Pyöräily

Niinkuin muutama jo mainitsikin niin siirtyminen esim 2x10 > 1x10 auttaa lähinnä siinä, että tulee käytettyä kaikkia vaihteita. Itsellä 3x10 tällähetkellä ja olen siirtymässä tuohon 1x10 joten tilasin SunRace CSMS3 10 rattaisen takapakan 11-42t ja eteen tulossa Narrow Wide Oval 32t. Takapakka saapui eilen. Eturatasta joutuu vielä odottelemaan. Laitan kyllä raporttia tästä kun osat kiinni ja päässyt ensimmäisen lenkin heittämään.
Niin ja lisätään nyt vielä, että ilmeisesti tuolla narrow widellä ei ketjuohjuria tarvi joten ilman sitä ainakin koitetaan ja lisätään tarvittaessa.
 
Millaisia säältä ja kolhuilta suojattuja puhelin tellinkejä porukka käyttää maastofillaroidessa? Lyhkäisillä lenkeillä ei varmaan mitään tarvitse, mutta pidemmillä tuntemattomilla olisi ihan jees seurata jotain valmista jälkeä. Puhelin olisi hyvä saada koteloon mahdollisen rypemisen vuoksi. Pikainen tutkiskelu paljasti sen saman mitä aina, omenoille ja Samsungeille löytyy vaihtoehtoja, mutta Sonylle (XZ2c) on ihan turha kuvitella löytävänsä mitään. Universaalitkin on jees, kuhan suojaavat. Kumma juttu tuon iPhonen suosion kanssa, kun omassa duuni- ja kaveriporukassa se on selkeästi vähemmistössä, varmaan jollain 10% osuudella.

Tilatun Canyonin ETA tällä hetkellä ens tiistai :)
 
Millaisia säältä ja kolhuilta suojattuja puhelin tellinkejä porukka käyttää maastofillaroidessa? Lyhkäisillä lenkeillä ei varmaan mitään tarvitse, mutta pidemmillä tuntemattomilla olisi ihan jees seurata jotain valmista jälkeä. Puhelin olisi hyvä saada koteloon mahdollisen rypemisen vuoksi. Pikainen tutkiskelu paljasti sen saman mitä aina, omenoille ja Samsungeille löytyy vaihtoehtoja, mutta Sonylle (XZ2c) on ihan turha kuvitella löytävänsä mitään. Universaalitkin on jees, kuhan suojaavat. Kumma juttu tuon iPhonen suosion kanssa, kun omassa duuni- ja kaveriporukassa se on selkeästi vähemmistössä, varmaan jollain 10% osuudella.

Tilatun Canyonin ETA tällä hetkellä ens tiistai :)

Itselläni oli Sonyn XZ:llä Armor-X kotelo ja teline. Tuo ei nyt mikään veden kestävä ole vaan luotin Sonyn ip-luokitukseen. Suurena huomiona, että tuo on käytännössä kiina-kopio vastaavasta, mitä myydään iphoneille ja samsungeille. 2 modausta tarvi tehdä, ensimmäisenä yhden nivelen pintoihin viilasin pienet viillot ettei teline liiku liikkeessä kun pinnat oli sileät. Toisessa modauksessa vaihdoin teipin:

Kotelon toimivuudesta voisin sanoa testanneeni sitä kun yli 40 vauhdista montusta kotelon liimaus petti ja puhelin lensi asfaltille eikä tullut jälkeäkään. Tuosta viisastuneena hain Bauhausista Very Strong -kaksipuolista teippiä eikä sen jälkeen pahimmassakaan kolluutuksessa ole tullut ongelmia. Eli jos tuohon päädyt niin suosittelen vahvasti kotelon telinekiinnityksen teipin korvausta omalla paremalla.

ARMOR-X | One System, Endless Adventure.
 
Juurikin jotain tuollaista ARMOR-X MX-sarjan tyylistä olisi hakusessa. Mutta jälleen kerran omenalle löytyy mm. tämä, mutta Sonyn Compacteja, edes vanhoja, ei ole edes listalla. Ylipäätään Sonylle löytyy vain tuota kevyempää CX-sarjaa. Pitääpä mailata noille mitä suosittelisivat XZ2c:lle.

EDIT:
Tuosta huoltomattoa niille, jotka joutuvat fiksaamaan ja/tai säilyttämään fillaria sisätiloissa tai parvekkeella. Tuolla on samalla alella muillakin painatuksilla, linkkaan vain tämän yhden.

Tuote: Huoltomatto 24MX Race Premium
Hinta: 29,99 € + 9 € postit (>100 € ilmaiset postit). OVH 99,99 €
Kauppa: 24mx.fi
Voimassa: ???
Linkki: Huoltomatto 24MX Race Premium Nytt 70% alennuksella - 24mx.fi
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka haettiinkin säältä ja kolhuilta suojaavaa telinettä, niin itse olen kuitenkin kokenut omassa käytössä parhaana tälläisen telineen Smartphone Mounting For An Active Lifestyle® se on tarpeeksi pienikokoinen, jotta ei ärsytä / häiritse sen paikallaan olo kun puhelin ei ole telineessä toisin kuin noissa isoissa vedenkestävissä pussukka tyylisissä, jotka piti aina ottaa pois kun en käytä, ja se oli rasittavaa.

Lisäksi tuollaisiin pussukkatyylisiin (puhelin läpinäkyvän muovin takana) puhelimen laittaminen oli rasittavaa, ja kaiken lisäksi piti aina ottaa puhelimesta pocket mode pois päältä, jotta näyttö suostui menemään päälle siellä sisällä, tunnisti siis olevansa "taskussa"

Nyt puhelimen laittamisen telineeseen menee noin sekunti ja samoin pois ottamiseen. Ja pysyy hyvin paikallaan. Toki jos sattuu kaatumaan niin eipä tuo suojaa puhelinta yhtään, mutta sen riskin olen valmis ottamaan. Ja puhelin itsessään kestää kuitenkin roiskeita jne niin ei väliä vaikka vähän vettä / paskaa lentäisi :D

Ostin ja kokeilin kolmea eri mallista puhelintelinettä / koteloa, ja kaikki jäivät turhana kaappiin, kun olivat liian kömpelöitä tai muuten vaan isoja.

Tuossa yksi kokeilemani teline muuten ihan ok ja puhelin nopea laittaa paikalleen ja pois, mutta liian iso möhkäle kun puhelin ei ole siinä, ja siksi otin sen aina käytön jälkeen pois. Ja lopulta en enää jaksanut laittaa takaisin. Phone Bike Holder Universal

Ja tuossa toinen pussukka mallinen. Tuossa aiemmin mainittujen ongelmien lisäksi oli vielä isompi koko, joka häiritsi vielä enemmän kun puhelin ei telineessä. Toisekseen mukana tuli kaksi eri kokoista "pehmustetta" joiden tarkoitus olisi "puristaa" puhelinta tuota muovikalvoa vasten, mutta ne eivät olleet riittävät vaan sinne piti laittaa lisää täytettä. Jos jätti täytteet laittamatta puhelin ei puristunut muovikalvoa vasten ja puhelin ei ottanut kosketusta kunnolla. iZound Bike Case Large

Toki nuo ovat suht halpoja esimerkkejä, mutta ei huvittanut kokeilla enää lisää samantyylisiä ja tuhlata niihin turhaa rahaa, kun löysin tuon quadlockin
 
Viimeksi muokattu:
Tuo aiemmin mainitsemani armor-x onkin nimenomaan tuollainen quadlock-kopio, mutta saatavilla vastaavia koteloita muille kuin iphonelle ja samsungille.
 
Itselläkään ei oo vielä kunnon flättipolkimia tai kenkiä, mutta ostoslistalla on paremmat polkimet. Isot pojat kertoo että metallitapeilla varustetut polkimet pitää paremmin, varsinkin kun sopiva flättikenkä on käytössä. Normilenkkareilla ei kuulemma kannata ainakaan kovaa maastoajoa kun pohjat kuluu rikki.
 
Onko flattipolkimissa eroa? Omassa maastopyöräs jotkut peruspolkimet joista jalkapohja meinaa irrota ja irtoaakin. Kenkinä viel lenkkarit. Parantuuko ajoelämys flattikengil + kunnon polkimilla? Ehdotuksia?

Lukkopolkimethan ois yks ratkasu mut vähän vierastan ajatusta..
Ostat nastoilla varustetut polkimet, jotka irtoavat halvimmillaan noin 25€ ja siihen esimerkiksi Five Ten Freeriderit kengiksi, niin Johan alkaa pysymään.

Itsellä on käyttössä edulliset verkkokaupasta hommatut nastalliset polkimet:

Giant Original MTB Core ‐poljin, musta 24,90 €

Ja kenkinä käytän mitä milloinkin ja toimii. Jalka ei luista sateellakaan. Fatin polkimina on sitten hieman kalliimmat vastaavat polkimet ja kenkinä käytän Five Tenin kenkää vastaavaa kenkää (merkiltään O'Neal) ja on kyllä hyvä kombo. Noilla edullisillakin polkimilla tuntuma paljon parempi kuin yhdessäkään perus kaupan polkimessa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En kyllä ymmärrä miten ilman lukkoja muka pärjää maastopyöräilyssä, itellä ei ainakaan pysy jalat siinä pomputuksessa yhtään pedaaleilla kun joskus kokeilin. Ja toinen juttu että jää ~50% jalkavoimista käyttämättä, kun et voi käyttää takareisiä apuna :bored:
 
En kyllä ymmärrä miten ilman lukkoja muka pärjää maastopyöräilyssä, itellä ei ainakaan pysy jalat siinä pomputuksessa yhtään pedaaleilla kun joskus kokeilin. Ja toinen juttu että jää ~50% jalkavoimista käyttämättä, kun et voi käyttää takareisiä apuna :bored:

Riippunee ajotyylistä ja minkälaista maastoajoa ajaa. Ainakin jos meinaa yhtää trikkejä vetää niin lukot taitaa olla aika no-go. Paha näin noviisina kommentoida, mutta aloittelijalla varmaan helpompi fläteillä opetella ettei ole joka toisen juuren kohdalla katollaan.

Itse ajan omalla ccrossilla lukoilla, mutta maastopyörässä on toistaiseksi vielä flätit. Luontevasti lähtee lukot irti kengistä, mutta noiden juurakoiden kanssa oon kyllä vielä näillä taidoilla ihan kusessa.
 
Onko flattipolkimissa eroa? Omassa maastopyöräs jotkut peruspolkimet joista jalkapohja meinaa irrota ja irtoaakin. Kenkinä viel lenkkarit. Parantuuko ajoelämys flattikengil + kunnon polkimilla? Ehdotuksia?

Lukkopolkimethan ois yks ratkasu mut vähän vierastan ajatusta..

Kyllä niissä on eroja piikittömän ja piikillisten välillä: Piikilliset pitävät paljon paremmin. Täyden hyödyn niistä saa kuitenkin vain kunnon kenkien kanssa, esim täällä jo mainitut Five Tenit tai vastaavat.

Itse ajelin lukkopolkimilla jostain 90-luvulta asti, mutta mutta pari vuotta sitten aloin ajella enemmän endurohommia isommilla mäillä ja vaihdoin hyviin flätteihin + flättikenkiin enkä kyllä enää lukkoja kaipaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itsellä löytyy myös Five Ten Freerider kengät, ja polkimina on Race Face Chesterit.
Kyllähän tuossa pitoa löytyy.
Se on myös bonari että tarvittaessa pinnit voi vaihtaa uusiin.

Flättikengistä saa kyllä pitkälti alkaen sen about satkun pulittaa, ellei toki löydä tarjouksesta.
Ainakin paikoittain netissä tulee vastaan tiettyjä Freerider värejä ja kokoja johonkin jopa 75 euron hintaan.
Sellaisella varauksella tosin netistä tilaisin, että ainakin itsellä koko on eri kuin vaikkapa normaalit tennarit. Eli paras on jos pääsee flättikenkiä kokeilemaan. Osa noista on hyvin tukevia, kuten Freerider Pro, ja siten ei paljon anna siimaa se koko eli tarvitsee juuri oikea löytää.
Omat Freerider on peräti kokoa 47, kun yleensä kengät olleet se 46. Joskus menee muissa kengissä 45, mutta Freerider kanssa koko oli selvästi ahdas.
Netistä aluksi katselin, ja olisin varmaan sen 46 tilannut. Päädyin kuitenkin hakemaan ne ihan kivijalkaliikkeestä.
 
Olen speksaillut läskiä. Kona Wozo/Canyon Dude cf9.0 unlimited osuisi budjettiin 2000-2500e. Kona kiinnostaisi enemmän koska revikoiden mukaan parempi ajettavuus, joustokeula, parempi saatavuus, halvempi ja väri miellyttää. Canyonissa kuiturunko (kevyempi?), parempi osasarja, ei joustokeulaa, saatavuus joskus. Kumpaa suosittelisitte?
 
Olisi hakusessa suht edullinen pyörä työmatkoihin/kuntoiluun, ajelut pääasiassa asfaltilla.
Onkohan tästä mihinkään? NISHIKI SPORT R1sivustolla stadium.fi hinnasta saisi vielä 20% pois kun rekisteröityy jäseneksi.
Tosiaan edellisestä pyörän hankinnasta +10v aikaa, niin ei oikeen hajua tämän päivän pyöristä. Mainitaan nyt vielä että, pituutta löytyy 192cm.
 
Olisi hakusessa suht edullinen pyörä työmatkoihin/kuntoiluun, ajelut pääasiassa asfaltilla.
Onkohan tästä mihinkään? NISHIKI SPORT R1sivustolla stadium.fi hinnasta saisi vielä 20% pois kun rekisteröityy jäseneksi.

Siis tuosta 549€ lähtee viel -20%, mikä jäsen tarjous semmoinen on?

Tuohon 549€ ihan ok pyörä, muttei tuo mikään 749€ pyörä kylläkään ole tai siihen hintaa se on kallis.
 
Tulipas hankittua etujousitettuun sähkömaasturiin Suntour SP12-NCX jousitettu satulaputki testiksi josko pehmentäisi hieman selkään kohdistuvia iskuja ja täytyy sanoa että oli loisto hankinta, eipä ole enää tarvinnut nostaa persettä penkiltä pieniä töyssyjä varten, joita mahtuu työmatkallekin, täällä päin kun aslfatitkin on sellaista luokkaa että vaatii jo itsessään maastopyörän.:tup:
 
Siis tuosta 549€ lähtee viel -20%, mikä jäsen tarjous semmoinen on?

Tuohon 549€ ihan ok pyörä, muttei tuo mikään 749€ pyörä kylläkään ole tai siihen hintaa se on kallis.

Joo, eli pitäisi vielä tuosta hinnasta saada pois, kun liittyi stadiumin jäseneksi sai koodin jolla ensimmäisestä ostoksesta 20% pois.
 
Nyt on 1x10 paikoillaan ja olen todella tyytyväinen. Kävin reilun tunnin testilenkin tekemässä ja tuli todettua, että kaikki oikeasti metsään menevät pyörät täytyisi olla juurikin näillä vaihteilla. Nyt tulee kaikkia vaihteita käytetyä ja samalla loppui ketjujen räminä. Ovaali eturatas tuntui pari ensimmäistä kilometriä aika erikoiselta ja loppulenkillä sitä ei enään edes huomannut. Nyt kevyin ratas on 42 piikkinen. Olisi varmaan 40 riittänyt niin olisi jäänyt rattaan ja takavaihtajan pienen rattaan väliin vähän enemmän tilaa.

15n6qgo.jpg
35hjo2c.jpg
23r4n42.jpg


E: Tuli muutamia mietteitä vielä näin illan aikana lisää. Alunperin miettisin siirtymistä 1x11 settiin, mutta silloin olisi mennyt ainakin vaihtajan vipu, ehkä vaihtajakin ja vapaaratas vaihtoon. Näin ensimmäisen lenkin jälkeen tuntuu 10 vaihdetta riittävän hyvin, mutta palataan tähän kun olen saanut kaikki perus pätkäni poljettua.
Eturattaan pulttiväli 92mm ja tuohonhan olisi siis mennyt myös 30 hampainen ratas, mutta halusin testata ovaalia joka ilmeisesti 32 hampaisena vastaa 30 ja 34.
Hintaa tälle operaatiolla 3x10 >>> 1x10 tuli Sunracen takapakka ~50€ posteineen, AbsoluteBlack eturatas ~47€ posteineen ja työ pajalla 35€ = 132€. Jos olisin siirtynyt vaikka 1x11 tai 1x12 settiin niin hinta olisi vähintään tuplaantunut muiden osien hintojen takia.
 
Viimeksi muokattu:
TCX SLR 2 (2018) - Giant Bicycles | Suomi

Tästä mielipiteitä cx:n aloitteluun? Olis suht edullisesti tarjolla tossa :beye:
Aa, sori epäselvästä muotoilusta. Ei tuolla ollut hintaa vaan tutun kautta sisäänajettuna tarjolla. Pyöräilynoviisina lähinnä kiinnostaa olisiko pätevä paketti tarjolla :btooth:
Ihan tasapainoiselta setiltä näyttää, itselläni on hyvin vastaavanlainen Ridleyn pyörä ja tyytyväinen olen ollut, ja muutenkin cyclocrossariin pyörätyyppinä ylipäänsä.

Ainoa asia joka vähän arveluttaa on tuo täysin suora etuhaarukka, jossa riskinä on että tuo lyö kuopissa kivuliaasti näpeille.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tasapainoiselta setiltä näyttää, itselläni on hyvin vastaavanlainen Ridleyn pyörä ja tyytyväinen olen ollut, ja muutenkin cyclocrossariin pyörätyyppinä ylipäänsä.

Ainoa asia joka vähän arveluttaa on tuo täysin suora etuhaarukka, jossa riskinä on että tuo lyö kuopissa kivuliaasti näpeille.
No meni ohi tuo pyörä hidastellessa. Ridleyn pyörän hain sitten tänään kaupasta ja uskon saaneeni parempaa vastinetta rahalle :tup:
 
Canyon saapui viikossa Saksasta kotiin kannettuna. Etukiekko, ohjaustanko ja satula tolppineen kiinni ja valmista ajoon. Pari parinkympin lenkkiä on tullut heitettyä ja tuntuu pelaavan mainiosti. Se on miehestä kiinni, jos ei jonnekin mene :) Tokihan se piti heti työntää kivikko, juurakko, vitukkoon ja se oli kieltämättä vähemmän mieleen :) Onneksi jalki.fi:stä haettu reitti oli melko monipuolinen ja vain tuossa alussa ja keskellä oli vielä pikku pätkä tuota itselle epämieluista. Oli mukavaa etsiä niitä polun alkuja ja reittiä yleensä, vaikka se olikin kännystä katsottavissa. Valmista viivaa en näytöltä seurannut, koska känny oli repussa turvassa.

Onhan tämä selkeästi eri hommaa kuin juoksu. Etureiden alaosaan ottaa heti ihan eri tavalla tämä maastossa polkeminen, vaikka joka päivä tulee asfaltilla pari km duuniin sotkettuakin. Kunhan tässä oppii fillarin ja saa vähän tuntumaa, niin homma muuttuu vaan hauskemmaksi. Rahaa toki menee, taas lähti parilla sataa varaosa ja huoltokamaa CRC:stä tulemaa. Saa repun pois selästä ja siirrettyä ne pari varaosaa satulan alle saddle bagiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mieleen: Miten kuuntelette ajossa musiikkia? Itselle ei nappikuulokkeet sovellu ja kypärän yli on vaikea perinteisiä kuulokkeita saada... Vai kuunteletteko ollenkaan musiikkia? Viime päivät olen itse ihan ilman musaa mennyt, mutta olisi kyllä selkeästi kivempi kuunnella.
 
Suuri kertainvestointi, mutta mielestäni kuitenkin kohtuu halpa harrastus. Toki ainahan sitä saa kalliimpaa ja parempaa myös ostettua :D
Juu, ei tässä homma ole lapasesta lähtenyt (vielä :D). Menee vaan alkuun muutama satku, että saa työkalut ja tarvittavat osat ja aineet huoltoja varten. Ja tosiaan, edukas harrastus moneen muuhun verrattuna. Tosin kama hifistelijälle vähän vaarallinen :)

Itse en kuuntele musiikkia noin yleensäkään. Oli oikeastaan mystisen rauhalista painaa yksin keskellä metsää ja vain fillari piti oman suhinansa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mieleen: Miten kuuntelette ajossa musiikkia? Itselle ei nappikuulokkeet sovellu ja kypärän yli on vaikea perinteisiä kuulokkeita saada... Vai kuunteletteko ollenkaan musiikkia? Viime päivät olen itse ihan ilman musaa mennyt, mutta olisi kyllä selkeästi kivempi kuunnella.

Itse en tykkää kuunnella musiikkia ajaessa. Liikenteessä vaarallista ja maastossakin kuuntelee pyörän kolinaa mielummin.
 
Viimeksi muokattu:
@Yelda 1x10 32t edessä ja 42t riittänee kaikkiin mäkiin Suomessa ihan hyvin, toi on oikein toimiva systeemi.

Minulla on 32t edessä ja 11-46 pakka takana ja sillä 46t:lla on kiva vetää pitkiä mäkiä isolla kadenssila, mutta eiköhän 42t:lläkin pärjäilisi. Kramppien takia pitkillä reissulla on hyvä että voi välillä pyöritellä enemmän.
 
Ajelin tänään testinä Shimanon e8000 moottorilla varustetulla sähkömaastopyörällä, ja TODELLA matalalla käyvä polkimet. Huomasin samaa Boshchin sähkövehkeissä. Jatkuvia kosketuksia kiviin ym., oli vähän vaarallista poluilla.

Sitten taas omassa luomutäysjoustomaasturissa jossa on yhtä paljon joustoa ei samaa ongelmaa ole.
 
Itse kuuntelen musiikkia vain toisella napilla (oikeassa korvassa) ja vasemman jätän pois ihan, että kuulen mitä ympärillä tapahtuu ja liikenteen jne äänet :)
 
Itsekään en kuuntele muusikkia ajaessa (tai edes juostessa). Sen sijaan kuuntelen äänikirjoja.
 
Suhina on ajaessa iso harmi, ja itselläkin on ollut hankalaa löytää kunnolla sopivia nappeja. Hyötypyöräillessä en käytä kypärää ja päässä on bt-sankakuulokkeet, jotka lämmittää mukavasti viileinä aamuina. Jos sankakuulokkoiden käyttö ei onnistu, niin päässä on Etymotickin napit jotka on ainoita mitkä omiin korviin mahtuu riittävän tukevasti, että suhina ei peitä ääniä. En koe että tarvitsen pyöräillessä kuuloaistia sen eneämpää kuin vaikka auton ratissa - poislukien ehkä kantakaupungissa fillarointi.
 
Viimeksi muokattu:
Tärkein työkalu on henkilökohtaisesta mielipiteestä silmät ja kuten autoillessakin niin pään pitää liikkua oikeasti eikä ajaa jäykkäniskaisesti eteenpäin. Nykypäivänä lisäksi kuulolla on turha perustella enää kun osa autoista tulee lähes äänettömästi takaa tai sivuilta.

Jos suhina harmittaa ajessa niin kannattaa testata Complyn memory foam -tulppia. Comply™ Foam Tips - Replacement Earphone Tips Näitä olen jo muutaman vuoden käyttänyt ja olen huomannut että nuo ainakin lieventää ajoviiman aiheuttamaa suhinaa. Lisäksi ne on miellyttävän tuntoiset korvissa kun muotoutuvat ja tiivistyvät hyvin korvakäytävään.
 
Työmatkaa sinkulalla pyöräillessä pidän BT nappikuulokkeita.
En tosin kuuntele musaa, vaan matalalla äänenvoimakkuudella podcasteja. Kuulen siis ihan hyvin mitä ympärillä tapahtuu.

Maastopyörällä en tosin sitten pidä mitään kuulokkeita. Toisaalta kun juuri aloitin hommat taas niin tähän asti vaan kaverin kanssa siellä kuitenkin mennyt, joten se siitä senkin puolesta.

En mä kyllä yksinkään ajaessa tule pitämään.
Ensinnä ihan kivaa nollausta ilman mitään musaa tms, ja toisekseen ainakin näin harrastusta aloittaessa on ihan kiva kuunnella jos rupeekin pyörä pitää jotain outoa ääntä. Kuitenkin siellä vielä näillä taidoilla saattaa kolahdella vähän turhaan sitä ja tätä.

Eilen alkoikin kesäkausi hyvin, heti kärkeen kevyt kaatuminen vaan reilun 7km mettäpolun jälkeen ja takavaihtajan korvake soikeeksi. :D
Onneksi oli yksi ylimääräinen kotona, mutta pitää samantien pistää tilaukseen muutama kappale varastoon. Tuota spessun Amazinger 2.0 ei tunnu kauhean hyvin enää löytyvän, mutta netin mukaan 2.1 olisi tismalleen sama mutta vähän jäykempi. Eli niitä tilaukseen.

Asiasta kukkaruukkuun, niin ei mitään tubeless renkaita ollut kun viimeeksi harrastin. Nyt sitten pyörä jonka kaverilta ostin oli sellaisilla varustettu kärkeen, Maxxis renkailla.
Ne sitten oli aikansa elänyt, joten edessä oli vaihtaminen. Kaverilta sainkin jo aiemmin paketissa olevan Spessun 29x2.3 Butcher Controllin, joten kävin hakemassa taakse Spessun 29x2.3 Slaughter Gridin.
Pitihän sitä sitten käydä litkukin hankkimassa, sekä Airshotti. Ilmeisesti kunnon pumpulla onnistuu ilmankin, mutta on siinä kai jonkin verran tekemistä etenkin jos ei osaa.
Tyytyväinen olin kun nyt sitten ekaa kertaa vaihdoin, niin ilmahan pysyi nätisti ekaa kertaa lenkillä käydessä. :tup: Eipä toi rakettitiedettä ole, mutta ton Grid mallin renkaan kanssa oli kyllä vääntämistä saada vanteelle. :lol:
Airshotilla oli kyllä hirveän yksinkertainen prokkis saada nostettua vanteelle.

On kyllä ollut perkeleen hauskaa palata lajin pariin.
 
Nyt on 1x10 paikoillaan ja olen todella tyytyväinen. Kävin reilun tunnin testilenkin tekemässä ja tuli todettua, että kaikki oikeasti metsään menevät pyörät täytyisi olla juurikin näillä vaihteilla. Nyt tulee kaikkia vaihteita käytetyä ja samalla loppui ketjujen räminä. Ovaali eturatas tuntui pari ensimmäistä kilometriä aika erikoiselta ja loppulenkillä sitä ei enään edes huomannut. Nyt kevyin ratas on 42 piikkinen. Olisi varmaan 40 riittänyt niin olisi jäänyt rattaan ja takavaihtajan pienen rattaan väliin vähän enemmän tilaa.

E: Tuli muutamia mietteitä vielä näin illan aikana lisää. Alunperin miettisin siirtymistä 1x11 settiin, mutta silloin olisi mennyt ainakin vaihtajan vipu, ehkä vaihtajakin ja vapaaratas vaihtoon. Näin ensimmäisen lenkin jälkeen tuntuu 10 vaihdetta riittävän hyvin, mutta palataan tähän kun olen saanut kaikki perus pätkäni poljettua.
Eturattaan pulttiväli 92mm ja tuohonhan olisi siis mennyt myös 30 hampainen ratas, mutta halusin testata ovaalia joka ilmeisesti 32 hampaisena vastaa 30 ja 34.
Hintaa tälle operaatiolla 3x10 >>> 1x10 tuli Sunracen takapakka ~50€ posteineen, AbsoluteBlack eturatas ~47€ posteineen ja työ viereisen ydinvoima kylän pajalla 35€ = 132€. Jos olisin siirtynyt vaikka 1x11 tai 1x12 settiin niin hinta olisi vähintään tuplaantunut muiden osien hintojen takia.

Itselläni on samantapainen operaatio mietinnässä, eli vaihtaa 2x10 -> 1x11 Absoluteblackin ovaalirattaalla. Ikävä kyllä kolmivarpaisiin kampiini ei ole tarjolla mitään järkevää, joten ne menee joka tapauksessa vaihtoon. Tuntuu vaan pahalta maksaa rahaa kampien uusimisesta, jos ei samalla saa kevyempiä tilalle. Race Facen kuitukammet olisivat aika herkulliset. ;)

Takavaihtajan haluan myös uuden, jotta saan siihen kitkajarrun. Nykyiseen vapaarattaaseen (ei vaihdettavissa) saa kiinni vain Shimanon enintään 11-rattaisen pakan, joten senkään suhteen ei oikein ole valinnanvaraa. 10-rattaisesta XT-pakasta 11-rattaiseen vaihtaessa täytyy tietysti ottaa XTR-pakka (tai muun valmistajan vastaava), jotta paino ei kasva. 1x12 varten pitäisi purkaa koko kiekko ja vaihtaa takanapa, mikä tulisi varsin kalliiksi ja paino taas kasvaisi. Siinä tuskin olisi mitään järkeä, eikä 500% välityssuhde-ero ole tarpeen. Välityslaskurin avulla 36/11-46 näyttäisi tällä hetkellä sopivimmalta 2x10 korvaajalta. Shimanon uusi M9100 XTR 11-pakka olisi ehkä paras vaihtoehto, mutta sitäkin varten menisi takanapa vaihtoon.

Samalla on hyvä vaihtaa polkimet ja satula kevyempään sekä jarrut uusiin varmatoimisiin. Kokonaisuudessaan tämä 0,9kg keventävä operaatio maksaisi jotain 1600€ luokkaa... Nykyinenkin voimansiirto vielä toimii, eikä niitä osia varmaan oikein saa myytyä eteenpäin. Vanhan fillarin myynti ja uuden kasaaminen tuli mieleen, mutta se tuskin kannattaa. Uudet kuiturungot ja varsinkin kiekot maksavat mansikoita.

Pitää vielä vähän aikaa ihmetellä ennen kuin alkaa mitään hommaamaan. Shimanon uusia M9100 XTR-jarruja ei ilmeiesti ole saatavilla ennen syksyä, mutta ne voi vaihtaa myöhemminkin.
 
Entäs jos ostaisit valmiin setin + kammet + navan? Shimano XT 1x11sp Gear Kit Bundle | Chain Reaction Cycles tuohon saisi juurinkin kustomoitua tuon absoluteblacking ovaalin. Ja melkeen 11-40t 32 eturattaalla tai 11-46t 30 eturattaalla ja pitkällä takavaihtajan häkillä. Kammet Race Face SixC Crank Arms | Chain Reaction Cycles ;))))) ja navaksi joku keraaminen? No ehkä vähän riippuu mikä kannattaa. Itsellä hyvä, että saan kaikki ylimääräiset osat ruuvailtua vaimokkeen Cresenttiin. On moni paremmin pyöristä perillä oleva ihmeissään kun näkee mitä osia siinä on.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa vaihdettuun omaan munamankeliin, Inseran trekking tsyke, lukkopolkimet ja tehtyä 40km lenkki. Olihan siinä eroa entiseen, helpompi sotkea ja tuli käytettyä vähemmän vaihteita. No siinä mielessä huono kun alkaa haluttamaan vaihtaa pyörä kun 3x8 vaihteista tulee käytettyä nyt lähes pelkästään isointa eturatasta. Tosin kun pyöräily itselle vaan kuntoilua niin luutavasti tolla on helpompi pitää pulssi korkeena.

Muok. Korjatty ajatusvika
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärrä miten ilman lukkoja muka pärjää maastopyöräilyssä, itellä ei ainakaan pysy jalat siinä pomputuksessa yhtään pedaaleilla kun joskus kokeilin. Ja toinen juttu että jää ~50% jalkavoimista käyttämättä, kun et voi käyttää takareisiä apuna :bored:

Täyttä paskapuhetta. Immeisen jalkaa ei ole tarkoitettu nostoliikkeeseen ainakaan millään järkevällä mitattavalla teholla. Sopii linkittää mitä vain tutkimustulosta asiasta, että puolet jää käyttämättä.
 
Nyt on 1x10 paikoillaan ja olen todella tyytyväinen. Kävin reilun tunnin testilenkin tekemässä ja tuli todettua, että kaikki oikeasti metsään menevät pyörät täytyisi olla juurikin näillä vaihteilla. Nyt tulee kaikkia vaihteita käytetyä ja samalla loppui ketjujen räminä. Ovaali eturatas tuntui pari ensimmäistä kilometriä aika erikoiselta ja loppulenkillä sitä ei enään edes huomannut. Nyt kevyin ratas on 42 piikkinen. Olisi varmaan 40 riittänyt niin olisi jäänyt rattaan ja takavaihtajan pienen rattaan väliin vähän enemmän tilaa.

15n6qgo.jpg
35hjo2c.jpg
23r4n42.jpg


E: Tuli muutamia mietteitä vielä näin illan aikana lisää. Alunperin miettisin siirtymistä 1x11 settiin, mutta silloin olisi mennyt ainakin vaihtajan vipu, ehkä vaihtajakin ja vapaaratas vaihtoon. Näin ensimmäisen lenkin jälkeen tuntuu 10 vaihdetta riittävän hyvin, mutta palataan tähän kun olen saanut kaikki perus pätkäni poljettua.
Eturattaan pulttiväli 92mm ja tuohonhan olisi siis mennyt myös 30 hampainen ratas, mutta halusin testata ovaalia joka ilmeisesti 32 hampaisena vastaa 30 ja 34.
Hintaa tälle operaatiolla 3x10 >>> 1x10 tuli Sunracen takapakka ~50€ posteineen, AbsoluteBlack eturatas ~47€ posteineen ja työ pajalla 35€ = 132€. Jos olisin siirtynyt vaikka 1x11 tai 1x12 settiin niin hinta olisi vähintään tuplaantunut muiden osien hintojen takia.

155€ on saksassa on shimanon SLX 11v hinta ketjut, pakka, vaihtaja ja liipaisin.
shimanon vapaarattaan runko on pysynyt samana mitä... 8v pakoista lähtien eli 11v ei vaadi muutosta mihinkään.
Narrow wide eturaratas ei maksa kiinasta paljon kymppiä enempää eikä materiaaliero ole oikeastaan mitään.
 
Ja toinen juttu että jää ~50% jalkavoimista käyttämättä, kun et voi käyttää takareisiä apuna
Todellisuus lienee jotain 10% luokkaa, jos sitäkään. Toki niistä apua on, mutta kyllä se teho edelleen lähtee etureisistä ja alaspäin polkevasta liikkeestä.
 
Tuli muuten mieleen: Miten kuuntelette ajossa musiikkia? Itselle ei nappikuulokkeet sovellu ja kypärän yli on vaikea perinteisiä kuulokkeita saada... Vai kuunteletteko ollenkaan musiikkia? Viime päivät olen itse ihan ilman musaa mennyt, mutta olisi kyllä selkeästi kivempi kuunnella.

Itse juuri päätin lopettaa musan kuuntelun lenkillä koska musiikki menee nk. "ohi korvien" eli siihen ei tule kiinnitettyä huomiota juuri ollenkaan.
 
Täyttä paskapuhetta. Immeisen jalkaa ei ole tarkoitettu nostoliikkeeseen ainakaan millään järkevällä mitattavalla teholla. Sopii linkittää mitä vain tutkimustulosta asiasta, että puolet jää käyttämättä.

Joo, ei toki lisää polkemistehoa viittäkymmentä prosenttia, tarkoitin vain että toinen puoli jaloista jää käyttämättä kun et voi aktivoida takareisiä mukaan pyörittämiseen.
 
Mulla oli edellisessä maasturissa lukkopolkimet enkä oikein ikinä päässyt sujuiksi niiden kanssa. Nyt evolinkissä on crankbrotherssin flätit eikä oo jalat lipeilly enkä ole lukkoja kaivannut.
 
Ihan pikku vinkkinä teille kaikille että varustukseen kannattaa lisätä vaikka tokmannilta 2,5€ maksava soittokello jotta kävelijät ja koiranulkouluttajat tietää että tulette tuhatta ja sataa sieltä takaa.

Pikkusen pistää vituttamaan kun joku 3000€ varusteissa kaahaava trikoopelle melkein ajaa koirani päältä, kun ei osaa ilmoittaa tulostaan. Ei meillä ole silmiä selässä.

Tarkoitus ei ole provota, olen ihan tosissani.
 
Pikkusen pistää vituttamaan kun joku 3000€ varusteissa kaahaava trikoopelle melkein ajaa koirani päältä, kun ei osaa ilmoittaa tulostaan. Ei meillä ole silmiä selässä.
Kait tiedät että koiran paikka on kevyen liikenteen väylän reunassa, ei keskellä. Joten jos koira tykkää kävellä sinun oikealla puolella, niin valitset oikean puolen tiestä. Vastaavasti jos tykkää kävellä vasemmalla puolella, niin valitset vasemman puolen tiestä. Koira aina uloimpana.

Soittokello on kyllä hyvä olla ja sen käyttöä ei kannata arkailla, kuten suomalaisilla on monesti tapana.

Ei siis mitenkään kettuiluna tämä, vaan ihan koska paljon näkee koiran ulkoiluttajia, joiden koirat juoksevat miten sattuu kevyen liikenteen väylällä.
 
Kait tiedät että koiran paikka on kevyen liikenteen väylän reunassa, ei keskellä. Joten jos koira tykkää kävellä sinun oikealla puolella, niin valitset oikean puolen tiestä. Vastaavasti jos tykkää kävellä vasemmalla puolella, niin valitset vasemman puolen tiestä. Koira aina uloimpana.

Soittokello on kyllä hyvä olla ja sen käyttöä ei kannata arkailla, kuten suomalaisilla on monesti tapana.

Ei siis mitenkään kettuiluna tämä, vaan ihan koska paljon näkee koiran ulkoiluttajia, joiden koirat juoksevat miten sattuu kevyen liikenteen väylällä.

Myönnän, annan koirani liikkua vapaasti haistelemassa miten tahtoo, koska kaiken järjen mukaan jos takaa tulee pyöräilijä normaalia nopeutta ja osaa käyttää soittokelloa tai suutaan, minulla on enemmän kuin riittävästi aikaa reagoida menemällä itse tai siirtää koirani sivuun.
Yleensä koira on kuitenkin lähes aina siellä tienreunassa haistelemassa.

Tilanne on täysin eri kun sieltä tulee pyörä käytännössä ylinopeutta (kai jalkakäytävällä joku nopeusrajoitus on?), eli suurinpiirtein autojen nopeutta, eikä varoita millään tavalla.

Ei millään pahalla mutta vituttaa nämä "kilpapyöräilijät" mihin tahansa niissä törmääkin. Tuntuu että eivät välitä tasan yhtään muusta liikenteestä. Varmasti löytyy poikkeuksia mutta kyllä täällä Pirkanmaalla vedetään "kolme pyörää rinnan" välittämättä että takana on autoja jonossa, tai sitten kävelytiellä aivan älytöntä nopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 893
Viestejä
4 560 138
Jäsenet
75 059
Uusin jäsen
EugeN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom