Kodin rempat(DIY)

Toi hiontapöly on kyllä melkoista ja sitä tulee helvetin paljon, sitä ehkä ei kannata koittaa itse värkätä jos ei satu olemaan vehkeitä omasta takaa. Kaakeleita jos meinaa itse irroitella, niin käsipelillä piikkaamalla se on tietenkin jonkinlainen homma, mutta en tiedä miten onnistuis esim tällaisella "helvetinkoneella":

1729104853725.jpeg
 
Melkein voi sanoa, että jos löytyy paku ja kaveri niin silloin voi harkita vuokrakoneita ja diy. Jos yksin ja vielä se pakukin pitäisi vuokrata niin alkaa mennä aika epätoivoiseksi. Joutuisat lattiahiontakoneet on näet lähemmäs satakiloisia ja tuo kuvan isompi matonpoistokone näyttää olevan jopa 230.
Mutta kyllähän niitä koneita löytyy. Tavanomaisessa kaupungissa on luultavasti 3+ eri vuokrtafirmaa.
Pölyä tulee tosiaan paljon, joten kaikki joutuu imuroimaan ja pesemään ja ahtaista paikoista kuten patterien takaa sitä löytyy vielä pitkään.

Lattianhionta ja maton irrotuskoneet ei sinänsä ole kalliita per päivä. Laattaprojekti vienee useampia päiviä siinä missä hionnan saa tehtyä päivässä.
 
Viimeksi muokattu:
Toi hiontapöly on kyllä melkoista ja sitä tulee helvetin paljon, sitä ehkä ei kannata koittaa itse värkätä jos ei satu olemaan vehkeitä omasta takaa. Kaakeleita jos meinaa itse irroitella, niin käsipelillä piikkaamalla se on tietenkin jonkinlainen homma, mutta en tiedä miten onnistuis esim tällaisella "helvetinkoneella":
Älä ainakaan tollasta matonpoistokonetta käy ensmäsenä vuokraamassa - nimikin vihjaa mihin se on oikeasti tarkotettu. Voi tulla itku kun ne ei sitten irtookkaan lattiasta, ja yhtälailla voi tulla itku palauttaessa ku terä on pikkusen toisennäkönen ku vuokrattaessa. Kyllä se laattojen poisto on poravasara talttaterällä -puuhaa, sillä mennee sujuvasti ja nopeasti.
 
Kiitos! Luulen että pyydetään tarjouksia laattojen irroitus + hionta + tasoitus kombosta tässä vaiheessa ja keskitetään oma energia muihin projekteihin. Muissa huoneissa vähän joustavammalla aikataululla voi sitten miettiä jos irroitettaisiin laatat itse, mutta vähintään olohuoneessa soisi koko projektin menevän maaliin asti ennen kun pitää kantaa tavarat sisään.
 
Kiitos! Luulen että pyydetään tarjouksia laattojen irroitus + hionta + tasoitus kombosta tässä vaiheessa ja keskitetään oma energia muihin projekteihin. Muissa huoneissa vähän joustavammalla aikataululla voi sitten miettiä jos irroitettaisiin laatat itse, mutta vähintään olohuoneessa soisi koko projektin menevän maaliin asti ennen kun pitää kantaa tavarat sisään.
Nopea vaihtoehto, jos laatat kiinni ja ns. sileitä laattoja niin saumat tasoittaa tasoihin laatan pinnan kanssa ja sen päälle sitten vinyyli.
Kopot laatat voi varovasti irroittaa ja liimaa takas.

Jos laatat irroittaa niin vastaan voi tulla mitä vain. Huolimaton lattiavalu niin pääsee tasoittamaan koko lattian. Laattojen irroituskin voi olla pieni puolen päivän homma tai sitten on hyvin tehty ja menee useampia päiviä ja suurella todennäköisyydellä pääsee tasottelee koloja lattioista.

Molemmilla tavoilla olen tehnyt asiakkaille.
 
Uuteen asuntoon olisi tarkoitus tehdä kylpyhuoneeseen kevyt ehostus. Laatat tai eristeet eivät vielä ole käyttöikänsä päässä, joten koko tilaa ei huvita räjäyttää auki, lähinnä kosmeettista muutosta haussa.
Kattoon panelointi ja seinät + lattia kaakelimaalilla uuteen sävyyn. Kulutus tulee olemaan kevyttä, joten uskon tuon maalausratkaisun kestävän (paikkamaalaillen) ainakin muutaman vuoden.
Talo on 70-luvun elementtiunelma ja kylpyhuoneen katto on itselleni ennalta tuntematon alumiini(?)levystä tehty ratkaisu. Mitähän tuollaisen metallilevy katon yläpuolelta paljastuu kun sitä lähtee aukomaan? Kokopitkät, noin 600 leveät "peltilevyt" siis katossa, ilmeisesti melko suosittu ratkaisu ollut tuohon maailmanaikaan. Lähinnä tulevan paneloinnin kiinnityspisteet mietityttää.

Sattuuko kanssaihmisillä olemaan kokemuksia ko. hommasta?
 
Uuteen asuntoon olisi tarkoitus tehdä kylpyhuoneeseen kevyt ehostus. Laatat tai eristeet eivät vielä ole käyttöikänsä päässä, joten koko tilaa ei huvita räjäyttää auki, lähinnä kosmeettista muutosta haussa.
Kattoon panelointi ja seinät + lattia kaakelimaalilla uuteen sävyyn. Kulutus tulee olemaan kevyttä, joten uskon tuon maalausratkaisun kestävän (paikkamaalaillen) ainakin muutaman vuoden.
Talo on 70-luvun elementtiunelma ja kylpyhuoneen katto on itselleni ennalta tuntematon alumiini(?)levystä tehty ratkaisu. Mitähän tuollaisen metallilevy katon yläpuolelta paljastuu kun sitä lähtee aukomaan? Kokopitkät, noin 600 leveät "peltilevyt" siis katossa, ilmeisesti melko suosittu ratkaisu ollut tuohon maailmanaikaan. Lähinnä tulevan paneloinnin kiinnityspisteet mietityttää.

Sattuuko kanssaihmisillä olemaan kokemuksia ko. hommasta?
Kaakelimaali on ihan ok kunhan pohjatyöt/pesu on huolella tehty. On meinaan kenkkua kun alkaa se maali hilseilemään lattiasta.

Ilmeisesti on peltikylppäristä kyse? Kattoon voi suoraan koolata laudat ruuvaamalla ja siihen naulaten paneli. Ovat vain usein niin matalia tiloja ettei kattoa haluta laskea milliäkään, silloin vain maalataan pesunkestävällä maalilla.
 
70x70mm tolppa pitämään kevyehköä (saattaa siitä 10kg tulla) noin 80cm korkeaa porttia, mikä riittää pitämään tuon tolpan riittävän tukevasti pystyssä?

Valmiina ~40cm kuoppa, johon 27,5x40cm putki ja säkki S100:sta. Putken tilavuus noin 25 litraa ja säkistä (25kg) S100:sta tulee vissiin 10-12 litraa tavaraa. Putken pohjalle ~20cm kiviä tai muuta ottamaan tilavuutta pois ja valu, tolppakenkä siihen ja on ”riittävän” tukeva?

Hiekkamaa. Toinen säkki S100:sta vai laajempi valu?
En osaa yhtään hahmottaa.

Edit: 10 litran ämpäri lienee kyllä riittävä koko, vaikka ei tuolla varmaan ole mitään merkitystä onko siellä ämpäriä/putkea kaverina, joka vain vaikeuttaa ympäriltä ”tilkitsemistä”.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on suihkun kohdalta seinän kaakelit maalattu. On pysynyt jo vuoden verran hienosti, pinta on kuin uusi.
 
Mites tuommoinen kaakelimaali sit kestää kun kylppärin siivoo? Luulis että kun hangataan likaa seinistä veden kanssa niin siinä vaiheessa alkaa irtoilla.
 
Pikkupuuhastelu, jota ei kiinnosta eskaloida rempaksi asti: 90-luvun kaksikerroksinen puutalo, höyrynsulkumuovissa on pistorasioiden ja katkaisijoiden kohdalla reiät. Pakkasilla näistä käy pieni veto, onko paikkaamiseen mitään "Tietysti, miksen tajunnut heti" -tason kikkaa?

Sisäseinät on kipsilevyä, päällä maali tai tapetti. Sellaisen purkamista auki ja paikkaamista en laske pieneksi askareeksi... Avattuna reiät saisi teipattua, mutta älytön urakka hyötyyn nähden.

Urtsia pillillä kojerasian rei'istä ja muista raoista höyrynsulun taakse villojen viereen ja toivotaan että laajenee sopivasti ja tarttuu sulkuun tiiviiksi?
 
Meillä on yks rasia, josta puhaltaa talvisin kylmä sisään. Siitä on otettu ilpin ulkoyksikölle sähköt ja se lienee syynä. Miten ne sähköt käytännössä viedään sisärasialta ulos? Onnistuuko tiivistys helposti vielä jälkikäteen?
 
Pikkupuuhastelu, jota ei kiinnosta eskaloida rempaksi asti: 90-luvun kaksikerroksinen puutalo, höyrynsulkumuovissa on pistorasioiden ja katkaisijoiden kohdalla reiät. Pakkasilla näistä käy pieni veto, onko paikkaamiseen mitään "Tietysti, miksen tajunnut heti" -tason kikkaa?

Sisäseinät on kipsilevyä, päällä maali tai tapetti. Sellaisen purkamista auki ja paikkaamista en laske pieneksi askareeksi... Avattuna reiät saisi teipattua, mutta älytön urakka hyötyyn nähden.

Urtsia pillillä kojerasian rei'istä ja muista raoista höyrynsulun taakse villojen viereen ja toivotaan että laajenee sopivasti ja tarttuu sulkuun tiiviiksi?

Aika vaikeitahan nuo on korjata jälkikäteen. Jos rasian saisi irti (oletettavasti rasia on levyn takana eli homma saattaa tyssätä jo siihen) niin yks tapa olis vetästä sähköjohto pois jommalta kummalta puolelta. Sit koittais ujuttaa reikään vähän isomman muovimutken joka oletettavasti tiivistyis paremmin villojha vasten jos sähköjohto on liian väljä. Sen läpi sit laittais tuon sähköjohdon ja tiivistäis putken uretaanilla tai jollain tiivistemassalla. Olettaen että se johto tulee suoraan seinän läpi. Voihan se olla että sieltä on revitty niin paljon villoja tieltä että sen takia vuotaa. Vaikea sanoa ilman näkemistä.

Kun noita läpivientejä johdolle tekee niin on olennaista että siitä reiästä villoissa ei tehdä liian väljää. Hyvä tapa on ollut että esim terotettu sähköputki upotetaan pyörivällä liikkeellä villojen läpi jonka jälkeen sit johto putkeen ja tiivistys. Yks syy tuohon viimaan on myös se höyrynsulku + tuulensuoja joita ei ole tiivistetty kunnolla johdon kohdalta.
 
Jos rasian saisi irti (oletettavasti rasia on levyn takana eli homma saattaa tyssätä jo siihen)
Juuri tämän takia kikkoja kyselen: kipsilevyä rikkomatta rasiaa ei saa pois. Ja tosiaan minun tapauksessa ei ole läpivientiä/putkea/johtoa ulos, eikä oletettavasti villojen puutettakaan, vaan aikansa tapa pyyhkäistä reiät höyrynsulkuun rasialle. Niistä rei'istä (ilmanvaihdon) alipaine saa pienen vedon tunteen aikaiseksi.

Meillä on yks rasia, josta puhaltaa talvisin kylmä sisään. Siitä on otettu ilpin ulkoyksikölle sähköt ja se lienee syynä. Miten ne sähköt käytännössä viedään sisärasialta ulos? Onnistuuko tiivistys helposti vielä jälkikäteen?
Vastauksestani tuli nyt toisinto ZZRX:n kommentista eri sanamuodoin. Olkoon selventämässä, että meillä on sama ongelma, mutta syy ja siksi ratkaisukin lie hieman eri (minun tapaukseen sotasuunnitelma vielä avoin):

Oletettavasti sulla on höyrynsulku ollut ehjä ennen lisäystä, koska muut rasiatkaan ei vuoda. Eli viima pääsisi putken läpi ja/tai tiivistämättömän höyrynsulkumuovin reiän kautta. Putki tukitaan massalla ja tiivistetään höyrynsulkuun vaikka Sitko-teipillä. Jos sulun reikään siis pääsee käsiksi, esim. rasian pohjasta porattu niin jää hyvin piiloon... Ja toki huomioida villat + tuulensuoja kuten yllä kuvattu.
 
Just tässä googletin niin yks varteenotettava vaihtoehto voisi olla että rikotte rasian niin ettei kipsilevy mene rikki. Sit kun rasia on poistettu palasina niin korjataan se höyrynsulku ja mahdollinen johdon läpivienti kuten edellisessä viestissä laitoin. Sit kun vika on korjattu niin vanhaan reikään laitetaan remonttikojerasia. Ainakin täällä näyttäisi olevan 73mm reikään käypäsiä rasioita:

 
Tietysti, miksei tuo käynyt mielessä? ;) Harkintaan, kiitos!
Onko talossa koneellinen ilmanvaihto? Uudemmissa koneissa voi säätää tulon ja poiston suhdetta. Kuulostaa, että sinulla on aika kova negatiivinen paine talossa? Ideanahan on että talossa olisi mahdollisimman pieni negatiivinen paine. Negatiivisella paineella estetään kosteusvaurioiden synty kun ei puhalleta positiivisellla paineella ilmaa rakenteisiin. Oletko tutkinnut ettei ilmanvaihtokoneen ilmanottoaukko ole tukkiutunut?
 
Kuulostaa, että sinulla on aika kova negatiivinen paine talossa?
Negatiivinen, kyllä. "Aika kova", tuskin: piippu vetää aina mukisematta, ulko-ovet avautuu normaalisti ja mainitsemani vedon rasioista huomaa vain pakkasilla. Ilmanvaihto pitää kyllä jossain vaiheessa taas putsauttaa ja säädätyttää. Mutta ei se poista niitä ylimääräisiä höyrynsulun aukkoja. Tämän ikäisessä talossa reikiä takuulla on piilossa lisää, niin parempi ettei mene villoihin puhaltamisen riskin uhalla kovin lähelle positiivisia paineita.

Eikä tämä ole suuri ongelma, vaan jotain mitä voisi hifistellä kuntoon jos kohtuudella onnistuu. Siellä on siis suunnilleen 1:1 samat aukot rasioille höyrynsulussa kuin kipsilevyssäkin. Mutta onhan tuo sen 30 vuotta pysynyt terveenä, riski härppiä se pilalle on olemassa ;)
 
70x70mm tolppa pitämään kevyehköä (saattaa siitä 10kg tulla) noin 80cm korkeaa porttia, mikä riittää pitämään tuon tolpan riittävän tukevasti pystyssä?

Valmiina ~40cm kuoppa, johon 27,5x40cm putki ja säkki S100:sta. Putken tilavuus noin 25 litraa ja säkistä (25kg) S100:sta tulee vissiin 10-12 litraa tavaraa. Putken pohjalle ~20cm kiviä tai muuta ottamaan tilavuutta pois ja valu, tolppakenkä siihen ja on ”riittävän” tukeva?

Hiekkamaa. Toinen säkki S100:sta vai laajempi valu?
En osaa yhtään hahmottaa.

Edit: 10 litran ämpäri lienee kyllä riittävä koko, vaikka ei tuolla varmaan ole mitään merkitystä onko siellä ämpäriä/putkea kaverina, joka vain vaikeuttaa ympäriltä ”tilkitsemistä”.
Jos "routimaton" hiekkamaa niin noilla eväillä pääsee pitkälle. Laittaisin mieluummin s100 enemmän kuin täyttäisi kivillä. Jos pelkoa että routii niin syvyyttä lisää tai työntää vahvan rautaputken 1-1.5m maan sisään reiän keskelle. Ehkäisee hieman roudan vääntelyä pintamaassa.
 
40 cm syvyys kuulostaa kyllä siltä, että kerjää verta nenästää. Vähintään pistäisin tuplat. Ja S100 tosiaan maksaa sen 5-6 euroa säkki, niiin ihan turha alkaa kivillä pelleilemään. "Valumuotin" voi muotoilla kyllä kivistä ja sillä saa leveyttä lisää murikkaan, mutta itse murikka kannattaa valaa pelkästä betonista. Vanhoja betoneita kun olen joutunut poistelemaan, niin umpipalat ovat paljon pahempia rikkoa kuin isompia kiviä sisältävät. Jälkimmäiset murenevat helposti.

e: Ruuvipaalu yhdistettynä kuoppavaluun saisi todennäköisesti aikaiseksi hyvinkin tukevan ratkaisun.
 
40 cm syvyys kuulostaa kyllä siltä, että kerjää verta nenästää. Vähintään pistäisin tuplat. Ja S100 tosiaan maksaa sen 5-6 euroa säkki, niiin ihan turha alkaa kivillä pelleilemään. "Valumuotin" voi muotoilla kyllä kivistä ja sillä saa leveyttä lisää murikkaan, mutta itse murikka kannattaa valaa pelkästä betonista. Vanhoja betoneita kun olen joutunut poistelemaan, niin umpipalat ovat paljon pahempia rikkoa kuin isompia kiviä sisältävät. Jälkimmäiset murenevat helposti.

e: Ruuvipaalu yhdistettynä kuoppavaluun saisi todennäköisesti aikaiseksi hyvinkin tukevan ratkaisun.
Varmuus on tietenkin aina hyvä, mut laskeppa (no, laskeminen on paha mutta arviokin riittää) paljonko tilavuutta tulee vaikkapa 80cm syvään kuoppaan jos sen joutuu lapiolla kaivaan:-) Ei riitä ihan pari säkkiä s100:aa täyttämään kuoppaa.
 
Varmuus on tietenkin aina hyvä, mut laskeppa (no, laskeminen on paha mutta arviokin riittää) paljonko tilavuutta tulee vaikkapa 80cm syvään kuoppaan jos sen joutuu lapiolla kaivaan:-) Ei riitä ihan pari säkkiä s100:aa täyttämään kuoppaa.
Miksi ihmeessä se koko kuoppa pitäisi s100:lla täyttää? Riittävän leveä ja tarpeeksi tolpasta kiinni pitävä paino sinne syvälle täytyy saada, sen jälkeen kaivetut mullat/hiekat takas mötin päälle.

e: Tolppa pystyyn peltiseen Sauvon suolakurkkut -purkkiin, betonia purkiin perään ja hautaa purkin metrin syvyyteen tai kunnes kaivaessa on viinakset loppuneet. Tuolla pääsee jo aika pitkälle ns. perinnerakentamisessa. Vähän se tulppaa helposti kääntymään tolppa vinoon, kun routii sen seurauksena ettei ihan tarpeeksi syvälle jaksettu kaivaa ja "ankkuri" on liian kevyt ja kapea.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä se koko kuoppa pitäisi s100:lla täyttää? Riittävän leveä ja tarpeeksi tolpasta kiinni pitävä paino sinne syvälle täytyy saada, sen jälkeen kaivetut mullat/hiekat takas mötin päälle.

e: Tolppa pystyyn peltiseen Sauvon suolakurkkut -purkkiin, betonia purkiin perään ja hautaa purkin metrin syvyyteen tai kunnes kaivaessa on viinakset loppuneet. Tuolla pääsee jo aika pitkälle ns. perinnerakentamisessa. Vähän se tulppaa helposti kääntymään tolppa vinoon, kun routii sen seurauksena ettei ihan tarpeeksi syvälle jaksettu kaivaa ja "ankkuri" on liian kevyt ja kapea.
Aa, sori, ymmärsin väärin. Esmes mainitsemasi ruuvipaalu reilunkokosessa ämpärissä toimii - mut edelleen metrinen kuoppa on melkonen homma kaivaa. Jossei oo, nii maa on aika pehmeetä ja sitä enemmän pitoa/painoa tarvitaan. Kuinkahan mahtais pelkkä ruuvipaalu toimia; ei taida portintolppana kestää vääntöä vaikka kantoa riittävästi olisikin?
 
18 neliön olohuoneeseen aloitin eilen illalla uuden lattian laittamisen. 35€ neliö olisi ollut vanhan lattian hionta, mutta tuon laminaatin tarjoushinta oli 7.95€ neliö. Väritys sopii taloon mielestäni ihan hyvin. Noin 33cm leveys, eli täytyy jostain ostaa kunnollinen laminaattileikkuri, että saa lyhennettyä. Nyt sahailin vain käsisahalla.


Toki vinyyli olisi ollut parempi materiaali, mutta ei nyt jostain syystä tullut sitä valittua. Ehkä sitten se hieman kalliimpi hinta syynä.

Eli leikkuri ainakin olisi hankintalistalla ja suorakulma sekä kynä. En tiedä mitä muuta vielä tarvitsisi? Toki kannattaisi lukea paketista ohjeet.

Screenshot_2024-10-26-03-35-57-27_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
18 neliön olohuoneeseen aloitin eilen illalla uuden lattian laittamisen. 35€ neliö olisi ollut vanhan lattian hionta, mutta tuon laminaatin tarjoushinta oli 7.95€ neliö. Väritys sopii taloon mielestäni ihan hyvin. Noin 33cm leveys, eli täytyy jostain ostaa kunnollinen laminaattileikkuri, että saa lyhennettyä. Nyt sahailin vain käsisahalla.


Toki vinyyli olisi ollut parempi materiaali, mutta ei nyt jostain syystä tullut sitä valittua. Ehkä sitten se hieman kalliimpi hinta syynä.

Eli leikkuri ainakin olisi hankintalistalla ja suorakulma sekä kynä. En tiedä mitä muuta vielä tarvitsisi? Toki kannattaisi lukea paketista ohjeet.

Screenshot_2024-10-26-03-35-57-27_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Ite ostin kerran laminaattileikkurin, ISO virhe. Repi todella pahasti leikkaussaumaa, vaikka sinänsä suoran linjan saikin. Vaihdoin pistosahaan hienohampaisella terällä ja teippasin sahattavan linjan, tuli hyvä, ja huomattavasti nopeammin mitä leikkurin kanssa pelleillessä. Kannattaa harkita.

Suorakulma, kynä, hyvä viivoitin, saha ja looginen ajattelu vie pitkälle. Käytäthän höyryä läpäisevää askeleristettä tuossa välissä? Vanhan puulattian mahdollinen lakkakerros voi myös aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa jos on jotain vanhempaa 'myrkkykamaa'...
 
Ite ostin kerran laminaattileikkurin, ISO virhe. Repi todella pahasti leikkaussaumaa, vaikka sinänsä suoran linjan saikin. Vaihdoin pistosahaan hienohampaisella terällä ja teippasin sahattavan linjan, tuli hyvä, ja huomattavasti nopeammin mitä leikkurin kanssa pelleillessä. Kannattaa harkita.
No on siinä etunsa kun ei pölyä ja ihan nopea käyttää.
En ole kyllä huomannut repimistä ongelmaksi. Ehkä leikkurista tai materiaalista kiinni, tai ehkä vain käyttäjien erilaisista laatukriteereistä :think:
 
Onkos kukaan törmännyt kalusteissa kuvan mukaiseen kiinnitysratkaisuun? Millähän työkalulla tai miten tuo on avattavissa?

Kuusiokoloruuvi upotettu siis tuollaiseen muoviseen kanavaan, jonka sisällä siihen hankala päästä käsiksi. Eka ajatus olis, että tuo muovi lähtisi jotenkin repimällä pois, mutta melko tiukassa tuntuu olevan.

20241026_115827.jpg
 
Onkos kukaan törmännyt kalusteissa kuvan mukaiseen kiinnitysratkaisuun? Millähän työkalulla tai miten tuo on avattavissa?

Kuusiokoloruuvi upotettu siis tuollaiseen muoviseen kanavaan, jonka sisällä siihen hankala päästä käsiksi. Eka ajatus olis, että tuo muovi lähtisi jotenkin repimällä pois, mutta melko tiukassa tuntuu olevan.

20241026_115827.jpg
Muistaakseni kuusiokololla aukeaa kun laittaa tuonne pieneen koloon.
 
Muistaakseni kuusiokololla aukeaa kun laittaa tuonne pieneen koloon.
Pitää katsoa, löytyykö mitään sopivaa avainta. Melkoista ähellystä joka tapauksessa, kun tilaa ylös ei ole paljon mitään ja vaikka tuonne työkalun saisi ängettyä, niin kierrettyä saa millin kerrallaan.
 
Onnistuisiko pallopäisellä kuusiokoloavaimella joka sallii sen käytön hieman vinossa avattavaan kohteeseen nähden?
 
18 neliön olohuoneeseen aloitin eilen illalla uuden lattian laittamisen. 35€ neliö olisi ollut vanhan lattian hionta, mutta tuon laminaatin tarjoushinta oli 7.95€ neliö. Väritys sopii taloon mielestäni ihan hyvin. Noin 33cm leveys, eli täytyy jostain ostaa kunnollinen laminaattileikkuri, että saa lyhennettyä. Nyt sahailin vain käsisahalla.


Toki vinyyli olisi ollut parempi materiaali, mutta ei nyt jostain syystä tullut sitä valittua. Ehkä sitten se hieman kalliimpi hinta syynä.

Eli leikkuri ainakin olisi hankintalistalla ja suorakulma sekä kynä. En tiedä mitä muuta vielä tarvitsisi? Toki kannattaisi lukea paketista ohjeet.

Screenshot_2024-10-26-03-35-57-27_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Hyvän näköinen laminaatti ja hyvään hintaan. Yleensä lattia asennetaan valon suuntaisesti, voi saumat muuten näkyä ikävästi. En itse ostaisi yhden lattian takia leikkuria vaan kuviosahan, jolla sahaa ylösalaisin jolloin se ei revi ollenkaan ja pölyt menee lattialle. Saa myös kätevästi tehtyä muotoja oviaukoilla. Myös feini tms leikkuri on hyvä olla karmien lyhennyksen, toki tämänkin voi tehdä tarkka kaveri käsisahalla.

Ite ostin kerran laminaattileikkurin, ISO virhe. Repi todella pahasti leikkaussaumaa, vaikka sinänsä suoran linjan saikin. Vaihdoin pistosahaan hienohampaisella terällä ja teippasin sahattavan linjan, tuli hyvä, ja huomattavasti nopeammin mitä leikkurin kanssa pelleillessä. Kannattaa harkita.

Suorakulma, kynä, hyvä viivoitin, saha ja looginen ajattelu vie pitkälle. Käytäthän höyryä läpäisevää askeleristettä tuossa välissä? Vanhan puulattian mahdollinen lakkakerros voi myös aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa jos on jotain vanhempaa 'myrkkykamaa'...
Totta ettei vanhan lattian päälle saisi asentaa tiivistä pintaa. Voi pahimmillaan homehtua tuolta alta ajan kanssa ja irrota pohjasta jos on liimattu jolloin kopisee ikävästi.
 
Onkos kukaan törmännyt kalusteissa kuvan mukaiseen kiinnitysratkaisuun? Millähän työkalulla tai miten tuo on avattavissa?

Kuusiokoloruuvi upotettu siis tuollaiseen muoviseen kanavaan, jonka sisällä siihen hankala päästä käsiksi. Eka ajatus olis, että tuo muovi lähtisi jotenkin repimällä pois, mutta melko tiukassa tuntuu olevan.

20241026_115827.jpg


Tämmöinen akkuruuvinvääntimeen kiinni niin pitäis aueta.
18 neliön olohuoneeseen aloitin eilen illalla uuden lattian laittamisen. 35€ neliö olisi ollut vanhan lattian hionta, mutta tuon laminaatin tarjoushinta oli 7.95€ neliö. Väritys sopii taloon mielestäni ihan hyvin. Noin 33cm leveys, eli täytyy jostain ostaa kunnollinen laminaattileikkuri, että saa lyhennettyä. Nyt sahailin vain käsisahalla.


Toki vinyyli olisi ollut parempi materiaali, mutta ei nyt jostain syystä tullut sitä valittua. Ehkä sitten se hieman kalliimpi hinta syynä.

Eli leikkuri ainakin olisi hankintalistalla ja suorakulma sekä kynä. En tiedä mitä muuta vielä tarvitsisi? Toki kannattaisi lukea paketista ohjeet.

Screenshot_2024-10-26-03-35-57-27_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Hyh mikä pyhäinhäväistys. Olis kyllä kantsinut tuo vanha lattia hioa. On laadultaan huomattavasti parempaa kampetta kuin 8€ laminaatti. Paras laite laminaatin leikkaamiseen on pöytäsirkkeli.
 
Olis kyllä kantsinut tuo vanha lattia hioa. On laadultaan huomattavasti parempaa kampetta kuin 8€ laminaatti. Paras laite laminaatin leikkaamiseen on pöytäsirkkeli.
Isältä tänään lainasin kolme sähkö leikkuria. Eli pöytäsirkkelikin mahtui myös autoon kyytiin.

Harmillisesti en osaa itse hioa, enkä lakatakaan. Noitten palikoitten laittaminen taas on suht yksinkertaista, niin päätinkin vaihtaa vähän suunnitelmaa. 1 tai 2 makkaria jää puulattiaksi. Toiset 2 on harmillisesti tehty levyllä, jonka päällä muovimatto.

Jäähän se puulattia sinne piiloon, että mitään ei tuhota lopullisesti.

Et varmaan katsonut tuota linkkiä. (Laminaatiksi) Ihan laadukasta 26€ neliö hintaista, mutta tuo loppuerä on -70%, niin siksi sai hieman parempaan hintaan. Tarkoitus laittaa laminaattia myös autotallin takahuoneeseen, kun siellä on yhdestä kohtaa huono laattalattia.

Koiraa ei ole, vain kissa. Mutta puulattia on hieman arempi naarmuille. En tiedä sitten paljonko alkaa harmittamaan tuo puulattian peittäminen laminaatilla. Toivottavasti ei.
 
Isältä tänään lainasin kolme sähkö leikkuria. Eli pöytäsirkkelikin mahtui myös autoon kyytiin.

Harmillisesti en osaa itse hioa, enkä lakatakaan. Noitten palikoitten laittaminen taas on suht yksinkertaista, niin päätinkin vaihtaa vähän suunnitelmaa. 1 tai 2 makkaria jää puulattiaksi. Toiset 2 on harmillisesti tehty levyllä, jonka päällä muovimatto.

Jäähän se puulattia sinne piiloon, että mitään ei tuhota lopullisesti.

Et varmaan katsonut tuota linkkiä. (Laminaatiksi) Ihan laadukasta 26€ neliö hintaista, mutta tuo loppuerä on -70%, niin siksi sai hieman parempaan hintaan. Tarkoitus laittaa laminaattia myös autotallin takahuoneeseen, kun siellä on yhdestä kohtaa huono laattalattia.

Koiraa ei ole, vain kissa. Mutta puulattia on hieman arempi naarmuille. En tiedä sitten paljonko alkaa harmittamaan tuo puulattian peittäminen laminaatilla. Toivottavasti ei.

Tärkeintä että olet itse tyytyväinen lopputulokseen. Tekemällä oppii, ens kerralla tiedät taas vähän lisää. Sillä pöytäsirkkelillä leikkaan silleen että merkkaan laminaattiin katkaisu kohdan ja sit "vapaalla kädellä" työnnän laminaatin terän läpi ilman ohjureita. Pöytäsirkkelillä onnistuu myös kavennus ja erilaiset leikkaukset joita voi tarvita esim oviaukkojen kohdalla tai jos on mutkia huoneessa.
 
Mutta kuviosaha/feini sulla on aina föleissä.
Toisaalta ensimmäistä ja viimeistä palaa joutunee yleensä kaventamaan niin siihen pöytäsirkkeli on ihan jees, vaikkakin menee ihan käsisirkkelilläkin, mikä sekin on yleensä lähellä kun remonttihommia tekee.
 
Mutta kuviosaha/feini sulla on aina föleissä.
Toisaalta ensimmäistä ja viimeistä palaa joutunee yleensä kaventamaan niin siihen pöytäsirkkeli on ihan jees, vaikkakin menee ihan käsisirkkelilläkin, mikä sekin on yleensä lähellä kun remonttihommia tekee.

Kuviosahassa on sellainen ongelma että se laminaatti pitää laskea jonnekkin jotta sen saa ajettua mukavasti/turvallisesti kuviosahalla. Lisämiinusta tulee myös terän heikosta rakenteesta jonka takia terä saattaa vääntää jolloin leikkaus ei ole 90asteen kulmassa suhteessa pintaan, eikä kuviosahalla ole kovin helppoa ajaa suoraan ellei sulla ole viivaa koko matkalle... Myöskin imurin käyttö kuviosahassa on melko haastellista. Hätätapauksessa voi toki noilla tehdä, mutta nuo vaihtoehdot ei ole missään tapauksessa se "paras vaihtoehto"
 
Kuviosahassa on sellainen ongelma että se laminaatti pitää laskea jonnekkin jotta sen saa ajettua mukavasti/turvallisesti kuviosahalla.
Ylöspäin leikkaava terä, kone leikattavan tuotteen alapuolelle ja ajamaan. Näin saa sylissä leikeltyä melkeinpä mitä vain. Ensikertalaista saattaa se yläpuolella heiluva terä mietityttää mutta päinvastoin, näkee koko ajan missä terä ja miten leike sujuu.
 
Ylöspäin leikkaava terä, kone leikattavan tuotteen alapuolelle ja ajamaan. Näin saa sylissä leikeltyä melkeinpä mitä vain. Ensikertalaista saattaa se yläpuolella heiluva terä mietityttää mutta päinvastoin, näkee koko ajan missä terä ja miten leike sujuu.
Näin juuri. Alalla työskenneltyä olen huomannut että ainakaan ammattimiehet ei tunnu laskevan ja työstämällä ohjurin kanssa tuotetta vaan pystyvät tekemään ns paikan päällä nopeasti tuollaiset leikkaukset.

Samalla myös esimerkiksi gyproccia työstämässä vetävät kerralla mitan ja mattopuukon kanssa suoran viivan ilman ohjureita ja kynää.
 
Hyvän näköinen laminaatti ja hyvään hintaan. Yleensä lattia asennetaan valon suuntaisesti, voi saumat muuten näkyä ikävästi. En itse ostaisi yhden lattian takia leikkuria vaan kuviosahan, jolla sahaa ylösalaisin jolloin se ei revi ollenkaan ja pölyt menee lattialle. Saa myös kätevästi tehtyä muotoja oviaukoilla. Myös feini tms leikkuri on hyvä olla karmien lyhennyksen, toki tämänkin voi tehdä tarkka kaveri käsisahalla.
Valo tulee molemmista suunnista, kun takkahuoneen kaksi ikkunaa on toiseen suuntaan. Saumat ei onneksi liikaa erotu.

Eilen en mitään ehtinyt remppailemaan. Tänään edistyi vähän ja siirsin muovimatto makkarin kaapit sivuun ja listat pois. Ajatus siis, että tekee noita helppoja ja nopeita ensin ja sitten kun vähän jo osaa, niin alkaa muotoilemaan paloja enemmän.

Varmaan akryylimassa on hyvää lattian ja seinän välisiin koloihin? Massa kumminkin joustavaa.

Pöytäsirkkeli on kyllä tosi kiva ja helppo käyttää katkaisuun (ja muihin).

IMG20241027101505.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Valo tulee molemmista suunnista, kun takkahuoneen kaksi ikkunaa on toiseen suuntaan. Saumat ei onneksi liikaa erotu.

Eilen en mitään ehtinyt remppailemaan. Tänään edistyi vähän ja siirsin muovimatto makkarin kaapit sivuun ja listat pois. Ajatus siis, että tekee noita helppoja ja nopeita ensin ja sitten kun vähän jo osaa, niin alkaa muotoilemaan paloja enemmän.

Varmaan akryylimassa on hyvää lattian ja seinän välisiin koloihin? Massa kumminkin joustavaa.

Pöytäsirkkeli on kyllä tosi kiva ja helppo käyttää katkaisuun (ja muihin).

IMG20241027101505.jpg
En laittaisi akryylimassaa, ton laminaatin pitää saada elää siinä lattiassa kosteuden mukana, älä laita laminaattia niitä kiinni seinään. Jalkalistalla peitetään se rako.
Laittaisin listat ruuveilla kiinni niin, voit sitten helpommin niitä irrotella. Mäkin olisin luultavasti tohon laminaattiin päätynyt. Mäntylattian hionta ohentaa sitä
=> jos alla koolaus lattia taipuu enemmän. Toisekseen se kolhiintuun helposti uudestaan, mutta on mukavampi paljaalle jallalle. Laminaatti taas kestää paremmin, mutta on kylmä jalalle (ei haittaa sukat jalassa kulkijoita). Laminaattikin kolhiintuu, jos jotain painavaa sen päälle pudotta ja terävät leikaa sitä
=> Laita noita paneeleja talteen,on sitten kivempi korjailla tarvittaessa. Miettisin nyt jo kohdan mista on helppoa (mielellään ulkoseinän vierestä) tarkistaa
mitä tapahtuu tolle lakatulle lautapinnalle. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Siis se lankkulattian ja seinän rako tukkoon akryylimassalla? Selitin huonosti. Samoin levy lattian ja seinän välissä on jossain rakoja. Kaksi huonetta siis levy lattialla ja muovimatto päällä.

En toki laminaatin ja seinän rakoa tuki millään. Siinähän tosiaan pitää olla elämisvara.
 
Samalla lailla siinä alla olevassa lankkulattiassakin pitää olla elämisvaraa, ei laminaatin päälle laittaminen sitä mihinkään muuta.
 
Mäkin olisin luultavasti tohon laminaattiin päätynyt. Mäntylattian hionta ohentaa sitä
=> jos alla koolaus lattia taipuu enemmän. Toisekseen se kolhiintuun helposti uudestaan, mutta on mukavampi paljaalle jallalle. Laminaatti taas kestää paremmin, mutta on kylmä jalalle (ei haittaa sukat jalassa kulkijoita). Laminaattikin kolhiintuu, jos jotain painavaa sen päälle pudotta ja terävät leikaa sitä
=> Laita noita paneeleja talteen,on sitten kivempi korjailla tarvittaessa. Miettisin nyt jo kohdan mista on helppoa (mielellään ulkoseinän vierestä) tarkistaa
mitä tapahtuu tolle lakatulle lautapinnalle. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Hionta olisi ollut valmis vasta 18.11. Nyt sai jo hyvin aloitettua tekemistä itselleni. Aika reilusti olisi pitänyt tosiaan hioa, eli normi hionta ei olisi ollut riittävä.

35€ olisi ollut lattiaremppa. Noin 120 x 35€ jos vaikka laskisi = 4200€. Laminaatit samalle = 955€.
Eli on siinä aika merkittävä hintaero.

Tuolla oli ollut koira, niin puulattia oli sen näköinenkin. Jos siis joskus tulisi taas koira, niin laminaatti kyllä kestää naarmuttomana. Nyt olen pitänyt vain 18.5 asteessa lämmön, niin sukat jalassa on tarennut (vielä).

Vähän samoin, että muovimatto pystyy pitkään hyvänä, samoin laminaatti ja vinyyli. Puulattia toki kaikilta muilta osin parempi.

Pitäisi jäädä vielä ylimääräistä laminaattia. Olikohan 51 pakettia, eli kaksi kärryllistä täytyi hakea. Riittäisi siis kaikkiin lattioihin ja yhdelle aika huonolle laatoitetulle lattialle myös. Ainakin se paras makkarin lattia nyt jää puulle. On oikein hyvä, mutta kovasti kellastunut.
 
Hionta olisi ollut valmis vasta 18.11. Nyt sai jo hyvin aloitettua tekemistä itselleni. Aika reilusti olisi pitänyt tosiaan hioa, eli normi hionta ei olisi ollut riittävä.

35€ olisi ollut lattiaremppa. Noin 120 x 35€ jos vaikka laskisi = 4200€. Laminaatit samalle = 955€.
Eli on siinä aika merkittävä hintaero.

Tuolla oli ollut koira, niin puulattia oli sen näköinenkin. Jos siis joskus tulisi taas koira, niin laminaatti kyllä kestää naarmuttomana. Nyt olen pitänyt vain 18.5 asteessa lämmön, niin sukat jalassa on tarennut (vielä).

Vähän samoin, että muovimatto pystyy pitkään hyvänä, samoin laminaatti ja vinyyli. Puulattia toki kaikilta muilta osin parempi.

Pitäisi jäädä vielä ylimääräistä laminaattia. Olikohan 51 pakettia, eli kaksi kärryllistä täytyi hakea. Riittäisi siis kaikkiin lattioihin ja yhdelle aika huonolle laatoitetulle lattialle myös. Ainakin se paras makkarin lattia nyt jää puulle. On oikein hyvä, mutta kovasti kellastunut.

Kai muistat laskea myös oman ajan noihin kustannuksiin. Saman ajan mitä noita asentaa voisi käyttää oikeisiin palkkatöihin.
 
Kai muistat laskea myös oman ajan noihin kustannuksiin. Saman ajan mitä noita asentaa voisi käyttää oikeisiin palkkatöihin.
Tuo on kyllä yleisesti hyvä huomio. Itse ajattelin ottaa enemmän vapaata opiskelusta, niin saan harrastuksena harjoitella tuota lattian asennusta.

En siis pidä kiirettä, mutta joka päivä varmaan käyn tekemässä talolla vähän hommia ja osan aikaa pidän ihan vaan vapaata.
 
Kyllähän se laminaatti halvemmaksi tulee vaikka oman työn mukaan laskisikin. Mutta jos parketti on kunnollista ehjää lattiaan liimattua joka ei kopise niin onhan se todella arvokkaan tuntuinen. Kelluvilla lattioilla on jostain syystä tapa myös tuntua siltä...
 
Kyllähän se laminaatti halvemmaksi tulee vaikka oman työn mukaan laskisikin. Mutta jos parketti on kunnollista ehjää lattiaan liimattua joka ei kopise niin onhan se todella arvokkaan tuntuinen. Kelluvilla lattioilla on jostain syystä tapa myös tuntua siltä...
Tässä taitaa olla mäntyinen lankkulattia. Ei narise, eli sen puoleen oikein hyvässä kunnossa. Rakoja ei ole, mutta 43 vuodessa jo hyvin kulunut paikoittain. Eli sieltä mistä on eniten kävelty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 723
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom