Keskustelua hybridiautoista

Onhan niissä, mutta pelkästään sähköauton viat. Plugareissa on siihen päälle vielä kaikki mahdolliset polttiksenkin viat ja näiden yhteistoiminnan vaatimien komponenttien viat. Tarkoitus oli myös hommata uusi auto, joten takuuseen vaan jos jotain porsii.


Niin uusitko itse akun? Olen kyllä aiempiin autoihin uusinut ja eihän se tosiaan itsessään kummoinen temppu ole kunhan on antanut auton ensin oikeasti sammua kokonaan. Lähinnä nämä uudemmat autot kun alkaa olemaan niin tietokoneistettuja, että 12 V akun vaihdolla vai saada kaikenlaisia ongelmia. Jotain lueskelin, että jollakin oli esim. hävinnyt avaimen koodaus, eli autoa ei saanut enää käyntiin jne.

Vanhoissa bemareissa on tuota vikaa että avaimen synkorointi häviää, jos akun tempaisee liian nopeasti irti virtojen pois ottamisen jälkeen (tätä tietysti varmaan myös tapahtuu kun yritetään startata ihan väsyneellä akulla).
 
Itse vaihdatan plugariin kovalla hinnalla seuraavassa huollossa varmuuden vuoksi. About 60e hintaan verrattuna saa sen about 220% hintaan teetettyä.
 
Onhan niissä, mutta pelkästään sähköauton viat. Plugareissa on siihen päälle vielä kaikki mahdolliset polttiksenkin viat ja näiden yhteistoiminnan vaatimien komponenttien viat. Tarkoitus oli myös hommata uusi auto, joten takuuseen vaan jos jotain porsii.


Niin uusitko itse akun? Olen kyllä aiempiin autoihin uusinut ja eihän se tosiaan itsessään kummoinen temppu ole kunhan on antanut auton ensin oikeasti sammua kokonaan. Lähinnä nämä uudemmat autot kun alkaa olemaan niin tietokoneistettuja, että 12 V akun vaihdolla vai saada kaikenlaisia ongelmia. Jotain lueskelin, että jollakin oli esim. hävinnyt avaimen koodaus, eli autoa ei saanut enää käyntiin jne.
Joo, vaihdoin itse. Tuloksena kaikki vikakoodit mitä auto keksi, kun kerta virrat oli poikki, mutta vikakoodinlukijalla ne nollille ja menoksi. Ilman nollaamista ei päässyt edes ajamaan. Eli ihan aina kannattaa syöttää varavirta nykyautoihin tai olla valmis koodaamaan koodit
 
Minulla on Kian merkkihuollosta 2viikon takaa akun testauraportti, jossa "akku ok". Auto tuli minulle ja seuraavana päivänä ei enää startannut, eli 12v akku oli 6v jännitteessä.

Latasin akun ja testasin irrallaan, niin 45Ah akusta sai 1,3Ah ulos, kunnes jännite oli 4V. Kyseessä Niro täyssähköauto, mutta sama ongelma on plugareissa -eli testeri saattaa testata auton kykyä ylläpitää 12v jännitettä, eikä oikeasti 12V akkua. Suosittelen irroittamaan akunnavan testauksen ajaksi, niin totuus selviää (toki myös vikakoodit pitää sen jälkeen nollata). Aika matalalla kynnyksellä akku kannattaa myös uusia (itse hain biltemasta uuden akun, 59e/st)
Akun testaus irrallaan tai toinen kenkä irti, siten kai parrain.

Joo, vaihdoin itse. Tuloksena kaikki vikakoodit mitä auto keksi, kun kerta virrat oli poikki, mutta vikakoodinlukijalla ne nollille ja menoksi. Ilman nollaamista ei päässyt edes ajamaan. Eli ihan aina kannattaa syöttää varavirta nykyautoihin tai olla valmis koodaamaan koodit
Muistitko koodata akun autoon?
 
Itse vaihdatan plugariin kovalla hinnalla seuraavassa huollossa varmuuden vuoksi. About 60e hintaan verrattuna saa sen about 220% hintaan teetettyä.
Miniin maksaa akunvaihto 350€ BMW/Mini erikoistuneella korjaamolla. Marmorin hintaa en tiedä, mutta melko suolainen on akun hinta.
 
Onko tuota hybridiautojen laajennettua akkutakuuta (kilometriraja/x vuotta) koeponnistettu missään jos autoa on huollettu muualla kuin merkkihuollossa, huolto-ohjelman mukaisesti. Ainakin Skodan takuuehdoissahan väitetään sen katoavan sillä sekunnilla jos vaihdatat vaikka öljyt muualla kuin valtuutetussa huoltoliikkeessä, mutta lakiteknisesti tämä epäilyttää.
Itse olen käyttänyt merkkihuollon ulkopuolella öljynvaihtoja ja pienempiä huoltoja. Hyvin meni akun korjaukseen liittyvät takuuasiat merkkihuollossa (VAG) läpi.
 
Mini on muuten kiva; vielä 3,5v jälkeen pääsee yllättämään. Tuossahan etuveto polttiksella ja takaveto sähköllä.

Meillä As Oy parkkipaikka on korotettu ja sille pitää tieltä kääntyä 90 astetta oikealle.

No, siinä rootvallia lähestyessä polttis sammui ja kun etupyörät nousivat kanttikivelle, takapyörät työntivät autoa eteenpäin, mutta liukkaus saikin etupään liukumaan metrin vasemmalle, surffaten katukiven kallistusta pitkin.

No sitten peruutus ja uusi yritys; sport päälle ja polttis pakotettuna päälle eturenkaat sutasevat ja auto hyökkää eteenpäin kun pito löytyy.

Hypättyään eteenpäin, takarenkaat nousevat katukiveyksen kallistukselle ja perä heittää metrin vasemmalle…

On kiva kun noi on eri paria niin käytöstä en ole vielä kertaakaan pystynyt liukkaalla ennustaa…
 
Joo, tuo on ilmeisesti Kiassakin mahdollisesti syypää. Autossa myös Eber joka tietty rasittaa akkua vielä lisää. En sitten vaan tiedä millä tuon nyt sen ihmeemmin tarkistaisi kuin koko akun vaihtamalla, ja se taas vähän kuumottaa näin modernissa autossa...
Ite kun asensin tuon akkuvahdin Optimaan, juurikin sen takia, ettei tulisi yllättäviä tilanteita vastaan akun hyytymisen takia.

Optimassa on tammikuussa uusittu 74Ah akku, Eber päällä 40 minsaa (sisätila puhallin noin 30 min) +6 asteen kelillä syö siitä 30% kapasiteetista.
Tämä toistettu akun ollessa 100%, 70% ja 50% latingilla, aina sama juttu.

Ylläpitolataus ajoakusta (ilman sukoa) toimii miten sattuu, välillä tuntuu lähtevän lataamaan kun akku on 70%, välillä saa tippua 20%. Kertaalleen päästi akun 8% (11.78v), siitä sukolla latas 12v akun täyteen 3h aikana?
Onko akku kunnossa?

Sukolla lataa 14.5v tunti kerrallaan, tunnin pitää välillä 13.0v ja sitten lataa taas tunnin, jne... kunnes ajoakku on täynnä, sitten katkaisee kokonaan. Täysin tuo sukolatauksen logiikka ole auennut, välillä se lataa vaikka akku ois 80%, välillä taas ei vaks oiks 55%.
 
Viimeksi muokattu:
Mini on muuten kiva; vielä 3,5v jälkeen pääsee yllättämään. Tuossahan etuveto polttiksella ja takaveto sähköllä.

Meillä As Oy parkkipaikka on korotettu ja sille pitää tieltä kääntyä 90 astetta oikealle.

No, siinä rootvallia lähestyessä polttis sammui ja kun etupyörät nousivat kanttikivelle, takapyörät työntivät autoa eteenpäin, mutta liukkaus saikin etupään liukumaan metrin vasemmalle, surffaten katukiven kallistusta pitkin.

No sitten peruutus ja uusi yritys; sport päälle ja polttis pakotettuna päälle eturenkaat sutasevat ja auto hyökkää eteenpäin kun pito löytyy.

Hypättyään eteenpäin, takarenkaat nousevat katukiveyksen kallistukselle ja perä heittää metrin vasemmalle…

On kiva kun noi on eri paria niin käytöstä en ole vielä kertaakaan pystynyt liukkaalla ennustaa…
Samasta syystä Volvo jäi aikanaan kaupan pihaan, kun järjetön malli toteuttaa vetopitoa etkä voi ennustaa käyttäytymistä.
 
Mini on muuten kiva; vielä 3,5v jälkeen pääsee yllättämään. Tuossahan etuveto polttiksella ja takaveto sähköllä.

Meillä As Oy parkkipaikka on korotettu ja sille pitää tieltä kääntyä 90 astetta oikealle.

No, siinä rootvallia lähestyessä polttis sammui ja kun etupyörät nousivat kanttikivelle, takapyörät työntivät autoa eteenpäin, mutta liukkaus saikin etupään liukumaan metrin vasemmalle, surffaten katukiven kallistusta pitkin.

No sitten peruutus ja uusi yritys; sport päälle ja polttis pakotettuna päälle eturenkaat sutasevat ja auto hyökkää eteenpäin kun pito löytyy.

Hypättyään eteenpäin, takarenkaat nousevat katukiveyksen kallistukselle ja perä heittää metrin vasemmalle…

On kiva kun noi on eri paria niin käytöstä en ole vielä kertaakaan pystynyt liukkaalla ennustaa…
Näitä lukiessa osaa kyllä arvostaa tuota Mersun 4maticcia. On aina neliveto, meni sitten sähköllä tai polttoaineella, eikä kumpikaan akseli kytkeydy pois ikinä. Ei toki ideaali polttoaineen kulutuksen kannalta kun rauhallisessa maantieajossakin pyörittää joka nurkasta, mutta on ainakin ennakoitavissa myös ääritilanteissa. Ja toki joutuu sietämään sitä että sähköajossakin vaihdellaan vaihteita.
 
Harri Salon uusimmassa videossa dataa saatu suoraan Toyotalta Suomessa vaihdettujen Toyota Hybridien akkujen vaihdosta merkkiliikkeen tekeminä. Vähemmän yllättäen lukemat ovat kyllä todella pieniä suhteessa myyntimääriin. Esim Corolla Hybrid (2019-) on merkkiliikkeessä vaihdettu 1 kpl akkuja myytyjen ollessa 26695 kpl.

 
Harri Salon uusimmassa videossa dataa saatu suoraan Toyotalta Suomessa vaihdettujen Toyota Hybridien akkujen vaihdosta merkkiliikkeen tekeminä. Vähemmän yllättäen lukemat ovat kyllä todella pieniä suhteessa myyntimääriin. Esim Corolla Hybrid (2019-) on merkkiliikkeessä vaihdettu 1 kpl akkuja myytyjen ollessa 26695 kpl.



Akun vaihto Yarikseen noin tonni, muihin pikkusen yli, halpaa kuin saippua.
 
Tuota videota katsellessa bongasin selostuksen eCVT:n toiminnasta. Yllättävän vähän osia siinä on ja ei ole sitä luistavaa kytkintä niin kuin jotkut luulee :)

 
Tuota videota katsellessa bongasin selostuksen eCVT:n toiminnasta. Yllättävän vähän osia siinä on ja ei ole sitä luistavaa kytkintä niin kuin jotkut luulee :)


Tutkin kanssa asiaa kun uuteen autoon tulossa planeettapyörästöllä toimiva eCVT, kerrassaan nerokas laite. Ongelmia ollut laakeroinnissa ja nekin pieniä, muuten ilmeisesti aika varmoja.
 
Taitaa tuo Toyotan vaihteisto olla about viimeisimpiä asioita jotka voi mennä rikki. Akun ja moottorin elinikä tullee huomattavasti nopeammin vastaan.
 
Ymmärtääkseni tuolla hinnalla saa siis korjatun ja balansoidun. Ei alkuperäistä. Ei tosiaan paha.


Tuskin maahantuojakaan "uutta" akkua sinne 10v vanhaan laittaa, eiköhän niitä kierrätetä ja hyvistä kennoista tehdään "uusia" täydellisiä akkuja.

Edelleen olen sitä mieltä että jos hybridi pitäisi saada, niin ainoa minkä uskaltaisin ostaa on Toyota. Kaikki muut enemmän vähemmän arpapeliä VAG:sta puhumattakaan. Plugarit jättäisin kyllä kauppaan ihan kaikilla merkeillä, mielummin sitten se täyssähköinen.
 
Toyota lopettaa Priuksen myynnin Suomessa. Ei kauaa tämä uusin kerennyt markkinoilla olemaan. Yllätyksenä tuli, että muissa Pohjoismaissa tätä ei edes otettu ohjelmaan.

Myynti on tietysti ollut vaatimatonta Corollaan verrattuna mutta mitkäs tälle ovat omassa segmentissään ja kategoriassa suorat kilpailijat? Lienevät huomattavasti halvempia sillä eihän tuossa uusimmassa Priuksessa suuria puutteita ole. Ilmeisesti koukkua ei kuitenkaan saa, takatila on vähän nafti ja joku saattaa kaipailla nelivetoa mutta eipä se nelivetoisuus muillakaan merkeillä ilmainen ole.
 
Suurin puute oli varmaan huonot konttitilat ja koukun puute. Kaiken muun kanssa ostajat varmaan olisivat pärjänneet ja itsellänikin noi kaksi aika lailla kiinnostuksen tappoivat.
 
Jännä juttu, että Viroon kannattaa kuitenkin tätä ja uutta Camryä tuoda.
No en tiedä meneekö niitä Virossakaan enemmän kuin 300kpl vuodessa. Sinällään vähemmän myyviäkin automalleja on kannattavaa tuoda, että en ihan osta tuota kannattamattomuutta, mutta ehkä tuossa haetaan että ostaja ostaa sitten jonkun muun Toyotan mallistosta että mitään ei varsinaisesti menetetä.
 
No en tiedä meneekö niitä Virossakaan enemmän kuin 300kpl vuodessa. Sinällään vähemmän myyviäkin automalleja on kannattavaa tuoda, että en ihan osta tuota kannattamattomuutta, mutta ehkä tuossa haetaan että ostaja ostaa sitten jonkun muun Toyotan mallistosta että mitään ei varsinaisesti menetetä.
No ei tässä mitään järkeä ole, että virolaisille tuodaan koko Toyotan valikoima ja Suomessa voit ostaa Corollan.
 
Eli koska suomalaiset eivät halua ostaa uutta Priusta vaan Corollan... niin heidän ei kannata ostaa Corollaa koska Priusta ei tuoda maahan? Selvä homma.
 
Suomalaisten pitäisi äänestää jaloillaan ja vaihtaa merkkiä, mutta veikkaan ettei tapahdu vaan ostetaan se Corolla sitten kuitenkin.

Harmi ettei muilta merkeiltä oikein piuhatonta täyshybridiä löydy? Fordilta jokunen ja Hondalta kait. Noille ois edelleen kunnolla kysyntää Suomessa ainakin.
 
Ettei olisi kapea rengaskoko pohjolassa myynnin pääasiallinen este. Vakiona Priuksen alla pyörii 195 leveät renkaat 17 tai 19 tuumaisina, tarjontaa talvirenkaista ei näytä juuri olevan. Tiedä sitten minkä levyiset mahtuu kaariin pyörimään, mutta onhan se ylimääräistä säätöä uuteen autoon jos nastoja tai testivoittajakitkoja alle haluaa. Mainehaitaksikin voisi tämän laskea.

20241127_155907.jpg


Voimalinjan puolesta uudistunut CHR vastaa Priusta ja siitä on myös itselataavat versiot edelleen saatavilla. Hyötysuhteessa otetaan ulkomuodossa ja renkaissa vähän takkiin, mutta ehkä sen on katsottu riittävän kohdeasiakkaille.
 
Ettei olisi kapea rengaskoko pohjolassa myynnin pääasiallinen este. Vakiona Priuksen alla pyörii 195 leveät renkaat 17 tai 19 tuumaisina, tarjontaa talvirenkaista ei näytä juuri olevan. Tiedä sitten minkä levyiset mahtuu kaariin pyörimään, mutta onhan se ylimääräistä säätöä uuteen autoon jos nastoja tai testivoittajakitkoja alle haluaa. Mainehaitaksikin voisi tämän laskea.

20241127_155907.jpg


Voimalinjan puolesta uudistunut CHR vastaa Priusta ja siitä on myös itselataavat versiot edelleen saatavilla. Hyötysuhteessa otetaan ulkomuodossa ja renkaissa vähän takkiin, mutta ehkä sen on katsottu riittävän kohdeasiakkaille.
Nettiautosta katsoen 215/55 R17 ainakin menee alle, joten tuskin tuo nyt merkittävä ongelma on.

Itse veikkaisi, että ongelma ei ole niinkään mikään varsinainen vika Priuksessa vaan se on vaan jäänyt vähän väliinputoajaksi. Osa päätyy halvempaa Corollaan tai Octaviaan, osa haluaa mieluummin SUV:n tai farkun, osa katsoo tuolla hintaluokissa jo premium merkkien suuntaan ja osa ottaa mieluummin täyssähkön kun niitä on jo tuohon rahaa paljon tarjolla. Ja jäljelle jää sitten liian vähän potentiaalisia ostajia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 574
Viestejä
4 509 171
Jäsenet
74 437
Uusin jäsen
eversti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom