Kodin rempat(DIY)

Pienimuotoista remppaa eteisessä, funtsinnasssa samalla vaihtaa makkarin ovi ja karmit (samalla ehkä myös avautumissuunta). Onko kenelläkään kokemuksia Swedoorin SoftClose-systeemistä?
 
Suosituksia metalliaidoista?
Ei verkkoaitaa vaan jotain tuollaista:
Scandkom_metalliaita_kerrostalo-7-scaled.jpg


Tarkoitus aidata takapihaa lapsen ja (kiltin) koiran pitäväksi kun itsekin on pihalla, eli ei tarvitse olla kaksimetrinen aita altakaivuuesteillä ;)

Tulee kolme pätkää; talon ja ulkovaraston väliin, sekä talon ja ulkovarastojen reunasta (olemassa olevaan)aitaan. Jokaiseen pätkään käyntiportti, joka vaikuttaa olevan se hankaloittava asia kun moneen elementtiin ei sellaista ole tai hinta kova. K-Raudan Cellolla näyttäisi olevan puoli-ilmainen ratkaisu:
Pitänee käydä vilkaisemassa miltä se näyttää luonnossa.

Mites pystytys, kannattaako perinteinen "tolppa sementtiin" vai kenties modernimpi ruuvipaalu? Joitain ruuvipaaluja osui silmään mihin menisi aitatolppa suoraan, voisi olla ihan näppärä...
Edit. Tuollainenkin varmaan riittäisi:
389360.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa / kokemusta, että millaisia nykyajan varaston ovet ovat rakenteeltaan eli jos oveen pitää tehdä alareunaan reikä, niin mikä lienee turvallisin paikka porata, että ei tule puuta vastaan (vai onko näissä missään kohti puuta)? Pitäisi siis tehdä tuuletusräppänää varten oven alaosaan max 125 mm reikä, mutta suhteellisen tumpelona homma arveluttaa.

Ovi on reilut 10 vuotta vanha, mutta valmistajasta tai mallista ei ole tarkkaa tietoa. Näyttää aika lähelle tältä: Varaston ovi Timburg Vaaka 9-10x21 karmi 92 mm valkoinen
 
Keskelle alas, reiän alareuna noin 10 senttiä oven alareunasta. Puuilon kympin reikäporasarjalla sen siihen kitkuttaa.
 
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?

Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...

Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.

1653839340714.png
 
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?

Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...

Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.

1653839340714.png

Mielestäni asennus tiivisteellä on ihan "normaali" tapa (kuten silikonikin), mutta ainahan voi reklamoida ja asentajasta kiinni millä asenteella ottaa.

Yleisesti kun noin asennettuun altaaseen aina jää pykälä ja kun vielä käytetty vanhaa osaa niin itselleni seuraava askel olisi altaliimattu allas :cigar2:
 
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?

Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...

Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.

1653839340714.png

Vanhaa allasta käytettäessä voi unohtaa reklamaatiot. Irroituksessa yksinään voi jo taittua sen verran että tuollainen rako ilmestyy johonkin kohtaan. Saattaa olla myös runnottu ekalla asennuskerralla. Eli jos haluaa virheetöntä jälkeä niin kantsii olla ainakin uus allas.

Reunan tiiveyttä voi periaatteessa parantaa kun pyöräyttää sen 1-2mm silikoonisauman tuohon reunaan asennuksessa, mutta saattaa olla haastavaa saada siitä siistiä. Se vaahtomuovitiiviste kuulostaa siltä että saattaa nostaa tuota allasta myös hieman irti tasosta joten sen vaihtaminen silikoonitiivistykseen voi myöskin parantaa lopputulosta.
 
Jees kiitokset, en ala sit edes reklamoimaan jos homma on normaalia. Tarve on remppaukoille myöhemminkin niin hyvä olla väleissä.

Pitää pyyhkäistä itse tuonne vähän silikonia lähinnä estämään leivänmurujen tuonne pyörimisen. Joskus vastaavan altaan eräässä luukussa tiivistelin ja ihan siisti tuli allasta edes irroittamatta, kun rajasi teipillä sauman etukäteen ja on kestänyt vuosia hyvänä.
 
Millä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
 
Millä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
Toimiskohan ikkunakitti? On ainakin ulkokäyttöön tarkoitettu.
 
Millä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
"Erikeep"-puuliiman ja sen puun hiontapölystä tehtyä "puukittiä". Hyvä ja halpa
Edit: Koska ulkona kosteudenkestävää "Erikeep"-puuliimaa
 
Viimeksi muokattu:
"Erikeep"-puuliiman ja sen puun hiontapölystä tehtyä "puukittiä". Hyvä ja halpa
No tämähän se viisain olisi, oli vaan sellaset raot etten viitsinyt, pistin nyt tota akryylia, siinä luki että sisä- ja ulkokäyttöön, tosin kosteutta ei ilmeisesti kovasti siedä...
 
No tämähän se viisain olisi, oli vaan sellaset raot etten viitsinyt, pistin nyt tota akryylia, siinä luki että sisä- ja ulkokäyttöön, tosin kosteutta ei ilmeisesti kovasti siedä...
Sittenhän homma on OK, aika näyttää sitten miten kestää. Korjasin tota ed. kommenttiani
 
Keskelle alas, reiän alareuna noin 10 senttiä oven alareunasta. Puuilon kympin reikäporasarjalla sen siihen kitkuttaa.

Ei muuten kympin sarjalla kitkuttanut. Alku näytti ihan lupaavalta, mutta kävi ilmi, että sen oven pinnassa olevan paneelin alla on vielä ohut kerros metallia ja siihen ei nuo halvat reikäsahat pysty. Piti investoida 25 euroa yhteen kunnolliseen reikäsahaan. Tämä siis vain tiedoksi, jos joku on aikeissa tehdä saman tempun. Todennäköisesti tarvitaan siis sellainen verme, joka pystyy puun lisäksi metalliin.
 
Ei muuten kympin sarjalla kitkuttanut. Alku näytti ihan lupaavalta, mutta kävi ilmi, että sen oven pinnassa olevan paneelin alla on vielä ohut kerros metallia ja siihen ei nuo halvat reikäsahat pysty. Piti investoida 25 euroa yhteen kunnolliseen reikäsahaan. Tämä siis vain tiedoksi, jos joku on aikeissa tehdä saman tempun. Todennäköisesti tarvitaan siis sellainen verme, joka pystyy puun lisäksi metalliin.
No hö :( Sulla on astetta laadukkaampi varaston ovi.
Vanhempiin olisi mennyt tuolla halpiksellakin kun ei niissä mitään metallilevyjä ole välissä pitämässä ryhtiä.
 
Sisärempan yhteydessä vaihdettu tuulikaapin ovi kolahtaa helposti paine-eron muuttuessa kun ovi pääsee liikkumaan karmissa sen pari-kolme milliä. Onko ovet huonosti asennettu vai onko vaan tapana käyttää jotain tiivistettä vaimentamaan kolinaa? Muissa ovissa on samanlainen tilanne mutta ääntä tulee lähinnä kun oven laittaa kiinni, eivät kolise itsestään.
 
Sisärempan yhteydessä vaihdettu tuulikaapin ovi kolahtaa helposti paine-eron muuttuessa kun ovi pääsee liikkumaan karmissa sen pari-kolme milliä. Onko ovet huonosti asennettu vai onko vaan tapana käyttää jotain tiivistettä vaimentamaan kolinaa? Muissa ovissa on samanlainen tilanne mutta ääntä tulee lähinnä kun oven laittaa kiinni, eivät kolise itsestään.

Itse ratkaisin ilmiön laittamalla semmoisia läpinäkyviä itsekiinnittyviä silikoninappeja pari kappaletta vaimentamaan.
 
Sisärempan yhteydessä vaihdettu tuulikaapin ovi kolahtaa helposti paine-eron muuttuessa kun ovi pääsee liikkumaan karmissa sen pari-kolme milliä. Onko ovet huonosti asennettu vai onko vaan tapana käyttää jotain tiivistettä vaimentamaan kolinaa? Muissa ovissa on samanlainen tilanne mutta ääntä tulee lähinnä kun oven laittaa kiinni, eivät kolise itsestään.
Siinä karmin lukossa on yleensä sellanen metallinen "stoppari" jota voi kääntää vähän ruuvimeisselillä jolloin saa ovesta poistettua nuo muutamat millit.
 
Millä kannattaisi paikkailla & tasotella ulkoisen betoniseinän halkeama ennen maalausta?

Tuossa olisi kesällä tarkoitus maalata sukulaisen vanha rinnetalon alakerran ulkoseinät ja siinä löytyy pari 1-2mm leveää halkeamaa. Ajatuksena että puukolla rapsuttelee röpelöt pois ja jollain tasottaa.
 
Millä kannattaisi paikkailla & tasotella ulkoisen betoniseinän halkeama ennen maalausta?

Tuossa olisi kesällä tarkoitus maalata sukulaisen vanha rinnetalon alakerran ulkoseinät ja siinä löytyy pari 1-2mm leveää halkeamaa. Ajatuksena että puukolla rapsuttelee röpelöt pois ja jollain tasottaa.
Rautakaupoissa on tohon oma laastinsa kun kysyt sokkelin korjaukseen sopivaa. Mä ostin juur viime vuonna kun oman sokkelin murtumia korjailin. En vaan muista nimeä mutta kaupassa tietävät kun kysyt.
 
No hö :( Sulla on astetta laadukkaampi varaston ovi.
Vanhempiin olisi mennyt tuolla halpiksellakin kun ei niissä mitään metallilevyjä ole välissä pitämässä ryhtiä.

Juu, niin kai niissä nykyisin joku alumiinilevy sitten usein on. No eipä tuo vakavaa. Tuli tehtyä ja omistaapa nyt vermeen, millä vastaavat hoituu jatkossakin.
 
Minkälainen linjalaser tjmst. toimisi hyvin ulkokäyttöön? Tarkoitus olisi laittaa pihanpuoleisen terassin markiisille toisen markiisin jatkeeksi, ja olisi varmaan hyvä että se olisi suht. samalla tasolla. Eli 10 metrin viiva pitäisi saada seinälle. Onko noista n. 100€ härpäkkeistä mitään hyötyä ulkona?
 
Tapaus parvekkeen lattia- ja kaidelevyjen uusiminen.

Lattiassa tällä hetkellä filmivanerit. Helppo ratkaisu tietysti laittaa vaan uudet tilalle. Ne kestää sitten taas jonkun ~10 vuotta? Vai onko jotain muita hyviä ideoita?

Toinen asia on nuo kaiteen alareunassa olevat levyt, jotka nekin oletettavasti tällä hetkellä filmivaneria valkoiseksi maalattuna. Tuo maali vain ei tahdo noissa kovin hyvin kestää, niin mietin olisiko näille jotain helppohoitoisempaa vaihtehtoa? Yritin googletella kaikenlaisia akryyli- ym. levyjä, mutta aika vähän löytyy mitään järkevän oloisia. Näiden pitäisi kuitenkin olla täysin valkoisia, ei läpikuultavia mitä nuo muovilevyt tuppaa usein olemaan.
 

Liitteet

  • 20220606_120809_.jpg
    20220606_120809_.jpg
    1,8 MB · Luettu: 214
Tapaus parvekkeen lattia- ja kaidelevyjen uusiminen.

Lattiassa tällä hetkellä filmivanerit. Helppo ratkaisu tietysti laittaa vaan uudet tilalle. Ne kestää sitten taas jonkun ~10 vuotta? Vai onko jotain muita hyviä ideoita?

Toinen asia on nuo kaiteen alareunassa olevat levyt, jotka nekin oletettavasti tällä hetkellä filmivaneria valkoiseksi maalattuna. Tuo maali vain ei tahdo noissa kovin hyvin kestää, niin mietin olisiko näille jotain helppohoitoisempaa vaihtehtoa? Yritin googletella kaikenlaisia akryyli- ym. levyjä, mutta aika vähän löytyy mitään järkevän oloisia. Näiden pitäisi kuitenkin olla täysin valkoisia, ei läpikuultavia mitä nuo muovilevyt tuppaa usein olemaan.
Itse tein niin, että vaneri, hitsattava huopa ja sen päälle terassilaudasta pinta. Tuli hyvä, toki ei ole vielä 10vuotta ollut. Epäilen, että tuo huopa tuolla ilman kiusaavia auringon uv-säteitä on melko pitkäikäinen...
 
Itse tein niin, että vaneri, hitsattava huopa ja sen päälle terassilaudasta pinta. Tuli hyvä, toki ei ole vielä 10vuotta ollut. Epäilen, että tuo huopa tuolla ilman kiusaavia auringon uv-säteitä on melko pitkäikäinen...
Haluan kyllä sileän pinnan ihan puhtaanapidon helpottamiseksi.

Kai se täytyy tuota filmivaneria vain laittaa. Onpahan ainakin helppo.

Ehkä nuo kaiteen levyt voisi tehdä ihan tavallisesta vanerista ja maalata pariin kertaan esim. Miranolilla?
 
Onko jotain supervinkkejä sadevesikaivojen / viemäreiden putsaukseen? Kun tuli oikein kunnon kuuro, niin rännien alla olevat kaivot tulivat aika täyteen ja selvä on ettei vesi pääse poistumaan vapaasti vaan siellä alkaa olla putket tukossa. Onko näihin jotain hyviä aineita käsittelyyn vai meneekö ihan rassaamishommiksi?
 
Painepesuri ja siihen viemärinavausletku, voi olla mahdollista ettet edes sillä pääse läpi jos sinne on kovasti jotain juurakkoa jopa kasvanut.
 
Onko jotain supervinkkejä sadevesikaivojen / viemäreiden putsaukseen? Kun tuli oikein kunnon kuuro, niin rännien alla olevat kaivot tulivat aika täyteen ja selvä on ettei vesi pääse poistumaan vapaasti vaan siellä alkaa olla putket tukossa. Onko näihin jotain hyviä aineita käsittelyyn vai meneekö ihan rassaamishommiksi?
Painepesureihin saa sellaisia yleensä 15m pitkiä viemärinavausletkuja.
 
Terassia korjaillessa huomasin, että parit tolpanhatut oli lahonneet halki. Ongelmaksi muodostui, että mistään ei tunnu löytävän tuon kokoisia tolpanhattuja? Terassin tolpat 180*180mm hirttä, joten hatut on 200*200. Isoimmat mitä olen löytänyt on ollut jotain 175mm-kokoisia.

Enkö osaa etsiä oikeilla termeillä vai pitääkö se vaan pyytää jotain puuseppää tekemään uudet hatut tolpille?
 
Terassia korjaillessa huomasin, että parit tolpanhatut oli lahonneet halki. Ongelmaksi muodostui, että mistään ei tunnu löytävän tuon kokoisia tolpanhattuja? Terassin tolpat 180*180mm hirttä, joten hatut on 200*200. Isoimmat mitä olen löytänyt on ollut jotain 175mm-kokoisia.

Enkö osaa etsiä oikeilla termeillä vai pitääkö se vaan pyytää jotain puuseppää tekemään uudet hatut tolpille?
Meniskö tuommoinen: 195x195 Tolpanhattu
Pykälää isompiakin siellä vielä näyttäisi olevan.
 
Itse tein niin, että vaneri, hitsattava huopa ja sen päälle terassilaudasta pinta. Tuli hyvä, toki ei ole vielä 10vuotta ollut. Epäilen, että tuo huopa tuolla ilman kiusaavia auringon uv-säteitä on melko pitkäikäinen...

Haluan kyllä sileän pinnan ihan puhtaanapidon helpottamiseksi.

Kai se täytyy tuota filmivaneria vain laittaa. Onpahan ainakin helppo.

Ehkä nuo kaiteen levyt voisi tehdä ihan tavallisesta vanerista ja maalata pariin kertaan esim. Miranolilla?

Kuulostaa oikealta rakenteelta. Kyllä siellä pitäisi se huopa olla välissä, muuten voi tulla arvaamattomia ongelmia kun vesi pääsee väärään paikkaan. Kerrostaloissahan on käytetty jotain epoksipinnoitetta joka vedetty betonin pintaan. Kai tuohon vastaavia ratkaisuita pystyisi miettimään vaikka eivät ole kaikista helpoimpia kun vaativat alle jonkun elämättämön materiaalin. Jotain märkätilan lattialevyjä tuossa voisi mahdollisesti käyttää, mutta pitäisi saada saumattomaksi jotta vesi ei mene rakenteiden sisään. Seinärakenteisiin voisi käydä lujalevy.
 
Kuulostaa oikealta rakenteelta. Kyllä siellä pitäisi se huopa olla välissä, muuten voi tulla arvaamattomia ongelmia kun vesi pääsee väärään paikkaan. Kerrostaloissahan on käytetty jotain epoksipinnoitetta joka vedetty betonin pintaan. Kai tuohon vastaavia ratkaisuita pystyisi miettimään vaikka eivät ole kaikista helpoimpia kun vaativat alle jonkun elämättämön materiaalin. Jotain märkätilan lattialevyjä tuossa voisi mahdollisesti käyttää, mutta pitäisi saada saumattomaksi jotta vesi ei mene rakenteiden sisään. Seinärakenteisiin voisi käydä lujalevy.
Varmaan periaatteessa näin. Tämä parveke on kuitenkin rungoltaan lähinnä ilmaa täynnä ja alapuolella ei ole mitään (ts. terassi, jonka katoksena parveke toimii). Parvekkeen päällä on vesikatto, eli vettä tuonne ei tule kuin tuulen kanssa.

Levyjen alla on koolaukset ja teräsrunko. Liitteenä rakennekuva.
 

Liitteet

  • 20220608_170303.jpg
    20220608_170303.jpg
    1,4 MB · Luettu: 86
Nyt kuumien ilmojen takia tuli eilen illalla laitettua talon toisessa kerroksessa sijaitsevaan tytön makuuhuoneeseen tavallinen pöytätuuletin. Tuuletin puhisi siellä ehkä puoli tuntia ja kun menin sen jälkeen huoneeseen, yllätyin, kun ilmassa oli aika selvä mineraalivillan haju. Heti tuli tietenkin mieleen, että jostain raosta vetää villan hajua huoneeseen ja se nyt tulee ilmi, kun tuuletin sotkee ilmaa. Aloin konttailla huoneen lattianrajassa ja huomasin, että villan hajua esiintyy yhdessä ulkonurkassa ja etenkin pistorasian läheisyydessä. Otin rasiasta kannen irti ja huomasin, että sinne tulee kytkettyjen johtojen lisäksi yksi tyhjä suojaputki, josta ei kuitenkaan ole vedetty läpi rasialle mitään. Arvatenkin putken toinen pää on välipohjassa jossain eristeiden seassa ja kun huoneessa on pieni alipaine (talossa on koneellinen ilmanvaihto (LTO)), niin tuota putkea pitkin nyt ainakin tulee välipohjasta villan hajua. Kysymys nyt kuuluu, että mikä olisi oikea aine tukkia tuo turha putki? Käykö esim. mikä tahansa uretaani? Ajattelin, että samalla kertaa voisi myös irrottaa ulkoseiniltä listat ja laittaa sinnekin jotain tiivistettä seinän ja lattia rajaan. Mikä aine tähän kävisi? Parasta tietenkin, jos molemmat voisi hoitaa samalla tökötillä. Hienoa, jos joku osaisi vinkata ihan konkreettisia tuotteita, eikä vaan, että "joku massa". Niitä kun on kaupassa sen sata erilaista.
 
Nyt kuumien ilmojen takia tuli eilen illalla laitettua talon toisessa kerroksessa sijaitsevaan tytön makuuhuoneeseen tavallinen pöytätuuletin. Tuuletin puhisi siellä ehkä puoli tuntia ja kun menin sen jälkeen huoneeseen, yllätyin, kun ilmassa oli aika selvä mineraalivillan haju. Heti tuli tietenkin mieleen, että jostain raosta vetää villan hajua huoneeseen ja se nyt tulee ilmi, kun tuuletin sotkee ilmaa. Aloin konttailla huoneen lattianrajassa ja huomasin, että villan hajua esiintyy yhdessä ulkonurkassa ja etenkin pistorasian läheisyydessä. Otin rasiasta kannen irti ja huomasin, että sinne tulee kytkettyjen johtojen lisäksi yksi tyhjä suojaputki, josta ei kuitenkaan ole vedetty läpi rasialle mitään. Arvatenkin putken toinen pää on välipohjassa jossain eristeiden seassa ja kun huoneessa on pieni alipaine (talossa on koneellinen ilmanvaihto (LTO)), niin tuota putkea pitkin nyt ainakin tulee välipohjasta villan hajua. Kysymys nyt kuuluu, että mikä olisi oikea aine tukkia tuo turha putki? Käykö esim. mikä tahansa uretaani? Ajattelin, että samalla kertaa voisi myös irrottaa ulkoseiniltä listat ja laittaa sinnekin jotain tiivistettä seinän ja lattia rajaan. Mikä aine tähän kävisi? Parasta tietenkin, jos molemmat voisi hoitaa samalla tökötillä. Hienoa, jos joku osaisi vinkata ihan konkreettisia tuotteita, eikä vaan, että "joku massa". Niitä kun on kaupassa sen sata erilaista.

Sikafleksin saumaus ja liimamassalla itse laitoin joskus lattian ja seinän rajat, ja muutaman tyhjän kaapeli putken. Hyvin on pysyny, tosin aika kallista, mutta ei halkeile niin ku joku akryyli massa. Lämmityskaudella noi raot on yleensä isompia niin sillon jos laittaa niin eivät aukene kun seinät, lattiat elää.
 
Joo, ainakin tuolla Sikaflexillä saa raot näppärästi umpeen. Olen joskus käyttänyt myös sellaista harmaata butyylimassaa, se nahkoittuu kun materiaalit elää ja rako pysyy tiiviinä.

Kai tuollaisen putkenpään tulppaa vaikka ilmastointiteipillä tms. jos tulee jotain myöhempää käyttöä kuitenkin.
 
No joo ensi apuna varmaan kävisi vaikka se teippi. Sinällään lopullinen tulppaaminen ei kyllä harmita. Vaikea kuvitella, että mitä tuolta pitäisi joskus tulevaisuudessa läpi vetää varsinkin, kun suuntaus on se, että entistä enemmän on kaikki langatonta. Lämmityskaudella olisi varmaan hyvä tehdä joo, mutta kesällähän sitä sattuu lomien aikaan aina aikaa olemaan puuhastella. Tavaraahan tähän projektiin ei yhtä tuubia enempää tarvitse, niin ei ole se hintakaan niin justiinsa. Ilmeisesti tätä tavaraa tarkoitatte? https://www.prisma.fi/fi/prisma/sik...KQx7iyDwPcsNpt7id5RoCsukQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Oiskohan tää sopivin paikka kysyä asiaa

Mites asioiden kiinnitys MDF-paneelikattoon toimii varmimmin? Ilmeisesti noi kiinnitetään niiteillä niin kestääkö tuohon paneeliin itsessään kiinnittää mitään jollain propuilla tai levyankkureilla tms? Eli miten esim. valaisimet joita ei koukkuun saa niin pitäisi kattoon kiinnittää? En oo varma onko katon alla kipsilevyä. Luulisin, että on koolauksissa suoraan kiinni kun lienee uudesta asti mdf paneelikatto ollut.

Eli miten kiinnittää esim. tuollainen Philips Hue Surimu valaisin, kun tuskin koolaukset sattuu kumminkaan kohdille

 
Oiskohan tää sopivin paikka kysyä asiaa

Mites asioiden kiinnitys MDF-paneelikattoon toimii varmimmin? Ilmeisesti noi kiinnitetään niiteillä niin kestääkö tuohon paneeliin itsessään kiinnittää mitään jollain propuilla tai levyankkureilla tms? Eli miten esim. valaisimet joita ei koukkuun saa niin pitäisi kattoon kiinnittää? En oo varma onko katon alla kipsilevyä. Luulisin, että on koolauksissa suoraan kiinni kun lienee uudesta asti mdf paneelikatto ollut.

Eli miten kiinnittää esim. tuollainen Philips Hue Surimu valaisin, kun tuskin koolaukset sattuu kumminkaan kohdille

Etsit sen koolauksen ja kiinnität siihen, tuo niin iso että osuu varmasti koolauksiin.
:edit: Vähemmän rakentamisen perusperiaatteista tietäville, normaalissa rakennuksessa pitkän sivun ulkoseinät on kantavia joiden päällä kattotuolit normaalisti 900mm välein. Ikkunat on suurimmassa osassa huoneita pitkillä sivuilla, kattopaneelit asennetaan valon suuntaisesti, paneelin alla on ripulaudat joko k300 tai k400 (paneelin paksuudesta riippuen). Eli tuollainen 600 kanttiinsa osuu aina ripulautaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toi vois olla tietysti. Jos manuaalin kuvaa uskoo niin tuossa onkin ilmeisesti sellainen syvennys keskellä, että riittävän pituisella kaapelilla olisi varaa katsoa kyllä sopivaa paikkaa.
Muokkasin viestiä samaan aikaan, tuosta mun laittamasta perusperiaattesta soveltaen saat tuon kyllä kiinni kattoon tukevasti, luultavasti kyllä pysyy pelkässä mdf-paneelissakin karkeakierteisillä ruuveilla kun ei tuo paina mitään, mutta oikeaoppinen kiinnitys aina koolaukseen.
 
Tiilikatolla on kaksi Vilpen IV-läpivientiä. Molemmat irvistää aika reilusti toisesta nurkastaan, eikä oikein painamallakaan asetu katteen muotoon. Mitä tällaiselle pitäisi tehdä, kun edes aluskate ei ole läpivientien kohdalta tiivistetty? Kattotiivistemassaa rako täyteen?

20220618_164725.jpg
 
mökin saunan läpivientiin pistin vaan reilusti tiiviste kittiä. eipä tosin niin kriittinen kohde...

 
No joo ensi apuna varmaan kävisi vaikka se teippi. Sinällään lopullinen tulppaaminen ei kyllä harmita. Vaikea kuvitella, että mitä tuolta pitäisi joskus tulevaisuudessa läpi vetää varsinkin, kun suuntaus on se, että entistä enemmän on kaikki langatonta. Lämmityskaudella olisi varmaan hyvä tehdä joo, mutta kesällähän sitä sattuu lomien aikaan aina aikaa olemaan puuhastella. Tavaraahan tähän projektiin ei yhtä tuubia enempää tarvitse, niin ei ole se hintakaan niin justiinsa. Ilmeisesti tätä tavaraa tarkoitatte? https://www.prisma.fi/fi/prisma/sik...KQx7iyDwPcsNpt7id5RoCsukQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Katso samalla, että tuote on M1-luokiteltu(alhaiset VOC-arvot) eli suht turvallinen tuote asuintiloihin.
 
Katso samalla, että tuote on M1-luokiteltu(alhaiset VOC-arvot) eli suht turvallinen tuote asuintiloihin.

Tämän asian suhteen on jo tavara niin sanotusti housussa. Tämähän se ei tullut mieleen ja vetelin tökötin tuonne lattian ja seinän rakoon tuossa noin 5 tuntia sitten. Tiedä sitten, että kumpi on pahempi juttu, tuo massa vaiko huoneilmaan välipohjan eristeistä pääsevä pöly ja muut epäpuhtaudet. Villa siellä ei ainakaan enää haise ja sietää toivoa, että käyttämäni Sika nyt ei ihan pahin mahdollinen myrkky olisi (kaiketi kuitenkin ns. laatutuote). Onneksi huoneen asukki on nyt pari viikkoa reissussa, niin ei ainakaan ihan tuoreeltaan tarvitse tuota myrkkyä haistella. Pitänee nyt tehdä niin, että jossain vaiheessa teettää ammattilaisella tuohon huoneeseen lattian vaihdon ja saavat hoitaa samalla tuon tiivistyksen paremmalle tolalle. Se tässä nyt sentään on positiivista, että kukaan ei tuossa huoneessa ole tähänkään asti oireillut, eikä villaakaan haistaneet muut kuin minä. Itselläni siis mm. siitepölyallergia ja tuntuu, että hajuaisti on muutenkin esim. vaimoon verrattuna lähes yli-inhimillinen.
 
Tämän asian suhteen on jo tavara niin sanotusti housussa. Tämähän se ei tullut mieleen ja vetelin tökötin tuonne lattian ja seinän rakoon tuossa noin 5 tuntia sitten. Tiedä sitten, että kumpi on pahempi juttu, tuo massa vaiko huoneilmaan välipohjan eristeistä pääsevä pöly ja muut epäpuhtaudet.

Siis oliko tuote tuo Sikaflex®-11 FC Purform®? Katsoin läpi tuotetiedot niin sillähän on GEV-Emicode EC1PLUS luokitus (https://www.emicode.com/en/emission-classes/) eli ei tarvinne yöuniaan menettään.
 
Siis oliko tuote tuo Sikaflex®-11 FC Purform®? Katsoin läpi tuotetiedot niin sillähän on GEV-Emicode EC1PLUS luokitus (https://www.emicode.com/en/emission-classes/) eli ei tarvinne yöuniaan menettään.

Ei ollut, vaan tuolla edellä suositeltu Sika 221: Sikaflex®-221

Näinkö se nyt pitää raapia jollain tuolta raosta pois ja vaihtaa tuotetta. Ei pitäisi suoraan uskoa, kun jotain internetissä suositellaan. :(

EDIT: Perkele, tuota myrkkyä myydään ainakin täällä "Rakentaminen ja remontointi", "seinäliimat ja liisterit" -osastolla: Liima- ja tiivistysmassa Sikaflex 221 Musta 300 ml
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 737
Viestejä
4 905 430
Jäsenet
79 050
Uusin jäsen
wegguli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom