Niin, moderaattori moderoi ja hyvä niin. Enkä minäkään ole huomannut mitään tuon tyylistä enkä ole sellaista väittänytkään.
Sellaista olen kuitenkin ollut huomaavinani, että joku raportoi jostakin asiasta mistä ei itse pidä ja sitten moderaattori tulee valkealla ratsullaan paikalle ja ojentaa muita käytännössä pelkästään sen raportoinin perusteella tai kieltää jotain, vaikka koko ketjussa kaikki muut olisivat sisällön kanssa ihan sujut. Enkä nyt siis tarkoittanut tuota nimenomaista ketjua.
Se on selvää, ettei moderaattori voi keskustelua itse seuraamatta tietää mikä on keskustelun "ilmapiiri" ja siten toimenpiteet on tehtävä pinnallisen tarkastelun perusteella, mutta joskus niistä tulee silti sellainen kaotika-tyyppinen "ensin hutkitaan ja sitten tutkitaan" -fiilis. Tosin kaotika skippasi aina sen tutkimisen kokonaan.
Se päteminen oli huono termi, mutta se liittyi kuitenkin muistikuvaan, että joissakin ketjuissa on puskista tullut kieltoja ihan ihmeellisiin asioihin, kuten muistaakseni mm. sähköfillarikeskustelussa moottorien rajoittimien poistosta keskusteluun.