- Liittynyt
- 07.06.2017
- Viestejä
- 4 787
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Sulla näyttäs olevan asia kohtuu hyvin hallussa. Minäkään en näe mitään järketä koolata paneelin alle, koska siellä levyn alla on se koolaus johon levy on kiinnitetty.Kiitoksia kommenteista ja ajatuksista. Tässä vielä muutamia ajatuksia mitä keskustelujen pohjalta tuli mieleeni.
En tosiaan itse näe tarvetta, miksi paneelit pitäisi koolata irti kipsilevypinnasta. Rakenneilmaisimella löydän katosta kipsilevyjen alla olevat koolauslinjat, johon saan paneelin kiinnitettyä. Ritsilangalla saan merkittyä löytämäni koolauslinjat kattoon ja tiedän tasan tarkkaan, mihin voin paneelit kiinnittää. Koolauksen ymmärrän, jos on tarve siirtää kattorasioiden paikkoja, jolloin sähköjohdotus on helppo toteuttaa ristiinkoolatuksen joukossa.
Ruiskutasoituksen, kuten joku oikean termin käytöstä mainitsi, hiominen oli siksi ensimmäisenä mielessäni, että minulla on käytössä seinä- ja kattohiomakone, "kirahvi", jonka kanssa saisin silpaistua tasoitteen huiput pois uskoakseni melko helposti, nopeasti ja toivottavasti pölyttömästi. Vinkki lastan kanssa raaputtamisesta on myös oikein pätevä. Se ei varmasti pölise ihan mahdottomia, mutta tasoitemurua varisee senkin edestä. Pitää kokeilla molempia tapoja pienelle alueelle ja sen jälkeen katsoa, kumpi keinoista olisi parempi.
@ZZRX, onko sinulla kokemusta kattopaneelien kiinnittämisestä? Puhuit hakasnaulaimesta, mutta käykö tavanomainen dyckert-naulain, vai ampuuko dyckert-naulain naulat ohuen mdf-paneelin pontin läpi?
Kipsilevypinnasta alakatossa:
Kuten @tietokonerikki mainitsitkin, kipsilevykatto toimii ääntä eristävänä massana yläpohjassa ja tietysti osaltaan parantaa palosuojausta. Mikään paloluokiteltu rakenne kipsilevykatto ei talossamme kuitenkaan ole, sillä yläpohjan ontelotilan (kattoristikot ja puhallusvillatila) ja huonetilan välille ei ole osoitettu palo-osastoa. Mutta tietysti palomattomat rakenteet (joskin kattorasioiden ja IV-kanavien kohdalta rei'itetyt), hidastavat mahdollisen tulipalon leviämistä.
Monissa puurunkoisissa pientaloissa, kuten meidän talossamme, yläpohjan tasojäykistys tuulikuormia vastaan toteutetaan kipsilevyttämällä kattoristikoiden alapaarretaso kokonaisuudessaan yhtenäiseksi levykentäksi. Tällä levykentällä rakennukseen kohdistuvat tuulikuormat siirretään rakennuksen jäykistäville seinille, joita useimmiten ovat ulkoseinät. Toki tasojäykistykseen löytyy muitakin tapoja, mm. kattoristikon alapaarteen vinolaudoitus, jolloin mahdollinen kipsilevy toimii pelkästään alaslaskuna yhtenäisen kattopinnan luomiseksi.
AkustiikkalevyEi kukan tietäisi millä nimellä se menee se äänieristys levy joka laitetaan vaan seinään päälle?
@ZZRX, onko sinulla kokemusta kattopaneelien kiinnittämisestä? Puhuit hakasnaulaimesta, mutta käykö tavanomainen dyckert-naulain, vai ampuuko dyckert-naulain naulat ohuen mdf-paneelin pontin läpi?
En väitä, että sinulla sama vika, mutta tutulta kuulostaa. Minullakin kanitti salpa runkoon, mutta se johtui siitä, että nivelet ei olleet riittävän notkeat. Eipä nuo paljoa maksa, mutta olikohan mulla vaikeuksia löytää oikeaa kokoa vai olinko sitten laiska tilaamaan/hakemaan kaupasta. En muista.
Eipä tuossa putsauksessa ja rasvauksessa mennyt kuin 5 minsaa.
Kiitos kehuista!Sulla näyttäs olevan asia kohtuu hyvin hallussa. Minäkään en näe mitään järketä koolata paneelin alle, koska siellä levyn alla on se koolaus johon levy on kiinnitetty.
Kun laitetaan paneelaus kiinni toisiinsa ja naultataan koolaukseen, siitä muodostuu "levymäinen rakenne" ja se on vähintään yhtä luja kuin kipsilevy vääntöä vastaan.
Sen voi maalikkokin tarkikistaa laittamalla vaikka 4-paneelia kiinni toisiinsa ja koolaukseen "autotallinsa" lattialla.
OK- talon kattoja ei erikseen paloluokitella (ovat samaa paloaluetta), mutta kipsilevy on paloalevittämätön rakenne ja siten parantaa sitäkin, lähinnä teoreettista, ongelmaa. Kaupungeissa sen kyky parantaa ääneneristystä on jo merkittävämpi asia monelle.
Tosta naulaksesta Dyckert kyllä käy kunhan se on riittävän pitkä eli menee reilusti sen kipsilevyn alla olevan koolingin sisään. Testaat ettei paneeli halkea, ja naulaus pitää,
hakanen ollee siinä suhteessa parempi.
(jos se on pahvia eikä täyttä mdf-materiaalia, sitten se ei olle yhtä lujaa kuin kipsilevy, tässähän sekään ei ole ongelma jos et pura kipsilevyä)
Edit: jos pontti on pahvia, en käyttäisi Dyckert naulaa mennee helposti läpi, huomaa tossa yllä @kajakkivajakki että hakanen pitää olla 13mm pitempi, jos jätät kipsilevyn.
-Kun tässä teoritisoidaan niin, otetaan nyt vielä esiin, että laittamalla kattoon paneelauksen (purkamatta kipsilevyä) lisäät kattotuolien alapaarteelle kuormaa. Jota sinne ei ole suunniteltu, niissä ollee kuintenkin sen verran varmuuskertoimia, että itse uskaltaisin sen jättää purkamatta. Kastellilta voinet asian varmistaa ja mietittinet ettet tarpeettomasti (ylipaksua/-painavaa levyä) laita.
MDF-paneelien ohjeustuksessa suositellaan hakasien käyttämistä. Leveyden olisi hyvä olla noin 10mm. Pituudeksi luulen että noin 35mm pitäisi olla riittävän pitkä. Hakasia ei myöskään kannata säästellä vaan joka koolaukseen 3 hakasta vierekkäin. Dyckert luultavasti menee paneelin läpi koska kanta on niin pieni ja pontti melkosen hepposta tavaraa.
Mä luulen, että noissa koolaus (oletan sen olevan kiinni kattotuoleissa) toimii jäykistävänä rakenteena sekä toi paneelikin jäykistää (kiertymistä vastaan) rakennetta kunhan sen kiinnittää kunnolla.
Mutta silti jättäisin ton kipsilevyn purkamattta
Nojoo, nyt kerkesi perehtymään, ja totta tosiaan, suihkautus PTFE öljyä salpoihin pääosin ratkaisi ongelman. Tuossa yhdessä tosin ylin salpa on vääntänyt rungon pelliä ulospäin ja se vissiin vähän välillä ahdistaa vieläkin. Mutta ei ollut sittenkään sitä miltä päälleppäin näytti...
Sitten boonuskysymyksenä, millä kannattaa liimata kylppärin (tammi) kynnyksen ao. kuvan kohdassa paikoilleen?
Pysyykö tavan silikonilla vai olisko parempi laittaa jollakin tymäkämmällä liimamassalla tjsp?
Alkuperäinen kynnys oli liimattu ja ajattelin samalla tavalla, mutta mitä liimaa käyttää on kysymysmerkki, alle vaan toki sopivat "speiserit" että tulee oikeaan taasoon lattian kanssa...
On tiedossa että ei ehkä mene kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta ei tuosta ainakaan huonompaa saa kuin mitä se oli(kynnys lattian tasossa, karmin ja seinän välejä ei tiivistety millään jne..)
Sitten boonuskysymyksenä, millä kannattaa liimata kylppärin (tammi) kynnyksen ao. kuvan kohdassa paikoilleen?
Pysyykö tavan silikonilla vai olisko parempi laittaa jollakin tymäkämmällä liimamassalla tjsp?
Alkuperäinen kynnys oli liimattu ja ajattelin samalla tavalla, mutta mitä liimaa käyttää on kysymysmerkki, alle vaan toki sopivat "speiserit" että tulee oikeaan taasoon lattian kanssa...
Eikös rakennusliimat yleisesti sovi tähän, kuten Casco fixit, superfix, Wurthin, Kiillon vastaavat. Juuri irrotin ja hioin ja lakkasin kylppärin kynnyksen. Ei varmaan ollut kylppärimalli, 15 vuoden jälkeen oli alkanut menemään huonoksi. Alkuperäisen lakkaus oli puolihimmeä, mutta kaikki kestävät oli kiiltäviä joten selainen tuli nyt. Eipä tullut mieleenkään etsiä speciaali kostentilan kynnyksiä. Saapa nädä miten kestää nyt.Mikäli kylpyhuone kyseessä, jossa suihku samassa tilassa, niin älä laita pelkästään perus tammikynnystä tavallisella liimalla. Pitää olla vedeneristekynnys sopivalla liimamassalla (esim. https://www.k-rauta.fi/tuote/liima-ja-tiivistemassa-kiilto-xpu-290ml/6411512441290 ) koko kynnyksen leveydeltä ja sivuille voi myös laittaa. Kynnyksen eteen vielä rst lista liimalla kiinni ja silikonia ympärille.
Eikös rakennusliimat yleisesti sovi tähän, kuten Casco fixit, superfix, Wurthin, Kiillon vastaavat. Juuri irrotin ja hioin ja lakkasin kylppärin kynnyksen. Ei varmaan ollut kylppärimalli, 15 vuoden jälkeen oli alkanut menemään huonoksi. Alkuperäisen lakkaus oli puolihimmeä, mutta kaikki kestävät oli kiiltäviä joten selainen tuli nyt. Eipä tullut mieleenkään etsiä speciaali kostentilan kynnyksiä. Saapa nädä miten kestää nyt.
Kosteissa tiloissa kannattaa aina päästääntöisesti käyttää vedeneristyskynnystä. Ellei sitten kylpyhuone ole niin iso, että vesi ei pääse kosketuksiin kynnyksen kanssa. Siltikin tosin asentaisin vedeneristekynnyksen.
Vedeneristyskynnyksen tekee se, että vedeneriste on sivelty siihen kynnykseen jolloin vedeneriste jatkuu katkeamattomana lattikaivoon. Tuon kynnyksen minimikorkeus on 15mm.Kyseessä on kylpyhuone, joka on kuitenkin tuollainen "pitkulaisen" mallinen ja suihku & viemäri on senverran kaukana ja vähän kulman takana, että sieltä ei kynnykselle vesi yllä ellei nyt sitten ihan tarkoituksella yritä sitä sinne ruiskuttaa(tai jos lattiakaivo tukkeutuu totaalisesti kun vettä lasketaan), tai jos vaikka pyykkikone sattuisi totaalisesti hajoamaan tai syöttöletku ratkeemaan. Eli normaalitilanteessa tuohon ei kohdistu oikein minkäänlaista jatkuvaa vesirasitusta...
Kynnys myös oli jotenkin hankalan mallinen(kaakelien pinta on noin 2cm ylempänä kuin vinyylilattian pinta) ja siihen en löytänyt isommistakaan rakennustavaramarketeista valmista kynnystä joka olisi sopinut suoraan, tai oikeastaan edes kahdesta palasta liimaamalla. Alkuperäinen kynnys oli siis 20mm korkea ja se oli juuri ja juuri kaakelien pinnan tasossa. Sahasin ja liimasin siihen päälle palan 20 x 40mm rimaa ja lakkasin useampaan kertaan. Nyt kynnys nousee 20mm kaakelin pintaa ylemmäs. Tai en tiedä kun en alalla työskentele, että tehdäänkö tuollaiset yleensäkkin "mittatilaustyönä" riippuen kohteesta.
Mikä tekee muuten kynnyksestä vedeneristyskynnyksen?
Onko se tuo RST lista, sen alla oleva materaali tai pinnoitus, vai koko komeuden rakenne/muoto tjsp..?
Edit: Uusin kynnyksen siis lähinnä siksi kun alkuperäinen piti jokatapauksessa irrottaa ja siinä rupesi paikoin lakat olemaan puhki, tekninen isännöitsijä myös mainitsi että siihen kannattaisi tehdä pieni korotus varmuuden vuoksi, vaikka suihku kaukana onkin...
Mikähän helvetti tässäkin taas on. 2003 rakennettu talo, jossa tiilerin takka. Lämmityskaudella ahkerassa käytössä. Talo on jkv "liikaa" alipaineinen, jonka vuoksi savuhormi toimii osittain korvausilmaventtiilinä. Venttiilit säädettiin ja ongelmaa saatiin helpotettua. Nykyisessä IV -koneessa ei kuitenkaan erillisiä säätömahollisuuksia tulo-ja poistopuolelle. On perseestä, kun tätä nokipaskaa kertyy vähän sinne sun tänne. Nyt on takan yläosassa tuollainen "viuhka". Voiko takka vuotaa jotenkin noin vai mitähän vittua nyt taas. Nuohooja kyllä tulossa tässä kuukauden sisällä.
Jos Oraksen hana (näyttää ainakin), niin noihin saa aika kattavasti tiivisteitä tai tiivistesarjoja joko suoraan valmistajalta tilaamalla, putkiliikkeestä tai hyvällä tuurilla jopa rautakaupasta. Hana purkautuu muistaakseni päältä päin, eli pystyy purkamaan irrottamatta koko laitetta tisikipöydästä, muistaa vaan sulkea kaapista sulut, ja laskea sen jälkeen hanasta loput vedet pois mitä sulun jälkeen sattuu vielä olemaan...Keittiön parikymmentä vuotta vanha hana rupesi tihkuttamaan vettä yhdestä liitoskohdastaan, ympyröitynä kuvassa. Saako tällaiselle tehtyä mitään kotikonstikorjausta vai meneekö vaan vaihtoon?
Omakotitalo, joten omalla vastuulla : )
Täällä päin saa vaikka paikallisesta Prismasta tuollaiseen uudet tiivisteet. Mukana tulee ainakin hiomakangas tiivisteuran puhdistamiseen ja olisikohan tullut myös vaseliini voiteluun. Hana näyttää olevan kahden altaan välissä, eli suihkuputken kääntymistä ei ole hyötyä rajoittaa. Jos rajoitin on vielä paikallaan, on se samalla kätevää ottaa pois.Keittiön parikymmentä vuotta vanha hana rupesi tihkuttamaan vettä yhdestä liitoskohdastaan, ympyröitynä kuvassa. Saako tällaiselle tehtyä mitään kotikonstikorjausta vai meneekö vaan vaihtoon?
Omakotitalo, joten omalla vastuulla : )
Onko jollain kokemusta lattian kapseloinnista? Kirjoittelin tähän ketjuun aiemmin jo kun vanhojen muovimattojen poiston jälkeen asensin vinyylilankun, ja edelleen on hieman pistävää hajua ja kurkun ärsytystä. Hioin vanhat liimat ja tasoitteet pois, ja tasoitin muutaman mm paksuudelta.
Mietin nyt hionko uudestaan reilusti betonilaatasta pintaa pois ja tuuletan/lämmitän, vai kapseloinko aiemman tasoitteen päälle.
Kapselointiin näytetään käyttävän eniten epoksia, mutta se maksaa luokkaa 30 €/m2. Toinen vaihtoehto voisi olla tukevampi höyrynsulkumuovi: Höyrynsulku Euratex AL | Yleinen | Tectis ja reunoille butyyliteippi. Kalvo maksaa jotain 3 €/m2.
Meneekö pieleen jos nyt kerään vinyylilankut pois, tuuletan muutaman viikon, laitan tuon Euratex AL kalvon ja siihen vinyylilankun takaisin päälle? Ei huvittaisi taas myöhemmin joutua tekemään uudestaan
Tässä nyt ei ole edes täyttä varmuutta tuleeko pistävä haju lattiasta vai seinistä, vai mistä. Ajattelin samaan projektiin hioa seinät ja pistää sulkumaalin. Lueskelin kaseiinitasoitteiden ongelmista, mutta ei ainakaan näkynyt mitään kosteusvauriota seinissä. Vanhojen tapettien poistossa käytettin höyryä, mutta tuskin sillä mitään ongelmaa on saanut aikaan?
Keittiön parikymmentä vuotta vanha hana rupesi tihkuttamaan vettä yhdestä liitoskohdastaan, ympyröitynä kuvassa. Saako tällaiselle tehtyä mitään kotikonstikorjausta vai meneekö vaan vaihtoon?
Vanhemman kerrostalon ensimmäinen asuinkerros. Alapuolella on varastoa ja autotallit. Alhaalla en ole mitään hajua huomannut. Seinän ja lattian väli tulee joka tapauksessa tiivistettyä jos kapseloi.Minkälainen talo/lattia kyseessä ja mitä sielä on alla?
Tässä rivarikämpässä mitä on tullut itse remppailtua oli ongelmana se että ulkoseinien ja lattian(ontelolaatta) saumat olivat "korkanneet" ja sieltä pääsi tulemaan "maan hajua", kun oletettavasti huippuimurin imiessä sieltäkin kautta pääsi vähän ilmaa ja alapohjan hajuja kulkeutumaan kämppään. Ratkaisuksi lattiat hiottiin ja ulkoseinien / lattian saumaan vedettiin tiivistysmassa+butyyliteippi, eikä ole dunkannut sen jälkeen. Tuollainen varmaan kannattaa tsekata...
Paljon kiitoksia neuvoista, vaikuttaa hommalta josta jopa minä saatan selvitä : ) Ei muuta kuin hanaa purkamaan!
Nyt on hana korjattu, voi että miten ylpeä sitä voi olla jostain näin vähäpätöisestä saavutuksesta : )Paljon kiitoksia neuvoista, vaikuttaa hommalta josta jopa minä saatan selvitä : ) Ei muuta kuin hanaa purkamaan!
Nyt on hana korjattu, voi että miten ylpeä sitä voi olla jostain näin vähäpätöisestä saavutuksesta : )
Siis jos siellä on maanvastainen seinä kellarissa, niin eikö siinä silloin pitäisi olla ihan kosteuseriste (bitumi?) eikä pelkkä patolevy?Seuraava projekti olisi sitten räjäyttää takaterassi ja kaivaa lapiovoimin sen alapuoleinen maa sokkeliin asti auki, tutkia patolevyjen kunto, asentaa patolevyn puuttuva suojalista ja korvata sokkelinviereinen maa-aines kunnon sepelillä (operaation syy: kellariin juuri tuolta puolelta kertyvä ajoittainen kosteus). Siinä samalla täytynee korjata aivan päin vittua perustetun terassin perustukset, jos ei mene sitten koko terassin uusimiseksi. Eipä tule kotinikkaroijalla tylsää!
Siis jos siellä on maanvastainen seinä kellarissa, niin eikö siinä silloin pitäisi olla ihan kosteuseriste (bitumi?) eikä pelkkä patolevy?
Terassin saa varmaan nostettua pullotunkeilla ylemmäs ja tekee kunnon pilariharkkotuet alle? Tuo seinärakenne on sitten hankalampi. Kuvasta ei voi oikein sanoa mitään patolevystä, kun jätetty vissiin selvästi styroxin yläreunaa alemmas(?), mutta jos se on semmonen vanhanaikainen pystyurilla varustettu (eli ei nykyaikainen kennokuvioitu), niin ne urat pitäs jollain ilveellä puhdistaa siitä maa-aineksesta ennen kun pistää suojalistan yläreunaan. Jos ollu vuosikausia suojaamatta, niin ne urat on herkästi ihan pohjille saakka täynnä maatuvaa töhnää ja hienojakosta hiekkaa joka estää hengittämisen ja pitää sen kosteuden siellä hienosti. Vielä jos on täytetty sekalaisella maa-aineksella viereen, niin yksi terävä kivi riittää puhkasemaan sen patolevyn ja ongelma on valmis...Joo, rakenne on (sisältä ulos) on: sokkeli > bitumi/huopakaista > patolevy > styroksi
Tai ainakin pitäisi olla piirustusten mukaan, mutta tässä kämpässä on vähän yhtä sun toista tehty vähän oikoen ja ei-niin-piirrustusten-mukaan, joten pakko luultavasti ihan lapiolla tarkistaa, kun jostain tuonne kellarin terassinvastaiselle seinälle kertyy kosteutta. Salaojat on kunnossa ja kellarissa on lattiaviemäri josta olisi kyllä tullut vedet luultavasti sisään jos ongelma olisi niissä. Joten vaihtoehdoiksi jää kapillaarinen kosteus tai ehkä todennäköisemmin se, että tuon patolevyn peitelistan puuttumisen takia sinne patolevyn ja sokkelin väliin pääsee vettä ja muuta suntaa, varsinkin kun tosiaan tuo päin vittua perustettu terassi on painunut ja samalla puskee vielä tuota styroksia ja patolevyä irti sokkelista tällä tavalla:
Terassi on tosiaan perustettu suoraan maata vasten (ilmeisesti) vanhojen puhelinpylvästolppien päälle ja on vajonnut toisesta päästä lähemmäs 10 cm ja makaa nyt noiden eristelevyjen päällä ja siellä patolevyn välissä näkyy ihan jotain maa-ainesta ja muuta paskaa. Viime talvena huomattiin, että kellarin terassinvastaisen roiskerappaus kupruili yhdestä kohtaa ja oli selvästi kostea ja nyt tuossa pari viikkoa sitten kovempien sateiden jälkeen seinän alaosa tuon talvisen kupruilukohdan vieressä oli hieman kostea myös, mikä on vähemmän kuin optimaalista. Joten eipä oikein auta kuin tarttua lapionvarteen ja ruveta ihmettelemään.
Terassin saa varmaan nostettua pullotunkeilla ylemmäs ja tekee kunnon pilariharkkotuet alle? Tuo seinärakenne on sitten hankalampi. Kuvasta ei voi oikein sanoa mitään patolevystä, kun jätetty vissiin selvästi styroxin yläreunaa alemmas(?), mutta jos se on semmonen vanhanaikainen pystyurilla varustettu (eli ei nykyaikainen kennokuvioitu), niin ne urat pitäs jollain ilveellä puhdistaa siitä maa-aineksesta ennen kun pistää suojalistan yläreunaan. Jos ollu vuosikausia suojaamatta, niin ne urat on herkästi ihan pohjille saakka täynnä maatuvaa töhnää ja hienojakosta hiekkaa joka estää hengittämisen ja pitää sen kosteuden siellä hienosti. Vielä jos on täytetty sekalaisella maa-aineksella viereen, niin yksi terävä kivi riittää puhkasemaan sen patolevyn ja ongelma on valmis...
@BongisKhan Ei vastauksistasi vieläkään selvinnyt, että onko se kellari siis kokonaan/osittain maan alla? Jos on, niin silloin siellä pitäisi olla myös vedeneristys ja tähän ei pelkkä patolevy riitä (patolevy ei ole vesieriste).
FISE | Maanvastaisen seinän puuttuva vedeneristys
Rakennuksen kellarikerroksen maanvastaista seinää ei ollut vedeneristetty, jolloin rakenteeseen pääsi kulkeutumaan kosteutta... Lue lisää »fise.fi
Jos sitä kaivettavaa on enempi, niin mä kyselisin jostain lähellä olevasta konevuokraamosta hintaa minikaivurille. Käytön oppii kohtuullisen nopeasti ja on aikalailla lapiota helpompi ja nopeampi työväline.
Oletan, että tässä 10m on seinän pituus, 1.5m syvyys karkeasti kellarin lattian tason alle anturan alareunaan, ja 0.5m olisi kaivannon leveys? Itse seinän vierustan auki kaivaneena voin sanoa, että ainakin hiekkaharjulla tuo 0.5m leveys kaivannolle ei riitä kun seinämät lähtee kuivana ollessaan väkisin valumaan sinne pohjalle. Alotin tommosella 0.5m levyisellä kaivannolla, mutta metrin syvyydessä alas mennessä se oli jo lähemmäs metrin leveä kun kyllästyin mättämään syvemmälle menevän kaivantopohjan sijaan sortuvaa seinämää ylös sieltä ja homma ei edennyt mihinkäänMielessä on kyllä käynyt, mutta pihaan ei oikein moisella pääse. Aloitan siis lapiolla tuosta ongelmakohdasta, mutta jos siellä on jotain isompaa häikkää niin sitten pitää varmaan ottaa harkintaan rakentaa jonkin sortin ramppi tai kaataa vähän puita, että pääsee kaivurilla pihaan. Jos koko terassin matkalta haluaisi kaivaa tuon sokkelin alas asti auki, niin puhutaan suunnilleen 10 x 1.5 x 0.5 m montusta... Noh, eipä se ole kuin 7.5 kuutiota ja aina valitan, että tulee nykyään liian vähän liikuntaa.
Niissä tonnin ja kahdentonnin vehkeissä on usein sisäänvedettävät telat. Tonninen kone tulee melkein 80cm aukosta sisään ja paritonninenkin suunnilleen metrisestä aukosta. Tekijämies ajais sen tonnisen koneen vaikka talon läpi pihalleMielessä on kyllä käynyt, mutta pihaan ei oikein moisella pääse. Aloitan siis lapiolla tuosta ongelmakohdasta, mutta jos siellä on jotain isompaa häikkää niin sitten pitää varmaan ottaa harkintaan rakentaa jonkin sortin ramppi tai kaataa vähän puita, että pääsee kaivurilla pihaan. Jos koko terassin matkalta haluaisi kaivaa tuon sokkelin alas asti auki, niin puhutaan suunnilleen 10 x 1.5 x 0.5 m montusta... Noh, eipä se ole kuin 7.5 kuutiota ja aina valitan, että tulee nykyään liian vähän liikuntaa.
Varmaan siellä on jokin rako mistä pääsee sopivasti vuotamaan. Pyydä nuohoojaa kuvaamaan?
Sähköä siellä ei kulje mittarin mukaan. Ja sähköpääkaapeli kulkee ihan eri reittiä, eikä tästä mitään tietoa ole missään.
Mikähänlie tuo on?
Ihan tuollasella rakennetunnistimella, millä kattoo meneekö missä kohin sähkö seinän sisällä. (parempas työkalua ei siihen nyt ole)Kovin näyttää maakaapelilta. Millä mittarilla totesit ettei sähköä kulje^?
Ihan tuollasella rakennetunnistimella, millä kattoo meneekö missä kohin sähkö seinän sisällä.
Sähköä ei ollekaa tuossa näyttänyt, mutta metallia koko ajan piippasi. Kuminen on tuo päällis osa, eli kaapelia eikä putkea.
Tälläset maadotuskaapelit joka omakotitalossa on vai? Jos siitä nyt on kyse.
Ei ole sähkökuvia valitettavasti ollenkaan vanhasta talosta..Noihin ei kannata liikaa luottaa (ainakaan jännitteettömyyden suhteen). Metallia siellä kaapelissa totta kai on.
Maadotukset on puhdasta kuparia, ei mitään päällä, jotta se maadoittaa maahan. Tuo keltainen on tosiaan suojaputki. Maadoitukset kulkee maassa. Ei ole maadoitukseen liittyvää.
Onko sähkökuvia (vanhoja) mistä näkisi mikä kaapeli on? Onko ulkorakennusta /ryhmäkeskusta mihin voisi mennä? Tai joku vanha syöttökaapeli?
Mutta ei ainakaan kannata alkaa katkomaan tai muutakaan ennen kuin varmistuu mikä on ja kulkeeko oikeasti sähköä siellä.
Mikä tuon halkaisija on? Voisko se olla syöttövesiputki? Näyttää kyllä vähän pieneltä, kuvasta en oikein saa selvää onko pinta täysin sileä.
Kaapelilta tuo näyttää ja sen verran jäykältä että voisi olla jonkin rakennuksen syöttökaapeli.