Pyöräily

Pari sataa kilsaa maastossa ajettu uusi Cube Reaction Pro 29" etujousitettu maastopyörä. Molemmat vanteet ovat menneet kieroiksi, etupyörä vatkaa enemmän. Ja aika amatöörimenoa on ollut, tosin kivikkoisilla poluilla. Kai nuo joku osaava saa pinnoja kiristelemällä suoriksi, mutta onko tällainen normaalia? Kuuluisiko takuun piiriin? Pyörä on tilattu Saksasta, voisihan sitä sähköpostilla kysyä..

Eipä tuo ihan normaalia ole. Kyllä sitä on tullut syötettyä xc pyörällä itte semmosiin kivikkoihin, että ristus, eikä mitään ole kieroksi mennyt.
Tasan kerran paskonut vanteen, kun pikku loikasta tulin sivulle viettävälle pinnalle liian pienillä eturenkaan paineilla vähän etupainoisena ja rengas taittui alle.
Onko niissä vanteissa jälkiä kosketuksista?
 
Eipä tuo ihan normaalia ole. Kyllä sitä on tullut syötettyä xc pyörällä itte semmosiin kivikkoihin, että ristus, eikä mitään ole kieroksi mennyt.
Tasan kerran paskonut vanteen, kun pikku loikasta tulin sivulle viettävälle pinnalle liian pienillä eturenkaan paineilla vähän etupainoisena ja rengas taittui alle.
Onko niissä vanteissa jälkiä kosketuksista?
Ilmeisesti olet omistanut vain käytettyjä pyöriä
 
@Yelda
Käytettyjä ja uusia kiekkoja.
Viimeisin itse kasattu plussapyörä ja kiekot siihen läjäsin itse, kun tuppaa olemaan tyyriitä ~45mm vanteen sisäleveydellä olevat ja boost napaiset.
 
Itekin kävin pyytämässä XXL:n pojjaat kasaamaan koeajoa varten sähköpyörää. Tuntus vähän siltä et nyt on ostohousut jalassa.
 
White on vähän kuin maastopyörä joka tehty kadulle. Leveämmät kumit ja se mummovaihdekin löytyy.

Merida taas on enemmän katupyörä johon on lykätty suorat sarvet. Ei mummovaihdetta mutta tarviiko sitä?

Ite menisin varmaan meridalla... ehkä.
 
@Yelda
Käytettyjä ja uusia kiekkoja.
Viimeisin itse kasattu plussapyörä ja kiekot siihen läjäsin itse, kun tuppaa olemaan tyyriitä ~45mm vanteen sisäleveydellä olevat ja boost napaiset.

Meinasin lähinnä siis sitä, että näistä "marketti" ostetuissa pyörissä olevat kiekot kyllä pakkaavat menemään solmuun ensimmäisen 100km aikana jonkajälkeen ne kylläkin pysyy suht suorassa. Ilmeisesti vanteet kasataan jossain sarjatuontantona tjsp niin pinnat on jo valmiiksi suht vituillaan. Eriasia joissain laatuvanteissa.

Onkos 42mm fatti vai niitä normia leveämmät "perus" kumien vanteet?

Tuli polkastua pieni perjantai lenkki kaverinkanssa. Nyt on hyvä mennä saunaan :)
perjantaiajelut.jpg
 
Tuli polkastua pieni perjantai lenkki kaverinkanssa. Nyt on hyvä mennä saunaan :)

Itselläkin tuli pieni lenkki vedettyä. Pitäisi pikkuhiljaa pidentää lenkkejä, mutta pyörää en ole omistanut about 12 vuoteen, ja nyt 3 viikkoa sitten tuli hommattua sellainen joten on hieman hapuilua alkuun. Mittariin pamahtanut kolmessa viikossa noin 520km, mutta tuollaisilla päivittäisillä pikkulenkeillä.


reittii.png
 
Ei yhtään pöllömpi suoritus jos 12 vuoden tauon jälkeen vedät yli 30 km lenkkejä 25 km/h keskinopeudella :tup:

Ei kannata ahnehtia liikaa ettei joku paikka mäjähdä ja innostus lopahda sen seurauksena. Vedät sellaista lenkkiä kuin hyvältä tuntuu ja mihin aika antaa myöten.
 
Ja alkuperäiseen kysymykseen niin ei todellakaan tarvi levyjarruja 21+ vaihteista puhumattakaan, mikäli koko 2km työmatka ei ole jyrkkää ylämäkeä. Toki pentuna oli kiva kehua kavereille kuinka omasta pyörästä löytyy se 21-vaihdetta, mutta esim 1x11 pärjää aivan loistavasti. Ja noista alkuperäisestä viidestä ottaisin RX500 ja jättäisin muut kauppaan.

1x11 tarjoaa käytännössä enemmän käyttökelpoisia vaihteita kuin 3x7.
 
Tulin tuossa juuri maastosta pyörälenkiltä. Kävi sillä tavalla, että melko nopeassa alamäessä ajoin 3-4cm oksan ylitse ja sehän kääntyi takavaihtajan ja ketjun väliin ja väänsi vaihtajan käytännössä 180°. Vaihtaja sojottaa nyt siis ylöspäin ja menosuuntaan :cigar2:. Ketjut meni myös solmuun.

Katselin tuossa uusia vaihtajia Saksasta ja hinnat on sen verran edullisia, että tekisi mieli ostaa kalliimman sarja osa. Kysymys kuuluukin, että onko siitä mitään hyötyä ja käykö eri mallin vaihtaja samoihin reikiin suoraan. Vanha vaihtaja on Shimanon XT- sarjaa. Shimanon XTR- sarjalainen maksaisi noin satasen enemmän.
Ja mitä muuta takavaihtajan uusimisessa kannattaa huomioida? Pyörällä on ajettu vajaa 2000km eli rattaat lienee vielä melko hyväkuntoiset.


PS. ensimmäinen viesti foorumille :tup:
 
Tulin tuossa juuri maastosta pyörälenkiltä. Kävi sillä tavalla, että melko nopeassa alamäessä ajoin 3-4cm oksan ylitse ja sehän kääntyi takavaihtajan ja ketjun väliin ja väänsi vaihtajan käytännössä 180°. Vaihtaja sojottaa nyt siis ylöspäin ja menosuuntaan :cigar2:. Ketjut meni myös solmuun.

Katselin tuossa uusia vaihtajia Saksasta ja hinnat on sen verran edullisia, että tekisi mieli ostaa kalliimman sarja osa. Kysymys kuuluukin, että onko siitä mitään hyötyä ja käykö eri mallin vaihtaja samoihin reikiin suoraan. Vanha vaihtaja on Shimanon XT- sarjaa. Shimanon XTR- sarjalainen maksaisi noin satasen enemmän.
Ja mitä muuta takavaihtajan uusimisessa kannattaa huomioida? Pyörällä on ajettu vajaa 2000km eli rattaat lienee vielä melko hyväkuntoiset.


PS. ensimmäinen viesti foorumille :tup:

Alkuun: miten kävi vaihtajan korvakkeelle, eli sille pienelle irrotettavalle alumiinipalaselle rungossa. Se lienee myös mutkalla, ja se tarvitsee myös uusia. Jos oikein tuuri kävi, miltä ei kuulosta, mutta ilman kuvaa on paha sanoa, niin itse vaihtaja ei välttämättä ole solmulla... vaan tuo uhrautuva korvake.

2000 km, mutta montako vuotta? Jos useampi ja myös pahoja kelejä, niin vaihdevaijerit kuorineen vaihtamalla saa parannettua vaihteiden vaihtumista.

Ketjut nyt kuulostaa menneen vaihtokuntoon tuollaisessa... Mutta sitä ei voi ilman kuvaa tai välttämättä edes kuvasta nähdä. Jos oli paha solmu ja polkaisit, niin luultavasti siellä on yksittäinen pahasti venynyt tai vääntynyt linkki ketjussa.

Sitten vastaus kysymykseen:

Satanen on aika paljon lisää siitä, että säästää muutaman gramman. Etenkin kun XT maksanee vain sen noin 50–60 euroa, jos hinnat ei ihan hirveästi ole nousseet? XT, joka on siis toiseksi parasta Shimanoa, on perinteisesti se paras kompromissi kestävyyden ja keveyden välillä. XTR on paljon lisähintaa pienestä painoedusta.

Shimanot on pitkälti vaihdannaisia keskenään, isompi ero tulee eri vuosimalleista. Kun niiden välillä on välillä tuotu uusia ominaisuuksia. Myös, vaihtajia lienee kahta eri mallia tuon uuden yksi-eturatas -ilmiön myötä. Näiden välillä on toiminnallinen ero.
 
Tulin tuossa juuri maastosta pyörälenkiltä. Kävi sillä tavalla, että melko nopeassa alamäessä ajoin 3-4cm oksan ylitse ja sehän kääntyi takavaihtajan ja ketjun väliin ja väänsi vaihtajan käytännössä 180°. Vaihtaja sojottaa nyt siis ylöspäin ja menosuuntaan :cigar2:. Ketjut meni myös solmuun.

Katselin tuossa uusia vaihtajia Saksasta ja hinnat on sen verran edullisia, että tekisi mieli ostaa kalliimman sarja osa. Kysymys kuuluukin, että onko siitä mitään hyötyä ja käykö eri mallin vaihtaja samoihin reikiin suoraan. Vanha vaihtaja on Shimanon XT- sarjaa. Shimanon XTR- sarjalainen maksaisi noin satasen enemmän.
Ja mitä muuta takavaihtajan uusimisessa kannattaa huomioida? Pyörällä on ajettu vajaa 2000km eli rattaat lienee vielä melko hyväkuntoiset.


PS. ensimmäinen viesti foorumille :tup:

+1 edelliseen kommenttiin.
 
XT, joka on siis toiseksi parasta Shimanoa, on perinteisesti se paras kompromissi kestävyyden ja keveyden välillä. XTR on paljon lisähintaa pienestä painoedusta.

Eikö XT:n ja XTR:n välissä ole Saint ja lisäksi vaihtoehtona takavaihtajaksi XT:n rinnalle Zee. Zee vastaa XT:tä, mutta on lyhyemmällä häkillä. No joka tapauksessa olen samaa mieltä, XT on varsin loistava tuote hinta laatusuhteella mitattuna ja jatkaisin itse sillä edelleenkin. SLX sekä Deore tason vehkeilläkin perusharrastaja pärjää varsin mainiosti.
 
Eikö XT:n ja XTR:n välissä ole Saint ja lisäksi vaihtoehtona takavaihtajaksi XT:n rinnalle Zee. Zee vastaa XT:tä, mutta on lyhyemmällä häkillä. No joka tapauksessa olen samaa mieltä, XT on varsin loistava tuote hinta laatusuhteella mitattuna ja jatkaisin itse sillä edelleenkin. SLX sekä Deore tason vehkeilläkin perusharrastaja pärjää varsin mainiosti.

Käsittääkseni Zee ja Saint on suunnattu enemmän alamäkipyöräilyyn, joten niitä ei voi noin suoraan verrata suoraan tuohon XTR–XT–SLX–Deore -sarjaan. (Toki joku voisi sanoa, että Saint≈XTR ja Zee≈XT, siis laadun suhteen. Nämä eivät kuitenkaan ole tarkoitettu samaan käyttöön.)

Itselläni oli maastokäytössä aikoinaan LX (joka sittemmin uudelleennimettiin SLX, kun LX haluttiin kaupunkipyöräosasarjan nimeksi), ja se oli oikein riittävää. Takavaihtajan ja korvakkeen jääpaakkuun rikottuani vaihdoin tilalle SLX, joka oli yllättäen melko samantasoinen (puolesta vuosikymmenestä huolimatta). Jarruremontin myötä jouduin luopumaan niistä monien vihaamista yhdistelmäkahvoista ja LX vaihdekahvat korvautui XT:llä. Ero oli olematon... SLX olisi varmaan ollut järkevämpi sijoitus, vaikka hintaeroa taisi olla alle 20 euroa.

Jos vaihdekahvat on SLX tai Deore, niin voi olla, että edes XT ei ole optimi. Katso paljonko SLX säästää rahaa. Toimivuudessa ei taida kolmen kärkiosasarjan välillä olla oleellista eroa. Painossa on. Deore oli ainakin aikaisemmin ns. sukupolvea vanhempaa designia, joten siinä ”kärsii” pienen määrän tokmivuuttakin. Ei sillä, etteikö sillä silti ajaisi jopa talvella. (Tämä nykyistä edeltäneestä maastopyörästäni, siis vuosituhannen ensimmäiseltä vuosikymmeneltä.)

Myöhemmin, sen sijaan kun LX vaijerisarja korvautui XTR:n mustilla teflonpinnotetuilla vaijereilla (samalla kun takavaihtaja meni vaihtoon, eli viitisen vuotta ympärivuotista ajoa), niin etuvaihtajan toiminta parani enemmän kuin mitä uusitun takavaihtajan toiminta... Muutenkin oman kokemuksen valossa etuvaihtajat on ollet nirsoja vaijerinkuoren kulumiselle siitä tiukasta mutkasta. (Tämä siis top–pull vaijerivedolla.)
 
Tulin tuossa juuri maastosta pyörälenkiltä. Kävi sillä tavalla, että melko nopeassa alamäessä ajoin 3-4cm oksan ylitse ja sehän kääntyi takavaihtajan ja ketjun väliin ja väänsi vaihtajan käytännössä 180°. Vaihtaja sojottaa nyt siis ylöspäin ja menosuuntaan :cigar2:. Ketjut meni myös solmuun.

Katselin tuossa uusia vaihtajia Saksasta ja hinnat on sen verran edullisia, että tekisi mieli ostaa kalliimman sarja osa. Kysymys kuuluukin, että onko siitä mitään hyötyä ja käykö eri mallin vaihtaja samoihin reikiin suoraan. Vanha vaihtaja on Shimanon XT- sarjaa. Shimanon XTR- sarjalainen maksaisi noin satasen enemmän.
Ja mitä muuta takavaihtajan uusimisessa kannattaa huomioida? Pyörällä on ajettu vajaa 2000km eli rattaat lienee vielä melko hyväkuntoiset.


PS. ensimmäinen viesti foorumille :tup:

Paska tsägä. Jos uutta takavaihtajaa olet ostamassa niin osta ihmeessä sellainen jossa on lisämerkintä shadow+. Esim Shimano XT M786 Shadow+ 10 Speed Rear Mech | Chain Reaction Cycles tuon sahdow+ saa vipua vääntämällä sellaiseksi, että kiristää ketjua vähän erilailla niin ei pitäisi päästä metsässä heilumaan tai rämisemään niinnpahasti
 
Pari sataa kilsaa maastossa ajettu uusi Cube Reaction Pro 29" etujousitettu maastopyörä. Molemmat vanteet ovat menneet kieroiksi, etupyörä vatkaa enemmän. Ja aika amatöörimenoa on ollut, tosin kivikkoisilla poluilla. Kai nuo joku osaava saa pinnoja kiristelemällä suoriksi, mutta onko tällainen normaalia? Kuuluisiko takuun piiriin? Pyörä on tilattu Saksasta, voisihan sitä sähköpostilla kysyä..

Bike Discount.de lupasi antaa hyvitystä suoristuskuluihin aina 50 euroon saakka. Käytin vanteet jo perjantaina paikallisella puljulla suoristettavana ja maksoi tasan 50 e. En ole vielä kuitin kuvaa lähettänyt, mutta jos lähetyksen jälkeen raha palautuu ongelmitta Paypall tilille, niin olen tyytyväinen. Hyvää palvelua.
 
Bike Discount.de lupasi antaa hyvitystä suoristuskuluihin aina 50 euroon saakka. Käytin vanteet jo perjantaina paikallisella puljulla suoristettavana ja maksoi tasan 50 e. En ole vielä kuitin kuvaa lähettänyt, mutta jos lähetyksen jälkeen raha palautuu ongelmitta Paypall tilille, niin olen tyytyväinen. Hyvää palvelua.

Taitaa olla vähän yhdestä jos toisesta pyörästä uutena eri kireyksillä pinnat uutena. Jos on kovaa ajoa käynyt vetään niin varmastikin menee kieroon. En nyt mikään asiantuntija tässä asiassa ole, mutta tuon takia ensihuollossa kannattaa pyörää käyttää parin sadan kilsan jälkeen.
 
Alkuun: miten kävi vaihtajan korvakkeelle, eli sille pienelle irrotettavalle alumiinipalaselle rungossa. Se lienee myös mutkalla, ja se tarvitsee myös uusia. Jos oikein tuuri kävi, miltä ei kuulosta, mutta ilman kuvaa on paha sanoa, niin itse vaihtaja ei välttämättä ole solmulla... vaan tuo uhrautuva korvake.

2000 km, mutta montako vuotta? Jos useampi ja myös pahoja kelejä, niin vaihdevaijerit kuorineen vaihtamalla saa parannettua vaihteiden vaihtumista.

Ketjut nyt kuulostaa menneen vaihtokuntoon tuollaisessa... Mutta sitä ei voi ilman kuvaa tai välttämättä edes kuvasta nähdä. Jos oli paha solmu ja polkaisit, niin luultavasti siellä on yksittäinen pahasti venynyt tai vääntynyt linkki ketjussa.

Sitten vastaus kysymykseen:

Satanen on aika paljon lisää siitä, että säästää muutaman gramman. Etenkin kun XT maksanee vain sen noin 50–60 euroa, jos hinnat ei ihan hirveästi ole nousseet? XT, joka on siis toiseksi parasta Shimanoa, on perinteisesti se paras kompromissi kestävyyden ja keveyden välillä. XTR on paljon lisähintaa pienestä painoedusta.

Shimanot on pitkälti vaihdannaisia keskenään, isompi ero tulee eri vuosimalleista. Kun niiden välillä on välillä tuotu uusia ominaisuuksia. Myös, vaihtajia lienee kahta eri mallia tuon uuden yksi-eturatas -ilmiön myötä. Näiden välillä on toiminnallinen ero.



Kiitos kaikille vastauksista! Eipä itsellä käynyt mielessäkään tarkastaa tuota korvaketta. Näyttää kyllä siltä, että koko vaihtaja menee uusiksi, mutta pitääkö tuo korvake ostaa erikseen vai tuleeko vaihtajan mukana? Taidan laittaa tuon XT:n tai XT Shadow+:n ja ketjut tilaukseen.

Pyörällä on ajeltu pari vuotta peruslenkkiä metsässä ja tiellä. Kyseessä on Radonin ZR Race 29 LE.

Alla muutama kuva, toivottavasti näkyvät...

IMG_20180528_171234.jpg IMG_20180528_171152.jpg IMG_20180528_171254.jpg

IMG_20180528_171126.jpg
 
Korvake on ostettava erikseen, nuo ovat runkokohtaisia. Tuo olisi varmaan oikaistavissakin, mutta se vaatii oman työkalunsa jotta tulee varmasti suoraan. Löytynee jokaisesta pyöräpajasta, ja tuskin montaa euroa tuosta veloittaisivat.
Tuo korvake kyllä kannataa jokatapauksessa tilata varaosaksi hyllyyn.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Ei tuossa oikein korvaketta näy, mutta näyttää siltä, että se olisi juuri pettänyt.. Siis siinä mielessä, että ei ole katkennut vaan vain vääntynyt. Itseltä napsahti pari viikkoa sitten aika kevyen tuntuisesti korvake poikki ja vaihtaja huiteli pakan yläpuolella, mutta näytti täysin ehjältä. Ketjut meni tosin solmuun, mutta ne ei onneksi paljoa maksa.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Eipä itsellä käynyt mielessäkään tarkastaa tuota korvaketta. Näyttää kyllä siltä, että koko vaihtaja menee uusiksi, mutta pitääkö tuo korvake ostaa erikseen vai tuleeko vaihtajan mukana? Taidan laittaa tuon XT:n tai XT Shadow+:n ja ketjut tilaukseen.

Pyörällä on ajeltu pari vuotta peruslenkkiä metsässä ja tiellä. Kyseessä on Radonin ZR Race 29 LE.

Alla muutama kuva, toivottavasti näkyvät...

IMG_20180528_171234.jpg IMG_20180528_171152.jpg IMG_20180528_171254.jpg

IMG_20180528_171126.jpg

Onpa siinä häkki mennyt mutkalle ja korvakekin kiero.
Nooh eipä tommoset nyt niin yleisiä ole, että alvariinsa tarttee ostella.
Siis jollei ehdon tahdon mettäkoneen jälkeä mene.
Just viime lenkilläkin yhellä oli puolen metriä pitkä ja 5cm paksu oksa takana pinnojen välissä eikä saanut mitään hajalle.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Eipä itsellä käynyt mielessäkään tarkastaa tuota korvaketta. Näyttää kyllä siltä, että koko vaihtaja menee uusiksi, mutta pitääkö tuo korvake ostaa erikseen vai tuleeko vaihtajan mukana? Taidan laittaa tuon XT:n tai XT Shadow+:n ja ketjut tilaukseen.

Pyörällä on ajeltu pari vuotta peruslenkkiä metsässä ja tiellä. Kyseessä on Radonin ZR Race 29 LE.

Alla muutama kuva, toivottavasti näkyvät...

IMG_20180528_171234.jpg IMG_20180528_171152.jpg IMG_20180528_171254.jpg

IMG_20180528_171126.jpg
Uusi korvake ja laittaisin samalla vaihtajan sekä vaijerinkin uusiksi. Toki häkkejäkin saa uusia ja säästäähän siinä, mutta todennäköisesti vaihtajan sisältäkin on jokin vinossa niin helpommalla pääsee kun ostaa uuden.

10s vaihtaja maksaa n. 60€ ja 11s vaihtaja n. 65€. Uudempaa XT M8000 vaihtajaa voi periaatteessa käyttää myös 10s-kokoonpanoissa, mutta jos haluaa varman päälle pelata eikä esim. siirtyminen 11s voimansiirtoon ole lähitulevaisuuden suunnitelmissa niin menisin 10s vaihtajalla. Suosittelen uutta vaihtajaa ostaessa sijoittamaan Shadow+ malliin kytkimen takia (RD-M786).

Korvakkeen malli löytyy Radoneissa korvakkeen takapuolelta. Omassani (Radon ZR Team) on Radon/Cube 123 korvake: derailleur hanger 123 Bike-Discount.
 
Ja eikös niitä vaihtajiakin ollut kahdelle eri kiinnitykselle? Tuo korvakemalli se yleisempi.
 
Mitäs mielipiteitä herättää pyörätielle tehtävät hidasteet: Forssa rakensi pyörätielle töyssyjä hillitsemään mopoautoilua – pyöräilijöille ensikokeilu tuo hauskuutta
Oma veikkaukseni on että kokeilu loppuu siihen, kun ensimmäinen mummo vetää noissa voltilla tangon yli :D. Aika järeän kokoisia kuoppia ovat...
No mitä vattua nyt taas. :D

Pyöräilijöille töyssyjen toivotaan tuovan turvallisuuden lisäksi hauskuutta.
Onhan se masokismi toki aito asia.
 
Ensimmäistä täysjousto fillaria olen katsellut. Mitäs mieltä on raati huollettavuudesta/ kestävyydestä kuitu vs. alumiini? Käytettynä n. 2 tonnin hintaan rupeis saamaan jo ihan fiksuja.
Stevens Whaka ES 29, Maastopyör...
CUBE STEREO 140 C:62 Race 29er 2017, ajettu 90k...

Tuossa nyt pari esimerkkiä mitä olen harkinnut. Polkija ~175cm.
Käyttö olis röykkystä metsäpolkua ja enkä jossain parkissakin tulis käytyä.

Itsellä ollut pelkkiä alumiini runkoisia pyöriä, mutta hiilikuitu kiinnostaisi myös. Itseä vaan vähän epäilyttää sen kestävyys. Jos siis tulee vahingossa kolautettua runko johonkin kiveen tjsp. Toki onhan noita mennyt ilmeisesti ihan ajossakin rikki mitä youtubea tullut katottua.

Noista kahdesta kyllä valitsisin tuon cuben.

Ja tuohon spandex videon kolariin: onhan tuossa molemmissa vikaa. Toki pyöräiliän tarvitsisi käyttää sitä kevyen liikenteen väylää, mutt mutt a siitäkin tulla sanomista jos sitä painaa tuhatta ja sataa. Ehkä kuitenkin parempi, että pysyisivät tiellä. Automla kuitenkin psee ohi, ei tietenkään kaikki, mutta ainakaan itselle ei tuota vaikeuksia.
 
Fillarilla on tulut sotkettua aina vuoden ympäri niin koulu kuin työmatkatkin, mutta maastofillarointi on jäänyt kokematta. Toki ysärin maastofillari villityksessä on hankittu kirkkaan oranssi Scott Peak, mutta oikeaa laitetta ei ole koskaan tullut hankittua.

Viikonloppuna vedettiin kaveriporukalla Mäntyharju - Repovesi setti hieman mukaillen niin, että päädyttiin kaverin mökille. Matkaa tuli yhteensä 46 km ja yllättävää kyllä, melkoisen helposti. Illalla tai aamulla ei ollut juurikaan tuntemuksia, mitä yleensä uusi laji aiheuttaa lihaksiin. Persekin kesti, kun kävin varmuudeksi vaipatkin ostamassa. Reitti ei ollut tekninen, mutta pirun mukavaa polkua erilaisissa maastoissa ja toki niitä metsäteitä aina polkujen välillä. Polut olivat kuivia ja mitään suurempia juurakkoja tai kivikkoja ei olut. Mutaa ja kosteaa vain nimeksi. Mitään rakennelmia tai droppeja ei reitillä ollut. Välille osui yksi laavu tulentekopaikkoineen ja kaivoineen sekä laavu saunan kera. Kaiken kaikkiaan ihan pirun mukava setti näin noviisille.

Vuokra fillarilla menin ja sain oikein mukavasti itselleni istuvan laitteen, Canyon Exceed CF SL 6.9. Pro Race Hardtail (2017). Oli tosiaan sen verran mukavaa, että aloin jo nykimään ostohousuja jalkaan. 2017 mallista pieniä muutoksia kokenut 2018 malli Exceed CF SL 6.0 Pro Race lähtisi hintaan 2300 €.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytääs täältä olisiko asiasta tietäviä. Eli Shimanon 105 etuvaihtajasta kuului spräng-ääni kesken lenkin kun olin vaihtamassa pienemmälle. Tämän jälkeen etuvaihtaja ei enää vaihtanut, koska meni säädöistään. Etuvaihtaja oli alle 100km sitten säädetty huollossa ja pari kertaa viime vuodelta, mukaanlukien käytettynä ostamisen jälkeen. Kysymys kuuluu voiko tuon vaihtajan pistää osiksi, putsata ja voidella vai onko helpompi vaan ostaa uusi vaihtaja ja yrittää asentaa se itse? Mikä on oletettava vaihtajan elinikä? Pyörä on vuodelta 2009.
 
Kysytääs täältä olisiko asiasta tietäviä. Eli Shimanon 105 etuvaihtajasta kuului spräng-ääni kesken lenkin kun olin vaihtamassa pienemmälle. Tämän jälkeen etuvaihtaja ei enää vaihtanut, koska meni säädöistään. Etuvaihtaja oli alle 100km sitten säädetty huollossa ja pari kertaa viime vuodelta, mukaanlukien käytettynä ostamisen jälkeen. Kysymys kuuluu voiko tuon vaihtajan pistää osiksi, putsata ja voidella vai onko helpompi vaan ostaa uusi vaihtaja ja yrittää asentaa se itse? Mikä on oletettava vaihtajan elinikä? Pyörä on vuodelta 2009.

Tuollaisen etuvaihtajan saat noin 30-35 eurolla, ei maksa vaivaa yrittää korjata. Asennus on helppoa, katso vaikka youtubesta mallia. Ketjun toki joutuu samalla katkaisemaan ja liittämään uusiksi.
 
Tuollaisen etuvaihtajan saat noin 30-35 eurolla, ei maksa vaivaa yrittää korjata. Asennus on helppoa, katso vaikka youtubesta mallia. Ketjun toki joutuu samalla katkaisemaan ja liittämään uusiksi.
Joo, nähtävästi ei maksa vaivaa korjata tuota etuvaihtajaa. Ketjun olin jo aikaisemmin vaihtanut ja lisännyt ketjulukon.
 
Olen yleensä ajanut lähinnä asfaltilla ja hyväkuntoisella latupohjalla maastopyörälläni, mutta tänä kesänä olen tavallista pidempien lenkkien yhteydessä poikennut kinttupoluillekin. Ostin fillarini vuonna 2011 tällaista käyttöä ajatellen ja maastopyörä hyvin rullaavilla 29-tuumaisilla renkailla tuntui parhaalta valinnalta. Joustohaarukkaa en halunnut sen ylimääräisen painon ja huollon tarpeen takia, enkä sellaista ole osannut kaivatakaan kuituosien ja paksujen renkaiden ansiosta.

Kyseessä on On-Onen Carbon 29er Race -runko, kuituetuhaarukka ja kuitukiekot viime vuonna asennetuilla 60mm Schwalbe G-One Speed renkailla. Kokonaispaino (puolikiloisten polkimien kanssa) on 9,4kg (+-100g).

Olen ollut fillariin muuten erittäin tyytyväinen, mutta mutta voimansiirto kaipaa päivitystä ja takajarru on aiheuttanut ongelmia.

Nykyinen voimansiiro koostuu Shimano XT -vaihtajista ja 2x10 rattaista XT-takapakalla (42-27/11-36). Vain ketju on vaihdettu vuosien saatossa. Keskiölaakeri on naksunut uudesta asti joka polkaisulla polkuvoiman ja lämpötilan mukaan ja se myös rahisee, eli on menossa vaihtoon. Nykyään poljennan nopeasti pysäyttäessä ketjut usein kolahtavat, olisikohan takavaihtajan jousi väsähtänyt? Suosiolla uutta tilalle?

Kaksi eturatasta on kolmeen verrattuna verrattoman hyvä, mutta nykytrendin mukainen yksi ratas voisi olla vielä parempi. Eturattaan vaihtaminen kestää takarattaita pidempään, se toimii huonommin ja etuvaihtaja ja toinen ratas ovat ylimääräistä painoa. Minulla on mm. muutaman kerran jäänyt ketju jumiin eturattaiden ja rungon väliin keskeytyneen vaihtamisoperaation johdosta. Takapakasta ei myöskään tule käytettyä kuin puolta rattaista kullakin eturattaalla.

Säästääkö painossa oikeasti jos vaihtaa 1x12 systeemiin? Vaatiiko se rungon olevan suunniteltu sitä varten, onko takapakka leveämpi? Runkooni ei myöskään voi laittaa isompaa eturatasta kuin nykyisen isomman kohdalle, sillä takakolmion putki on muotoiltu siten, että sisempi pieni ratas mahtuu juuri paikalleen.

Jarrut ovat Avid XX:t, joista etujarru on toiminut hyvin, mitä nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut vaatia kahvan turhan syvälle painamista. Takajarrun kahva on aina tykännyt mennä helposti yli auki-asennosta ja on käytössä yleensä vaatinut ylimääräisen puristuksen purrakseen kunnolla. Viimevuotisen huollon jälkeen toiminta on vain huonontunut ja tällä hetkellä jarru on poissa käytöstä käytännön toimimattomuutensa takia ja otinkin toistaiseksi jarrupalat kokonaan pois (hankausta aina, jarrutusteho kuraa). Shimano XTR:ää olen katsellut potentiaaliseksi korvaajaksi.

Olen ajanut talvesta asti pelkällä etujarrulla ja olenkin nyt alkanut miettiä, josko nappaisi koko takajarrun pois? Sitä kaipaa lähinnä todella liukkaissa paikoissa, mutta ilmankin on pärjännyt jarruttamalla vauhtia pois jo aikaisemmin. Yksivaihteisessa kakkosfillarissani takajarrua ei ole ikinä ollutkaan, mutta useampivaihteiseen laki vissiin vaatii kaksi "tehokasta jarrulaitetta". Onko sillä mitään käytännön seuraamuksia jos takajarru puuttuu?

Vieläkin kevyempi fillari himottaisi, mutta hinnat nykyistä kevyemmillä malleilla ovat aivan poskettomat.

Alla kuva viikon takaa hakkuuaukolta metsän keskeltä todella huonon latupohjan varrelta.
DSC_0200.JPG
 
Olen yleensä ajanut lähinnä asfaltilla ja hyväkuntoisella latupohjalla maastopyörälläni, mutta tänä kesänä olen tavallista pidempien lenkkien yhteydessä poikennut kinttupoluillekin. Ostin fillarini vuonna 2011 tällaista käyttöä ajatellen ja maastopyörä hyvin rullaavilla 29-tuumaisilla renkailla tuntui parhaalta valinnalta. Joustohaarukkaa en halunnut sen ylimääräisen painon ja huollon tarpeen takia, enkä sellaista ole osannut kaivatakaan kuituosien ja paksujen renkaiden ansiosta.

Kyseessä on On-Onen Carbon 29er Race -runko, kuituetuhaarukka ja kuitukiekot viime vuonna asennetuilla 60mm Schwalbe G-One Speed renkailla. Kokonaispaino (puolikiloisten polkimien kanssa) on 9,4kg (+-100g).

Olen ollut fillariin muuten erittäin tyytyväinen, mutta mutta voimansiirto kaipaa päivitystä ja takajarru on aiheuttanut ongelmia.

Nykyinen voimansiiro koostuu Shimano XT -vaihtajista ja 2x10 rattaista XT-takapakalla (42-27/11-36). Vain ketju on vaihdettu vuosien saatossa. Keskiölaakeri on naksunut uudesta asti joka polkaisulla polkuvoiman ja lämpötilan mukaan ja se myös rahisee, eli on menossa vaihtoon. Nykyään poljennan nopeasti pysäyttäessä ketjut usein kolahtavat, olisikohan takavaihtajan jousi väsähtänyt? Suosiolla uutta tilalle?

Tuossa rungossa lienee ns. press-fit keskiö, eli keskiölaakerit on puristettu rungon sisään eikä siellä ole kierteitä. Noiden yksi ”ominaisuus” on (irvileukaisten luddiittien mielestä) naksua ja paukkua, mutta oleellisemmin noiden ominaisuus lienee huomaattavan erilaisten työkalujen tarve kuin normaalimpien keskiöiden kanssa. Kaikenlaista sitä tehdäänkin, jotta saadaan aavistuksen kevyempiä ja jäykempiä runkoja.

Tunteeko joku palstalainen paremmin, mitä tarvitaan tuon vaihtoon. Käsittääkseni sopiva tasan tuohon käyttöön sopiva tuurna laakerin lyömiseen ulos ja sitten ohjainlaakeripuristin uuden laakerin puristamiseen paikalleen. Itsellä moinen menisi ehkä kategoriaan: vien pyörä huoltoon laakerien vaihtoon.

Takavaihtajan jousen väsyminen olisi hämmentävää, ei jousiteräs tuolla tavalla väsy... enemmän kuulostaa siltä, että vaihtaja kaipaisi syvällistä puhdistusta ja öljyä liikkuviin pintoihin.

Kaksi eturatasta on kolmeen verrattuna verrattoman hyvä, mutta nykytrendin mukainen yksi ratas voisi olla vielä parempi. Eturattaan vaihtaminen kestää takarattaita pidempään, se toimii huonommin ja etuvaihtaja ja toinen ratas ovat ylimääräistä painoa. Minulla on mm. muutaman kerran jäänyt ketju jumiin eturattaiden ja rungon väliin keskeytyneen vaihtamisoperaation johdosta. Takapakasta ei myöskään tule käytettyä kuin puolta rattaista kullakin eturattaalla.

Säästääkö painossa oikeasti jos vaihtaa 1x12 systeemiin? Vaatiiko se rungon olevan suunniteltu sitä varten, onko takapakka leveämpi? Runkooni ei myöskään voi laittaa isompaa eturatasta kuin nykyisen isomman kohdalle, sillä takakolmion putki on muotoiltu siten, että sisempi pieni ratas mahtuu juuri paikalleen.

Painonsäästö on pieni, mutta jos sen haluaa, niin 1×10 on myös ihan toimiva, jos ei halua turhaan vaihtaa takavaihdekahvaa, vaihtajaa, jne.

Suosittelevat ns. ”narrow–wide” -eturatasta, tai vähintään pidempihampaista yksirattaiseen tarkoitettua eturatasta. Lisäksi tarvitaan mielellään ketjuohjain* eteen vaihtajan tilalle, jos oikeasti ajaa yhtään maastossa ja ei mistään syystä halua pudottaa ketjuja. Jos ajaa vaan polkuja, niin ilmankin kuulemma pärjää.

* Aka. vähän vaihtajan näköinen laite, mutta joka ei toki liiku. Tiedän joidenkin tämän toki vaihtajasta loihtineen (rajoitinruuvien avulla, helppo ja nopea operaatio), mutta silloin painosäästö jää aavistuksen pienemmäksi – toinen eturatas, vaihdevaijeri ja vaihdekahva poistuu).

Jarrut ovat Avid XX:t, joista etujarru on toiminut hyvin, mitä nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut vaatia kahvan turhan syvälle painamista. Takajarrun kahva on aina tykännyt mennä helposti yli auki-asennosta ja on käytössä yleensä vaatinut ylimääräisen puristuksen purrakseen kunnolla. Viimevuotisen huollon jälkeen toiminta on vain huonontunut ja tällä hetkellä jarru on poissa käytöstä käytännön toimimattomuutensa takia ja otinkin toistaiseksi jarrupalat kokonaan pois (hankausta aina, jarrutusteho kuraa). Shimano XTR:ää olen katsellut potentiaaliseksi korvaajaksi.

Olen ajanut talvesta asti pelkällä etujarrulla ja olenkin nyt alkanut miettiä, josko nappaisi koko takajarrun pois? Sitä kaipaa lähinnä todella liukkaissa paikoissa, mutta ilmankin on pärjännyt jarruttamalla vauhtia pois jo aikaisemmin. Yksivaihteisessa kakkosfillarissani takajarrua ei ole ikinä ollutkaan, mutta useampivaihteiseen laki vissiin vaatii kaksi "tehokasta jarrulaitetta". Onko sillä mitään käytännön seuraamuksia jos takajarru puuttuu?

Kuulostaa siltä, että etujarru kaipaa ilmaamista, jos kahvan liike on liian suurta. Vaihtoehtoisesti palat ovat niin lopussa, että sieltä loppuu se liikerata kesken lähentään niitä automaattisesti. Tai, kolmantena, jarrulevy on sen verran kiero, että se työntää palat liian kauas silloin kun ei jarruta. Tämä on hyvin vaikeaa kuvasta selvittää.

Yhdellä jarrulla ajamista en kyllä suosittele, tarpeeton riski. Mitä sitten kun se ainoa jarru päättää vaikka lopullisesti pettää? (T. kokemusta on, yksi kertakin on liikaa... ja se oli saman päivän iltapäivästä, tasalaatuista Shimanoa kieltämättä.)

Lisäksi toki ilman takajarrua ei voi mennä (maastossa tai muuten suljetulla tieosuudella) ns. täysiä. Takajarrulla voi aavistuksen hienosäätää mutkissa linjaa, yms., mitä näitä kilpa-ajomenetelmiä nyt on.

Lisäksi toki tuo liukas keli, jolloin etujarrulla ei saa läheskään kaikkea jarrutehoa irti. Pidon ollessa rajallinen, sinne takarenkaalle jää paljon painoa, ja jos siellä ei ole jarrua, niin jarrutusmatka on entisestään pidentynyt. (Sen lisäksi toki, että sillä etujarrulla helposti kaatuu.)

Vieläkin kevyempi fillari himottaisi, mutta hinnat nykyistä kevyemmillä malleilla ovat aivan poskettomat.

Alla kuva viikon takaa hakkuuaukolta metsän keskeltä todella huonon latupohjan varrelta.
DSC_0200.JPG

Eikö 9,4 kg ole jo melko kevyt maastokulkupelin painoksi? Isompi pudotus tuosta luokasta tosiaan alkaa mennä melkein sinne ”klassiseen” 1 €/g hinnoitteluun.
 
Kuten pari viestiä ylempää näkyy, olen melko noviisi näiden fillari asioiden kanssa. Syksyllä vaihdoin kaverin avustuksella 2004 vuoden Rossanon hybridin deore / LX osat XT M782 3x10 settiin, kun olin 3x:n tottunut ja sain "halvalla". Nyt viikonloppuna pääsin ajamaan XC-fillarilla, missä oli SRAM GX 1x11 Grip shifterillä. Oli pirun miellyttävä kokemus ajaa 1x:llä ja vaihteet voimivat todella hyvin. Vaikka runttasi ylämäkeen, niin vaihteet menivät helposti silmään ilman rutinaa ja pauketta. Toki kun tuo oli ensimmäinen kerta Grip shiftillä, tuli niitä huti vaihtojakin ainakin ylämäessä suuremmalle. Muuten kyllä ei pahaa sanottavaa, nopeaa ja ongelmatonta vaihtamista. Pieniä pykäliä löytyi ihan riittävästi maastoon ja asfaltillekin aina 55 km/h vauhtiin saakka. XT:n 3x10:llä on tosiaan suurin osa vaihteista täysin joutilaana. 1x vaikuttaisi myös huoltovapaammalta.

Tilasin tänään Canyonin ja siinä on SRAM GX Eagle 1x12 osasarja Grip shiftillä. Jos mahdollista, kannattaa ainakin käydä testaamassa. En tosin osaa sanoa, kuinka nuo sopivat fillarisi runkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kappas, kun tosiaan olen ollut skenestä poissa melkoisen kauan, niin tuli yllärinä että noita grip shiftejä edelleen on.
Niitähän oli jo siellä 2000 alkupuolella, ja luulin että olisi ohi mennyt trendi joka jäi lähinnä kokeiluksi.

Mitä tulee noihin SRAM:in 1x, tykkään myös tosi paljon. Löytyy siis myös GX Eagle 1x12.
 
Olen yleensä ajanut lähinnä asfaltilla ja hyväkuntoisella latupohjalla maastopyörälläni, mutta tänä kesänä olen tavallista pidempien lenkkien yhteydessä poikennut kinttupoluillekin. Ostin fillarini vuonna 2011 tällaista käyttöä ajatellen ja maastopyörä hyvin rullaavilla 29-tuumaisilla renkailla tuntui parhaalta valinnalta. Joustohaarukkaa en halunnut sen ylimääräisen painon ja huollon tarpeen takia, enkä sellaista ole osannut kaivatakaan kuituosien ja paksujen renkaiden ansiosta.

Kyseessä on On-Onen Carbon 29er Race -runko, kuituetuhaarukka ja kuitukiekot viime vuonna asennetuilla 60mm Schwalbe G-One Speed renkailla. Kokonaispaino (puolikiloisten polkimien kanssa) on 9,4kg (+-100g).

Olen ollut fillariin muuten erittäin tyytyväinen, mutta mutta voimansiirto kaipaa päivitystä ja takajarru on aiheuttanut ongelmia.

Nykyinen voimansiiro koostuu Shimano XT -vaihtajista ja 2x10 rattaista XT-takapakalla (42-27/11-36). Vain ketju on vaihdettu vuosien saatossa. Keskiölaakeri on naksunut uudesta asti joka polkaisulla polkuvoiman ja lämpötilan mukaan ja se myös rahisee, eli on menossa vaihtoon. Nykyään poljennan nopeasti pysäyttäessä ketjut usein kolahtavat, olisikohan takavaihtajan jousi väsähtänyt? Suosiolla uutta tilalle?

Kaksi eturatasta on kolmeen verrattuna verrattoman hyvä, mutta nykytrendin mukainen yksi ratas voisi olla vielä parempi. Eturattaan vaihtaminen kestää takarattaita pidempään, se toimii huonommin ja etuvaihtaja ja toinen ratas ovat ylimääräistä painoa. Minulla on mm. muutaman kerran jäänyt ketju jumiin eturattaiden ja rungon väliin keskeytyneen vaihtamisoperaation johdosta. Takapakasta ei myöskään tule käytettyä kuin puolta rattaista kullakin eturattaalla.

Säästääkö painossa oikeasti jos vaihtaa 1x12 systeemiin? Vaatiiko se rungon olevan suunniteltu sitä varten, onko takapakka leveämpi? Runkooni ei myöskään voi laittaa isompaa eturatasta kuin nykyisen isomman kohdalle, sillä takakolmion putki on muotoiltu siten, että sisempi pieni ratas mahtuu juuri paikalleen.

Jarrut ovat Avid XX:t, joista etujarru on toiminut hyvin, mitä nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut vaatia kahvan turhan syvälle painamista. Takajarrun kahva on aina tykännyt mennä helposti yli auki-asennosta ja on käytössä yleensä vaatinut ylimääräisen puristuksen purrakseen kunnolla. Viimevuotisen huollon jälkeen toiminta on vain huonontunut ja tällä hetkellä jarru on poissa käytöstä käytännön toimimattomuutensa takia ja otinkin toistaiseksi jarrupalat kokonaan pois (hankausta aina, jarrutusteho kuraa). Shimano XTR:ää olen katsellut potentiaaliseksi korvaajaksi.

Olen ajanut talvesta asti pelkällä etujarrulla ja olenkin nyt alkanut miettiä, josko nappaisi koko takajarrun pois? Sitä kaipaa lähinnä todella liukkaissa paikoissa, mutta ilmankin on pärjännyt jarruttamalla vauhtia pois jo aikaisemmin. Yksivaihteisessa kakkosfillarissani takajarrua ei ole ikinä ollutkaan, mutta useampivaihteiseen laki vissiin vaatii kaksi "tehokasta jarrulaitetta". Onko sillä mitään käytännön seuraamuksia jos takajarru puuttuu?

Vieläkin kevyempi fillari himottaisi, mutta hinnat nykyistä kevyemmillä malleilla ovat aivan poskettomat.

Alla kuva viikon takaa hakkuuaukolta metsän keskeltä todella huonon latupohjan varrelta.
DSC_0200.JPG
12 pakkasta ei shimanolta löydy ja sramin 12 pakka ei pyörääsi sovi vaihtamatta vapaaratasta.
Jarrut kirkuu ilmaamista molemmat päät.
Ikinä en ole 1x voimansiirrolla ketjua tiputtanut narrow wide rattaalla ja jollet jäykkiksellä rupea DH:ta ajamaan et mitään ketjuohjureita tarvi jos esim. 1x11v settiin siirryt.
Mitä tulee keskiön laakereihin niin viistokuulalaakerit on kova sana pressfitissä tässäpä linkki PRESS-FIT BB30 BOTTOM BRACKET FROM RWC. Angular Contact
Muoks. Lipsahti linkki vain 30mm akselille. Löytyy toki muitakin tyyppejä tuolta, sekä vaikka hipo keraamisilla kuulilla.
Kuvailemasi vika ketjujen "kolahtamisesta" kuulostaa vapaarattaan vialta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kaikille vastauksista!

Alkoi tuo 1x10/1x11 kiinnostaa yhä enemmän, mutta rungon yhteensopivuus edelleen mietityttää. Kaksirattaiseen verrattuna mihin kohtaan yksinäinen ratas asentuu? Tosiaan jos puoleenväliin, osuisi ratas runkoon. Jos ulomman rattaan kohdalle, eikö ketjun vinous sisimmälle takarattaalle mennessä ole ongelma?

Mitenkäs onko teillä kokemuksia ovaalista eturattaasta?

Tuossa rungossa lienee ns. press-fit keskiö, eli keskiölaakerit on puristettu rungon sisään eikä siellä ole kierteitä.

Jep, BB92.

Takavaihtajan jousen väsyminen olisi hämmentävää, ei jousiteräs tuolla tavalla väsy... enemmän kuulostaa siltä, että vaihtaja kaipaisi syvällistä puhdistusta ja öljyä liikkuviin pintoihin.
Painonsäästö on pieni, mutta jos sen haluaa, niin 1×10 on myös ihan toimiva, jos ei halua turhaan vaihtaa takavaihdekahvaa, vaihtajaa, jne.

Suosittelevat ns. ”narrow–wide” -eturatasta, tai vähintään pidempihampaista yksirattaiseen tarkoitettua eturatasta. Lisäksi tarvitaan mielellään ketjuohjain* eteen vaihtajan tilalle, jos oikeasti ajaa yhtään maastossa ja ei mistään syystä halua pudottaa ketjuja. Jos ajaa vaan polkuja, niin ilmankin kuulemma pärjää.

Puhdistus ja öljyäminen on kieltämättä jäänyt hyvinkin pitkälti tekemättä. Toki jos siirryn 11 takarattaaseen, vaihtuu takavaihtaja uuteen. Samalla voisi ottaa mallin, joka estää ketjuja läiskimästä runkoa kovemmissa töyssyissä.

Tuollainen narrow-wide -eturatas täytyy ainakin hommata.

Kuulostaa siltä, että etujarru kaipaa ilmaamista, jos kahvan liike on liian suurta. Vaihtoehtoisesti palat ovat niin lopussa, että sieltä loppuu se liikerata kesken lähentään niitä automaattisesti. Tai, kolmantena, jarrulevy on sen verran kiero, että se työntää palat liian kauas silloin kun ei jarruta. Tämä on hyvin vaikeaa kuvasta selvittää.

Yhdellä jarrulla ajamista en kyllä suosittele, tarpeeton riski. Mitä sitten kun se ainoa jarru päättää vaikka lopullisesti pettää? (T. kokemusta on, yksi kertakin on liikaa... ja se oli saman päivän iltapäivästä, tasalaatuista Shimanoa kieltämättä.)

Lisäksi toki ilman takajarrua ei voi mennä (maastossa tai muuten suljetulla tieosuudella) ns. täysiä. Takajarrulla voi aavistuksen hienosäätää mutkissa linjaa, yms., mitä näitä kilpa-ajomenetelmiä nyt on.

Lisäksi toki tuo liukas keli, jolloin etujarrulla ei saa läheskään kaikkea jarrutehoa irti. Pidon ollessa rajallinen, sinne takarenkaalle jää paljon painoa, ja jos siellä ei ole jarrua, niin jarrutusmatka on entisestään pidentynyt. (Sen lisäksi toki, että sillä etujarrulla helposti kaatuu.)

Lueskelin vähän nykyisistä jarruistani juttua, että niiden ilmaaminen kunnolla on todella hankalaa. Eipä näköjään ainakaan edellisessä huollossa oikein onnistunut. Jarrupalat ovat vuoden vanhat, edelliset kestivät monta vuotta. Jarrulevyt eivät ole täydelliset, mutta eivät ne heitä juuri mitään verrattuna jarrupalojen liikerataan. Jotain säätöjäkin noissa kahvoissa on, joihin en ole vielä koskenut.

Jarrukahvan huomasin ekaa kertaa pohjaavan turhan syvälle pisimmän ikinä maastolenkkini jälkeen. Nyt äsken kahvaa puristeltuani se tuntuu taas normaalilta. Täydellinen se ei ikinä ole ollut, vaikka tuntumassa valittamista ei ole ollutkaan. Toinen jarrupala on aina liikkunut enemmän, eikä keskitys ole ikinä onnistunut aivan nappiin ja toinen jarrupala on aina hiertänyt hieman. Kovasti jarruttaessa vähän ennen pysähtymistä jarru nykii. Ehkä se jarrulevy on sen verran kiero tai jarru vääntää sitä epätasaisesti.

Olisihan se takajarru hyvä olla olemassa, nykyinen vaan vaatisi aikamoista säätämistä toimiakseen kunnolla. Voisihan tuon takajarrun huollattaa. Uusien jarrujen hommaaminen kyllä houkuttelee. :P

Eikö 9,4 kg ole jo melko kevyt maastokulkupelin painoksi? Isompi pudotus tuosta luokasta tosiaan alkaa mennä melkein sinne ”klassiseen” 1 €/g hinnoitteluun.

Heh, tuota luokkaa tai jopa pahempaa näkyy hinnoittelu olevan. Itse asiassa fillarini on uusia saman hintaisia kevyempi ja pidän sen ulkonäöstä. Sitä vaan mieli halajaa uudempaa ja kepoisempaa, pitäähän sitä jotain unelmia olla.

12 pakkasta ei shimanolta löydy ja sramin 12 pakka ei pyörääsi sovi vaihtamatta vapaaratasta.
Jarrut kirkuu ilmaamista molemmat päät.
Ikinä en ole 1x voimansiirrolla ketjua tiputtanut narrow wide rattaalla ja jollet jäykkiksellä rupea DH:ta ajamaan et mitään ketjuohjureita tarvi jos esim. 1x11v settiin siirryt.
Mitä tulee keskiön laakereihin niin viistokuulalaakerit on kova sana pressfitissä tässäpä linkki PRESS-FIT BB30 BOTTOM BRACKET FROM RWC. Angular Contact
Kuvailemasi vika ketjujen "kolahtamisesta" kuulostaa vapaarattaan vialta.

Näköjään 12-pakkakin on Shimanolta tulossa, mutta myös se vaatii uuden vapaarattaan. 11 tai jopa 10 saa siis riittää. Tuskin sitä kannattaa lähteä vaihtamaankaan. Lisäksi 12-lehtiset pakat taitavat olla varsin hinnakkaita.

Nuo viistokuulalaakerit vaikuttavat hyvältä, erityisesti kupit toisiinsa kiinni ruuvattavat malit, kuten Enduro Torqtite.

Välillä korkean kadenssin poljennan nopeasti lopettaessa tosiaan kuuluu kolaus ja ketjut selvästi heilahtavat samaan tapaan kuin töyssyyn ajaessa. Meinaatko, että voimansiirron pysähtyessä rengas vielä pyöräyttäisi rataspakkaa jonkun tahmaamisen takia? Eiko todennäköisemmin ketjun alaosan kiristyessä takavaihtaja anna periksi liikaa ja siksi ketju rataspakan kanssa pääse omalla momentillaan heilahtamaan? Mitään tahmausta tai välystä vapaarattaan toiminnassa en ole huomannut.
 
@qazserNOS
Räppääppä kuva siitä eturattaiden ja takakolmion välistä.
Huolto on kyllä ollut surkea, jollei yksiä jarruja saa ilmattua ja siitähän niille maksetaan.
Jos silti välttämättä haluaa jarrut vaihtaa ja keveys on plussaa niin myös Formula R1R on hyvä vaihtoehto jarruiksi.
Jarrupalojen materiaali vaikuttaa suuresti niiden kestoikään ja materiaaleja löytyy, metallipalat, resin palat, noiden kahden sekoitus ja myös kevlar.
Ketjun alaosa ei "kiristy" mitenkään kun polkeminen lopetetaan ja sillä vaihtajan kytkimellä tai kitkajarrulla estetään vain ketjujen hakkaamista kun meno muuttuu oikein epätasaiseksi.
Ovaalirattaan eroa pyöreään en itse huomaa käytössä lainkaan.
 
@qazserNOS
Räppääppä kuva siitä eturattaiden ja takakolmion välistä.
Huolto on kyllä ollut surkea, jollei yksiä jarruja saa ilmattua ja siitähän niille maksetaan.
Jos silti välttämättä haluaa jarrut vaihtaa ja keveys on plussaa niin myös Formula R1R on hyvä vaihtoehto jarruiksi.
Jarrupalojen materiaali vaikuttaa suuresti niiden kestoikään ja materiaaleja löytyy, metallipalat, resin palat, noiden kahden sekoitus ja myös kevlar.
Ketjun alaosa ei "kiristy" mitenkään kun polkeminen lopetetaan ja sillä vaihtajan kytkimellä tai kitkajarrulla estetään vain ketjujen hakkaamista kun meno muuttuu oikein epätasaiseksi.
Ovaalirattaan eroa pyöreään en itse huomaa käytössä lainkaan.

Sehän on enimmäkseen hyvä asia, jos ovaaliratas ei tunnu erilaiselta. Monet tuntuvat kehuvan, vaikka ero olisikin pieni.

Formula R1 Racingia olen katsellut myös, mutta esim. mtbr.co.uk sanoo:"it also needs constant fiddling to run drag-free". Tulossa oleva XTR M9100 houkuttelisi tällä hetkellä eniten.

Kaippa se oli surkea huolto, tosin etujarrua eivät rikkoneet, ja takajaru on aina toiminut huonosti. Ehkä se jarru on rikki, tai sitten se vaatii oikein erityisen tarmokkaan ilmauksen.

Nyt tarkemmin sihdaten kyllä kai tuohon pitäisi 32-hampainen mahtua, tiedä sitten siitä ovaalista. Ahdasta on kuitenkin:
DSC_0209.JPG
DSC_0207.JPG
DSC_0206.JPG
 
Liikenne- ja tieasioista polkupyöräilyn kannalta voi jatkaa keskustelua tässä ketjussa, mutta jos pyöräilijöitä kohtaan on jotain erityisiä antipatioita, voisi niitä siirtyä purkamaan omaan ketjuunsa: Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Lukaisin tuossa viimeiset muutaman kymmentä viestiä ja ainakin @Kautium voisi hieman kiinnittää huomiota kirjoitustapaansa ja kielenkäyttöönsä, joka näyttäisi olleen paikoin varsin provosoivaa ja asiatonta. Varoitus oli aika lähellä, mutta menkööt nyt tällä kertaa huomautuksella. Myös muutamalla muutta voisi olla korjattavaa kirjoitustyylissään, kun tavoitteena on kuitenkin asiallinen ja rakentava keskustelu.

Edit: Väittely kolarista ja pyöräilijöistä ajoradalla siirretty tuonne "Mikä ärsyttää pyöräilijöitä ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvailemasi vika ketjujen "kolahtamisesta" kuulostaa vapaarattaan vialta.

Tämä on myös mahdollista, eipä tullut mieleeni. Vapaarattaan koneiston putsaus onkin sitten joissain määrin navasta riippuva operaatio, johon ei ole yleisohjetta. Ei se ole kuitenkaan rakettitiedettä kunhan ei päästä mitään pieniä osia karkaamaan.

Myös molemmat viat voivat löytyä samassa paketissa, eli törkyinen takavaihtaja, joka ei siksi pidä riittävää kireyttä yllä, ja lievästi tahruava vapaaratas, joka ei tahdo kytkeytyä vapaalle heti polkemisen lopuksi. Joten jos huoltamaan ja putsaamaan lähtee, niin molemmat kannattaa käydä läpi samalla kertaa.

Nyt tarkemmin sihdaten kyllä kai tuohon pitäisi 32-hampainen mahtua, tiedä sitten siitä ovaalista. Ahdasta on kuitenkin:
DSC_0209.JPG
DSC_0207.JPG
DSC_0206.JPG

Tilaa on kuin lentokentällä konsanaan, ainakin jos uskoo esim. joidenkin vanhojen Kleinien takakolmion välyksiä rattaisiin. :-)

Tai sitten kuva valehtelee. ;-)

On One ei tosiaan taida valitettavasti listata isointa tuonne mahtuvaa ratasta, mutta luulisi tuohon olleen vaihtoehtona myös normaalin triplan myötä se 32 keskellä (= sisempi paikka kammissa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 897
Viestejä
4 560 248
Jäsenet
75 059
Uusin jäsen
EugeN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom