Kodin rempat(DIY)

Eli siis linkkiä oikeanlaiseen ankkuriin ja selkeästi minkä pituisia pitää käyttää, kiitos. Jää muuten liian epäselviksi ainakin osa noista kommenteista.
 
Eli siis linkkiä oikeanlaiseen ankkuriin ja selkeästi minkä pituisia pitää käyttää, kiitos. Jää muuten liian epäselviksi ainakin osa noista kommenteista.

Tuossa ylempänä oli jo yksi vaihtoehto annettu ja muitakin toki löytyy. Järkevin kiinnitystapa on lienee siis siihen ontelon kohdalle. Valmistajien kotisivuilla löytyy vielä hyviä asennusohjeita kuvituksineen päivineen ja varmaan heille voi arkenakin vaikka soitella jos on epävarmuutta. Jos ontelorakenne on epäselvä niin taloyhtiön teknisestä tilasta löytyy luultavasti piirustukset niin eiköhän näillä tiedoilla oikeat kiinnikkeet löydy.
 
Eli siis linkkiä oikeanlaiseen ankkuriin ja selkeästi minkä pituisia pitää käyttää, kiitos. Jää muuten liian epäselviksi ainakin osa noista kommenteista.
EI ONNISTU ainakaan näillä tiedoilla. Tuliko riittävän selväksi? Ei noi heppoisat ankkurit pidä mitään muuttuvia ja suorastaan ulospäin kiskovia kuormia. Laita seinälle, niin on edes helpompi paikkailla irronneet ankkurit.
 
Onkohan noissa ontelolaatoissa vakiopaikat missä raudat menee, samoin kuin ontelot? Tai onko monta eri mallia mistä valita?

Itse pistin renkaat 10mm tulpilla, 8mm pultit yht. 4 ja hyvin pysyi. Mutta ilman poravasaraa ei pärjännyt .Ja yhden paikan jouduin vaihtaa kun osuin rautaan enkä silloin tajunnut etsiä noista tietoja.
 
Onkohan noissa ontelolaatoissa vakiopaikat missä raudat menee, samoin kuin ontelot? Tai onko monta eri mallia mistä valita?

Itse pistin renkaat 10mm tulpilla, 8mm pultit yht. 4 ja hyvin pysyi. Mutta ilman poravasaraa ei pärjännyt .Ja yhden paikan jouduin vaihtaa kun osuin rautaan enkä silloin tajunnut etsiä noista tietoja.
Googlella "ontelolaatta" niin tulee aika monta kuvaa ja pdf:ää mistä näkee miten vaijerit ovat laatassa. Käytännössä vaijerit menevät jokaisen ontelon välissä alapinnalla ja onteloiden määrä riippuu vaaditusta elementin kantavuudesta. Jossain normaalissa kerrostalossa taitaa olla jotain 6-8 -reikäisiä elementtejä. Jos kattoa ei ole ihan viimeisen päälle tasoitettu saattaa ontelot jopa näkyä kun sopivassa valaistuksessa katsoo.
 
En tierä uskaltaako tuota ontelolaattojen toimittajaa/valmistajaa lähteä isännöitsijältä kyselemään, josko sanoo ehdottoman stopin koko prokikselle, minkä jälkeen olisi hieman ikävämpää lähteä porailemaan. Laitoin kyselyä parille laattavalmistajalle. Ostan nyt varmaan ainakin paremman rakenneskannerin.

edit: Laitoin nyt kuitenkin isännöitsijälle kyselyä. Eiköhän homma saa lisäselkoa alkuviikosta. Ei kait tuo katto voi niskaan tulla yhdestä leuanvetotelineestä, mutta varmistellaan nyt sitten huolella, kun kyse kuitenkin niin isosta vastuuasiasta.
 
Viimeksi muokattu:
En tierä uskaltaako tuota ontelolaattojen toimittajaa/valmistajaa lähteä isännöitsijältä kyselemään, josko sanoo ehdottoman stopin koko prokikselle, minkä jälkeen olisi hieman ikävämpää lähteä porailemaan. Laitoin kyselyä parille laattavalmistajalle. Ostan nyt varmaan ainakin paremman rakenneskannerin.

edit: Laitoin nyt kuitenkin isännöitsijälle kyselyä. Eiköhän homma saa lisäselkoa alkuviikosta. Ei kait tuo katto voi niskaan tulla yhdestä leuanvetotelineestä, mutta varmistellaan nyt sitten huolella, kun kyse kuitenkin niin isosta vastuuasiasta.
Kaikissa ontelolaatoissa on nuo vaijerit samassa kohdassa, ainoa asia oikeastaan mikä pitäisi tietää onko se 5, 6 vai 8 -onteloinen.
 
Minulla leuanvetotanko/otelauta on yhteensä neljällä 10mm propulla (thorsman sininen) ja m8x80 säätöruuvilla. Hyvin on pitänyt. Sen takia propuilla koska jos on tarvetta poistaa niin helppo ottaa säätöruuvit ja tulpat pois, kiila-ankkurit vaikeampi poistaa.
Kyllä pitäisi pysyä noilla kiila-ankkureillakin jos ei osu ihan ontelon pohjaan, joku 5kn (500kg) vetolujuus.
Edellinen ei tietenkään liity mitenkään LVI:n.
 
Kaikissa ontelolaatoissa on nuo vaijerit samassa kohdassa, ainoa asia oikeastaan mikä pitäisi tietää onko se 5, 6 vai 8 -onteloinen.
Jos alkaa poraileen vaikka 8mm reikiä, nii en jaksa uskoa että terän kannalta jokainen vaijeri olis samassa kohdassa. Ainii, hyvällä tuurillahan tuo katto on vielä ruiskutettu nii ei oo käryä ees laattojen saumoista, saati onteloiden määrästä ja sijannista. Mut jos ankkureita tulee 2*4, nii aika kovalla todennäkösyydellä pysyy.
 
Se laatassa oleva vaijeri on jotain karkastua terästä että jos siihen osut niin ei käy muuta kuin terä on paskana ja joutuu poraa uuteen kohtaan. Sitä ei kovin helposti katki saa.
 
Teräsköyttä ovat ontelolaatan punokset. Terä ei mene miksikään, jos sellaiseen poraa. (Lujaa terästä köysi kyllä on, myötölujuus yli 1000MPa, mutta ei ole mitään kiviporan kovametallipaloihin verrattuna) Vaatii sitkeää yrittämistä, jotta saa terän pilalle ylös päin poraamalla. Sitä ennen lankoja katkeaa köydestä. Tosiaan kaikki köydet ovat ontelolaatan suuntaisia. Ovat olleen varsin piukalla, kun laatat on valettu.
 
En ole vielä nähnyt semmoista ruiskurapattua ontelolaattakattoa jossa saumat olisi peitetty rappaamalla ja arvemmin on tullut vastaan leveenpiä kuin vakioleveitä (1200mm) onteloita. Korkeudesta lähinnä sitten kiinni monta onteloa siellä on.
6mm terä (riippuu kärjen mallista ja valmistajasta) saataa mennä pilalle jo parin sekunnin vaijerikosketuksesta. 10mm terällä edes tuon yhden säikeen poikaisu on aika temppu sekin. Pukkosahallakin vähän huonollalla terällä saa mälvätä ihan vitusti että saa niitä säikeitä poikki.
 

Teoriassahan parin pitäisi riittää, mutta en kuitenkaan välttämättä lähtisi kokeilemaan. Eihän noikaan ole tarkoitettu, kuin kevyiden rakenteiden kiinnitykseen

Ja tässä lisää:

Jälkimmäisessä linkissä lukee "... mahdollistaa asennuksen onteloiden ja kiinteän betonin yhteyteen vähintään 50 mm:n etäisyydelle jänneteräksestä.", eli oiskohan se kunnollisempi rakenneilmaisin sitten pakkohankinta? Millaisin etäisyyksin ne vaijerit menee noissa ontelolaatoissa ja meneekö kaikki vaijerit pituussuunnassa? Ontelolaatan rakennusvuosi lienee 2012-2013.
Selvität sen ontelon reiän (tossa ylemmässä näkee kuvasta rakenneleikkauksen, Suomessa taitaan olla reikä pyöreä , eikä soikio kuten tossa kuvassa) paikan ja laitat noilla tai vastaavilla jotka vetävät kierteellä sen kiilan sisään, jotta se kiristyy betonia vasten ontelon reiän kohdalla. Ne jänneteräkset laitetaan ontelolaattaan niiden kevennysreikien välissä olevien "palkkien" kodille. Jos teräksiin osut (eli terä ei uppoa enää normaalisti betoniin) lopetat samantien poraamisen.

En ole koskaan kokeillut, mutta luulen, että kopinan äänestä voi myös päätellä missä kohtaa se ontelon reikä on.
Siinä laatan sauman kohdalla/vieressä ei ole ontelon reikää siitä sitten kun ääni muuttuu luulis reiän olevan.
 
Pesin viikonloppuna talon ulkoverhoilun ja tarkoitus maalata se piakkoin. Kuinka kauan tai mistä tiedän, että seinät ovat kuivuneet riittävästi maalasuta varten? Ajattelin aloittaa maalauksen helatorstaina, jolloin kuivumista on tapahtunut reilu viikon.
 
No eiköhän tuo kuivu luokkaa tunneissa kun on ollut kuitenkin ihan aurinkoista ja tuullut sopivasti.
 
Onkohan sinkilät yleensä galvanoitu, vai pitääkö olla tarkkana, että mainitaan nimenomaan, että on galvanoitu tai RST jos ulkokäyttöön haluaa? Esim. nämä: https://www.k-rauta.fi/tuote/sinkila-rapid-14014mm-2000kpl/7313469140051 Ei löydy monistakaan mitään tietoa materiaalista tai käyttötarkoituksesta.

Entäs mitä nuo kaikki luvut merkitsevät? Noissa linkin sinkilöissä esim. tuo 14mm on tuo pituus, mikä yleensä vain annettu selkeästi. Omassa vanhassa nitojassa on vain merkintä 4-14mm eikä muita kokomerkintöjä.
 
Onkohan sinkilät yleensä galvanoitu, vai pitääkö olla tarkkana, että mainitaan nimenomaan, että on galvanoitu tai RST jos ulkokäyttöön haluaa? Esim. nämä: https://www.k-rauta.fi/tuote/sinkila-rapid-14014mm-2000kpl/7313469140051 Ei löydy monistakaan mitään tietoa materiaalista tai käyttötarkoituksesta.

Entäs mitä nuo kaikki luvut merkitsevät? Noissa linkin sinkilöissä esim. tuo 14mm on tuo pituus, mikä yleensä vain annettu selkeästi. Omassa vanhassa nitojassa on vain merkintä 4-14mm eikä muita kokomerkintöjä.
Rapidin nitojissa on nuo värikoodit eli keltainen, punainen ja vihreä. Ne kertovat mitkä niitit menee mihinkin nitojaan. Niittien leveys määräytyy värin mukaan, eli jos sun nitoja ei ole rapid niin sitten pitää mitata/kokeilla mitkä niitit siihen sopii.
Sähkösinkittyjä nuo niitit käsittääkseni on eli ei heti ruostu. Harva asia pelkällä niitillä nyt ulkokäytössä on ikuisesti kiinni, yleensä se nyt vain on väliaikaiskiinnike.
 
Rapidin nitojissa on nuo värikoodit eli keltainen, punainen ja vihreä. Ne kertovat mitkä niitit menee mihinkin nitojaan. Niittien leveys määräytyy värin mukaan, eli jos sun nitoja ei ole rapid niin sitten pitää mitata/kokeilla mitkä niitit siihen sopii.
Sähkösinkittyjä nuo niitit käsittääkseni on eli ei heti ruostu. Harva asia pelkällä niitillä nyt ulkokäytössä on ikuisesti kiinni, yleensä se nyt vain on väliaikaiskiinnike.

Tuossa ei nitojassa mitään merkkiä edes lue. Kait se pitää mittailla. Tosiaan kissahäkin verkkoa pitää kiinnitellä ja ei tuon ikuinen ja äärimmäisen laadukas tarvitse ollakaan. Veikkaisin vain, että ilman mitään ruosteenestosuojaa noin ohut kama kuin sinkilät hapertuisi ulkoilmassa hyvinkin nopeasti
 
Ei nuo perusniitit parissa vuodessa miksikään ulkona mene. Jossain vaiheessa sitten ruostuu. Vedä maali päälle, niin kestää ja kestää…

e: Jos se on kunnon verkkoa, niin u-mallisilla nauloilla ennemmin sitten kiinni. Tai pistät rimoilla kiinni (mikä tahansa verkko).
 
Ei nuo perusniitit parissa vuodessa miksikään ulkona mene. Jossain vaiheessa sitten ruostuu. Vedä maali päälle, niin kestää ja kestää…

e: Jos se on kunnon verkkoa, niin u-mallisilla nauloilla ennemmin sitten kiinni. Tai pistät rimoilla kiinni (mikä tahansa verkko).


Koko projekti ollutkin vähän sellaista fundeeraamista, miten tämänkin nyt tekisi parhaiten ja helpoiten. Tossa just hiffasin, että saankin ehkä helpoiten tuota kiinnitettyä vannenauhalla verkon päälle, jonka saa helposti ruuveilla ja joka kiristää sen verkon aika tiukasti puuta vasten. Vielä pitää miettiä miten saa verkon epätasaisella alustalla maahan kiinni siten, että se on pakovarma.
 
Kai sun siihen joku puu täytyy alalaitaan laittaa, johon verkon saa kiinni. Tuskin se nyt niin epätasainen alusta voi olla, etteikö siihen lautaa saa sovitettua. Vannenauhan sijaan pistäisin suosiolla runkopuun levyistä rimaa, painaa sen verkon paremmin tasaiseksi. Oletan, että jotain 50x50 runkoa olet tekemässä.
 
Onkos porukka täällä kuinka paljon harrastanut sisämaalausta? Haluttaisiin maalata uusiksi juuri ostetun asunnon sisäseinät kun niissä on aika paljon hiushalkeamia ja muita skeidaa kertynyt vuosikymmenten aikana ja sävyäkin haluttaisiin vaihtaa. Tekisi mieli tehdä mahdollisimman pitkälle itse kun sattuu sopivasti just kesälomatkin tuossa kohdilleen. Ongelmana vaan se, että kämpän huonekorkeus on korkeimmillaan jotain yli neljän metrin ja olisi vielä kiva saada vino röpelökattokin maalattua samalla. Epäilyttää, että noinkohan kuitenkaan riittää taidot tai välineet moiseen urakkaan. Sattuu vaan pihillä miehellä sieluun ajatus maksaa tuhansia euroja jostain niinkin simppelistä hommasta kuin maalaaminen...
 
Onkos porukka täällä kuinka paljon harrastanut sisämaalausta? Haluttaisiin maalata uusiksi juuri ostetun asunnon sisäseinät kun niissä on aika paljon hiushalkeamia ja muita skeidaa kertynyt vuosikymmenten aikana ja sävyäkin haluttaisiin vaihtaa. Tekisi mieli tehdä mahdollisimman pitkälle itse kun sattuu sopivasti just kesälomatkin tuossa kohdilleen. Ongelmana vaan se, että kämpän huonekorkeus on korkeimmillaan jotain yli neljän metrin ja olisi vielä kiva saada vino röpelökattokin maalattua samalla. Epäilyttää, että noinkohan kuitenkaan riittää taidot tai välineet moiseen urakkaan. Sattuu vaan pihillä miehellä sieluun ajatus maksaa tuhansia euroja jostain niinkin simppelistä hommasta kuin maalaaminen...
Mulla oli vähän sama tilanne viime syksynä kun ostin ekan oman asunnon. Ensimmäiseksi paikkasin seinistä vanhat reijät, jonka jälkeen aloitin maalaamisen, josta ei ollut hirveästi kokemusta alkuun. Oli kuitenkin suhteellisen helppo kun ostin pari hyvää leveät telaa ja teleskooppivarren. Mulla oli sinänsä helppo homma kun meni valkoisesta valkoiseen. Sen lisäksi kun asunnossa ei vielä ollut kun muutama hassu kaluste / esine, niin maalaus aika helppoa kun voi juuri tuolla leveällä telalle vedellä aika huoletta. Myös suojaaminen oli nopeata ja helppoa kun ei ollut esineitä ja kalusteita maassa.

Mä en näin jälkeenpäin ajateltuna seinien maalaukseen ehkä ottaisi ulkoista työvoimaa, koska aika helppoa hommaa loppupeleissä eikä siinä montaa iltaa mene jos ei mahdottoman iso kämppä kyseessä.
 
Onko vinkkiä miten saisi maalattua seinälevyjen väliset raot? Lastulevyjen saumoihin kun on jätetty 3-5mm pystysuuntainen rako. Pensselillä tuossa menee ikuisuus kun ei se tuonne kunnolla sovi ja jo lyhyessä ajassa pensseli "leviää". Tuo rako on 12mm syvä ja lastulevyjen reunat karkeat. Maaliruiskuko on ainoa vaihtoehto? Telalla meinasin seinät maalata ja sehän kävisi nopeasti jos noita pahuksen rakoja ei olisi.
 
Onko vinkkiä miten saisi maalattua seinälevyjen väliset raot? Lastulevyjen saumoihin kun on jätetty 3-5mm pystysuuntainen rako. Pensselillä tuossa menee ikuisuus kun ei se tuonne kunnolla sovi ja jo lyhyessä ajassa pensseli "leviää". Tuo rako on 12mm syvä ja lastulevyjen reunat karkeat. Maaliruiskuko on ainoa vaihtoehto? Telalla meinasin seinät maalata ja sehän kävisi nopeasti jos noita pahuksen rakoja ei olisi.
Eikö tuo kuuluisi ylitasoittaa ja maalata sitten?
 
Ei, koska lastulevy.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, eikö se pensselillä mene kun käyttää vaan reilusti maalia?
Eikö noita lastulevysaumojakin ole tasoiteltu ties millä menetelmillä? Ongelmahan tulee siitä, miten ne elää mutta kuvittelin, että nykyaikana siihenkin löytyy jo ratkaisu. (Meillä näkyy aika ikävästi parissa kohtaa miten levyt on eläneet ja rumia jälkiähän siitä helposti jää.)
 
Eikö tuo kuuluisi ylitasoittaa ja maalata sitten?
Kyseessä siis yli 40v vanhat seinät. Noin ne on aikoinaan tehty ja seinissä/raoissa on jo pohjamaali, pintamaali ja minun nyt (kovalla ähellyksellä) laittama uusi pohjamaali. Joten raot pitää jättää, ei taida olla siistiä ja pysyvää ratkaisua niiden peittoon. Tarttis vaan nyt pintamaalin laittoon löytää joku nopeampi/parempi ratkaisu.
 
Kyseessä siis yli 40v vanhat seinät. Noin ne on aikoinaan tehty ja seinissä/raoissa on jo pohjamaali, pintamaali ja minun nyt (kovalla ähellyksellä) laittama uusi pohjamaali. Joten raot pitää jättää, ei taida olla siistiä ja pysyvää ratkaisua niiden peittoon. Tarttis vaan nyt pintamaalin laittoon löytää joku nopeampi/parempi ratkaisu.

Etit vaan oikeanlaisen penssilin joka passaa rakoon sopivasti. Ei noita millään ruiskulla kantsi alkaa sotkemaan. pensseleitähän voi muotoilla myös saksilla jos ei just täydellistä löydy valmiina.
 
Ongelmana vaan se, että kämpän huonekorkeus on korkeimmillaan jotain yli neljän metrin ja olisi vielä kiva saada vino röpelökattokin maalattua samalla. Epäilyttää, että noinkohan kuitenkaan riittää taidot tai välineet moiseen urakkaan. Sattuu vaan pihillä miehellä sieluun ajatus maksaa tuhansia euroja jostain niinkin simppelistä hommasta kuin maalaaminen...
Jos katon maalaat niin kannattaa selvittää onko ruiskutasoite, joka pehmiää/sulaa vesiliukoisesta maalista. Vesiliukoisellakin maalaus voi onnistua, mutta tällöin ainakaan ekaa kerrosta ei voi "hieroa" vaan maalia pitää levittää koko ajan uudelle alueelle. Ohjeissa käsketään maalata liutinohenteisella kuten Tixomatt, joka maksaa mukavat ~160e/10l. Ruiskutasoite imee maalia sen verran hyvin, että itsellä on ollut vaikeuksia saada kerralla hyvä pinta ja käytännössä olen pistänyt toisen kerroksen perus kattomaalilla kuten Siro 2. Ekan kerroksen jälkeen maalaus jotenkin onnistuukin mukavammin. Tixomatt haisee niin pahasti, että olen käyttänyt kaasunaamaria. Ennen toista kerrosta pitää antaa kuivua ainakin 24h, jos vähän tuoreena maalaa voi eka kerros jäädä haisemaan alle.

Katon tapauksessa voisi kannattaa ottaa maalausliike joko tekemään uuden pinnoituksen tai maalaamaan vaikka muun tekisikin itse. Itsellä vähän sama ongelma ja miettinyt miten hoitaisi ison korkean tilan ruiskutasoitekaton maalauksen, tai pitäisikö paneloida tms?
 
Jos katon maalaat niin kannattaa selvittää onko ruiskutasoite, joka pehmiää/sulaa vesiliukoisesta maalista. Vesiliukoisellakin maalaus voi onnistua, mutta tällöin ainakaan ekaa kerrosta ei voi "hieroa" vaan maalia pitää levittää koko ajan uudelle alueelle. Ohjeissa käsketään maalata liutinohenteisella kuten Tixomatt, joka maksaa mukavat ~160e/10l. Ruiskutasoite imee maalia sen verran hyvin, että itsellä on ollut vaikeuksia saada kerralla hyvä pinta ja käytännössä olen pistänyt toisen kerroksen perus kattomaalilla kuten Siro 2. Ekan kerroksen jälkeen maalaus jotenkin onnistuukin mukavammin. Tixomatt haisee niin pahasti, että olen käyttänyt kaasunaamaria. Ennen toista kerrosta pitää antaa kuivua ainakin 24h, jos vähän tuoreena maalaa voi eka kerros jäädä haisemaan alle.

Katon tapauksessa voisi kannattaa ottaa maalausliike joko tekemään uuden pinnoituksen tai maalaamaan vaikka muun tekisikin itse. Itsellä vähän sama ongelma ja miettinyt miten hoitaisi ison korkean tilan ruiskutasoitekaton maalauksen, tai pitäisikö paneloida tms?

Kaks kerrosta vaatii järestään katot maalia jos ei ole ennestään maalattu valkoisella. Joskus voi näyttää aluksi ihan ok yhelläkin kerroksella, mutta sit kun aurinko paistaa kattoo niin läikykkyys paljastuu. Röpelökatoissa voi koittaa reunasta kostutellu sormella sulaako tasoite. Jos sulaa niin ensimmäinen kerros tixomatilla. Tixomatti tosiaan liuotinohenteista joten kaasunaamari pakollinen. Tuo Siro2 hyvä maali toiseen kerrokseen. Noin korkean tilan maalaus onnistuu, mutta vaatii luultavasti jonkinsortin pukkia jonka päältä saa aina isomman alueen jatkovarrella maalattua. Katon maalaus on tosiaan hankalaa ja ensikertalaisella riski saada katosta raitainen. Jos näin käy niin ei välttämättä edes uusiksi maalaus auta. Joka tapauksessa suosittelen maalaamaan katon ensin ja sitten vasta seinät.
 
Etit vaan oikeanlaisen penssilin joka passaa rakoon sopivasti. Ei noita millään ruiskulla kantsi alkaa sotkemaan. pensseleitähän voi muotoilla myös saksilla jos ei just täydellistä löydy valmiina.
Kyllä tuli kokeiltua monenlaista pensseliä ja lyhennystä/muotoilua myös, mutta eipä niistä mistään hyvää saanut. Pitäisi olla kovemmat harjakset kuin pensseleissä yleensä on.

Nuo isoimmat raot vielä jotenkin meni, mutta tottakai raot ovat miten sattuu ja kapeimmissa homma tökki pahasti. Aikani pensseleitä testattuani käytin Sokevan maalinrajaajan tyynyä. Sen reuna mahtui useimpiin seinän rakohin ja sillä sai maalia yhden puolen kerrallaan ja sitten pensselillä päälle jotta pohjallekin meni.
 
Taisin aikoinaan käyttää pientä lakkapensseliä ja osittain tuputtelemalla. Eteisen muutaman sauman vedin akryylillä ja ihme kyllä on pysynyt saumat murtumatta vaikka pinta maali piti telata varmaan 6-7 kertaan.
Makkariin kun tein pintaremppaa niin vetäsin kipsin lastulevyn päälle.
 
Jos katon maalaat niin kannattaa selvittää onko ruiskutasoite, joka pehmiää/sulaa vesiliukoisesta maalista. Vesiliukoisellakin maalaus voi onnistua, mutta tällöin ainakaan ekaa kerrosta ei voi "hieroa" vaan maalia pitää levittää koko ajan uudelle alueelle. Ohjeissa käsketään maalata liutinohenteisella kuten Tixomatt, joka maksaa mukavat ~160e/10l. Ruiskutasoite imee maalia sen verran hyvin, että itsellä on ollut vaikeuksia saada kerralla hyvä pinta ja käytännössä olen pistänyt toisen kerroksen perus kattomaalilla kuten Siro 2. Ekan kerroksen jälkeen maalaus jotenkin onnistuukin mukavammin. Tixomatt haisee niin pahasti, että olen käyttänyt kaasunaamaria. Ennen toista kerrosta pitää antaa kuivua ainakin 24h, jos vähän tuoreena maalaa voi eka kerros jäädä haisemaan alle.

Katon tapauksessa voisi kannattaa ottaa maalausliike joko tekemään uuden pinnoituksen tai maalaamaan vaikka muun tekisikin itse. Itsellä vähän sama ongelma ja miettinyt miten hoitaisi ison korkean tilan ruiskutasoitekaton maalauksen, tai pitäisikö paneloida tms?

Hmm, tuossa paneloinnissahan saattaisi olla jotain ideaa. Olisikohan siinä samalla mahdollista lisäeristää? :hmm: Nimittäin nykyisellään tuossa (valtavassa sähkölämmitteisessä talossa...) ei ole varsinaista yläpohjatilaa ollenkaan, joten sen lisäeristäminen ei luonnollisestikaan ole mahdollista, vaan katto on pelkkä siporex+puu+tiilivesikate-härpäke. Tosin yleensähän nuo sisäpuolelta eristämisethän on vähän no no kosteusjuttujen takia...
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi makuuhuoneeseen & viihdehuoneeseen tehdä pintaremonttit, nykyiset tapetit eivät ole omaan makuun. Mut mietin et mitkä sävyt olisi paras kun maalata meinasin? Valkoista ja yksi seinä tummalla tai "rauhoittavilla sävyillä" esim vihreä? Ideoita

Lattia on vaaleaa beigeä tms laminaattia vuodelta x, et senkin voisi tummempaan vaihtaa. Samalla sit menis listatkin uusiksi.
Tälläinen sävy mielessä lattioihin: https://www.byggmax.fi/media/catalog/product/cache/67d483c179f9a19e2787881f96956be0/6/5/651744_1.png
 
Pitäisi uudet tikkaat asentaa seinään. Materiaali on tiili. Pyysin sadexilta tarjousta ja 1200€ tarjous pisti hikottelemaan ja hankin puuilosta 109€ tikkaat. Noh kysymys kuuluu riittääkö tosiaan 10x56mm proput ja 7x50 LVI ruuvit tuohon? Ohjeessa mainittu noilla kiinnittämään. Sadexin tyyppikin sanoi että proppuasennuksilla nykyään tiiliseinään myös pistetään vaikka nykyiset ovat vuokrauksen sisään asennettu. Käykö alla olevat tuohon?

 
Pienimuotoista remppaa eteisessä, funtsinnasssa samalla vaihtaa makkarin ovi ja karmit (samalla ehkä myös avautumissuunta). Onko kenelläkään kokemuksia Swedoorin SoftClose-systeemistä?
 
Suosituksia metalliaidoista?
Ei verkkoaitaa vaan jotain tuollaista:
Scandkom_metalliaita_kerrostalo-7-scaled.jpg


Tarkoitus aidata takapihaa lapsen ja (kiltin) koiran pitäväksi kun itsekin on pihalla, eli ei tarvitse olla kaksimetrinen aita altakaivuuesteillä ;)

Tulee kolme pätkää; talon ja ulkovaraston väliin, sekä talon ja ulkovarastojen reunasta (olemassa olevaan)aitaan. Jokaiseen pätkään käyntiportti, joka vaikuttaa olevan se hankaloittava asia kun moneen elementtiin ei sellaista ole tai hinta kova. K-Raudan Cellolla näyttäisi olevan puoli-ilmainen ratkaisu:
Pitänee käydä vilkaisemassa miltä se näyttää luonnossa.

Mites pystytys, kannattaako perinteinen "tolppa sementtiin" vai kenties modernimpi ruuvipaalu? Joitain ruuvipaaluja osui silmään mihin menisi aitatolppa suoraan, voisi olla ihan näppärä...
Edit. Tuollainenkin varmaan riittäisi:
389360.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa / kokemusta, että millaisia nykyajan varaston ovet ovat rakenteeltaan eli jos oveen pitää tehdä alareunaan reikä, niin mikä lienee turvallisin paikka porata, että ei tule puuta vastaan (vai onko näissä missään kohti puuta)? Pitäisi siis tehdä tuuletusräppänää varten oven alaosaan max 125 mm reikä, mutta suhteellisen tumpelona homma arveluttaa.

Ovi on reilut 10 vuotta vanha, mutta valmistajasta tai mallista ei ole tarkkaa tietoa. Näyttää aika lähelle tältä: Varaston ovi Timburg Vaaka 9-10x21 karmi 92 mm valkoinen
 
Keskelle alas, reiän alareuna noin 10 senttiä oven alareunasta. Puuilon kympin reikäporasarjalla sen siihen kitkuttaa.
 
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?

Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...

Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.

1653839340714.png
 
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?

Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...

Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.

1653839340714.png

Mielestäni asennus tiivisteellä on ihan "normaali" tapa (kuten silikonikin), mutta ainahan voi reklamoida ja asentajasta kiinni millä asenteella ottaa.

Yleisesti kun noin asennettuun altaaseen aina jää pykälä ja kun vielä käytetty vanhaa osaa niin itselleni seuraava askel olisi altaliimattu allas :cigar2:
 
Hmrhm... Käytin pitkästä aikaa ammattilaista rempassa ja kuten tyypillistä, niin mielestäni ei mennyt ihan putkeen. Vai olenko liian vaativa, mitäpä raati sanoo am. kuvasta? Eli keittiön taso vaihdettu, vanha allas laitettu takaisin, mutta parilta reunaa irvistää 1-2mm. Kuten kuvasta näkyy, työnne menee leivän murut ja muu ryönä ja tietenkin sitten vettä ja kun tuota on lähes mahdoton puhdistaa, niin mössöhän alkaa sinne maatumaan ja haisemaan. Onko hyväksyttävä työnjälki vai onko aihetta reklamoida?

Miten tuo pitäisi oikeasti tehdä? Nyt siellä näyttäisi olevan välissä jonkinlainen tiiviste, vaahtomuovia, solukumia tms. Itselle tulisi mieleen, että allasta pitäisi käyttää irti, puhdistaa laittaa takaisin ja tiivistää vielä reunat erikseen saniteettisilikonilla, mikäli ei kiristy muuten tiiviiksi (vai pitäisikö tiivistää pelkästään silikonilla)? Jotenkin pessimistinä näen jo skenaarion, jossa urakoitsija ei ala tekemään tuolle mitään, niin itsehän se on tehtävä sitten...

Mainittakoot, että muuten työn jälki oli oikein hyvää, mutta aina tuntuu, että kiireessä tulee joku yksittäinen lapsus, nyt näin.

1653839340714.png

Vanhaa allasta käytettäessä voi unohtaa reklamaatiot. Irroituksessa yksinään voi jo taittua sen verran että tuollainen rako ilmestyy johonkin kohtaan. Saattaa olla myös runnottu ekalla asennuskerralla. Eli jos haluaa virheetöntä jälkeä niin kantsii olla ainakin uus allas.

Reunan tiiveyttä voi periaatteessa parantaa kun pyöräyttää sen 1-2mm silikoonisauman tuohon reunaan asennuksessa, mutta saattaa olla haastavaa saada siitä siistiä. Se vaahtomuovitiiviste kuulostaa siltä että saattaa nostaa tuota allasta myös hieman irti tasosta joten sen vaihtaminen silikoonitiivistykseen voi myöskin parantaa lopputulosta.
 
Jees kiitokset, en ala sit edes reklamoimaan jos homma on normaalia. Tarve on remppaukoille myöhemminkin niin hyvä olla väleissä.

Pitää pyyhkäistä itse tuonne vähän silikonia lähinnä estämään leivänmurujen tuonne pyörimisen. Joskus vastaavan altaan eräässä luukussa tiivistelin ja ihan siisti tuli allasta edes irroittamatta, kun rajasi teipillä sauman etukäteen ja on kestänyt vuosia hyvänä.
 
Millä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
 
Millä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
Toimiskohan ikkunakitti? On ainakin ulkokäyttöön tarkoitettu.
 
Millä saisin helpotein kitattua puusta tehtyä ulkopöytää? Kitattavat kohdat ovat periaatteessa näkymättömissä, mutta jotain niihin rakoihin pitäisi laittaa. Akryylimassaa?
"Erikeep"-puuliiman ja sen puun hiontapölystä tehtyä "puukittiä". Hyvä ja halpa
Edit: Koska ulkona kosteudenkestävää "Erikeep"-puuliimaa
 
Viimeksi muokattu:
"Erikeep"-puuliiman ja sen puun hiontapölystä tehtyä "puukittiä". Hyvä ja halpa
No tämähän se viisain olisi, oli vaan sellaset raot etten viitsinyt, pistin nyt tota akryylia, siinä luki että sisä- ja ulkokäyttöön, tosin kosteutta ei ilmeisesti kovasti siedä...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 614
Viestejä
4 493 760
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom