Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 917
Siis sä oikeasti vertaat koronapassia lupaan raiskata muita? Kenellekään ei pakotettu koronapiikkiä ja jos et ottanut piikkiä, niin tiettynä aikavälinä et päässyt baariin. Onpa hirvittävää. Itse en äkkiseltään muista kertaakaan edes käyttäneeni koronapassia vaikka piikit otinkin.
Koronapassia voisi verrata lähinnä turvavyön käyttöpakkoon. Sekin on varmasti monen tulkinnan mukaan puuttumista 'keholliseen koskemattomuuteen', mutta niin vain autonkuljettaja voi matkustajia vaatia noudattamaan ohjeistusta. Terveydellisin perustein turvavyötä ei myöskään tarvitse käyttää, mutta ns. kaikkiin laitteisiin ei yksinkertaisesti ilman sitä pääse.

Suurin osa koronarokotteisiin Suomessa kriittisesti suhtautuneista on kansallisen rokotusohjelman läpikäyneitä, ja yleisesti rokotteisiin myönteisesti suhtautuvia.
Näinköhän ovat yleisesti rokotteisiin myönteisesti suhtautuvia? Onko asiasta tutkimusta? Joka tapauksessa valtava enemmistö kansasta suhtautui koronarokotteeseen positiivisesti ja rokotteen otti.
 
Liittynyt
08.06.2020
Viestejä
63
Kyllä minä ainakin olen ottanut useita eri rokotteita elämäni aikana. Influenssa- ja koronarokotteet olen jättänyt väliin koska en niitä tarvitse.
Olenko siis teidän mielestä rokotevastainen?
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 917
Kyllä minä ainakin olen ottanut useita eri rokotteita elämäni aikana. Influenssa- ja koronarokotteet olen jättänyt väliin koska en niitä tarvitse.
Olenko siis teidän mielestä rokotevastainen?
Vähemmistöä joka tapauksessa. Rokotevastaisuus on sitten määrittelystä (ja perusteluista) kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 420
Kyllä minä ainakin olen ottanut useita eri rokotteita elämäni aikana. Influenssa- ja koronarokotteet olen jättänyt väliin koska en niitä tarvitse.
Olenko siis teidän mielestä rokotevastainen?
Et välttämättä. Riippuu oletko nostanut hirveän haloon asiasta. Yleensä nämä rokotevastaiset mesoavat "En varmaan ota mitään rokotetta kun siitä tulee 5G aivoihin ja blaablaablaa".

Meilläkin töissä ainakin yksi henkilö on allerginen jollekin rokotteissa käytetylle apuaineelle joten ymmärrän että hän ei rokotteita ota ellei ole ihan varma ettei kyseistä ainetta rokotteessa ole. Toinen tapaus taas on muutenkin vähän ihme tyyppi ja yleensä vastustaa vähän kaikkea ihan vastustamisen ilosta ja samalla yrittää puoliväkisin tyrkyttää jotain kaupittelemiaan ravintolisä/vitamiinivalmisteita.

Töissähän tuosta rokottamattomuudesta tuli ihan mielenkiintoisia juttuja kun tietyt asiakkaat vaativat esimerkiksi koronatestejä ennen heidän tiloihin saapumista tai jopa rokotteita. Oli naapuriosastolla aika mielenkiintoisia työjärjestelyitä kun osa ei halunnut/jaksanut vähän väliä tehdä testejä "turhaan" tai ei ollut rokotteita ottanut. Itsepä kärsivät kun kieltäytyivät, saivat sitten tehtäväkseen kaikki paskahommat kun asiakaskeikoille ei voinut mennä.
 
Liittynyt
08.06.2020
Viestejä
63
Et välttämättä. Riippuu oletko nostanut hirveän haloon asiasta. Yleensä nämä rokotevastaiset mesoavat "En varmaan ota mitään rokotetta kun siitä tulee 5G aivoihin ja blaablaablaa".

Meilläkin töissä ainakin yksi henkilö on allerginen jollekin rokotteissa käytetylle apuaineelle joten ymmärrän että hän ei rokotteita ota ellei ole ihan varma ettei kyseistä ainetta rokotteessa ole. Toinen tapaus taas on muutenkin vähän ihme tyyppi ja yleensä vastustaa vähän kaikkea ihan vastustamisen ilosta ja samalla yrittää puoliväkisin tyrkyttää jotain kaupittelemiaan ravintolisä/vitamiinivalmisteita.

Töissähän tuosta rokottamattomuudesta tuli ihan mielenkiintoisia juttuja kun tietyt asiakkaat vaativat esimerkiksi koronatestejä ennen heidän tiloihin saapumista tai jopa rokotteita. Oli naapuriosastolla aika mielenkiintoisia työjärjestelyitä kun osa ei halunnut/jaksanut vähän väliä tehdä testejä "turhaan" tai ei ollut rokotteita ottanut. Itsepä kärsivät kun kieltäytyivät, saivat sitten tehtäväkseen kaikki paskahommat kun asiakaskeikoille ei voinut mennä.
Kyllä se oli vastapuoli, joka sen haloon nosti. Jos vaikka kahvitauolla puhuttiin rokotteista (mikä itsessään jo absurdi keksustelunaihe töissä) niin osa sanoi että ottaa rokotteet ja osa sanoi ettei ota. Niin jälkimmäisiä kohtaan alkoi syyttely ja saarnaus. Tähän onneksi työnanataja puuttui eikä rokotustilanne ole muutenkaan vaikuttanut töihin millään tavalla, eikä sitä toki ole työnanatajan toimesta kyseltykään.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Siis sä oikeasti vertaat koronapassia lupaan raiskata muita? Kenellekään ei pakotettu koronapiikkiä ja jos et ottanut piikkiä, niin tiettynä aikavälinä et päässyt baariin. Onpa hirvittävää. Itse en äkkiseltään muista kertaakaan edes käyttäneeni koronapassia vaikka piikit otinkin.

Virallisen näkemyksen mukaan koronapiikeistä oli hyötyä. Siitä voidaan toki kiistellä oliko näin ja jos oli, niin kuinka paljon. Täytyy kuitenkin muistaa, että tautia pidettiin yleisvaarallisena ja voimakkaasti leviävänä (mitä ainakin alkuvaiheen variantit olivatkin) ja silloin täytyy tehdä ikäviäkin päätöksiä leviämisen rajoittamiseksi. Päätökset tehdään senhetkisen parhaan tiedon varassa ja on aika perkeleen hankalaa ennakoida mihin suuntaan tulevat variantit kehittyvät.

Kerrohan nyt vielä, että korona oli ”pelkkä nuha” ja rokotteet ”myrkkypiikkejä”?
Kuka vertasi koronapassia ajokorttiin! :facepalm:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kyllä minä ainakin olen ottanut useita eri rokotteita elämäni aikana. Influenssa- ja koronarokotteet olen jättänyt väliin koska en niitä tarvitse.
Olenko siis teidän mielestä rokotevastainen?
Pahimpien öyhöttäjien mielestä kyllä, kuten minäkin...
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Vähemmistöä joka tapauksessa. Rokotevastaisuus on sitten määrittelystä (ja perusteluista) kiinni.
Omat perustelut oli, että halusin ensin katsoa onko rokotteesta hyötyä, tuleeko siitä sivoireita ja onko se tarpeellinen ikäryhmälle, jossa itse olen. Ilman näitä tietoja ei voi tehdä hyöty/haitta arvioita, jonka perusteella päättää kannattaako ottaa vai ei. Kyllä näillä kriteereilla aika monessa paikassa sai rokotevastaisen tai antivaxxerin leiman.

Näin jälkikäteen katsottuna ottamatta jättäminen oli oikea ratkaisu. Omalle ikäryhmälle tuo ei ollut tarpeellinen (tämä oli oikeastaan tiedossa jo ennen kuin rokotteet tulivat tarjolle). Hyötyä rokotteesta ei juurikaan ollut vaan jokainen sai tuon taudin jokatapauksessa ja vakavuus oli aika lailla sama riippumatta otetuista rokotteista. Ja nyt viime aikoina vihdoin on alettu myöntämään, että rokotteissa saattaa olla sivuvaikutuksia.

Sitä paitsi ainahan tuossa olisi ollut optio ottaa ne rokotteet myöhemminkin, ja niin olisin tehnyt, jos olisi alkanut näyttämään siltä että niistä on merkittävästi hyötyä ja merkittäviä sivuvaikutuksia ei ole. Mutta noin ei käynyt.
 

mutsison

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
65
Ei mua ainakaan kiinnosta hevon vittuakaan kuka on ottanut ja kuka ei rokotteen. Vapaa maa, niin tehkööt jokainen ihan niin kuin haluaa.

Minulla 3 koronarokotetta koska jonkinmoinen riskiryhmäläinen olen.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
986
Ei mua ainakaan kiinnosta hevon vittuakaan kuka on ottanut ja kuka ei rokotteen. Vapaa maa, niin tehkööt jokainen ihan niin kuin haluaa.

Minulla 3 koronarokotetta koska jonkinmoinen riskiryhmäläinen olen.
Minulla on pari rokotetta otettunsa.
Olen miettinyt tuota käsitettä "riskiryhmäläinen" Nytkö se sinulle selvisi? Etkö ollut aikaisemmin? Eristäydytkö nykyisin maailmasta? Tai et ole riskiryhmäläinen tulevaisuudessa, minkä tahansa flunssan iskiessä?
Jotenkin tuntuu, että nyt lanseerattiin sellainen termi, joka olisi kaikkien ihmisten pitänyt tajuta aikaisemminkin. Jos olet vanha, ylipainoinen, monella perussairauksella varustettu tai omaat jotain muita asiaan liittyviä hyviä comboja, niin eikö sinulla ole käynyt aikaisemmin (ennen koronaa) mielessä, että olet todennäköisesti seuraavien joukossa liittymään kirkkomaan kuoppakomppanjaan? Tai jos suojaudut nyt tältä koronalta, niin sitten kaikki on hyvin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 454
Jotenkin tuntuu, että nyt lanseerattiin sellainen termi, joka olisi kaikkien ihmisten pitänyt tajuta aikaisemminkin
Ole hyvä:
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
986
Ole hyvä:
Edelleen, minulla ei ole mitään epäselvyyttä, mikä tai ketkä kuuluvat tämän termin alle.
Kysyn vain, että eivätkö he tienneet? Ihan nyt näin heittona, että vuonna korona useampi työkaveri kirkui tätä termiä ja en ole koskaan aikaisemmin heidän kuullut sitä käyttävän, vaikka ihan vain katsomalla heitä, en ehkä tekisi kauhean tarkkoja suunnitelmia eläkepäiville.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 454
Edelleen, minulla ei ole mitään epäselvyyttä, mikä tai ketkä kuuluvat tämän termin alle.
Kysyn vain, että eivätkö he tienneet? Ihan nyt näin heittona, että vuonna korona useampi työkaveri kirkui tätä termiä ja en ole koskaan aikaisemmin heidän kuullut sitä käyttävän, vaikka vain ihan katsomalla heitä, en ehkä tekisi kauhean tarkkoja suunnitelmia eläkepäiville.
Oletko varma ettei mitään epäselvyyttä, tekstin perusteella en ole vakuuttunut, että puhut tuosta tautikohtaisena käsitteenä?

Käsittääkseni vaikka influenssallakin on (hieman) eri riskiryhmät kuin koronalla, puhumattakaan linkin takana mainituista seulonnoista muihin sairauksiin liittyen.

Ja korona nyt vain oli vähän normielämää suurempi akuutti riski, että vaikka olisikin riskiryhmäsaä saada sydänkohtaus kahdenkymmenen vuoden päästä, jos elintavat ei muutu, niin ehkä se riskiryhmäläisyys ei tule siinä samalla tavalla puheeksi kuin korona, jonka itämisaika oli päiviä, ja tarttuvuus korkea...
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 216
Ei vaarallinen ~99 %:lle mutta passilla estettiin rokottamattomilta pääsy kuntosalille, uimahalliin, baariin, elokuvateatteriin jne jne. Lisäksi passin aikaan pyöri pääasiassa lievempi variantti joten passin perustelu meni jo siinä. No toivottavasti passia käyttäneet ja sitä kannattaneet ovat joskus itse syrjittävinä, karma on narttu.. ;)
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
986
Oletko varma ettei mitään epäselvyyttä, tekstin perusteella en ole vakuuttunut, että puhut tuosta tautikohtaisena käsitteenä?

Käsittääkseni vaikka influenssallakin on (hieman) eri riskiryhmät kuin koronalla, puhumattakaan linkin takana mainituista seulonnoista muihin sairauksiin liittyen.

Ja korona nyt vain oli vähän normielämää suurempi akuutti riski, että vaikka olisikin riskiryhmäsaä saada sydänkohtaus kahdenkymmenen vuoden päästä, jos elintavat ei muutu, niin ehkä se riskiryhmäläisyys ei tule siinä samalla tavalla puheeksi kuin korona, jonka itämisaika oli päiviä, ja tarttuvuus korkea...
En nyt ymmärrä tätä jankkaamista. Varmasti kaikilla eri taudeilla on omat riskiryhmänsä, mutta kyllä flunssaan ja influenssaan kuolee pääsääntöisesti ihan mitä tahansa riskiryhmäläisiä. Eikös se flunssa ole ihan kärkijoukoissa, kun tulet vanhaksi?
Sydänkohtaus kahdenkymmenen vuoden päästä on sellainen minun ja monen muun itsestään huolta pitävän kuolinsyy. (ja toivottavasti se on sellainen massiivinen sydäri, josta ei toivuta. En toivoisi viettäväni aikaa vaipoissa, ehkä yksi hoitaja per sata potilasta tai sitten vähintään toivon dementiaa, ettei mitään muistikuvia synny)
Sydänkohtaus, aivoinfarkti tai flunssaan kuoleminen ensi viikolla on sen sijaan ihan todennäköistä monelle riskiryhmäläiselle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei vaarallinen ~99 %:lle mutta passilla estettiin rokottamattomilta pääsy kuntosalille, uimahalliin, baariin, elokuvateatteriin jne jne. Lisäksi passin aikaan pyöri pääasiassa lievempi variantti joten passin perustelu meni jo siinä. No toivottavasti passia käyttäneet ja sitä kannattaneet ovat joskus itse syrjittävinä, karma on narttu.. ;)
Kyllähän rokottamaton sai passin kun sairasti koronan, itselläkin oli sellainen ja olin niin turvallinen :facepalm:
 

mutsison

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
65
En nyt ymmärrä tätä jankkaamista. Varmasti kaikilla eri taudeilla on omat riskiryhmänsä, mutta kyllä flunssaan ja influenssaan kuolee pääsääntöisesti ihan mitä tahansa riskiryhmäläisiä. Eikös se flunssa ole ihan kärkijoukoissa, kun tulet vanhaksi?
Sydänkohtaus kahdenkymmenen vuoden päästä on sellainen minun ja monen muun itsestään huolta pitävän kuolinsyy. (ja toivottavasti se on sellainen massiivinen sydäri, josta ei toivuta. En toivoisi viettäväni aikaa vaipoissa, ehkä yksi hoitaja per sata potilasta tai sitten vähintään toivon dementiaa, ettei mitään muistikuvia synny)
Sydänkohtaus, aivoinfarkti tai flunssaan kuoleminen ensi viikolla on sen sijaan ihan todennäköistä monelle riskiryhmäläiselle.
Sori nyt vaan, mutta näistä sun horinoistasi ei ota oikein selvää. Mieti nyt vähän tuota ulosantia ja jatka sitten uudestaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 451
Omassa pienessä kuplassani ei kenelläkään ollut vakavaa koronaa mutta nuorille kehittyi opiskelu, käytös ja psykologia häiriötä. Lisäksi 3 tuttavan firmat menivät nurin. Mutta se on vain minun kuplani.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sairastettu korona vastasi yhtä piikkiä. Eli ei riittänyt passin saamiseksi.
Ja taas väärin :facepalm:


"Koronapassi sairastetun koronan perusteella: Sairastamistodistus on saatavilla 11 vuorokauden kuluttua positiivisesta koronatestistä. Se toimii koronapassina 180 vuorokauden ajan todetusta covid-tartunnasta."

Puoliso joka sairaanhoitaja ei saannut yhtään piikkiä ja oli sairaalassa töissä täysin normaalisti ja hänelläkin oli koronapassi, että niin toimiva systeemi oli se!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 454
Puoliso joka sairaanhoitaja ei saannut yhtään piikkiä ja oli sairaalassa töissä täysin normaalisti ja hänelläkin oli koronapassi, että niin toimiva systeemi oli se!
No eikö se sitten toiminut, olettaen, että tuo oli sairastamalla saatu?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
No eikö se sitten toiminut, olettaen, että tuo oli sairastamalla saatu?
Ihmiset pakotettiin ottamaan rokote koska muita pitää suojella oli selitys.

Silti osan ei tarvinnut ottaa rokotetta vaikka ei ollut edes sairastettua koronaa.

Mulle on ihan sama jos ihmiset ottaisi vaikka kymmenen rokotetta vuodessa, mutta kun ruvetaan pakottamaan niin siinä menee ymmärryksen yli ja vieläkään terveydenhuoltoa ei ole saatu toimimaan, päinvastoin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
Voiko riskiryhmään 1 kuuluva saada Hesassa 6. rokotteen, kun edell. kulunut väh. 3kk?

edit: Ei voi, ilman lääkärin puoltoa. Kysyin äsken jostain kaupungin terveyschatista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Ei vaarallinen ~99 %:lle mutta passilla estettiin rokottamattomilta pääsy kuntosalille, uimahalliin, baariin, elokuvateatteriin jne jne. Lisäksi passin aikaan pyöri pääasiassa lievempi variantti joten passin perustelu meni jo siinä. No toivottavasti passia käyttäneet ja sitä kannattaneet ovat joskus itse syrjittävinä, karma on narttu.. ;)
Kuolleisuus oli alkuperäisillä varianteilla aluksi yli 1% (n. 1.4%) joten "ei vaarallinen 99%lle" on melkoisen valheellinen väite.

Oli käytännössä vaarallinen kaikille eläkeläisikäisille sekä myös joillekin huonokuntoisille tai kroonisia sairauksia omaaville selvästi nuoremmillekin. Ja näitä ihmisiä on yhteensä aika paljon enemmän kuin prosentti väestöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 701
Ihmiset pakotettiin ottamaan rokote koska muita pitää suojella oli selitys.

Silti osan ei tarvinnut ottaa rokotetta vaikka ei ollut edes sairastettua koronaa.

Mulle on ihan sama jos ihmiset ottaisi vaikka kymmenen rokotetta vuodessa, mutta kun ruvetaan pakottamaan niin siinä menee ymmärryksen yli ja vieläkään terveydenhuoltoa ei ole saatu toimimaan, päinvastoin.
Itsekin otin toisen rokotteen lähinnä siksi kun peloteltiin koronapassilla. Ja en halunnut riskeerata että olisi kiellettyä mennä harrastuksiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 276
Itsekin otin toisen rokotteen lähinnä siksi kun peloteltiin koronapassilla. Ja en halunnut riskeerata että olisi kiellettyä mennä harrastuksiin.
Otin peräti kolmannen kun ennakoin että show jatkuu. Lisäksi sehän meni ikään kuin samaan konkurssiin - jos on vetänyt samasta pussista jo kahdesti huonoa katupiriä, ei liene suuri riski ottaa kolmaskin kerta ja sillä kertaa puolikas annos. Toki siitä kolmannesta tuli vielä sairaammaksi kuin toisesta. Tietoahan oli tarjolla, mutta ihminen ei tee kaikkia päätöksiään täysin rationaalisesti, edes jokseenkin rationaalisena itseään pitävä. Myös ryhmäpaine, sosiaalinen väkivalta ja yleinen ilmapiiri vaikuttaa jokaiseen riippumatta siitä, miten vahvaksi itsensä luulee ja joskus peräti sen takia. Olihan se jo sitäpaitsi nähty, miten orwellilaisesti suomalaiset alistuvat larppaamaan, kun ihmisiltä alettiin evätä pääsyä "computer says no" -tilanteiden takia. Koen tulleeni kusetetuksi, mutta toisaalta en pidä todennäköisenä että kärsisin vakavia haittoja ottamistani lääkkeistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 138
Itsekin otin toisen rokotteen lähinnä siksi kun peloteltiin koronapassilla. Ja en halunnut riskeerata että olisi kiellettyä mennä harrastuksiin.
Teitpä tyhmästi. Lääketieteellisten toimien ei koskaan, ei ikinä, pitäisi perustua muihin kuin lääketieteellisiin tarpeisiin. Sinä otit tuotteen, jotta pääsisit harrastukseesi. Tai oikeastaan pelkästä uhasta, ettet pääsisi.

Jengi piikittää itseään, jotta pääsee pelaamaan padelia.

Ei hemmetti.. Ei hemmetin hemmetti.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itsekin otin toisen rokotteen lähinnä siksi kun peloteltiin koronapassilla. Ja en halunnut riskeerata että olisi kiellettyä mennä harrastuksiin.
Onneksi ei vaikuttanut omiin harrastuksiin, mutta en mä ota rokotetta sen takia että pääsen harrastuksiin, vaan sen takia etten sairastu vakavasti tai jopa kuole.

Taas yksi esimerkki miten virheellisesti passin kanssa toimittiin ja vain pelolla ja uhkailulla saatiin rokotuskattavuus ylös. :facepalm:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 451
5 piikkiä otettuna ja vain jotta pääsee matkustamaan helposti. Ehkä sen viidennen olisi voinut välttää, jos olisi tehnyt jonkin moisen määrän papereita ja suostunut elämään kylmärinki perseen ympärillä siitä, että Euroopassa hyväksytään kiinalaisia todistuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 149
Covid tuli ja meni mutta tuntuu edelleen porukoilla ottavan koville se miten sitä hoidettiin. Tämä ketju voitaisiin laittaa säppiin.
Mitään uutta kerrottavaa viruksesta ei ole eikä tule kuin samojen asioiden vänkäämistä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Omat perustelut oli, että halusin ensin katsoa onko rokotteesta hyötyä, tuleeko siitä sivoireita ja onko se tarpeellinen ikäryhmälle, jossa itse olen. Ilman näitä tietoja ei voi tehdä hyöty/haitta arvioita, jonka perusteella päättää kannattaako ottaa vai ei. Kyllä näillä kriteereilla aika monessa paikassa sai rokotevastaisen tai antivaxxerin leiman.

Näin jälkikäteen katsottuna ottamatta jättäminen oli oikea ratkaisu. Omalle ikäryhmälle tuo ei ollut tarpeellinen (tämä oli oikeastaan tiedossa jo ennen kuin rokotteet tulivat tarjolle). Hyötyä rokotteesta ei juurikaan ollut vaan jokainen sai tuon taudin jokatapauksessa ja vakavuus oli aika lailla sama riippumatta otetuista rokotteista. Ja nyt viime aikoina vihdoin on alettu myöntämään, että rokotteissa saattaa olla sivuvaikutuksia.

Sitä paitsi ainahan tuossa olisi ollut optio ottaa ne rokotteet myöhemminkin, ja niin olisin tehnyt, jos olisi alkanut näyttämään siltä että niistä on merkittävästi hyötyä ja merkittäviä sivuvaikutuksia ei ole. Mutta noin ei käynyt.
Itsellä oli aika samat setit, jäin tarkkailemaan, että miten rokotteen ottaneille keskimäärin käy, ja alkaako nuorempaa sakkia kuolemaan jos ei ole otettu.

Tietenkin välttelin järkevissä määrin turhaa ihmismassoissa notkuntaa, ja käytin (oikeaoppisesti) FFP2 maskia viime kuuhun asti kaupoissa yms.

Baareissa en käy muutenkaan, kun on aika typerää touhua, joten eipä tuo juurikaan elämää rajoittanut, paitsi salilla ei uskaltanut käydä.

Kyllähän tuota jotkut läheiset ja tutut koitti painostaa ottamaan, mutta omien päätelmien ja tutkimusten katselun perusteella arvelin, ettei tuolle ole tarvetta.

Nyt näin "koronan jälkeen" havainnot:

A) kaikki muut läheiset, työkaverit ja tutut on sairastaneet koronan paitsi minä, vaikka kaikki muut oli rokotettuja
B) usealla tuntemallani on ollut rokotuksiin liittyviä oireita, sattumaa tai sitten ei? Yksi kuoli johonkin sydän/keuhkohommaan, yksi hyväkuntoinen tyyppi töissä sai sydänveritulpan, yhdellä alkoi tinnitys, usealla jotain lievää epämääräistä oiretta. Yhdellä lähti hetkeksi näkö
C) maskin käytön vuoksi en ole nyt normaaleja flunssia saanut pariin vuoteen juuri lainkaan, aikaisemmin niitä saattoi tulla 5x vuoteen

Se, miten olisi käynyt jos rokotteita ei olisi ollenkaan onkin sitten eri juttu, varmasti monelle noista oli hyötyäkin ja osa sivuvaikutuksista voi olla sattumaa sekä ilman rokotetta olisivat voineet olla pahempiakin. Ja nuo sivuvaikutuksetkin tuli usein henkilöille jotka on hyvässä kunnossa, ei käytä päihteitä jne.

Sinällään mielenkiintoista, että täyden rokotussarjan ottaneet on tuon saaneet useammankin kertaa, ja itse en vielä tai sitten on ollut hyvin lievänä. Tietysti se vaikuttaa, että käytin maskia. mutta toisaalta nyt on tullut käytyä 6-7kk salilla 4x viikossa eikä ole vielä tarttunut
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo se aika helposti vääristää kun seuraa vain oman lähipiirin tapauksia. Sen takia tutkimuset yms tehdään riittävän isolla otannalla eikä millään kaverinkaiman fiiliksillä tai pienen kohderyhmän tuntemuksilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 822
A) kaikki muut läheiset, työkaverit ja tutut on sairastaneet koronan paitsi minä, vaikka kaikki muut oli rokotettuja
Mistäs tiedät ettei oireeton tai matalaoireinen mennyt läpi?

Sehän tässä on ikävä juttu että kukaan ei voi ennakkoon tietää kuinka se tauti juuri omalla kohdalla oirehtii.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Covid tuli ja meni mutta tuntuu edelleen porukoilla ottavan koville se miten sitä hoidettiin. Tämä ketju voitaisiin laittaa säppiin.
Mitään uutta kerrottavaa viruksesta ei ole eikä tule kuin samojen asioiden vänkäämistä.
Näin jälkikäteenhän ne faktat vasta on tiedossa ja voidaan paremmin arvioida että hoidettiinko hyvin vai huonosti.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 269
Näin jälkikäteenhän ne faktat vasta on tiedossa ja voidaan paremmin arvioida että hoidettiinko hyvin vai huonosti.
Keskustelussa myös tuntuu jäävän huomiotta se, että tehtyjä toimia on jo käyty läpi mm. hallituksen ja erilaisten tapetilla olleiden asiantuntijoiden toimesta. Ja se nyt oli pandemian keskelläkin aika selvää, että osa näistä toimista osoittautuu myöhemmin yli-/aliampuviksi, kun uudenlaisesta tilanteesta oli kyse.

Ja mitä noihin ylempänä oleviin tuttujen kokemiin oireisiin tai rokotettujen sairasteluihin vs. rokottamattoman tilanteeseen tulee, niin ymmärrän hyvin, että sivusta seuraten varmaan vaikuttaa päätöksiin, jos lähipiirissä monella käy huono tuuri. Tilastoista voi kuitenkin sitten paremmin katsoa, miten yleistä tai pikemminkin harvinaista sellainen on siihen nähden, miten järjettömän moni niitä piikkejä on ottanut.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 216
Kuolleisuus oli alkuperäisillä varianteilla aluksi yli 1% (n. 1.4%) joten "ei vaarallinen 99%lle" on melkoisen valheellinen väite.

Oli käytännössä vaarallinen kaikille eläkeläisikäisille sekä myös joillekin huonokuntoisille tai kroonisia sairauksia omaaville selvästi nuoremmillekin. Ja näitä ihmisiä on yhteensä aika paljon enemmän kuin prosentti väestöstä.
Sehän oli sitten hyvä syy poistaa oikeuksia niiltä joille sairaus ei ollut vaarallinen /sarkasmi
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 216
Ihmettelen vaan sitä kun vielä 2023 täällä murehditaan aikasempien vuosien koronapasseista ja rokotuksista. Molemmat ovat tänä päivänä historiaa. Jotkut ottivat rokotukset ja toiset ei.
Niin, toisia syrjittiin passilla/rajoituksilla ja toiset olivat mukana syrjimässä. Eikö siitä saisi keskustella, sinun ei ole pakko tätä ketjua seurata jos et halua.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 451
Ihmettelen vaan sitä kun vielä 2023 täällä murehditaan aikasempien vuosien koronapasseista ja rokotuksista. Molemmat ovat tänä päivänä historiaa. Jotkut ottivat rokotukset ja toiset ei.
Minua kiinnostaa ihmisten mielipiteet siitä mikä tehtiin oikein ja väärin. Suojelee minua siltä että en luule liikoja ihmisten mielipiteistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 147
Sehän oli sitten hyvä syy poistaa oikeuksia niiltä joille sairaus ei ollut vaarallinen /sarkasmi
Silloin, kun sairaus tappaa yli prosentin ja tukkeaa sairaalat ja pysäyttää muutenkin tärkeitä toimintoja yhteiskunnassa, kun on liikaa porukka sairaana, minä minä henkilöiden henkilökohtaiset oikeudet porsastella ympäriinsä tautia levitellen poistetaan poikkeuksetta. Niin tehtiin kaikissa maissa, muuta ei voitu.

Onneksi koronaan tuli rokotteet, joiden ansiosta ongelmista päästiin lopulta eroon.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Silloin, kun sairaus tappaa yli prosentin ja tukkeaa sairaalat ja pysäyttää muutenkin tärkeitä toimintoja yhteiskunnassa, kun on liikaa porukka sairaana, minä minä henkilöiden henkilökohtaiset oikeudet porsastella ympäriinsä tautia levitellen poistetaan poikkeuksetta. Niin tehtiin kaikissa maissa, muuta ei voitu.

Onneksi koronaan tuli rokotteet, joiden ansiosta ongelmista päästiin lopulta eroon.
Pari kommenttia...

-Sairaalat on tällä hetkellä vielä pahemmin tukkeessa ja ne oli tukkeessa jo 10v sitten. Korona toi totuuden vain kaikkien eteen.

-Mitä tärkeitä toimintoja korona pysäytti?

-Tauti levisi ihan kaikkien keskuudessa

-Rokote ei ole poistanut koronaa ja kaupan päälle, meillä on kasa uusia ongelmia...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 149
Niin, toisia syrjittiin passilla/rajoituksilla ja toiset olivat mukana syrjimässä. Eikö siitä saisi keskustella, sinun ei ole pakko tätä ketjua seurata jos et halua.
Tottakai saa keskustella. Ihan sama tänä päivänä, menneitä asioita ei voi toiseksi muuttaa ja mielestäni on turhaa jälkiviisautta vääntää keskustelua vaikka koronapassista. Se oli ja meni.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 929
Viestejä
4 214 069
Jäsenet
70 979
Uusin jäsen
Nivustaive

Hinta.fi

Ylös Bottom