Kodin rempat(DIY)

Matto pois alta ja myös mattoliimat eli pinta pitää hioa puhtaaksi ennen uuden pinnan asentamista. Vinyyli vs laminaatti aivan ylivoimainen. Tuotteessa itsessään alusmateriaali kiinni, joten sitä ei pidä alkaa virittelemään ennen asennusta. Leikkaaminen mattopuukolla, joten pölytön ja siisti tila heti. Kosteudenkesto ja lämpimän tuntuinen verrattuna laminaattiin. Hinnatkin nykyään jo lähes tasoissa.

Isot toimijat siirtymässä jonkun verran takaisin muovimattoihinkin. Nämä uudet tuotteet aivan eri tavaraa kuin aikoinaan käytetyt. Mattoa käyttämällä pääsee eroon vielä saumoistakin, joka vinyylissäkin on se heikoin kohta. Voi nousta tai rikkoutua joissain tilanteissa.
 
Asennuskin taitaa olla aika vastaava kuin laminaatissa? Tiedän että parasta olisi ottaa vanha muovimatto pois, mutta houkuttelisi asentaa suoraan vanhan päälle.
Vinyyliä viimeisimmäksi asentaneena pidän sitä parempana kuin laminaatti. Koska helpompi katkoa ja asentaa. Molemmat osaa vastustaa, mutta vinyyli menee työkalutta.

Tosin vinyyli on notkeaa ja tavallaan löysää. Eli suoran pohjan kanssa hyvää kamaa, epätasaisuuksien kanssa joustaa sitten myös ylös/alaspäin melko jyrkästikin. Laminaatti ei näin jyrkästi osaa joustaa. Eli pohjalle ei voi jättää sitä repsottavaa mattoa, se liimoineen pois alta.
 
Onko 500mm syviä korkeita kaapinrunkoja saatavilla yleisesti? KHH menossa uusiksi ja nykyisen alakaapit + välitila + yläkaapit yhdistelmän tilalle haussa korkeat kaapit. 600 syvää ei pysty käyttämään, koska menisi osittain ikkunan eteen. Alakaappeina nuo menevät, mutta ei täys korkeina.
 
Lähinnä vinyylin mainostettu parempi kosteuden kestävyys kiinnostaa jos vuokralainen kastelee lattiaa.
Ehdottomasti vinyylilankku, ja nimenomaan ei vinyylikorkkia. Eilen taas kiittelin itseäni valinnasta kun koira oli hotkinut ruokansa ja yökännyt ruoan päälle juomaansa vettä yhteen makkariin lattialle, huomasin tuon vasta useamman tunnin jälkeen. Laminaatti olisi irvistänyt saumoista jo oikein kunnolla, mutta SPC-vinyylissä ei tietysti mitään jälkiä.
 
Vinyylilankkua itsekin laittaisin. Ja sitten pieni lisäkysymys liittyen vanhan muovimaton ja liiman poistoon. Eikö ennen tätä toimenpidettä pidä liimasta ja mahdollisesti myös matosta ottaa asbestinäyte? Luulisin että yhtiö tätä vaatii remontti-ilmoituksen yhteydessä, oletuksena että talo on ennen vuotta 1995 rakennettu.
 
Pitäisi tehdä asbestitesti, mikä nyt ei kovin monimutkainen toimenpide ole ja maksaa satasen verran.
Vinyylin jalkatuntuma on ihan ylivoimainen laminaattiin nähden, sekin että on äänettömämpi kuin laminaati (laminaatti kopisee).
Laminaatin hyvä puoli on että se on halpaa kuin saippua ja pakettien kantaminen mukavampaa kun painaa vähemmän (eli hyvä lähinnä vähemmän tärkeissä asioissa).
 
Pitäisi tehdä asbestitesti, mikä nyt ei kovin monimutkainen toimenpide ole ja maksaa satasen verran.
Jos asbestitestin tulos on positiivinen, täytyy firma ottaa tekemään maton ja liiman poisto. Tämän takia moni iskee vanhan muovimaton päälle uutta laminaattia tai vinyyliä, jos tarkoitus päästä halvalla eteenpäin. Tosin, moni taloyhtiö vaatii että muovimatto on poistettava ennen uuden laminaatin / vinyylilankun asennusta, toiset yhtiöt ei taas aseta vaatimuksia.
 
Jos kiinteistössä on alkuperäisenä lattian materiaalina mattoa X ja tätä samaa on käytetty useammassa huoneistoissa. Aiemmin jostain asunnosta on jo otettu näytteet näistä samoista materiaaleista, voiko näitä hyödyntää ettei tarvitse tehdä omasta huoneistosta analyysiä? Tietäisi sen perusteella jo ennen työhön ryhtymistä, mitä on tiedossa.
 
Vastaan. En tiedä miten menee, mutta pika googlella 40€ maksaa yksi näyte.

Voisin veikata, että kaikki mahdollinen aina vaaditaan tai toki varmaan voi tilata sen homman suoraan asbestityönä, niin säästää tuon 40€ ;)
 
Kiitos vastauksista. Vinyylilankkua siis vaan tilailemaan kohta. Täytyy vähän tutustua malleihin ja selvittää miten tuo lattian hionta vanhan maton alta käytännössä tehdään.

Jos kiinteistössä on alkuperäisenä lattian materiaalina mattoa X ja tätä samaa on käytetty useammassa huoneistoissa. Aiemmin jostain asunnosta on jo otettu näytteet näistä samoista materiaaleista, voiko näitä hyödyntää ettei tarvitse tehdä omasta huoneistosta analyysiä? Tietäisi sen perusteella jo ennen työhön ryhtymistä, mitä on tiedossa.

Oletan ettei toisen asunnon mittaukset kelpaa, mutta ajattelin itse soittaa isännöitsijälle ja vähän tiedustella että onko taloissa ollut asbestista aiemmin.

Vastaus on luultavasti:
- Ei ole löytynyt, mutta testi täytyy tehdä aina....
Tai
- On löytynyt

Se satasen testi ei ole ongelma, mutta asbestipurku on.
 
Kiitos vastauksista. Vinyylilankkua siis vaan tilailemaan kohta. Täytyy vähän tutustua malleihin ja selvittää miten tuo lattian hionta vanhan maton alta käytännössä tehdään.



Oletan ettei toisen asunnon mittaukset kelpaa, mutta ajattelin itse soittaa isännöitsijälle ja vähän tiedustella että onko taloissa ollut asbestista aiemmin.

Vastaus on luultavasti:
- Ei ole löytynyt, mutta testi täytyy tehdä aina....
Tai
- On löytynyt

Se satasen testi ei ole ongelma, mutta asbestipurku on.
Minkä vuoden talosta on kyse?
 
Kysyin tuota asbestitestaus-asiaa edellisessä taloyhtiössä ja vastaus oli, että aina pitää testata jokaisesta asunnosta erikseen.
 
Tarttis saada viriteltyä jonkinlainen eristetty "lämpölaatikko", joka pysyisi kylmällä käyttöullakolla läpi talven +0c (mieluiten noin +3-4c) lämpötilassa. Sinne olisi tarkoitus saada vaimon puutarhan juurakoita talvehtimaan. Ullakolle tulee sähköt.

Olisiko tähän mitään valmista hyvää ratkaisua?
 
Vastaan. En tiedä miten menee, mutta pika googlella 40€ maksaa yksi näyte.

Voisin veikata, että kaikki mahdollinen aina vaaditaan tai toki varmaan voi tilata sen homman suoraan asbestityönä, niin säästää tuon 40€ ;)
Ei muuten voi, pitää aina tehdä asbestikartoitus ensin lain mukaan. Ja asbestikartoitus on eri asia kuin yksi itse otettu näyte vaikka se yleensä taloyhtiöille riittääkin. Ammattilainen osaa tarkastaa rakenteen monesta eri paikasta ja varmistaa ettei se muutu eri kohdissa. Lattiassa voi olla useita kerroksia materiaaleja joissa voi olla asbestia, myös usein liimoissa ja tasoitteissa joista perus remppaaja ei välttämättä osaa/ymmärrä näytettä ottaa.
 
Sopivan ikäisessä kämpässä voi olla asbestia laattojen kiinnityslaastissa,seinä,lattia ja kattotasotteissa,vinyylilaattojen kiinnitysliimassa,mattojen pohjissa ja putkieristeissä.Lisäksi vanhemmissa voi bitumieristeissä ja sivelyissä olla kreosiittia joka on myös ongelma.
 
Tuossa muovimaton asbestitestauksessa näytteeseen pitää otta pala mattoa, liimaa sekä tasotetta. Tuurilla saa yhdessä palassa mutta voi olla kaikki irtonaisenakin sekaisin minigrip-pussissa.
Kun käyttää Finas akretoitua laboratoriota niin saa varmasti oikean analyysin.
Oman isännöitsiän kanssa kun juttelin niin olisi käynyt toisenkin osakkaan tekemä analyysi, mutta meillä ei löytynyt tuloksia missä olisi mainittu lattia erikseen niin päädyin tekemään analyysin.
Muistaakseni joskus oli että näyteanalyysin pitää olla alle 6kk remontoinnista.

Omassa tapauksessa oli kysseesä -80 valmistunut KT. Matossa, liimassa tai tasoitteessä (plaanossa) ei ollut asbestia.
Muovimaton repiminen oli välillä ihan paskaa ja välillä helpompaa kun oli jo itsekseen lähtenyt osittain irti. Sormet kyllä oli aika hellänä 35m² jälkeen.
Vuokraamosta suositeltiin jotain jyrsinmallia Columbuksen+kuparilaikan sijaan. Lähti kyllä juuttikarvat aika helvetin hyvin, mutta koneen ergonomia oli aivan hanurista ja alaselkä olikin päivän jälkeen aika hellänä (jyrsimen syöntisyvyyttä säädettiin aisasta ja sopiva syvyys omassa tapauksessa oli aisa mahdollisimman alhaalla. Hyvänä puolena se että lähes kaikki jyrsintäpöly meni suoraan imuriin.
Mistä tullaan siihen että lähes yhtä tärkeä työkalu on tarpeeksi tehokas imuri ja hitosti pölypusseja. Jouduin käyttämään Kiekenssiä (kun vuokraamossa oli kaikki syklooni-imurit vuokralla) ja tuon pölypussin vaihtaminen on aika pölisevää hommaa.
Pussit eivät tule täyteen vaan ne menevät tukkoon pölystä.
 
Tarttis saada viriteltyä jonkinlainen eristetty "lämpölaatikko", joka pysyisi kylmällä käyttöullakolla läpi talven +0c (mieluiten noin +3-4c) lämpötilassa. Sinne olisi tarkoitus saada vaimon puutarhan juurakoita talvehtimaan. Ullakolle tulee sähköt.

Olisiko tähän mitään valmista hyvää ratkaisua?

Tällä speksillä tekisin juurakoille puusta ja finnfoamista monivuotisen laatikon. Tai juurakoiden määrästä riippuen kaksi. Sopiva ilmankierto täytyy huomioida.

3mm havuvanerillahan sen voisi esimerkiksi pinnoittaa. Lämmitykseen esim 2 metrin kieppi sulanapitokaapelia laatikon pohjalle (10W/metri). Ilman tulo alhaalta ja poisto ylhäältä. Näissä oli muistaakseni oleellista, ettei saa valo päästä lastikkoon, joten ilmanvaihdon aukot sopivan mutkaisiksi.

Lisäksi kylmä käyttöullakko antaa olettaa, että laatikon pitää olla hieman irti lattiasta ja ilma-aukkojen suojaus jyrsijäverkolla. Jyrsijät löytää perille, jos verkotukset rakennuksen ulkovuoresta puuttuvat. Joskus löytävät niistä huolimatta.
Joku lämpömittari seurailemaan lämpöjä ekan talven, jos toimiva resepti, sitten samalla rutiinilla jatkossa.

Kaupan lähes valmiiden ratkaisujen kanssa pitänee tehdä vähän itsekin askarteluja/modauksia. Mutta joku tämmöinen voisi olla hyvä lähtökohta.

 
Tarttis saada viriteltyä jonkinlainen eristetty "lämpölaatikko", joka pysyisi kylmällä käyttöullakolla läpi talven +0c (mieluiten noin +3-4c) lämpötilassa. Sinne olisi tarkoitus saada vaimon puutarhan juurakoita talvehtimaan. Ullakolle tulee sähköt.

Olisiko tähän mitään valmista hyvää ratkaisua?
Itsellä joku vastaava boxi rakenteilla. Tosin vasta suunnitteluasteella ja putkien venttiileille.

Entisasikaanhan kellarit pidettiin "lämpöisenä" pelkän hehkulampun voimalla. Tiiviys lienee avainsana boxissakin.
 
Mikäs olisi oikea/järkevä tapa kiinnittää voimistelurenkaille pidikkeet rivarin kattoon(ontelolaattaa)?

Ihan tavan muovipropulla(useampi ruuvi per pidike?) vai jollakin jämerämmällä kiila-ankkurilla tms. vai c) jokumuumikä?

Tuossa jonkinlaisella todennäköisyydellä osuu joku poraus ontelon kohtaan ja mulla ei ole oikein tarkkaa käryä paljonko tuossa mahtaa olla ainetta sen ontelon kohdalla ohuimmillaan, onko nuo jotakin suunnilleen standardeja ratkaisuja vai onko paljonkin variaatiota riippuen kenen laatoista se on tehty tjsp?
 
Mikäs olisi oikea/järkevä tapa kiinnittää voimistelurenkaille pidikkeet rivarin kattoon(ontelolaattaa)?

Ihan tavan muovipropulla(useampi ruuvi per pidike?) vai jollakin jämerämmällä kiila-ankkurilla tms. vai c) jokumuumikä?

Tuossa jonkinlaisella todennäköisyydellä osuu joku poraus ontelon kohtaan ja mulla ei ole oikein tarkkaa käryä paljonko tuossa mahtaa olla ainetta sen ontelon kohdalla ohuimmillaan, onko nuo jotakin suunnilleen standardeja ratkaisuja vai onko paljonkin variaatiota riippuen kenen laatoista se on tehty tjsp?
Ainoa oikea tapa kiinnittää oikeasti minkäänlaisia kuormia ontelolaatan alapintaan on betoniruuvi. Ja sillä nimenomaisesti ontelon kohdalle. Onteloiden väliseen kannakseen ei saa missään nimessä mennä poraamaan, sillä siellä kulkevat ontelolaatan jännepunokset ja niitä ei tule katkaista tai vaurioittaa. Erilaiset kiila-ankkurit, takakartioankkurit tai vastaavat eivät ota kiinni ontelolaatan ohueen kannakseen, vaan ne on tarkoitettu umpiaineiseen betoniin.

TLDR: Betoniruuvi Sormat S-CSA 6, kestää ontelolaatan alapinnassa varmuuskertoimet huomioituna vähintään 113 kg, kun ontelon alalaipan paksuus on vähintään 25 mm. Jos käytetään useampaa kiinnikettä, tulee kiinnike-etäisyys olla minimissään 10 cm. Usealla ruuvilla kiinnittämiseen on omat valmistajakohtaiset määräykset, jotka tulee varmistaa ruuvin suunnitteluohjeesta. Ruuvipituus määräytyy kiinnitettävän osan paksuuden mukaan, mutta veikkaan, että käytännössä S-CSA HEX 6X60/5/20 on oikea ruuvikoko tarpeisiisi.

Laattaprofiilit ovat ymmärtääkseni valmistajakohtaisia, mutta lähinnä niissä on haettu hieman valmistajohtaista optimointia ontelon muodon suhteen, ei välttämättä niinkään ala- ja ylälaipan paksuuksissa. Ohessa on kuvakaappaus Parman, erään Suomen suurimman ontelolaattatoimittajan, suunnitteluohjeesta. Laatan jännevälistä riippuen näkisin todennäköisimmiksi rivitalon välipohjan ontelolaattakooksi joko P20 tai P27. Huomionarvoista on, että ontelomäärä muuttuu laattakoon mukaan. Jos sinulla on rakenneilmaisin, voit koittaa haarukoida ontelomäärää (ja laatan paksuutta) sen avulla. En osaa sanoa, kuinka hyvin tavanomainen kotikäyttölaite löytää jännepunokset betonista, mutta ainakin sitä voi koittaa, jos laattakoko ei selviä talon rakennekuvista. Kun laattakoko on selvillä, voit arvioida sen kanssa ontelon alalaipan paksuutta.
1728849211266.png


Alla olevassa kuvassa on esitetty (Parman) ontelolaattojen sallitut rei'itysalueet, joilla varmistetaan, että reikä, tai tässä tapauksessa kiinnike, ei osu kannakseen ja riko jännepunoksia. Käyttäisin näitä sijaintimittoja kiinnitysalueen valintaan. Huomioithan myös kiinnikevalmistajan ohjeet.
1728849403571.png


Betoniruuvina käyttäisin joko Sormat S-CSA 6 tai Hiltin HUS4-H -betoniruuveja. Hiltillä on laajempi valikoima erilaisia hyväksyttyjä ruuvikokoja, mutta Hiltin tuotteita ei taideta kuluttajapuolella myydä. Myös kotimaisella Sormatilla on hyvät ruuvit ja niillä saa varmasti tähän käyttötarkoitukseen riittävät kapasiteetit. Sormat on osa EJOT-konsernia (teknisen tuen yhteystiedot viestin lopussa).

Sormatin kiinnitysohjeesta sivulta 7 löytyvät kiinnityskapasiteetit ontelolaatastolle.

Käytetään suunnitteluarvoja, joilla valmistaja takaa kiinnityksen kestävyyden, kun käytetään valmistajan työohjeita (ks. sivu 8 (tärkeimpänä reiän puhdistaminen porauspölystä, ylikiristämisen välttäminen ja reunaetäisyydet)).
1728851303913.png

Punaisella on korostettu alalaipan paksuus, sinisellä kiinnikkeen kuormitettavuuden suunnitteluarvo kilonewtoneissa ja vihreällä kahden kiinnikkeen välinen etäisyys käytettäessä useaa kiinnikettä. Kilonewtonit muutetaan kilogrammoiksi kertomalla luku 100:lla.

Voit siis hetkellisesti kuormittaa kiinnikettä, joka on kiinni min. 25 mm alalaipassa 170 kg kuormalla ilman, että kiinnike pettää. Rakennesuunnittelussa ominaiskuorma (tavoiteltu pitkäaikainen kuorma) pitää kuitenkin kertoa osavarmuuskertoimella 1,5, jolloin päästään mitoituskuormaan. Mitoituskuormaa ja suunnittelukapasiteettia verrataan toisiinsa. Toisin kääntäen, kiinnikkeen suunnittelukapasiteetti pitää vielä jakaa kuorman osavarmuuskertoimella 1,5, jotta saadaan ominaiskuorma, jolla kiinnikettä voidaan pysyväiskäytössä rasittaa.
170 kg / 1,5 = 113,3 kg.

Pääset siis yhdellä, halkaisijaltaan 6 mm;n betoniruuvilla, joka on vähintään 25 mm paksussa alalaipassa kiinni 113 kg jatkuvaan kuormitukseen. Jos renkaissa keinutaan tai tehdään muuta liikettä, niin liikkeen aiheuttama kuormitus voi olla hetkellisesti puolitoistakertainen (170 kg = 1,7 kN) ilman, että kiinnike pettää ontelolaatan alapinnasta. Betonilaipan ollessa paksumpi, pääset parempiin kiinnityskapasiteettiarvoihin. Kuitenkaan ankkurikoon kasvattaminen ei auta asiaan, sillä Sormat ei ole testauttanut ja hyväksyttänyt suurempia kiinnikepaksuuksia ontelolaattakiinnityksiin.

Ruuvipituus määräytyy kiinnitettävän ainepaksuuden mukaan. Käytännössä 60 mm kiinnike kattaa varmastikin sen kiinnitysainepaksuusvälin, mitä tarvitset.
1728853939963.png


Mikäli tarvitset vielä lisäohjeita betoniruuvin ontelolaattakiinnitykseen, kannattaa kysyä suoraan valmistajan teknisestä tuesta. Siellä on asiantuntijat neuvomassa ja ohjeistamassa, millaisiin kuormiin heidän kiinnikkeillään päästään missäkin olosuhteissa. Heiltä saatat saada myös lisätietoja, mikäli ontelolaatan alalaipan paksuus ei riitä taulukossa esitettyyn minimipaksuuteen.

1728854339612.png


P.S. En ole minkään viestissä mainitun firman edustaja eikä minulla ole mitään henkilökohtaisia kytköksiä yhteenkään mainittuun yritykseen.

Edit. Korjattu kirjoitusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa oikea tapa kiinnittää oikeasti minkäänlaisia kuormia ontelolaatan alapintaan on betoniruuvi. Ja sillä nimenomaisesti ontelon kohdalle. Onteloiden väliseen kannakseen ei saa missään nimessä mennä poraamaan, sillä siellä kulkevat ontelolaatan jännepunokset ja niitä ei tule katkaista tai vaurioittaa. Erilaiset kiila-ankkurit, takakartioankkurit tai vastaavat eivät ota kiinni ontelolaatan ohueen kannakseen, vaan ne on tarkoitettu umpiaineiseen betoniin.

TLDR: Betoniruuvi Sormat S-CSA 6, kestää ontelolaatan alapinnassa varmuuskertoimet huomioituna vähintään 113 kg, kun ontelon alalaipan paksuus on vähintään 25 mm. Jos käytetään useampaa kiinnikettä, tulee kiinnike-etäisyys olla minimissään 10 cm. Usealla ruuvilla kiinnittämiseen on omat valmistajakohtaiset määräykset, jotka tulee varmistaa ruuvin suunnitteluohjeesta. Ruuvipituus määräytyy kiinnitettävän osan paksuuden mukaan, mutta veikkaan, että käytännössä S-CSA HEX 6X60/5/20 on oikea ruuvikoko tarpeisiisi.

Laattaprofiilit ovat ymmärtääkseni valmistajakohtaisia, mutta lähinnä niissä on haettu hieman valmistajohtaista optimointia ontelon muodon suhteen, ei välttämättä niinkään ala- ja ylälaipan paksuuksissa. Ohessa on kuvakaappaus Parman, erään Suomen suurimman ontelolaattatoimittajan, suunnitteluohjeesta. Laatan jännevälistä riippuen näkisin todennäköisimmiksi rivitalon välipohjan ontelolaattakooksi joko P20 tai P27. Huomionarvoista on, että ontelomäärä muuttuu laattakoon mukaan. Jos sinulla on rakenneilmaisin, voit koittaa haarukoida ontelomäärää (ja laatan paksuutta) sen avulla. En osaa sanoa, kuinka hyvin tavanomainen kotikäyttölaite löytää jännepunokset betonista, mutta ainakin sitä voi koittaa, jos laattakoko ei selviä talon rakennekuvista. Kun laattakoko on selvillä, voit arvioida sen kanssa ontelon alalaipan paksuutta.
1728849211266.png


Alla olevassa kuvassa on esitetty (Parman) ontelolaattojen sallitut rei'itysalueet, joilla varmistetaan, että reikä, tai tässä tapauksessa kiinnike, ei osu kannakseen ja riko jännepunoksia. Käyttäisin näitä sijaintimittoja kiinnitysalueen valintaan. Huomioithan myös kiinnikevalmistajan ohjeet.
1728849403571.png


Betoniruuvina käyttäisin joko Sormat S-CSA 6 tai Hiltin HUS4-H -betoniruuveja. Hiltillä on laajempi valikoima erilaisia hyväksyttyjä ruuvikokoja, mutta Hiltin tuotteita ei taideta kuluttajapuolella myydä. Myös kotimaisella Sormatilla on hyvät ruuvit ja niillä saa varmasti tähän käyttötarkoitukseen riittävät kapasiteetit. Sormat on osa EJOT-konsernia (teknisen tuen yhteystiedot viestin lopussa).

Sormatin kiinnitysohjeesta sivulta 7 löytyvät kiinnityskapasiteetit ontelolaatastolle.

Käytetään suunnitteluarvoja, joilla valmistaja takaa kiinnityksen kestävyyden, kun käytetään valmistajan työohjeita (ks. sivu 8 (tärkeimpänä reiän puhdistaminen porauspölystä, ylikiristämisen välttäminen ja reunaetäisyydet)).
1728851303913.png

Punaisella on korostettu alalaipan paksuus, sinisellä kiinnikkeen kuormitettavuuden suunnitteluarvo kilonewtoneissa ja vihreällä kahden kiinnikkeen välinen etäisyys käytettäessä useaa kiinnikettä. Kilonewtonit muutetaan kilogrammoiksi kertomalla luku 100:lla.

Voit siis hetkellisesti kuormittaa kiinnikettä, joka on kiinni min. 25 mm alalaipassa 170 kg kuormalla ilman, että kiinnike pettää. Rakennesuunnittelussa ominaiskuorma (tavoiteltu pitkäaikainen kuorma) pitää kuitenkin kertoa osavarmuuskertoimella 1,5, jolloin päästään mitoituskuormaan. Mitoituskuormaa ja suunnittelukapasiteettia verrataan toisiinsa. Toisin kääntäen, kiinnikkeen suunnittelukapasiteetti pitää vielä jakaa kuorman osavarmuuskertoimella 1,5, jotta saadaan ominaiskuorma, jolla kiinnikettä voidaan pysyväiskäytössä rasittaa.
170 kg / 1,5 = 113,3 kg.

Pääset siis yhdellä, halkaisijaltaan 6 mm;n betoniruuvilla, joka on vähintään 25 mm paksussa alalaipassa kiinni 113 kg jatkuvaan kuormitukseen. Jos renkaissa keinutaan tai tehdään muuta liikettä, niin liikkeen aiheuttama kuormitus voi olla hetkellisesti puolitoistakertainen (170 kg = 1,7 kN) ilman, että kiinnike pettää ontelolaatan alapinnasta. Betonilaipan ollessa paksumpi, pääset parempiin kiinnityskapasiteettiarvoihin. Kuitenkaan ankkurikoon kasvattaminen ei auta asiaan, sillä Sormat ei ole testauttanut ja hyväksyttänyt suurempia kiinnikepaksuuksia ontelolaattakiinnityksiin.

Ruuvipituus määräytyy kiinnitettävän ainepaksuuden mukaan. Käytännössä 60 mm kiinnike kattaa varmastikin sen kiinnitysainepaksuusvälin, mitä tarvitset.
1728853939963.png


Mikäli tarvitset vielä lisäohjeita betoniruuvin ontelolaattakiinnitykseen, kannattaa kysyä suoraan valmistajan teknisestä tuesta. Siellä on asiantuntijat neuvomassa ja ohjeistamassa, millaisiin kuormiin heidän kiinnikkeillään päästään missäkin olosuhteissa. Heiltä saatat saada myös lisätietoja, mikäli ontelolaatan alalaipan paksuus ei riitä taulukossa esitettyyn minimipaksuuteen.

1728854339612.png


P.S. En ole minkään viestissä mainitun firman edustaja eikä minulla ole mitään henkilökohtaisia kytköksiä yhteenkään mainittuun yritykseen.

Edit. Korjattu kirjoitusvirheitä


Kiitoksia erinomaisen kattavasta vastauksesta!

Ei ollutkaan ihan niin "helppo" projekti sitten, vaikuttaa siis siltä että tarvii ensimmäisenä selvittää minkälaisia ontelolaattoja tuossa mahtaa olla käytetty, tai siis että missä kohtaa tuolla ontelot menee ja mihin kohtaan renkaiden kiinnikkeet voisi asemoida noitten suhteen. Mahtaakos tuota ontelolaatan tyyppiä/mallia saada tavan maallikko jostakin helposti selville, vai pitääkö se selvitellä (teknisen)isännöinnin kautta?
 
Kiitoksia erinomaisen kattavasta vastauksesta!

Ei ollutkaan ihan niin "helppo" projekti sitten, vaikuttaa siis siltä että tarvii ensimmäisenä selvittää minkälaisia ontelolaattoja tuossa mahtaa olla käytetty, tai siis että missä kohtaa tuolla ontelot menee ja mihin kohtaan renkaiden kiinnikkeet voisi asemoida noitten suhteen. Mahtaakos tuota ontelolaatan tyyppiä/mallia saada tavan maallikko jostakin helposti selville, vai pitääkö se selvitellä (teknisen)isännöinnin kautta?
Hyvä, että vastauksestani oli apua.

Ontelolaattatyyppi on varminta selvittää juurikin rakennesuunnitelmista. Mikäli sinulla ei niitä ole, niin suunnitelmien tulisi löytyä kyllä taloyhtiön dokumenttiarkistosta. Niitä voi kysellä varmastikin tekniseltä isännöistijältä. Myös kunnan tai kaupungin rakennusvalvonta säilyttää rakennusten leimattuja (=rakentamisessa hyväksyttyjä) suunnitelmia. Voit olla siis myös kunnan rakennustarkastajaan yhteydessä ja pyytää päästä katsomaan suunnitelmia valvonnan arkistoon. Yleensä rakennusvalvonnassa olevia suunnitelmia ei saa ottaa mukaan, mutta voit ymmärtääkseni dokumentoida tarvitsemasi asiat esimerkiksi kuvaamalla. Jotkin kunnat tarjoavat myös maksullista skannauspalvelua arkistossa oleville suunnitelmille.

Jos sinulla on rakenneilmaisin, voisit koittaa, löytyykö sen kanssa jännepunosten ja sen myötä kannasten paikat. Melkeinpä jo sillä, jos löydät rakenneilmaisimella edes kahden vierekkäisen kannaksen paikat, niin pystyt mittaamaan siitä onteloleveyden, ainakin summittaisen leveyden. Tällä tiedolla pääset haarukoimaan aikaisemman viestini ontelokuvan kanssa, kuinka korkea laatta voisi olla. Mitä enemmän löydät samalla poikkeileikkauslinjalla olevia kannaksia, sen varmempi tulos toki on.

Yksi kokeellinen onteloiden selvittämisvaihtoehto voisi olla myös akustinen menetelmä, eli hankit pienen ja kohtuullisen kevyen kumivasaran, jonka kanssa koitat naputellen koputella, missä kohdassa voisi olla laatan kannas ja missä kohdassa ontelo. Tämän käyttö melkeinpä edellyttää, että laatan alapintaa ei ole ruiskutasoitettu, muuten voi tulla tasoitteet paikallisesti alas naputtelualueelta. Menetelmä on mielestäni sen verran kokeellinen, että en antaisi sille ihan hirvittävästi painoarvoa. Mutta mikäli muita keinoja ei ole saatavilla, niin kyllähän tuollakin nyt jotain tuloksia saanee aikaiseksi. Olen itse löytänyt koputtelemalla puukoolauksia kipsilevyseinästä samalla tapaa. Menetelmä on karkea, mutta joissain tilanteissa riittävä.
 
Hyvä, että vastauksestani oli apua.

Ontelolaattatyyppi on varminta selvittää juurikin rakennesuunnitelmista. Mikäli sinulla ei niitä ole, niin suunnitelmien tulisi löytyä kyllä taloyhtiön dokumenttiarkistosta. Niitä voi kysellä varmastikin tekniseltä isännöistijältä. Myös kunnan tai kaupungin rakennusvalvonta säilyttää rakennusten leimattuja (=rakentamisessa hyväksyttyjä) suunnitelmia. Voit olla siis myös kunnan rakennustarkastajaan yhteydessä ja pyytää päästä katsomaan suunnitelmia valvonnan arkistoon. Yleensä rakennusvalvonnassa olevia suunnitelmia ei saa ottaa mukaan, mutta voit ymmärtääkseni dokumentoida tarvitsemasi asiat esimerkiksi kuvaamalla. Jotkin kunnat tarjoavat myös maksullista skannauspalvelua arkistossa oleville suunnitelmille.

Jos sinulla on rakenneilmaisin, voisit koittaa, löytyykö sen kanssa jännepunosten ja sen myötä kannasten paikat. Melkeinpä jo sillä, jos löydät rakenneilmaisimella edes kahden vierekkäisen kannaksen paikat, niin pystyt mittaamaan siitä onteloleveyden, ainakin summittaisen leveyden. Tällä tiedolla pääset haarukoimaan aikaisemman viestini ontelokuvan kanssa, kuinka korkea laatta voisi olla. Mitä enemmän löydät samalla poikkeileikkauslinjalla olevia kannaksia, sen varmempi tulos toki on.

Yksi kokeellinen onteloiden selvittämisvaihtoehto voisi olla myös akustinen menetelmä, eli hankit pienen ja kohtuullisen kevyen kumivasaran, jonka kanssa koitat naputellen koputella, missä kohdassa voisi olla laatan kannas ja missä kohdassa ontelo. Tämän käyttö melkeinpä edellyttää, että laatan alapintaa ei ole ruiskutasoitettu, muuten voi tulla tasoitteet paikallisesti alas naputtelualueelta. Menetelmä on mielestäni sen verran kokeellinen, että en antaisi sille ihan hirvittävästi painoarvoa. Mutta mikäli muita keinoja ei ole saatavilla, niin kyllähän tuollakin nyt jotain tuloksia saanee aikaiseksi. Olen itse löytänyt koputtelemalla puukoolauksia kipsilevyseinästä samalla tapaa. Menetelmä on karkea, mutta joissain tilanteissa riittävä.

Kehtaisko lainata tätä topikkia kun on selkeästi tietäjä paikalla, pitäisi sama juttu tehdä puupaneelikattoon. Mites kiinnittäis kattokoukut niin ettei tule katto alas?

Ja varmistuksena edelliseen, vedin juurikin noilla ankkureilla ontelolaattaan kiinni riippukeinun edelliseen kämppään ja pysyi kuin tauti. Aika tiukkaa kamaa ontelolaatta eli kunnon pora / terä kandee varata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 522
Viestejä
4 438 885
Jäsenet
73 569
Uusin jäsen
A774

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom