Kodin rempat(DIY)

Onko suosituksia ruiskutettavista tiivistysaineista tiilikatolle? Materiaali on jo niin haurasta, että vesi tihkuu paikoin läpi huokoisten tiilien ja pari saumakohtaakin hikoilee.


Onko tästä esim. mihinkään? Uretaani ei alhaalta käsin tartu. Muuten se olisi varmasti ihan hyvä turpoamisensa tähden. Saisi paikattua lohjenneita tiilen kulmiakin. En vaan ole löytänyt mitään muuta massaa, joka sen voisi korvata.
 
Onko suosituksia ruiskutettavista tiivistysaineista tiilikatolle? Materiaali on jo niin haurasta, että vesi tihkuu paikoin läpi huokoisten tiilien ja pari saumakohtaakin hikoilee.


Onko tästä esim. mihinkään? Uretaani ei alhaalta käsin tartu. Muuten se olisi varmasti ihan hyvä turpoamisensa tähden. Saisi paikattua lohjenneita tiilen kulmiakin. En vaan ole löytänyt mitään muuta massaa, joka sen voisi korvata.

Ei ole minulla suositella.

Kysymys kuulostaa tuossa kontekstissa vitsiltä tai epätoivoiselta Temu korjaukselta, kun sanamuodosta ymmärtää että tavara on vanhaa.

Pidän järkevänä vaihtoehtona löytää vaihtotiiliä niiden korjattavien tilalle
 
Viimeksi muokattu:
Kaipaisin ideoita, miten saisi parhaiten korjattua koiranpennun järsimän ovenkarmin? Mietin, että saisiko tuota ihan kitillä ja maalilla, vai olisiko parempia ideoita?

20260420_095934.jpg
 
Onko suosituksia ruiskutettavista tiivistysaineista tiilikatolle? Materiaali on jo niin haurasta, että vesi tihkuu paikoin läpi huokoisten tiilien ja pari saumakohtaakin hikoilee.
Jos tiilikatto on tuossa kunnossa, niin kannattaa henkisesti varautua kattoremonttiin. Itse asiassa alkaa olla jo kiire, jos katto kerran vuotaa. Maalla on vanhan ulkorakennuksen betonitiilikatto samassa kunnossa, päivä paistaa jo läpi...

Tiiliä vaihtamalla saa lisäaikaa, mutta haasteena on samanlaisten tiilien löytäminen.

Suihkuttelin purkillisen Mastonin Spray Sealia leikkimökin vuotavaan huopakattoon. Eipä siitä juuri apua ollut, harjavuodan vaihtamalla tiiviys parani. Talven jäljiltä kattolaudoitus oli taas kostea, eli remonttia edessä sielläkin.

Puhdistin viikonloppuna omaa tiilikattoa, samalta ja jäkälää on omiksi tarpeiksi. Nurmikon reunarauta tms. osoittautui hyväksi apuvälineeksi sammalen mekaaniseen poistoon. En koko kattoa jaksanut käydä läpi, mutta parempi se on kuin aloittaessa. Sitten lehtipuhaltimella katto ja rännit puhtaaksi, saa sateet tulla.
 
Kaipaisin ideoita, miten saisi parhaiten korjattua koiranpennun järsimän ovenkarmin? Mietin, että saisiko tuota ihan kitillä ja maalilla, vai olisiko parempia ideoita?

20260420_095934.jpg

Uuden karmin hankkimalla saat varman lopputuloksen ja kauttaaltaan uuden maalipinnan, silloin toki tulee selvittää oven ja saranoiden yhteensopivuus.

Mutta jos unohdetaan uuden karmin ostaminen, niin saattaisin poistaa tuosta puuta, ja muotoilisin uuden puun, jonka liimailisin hyvin istuvasti poistettuun tilaan.
 
Kaipaisin ideoita, miten saisi parhaiten korjattua koiranpennun järsimän ovenkarmin? Mietin, että saisiko tuota ihan kitillä ja maalilla, vai olisiko parempia ideoita?
Voihan tuon pakkeloida muotoon ja sitten maali päälle. Osumia tuollainen pakkelireuna ei kestä, seuraava vaihtoehto olisi sitten karmin vaihto. Tuskin maksaa vaivaa leikata vaurioitunutta kohtaa pois ja korvata uudella puulla.
 
Kaipaisin ideoita, miten saisi parhaiten korjattua koiranpennun järsimän ovenkarmin? Mietin, että saisiko tuota ihan kitillä ja maalilla, vai olisiko parempia ideoita?

20260420_095934.jpg
Pariin otteeseen kittaa ja maalaa päälle. Itellä vielä kesken korjailu mutta ohessa tulos yhdellä pakkeloinnilla ja hiomisella. Toki ei noin pahasti ollut järsinyt mutta kärsivällisyyttä ja tarkkuutta niin saa aika hyvin paikattua. Myös kun maalaa valkoiseksi niin ei osu niin silmään. Muutamia muitakin järsittyjä karmeja korjattiin onnistuneesti. Käytettiin itse Liberonin Wood Filler puukittiä.

PXL_20260212_055442350.jpg


IMG-20260420-WA0001.jpg
 
Uuden karmin hankkimalla saat varman lopputuloksen ja kauttaaltaan uuden maalipinnan, silloin toki tulee selvittää oven ja saranoiden yhteensopivuus.

Mutta jos unohdetaan uuden karmin ostaminen, niin saattaisin poistaa tuosta puuta, ja muotoilisin uuden puun, jonka liimailisin hyvin istuvasti poistettuun tilaan.

Ite kittasin yhen saranan upotuksen piiloon. Muistaakseni puusta liimasin koloon sopivan palan joka oli millin matalampi ja sit kittii päälle. Tuohon vois toimii sama että leikkelis pois 5mm. Sit koloon 4mm vaneri ja lopuks kittaus. Tulee kestävämpi kuin pelkällä kitillä ja helpompi kun ei kutistu niin paljoo. Puu elää vähän vuodenaikljen mukaan niin jotain tulee aina näkymään valoa vasten jos tarkkaan tihrustaa.
 
Kaipaisin ideoita, miten saisi parhaiten korjattua koiranpennun järsimän ovenkarmin? Mietin, että saisiko tuota ihan kitillä ja maalilla, vai olisiko parempia ideoita?

20260420_095934.jpg
Jos sulla on sahanpurua (saat sitä kun sirkkelöit puuta) sekoitat sen puulliimaan (jotta siitä tulee "muovailtavaa" ja kittaat sillä ton kohdat. Sen kuivuttua esim. seuraavama päivänä voit sen sitten hioa tasaiseksi. Tossa pahimmassa kohdassa käyttäisin listaa apuan, helpompi tehdä oikeaan muoroon. Siihen sitten tarvittaessa viimeistelykittaus normaalilla kitillä.
Tai sitten koloat kunnolla ja paikkaat puulistoilla liimaa väliin ja pienillä nauloilla kiinni + kittaus yms.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä ovet kyllä rassaa toisinaan. Ensimmäisenä ulko-ovi joka hankaa suht reippaasti tuohon kynnykseen? Onko vaihtoehtona vain kynnyksen madaltaminen? Ylhäällä olisi kyllä tilaa tuoda ainakin 5mm ylöspäin, mutta millä säädät kun ei näissä ainakaan omaan silmään ole mitään säätöjä.

PXL_20260501_065920518.jpg


Toinen sitten nämä perus välitilan ovet. Alla vessan ovi, joka on jotenkin vihtaksellaan niin, että alhaalla ottaa karmiin kiinni, mutta ylhäällä sitten taas on 5-10mm rako. Oven saa kyllä kiinni vetämällä. Saranoissa ei luonnollisesti säätöjä.

PXL_20260501_065942667.jpg
PXL_20260501_065945596.jpg
 
Ylhäällä olisi kyllä tilaa tuoda ainakin 5mm ylöspäin, mutta millä säädät kun ei näissä ainakaan omaan silmään ole mitään säätöjä.
Oletko ihan varma ettei ole? Korkeussäätöön olisi ulkopuolella saranoiden ylä- ja alapäissä kuusiokoloruuvit.
 
Nämä ovet kyllä rassaa toisinaan. Ensimmäisenä ulko-ovi joka hankaa suht reippaasti tuohon kynnykseen? Onko vaihtoehtona vain kynnyksen madaltaminen? Ylhäällä olisi kyllä tilaa tuoda ainakin 5mm ylöspäin, mutta millä säädät kun ei näissä ainakaan omaan silmään ole mitään säätöjä.

PXL_20260501_065920518.jpg


Toinen sitten nämä perus välitilan ovet. Alla vessan ovi, joka on jotenkin vihtaksellaan niin, että alhaalla ottaa karmiin kiinni, mutta ylhäällä sitten taas on 5-10mm rako. Oven saa kyllä kiinni vetämällä. Saranoissa ei luonnollisesti säätöjä.

PXL_20260501_065942667.jpg
PXL_20260501_065945596.jpg
Prikkaa saranaan?
 
Nämä ovet kyllä rassaa toisinaan. Ensimmäisenä ulko-ovi joka hankaa suht reippaasti tuohon kynnykseen? Onko vaihtoehtona vain kynnyksen madaltaminen? Ylhäällä olisi kyllä tilaa tuoda ainakin 5mm ylöspäin, mutta millä säädät kun ei näissä ainakaan omaan silmään ole mitään säätöjä.

PXL_20260501_065920518.jpg


Toinen sitten nämä perus välitilan ovet. Alla vessan ovi, joka on jotenkin vihtaksellaan niin, että alhaalla ottaa karmiin kiinni, mutta ylhäällä sitten taas on 5-10mm rako. Oven saa kyllä kiinni vetämällä. Saranoissa ei luonnollisesti säätöjä.

PXL_20260501_065942667.jpg
PXL_20260501_065945596.jpg

Kiristä väliäovea tai laita prikka saranan ja oven väliin niin nouse hieman.

Ulko-oveen älä laita tavallisia prikkoja, siellä oletettavasti on hahlo mihin laittaa korotuspala/prikka. Ota kuvat saranoista.
 
Kiristä väliäovea tai laita prikka saranan ja oven väliin niin nouse hieman.

Ulko-oveen älä laita tavallisia prikkoja, siellä oletettavasti on hahlo mihin laittaa korotuspala/prikka. Ota kuvat saranoista.
Prikoilla voisikin kokeilla.

Väliovi.
PXL_20260501_071128820.jpg


Ulko-ovi. Jos ulkoovea Nostaa niin toki lukon vasta kappaletta joutunee karmista säätämään.

PXL_20260501_083917846.jpg
 
Ulko-ovi. Jos ulkoovea Nostaa niin toki lukon vasta kappaletta joutunee karmista säätämään.
Ei välttämättä, kokeile. Kuvasta ei nyt selvinnyt onko korkeussäätöä saranoissa vai ei. Jos on niin yläpuolelta löysäät ja alapuolelta kiristät. Molempia / kaikkia saranoita yhtä paljon niin kuormitus jakaantuu.
 
Ei välttämättä, kokeile. Kuvasta ei nyt selvinnyt onko korkeussäätöä saranoissa vai ei. Jos on niin yläpuolelta löysäät ja alapuolelta kiristät. Molempia / kaikkia saranoita yhtä paljon niin kuormitus jakaantuu.
Melkosella todennäkösyydellä korkeussäätö löytyy kun kiertää nuo nupit alhaalta ja ylhäältä poies. Alta paljastuu kuusiokoloruuvit.
 
Prikoilla voisikin kokeilla.

Väliovi.
PXL_20260501_071128820.jpg


Ulko-ovi. Jos ulkoovea Nostaa niin toki lukon vasta kappaletta joutunee karmista säätämään.

PXL_20260501_083917846.jpg
Yritin etsiä, mutta ne löytänyt tuota saranaa, joko lähee hatut ylhäältä ja alhaalta irti jonka alta löytyy kuusiokolot säätöön. Jos ei, niin Korotuslevysetti 3kpl, 1 X 8,5 mm saranan korotuslevyjä – Lukkomatti Hahloihin palat millä nousee.

Vastarauta yleensä niin ylhäällä, että ottaa alhaalta ennemmin kiinni kuin ylhäältä ja epäilen, että tarvitsisi säätää.
 
Prikoilla voisikin kokeilla.

Väliovi.
PXL_20260501_071128820.jpg


Ulko-ovi. Jos ulkoovea Nostaa niin toki lukon vasta kappaletta joutunee karmista säätämään.

PXL_20260501_083917846.jpg
Tuota välioven saranaa saa karmista ulos kun irrottaa oven ja repii tuon muovisen suojan päältä pois. Jos tapauksessasi otat sitä alhaalta vähän ulos niin mennee painikkeen puolelta suoraan. Mitään prikkoja ei tarvita.
 
Yritin etsiä, mutta ne löytänyt tuota saranaa, joko lähee hatut ylhäältä ja alhaalta irti jonka alta löytyy kuusiokolot säätöön. Jos ei, niin Korotuslevysetti 3kpl, 1 X 8,5 mm saranan korotuslevyjä – Lukkomatti Hahloihin palat millä nousee.

Vastarauta yleensä niin ylhäällä, että ottaa alhaalta ennemmin kiinni kuin ylhäältä ja epäilen, että tarvitsisi säätää.
Hattu lähtee ylhäältä, on kierteellä olevaa mallia. Alla Kuusiokolo. Alapuolelta ei lähde mitään irti. Saranat on mallia Fiskars.

PXL_20260502_073448638.jpg
 
Nämä ovet kyllä rassaa toisinaan. Ensimmäisenä ulko-ovi joka hankaa suht reippaasti tuohon kynnykseen? Onko vaihtoehtona vain kynnyksen madaltaminen? Ylhäällä olisi kyllä tilaa tuoda ainakin 5mm ylöspäin, mutta millä säädät kun ei näissä ainakaan omaan silmään ole mitään säätöjä.

PXL_20260501_065920518.jpg


Toinen sitten nämä perus välitilan ovet. Alla vessan ovi, joka on jotenkin vihtaksellaan niin, että alhaalla ottaa karmiin kiinni, mutta ylhäällä sitten taas on 5-10mm rako. Oven saa kyllä kiinni vetämällä. Saranoissa ei luonnollisesti säätöjä.

PXL_20260501_065942667.jpg
PXL_20260501_065945596.jpg

Ulko-ovi
Jos muita säätöjä ei löydy, niin ottaisin yksi kerrallaan yläsaranan karmikiinnitys ruuvin pois, ja korvaisin sen lähemmäs 150mm pitkällä ruuvilla, jolla vedettäisin karmia yläpäästä, niin että ovi kääntyisi irrottautuen kynnyksestä.

Väliovi
Katsoisin linja-laserilla että onko karmin molemmilla puolilla olevat väliseinät sekä pystykarmit propellina toisiinsa nähden.
Jos ovat propellina, niin suoristaisin niiden asennuksen, jolloin ovi istuu paikalleen nätisti.
 
Ulko-ovi
Jos muita säätöjä ei löydy, niin ottaisin yksi kerrallaan yläsaranan karmikiinnitys ruuvin pois, ja korvaisin sen lähemmäs 150mm pitkällä ruuvilla, jolla vedettäisin karmia yläpäästä, niin että ovi kääntyisi irrottautuen kynnyksestä.

Väliovi
Katsoisin linja-laserilla että onko karmin molemmilla puolilla olevat väliseinät sekä pystykarmit propellina toisiinsa nähden.
Jos ovat propellina, niin suoristaisin niiden asennuksen, jolloin ovi istuu paikalleen nätisti.
Ulko-ovet sai säädettyä, tai siis nostettua noista suojaruuvien alla olevilla säätöruuveilla. Terassin ovi sitten taas roikkuu joten hankaa yläkulmasta karmiin. Kaikissa kolmessa ulko-ovessa näyttää saranan puolelta karmi liikkuvan hieman ovea avatessa ja sulkiessa.

Täytyypä laserilla vielä katsoa tuota välioven karmia, epäilen, että on propellina.
 
Ulko-ovet sai säädettyä, tai siis nostettua noista suojaruuvien alla olevilla säätöruuveilla. Terassin ovi sitten taas roikkuu joten hankaa yläkulmasta karmiin. Kaikissa kolmessa ulko-ovessa näyttää saranan puolelta karmi liikkuvan hieman ovea avatessa ja sulkiessa.

Täytyypä laserilla vielä katsoa tuota välioven karmia, epäilen, että on propellina.
Heitän tähän tällaisen itsestäänselvyyden että karmin asennuksen ei tarvitse olla täysin pystysuora, varsinkaan jos seinät ovat vähän vinossa, mutta karmien tulee olla yhdensuuntaiset, että ovi istuu karmiin nätisti.
Tämä tarkoittaa sitä, että propelli asennuksen voi tarkastaa ja korjata myös epäkuntonsa myötä vinoon projisoivalla laserilla, koska sen viivakenttä on kuitenkin aina yhdensuuntainen.
 
Ovien saranoiden ja karmien säätö on tuttua puuhaa. Elävät vuosien myötä ja ainakaan omassa talossa säätöjä ei valmistumisen jälkeen (1998) jälkeen ole juuri tehty. Terassin ulko-ovea juuri nostin, vanhoissa saranoissa on säätö talttapäisellä ruuvimeisselillä. Karmeja joutui myös säätämään kun rakoa alkoi olla 10mm alaosassa. Tähän oveen oli osunut säädettävät karmiruuvit, joten säätö oli helppo tehdä. Toisen terassioven karmi oli asennettu niin vinoon, että piti tehdä uusi asennus eli porata uudet reiät karmiruuveille. Molemmat ovet ovat kieroja eli ne saisi uusia, mutta uusilla on niin paljon hintaa ettei raaski.

Toisessa kohteessa ihmettelin varaston ovea, lukon kieli ei osunut vastarautaansa ja ovi oli haassa "kiinni". Ovea sai nostaa 5mm niin alkoi osumaan lukko kohdilleen, tänä keväänä säädin vielä uudestaan. Veikkaan että monessa kohteessa ovet renklaavat ja niiden kanssa on vaan opittu elämään vaikka 5min säätö korjaisi ongelmat. Eri asia on vanhat kiinteät saranat missä ei ole säätöjä. Silloin pitää väliin sovitella prikkoja (sisäovet), höylätä ovesta pois tai säätää saranoita vääntöraudalla. Jälkimmäistä en ole vielä joutunut tekemään.

Sisäoven saranoita on säädöllä ja ilman. Olen vaihtanut kiinteiden tilalle Pislan säätösaranat.


Helppo vaihtaa ja säätäminen käy näppärästi kuusiokolo-avaimella. Esim. vessan/kypyhuoneen ovissa nuo ovat käytännössä pakolliset, jotta saa ilmaraon oven alle.
 
IMG20260510132032.jpg

Onko ideoita että millä olisi helpoin paikata ovesta tuollainen kolo?

Onnistuin pökkäämään parvekkeen oveen tuollaisen kolon kun siirtelin huonekaluja.
 
IMG20260510132032.jpg

Onko ideoita että millä olisi helpoin paikata ovesta tuollainen kolo?

Onnistuin pökkäämään parvekkeen oveen tuollaisen kolon kun siirtelin huonekaluja.
Helpointa kun etsii, niin pientä vaille koko oven levyinen pulverimaalattu peltilevy sinne alalaitaan asennusliimalla kiinni, niin ei monesti näytä edes huonolta ratkaisulta.
Kallis ratkaisu ei ole, mutta vaatii joko kyvykkyyttä tehdä itse tai suhteita sekä puhelahjoja peltipajaan ja pulverimaalaamoon.

Kittaus ja maalaus on itsestään selvä vaihtoehto, mutta kun asia on kysymysvaiheessa, niin en uskalla sitä helpoksi sanoa.
 
Vuokrakämpässä korjasin seinän koloja kitillä, tuli ns. riittävän hyvä ihan ilman maalaustakin. Tuossakin voisi kokeilla kitata pelkän kolon ja siivota ympäriltä jämät pois, kun kitti on vielä tuoretta. Hyvällä tuurilla sävy osuu riittävän lähelle ovea kuivana. Maalaushommissa menee sitten riskiksi, että ongelman paikka vaan siirtyy, kun esim. ovi ja karmi ovat eri sävyä. Ehdotettu maalattu potkupelti olisi todennäköisesti esteettisesti nopein ja helpoin korjaus.
 
IMG20260510132032.jpg

Onko ideoita että millä olisi helpoin paikata ovesta tuollainen kolo?

Onnistuin pökkäämään parvekkeen oveen tuollaisen kolon kun siirtelin huonekaluja.
Paklaus pariin, kolmeen kertaan ja minimissään tuon peilisyvennyksen maalaus. Mielestäni kohdistetut paikkamaalaukset voivat olla paremman näköisiä kuin koko oven päällemaalaus. Maalaukseen suosittelen vaahtomuovitelaa.
 
Paklaus pariin, kolmeen kertaan ja minimissään tuon peilisyvennyksen maalaus. Mielestäni kohdistetut paikkamaalaukset voivat olla paremman näköisiä kuin koko oven päällemaalaus. Maalaukseen suosittelen vaahtomuovitelaa.
Joo jotain tällaista ajattelin, ei se auta kuin ruveta hommiin. Sävyeroa siihen varmaan vähän jää mutta minua se ei kyllä haittaa.
 
Joo jotain tällaista ajattelin, ei se auta kuin ruveta hommiin. Sävyeroa siihen varmaan vähän jää mutta minua se ei kyllä haittaa.

Sävyhän tuossa ovessa on todennäköisesti listavalkoinen. Sitä saa ostettuu valmiiks sekotettunakin.
 
Mökin keittiön lattiaa avatessa paljastui betonipintaan sivelty kreosoottikerros, jonka päälle oli levitetty sanoma-/ aikakauslehtiä. Onko ehdotuksia, miten kannattaa toimia?
Kapselointi on tällä hetkellä potentiallisin vaihtoehto. Pysyykö/ imeytyykö kapselointioaine jos sen levittää lehtien päälle, vai tulisiko paperi kaapia pois? Moottoroitu maski, kertakäyttöinen suojapuku ja läpäisemättömät hanskathan tuossa virallisesti tarvittaan, mikäli sitä paperia pois aletaan raaputtelemaan.

IMG_3775.jpeg
 
Mökin keittiön lattiaa avatessa paljastui betonipintaan sivelty kreosoottikerros, jonka päälle oli levitetty sanoma-/ aikakauslehtiä. Onko ehdotuksia, miten kannattaa toimia?
Kapselointi on tällä hetkellä potentiallisin vaihtoehto. Pysyykö/ imeytyykö kapselointioaine jos sen levittää lehtien päälle, vai tulisiko paperi kaapia pois? Moottoroitu maski, kertakäyttöinen suojapuku ja läpäisemättömät hanskathan tuossa virallisesti tarvittaan, mikäli sitä paperia pois aletaan raaputtelemaan.
Sen verran pitkälle tulevaisuuteen, mahdollisesti isoilla riskeillä, vaikuttava päätös että pyytäisin tuohon ihan oikean ammattilaisen antamaan lausunnon asiasta. Henkilökohtaisesti purkaisin koko lattian pois, jos vaihtoehtona on tehdä kapselointi mikä voi toimia, tai sitten ei toimi, seuraavan puolen vuosisadan verran...
 
Mökin keittiön lattiaa avatessa paljastui betonipintaan sivelty kreosoottikerros, jonka päälle oli levitetty sanoma-/ aikakauslehtiä. Onko ehdotuksia, miten kannattaa toimia?
Uhh, ammattilaisen puoleen varmaan kääntyisin, vaikka työn tekisikin itse. Rakennuskonevuokraamosta betonihiomakone ja teollisuusimuri ja laikka laulamaan... Sitten kun pinta on puhdas voisi miettiä kapselointia. Tai sitten lattia pois piikaten ja uusi valu, siinä ei enää pienestä remontista voi puhua.
 
Kyllä se on vaan polttamalla hävitettävä koko mökki, voi olla muutkin materiaalit saastuneita.

Tai sitten vaan siivoaa irtoroippeet veke, kapseloi epoksilla ja unohtaa koko asian. Siellä se pysyy eikä mihinkään leviä.
Tässä on nyt hyvä ottaa huomioon että tuo kreosootti on ollut turvallista vuoteen 2000 asti, ja sitä on kaikki vanhat rakennukset täynnä. Eli mikään maailmanlopun myrkky se ei ole ja tuo kapselointi on ihan suositeltu menetelmä.
 
Terassiprokkista pitäisi viedä loppuun; Rivarin pääty ja ulko-oven edestä alkava talon nurkan kiertävä terassi on uusittu muuten, mutta seuraavaksi tarkoitus olisi laittaa oven edustalla olevaan osaan(~3.3x3.5m) betonilaatat, koska syyt. Muilta osin terassi on nyt uusittu ja ns seisoo omillaan. Nykyisellään oven edustalla on painekyllästetystä kakkosnelosesta tehty runko ja päällä hapertuneet laudat, mitkä puran pois. Lautojen alla näyttäis olevan 0-16mm mursketta about lautojen alapintaan asti, eli oletettavasti se on ihan sopiva pohjamateriaali, siihen päälle sitten jotakin asennushiekkaa taikka kivituhkaa tms hienompaa.

1780569502944.png

1780569550298.png

1780569790504.png


Kysymyksenä tällä hetkellä:

1. Miten tuohon saisi tehtyä fiksusti (ja kestävästi) portaan tuohon oven edustalta 10cm alempana jatkuvaan seuraavaan terassin osuuteen(ks. kuva yllä), kannattaako siihen laittaa jotakin "kanttarikiviä" ja miten tuo jatkuvaa puista terassirunkoa vasten tuleva osuus pitäisi/kannattaisi tehdä?
Fiksumpi olis varmaan tehnyt tuon laattaosuuden ensin ja sitten vasta muut osuudet puulla, mutta nyt kävi näin niin tähän on koitettava jotakin keksiä. Tuota puista terassirunkoa voi tarpeen vaatiessa helposti kaventaa tai muuten muokata, josko tarve vaatii.

2. Miten paljon tuohon betonilaatalle tulevalle alalle pitäisi/kannattaisi koittaa saada tehtyä kaatoa poispäin talosta ettei vedet lähde puskemaan väärään suuntaan?
Tuossa on ylemmän kerroksen terassi päällä, joten suoraa tuohon ei pääse kovin paljoa satamaan, mutta etenkin talvella tuohon saattaa pyryttää aika paljonkin lunta joka sitten aina josskin kohtaa sulaa ja valuu johonkin suuntaan...
 
Terassiprokkista pitäisi viedä loppuun; Rivarin pääty ja ulko-oven edestä alkava talon nurkan kiertävä terassi on uusittu muuten, mutta seuraavaksi tarkoitus olisi laittaa oven edustalla olevaan osaan(~3.3x3.5m) betonilaatat, koska syyt. Muilta osin terassi on nyt uusittu ja ns seisoo omillaan. Nykyisellään oven edustalla on painekyllästetystä kakkosnelosesta tehty runko ja päällä hapertuneet laudat, mitkä puran pois. Lautojen alla näyttäis olevan 0-16mm mursketta about lautojen alapintaan asti, eli oletettavasti se on ihan sopiva pohjamateriaali, siihen päälle sitten jotakin asennushiekkaa taikka kivituhkaa tms hienompaa.
Paras varmaan olisi nostaa laatoitus terassin kannen tasolle. Finnfoam-levyllä onnistuisi helposti. Jos ei halua nostaa, niin sitten vaan rappusta joko kivestä tai laudasta mielen mukaan. Tuollaisiin pieniin kynnyksiin vaan kompuroi helposti, mikä kannattaa huomioida.

Ulkolaatoitus (pihat ja terassit): Veden kertyminen laatoitukselle estetään kallistamalla laatoitusta vähintään 1 cm metrillä poispäin rakennuksen seinistä. T: Google
 
Asunnon olohuoneen seinät kaipaa uutta maalipintaa. Jotta pääsisin mahdollisimman helpolla ja tasaista jälkeä niin voisi harkita lasikuitutapetin asennusta. Kysymys on, että onko hyvä kyseisen tapetin päälle maalata vähintäänkin pintamaalin? Että onko mahdoton ajatus jos antaa olla ilman mitään päälle maalausta? Ja onko se kuinka uusavutonta jos työn delegoisi ammattilaiselle?
 
Asunnon olohuoneen seinät kaipaa uutta maalipintaa. Jotta pääsisin mahdollisimman helpolla ja tasaista jälkeä niin voisi harkita lasikuitutapetin asennusta. Kysymys on, että onko hyvä kyseisen tapetin päälle maalata vähintäänkin pintamaalin? Että onko mahdoton ajatus jos antaa olla ilman mitään päälle maalausta? Ja onko se kuinka uusavutonta jos työn delegoisi ammattilaiselle?
Oma mielipide on, että älä laita. Lasikuitutapetoitu pinta näyttää jotenkin vanhanaikaiselta, se pitää joka tapauksessa maalata yli. Ja jos pinnassa on isoja koloja on ne syytä tasoittaa, koska taatusti näkyvät tapetin alta. Tapettia ei saa millään pois, eli jos siihen kyllästyy pitää joko repiä kipsilevyt irti tai levyttää uudestaan päälle.

Tasoittaisin vaan seinät pariin-kolmeen kertaan ja huolellinen hionta välissä. Jos epäkohta näkyy tai tuntuu, tulee se tekemään sitä myös maalipinnan läpi. Sitten maalaus pariin kertaa puolihimmeällä sisustusmaalilla, valkoinen on kaikista helpoin.

Ei kai ammattilaisen käytössä ole mitään hävettävää. Itse kun tekee, niin tulee sellaista kun sattuu tulemaan. Ammattilaisen työn jäljen olettaisi olevan parempaa, mutta aina näin ei suinkaan ole.
 
Asunnon olohuoneen seinät kaipaa uutta maalipintaa. Jotta pääsisin mahdollisimman helpolla ja tasaista jälkeä niin voisi harkita lasikuitutapetin asennusta. Kysymys on, että onko hyvä kyseisen tapetin päälle maalata vähintäänkin pintamaalin? Että onko mahdoton ajatus jos antaa olla ilman mitään päälle maalausta? Ja onko se kuinka uusavutonta jos työn delegoisi ammattilaiselle?
Jos se ennestään on maalilla - eikä tilassa oo ollut sisällissotaa sitten viime maalauksen - nii ehdottomasti pääset helpoimmalla kittaamalla pikkukolot ja vetämällä uutta maalia pintaan. Jos taas käännyt (lasikuitu)tapetin suuntaan, nii huomaa ettei sekään sitä kittauksen tarvetta poista. Jos tapettikauppaan päädyt, ni tsekkaa ehdottomasti myös tasoitetapetit laskuitutapettien lisäksi.
(edit - tapetti pitää maalata, oli se sitten lasikuitu- tai tasoitetapettia)
 
Jos ammattilaisen ottaa niin turha alkaa maksamaan lasikuitutapetista joka on lisäksi ruma. Saumatkin jäävät näkyviin ja saattaa laskea asunnon arvoa myydessä koska niiden poistaninen on työlästä. Ääni kittaukselle + maalaukselle.
 
Oma mielipide on, että älä laita. Lasikuitutapetoitu pinta näyttää jotenkin vanhanaikaiselta, se pitää joka tapauksessa maalata yli. Ja jos pinnassa on isoja koloja on ne syytä tasoittaa, koska taatusti näkyvät tapetin alta. Tapettia ei saa millään pois, eli jos siihen kyllästyy pitää joko repiä kipsilevyt irti tai levyttää uudestaan päälle.

Tasoittaisin vaan seinät pariin-kolmeen kertaan ja huolellinen hionta välissä. Jos epäkohta näkyy tai tuntuu, tulee se tekemään sitä myös maalipinnan läpi. Sitten maalaus pariin kertaa puolihimmeällä sisustusmaalilla, valkoinen on kaikista helpoin.

Ei kai ammattilaisen käytössä ole mitään hävettävää. Itse kun tekee, niin tulee sellaista kun sattuu tulemaan. Ammattilaisen työn jäljen olettaisi olevan parempaa, mutta aina näin ei suinkaan ole.
Meillä on alkuperäisen asukkaan toimesta joka huoneessa lasikuitutapetti. Onhan se helppohoitoinen lapsiperheessä, mutta jatkon kannalta sitten työläs. Mutta eikös tuon kaikenirroittamisen vaivan säästäisi 6mm gyprocilla jonka vaan levyttää vanhojen päälle ja sitten haluttu pinta?
 
Mutta eikös tuon kaikenirroittamisen vaivan säästäisi 6mm gyprocilla jonka vaan levyttää vanhojen päälle ja sitten haluttu pinta?
Saneerauslevy on varmasti ainoa mahdollisuus tuossa tilanteessa. Itse mietin uudelleen levytystä kun remontoin nykyistä taloa. Tapetoidut ja kolhitut kipsilevypinnat, tasoittaako vai uudistaako. Päädyin poistamaan tapetit ja tasoittamaan pinnat. Uudelleen levytys maksaa, lisäksi pinta paksunee sen 6,5mm mikä pitää ovien ja ikkunoiden aukoissa huomioida. Myös sähkörasiat tarvitsevat korotusrenkaat tai vähintään pidemmät ruuvit.
 
Kylpyhuone- ja saunaremontti ja pölynhallinta.

Teenkö tyhmästi jos puran saunan paneelit ennen laattojen piikkausta vai olisiko paneloinnit parempi purkaa vasta piikkausten jälkeen? Kun eikös siinä mene se piikkauspöly seinärakenteiden sisään ja joka paikkaan? Vai onko asialla edes merkitystä?
 
Kylpyhuone- ja saunaremontti ja pölynhallinta.

Teenkö tyhmästi jos puran saunan paneelit ennen laattojen piikkausta vai olisiko paneloinnit parempi purkaa vasta piikkausten jälkeen? Kun eikös siinä mene se piikkauspöly seinärakenteiden sisään ja joka paikkaan? Vai onko asialla edes merkitystä?
En usko että on mitään merkitystä missä järjestyksessä tekee.
 
Salaojan tarkastuskaivon korottamisesta kysyisin. Talon yhden nurkan tarkastuskaivon kansi sijaitsee n. 1,5 m maanpinnan alapuolella, ajattelin korottaa sen maanpinnan tasoon. Millaisilla tarvikkeilla tuo kannattaisi tehdä? Noita jatkopaloja näyttää olevan useampaa sorttia tarjolla. Voisikohan esim. tällaisia laittaa kolme päällekkäin? Kaivon päältä saatetaan harvakseltaan ajaa autolla, asettaakohan se omia vaatimuksiaan korotuspaloille? Kannen pitää toki olla riittävällä kantavuudella.
 
Viimeksi muokattu:
Salaojan tarkastuskaivon korottamisesta kysyisin. Talon yhden nurkan tarkastuskaivon kansi sijaitsee n. 1,5 m maanpinnan alapuolella, ajattelin korottaa sen maanpinnan tasoon. Millaisilla tarvikkeilla tuo kannattaisi tehdä? Noita jatkopaloja näyttää olevan useampaa sorttia tarjolla. Voisikohan esim. tällaisia laittaa kolme päällekkäin? Kaivon päältä saatetaan harvakseltaan ajaa autolla, asettaakohan se omia vaatimuksiaan korotuspaloille? Kannen pitää toki olla riittävällä kantavuudella.
Jos siellä on 315 mm runkoputki, niin yksi liitospala ja putkea riittää, ei mitään tolkkua laittaa kolmea erillistä jatkopalaa. 1,5 m kuulostaa kyllä uskomattoman syvällä olevalta jätöltö. Lujuusluokat löytynee noille liitoksillekin, tosin pystyliitos ei painosta päällä hirveästi kuomitu.
 
Miten tämmöiset boordit poistaisi nätisti? Näyttäisi siltä, että pinta on jotain muovimaista eli tapetin irroitusliisteri ei siihen varmaankaan pure. Vai repiskö päällisen ja alla olevaan paperipintaan sitä liisteriä?

IMG20260614123659.jpg
 
Jos siellä on 315 mm runkoputki, niin yksi liitospala ja putkea riittää, ei mitään tolkkua laittaa kolmea erillistä jatkopalaa. 1,5 m kuulostaa kyllä uskomattoman syvällä olevalta jätöltö. Lujuusluokat löytynee noille liitoksillekin, tosin pystyliitos ei painosta päällä hirveästi kuomitu.
Joo, meinasi jo epätoivo iskeä kun tarkastuskaivoa lapioin esiin mutta lopulta tuli löytyi. Onko täällä suosituksia kestävästä liitospaloista? Toimiiko ihan tällainen rumpuputken jatkoholkki?
 
Joo, meinasi jo epätoivo iskeä kun tarkastuskaivoa lapioin esiin mutta lopulta tuli löytyi. Onko täällä suosituksia kestävästä liitospaloista? Toimiiko ihan tällainen rumpuputken jatkoholkki?
Joo. Rumpuputkessa voi myös olla holkki valmiina. Ongelmana vaan itsellä oli, että putkea myydään usein luokkaa 6m pätkissä. Jos ei liikkeestä löydy torista voi etsiä lyhyempää.
 
Pitäisi ensimmäistä kertaa ryhtyä laminaatin asennukseen, kun autotallin yhteydessä olevasta varastosta tehdään toimisto.

Lattia on pelkällä betonilla, niin ilmeisesti tuohon tarvitsee jonkin kosteussulun tms. lattian ja laminaatin väliin? Mitä muuta asennuksessa olisi hyvä ottaa huomioon? Tilassa on sähköinen lattialämmitys. Suosituksia tarvittavista työkaluista otetaan myös vastaan.

Edit. kumpikohan olisi parempi alusmateriaaliksi https://www.k-rauta.fi/tuote/alusmateriaali-prof-aqua-stop-60kpa-2mm-1x15m-15m/6438313928928 vai https://www.k-rauta.fi/tuote/alusmateriaali-prof-60kpa-2mm-10x15m-laminaatti-ja-puulattioille-kosteusulku/5051146492490 ?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 085
Viestejä
5 239 924
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom