Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vanha pois kokonana, muuten saattaa ruveta kärisemään alla. Laittaisin vinyylin juuri kosteuskeston takian. Oma lapsi kaadellut vettä lattialle eikä lattia ole moksiskaan. Laminaatti turpoaisi nopeastikkin.Sijoitusasunnon lattian ajattelin uusia. Nyt vuosikymmeniä vanha muovimatto joka on alkanut vähän repeilläkin. Vaihtoehdot kustannustehokkaimmat eli laminaatti tai vinyyli(lankku?). Laminaattia olen joskus asentanut ja kämpässä asunut jossa laminaattilattia on mutta vinyylistä ei ole mitään kokemusta. Onko vinyylissä mitään negatiivistä verrattuna laminaattiin? Asennuskin taitaa olla aika vastaava kuin laminaatissa? Tiedän että parasta olisi ottaa vanha muovimatto pois, mutta houkuttelisi asentaa suoraan vanhan päälle.
Lähinnä vinyylin mainostettu parempi kosteuden kestävyys kiinnostaa jos vuokralainen kastelee lattiaa.
Vinyyliä viimeisimmäksi asentaneena pidän sitä parempana kuin laminaatti. Koska helpompi katkoa ja asentaa. Molemmat osaa vastustaa, mutta vinyyli menee työkalutta.Asennuskin taitaa olla aika vastaava kuin laminaatissa? Tiedän että parasta olisi ottaa vanha muovimatto pois, mutta houkuttelisi asentaa suoraan vanhan päälle.
Ehdottomasti vinyylilankku, ja nimenomaan ei vinyylikorkkia. Eilen taas kiittelin itseäni valinnasta kun koira oli hotkinut ruokansa ja yökännyt ruoan päälle juomaansa vettä yhteen makkariin lattialle, huomasin tuon vasta useamman tunnin jälkeen. Laminaatti olisi irvistänyt saumoista jo oikein kunnolla, mutta SPC-vinyylissä ei tietysti mitään jälkiä.Lähinnä vinyylin mainostettu parempi kosteuden kestävyys kiinnostaa jos vuokralainen kastelee lattiaa.
Jos asbestitestin tulos on positiivinen, täytyy firma ottaa tekemään maton ja liiman poisto. Tämän takia moni iskee vanhan muovimaton päälle uutta laminaattia tai vinyyliä, jos tarkoitus päästä halvalla eteenpäin. Tosin, moni taloyhtiö vaatii että muovimatto on poistettava ennen uuden laminaatin / vinyylilankun asennusta, toiset yhtiöt ei taas aseta vaatimuksia.Pitäisi tehdä asbestitesti, mikä nyt ei kovin monimutkainen toimenpide ole ja maksaa satasen verran.
Jos kiinteistössä on alkuperäisenä lattian materiaalina mattoa X ja tätä samaa on käytetty useammassa huoneistoissa. Aiemmin jostain asunnosta on jo otettu näytteet näistä samoista materiaaleista, voiko näitä hyödyntää ettei tarvitse tehdä omasta huoneistosta analyysiä? Tietäisi sen perusteella jo ennen työhön ryhtymistä, mitä on tiedossa.
Minkä vuoden talosta on kyse?Kiitos vastauksista. Vinyylilankkua siis vaan tilailemaan kohta. Täytyy vähän tutustua malleihin ja selvittää miten tuo lattian hionta vanhan maton alta käytännössä tehdään.
Oletan ettei toisen asunnon mittaukset kelpaa, mutta ajattelin itse soittaa isännöitsijälle ja vähän tiedustella että onko taloissa ollut asbestista aiemmin.
Vastaus on luultavasti:
- Ei ole löytynyt, mutta testi täytyy tehdä aina....
Tai
- On löytynyt
Se satasen testi ei ole ongelma, mutta asbestipurku on.
79 vuoden rivariMinkä vuoden talosta on kyse?
Ei muuten voi, pitää aina tehdä asbestikartoitus ensin lain mukaan. Ja asbestikartoitus on eri asia kuin yksi itse otettu näyte vaikka se yleensä taloyhtiöille riittääkin. Ammattilainen osaa tarkastaa rakenteen monesta eri paikasta ja varmistaa ettei se muutu eri kohdissa. Lattiassa voi olla useita kerroksia materiaaleja joissa voi olla asbestia, myös usein liimoissa ja tasoitteissa joista perus remppaaja ei välttämättä osaa/ymmärrä näytettä ottaa.Vastaan. En tiedä miten menee, mutta pika googlella 40€ maksaa yksi näyte.
Voisin veikata, että kaikki mahdollinen aina vaaditaan tai toki varmaan voi tilata sen homman suoraan asbestityönä, niin säästää tuon 40€![]()
Tarttis saada viriteltyä jonkinlainen eristetty "lämpölaatikko", joka pysyisi kylmällä käyttöullakolla läpi talven +0c (mieluiten noin +3-4c) lämpötilassa. Sinne olisi tarkoitus saada vaimon puutarhan juurakoita talvehtimaan. Ullakolle tulee sähköt.
Olisiko tähän mitään valmista hyvää ratkaisua?
Ihan mahtavan yksityiskohtaiset ja pätevät neuvot, kiitos paljon! Tässäpä ensi viikolle projektia!Tällä speksillä tekisin juurakoille puusta ja finnfoamista monivuotisen laatikon.
Itsellä joku vastaava boxi rakenteilla. Tosin vasta suunnitteluasteella ja putkien venttiileille.Tarttis saada viriteltyä jonkinlainen eristetty "lämpölaatikko", joka pysyisi kylmällä käyttöullakolla läpi talven +0c (mieluiten noin +3-4c) lämpötilassa. Sinne olisi tarkoitus saada vaimon puutarhan juurakoita talvehtimaan. Ullakolle tulee sähköt.
Olisiko tähän mitään valmista hyvää ratkaisua?
Ainoa oikea tapa kiinnittää oikeasti minkäänlaisia kuormia ontelolaatan alapintaan on betoniruuvi. Ja sillä nimenomaisesti ontelon kohdalle. Onteloiden väliseen kannakseen ei saa missään nimessä mennä poraamaan, sillä siellä kulkevat ontelolaatan jännepunokset ja niitä ei tule katkaista tai vaurioittaa. Erilaiset kiila-ankkurit, takakartioankkurit tai vastaavat eivät ota kiinni ontelolaatan ohueen kannakseen, vaan ne on tarkoitettu umpiaineiseen betoniin.Mikäs olisi oikea/järkevä tapa kiinnittää voimistelurenkaille pidikkeet rivarin kattoon(ontelolaattaa)?
Ihan tavan muovipropulla(useampi ruuvi per pidike?) vai jollakin jämerämmällä kiila-ankkurilla tms. vai c) jokumuumikä?
Tuossa jonkinlaisella todennäköisyydellä osuu joku poraus ontelon kohtaan ja mulla ei ole oikein tarkkaa käryä paljonko tuossa mahtaa olla ainetta sen ontelon kohdalla ohuimmillaan, onko nuo jotakin suunnilleen standardeja ratkaisuja vai onko paljonkin variaatiota riippuen kenen laatoista se on tehty tjsp?
Ainoa oikea tapa kiinnittää oikeasti minkäänlaisia kuormia ontelolaatan alapintaan on betoniruuvi. Ja sillä nimenomaisesti ontelon kohdalle. Onteloiden väliseen kannakseen ei saa missään nimessä mennä poraamaan, sillä siellä kulkevat ontelolaatan jännepunokset ja niitä ei tule katkaista tai vaurioittaa. Erilaiset kiila-ankkurit, takakartioankkurit tai vastaavat eivät ota kiinni ontelolaatan ohueen kannakseen, vaan ne on tarkoitettu umpiaineiseen betoniin.
TLDR: Betoniruuvi Sormat S-CSA 6, kestää ontelolaatan alapinnassa varmuuskertoimet huomioituna vähintään 113 kg, kun ontelon alalaipan paksuus on vähintään 25 mm. Jos käytetään useampaa kiinnikettä, tulee kiinnike-etäisyys olla minimissään 10 cm. Usealla ruuvilla kiinnittämiseen on omat valmistajakohtaiset määräykset, jotka tulee varmistaa ruuvin suunnitteluohjeesta. Ruuvipituus määräytyy kiinnitettävän osan paksuuden mukaan, mutta veikkaan, että käytännössä S-CSA HEX 6X60/5/20 on oikea ruuvikoko tarpeisiisi.
Laattaprofiilit ovat ymmärtääkseni valmistajakohtaisia, mutta lähinnä niissä on haettu hieman valmistajohtaista optimointia ontelon muodon suhteen, ei välttämättä niinkään ala- ja ylälaipan paksuuksissa. Ohessa on kuvakaappaus Parman, erään Suomen suurimman ontelolaattatoimittajan, suunnitteluohjeesta. Laatan jännevälistä riippuen näkisin todennäköisimmiksi rivitalon välipohjan ontelolaattakooksi joko P20 tai P27. Huomionarvoista on, että ontelomäärä muuttuu laattakoon mukaan. Jos sinulla on rakenneilmaisin, voit koittaa haarukoida ontelomäärää (ja laatan paksuutta) sen avulla. En osaa sanoa, kuinka hyvin tavanomainen kotikäyttölaite löytää jännepunokset betonista, mutta ainakin sitä voi koittaa, jos laattakoko ei selviä talon rakennekuvista. Kun laattakoko on selvillä, voit arvioida sen kanssa ontelon alalaipan paksuutta.
![]()
Alla olevassa kuvassa on esitetty (Parman) ontelolaattojen sallitut rei'itysalueet, joilla varmistetaan, että reikä, tai tässä tapauksessa kiinnike, ei osu kannakseen ja riko jännepunoksia. Käyttäisin näitä sijaintimittoja kiinnitysalueen valintaan. Huomioithan myös kiinnikevalmistajan ohjeet.
![]()
Betoniruuvina käyttäisin joko Sormat S-CSA 6 tai Hiltin HUS4-H -betoniruuveja. Hiltillä on laajempi valikoima erilaisia hyväksyttyjä ruuvikokoja, mutta Hiltin tuotteita ei taideta kuluttajapuolella myydä. Myös kotimaisella Sormatilla on hyvät ruuvit ja niillä saa varmasti tähän käyttötarkoitukseen riittävät kapasiteetit. Sormat on osa EJOT-konsernia (teknisen tuen yhteystiedot viestin lopussa).
Sormatin kiinnitysohjeesta sivulta 7 löytyvät kiinnityskapasiteetit ontelolaatastolle.
Käytetään suunnitteluarvoja, joilla valmistaja takaa kiinnityksen kestävyyden, kun käytetään valmistajan työohjeita (ks. sivu 8 (tärkeimpänä reiän puhdistaminen porauspölystä, ylikiristämisen välttäminen ja reunaetäisyydet)).
![]()
Punaisella on korostettu alalaipan paksuus, sinisellä kiinnikkeen kuormitettavuuden suunnitteluarvo kilonewtoneissa ja vihreällä kahden kiinnikkeen välinen etäisyys käytettäessä useaa kiinnikettä. Kilonewtonit muutetaan kilogrammoiksi kertomalla luku 100:lla.
Voit siis hetkellisesti kuormittaa kiinnikettä, joka on kiinni min. 25 mm alalaipassa 170 kg kuormalla ilman, että kiinnike pettää. Rakennesuunnittelussa ominaiskuorma (tavoiteltu pitkäaikainen kuorma) pitää kuitenkin kertoa osavarmuuskertoimella 1,5, jolloin päästään mitoituskuormaan. Mitoituskuormaa ja suunnittelukapasiteettia verrataan toisiinsa. Toisin kääntäen, kiinnikkeen suunnittelukapasiteetti pitää vielä jakaa kuorman osavarmuuskertoimella 1,5, jotta saadaan ominaiskuorma, jolla kiinnikettä voidaan pysyväiskäytössä rasittaa.
170 kg / 1,5 = 113,3 kg.
Pääset siis yhdellä, halkaisijaltaan 6 mm;n betoniruuvilla, joka on vähintään 25 mm paksussa alalaipassa kiinni 113 kg jatkuvaan kuormitukseen. Jos renkaissa keinutaan tai tehdään muuta liikettä, niin liikkeen aiheuttama kuormitus voi olla hetkellisesti puolitoistakertainen (170 kg = 1,7 kN) ilman, että kiinnike pettää ontelolaatan alapinnasta. Betonilaipan ollessa paksumpi, pääset parempiin kiinnityskapasiteettiarvoihin. Kuitenkaan ankkurikoon kasvattaminen ei auta asiaan, sillä Sormat ei ole testauttanut ja hyväksyttänyt suurempia kiinnikepaksuuksia ontelolaattakiinnityksiin.
Ruuvipituus määräytyy kiinnitettävän ainepaksuuden mukaan. Käytännössä 60 mm kiinnike kattaa varmastikin sen kiinnitysainepaksuusvälin, mitä tarvitset.
![]()
Mikäli tarvitset vielä lisäohjeita betoniruuvin ontelolaattakiinnitykseen, kannattaa kysyä suoraan valmistajan teknisestä tuesta. Siellä on asiantuntijat neuvomassa ja ohjeistamassa, millaisiin kuormiin heidän kiinnikkeillään päästään missäkin olosuhteissa. Heiltä saatat saada myös lisätietoja, mikäli ontelolaatan alalaipan paksuus ei riitä taulukossa esitettyyn minimipaksuuteen.
![]()
P.S. En ole minkään viestissä mainitun firman edustaja eikä minulla ole mitään henkilökohtaisia kytköksiä yhteenkään mainittuun yritykseen.
Edit. Korjattu kirjoitusvirheitä
Hyvä, että vastauksestani oli apua.Kiitoksia erinomaisen kattavasta vastauksesta!
Ei ollutkaan ihan niin "helppo" projekti sitten, vaikuttaa siis siltä että tarvii ensimmäisenä selvittää minkälaisia ontelolaattoja tuossa mahtaa olla käytetty, tai siis että missä kohtaa tuolla ontelot menee ja mihin kohtaan renkaiden kiinnikkeet voisi asemoida noitten suhteen. Mahtaakos tuota ontelolaatan tyyppiä/mallia saada tavan maallikko jostakin helposti selville, vai pitääkö se selvitellä (teknisen)isännöinnin kautta?
Hyvä, että vastauksestani oli apua.
Ontelolaattatyyppi on varminta selvittää juurikin rakennesuunnitelmista. Mikäli sinulla ei niitä ole, niin suunnitelmien tulisi löytyä kyllä taloyhtiön dokumenttiarkistosta. Niitä voi kysellä varmastikin tekniseltä isännöistijältä. Myös kunnan tai kaupungin rakennusvalvonta säilyttää rakennusten leimattuja (=rakentamisessa hyväksyttyjä) suunnitelmia. Voit olla siis myös kunnan rakennustarkastajaan yhteydessä ja pyytää päästä katsomaan suunnitelmia valvonnan arkistoon. Yleensä rakennusvalvonnassa olevia suunnitelmia ei saa ottaa mukaan, mutta voit ymmärtääkseni dokumentoida tarvitsemasi asiat esimerkiksi kuvaamalla. Jotkin kunnat tarjoavat myös maksullista skannauspalvelua arkistossa oleville suunnitelmille.
Jos sinulla on rakenneilmaisin, voisit koittaa, löytyykö sen kanssa jännepunosten ja sen myötä kannasten paikat. Melkeinpä jo sillä, jos löydät rakenneilmaisimella edes kahden vierekkäisen kannaksen paikat, niin pystyt mittaamaan siitä onteloleveyden, ainakin summittaisen leveyden. Tällä tiedolla pääset haarukoimaan aikaisemman viestini ontelokuvan kanssa, kuinka korkea laatta voisi olla. Mitä enemmän löydät samalla poikkeileikkauslinjalla olevia kannaksia, sen varmempi tulos toki on.
Yksi kokeellinen onteloiden selvittämisvaihtoehto voisi olla myös akustinen menetelmä, eli hankit pienen ja kohtuullisen kevyen kumivasaran, jonka kanssa koitat naputellen koputella, missä kohdassa voisi olla laatan kannas ja missä kohdassa ontelo. Tämän käyttö melkeinpä edellyttää, että laatan alapintaa ei ole ruiskutasoitettu, muuten voi tulla tasoitteet paikallisesti alas naputtelualueelta. Menetelmä on mielestäni sen verran kokeellinen, että en antaisi sille ihan hirvittävästi painoarvoa. Mutta mikäli muita keinoja ei ole saatavilla, niin kyllähän tuollakin nyt jotain tuloksia saanee aikaiseksi. Olen itse löytänyt koputtelemalla puukoolauksia kipsilevyseinästä samalla tapaa. Menetelmä on karkea, mutta joissain tilanteissa riittävä.
Voihan sitä jotain valistuneita arvauksia ja vinkkejä koittaa antaa, mutta sellainen ero tässä on, että ontelolaatta on itsenäisenä rakenteena ja tuotteena valtavan selkeä, kun taas puupaneelikatto voi olla käytännössä ihan mitä vain. Eli lähtötietona pitää olla jotain muutakin, kuin että ylä- tai välipohjan alapinnassa näkyy puupaneeli (pintaverhous). Löytyykö rakennekuvia, mistä selviää, mitä paneelin takana on? Jos ei löydy, niin sitten pitää avata rakenteita, että rakennekerrokset saadaan selville.Kehtaisko lainata tätä topikkia kun on selkeästi tietäjä paikalla, pitäisi sama juttu tehdä puupaneelikattoon. Mites kiinnittäis kattokoukut niin ettei tule katto alas?
Ja varmistuksena edelliseen, vedin juurikin noilla ankkureilla ontelolaattaan kiinni riippukeinun edelliseen kämppään ja pysyi kuin tauti. Aika tiukkaa kamaa ontelolaatta eli kunnon pora / terä kandee varata.
Voihan sitä jotain valistuneita arvauksia ja vinkkejä koittaa antaa, mutta sellainen ero tässä on, että ontelolaatta on itsenäisenä rakenteena ja tuotteena valtavan selkeä, kun taas puupaneelikatto voi olla käytännössä ihan mitä vain. Eli lähtötietona pitää olla jotain muutakin, kuin että ylä- tai välipohjan alapinnassa näkyy puupaneeli (pintaverhous). Löytyykö rakennekuvia, mistä selviää, mitä paneelin takana on? Jos ei löydy, niin sitten pitää avata rakenteita, että rakennekerrokset saadaan selville.
Joo tuo näyttäisi oikealta kuvalta. kiinnitykset noihin 44x44 rimoihin paneelin läpi niin suhteellisen suuria kuormia pitäisi kyllä kestää.Rakennepiirustukset löytyy mutta ymmärrystä ei, olisikohan tää about kuva katon rakenteesta?
![]()
Joo tuo näyttäisi oikealta kuvalta. kiinnitykset noihin 44x44 rimoihin paneelin läpi niin suhteellisen suuria kuormia pitäisi kyllä kestää.
Nauloillahan ne paneelit on melko varmasti ammuttu kiinni. Jos ei ole kitattu piiloon, niin näet koolausten kohdilla rivit pieniä naulankantoja seinästä seinään, yksi tai kaksi naulaa jokaisessa paneelissa.Iso kiitos - Mitenkäs nuo rimat löytää paneelien alta että osuu kohdalleen?
K300 eli keskeltä keskelle jako 30cm on merkitty papereihin eli jos tosiaan on niin piilosta ammuttu ettei naulanreikää ole missään näkösällä niin timpuri jommasta kummasta reunasta lähtenyt noita melkein kakkoskakkosia jaolla tekemään. Teoriassa, käytännössä on voitu soveltaa jakoa vaikka pikkasen pienemmäksi jos on ollut tiedossa että tulee paneeli tms materiaali koolauksiin kiinni joka ei niin nuuka ole jaosta.
Ratkaisu oli tämä ja porakone.Rosteriverkko + panta on tullut vastaan aika monessa paikassa. Toki tuollainen tulppasysteemi olisi tyylikkäämpi ratkaisu. Tuo linkkaamasi näyttää kyllä aika huteralta, jos siitä joku päättää mennä läpi.
Piti ihan tarkistaa, kuinka syvällä jännepunokset ovat. Parman laatoista en moista tietoa löytänyt, mutta Ansion sementtivalimon laattojen suunnitteluohjeessa näytettiin punosten olevan 35...55 mm syvyydessä laatan paloluokasta riippuen. On tuo mielestäni melko pinnassa matalimmillaan.Ne ontelolaatan vaijerit on melko syvällä laatassa ja ne on kyllä sen verran järeää tavaraa että niitä ei saa poikki vaikka poravasaralla osuisikin sellaiseen. En olisi niistä kovin huolissani kiinnikettä laittaessa.
Luulen myös että peruskuluttaja ei saa porattua punosta poikki, tai paljoakaan vahinkoa.Punokset ovat lujalaatusta terästä, joissa on suuri jännevoima. Itselläni ei ole kokemusta tai käsitystä, kuinka helposti tai vaikeasti tällaista jännepunosta on vaurioittaa vaikkapa poravasaralla. Katkaiseminen ei varmasti onnistu vahingossa. Jo pelkästään tavalliseen harjateräkseen osuminen poravasaralla esimerkiksi seinää poratessa käytännössä estää poraamisen jatkamisen.
Kyllä niitä on katkaisu-uhan alla aina useita, mutta ilman punossuunnittelijan lupaa niitä ei saa katkoa. Muutenkin suunnittelussa pyritään ottamaan tarvittavat läpiviennit huomioon ja sijoittamaan onteloiden kohdille.Eikö noita ontelolaatan vaijereita saata katketa läpivientejä tehdessä ja ole joku määrä miten monta saa katkaista milläkin välillä?
Vinyylin pystyt asentamaan myös laattojen päälle halutessasi.Olemme muuttamassa kuun vaihteessa taloon missä on vesikiertoinen lattialämmitys ja laattalattiat kaikissa isoissa tiloissa. Laatat ovat alkuperäiset -90 luvulta ja vähän turhan levottomat, että niitä jaksaisi kovin montaa vuotta katsella. Haluttaisiin vinyylilankkua tilalle, mutta mietyttää noiden laattojen purkaminen. Millä todennäköisyydellä tuhotaan lattialämmitysputket samalla jos ryhdytään itse hommiin?
Vessoihin meinasin mikrosementtiä kaakelien päälle, kunnes on ajankohtaista kunnolla saneerata, mutta ei sekään ole olohuoneessa ym kovin mukava materiaali.
Vinyylin pystyt asentamaan myös laattojen päälle halutessasi.
En kyllä laattoja poistaisi pelkästään ulkonäkösyistä, mattoja lattialle vaan niin kyllä niihin näkyviin osiin tottuu.Osaatko sanoa miten hyvin toi lattialämmitys toimii kahden materiaalin läpi? Se olisi tietysti kaikista paras ettei noita laattoja tarvitsisi purkaa ollenkaan
Kyllä ne putket sen verran syvällä pitäisi olla ettei niitä laattoja irroittaessa puhki saa. Kova homma siinä on kun pitää timatilla vielä hioa ja mahdollisesi tasoitella, mutta ehdottomasti parempi kuin jättää todennäköisesti epätasaiset laatat vinyylin alle.Olemme muuttamassa kuun vaihteessa taloon missä on vesikiertoinen lattialämmitys ja laattalattiat kaikissa isoissa tiloissa. Laatat ovat alkuperäiset -90 luvulta ja vähän turhan levottomat, että niitä jaksaisi kovin montaa vuotta katsella. Haluttaisiin vinyylilankkua tilalle, mutta mietyttää noiden laattojen purkaminen. Millä todennäköisyydellä tuhotaan lattialämmitysputket samalla jos ryhdytään itse hommiin?
Vessoihin meinasin mikrosementtiä kaakelien päälle, kunnes on ajankohtaista kunnolla saneerata, mutta ei sekään ole olohuoneessa ym kovin mukava materiaali.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.