- Liittynyt
- 03.11.2016
- Viestejä
- 1 165
No mikä siinä aivorakenteessa on sitten niin erilaista jonka seurauksena esim. softa-alalla naisia on jotain 10-20% välillä Suomessa?
Kysymys on niin spesifinen - ilmeisesti tarkoituksella - että asiaa tuskin on tieteellisesti edes tutkittu. Miesten ja naisten aivojen rakenteellisia ja toiminnallisia eroja sen sijaan on tutkittu.
https://www.biologicalpsychiatryjournal.com/article/S0006-3223(07)00198-9/abstract
Sex Differences in Brain Gray and White Matter in Healthy Young Adults: Correlations with Cognitive Performance
Brain development, gender and IQ in children: A volumetric imaging study | Brain | Oxford Academic
Gender differences in brain networks supporting empathy - ScienceDirect
Gender differences in empathy: The role of the right hemisphere - ScienceDirect
https://www.nature.com/articles/nn0400_404
https://www.nature.com/articles/373607a0
Sex differences in brain activation pattern during a visuospatial cognitive task: a functional magnetic resonance imaging study in healthy volunteers - ScienceDirect
http://psycnet.apa.org/record/1996-05217-003
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1368430207088035
Joitakin havaittuja eroja ovat esimerkiksi se, että naiset ovat miehiä empaattisempia ja heidän peilisolu-vasteensa on miehiä voimakkaampi. Miehillä on parempi tunnekontrolli ja naisilla vastaavasti voimakkampi reaktio positiivisiin tunteisiin. Ja kuten ATE tuossa edellä osoitti poika-lapset ovat tyttöjä kiinnostuneempia koneista ja tytöt vastaavastu nukeista.
Miten nämä tunnistetut erot miesten ja naisten välillä sitten aiheuttaa juuri tuon kyseisen epäsuhdan? Tyttöjen luontainen taipumus parempaan oman ja toisten sisäisen maailman hahmottamiseen ohjaa heidän käytöstään siten, että he ovat luonnostaan enemmän kiinnostuneita ymmärtämään ja pyrkimään vaikuttamaan muiden ihmisten käytöstä. Tämä tapahtuu nukke- ja kotileikkien kautta, sekä vuorovaikutuksessa muiden saman henkisten lasten kanssa.
Pojat taasen ovat kiinnostuneempia olemaan vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa laitteiden ja koneiden välityksellä. Tämä saa pojat hakeutumaan vastaavaan koulutukseen ja ammattiin tyttöjä useammin. Tytöt vastaavasti hakeutuvat mielummin aloille joissa voi olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, koska se nojaa paremmin heidän luontaisiin kykyihinsä ja lapsena opittuihin taitoihin.
Tiedemaailmassa tytöt hakeutuvat herkemmin aloille joissa positiivisella tunnereaktiolla on enemmän merkitystä: eläinten kanssa toimimiseen ja yleiseen maailman parantamiseen. Miehet taas suuntautuvat enemmän koviin tieteisiin.
Näitä luontaisia taipumuksia voidaan toki ohjailla hyvinkin voimakkaasti, koska lasten aivot ovat erittäin mukautuvaiset, mutta niiden synty on täysin luontaista ja perustuu aivojen erilaisiin rakenteisiin ja hormonaalisiin eroihin. Ihmiset ovat kehittyneet siten, että yhteiskunnassa miehillä ja naisilla on ollut eirilaiset roolit, koska erikoistuminen on hyödyllistä, ja se on vuorostaan ohjannut aivojen biologisia eroja. Kyse ei ole patriarkaatin salaliitosta.