Kitaran soittaminen

Mut itelläkin tosiaan useimmiten jotain nopsaa demottelua, niin ei jaksa ihan kauheasti kiinnostaa tuollaisten kanssa veivata ja minusta se yleissoundi ei kyllä kitaran tuplauksista tyypillisesti jää kiinni. Enemmän ite kiinnitän huomiota vaikka rumpuihin, yleiseen vireisyyteen, taimiin, ilmavuuteen ja sen sellaiseen ja oon edelleenkin sitä mieltä, niin kuin sinäkin taisit tuossa osittain viitata, että tuollaiset tuplausjutut (tai niiden tekninen toteutus) hukkuu nopsaan kokonaisuuteen, jos homma muuten toimii ja kokonaisuus on hyvin tehty.
Joo, yleisesti ottaen mun korvillani ne pienet heitot katoavat siihen yleiseen meteliin, kun on läjä särökitaroita möyrimässä. Tai kun se orkesterin musikantti painaa Hammondinsa volyymipedaalin lattiaan. Raa‘in tilanne minulle on, kun soittaa liki yksin melodiaa ja silloin kaikki kuuluu. Vain satunnainen lautasen kolahdus rytmin merkiksi siellä täällä, paljastamassa falskit nuotit.


Mannisen Custom kyllä kiinnostaisi, joskin lavattoman kapeakaulaisen basson muodossa.
 
Lopuksi vielä olen sitä mieltä, että ihmisten kuulokyvyssä on suuret erot. Kunnossa olevat ja kitaroihin harjaantuneet korvat takertuvat asioihin, joita ei tavispuurokorvalle ole koskaan ollut olemassakaan.

Näin se on ja loppupeleissä tekijän itsensä arvioitavissa että menikö tää nyt hyvin vai oliko kiire tai ei kiinnostanut säätää tai muuta synttärisettiä. Aika pitkälti siis kiinni siitä mihin itse on tyytyväinen. Jos keskinkertainen kelpaa, niin antaa mennä vaan. Itseä se aina harmittaa kun kuuntelee juttuja että ois voinut vetää toisella tavalla, mitä toiset ei noteeraa millään tavalla.
 
Eli siis myönnät itsekin että voi olla vain ulkonäkökysymys? Hyvin tässä vedetty levy purkkiin just ja tappeihin koskettu vain kun piti vetää drop a vireessä.
Kyllä siinä on muutakin kuin ulkonäkökysymys. Ihme jankkausta tämä kyllä on, joskus kannattaisi vaan myöntää että on väärässä. Se että sinulla sattuu pysymään vireessä ei tarkoita että aina pysyisi. Bassossa pitää olla niitä kierroksia että varmasti pysyy kiinni, ei luista eikä anna periksi. Sinulla on yhdessä kielessä alle kierros kieltä tapin ympärillä joten ei ole kovin vakaasti kiinni vaikka ehkä vireessä pysyisikin just tällä kertaa. En lähtisi tuollaisen viritelmän kanssa keikalle joka tapauksessa koska kielen voi asentaa varmemminkin samalla vaivalla.

Ja siitä nimen mainitsemisesta ja raportoinnista. Se nimi näkyy siinä sun linkkaamassa Cooperin videossa ihan sun itsesi laittamana.

Siinä olet kyllä oikeassa että oikeasti tuplaamalla saa paremman kuuloista eikä ole hankalaa kun vaan soittaa ensimmäisen kitaran kunnolla jotta toinen on mahdollista saada istumaan sen ensimmäisen kanssa. Taimiheitot kertaantuu levyn teossa pirun äkkiä ja alkaa kuulostaa demolta.

Onhan se niin että ammattimiksaajalla saa miksin kuulostamaan laadukkaammalta, kun vaan raidat on hyvällä saundilla soitettu kunnolla. Ei harrastelija yleensä vaan osaa niitä tarvittavia jippoja joilla se seuraava askel otetaan. Se lopullinen ero tehdään pienillä jutuilla. Eikä ammattilaisen käyttäminen tarkoita että heti on autotunet tapissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siinä on muutakin kuin ulkonäkökysymys. Ihme jankkausta tämä kyllä on, joskus kannattaisi vaan myöntää että on väärässä. Se että sinulla sattuu pysymään vireessä ei tarkoita että aina pysyisi. Bassossa pitää olla niitä kierroksia että varmasti pysyy kiinni, ei luista eikä anna periksi. Sinulla on yhdessä kielessä alle kierros kieltä tapin ympärillä joten ei ole kovin vakaasti kiinni vaikka ehkä vireessä pysyisikin just tällä kertaa. En lähtisi tuollaisen viritelmän kanssa keikalle joka tapauksessa koska kielen voi asentaa varmemminkin samalla vaivalla.

Ja siitä nimen mainitsemisesta ja raportoinnista. Se nimi näkyy siinä sun linkkaamassa Cooperin videossa ihan sun itsesi laittamana.

Siinä olet kyllä oikeassa että oikeasti tuplaamalla saa paremman kuuloista eikä ole hankalaa kun vaan soittaa ensimmäisen kitaran kunnolla jotta toinen on mahdollista saada istumaan sen ensimmäisen kanssa. Taimiheitot kertaantuu levyn teossa pirun äkkiä ja alkaa kuulostaa demolta.

Onhan se niin että ammattimiksaajalla saa miksin kuulostamaan laadukkaammalta, kun vaan raidat on hyvällä saundilla soitettu kunnolla. Ei harrastelija yleensä vaan osaa niitä tarvittavia jippoja joilla se seuraava askel otetaan. Se lopullinen ero tehdään pienillä jutuilla. Eikä ammattilaisen käyttäminen tarkoita että heti on autotunet tapissa.

Eli jos ei ole rikki niin pitää korjata? En ymmärrä. Itsekin sanoin että kun kerran näin tuo toimii, niin en ole jaksanut nähdä vaivaa laittaa uusia. Toki jos olisi ongelmia ollut, niin olisin vaihtanut. Pelkästään ulkonäön takia en ole tätä tarpeelliseksi nähnyt,

Kai mä saan omasta aloitteestani nimeni tuoda esiin. Jos tuo yksi vajakki ei kykene keskustelemaan ilman että kiukkupurkauksissa tuodaan nimiä esiin niin se on hänen ongelmansa. Viime taistossakin lainasi minun viestiä vaikka aiemmin toivoi ettei lainata toistemme viestejä. Mä en ole lainannut sitä mutta pyörsi omat lupauksensa. Ei ihmekään että turbulenssia on, jos tuommoinen :p

Harrastelija pääsee pitkälle jo siinä askeleessa että koittaa soittaa ne raidat mahdollisimman hyvin ja sen vaikeuden voi ottaa treeninä, kuten aiemminkin sanoin. Tuskin voi treenata liikaa. Ja jos olisi helppoa niin kaikki osaisi.
 
Eli jos ei ole rikki niin pitää korjata? En ymmärrä. Itsekin sanoin että kun kerran näin tuo toimii, niin en ole jaksanut nähdä vaivaa laittaa uusia. Toki jos olisi ongelmia ollut, niin olisin vaihtanut. Pelkästään ulkonäön takia en ole tätä tarpeelliseksi nähnyt,

Kai mä saan omasta aloitteestani nimeni tuoda esiin. Jos tuo yksi vajakki ei kykene keskustelemaan ilman että kiukkupurkauksissa tuodaan nimiä esiin niin se on hänen ongelmansa. Viime taistossakin lainasi minun viestiä vaikka aiemmin toivoi ettei lainata toistemme viestejä. Mä en ole lainannut sitä mutta pyörsi omat lupauksensa. Ei ihmekään että turbulenssia on, jos tuommoinen :p

Harrastelija pääsee pitkälle jo siinä askeleessa että koittaa soittaa ne raidat mahdollisimman hyvin ja sen vaikeuden voi ottaa treeninä, kuten aiemminkin sanoin. Tuskin voi treenata liikaa. Ja jos olisi helppoa niin kaikki osaisi.
Jokainen laittaa kielensä kuten haluaa, muttei se poista sitä tosiasiaa että ne on väärin laitettu. Ja jos ei muuta niin saattaa itsensä tai jonkun muun satuttaa noihin tai raapia laukkua tai pussia. Tästä ei sen enempää.
 
Kyllä. Mieluummin hyvää musiikkia/soittoa huonompilaatuisena kuin paskaa joka on hiottu tappiin asti.

Saa se olla hiottuakin. Tai huonolaatuista. Lähinnä toivon ettei kukaan alkaisi pätemään miltä "sen pitäisi kuulostaa" tai "kattokaas pojat näin se tehdään" -mentaliteetilla vastaamista.
 
Keikalla voi sattua kaikenlaista. Jos toista huitaisee vahingossa headstockilla niin parempi ettei törröttele ylimääräisiä.

On se vaikea myöntää olevansa väärässä.

Eipä satu haavereita kun kotona soittaa. Itse sanoit että väärin laitettu. Pysyy kiinni ja toimii, ei oikeaoppisesti, mutta ei se nyt niin väärin ole - sanan varsinaisessa merkityksessä.

Periaatteessa jos floikkakitaraan ei laita kieliä niin että pallopää on virittemässä, on kuolemanvaara myös välitön. Tai ainakin sokeutumisen mahdollisuus.

Ihan sama. Nyt on aika nauhoittaa yhden biisin bassot. Varmaan menee väärin =)
 
Viikko sitten valittelin Nembrini Audiolle kun yksi tuote ei halunnut aktivoitua. Hoitivat sen kuntoon ja sitten huomasin että mulle oli lisätty niiden Nexus, vaikken koskaan sitä ole ostanut, demo joskus ollut.

Pitihän sillä alkaa leikkiä ja todella hyvin toiminut. Kyseessä siis VST host, jonka tyylisen perään on haikaillut sitten Peavey ReValverin jälkeen. Ei siis tartte mennä DAWiin sekoilemaan. Saa aika mielenkiintoisia
juttuja tehtyä helposti + kaikki täysin midiohjattavaa. Suosittelen kokeilemaan demoa.

1728123580229.png
 
No on tiiseri, kun ei lavasta saa selvää mikä on. Positiivinen vahinko ja kieletkin nätisti laitettu :)
Siren V5 jazz basso. Jan-Olof Strandberg oli pitämässä tuolla pikku bassoklinikkaa ja hänen piti soittaa tällä bassolla, kun oli säätänyt tän itelleen, mutta ostin tän sit tavallaan hältä kädestä ja hää nappas sit räkistä uuden demotilaisuuteen :D

En minä mitään näistä ymmärrä, mutta tosi mukava soittaa, ei paina saatanasti, ei tuskaisen kaulapainoinen ja tuntuis kuulostavan ihan bassolta, niin ei tässä pitäs kauheasti olla mahiksia mistään superhudista. Sanoi vielä pariinkin kertaan perään, että "et tule varmasti katumaan tota ostosta".

1000031374.jpg


muoksista. en jaksanu ruveta asemoimaan kuvaa ny yhtään paremmin, ettei näkyis kaaos tai kissojen oksentama matto.

toinen muoks. näissähän on se vekkuli optio kanssa, mitä en tiennyt, että kielet saa myös läpi rungon kiinni. Ilmeisesti vähän jäykempi soittaa niin, mutta voi soida sit pikkaisen pidempään. Pitää joskus kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Siren V5 jazz basso. Jan-Olof Strandberg oli pitämässä tuolla pikku bassoklinikkaa ja hänen piti soittaa tällä bassolla, kun oli säätänyt tän itelleen, mutta ostin tän sit tavallaan hältä kädestä ja hää nappas sit räkistä uuden demotilaisuuteen :D

En minä mitään näistä ymmärrä, mutta tosi mukava soittaa, ei paina saatanasti, ei tuskaisen kaulapainoinen ja tuntuis kuulostavan ihan bassolta, niin ei tässä pitäs kauheasti olla mahiksia mistään superhudista. Sanoi vielä pariinkin kertaan perään, että "et tule varmasti katumaan tota ostosta".

1000031374.jpg


muoksista. en jaksanu ruveta asemoimaan kuvaa ny yhtään paremmin, ettei näkyis kaaos tai kissojen oksentama matto.

toinen muoks. näissähän on se vekkuli optio kanssa, mitä en tiennyt, että kielet saa myös läpi rungon kiinni. Ilmeisesti vähän jäykempi soittaa niin, mutta voi soida sit pikkaisen pidempään. Pitää joskus kokeilla.
En oo ite kokeillut noita mut paljon niitä kehutaan. Aktiivielektroniikalla taitaa olla toi vitonen. Oon käyttänyt läpirungon kielitystä Fenkussa mutten huomannut merkittävää eroa, paitsi D'Addarion tapered H kieli on just passeli ohennuksen osalta. Perinteisellä pujotuksella tulee ohennus vähän pitkälle vaikkei saundiin tunnu vaikuttavan.

Jos omistaja kehunut yksilöä niin on varmasti hyvä.
 
Ettei juttu kylmene. Hyvä aihe lämmöstä huolimatta. Hakkasin vähän kylmitään old skuul rässiä tässä kun eksyin ottamaan kitaraa käteen 2v tauon jälkeen.
- juu on hyvä vetää L/R erikseen tämmösessä, muu on kakkaa ja huijausta
- juu soundaa tanakammin ja bändimmin kaksi eri ottoa
- juu helvetin hyvää treeniä naputtaa kaksi ottoa kohilleen (on melkein perättäiset otot tässä)
- ei ole eri soundeilla soitettu vaan kaksi samaa amppia (joku hyvä preset Fortin Nameless plugarista)
- ei ole kova vaiva lopputuloksen kannalta vetää kaksi kertaa sama tai niin monta kertaa että osuu
- stereo levitys hommat on eri juttuihin, efekti- tai chorushommaa haettaessa tms.
- jos opettelee joko soittoa tai miksausta, soita/äänitä kaikki erikseen ja mieti miten siitä saa komeen, ja yritä soittaa kunnolla joka ainut kerta. Jos ei suju niin 'nauha' ei maksa mitään



edit. riippumatta mitä tarkoitusta varten äänittelee kannattaa ottaa miksaus vakavasti ja paneutua siihen omien puitteiden rajoissa. Sinut otetaan vakavammin aina, jos saat hyvän lopputuloksen esittelyyn, oli sitten kyseessä hupiveto tai muu näyttäminen. 'Olen vain kitaristi' jota kiinnostaa vain soittaminen ja äkkiä purkkiin laittaminen johtaa hyvien ideoiden kaatopaikalle jossa on kovaa tungosta. Myönnettäköön että hyväsoundisten miksausten kaatis on myös hivenen tukossa mutta pitää yrittää uskoa että siellä maatuminen on kunniakkaampaa :)
 
Viimeksi muokattu:
En oo ite kokeillut noita mut paljon niitä kehutaan. Aktiivielektroniikalla taitaa olla toi vitonen. Oon käyttänyt läpirungon kielitystä Fenkussa mutten huomannut merkittävää eroa, paitsi D'Addarion tapered H kieli on just passeli ohennuksen osalta. Perinteisellä pujotuksella tulee ohennus vähän pitkälle vaikkei saundiin tunnu vaikuttavan.

Jos omistaja kehunut yksilöä niin on varmasti hyvä.
Tää on passiivielektroniikalla. Oiskohan se V7 ollu aktiivi..

Mut tuossakin jo ihan riittävästi nyt omaksumista, miten noita mikkien volia pitää blendata mihinkäkin soundeihin ja kaikki vahvarimallinnusjutut vielä päälle. Nappasin vaan Neuralin Cory Wongin bassosoundeista jonkun JB-soundin, testasin ja ihan ok kai tuo, mutta Quad Cortexissa on sit sata ja tuhat systeemiä lisää.

yritä soittaa kunnolla joka ainut kerta
Hyvän kuuloista rässiä hatusta. Sitä en ymmärtänyt, että kuka yrittäis soittaa päin persettä nauhalle :D Kai siihen keskittyä tarvittee, jos aikoo saada jotain järkevää talteen.

Ja tosiaan oon ite reenannu jotain tiettyjä soolojakin siihen pisteeseen, että niitä saa peräjälkeen melko lailla identtisiä ottoja, mutta harvemmin kiinnostaa alkaa nauhalle soittamaan soittamisen ilosta tuplattuna. Enkä tiiä pidänkö tuota itelleni edes minään kauhean ihmeellisenä reeninä.. sitähän se vaan vaatii, että joku juttu on näpeissä ja taimi pysyy, mikä tulee sitä soitettavaa juttua hinkkaamalla ja kysyy, ainakin minusta, lähinnä perslihaksia ja kärsivällisyyttä.

muoks. noi rummut oli kanssa nastan kuuloiset. Leikin itekin pitkästä aikaa Krimhillä tänään, mutta tuo oli varmaan EZ Drummerilla vedetty olettaisin.
 
Menköön nyt uuteen viestiin, mutta toi H.E.A.T:n kitaristi, kun veti klinikallaan Toton Stop Loving Youn, niin piti äsken opetella se niitä Lukatherin kammen vatkauksia lukuunottamatta itekin. Lukatherilla on vaan tajuttoman hienoja komppijuttuja ja alkuvuodesta näkee bändin livenäkin.

Vähän häiritti, että tän H.E.A.Tin kaverin kamat hurisi aika pahasti, mutta soundit oli muuten varsin jees. Sillä oli rakennettuna ns. Van Halen -rig, Toto -rig ja Slashin joku nuppi millä veti sit yhden biisin gunnareita. En muista mitä VH:n biisiä soitteli, mutta ainakin ne kamat hurisi kaikista vähiten.
 
edit. riippumatta mitä tarkoitusta varten äänittelee kannattaa ottaa miksaus vakavasti ja paneutua siihen omien puitteiden rajoissa. Sinut otetaan vakavammin aina, jos saat hyvän lopputuloksen esittelyyn, oli sitten kyseessä hupiveto tai muu näyttäminen. 'Olen vain kitaristi' jota kiinnostaa vain soittaminen ja äkkiä purkkiin laittaminen johtaa hyvien ideoiden kaatopaikalle jossa on kovaa tungosta. Myönnettäköön että hyväsoundisten miksausten kaatis on myös hivenen tukossa mutta pitää yrittää uskoa että siellä maatuminen on kunniakkaampaa :)
Menee ny vähän monologiksi, mutta minä oon kyllä ollut vahvasti siinä uskossa, että "tyypillinen" kitaristi nauhoittelee lähinnä pikkaisen demoillakseen tai viedäkseen ideoitaan näytille muille, jolloin riittää sellainen laatu, että ideat välittyy. En ihan allekirjoita tota, että jokaisen kitaristin pitäs osata nauhoittaa ja miksata, koska noissa on hirveästi opettelemista ja se on kaikki pois ajasta soittimen kanssa, jos aikoo oikeasti panostaa myös soittamiseen. Olkoonkin, että hauska noiden nauhoittelujuttujen kanssa on kevyesti puuhastella.

Mut studioammattilaiset on sit sitä varten, kun tarvii saada oikeasti hyvän kuuloista jälkeä. Kelat ja kumppanitkin talsii vaan kiltisti studioon levyjen tekoon, vaikka ois kymmeniä vuosia nauhoittelukokemusta ja ovat suht lahjakkaita multi-instrumentalisteja.
 
Menee ny vähän monologiksi, mutta minä oon kyllä ollut vahvasti siinä uskossa, että "tyypillinen" kitaristi nauhoittelee lähinnä pikkaisen demoillakseen tai viedäkseen ideoitaan näytille muille, jolloin riittää sellainen laatu, että ideat välittyy. En ihan allekirjoita tota, että jokaisen kitaristin pitäs osata nauhoittaa ja miksata, koska noissa on hirveästi opettelemista ja se on kaikki pois ajasta soittimen kanssa, jos aikoo oikeasti panostaa myös soittamiseen. Olkoonkin, että hauska noiden nauhoittelujuttujen kanssa on kevyesti puuhastella.

Mut studioammattilaiset on sit sitä varten, kun tarvii saada oikeasti hyvän kuuloista jälkeä. Kelat ja kumppanitkin talsii vaan kiltisti studioon levyjen tekoon, vaikka ois kymmeniä vuosia nauhoittelukokemusta ja ovat suht lahjakkaita multi-instrumentalisteja.
Oot valmiimpi sitten siellä studiossa mitä enemmän oot itse jaksanut kahlaa asiaa läpi. Ei tarvitse mikään ässä olla kunhan tavoite on edistyä eikä turhaan jättää asiaa pimentoon. Voi säästää aikaa ja vaivaa sille soittamisellekin jos tietää miten soundi löytyy, ja mistä se ei ainakaan löydy.
 
Mulle kitaran soitto on ollut viime vuodet kyllä ihan toissijaista. Monesti se on pakkopulla mitä vain pitää tehdä kun kitarapainotteista musiikkia lähinnä teen. Mitään kitaroihin liittyviä hankintojakaan ei ole pariin vuoteen tullut tehtyä kieliä lukuunottamatta. Halu on oppia vähän kaikkea kaikesta niin että pystyy tehdä itseään miellyttäviä kokonaisuuksia. Paljon tulee harjoiteltua miksailua ja kokonaisuuksien tekemistä. Aika alkutekijöissä vielä ollaan, mutta eteenpäin on menty aika hyvinkin tässä vuosien aikana. Omasta mielestä.

Tässä tulevan levyn yhden "slovari" biisin alku mitä tässä vääntänyt orkestraatiota kuntoon. Laulua yhden ammattinaislaulajan toimesta tulee myös, kunhan saa lisää raitoja siltä. Jätin nyt pienen pätkän laulua tuohon loppuun, vaikka tää nyt on pelkkää demotusta.

Eipä tämmöisellä paskalla radioon pääse mutta saapa vanhoja tekeleitä alta pois

 
Viimeksi muokattu:
Steve Vai fanina tämä biisi kyllä paras esimerkki leadien tuplauksesta soittamalla.



Sama Shy Boyssa kun tulee ekaksi Eventiden kanssa ja sitten tuplattuna.


Ja näissä huomaa ne erot selkeästi. Ei ole siis 100 % kohdallaan, mutta about 98 % kohdallaan raidat.

Se on vaan se soundi. Näiden takia itse tykkään välillä tuplata sooloja tai ainakin osia siellä täällä.
 
Oot valmiimpi sitten siellä studiossa mitä enemmän oot itse jaksanut kahlaa asiaa läpi. Ei tarvitse mikään ässä olla kunhan tavoite on edistyä eikä turhaan jättää asiaa pimentoon. Voi säästää aikaa ja vaivaa sille soittamisellekin jos tietää miten soundi löytyy, ja mistä se ei ainakaan löydy.
No, tässä varmaan koulukuntaeroja ja nykyään, kun on kaikenlaisia tubettajayrittäjiä, jotka elää musalla, on varmaan enenevässä määrin tarvis osata myös miksata ja tuottaa (niitä omien videoidensa ääniraitoja).

Mutta siis minä oon päässäni old schoolia siinä mielessä, että jos teen musaa, niin mun tarvii pystyä tuottamaan se materiaali ja pystyä soittamaan se nauhoitustilanteessa riittävän puhtaasti. Studioammattilainen saa siitä kyllä sit fiksun kuuloista, jos minä osaan päälle vähän kuvata, miltä sen pitäs mun päässäni kuulostaa (vaikka jonkun referenssilevyn avulla).

Mihinkään pimentoon äänitysjuttuja ei oo itekään tarkoitus jättää ja voin ihan hyvin soitella tuplaamalla jonkun jutun, jos joku sitä väkisin vaatii. Kyllä siihen näpit riittää, jos matsku on vaan sellaista, minkä ylipäänsä pystyn soittamaan, mutta tää meni tuossa aikaisemmin johonkin ihan kummalliseen, missä ois just yks oikea tapa tehdä ja muu soundaa paskalta, niin en minä semmoista allekirjoita. Ja itellä siis pääpaino puhtaasti soittamisessa. Koko ajan pyörii treenijuttuja musaopistonkin kauttakin, joita tarvii työstää ja toi soittaminen ja mihin siinä vielä tällä iällä pystyy kehittymään ykkösprioriteetti. Enemmän kiinnostaa myös kaikki yhteisöllinen tekeminen, livesoitto yms. kuin hinkata himassa jotain omia biisinraakileita.

Mut tehköön kukin ihan just niin kuin tykkää, kunhan nää keskustelut ei menis siihen jonkun yhden oikean tyylin tuputukseen ja siitä tappeluun, kun pääasia musassa ja soittamisessa on kuitenkin loppuviimein jossain ihan muualla kuin että mikä on one true way nauhoittaa rässikitaroita.
 
Jos miettii, mitä tarvii osata, että saat oikeasti fiksun kuuloista taustanauhaa himassa:

* Osata joku DAW kaikkine toiminnallisuuksineen
* Osata soittaa pikkaisen koskettimia (ja ylipäänsä omistaa jotkut sellaiset)
* Osata ohjelmoida rumpuja
* Osata miksata ja ymmärtää samalla edes perusteet EQ:sta ja millä alueella eri asiat soi

Tonne vois lisätä vielä vaikka ja mitä, esim. basson soiton, jos sitä ei ohjelmoida, mutta pointtina, että tuossa on ihan saatanasti asiaa, mitkä pitäs hanskata, että ne omat taustat alkaa kuulostaan oikeasti hyvältä ja ei ole oikein realismia, että jokainen kitaristi, joka haluaa, huvikseen tai reenin puolesta, itteensä välistä nauhoittaa lähtee noita väkisin opettelemaan. Tähän tuo aikaisempi viittas. Esim. synien soittamiseen ja ohjelmoimiseen, rumpujen ohjelmoimiseen tai miksaukseen vois jokaiseen käyttää vuosia opiskeluun. Noi on kaikki niin laajoja juttuja.

Äkkiä rahaakin satasia jos ei nelinumeroistakin kiinni, kun ostelee tota softa yms. studiosälää, että saa edes nauhoiteltua kunnon vehkeillä ja soundeilla.
 
Jos haluaa tuplata myös midin, kannattaa hankkia Roland SB-55 sekvensseri: Laite kun on niin naimissa SC-55:n kanssa, että lähettää kaikki käskyt & nuotit tuplana, muihin midivehkeisiin kytkettynä. Ja tietysti, pienellä viiveellä. Jopa Rolandin omiin kuten JV-1080. Jos diggaa totaalsien sekavasta kakofoniasta, niin sitten diggaa tosta.... (Onneks maksoi aikoinaan ysäri lama-ajan poistimyyniissä markka-aikaan, sentään vaan muutaman kympin.)
 
Eiköhän kaikki ole sen saman tilanteen edessä olleet, että jos pitää osata niin sitten opetellaan ja aletaan tekemään. Monesti näkee näitä "mutta kun ei jaksa/kiinnosta/viitsi", niin sittenhän se on turha valittaakaan jos on vaikeaa.

Ja ei, ei ole yhtä oikeaa tapaa. Mä vain kerron miten itse teen. Hirveä haloohan syntyi siitäkin kun itsellä lähes aina Marshall JCM800/900/pleksit valmistajasta riippumatta alla olevan kuvan mukaisesti ja sitten kauhea meuhkaus kun
vain jotain captureita käyttänyt :D

1728201237284.png


Tuolla VI-Controlin puolella, kun paljon pyörii porukkaa jotka ihan ammattikamaa tekevät ties minne (leffat, mainokset, trailerit ym ym), on meno vielä raaempaa. Käytännössä tulee olla valmis tuote mikä myydään eteenpäin mennen suoraan käyttöön ja sitten seuraavaan.
Ja se että saat laadukkaan orkkajutun tehtyä, siihen kuluu hitokseen rahaa ja aikaa. Samplekirjastoihin voi mennä useita tuhansia. Nuottien lyöminen softaan on se helpoin juttu ja sitten alkaa CC1/CC7/CC11 säätäminen, mikä aiheuttaa kyllä ennenaikaista hiustenlähtöä :D

Hyvä itsekin osata siinä mielessä että jos sulla on joku luritus minkä myyt jonnekin vaikka 500e hintaan. Käytät sitten ammattilaisia siihen taltiointiin niin voipi helposti käydä niin että maksat siitä enemmän millä saat myytyä.

Vuosia sitten kun käytin Boss GT sarjaa ja silloin oli myös bossgtcentral.com -sivusto niin ne otti jonkun mun silloisen biisin sinne vähän niinkuin showcaseksi parin muun kanssa. Siitähän ei mitään tullut, mutta kun silloisen bändin kanssa tehtiin levyä niin laitoin Rolandin
Suomen edustajille että käytän laitteita ja tehdään levyä + toi showcase, niin sieltä sitten sain jollain parin kympin nimelliseen hintaan just ilmestyneen GT-100:n ja myöhemmin tuuppasivat mulle Rolandin vahvarin kaveriksi keikoille. Eli vaikka oli paska nauhoitus niin johti
moneen asiaan.
 
Jos haluaa tuplata myös midin, kannattaa hankkia Roland SB-55 sekvensseri: Laite kun on niin naimissa SC-55:n kanssa, että lähettää kaikki käskyt & nuotit tuplana, muihin midivehkeisiin kytkettynä. Ja tietysti, pienellä viiveellä. Jopa Rolandin omiin kuten JV-1080. Jos diggaa totaalsien sekavasta kakofoniasta, niin sitten diggaa tosta.... (Onneks maksoi aikoinaan ysäri lama-ajan poistimyyniissä markka-aikaan, sentään vaan muutaman kympin.)

Tuota mä en oikein hiffaa. Hardwaren kanssa ihan jees, mutta softasynien kanssahan sä määrität midikanavat niin että voit synalla soittaessa ohjata ne vaikka kuinka moneen syntikkaan reaaliaikaisesti.
 
Opettelin eilen tuon Toton noin niinku päällisin puolin, niin sama pistää jakoonkin, kun äsken soitin nauhalle taustan päälle. Pitää joskus opetella ne Lukatherin kammen vatkaukset ja noi jotkut taustasoolotkin ja nauhoittaa loppuun, mutta tuossa tuommonen raakile parine enemmän kuuluvine mokineen. En oo pitänyt kitarassakaan nyt kampea edes kiinni, mitä vois vatkata (millä on saanu kyllä tota vasurin vibratoa paljon paremmaksi). Hitokseen hauska biisi soittaa.

Plinistä soundit tuossa hetken ruuvaamalla, niin on jotain vähän sinne päin sopivaa sävyä.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos haluaa tuplata myös midin, kannattaa hankkia Roland SB-55 sekvensseri: Laite kun on niin naimissa SC-55:n kanssa, että lähettää kaikki käskyt & nuotit tuplana, muihin midivehkeisiin kytkettynä. Ja tietysti, pienellä viiveellä. Jopa Rolandin omiin kuten JV-1080. Jos diggaa totaalsien sekavasta kakofoniasta, niin sitten diggaa tosta.... (Onneks maksoi aikoinaan ysäri lama-ajan poistimyyniissä markka-aikaan, sentään vaan muutaman kympin.)
Mäkin toivoisin vähän lisävaloa tästä. Miksi halutaan midimatsku tuplana minnekään? Vai oliko postaus sitä että paska laite?
Mulla oli joskus Rolandin syna joka sattumavaraisesti tuplasi noita nuotteja midikaapelin läpi. Ihan karseeta jumppaa niitä sitten siivota DAWissa.
 
Mäkin toivoisin vähän lisävaloa tästä. Miksi halutaan midimatsku tuplana minnekään? Vai oliko postaus sitä että paska laite?
Mulla oli joskus Rolandin syna joka sattumavaraisesti tuplasi noita nuotteja midikaapelin läpi. Ihan karseeta jumppaa niitä sitten siivota DAWissa.

Varmaan tosiaan hardwareen liittyvää jos on useampia moduuleja tms
 
Tässä kalan mäiskimistä laituriin. Ehkä itsellä vikaa korvissa mutta helvetin hyvä soundi omasta mielestä, miellyttävä soittaa ja tosi responsiivinen.
Koko ajan siis sama soundi, vähän mikkivalitsimella vaihtoehtoja sekä volan käyttöä.



Tästä mitä ketjussa on. Delayssa ducking päällä, mutta vähän liikaa puskee läpi.


1728213074574.png
 
Varmaan tosiaan hardwareen liittyvää jos on useampia moduuleja tms
Vaikka olis 10 kampetta kytketty niin en keksi tupladatalle hyötyä.
Tässä kalan mäiskimistä laituriin. Ehkä itsellä vikaa korvissa mutta helvetin hyvä soundi omasta mielestä, miellyttävä soittaa ja tosi responsiivinen.
Koko ajan siis sama soundi, vähän mikkivalitsimella vaihtoehtoja sekä volan käyttöä.



Tästä mitä ketjussa on. Delayssa ducking päällä, mutta vähän liikaa puskee läpi.


1728213074574.png

Komea soundihan tuossa on. Ei käy tietenkään kaikkeen mutta mitat täyttävä hard/heavy rock soundi. Melko pehmeä plektran kosketus kieliin kuuluu tässä. Itsehän jyystän yleensä turhan kovaa tilanteesta riippumatta. Soitellu vissiin liian paljon ilman styrkkareita :p
 
Vaikka olis 10 kampetta kytketty niin en keksi tupladatalle hyötyä.

Komea soundihan tuossa on. Ei käy tietenkään kaikkeen mutta mitat täyttävä hard/heavy rock soundi. Melko pehmeä plektran kosketus kieliin kuuluu tässä. Itsehän jyystän yleensä turhan kovaa tilanteesta riippumatta. Soitellu vissiin liian paljon ilman styrkkareita :p

Soitan kevyesti ja 2mm plektralla niin pehmeä attack. Siinä cleanimmassa kohdassa keskisormella ylempi kieli.

Ei tuommoinen moderniin metalliin sovi mutta itse kun en muutenkaan amerikan malleista (mesat lähinnä koska saman kuuloisia sielutonta soundia) tykkää vaan brittiä tai kovempaan jyystöön englit.

Usein riittää vain kaapin vaihto
 
Opettelin eilen tuon Toton noin niinku päällisin puolin, niin sama pistää jakoonkin, kun äsken soitin nauhalle taustan päälle. Pitää joskus opetella ne Lukatherin kammen vatkaukset ja noi jotkut taustasoolotkin ja nauhoittaa loppuun, mutta tuossa tuommonen raakile parine enemmän kuuluvine mokineen. En oo pitänyt kitarassakaan nyt kampea edes kiinni, mitä vois vatkata (millä on saanu kyllä tota vasurin vibratoa paljon paremmaksi). Hitokseen hauska biisi soittaa.

Plinistä soundit tuossa hetken ruuvaamalla, niin on jotain vähän sinne päin sopivaa sävyä.


Tykkäsin tästä. En tunne alkuperäistä mutta en keksi ihmeempää kritisoitavaa. Lämmin ja pehmeä pikkumuro. Tuommosta vois kuunnella turusta turenkiin helposti.
Tausta on kyllä melko tunkkanen.
 
Tykkäsin tästä. En tunne alkuperäistä mutta en keksi ihmeempää kritisoitavaa. Lämmin ja pehmeä pikkumuro. Tuommosta vois kuunnella turusta turenkiin helposti.
Tausta on kyllä melko tunkkanen.
Tattis. Tausta joo mikä lie EQ:lla korjattu orkkisbiisistä, missä koitettu häivyttää kitaroita ja lähtee sit laulusta ja kaikestakin muustakin taajuuksia. Noi kuulostaa miltä kuulostaa, mutta ei tarvii kahta päivää väsätä jotain mikä tulee joka tapauksessa soundaan paskemmalta kuin orkkis, jos haluu soitella vaan kitarat.

Pitäs enemmän tsekkailla Totoa ihan noiden Lukatherin komppijuttujen takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 056
Viestejä
4 439 996
Jäsenet
73 441
Uusin jäsen
rupsub

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom