Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On Tapo D230S1 tuossa pöydällä ollut odottamassa jo useamman kuukauden asentamista. Itseasiassa kaduttaa sen osto, kun ei toimi muiden älylaitteiden kanssa, mutta ei viitsisi heittää 100+ euroa hukkaankaan. Tuli vaan innostuttua etukäteen ostamaan Tapon vehkeitä vaikka kuinka, kun kerran oli "hyvä tarjous".En kyllä Lidlin langattoman ovikellon perusteella lähtisi vaihtamaan johdottomaan vehkeeseen, varsinkin kun johdot jo löytyvät. Osta uusi nätimpi ja laita samaan paikkaan, kaikki huolet poissa
Saatko lainaksi jostain pintakosteusmittaria? Koska tuossa maanvarainen laatta niin muovimatto on jo estänyt kosteuden poistumista jos sellaista maaperästä nousee -> muovimaton alta on nyt helppo mitata.Olisi tarkoitus tehdä varastosta jonkinsortin huvitteluhuone / luola. 80-luvun talo, talon yhteydessä autotalli, mikä jo alunperin jaettu muutamaan varastotilaan.
Lattia siis se sellainen betonilattia, minkä päälle heitetty vaan muovimatto. Haluaisin tähän heittää muusta remontista jääneet laminaatit lattiaan, mutta olis kiva saada vähän eristettyä ja nostettua lattiaa ylemmäs.
Kysymys kuuluukin, minkälainen rakenne tehdä, että ei mätäne? Voiko laittaa esim betonin päälle bitumisuikaleet+koolaukset ja vaikka finfoam/styroxit? Se päälle sitten jonkinsortin levy ja laminaatit.
Jos löytäisi sopivan kokoisen kyltin, kuten "Yksityisalue, en osta tai myy" minkä iskisi siihen reijän päälleHaluaisin saada jotenkin piilotettua/peitettyä ovikellon ulko-oven vierestä. Sen tilalle on tulossa eri kohtaan toinen ovikello, joka ei tarvitse vanhan ovikellon johtoja. Uusi laite toimii akkuvirralla. Meinasin siksi jättää vanhan paikoilleen mieluummin kuin irrotella ja paikkailla jälkiä seinästä.
Äänettömäksi vanhan saa helposti, koska on oman sulakkeensa takana. Visuaalisesti vaan näyttäisi hölmöltä, jos olisi kaksi ovikelloa vierekkäin. Ideoita?
Kuva ovikellosta:
Paljon pitäisi nostaa lattiaa?Olisi tarkoitus tehdä varastosta jonkinsortin huvitteluhuone / luola. 80-luvun talo, talon yhteydessä autotalli, mikä jo alunperin jaettu muutamaan varastotilaan.
Lattia siis se sellainen betonilattia, minkä päälle heitetty vaan muovimatto. Haluaisin tähän heittää muusta remontista jääneet laminaatit lattiaan, mutta olis kiva saada vähän eristettyä ja nostettua lattiaa ylemmäs.
Kysymys kuuluukin, minkälainen rakenne tehdä, että ei mätäne? Voiko laittaa esim betonin päälle bitumisuikaleet+koolaukset ja vaikka finfoam/styroxit? Se päälle sitten jonkinsortin levy ja laminaatit.
Haluaisin saada jotenkin piilotettua/peitettyä ovikellon ulko-oven vierestä. Sen tilalle on tulossa eri kohtaan toinen ovikello, joka ei tarvitse vanhan ovikellon johtoja. Uusi laite toimii akkuvirralla. Meinasin siksi jättää vanhan paikoilleen mieluummin kuin irrotella ja paikkailla jälkiä seinästä.
Äänettömäksi vanhan saa helposti, koska on oman sulakkeensa takana. Visuaalisesti vaan näyttäisi hölmöltä, jos olisi kaksi ovikelloa vierekkäin. Ideoita?
Kuva ovikellosta:
Kyllä tuostakin varmasti saa akuista vitutuksen aikaiseksi. Mikään ei ole hyödyttömämpi kuin virraton ovikello. Lidlissä kestää 2-3 kk ja helvetin rasittavaksi muodostunut.On Tapo D230S1 tuossa pöydällä ollut odottamassa jo useamman kuukauden asentamista. Itseasiassa kaduttaa sen osto, kun ei toimi muiden älylaitteiden kanssa, mutta ei viitsisi heittää 100+ euroa hukkaankaan. Tuli vaan innostuttua etukäteen ostamaan Tapon vehkeitä vaikka kuinka, kun kerran oli "hyvä tarjous".
Ei ole sentään siis Lidlin tuotos : )
Kyllä tuostakin varmasti saa akuista vitutuksen aikaiseksi. Mikään ei ole hyödyttömämpi kuin virraton ovikello. Lidlissä kestää 2-3 kk ja helvetin rasittavaksi muodostunut.
Keittiön lattiassa on 30 x 30 cm laatat, noin 20 vuotta vanhat. Ihan sattumalta tuli koputeltua niitä ja huomasin, että aika monet ovat ns. "kopoja". Hyvä puoli on, että laatat ovat vielä kiinni. Johtunee varmaan asennusvirheistä, mutta voiko olla että vesikiertoisen lattialämmityksen säädöllä olisi ollut jotain vaikutusta kopojen syntyyn? Jos esim. kesällä lattialämmitys on minimissä/ pois päältä ja huonelämpötila esim. 24 C tms.? Eli voinko minä omalla toiminnallani pahentaa tilannetta?
Noille ei varmaan kannata alkaa tehdä mitään muuta kuin laittaa mattoja lattialle ehkäisemään laattojen rikkoutumista? Onko täällä jollain kokemusta kopolaattojen injektoinnista?
Laatoituksen uusiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ei huvittaisi alkaa purkamaan koko tupakeittiötä kaappeineen jne.
Lattialuukusta asiaa.
Teen siis lattiaa, johon kertopuusta koolauksen/rungon ja siihen 22mm lattialastulevy päälle. Tuon alle jää reilusti tilaa niin tarkoitus laittaa nurkkaan (piiilo)luukku
1) Suosituksia saranoista? Laitanko vain kaksi pientä nostohelaa joilla nostaa luukun pois vai pitäisikö laittaa jonkinlainen jousitettu "piilosarana"?
2) Kestääkö vaikka 80x60cm luukku kävelemistä jos reunat kelluu vain 50mm koolauksen päällä ja muuten tyhjää?
Edit. Lisäystä:
Eli olisi esim. 70x50cm kertopuusta tehty kehys ja sen yläpuolella 80x60cm aukko lattialevyssä, jolloin aukkoon voisi laskea 80x60cm lattialevyn luukuksi ja kertopuu jäisi kantamaan sitä reunoilta. Tuohon luukkuunhan voi ruuvata pohjaan lisätavaraa jäykistämään, mutta olisiko se silloinkin syytä tehdä niin että laittaisi luukkuun muuta lattiaa vastaavat koolaukset ja luukku jäisi niiden varaan?
Ehdottomasti kannattaa laittaa koolaukset luukun ympäri joka reunalle. Tässä vaiheessa se on vielä yksinkertainen juttu, myöhemmin korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Jos on tilaa reilusti käytössä, niin luukun koolaukset vielä niin, että se itse lattia(lastu?)levy ei kanna reunoistaan, vaan ne luukun pohjassa olevat lisäjäykisteet ottavat painon vastaan. Sitä ei tiedä miten suunnitelmat muuttuu ja siihen päälle sijoitetaan tai sen yli kuljetetaan joskus piano tai kassakaappi tai jotakin muuta enemmänkin painavaa. Kannattaa rakentaa sen verran tukeva, että ei myöhemmin harmita. Saranallinen luukku on helpompi käytössä kuin irrallinen luukku, irrallinen luukku myös herkemmin hajoaa kulmistaan ja kolhiintuu käytössä, sitäkään ei tiedä miten aktiivisesti siellä joskus sitten tulee käytyä.Tuohon luukkuunhan voi ruuvata pohjaan lisätavaraa jäykistämään, mutta olisiko se silloinkin syytä tehdä niin että laittaisi luukkuun muuta lattiaa vastaavat koolaukset ja luukku jäisi niiden varaan?
Saranasäädön lisäksi voit säätää tarvittaessa karmeja, peitelista pois, kiinnitysruuvit auki osittain ja kiiloja trimmaamaan.Kaikki ulko-ovet roikkuu lukon puolelle niin talossa kuin autotallirakennuksessakin. Saako nuo jotenkin säädettyä suoraan kun saranoissa näyttää olevan vaan tuo perus korkeudensäätö?
Joo joka tapauksessa kiinteän osaan vetelen koolaukset joka reunaan. Muutenhan se itse luukkuun tavaran lisääminen ei ole ongelma, mutta nopeasti kertyy painoa joka taas hankaloittaa käyttöä ja aiheuttaa sitä kolhimista.Ehdottomasti kannattaa laittaa koolaukset luukun ympäri joka reunalle. Tässä vaiheessa se on vielä yksinkertainen juttu, myöhemmin korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Jos on tilaa reilusti käytössä, niin luukun koolaukset vielä niin, että se itse lattia(lastu?)levy ei kanna reunoistaan, vaan ne luukun pohjassa olevat lisäjäykisteet ottavat painon vastaan. Sitä ei tiedä miten suunnitelmat muuttuu ja siihen päälle sijoitetaan tai sen yli kuljetetaan joskus piano tai kassakaappi tai jotakin muuta enemmänkin painavaa. Kannattaa rakentaa sen verran tukeva, että ei myöhemmin harmita. Saranallinen luukku on helpompi käytössä kuin irrallinen luukku, irrallinen luukku myös herkemmin hajoaa kulmistaan ja kolhiintuu käytössä, sitäkään ei tiedä miten aktiivisesti siellä joskus sitten tulee käytyä.
Tee ohjeen mukainen määrä vettä, levittäytyy tarpeeksi hyvin vai minkä takia laitat hieman enemmän vettä? Itsellä tuli myös ongelmakis kyseinen kynnys. Hion lopuksi timanttikupilla hieman loivemmaksi terävää kulmaa, omaan käyttöön tuli ihan hyvä. Itsellä oli suh iso kuoppa mihin tuli liikaa tavaraa kerralla ja karkasi tasaiselle ja syntyi kynnystä.Pitäisi plaanata olohuoneen betonilaatta, uivaa parkettilattiaa varten. Meinasin käyttää Cascon Spx plaanoa ja tehdä sellaisen säkki /7L vettä seoksen. Askarruttava asia on tuossa, kun tuo lattia jatkuu yhtenäisenä eteiseen ja eteinen on vaaterissa ja sen on myös nollakorko. Onko vinkkiä miten tuon plaanon saisi ”häivytettyä” ennen eteistä niin, ettei siihen jäisi häiritsevää reunaa/rantua tuota lattian asennusta ajatellen?
Kaikki ulko-ovet roikkuu lukon puolelle niin talossa kuin autotallirakennuksessakin. Saako nuo jotenkin säädettyä suoraan kun saranoissa näyttää olevan vaan tuo perus korkeudensäätö?
Jos tästä on kyse, niin ne saranat kannattaa ihan suosiolla uusia. Nuo maksaa alle kympin kappale ja samalla saa ne etäisyyssäädötkin saranoihin.Jos ovat aikoinaan olleet suorassa, niin saranat lienevät ajan kuluessa taipuneet. Ei tuossa taida pahemmin säätöjä muuten ollakaan kuin taivutus takaisin päin. Biltemassa oli joskus tuota varten tehty rautakin myynnissä. Sarana irti, ruuvipenkkiin kiinni ja vasaraa.
Silikonit vaan varovasti mattoveitsellä yms pois ja uudet tilalle. Tuohon on myös aineita olemassa jolla tuota silikonia saisi ilmeisesti putsattua, näistä ei kokemusta.Case suihkun lattiasaumojen silikonit. Mitäs kansa ehdottaisi tällaisille tekemään?
Oletettavasti noi silikonit voi kaapia itse pois ja laittaa uudet tilalle (ei varsinaisesti koske vesieristykseen joka on laattojen alla)? Minkälaisella työkalulla noita vanhoja silikoneja kannattaisi koittaa kaapia pois?
Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...
Ja jos homma menee isommaksi laattasaumojen osalta, niin voiko(lue: kannattaako) saumalaastia vetää vanhan päälle(kunhan putsaa/harjaa kunnolla puhtaaksi ensin), vai pitäiskö sitä kaapia sieltä pois useampi milli ennenkö voi uutta vetää päälle?
Asunto on rakennettu 2017, FWIW...
Meillä lähti hyvin, kun hetken yleispesuainevedellä liotti ja harjasi sellaisella kaupasta saatavalla saumaharjalla. Vetää vaikka kahteen kahteen kertaan, jos ekalla ei toimi.Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...
Lähtee kyllä se kaakelin "pinnoite" pois jos jollain metallilla alat hinkaa. Muuten että mitä helvetti on menny tollaseksi 7 vuodessa.Case suihkun lattiasaumojen silikonit. Mitäs kansa ehdottaisi tällaisille tekemään?
Oletettavasti noi silikonit voi kaapia itse pois ja laittaa uudet tilalle (ei varsinaisesti koske vesieristykseen joka on laattojen alla)? Minkälaisella työkalulla noita vanhoja silikoneja kannattaisi koittaa kaapia pois?
Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...
Ja jos homma menee isommaksi laattasaumojen osalta, niin voiko(lue: kannattaako) saumalaastia vetää vanhan päälle(kunhan putsaa/harjaa kunnolla puhtaaksi ensin), vai pitäiskö sitä kaapia sieltä pois useampi milli ennenkö voi uutta vetää päälle?
Asunto on rakennettu 2017, FWIW...
Lähtee kyllä se kaakelin "pinnoite" pois jos jollain metallilla alat hinkaa. Muuten että mitä helvetti on menny tollaseksi 7 vuodessa.
Edit: Mitenkä usein noita kylppärin lattian silikoneja on noin niinkun normaalisti tarve uusia..?
Saniteettisilikonin kestoikä on rajallinen. Kestoikä on riippuvainen tilan käyttöasteesta, puhdistuksesta ja ilmanvaihdosta. Märkätiloissa suosittelemme, että silikonisaumat tarkistetaan säännöllisesti ja uusitaan tarvittaessa, viimeistään 5 vuoden kuluttua.
Ei ollut siis tarkoitus metalliharjalla niitä kaakeleita itsessään harjailla vaan semmoisella kapealla "teräs" harjalla tai harjan nurkalla joka osuu vain sinne saumaan, varovasti rapsutella. Tuollainen saumajyrsin varmaan toimisi myös hyvin tarkoitukseen, mutta noi saumat on aika kapeita niin en tiedä sopiiko kaikkiin väleihin...
Tekemisen laatu tässä torpassa muutenkin ollut vähän sitä sun tätä ja noi silikonitkin on uusittu tässä muutama vuosi takaperin. Tuo on kyllä ollut myös viimeiset 3 vuotta aika kovalla käytöllä kun kolme ihmistä suihkuttelee lähes päivittäin, lisäksi kaadot on aika maltilliset(lienee kuitenkin pykälien mukaiset) ja tuo ei ehkä ihan aina pääse kunnolla kuivumaan jos on kovin kostea ilma, ellei ole lattialämmitys suht kovalla.
Edit: Mitenkä usein noita kylppärin lattian silikoneja on noin niinkun normaalisti tarve uusia..?
Juurikin tämä. Itselläni on noin 12 vuotta sitten tehty täysremontti kylpyhuoneeseen ja saunaan ja kummankaan silikoonisaumaksissa ei ole vielä merkkejä uusimisen tarpeesta. Kun tilojen ilmanvaihto on kunnossa ja tilat siivotaan säännöllisesti nurkkia myöden niin en näe mitään syytä langeta markkinointiväen väittämiin saumojen uusimistarpeista viiden vuoden välillä.Miksi ehjät silikonit pitäisi uusia? Toki kun katseleen Kiillon sävytettyjen silikonien hintoja, niin liikevaihtoa kyllä syntyy mukavasti kun suomalaiset alkavat viiden vuoden välein saumaamaan kylppäreitään uusiksi.
Mitä sinä noilla tolppakengillä meinasit saavuttaa? Yleensä ongelmaksi tuollaisissa "terassiaidoissa" tulee sivuttainen voima esim. nojaaminen. Jos sun tolpat on vain palkkikenkien varassa terassin rungossa niin aidanhan kaataa tosi helposti kun sillä metrin tolpan vipuvarrella kääntää muutamissa viimeisissä senteissä sivuilta kiinni olevaa ruuvia. Paremmin varmaan kestäisi tolpan läpi suoraan ruuvattunakin.
Mitä sinä noilla tolppakengillä meinasit saavuttaa? Yleensä ongelmaksi tuollaisissa "terassiaidoissa" tulee sivuttainen voima esim. nojaaminen. Jos sun tolpat on vain palkkikenkien varassa terassin rungossa niin aidanhan kaataa tosi helposti kun sillä metrin tolpan vipuvarrella kääntää muutamissa viimeisissä senteissä sivuilta kiinni olevaa ruuvia. Paremmin varmaan kestäisi tolpan läpi suoraan ruuvattunakin.
En tiedä, sen takia hieman kysymystä/mainintaa tuossa materiaaleista oli.
Jos laitan tolpan suoraan ulkopuolelle runkoon kiinni, niin siinä on se 2-3 ruuvia (tai toki 4-6 jos mahduttaa tuohon 48 milliseen tolppaan rinnakkaisia) pitämässä kiiinni sisään/ulos väännöltä aina yhtä tolppaa kohden, mutta jos kengällä, niin ruuvi/ruuveja on pohjassa, kyljissä ja vielä ne läpi ruuvit tolpasta suoraan runkoon ja kengästä menee runkoon jokunen ruuvi kummaltakin puolelta. Onko vähempi siis enempi tai parempi?
Kannattaa käyttää 48x98a tolppina. Huomattavasti tukevampaa ja pysyy suorana. Tuo 48x48 vääntyy mutkalle helposti. Ne tolpat pitäisi saada mahdollisimman pitkälle alas jotta niistä saa tukevat. Jos on tilaa niin sen tolpan alapään voi laskea 20cm rungon alapuolelle jonka jälkeen voi lisäjäykistää pienellä vinotuella terassin alla. Kiinnityksen voi tehdä esim. tolppien läpi esim 150x6 rosteriruuveilla tai sitten kulmilla molemmilta puolilta. Itse olen laittanut kaidetolpat yleensä rungon sisäpuolelle jotta eivät jää näkyviin ja saa kiinnitettyä paremmin. Vaatii tosin reiät päällyslankkuihin. Vaikea antaa tarkkoja ohjeita kun ei ole kuvaa kokonaistilanteesta / rakenteista.
Eipä kyllä nuo 48x96 tolpat tulisi ihan hirveästi maksamaan. Meinaatko mutkalle menoa ajan kanssa vai asentaessa?
Tolpat saa runkoon kiinni 10-20cm matkalta, riippuen sivusta, mutta käytännössä joka sivulta saisi 20cm matkalta, kun laittaa pariin reunaan koolauspuiden väliin vain uutta puuta tai jos menee tolppien kanss 80cm jaolla, niin sitten suoraan 20cm matkalta ja lisäpuut laittaa vain sinne missä jako ei tule täsmäämään.
Rungon ja maan välillä ei ole paljoa tilaa, on aika ”maanvarainen”.
Sisäpuoliseen kiinnitykseen ei viitsi lähteä, kun kansi on piilokiinnikkeillä, niin joutuisi käytännössä purkamaan koko kannen ensin alta pois, se ei todellakaan olisi huono homma, niin saisi samalla runkoa hieman fiksattua, mutta liian iso vaiva tähän väliin.
Toisaalta taas siistimpi se on terassilla olijalle, kun tolpat on ulkopuolella (kai). Vähemmän kiinnosta miltä se näyttää ulkopuolisille
Äkkiähän sitä yhteen kohtaan tai johonkin kokeilee, että kuinka kiikkerä tulee kengillä ja läpi ruuveilla.
Eristetystä ~'05 valmistuneesta ulkovarastosta uupuu täysin ilmanvaihtoventtiilit. Seinät on tiilivuoratut, paksuus jotain 26cm paikkeilla. Ei haise, mutta tietyissä tilanteissa ilma tuntuu kostealta. Tekisi mieli laittaa ilmanvaihtoventtiilit lähelle lattiaa ja kattoa, meneekö pieleen? Talveksi olen miettinyt pientä lämmitintä pakkasvahdiksi.
Ulko-ovi on Viitapuun lämpöovi. Tuntuu ontolta koputtelemalla enkä huomaa keskellä pystypalkkia alaosaa. Voisiko yhden venttiilin asentaa oveen? Kärsiikö oven ominaisuudet? En löytänyt valmista ratkaisua oveen. Pitäisikö reikään asentaa/tiivistää putki?
Yläosaan tekisin räppänän joko ulkoseinän läpi tai sitten sisäkaton ja eristeiden läpi "yläpohjaan". Yläpohja on auki autokatokseen ja tuuletusputki vesikaton läpi puuttuu (tuulettuu katoksen kautta). Kumpi olisi parempi?
Bilteman kivimateriaali reikäsahalla tiilivuorauksen läpi? Olisiko tämä sopiva ilmanvaihtoventtiili? Tuollaiset on yleensä korvausventtiilejä tuloilmalle, mahtaako olla merkitystä tässä? Tai ostaisko ennemmin 100mm putkea jonka asentaisi reikään ja sopiva ulkosäleikkö ja lautasventtiili sisälle?
Lisäksi löytyisikö vinkkejä oven maalaukseen? Unica Akavaa pesun ja kaapimisen jälkeen?
Voiko teräsputken muovia paljon parempi lämmönjohtavuus aiheuttaa kondenssia seinän läpi vietävällä lyhyellä putkivedolla (25cm)? Olisko tässä tapauksessa muoviputki kuitenkin parempi?Itse oon yleensä tehnyt ihan metalliputkella noi venttiilit ja päihin sit sopivat säleiköt / venttiilit. Se on siinä parempi että metalli on parhain hygieenian kannalta eikä sen pinnalla kasva oikein homekkaan tms helposti.
Etra ja IKH myy kuluttajille, mutta Ahlsell ja Onninen vain yrityksille.En löytänyt mitään tyhmät kysymykset osiota niin laitetaan tänne.
Voinko normi pulliaisena henkilöasiakkaana asioida esim Etrassa, Ahlsell tai IHK vai myyvätkö he vain yritysasiakkaille???
Luotan tähän ja marssin IKH nolaamatta itseäEtra ja IKH myy kuluttajille, mutta Ahlsell ja Onninen vain yrityksille.
Voiko teräsputken muovia paljon parempi lämmönjohtavuus aiheuttaa kondenssia seinän läpi vietävällä lyhyellä putkivedolla (25cm)? Olisko tässä tapauksessa muoviputki kuitenkin parempi?
Etra ja IKH myy kuluttajille, mutta Ahlsell ja Onninen vain yrityksille.
Onko porukka poistanut mitenkä huoneesta hajuja?
Tuli loppu keväästä ostettua 10 vuotta vanha omakotitalo ja talon yhdessä huoneessa on asunut teinityttö joka on ilmeisesti tykännyt läträtä runsaasti hajuvedellä, joka on sitten pinttynyt huoneeseen.
Kolmesti pessyt kaikki näkyvät pinnat vaikka minkälaisilla aineilla, mutta laihoin tuloksin. Lainasin kaverilta otsonointilaitettakin, mutta siitäkään ei ollut apua ( tosin en tiedä otsonoinko liian vähän)
Kontannut tuolta nyt joka paikan läpi ja haistellut joka listan ja raon, mutta ei mistään tartu nokkaan. Ei edes miedosti. Ainoastaan rullaverhon heitin pois, kun se haisi oikein voimakkaasti hajuvedelle.
Haju on sinänsä mieto ja sen huomaa vain jos huoneen ovi on ollut kiinni, mutta silti ärsyttää kun muuten ei minkäänlaisia hajuja ole.
Huone on toiminut meillä varastona tällä hetkellä ja onneksi ei ole haju tarttunut mihinkään kankaisin tai kalusteisiin joita huoneessa on ollut( siis meidän kalusteita)
Onko kukaan paininut vastaavanlaisen ongelman parissa?
Itsellä oli eteisen vaatekaapissa samaa ongelmaa. Maalasin päälle niin lievittyi ainakin haju
Meillä lähti hyvin, kun hetken yleispesuainevedellä liotti ja harjasi sellaisella kaupasta saatavalla saumaharjalla. Vetää vaikka kahteen kahteen kertaan, jos ekalla ei toimi.