Rupesin nauhoitteleen Def Leppardin Photographiakin huvikseni, mutta tuossa on niin vitusti kitararaitoja, etten tiedä saako tuosta minkään valmistaustan päälle ikinä järkevän kuuloista.. Nuo pitäs minusta saada jotenkin tosi ohkaiseksi jokainen yksittäinen kitararaita, miten kuulostaa olevan levylläkin, ja kattoa miten ne laittaa stereokenttään.
Ja jos ny ite alkais väsään kokonaan, niin vaikka muut soittimet saisin ite sävellyttyäkin narulle, niin tuo Joe Elliottin laulu ei kyllä lähde omasta takaa, että jäis sit instrumentaaliksi
Kahtoo jaksanko säätää, soittaahan tuo ei oo kummoinen.
muoks. ois voinu laittaa demonstraationkin, mutta Ableton kaatuu joka kerta renderöidessä..
Mä en ole koskaan jaksanut bassoa alkaa sen kummemmin säätelemään soundien kannalta. Tunkenut vain jonkun kivan murinan, yleensä just SansAmpin kautta ja siitä sitten D/W säätelylä.
Ostin tosiaan tuon Nembrinin version ja siinä saa nätisti vedettyä gainit, blendit ja kompurat eri taajuusalueille. Vaikuttaa ihan hyvältä nopealla testailulla.
Bassosaundiin on muutamat jipot riippuen musatyylistä. Jos puhutaan Ampeg SVT -tyyppisestä bassosta joka sopii esim rokkiin ja metalliin, niin seuraavilla pääsee jo pitkälle:
- kunnolla kompuraa alarekisteriin (50-200hz) ja säröä ylärekisteriin maun mukaan (400hz - 4khz)
- leikkaa 500 - 800hz alueelta, Sansampissa iso kuoppa 800hz
- korostaa alamiddleä ja ylä bassoja (80-200hz
- 1khz korostus cut through tai leikkaus jos haluu kolinaa vähemmän
- 3khz korostus tekee hyvää saundin kirkkaudelle
- 5khz LPF, tai jopa alemmas 3,5 - 4khz
Helpointa on heittää Sansamp kopioplugari jolla saa noi ihan suoriltaan tehtyä eikä tarvitse kaiutinsimua vaikka olisi erillinen särö edessä.
Jos muilla keinoilla tekee (irtoplugareilla), voi kaappisimu helpottaa muokkaamaan saundin ylläkuvatun mukaiseksi etenkin jos käyttää säröä. Shiftlinen paketti, jossa Ampeg 810 ja Mesa RR215 simut, on laadukas ja ilmainen. Kannattaa ajaa vain osa signaalista simunnläpi ja osa olla ilman. Simut keikkaa tehokkaasti ylärekisteriä eikä yllä kovin alas.
Jos basso on itellä sivuosassa ja helposti haluaa (jopa levytason) saundia niin Neuralin Parallax ja Darkglass plugarit on kovia. Kummallakin pärjää yksinään riippuen haluaako parallel prosessingia vai enemmän perusmeininkiä särön, etuasteen ja kaappisimun muodossa. Parallaxilla haastavaa tehdä vintage-pörinää mut nykymuodin mukaista metallia ja hevimpää rokkia tulee kuin itsestään.
Käytännössä vahvistin ja kaappiplugarit tekee samoja yllä kuvattuja asioita joten en lähtisi sijoittamaan mihinkään Ampegeihin tai vastastiin plugareihin vaan vääntäisin ite tai sitten Neuraleilla. Ja särö tekee bassolle aina hyvää, oli sitten vintagea tai modernia, pitää vain osata säätää se oikein. Bassosaundi rakennetaan aina muiden soittimien saundin mukaan sillä etenkin keskitaajuuksien määrä riippuu paljon kitaroista eli paljonko bassolle on tilaa. High gain kitarat syö kaiken tilan 300-800hz joten niitä turha tuuttailla bassolla. Sit jos on kliiniä ja avaraa niin noilla taajuuksilla saa täytettyä tyhjyyttä.
Mä en ole koskaan jaksanut bassoa alkaa sen kummemmin säätelemään soundien kannalta. Tunkenut vain jonkun kivan murinan, yleensä just SansAmpin kautta ja siitä sitten D/W säätelylä.
Ostin tosiaan tuon Nembrinin version ja siinä saa nätisti vedettyä gainit, blendit ja kompurat eri taajuusalueille. Vaikuttaa ihan hyvältä nopealla testailulla.
No tossahan on vimosen päälle kaikki tarvittava. Ei oo tullut testattua koskaan mutta etulevyn perusteella saa säädettyä ihan miten päin vaan ja kaikkea. Noille taajuusalueille on omat jakosuotimetkin joten varmasti saa vanhaa ja uutta saundia tarvittaessa.
No tossahan on vimosen päälle kaikki tarvittava. Ei oo tullut testattua koskaan mutta etulevyn perusteella saa säädettyä ihan miten päin vaan ja kaikkea. Noille taajuusalueille on omat jakosuotimetkin joten varmasti saa vanhaa ja uutta saundia tarvittaessa.
Tossa pari säkeistöä sitä Photographia. Ei jaksa opetella kaikkea, mitä tuolla loppubiisissä tapahtuu, kun näillä on yleensä tosiaan ihan saatanasti raitoja ja en kyllä rupea ainakaan kieli kerrallaan nauhoitteleen tämmöisiä nopeita hupivetoja Alussa heiluu vähän taimi, kun en tullu viritelleeksi klikkiä tuon taustan kanssa synkkaan, niin piti vähän aavistella tuota alun riffiä.
Mut tätä vanhaa kunnon hyvän tuulen rokkia, joka ei lakkaa itelle koskaan toimimasta.
Toi tausta on lauluilta välillä aika kamala, mutta oli ainoa järkevä standardivireinen, mitä löysin, kun ei jaksa myöskään alkaa viritteleen tohon johonkin E:n ja Eb:n väliin, mistä toi levyversio on soitettu.
Äänitetty nauhalle (E:stä tai Eb:stä) + käännetty varispeediä, kunnes on kuulostanut "oikealta"?. En meinaan jaksa uskoa, että olisivat erikseen virittäneet ton aikakauden synia, sinne E:n ja Eb:n väliin. Livenä meni (Youtube pätkien perusteella) kasarilla ainakin normaalivireestä.
Äänitetty nauhalle (E:stä tai Eb:stä) + käännetty varispeediä, kunnes on kuulostanut "oikealta"?. En meinaan jaksa uskoa, että olisivat erikseen virittäneet ton aikakauden synia, sinne E:n ja Eb:n väliin. Livenä meni (Youtube pätkien perusteella) kasarilla ainakin normaalivireestä.
Enpä tiedä 80-luvun alun studiotekniikasta tai synista.. Onhan noita levyjä, joissa kielisoittimet on viritetty niin, että A on 425hz:kin. Tää joidenkin mielestä "oikea" A
Def Leppardihan on kautta aikain jumpannu minusta aika paljon kaikenlaista studiossa, etten ihmettelis, etteikö ne ois voinu ihan tuossa vireessä nuo soittaakin, mutta mitään tietoa ei ole.
Enpä tiedä 80-luvun alun studiotekniikasta tai synista.. Onhan noita levyjä, joissa kielisoittimet on viritetty niin, että A on 425hz:kin. Tää joidenkin mielestä "oikea" A
Def Leppardihan on kautta aikain jumpannu minusta aika paljon kaikenlaista studiossa, etten ihmettelis, etteikö ne ois voinu ihan tuossa vireessä nuo soittaakin, mutta mitään tietoa ei ole.
Mä kans epäilen että on vaan vedetty sinnepäin vireellä ja sit joutunut synät kikkailee kun huomattu ettei kitarat ja basso ole ihan oikeassa vireessä. Metallican Kill 'Em All on muistaakseni hitusen ylävireessä ja Panteran joku levy semisti alavireessä mutta ei kuitenkaan ihan kohdallaan.
Mä kans epäilen että on vaan vedetty sinnepäin vireellä ja sit joutunut synät kikkailee kun huomattu ettei kitarat ja basso ole ihan oikeassa vireessä. Metallican Kill 'Em All on muistaakseni hitusen ylävireessä ja Panteran joku levy semisti alavireessä mutta ei kuitenkaan ihan kohdallaan.
Pantera on nauhoittanut just tuolla A 425hz vireellä ainakin.
En ite usko tuollaiseen, että ois vedetty "sinne päin" vireellä, vaan eiköhän tuo ole ollut ihan tarkoituksellinen ratkaisu. Koska bändillä on tosiaan pitkä historia kaikenlaisesta studiohienostelusta. Olkoonkin, että vähän jo autismia ehkä sellainen, jos neljäsosasävelaskel jostain standardivireestä kuulostaa paljonkin paremmalta kuin siitä ympäriltä
Kai tuon google kertois, miks noin oli tehty, mutta ei jaksa nyt ruveta kahlaan, kun tarvii tehdä töitä.
Pantera on nauhoittanut just tuolla A 425hz vireellä ainakin.
En ite usko tuollaiseen, että ois vedetty "sinne päin" vireellä, vaan eiköhän tuo ole ollut ihan tarkoituksellinen ratkaisu. Koska bändillä on tosiaan pitkä historia kaikenlaisesta studiohienostelusta. Olkoonkin, että vähän jo autismia ehkä sellainen, jos neljäsosasävelaskel jostain standardivireestä kuulostaa paljonkin paremmalta kuin siitä ympäriltä
Kai tuon google kertois, miks noin oli tehty, mutta ei jaksa nyt ruveta kahlaan, kun tarvii tehdä töitä.
Joskushan tuohon aikaan noita biisejä nopeutettiin aavistuksen verran jälkituotannossa, syystä tai toisesta. Ja siinä samalla muuttui sitten vire. Esim. Metallican kakkosalbumilla on saatettu tehdä näin, tosin mitään varmaa tietoa tuostakaan ei ole liikkeellä. Silläkin levyllä kuitenkin on useampi biisi jotka ei ole A=440Hz vireessä.
Joskushan tuohon aikaan noita biisejä nopeutettiin aavistuksen verran jälkituotannossa, syystä tai toisesta. Ja siinä samalla muuttui sitten vire. Esim. Metallican kakkosalbumilla on saatettu tehdä näin, tosin mitään varmaa tietoa tuostakaan ei ole liikkeellä. Silläkin levyllä kuitenkin on useampi biisi jotka ei ole A=440Hz vireessä.
Tämmösen selityksen löysin itsekin. Mutta ihmetyttää sitten miksi siinä on päädytty virittämään koko biisi, eikä sen sijaan sitä äänitettyä kelloa alaspäin Olisko sitten just se että kellonlyöntien tempo olis sitten muuttunut, mutta niinhän se varmaan muuttui bändilläkin kun sitä viritettiin ylöspäin.
Tämmösen selityksen löysin itsekin. Mutta ihmetyttää sitten miksi siinä on päädytty virittämään koko biisi, eikä sen sijaan sitä äänitettyä kelloa alaspäin Olisko sitten just se että kellonlyöntien tempo olis sitten muuttunut, mutta niinhän se varmaan muuttui bändilläkin kun sitä viritettiin ylöspäin.
Noi jälkikäteen tehdyt nopeusmuutokset kuulostaa järkeviltä syiltä viremuutoksiin. Kasarin alussa ovat voineet tulla vahingossakin kun kyse ei mistään ison rahan hommista. Pantera tais olla ysäriä niin ei ehkä vahinko ole uskottava selitys. Toisaalta 1/4 sävelaskeleen viremuutoksetkin vähän erikoiset saundimielessä. Onhan noissa levytyssessioissa paljon vaiheita ja kaikkea sattuakin eikä välttämättä käytetty viritysmittareita vaan esim pianosta otettu ääni vähän sinnepäin.
Voipi olla että kun biisi on purkissa, huomataan että toimisi hitusen hitaampana tai nopeampana ja helpompi oli ruuvata nauhan nopeutta kuin vetää biisi uusiksi purkkiin. Tai sitten vain nauha
venyy käytössä kuin vanhan prostituoidun värkki.
Maidenin Somewhere In Time on taas hitusen ylävireessä. Esim. The Loneliness of The Long Distance Runnerin introa kun soittaa synalla, niin mod wheeliä saa nostaa 64 -asennosta 66:een että
on nuotissa. Kuten myös 7th Son levy.
Def Leppard released their classic third studio album Pyromania 34 years ago on this day in 1983.
www.deflepparduk.com
A considerable chunk of the album itself, they soon discovered, was also out of tune. Unlike High 'n' Dry, where Sav's bass was the last instrument to be recorded, it was the first to be cut on Pyromania. That posed a unique problem. Wherever Sav's playing wavered in pitch, the guitars laid on top had to be retuned to match him. If Sav went sharp, every one of the guitars on top went with him. Not surprisingly, when it was time for Leppard to put down the backing vocals, they discovered to their horror, that the guitars were a little out of tune. It was too late to redo them all, so they were put through a harmoniser (an electronic device that approximates a choral effect) to cover the bum notes.
Ketään ei kiinnosta kuitenkaan, kun ei ole radiolaatua ja bassokin nauhoitettu väärin laitetuilla kielillä, kitarat kuulostaa kalan läiskimiseltä laituria päin jne
Näitä ollaan nyt tehty kesän lopusta 11 biisiä ja hyvin saanut vapaa-ajan kulumaan näiden kanssa. Onneksi nyt jäin lomille ja hetkeksi työttömäksi niin saa levyn
ulos tän kuun aikana.
Wanhoja biisejä suurin osa jotka jääneet pöytälaatikkoon ja saa näin alta pois. Tämäkin varmaan 15v vanha, jota hieman muuteltu matkan varrella.
Tämmöinen viritelmä Studio Onessa on tuo just julkaistu veisu:
Ja siinä käytössä ollut plugarilista
Augmented VOICES
B-3 V2
Comp DIODE-609 (4)
Comp DIODE-609 (5)
Comp DIODE-609 (6)
Comp DIODE-609 (7)
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
EZdrummer 3
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Flanger
Groove Delay
H3000 Factory Mk II
H3000 Factory Mk II 2
Jup-8 V3
Kontakt
Little Plate
Little Plate 2
Little Plate 2
Little Plate 2
Melodyne
Melodyne
Melodyne
Melodyne
MicroPitch
MicroPitch 2
MicroPitch 3
MicroPitch 6
MicroPitch 7
MicroPitch 8
MiniFreak V
MiniFreak V 2
NA Black
NA Delay3000
NA Delay3000
NA Delay3000
NA Delay3000
NA Mp1 Pro
NA Mp1 Pro 2
NA Mp1 Pro 3
NA Mp1 Pro 4
NA Mp1 Pro 5
NA Mp1 Pro 6
NA Mp1 Pro 7
NA Wah
OP-Xa V
Prophet-VS V
Quadravox
Quadravox 2
Quadravox 3
Quadravox 4
RedlightDist
RedlightDist
Rev LX-24
Rev LX-24 (4)
Rev LX-24 (5)
SP2016 Reverb
SP2016 Reverb
SP2016 Reverb
SSL Native Bus Compressor 2
TH-U
TH-U 2
TH-U 3
TH-U 4
TH-U 5
TH-U 6
TH-U 7
TH-U 8
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 Fame Studio Reverb
TR5 Sunset Sound Studio Reverb
TriceraChorus
TriceraChorus 2
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
Täytyypä myöntää melkoinen ero, sun StudioOne-ympäristön ja oman Reaperin väliltä :-D. Pöytälaatikkoon menevissä tekeleissä ei plugareita ole kuin kompura +eq per raita, masterilla limitteri ja jokin tilaefekti, EZ-rumpali ja parit vahvistinmallinnukset. Lauluun vielä parit plugarit päälle, siinäpä ne.
Ehkäpä siksi ne (omat) kuulostavatkin vaatimattomilta tuotannoilta?
Veikkaisin, että tekemiset kiinnostaa useimpia. Ne yli menevät haukkumis- ja lyttäämisripulit ei varmaan niinkään.
Ja vastaanotto voi varmaan vähän vaihdella, jos tuo juttunsa esille niin, että muut nauhoittelee vaan väsyneitä covereita, kun ei muuhun pysty ja ite tekee hienoa, originaalia musaa ja tietää nauhoittamisesta kaiken. Jälkimmäisessä tapauksessa tuppaa odottamaan vähän enemmän näyttöjä kuin kaverilta, joka tuo juttujaan näytille, että tällaista tuli tehtyä ja tältä kuulostaa, eikä lyttää muita.
Täytyypä myöntää melkoinen ero, sun StudioOne-ympäristön ja oman Reaperin väliltä :-D. Pöytälaatikkoon menevissä tekeleissä ei plugareita ole kuin kompura +eq per raita, masterilla limitteri ja jokin tilaefekti, EZ-rumpali ja parit vahvistinmallinnukset. Lauluun vielä parit plugarit päälle, siinäpä ne.
Ehkäpä siksi ne (omat) kuulostavatkin vaatimattomilta tuotannoilta?
Kai sitä pärjäisi vähemmälläkin mutta tää vain ollut oma tapa eikä paljo ole optimoitu kun tehot riittää hyvin tuollaiseenkin reaaliaikaisesti ilman bounceja tm
En kyllä tietääkseni ole sanonut tietäväni nauhoittamisesta kaikkea. Itse teen omalla tavallani ja jaan omia mielipiteitäni perustuen omaan kokemukseen tekemisteni kannalta. Itsekin joskus äänitysjuttujen alkuvaiheessa koitin oikoa mahdollisimman paljon kuten esim. niitä komppikitaroiden copy/pastea sekä stereoraitojen tekoa niin että nauhoitti kaksi kanavaa kerrallaan hieman eri soundeilla ja viiveellä ym. Sitten tajusi että pienellä vaivannäöllä saa yksinkertaisesti ja helpommin parempaa. Sama juttu kuin soittotekniikkojen kanssa, eli jos jossain kohdassa tulisi olla pickattu jotain juttuja niin vaikka kuinka on helpompi vedellä legatolla, niin vaikka se on ns. sama niin kuitenkin kannattaa nähdä vaivaa kuin oikoa.
Coverien soittaminen ja tekeminen on ihan hauskaa. Ei siinä mitään, itsekin niitä teen. Mutta onhan se vähän niinkuin piirtämisen harrastaminen ja piirtää ainoastaan muiden tekemiä kuvia. Tai piirtää läpi. Tai ottaa valmiin kuvan ja itse siihen vähän värittelee päälle. Mä nyt vain olen sitä mieltä, että oli taiteenlaji mitä tahansa niin itse luominen on se juttu siinä ja siihen koitan vain kannustaa. Itse kaikenlaisia covereita tehdessäni pyrin tekemään niistä mahdollisimman itseni kaltaisia, eli miten itse olisin tehnyt. Tai sitten pitää mennä omien taitojen sallimissa rajoissa jos ei vain ota mennäkseen alkuperäinen. Mitä vähemmän ns. tukijuttuja, niin sen parempi ja antaa varsinkin itselle täysin rehellisen kuvan tekemisistään. Edelleen vaikka sinne piirtämiseen, niin vapaalla kädellä ympyrän piirtämisen oppii vain piirtämällä niitä ympyröitä tyhjälle paperille. Vaatii useita satoja toistoja. Alkuun tottakai vaikka piirtää läpi, sitten vain tukiviivojen kanssa ja lopuksi ilman niitäkään. Jos jää ekoihin vaiheisiin jumitamaan niin siinä sitten ollaan.
Itsellä nämä projektit ja biisit menee ihan perinteisen projektimallin mukaisesti. Eli alkuun tulee idea minkä sitten tekee raakileena jonnekin. Sitten alkaa se säätäminen ja tasaisin väliajoin tulee se fiilis että tästä tule yhtään mitään ja tekisi mieli deletoida koko roska ja hypätä takaisin johonkin helppoon/kivaan. Sitten hiljalleen tulee niitä hetkiä että hommat loksahtaa ja taas edetään kunnes tulee taas se hetki että deletoidaan. Paljon menee uusiksi, paljon joutuu luovimaan ja keksimään ratkaisuja, jotain riffiä saa hinkata tunnin verran että menee kohdalleen jne. Jossain vaiheessa se kaaos alkaa kääntyä vaakakupissa sinne paremmalle puolelle omiin korviin.
Ehkä välillää haukkaa vähän turhan isoja paloja, kun yleensä biisiä tehdessä sekä äänitys, säveltäminen ja miksaus kulkee koko ajan matkassa mukana, eli ei ole aloittaessa välillä selkeää kuvaa siitä mitä tästä tulee. Ja vielä kun on se levyllinen biisejä kerralla työn alla. Tässäkin projektissa muutama kerta tehnyt mieli heittää hanskat naulaan, mutta loppu häämöttää jo niin pääsee sitten sen jälkeen seuraavien juttujen kimppuun.
Mielipiteeni on mielipiteeni. Jaksa mitään nöyristellä vaan laitan oman näkökantani pohjautuen omiin tekemisiini. Paljon on mitä teen ei-kaikkien-oppien-mukaan, mutta jos homma toimii, niin se riittää mulle kunhan itse on tyytyväinen. Toki voi aina olla yhtä mieltä ja taputella selkään mutta viekö se mihinkään? Ei.
Minäkin kannustan omien tekoon, mutta ihmiset niin erilaisia. Minä en kerrassaan jaksa kovereita tehdä. Yritän välillä, mutta jää vaan kesken ja siirryn omiin juttuihin. Toki omien parissa hyvä olla, kun niin paljon tulee materiaalia. Synapoppia kavereille sävellettynä/minun osiot valmiina noin 15 kappaletta. Metallibiisejäni myös aloitellut demoilemaan. Elektro ambient -materiaalia myös teossa.
Jep, jatketaan samalla linjalla eli omien tekeminen kannattaa kyllä minunkin mielestä.
Ymmärrän toisaalta sen, että keskittymällä yhteen asiaan eli ketjun aihe huomioiden kitaran soittoon, voipi saada paremman lopputuloksen siinä hommassa kuin säheltämällä kaikkea muutakin siinä sivussa itse, mutta se itsestä on vaan kivaa, kun saa tehdä asioita monipuolisesti. Ja nuo studiohommat nyt vaan kiinnostaa hyvinkin paljon. Mikä parasta niin nykyisellään ne on aikalailla kaikille mahdollisia, kun joko ilmaisia tai lähes ilmaisia vaihtoehtoja löytyy softapuolelta melkeen joka osa-alueelle. Toki tietokone ja interface pitää olla.
Itse olen myös huomannut soittamisen suhteen sen, että en ole eikä minusta myöskään tule niin hyvää kitarista kuin haluaisin vaikka miten hinkkaisin joten soittamisen lisäksi on helppo keskittyä muuhunkin, kun ei siitä enää jaksa stressata.
Joo ei mitään kovereita, tein itse ja säästin. Black skullista "kokoversio", work in progress, moni asia persiillään joo. Jotain ihme helinää tuli exportatessa waviksi, katellaan koska korjais. Vähän yritin pappatechin ohjeita noudattaa ja jonkin verran paneroin noita trackeja, en sen kummempaa.
Joo ei mitään kovereita, tein itse ja säästin. Black skullista "kokoversio", work in progress, moni asia persiillään joo. Jotain ihme helinää tuli exportatessa waviksi, katellaan koska korjais. Vähän yritin pappatechin ohjeita noudattaa ja jonkin verran paneroin noita trackeja, en sen kummempaa.
Toi 3:00 kohdassa tuleva pätkä oli potentiaalinen juttu mun mielestä.
Itse en nyt siihen alkuperäiseen huomannut muuta eroa introssa kuin että se oli kovempaa, varmaan juuri johtuen siitä saman levittämisestä laitoihin. Transientit kun on samat, niin ei siitä järkevää saa aikaan.
Soundi oli kyllä aika karsea. Tulee mieleen joku 90 luvun Zoom ja siitä joku Metal Dist presetti. Vähemmän säröä, bassoa vähemmälle, middleä enemmän ja leikkuuta yläpäästä. Joku boosti voisi toimia.
Tuollaisenaan aika uuvuttavaa kuunnella, kun sen verran mössöä.
Millä nää kitarat on soitettu?
Vireongelmaa (intonaatio) jonka huomaa juuri tuolla 3:00 kohdassa eniten.
Koita parhaan mukaan panostaa myös siihen, kun pätkissä nauhoittelee että sitä ei huomaa niin pistävästi että nyt alkaa uusi otto.
Joo, allekirjoitan kaiken Ad_Astran kritiikin. Kitarakin unohtui virittää tuolle loppupätkälle. Kitarat on soitettu kitaralla (hehheh). Harley Bentonilla, mallia en muista. ToneLibistä kaikkein säröisimmät presetit kehiin ja menoksi. Yritän varmaan soittaa uudestaan koko paskan ja vähän muokkailla muutenkin, nyt piti vaan saada jotain ulos. Pitäs vaan jaksaa myös edes nuo perustuunaukset tuohon soundipuoleen opetella tekemään. Ableton live 11 Litellä värkkäilen.
Täällä alkaa aivometalli olla loppusuoralla. Ensi viikolla lykätään levy ulos, onneksi, kun jaksa enää hetkeäkään noita hinkata. Olisi tän saanut nopeamminkin valmiiksi vaikka tässä nyt jo heinäkuun lopusta asti tehty.
Kuitenkin vähän tullut lusmuiltua, pidettyä useankin päivän taukoja, tehden muuta musaa ja vielä se työ + perhe-elämän arki samaan syssyyn. Onneksi nyt pistin viikko sitten pillit pussiin vanhassa duunissa ja vasta
kuun vaihteessa hyppään seuraavaan, niin onpa aikaa tehdä mitä huvittaa työttömänä loisiessa
Aika iso projekti ollut kun kuitenkin 11 kpl 4-6min biisejä ja raitoja ihan riittämiin. Ehkä vähän iso pala ollut itselle näin niinkuin kokonaisuutena, mutta onpahan tullut opittua todella paljon ja varmaan parempaan
suuntaan koko ajan. Nämä menneet samalla perustemplatella, mutta mitä uutta musaa tässä tehdään myös koko ajan, niin parannuksia on tehty. Koskien lähinnä rumpuja ja eritoten snarea. Vanhoja biisejä olleet
mutta todella paljon muuttunut matkan varrella. Oisko kolmeen biisiin jotkin sanat olleet jollain muulla teemalla olemassa.
Mennyt lähinnä niin että perusäänite kasaan, konebassojen kanssa. Sitten mietittiin lyriikat. Luottolaulaja (DreamTonicsin Solaria) sitten mukisematta veti laulut. Sitten taas sävelletään ja uudelleen nauhoitus ja
toistoa kunnes toimi. Sitten oikea laulaja veti oman osuutensa. Samoihin aikoihin synaa/efektiä/ties mitä mukaan. Koko ajan nauhoitetaan/sävelletään/miksataan samaan aikaan. Oman mausteensa toi orkestraatiojutut,
jotka tein erikseen Doricossa EastWest Hollywood Orchestralla ja sieltä nappasi sitten raidat ulos DAWiin ja välillä sai hyppiä näiden välillä jatkuvasti. Viimeisenä nauhoittelin bassot.
Yksi biisi varsinkin on ollut niin helvetillinen projekti, että tukka harventunut/harmaantunut entisestään. Kaiken kukkuraksi vierailevan naislaulajan raidat kun tuli, niin tämä oli mennyt vaihtamaan mikkiä, mikä nappasi
jonkun sikaärsyttävän huonesoundin, jonka kanssa tapellut ja koittanut puukottaa kaikella mahdollisella. Ihan hyvä siitä tuli, kun tärkeintä kuitenkin että helkkarin hyvin laulettu.
Mielenkiintoista ollut kyllä kaikin puolin. Saas nähdä kelpaako kellekään
Itsehän pidän Nembrinin tuotteista. About kaikki mitä oon tännekin jakanut viime aikoina sisältää leadeissa Nembriniltä joko ADA MP1 tai JMP1 ja niiden Delay3000 ja ilmainen wah.
Varsin näppärä A. Cooper Suomi koveri. Tekstikin sopii nykyiseen aikaan ja tulevaan marraskuuhun Tästähän ei muuta nipottamista ole kuin laulu jossain kohdin pitäisi olla inan parempaa. Toisaalta protestilauluissa se ei ole ihan just niin tarkkaa.
Edit: Vahinko typo joka pisti sanan vähän Savolaiseksi poistettu.
Varsin näppärä A. Cooper Suomi koveri. Tekstikin sopii nykyiseen aikaan ja tulevaan marraskuuhun Tästähän ei muuta nipottamista ole kuin laulu jossain kohdin pitäisi olla inan parempaa. Toisaalta protestilauluissa se ei ole ihan just niin tarkkaa.
Edit: Vahinko typo joka pisti sanan vähän Savolaiseksi poistettu.
Toimintatapamme on selkeä, mieluummin nopeasti ja vähän sinne päin kuin hitaasti ja laadukkaasti. Laitetaan noottia eteenpäin tuolle laulajalle, että skarppaa vähän tai saa fudut,
Onko Strings.fi tms ok/luotettava paikka tilata kieiiä? Ei viitsisi Thomannilta pikkusälää tilata/tulee suhteessa kalliit postit. Pitäisi muutamat 009 ja 010 Slinkyt tilata vaihteeksi.
Onko Strings.fi tms ok/luotettava paikka tilata kieiiä? Ei viitsisi Thomannilta pikkusälää tilata/tulee suhteessa kalliit postit. Pitäisi muutamat 009 ja 010 Slinkyt tilata vaihteeksi.
Onko Strings.fi tms ok/luotettava paikka tilata kieiiä? Ei viitsisi Thomannilta pikkusälää tilata/tulee suhteessa kalliit postit. Pitäisi muutamat 009 ja 010 Slinkyt tilata vaihteeksi.
Onko Strings.fi tms ok/luotettava paikka tilata kieiiä? Ei viitsisi Thomannilta pikkusälää tilata/tulee suhteessa kalliit postit. Pitäisi muutamat 009 ja 010 Slinkyt tilata vaihteeksi.
Erittäin hyvä paikka ja loistava asiakaspalvelu. Kaksi kertaa sattunut viallinen D'Addarion kieli ja molemmilla kerroilla sain uuden kielen tilalle sähköpostilla reklamoimalla. Kerran tilasin vääriä kieliä ja nekin ottivat mukisematta vastaan. Heillä on muutenkin paras D'Addarion irtokielivalikoima bassolle, joka helpottaa eri vireissä kustomoimaan kielisetin niin että saundi ja kireus omaan makuun sopivat. Esim drop C vireeseen pitää minun makuun laittaa kustom setti että toimii kunnolla jolloin joudun tilaamaan 4:n kielen paketin pelkistä irtokielistä koostuvana. Drop A vire 5 kieliselle tarvitsee 160 tapered kielen jotta soi kunnolla ja säilyttää harmoonisen soinnin, ja tuo on ainoa paikka mistä olen noita löytänyt. Thomannillakin on vain se tavallinen 160 jolla ei kyllä tee mitään tuossa paksuudessa skaalalla 34".
Itse aikoinaan tilasin Levytukusta, kun silloin tuli kaikki ilman postikuluja. Tiedä onko enää näin. Tuskin.
Kielten vaihtoväli kuitenkin mulla niin harva että riittää kun parin vuoden välein kömpii F-musaan ja ostaa semmoisen 10 setin paketin. Niillä pärjää pitkälle.
Meni sitten uudet kieletkin tilaukseen thomanilta, kun tilasin kaikkea muutakin paskaa samalla joten tuli kuitenkin säästöä yms. vähävaraisena kuitenkin täytyy olla tarkka markka, enkä useaan vuoteen ollutkaan tilannnut T:stä mitään.
Tosin tuolla strings:ssä sitten tulevaisuutta ajatellen muutamia artikkeleita joita ei T:ssäkään suoraan ole, eli jos tulee tarvetta niin pitää pitää korvan takana.