Pyöräily

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Possuli, 17.10.2016.

  1. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kuten pari viestiä ylempää näkyy, olen melko noviisi näiden fillari asioiden kanssa. Syksyllä vaihdoin kaverin avustuksella 2004 vuoden Rossanon hybridin deore / LX osat XT M782 3x10 settiin, kun olin 3x:n tottunut ja sain "halvalla". Nyt viikonloppuna pääsin ajamaan XC-fillarilla, missä oli SRAM GX 1x11 Grip shifterillä. Oli pirun miellyttävä kokemus ajaa 1x:llä ja vaihteet voimivat todella hyvin. Vaikka runttasi ylämäkeen, niin vaihteet menivät helposti silmään ilman rutinaa ja pauketta. Toki kun tuo oli ensimmäinen kerta Grip shiftillä, tuli niitä huti vaihtojakin ainakin ylämäessä suuremmalle. Muuten kyllä ei pahaa sanottavaa, nopeaa ja ongelmatonta vaihtamista. Pieniä pykäliä löytyi ihan riittävästi maastoon ja asfaltillekin aina 55 km/h vauhtiin saakka. XT:n 3x10:llä on tosiaan suurin osa vaihteista täysin joutilaana. 1x vaikuttaisi myös huoltovapaammalta.

    Tilasin tänään Canyonin ja siinä on SRAM GX Eagle 1x12 osasarja Grip shiftillä. Jos mahdollista, kannattaa ainakin käydä testaamassa. En tosin osaa sanoa, kuinka nuo sopivat fillarisi runkoon.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
  2. TML

    TML Tukijäsen

    Viestejä:
    1 243
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kappas, kun tosiaan olen ollut skenestä poissa melkoisen kauan, niin tuli yllärinä että noita grip shiftejä edelleen on.
    Niitähän oli jo siellä 2000 alkupuolella, ja luulin että olisi ohi mennyt trendi joka jäi lähinnä kokeiluksi.

    Mitä tulee noihin SRAM:in 1x, tykkään myös tosi paljon. Löytyy siis myös GX Eagle 1x12.
     
  3. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    132
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    12 pakkasta ei shimanolta löydy ja sramin 12 pakka ei pyörääsi sovi vaihtamatta vapaaratasta.
    Jarrut kirkuu ilmaamista molemmat päät.
    Ikinä en ole 1x voimansiirrolla ketjua tiputtanut narrow wide rattaalla ja jollet jäykkiksellä rupea DH:ta ajamaan et mitään ketjuohjureita tarvi jos esim. 1x11v settiin siirryt.
    Mitä tulee keskiön laakereihin niin viistokuulalaakerit on kova sana pressfitissä tässäpä linkki PRESS-FIT BB30 BOTTOM BRACKET FROM RWC. Angular Contact
    Muoks. Lipsahti linkki vain 30mm akselille. Löytyy toki muitakin tyyppejä tuolta, sekä vaikka hipo keraamisilla kuulilla.
    Kuvailemasi vika ketjujen "kolahtamisesta" kuulostaa vapaarattaan vialta.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
    qazserNOS tykkää tästä.
  4. qazserNOS

    qazserNOS

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    Kiitoksia kaikille vastauksista!

    Alkoi tuo 1x10/1x11 kiinnostaa yhä enemmän, mutta rungon yhteensopivuus edelleen mietityttää. Kaksirattaiseen verrattuna mihin kohtaan yksinäinen ratas asentuu? Tosiaan jos puoleenväliin, osuisi ratas runkoon. Jos ulomman rattaan kohdalle, eikö ketjun vinous sisimmälle takarattaalle mennessä ole ongelma?

    Mitenkäs onko teillä kokemuksia ovaalista eturattaasta?

    Jep, BB92.

    Puhdistus ja öljyäminen on kieltämättä jäänyt hyvinkin pitkälti tekemättä. Toki jos siirryn 11 takarattaaseen, vaihtuu takavaihtaja uuteen. Samalla voisi ottaa mallin, joka estää ketjuja läiskimästä runkoa kovemmissa töyssyissä.

    Tuollainen narrow-wide -eturatas täytyy ainakin hommata.

    Lueskelin vähän nykyisistä jarruistani juttua, että niiden ilmaaminen kunnolla on todella hankalaa. Eipä näköjään ainakaan edellisessä huollossa oikein onnistunut. Jarrupalat ovat vuoden vanhat, edelliset kestivät monta vuotta. Jarrulevyt eivät ole täydelliset, mutta eivät ne heitä juuri mitään verrattuna jarrupalojen liikerataan. Jotain säätöjäkin noissa kahvoissa on, joihin en ole vielä koskenut.

    Jarrukahvan huomasin ekaa kertaa pohjaavan turhan syvälle pisimmän ikinä maastolenkkini jälkeen. Nyt äsken kahvaa puristeltuani se tuntuu taas normaalilta. Täydellinen se ei ikinä ole ollut, vaikka tuntumassa valittamista ei ole ollutkaan. Toinen jarrupala on aina liikkunut enemmän, eikä keskitys ole ikinä onnistunut aivan nappiin ja toinen jarrupala on aina hiertänyt hieman. Kovasti jarruttaessa vähän ennen pysähtymistä jarru nykii. Ehkä se jarrulevy on sen verran kiero tai jarru vääntää sitä epätasaisesti.

    Olisihan se takajarru hyvä olla olemassa, nykyinen vaan vaatisi aikamoista säätämistä toimiakseen kunnolla. Voisihan tuon takajarrun huollattaa. Uusien jarrujen hommaaminen kyllä houkuttelee. :p

    Heh, tuota luokkaa tai jopa pahempaa näkyy hinnoittelu olevan. Itse asiassa fillarini on uusia saman hintaisia kevyempi ja pidän sen ulkonäöstä. Sitä vaan mieli halajaa uudempaa ja kepoisempaa, pitäähän sitä jotain unelmia olla.

    Näköjään 12-pakkakin on Shimanolta tulossa, mutta myös se vaatii uuden vapaarattaan. 11 tai jopa 10 saa siis riittää. Tuskin sitä kannattaa lähteä vaihtamaankaan. Lisäksi 12-lehtiset pakat taitavat olla varsin hinnakkaita.

    Nuo viistokuulalaakerit vaikuttavat hyvältä, erityisesti kupit toisiinsa kiinni ruuvattavat malit, kuten Enduro Torqtite.

    Välillä korkean kadenssin poljennan nopeasti lopettaessa tosiaan kuuluu kolaus ja ketjut selvästi heilahtavat samaan tapaan kuin töyssyyn ajaessa. Meinaatko, että voimansiirron pysähtyessä rengas vielä pyöräyttäisi rataspakkaa jonkun tahmaamisen takia? Eiko todennäköisemmin ketjun alaosan kiristyessä takavaihtaja anna periksi liikaa ja siksi ketju rataspakan kanssa pääse omalla momentillaan heilahtamaan? Mitään tahmausta tai välystä vapaarattaan toiminnassa en ole huomannut.
     
    Pow_82 tykkää tästä.
  5. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    132
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    @qazserNOS
    Räppääppä kuva siitä eturattaiden ja takakolmion välistä.
    Huolto on kyllä ollut surkea, jollei yksiä jarruja saa ilmattua ja siitähän niille maksetaan.
    Jos silti välttämättä haluaa jarrut vaihtaa ja keveys on plussaa niin myös Formula R1R on hyvä vaihtoehto jarruiksi.
    Jarrupalojen materiaali vaikuttaa suuresti niiden kestoikään ja materiaaleja löytyy, metallipalat, resin palat, noiden kahden sekoitus ja myös kevlar.
    Ketjun alaosa ei "kiristy" mitenkään kun polkeminen lopetetaan ja sillä vaihtajan kytkimellä tai kitkajarrulla estetään vain ketjujen hakkaamista kun meno muuttuu oikein epätasaiseksi.
    Ovaalirattaan eroa pyöreään en itse huomaa käytössä lainkaan.
     
    qazserNOS tykkää tästä.
  6. qazserNOS

    qazserNOS

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    Sehän on enimmäkseen hyvä asia, jos ovaaliratas ei tunnu erilaiselta. Monet tuntuvat kehuvan, vaikka ero olisikin pieni.

    Formula R1 Racingia olen katsellut myös, mutta esim. mtbr.co.uk sanoo:"it also needs constant fiddling to run drag-free". Tulossa oleva XTR M9100 houkuttelisi tällä hetkellä eniten.

    Kaippa se oli surkea huolto, tosin etujarrua eivät rikkoneet, ja takajaru on aina toiminut huonosti. Ehkä se jarru on rikki, tai sitten se vaatii oikein erityisen tarmokkaan ilmauksen.

    Nyt tarkemmin sihdaten kyllä kai tuohon pitäisi 32-hampainen mahtua, tiedä sitten siitä ovaalista. Ahdasta on kuitenkin:
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
  7. BigNasty

    BigNasty Tukijäsen

    Viestejä:
    153
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Huomasin ovaali rattaan hyödyn kun toinen kampi putosi ja ajelin yhdellä jalalla. Häkkipolkimien (polkimen heh) ansiosta pystyi pyörittämään todella hyvin, vaikka oli iso välitys. Suosittelen.
     
    qazserNOS tykkää tästä.
  8. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    2 708
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Liikenne- ja tieasioista polkupyöräilyn kannalta voi jatkaa keskustelua tässä ketjussa, mutta jos pyöräilijöitä kohtaan on jotain erityisiä antipatioita, voisi niitä siirtyä purkamaan omaan ketjuunsa: Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

    Lukaisin tuossa viimeiset muutaman kymmentä viestiä ja ainakin @Kautium voisi hieman kiinnittää huomiota kirjoitustapaansa ja kielenkäyttöönsä, joka näyttäisi olleen paikoin varsin provosoivaa ja asiatonta. Varoitus oli aika lähellä, mutta menkööt nyt tällä kertaa huomautuksella. Myös muutamalla muutta voisi olla korjattavaa kirjoitustyylissään, kun tavoitteena on kuitenkin asiallinen ja rakentava keskustelu.

    Edit: Väittely kolarista ja pyöräilijöistä ajoradalla siirretty tuonne "Mikä ärsyttää pyöräilijöitä ketjuun.
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2018
    Raudanturvaaja, Nightuser, BigNasty ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  9. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    419
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä on myös mahdollista, eipä tullut mieleeni. Vapaarattaan koneiston putsaus onkin sitten joissain määrin navasta riippuva operaatio, johon ei ole yleisohjetta. Ei se ole kuitenkaan rakettitiedettä kunhan ei päästä mitään pieniä osia karkaamaan.

    Myös molemmat viat voivat löytyä samassa paketissa, eli törkyinen takavaihtaja, joka ei siksi pidä riittävää kireyttä yllä, ja lievästi tahruava vapaaratas, joka ei tahdo kytkeytyä vapaalle heti polkemisen lopuksi. Joten jos huoltamaan ja putsaamaan lähtee, niin molemmat kannattaa käydä läpi samalla kertaa.

    Tilaa on kuin lentokentällä konsanaan, ainakin jos uskoo esim. joidenkin vanhojen Kleinien takakolmion välyksiä rattaisiin. :)

    Tai sitten kuva valehtelee. ;-)

    On One ei tosiaan taida valitettavasti listata isointa tuonne mahtuvaa ratasta, mutta luulisi tuohon olleen vaihtoehtona myös normaalin triplan myötä se 32 keskellä (= sisempi paikka kammissa).
     
    qazserNOS tykkää tästä.
  10. Yelda

    Yelda

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2016
    Niinkuin muutama jo mainitsikin niin siirtyminen esim 2x10 > 1x10 auttaa lähinnä siinä, että tulee käytettyä kaikkia vaihteita. Itsellä 3x10 tällähetkellä ja olen siirtymässä tuohon 1x10 joten tilasin SunRace CSMS3 10 rattaisen takapakan 11-42t ja eteen tulossa Narrow Wide Oval 32t. Takapakka saapui eilen. Eturatasta joutuu vielä odottelemaan. Laitan kyllä raporttia tästä kun osat kiinni ja päässyt ensimmäisen lenkin heittämään.
    Niin ja lisätään nyt vielä, että ilmeisesti tuolla narrow widellä ei ketjuohjuria tarvi joten ilman sitä ainakin koitetaan ja lisätään tarvittaessa.
     
    qazserNOS tykkää tästä.
  11. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Millaisia säältä ja kolhuilta suojattuja puhelin tellinkejä porukka käyttää maastofillaroidessa? Lyhkäisillä lenkeillä ei varmaan mitään tarvitse, mutta pidemmillä tuntemattomilla olisi ihan jees seurata jotain valmista jälkeä. Puhelin olisi hyvä saada koteloon mahdollisen rypemisen vuoksi. Pikainen tutkiskelu paljasti sen saman mitä aina, omenoille ja Samsungeille löytyy vaihtoehtoja, mutta Sonylle (XZ2c) on ihan turha kuvitella löytävänsä mitään. Universaalitkin on jees, kuhan suojaavat. Kumma juttu tuon iPhonen suosion kanssa, kun omassa duuni- ja kaveriporukassa se on selkeästi vähemmistössä, varmaan jollain 10% osuudella.

    Tilatun Canyonin ETA tällä hetkellä ens tiistai :)
     
  12. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itselläni oli Sonyn XZ:llä Armor-X kotelo ja teline. Tuo ei nyt mikään veden kestävä ole vaan luotin Sonyn ip-luokitukseen. Suurena huomiona, että tuo on käytännössä kiina-kopio vastaavasta, mitä myydään iphoneille ja samsungeille. 2 modausta tarvi tehdä, ensimmäisenä yhden nivelen pintoihin viilasin pienet viillot ettei teline liiku liikkeessä kun pinnat oli sileät. Toisessa modauksessa vaihdoin teipin:

    Kotelon toimivuudesta voisin sanoa testanneeni sitä kun yli 40 vauhdista montusta kotelon liimaus petti ja puhelin lensi asfaltille eikä tullut jälkeäkään. Tuosta viisastuneena hain Bauhausista Very Strong -kaksipuolista teippiä eikä sen jälkeen pahimmassakaan kolluutuksessa ole tullut ongelmia. Eli jos tuohon päädyt niin suosittelen vahvasti kotelon telinekiinnityksen teipin korvausta omalla paremalla.

    ARMOR-X | One System, Endless Adventure.
     
    Kiila tykkää tästä.
  13. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Juurikin jotain tuollaista ARMOR-X MX-sarjan tyylistä olisi hakusessa. Mutta jälleen kerran omenalle löytyy mm. tämä, mutta Sonyn Compacteja, edes vanhoja, ei ole edes listalla. Ylipäätään Sonylle löytyy vain tuota kevyempää CX-sarjaa. Pitääpä mailata noille mitä suosittelisivat XZ2c:lle.

    EDIT:
    Tuosta huoltomattoa niille, jotka joutuvat fiksaamaan ja/tai säilyttämään fillaria sisätiloissa tai parvekkeella. Tuolla on samalla alella muillakin painatuksilla, linkkaan vain tämän yhden.

    Tuote: Huoltomatto 24MX Race Premium
    Hinta: 29,99 € + 9 € postit (>100 € ilmaiset postit). OVH 99,99 €
    Kauppa: 24mx.fi
    Voimassa: ???
    Linkki: Huoltomatto 24MX Race Premium Nytt 70% alennuksella - 24mx.fi
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  14. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    226
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
  15. Niksu

    Niksu

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Vaikka haettiinkin säältä ja kolhuilta suojaavaa telinettä, niin itse olen kuitenkin kokenut omassa käytössä parhaana tälläisen telineen Smartphone Mounting For An Active Lifestyle® se on tarpeeksi pienikokoinen, jotta ei ärsytä / häiritse sen paikallaan olo kun puhelin ei ole telineessä toisin kuin noissa isoissa vedenkestävissä pussukka tyylisissä, jotka piti aina ottaa pois kun en käytä, ja se oli rasittavaa.

    Lisäksi tuollaisiin pussukkatyylisiin (puhelin läpinäkyvän muovin takana) puhelimen laittaminen oli rasittavaa, ja kaiken lisäksi piti aina ottaa puhelimesta pocket mode pois päältä, jotta näyttö suostui menemään päälle siellä sisällä, tunnisti siis olevansa "taskussa"

    Nyt puhelimen laittamisen telineeseen menee noin sekunti ja samoin pois ottamiseen. Ja pysyy hyvin paikallaan. Toki jos sattuu kaatumaan niin eipä tuo suojaa puhelinta yhtään, mutta sen riskin olen valmis ottamaan. Ja puhelin itsessään kestää kuitenkin roiskeita jne niin ei väliä vaikka vähän vettä / paskaa lentäisi :D

    Ostin ja kokeilin kolmea eri mallista puhelintelinettä / koteloa, ja kaikki jäivät turhana kaappiin, kun olivat liian kömpelöitä tai muuten vaan isoja.

    Tuossa yksi kokeilemani teline muuten ihan ok ja puhelin nopea laittaa paikalleen ja pois, mutta liian iso möhkäle kun puhelin ei ole siinä, ja siksi otin sen aina käytön jälkeen pois. Ja lopulta en enää jaksanut laittaa takaisin. Phone Bike Holder Universal

    Ja tuossa toinen pussukka mallinen. Tuossa aiemmin mainittujen ongelmien lisäksi oli vielä isompi koko, joka häiritsi vielä enemmän kun puhelin ei telineessä. Toisekseen mukana tuli kaksi eri kokoista "pehmustetta" joiden tarkoitus olisi "puristaa" puhelinta tuota muovikalvoa vasten, mutta ne eivät olleet riittävät vaan sinne piti laittaa lisää täytettä. Jos jätti täytteet laittamatta puhelin ei puristunut muovikalvoa vasten ja puhelin ei ottanut kosketusta kunnolla. iZound Bike Case Large

    Toki nuo ovat suht halpoja esimerkkejä, mutta ei huvittanut kokeilla enää lisää samantyylisiä ja tuhlata niihin turhaa rahaa, kun löysin tuon quadlockin
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  16. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuo aiemmin mainitsemani armor-x onkin nimenomaan tuollainen quadlock-kopio, mutta saatavilla vastaavia koteloita muille kuin iphonelle ja samsungille.
     
  17. Nakkipata

    Nakkipata

    Viestejä:
    579
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2016
    Onko flattipolkimissa eroa? Omassa maastopyöräs jotkut peruspolkimet joista jalkapohja meinaa irrota ja irtoaakin. Kenkinä viel lenkkarit. Parantuuko ajoelämys flattikengil + kunnon polkimilla? Ehdotuksia?

    Lukkopolkimethan ois yks ratkasu mut vähän vierastan ajatusta..
     
  18. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itselläkään ei oo vielä kunnon flättipolkimia tai kenkiä, mutta ostoslistalla on paremmat polkimet. Isot pojat kertoo että metallitapeilla varustetut polkimet pitää paremmin, varsinkin kun sopiva flättikenkä on käytössä. Normilenkkareilla ei kuulemma kannata ainakaan kovaa maastoajoa kun pohjat kuluu rikki.
     
  19. orakk

    orakk

    Viestejä:
    130
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Ostat nastoilla varustetut polkimet, jotka irtoavat halvimmillaan noin 25€ ja siihen esimerkiksi Five Ten Freeriderit kengiksi, niin Johan alkaa pysymään.

    Itsellä on käyttössä edulliset verkkokaupasta hommatut nastalliset polkimet:

    Giant Original MTB Core ‐poljin, musta 24,90 €

    Ja kenkinä käytän mitä milloinkin ja toimii. Jalka ei luista sateellakaan. Fatin polkimina on sitten hieman kalliimmat vastaavat polkimet ja kenkinä käytän Five Tenin kenkää vastaavaa kenkää (merkiltään O'Neal) ja on kyllä hyvä kombo. Noilla edullisillakin polkimilla tuntuma paljon parempi kuin yhdessäkään perus kaupan polkimessa.
     
    Nakkipata tykkää tästä.
  20. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    226
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    En kyllä ymmärrä miten ilman lukkoja muka pärjää maastopyöräilyssä, itellä ei ainakaan pysy jalat siinä pomputuksessa yhtään pedaaleilla kun joskus kokeilin. Ja toinen juttu että jää ~50% jalkavoimista käyttämättä, kun et voi käyttää takareisiä apuna :bored:
     
  21. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Riippunee ajotyylistä ja minkälaista maastoajoa ajaa. Ainakin jos meinaa yhtää trikkejä vetää niin lukot taitaa olla aika no-go. Paha näin noviisina kommentoida, mutta aloittelijalla varmaan helpompi fläteillä opetella ettei ole joka toisen juuren kohdalla katollaan.

    Itse ajan omalla ccrossilla lukoilla, mutta maastopyörässä on toistaiseksi vielä flätit. Luontevasti lähtee lukot irti kengistä, mutta noiden juurakoiden kanssa oon kyllä vielä näillä taidoilla ihan kusessa.
     
  22. Kimi

    Kimi

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä niissä on eroja piikittömän ja piikillisten välillä: Piikilliset pitävät paljon paremmin. Täyden hyödyn niistä saa kuitenkin vain kunnon kenkien kanssa, esim täällä jo mainitut Five Tenit tai vastaavat.

    Itse ajelin lukkopolkimilla jostain 90-luvulta asti, mutta mutta pari vuotta sitten aloin ajella enemmän endurohommia isommilla mäillä ja vaihdoin hyviin flätteihin + flättikenkiin enkä kyllä enää lukkoja kaipaa.
     
  23. TML

    TML Tukijäsen

    Viestejä:
    1 243
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itsellä löytyy myös Five Ten Freerider kengät, ja polkimina on Race Face Chesterit.
    Kyllähän tuossa pitoa löytyy.
    Se on myös bonari että tarvittaessa pinnit voi vaihtaa uusiin.

    Flättikengistä saa kyllä pitkälti alkaen sen about satkun pulittaa, ellei toki löydä tarjouksesta.
    Ainakin paikoittain netissä tulee vastaan tiettyjä Freerider värejä ja kokoja johonkin jopa 75 euron hintaan.
    Sellaisella varauksella tosin netistä tilaisin, että ainakin itsellä koko on eri kuin vaikkapa normaalit tennarit. Eli paras on jos pääsee flättikenkiä kokeilemaan. Osa noista on hyvin tukevia, kuten Freerider Pro, ja siten ei paljon anna siimaa se koko eli tarvitsee juuri oikea löytää.
    Omat Freerider on peräti kokoa 47, kun yleensä kengät olleet se 46. Joskus menee muissa kengissä 45, mutta Freerider kanssa koko oli selvästi ahdas.
    Netistä aluksi katselin, ja olisin varmaan sen 46 tilannut. Päädyin kuitenkin hakemaan ne ihan kivijalkaliikkeestä.
     
  24. hampuusi

    hampuusi

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
  25. Tapsa32

    Tapsa32

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Missä näkyi hinta tohon? Itteäkin kiinnostaisi.
     
  26. TML

    TML Tukijäsen

    Viestejä:
    1 243
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kuulostaa siltä että olisi jokin henkilökohtainen tarjous, tai esim. vähän käytetty.
    Normaalisti ~1200€.
     
    hampuusi tykkää tästä.
  27. hampuusi

    hampuusi

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Aa, sori epäselvästä muotoilusta. Ei tuolla ollut hintaa vaan tutun kautta sisäänajettuna tarjolla. Pyöräilynoviisina lähinnä kiinnostaa olisiko pätevä paketti tarjolla :btooth:
     
  28. finbatsu-san

    finbatsu-san

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Olen speksaillut läskiä. Kona Wozo/Canyon Dude cf9.0 unlimited osuisi budjettiin 2000-2500e. Kona kiinnostaisi enemmän koska revikoiden mukaan parempi ajettavuus, joustokeula, parempi saatavuus, halvempi ja väri miellyttää. Canyonissa kuiturunko (kevyempi?), parempi osasarja, ei joustokeulaa, saatavuus joskus. Kumpaa suosittelisitte?
     
  29. Kraken

    Kraken

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olisi hakusessa suht edullinen pyörä työmatkoihin/kuntoiluun, ajelut pääasiassa asfaltilla.
    Onkohan tästä mihinkään? NISHIKI SPORT R1sivustolla stadium.fi hinnasta saisi vielä 20% pois kun rekisteröityy jäseneksi.
    Tosiaan edellisestä pyörän hankinnasta +10v aikaa, niin ei oikeen hajua tämän päivän pyöristä. Mainitaan nyt vielä että, pituutta löytyy 192cm.
     
  30. Teräsmiäs

    Teräsmiäs

    Viestejä:
    449
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    Siis tuosta 549€ lähtee viel -20%, mikä jäsen tarjous semmoinen on?

    Tuohon 549€ ihan ok pyörä, muttei tuo mikään 749€ pyörä kylläkään ole tai siihen hintaa se on kallis.
     
  31. Asmola

    Asmola Molander Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    1 671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tulipas hankittua etujousitettuun sähkömaasturiin Suntour SP12-NCX jousitettu satulaputki testiksi josko pehmentäisi hieman selkään kohdistuvia iskuja ja täytyy sanoa että oli loisto hankinta, eipä ole enää tarvinnut nostaa persettä penkiltä pieniä töyssyjä varten, joita mahtuu työmatkallekin, täällä päin kun aslfatitkin on sellaista luokkaa että vaatii jo itsessään maastopyörän.:tup:
     
  32. Kraken

    Kraken

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo, eli pitäisi vielä tuosta hinnasta saada pois, kun liittyi stadiumin jäseneksi sai koodin jolla ensimmäisestä ostoksesta 20% pois.
     
  33. Yelda

    Yelda

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2016
    Nyt on 1x10 paikoillaan ja olen todella tyytyväinen. Kävin reilun tunnin testilenkin tekemässä ja tuli todettua, että kaikki oikeasti metsään menevät pyörät täytyisi olla juurikin näillä vaihteilla. Nyt tulee kaikkia vaihteita käytetyä ja samalla loppui ketjujen räminä. Ovaali eturatas tuntui pari ensimmäistä kilometriä aika erikoiselta ja loppulenkillä sitä ei enään edes huomannut. Nyt kevyin ratas on 42 piikkinen. Olisi varmaan 40 riittänyt niin olisi jäänyt rattaan ja takavaihtajan pienen rattaan väliin vähän enemmän tilaa.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    E: Tuli muutamia mietteitä vielä näin illan aikana lisää. Alunperin miettisin siirtymistä 1x11 settiin, mutta silloin olisi mennyt ainakin vaihtajan vipu, ehkä vaihtajakin ja vapaaratas vaihtoon. Näin ensimmäisen lenkin jälkeen tuntuu 10 vaihdetta riittävän hyvin, mutta palataan tähän kun olen saanut kaikki perus pätkäni poljettua.
    Eturattaan pulttiväli 92mm ja tuohonhan olisi siis mennyt myös 30 hampainen ratas, mutta halusin testata ovaalia joka ilmeisesti 32 hampaisena vastaa 30 ja 34.
    Hintaa tälle operaatiolla 3x10 >>> 1x10 tuli Sunracen takapakka ~50€ posteineen, AbsoluteBlack eturatas ~47€ posteineen ja työ pajalla 35€ = 132€. Jos olisin siirtynyt vaikka 1x11 tai 1x12 settiin niin hinta olisi vähintään tuplaantunut muiden osien hintojen takia.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018 klo 08:58
    kjns ja Ponsu tykkäävät tästä.
  34. Demogorgon

    Demogorgon

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Ihan tasapainoiselta setiltä näyttää, itselläni on hyvin vastaavanlainen Ridleyn pyörä ja tyytyväinen olen ollut, ja muutenkin cyclocrossariin pyörätyyppinä ylipäänsä.

    Ainoa asia joka vähän arveluttaa on tuo täysin suora etuhaarukka, jossa riskinä on että tuo lyö kuopissa kivuliaasti näpeille.
     
    Viimeksi muokattu: 15.06.2018 klo 21:00
  35. hampuusi

    hampuusi

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    No meni ohi tuo pyörä hidastellessa. Ridleyn pyörän hain sitten tänään kaupasta ja uskon saaneeni parempaa vastinetta rahalle :tup:
     
  36. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Canyon saapui viikossa Saksasta kotiin kannettuna. Etukiekko, ohjaustanko ja satula tolppineen kiinni ja valmista ajoon. Pari parinkympin lenkkiä on tullut heitettyä ja tuntuu pelaavan mainiosti. Se on miehestä kiinni, jos ei jonnekin mene :) Tokihan se piti heti työntää kivikko, juurakko, vitukkoon ja se oli kieltämättä vähemmän mieleen :) Onneksi jalki.fi:stä haettu reitti oli melko monipuolinen ja vain tuossa alussa ja keskellä oli vielä pikku pätkä tuota itselle epämieluista. Oli mukavaa etsiä niitä polun alkuja ja reittiä yleensä, vaikka se olikin kännystä katsottavissa. Valmista viivaa en näytöltä seurannut, koska känny oli repussa turvassa.

    Onhan tämä selkeästi eri hommaa kuin juoksu. Etureiden alaosaan ottaa heti ihan eri tavalla tämä maastossa polkeminen, vaikka joka päivä tulee asfaltilla pari km duuniin sotkettuakin. Kunhan tässä oppii fillarin ja saa vähän tuntumaa, niin homma muuttuu vaan hauskemmaksi. Rahaa toki menee, taas lähti parilla sataa varaosa ja huoltokamaa CRC:stä tulemaa. Saa repun pois selästä ja siirrettyä ne pari varaosaa satulan alle saddle bagiin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018 klo 00:07
    TML, Yelda ja Tapsa32 tykkäävät tästä.
  37. Ponsu

    Ponsu

    Viestejä:
    474
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Suuri kertainvestointi, mutta mielestäni kuitenkin kohtuu halpa harrastus. Toki ainahan sitä saa kalliimpaa ja parempaa myös ostettua :D
     
  38. Ponsu

    Ponsu

    Viestejä:
    474
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tuli muuten mieleen: Miten kuuntelette ajossa musiikkia? Itselle ei nappikuulokkeet sovellu ja kypärän yli on vaikea perinteisiä kuulokkeita saada... Vai kuunteletteko ollenkaan musiikkia? Viime päivät olen itse ihan ilman musaa mennyt, mutta olisi kyllä selkeästi kivempi kuunnella.
     
  39. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Juu, ei tässä homma ole lapasesta lähtenyt (vielä :D). Menee vaan alkuun muutama satku, että saa työkalut ja tarvittavat osat ja aineet huoltoja varten. Ja tosiaan, edukas harrastus moneen muuhun verrattuna. Tosin kama hifistelijälle vähän vaarallinen :)

    Itse en kuuntele musiikkia noin yleensäkään. Oli oikeastaan mystisen rauhalista painaa yksin keskellä metsää ja vain fillari piti oman suhinansa.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018 klo 00:24
  40. Paulie

    Paulie

    Viestejä:
    207
    Rekisteröitynyt:
    26.03.2017
    Itse en tykkää kuunnella musiikkia ajaessa. Liikenteessä vaarallista ja maastossakin kuuntelee pyörän kolinaa mielummin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018 klo 00:22
    qazserNOS ja apek tykkäävät tästä.
  41. humongous

    humongous

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    19.06.2017
    @Yelda 1x10 32t edessä ja 42t riittänee kaikkiin mäkiin Suomessa ihan hyvin, toi on oikein toimiva systeemi.

    Minulla on 32t edessä ja 11-46 pakka takana ja sillä 46t:lla on kiva vetää pitkiä mäkiä isolla kadenssila, mutta eiköhän 42t:lläkin pärjäilisi. Kramppien takia pitkillä reissulla on hyvä että voi välillä pyöritellä enemmän.
     
  42. humongous

    humongous

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    19.06.2017
    Ajelin tänään testinä Shimanon e8000 moottorilla varustetulla sähkömaastopyörällä, ja TODELLA matalalla käyvä polkimet. Huomasin samaa Boshchin sähkövehkeissä. Jatkuvia kosketuksia kiviin ym., oli vähän vaarallista poluilla.

    Sitten taas omassa luomutäysjoustomaasturissa jossa on yhtä paljon joustoa ei samaa ongelmaa ole.
     
  43. Niksu

    Niksu

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Itse kuuntelen musiikkia vain toisella napilla (oikeassa korvassa) ja vasemman jätän pois ihan, että kuulen mitä ympärillä tapahtuu ja liikenteen jne äänet :)
     
  44. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itsekään en kuuntele muusikkia ajaessa (tai edes juostessa). Sen sijaan kuuntelen äänikirjoja.
     
  45. JuhaH

    JuhaH

    Viestejä:
    72
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suhina on ajaessa iso harmi, ja itselläkin on ollut hankalaa löytää kunnolla sopivia nappeja. Hyötypyöräillessä en käytä kypärää ja päässä on bt-sankakuulokkeet, jotka lämmittää mukavasti viileinä aamuina. Jos sankakuulokkoiden käyttö ei onnistu, niin päässä on Etymotickin napit jotka on ainoita mitkä omiin korviin mahtuu riittävän tukevasti, että suhina ei peitä ääniä. En koe että tarvitsen pyöräillessä kuuloaistia sen eneämpää kuin vaikka auton ratissa - poislukien ehkä kantakaupungissa fillarointi.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018 klo 11:54
  46. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tärkein työkalu on henkilökohtaisesta mielipiteestä silmät ja kuten autoillessakin niin pään pitää liikkua oikeasti eikä ajaa jäykkäniskaisesti eteenpäin. Nykypäivänä lisäksi kuulolla on turha perustella enää kun osa autoista tulee lähes äänettömästi takaa tai sivuilta.

    Jos suhina harmittaa ajessa niin kannattaa testata Complyn memory foam -tulppia. Comply™ Foam Tips - Replacement Earphone Tips Näitä olen jo muutaman vuoden käyttänyt ja olen huomannut että nuo ainakin lieventää ajoviiman aiheuttamaa suhinaa. Lisäksi ne on miellyttävän tuntoiset korvissa kun muotoutuvat ja tiivistyvät hyvin korvakäytävään.
     
  47. TML

    TML Tukijäsen

    Viestejä:
    1 243
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Työmatkaa sinkulalla pyöräillessä pidän BT nappikuulokkeita.
    En tosin kuuntele musaa, vaan matalalla äänenvoimakkuudella podcasteja. Kuulen siis ihan hyvin mitä ympärillä tapahtuu.

    Maastopyörällä en tosin sitten pidä mitään kuulokkeita. Toisaalta kun juuri aloitin hommat taas niin tähän asti vaan kaverin kanssa siellä kuitenkin mennyt, joten se siitä senkin puolesta.

    En mä kyllä yksinkään ajaessa tule pitämään.
    Ensinnä ihan kivaa nollausta ilman mitään musaa tms, ja toisekseen ainakin näin harrastusta aloittaessa on ihan kiva kuunnella jos rupeekin pyörä pitää jotain outoa ääntä. Kuitenkin siellä vielä näillä taidoilla saattaa kolahdella vähän turhaan sitä ja tätä.

    Eilen alkoikin kesäkausi hyvin, heti kärkeen kevyt kaatuminen vaan reilun 7km mettäpolun jälkeen ja takavaihtajan korvake soikeeksi. :D
    Onneksi oli yksi ylimääräinen kotona, mutta pitää samantien pistää tilaukseen muutama kappale varastoon. Tuota spessun Amazinger 2.0 ei tunnu kauhean hyvin enää löytyvän, mutta netin mukaan 2.1 olisi tismalleen sama mutta vähän jäykempi. Eli niitä tilaukseen.

    Asiasta kukkaruukkuun, niin ei mitään tubeless renkaita ollut kun viimeeksi harrastin. Nyt sitten pyörä jonka kaverilta ostin oli sellaisilla varustettu kärkeen, Maxxis renkailla.
    Ne sitten oli aikansa elänyt, joten edessä oli vaihtaminen. Kaverilta sainkin jo aiemmin paketissa olevan Spessun 29x2.3 Butcher Controllin, joten kävin hakemassa taakse Spessun 29x2.3 Slaughter Gridin.
    Pitihän sitä sitten käydä litkukin hankkimassa, sekä Airshotti. Ilmeisesti kunnon pumpulla onnistuu ilmankin, mutta on siinä kai jonkin verran tekemistä etenkin jos ei osaa.
    Tyytyväinen olin kun nyt sitten ekaa kertaa vaihdoin, niin ilmahan pysyi nätisti ekaa kertaa lenkillä käydessä. :tup: Eipä toi rakettitiedettä ole, mutta ton Grid mallin renkaan kanssa oli kyllä vääntämistä saada vanteelle. :lol:
    Airshotilla oli kyllä hirveän yksinkertainen prokkis saada nostettua vanteelle.

    On kyllä ollut perkeleen hauskaa palata lajin pariin.
     
    Shaikke tykkää tästä.
  48. qazserNOS

    qazserNOS

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    Itselläni on samantapainen operaatio mietinnässä, eli vaihtaa 2x10 -> 1x11 Absoluteblackin ovaalirattaalla. Ikävä kyllä kolmivarpaisiin kampiini ei ole tarjolla mitään järkevää, joten ne menee joka tapauksessa vaihtoon. Tuntuu vaan pahalta maksaa rahaa kampien uusimisesta, jos ei samalla saa kevyempiä tilalle. Race Facen kuitukammet olisivat aika herkulliset. ;)

    Takavaihtajan haluan myös uuden, jotta saan siihen kitkajarrun. Nykyiseen vapaarattaaseen (ei vaihdettavissa) saa kiinni vain Shimanon enintään 11-rattaisen pakan, joten senkään suhteen ei oikein ole valinnanvaraa. 10-rattaisesta XT-pakasta 11-rattaiseen vaihtaessa täytyy tietysti ottaa XTR-pakka (tai muun valmistajan vastaava), jotta paino ei kasva. 1x12 varten pitäisi purkaa koko kiekko ja vaihtaa takanapa, mikä tulisi varsin kalliiksi ja paino taas kasvaisi. Siinä tuskin olisi mitään järkeä, eikä 500% välityssuhde-ero ole tarpeen. Välityslaskurin avulla 36/11-46 näyttäisi tällä hetkellä sopivimmalta 2x10 korvaajalta. Shimanon uusi M9100 XTR 11-pakka olisi ehkä paras vaihtoehto, mutta sitäkin varten menisi takanapa vaihtoon.

    Samalla on hyvä vaihtaa polkimet ja satula kevyempään sekä jarrut uusiin varmatoimisiin. Kokonaisuudessaan tämä 0,9kg keventävä operaatio maksaisi jotain 1600€ luokkaa... Nykyinenkin voimansiirto vielä toimii, eikä niitä osia varmaan oikein saa myytyä eteenpäin. Vanhan fillarin myynti ja uuden kasaaminen tuli mieleen, mutta se tuskin kannattaa. Uudet kuiturungot ja varsinkin kiekot maksavat mansikoita.

    Pitää vielä vähän aikaa ihmetellä ennen kuin alkaa mitään hommaamaan. Shimanon uusia M9100 XTR-jarruja ei ilmeiesti ole saatavilla ennen syksyä, mutta ne voi vaihtaa myöhemminkin.
     
  49. Yelda

    Yelda

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2016
    Entäs jos ostaisit valmiin setin + kammet + navan? Shimano XT 1x11sp Gear Kit Bundle | Chain Reaction Cycles tuohon saisi juurinkin kustomoitua tuon absoluteblacking ovaalin. Ja melkeen 11-40t 32 eturattaalla tai 11-46t 30 eturattaalla ja pitkällä takavaihtajan häkillä. Kammet Race Face SixC Crank Arms | Chain Reaction Cycles ;))))) ja navaksi joku keraaminen? No ehkä vähän riippuu mikä kannattaa. Itsellä hyvä, että saan kaikki ylimääräiset osat ruuvailtua vaimokkeen Cresenttiin. On moni paremmin pyöristä perillä oleva ihmeissään kun näkee mitä osia siinä on.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018 klo 21:57
  50. Lumimies

    Lumimies

    Viestejä:
    348
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Tulipa vaihdettuun omaan munamankeliin, Inseran trekking tsyke, lukkopolkimet ja tehtyä 40km lenkki. Olihan siinä eroa entiseen, helpompi sotkea ja tuli käytettyä vähemmän vaihteita. No siinä mielessä huono kun alkaa haluttamaan vaihtaa pyörä kun 3x8 vaihteista tulee käytettyä nyt lähes pelkästään isointa eturatasta. Tosin kun pyöräily itselle vaan kuntoilua niin luutavasti tolla on helpompi pitää pulssi korkeena.

    Muok. Korjatty ajatusvika
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2018 klo 14:27