti hoidetuista asioista”?
Tuo oli nyt turhaa olkiukkoilua, kun yritin pohtia mahdollisia poliittisia tekijöitä päätösten tai niiden tekemättömyyden taustalla. Asioita on mielestäni mielenkiintoista pyöritellä ja yrittää nähdä motivaattoreita ihmisten toiminnassa, en mielestäni ottanut kantaa valtion finanssipolitiikkaan millään tavalla.

Totta kai ilmaantuvuus tiiviissä paikoissa johtuu mm. väestön tiheydestä. Mikä oli pointtisi? En usko että tartuntojen korkeaan määrään on yksittäistä selkeää syytä, vaan se on useiden tekijöiden summa ja eri paikoissa nuo syytkin voivat vaihdella. Tässä mukana on luonnollisesti myös ihmisten oma käytös. Yritin ilmeisesti huonolla menestyksellä miettiä pelkkää aluejakoa pidemmälle; Pääkaupunkiseudulla asuu noin 1,2 miljoonaa ihmistä joista on tähän mennessä rokotettu reilu kymmenen prosenttia (en muista tarkkaa lukua, voi olla 15). Jos päätetään antaa tänne, Turkuun ja muutamalle muulle alueelle enemmän rokotteita, olisi syytä miettiä myös kenelle niitä ensimmäisenä annetaan, ja loppukin järjestys.

Ensimmäisenä minulle tuli mieleen keskittää rokotukset koronasta eniten kärsiville alueille, tai ihmisiin jos sellainen rajaus on mahdollista. Tuon lisäksi voisi keskustelussa olevan mukana esimerkiksi ammattiryhmät, muut koronneen riskin henkilöt, ja sitten ikärymät. Kaikissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa sekä logistiset haasteensa.
 
Tuo oli nyt turhaa olkiukkoilua, kun yritin pohtia mahdollisia poliittisia tekijöitä päätösten tai niiden tekemättömyyden taustalla. Asioita on mielestäni mielenkiintoista pyöritellä ja yrittää nähdä motivaattoreita ihmisten toiminnassa, en mielestäni ottanut kantaa valtion finanssipolitiikkaan millään tavalla.

Totta kai ilmaantuvuus tiiviissä paikoissa johtuu mm. väestön tiheydestä. Mikä oli pointtisi? En usko että tartuntojen korkeaan määrään on yksittäistä selkeää syytä, vaan se on useiden tekijöiden summa ja eri paikoissa nuo syytkin voivat vaihdella. Tässä mukana on luonnollisesti myös ihmisten oma käytös. Yritin ilmeisesti huonolla menestyksellä miettiä pelkkää aluejakoa pidemmälle; Pääkaupunkiseudulla asuu noin 1,2 miljoonaa ihmistä joista on tähän mennessä rokotettu reilu kymmenen prosenttia (en muista tarkkaa lukua, voi olla 15). Jos päätetään antaa tänne, Turkuun ja muutamalle muulle alueelle enemmän rokotteita, olisi syytä miettiä myös kenelle niitä ensimmäisenä annetaan, ja loppukin järjestys.

Ensimmäisenä minulle tuli mieleen keskittää rokotukset koronasta eniten kärsiville alueille, tai ihmisiin jos sellainen rajaus on mahdollista. Tuon lisäksi voisi keskustelussa olevan mukana esimerkiksi ammattiryhmät, muut koronneen riskin henkilöt, ja sitten ikärymät. Kaikissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa sekä logistiset haasteensa.
ja hesankin keississä on postinumeroita mitkä lähes koronavapaita ja sitten on muutamia (varsinkin itähesan) postinumeroita jotka yliedustaa ja reilusti hesan koronaluvuissa
 
Mitä parempi tilanne on maan sisällä, sitä tärkeämpää on estää sen taudin tuleminen rajan yli;

Suomessa voitiin viime kesänä elää suuria festareita lukuunottamatta hyvin normaalia elämää, kun tauti oli täällä tukahdutettu.

Sitten se palasi, ulkomaalaisten vaihto-opiskelijoiden ja siirtotyöläisten mukana, kun sitä rajakontrollia ei saatu kuntoon.



Juuri päin vastoin.

Vaihtoehdot on joko
1) pitää raja vuotamassa ja rajoittaa ihmisten elämää pitkään maan sisällä ja kärsiä tästä paljon

2) tukahduttaa tauti nopeasti ja sen jälkeen pitää tiukka rajakontrolli ja maan sisällä palata melkein normaallin (kuten viime kesä)

3) ei tehdä mitään ja antaa suuren määrän ihmisiä sairastua ja kuolla kuten brasiliassa.
1) Esimerkiksi Skopjen lennot nyt oli täysi vitsi. Olen myös sitä mieltä että pakkotestaus on hyväksyttävää. Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen, johon en vielä saanut vastausta. Jos sut on rokotettu ja käyt ulkomailla, niin joudutko omaehtoiseen karanteeniin? Jos kyllä, niin kauanko tätä ajateltiin jatkaa? Laumasuojaan asti? Siihen asti että viimenenkin ihminen on saanut rokotteen? Siihen asti että viimenenkin ihminen on saanut rokotteen + tehosteen? Vai jatketaanko senkin jälkeen varmuuden vuoksi?

2) Kauanko ajattelit pitää sitä tiukkaa rajakontrollia? Niin kauan että korona häviää maapallolta? Minkä maan kansalaisiin tätä rajoitusta sitten käytetään? Kaikkien, vaikka ei olisi yhtään tartuntaa, mutta kun niiden naapurimaassa on?

3) Suomessa on tehty asioita ja sen takia täällä on Euroopan parhaimpia, ellei paras tilanne.

Jos Suomen tekemillä rajoituksilla ole mitään vaikutusta (väestötiheys, introvertteys jne argumentit), niin sitten ne kannattanee purkaa kaikki samantien pois.

Toki ennakoiden pitäisi rajakontrollia tehdä, mutta hankalaa se on. Rajoja ei kuitenkaan "voi" pitää loputtomiin kiinni. Se on helppo huudella jos ei omaa elämää asiat koske.
 
Ravintolasulku jatkuu (ainakin) 3 viikkoa. Lapin ravintola-ala ottaa nyt aika ison hitin pääsiäisen aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaiset alat toipuvat kyllä, kun korona väistyy joskus ensi vuonna. Sitä ennen turha tukea turhia yrityksiä. Halvempaa maksaa minimitoimeentuloa työttömille.
 
Ja lopuksi kaikkein paras pätkä eli jotta tämmöisen lain saisi säätää niin sitä olisi pitänyt valvoakin, nyt on niin diippiä settiä että taitaa mennä suosittelijoiden ymmärryksen ylitse :) :
” – Testitodistuksen vaatiminen kaikilta maahan saapuvilta olisi käytännössä sääntelyn tehokkuuden ja välttämättömyyden vuoksi edellyttänyt, että todistukset myös tarkastetaan kaikilta Suomeen saapuvilta. Tilanteessa, jossa sisärajavalvontaa ei olisi palautettu, tämä olisi käytännössä ollut mahdotonta toteuttaa, sillä rajanylityspaikoilla ei olisi ollut viranomaisia näitä todistuksia tarkastamassa.”​
Tämä STM:n asenne, että voisi säännellä vain sitä, mitä kyetään aina vesitiiviisti valvomaan, on aivan käsittämätön. Eihän lain noudattamista muutenkaan valvota kattavasti vaan lähinnä sattumanvaraisesti (esim. tulli rajoilla tai liikennevalvonta).

Jo uhka siitä, että ilman todistusta matka päättyisi rajalle, riittäisi siihen, että valtaosa testitodistuksen hankkisi.
 
Ravintolasulku jatkuu (ainakin) 3 viikkoa. Lapin ravintola-ala ottaa nyt aika ison hitin pääsiäisen aikana.
"Ravintoloiden sulkutoimet koskevat seuraavan kolmen viikon aikana koko maata lukuun ottamatta Ahvenanmaata, Etelä-Pohjanmaata, Kainuuta ja Keski-Pohjanmaata. Lapissa ravintoloiden sulkeminen koskee vain Kittilän kuntaa." Näin kertoo IS / STT. Levillä tullee hittiä.
 
Tämä STM:n asenne, että voisi säännellä vain sitä, mitä kyetään aina vesitiiviisti valvomaan, on aivan käsittämätön

Kyseessä taisi olla oikeusministeriön lausunto, minkä mukaan valvomattomat rajat olisi suoraan vaikuttanut ehdotetun sääntelyn tehokkuuden ja välttämättömyyden arviointiin.
 
"Ravintoloiden sulkutoimet koskevat seuraavan kolmen viikon aikana koko maata lukuun ottamatta Ahvenanmaata, Etelä-Pohjanmaata, Kainuuta ja Keski-Pohjanmaata. Lapissa ravintoloiden sulkeminen koskee vain Kittilän kuntaa." Näin kertoo IS / STT. Levillä tullee hittiä.

Eikös Lapissa ja Levillä vierailevat vastuulliset ihmiset muutenkin oleile mökeissään ja nauttivat ulkoilmasta vain, ainakin puheidensa mukaan tekevät. Myös ruuan ulosmyyntiä ei kaiketi ole kielletty, niin ihmiset voivat noutaa ruokansa mökkeihinsä kuten aikaisemminkin ovat tehneet(?).
 
ja hesankin keississä on postinumeroita mitkä lähes koronavapaita ja sitten on muutamia (varsinkin itähesan) postinumeroita jotka yliedustaa ja reilusti hesan koronaluvuissa
Ei toi enää oo niin selkeä, kyllä se sieltä hissukseen leviää joka puolelle, alussa varmaan Itä-Helsingin lähiöt yliedustivat selvästi. Siinä mielessä on varmaan järkevää tosiaan sammuttaa siellä, missä tuli palaa, se tulee auttamaan kaikkia alueita pitemmän päälle.

Tässä esim. muutamia poimintoja viimeisimmästä julkaisusta (24.3.), lopussa esiintyvyys 100 000 asukasta kohden viimeisen 14 vrk ajalta, valitsin mukaan selkeitä ei-mamualueita, jotta erojen kaventuminen näkyy :) Koko Helsingin esiintyvyys oli 460, joten kaikki alla olevat alueet yliedustavat Helsingin tasolla.

00980 Etelä-Vuosaari 940
00500 Sörnäinen 873
00130 Kaartinkaupunki Gardesstaden 820
00530 Kallio 685
00930 Itäkeskus-Marjaniemi 669
00150 Eira - Hernesaari 617
00140 Kaivopuisto - Ullanlinna 616

Yllätteän sitten ne alueet, joilla koronaa ei juuri esiinny, ovat harvaan asuttuja pientalovaltaisia alueita.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toi enää oo niin selkeä, kyllä se sieltä hissukseen leviää joka puolelle, alussa varmaan Itä-Helsingin lähiöt yliedustivat selvästi. Siinä mielessä on varmaan järkevää tosiaan sammuttaa siellä, missä tuli palaa, se tulee auttamaan kaikkia alueita pitemmän päälle.

Tässä esim. muutamia poimintoja viimeisimmästä julkaisusta (25.3.), lopussa esiintyvyys 100 000 asukasta kohden viimeisen 14 vrk ajalta, valitsin mukaan selkeitä ei-mamualueita, jotta erojen kaventuminen näkyy :)

00980 Etelä-Vuosaari 940
00500 Sörnäinen 873
00130 Kaartinkaupunki Gardesstaden 820
00530 Kallio 685
00930 Itäkeskus-Marjaniemi 669
00150 Eira - Hernesaari 617
00140 Kaivopuisto - Ullanlinna 616

Yllätteän sitten ne alueet, joilla koronaa ei juuri esiinny, ovat harvaan asuttuja pientalovaltaisia alueita.

No tossa on hallituksen pää-äänenkannattaja Kallu-Sörnäinen halunnut selkeästi tukea ulkonaliikkumiskieltosuunnitelmia.
kartta-iso-suomi-240321.png

Huomaa, miten kaikki 500 ylöspäin trunkatoidaan samaan värisävyyn.

Espoon lineaarinen kartta on helpompi lukea. Suvela, Matinkylä ja Otaniemi erottuvat :hmm:

Koronatartuntakartta_vko12_FI.jpg
 
postinumeroittain vaihtelu jopa viikottain on aika suurta (Helsingissä kaartinkaupunki on yllättäen ollut jatkuvasti erittäin korkealla) joten HUS:in alueella vois jakaa koko HUS ikäjärjestyksessä. Ehkä niin että opettajat ja lastentarhojen henkilökunta jonon etupäässä.

Vaikka mitä erilaisia variaatioita eri ammattien "tärkeysjärjestyksestä" voidaan tehdä, jokaisella on siihen oma mielipide mutta onko siitä jotain oikeaa apua. Selkeä ikäjärjestysjako olisi helppo ja taatusti tasapuolinen.

HUS:in alueella myös työssäkäyntialue on laaja, se 50-100km/suunta ei ole mikään työmatka jonka vuoksi postinumerojako ei ole toimiva ratkaisu. Samalla persu-nillittäjät voivat lopettaa sen mamut saa ensin itku-virsi valituksen kun koko alue saa samassa järjestyksessä.
 
postinumeroittain vaihtelu jopa viikottain on aika suurta (Helsingissä kaartinkaupunki on yllättäen ollut jatkuvasti erittäin korkealla) joten HUS:in alueella vois jakaa koko HUS ikäjärjestyksessä. Ehkä niin että opettajat ja lastentarhojen henkilökunta jonon etupäässä.

Vaikka mitä erilaisia variaatioita eri ammattien "tärkeysjärjestyksestä" voidaan tehdä, jokaisella on siihen oma mielipide mutta onko siitä jotain oikeaa apua. Selkeä ikäjärjestysjako olisi helppo ja taatusti tasapuolinen.

HUS:in alueella myös työssäkäyntialue on laaja, se 50-100km/suunta ei ole mikään työmatka jonka vuoksi postinumerojako ei ole toimiva ratkaisu. Samalla persu-nillittäjät voivat lopettaa sen mamut saa ensin itku-virsi valituksen kun koko alue saa samassa järjestyksessä.
Politiikkaa ei saisi sotkea mukaan, vaikka siinä vääjäämättä niin käy. Jos epidemia pysähtyisi nopeammin niin, että rokotettaisiin mamut ja bilettävät nuoret, niin totta kai niin pitäisi tehdä. Mutta demokratia ei ole täydellinen järjestelmä :)

Lisäksi on selvästi katsottu, että rokotuksilla halutaan estää kuolemia, joten silloin epidemian pysäyttäminen ei välttämättä ole prio 1, koska esim. niitä hoivakotivanhuksia rokottamalla saadaan varmaan kuolemat nopeasti alas, vaikkei sillä epidemian kulkuun juuri vaikuteta.
 
Politiikkaa ei saisi sotkea mukaan, vaikka siinä vääjäämättä niin käy. Jos epidemia pysähtyisi nopeammin niin, että rokotettaisiin mamut ja bilettävät nuoret, niin totta kai niin pitäisi tehdä. Mutta demokratia ei ole täydellinen järjestelmä :)

Tuohon kun otetaan vielä läskit, tupakoivat ja pikaruokaa ahmivat huonoja elintapoja harrastavat ovat lisäksi rokotuksen etulinjassa niin huomataan että se 30-50v terveet elintavat omaava suomalaissyntyinen hetero mies/nainen on viimeinen joka sen rokotuksen saisi. Mutta epidemian pysäyttämisen takia näin juuri pitäisi tehdä. Eri asia onko se moraalisesti oikein.
 
Tuohon kun otetaan vielä läskit, tupakoivat ja pikaruokaa ahmivat huonoja elintapoja harrastavat ovat lisäksi rokotuksen etulinjassa niin huomataan että se 30-50v terveet elintavat omaava suomalaissyntyinen hetero mies/nainen on viimeinen joka sen rokotuksen saisi. Mutta epidemian pysäyttämisen takia näin juuri pitäisi tehdä. Eri asia onko se moraalisesti oikein.
Niin, ei se varmaan yksilöiden kannalta kovin oikeudenmukaista olisikaan, vaikka saattaisi olla yhteisön kannalta nopein tie ulos kriisistä ehkäpä jopa vähemmillä vaurioilla. Mutta käytännön toteutus onnistuu toki vain diktatuurissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom