Näin todella onkin. Tekopyhyys on kyllä melko tyrköttävää toimintaa, eikä happamampaa ja tuomitsevampaa olentoa ole, kuin omasta oikeasta uskostaan täysin varma ihminen. Kyse on nyt siitä, että heilläkin ovat ne omat oikeutensa. Ja näyttää myös siltä, että ne oikeudet yritetään nyt kiistää.
Myöskin tuo "uskovaiset ovat vuosisatoja" "aina jotakin" on sekin jo historiaa. Syytät tavallaan tämän päivän uskovaisia entisaikojen uskovaisten synneistä. Vähän samoin kuin äärifeministit haluavat nykyään eläville naisille jotain aivan extra hyvitystä menneiden aikojen naisten joskus kieltämättä surkeistakin kohtaloista.
Kaikella on aikansa ja paikkansa. Jos kirkko itse ei tajua valinneensa esim. edelliseksi piispakseen (Mäkinen) ihmistä, jonka kristillinen usko on kyseenalainen, ja uusikin naispiispa puhui PÄÄSIÄISENÄ lähinnä omasta lämpimän veden kulutuksestaan suihkussa, ja sen asian suhteesta ilmastonmuutokseen, niin onhan tuo ymmärrettävää, että osa kirkon jäsenistä on sitä mieltä, että kirkko on kriisissä. Yli 250 kirkon vaikuttajaakin oli sitä mieltä, että "tulkaa kaikki", kunhan ei vain tule Halla-aho. On siellä peiliin katsomisen paikka. Ainakin minä pidän vähän outona, jos kirkon toiminta alkaa näyttämään stalinistiselta toiminnalta.
Pidän kristillisen kirkon luhistumista sisältä päin sangen valitettavana asia, vaikken itse uskossa olekaan. Kyseinen instituutio on pääsääntöisesti ollut hyödyllinen, ja ihmiset ovat voineet kokea sen tuekseen ja turvakseen ainakin aikaisemmin. Ei tuolla kyllä ole enää mitään henkistä annettavaa, se on muuttunut pelkäksi vasemmistolaista politiikkaa ajavaksi liikkeeksi tuokin. Liikkeeksi, joka on täysin unohtanut sen oman päätehtävänsä. Se kantava aate kun ei ole ole väestönvaihtaminen eikä ilmastonmuutos. Eikä opillisen sisällön muuttaminen äänekkäimmin huutavien tahdon mukaiseksi.
Se ei oikeasti mene noin. Ehkä kirkko on jo toteuttanut sen oman elinkaarensa. Mutta jos ei ole, sen hajoamisen jättämä tyhjiö tulee olemaan valtava länsimaisessa tapakristillisessä yhteiskunnassa. Se huomataan vasta sitten, kun sitä oikeaa kirkkoa ei enää ole.
T -.-