Omat perustelut oli, että halusin ensin katsoa onko rokotteesta hyötyä, tuleeko siitä sivoireita ja onko se tarpeellinen ikäryhmälle, jossa itse olen. Ilman näitä tietoja ei voi tehdä hyöty/haitta arvioita, jonka perusteella päättää kannattaako ottaa vai ei. Kyllä näillä kriteereilla aika monessa paikassa sai rokotevastaisen tai antivaxxerin leiman.
Näin jälkikäteen katsottuna ottamatta jättäminen oli oikea ratkaisu. Omalle ikäryhmälle tuo ei ollut tarpeellinen (tämä oli oikeastaan tiedossa jo ennen kuin rokotteet tulivat tarjolle). Hyötyä rokotteesta ei juurikaan ollut vaan jokainen sai tuon taudin jokatapauksessa ja vakavuus oli aika lailla sama riippumatta otetuista rokotteista. Ja nyt viime aikoina vihdoin on alettu myöntämään, että rokotteissa saattaa olla sivuvaikutuksia.
Sitä paitsi ainahan tuossa olisi ollut optio ottaa ne rokotteet myöhemminkin, ja niin olisin tehnyt, jos olisi alkanut näyttämään siltä että niistä on merkittävästi hyötyä ja merkittäviä sivuvaikutuksia ei ole. Mutta noin ei käynyt.
Itsellä oli aika samat setit, jäin tarkkailemaan, että miten rokotteen ottaneille keskimäärin käy, ja alkaako nuorempaa sakkia kuolemaan jos ei ole otettu.
Tietenkin välttelin järkevissä määrin turhaa ihmismassoissa notkuntaa, ja käytin (oikeaoppisesti) FFP2 maskia viime kuuhun asti kaupoissa yms.
Baareissa en käy muutenkaan, kun on aika typerää touhua, joten eipä tuo juurikaan elämää rajoittanut, paitsi salilla ei uskaltanut käydä.
Kyllähän tuota jotkut läheiset ja tutut koitti painostaa ottamaan, mutta omien päätelmien ja tutkimusten katselun perusteella arvelin, ettei tuolle ole tarvetta.
Nyt näin "koronan jälkeen" havainnot:
A) kaikki muut läheiset, työkaverit ja tutut on sairastaneet koronan paitsi minä, vaikka kaikki muut oli rokotettuja
B) usealla tuntemallani on ollut rokotuksiin liittyviä oireita, sattumaa tai sitten ei? Yksi kuoli johonkin sydän/keuhkohommaan, yksi hyväkuntoinen tyyppi töissä sai sydänveritulpan, yhdellä alkoi tinnitys, usealla jotain lievää epämääräistä oiretta. Yhdellä lähti hetkeksi näkö
C) maskin käytön vuoksi en ole nyt normaaleja flunssia saanut pariin vuoteen juuri lainkaan, aikaisemmin niitä saattoi tulla 5x vuoteen
Se, miten olisi käynyt jos rokotteita ei olisi ollenkaan onkin sitten eri juttu, varmasti monelle noista oli hyötyäkin ja osa sivuvaikutuksista voi olla sattumaa sekä ilman rokotetta olisivat voineet olla pahempiakin. Ja nuo sivuvaikutuksetkin tuli usein henkilöille jotka on hyvässä kunnossa, ei käytä päihteitä jne.
Sinällään mielenkiintoista, että täyden rokotussarjan ottaneet on tuon saaneet useammankin kertaa, ja itse en vielä tai sitten on ollut hyvin lievänä. Tietysti se vaikuttaa, että käytin maskia. mutta toisaalta nyt on tullut käytyä 6-7kk salilla 4x viikossa eikä ole vielä tarttunut