Olen yleensä ajanut lähinnä asfaltilla ja hyväkuntoisella latupohjalla maastopyörälläni, mutta tänä kesänä olen tavallista pidempien lenkkien yhteydessä poikennut kinttupoluillekin. Ostin fillarini vuonna 2011 tällaista käyttöä ajatellen ja maastopyörä hyvin rullaavilla 29-tuumaisilla renkailla tuntui parhaalta valinnalta. Joustohaarukkaa en halunnut sen ylimääräisen painon ja huollon tarpeen takia, enkä sellaista ole osannut kaivatakaan kuituosien ja paksujen renkaiden ansiosta.
Kyseessä on On-Onen Carbon 29er Race -runko, kuituetuhaarukka ja kuitukiekot viime vuonna asennetuilla 60mm Schwalbe G-One Speed renkailla. Kokonaispaino (puolikiloisten polkimien kanssa) on 9,4kg (+-100g).
Olen ollut fillariin muuten erittäin tyytyväinen, mutta mutta voimansiirto kaipaa päivitystä ja takajarru on aiheuttanut ongelmia.
Nykyinen voimansiiro koostuu Shimano XT -vaihtajista ja 2x10 rattaista XT-takapakalla (42-27/11-36). Vain ketju on vaihdettu vuosien saatossa. Keskiölaakeri on naksunut uudesta asti joka polkaisulla polkuvoiman ja lämpötilan mukaan ja se myös rahisee, eli on menossa vaihtoon. Nykyään poljennan nopeasti pysäyttäessä ketjut usein kolahtavat, olisikohan takavaihtajan jousi väsähtänyt? Suosiolla uutta tilalle?
Kaksi eturatasta on kolmeen verrattuna verrattoman hyvä, mutta nykytrendin mukainen yksi ratas voisi olla vielä parempi. Eturattaan vaihtaminen kestää takarattaita pidempään, se toimii huonommin ja etuvaihtaja ja toinen ratas ovat ylimääräistä painoa. Minulla on mm. muutaman kerran jäänyt ketju jumiin eturattaiden ja rungon väliin keskeytyneen vaihtamisoperaation johdosta. Takapakasta ei myöskään tule käytettyä kuin puolta rattaista kullakin eturattaalla.
Säästääkö painossa oikeasti jos vaihtaa 1x12 systeemiin? Vaatiiko se rungon olevan suunniteltu sitä varten, onko takapakka leveämpi? Runkooni ei myöskään voi laittaa isompaa eturatasta kuin nykyisen isomman kohdalle, sillä takakolmion putki on muotoiltu siten, että sisempi pieni ratas mahtuu juuri paikalleen.
Jarrut ovat Avid XX:t, joista etujarru on toiminut hyvin, mitä nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut vaatia kahvan turhan syvälle painamista. Takajarrun kahva on aina tykännyt mennä helposti yli auki-asennosta ja on käytössä yleensä vaatinut ylimääräisen puristuksen purrakseen kunnolla. Viimevuotisen huollon jälkeen toiminta on vain huonontunut ja tällä hetkellä jarru on poissa käytöstä käytännön toimimattomuutensa takia ja otinkin toistaiseksi jarrupalat kokonaan pois (hankausta aina, jarrutusteho kuraa). Shimano XTR:ää olen katsellut potentiaaliseksi korvaajaksi.
Olen ajanut talvesta asti pelkällä etujarrulla ja olenkin nyt alkanut miettiä, josko nappaisi koko takajarrun pois? Sitä kaipaa lähinnä todella liukkaissa paikoissa, mutta ilmankin on pärjännyt jarruttamalla vauhtia pois jo aikaisemmin. Yksivaihteisessa kakkosfillarissani takajarrua ei ole ikinä ollutkaan, mutta useampivaihteiseen laki vissiin vaatii kaksi "tehokasta jarrulaitetta". Onko sillä mitään käytännön seuraamuksia jos takajarru puuttuu?
Vieläkin kevyempi fillari himottaisi, mutta hinnat nykyistä kevyemmillä malleilla ovat aivan poskettomat.
Alla kuva viikon takaa hakkuuaukolta metsän keskeltä todella huonon latupohjan varrelta.