• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Joku naisbloggarihan tuossa taannoin puuttui johonkin voimmakkaasti roolitettuihin ja värikoodattuihin lelukatalogeihin ja vastareaktio oli mallia perus "vittu uskalsit kritisoida lelukatalogia!" eli tappouhkauksia :smoke:

Tästäkin aiheesta muuten laitoin joskus tähän ketjuun pari linkkiä :geek: Tuon sukupuolittamisen tarkoitus on parantaa myyntiä, mutta tosiaan Suomessa en muista edes nähneeni viime aikoina kaupassa mitään sukupuolijaottelua leluosastolla.


Jos se vituttaa niin paljon kun siellä lehden yläkulmassa lukee pienellä joku poikien lelut auto ja pyssygategorioiden kohdalla niin eikö siihen voi vaikka laittaa teipinpalan tai sen mustata sen sijaan että siitä valittaa ja yrittää tehdä jonkun muiden kuin oman pään sisäiden ongelman?

Teoreettiselta kannalta, miksi siis koko jaottelua pitäisi tehdä? Ainoa syy on myynnin lisääminen, jos siis se Suomessa toimisi niin. Ostajan kannalta helpointa on etsiä lelu aihepiirin mukaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
No mikä siinä aivorakenteessa on sitten niin erilaista jonka seurauksena esim. softa-alalla naisia on jotain 10-20% välillä Suomessa?
Kysymys on niin spesifinen - ilmeisesti tarkoituksella - että asiaa tuskin on tieteellisesti edes tutkittu. Miesten ja naisten aivojen rakenteellisia ja toiminnallisia eroja sen sijaan on tutkittu.

https://www.biologicalpsychiatryjournal.com/article/S0006-3223(07)00198-9/abstract
Sex Differences in Brain Gray and White Matter in Healthy Young Adults: Correlations with Cognitive Performance
Brain development, gender and IQ in children: A volumetric imaging study | Brain | Oxford Academic
Gender differences in brain networks supporting empathy - ScienceDirect
Gender differences in empathy: The role of the right hemisphere - ScienceDirect
https://www.nature.com/articles/nn0400_404
https://www.nature.com/articles/373607a0
Sex differences in brain activation pattern during a visuospatial cognitive task: a functional magnetic resonance imaging study in healthy volunteers - ScienceDirect
http://psycnet.apa.org/record/1996-05217-003
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1368430207088035

Joitakin havaittuja eroja ovat esimerkiksi se, että naiset ovat miehiä empaattisempia ja heidän peilisolu-vasteensa on miehiä voimakkaampi. Miehillä on parempi tunnekontrolli ja naisilla vastaavasti voimakkampi reaktio positiivisiin tunteisiin. Ja kuten ATE tuossa edellä osoitti poika-lapset ovat tyttöjä kiinnostuneempia koneista ja tytöt vastaavastu nukeista.

Miten nämä tunnistetut erot miesten ja naisten välillä sitten aiheuttaa juuri tuon kyseisen epäsuhdan? Tyttöjen luontainen taipumus parempaan oman ja toisten sisäisen maailman hahmottamiseen ohjaa heidän käytöstään siten, että he ovat luonnostaan enemmän kiinnostuneita ymmärtämään ja pyrkimään vaikuttamaan muiden ihmisten käytöstä. Tämä tapahtuu nukke- ja kotileikkien kautta, sekä vuorovaikutuksessa muiden saman henkisten lasten kanssa.

Pojat taasen ovat kiinnostuneempia olemaan vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa laitteiden ja koneiden välityksellä. Tämä saa pojat hakeutumaan vastaavaan koulutukseen ja ammattiin tyttöjä useammin. Tytöt vastaavasti hakeutuvat mielummin aloille joissa voi olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, koska se nojaa paremmin heidän luontaisiin kykyihinsä ja lapsena opittuihin taitoihin.

Tiedemaailmassa tytöt hakeutuvat herkemmin aloille joissa positiivisella tunnereaktiolla on enemmän merkitystä: eläinten kanssa toimimiseen ja yleiseen maailman parantamiseen. Miehet taas suuntautuvat enemmän koviin tieteisiin.

Näitä luontaisia taipumuksia voidaan toki ohjailla hyvinkin voimakkaasti, koska lasten aivot ovat erittäin mukautuvaiset, mutta niiden synty on täysin luontaista ja perustuu aivojen erilaisiin rakenteisiin ja hormonaalisiin eroihin. Ihmiset ovat kehittyneet siten, että yhteiskunnassa miehillä ja naisilla on ollut eirilaiset roolit, koska erikoistuminen on hyödyllistä, ja se on vuorostaan ohjannut aivojen biologisia eroja. Kyse ei ole patriarkaatin salaliitosta.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Teoreettiselta kannalta, miksi siis koko jaottelua pitäisi tehdä? Ainoa syy on myynnin lisääminen, jos siis se Suomessa toimisi niin. Ostajan kannalta helpointa on etsiä lelu aihepiirin mukaan.
Kun ne pojat ja tytöt tykkäävät vähän eri leluista niin kyllä se helpottaa lelujen selaamista poikalapselle kun tämä tykkää todennäköisesti niistä leikkipyssyistä ja autoista. Helpompi selata sitä lehteä vanhemmille jotka ei välttämättä ymmärrä mitään niistä leluista. Ei sen ihmeellisempi asia kuin että vaatekaupassa on miesten ja naisten osasto ja herrajumala usein vielä ihan lukee mies ja nainen sanatkin siellä.

Joo transuja varmaan vituttaa mutta maailma nyt rakentuu siten että enemmistöillö olisi helpompi olla eikä pienien vähemmistöjen pelisäännöillä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Jos se vituttaa niin paljon kun siellä lehden yläkulmassa lukee pienellä joku poikien lelut auto ja pyssygategorioiden kohdalla niin eikö siihen voi vaikka laittaa teipinpalan tai sen mustata sen sijaan että siitä valittaa ja yrittää tehdä jonkun muiden kuin oman pään sisäiden ongelman?
Tai sitten homma voidaan oikeasti vaan korjata? Niin kuin se on jo tehty.

Ja kyse ei ole siitä että mua jotenkin henkilökohtaisesti ärsyttää tuo vaan siitä että tuo on esimerkki tavasta jolla täysin turhaan yhteiskunnassa yritetään ohjata lapsia noihin sukupuolirooleihin.

Jos kyse on loppuen lopulta biologiasta niin sitten ne tytöt valkkaa ne nuket ja pojat valkkaa ne autot vaikkakin niitä ei ole erikseen merkitty tyttöjen ja poikien leluiksi.
Jos kyse on kuitenkin myös yhteiskunnallisista arvoista ja ohjauksesta niin sitten korjataan yksi epäkohta meidän yhteiskunnassa.

Eli kyse on win-win skenaariosta mutta silti jostain helvetin syystä nuo sukupuolineutraalit lelukatalogit nostivat myrskyn vesilasissa muutamia vuosia takaperin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Kun ne pojat ja tytöt tykkäävät vähän eri leluista niin kyllä se helpottaa lelujen selaamista poikalapselle kun tämä tykkää todennäköisesti niistä leikkipyssyistä ja autoista. Helpompi selata sitä lehteä vanhemmille jotka ei välttämättä ymmärrä mitään niistä leluista.
Ai siis meinaat että vanhemmat ovat niin kujalla lastensa mieltymyksistä että eivät osaa valita oikeita leluja ilman että on selkeä ohjeistus mitkä ovat tyttölapsille ja mitkä poikalapsille suuremmalla todennäköisyydellä sopivia leluja?

Ei sen ihmeellisempi asia kuin että vaatekaupassa on miesten ja naisten osasto ja herrajumala usein vielä ihan lukee mies ja nainen sanatkin siellä.
Joo ja sitten on lasten osasto. Ei poikien osastoa ja tyttöjen osastoa vaan lasten osasto.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Kun ne pojat ja tytöt tykkäävät vähän eri leluista niin kyllä se helpottaa lelujen selaamista poikalapselle kun tämä tykkää todennäköisesti niistä leikkipyssyistä ja autoista. Helpompi selata sitä lehteä vanhemmille jotka ei välttämättä ymmärrä mitään niistä leluista. Ei sen ihmeellisempi asia kuin että vaatekaupassa on miesten ja naisten osasto ja herrajumala usein vielä ihan lukee mies ja nainen sanatkin siellä.
No minä olen aika cluelessina mennyt leluosastoille etsimään lahjoja kummilapsilleni. Kyllä se helpottaa, kun samanlaiset lelut ovat samassa paikassa. Miten muuten sukupuolitat esimerkiksi vauvanlelut, palapelit, tiedelelut, pehmoeläimet? Onko Ryhmä Hau poikien vai tyttöjen sarja? :kahvi:


No, tuota ei onneksi enää tarvitse miettiä, koska sukupuolikategoriat leluissa ovat pitkälti mennyttä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ai siis meinaat että vanhemmat ovat niin kujalla lastensa mieltymyksistä että eivät osaa valita oikeita leluja ilman että on selkeä ohjeistus mitkä ovat tyttölapsille ja mitkä poikalapsille suuremmalla todennäköisyydellä sopivia leluja?
Ilmeisesti tämä "biologia" vaikuttaa vain lapsena.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Tai sitten homma voidaan oikeasti vaan korjata? Niin kuin se on jo tehty.

Ja kyse ei ole siitä että mua jotenkin henkilökohtaisesti ärsyttää tuo vaan siitä että tuo on esimerkki tavasta jolla täysin turhaan yhteiskunnassa yritetään ohjata lapsia noihin sukupuolirooleihin.

Jos kyse on loppuen lopulta biologiasta niin sitten ne tytöt valkkaa ne nuket ja pojat valkkaa ne autot vaikkakin niitä ei ole erikseen merkitty tyttöjen ja poikien leluiksi.
Jos kyse on kuitenkin myös yhteiskunnallisista arvoista ja ohjauksesta niin sitten korjataan yksi epäkohta meidän yhteiskunnassa.

Eli kyse on win-win skenaariosta mutta silti jostain helvetin syystä nuo sukupuolineutraalit lelukatalogit nostivat myrskyn vesilasissa muutamia vuosia takaperin.
En usko että se on mitenkään "turhaa" ohjata niitä lapsia niihin sukupuolirooleihin. Vaikka ne pojat tykkäävät luonnollisesti pyssyistä ja autoista niin kyllä nämä silti tarvitsevat miesroolimalleja ja niitä on hyvä olla ja näille on parempi että niitä poikien virikkeitä on hyvin tarjolla

Ai siis meinaat että vanhemmat ovat niin kujalla lastensa mieltymyksistä että eivät osaa valita oikeita leluja ilman että on selkeä ohjeistus mitkä ovat tyttölapsille ja mitkä poikalapsille suuremmalla todennäköisyydellä sopivia leluja?
Jotkut vanhemmat voivat olla.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Jotkut vanhemmat voivat olla.

Näytäs mulle vanhempi, joka ei tiedä mistä lapsensa tykkää.


Ja unohdetaan nyt sellaiset poikkeustapaukset, kuten vankilassa 10 vuotta viettänyt isäpappa tai lapsiaan kerran vuodessa tapaava äitimuori.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
En usko että se on mitenkään "turhaa" ohjata niitä lapsia niihin sukupuolirooleihin. Vaikka ne pojat tykkäävät luonnollisesti pyssyistä ja autoista niin kyllä nämä silti tarvitsevat miesroolimalleja ja niitä on hyvä olla ja näille on parempi että niitä poikien virikkeitä on hyvin tarjolla
Ja mitä tekemistä noilla "miesroolimalleilla" on lelujen kategorisoinnin kanssa?

Jotkut vanhemmat voivat olla.
No jos me luodaan yhteiskunta jossa kaikki tehdään niiden tyhmimpien ja välinpitämättömimpien ihmisten ehdoilla niin sitten pitää kyllä vaihtaa aika helvetisti muitakin asioita.
 
Viimeksi muokattu:

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Ja mitä tekemistä noilla "miesroolimalleilla" on lelujen kategorisoinnin kanssa?
Tämä oli vastaus siihen sukupuoliroolien ohjaamiseen laajemmin.

Ei minulla nyt sitä vastaan ole mitään että siellä lelulehdessä ei lue isolla mitkään poikien ja tyttöjen lelut. Käsitin sukupuolitetuilla leluilla että niin se on aina ollutkin että leikkipyssyt ja autot ovat omissa gategorioissa. Kyllä siellä ne sukupuoligategoriat vielä kaupoissa selkeästi olemassa kun ne leikkipyssyt ovat niiden leikkiautojen vieressä eikä niiden nukkejen vaikka mitään poika ja tyttötekstejä ei ole. Ei niillä teksteillä nyt ole juuri väliä.

Niissä leikkipyssyjen ja sotilaiden pakkauksissakin on poikkeuksetta mieshahmoja. Ei ne sukupuolitetut lelut nyt ihan hetkeen minnekkään ole menossa ellei sitten feministipuolue tule valtaan ja tee jotain suurempaa reformia.

Jos jostain sukupuolineutraaleista leluista tuli myrsky niin veikkaan että kyseessä oli jotain feminististä paskaa jossa kaikki lelut olivat jotain nukkea ja vastaavaa ja leikkipyssyt jätetty kokonaan pois mitä jotkut feministit nytkin tuntuvat ajavan. Ihan oikein että tuollaista paskaa haukutaan.
 
Viimeksi muokattu:

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Jos jostain sukupuolineutraaleista leluista tuli myrsky niin veikkaan että kyseessä oli jotain feminististä paskaa jossa kaikki lelut olivat jotain nukkea ja vastaavaa ja leikkipyssyt jätetty kokonaan pois mitä jotkut feministit nytkin tuntuvat ajavan. Ihan oikein että tuollaista paskaa haukutaan.

Asiasta kolmanteen, mua kiinnostaisi, että kuinka suosittuja lelupyssyt (muut kuin vesi-) on? Ostaako vanhemmat niitä lapsilleen ihan onnessaan? Itselläni ei lapsia ole, mutta on jokunen tuttu lapsiperhe joissa on pieniä lapsia. En ole huomannut, että heillä olisi ollut mitään pyssyleluja (ehkä ne ovat likainen salaisuus).


Kommentin tarkoitus ei ole sanoa, että kielletään kyseiset lelut, mutta rupesi kiinnostamaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Tämä oli vastaus siihen sukupuoliroolien ohjaamiseen laajemmin.

Ei minulla nyt sitä vastaan ole mitään että siellä lelulehdessä ei lue isolla mittkään poikien ja tyttöjen lelut. Käsitin sukupuolitetuilla leluilla että niin se on aina ollutkin että leikkipyssyt ja autot ovat omissa gategorioissa. Kyllä siellä ne sukupuoligategoriat vielä kaupoissa selkeästi olemassa kun ne leikkipyssyt ovat niiden leikkiautojen vieressä eikä niiden nukkejen vaikka mitään poika ja tyttötekstejä ei ole. Ei niillä teksteillä nyt ole juuri väliä.

Niissä leikkipyssyjen ja sotilaiden pakkauksissakin on poikkeusetta mieshahmoja. Ei ne sukupuolitetut lelut nyt ihan hetkeen minnekkään ole menossa ellei sitten feministipuolue tule valtaan ja tee jotain suurempaa reformia.

Jos jostain sukupuolineutraaleista leluista tuli myrsky niin veikkaan että kyseessä oli jotain feminististä paskaa jossa kaikki lelut olivat jotain nukkea ja vastaavaa ja leikkipyssyt jätetty kokonaan pois mitä jotkut feministit nytkin tuntuvat ajavan. Ihan oikein että tuollaista paskaa haukutaan.
Jaottelu on kyllä enemmänkin lasten iän perusteella ja sitten kategorioittain, ei niinkään sukupuolittain. Pakkausten sukupuoliroolitus on myös korjaantumassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Asiasta kolmanteen, mua kiinnostaisi, että kuinka suosittuja lelupyssyt (muut kuin vesi-) on? Ostaako vanhemmat niitä lapsilleen ihan onnessaan? Itselläni ei lapsia ole, mutta on jokunen tuttu lapsiperhe joissa on pieniä lapsia. En ole huomannut, että heillä olisi ollut mitään pyssyleluja (ehkä ne ovat likainen salaisuus).
Joo ei kyllä itsellekään tule mieleen että olisin nähnyt tuttujen tai sukulaisten muksuilla leikkiaseita.
Ainakaan lähellekään samoissa määrissä kuin mitä itsellä oli penskana, käytännössä kokonainen arsenaali aseistusta pistooleista uzeihin ja rynkkyihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
BBC News - Boys 'prefer cars from early on'

Hormones Explain Why Girls Like Dolls & Boys Like Trucks

Ihan biologisia eroja näyttää olevan. Myös apinoista löytyy samaa taipumusta ja niillä ei taatusti ole ihmisten sukupuolirooleja käytössä.
Juu, totesin olevani tietämätön asian suhteen ja olin suuremmalta osin väärässä; @Kuvaaja :n postauksessa oli paljonkin dataa. Biologialla on selvästi tutkimusten perusteella vaikutusta. Uskon kuitenkin, että kasvatuksella voidaan vaikuttaa paljonkin siihen, millainen maailmankatsomus lapselle syntyy. Olen kuullut ihan opettajan suusta lauseen "eihän tytöt nyt tuollaista..." - mikä on mielestäni todella väärin. Kuulen myös valitettavan usein vanhemmilta lauseita, kuten "ei äiskäkään osannut matikkaa yhtään, niin ei se varmaan sultakaan onnistu", tytöille puhuttaessa, mutta tuo lause nyt yleisestikin todella vastuutonta vanhemmalta sukupuolesta riippumatta. Tälläisillä toteamuksilla on suuria vaikutuksia lasten uskomusmaailmaan ja näitä asioita itse haluaisin muuttaa - en luoda mitään sukupuolikiintiöitä. Altistaa lapset sukupuolesta huolimatta erilaisille asioille ja laajentaa heidän perspektiiviään sekä täyttää se loputon kuriositeetti mikä lapsilta löytyy luonnostaan.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Joo ei kyllä itsellekään tule mieleen että olisin nähnyt tuttujen tai sukulaisten muksuilla leikkiaseita.
Ainakaan lähellekään samoissa määrissä kuin mitä itsellä oli penskana, käytännössä kokonainen arsenaali aseistusta pistooleista uzeihin ja rynkkyihin.

Oliskohan tietokonepelit tulleet tilalle.


Mun lapsuudessa ja omassa perheessä ainakin lelut oli tosi sukupuolittuneita. Meille ostettiin vain "tyttöjen leluja". Olen näin jälkeenpäin hieman ärsyyntynyt siitä. Olis ollut kiva leikkiä jollain tiedeleluilla, vaikkapa. Ja tietokonekin olis ollut kiva saada aikaisemmin (toki tämä oli myös rahallinen kysymys). Nukeista en muista olleeni koskaan kovin kiinnostunut, eikä kyllä mikään hoitoala ole kiinnostanut yhtään aikuisenakaan.
 
Viimeksi muokattu:

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Vanhempien suusta itse olen kuullut että se pyssyillä leikkiminen kuuluu siihen poikien kehitysvaiheeseen ja jos niitä ei osteta niin sitten niitä pyssyjä tehdään itse leekoista tai puun oksista niin sama se on niitä sitten ostaa kun ovat lapsille mieleen.

Jos ihan mutulla ja karrikoidusti sanoisin niin pojilla se on leikkipyssyt ja tietokonepelit ja tytöillä lemmikkieläimet ja joku hevosten fanitus tai ylipäätään jonkin asian fanitus tjs. ne kaksi keskeisintä juttua. Joululahjaksi minä sain nintendon ja sisko hamsterin ja ne oli juuri prikulleen ne parhaat joulahjat ikinä kummallekkin.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Vanhempien suusta itse olen kuullut että se pyssyillä leikkiminen kuuluu siihen poikien kehitysvaiheeseen ja jos niitä ei osteta niin sitten niitä pyssyjä tehdään itse leekoista tai puun oksista niin sama se on niitä sitten ostaa kun ovat lapsille mieleen.

Kuuluikohan myös silloin, kun pyssyjä ei oltu vielä keksitty? :kahvi:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Oliskohan tietokonepelit tulleet tilalle.


Mun lapsuudessa ja omassa perheessä ainakin lelut oli tosi sukupuolittuneita. Meille ostettiin vain "tyttöjen leluja". Olen näin jälkeenpäin hieman ärsyyntynyt siitä. Olis ollut kiva leikkiä jollain tiedeleluilla, vaikkapa. Ja tietokonekin olis ollut kiva saada aikaisemmin (toki tämä oli myös rahallinen kysymys). Nukeista en muista olleeni koskaan kovin kiinnostunut, eikä kyllä mikään hoitoala ole kiinnostanut yhtään aikuisenakaan.
Tosin oli omassa lapsuudessakin tietokonepelejä ja veikkaan että nykyiset pelit on paljon viattomampia. Tai ainakin vanhemmat ovat paremmin perillä ja vahtivat enemmän että ne jotku 10 vuotiaat ei välttämättä pääse pelaan mitään Duke Nukem 3D tyylisiä pelejä.

Omassa lapsuudessa itse sain ”poikien leluja” ja sisko sai ”tyttöjen leluja”. Mutta kun ikäeroa oli vain se 2 vuotta niin kyllä siinä molemmat päätyi leikkimään niin nukeilla kuin autoillakin. Sisko vieläkin aina välillä katkera siitä kun onnistuin dekapitoimaan pari sen barbieta :smoke:
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Silloin luonnollisesti mentiin jousipyssyillä ja lingoilla ja sitä ennen heiteltiin kiviä.

Juuh. Lähinnä mietin sitä, että voiko saman tarpeen täyttää muunkinlainen leikki. Liikunnallisuus on varmaan hyvä.

No, tuskin tästä pohdinnasta on hyötyä ilman parempaa tutustumista aiheeseen.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Jos teitä oikeasti kiinnostaa se, miksi teknisillä aloilla valtaosa on miehiä ja hoiva-aloilla vastaavasti naisia, kannattaa kuunnella Jordan Petersonin erinomainen selvitys asiasta. Esim. täältä Oxford Unionin Q&A:sta alkaen 45 minuutin kohdalta. Kestää muutaman minuutin.

 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
Juu, totesin olevani tietämätön asian suhteen ja olin suuremmalta osin väärässä; @Kuvaaja :n postauksessa oli paljonkin dataa. Biologialla on selvästi tutkimusten perusteella vaikutusta. Uskon kuitenkin, että kasvatuksella voidaan vaikuttaa paljonkin siihen, millainen maailmankatsomus lapselle syntyy. Olen kuullut ihan opettajan suusta lauseen "eihän tytöt nyt tuollaista..." - mikä on mielestäni todella väärin. Kuulen myös valitettavan usein vanhemmilta lauseita, kuten "ei äiskäkään osannut matikkaa yhtään, niin ei se varmaan sultakaan onnistu", tytöille puhuttaessa, mutta tuo lause nyt yleisestikin todella vastuutonta vanhemmalta sukupuolesta riippumatta. Tälläisillä toteamuksilla on suuria vaikutuksia lasten uskomusmaailmaan ja näitä asioita itse haluaisin muuttaa - en luoda mitään sukupuolikiintiöitä. Altistaa lapset sukupuolesta huolimatta erilaisille asioille ja laajentaa heidän perspektiiviään sekä täyttää se loputon kuriositeetti mikä lapsilta löytyy luonnostaan.
Kasvatuksella voi vaikuttaa lapsen mielenkiinnon kohteisiin, mutta niille on myös biologinenkin syy. Huvittaa, kun ihmiset jotka uskovat, että ihmisen seksuaalisuus on kokonaan kiinni perimästä uskovat samaan aikaan, että ihmisen sukupuolirooli on kokonaan kiinni kasvatuksesta. Molemmat käsitykset ovat tietysti täysin vääriä. Tähän lopputulokseen päätyy, kun ohittaa kaiken kiusallisen näytön päinvastaisesta.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Huvittaa, kun ihmiset jotka uskovat, että ihmisen seksuaalisuus on kokonaan kiinni perimästä uskovat samaan aikaan, että ihmisen sukupuolirooli on kokonaan kiinni kasvatuksesta.
Mitä tarkoitat sukupuoliroolilla eli mitä se käsittää?


Tuskin kovin moni joitain höpsöjä poikkeuksia lukuunottamatta luulee, että biologia ei vaikuta mitenkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Ja vastaavasti aika vähissä on ne jotka väittää että seksuaalisuus olisi kiinni kokonaan perimästä. Perimä on suuressa roolissa kun ihmisen seksuaalisuus määrittyy mutta sanoisin että aika harvoin väitetään että se olisi ainoa mikä merkkaa (etenkin kun samat tutkimukset jotka osoittaa että perimä on suuressa roolissa osoittavat myös että se ei ole ainoa asia mikä merkkaa).

Enemmänkin seksuaalisuuden kohdalla korostetaan sitä että kyseessä ei ole mikään valinta. Joskus tuosta käytetään sanontaa että homot syntyvät homoiksi, joka ei välttämättä ole tieteellisesti täysin tarkka, mutta se silti kommunikoi sen pääperiaatteen suht kuvaavasti.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Ja vastaavasti aika vähissä on ne jotka väittää että seksuaalisuus olisi kiinni kokonaan perimästä. Perimä on suuressa roolissa kun ihmisen seksuaalisuus määrittyy mutta sanoisin että aika harvoin väitetään että se olisi ainoa mikä merkkaa (etenkin kun samat tutkimukset jotka osoittaa että perimä on suuressa roolissa osoittavat myös että se ei ole ainoa asia mikä merkkaa).

Enemmänkin seksuaalisuuden kohdalla korostetaan sitä että kyseessä ei ole mikään valinta. Joskus tuosta käytetään sanontaa että homot syntyvät homoiksi, joka ei välttämättä ole tieteellisesti täysin tarkka, mutta se silti kommunikoi sen pääperiaatteen suht kuvaavasti.
Tästä on kyllä vähän eri mielipiteitä ihan vaikka kaksoistutkimuksista. Joidenkin mielestä se on lähempänä että kasvetaan/kasvatetaan homoiksi. Ylipäätään homoudesta on paljon eri teorioita ja joissain lähteissä se kuvataan pelkäksi neuroosiksi ja niitä tekijöitä voi olla paljon ja on paljon "eri lajin homoutta".

Veikkaisin että alttius homoudelle on synnynnäistä. Mutta kukaan ei ole syntyessään homo varsinkin kun se homous tulee esille ja näkyy vasta murrosiässä kun seksuaalisuus alkaa kiinnostamaan.

Koko asia on tulenarka ja riitaisa kun seksuaalivähemmistöväeälle on tärkeää että homous olisi täysin synnynnäistä kun sen kuvitellaan sitten antavan vahvemman mandaatin homojen oikeuksille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Tästä on kyllä vähän eri mielipiteitä ihan vaikka kaksoistutkimuksista. Joidenkin mielestä se on lähempänä että kasvatetaan homoiksi. Ylipäätään homoudesta on paljon eri teorioita ja joissain lähteissä se kuvataan pelkäksi neuroosiksi.
Toki mielipiteitä on vaikka kuinka pirusti. Ja hajontaa on aina noissa tutkimuksissa, etenkin kun lopulta kyseessä ei ole mikään helpoin asia tutkia.
Yksi kattavimmista tutkimuksista:
A 2010 study of all adult twins in Sweden (more than 7,600 twins)[11] found that same-sex behavior was explained by both heritable factors and individual-specific environmental sources (such as prenatal environment, experience with illness and trauma, as well as peer groups, and sexual experiences), while influences of shared-environment variables such as familial environment and social attitudes had a weaker, but significant effect. Women showed a statistically non-significant trend to weaker influence of hereditary effects, while men showed no effect of shared environmental effects. The use of all adult twins in Sweden was designed to address the criticism of volunteer studies, in which a potential bias towards participation by gay twins may influence the results;

Biometric modeling revealed that, in men, genetic effects explained .34–.39 of the variance [of sexual orientation], the shared environment .00, and the individual-specific environment .61–.66 of the variance. Corresponding estimates among women were .18–.19 for genetic factors, .16–.17 for shared environmental, and .64–.66 for unique environmental factors. Although wide confidence intervals suggest cautious interpretation, the results are consistent with moderate, primarily genetic, familial effects, and moderate to large effects of the nonshared environment (social and biological) on same-sex sexual behavior.
Tuosta ehkäpä mielenkiintoisin pointti on tuo miesten kohdalla "shared environment":n nollat, eli tuon perusteella kasvatus on se yksi asia joka ei vaikuta ainakaan miesten homoseksuaalisuuteen.

Mutulla veikkaisin että alttius homoudelle on synnynnäistä. Mutta kukaan ei ole syntyessään homo varsinkin kun se homous näkyy vasta murrosiässä kun seksuaalisuus alkaa kiinnostamaan.
Joo mutta kukaan ei ole syntyessään heterokaan. Tärkein pointti on se että seksuaalisuus ei ole kenenkään henkilökohtainen valinta. Ja näyttäisi että se ei myöskään ole heidän vanhempien tekemä valinta.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Toki mielipiteitä on vaikka kuinka pirusti. Ja hajontaa on aina noissa tutkimuksissa, etenkin kun lopulta kyseessä ei ole mikään helpoin asia tutkia.
Yksi kattavimmista tutkimuksista:

Tuosta ehkäpä mielenkiintoisin pointti on tuo miesten kohdalla "shared environment":n nollat, eli tuon perusteella kasvatus on se yksi asia joka ei vaikuta ainakaan miesten homoseksuaalisuuteen.
Eikö tuo "individual-specific environment" eli henkilökohtaiset kotiolot ole lähimpänä sitä kasvatusta, jossa on suurin variaatio? "the shared environment" on sitten lastentarha ja kouluympäristöjä jne?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Eikö tuo "individual-specific environment" eli henkilökohtaiset kotiolot ole lähimpänä sitä kasvatusta jossa on suurin variaatio? "the shared environment" on sitten lastentarha ja kouluympäristöjä jne?
Ei vaan kotiolot on juurikin ”shared environment”. Siinähän se lukeekin suht selvällä englannin kielellä.
Eli shared ja individual kun vertaillaan niitä kaksoisia sisäisesti. Yleensä niillä kaksosilla on sama perhe ja täten myös hyvin pitkälle sama kasvatus.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Ei vaan kotiolot on juurikin ”shared environment”. Siinähän se lukeekin suht selvällä englannin kielellä.
Eli shared ja individual kun vertaillaan niitä kaksoisia sisäisesti. Yleensä niillä kaksosilla on sama perhe ja täten myös hyvin pitkälle sama kasvatus.
Joo niin olikin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Koko asia on tulenarka ja riitaisa kun seksuaalivähemmistöväeälle on tärkeää että homous olisi täysin synnynnäistä kun sen kuvitellaan sitten antavan vahvemman mandaatin homojen oikeuksille.
Sanoisin että tuossa on enemmänkin kyse siitä että etenkin Jenkeissä jatkuvasti on argumentoitu homojen oikeuksia vastaan väittämällä että homous olisi elämäntapavalinta. Joka on selkeästi väärin.

Tähän sitten homot haluavat korostaa sitä että se ei ole heille valinta vaan heille se tuntuu synnynnäiseltä ominaisuudelta, he eivät valinneet sitä tai ajautuneet siihen vaan se on jotain mitä he vain ovat.

Se että onko se tieteellisesti täysin synnynnäinen ominaisuus vai osittain synnynnäinen erilaisten hallitsemattomien tapahtumien summa ei tuon kannalta ole lopulta mitenkään olennainen asia.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Omasta mielestä mielenkiintoisia kysymyksiä että jos se homous sitten on joissain tapauksissa hyvin synnynnäistä ja tämä pystytään lääketieteellisesti kartottamaan pikkulapsesta että joku ruuvi on päässä toisin päin kiinni ja testosteronia ei kovin paljoa tämän takia erity ja poika ei tämän takia tule urheilussa kovinkaan hyvin pärjäämään ja ~ 70 % todennäköisyydellä alkaa homoksi murrosiän jälkeen niin onko hyvä idea sitten jos tämä ruuvi voidaan päästä korjata tai ihan vain hoitaa testosteronitasot murrosiässä kuntoon jolloin poika saa lihaksia ja mielenkiitokin todennäköisesti on tytöissä. Tai jos se homoseksuaalisuus voidaan todeta todeta jo kohdussa ja tätä voitaisiin manipuloida ihan miten vaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Omasta mielestä mielenkiintoisia kysymyksiä että jos se homous sitten on joissain tapauksissa hyvin synnynnäistä ja tämä pystytään lääketieteellisesti kartottamaan pikkulapsesta että joku ruuvi on päässä toisin päin kiinni ja testosteronia ei kovin paljoa tämän takia erity ja poika ei tämän takia tule urheilussa kovinkaan hyvin pärjäämään ja ~ 70 % todennäköisyydellä alkaa homoksi murrosiän jälkeen niin onko hyvä idea sitten jos tämä ruuvi voidaan päästä korjata tai ihan vain hoitaa testosteronitasot murrosiässä kuntoon jolloin poika saa lihaksia ja mielenkiitokin todennäköisesti on tytöissä. Tai jos se homoseksuaalisuus voidaan todeta todeta jo kohdussa ja tätä voitaisiin manipuloida ihan miten vaan.
No tämä kysymys ei rajoitu mitenkään homoseksuaalisuuteen vaan ylipäätänsäkin ihmisten geneettiseen yms. muunteluun. Ja ainakin itseäni puistattaa ajatus että vanhemmat alkaa bioengineeraamaan tulevia lapsiaan omien preferenssien perusteella.
Ymmärrän sen että selvät vaaralliset sairaudet korjataan mutta sen jälkeen sanoisin kyllä että antaa ihmisten syntyä sellaisiksi kuin syntyvät.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Omasta mielestä mielenkiintoisia kysymyksiä että jos se homous sitten on joissain tapauksissa hyvin synnynnäistä ja tämä pystytään lääketieteellisesti kartottamaan pikkulapsesta että joku ruuvi on päässä toisin päin kiinni ja testosteronia ei kovin paljoa tämän takia erity ja poika ei tämän takia tule urheilussa kovinkaan hyvin pärjäämään ja ~ 70 % todennäköisyydellä alkaa homoksi murrosiän jälkeen niin onko hyvä idea sitten jos tämä ruuvi voidaan päästä korjata tai ihan vain hoitaa testosteronitasot murrosiässä kuntoon jolloin poika saa lihaksia ja mielenkiitokin todennäköisesti on tytöissä. Tai jos se homoseksuaalisuus voidaan todeta todeta jo kohdussa ja tätä voitaisiin manipuloida ihan miten vaan.
Tuo tietäisi luonnollisesti sitä, että vanhempien ideolgiasta riippuen lapsesta varta vasten tehdään joko homo tai hetero. Eli kumpaankin suuntaan, onhan jo nyttenkin sairaita vanhempia, jotka alkavat jo valmistelemaan lapsen sukupuolen "korjausta" jostain päiväkoti-ikäisestä.

Sehän on täysin selvää, että lapsen elämä on aivan varmasti helpompaa, jos hän on kuten muutkin, joten vanhempien pitää oikeasti vihata lastaan, jos haluavat tehdä siitä homon.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
Niin sairaita sikiöitä hoidetaan nyt jo kohdussa ja sairaus on lopulta vain ominaisuus ihmisessä joka on määritelty sairaudeksi koska se aiheuttaa negatiivisia asioita ja homous nyt jos ei muuta niin estää aika tehokkaasti vaikka sitä biologisen perheen perustamista (Toki paljon muutakin negatiivista kuten moninkertaiset mielenterveysongelmat minkä toki voi väittää johtuvan ympäristöstä) minkä pitäisi olla hyvin suuri ilon lähde ihmisille. Eli lasten näkökulmasta se homouden "korjaaminen" on aika perusteltua.

Toki sitten tieteisfiktiossa mennään siihen että miksei tehtäisi lapsesta vaikka neroa tässä samalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Tuo tietäisi luonnollisesti sitä, että vanhempien ideolgiasta riippuen lapsesta varta vasten tehdään joko homo tai hetero. Eli kumpaankin suuntaan, onhan jo nyttenkin sairaita vanhempia, jotka alkavat jo valmistelemaan lapsen sukupuolen "korjausta" jostain päiväkoti-ikäisestä.

Sehän on täysin selvää, että lapsen elämä on aivan varmasti helpompaa, jos hän on kuten muutkin, joten vanhempien pitää oikeasti vihata lastaan, jos haluavat tehdä siitä homon.
No noi yksittäiset sekopäät on kuitenkin erittäin marginaalitapauksia.

Enemmän mua pelottaa esim. se kuinka jo nytkin lukemattomat vanhemmat syöttää penskoille massiiviset määrät lääkkeitä heti kun ne on pikkasen tavallista vilkkaampia tapauksia. Sitten kun noita lähdetään ”korjaamaan” geneettisillä hoidoilla niin on piru merrassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
Niin sairaita sikiöitä hoidetaan nyt jo kohdussa ja sairaus on lopulta vain ominaisuus ihmisessä joka on määritelty sairaudeksi koska se aiheuttaa negatiivisia asioita ja homous nyt jos ei muuta niin estää aika tehokkaasti vaikka sitä biologisen perheen perustamista (Toki paljon muutakin negatiivista kuten moninkertaiset mielenterveysongelmat minkä toki voi väittää johtuvan ympäristöstä) minkä pitäisi olla hyvin suuri ilon lähde ihmisille. Eli lasten näkökulmasta se homouden "korjaaminen" on aika perusteltua.

Toki sitten tieteisfiktiossa mennään siihen että miksei tehtäisi lapsesta vaikka neroa tässä samalla.
Sanoisin että se perheen perustaminen on se suuri ilo. Biologisuus on vain se yleisin ja usein helpoin tapa hoitaa se.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 255
Omasta mielestä mielenkiintoisia kysymyksiä että jos se homous sitten on joissain tapauksissa hyvin synnynnäistä ja tämä pystytään lääketieteellisesti kartottamaan pikkulapsesta että joku ruuvi on päässä toisin päin kiinni ja testosteronia ei kovin paljoa tämän takia erity ja poika ei tämän takia tule urheilussa kovinkaan hyvin pärjäämään ja ~ 70 % todennäköisyydellä alkaa homoksi murrosiän jälkeen niin onko hyvä idea sitten jos tämä ruuvi voidaan päästä korjata tai ihan vain hoitaa testosteronitasot murrosiässä kuntoon jolloin poika saa lihaksia ja mielenkiitokin todennäköisesti on tytöissä. Tai jos se homoseksuaalisuus voidaan todeta todeta jo kohdussa ja tätä voitaisiin manipuloida ihan miten vaan.
No mites tämä ei-urheilussa-pärjääminen ja testosteronipuutos oikein menee?





ja tuhannet muut vastaavat
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 037
No mites tämä ei-urheilussa-pärjääminen ja testosteronipuutos oikein menee?





ja tuhannet muut vastaavat

Aika tarkkaan käsi kädessä? Testosteroni pääasiassa ohjaa lihasten kasvua ja lihakset nyt on aika oleellisia urheilussa.

En tiedä miten jonkun uimarin kuvat liittyvät asiaan?

Ai se on homo. Joo homoja joilla ei ole testosteronipuutetta on myös olemassa. Ei mikään ihan uusi asia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 474
No mites tämä ei-urheilussa-pärjääminen ja testosteronipuutos oikein menee?





ja tuhannet muut vastaavat
Niin ja jos arvostaa esimerkiksi luovuutta ja tyylitajua urheilusuorituksia enemmän niin sitten varmaan pitää niitä heterovauvoja säätää enemmän homouden suuntaan :smoke:
 

Zacksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 101
Kun näistä suuntautumisita puhutaan, niin todella monen kuulee sanovan " kaveripiirissäni on monta homoseksuaalia". Minä tiedän yhden vaimoni entisen työkaverin joka oli gay. Muuten sellaisia ei koko elämäni aikana tullut vastaan niin, että olisi tullut ilmi. Tuntuu siis todella liioitelluilta nuo prosentit mitä kerrotaan homoseksuaalien osuudesta väestössä. Ehkä ne pätee sitten jossain helsingin taiteilijakaupunginosassa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 262
Hyvin vähän minäkään mitään homoja tunnen, mutta voihan se tietysti olla, että moni elää kaapissa. Mistäs sitä tietää.

Toisaalta naisilla asia on ehkä vähän moniulotteisempi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 255
Nämä ATE:n homopostaukset voisi kaikki korvata "yök, homoja, en tykkää, en tajuu" - viestillä.

Niin selkeästi perustuvat ennakkoluuloihin, stereotypioihin ja mutuun.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Attekin vähän ottanut yhteen feministien kanssa.
Minusta Atte saisi myös käyttää tuota uhriutumista paljon enemmän. Kun joku Päivi puhuu islamofobisesta rasismista, niin Atte kysyy että oletko sinä ollut muslimiterroristien panttivankina ja saanut ensi käden kokemusta mitä Islam on?

Muutenkin Atte on ihan liian sovitteleva Islamin kanssa, kun kovin tuntuu uskovan, että olisi muka olemassa rauhanomainenkin Islam. Ei ole vain tullut missään esiin, kaikki noi maat, mitkä ovat muka esimerkkinä Islamin erinomaisuudesta, ovat silti täys persläpiä verrattuna mihinkään länsimaiseen maahan.

Itse muuten toteaisin tuohon, että nuo Islamiin kohdistuvat stereotypiat ja harhaiset harhaluulot käyvät sen verran usein toteen, että itse en ainakaan näe mitään syytä luopua ennakkoluuloistani. Vielä vähemmän mä jehovista tiedän kuin muslimeista, mutta eipä kukaan tule valistamaan, että ei kannattaisi olla niitä kohtaan niin ennakkoluuloisia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 255
Hieno huuto sieltä takaa hermannilta jonka argumentointianti oli kuva homouimarista.
No ei sun kanssasi kannata tästä asiasta oikeasti keskustella, kun lähtötasosi on, että homot ovat feminiinisia vaatehenkareita.

Ajan ja energian hukkaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 425
Viestejä
4 217 596
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
jlehtira

Hinta.fi

Ylös Bottom