Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Nyt napsahti maallikolle pikku pulma. Betoniseinästä pitäisi saada muutama ruuvi irti, mutta kun ei vaan irtoa. Proppuina on käytetty Toggler Alligator 6mm, ruuveina proppujen mukana tulleita ristipääruuveja. Ruuvit ei hievahdakkaan vaikka yrittää meisselilla tai koneella ruuvata irti. Millä konstilla noi saisi irti ennen kuin kokeilee poraamalla?
Noi ei nyt millään muotoa pitäisi tiukassa olla. Ota vaikka pihdit kaveriks ja vetoa samalla kun pyörität.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
615
Noi ei nyt millään muotoa pitäisi tiukassa olla. Ota vaikka pihdit kaveriks ja vetoa samalla kun pyörität.
kyllä vaan voi olla aivan vitun tiukassa. sen verran niitä on töissä tullut irroitettua että tiedän kokemuksesta. kunnollisilla papukaijapihdeillä jos saa kiinni niin voi pikkuhiljaa pyöritellä irti jos pito riittää.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
394
Soittivat Vilpeltä heti aamupäivällä. Vilpen mies tosiaan kertoi, että tuosta puuttuu yksi ruuvi. Läpiviennin ylä- ja alareunassa on neopreenitiivisteprofiili, joka kuulemma ajan saatossa kovettuu ja luultavasti sen takia se ei oikein käsin painamalla enää asetu. Suositteli, että koittaa vedättää ruuvilla kiinni. Katsellaan miten asettuu ja tiivistellään tököteillä sen jälkeen.
Hyvin asettui parilla ruuvilla, eikä tököttejä tarvittu. Kiviterällä piti porata tiilen läpi, että sai ruoteeseen kiinni.
20220621_160529.jpg
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Valan 5cm paksun 56cm x 56cm kaivon kannen. Pohjaan tulee lisäksi alapuolelle nurkkiin nystyrät, jotka pitävät paikallaan. Jos laitan rautaa, jää liian pintaan. Vanha kansi on rapautunut juurikin ruostuvien rautojen takia. Meneekö kokonaan ilman rautaa? Ei kai 500*500 pihalaatoissakaan mitään rautaa ole?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Mukava kun joillakin on välillä noinkin vähäpätöisiä ongelmia :)

Ajoi varmaan tuossa sitä takaa että raudoituksen (määräysten mukaiset) suojaetäisyydet ei riitä kun laatta on noin ohut.

Luultavasti siinä vanhassa kannessa ei edes ollut raudoitus keskellä, jolloin saavutettaisiin 25mm suojaetäisyys.

Jos se huolettaa niin valaa ilman verkkoa tai parempi vaihtoehto, kun kumminkin joutuu ostamaan kaksi vitosen pussia kuivabetonia -> valaa kannen koko siitä saatavalla massalla eli vahvuus 8 cm ja keskelle muutama puikko rautaa -> kansi on lähes ikuinen.

:edit: Joskus vuosikymmeniä sit amiksessa pienistettiin lekalla noita noin 4 cm paksuisia pihalaattoja -> Jos ei ollut raudoitusta niin yksi napakka isku lekalla ja oli kolmessa palassa. Raudoitettuja sai lekalla murjoa urakalla että meni pieniksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Tuossa ylhäällä olevassa kuvassa raudoitus on ainakin niin reunassa että kosteus pääsee kapillaarisesti siirtymääm rautoihin reunasta -> raudat ruostuvat.
Rautaa asennettaessa kiinnittää vaan huomiota että raudoitus on laattaa pienempi ja jää joka reunasta vähintään sen 3cm irti ja voi käyttää vaikka jotai korokepaloja alla jos meinaa painua valun pohjalle. Keskikohta varmaan paras paikka tuollaisessa ohuessa laatassa. Eikä sen raudan tarvitse olla mitään 8mm jöötiä vaan voi hyvin käyttää 4 tai 6mm tuollaisessa tapauksessa. Ilman rautoja ei kyllä tule kovin kestävää vaan saattaa murtua pienestä kolauksesta halki.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Tässä kun huoltomaalasin autotallin ulkoverhousta, niin tulin miettineeksi tehokkainta maalaustekniikkaa. Kyseessä on lomalaudoitus. 100 millin pensselillä homma sujuu hienosti uloimpien lautojen tapauksessa, mutta sisempien lautojen eli raon maalaus samalla kertaa ja samalla pensselillä on aavistuksen hankalaa, koska pensseli on rakoa leveämpi.

Onko tyypillistä, että lomalaudoitus maalataan siten, että uloimmat laudat ja sisemmät laudat maalataan eri kerroilla ja eri kokoisella pensselillä? Omassa tapauksessa uloimmille sopii 100 mm ja sisemmille ehkä 75 mm leveä pensseli.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Tässä kun huoltomaalasin autotallin ulkoverhousta, niin tulin miettineeksi tehokkainta maalaustekniikkaa. Kyseessä on lomalaudoitus. 100 millin pensselillä homma sujuu hienosti uloimpien lautojen tapauksessa, mutta sisempien lautojen eli raon maalaus samalla kertaa ja samalla pensselillä on aavistuksen hankalaa, koska pensseli on rakoa leveämpi.

Onko tyypillistä, että lomalaudoitus maalataan siten, että uloimmat laudat ja sisemmät laudat maalataan eri kerroilla ja eri kokoisella pensselillä? Omassa tapauksessa uloimmille sopii 100 mm ja sisemmille ehkä 75 mm leveä pensseli.
Yleensä kannattaa maalata kerralla, pääsee helpommalla jos pitää esim kiipeillä. Pensselin mallista riippuen osa toimii hyvin myös vähän vinossa/pituussuuntaan.

En ole maalari, nämä vain oman kokemuksen perusteella
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 227
Pitäisi ostaa kodin pieniä töitä varten uusi porakone tai akkuporakone. Olisi myös tarve porata pari pyöreää reikää kalustelevyyn semmoisella reikäsahalla. Millaista vääntömomenttia nuo n. 5-10 cm halkaisijaltaan olevat reikäsahat yleensä porakoneelta vaativat, ja onnistuuko 40-45 Newtonin akkukoneella vai pitääkö olla sähkökone?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Pitäisi ostaa kodin pieniä töitä varten uusi porakone tai akkuporakone. Olisi myös tarve porata pari pyöreää reikää kalustelevyyn semmoisella reikäsahalla. Millaista vääntömomenttia nuo n. 5-10 cm halkaisijaltaan olevat reikäsahat yleensä porakoneelta vaativat, ja onnistuuko 40-45 Newtonin akkukoneella vai pitääkö olla sähkökone?

Onnistuu akkukoneella noiden reikien tekeminen ihan hyvin eikä jää tehoista kiinni.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Onko täällä moni vaihtanut parkettia itse vinyyliin? Meillä olisi ehkä halua vaihtaa noin 45m² parkettia ja 10m² laminaattia vinyyliin ja mietin mikä homma on aluksia repiä vanha lattia + listat pois, jonka jälkeen asentaa vinyyli ja uudet listat. Onkohan itse tehtävissä kuinka helposti? Nopeasti kun katsoin hintoja niin vanhan purku ja uuden asennus pyörisi siellä 2500-3000€ hinnoissa joten tuon voisi sitten säästä (1500-1800€ kotitalousvähennysen kanssa)

Vinyylihan voidaan monesti asentaa myös vanhan lattian päälle, mutta onko täällä kokemuksia siitä vai suosiolla vaan vanha pois?
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Onko täällä moni vaihtanut parkettia itse vinyyliin? Meillä olisi ehkä halua vaihtaa noin 45m² parkettia ja 10m² laminaattia vinyyliin ja mietin mikä homma on aluksia repiä vanha lattia + listat pois, jonka jälkeen asentaa vinyyli ja uudet listat. Onkohan itse tehtävissä kuinka helposti? Nopeasti kun katsoin hintoja niin vanhan purku ja uuden asennus pyörisi siellä 2500-3000€ hinnoissa joten tuon voisi sitten säästä (1500-1800€ kotitalousvähennysen kanssa)

Vinyylihan voidaan monesti asentaa myös vanhan lattian päälle, mutta onko täällä kokemuksia siitä vai suosiolla vaan vanha pois?
Jos parketti on liimattu alustaan kiinni, silloin sen pois repiminen saattaa olla melkoinen homma. Jos ei ole liimattu, silloin se lähtee helposti pois. Vinyylin asentaminen on helppo homma. Listat, jos uusi lattiamateriaali on paljonkin ohuempi kuin vanha (yleensä viinyli on parkettia paljonkin ohuempi), joutuu laittamaan leveämmät lattialistat tai maalata seinät. Jos tilassa on ovia, kannattaa miettiä minkälainen rako niiden alle jää uuden lattiapinnan jälkeen. Eli, kun lattiapinnan vaihtaa, tulee eteen myös muuta mietittävää.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Lattianvaihto-operaatiossa pitää huomioida myös tasaisuusvaatimukset. Saattaa joutua tasoittelemaan poiston jälkeen, jotta vinyylilankun saa asennettua.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Ja siellä alla voi olla jotain muovimattoo joka pitäis mielellään myös poistaa. Asbestiakin saattaa löytyä huonolla tuurilla... Taloyhtiö jos on kyseessä niin pitää joka tapauksessa tehdä remontti-ilmoitus isännöitsijälle.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Jos parketti on liimattu alustaan kiinni, silloin sen pois repiminen saattaa olla melkoinen homma. Jos ei ole liimattu, silloin se lähtee helposti pois. Vinyylin asentaminen on helppo homma. Listat, jos uusi lattiamateriaali on paljonkin ohuempi kuin vanha (yleensä viinyli on parkettia paljonkin ohuempi), joutuu laittamaan leveämmät lattialistat tai maalata seinät. Jos tilassa on ovia, kannattaa miettiä minkälainen rako niiden alle jää uuden lattiapinnan jälkeen. Eli, kun lattiapinnan vaihtaa, tulee eteen myös muuta mietittävää.
Onneksi tilassa on vain yksi ovi, joka 99% ajasta auki joten tuo ei aiheuta päänvaivaa, mutta listata saattaa joutua jo väärän värin takia sitten uusimaan.

Ja siellä alla voi olla jotain muovimattoo joka pitäis mielellään myös poistaa. Asbestiakin saattaa löytyä huonolla tuurilla... Taloyhtiö jos on kyseessä niin pitää joka tapauksessa tehdä remontti-ilmoitus isännöitsijälle.
Talo rakennettu 1999 joten asbetista tuskin on, mutta voisi kysyä naapureilta että onko joku tehnyt lattiaremppaa niin tietää mitä siellä voisi odottaa. Taloyhtiö kyseessä mutta täällä kaikki ilmoitukset / asennukset menevät onneksi läpi.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Kun ei oo tullut tehtyä...

Eli betoniseinä ja listoitus. Vedetäänkö jollain jytyllä naulaimella (minkä pituisia nauloja) vai liimataan listat paikalleen?
Nyt vetelin muutaman vasaralla ja lyhyellä naulalla, kun sattui osa jotenkin tarttumaan ja osa taas katkeili.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Kun ei oo tullut tehtyä...

Eli betoniseinä ja listoitus. Vedetäänkö jollain jytyllä naulaimella (minkä pituisia nauloja) vai liimataan listat paikalleen?
Nyt vetelin muutaman vasaralla ja lyhyellä naulalla, kun sattui osa jotenkin tarttumaan ja osa taas katkeili.
Porukoiden kämpässä vetelivät aikanaan ruuveilla betoniin kiinni. Sikäli hyvä ratkaisu, että listojen vaihtaminen onnistuu helpommin sitten joskus jos menee uusiksi.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Vanhan lattiamateriaalin päälle saa asentaa uuden ilman ilmoitusta koska askeläänieristys jne ei muutu. Ainankin näin ennen ja muistelen että ei olisi muuttunut. Kerrostaloissa enemmänkin merkitystä kuin esim. rivarissa.
Itse en ainankaan lähtisi parkettia vaihtamaan jos sattuu olemaan sen verran kunnossa että pystyy huoltamaan (hiomaan ja lakkaamaan).
Vinyylin asentaminen, riippuen merkistä, on suht helppoa koska katkomiseen tarvitsee vain mattopuukon. Itse laitoin osaan eteistä Karitman Luostoa minkä saumat piti nuijia kiinni. Ei ihan kaikkein naapuriystävällisin mallia asennella :D.
Listoitukseen suosittelen hommaaman vaikka lainaksi katkaisu- ja jiirisirkkelin, ihan paskaa hommaa tehdä käsin sahaamalla.

Listatulppa on oikea nimike listojen kiinnitykseen betoniin/tiileen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Kun ei oo tullut tehtyä...

Eli betoniseinä ja listoitus. Vedetäänkö jollain jytyllä naulaimella (minkä pituisia nauloja) vai liimataan listat paikalleen?
Nyt vetelin muutaman vasaralla ja lyhyellä naulalla, kun sattui osa jotenkin tarttumaan ja osa taas katkeili.
Jos on mdf-listaa niin yleensä siellä on ura piilokiinnikkeelle. Noin ei jää jälkiä listan pintaan ja jos jokin menee kiinnityksessä pieleen niin mokatkaan ei tule näkyviin :whistling:
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Kun ei oo tullut tehtyä...

Eli betoniseinä ja listoitus. Vedetäänkö jollain jytyllä naulaimella (minkä pituisia nauloja) vai liimataan listat paikalleen?
Nyt vetelin muutaman vasaralla ja lyhyellä naulalla, kun sattui osa jotenkin tarttumaan ja osa taas katkeili.
Ei onnistu naulaimella. Joko naulatulpilla, joissa on ruuvikanta, mutta ne lyödään paikoilleen ja ruuvikannan ansioista saa ruuvattua irti. Kanta jää näkyviin, mutta niitä saa myös valkoisina. Tai sitten piilokiinnikkeillä, niin ei jää mitään kantoja näkyviin. Molemmat tavat vaatii reikien porausta. Liimaus nopein, mutta irti ei saa sitten ehjänä.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Vanhan lattiamateriaalin päälle saa asentaa uuden ilman ilmoitusta koska askeläänieristys jne ei muutu. Ainankin näin ennen ja muistelen että ei olisi muuttunut. Kerrostaloissa enemmänkin merkitystä kuin esim. rivarissa.
Kyllä lattiamateriaalin vaihto/uusiminen vaatii aina sen toimenpideilmoituksen taloyhtiölle. Sillä ilmoituksella juuri selvitetään mikä se suunniteltu asennustapa on. Ei taloyhtiö muuten tiedä, että aiotaan vanhan materiaalin päälle asentaa ja voivat vaatia myös valvontakäynnin, jolla se asennustapa todennetaan, että siellä tosiaankin on askeläänieristys tavalla tai toisella kunnossa. Lisäksi ne yleensä suosittelee vanhan materiaalin poistamista, kun ei ole suositeltavaa, että siellä on useiden eri vuosikymmenien lattiamateriaaleja päällekkäin.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Kun ei oo tullut tehtyä...

Eli betoniseinä ja listoitus. Vedetäänkö jollain jytyllä naulaimella (minkä pituisia nauloja) vai liimataan listat paikalleen?
Nyt vetelin muutaman vasaralla ja lyhyellä naulalla, kun sattui osa jotenkin tarttumaan ja osa taas katkeili.
Lyöntitulppa on yksi vaihtoehto ja toinen on laittaa listakannattimet ensin seinään kiinni ja lista siihen kiini.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Onneksi tilassa on vain yksi ovi, joka 99% ajasta auki joten tuo ei aiheuta päänvaivaa, mutta listata saattaa joutua jo väärän värin takia sitten uusimaan.



Talo rakennettu 1999 joten asbetista tuskin on, mutta voisi kysyä naapureilta että onko joku tehnyt lattiaremppaa niin tietää mitä siellä voisi odottaa. Taloyhtiö kyseessä mutta täällä kaikki ilmoitukset / asennukset menevät onneksi läpi.
Asbestia ei tuon ikäisessä talossa tosiaan ole. Sen käyttökielto astunut voimaan ennen tuota.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Kyllä lattiamateriaalin vaihto/uusiminen vaatii aina sen toimenpideilmoituksen taloyhtiölle. Sillä ilmoituksella juuri selvitetään mikä se suunniteltu asennustapa on. Ei taloyhtiö muuten tiedä, että aiotaan vanhan materiaalin päälle asentaa ja voivat vaatia myös valvontakäynnin, jolla se asennustapa todennetaan, että siellä tosiaankin on askeläänieristys tavalla tai toisella kunnossa. Lisäksi ne yleensä suosittelee vanhan materiaalin poistamista, kun ei ole suositeltavaa, että siellä on useiden eri vuosikymmenien lattiamateriaaleja päällekkäin.
Ehkä kannattaa päivittää tietämystä.
Lukaiseppa tuosta Opas kunnossapito- ja muutostöiden ilmoittamisesta taloyhtiössä - Oikeusministeriö
Laissa säädetty ilmoitusvelvollisuus koskee aina esimerkiksi seuraavia toimenpiteitä:
-parketin asentaminen muovimaton tilalle (voi vaikuttaa askeläänien kuuluvuuteen, voi edellyttää asbestinpoistoa)"
Lisäksi laissa säädetty ilmoitusvelvollisuus voi koskea esimerkiksi seuraavia toimenpiteitä (epävarmassa tilanteessa tarkistettava isännöitsijältä tai hallitukselta):
- huoneen lattia-, seinä- tai kattomateriaalin vaihtaminen (esimerkiksi seinien levytys), jos järjestely voi huonontaa ääni- tai lämpöeristystä tai vaikuttaa kosteuden siirtymiseen rakenteen kautta"
Laissa säädetty ilmoitusvelvollisuus ei koske:
- lattiapinnoitteen vaihtamista vastaavan kaltaiseen pinnoitteeseen (esim. vanhan parketin uusiminen, kun käytetään uudelle parketille suositeltua äänieristettä)"
Sanamuotona vaihtaminen.
Toki taloyhtiöt voi halutessaan haluta ilmoituksia vaikka yhden naulan naulaamisesta seinään (näistä mahdolliset aiheutuvat valvonta jne kulut kuulivat taloyhtiölle).
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Ehkä kannattaa päivittää tietämystä.
Lukaiseppa tuosta Opas kunnossapito- ja muutostöiden ilmoittamisesta taloyhtiössä - Oikeusministeriö






Sanamuotona vaihtaminen.
Toki taloyhtiöt voi halutessaan haluta ilmoituksia vaikka yhden naulan naulaamisesta seinään (näistä mahdolliset aiheutuvat valvonta jne kulut kuulivat taloyhtiölle).
Jep. Vastaavan kaltaiseen. Eli muovimatto muovimattoon, laminatti laminaattiin jne. Jos muovimaton päälle laitetaan laminaatti, se ei ole vastaavan kaltainen, vaan juurikin tuota muutostyöilmoitusta edellyttävää, kuten lainauksissasikin lukee. 2 vuotta sitten viimeksi tein ja ilmoitus ja valvontakäynti vaadittiin. Jännä, jos tässä on siinä ajassa tultu taaksepäin, kun yleensä kaikki vain tiukkenee eikä helpotu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Tammiparketin hionta. Päällä joku 90-luvulla laitettu myrkkylakka.

Onko kokeneiden suosituksia kannattaako ottaa pyörivän hiomakoneen lisäksi alkuhiontaan nauhakone?
Sattumalta sain jo pyöreitä karkeita papereita, niin tekisinkö vaan koko homman pyörivällä? Meneekö se paljon helpommin tukkoon mitä nauhakone?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Sanamuotona vaihtaminen.
Toki taloyhtiöt voi halutessaan haluta ilmoituksia vaikka yhden naulan naulaamisesta seinään (näistä mahdolliset aiheutuvat valvonta jne kulut kuulivat taloyhtiölle).
Kyllä noi kaikki valvonta jne kulut tulee osakkaan maksettavaksi. Ei taloyhtiö maksa mitään osakkaan itse tekemiä remontteja.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Kyllä noi kaikki valvonta jne kulut tulee osakkaan maksettavaksi. Ei taloyhtiö maksa mitään osakkaan itse tekemiä remontteja.
Näin on. Kyllä osakas maksaa nekin kulut mitkä syntyy taloyhtiön vaatimuksista mm. juurikin valvonta tai jos osakas haluaa tehdä rakennuslupaa vaativaa remonttia, niin taloyhtiö luvan hakee ja osakas maksaa luvan hakemisen kulut. Ei se nyt taloyhtiön (=kaikkien osakkaiden) piikkiin mene, jos yksi osakas haluaa tehdä remonttia, josta syntyy taloyhtiölle kuluja.
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
Nyt kun sähkön hinta näyttää lähtevän laukalle niin kai tässä on pakko tilkitä muutama kohta talosta.

Kyseessä on siis rinteeseen rakennettu 2-kerroksinen puurakenteinen paritalo.

Ensimmäinen kohde olisi puolilämpimän varaston leca-harkoista tehdyn seinän eristäminen. Varasto on rinteen puolella maan alla. Seinän/sokkelin ylimmät harkot ovat eristeharkkoja ja alimmat tavallisia harkkoja. Varaston ulko-oven viereiset alimmat harkot ovat valitettavasti myös tavallisia harkkoja ja tarkoitus olisi nyt eristää oven ympäristö ulkopuolelta. Seinässä on lautaverhoilu. Tarkoitus olisi repiä laudat pois ja laittaa juoksujen väliin eristettä.

Mitä eristettä tuohon kannattaa laittaa? Ajattelin itse jotain polyuretaanilevyä ja tiivistää se vaahdolla. Rakenne ei enää hengittäisi ja mietin tuleeko tästä ongelmia. Villaa voisi myös laittaa, mutta täytyykö silloin myös lisätä tuulensuojalevy ja tuuletusraot? Seinä on hyvässä suojassa sateelta.

Lisäksi parin makuuhuoneen ulkokulmat pitäisi tilkitä. Helpointa on varmaan leikata sisäpuolelta kipsilevyyn tarpeeksi suuret reiät, joiden kautta voi sitten ihmetellä mistä kylmä ilma pääsee sisään? Todennäköisesti höyrynsulku on kulmissa tyritty jollain tavalla.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Tammiparketin hionta. Päällä joku 90-luvulla laitettu myrkkylakka.

Onko kokeneiden suosituksia kannattaako ottaa pyörivän hiomakoneen lisäksi alkuhiontaan nauhakone?
Sattumalta sain jo pyöreitä karkeita papereita, niin tekisinkö vaan koko homman pyörivällä? Meneekö se paljon helpommin tukkoon mitä nauhakone?
Paljonko on neliöitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Paljonko on neliöitä?
Noin 60m2. Tuli jo tutkiessa mieleen jatkokysymys. Onko viimeistelyyn esim. "trio" hiomakone must vai pärjääkö aloittelija isolla 14" laikalla? Mikään kiire hommassa ei ole.
Tällä hetkellä mielessä oli vetää rumpukoneella esim. 60-80 / 80-100-120 laikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
Olisiko ideoita, mitä tehdä tiilikaton kanssa? Eli talossa on tiilikattoa kahdessa tasossa. Suuremmalla vesikatolla on parvekkeen molemmin puolin jiirit, joista tulee vähänkin kovemmalla sateella melkoisesti vettä alemmalla tasolla olevalle tiilikatolle, joka on terassin ja viherhuoneen päällä. Terassin kohdalla ei tiilen alla ole aluskatetta, mutta viherhuoneen kohdalla sellainen tietenkin on. Vähänkin enemmän kun sataa, niin terassilla tulee yhdestä kohdasta vettä läpi ja myös viherhuoneen kohdalla huomaa, että vettä tulee aluskatetta pitkin (tippuu räystäslautojen välistä pois). Nämä kohdat siis linjassa niiden jiirien kanssa. Ilmeisesti käy siis niin, että kun vettä tulee tarpeeksi tiilen päälle, niin se lähtee jotenkin kiipeämään ylöspäin. Tiilet itsessään ovat kyllä ehjiä.

Sinälläänhän tämä ei ole toistaiseksi vaarallista, kunhan tietää olla laittamatta terasille tuohon kohtaan alle mitään vedenarkaa ja kunhan viherhuoneen kohdalla oleva aluskate pysyy ehjänä (näihän ei ole ikuisesti). Mietin kuitenkin, että voisikohan tuota tiilikattoa jotenkin paikalliseti tiivistää noiden jiirien kohdalta (jokin massa tms.) vai pitäisikö terassin ja viherhuoneen päällä oleva katto olla kokonaan muuta materiaalia? Tuo alempi katto on pinta-alaltaan aika suuri (terassi kiertää talon toisellekin puolelle), joten ainakaan sen vaihtaminen ei ihan pikkujuttu tai halpa nakki ole. Lisäksi olisi varmaan aika typerän näköinen viritys, jos samassa talossa on kahta eri vesikatemateriaalia. Ajatuksia tai peräti neuvoja?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Olisiko ideoita, mitä tehdä tiilikaton kanssa? Eli talossa on tiilikattoa kahdessa tasossa. Suuremmalla vesikatolla on parvekkeen molemmin puolin jiirit, joista tulee vähänkin kovemmalla sateella melkoisesti vettä alemmalla tasolla olevalle tiilikatolle, joka on terassin ja viherhuoneen päällä. Terassin kohdalla ei tiilen alla ole aluskatetta, mutta viherhuoneen kohdalla sellainen tietenkin on. Vähänkin enemmän kun sataa, niin terassilla tulee yhdestä kohdasta vettä läpi ja myös viherhuoneen kohdalla huomaa, että vettä tulee aluskatetta pitkin (tippuu räystäslautojen välistä pois). Nämä kohdat siis linjassa niiden jiirien kanssa. Ilmeisesti käy siis niin, että kun vettä tulee tarpeeksi tiilen päälle, niin se lähtee jotenkin kiipeämään ylöspäin. Tiilet itsessään ovat kyllä ehjiä.

Sinälläänhän tämä ei ole toistaiseksi vaarallista, kunhan tietää olla laittamatta terasille tuohon kohtaan alle mitään vedenarkaa ja kunhan viherhuoneen kohdalla oleva aluskate pysyy ehjänä (näihän ei ole ikuisesti). Mietin kuitenkin, että voisikohan tuota tiilikattoa jotenkin paikalliseti tiivistää noiden jiirien kohdalta (jokin massa tms.) vai pitäisikö terassin ja viherhuoneen päällä oleva katto olla kokonaan muuta materiaalia? Tuo alempi katto on pinta-alaltaan aika suuri (terassi kiertää talon toisellekin puolelle), joten ainakaan sen vaihtaminen ei ihan pikkujuttu tai halpa nakki ole. Lisäksi olisi varmaan aika typerän näköinen viritys, jos samassa talossa on kahta eri vesikatemateriaalia. Ajatuksia tai peräti neuvoja?
Onko terassin katto miten loivassa kulmassa? Tiilikattohan laskee aina pikkaisen vettä läpi ja sitä enemmän mitä loivempi katto. No siksihän se aluskate siellä on :whistling:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Olisiko ideoita, mitä tehdä tiilikaton kanssa? Eli talossa on tiilikattoa kahdessa tasossa. Suuremmalla vesikatolla on parvekkeen molemmin puolin jiirit, joista tulee vähänkin kovemmalla sateella melkoisesti vettä alemmalla tasolla olevalle tiilikatolle, joka on terassin ja viherhuoneen päällä. Terassin kohdalla ei tiilen alla ole aluskatetta, mutta viherhuoneen kohdalla sellainen tietenkin on. Vähänkin enemmän kun sataa, niin terassilla tulee yhdestä kohdasta vettä läpi ja myös viherhuoneen kohdalla huomaa, että vettä tulee aluskatetta pitkin (tippuu räystäslautojen välistä pois). Nämä kohdat siis linjassa niiden jiirien kanssa. Ilmeisesti käy siis niin, että kun vettä tulee tarpeeksi tiilen päälle, niin se lähtee jotenkin kiipeämään ylöspäin. Tiilet itsessään ovat kyllä ehjiä.

Sinälläänhän tämä ei ole toistaiseksi vaarallista, kunhan tietää olla laittamatta terasille tuohon kohtaan alle mitään vedenarkaa ja kunhan viherhuoneen kohdalla oleva aluskate pysyy ehjänä (näihän ei ole ikuisesti). Mietin kuitenkin, että voisikohan tuota tiilikattoa jotenkin paikalliseti tiivistää noiden jiirien kohdalta (jokin massa tms.) vai pitäisikö terassin ja viherhuoneen päällä oleva katto olla kokonaan muuta materiaalia? Tuo alempi katto on pinta-alaltaan aika suuri (terassi kiertää talon toisellekin puolelle), joten ainakaan sen vaihtaminen ei ihan pikkujuttu tai halpa nakki ole. Lisäksi olisi varmaan aika typerän näköinen viritys, jos samassa talossa on kahta eri vesikatemateriaalia. Ajatuksia tai peräti neuvoja?
Kuvia vaan katosta niin ihmetellään sitten onko rakenteessa jotain. Ei varmaan olis ensimmäinen kerta kun on pellityksissä yms. jotain vikaa niin että valuva vesi menee suoraan katon sisään ja nuo jiirit ja eri tasossa olevat katot on just vaikeampia niiden suhteen. Pitäisikö ylemmälä tasolla olla omat rännit ettei vesi tipu alemmalle tasolle?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
Täytyy ottaa jossain vaiheessa kuvaa ja laittaa tänne. Pellityksissä ei nyt ainakaan vika ole, kun tilanne on niinkin yksinkertainen, että vesi tippuu ylemmältä tiilikatolta alemmalle tiilikatolle ja menee vain yksinkertaisesti jostain tiilen raosta läpi (kuten aiempana todettiin, niin tiilet itsessäänhän eivät ole koskaan 100% vedenpitäviä). Siinä kohtaa ei mitään pellityksiä tai muutakaan epätavallista ole. @PornReindeer kyseli katon kaltevuudesta, niin kyllähän se alempi katto, jossa ongelmaa on, on loivempi kuin ylempi katto, mistä vesi tulee. Suorilta en nyt asteita osaa heittää. @taikamuki ylemmällä katolla olevat rännit olisivat toki lähtökohtaisesti fiksu idea, mutta ongelmaksi tulisi se, että mistä sieltä tulisi syöksytorvi alas. Kaiken järjen mukaan se pitäisi vetäistä sen alemman katteen läpi, mikä taas tekisi yhden ongelmakohdan lisää. Sitten toki vielä sekin, että sinnehän tarvitsisi sadevesiputkiin muutosta, että vedet saisi ohjattua asianmukaiseen paikkaan. Siinä on myös se, että siitä jiirin kohdalta vesi menisi joka tapauksessa osittain siitä rännistä yli, kun kovalla sateella sieltä jiiristä puskee kuitenkin melkoisen määrän vettä. Ongelma siis juurikin vain ja ainoastaan niiden jiirien kohdalla.

Sen terassin osalta asia nyt ei niin pelota, kun ei sieltä kuitenkaan litratolkulla vettä tule ja siitä se terassilautojen päältä hyvin pian sateen jälkeen kuivaa. Viherhuoneen päälle tuleva vesi vaan on huonompi juttu, kun se on kuitenkin asuintila (aluskatteen alla tietenkin lämmöneriste ja sen alla HS-muovi). Jos aluskate fuskaisikin siinä, niin kosteusvauriohan siellä eristeessä pääsee muotoutumaan. Sinnehän sitä vettä ei tarvitse paljon kertyä, niin ongelma syntyy. Varmaan muutama tippa joka sateella riittää pitämään eristeet märkinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Yksi tarkastuskohde on tiilien limitys eli kuinka paljon ne menee toistensa päälle. Jos kovin vähän niin sieltä varmaan jotain vettä vois päästä läpi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
Ihan oikein ovat limitetty. Ainakin noissa nykyisissä Ormaxin tiileissähän on urat, joihin ne asettuvat. Talo siis on vasta reilut 10 vuotta vanha eli ei mikään ikäloppu katto ole kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Ihan oikein ovat limitetty. Ainakin noissa nykyisissä Ormaxin tiileissähän on urat, joihin ne asettuvat. Talo siis on vasta reilut 10 vuotta vanha eli ei mikään ikäloppu katto ole kyseessä.
No niin on mutta siis tarkoitin pystysuunnassa paljonko se alempi tiili jää ylempänä olevan alle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
Tuossa joutessani kävin katolla ja tempaisin toisen jiirin puolelta parit tiilet irti. Limitystä oli pystysuunnassa vähintään 3 cm. Sanoisin, että lähemmäs 5 cm kuin 3 cm. Mitä naapureiden kattoja katselee, niin ihan vastaavalla tavalla näkyisivät olevan. Aluskate näytti ainakin tuossa kohtaa ehjältä, mikä on tietysti hyvä juttu. Varatiiliä löytyi pino varaston nurkalta, niin huvin vuoksi siitä puolenkymmentä tiiltä vaihdoin. Saa nähdä sattuiko oikeaan kohtaan ja josko tuon jiirin kohdalta veden tiputtelu räystäältä loppuisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Riippuu varmaan tekijästä? Jos on piheyksissään ajatellut säästävänsä yhden tiilirivin kun tinkii tuosta.
Jos muistan oikein, niin limityksen määrä riippuu kaltevuudestakin, loivemmalle enemmän limitystä. Joka tapauksessa noin sentin-pari verran kiinnitysruuvin reiän yli pitäisi ylemmän tiilen mennä. Helppo tuossa on ollut tehdä virhe, jos loivemmalle katolle on käytetty samaa limitystä kuin yläpuolen jyrkemmälle.

e: Teoriassa katto voi varmaan olla liiankin loiva tiilien käyttämiseen. Useita vuosia katon tekemisestä, niin en muista enää tarkkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
En usko, että tämä liian loiva on. Ihan vastaavassa kulmassa näkyy olevan tiilikattoa monen muunkin terassin päällä eikä tämä rakentajan omia keksintöjä ole, vaan talotehtaan mallin mukaan. Ongelma tässä on vaan se, että kun sitä vettä tulee, jiiristä johtuen, ylemmältä katolta yhdestä kohtaa alemmalle katolle kuin saavista kaataen. Jos vesi tulisi vain taivaalta, ei ongelmaa varmasti olisi. Ehkä tässä pitäisi jostain kattofirmasta kysyä, jos jonkin ratkaisun keksisivät.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
En usko, että tämä liian loiva on. Ihan vastaavassa kulmassa näkyy olevan tiilikattoa monen muunkin terassin päällä eikä tämä rakentajan omia keksintöjä ole, vaan talotehtaan mallin mukaan. Ongelma tässä on vaan se, että kun sitä vettä tulee, jiiristä johtuen, ylemmältä katolta yhdestä kohtaa alemmalle katolle kuin saavista kaataen. Jos vesi tulisi vain taivaalta, ei ongelmaa varmasti olisi. Ehkä tässä pitäisi jostain kattofirmasta kysyä, jos jonkin ratkaisun keksisivät.
Mutta on aika yleistä että terassin kate on aika loivassa kulmassa ja sieltä puuttuu aluskate, toki se ei terassilla ole ongelma.
Jos talo kerran on uudehko ja katsoit että siellä on aluskatteet tarvittavalle osalle tehtynä niin en kyllä huolissani olisi. Toki jos halua ja aikaa on niin ainahan sinne voi laittaa vaikka aluskatteen uusiksi koko alueelle, eihän siinä ole paljoa muuta kuin urakalla tiilien nostelua pois ja takaisin :cigar2:

Edit.
@Kvarkki muistaakseni ainakin Ormaxilla oli ohjeissa suoraan taulukko ruodeväleille katon kaltevuuden mukaan. Joskus vuosia sitten sitä tavanneena :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Samaa lappua varmaan tavailtu...

Kuva kysyjältä varmaan auttais hahmottamaan mahdollisen ongelman. Mulla laskee pääkaton ränni vedet kuistin katolle, enkä siinä ole huomannut muuta ongelmaa, kun kaikkein pahimmilla sateilla ei meinaa kuistin ränni riittää veden poistoon. Rännin puhtaudella saattaa kyllä olla asian kanssa tekemistä :whistling:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom