Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli siis linkkiä oikeanlaiseen ankkuriin ja selkeästi minkä pituisia pitää käyttää, kiitos. Jää muuten liian epäselviksi ainakin osa noista kommenteista.
EI ONNISTU ainakaan näillä tiedoilla. Tuliko riittävän selväksi? Ei noi heppoisat ankkurit pidä mitään muuttuvia ja suorastaan ulospäin kiskovia kuormia. Laita seinälle, niin on edes helpompi paikkailla irronneet ankkurit.Eli siis linkkiä oikeanlaiseen ankkuriin ja selkeästi minkä pituisia pitää käyttää, kiitos. Jää muuten liian epäselviksi ainakin osa noista kommenteista.
Onkohan noissa ontelolaatoissa vakiopaikat missä raudat menee, samoin kuin ontelot?
Googlella "ontelolaatta" niin tulee aika monta kuvaa ja pdf:ää mistä näkee miten vaijerit ovat laatassa. Käytännössä vaijerit menevät jokaisen ontelon välissä alapinnalla ja onteloiden määrä riippuu vaaditusta elementin kantavuudesta. Jossain normaalissa kerrostalossa taitaa olla jotain 6-8 -reikäisiä elementtejä. Jos kattoa ei ole ihan viimeisen päälle tasoitettu saattaa ontelot jopa näkyä kun sopivassa valaistuksessa katsoo.Onkohan noissa ontelolaatoissa vakiopaikat missä raudat menee, samoin kuin ontelot? Tai onko monta eri mallia mistä valita?
Itse pistin renkaat 10mm tulpilla, 8mm pultit yht. 4 ja hyvin pysyi. Mutta ilman poravasaraa ei pärjännyt .Ja yhden paikan jouduin vaihtaa kun osuin rautaan enkä silloin tajunnut etsiä noista tietoja.
Kaikissa ontelolaatoissa on nuo vaijerit samassa kohdassa, ainoa asia oikeastaan mikä pitäisi tietää onko se 5, 6 vai 8 -onteloinen.En tierä uskaltaako tuota ontelolaattojen toimittajaa/valmistajaa lähteä isännöitsijältä kyselemään, josko sanoo ehdottoman stopin koko prokikselle, minkä jälkeen olisi hieman ikävämpää lähteä porailemaan. Laitoin kyselyä parille laattavalmistajalle. Ostan nyt varmaan ainakin paremman rakenneskannerin.
edit: Laitoin nyt kuitenkin isännöitsijälle kyselyä. Eiköhän homma saa lisäselkoa alkuviikosta. Ei kait tuo katto voi niskaan tulla yhdestä leuanvetotelineestä, mutta varmistellaan nyt sitten huolella, kun kyse kuitenkin niin isosta vastuuasiasta.
Jos alkaa poraileen vaikka 8mm reikiä, nii en jaksa uskoa että terän kannalta jokainen vaijeri olis samassa kohdassa. Ainii, hyvällä tuurillahan tuo katto on vielä ruiskutettu nii ei oo käryä ees laattojen saumoista, saati onteloiden määrästä ja sijannista. Mut jos ankkureita tulee 2*4, nii aika kovalla todennäkösyydellä pysyy.Kaikissa ontelolaatoissa on nuo vaijerit samassa kohdassa, ainoa asia oikeastaan mikä pitäisi tietää onko se 5, 6 vai 8 -onteloinen.
Selvität sen ontelon reiän (tossa ylemmässä näkee kuvasta rakenneleikkauksen, Suomessa taitaan olla reikä pyöreä , eikä soikio kuten tossa kuvassa) paikan ja laitat noilla tai vastaavilla jotka vetävät kierteellä sen kiilan sisään, jotta se kiristyy betonia vasten ontelon reiän kohdalla. Ne jänneteräkset laitetaan ontelolaattaan niiden kevennysreikien välissä olevien "palkkien" kodille. Jos teräksiin osut (eli terä ei uppoa enää normaalisti betoniin) lopetat samantien poraamisen.Ontelolaatta-ankkuri W-HD, kattorakenne eShopista
Ontelolaatta-ankkuri W-HD, Sisäkierteinen ankkuri metrisellä kierteellä turvalliseen kiinnittämiseen esikuormitettuihin ontelolaatta betonikattoihin. Tuotteella on tekninen hyväksyntä. Sinkittyä terästä Würth Oy:ltäeshop.wurth.fi
Teoriassahan parin pitäisi riittää, mutta en kuitenkaan välttämättä lähtisi kokeilemaan. Eihän noikaan ole tarkoitettu, kuin kevyiden rakenteiden kiinnitykseen
Ja tässä lisää:
3066291 ESSVE EHY 123637 Ontelolaatta-ankkuri kiiltosinkitty M8, 50 kpl
Ontelolaatta-ankkuri EHY, joka on valmistettu yhdestä kappaleesta ja jossa on erityinen rakenne ontelolaattaelementteihin asennusta varten. Kiristämällä ruuvia tai mutteria kartio laajentaa holkkia ja luo vahvan kiinnityksen onteloihin tai kiinteään betoniin.www.staypro.fi
Jälkimmäisessä linkissä lukee "... mahdollistaa asennuksen onteloiden ja kiinteän betonin yhteyteen vähintään 50 mm:n etäisyydelle jänneteräksestä.", eli oiskohan se kunnollisempi rakenneilmaisin sitten pakkohankinta? Millaisin etäisyyksin ne vaijerit menee noissa ontelolaatoissa ja meneekö kaikki vaijerit pituussuunnassa? Ontelolaatan rakennusvuosi lienee 2012-2013.
Rapidin nitojissa on nuo värikoodit eli keltainen, punainen ja vihreä. Ne kertovat mitkä niitit menee mihinkin nitojaan. Niittien leveys määräytyy värin mukaan, eli jos sun nitoja ei ole rapid niin sitten pitää mitata/kokeilla mitkä niitit siihen sopii.Onkohan sinkilät yleensä galvanoitu, vai pitääkö olla tarkkana, että mainitaan nimenomaan, että on galvanoitu tai RST jos ulkokäyttöön haluaa? Esim. nämä: https://www.k-rauta.fi/tuote/sinkila-rapid-14014mm-2000kpl/7313469140051 Ei löydy monistakaan mitään tietoa materiaalista tai käyttötarkoituksesta.
Entäs mitä nuo kaikki luvut merkitsevät? Noissa linkin sinkilöissä esim. tuo 14mm on tuo pituus, mikä yleensä vain annettu selkeästi. Omassa vanhassa nitojassa on vain merkintä 4-14mm eikä muita kokomerkintöjä.
Rapidin nitojissa on nuo värikoodit eli keltainen, punainen ja vihreä. Ne kertovat mitkä niitit menee mihinkin nitojaan. Niittien leveys määräytyy värin mukaan, eli jos sun nitoja ei ole rapid niin sitten pitää mitata/kokeilla mitkä niitit siihen sopii.
Sähkösinkittyjä nuo niitit käsittääkseni on eli ei heti ruostu. Harva asia pelkällä niitillä nyt ulkokäytössä on ikuisesti kiinni, yleensä se nyt vain on väliaikaiskiinnike.
Ei nuo perusniitit parissa vuodessa miksikään ulkona mene. Jossain vaiheessa sitten ruostuu. Vedä maali päälle, niin kestää ja kestää…
e: Jos se on kunnon verkkoa, niin u-mallisilla nauloilla ennemmin sitten kiinni. Tai pistät rimoilla kiinni (mikä tahansa verkko).
Mulla oli vähän sama tilanne viime syksynä kun ostin ekan oman asunnon. Ensimmäiseksi paikkasin seinistä vanhat reijät, jonka jälkeen aloitin maalaamisen, josta ei ollut hirveästi kokemusta alkuun. Oli kuitenkin suhteellisen helppo kun ostin pari hyvää leveät telaa ja teleskooppivarren. Mulla oli sinänsä helppo homma kun meni valkoisesta valkoiseen. Sen lisäksi kun asunnossa ei vielä ollut kun muutama hassu kaluste / esine, niin maalaus aika helppoa kun voi juuri tuolla leveällä telalle vedellä aika huoletta. Myös suojaaminen oli nopeata ja helppoa kun ei ollut esineitä ja kalusteita maassa.Onkos porukka täällä kuinka paljon harrastanut sisämaalausta? Haluttaisiin maalata uusiksi juuri ostetun asunnon sisäseinät kun niissä on aika paljon hiushalkeamia ja muita skeidaa kertynyt vuosikymmenten aikana ja sävyäkin haluttaisiin vaihtaa. Tekisi mieli tehdä mahdollisimman pitkälle itse kun sattuu sopivasti just kesälomatkin tuossa kohdilleen. Ongelmana vaan se, että kämpän huonekorkeus on korkeimmillaan jotain yli neljän metrin ja olisi vielä kiva saada vino röpelökattokin maalattua samalla. Epäilyttää, että noinkohan kuitenkaan riittää taidot tai välineet moiseen urakkaan. Sattuu vaan pihillä miehellä sieluun ajatus maksaa tuhansia euroja jostain niinkin simppelistä hommasta kuin maalaaminen...
Eikö tuo kuuluisi ylitasoittaa ja maalata sitten?Onko vinkkiä miten saisi maalattua seinälevyjen väliset raot? Lastulevyjen saumoihin kun on jätetty 3-5mm pystysuuntainen rako. Pensselillä tuossa menee ikuisuus kun ei se tuonne kunnolla sovi ja jo lyhyessä ajassa pensseli "leviää". Tuo rako on 12mm syvä ja lastulevyjen reunat karkeat. Maaliruiskuko on ainoa vaihtoehto? Telalla meinasin seinät maalata ja sehän kävisi nopeasti jos noita pahuksen rakoja ei olisi.
Ei, koska lastulevy.Eikö tuo kuuluisi ylitasoittaa ja maalata sitten?
Eikö noita lastulevysaumojakin ole tasoiteltu ties millä menetelmillä? Ongelmahan tulee siitä, miten ne elää mutta kuvittelin, että nykyaikana siihenkin löytyy jo ratkaisu. (Meillä näkyy aika ikävästi parissa kohtaa miten levyt on eläneet ja rumia jälkiähän siitä helposti jää.)Ei, koska lastulevy.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen, eikö se pensselillä mene kun käyttää vaan reilusti maalia?
Kyseessä siis yli 40v vanhat seinät. Noin ne on aikoinaan tehty ja seinissä/raoissa on jo pohjamaali, pintamaali ja minun nyt (kovalla ähellyksellä) laittama uusi pohjamaali. Joten raot pitää jättää, ei taida olla siistiä ja pysyvää ratkaisua niiden peittoon. Tarttis vaan nyt pintamaalin laittoon löytää joku nopeampi/parempi ratkaisu.Eikö tuo kuuluisi ylitasoittaa ja maalata sitten?
Kyseessä siis yli 40v vanhat seinät. Noin ne on aikoinaan tehty ja seinissä/raoissa on jo pohjamaali, pintamaali ja minun nyt (kovalla ähellyksellä) laittama uusi pohjamaali. Joten raot pitää jättää, ei taida olla siistiä ja pysyvää ratkaisua niiden peittoon. Tarttis vaan nyt pintamaalin laittoon löytää joku nopeampi/parempi ratkaisu.
Jos katon maalaat niin kannattaa selvittää onko ruiskutasoite, joka pehmiää/sulaa vesiliukoisesta maalista. Vesiliukoisellakin maalaus voi onnistua, mutta tällöin ainakaan ekaa kerrosta ei voi "hieroa" vaan maalia pitää levittää koko ajan uudelle alueelle. Ohjeissa käsketään maalata liutinohenteisella kuten Tixomatt, joka maksaa mukavat ~160e/10l. Ruiskutasoite imee maalia sen verran hyvin, että itsellä on ollut vaikeuksia saada kerralla hyvä pinta ja käytännössä olen pistänyt toisen kerroksen perus kattomaalilla kuten Siro 2. Ekan kerroksen jälkeen maalaus jotenkin onnistuukin mukavammin. Tixomatt haisee niin pahasti, että olen käyttänyt kaasunaamaria. Ennen toista kerrosta pitää antaa kuivua ainakin 24h, jos vähän tuoreena maalaa voi eka kerros jäädä haisemaan alle.Ongelmana vaan se, että kämpän huonekorkeus on korkeimmillaan jotain yli neljän metrin ja olisi vielä kiva saada vino röpelökattokin maalattua samalla. Epäilyttää, että noinkohan kuitenkaan riittää taidot tai välineet moiseen urakkaan. Sattuu vaan pihillä miehellä sieluun ajatus maksaa tuhansia euroja jostain niinkin simppelistä hommasta kuin maalaaminen...
Jos katon maalaat niin kannattaa selvittää onko ruiskutasoite, joka pehmiää/sulaa vesiliukoisesta maalista. Vesiliukoisellakin maalaus voi onnistua, mutta tällöin ainakaan ekaa kerrosta ei voi "hieroa" vaan maalia pitää levittää koko ajan uudelle alueelle. Ohjeissa käsketään maalata liutinohenteisella kuten Tixomatt, joka maksaa mukavat ~160e/10l. Ruiskutasoite imee maalia sen verran hyvin, että itsellä on ollut vaikeuksia saada kerralla hyvä pinta ja käytännössä olen pistänyt toisen kerroksen perus kattomaalilla kuten Siro 2. Ekan kerroksen jälkeen maalaus jotenkin onnistuukin mukavammin. Tixomatt haisee niin pahasti, että olen käyttänyt kaasunaamaria. Ennen toista kerrosta pitää antaa kuivua ainakin 24h, jos vähän tuoreena maalaa voi eka kerros jäädä haisemaan alle.
Katon tapauksessa voisi kannattaa ottaa maalausliike joko tekemään uuden pinnoituksen tai maalaamaan vaikka muun tekisikin itse. Itsellä vähän sama ongelma ja miettinyt miten hoitaisi ison korkean tilan ruiskutasoitekaton maalauksen, tai pitäisikö paneloida tms?
Kyllä tuli kokeiltua monenlaista pensseliä ja lyhennystä/muotoilua myös, mutta eipä niistä mistään hyvää saanut. Pitäisi olla kovemmat harjakset kuin pensseleissä yleensä on.Etit vaan oikeanlaisen penssilin joka passaa rakoon sopivasti. Ei noita millään ruiskulla kantsi alkaa sotkemaan. pensseleitähän voi muotoilla myös saksilla jos ei just täydellistä löydy valmiina.
Jos katon maalaat niin kannattaa selvittää onko ruiskutasoite, joka pehmiää/sulaa vesiliukoisesta maalista. Vesiliukoisellakin maalaus voi onnistua, mutta tällöin ainakaan ekaa kerrosta ei voi "hieroa" vaan maalia pitää levittää koko ajan uudelle alueelle. Ohjeissa käsketään maalata liutinohenteisella kuten Tixomatt, joka maksaa mukavat ~160e/10l. Ruiskutasoite imee maalia sen verran hyvin, että itsellä on ollut vaikeuksia saada kerralla hyvä pinta ja käytännössä olen pistänyt toisen kerroksen perus kattomaalilla kuten Siro 2. Ekan kerroksen jälkeen maalaus jotenkin onnistuukin mukavammin. Tixomatt haisee niin pahasti, että olen käyttänyt kaasunaamaria. Ennen toista kerrosta pitää antaa kuivua ainakin 24h, jos vähän tuoreena maalaa voi eka kerros jäädä haisemaan alle.
Katon tapauksessa voisi kannattaa ottaa maalausliike joko tekemään uuden pinnoituksen tai maalaamaan vaikka muun tekisikin itse. Itsellä vähän sama ongelma ja miettinyt miten hoitaisi ison korkean tilan ruiskutasoitekaton maalauksen, tai pitäisikö paneloida tms?
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?
Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...
Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?
Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...
Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.
Toimiskohan ikkunakitti? On ainakin ulkokäyttöön tarkoitettu.Millä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
"Erikeep"-puuliiman ja sen puun hiontapölystä tehtyä "puukittiä". Hyvä ja halpaMillä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
No tämähän se viisain olisi, oli vaan sellaset raot etten viitsinyt, pistin nyt tota akryylia, siinä luki että sisä- ja ulkokäyttöön, tosin kosteutta ei ilmeisesti kovasti siedä..."Erikeep"-puuliiman ja sen puun hiontapölystä tehtyä "puukittiä". Hyvä ja halpa