Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
107
Sori kun kirjoitan tämmösen tylsän tekstin jolle oikeastaan tämmöinen foorumiympäristö ei ole paras mahdollinen. Kirjoitin tämän oikeastaan itseäni varten sillä uskosta luopuminen oli pitkä prosessi. Tahdon vähän jälkiviisaana ajatella että mitä minulle oikein tapahtui. Tulen uskovaisesta perheestä, ja puoli sukua on hihhuleita. Hurahdin uskovaiseksi jo joskus ala-asteella, mutta ajanjaksolla yläaste-lukio oli oikea elämä eniten hukassa. Tässä vähän maistiaisia siitä miten minä koin uskovaisen elämän:


Koulutus, siihen ei juuri uskovaisten piirissä kannusteta. Elämä pitää antaa kokonaan jumalan käyttöön, eikä esimerkiksi yliopisto-opiskelua katsota tietyissä piireissä kovin hyvällä. Toisaalta taas sitten joissakin kirkon herätysliikkeissä on aika paljonkin YO-opiskelijoita/valmistuneita, mutta vapaissa suunnissa yliopisto-opiskelu rajoittuu ehkä korkeintaan opettajakouluun jotta voi näyttää hyvää uskovaisen mallia lapsille. Kaikki tiede on lähtökohtaisesti vähän epäilyttävää, siis suoraan sanottuna suoraan saatanasta. Näinhän ei siis kaikki uskovaiset ajattele, mutta kyllä aika suuri joukko.

Maallisia kavereita ei katsota hyvällä ainakaan vapaissa suunnissa. Kavereita hankitaan vain ja ainoastaan käännytystarkoituksessa. Uskovaiset pitävät itseään paljon parempina ihmisinä kuin tavan tallaajat ovat. Vaikka he kuinka puhuvat rakkaudesta, niin se on pelkkää sanahelinää. Miettikää vaikka miten uskovaiset kohtelevat homoja.

Vähän niin kuin Todistajillakin, luopioita pidetään pahempina kuin tavallisia maailmallisia ihmisiä. Tällä pidetään uskovainen kiinni tiukasti yhteisössä.

Saarnaajilla on valta, sillä heille itse jumala on avannut raamatun merkitystä. Tavallisen seurakuntalaisen on syytä kuunnella paimentaan ja elää hänen ohjeiden mukaisesti.

Kielillä puhuminen! Jos joku on kuunnellut esimerkiksi sinätuubista kuinka uskovaiset puhuu kielillä, niin voin kertoa että just semmosta se on myös paikanpäällä koettuna. Minullekkin on rukoiltu kielilläpuhumisen armolahjaa, ja sainkin sen pyhän hengen lahjoittamana. Sen kun vaan aloitin puhumaan merkityksettömillä tavuilla enkelien kieltä, eli siansaksaa.

Olen nähnyt paikan päällä riivaajan karkoittamisen nuoresta pojasta. Osallistuin meininkiin ihan henkilökohtaisesti rukoilemalla muutaman metrin päästä tuota demonin hallitsemaa lasta. Jälkikäteen ajatellen hän olisi tarvinnut ehkä ennemmin psykiatrin apua eikä uskovaisten pelastavaa rukousta.

Sairauksien parantuminen onnistuu helposti. Kun Jeesukselta vaan tarpeeksi kovassa uskossa jotain pyytää, niin kyllä sen saa. Uskovaisten kokouksissa ryhmäpaineen luoma suggestio kyllä mahdollistaa vaikka kipeällä selällä hetken aikaa heilumisen, mutta seuraavana aamuna oireet ovat pahemmat. Yhtään ihmettä en ole omin silmin todistanut. ”Parantumiset” ovat lähinnä kovaa tsemppausta seurakunnan vanhimpien suusta: ”kyllä Jumala parantaa”. Jotkut uskovaiset ovat tajunneet ettei rukous paranna. He eivät kuitenkaan suostu myöntämään rukouksen voimattomuutta, vaan opettavat että vaikka parantuminen olis ihan kivaa, on kaikkein parasta rukoilla voimaa kestää sairaudet!

Rukouksessa annetut näyt. Tää on klassikko jota kaikki selvännäkijät ja meediot käyttää. Ero on siinä että yleensä nämä uskovaiset eivät edes itse tajua käyttävänsä suggestiota toisiin ihmisiin. Annetaan yleisiä kaikkiin ihmisiin sopivia faktoja, viesti on saatu suoraan Jumalalta, tottakai. Esimerkiksi isoissa 400 hengen tilaisuuksissa saatetaan sanoa, että täällä on joku joka on viimeaikoina epäillyt omaa uskoaan! Niitä Jumala tahtoo erityisesti tänään kohdata, tulkaa eteen rukoilemaan. Mikään ei ole sen vakuuttavampaa kuin että itse Jumala puhuu suoraan sinulle. Vähän välikäsien kautta tosin.

Todistaminen: vapaissa suunnissa nuoria uskovaisia kehotetaan seurakunnan edessä todistamaan omasta uskostaan, eli pitävät pienen puheen miten jumala on koskettanut omassa elämässään. Olenpas minäkin semmoisen pitänyt. Aikuiset ihmiset tulivat sitten kiittelemään ainutlaatuisesta Jumalan läsnäolosta kun minä todistin.

Itse koin masennuksen nuoruudessani, joka johtui jälkikäteen mietittynä ainoastaan siitä etten kokenut olevani hyvä kristitty. Alitajuisesti tiesin jo ettei tää uskovaisjuttu voi pitää paikkansa, mutta koitin rakentaa elämän aina uudestaan ja ”uudistua” uskossa. Yrittää uskoa lujempaa ja kovempaa. Tulevaisuuden suunnitelmia minulla ei juuri ollut, sillä kyllä Jumala pitää huolen omistaan. Sitä paitsi täydelliseen uskovaisen elämään kuului se ettei pyrkisi elämässä mitenkään eteenpäin (taivaassa viimeiset tulevat ensimmäiseksi jne…) vaan antaisi pyhän hengen johdattaa elämän tiellä eteenpäin. Sitten kun vähän tätä luopumisprosessia aloitin niin maailma tuntui todella synkältä ja tarkoituksemattomalta paikalta. Sen takia uskosta luopuminen viivästyi ainakin viisi vuotta.

Lopulta minut pelasti opiskelun aloittaminen ja muutto paikkakunnalle jossa oli irti uskovaisten meiningeistä. Aluksi koitin niihin uudella paikkakunnalla aktiivisesti pyrkiä. Onneksi ei enää tuntunut omalta jutulta. Nyt elämä hymyilee, ja hassua huomata kuinka oma arvomaailma on mennyt aivan päälaelleen. Rakastan elämää, olen liberaali ja iloinen ihminen. Uskovaisena olin onnellinen, kunhan muistin tehdä tiliä synneistä Jumalalle ja kunhan elin niin kuin seurakunnan vanhimmat opettavat ja kunhan luin raamattua ahkerasti ja kunhan annoin kymmenykset seurakunnalle ja kunhan kerroin Jessestä myös lähimmäisilleni (monta kaverisuhdetta tälläkin pilattu) yms…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Morality and the Christian God
Eipä tässä oikein muuta tarvitakkaan.
Kielillä puhuminen! Jos joku on kuunnellut esimerkiksi sinätuubista kuinka uskovaiset puhuu kielillä, niin voin kertoa että just semmosta se on myös paikanpäällä koettuna. Minullekkin on rukoiltu kielilläpuhumisen armolahjaa, ja sainkin sen pyhän hengen lahjoittamana. Sen kun vaan aloitin puhumaan merkityksettömillä tavuilla enkelien kieltä, eli siansaksaa.
Tätä mä en ole koskaan ymmärtäny. Miksi merkityksettömän siansaksan puhuminen on jotenkin todiste mistään? Kielinainen (Sara Forsberg) puhuu "kieliä" ihan ammatikseen.
Se että alkaisi yhtäkkiä puhumaan oikeita kieliä mistä ei ole koskaan kuullutkaan olisi jo huomattavasti kovempi pähkinä purtavaksi. Olisi mielenkiintoista nähdä kun joku alkaisi transsissa puhumaan täydellistä swahilia vaikka ei ole kieltä kuullutkaan. Silläkin olisi jo huomattavasti parempi todistusarvo kun merkityksettömällä siansaksalla jota jokainen voi puhua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
106
Hatunnosto ja tsemppiä alun kirjoittajalle. Näin ne uskonnot pikkuhiljaa menettävätkin otettaan kun pilaavat ihmisen oloa niin ettei voi itsenkään kanssa enää olla. Kuinkahan moni on henkensäki heittäny ennenkuin luopunut siitä yhteisöstä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 109
Tätä mä en ole koskaan ymmärtäny. Miksi merkityksettömän siansaksan puhuminen on jotenkin todiste mistään? Kielinainen (Sara Forsberg) puhuu "kieliä" ihan ammatikseen.
Se että alkaisi yhtäkkiä puhumaan oikeita kieliä mistä ei ole koskaan kuullutkaan olisi jo huomattavasti kovempi pähkinä purtavaksi. Olisi mielenkiintoista nähdä kun joku alkaisi transsissa puhumaan täydellistä swahilia vaikka ei ole kieltä kuullutkaan. Silläkin olisi jo huomattavasti parempi todistusarvo kun merkityksettömällä siansaksalla jota jokainen voi puhua.
Mä luulen, että kielillä puhumisessa on kyseessä tietynlainen herätysliikkeiden "muoti" ja joukkohypnoosi. Aiemmin varmaan toiminut hyvin, kun ihmiset ovat olleet oppimattomia ja muita kieliä ymmärtämättömiä. Nykyään asiaa on helpompi analysoida kriittisesti, mutta riittävän hurahtanut voi edelleen laittaa aivot narikkaan.

Minun mielestäni otsikko on vähän turhan laaja avauksen sisältöön nähden, joka kertoo herätysliikkeen piirissä elämisestä. Tosin veikkaan, että tästä muodostuu geneerinen "uskonnot ovat pahoja"-ketju, joita on nähty monilla foorumeilla, ja siihen tuo otsikko lienee ok.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 778
Hyvä että olet löytänyt kirjoittamisen voiman, sen suoman edun jossa muutamien yksittäisten seikkojen käsittelyn sijasta avautuukin eteen niin pitkä lista, ettei loppua näy. Olet näin ollut todistamassa itsellesi uutta vakausta.

Niinhän se vain on, jollekin toiselle kirjoittamalla sitä huomaakin ennen kuin objekti on saannut sen lukea, itse subjektina "huomaan, ettei tässä ole mitään järkeä".

Lähtökohtasi kaltaisten vuoksi sitä vaadinkin uskontoon liittymiseen täysikäisyyden minimirajaa. Ja kuten arvata saattaa, sen toteuttamiseen ei kuulu "kansan tahto". Joukkopsykoosissa ei tajuta tai haluta ymmärtää kantansa laaja-alaisia haittoja, jotka yksilöllisesti voivat korostua hyvinkin raskaasti.
 
Viimeksi muokattu:

k0tival0

Under ᵈᵉConstruction
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Juu kiitosta vaan täältäkin aloittajalle, ihan mielenkiintoista settiä luettavaksi tuollaiset omakohtaiset kokemukset. Itse olen joskus vierestä kuvailemiasi touhuja seurannut, ja on helpompi ymmärtää muita kun tietää miten he ajattelevat. Irtiotto vaatii aina tietynlaista rohkeutta, onnittelut siitä, ja toivottavasti tosiaan myös jonkinlainen ajatuksia selkeyttävä tai puhdistava vaikutus tuolla kirjoittamisellasi, tosin kuulostaa siltä että pohdintaa on siellä harrastettu tämän asian tiimoilta jo ennenkin.

Uskonnot ovat niin kaksipiippuinen juttu, ymmärrän että vilpitön usko voi tuoda sisältöä ja tarkoitusta elämään, sellaista omistautumisen ja selkeyden tilaa on tavallaan jopa helppo kadehtia, mutta sitten toisaalta on ikävää jos pakotettu tai sokea usko johtaa itsensä ja älynsä kieltämiseen, ja ajattelun ulkoistamiseen muille. Ja kaikenlainen laumamentaliteetti saattaa tietenkin helposti johtaa erittäin haitallisille urille, mikä on usein historiassa nähty. Etenkin jos se pohjaa vahvaan johtajaan, kuten ideologiat usein tapaavat.

Uskon (koska johonkinhan tässä maailmassa pitää) että meillä kaikilla on jonkinlainen sisäinen tarve hengellisyyteen ts. yhteyteen itsemme ja muun olevaisen kanssa ja rauhoittumiseen, ja ainakin itselläni myös vahva tarve ymmärtää tätä kaikkea. Maailma on iso paikka, ja täynnä arvoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
212
Protip: EI kannata aloittaa tarinaa: Sori kun kirjoitan tämmösen tylsän tekstin....
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Itsellänikin on uskovainen tausta (helluntaiseurakunta) joten siitä seuraava kysymys alottajalle.
Oletko huomannut kielillä puhumisessa sitä jännää seikkaa että se kuulostaa aika samalta maahan/paikkaan katsomatta :)
Itse laitoin joskus merkille että suomalaiset ja englantilaiset (myös jenkit joita töllössä nähnyt) solkottaa sitä siansaksaa hyvin samalla tavalla. Olisin olettanut että näissä vaikuttaa äidinkieli koska vaikuttaahan se esim siihen kuinka mikäkin kieli ilmaisee eläinten ääniäkin. Ehkä se onkin sitä enokin kieltä vai mikä se nyt onkaan :p

Tuohon opiskelujuttuun voisin myös mainita että pitää aika hyvin paikkaansa. Omat sisarukset on molemmat opettajia ja tunne hyvinkin monta helluntaiseurakuntalaista jotka lähtivät opiskelemaan opettajaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Itse huomasin jo aikaisin ala-asteella että uskonnossa on erittäin paljon väärää ja asioita mitkä vain eivät käy järkeen. Kirkossa sitä kuitenkin tuli käytyä, rukouksia sanottua yms. koska on ollut koulun takia pakko. Rippikoulu tuli käytyä vain sen takia koska se on perinne. Jos olisin palkkatöissä tällä hetkellä, niin varmaan eroaisin kirkosta jolloin vähän vähemmän veroja menisi. Mutta työttömänä työntekijänä/työkokeilijana eipä tuo vaikuta.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Hieno, avoin ja rehellinen aloitus. Nykyään näistä asioista uskalletaan Suomessa onneksi jo kirjoittaa ja puhuakin. Viime vuosina on ilmestynyt useita kirjoja ainakin lestadiolaisuudesta ja jehovan todistajista, jotka kuvaavat paikoin lähes inhorealistisesti elämää uskonyhteisöissä ja niistä irrottautumista. Itse olen lukenut niitä silkasta uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta uskonnollisia ilmiöitä ja yhteisöjä kohtaan, mutta ne varmaan toimivat hyvin myös vertaistukena saman kokeneille. Ja sitten on tietysti Uskontojen uhrien tuki ry, josta saa kait vähän kaikenlaista tukea vertaistuesta käytännön neuvoihin ja apuun jos sellaista tarvitsee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 778
Itse huomasin jo aikaisin ala-asteella että uskonnossa on erittäin paljon väärää ja asioita mitkä vain eivät käy järkeen. Kirkossa sitä kuitenkin tuli käytyä, rukouksia sanottua yms. koska on ollut koulun takia pakko. Rippikoulu tuli käytyä vain sen takia koska se on perinne. Jos olisin palkkatöissä tällä hetkellä, niin varmaan eroaisin kirkosta jolloin vähän vähemmän veroja menisi. Mutta työttömänä työntekijänä/työkokeilijana eipä tuo vaikuta.
Jos asut Helsingissä, jonka prosentti on pienimpiä suomessa (1%) ja saat 697e/kk bruttona, niin laskurin mukaan se on 39,40e/vuosi pois. Sitten 2% kunnat eivät puolestaan ole harvinaisuus, mutta 1,5%-1,8% tuntuu suurin osa sisältyvän, silmämääräisesti.

Ei siinä mitään, mutta kyllä kai tuolle 1% keksii ennakonpidätyksestä pois omaan käyttöönkin jotain. Ostaa vaikka Steamista sitten jouluna jotain kivaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Jos asut Helsingissä, jonka prosentti on pienimpiä suomessa (1%) ja saat 697e/kk bruttona, niin laskurin mukaan se on 39,40e/vuosi pois. Sitten 2% kunnat eivät puolestaan ole harvinaisuus, mutta 1,5%-1,8% tuntuu suurin osa sisältyvän, silmämääräisesti.

Ei siinä mitään, mutta kyllä kai tuolle 1% keksii ennakonpidätyksestä pois omaan käyttöönkin jotain. Ostaa vaikka Steamista sitten jouluna jotain kivaa.
Näinpä. Tosin kirkollisveroa ei oteta työttömyysturvasta. Kirkollisvero menee vain työtuloista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 778

Zonveine

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
468
Agnostinen ateisti täällä. En usko mutta en tiedä onko ollut joku luoja.
En usko siksi, ettei sellaisesta Jumaluudesta ole mitään todistetta.

En edes pidä Jeesusta historiallisena henkilönä. Ensinnäkin siksi, ettei Jeesuksesta ole mitään todistetta. On vain väitteet Raamatussa. Lisäksi Jeesus on yksi monista samanlaisista Jumalista mitä oli eri kansojen tarustoissa jo ennen tätä satua.
Itseasiassa nykyaikainen historiantutkimus on samaa mieltä, todennäköisin vaihtoehto on ettei Jeesusta koskaan ollut.

Jos Jeesuksen historiallisuus kiinnostaa, tieteelliseltä kannalta:
On the Historicity of Jesus: Why We Might Have Reason for Doubt: Richard Carrier: 0884967420701: Amazon.com: Books

Youtuubista löytyy monia Carrierin väittelyjä ja esitelmiä, tässä on aika tiivistetysti kerrottuna mistä on kysymys.




Jos Jeesusta ei ollut, ei koskaan syntynyt, niin miten hän kykeni kuolemaan "syntienne" puolesta? ;-)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
45
Näinpä. Tosin kirkollisveroa ei oteta työttömyysturvasta. Kirkollisvero menee vain työtuloista.
Jos olet kirkon jäsen 1.1. ja saat töitä ja haluaisitkin samantien erota. Joudut maksamaan koko vuoden kirkollisveroa.

Huhut kertoo että olisi keplottelijoita jotka eroaa joulukuun lopussa ja liittyy takas tammikuun alussa näin välttyen verolta. Liekkö noita kuitenkaan kauhean paljon on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Äitini on ainakin jossain elämänvaiheessaan kuulunut noihin kielilläpapattajiin. Muistan hänen aikoinaan väittäneen vakavissaan, että kielilläpuhujista löytyy myös tapauksia, jotka puhuvat todellisia vieraita kieliä jumalan armosta ilman että ovat koskaan opetelleet ko. kieltä. En jaksanut aikoinaan asiasta hänen kanssaan kinata, mutta näin jälkikäteen olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo legenda on syntynyt. Tuohan voisi olla ihan puhdasta "kaverin kaverilta" kuultua hölynpölyä, harkittu kusetus (eli saarnaajat järjestävät teatteriesityksiä, joissa näyttelijät oikeasti puhuvat vierailla kielillä) tai kenties ns. "kielinainen-ilmiö", eli osataan improvisoida tavalla, joka kieliä tuntemattomasta kuulostaa joltain oikealta kieleltä (ja toinen kieltä osaamaton hörhö vieressä "tulkkaa" ;)). Jälkimmäisessä tapauksessa jopa tulkkaaja itse saattaa uskoa osaavansa tulkata oikeaa kieltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
@jaakko-seppo

Mites välit vanhempien ja sukulaisten kanssa? Tuntuu että juuri tuo kysymys näyttelee suurta osaa, kun mietitään uskonnollisesta liikkeestä eroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 634
Mites välit vanhempien ja sukulaisten kanssa? Tuntuu että juuri tuo kysymys näyttelee suurta osaa, kun mietitään uskonnollisesta liikkeestä eroa.
Itsellä on sukulaisia jotka aikuisena hurahti jehoviksi, lapset siinä samalla aivopesuun mukaan. Sitten kun alkoi iän myötä vähän säteillä, niin poika vaan sanoi ettei enää mene noihin pippaloihin mukaan ja se oli siinä. Alaikäinen vielä kuitenkin niin tilanne hankala.
Tiedä sitten mitä taustalla tapahtui mutta ei perhe hylännyt kuitenkaan ja auttoi joissain asioissa vielä myöhemmin aikuisena. Tämä tietysti vain yksi tarina ja poikkeuksiakin varmasti löytyy paljonkin.

Missään tekemisissä en ole ollut ko. sukulaisten kanssa yli kymmeneen vuoteen, joten tiedä sitten miten menee, ja mitä nuorempi sisar touhuaa, onko uskossaan vai ei.

Hmm.. jotain hehkutusta oli että seurakunta auttaa aina kaikissa hommissa, kuten talon rakentamisessa. No eipä tiettävästi talkooporukkaa näkynyt kun uutta taloa pistivät pystyyn aikoinaan.

Ja OT, tlc kanavalla alkoi joku sarja vai dokkari missä mormoni yhteisöstä paenneet kundit yrittävät pelastaa Utahissa nuoria naisia polyamorisilta avioliitoilta tms, yksi jakso vasta tullut.

Mjoo uskonnoista ei mitään hyvää seuraa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
164
Kaveri erosi todistajista pari vuotta sitten. Vanhemmat ja veli katkaisivat välit välittömästi, ei tullut kutsua edes veljen häihin. Sai tietää veljensä menneen naimisiin, kun veljen whatsappiin ilmestyi profiilikuvaksi kuva iloisesta hääparista. Myös kaikki todistajakaverit katkaisivat välit täysin. Aika raakaa touhua. Jos ei ole lahkon ulkopuolisia kavereita yhtään, niin tuossa jää aika tyhjän päälle. Mutta siihenhän nuo uskonnot tähtäävätkin, opetetaan että tulisi olla tekemisissä vain tosiuskovien kanssa ja jos lähdet pois, niin sinut hylätään. Se riittää monelle pakotteeksi jäädä lahkoon, vaikkei sen opetuksiin ja toimintaan uskoisikaan.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kaveri erosi todistajista pari vuotta sitten. Vanhemmat ja veli katkaisivat välit välittömästi, ei tullut kutsua edes veljen häihin. Sai tietää veljensä menneen naimisiin, kun veljen whatsappiin ilmestyi profiilikuvaksi kuva iloisesta hääparista. Myös kaikki todistajakaverit katkaisivat välit täysin. Aika raakaa touhua. Jos ei ole lahkon ulkopuolisia kavereita yhtään, niin tuossa jää aika tyhjän päälle. Mutta siihenhän nuo uskonnot tähtäävätkin, opetetaan että tulisi olla tekemisissä vain tosiuskovien kanssa ja jos lähdet pois, niin sinut hylätään. Se riittää monelle pakotteeksi jäädä lahkoon, vaikkei sen opetuksiin ja toimintaan uskoisikaan.
Eivät ne mitään kavereita ole ikinä olleetkaan, jos noin toimivat. Hyvä vain, kun pääsee moisista ihmisistä eroon.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 472
Koulutus, siihen ei juuri uskovaisten piirissä kannusteta. Elämä pitää antaa kokonaan jumalan käyttöön, eikä esimerkiksi yliopisto-opiskelua katsota tietyissä piireissä kovin hyvällä. Toisaalta taas sitten joissakin kirkon herätysliikkeissä on aika paljonkin YO-opiskelijoita/valmistuneita, mutta vapaissa suunnissa yliopisto-opiskelu rajoittuu ehkä korkeintaan opettajakouluun jotta voi näyttää hyvää uskovaisen mallia lapsille. Kaikki tiede on lähtökohtaisesti vähän epäilyttävää, siis suoraan sanottuna suoraan saatanasta. Näinhän ei siis kaikki uskovaiset ajattele, mutta kyllä aika suuri joukko.
Tähän voisin hieman kommentoida, yleensä nämä ovat vähän sellaisia yksipuolisia puheenaiheita, ts. näkökulma on lähes poikkeuksetta pois lähteneen, päinvastaisen kokeneet harvemmin haluavat kertoa asioista foorumilla missä asiasta syntyisi suunnilleen virtuaalinen lynkkaaminen... se kun on se poliittisesti korrekti vihapuheen muoto niin kauan kun se kohdistuu kristittyihin.

Ei välttämättä kannata ihan hirveän paljon yleistää tässä, mitä itse olen seurannut niin piireissä on kyllä varsin paljon korkeasti koulutettua porukkaa. Opettajia, lääkäreitä, insinöörejä jne. Harvemmin seurakunnissa edes otetaan kantaa siihen mihin kenenkin pitäisi kouluttautua, vaan se on itse kunkin oma asia ja perhetausta sanelee tässä luultavasti ihan yhtä paljon kuin muidenkin ihmisten kohdalla.

Maallisia kavereita ei katsota hyvällä ainakaan vapaissa suunnissa. Kavereita hankitaan vain ja ainoastaan käännytystarkoituksessa. Uskovaiset pitävät itseään paljon parempina ihmisinä kuin tavan tallaajat ovat. Vaikka he kuinka puhuvat rakkaudesta, niin se on pelkkää sanahelinää. Miettikää vaikka miten uskovaiset kohtelevat homoja.
Tätä en allekirjoita myöskään. Omasta kaveripiiristä löytyy "maallisia" ja uskovaisia eri liikkeiden piiristä, myös niitä joilla on siivet palaneet jossain yhteisössä enkä ole koskaan kuullut että pitäisi alkaa näitä sen enempää käännyttää. Erinäisistä keskusteluista on tullut ennemmin se kuva ettei "tuputtamista" pidetä suotavana vaan kukin pitää kohdata ihmisenä, myös silloin kun arvomaailmat, elämäntavat yms. eivät kohtaa. Yleensä jos käsitys oikeasta ja väärästä on kovin voimakas niin siitä helposti syntyy yhteentörmäyksiä, siinä suhteessa monet varsinkaan nuoremmat uskovaiset ovat melko samanlaisia kuin mitkä tahansa aatteen, moraalin tai etiikan ympärille keskittyvät yhteisöt (esim. rasmus-ryhmäläiset noitavainoineen, ultraliberaalit tuputtajat, sjw/snowflake-väki, militanttivegaanit, äärivasemmistolaiset jne jne).

Vähän niin kuin Todistajillakin, luopioita pidetään pahempina kuin tavallisia maailmallisia ihmisiä. Tällä pidetään uskovainen kiinni tiukasti yhteisössä.
Jehovantodistajilla tämä on osa uskon doktriinia, luultavasti myös joissain vähän pienemmissä ja tiukemmissa ryhmissä, mutta valtavirtaa se ei ole edes ns. vapaan kristillisyyden piirissä.

Saarnaajilla on valta, sillä heille itse jumala on avannut raamatun merkitystä. Tavallisen seurakuntalaisen on syytä kuunnella paimentaan ja elää hänen ohjeiden mukaisesti.
Itse olen kuullut opetusta että kaikki tulee koetella ja pitää se mikä on hyvää, ei seurata sokeasti saarnamiehiä (sen enempää hengellisiä kuin sekulaareja versioitakaan).

Jälkikäteen ajatellen hän olisi tarvinnut ehkä ennemmin psykiatrin apua eikä uskovaisten pelastavaa rukousta.
Todennäköisesti. Veikkaan että eksorkistit olivat kovin nuoria ja innokkaita.

Sairauksien parantuminen onnistuu helposti. Kun Jeesukselta vaan tarpeeksi kovassa uskossa jotain pyytää, niin kyllä sen saa. Uskovaisten kokouksissa ryhmäpaineen luoma suggestio kyllä mahdollistaa vaikka kipeällä selällä hetken aikaa heilumisen, mutta seuraavana aamuna oireet ovat pahemmat.
Tätä esiintyy jonkin verran ns. menestysteologiaa painottavissa ja ultrakarismaattisissa porukoissa. En sanoisi sitä valtavirraksi kuitenkaan.

Yhtään ihmettä en ole omin silmin todistanut.
Minä tiedän ainakin yhden, eikä se tapahtunut missään hurmoskokouksessa suggeroinnilla tms.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Itsellä on sukulaisia jotka aikuisena hurahti jehoviksi, lapset siinä samalla aivopesuun mukaan. Sitten kun alkoi iän myötä vähän säteillä, niin poika vaan sanoi ettei enää mene noihin pippaloihin mukaan ja se oli siinä. Alaikäinen vielä kuitenkin niin tilanne hankala.
Tiedä sitten mitä taustalla tapahtui mutta ei perhe hylännyt kuitenkaan ja auttoi joissain asioissa vielä myöhemmin aikuisena. Tämä tietysti vain yksi tarina ja poikkeuksiakin varmasti löytyy paljonkin.
Todennäköisesti ei ollut ehtinyt käydä kasteella. Silloin ei vaadita karttamista.

Leinonenhan toki kertoo, ettei sitä yleensäkään vaadita, kun joku toimittelija asiasta kysäisee. Teokraattista sodankäyntiä, ei valehtelua.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Noita ihmeitähän tutkitaan ja hutkitaan ihan katolilaisen kirkon puolelta. Eikä siis mitään hihhulitutkintaa vaan ihan kunnollista :) Aika vähän niitä oikeasti ihmeiksi luokiteltuja on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Jeesusta ei ole, tai ole koskaan ollutkaan. Mitään evidenssiä ko. tyypistä ei ole.

Kaikki agnostikkopaska on turhaa venyttelyä. Jos et usko, että jumala on olemassa, olet ateisti.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 472
Minkälainen ihme se oli?
Tutulla oli ollut selkävaivoja mistä lääkäri oli antanut diagnoosin ettei parane muuten kuin leikkaamalla. Ei ollut kovin innokas menemään puukotettavaksi, mutta tapahtui niin että eräässä tilaisuudessa vaiva parani. Kuvasi tapahtumaa sellaisena että ei ollut hurmosmeininkiä tai muutakaan meteliä vaan yksinkertaisen rukouksen aikana selässä tuntui erinäisiä enemmän tai vähemmän kivuliaita tuntemuksia ja sen jälkeen vaivaa ei enää ollut, eikä se myöskään koskaan palannnut. Tämä siis kuultu suoraan henkilön itsensä kertomana, ei tyypillisenä "jossain kaukana joku kertoi jonkun joskus kuulleeen..."-tarinana. Sanoisin että kyllä asioita joskus tapahtuu, mutta liian paljon on myös ihan puhdasta toiveajattelua ja innokkuutta mitä puetaan uskon kaapuun ja sillä tehdään toisinaan ihan oikeaa vahinkoa.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Jeesusta ei ole, tai ole koskaan ollutkaan. Mitään evidenssiä ko. tyypistä ei ole.

Kaikki agnostikkopaska on turhaa venyttelyä. Jos et usko, että jumala on olemassa, olet ateisti.
Ja kaikki ovat agnostikkoja, joten se ei ole vastaus tai määrittely mihinkään.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Tutulla oli ollut selkävaivoja mistä lääkäri oli antanut diagnoosin ettei parane muuten kuin leikkaamalla. Ei ollut kovin innokas menemään puukotettavaksi, mutta tapahtui niin että eräässä tilaisuudessa vaiva parani. Kuvasi tapahtumaa sellaisena että ei ollut hurmosmeininkiä tai muutakaan meteliä vaan yksinkertaisen rukouksen aikana selässä tuntui erinäisiä enemmän tai vähemmän kivuliaita tuntemuksia ja sen jälkeen vaivaa ei enää ollut, eikä se myöskään koskaan palannnut. Tämä siis kuultu suoraan henkilön itsensä kertomana, ei tyypillisenä "jossain kaukana joku kertoi jonkun joskus kuulleeen..."-tarinana. Sanoisin että kyllä asioita joskus tapahtuu, mutta liian paljon on myös ihan puhdasta toiveajattelua ja innokkuutta mitä puetaan uskon kaapuun ja sillä tehdään toisinaan ihan oikeaa vahinkoa.
Nimimerkkifoorumilla kerrottuna tuo on nimenomaan täysin puhtaasti "jossain kaukana joku kertoi jonkun joskus kuulleeen..." -tarina. Toistan, koska hihhulit ovat tunnetusti hieman hitaita: todisteet tai GTFO.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Paras todiste jumalan olemattomuudesta on maapallo. Ei ole kaksinen jumala, jos tälläista kärsimystä katselee päivästä toiseen ja vaatii jatkuvaa palvontaa, jotta kaiken kärsimyksen jälkeen lopulta pelastuisi.

Itsehän tajusin uskonnon olevan huuhaata, jo joskus 1-2 luokalla. Ikuisesti jäänyt mieleen, kun joku sen aikainen huumoriohjelma pyöri jota kaikki katsoi ja sitä koulussa apinoitiin. Uskovaisesta perheestä peräisin oleva luokkakaveri alkoi valistamaan, ettei sitä saisi katsoa, kun siinä tehdään jumalanpilkkaa. Minä siihen tokaisin, että miten voi pilkata jotain mitä ei ole olemassa. Kaveri jäi katsomaan monttu auki ja uskovainen opettajakin haukkoi hetken henkeään, taisi jonkun puhuttelunkin pitää.
Ayaan Hirsi Alin sanoin: "uskon vahvasti jumalanpilkanvoiman muuttavan maailmaa".

Ei ole olemassa kuvitteellisten auktoriteettien rienaamista hienompaa, ylevämpää ja kannatettavampaa tapaa käyttää sananvapautta.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Haluaisivatkos foorumin hihhulit muuten purkaa tuntojaan siitä, etteivät kaikesta kohkaamisestaan, jankutuksestaan, kirkumisestaan ja valehtelustaan huolimatta sittenkään saaneet estettyä homoja menemästä naimisiin? Miltä tuntuu epäonnistua perusteellisesti niin ihmisinä kuin politiikassakin?

Millainen Kristuksen soturi se sellainen on, joka ei edes hinttareille pärjää? :kahvi:
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
208
Minulla parani selkä sohvalla makaamalla ja olemalla ateisti. Ihme on tapahtunut :facepalm:
Menee vähän offtopic, mutta minullakin oli 3 vuotta sitten hirvee selkäkipu, kuin puukolla olisi välillä isketty alaselkään, parani kuin ihmeen kaupalla tekemällä foamroller- ja pontius pilatus rukousliikkeitä :lol:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 965
Joskin uskon että Jesse on ollut olemassa historiallisena henkilönä.
Oletko paljon lukenut asiasta, miettinyt laajaa aineistoa kriittisesti ja muodostanut mielipiteesi tämän pohjalta?

Huomasin jossain vaiheessa ajattelevani samoin, vaikka olin jo kauan tiennyt kristinuskon olevan vain todella rumasti cherrypickattu fuusio monista samantapaisista sodanjumalan kulteista. Suuri älyllinen ristiriita. Miksi siitä, että monenlaisia hippejä varmaankin on ollut olemassa, pitäisi johtaa, että yksi vuosisatoja jälkeenpäin vaikutusvaltaisten komiteoiden kesken parsittu tarina olisi jotenkin todenperäinen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 157
Itseasiassa nykyaikainen historiantutkimus on samaa mieltä, todennäköisin vaihtoehto on ettei Jeesusta koskaan ollut.
Eiköstä tuo ole aika suuri liioittelu? Nykyaikainen historiantutkimus on erittäin vahvasti kallella siihen suuntaan että historiallinen Jeesus oli olemassa. Tuota vastaan on muutamia aika äänekkäitä henkilöitä mutta ne ovat aika pieni vähemmistö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 965
Jos vähemmistö ovat ne, joilla on jotain argumenttejakin, pitääkö silloin korostaa sitä, että enemmistö on eri mieltä? Tämähän on vähän samansuuntainen keskustelu kuin ilmastonmuutos. Yhdet haluavat osoittaa, että suomalaisia pitää rangaista autoilusta eikä saisi lentomatkustaa tai syödä lihaa, koska käyrä sinne, toinen tänne ja ilmasto ei ole vakio. Toiset ovat sitä mieltä, että varmasti oli historiallinen henkilö ihan vaan siksi, että kyllä siellä joku miespuolinen henkilö samalla vuosisadalla asui, ja ehkä saarnasi. Muita yhtäläisyyksiähän ei tarvita.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Huomasin jossain vaiheessa ajattelevani samoin, vaikka olin jo kauan tiennyt kristinuskon olevan vain todella rumasti cherrypickattu fuusio monista samantapaisista sodanjumalan kulteista. Suuri älyllinen ristiriita. Miksi siitä, että monenlaisia hippejä varmaankin on ollut olemassa, pitäisi johtaa, että yksi vuosisatoja jälkeenpäin vaikutusvaltaisten komiteoiden kesken parsittu tarina olisi jotenkin todenperäinen?
Se että meidän ajanlasku perustuu Jeesus Kristuksen syntymään ja että Kristinusko on totaalisesti muuttanut maailman, ja länsimainen kulttuuri perustuu suurilta osin Kristinuskoon, ja on olemassa miljardeja Kristittyjä maailmassa, se viittaa siihen että jotain erikoista varmaan tapahtui silloin.

Mutta onhan se ehkä mahdollista että siinä on esimerkiksi vaikka juutalainen salaliitto takana (kuten jotkut Natsit uskovat), ja mitään Jeesusta ei oikeastaan ollut olemassa, ja jollain konstilla he onnistuivat huijaamaan koko maailmaa, vähän samalla tavalla miten jotkut salaliittoteoreetikot sanovat että maa on oikeastaan litteä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 965
Joo, kyllä se viittaa siihen, että jotain erikoista ja merkittävää tapahtui niihin aikoihin. Mainitsemasi juutalaiset liittyvät asiaan, ja natsitkin aasinsillan kautta, sillä kyseessä oli valtakunta. Oletko kuullut roomalaisesta imperiumista?
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 008
Agnostikko on kaappiuskis joka ei uskomustensa kanssa uskalla tulla ulos. Haluaa olla hyvää pataa niin uskisten kuin ateistienkin kanssa.

Ja miksi ei-uskovaisia kutsutaan ateisteiksi? Mielestäni meitä pitäisi kutsua normaaleiksi ihmisiksi, jotka ajattelevat omilla aivoillaan sekä omaavat jonkin sortin älykkyyttä.

Kun taas uskovaiset ovat niitä jotka eivät kykene ajattelemaan itse, vaan ohjautuvat jumalan tai jonkun spagettimosterin sanan perusteella, eivätkä omaa minkään sortin älykkyyttä koska uskovat näihin satutarinoihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 965
Agnostikko on kaappiuskis joka ei uskomustensa kanssa uskalla tulla ulos.
Erehdyt. Kyllä ne yleensä ovat kaappiateisteja. Väittämäsi vastaa sitä, että esittäisin suuntautumisestaan aikuisiällä näennäisen epävarmojen olevan enimmäkseen kaappiheteroita.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Haluaisivatkos foorumin hihhulit muuten purkaa tuntojaan siitä, etteivät kaikesta kohkaamisestaan, jankutuksestaan, kirkumisestaan ja valehtelustaan huolimatta sittenkään saaneet estettyä homoja menemästä naimisiin? Miltä tuntuu epäonnistua perusteellisesti niin ihmisinä kuin politiikassakin?

Millainen Kristuksen soturi se sellainen on, joka ei edes hinttareille pärjää? :kahvi:
Ihmisillä on vapaa tahto valita se tie minkä he haluavat. Kristityt ei voi estää sitä. Tai en tiedä onko lisääntyvä homosaatio ihmisten valinta, mutta se on joka tapauksessa suunta jonne länsimainen maailma on menossa.

Jos se sitten on hyvä tai huono tie, sen saa nähdä tulevaisuudessa. Konservatiiviset ovat sitä mieltä että se auttaa tuhoamaan perinteisen perhemallin, yhteiskunnan ytimen, ja rapeuttaa siksi pikkuhiljaa koko yhteiskunnan. Perinteisen perheen hävittäminen on osa Marxismia.
 
Viimeksi muokattu:

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Eiköstä tuo ole aika suuri liioittelu? Nykyaikainen historiantutkimus on erittäin vahvasti kallella siihen suuntaan että historiallinen Jeesus oli olemassa. Tuota vastaan on muutamia aika äänekkäitä henkilöitä mutta ne ovat aika pieni vähemmistö.
"On kallellaan siihen suuntaan" ei tarkoita muuta kuin että joillakin on mielipiteitä asiasta. Mielipiteet eivät ole todiste, eikä Jessestä ole mitään muitakaan todisteita.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Joo, kyllä se viittaa siihen, että jotain erikoista ja merkittävää tapahtui niihin aikoihin. Mainitsemasi juutalaiset liittyvät asiaan, ja natsitkin aasinsillan kautta, sillä kyseessä oli valtakunta. Oletko kuullut roomalaisesta imperiumista?
Mikä on sinun mukaan salaliiton tarkoitus? Minkä takia jotkut päättivät keksiä Jeesuksen, ja miten he onnistuivat huijaamaan koko maailmaa, ja muuttamaan koko maailman keksityn uskonnon avulla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 965
En minä näe mitään salaliittoa siinä, että joukko ihmisiä perustaa kirkon(salaseuran), joka kehittää itselleen uskonnon (mytologian). Näinhän ovat organisaatiot toimineet koko sivistyneen ihmislajin historian ajan. Salaliittoteoriat ovat eri asia kuin salaseurakäytäntö, ja tarpeeksi ison salaseuran toiminta on julkista yhteisötoimintaa.

Vastataan nyt kuitenkin järjestyksessä:

Vallan takia.

Samoin kuin kaikki muut edeltävät uskontomaakarit, eli hyödyntämällä ihmisen alttiutta täyttää aukot yliluonnollisella ja taipumusta seurata johtajaa sekä kuulua enemmistöön.

Eivät muuttaneetkaan, siis sen enempää kuin vaikutusvallallaan olisivat muutenkin muuttaneet. Toki kulttuurisia vaikutteita on siellä täällä, mutta ei kehitys jessestä ollut kiinni. Kehitys olisi voinut mennä ihan muullakin tavalla ja nykyinen populaarikulttuuri voisi sisältää viittauksia vaikka pastakauhaan, jos spagettimonsteri olisikin aikanaan vakavasti pakotettu meemi ja jesse olisi vitsi. Ihmislaji on kykenevä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Agnostikko on kaappiuskis joka ei uskomustensa kanssa uskalla tulla ulos. Haluaa olla hyvää pataa niin uskisten kuin ateistienkin kanssa.
Totta, mutta se riippuu ympäristöstä. Suomi on suurilta osin ateistinen maa, mutta USA:ssa agnostikot on kaappiateisteja, koska ateismia halveksutaan siellä monissa paikoissa. Suomessa on päinvastoin, että uskovaisia pidetään yleensä tyhminä.

Ja miksi ei-uskovaisia kutsutaan ateisteiksi? Mielestäni meitä pitäisi kutsua normaaleiksi ihmisiksi, jotka ajattelevat omilla aivoillaan sekä omaavat jonkin sortin älykkyyttä.
Neuvostoliitossa oli paljon normaaleja ihmisiä:



Kun taas uskovaiset ovat niitä jotka eivät kykene ajattelemaan itse, vaan ohjautuvat jumalan tai jonkun spagettimosterin sanan perusteella, eivätkä omaa minkään sortin älykkyyttä koska uskovat näihin satutarinoihin.
Ympäristöllä on suuri vaikutus siihen että tuleeko ihmisestä ateisti vai uskovainen. Suomi on aika sekulaarinen/ateistinen maa, siksi siinä ei ole mitään ihmeellistä jos suomalainen on ateisti, samalla tavalla miten siinä ei ole mitään ihmeellistä jos Irakilainen on muslimi. Enimmät ihmiset ei osaa ajatella itse, vaan muovautuvat ympäristön mukaan. Jos ympäristö on ateistinen, he muuttuvat ateisteiksi, jos ympäristö on uskonnollinen, heistä tulee uskonnollisia. Ihmiset jotka todella osaavat ajatella itse, voivat kyseenalaistaa omaa uskoa tai ateismia, ja he voivat jopa kyseenalaistaa että onko maa pyöreä vai litteä.

Länsimaisiin kouluihin on soluttautunut paljon postmodernia (post-Marxistista) filosofiaa kuten kriittinen teoria, mikä on johtanut länsimaiden lisääntyvään ateismiin, sosialismiin ja nihilismiin.
 
Viimeksi muokattu:

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Painakaapa muuten mieliinne tuo JLM-hihhulin tarjoilema ihmeparannussatu. Lyön nimittäin vaikka vetoa, että jonkin ajan kuluttua sama hihhuli on taas tuputtamassa samaa hihhulipaskapökälettä muka ensimmäistä kertaa ja siinä toivossa, että tällä kertaa kukaan ei tivaa todisteita. Tätä taktiikkaa joka ainoa hihhuli käyttää nettikeskusteluissa.

Hyi helvetti, kuinka oksettavaa porukkaa tällekin foorumille on jo eksynyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 368
Viestejä
4 146 261
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom