Kitaran soittaminen

Rupesin nauhoitteleen Def Leppardin Photographiakin huvikseni, mutta tuossa on niin vitusti kitararaitoja, etten tiedä saako tuosta minkään valmistaustan päälle ikinä järkevän kuuloista.. Nuo pitäs minusta saada jotenkin tosi ohkaiseksi jokainen yksittäinen kitararaita, miten kuulostaa olevan levylläkin, ja kattoa miten ne laittaa stereokenttään.

Ja jos ny ite alkais väsään kokonaan, niin vaikka muut soittimet saisin ite sävellyttyäkin narulle, niin tuo Joe Elliottin laulu ei kyllä lähde omasta takaa, että jäis sit instrumentaaliksi :D

Kahtoo jaksanko säätää, soittaahan tuo ei oo kummoinen.

muoks. ois voinu laittaa demonstraationkin, mutta Ableton kaatuu joka kerta renderöidessä..
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole koskaan jaksanut bassoa alkaa sen kummemmin säätelemään soundien kannalta. Tunkenut vain jonkun kivan murinan, yleensä just SansAmpin kautta ja siitä sitten D/W säätelylä.

Ostin tosiaan tuon Nembrinin version ja siinä saa nätisti vedettyä gainit, blendit ja kompurat eri taajuusalueille. Vaikuttaa ihan hyvältä nopealla testailulla.

1728748919036.png
 
Viimeksi muokattu:
Bassosaundiin on muutamat jipot riippuen musatyylistä. Jos puhutaan Ampeg SVT -tyyppisestä bassosta joka sopii esim rokkiin ja metalliin, niin seuraavilla pääsee jo pitkälle:

- kunnolla kompuraa alarekisteriin (50-200hz) ja säröä ylärekisteriin maun mukaan (400hz - 4khz)
- leikkaa 500 - 800hz alueelta, Sansampissa iso kuoppa 800hz
- korostaa alamiddleä ja ylä bassoja (80-200hz
- 1khz korostus cut through tai leikkaus jos haluu kolinaa vähemmän
- 3khz korostus tekee hyvää saundin kirkkaudelle
- 5khz LPF, tai jopa alemmas 3,5 - 4khz

Helpointa on heittää Sansamp kopioplugari jolla saa noi ihan suoriltaan tehtyä eikä tarvitse kaiutinsimua vaikka olisi erillinen särö edessä.

Jos muilla keinoilla tekee (irtoplugareilla), voi kaappisimu helpottaa muokkaamaan saundin ylläkuvatun mukaiseksi etenkin jos käyttää säröä. Shiftlinen paketti, jossa Ampeg 810 ja Mesa RR215 simut, on laadukas ja ilmainen. Kannattaa ajaa vain osa signaalista simunnläpi ja osa olla ilman. Simut keikkaa tehokkaasti ylärekisteriä eikä yllä kovin alas.

Jos basso on itellä sivuosassa ja helposti haluaa (jopa levytason) saundia niin Neuralin Parallax ja Darkglass plugarit on kovia. Kummallakin pärjää yksinään riippuen haluaako parallel prosessingia vai enemmän perusmeininkiä särön, etuasteen ja kaappisimun muodossa. Parallaxilla haastavaa tehdä vintage-pörinää mut nykymuodin mukaista metallia ja hevimpää rokkia tulee kuin itsestään.

Käytännössä vahvistin ja kaappiplugarit tekee samoja yllä kuvattuja asioita joten en lähtisi sijoittamaan mihinkään Ampegeihin tai vastastiin plugareihin vaan vääntäisin ite tai sitten Neuraleilla. Ja särö tekee bassolle aina hyvää, oli sitten vintagea tai modernia, pitää vain osata säätää se oikein. Bassosaundi rakennetaan aina muiden soittimien saundin mukaan sillä etenkin keskitaajuuksien määrä riippuu paljon kitaroista eli paljonko bassolle on tilaa. High gain kitarat syö kaiken tilan 300-800hz joten niitä turha tuuttailla bassolla. Sit jos on kliiniä ja avaraa niin noilla taajuuksilla saa täytettyä tyhjyyttä.
Aamen. Hyvät vinkit. Lisäisin vielä että sitä säröä ei kannata sinne alapäähän järjestää. Syö tanakkuutta ja iskua.
 
Mä en ole koskaan jaksanut bassoa alkaa sen kummemmin säätelemään soundien kannalta. Tunkenut vain jonkun kivan murinan, yleensä just SansAmpin kautta ja siitä sitten D/W säätelylä.

Ostin tosiaan tuon Nembrinin version ja siinä saa nätisti vedettyä gainit, blendit ja kompurat eri taajuusalueille. Vaikuttaa ihan hyvältä nopealla testailulla.

1728748919036.png
No tossahan on vimosen päälle kaikki tarvittava. Ei oo tullut testattua koskaan mutta etulevyn perusteella saa säädettyä ihan miten päin vaan ja kaikkea. Noille taajuusalueille on omat jakosuotimetkin joten varmasti saa vanhaa ja uutta saundia tarvittaessa.
 
No tossahan on vimosen päälle kaikki tarvittava. Ei oo tullut testattua koskaan mutta etulevyn perusteella saa säädettyä ihan miten päin vaan ja kaikkea. Noille taajuusalueille on omat jakosuotimetkin joten varmasti saa vanhaa ja uutta saundia tarvittaessa.

Juu. Toisessa näkymässä on sitten kaapit, ir, mikit, tila, noise gate ja joku filtteri vielä.
 
Tossa pari säkeistöä sitä Photographia. Ei jaksa opetella kaikkea, mitä tuolla loppubiisissä tapahtuu, kun näillä on yleensä tosiaan ihan saatanasti raitoja ja en kyllä rupea ainakaan kieli kerrallaan nauhoitteleen tämmöisiä nopeita hupivetoja :D Alussa heiluu vähän taimi, kun en tullu viritelleeksi klikkiä tuon taustan kanssa synkkaan, niin piti vähän aavistella tuota alun riffiä.



Mut tätä vanhaa kunnon hyvän tuulen rokkia, joka ei lakkaa itelle koskaan toimimasta.

Toi tausta on lauluilta välillä aika kamala, mutta oli ainoa järkevä standardivireinen, mitä löysin, kun ei jaksa myöskään alkaa viritteleen tohon johonkin E:n ja Eb:n väliin, mistä toi levyversio on soitettu.
 
mistä toi levyversio on soitettu
Äänitetty nauhalle (E:stä tai Eb:stä) + käännetty varispeediä, kunnes on kuulostanut "oikealta"?. En meinaan jaksa uskoa, että olisivat erikseen virittäneet ton aikakauden synia, sinne E:n ja Eb:n väliin. Livenä meni (Youtube pätkien perusteella) kasarilla ainakin normaalivireestä.
 
Äänitetty nauhalle (E:stä tai Eb:stä) + käännetty varispeediä, kunnes on kuulostanut "oikealta"?. En meinaan jaksa uskoa, että olisivat erikseen virittäneet ton aikakauden synia, sinne E:n ja Eb:n väliin. Livenä meni (Youtube pätkien perusteella) kasarilla ainakin normaalivireestä.
Enpä tiedä 80-luvun alun studiotekniikasta tai synista.. Onhan noita levyjä, joissa kielisoittimet on viritetty niin, että A on 425hz:kin. Tää joidenkin mielestä "oikea" A :D

Def Leppardihan on kautta aikain jumpannu minusta aika paljon kaikenlaista studiossa, etten ihmettelis, etteikö ne ois voinu ihan tuossa vireessä nuo soittaakin, mutta mitään tietoa ei ole.
 
Enpä tiedä 80-luvun alun studiotekniikasta tai synista.. Onhan noita levyjä, joissa kielisoittimet on viritetty niin, että A on 425hz:kin. Tää joidenkin mielestä "oikea" A :D

Def Leppardihan on kautta aikain jumpannu minusta aika paljon kaikenlaista studiossa, etten ihmettelis, etteikö ne ois voinu ihan tuossa vireessä nuo soittaakin, mutta mitään tietoa ei ole.
Mä kans epäilen että on vaan vedetty sinnepäin vireellä ja sit joutunut synät kikkailee kun huomattu ettei kitarat ja basso ole ihan oikeassa vireessä. Metallican Kill 'Em All on muistaakseni hitusen ylävireessä ja Panteran joku levy semisti alavireessä mutta ei kuitenkaan ihan kohdallaan.
 
Mä kans epäilen että on vaan vedetty sinnepäin vireellä ja sit joutunut synät kikkailee kun huomattu ettei kitarat ja basso ole ihan oikeassa vireessä. Metallican Kill 'Em All on muistaakseni hitusen ylävireessä ja Panteran joku levy semisti alavireessä mutta ei kuitenkaan ihan kohdallaan.
Pantera on nauhoittanut just tuolla A 425hz vireellä ainakin.

En ite usko tuollaiseen, että ois vedetty "sinne päin" vireellä, vaan eiköhän tuo ole ollut ihan tarkoituksellinen ratkaisu. Koska bändillä on tosiaan pitkä historia kaikenlaisesta studiohienostelusta. Olkoonkin, että vähän jo autismia ehkä sellainen, jos neljäsosasävelaskel jostain standardivireestä kuulostaa paljonkin paremmalta kuin siitä ympäriltä :D

Kai tuon google kertois, miks noin oli tehty, mutta ei jaksa nyt ruveta kahlaan, kun tarvii tehdä töitä.
 
Pantera on nauhoittanut just tuolla A 425hz vireellä ainakin.

En ite usko tuollaiseen, että ois vedetty "sinne päin" vireellä, vaan eiköhän tuo ole ollut ihan tarkoituksellinen ratkaisu. Koska bändillä on tosiaan pitkä historia kaikenlaisesta studiohienostelusta. Olkoonkin, että vähän jo autismia ehkä sellainen, jos neljäsosasävelaskel jostain standardivireestä kuulostaa paljonkin paremmalta kuin siitä ympäriltä :D

Kai tuon google kertois, miks noin oli tehty, mutta ei jaksa nyt ruveta kahlaan, kun tarvii tehdä töitä.
Joskushan tuohon aikaan noita biisejä nopeutettiin aavistuksen verran jälkituotannossa, syystä tai toisesta. Ja siinä samalla muuttui sitten vire. Esim. Metallican kakkosalbumilla on saatettu tehdä näin, tosin mitään varmaa tietoa tuostakaan ei ole liikkeellä. Silläkin levyllä kuitenkin on useampi biisi jotka ei ole A=440Hz vireessä.
 
Joskushan tuohon aikaan noita biisejä nopeutettiin aavistuksen verran jälkituotannossa, syystä tai toisesta. Ja siinä samalla muuttui sitten vire. Esim. Metallican kakkosalbumilla on saatettu tehdä näin, tosin mitään varmaa tietoa tuostakaan ei ole liikkeellä. Silläkin levyllä kuitenkin on useampi biisi jotka ei ole A=440Hz vireessä.

For Whom The Bell Tolls tais olla viritetty sen kellon mukaan. Tai siis valmis biisi venytetty sen kellon vireeseen. Näin jostain jäänyt päähän.
 
For Whom The Bell Tolls tais olla viritetty sen kellon mukaan. Tai siis valmis biisi venytetty sen kellon vireeseen. Näin jostain jäänyt päähän.
Tämmösen selityksen löysin itsekin. Mutta ihmetyttää sitten miksi siinä on päädytty virittämään koko biisi, eikä sen sijaan sitä äänitettyä kelloa alaspäin :D Olisko sitten just se että kellonlyöntien tempo olis sitten muuttunut, mutta niinhän se varmaan muuttui bändilläkin kun sitä viritettiin ylöspäin.
 
Tämmösen selityksen löysin itsekin. Mutta ihmetyttää sitten miksi siinä on päädytty virittämään koko biisi, eikä sen sijaan sitä äänitettyä kelloa alaspäin :D Olisko sitten just se että kellonlyöntien tempo olis sitten muuttunut, mutta niinhän se varmaan muuttui bändilläkin kun sitä viritettiin ylöspäin.

Varmaan nää on kokkelipäissä keksittyjä hyviä ideoita 🙄
 
Noi jälkikäteen tehdyt nopeusmuutokset kuulostaa järkeviltä syiltä viremuutoksiin. Kasarin alussa ovat voineet tulla vahingossakin kun kyse ei mistään ison rahan hommista. Pantera tais olla ysäriä niin ei ehkä vahinko ole uskottava selitys. Toisaalta 1/4 sävelaskeleen viremuutoksetkin vähän erikoiset saundimielessä. Onhan noissa levytyssessioissa paljon vaiheita ja kaikkea sattuakin eikä välttämättä käytetty viritysmittareita vaan esim pianosta otettu ääni vähän sinnepäin.
 
Voipi olla että kun biisi on purkissa, huomataan että toimisi hitusen hitaampana tai nopeampana ja helpompi oli ruuvata nauhan nopeutta kuin vetää biisi uusiksi purkkiin. Tai sitten vain nauha
venyy käytössä kuin vanhan prostituoidun värkki.

Maidenin Somewhere In Time on taas hitusen ylävireessä. Esim. The Loneliness of The Long Distance Runnerin introa kun soittaa synalla, niin mod wheeliä saa nostaa 64 -asennosta 66:een että
on nuotissa. Kuten myös 7th Son levy.
 
Tuolta löytyy näköjään jotain juttua tuon Def Leppardin Pyromanian nauhoittamisesta. Muuten tuli lähinnä jotain epämääräistä reddit-lankaa vastaan.

A considerable chunk of the album itself, they soon discovered, was also out of tune. Unlike High 'n' Dry, where Sav's bass was the last instrument to be recorded, it was the first to be cut on Pyromania. That posed a unique problem. Wherever Sav's playing wavered in pitch, the guitars laid on top had to be retuned to match him. If Sav went sharp, every one of the guitars on top went with him. Not surprisingly, when it was time for Leppard to put down the backing vocals, they discovered to their horror, that the guitars were a little out of tune. It was too late to redo them all, so they were put through a harmoniser (an electronic device that approximates a choral effect) to cover the bum notes.
 
Tästä hiljalleen valmistuvan levyn single, Brainzz!


Ketään ei kiinnosta kuitenkaan, kun ei ole radiolaatua ja bassokin nauhoitettu väärin laitetuilla kielillä, kitarat kuulostaa kalan läiskimiseltä laituria päin jne :D

Näitä ollaan nyt tehty kesän lopusta 11 biisiä ja hyvin saanut vapaa-ajan kulumaan näiden kanssa. Onneksi nyt jäin lomille ja hetkeksi työttömäksi niin saa levyn
ulos tän kuun aikana.

Wanhoja biisejä suurin osa jotka jääneet pöytälaatikkoon ja saa näin alta pois. Tämäkin varmaan 15v vanha, jota hieman muuteltu matkan varrella.

Tämmöinen viritelmä Studio Onessa on tuo just julkaistu veisu:

1728964933350.png


Ja siinä käytössä ollut plugarilista

Augmented VOICES
B-3 V2
Comp DIODE-609 (4)
Comp DIODE-609 (5)
Comp DIODE-609 (6)
Comp DIODE-609 (7)
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
Efektor Silencer
EZdrummer 3
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Fat Channel
Flanger
Groove Delay
H3000 Factory Mk II
H3000 Factory Mk II 2
Jup-8 V3
Kontakt
Little Plate
Little Plate 2
Little Plate 2
Little Plate 2
Melodyne
Melodyne
Melodyne
Melodyne
MicroPitch
MicroPitch 2
MicroPitch 3
MicroPitch 6
MicroPitch 7
MicroPitch 8
MiniFreak V
MiniFreak V 2
NA Black
NA Delay3000
NA Delay3000
NA Delay3000
NA Delay3000
NA Mp1 Pro
NA Mp1 Pro 2
NA Mp1 Pro 3
NA Mp1 Pro 4
NA Mp1 Pro 5
NA Mp1 Pro 6
NA Mp1 Pro 7
NA Wah
OP-Xa V
Prophet-VS V
Quadravox
Quadravox 2
Quadravox 3
Quadravox 4
RedlightDist
RedlightDist
Rev LX-24
Rev LX-24 (4)
Rev LX-24 (5)
SP2016 Reverb
SP2016 Reverb
SP2016 Reverb
SSL Native Bus Compressor 2
TH-U
TH-U 2
TH-U 3
TH-U 4
TH-U 5
TH-U 6
TH-U 7
TH-U 8
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 EQual
TR5 Fame Studio Reverb
TR5 Sunset Sound Studio Reverb
TriceraChorus
TriceraChorus 2
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
UltraReverb
 
Viimeksi muokattu:
Täytyypä myöntää melkoinen ero, sun StudioOne-ympäristön ja oman Reaperin väliltä :-D. Pöytälaatikkoon menevissä tekeleissä ei plugareita ole kuin kompura +eq per raita, masterilla limitteri ja jokin tilaefekti, EZ-rumpali ja parit vahvistinmallinnukset. Lauluun vielä parit plugarit päälle, siinäpä ne.

Ehkäpä siksi ne (omat) kuulostavatkin vaatimattomilta tuotannoilta?:geek:
 
Veikkaisin, että tekemiset kiinnostaa useimpia. Ne yli menevät haukkumis- ja lyttäämisripulit ei varmaan niinkään.

Ja vastaanotto voi varmaan vähän vaihdella, jos tuo juttunsa esille niin, että muut nauhoittelee vaan väsyneitä covereita, kun ei muuhun pysty ja ite tekee hienoa, originaalia musaa ja tietää nauhoittamisesta kaiken. Jälkimmäisessä tapauksessa tuppaa odottamaan vähän enemmän näyttöjä kuin kaverilta, joka tuo juttujaan näytille, että tällaista tuli tehtyä ja tältä kuulostaa, eikä lyttää muita.
 
Täytyypä myöntää melkoinen ero, sun StudioOne-ympäristön ja oman Reaperin väliltä :-D. Pöytälaatikkoon menevissä tekeleissä ei plugareita ole kuin kompura +eq per raita, masterilla limitteri ja jokin tilaefekti, EZ-rumpali ja parit vahvistinmallinnukset. Lauluun vielä parit plugarit päälle, siinäpä ne.

Ehkäpä siksi ne (omat) kuulostavatkin vaatimattomilta tuotannoilta?:geek:

Kai sitä pärjäisi vähemmälläkin mutta tää vain ollut oma tapa eikä paljo ole optimoitu kun tehot riittää hyvin tuollaiseenkin reaaliaikaisesti ilman bounceja tm
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 649
Viestejä
4 443 001
Jäsenet
73 588
Uusin jäsen
JPEEE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom