Kodin rempat(DIY)

En kyllä Lidlin langattoman ovikellon perusteella lähtisi vaihtamaan johdottomaan vehkeeseen, varsinkin kun johdot jo löytyvät. Osta uusi nätimpi ja laita samaan paikkaan, kaikki huolet poissa :)
 
En kyllä Lidlin langattoman ovikellon perusteella lähtisi vaihtamaan johdottomaan vehkeeseen, varsinkin kun johdot jo löytyvät. Osta uusi nätimpi ja laita samaan paikkaan, kaikki huolet poissa :)
On Tapo D230S1 tuossa pöydällä ollut odottamassa jo useamman kuukauden asentamista. Itseasiassa kaduttaa sen osto, kun ei toimi muiden älylaitteiden kanssa, mutta ei viitsisi heittää 100+ euroa hukkaankaan. Tuli vaan innostuttua etukäteen ostamaan Tapon vehkeitä vaikka kuinka, kun kerran oli "hyvä tarjous".

Ei ole sentään siis Lidlin tuotos : )
 
Olisi tarkoitus tehdä varastosta jonkinsortin huvitteluhuone / luola. 80-luvun talo, talon yhteydessä autotalli, mikä jo alunperin jaettu muutamaan varastotilaan.

Lattia siis se sellainen betonilattia, minkä päälle heitetty vaan muovimatto. Haluaisin tähän heittää muusta remontista jääneet laminaatit lattiaan, mutta olis kiva saada vähän eristettyä ja nostettua lattiaa ylemmäs.

Kysymys kuuluukin, minkälainen rakenne tehdä, että ei mätäne? Voiko laittaa esim betonin päälle bitumisuikaleet+koolaukset ja vaikka finfoam/styroxit? Se päälle sitten jonkinsortin levy ja laminaatit.
 
Olisi tarkoitus tehdä varastosta jonkinsortin huvitteluhuone / luola. 80-luvun talo, talon yhteydessä autotalli, mikä jo alunperin jaettu muutamaan varastotilaan.

Lattia siis se sellainen betonilattia, minkä päälle heitetty vaan muovimatto. Haluaisin tähän heittää muusta remontista jääneet laminaatit lattiaan, mutta olis kiva saada vähän eristettyä ja nostettua lattiaa ylemmäs.

Kysymys kuuluukin, minkälainen rakenne tehdä, että ei mätäne? Voiko laittaa esim betonin päälle bitumisuikaleet+koolaukset ja vaikka finfoam/styroxit? Se päälle sitten jonkinsortin levy ja laminaatit.
Saatko lainaksi jostain pintakosteusmittaria? Koska tuossa maanvarainen laatta niin muovimatto on jo estänyt kosteuden poistumista jos sellaista maaperästä nousee -> muovimaton alta on nyt helppo mitata.
Puurunkoinen lattia sen päälle lähtökohtaisesti katsotaan riskirakenteeksi, mutta jos kosteutta tuolta ei nouse niin voihan sen ainakin itselle tehdä kunhan tiedostaa riskit.
Eriste ja uusi pintavalu on se suositeltu tapa.
 
Haluaisin saada jotenkin piilotettua/peitettyä ovikellon ulko-oven vierestä. Sen tilalle on tulossa eri kohtaan toinen ovikello, joka ei tarvitse vanhan ovikellon johtoja. Uusi laite toimii akkuvirralla. Meinasin siksi jättää vanhan paikoilleen mieluummin kuin irrotella ja paikkailla jälkiä seinästä.

Äänettömäksi vanhan saa helposti, koska on oman sulakkeensa takana. Visuaalisesti vaan näyttäisi hölmöltä, jos olisi kaksi ovikelloa vierekkäin. Ideoita?

Kuva ovikellosta:

Screenshot 2024-07-17 at 14.48.07.png
Jos löytäisi sopivan kokoisen kyltin, kuten "Yksityisalue, en osta tai myy" minkä iskisi siihen reijän päälle
:hmm: :D.
Tai sitten tylsästi jokin rosteri levy/lätkä.
 
Olisi tarkoitus tehdä varastosta jonkinsortin huvitteluhuone / luola. 80-luvun talo, talon yhteydessä autotalli, mikä jo alunperin jaettu muutamaan varastotilaan.

Lattia siis se sellainen betonilattia, minkä päälle heitetty vaan muovimatto. Haluaisin tähän heittää muusta remontista jääneet laminaatit lattiaan, mutta olis kiva saada vähän eristettyä ja nostettua lattiaa ylemmäs.

Kysymys kuuluukin, minkälainen rakenne tehdä, että ei mätäne? Voiko laittaa esim betonin päälle bitumisuikaleet+koolaukset ja vaikka finfoam/styroxit? Se päälle sitten jonkinsortin levy ja laminaatit.
Paljon pitäisi nostaa lattiaa?
Mutta itse laittaisin XPS nosto tarpeen mukaan ja siihen lattialämmitys sekä valu päälle. XPS pitää kosteudet alla kuten muovimatto ennen sekä eristää lämpöä. Lattialämmitys taasen mukavuutena.
Joku 5cm valu olisi hyvä ja verkko sekaan että sitoo sekä saa lattialämmityksen punottua kivasti.
 
Haluaisin saada jotenkin piilotettua/peitettyä ovikellon ulko-oven vierestä. Sen tilalle on tulossa eri kohtaan toinen ovikello, joka ei tarvitse vanhan ovikellon johtoja. Uusi laite toimii akkuvirralla. Meinasin siksi jättää vanhan paikoilleen mieluummin kuin irrotella ja paikkailla jälkiä seinästä.

Äänettömäksi vanhan saa helposti, koska on oman sulakkeensa takana. Visuaalisesti vaan näyttäisi hölmöltä, jos olisi kaksi ovikelloa vierekkäin. Ideoita?

Kuva ovikellosta:

Screenshot 2024-07-17 at 14.48.07.png

Poista kello ja laita reiän peitoks joku tyylikäs metallinen kyltti?
 
On Tapo D230S1 tuossa pöydällä ollut odottamassa jo useamman kuukauden asentamista. Itseasiassa kaduttaa sen osto, kun ei toimi muiden älylaitteiden kanssa, mutta ei viitsisi heittää 100+ euroa hukkaankaan. Tuli vaan innostuttua etukäteen ostamaan Tapon vehkeitä vaikka kuinka, kun kerran oli "hyvä tarjous".

Ei ole sentään siis Lidlin tuotos : )
Kyllä tuostakin varmasti saa akuista vitutuksen aikaiseksi. Mikään ei ole hyödyttömämpi kuin virraton ovikello. Lidlissä kestää 2-3 kk ja helvetin rasittavaksi muodostunut.
 
Kyllä tuostakin varmasti saa akuista vitutuksen aikaiseksi. Mikään ei ole hyödyttömämpi kuin virraton ovikello. Lidlissä kestää 2-3 kk ja helvetin rasittavaksi muodostunut.

Saattaa olla huomattavaa bonusta, jottei kauppiaat enää häiritte.

Kun tuo AI tuosta vielä kehittyy, niin ultimaattinen maali on se, että jos tulijalla on Verisure tai Sector liivit päällä niin ovikello ei vain soi, tai no ylipäätään joku kaulanauha esillä, niin hissukseen kello on.
 
Keittiön lattiassa on 30 x 30 cm laatat, noin 20 vuotta vanhat. Ihan sattumalta tuli koputeltua niitä ja huomasin, että aika monet ovat ns. "kopoja". Hyvä puoli on, että laatat ovat vielä kiinni. Johtunee varmaan asennusvirheistä, mutta voiko olla että vesikiertoisen lattialämmityksen säädöllä olisi ollut jotain vaikutusta kopojen syntyyn? Jos esim. kesällä lattialämmitys on minimissä/ pois päältä ja huonelämpötila esim. 24 C tms.? Eli voinko minä omalla toiminnallani pahentaa tilannetta?

Noille ei varmaan kannata alkaa tehdä mitään muuta kuin laittaa mattoja lattialle ehkäisemään laattojen rikkoutumista? Onko täällä jollain kokemusta kopolaattojen injektoinnista?
Laatoituksen uusiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ei huvittaisi alkaa purkamaan koko tupakeittiötä kaappeineen jne.
 
Keittiön lattiassa on 30 x 30 cm laatat, noin 20 vuotta vanhat. Ihan sattumalta tuli koputeltua niitä ja huomasin, että aika monet ovat ns. "kopoja". Hyvä puoli on, että laatat ovat vielä kiinni. Johtunee varmaan asennusvirheistä, mutta voiko olla että vesikiertoisen lattialämmityksen säädöllä olisi ollut jotain vaikutusta kopojen syntyyn? Jos esim. kesällä lattialämmitys on minimissä/ pois päältä ja huonelämpötila esim. 24 C tms.? Eli voinko minä omalla toiminnallani pahentaa tilannetta?

Noille ei varmaan kannata alkaa tehdä mitään muuta kuin laittaa mattoja lattialle ehkäisemään laattojen rikkoutumista? Onko täällä jollain kokemusta kopolaattojen injektoinnista?
Laatoituksen uusiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ei huvittaisi alkaa purkamaan koko tupakeittiötä kaappeineen jne.

Asennusvirhe. Et voi vaikuttaa lattialämmön käytöllä siihen että irtoaako laatta pohjasta kopoksi, ellei ole asennettu huonosti.
 
Lattialuukusta asiaa.

Teen siis lattiaa, johon kertopuusta koolauksen/rungon ja siihen 22mm lattialastulevy päälle. Tuon alle jää reilusti tilaa niin tarkoitus laittaa nurkkaan (piiilo)luukku
1) Suosituksia saranoista? Laitanko vain kaksi pientä nostohelaa joilla nostaa luukun pois vai pitäisikö laittaa jonkinlainen jousitettu "piilosarana"?
2) Kestääkö vaikka 80x60cm luukku kävelemistä jos reunat kelluu vain 50mm koolauksen päällä ja muuten tyhjää?
Edit. Lisäystä:
Eli olisi esim. 70x50cm kertopuusta tehty kehys ja sen yläpuolella 80x60cm aukko lattialevyssä, jolloin aukkoon voisi laskea 80x60cm lattialevyn luukuksi ja kertopuu jäisi kantamaan sitä reunoilta. Tuohon luukkuunhan voi ruuvata pohjaan lisätavaraa jäykistämään, mutta olisiko se silloinkin syytä tehdä niin että laittaisi luukkuun muuta lattiaa vastaavat koolaukset ja luukku jäisi niiden varaan?
 
Viimeksi muokattu:
Lattialuukusta asiaa.

Teen siis lattiaa, johon kertopuusta koolauksen/rungon ja siihen 22mm lattialastulevy päälle. Tuon alle jää reilusti tilaa niin tarkoitus laittaa nurkkaan (piiilo)luukku
1) Suosituksia saranoista? Laitanko vain kaksi pientä nostohelaa joilla nostaa luukun pois vai pitäisikö laittaa jonkinlainen jousitettu "piilosarana"?
2) Kestääkö vaikka 80x60cm luukku kävelemistä jos reunat kelluu vain 50mm koolauksen päällä ja muuten tyhjää?
Edit. Lisäystä:
Eli olisi esim. 70x50cm kertopuusta tehty kehys ja sen yläpuolella 80x60cm aukko lattialevyssä, jolloin aukkoon voisi laskea 80x60cm lattialevyn luukuksi ja kertopuu jäisi kantamaan sitä reunoilta. Tuohon luukkuunhan voi ruuvata pohjaan lisätavaraa jäykistämään, mutta olisiko se silloinkin syytä tehdä niin että laittaisi luukkuun muuta lattiaa vastaavat koolaukset ja luukku jäisi niiden varaan?

Eikös nuo nostohelat aja asian, varmaan ainakin siisti ratkaisu. 60cm keskeltä-keskelle on yleensä maksimi koolausväli joten kyllähän tuo saattaa jalan alla notkua vähäsen. Jos se luukku on reunassa niin voihan sitä kokeilla miltä vaikuttaa ilman massiivisempia rakenteita. Jonkun laudan se toki vaatii alle jotta saat lattialaudat kiinnitettyä.
 
Kaikki ulko-ovet roikkuu lukon puolelle niin talossa kuin autotallirakennuksessakin. Saako nuo jotenkin säädettyä suoraan kun saranoissa näyttää olevan vaan tuo perus korkeudensäätö?
 

Liitteet

  • IMG_0835.jpeg
    IMG_0835.jpeg
    255,3 KB · Luettu: 201
  • IMG_0840.jpeg
    IMG_0840.jpeg
    186,7 KB · Luettu: 201
Tuohon luukkuunhan voi ruuvata pohjaan lisätavaraa jäykistämään, mutta olisiko se silloinkin syytä tehdä niin että laittaisi luukkuun muuta lattiaa vastaavat koolaukset ja luukku jäisi niiden varaan?
Ehdottomasti kannattaa laittaa koolaukset luukun ympäri joka reunalle. Tässä vaiheessa se on vielä yksinkertainen juttu, myöhemmin korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Jos on tilaa reilusti käytössä, niin luukun koolaukset vielä niin, että se itse lattia(lastu?)levy ei kanna reunoistaan, vaan ne luukun pohjassa olevat lisäjäykisteet ottavat painon vastaan. Sitä ei tiedä miten suunnitelmat muuttuu ja siihen päälle sijoitetaan tai sen yli kuljetetaan joskus piano tai kassakaappi tai jotakin muuta enemmänkin painavaa. Kannattaa rakentaa sen verran tukeva, että ei myöhemmin harmita. Saranallinen luukku on helpompi käytössä kuin irrallinen luukku, irrallinen luukku myös herkemmin hajoaa kulmistaan ja kolhiintuu käytössä, sitäkään ei tiedä miten aktiivisesti siellä joskus sitten tulee käytyä.
 
Kaikki ulko-ovet roikkuu lukon puolelle niin talossa kuin autotallirakennuksessakin. Saako nuo jotenkin säädettyä suoraan kun saranoissa näyttää olevan vaan tuo perus korkeudensäätö?
Saranasäädön lisäksi voit säätää tarvittaessa karmeja, peitelista pois, kiinnitysruuvit auki osittain ja kiiloja trimmaamaan.
 
Ehdottomasti kannattaa laittaa koolaukset luukun ympäri joka reunalle. Tässä vaiheessa se on vielä yksinkertainen juttu, myöhemmin korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Jos on tilaa reilusti käytössä, niin luukun koolaukset vielä niin, että se itse lattia(lastu?)levy ei kanna reunoistaan, vaan ne luukun pohjassa olevat lisäjäykisteet ottavat painon vastaan. Sitä ei tiedä miten suunnitelmat muuttuu ja siihen päälle sijoitetaan tai sen yli kuljetetaan joskus piano tai kassakaappi tai jotakin muuta enemmänkin painavaa. Kannattaa rakentaa sen verran tukeva, että ei myöhemmin harmita. Saranallinen luukku on helpompi käytössä kuin irrallinen luukku, irrallinen luukku myös herkemmin hajoaa kulmistaan ja kolhiintuu käytössä, sitäkään ei tiedä miten aktiivisesti siellä joskus sitten tulee käytyä.
Joo joka tapauksessa kiinteän osaan vetelen koolaukset joka reunaan. Muutenhan se itse luukkuun tavaran lisääminen ei ole ongelma, mutta nopeasti kertyy painoa joka taas hankaloittaa käyttöä ja aiheuttaa sitä kolhimista.
Tuosta tulee sellainen "unohdetun tavaran varasto" niin tuskin on paljoa availua, mutta kyllähän sarana helpottaisi sitä. Pitäisi vaan kaivella sellainen piiloon jäävä tukeva saranamalli joka mahdollistaisi tuollaisen syvennyksessä olevan luukun avaamisen. Ehkä jos sopivasti luukun saisi sijoiteltua ihan seinän viereen niin ehkä sarana voisi jäädä pintaankin...
 
Pitäisi plaanata olohuoneen betonilaatta, uivaa parkettilattiaa varten. Meinasin käyttää Cascon Spx plaanoa ja tehdä sellaisen säkki /7L vettä seoksen. Askarruttava asia on tuossa, kun tuo lattia jatkuu yhtenäisenä eteiseen ja eteinen on vaaterissa ja sen on myös nollakorko. Onko vinkkiä miten tuon plaanon saisi ”häivytettyä” ennen eteistä niin, ettei siihen jäisi häiritsevää reunaa/rantua tuota lattian asennusta ajatellen?
 
Pitäisi plaanata olohuoneen betonilaatta, uivaa parkettilattiaa varten. Meinasin käyttää Cascon Spx plaanoa ja tehdä sellaisen säkki /7L vettä seoksen. Askarruttava asia on tuossa, kun tuo lattia jatkuu yhtenäisenä eteiseen ja eteinen on vaaterissa ja sen on myös nollakorko. Onko vinkkiä miten tuon plaanon saisi ”häivytettyä” ennen eteistä niin, ettei siihen jäisi häiritsevää reunaa/rantua tuota lattian asennusta ajatellen?
Tee ohjeen mukainen määrä vettä, levittäytyy tarpeeksi hyvin vai minkä takia laitat hieman enemmän vettä? Itsellä tuli myös ongelmakis kyseinen kynnys. Hion lopuksi timanttikupilla hieman loivemmaksi terävää kulmaa, omaan käyttöön tuli ihan hyvä. Itsellä oli suh iso kuoppa mihin tuli liikaa tavaraa kerralla ja karkasi tasaiselle ja syntyi kynnystä.
 
Kaikki ulko-ovet roikkuu lukon puolelle niin talossa kuin autotallirakennuksessakin. Saako nuo jotenkin säädettyä suoraan kun saranoissa näyttää olevan vaan tuo perus korkeudensäätö?

Jos ovat aikoinaan olleet suorassa, niin saranat lienevät ajan kuluessa taipuneet. Ei tuossa taida pahemmin säätöjä muuten ollakaan kuin taivutus takaisin päin. Biltemassa oli joskus tuota varten tehty rautakin myynnissä. Sarana irti, ruuvipenkkiin kiinni ja vasaraa.
 
Jos ovat aikoinaan olleet suorassa, niin saranat lienevät ajan kuluessa taipuneet. Ei tuossa taida pahemmin säätöjä muuten ollakaan kuin taivutus takaisin päin. Biltemassa oli joskus tuota varten tehty rautakin myynnissä. Sarana irti, ruuvipenkkiin kiinni ja vasaraa.
Jos tästä on kyse, niin ne saranat kannattaa ihan suosiolla uusia. Nuo maksaa alle kympin kappale ja samalla saa ne etäisyyssäädötkin saranoihin.
Esim. ensimmäinen ggl-hakutulos: https://www.karkkainen.com/verkkoka...-2kpl-ulko-ovi-sarana-tappisarana-nostosarana
 
Voi veljet, kylläpä meni lattian tasoitus nappiin.
Tasoitin kahdessa eri tasossa olevan lattian ylempää osaa ja ruuvasin laudan ja vedin reunaan teippiä esteeksi. Aloitin tasoituksen siitä reunasta ja peruuttelin ovelle, mutta kun kiersin takapihan kautta toiselle puolelle tarkastamaan miltä sieltä näyttää niin eipä tuo minun viritys ollutkaan pitänyt. Alemmalla lattialla lammikko tasoitetta ja lisää virtaa :beye: Yritin vähän kiristellä ruuveja ja jesarilla tukkia, mutta eipä tuollaista märkää pintaa saa kunnolla umpeen. No onneksi koko tila rempassa niin ei peittynyt parketti tms., mutta saa tehdä tasoitukset uusiksi ja tulihan tuosta siivottavaa. Nyt kun vielä tietäisi kuivuiko ne reitit umpeen vai pitääkö varmuuden vuoksi lyödä tilkettä väliin. Ei sentään ollut itsetasoittuvaa, muuten vuotaisi varmaan vieläkin.

Virheistä oppii vai miten se oli :cigarbeye:
 
Case suihkun lattiasaumojen silikonit. Mitäs kansa ehdottaisi tällaisille tekemään?

1721982770938.png


Oletettavasti noi silikonit voi kaapia itse pois ja laittaa uudet tilalle (ei varsinaisesti koske vesieristykseen joka on laattojen alla)? Minkälaisella työkalulla noita vanhoja silikoneja kannattaisi koittaa kaapia pois?

Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...

Ja jos homma menee isommaksi laattasaumojen osalta, niin voiko(lue: kannattaako) saumalaastia vetää vanhan päälle(kunhan putsaa/harjaa kunnolla puhtaaksi ensin), vai pitäiskö sitä kaapia sieltä pois useampi milli ennenkö voi uutta vetää päälle?

Asunto on rakennettu 2017, FWIW...
 
Case suihkun lattiasaumojen silikonit. Mitäs kansa ehdottaisi tällaisille tekemään?

1721982770938.png


Oletettavasti noi silikonit voi kaapia itse pois ja laittaa uudet tilalle (ei varsinaisesti koske vesieristykseen joka on laattojen alla)? Minkälaisella työkalulla noita vanhoja silikoneja kannattaisi koittaa kaapia pois?

Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...

Ja jos homma menee isommaksi laattasaumojen osalta, niin voiko(lue: kannattaako) saumalaastia vetää vanhan päälle(kunhan putsaa/harjaa kunnolla puhtaaksi ensin), vai pitäiskö sitä kaapia sieltä pois useampi milli ennenkö voi uutta vetää päälle?

Asunto on rakennettu 2017, FWIW...
Silikonit vaan varovasti mattoveitsellä yms pois ja uudet tilalle. Tuohon on myös aineita olemassa jolla tuota silikonia saisi ilmeisesti putsattua, näistä ei kokemusta.

Äkkiseltään kuvasta näyttäisi, että aika vajaaksi on alunperinkin nuo saumaukset jätetty, tuohon on olemassa kanssa käsimallin raspi, sekä ”multimasteriin” on tuohon sopivia teriä.
Jo saumaat uudelleen niin monessa saumalaastissa on minimi sauman korkeus 3mm eli sen verran pitäisi saada laatan reunan ja sauman pohjan välille tilaa.


ARTU saumajyrsin
 
Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...
Meillä lähti hyvin, kun hetken yleispesuainevedellä liotti ja harjasi sellaisella kaupasta saatavalla saumaharjalla. Vetää vaikka kahteen kahteen kertaan, jos ekalla ei toimi.
 
Case suihkun lattiasaumojen silikonit. Mitäs kansa ehdottaisi tällaisille tekemään?

1721982770938.png


Oletettavasti noi silikonit voi kaapia itse pois ja laittaa uudet tilalle (ei varsinaisesti koske vesieristykseen joka on laattojen alla)? Minkälaisella työkalulla noita vanhoja silikoneja kannattaisi koittaa kaapia pois?

Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...

Ja jos homma menee isommaksi laattasaumojen osalta, niin voiko(lue: kannattaako) saumalaastia vetää vanhan päälle(kunhan putsaa/harjaa kunnolla puhtaaksi ensin), vai pitäiskö sitä kaapia sieltä pois useampi milli ennenkö voi uutta vetää päälle?

Asunto on rakennettu 2017, FWIW...
Lähtee kyllä se kaakelin "pinnoite" pois jos jollain metallilla alat hinkaa. Muuten että mitä helvetti on menny tollaseksi 7 vuodessa.
 
Lähtee kyllä se kaakelin "pinnoite" pois jos jollain metallilla alat hinkaa. Muuten että mitä helvetti on menny tollaseksi 7 vuodessa.

Ei ollut siis tarkoitus metalliharjalla niitä kaakeleita itsessään harjailla vaan semmoisella kapealla "teräs" harjalla tai harjan nurkalla joka osuu vain sinne saumaan, varovasti rapsutella. Tuollainen saumajyrsin varmaan toimisi myös hyvin tarkoitukseen, mutta noi saumat on aika kapeita niin en tiedä sopiiko kaikkiin väleihin...

Tekemisen laatu tässä torpassa muutenkin ollut vähän sitä sun tätä ja noi silikonitkin on uusittu tässä muutama vuosi takaperin. Tuo on kyllä ollut myös viimeiset 3 vuotta aika kovalla käytöllä kun kolme ihmistä suihkuttelee lähes päivittäin, lisäksi kaadot on aika maltilliset(lienee kuitenkin pykälien mukaiset) ja tuo ei ehkä ihan aina pääse kunnolla kuivumaan jos on kovin kostea ilma, ellei ole lattialämmitys suht kovalla.


Edit: Mitenkä usein noita kylppärin lattian silikoneja on noin niinkun normaalisti tarve uusia..?
 
Edit: Mitenkä usein noita kylppärin lattian silikoneja on noin niinkun normaalisti tarve uusia..?

Lainataan vaikka Kiillon saniteettisilikonin ohjetta
Saniteettisilikonin kestoikä on rajallinen. Kestoikä on riippuvainen tilan käyttöasteesta, puhdistuksesta ja ilmanvaihdosta. Märkätiloissa suosittelemme, että silikonisaumat tarkistetaan säännöllisesti ja uusitaan tarvittaessa, viimeistään 5 vuoden kuluttua.
 
Ei ollut siis tarkoitus metalliharjalla niitä kaakeleita itsessään harjailla vaan semmoisella kapealla "teräs" harjalla tai harjan nurkalla joka osuu vain sinne saumaan, varovasti rapsutella. Tuollainen saumajyrsin varmaan toimisi myös hyvin tarkoitukseen, mutta noi saumat on aika kapeita niin en tiedä sopiiko kaikkiin väleihin...

Tekemisen laatu tässä torpassa muutenkin ollut vähän sitä sun tätä ja noi silikonitkin on uusittu tässä muutama vuosi takaperin. Tuo on kyllä ollut myös viimeiset 3 vuotta aika kovalla käytöllä kun kolme ihmistä suihkuttelee lähes päivittäin, lisäksi kaadot on aika maltilliset(lienee kuitenkin pykälien mukaiset) ja tuo ei ehkä ihan aina pääse kunnolla kuivumaan jos on kovin kostea ilma, ellei ole lattialämmitys suht kovalla.


Edit: Mitenkä usein noita kylppärin lattian silikoneja on noin niinkun normaalisti tarve uusia..?

Tässä on hyvä työkalu saumojen rapsutteluun jos haluaa vähän poistaa pintaa saumasta.

 
Miksi ehjät silikonit pitäisi uusia? Toki kun katseleen Kiillon sävytettyjen silikonien hintoja, niin liikevaihtoa kyllä syntyy mukavasti kun suomalaiset alkavat viiden vuoden välein saumaamaan kylppäreitään uusiksi.
 
Pitäisi tehdä noin 80cm korkeaa aitaa terassin ympärille.

Valmista tavaraa on aikalailla, mutta tuleeko mulle ongelmia….. 21x45 kestopuuta ja 48x48 (vai 47x47) tolppia löytyy. Aita tulisi olemaan tyyppiä vaaka rima eli noilla 21x45 rimoilla vaakaan, onko se rimojen väli 3 vai 10 senttiä on myös vielä arvonnassa, isommalla välillä se tuskin on niin kivan näköinen, joten ehkä siellä jossain 3-5cm väleillä pitäisi mennä. Tuon eo tarvitse kestää kiipeämistä/roikkumista, mutta lunta kertyy tyyliin 25cm enemmän aidan sisäpuolelle.

Tuohon pitäisi saada myös muutamia portteja samasta tavarasta, onko porttien osalta auttamattoman pientä nuo tolpat, ettei saa saranoita kunnolla kestämään?
Porttien koot luokkaa 60+cm

Tolpat ajattelin lyödä ulkokehälle, joillain tämän tyyppisillä palkkikengillä, jos sopivan kokoisia vain löytyy ja jos näillä saa järkevästi mentyä, niin kuinka paljon kannattaisi pitää ns. koolausvälinä?

IMG_0873.jpeg

Edit: Elementtejä katselemalla 80-100cm koolaus lienee ihan ok.


 
Viimeksi muokattu:
Miksi ehjät silikonit pitäisi uusia? Toki kun katseleen Kiillon sävytettyjen silikonien hintoja, niin liikevaihtoa kyllä syntyy mukavasti kun suomalaiset alkavat viiden vuoden välein saumaamaan kylppäreitään uusiksi.
Juurikin tämä. Itselläni on noin 12 vuotta sitten tehty täysremontti kylpyhuoneeseen ja saunaan ja kummankaan silikoonisaumaksissa ei ole vielä merkkejä uusimisen tarpeesta. Kun tilojen ilmanvaihto on kunnossa ja tilat siivotaan säännöllisesti nurkkia myöden niin en näe mitään syytä langeta markkinointiväen väittämiin saumojen uusimistarpeista viiden vuoden välillä.
 
Pitäisi tehdä noin 80cm korkeaa aitaa terassin ympärille.

...

Tolpat ajattelin lyödä ulkokehälle, joillain tämän tyyppisillä palkkikengillä, jos sopivan kokoisia vain löytyy ja jos näillä saa järkevästi mentyä, niin kuinka paljon kannattaisi pitää ns. koolausvälinä?

IMG_0873.jpeg
Mitä sinä noilla tolppakengillä meinasit saavuttaa? Yleensä ongelmaksi tuollaisissa "terassiaidoissa" tulee sivuttainen voima esim. nojaaminen. Jos sun tolpat on vain palkkikenkien varassa terassin rungossa niin aidanhan kaataa tosi helposti kun sillä metrin tolpan vipuvarrella kääntää muutamissa viimeisissä senteissä sivuilta kiinni olevaa ruuvia. Paremmin varmaan kestäisi tolpan läpi suoraan ruuvattunakin.
 
Mitä sinä noilla tolppakengillä meinasit saavuttaa? Yleensä ongelmaksi tuollaisissa "terassiaidoissa" tulee sivuttainen voima esim. nojaaminen. Jos sun tolpat on vain palkkikenkien varassa terassin rungossa niin aidanhan kaataa tosi helposti kun sillä metrin tolpan vipuvarrella kääntää muutamissa viimeisissä senteissä sivuilta kiinni olevaa ruuvia. Paremmin varmaan kestäisi tolpan läpi suoraan ruuvattunakin.

En tiedä, sen takia hieman kysymystä/mainintaa tuossa materiaaleista oli.

Jos laitan tolpan suoraan ulkopuolelle runkoon kiinni, niin siinä on se 2-3 ruuvia (tai toki 4-6 jos mahduttaa tuohon 48 milliseen tolppaan rinnakkaisia) pitämässä kiiinni sisään/ulos väännöltä aina yhtä tolppaa kohden, mutta jos kengällä, niin ruuvi/ruuveja on pohjassa, kyljissä ja vielä ne läpi ruuvit tolpasta suoraan runkoon ja kengästä menee runkoon jokunen ruuvi kummaltakin puolelta. Onko vähempi siis enempi tai parempi?
 
En tiedä, sen takia hieman kysymystä/mainintaa tuossa materiaaleista oli.

Jos laitan tolpan suoraan ulkopuolelle runkoon kiinni, niin siinä on se 2-3 ruuvia (tai toki 4-6 jos mahduttaa tuohon 48 milliseen tolppaan rinnakkaisia) pitämässä kiiinni sisään/ulos väännöltä aina yhtä tolppaa kohden, mutta jos kengällä, niin ruuvi/ruuveja on pohjassa, kyljissä ja vielä ne läpi ruuvit tolpasta suoraan runkoon ja kengästä menee runkoon jokunen ruuvi kummaltakin puolelta. Onko vähempi siis enempi tai parempi?

Kannattaa käyttää 48x98a tolppina. Huomattavasti tukevampaa ja pysyy suorana. Tuo 48x48 vääntyy mutkalle helposti. Ne tolpat pitäisi saada mahdollisimman pitkälle alas jotta niistä saa tukevat. Jos on tilaa niin sen tolpan alapään voi laskea 20cm rungon alapuolelle jonka jälkeen voi lisäjäykistää pienellä vinotuella terassin alla. Kiinnityksen voi tehdä esim. tolppien läpi esim 150x6 rosteriruuveilla tai sitten kulmilla molemmilta puolilta. Itse olen laittanut kaidetolpat yleensä rungon sisäpuolelle jotta eivät jää näkyviin ja saa kiinnitettyä paremmin. Vaatii tosin reiät päällyslankkuihin. Vaikea antaa tarkkoja ohjeita kun ei ole kuvaa kokonaistilanteesta / rakenteista.
 
Kannattaa käyttää 48x98a tolppina. Huomattavasti tukevampaa ja pysyy suorana. Tuo 48x48 vääntyy mutkalle helposti. Ne tolpat pitäisi saada mahdollisimman pitkälle alas jotta niistä saa tukevat. Jos on tilaa niin sen tolpan alapään voi laskea 20cm rungon alapuolelle jonka jälkeen voi lisäjäykistää pienellä vinotuella terassin alla. Kiinnityksen voi tehdä esim. tolppien läpi esim 150x6 rosteriruuveilla tai sitten kulmilla molemmilta puolilta. Itse olen laittanut kaidetolpat yleensä rungon sisäpuolelle jotta eivät jää näkyviin ja saa kiinnitettyä paremmin. Vaatii tosin reiät päällyslankkuihin. Vaikea antaa tarkkoja ohjeita kun ei ole kuvaa kokonaistilanteesta / rakenteista.

Eipä kyllä nuo 48x96 tolpat tulisi ihan hirveästi maksamaan. Meinaatko mutkalle menoa ajan kanssa vai asentaessa?

Tolpat saa runkoon kiinni 10-20cm matkalta, riippuen sivusta, mutta käytännössä joka sivulta saisi 20cm matkalta, kun laittaa pariin reunaan koolauspuiden väliin vain uutta puuta tai jos menee tolppien kanss 80cm jaolla, niin sitten suoraan 20cm matkalta ja lisäpuut laittaa vain sinne missä jako ei tule täsmäämään.

Rungon ja maan välillä ei ole paljoa tilaa, on aika ”maanvarainen”.

Sisäpuoliseen kiinnitykseen ei viitsi lähteä, kun kansi on piilokiinnikkeillä, niin joutuisi käytännössä purkamaan koko kannen ensin alta pois, se ei todellakaan olisi huono homma, niin saisi samalla runkoa hieman fiksattua, mutta liian iso vaiva tähän väliin.

Toisaalta taas siistimpi se on terassilla olijalle, kun tolpat on ulkopuolella (kai). Vähemmän kiinnosta miltä se näyttää ulkopuolisille :)

Äkkiähän sitä yhteen kohtaan tai johonkin kokeilee, että kuinka kiikkerä tulee kengillä ja läpi ruuveilla.
 
Eipä kyllä nuo 48x96 tolpat tulisi ihan hirveästi maksamaan. Meinaatko mutkalle menoa ajan kanssa vai asentaessa?

Tolpat saa runkoon kiinni 10-20cm matkalta, riippuen sivusta, mutta käytännössä joka sivulta saisi 20cm matkalta, kun laittaa pariin reunaan koolauspuiden väliin vain uutta puuta tai jos menee tolppien kanss 80cm jaolla, niin sitten suoraan 20cm matkalta ja lisäpuut laittaa vain sinne missä jako ei tule täsmäämään.

Rungon ja maan välillä ei ole paljoa tilaa, on aika ”maanvarainen”.

Sisäpuoliseen kiinnitykseen ei viitsi lähteä, kun kansi on piilokiinnikkeillä, niin joutuisi käytännössä purkamaan koko kannen ensin alta pois, se ei todellakaan olisi huono homma, niin saisi samalla runkoa hieman fiksattua, mutta liian iso vaiva tähän väliin.

Toisaalta taas siistimpi se on terassilla olijalle, kun tolpat on ulkopuolella (kai). Vähemmän kiinnosta miltä se näyttää ulkopuolisille :)

Äkkiähän sitä yhteen kohtaan tai johonkin kokeilee, että kuinka kiikkerä tulee kengillä ja läpi ruuveilla.

48x48 on niin hepposta että ne vääntyy mutkalle ihan nojaamalla. Kantsii laittaa 20cm matkalta kiinni jos sellainen on mahdollista. Samalta se näyttää terassilla olijoille oli ne tolpat sisä tai ulkopuolella. Toki tuolla ulkopuolisella kiinnityksellä saa vähän lisää neliöitä terassin käyttöalaan. Joo voithan sää tehdä muutaman kokeen erilaisilla kiinnitystavoilla ja niistä sitten päättää mitä käytät. Jos käytät kenkää niin laita kenkä mahdollisimman alas niin saa parhaan tuen se tolppa siitä terassin reunasta. (Tolppaan voi lisäks ruuvata ruuvin siihen terassin yläreunaan.) Kengissä on se plussa että se tukee tolpan alapään jolloin tolpat ei pääse nitkahtamaan alaspäin jolloin ruuvit saattaisivat katketa. Se 48x98 ruuvataan sitten silleen että se 48 kantti on sitä terassia vasten.
 
Eristetystä ~'05 valmistuneesta ulkovarastosta uupuu täysin ilmanvaihtoventtiilit. Seinät on tiilivuoratut, paksuus jotain 26cm paikkeilla. Ei haise, mutta tietyissä tilanteissa ilma tuntuu kostealta. Tekisi mieli laittaa ilmanvaihtoventtiilit lähelle lattiaa ja kattoa, meneekö pieleen? Talveksi olen miettinyt pientä lämmitintä pakkasvahdiksi.

Ulko-ovi on Viitapuun lämpöovi. Tuntuu ontolta koputtelemalla enkä huomaa keskellä pystypalkkia alaosaa. Voisiko yhden venttiilin asentaa oveen? Kärsiikö oven ominaisuudet? En löytänyt valmista ratkaisua oveen. Pitäisikö reikään asentaa/tiivistää putki?
20240728_141547-hd.jpg
Yläosaan tekisin räppänän joko ulkoseinän läpi tai sitten sisäkaton ja eristeiden läpi "yläpohjaan". Yläpohja on auki autokatokseen ja tuuletusputki vesikaton läpi puuttuu (tuulettuu katoksen kautta). Kumpi olisi parempi?

Bilteman kivimateriaali reikäsahalla tiilivuorauksen läpi? Olisiko tämä sopiva ilmanvaihtoventtiili? Tuollaiset on yleensä korvausventtiilejä tuloilmalle, mahtaako olla merkitystä tässä? Tai ostaisko ennemmin 100mm putkea jonka asentaisi reikään ja sopiva ulkosäleikkö ja lautasventtiili sisälle?

Lisäksi löytyisikö vinkkejä oven maalaukseen? Unica Akavaa pesun ja kaapimisen jälkeen?
 
Eristetystä ~'05 valmistuneesta ulkovarastosta uupuu täysin ilmanvaihtoventtiilit. Seinät on tiilivuoratut, paksuus jotain 26cm paikkeilla. Ei haise, mutta tietyissä tilanteissa ilma tuntuu kostealta. Tekisi mieli laittaa ilmanvaihtoventtiilit lähelle lattiaa ja kattoa, meneekö pieleen? Talveksi olen miettinyt pientä lämmitintä pakkasvahdiksi.

Ulko-ovi on Viitapuun lämpöovi. Tuntuu ontolta koputtelemalla enkä huomaa keskellä pystypalkkia alaosaa. Voisiko yhden venttiilin asentaa oveen? Kärsiikö oven ominaisuudet? En löytänyt valmista ratkaisua oveen. Pitäisikö reikään asentaa/tiivistää putki?
20240728_141547-hd.jpg
Yläosaan tekisin räppänän joko ulkoseinän läpi tai sitten sisäkaton ja eristeiden läpi "yläpohjaan". Yläpohja on auki autokatokseen ja tuuletusputki vesikaton läpi puuttuu (tuulettuu katoksen kautta). Kumpi olisi parempi?

Bilteman kivimateriaali reikäsahalla tiilivuorauksen läpi? Olisiko tämä sopiva ilmanvaihtoventtiili? Tuollaiset on yleensä korvausventtiilejä tuloilmalle, mahtaako olla merkitystä tässä? Tai ostaisko ennemmin 100mm putkea jonka asentaisi reikään ja sopiva ulkosäleikkö ja lautasventtiili sisälle?

Lisäksi löytyisikö vinkkejä oven maalaukseen? Unica Akavaa pesun ja kaapimisen jälkeen?

Oveen voi lisätä venttiilin jos ei haittaa ulkonäkö. Poraa reiän ja kattoo sit miltä näyttää. Jos oven villat näkyy tms niinvoi laittaa lyhyen putken pätkän. Itse oon yleensä tehnyt ihan metalliputkella noi venttiilit ja päihin sit sopivat säleiköt / venttiilit. Se on siinä parempi että metalli on parhain hygieenian kannalta eikä sen pinnalla kasva oikein homekkaan tms helposti.

Jos ylöspäin teet sen venttiilin niin sitä ei pidä jättää missään nimessä yläpohjaan vaan se viedään pellin läpi katolle asti. Se on paras ratkaisu koska tulee paras veto.

Jos taas päädyt tekemään tiilivuoraukseen reiän niin se tulee seinän yläreunaan vastakkaiselle puolelle kuin tuloilma jos mahdollista.

Kaikissa tapauksissa on syytä kiinnittää huomiota reikien tiiveyteen ja kaikki höyrynsulkumuovit sekä tuulensuojalevyt pitää paikata mahdollisimman hyvin.
 
Itse oon yleensä tehnyt ihan metalliputkella noi venttiilit ja päihin sit sopivat säleiköt / venttiilit. Se on siinä parempi että metalli on parhain hygieenian kannalta eikä sen pinnalla kasva oikein homekkaan tms helposti.
Voiko teräsputken muovia paljon parempi lämmönjohtavuus aiheuttaa kondenssia seinän läpi vietävällä lyhyellä putkivedolla (25cm)? Olisko tässä tapauksessa muoviputki kuitenkin parempi?
 
En löytänyt mitään tyhmät kysymykset osiota niin laitetaan tänne.

Voinko normi pulliaisena henkilöasiakkaana asioida esim Etrassa, Ahlsell tai IHK vai myyvätkö he vain yritysasiakkaille???
 
En löytänyt mitään tyhmät kysymykset osiota niin laitetaan tänne.

Voinko normi pulliaisena henkilöasiakkaana asioida esim Etrassa, Ahlsell tai IHK vai myyvätkö he vain yritysasiakkaille???
Etra ja IKH myy kuluttajille, mutta Ahlsell ja Onninen vain yrityksille.
 
Voiko teräsputken muovia paljon parempi lämmönjohtavuus aiheuttaa kondenssia seinän läpi vietävällä lyhyellä putkivedolla (25cm)? Olisko tässä tapauksessa muoviputki kuitenkin parempi?

Ei noissa yleensä ongelmaa oo ollut. Molemmat putket toimii.
 
Etra ja IKH myy kuluttajille, mutta Ahlsell ja Onninen vain yrityksille.

Etrassa kannattaa olla ystävällinen myyjille ja kertoa ostavansa yksityishenkilönä niin saa yleensä hyvällä alennuksella tavarat. Ainakin sellaiset joita yleensä myydään hyvällä katteella raksapenoille ja muille työukoille joita ei niin firman rahat kiinnosta.

Ei varmasti koske sähkötyökaluja ja muita tiukan katteen tuotteita.
 
Onko porukka poistanut mitenkä huoneesta hajuja?

Tuli loppu keväästä ostettua 10 vuotta vanha omakotitalo ja talon yhdessä huoneessa on asunut teinityttö joka on ilmeisesti tykännyt läträtä runsaasti hajuvedellä, joka on sitten pinttynyt huoneeseen.
Kolmesti pessyt kaikki näkyvät pinnat vaikka minkälaisilla aineilla, mutta laihoin tuloksin. Lainasin kaverilta otsonointilaitettakin, mutta siitäkään ei ollut apua ( tosin en tiedä otsonoinko liian vähän)

Kontannut tuolta nyt joka paikan läpi ja haistellut joka listan ja raon, mutta ei mistään tartu nokkaan. Ei edes miedosti. Ainoastaan rullaverhon heitin pois, kun se haisi oikein voimakkaasti hajuvedelle.
Haju on sinänsä mieto ja sen huomaa vain jos huoneen ovi on ollut kiinni, mutta silti ärsyttää kun muuten ei minkäänlaisia hajuja ole.

Huone on toiminut meillä varastona tällä hetkellä ja onneksi ei ole haju tarttunut mihinkään kankaisin tai kalusteisiin joita huoneessa on ollut( siis meidän kalusteita)

Onko kukaan paininut vastaavanlaisen ongelman parissa?
 
Onko porukka poistanut mitenkä huoneesta hajuja?

Tuli loppu keväästä ostettua 10 vuotta vanha omakotitalo ja talon yhdessä huoneessa on asunut teinityttö joka on ilmeisesti tykännyt läträtä runsaasti hajuvedellä, joka on sitten pinttynyt huoneeseen.
Kolmesti pessyt kaikki näkyvät pinnat vaikka minkälaisilla aineilla, mutta laihoin tuloksin. Lainasin kaverilta otsonointilaitettakin, mutta siitäkään ei ollut apua ( tosin en tiedä otsonoinko liian vähän)

Kontannut tuolta nyt joka paikan läpi ja haistellut joka listan ja raon, mutta ei mistään tartu nokkaan. Ei edes miedosti. Ainoastaan rullaverhon heitin pois, kun se haisi oikein voimakkaasti hajuvedelle.
Haju on sinänsä mieto ja sen huomaa vain jos huoneen ovi on ollut kiinni, mutta silti ärsyttää kun muuten ei minkäänlaisia hajuja ole.

Huone on toiminut meillä varastona tällä hetkellä ja onneksi ei ole haju tarttunut mihinkään kankaisin tai kalusteisiin joita huoneessa on ollut( siis meidän kalusteita)

Onko kukaan paininut vastaavanlaisen ongelman parissa?

Itsellä oli eteisen vaatekaapissa samaa ongelmaa. Maalasin päälle niin lievittyi ainakin haju
 
Itsellä oli eteisen vaatekaapissa samaa ongelmaa. Maalasin päälle niin lievittyi ainakin haju

Samaa menetelmää on remppaporukat käyttäneet Ketjutupakoitsijoiden kämppiä rempatessa.

Löytyy varmasti eri vaihtoehtoja


"Eristää kaikki hajutyypit savu- ja tulivahingoista ja lemmikkieläinten ja nikotiinin hajuun pysyvästi."
 
olen kasaillut puutarhavajan jämäpuista, sivuissa paneelia jossa joku maalaus valmiina (ostin joltain talopaketin hankkineelta ylijäämiä), sitten yhdellä seinällä on mustaksi kuullotettua paneelia. Tarkoitus on maalata koko hökkeli mustaksi. Onko tämän kaltainen moneen pintaan sopiva maali paras valinta (en haluaisi sellasta muovimaista pintaa joka peittää puunsyyt mutta ei taida olla vaihtoehtoja):

 
Viimeksi muokattu:
Meillä lähti hyvin, kun hetken yleispesuainevedellä liotti ja harjasi sellaisella kaupasta saatavalla saumaharjalla. Vetää vaikka kahteen kahteen kertaan, jos ekalla ei toimi.

Lähti kyllä shaisset lopulta kun laittoi riittävän tymäkkää ainetta, tälläistä tarkalleenottaen...


Rupesin tuossa mielenkiinnosta pohtimaan, että mitäs muuten tapahtuu jos kylppärin silikonisauma repsahtaa kunnolla ja rupeaa vuotamaan ja sinne pääsee vettä taakse, pääseekö se vesi sieltä kulkeutumaan laattojen alla viemäriin tai haihtumaan, vai jääkö se sinne jumiin ja muhimaan laatan ja vesieristeen väliin kunnes sauman avaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom