Keskustelua hybridiautoista

Varmaan taustalla se, että tuollaisella lämmittimellä veden mukana saattavat lämmitä moottorin lämpötila-anturi(t) niin että tietokone luulee moottorin olevan lämmin vaikkei se sitä oikeasti ole. Tällöin auto voi luulla polttomoottoria käynnistäessä sen olevan lämmin ja että sitä saa kierrättää normaalisti ja ottaa heti täydet tehot. Jos näin ei oikeasti olekaan, vaan öljyt ovatkin vaikka -20-asteisia, niin jotain voi tosiaankin lentää pihalle.

Samasta syystä polttomoottoriautoihin ei nykyisin useinkaan tuollaista letkulämmitintä enää sallita, kun sotkee lämpöanturien näyttämän jolloin auton käyntiin saaminen kovalla pakkasella voi olla vaikeaa, kun anturit näyttää tietokoneelle että moottori on lämmin, vaikka oikeasti se on kylmä.
Ihmeellistä, että "webasto" autoilla ei tätä anturiongelmaa tai kylmä öljy ongelmaa ole?? Ei se webastokaan öljyä lämmitä?
 
Ihmettelin sitä itsekin ensin, mutta kun ei siinä kuulemma ole mitään esilämmitystä moottoriin tai kabiiniin.

Aaa, liekö joku keski-Euroopasta Suomeen raahattu versio, jos kabiinin esilämmitys puuttuu?

Yli 10v noita on Suomessa ollut ja useita satojatuhansia kilometrejä ajettuja yksilöitä. Ilman mitään moottorinlämmittimiä hyvin ovat pärjänneet.

Kabiinin esilämmityksen puute taasen on v-mäinen homma, joka voisi alkaa närästää.
 
Se vesi pitäisi saada kiertämään että siitä saa jotain hyötyä. Vanha kunnon vastus lohkoon olisi paras, mutta niitä ei oikean saa asennettua nykyisiin moottoreihin.

Eikö näissä letkulämmittimissä (esim. TT-Thermo) ole lähtökohtaisesti pumppukin useinmiten? Nestettähän se lämmittää kuitenkin kuten vanhan ajan lohkovastus.
 
Niin ja voihan sen TT-Thermon rinnalle lisäksi asentaa myös säteilylämmittimen, jos kylmä öljy suuresti huolestuttaa.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
Juu, esim. VAG MQB pohjaisissa plugaraissa on kai kolme (periaatteessa neljä) eri kiertoa. Venttiileitä ja pumppuja jotka estää kiertoa. Tästä syystä näitä VAG plugareiden webastoja ei saa kai lämmittämään koodaamallakaan moottoria, vaan lämmittää pelkästään kabiinia.
VW-plug_in-Cooling.png

 
Auton mukaan latasin siihen 2400kWh vuonna 2023.
Jos ajattelee, että kesällä mennään suht pitkälle ja talvella pahimmillaan ei ollenkaan pelkällä sähköllä. Talvella se silti avustaa ja toki lämmitys on heti läjdössä ja ennen lähtöä lujaa päällä. Tullut tavaksi lämmittää kunnolla. Kai se antaa koneen lämmetä nopeammin kun ei tarvitse kabiinia lämmittää täysin kylmästä.

Jos ajatellaan, että auto vie keskimäärin 23kwh/100km, niin olisin ajanut pelkällä sähköllä 10400km. Onko mun laskuissa joku häikkä...?
 
Aika samoihin mennyt RAV4 plugarilla. Tämä uudempi versio kulutti vuoden ympäri ajamisella 21,6 kWh/100 km. Entinen oli muistaakseni n 1 kWh100 km vähemmän. Uudemmassa on talvirenkaina Blizzak DM V3, jotka kuluttaa selvästi enemmän kuin Nokian R3:t edellisessä, niin saattaa olla, että tuo voisi selittää eron. Bensaa on vuoden aikana kulunut 1,2 L/100 km ja vajaa 30 tkm tullut ajeltua. Jos laitetaan vähän yläkanttiin kulutus 6,0 L/100 km, niin bensalla on ajettu tuosta n 1,2 : 6 x 30000 = 6000 km.
24 000 km ajettu sähköllä ja 5 184 kWh syönyt seinästä. Yhteenlaskuna kustannukset /100 km saadaan tuosta (17,28 kWh + 1,2 L) /100 km.
Tuohon voi kukin laittaa omat hintansa bensalle ja sähkölle. Mulla on kyllä tuo lataamatta ajateltu kulutus ollut alle 6 L/100 km melko selvästi. Aikanaan tavallisen RAV4 hybridin reilun vuoden kulutus oli 5,3 L/100 km. Näillä plugareilla ollut luokkaa 0,5 L/100 km enemmän.
Joku jos ihmettelee noita lukuja, niin RAV4 ilmoittaa kulutuksen erikseen pelkällä sähköllä ajettaessa. Bensankulutus taas ilmoitetaan koko ajettuun matkaan suhteutettuna. Joten pientä laskentaa tarvitaan, eikä ole ihan exaktia tiedettä, mutta erittäin lähellä liikutaan todellista. Mulla on kyllä mittari sähköllekin mittaamaan todellista, mutten ole enää jaksanut kytätä tuon ensimmäisen plugarin ja 3 v nysväämisen jälkeen. Kohtahan tässä tulee jo 100 tkm plugarilla ajoa täyteen ja tyytyväisillä mielin jatketaan, kun 5:s vuosi alkoi.
 
Kia CEED SW Phev my21 -mallilla on rullailtu se about 73000km. Akku näyttää "täytenä" 99% ja kantamaa 60km. Olisikohan tuosta kaksi kilometriä hävinnyt uuteen verrattuna. Ainakin toistaiseksi häviöt ovat olleet marginaalisia (kuukausi-pari sitten ajelin 52,4 kilsaa yhtä soittoa sähköllä sekalaista ajoa ja siitä pari viikkoa ennen about 54,3 kun väliltä oli satasen osuudet tietyöllä 80 aluetta). Aika samoihin tuon perusteella menee kuin aiemminkin kun eipä sillä koskaan 60km matkaa ole päässyt eikä mielestäni valmistajakaan sellaista lupaa (nykymallilla taitaa luvata 50km).
 
Viimeksi muokattu:
Kia CEED SW Phev my21 -mallilla on rullailtu se about 73000km. Akku näyttää "täytenä" 99% ja kantamaa 60km. Olisikohan tuosta kaksi kilometriä hävinnyt uuteen verrattuna. Ainakin toistaiseksi häviöt ovat olleet marginaalisia (kuukausi-pari sitten ajelin 52,4 kilsaa yhtä soittoa sähköllä sekalaista ajoa ja siitä pari viikkoa ennen about 54,3 kun väliltä oli satasen osuudet tietyöllä 80 aluetta). Aika samoihin tuon perusteella menee kuin aiemminkin kun eipä sillä koskaan 60km matkaa ole päässyt eikä mielestäni valmistajakaan sellaista lupaa (nykymallilla taitaa luvata 50km).
Oletko miten ahkeraan lataillut akkua? Tuttavaperhe laittoi just muutaman vuoden vanhan Ceed plugarin niin hieman kiinnostaa miten näissä akusto kestää. En ole kyllä kuullut näissä olleen juurikaan ongelmaa ton suhteen.
Plugareissahan ei käsittääkseni juurikaan rajoitella akun varausta vaan vedellään aina 100% saakka. Mikä tuntuu sähköautoilijalle vähän hurjalle etenkin kun pienelle akulle tulee vielä lataussyklejä tiuhempaan. Paitsi jos käyttää autoa kuin perushybridiä ilman että juurikaan latailee töpselistä.
 
Lähes joka yö ladataan täyteen. Poikkeuksena yöt kun tiedän että autolla ei lähdetä seuraavana päivänä liikkeelle ollenkaan. Auto saa itsensä valmiiksi keskimäärin ehkä 3-4 aikaan ja jos ihan tyhjällä menty niin siinä 5-6 paikkeilla.

Yleensä autolla liikutaan hivenen jo aamupäivästä, mutta iltapäivästä/neljän jälkeen sitten viimeistään sellaia alle 10km edestakaisin matkoja.

Tuossahan ei lstausrajaa voi säätää. Mutta tosiaan pyrin siihen että auto ei seiso täydessä varauksessa oikeastaan koskaan vuorokautta (ehkä muutamia kertoja käyttöajalla tainnut käydä).

Kun tulen reissusta ja akku tyhjä niin lataan yleensä about 25-30% varaustasoon asti (16% auto siirtyy hybriditilaan) kunnes sitten seuraavana yönä täyteen (ihan senkin takia, että jos tulee joku lähiajohomma niin pääsen sen akulla koska noita nyt vaan extrana tulee).

Jos ajalen matkoja joissa akku ei riitä niin lataan aina kun mahdollista. Esim. käväisy lento-asemalla tai joku muu reissu niin pyrin aina tökkäämään auton kiinni laturiin jos pysähdytään jonkun syyn takia. Asetuksista on valittuna aina päälle.optio, että ladataan 12V akkua suurjänniteakusta.

2,4l/100km on keskimääräinen kulutus ja kovinkaan paljon tuon alle tuskin pääsee ainakaan pätkäajoilla kun talvella sitä polttoainetta kuluu kuitenkin lämmittämiseen.

Sinänsä nurkissa siirtelyyn homma toimii kun tökkää ilmastoinnin pois päältä. Voi siirrellä rauhassa peräkärryn kanssa romuja tontilla esim. mökillä kun polttis ei lähde päälle (liikenteessä ei kovin suositeltavaa koska huuruun ne lasit tuolla taktiikalla vetävät). Tai vaikka karttojen/infotainmentin päivitys on mukava hoitaa autotallissa lämpöisessä kun ilmastointi on pois päältä niin polttis ei mene päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Plugareissahan ei käsittääkseni juurikaan rajoitella akun varausta vaan vedellään aina 100% saakka.
Plugareissa se auton näyttämä 100% ei koskaan ole oikeasti 100% vaan akun koko kapasiteetista käytössä on vain 80-90% juuri siksi kun niitä lataussyklejä tulee niin paljon enemmän.
 
Plugareissa se auton näyttämä 100% ei koskaan ole oikeasti 100% vaan akun koko kapasiteetista käytössä on vain 80-90% juuri siksi kun niitä lataussyklejä tulee niin paljon enemmän.

Jep, netto vs. bruttokapasiteetit. Ei tarvitse hirveästi googletella niin selviää erot jotka voi olla jopa 20%. Eli 20 pinnaa extraa tasaamasa sitä jatkuvaa lataus-käyttösyksyliä. Esimerkiksi BMW 530e jostain 2017-2019: bruttokapasiteetti 9,2 kwh, käyttö 7,4.
 
Lähes joka yö ladataan täyteen. Poikkeuksena yöt kun tiedän että autolla ei lähdetä seuraavana päivänä liikkeelle ollenkaan. Auto saa itsensä valmiiksi keskimäärin ehkä 3-4 aikaan ja jos ihan tyhjällä menty niin siinä 5-6 paikkeilla.

Yleensä autolla liikutaan hivenen jo aamupäivästä, mutta iltapäivästä/neljän jälkeen sitten viimeistään sellaia alle 10km edestakaisin matkoja.

Tuossahan ei lstausrajaa voi säätää. Mutta tosiaan pyrin siihen että auto ei seiso täydessä varauksessa oikeastaan koskaan vuorokautta (ehkä muutamia kertoja käyttöajalla tainnut käydä).

Kun tulen reissusta ja akku tyhjä niin lataan yleensä about 25-30% varaustasoon asti (16% auto siirtyy hybriditilaan) kunnes sitten seuraavana yönä täyteen (ihan senkin takia, että jos tulee joku lähiajohomma niin pääsen sen akulla koska noita nyt vaan extrana tulee).

Jos ajalen matkoja joissa akku ei riitä niin lataan aina kun mahdollista. Esim. käväisy lento-asemalla tai joku muu reissu niin pyrin aina tökkäämään auton kiinni laturiin jos pysähdytään jonkun syyn takia. Asetuksista on valittuna aina päälle.optio, että ladataan 12V akkua suurjänniteakusta.

2,4l/100km on keskimääräinen kulutus ja kovinkaan paljon tuon alle tuskin pääsee ainakaan pätkäajoilla kun talvella sitä polttoainetta kuluu kuitenkin lämmittämiseen.

Sinänsä nurkissa siirtelyyn homma toimii kun tökkää ilmastoinnin pois päältä. Voi siirrellä rauhassa peräkärryn kanssa romuja tontilla esim. mökillä kun polttis ei lähde päälle (liikenteessä ei kovin suositeltavaa koska huuruun ne lasit tuolla taktiikalla vetävät). Tai vaikka karttojen/infotainmentin päivitys on mukava hoitaa autotallissa lämpöisessä kun ilmastointi on pois päältä niin polttis ei mene päälle.

Ajatella jos olisi sellaisia plugareita, joissa ei tarvitsisi räpeltää ja tetsata ilmastoinnin säätöjen kanssa jos niitä haluaa siirrellä ilman minkäänlaista pelkoa polttiksen käynnistymisestä.

:comp:

600px-BMW.svg.png
 
Plugareissa se auton näyttämä 100% ei koskaan ole oikeasti 100% vaan akun koko kapasiteetista käytössä on vain 80-90% juuri siksi kun niitä lataussyklejä tulee niin paljon enemmän.
Itseasiassa vieläkin vähemmän. Omassa GLC plugarissa on 13,5 kWh akku, mutta siitä käytetään vain 9,3 kWh. Käytössä on siis vain alle 69% kapasiteetista.

Uusissa +/- 100km plugareissa alkaa olla noita latauksen rajoitusmahdollisuuksia esim. 80%. Mutta muutenkaan plugareissa ei ole samanlaista tarvetta pitää akkua hyvässä kunnossa kuin sähköautossa, Jos sähköauton range tippuu 100km niin se on jo hyvinkin merkittävää, mutta jos plugarin sähkörange tippuu muutaman kilometrin niin se ei ole yhtä merkittävää kun polttoaineella pääsee kuitenkin etenemään siitä eteenpäin. Toki akun totaalikuoleminen on sitten asia erikseen, mutta normaaliin ikääntymiseen liittyen näin.
 
Ajatella jos olisi sellaisia plugareita, joissa ei tarvitsisi räpeltää ja tetsata ilmastoinnin säätöjen kanssa jos niitä haluaa siirrellä ilman minkäänlaista pelkoa polttiksen käynnistymisestä.

:comp:

600px-BMW.svg.png
Toisille tuo tila ja vähäinen kulutus merkkaa enemmän.
 
Kyse on aika pitkälle siitä, minkä verran rahaa haluaa pistää pöytään. Esim. tällä hetkellä farkku Ceedin hinta uutena alkaen 35k ja minkä tahansa bemarin lähtöhinta taitaa olla 50k. Joo, en kiellä etteikö bemarissa ole erinomaisia puolia ja Kiassa omat heikkoutensa. Mutta omassa käytössä oikein käypä peli ollut ja softakin tosiaan päivittyy tikulla (my22 malleista lähtien OTAna kun niihin tuon mahdollistava päivitys tullut). 73000 km matkaan kun mennyt bensana 3500e jos laskee litrahinnalla 2e.

Talvessa ne Kian suurimmat heikkoudet, mutta jos käyttöprofiili sopii niin haitat siedettäviä. Matkustajatkaan eivät ole valittaneet kun takapenkillä reunapaikoillakin istuin lämmittimet joita voivat itse säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kuin sähkiksissä ja toiminnallisuus riippuu sitten autosta. Alla omasta plugin ceedistä (my21).

Näkee auton tilan: auki, lukossa, ajastettu lataus päällä/pois, sijainti (vakiona 10 minuutin viive muistaakseni), jaetut tiedot (itsellä kalenteri), toimintamatka yhteensä kilometreissä (ja mitä bensalla ja sähköllä erikseen), onko lstauskaapeli kytketty, lataustieto (ladataannjuuri nyt/ei ladata), kuinka kauan kestää valmiiksi(jos siis ladataan), ajoakun varaustaso prosentteina (suurjänniteakku). Tallennetut Suosikki paikat (koti ja työ yleensä).

Lisäksi sieltä näkee ja voi muuttaa auton asetuksia (varoitus tasoja. kieltä yms ) sekä eri kuskin profiilin asetuksia. Lisäksi voi muuttaa latauksen ajastuksia. Pysäköintipalvelutilakin löytyy, mutta en ole koskaan kokeillut mitä se tekee tai miten toimii. Lisäksi tuolla on kartta ja voi hakea osoitteita yms. Lisäksi näkee autosta diagnostiikkatietoja, 12v akun tilanne sekä ajokilometrejä, idle aikaa ja 11 kohdan tarkistus diagnostiikka (tässä kuussa ajettu, joten varmaan joku kuukausittainen tsekkaus).

Toimintoja joita joskus on tullut käytettyä, niin avaa/lukitse, lataa, lopeta lataus, tila (päivittää silloin tällöin tiedon auton tilasta, mutta voi päivittää manuaalisesti ko. tiedon että on varmasti ajan tasalla), Lähettänyt osoitetiedon autolle jolloin kun autoon menee niin tieto hyppää ruudulle ja kysyy navigoidaanko ko. osoitteeseen.

Ilmastoinnin ja penkin/ratinlämmitimen tiedot näkee etteivät ole päällä, mutta noita ei voi säätää (koska lämmitykseen käytetään polttomoottorin). En ole katsellut mitä näyttävät jos auto.päällä.

Lisäksi pääsee Kia Storeen, mutta ei ole siellä ainakaan omalle Ceedille mitään ostettavaa (näitä performance päivityksiä sähkiksille löytyy). En tiedä olisiko connect palvelut tuolla jos olisi palvelu loppunut (loppumispäivä merkitty ajoneuvon rekisteröimispäivästä seitsemän vuoden päähän).

Latauksen ajastuksia en ole säätänyt tuolta, kun jossain vaiheessa bugasivat ja totesin että autosta ajastamalla vakiona jokayölle toimii eikä siihen tarvitse kerran säätämisen jälkeen koskea. Jos haluaa ladata ko. ajastuksen ulkopuolella, niin latauspiuhan kytkemisen jälkeen pitää painaa ratin vasemmalla puolella olevaa nappulaa jossa Off ja kellon kuva (keskimmäinen kolmesta vihreästä valosta syttyy ajastuksen merkiksi ja painaa off niin rupeaa lataamaan ja antaa lataustietoa kuinka nopeasti ladataan ja kuinka kauan kestää että akku täynnä). Tai sitten valita sovelluksesta aloita lataus.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kuin sähkiksissä ja toiminnallisuus riippuu sitten autosta. Alla omasta plugin ceedistä (my21).

Näkee auton tilan: auki, lukossa, ajastettu lataus päällä/pois, sijainti (vakiona 10 minuutin viive muistaakseni), jaetut tiedot (itsellä kalenteri), toimintamatka yhteensä kilometreissä (ja mitä bensalla ja sähköllä erikseen), onko lstauskaapeli kytketty, lataustieto (ladataannjuuri nyt/ei ladata), kuinka kauan kestää valmiiksi(jos siis ladataan), ajoakun varaustaso prosentteina (suurjänniteakku). Tallennetut Suosikki paikat (koti ja työ yleensä).

Lisäksi sieltä näkee ja voi muuttaa auton asetuksia (varoitus tasoja. kieltä yms ) sekä eri kuskin profiilin asetuksia. Lisäksi voi muuttaa latauksen ajastuksia. Pysäköintipalvelutilakin löytyy, mutta en ole koskaan kokeillut mitä se tekee tai miten toimii. Lisäksi tuolla on kartta ja voi hakea osoitteita yms. Lisäksi näkee autosta diagnostiikkatietoja, 12v akun tilanne sekä ajokilometrejä, idle aikaa ja 11 kohdan tarkistus diagnostiikka (tässä kuussa ajettu, joten varmaan joku kuukausittainen tsekkaus).

Toimintoja joita joskus on tullut käytettyä, niin avaa/lukitse, lataa, lopeta lataus, tila (päivittää silloin tällöin tiedon auton tilasta, mutta voi päivittää manuaalisesti ko. tiedon että on varmasti ajan tasalla), Lähettänyt osoitetiedon autolle jolloin kun autoon menee niin tieto hyppää ruudulle ja kysyy navigoidaanko ko. osoitteeseen.

Ilmastoinnin ja penkin/ratinlämmitimen tiedot näkee etteivät ole päällä, mutta noita ei voi säätää (koska lämmitykseen käytetään polttomoottorin). En ole katsellut mitä näyttävät jos auto.päällä.

Lisäksi pääsee Kia Storeen, mutta ei ole siellä ainakaan omalle Ceedille mitään ostettavaa (näitä performance päivityksiä sähkiksille löytyy). En tiedä olisiko connect palvelut tuolla jos olisi palvelu loppunut (loppumispäivä merkitty ajoneuvon rekisteröimispäivästä seitsemän vuoden päähän).

Latauksen ajastuksia en ole säätänyt tuolta, kun jossain vaiheessa bugasivat ja totesin että autosta ajastamalla vakiona jokayölle toimii eikä siihen tarvitse kerran säätämisen jälkeen koskea. Jos haluaa ladata ko. ajastuksen ulkopuolella, niin latauspiuhan kytkemisen jälkeen pitää painaa ratin vasemmalla puolella olevaa nappulaa jossa Off ja kellon kuva (keskimmäinen kolmesta vihreästä valosta syttyy ajastuksen merkiksi ja painaa off niin rupeaa lataamaan ja antaa lataustietoa kuinka nopeasti ladataan ja kuinka kauan kestää että akku täynnä). Tai sitten valita sovelluksesta aloita lataus.
Harmi, että Suomessa nuo toiminnallisuudet ovat hyvin rajatut, ainakin plugareiden osalta. Käsittääkseni Yhdysvalloissa onnistuu niissäkin esim. etäkäynnistys, ilmastoinnin ja penkinlämmityksen käyttö sekä auton kameroiden kuvan katsominen.
 
Hyvää keskustelua siitä, miten tekniikan kestävyyden näkökulmasta phev on kenties surkein tekele.
 
Jos edelliseen videoon vertaa, niin eihän siellä pitäisi autoja, joissa ei ole moduuleita vaihdettu, olla enää ajossa. Sinänsä sitä mille määrälle syklejä Toyota on autonsa mitoittanut en tietty tiedä eli onko ihan odotetun mukaista kestoa.
 
Jos edelliseen videoon vertaa, niin eihän siellä pitäisi autoja, joissa ei ole moduuleita vaihdettu, olla enää ajossa. Sinänsä sitä mille määrälle syklejä Toyota on autonsa mitoittanut en tietty tiedä eli onko ihan odotetun mukaista kestoa.
Noista ihan tavallisista Toyotan hybrideistäkään ei oikein pysty sanomaan syklien määrästä, kun ne saattaa purkaa ja ladata satoja kertoja päivässä sitä pienempää akkua, mutta hyvin ne tuntuu rullaavan tuolla HSD järjestelmällä. Omalla kohdalla en huomannut RAV4 plugarilla minkäännäköistä alentumaa akussa vielä 3 v ja 67 000 km jälkeen. En kyllä tosin ulosmittaakaan ajellessa tuota max tehoa ulos sähköllä ajaessa oikeestaan koskaan. Käsittääkseni juuri pikalataukset ja pikapurkaminen romuttaa akut huomattavasti nopeammin korjauskuntoon.
 
Jos edelliseen videoon vertaa, niin eihän siellä pitäisi autoja, joissa ei ole moduuleita vaihdettu, olla enää ajossa. Sinänsä sitä mille määrälle syklejä Toyota on autonsa mitoittanut en tietty tiedä eli onko ihan odotetun mukaista kestoa.
Se koski lähinnä saksalisia se videolla mainittu vaihtoaikaisuus. Toyotasta tai Kiasta ei taida kauheasti olla akkuja vaihdettu, eikä niistä ole Jesse videoillaan kertaakaan edes maininnut. Voi olla että saksaliset antaa kuljettajalle enemmän akkua käyttöön, jolloin se kuluu vain nopemmin

Ainakin oma 64tkm nyt ajettu -18 prius menee pelkällä sähköllä yhtä pitkälle kuin perheen toinen 120tkm ajettu vastaava ajokki
 
Omalla Optimalla plugarilla ajettu nyt 56tkm, lataussyklejä phevwatchdogin mukaan nyt: 636 ja ajoakulla ajettu 35tkm (64%).
Tämän vuoden helmikuussa oli ajettu 43tkm, lataussyklejä 437 ja ajoakulla ajoa 24tkm (56%).
Ostettuna marraskuussa -23 silloin mittarissa oli 39tkm, lataussyklejä 309 (phevwatchdogin versio ei eritellyt ajomäärää sähköllä, sekä näytti kaikkiin Optimoihin sedanin koon akkua).

Oma ajo siis pääsääntöisesti mennyt sähköllä, kuten tuosta voi laskea/päätellä, siksi tämä ostettiinkin, pidemmätkin reissut saa ajaa bensalla.
Ennen meille tuloa olleiden lataussyklit ja ajoakulla ajetut kilsat ei oikein osu yksiin, muka 300 latauksellä ajettu 30tkm? Tiedä sitten onko huollossa jotain asiaan liittyvää tehty tai akku vaihdettu? Tuo ~300 latausta kun keskimäärin esim. 45 kilsan ajoilla ois 13500 km.

Jos omalla ajolla tulee vuodessa ~350 sykliä. Niin hyvin tuo hybridi ton pohjalta pitäs riittää, aika näyttää...

Sitten vielä se, että akkujen ennakoidaan kestävän 3000 lataussykliä, se mikä on totuus aika näyttää.... Tuon 3000 sykliä Kia takuussaan myös olettaa 3000 * 50 = 150 000km, joka on voimalinjan takuu... Vois olettaa, että tuo 3000 on minimi, mitä olettaa kestävän, mut omalla kohdalla kestää varmaan 1500, siin tapaukses toivottavast auto ei odota takuuvaihto akkua montaa kuukautta, jos se meillä vielä on...
 
Viimeksi muokattu:
TIKTOKin puolellahan tuo Kokkolan autohuollon videoista selviää että BMW:n akku on sökö 100-150tkm, jos autolla on huristeltu pääsääntöisesti sähköllä.
 
Sinänsähän autonvalmistaja lupaa sekä syklejä, että samalla prosenttiosuutta. Eli jos nyt ajatellaan sitä 3000 sykliä ja se olisi 80% varauksella, niin kiinnostaa mitä se tarkoittaisi syklien osalta vaikka 70% varauksella. Kuinka monta sykliä enemmän pitää suorittaa että varaustaso tippuu sen 10% lisää? Vai tapahtuuko tässä joku jako, että kun varaustaso laskee riittävästi niin auto vaan lakkaa akun osalta toimimasta?

Tokihan range tippuu, mutta jos nyt ajatellaan että mittarin mukaan 100% pääsee 60km. 90% olisi 54km ja 80% olisi 48km. 70% olisi tuolla logiikalla 42km.

Joo, eihän se kauhean pitkälle enää mene, mutta auto toimii kuitenkin edelleen hybridinä ja edelleen sillä pääsee jonkin matkaa pelkällä sähköllä.

Tässä tietty voi olla valmistajakohteisia eroja, mutta voi toki olla myös BMW enemmän korjattavana kun ko. auton omistajat ovat valmiitama maksamaan uudesta akusta/lisääntyneestä rangesta.

Lähinnä siis kiinnostaa, millä tavalla ne yleisemmin hajoavat. Rakennwviat, kosteus, BMS hajoaa yms. ovat yksi. Mutta miten ne vertauruvat ihan puhtaasti akun kulumiseen?

Alussa siellä on myös valmistajalla bufferia millä todennäköisesti peitetään alkuvaiheessa akun kulumista. Tämäkin kiinnostaa kuluuko akusto suhteessa nopeammin myöhemmin, vai onko kuluminen tasaista ja on kumpi vain niin kuinka paljon nopeammin/hitaammin varaustasoon lasku tapahtuu 80-70% välillä kuin vaikka 90-80%.
 
Hybridien rajattuihin sykleihin peilaten Toyotan hydridiakkuturva on melko no brainer Pheville. Hybridiakkuturva - Toyota hybridiakun kuntotarkastus.
Harmi vaan että Toyota ei ole tarkemmin kertonut, mikä on esim. se soh-raja, jolloin akku katsotaan sököksi, vaan takuuehdoissa ilmoitetusti yksi ainoa vikakoodi on se, joka määrittelee, onko akku toimiva vai ei.

Takuun ehdoista:
Vian määrityksessä käytetään auton omaa diagnostiikkaa. Vikakoodi (DTC) POA7F-123 kertoo, että akuston kunto on heikentynyt niin, että akku pitää vaihtaa
 
Harmi vaan että Toyota ei ole tarkemmin kertonut, mikä on esim. se soh-raja, jolloin akku katsotaan sököksi, vaan takuuehdoissa ilmoitetusti yksi ainoa vikakoodi on se, joka määrittelee, onko akku toimiva vai ei.

Takuun ehdoista:
Josko se sitten vaihtelee akkukohtaisesti?
 
Sinänsä kuulostaa aika jännältä, että näiden plugarien akut kestäisivöt kilometrejä merkittävästi vähemmän kuin perus hybridit. Noissa Harri Salon videossakin mainitaan usein että hybridien akut tuntuvat kestävän. Tuo on aika käänteistä logiikkaa, että sitten plugarikäytössä akku olisi jotenkin vakiona vähemmän kestävä.

Kuulostaa enemmän siltä, että autonvalmistajissa pitää olla tuon osalta eroa, koska kyllähän perus hybridin akkua kuritetaan ihan toisella tavalla kuin plugaria jos valmistaja kohtelee niitä samalla logiikalla.
 
Itse sanoisin ettei tuo 3000 sykliä ole niin yksinkertaista, koska akkua ei päästetä kuin johonkin 10-15% kapasiteettiin putoamaan, ei tyhjäksi joka rasittaisi enemmän ja sama yläpäässä? Eli kun lataan kerralla "tyhjän" akun täyteen, niin tuleekin vain 0,7 latayssykliä tai sinnepäin.... Voin toki olla väärässäkin.
Samasta syystä kevyt/täys -hydrien akut kestää enemmän, kuin 3000 sykliä, eli niitä käytetään noin 20 - 80 prosentin alueella pelkästään.

Omalla Optimalla ajoin tänään 56 km (Turku -Merimasku-Turku) reissun sähköllä, joten on samassa jamassa akku kuin vuosi sitten ostettaessa.

943875.jpg
 
Sinänsä kuulostaa aika jännältä, että näiden plugarien akut kestäisivöt kilometrejä merkittävästi vähemmän kuin perus hybridit. Noissa Harri Salon videossakin mainitaan usein että hybridien akut tuntuvat kestävän. Tuo on aika käänteistä logiikkaa, että sitten plugarikäytössä akku olisi jotenkin vakiona vähemmän kestävä.

Kuulostaa enemmän siltä, että autonvalmistajissa pitää olla tuon osalta eroa, koska kyllähän perus hybridin akkua kuritetaan ihan toisella tavalla kuin plugaria jos valmistaja kohtelee niitä samalla logiikalla.
Ainakin Toyotalla ne todistettavasti pitkäikäiset hybridiakut ovat käsittääkseni olleet NiMH-tyyppisiä millä erilainen kulumisprofiili, joka ilmeisesti melko erinomainen kunhan akun varaustaso pidetään aina siinä 20-80% välillä eikä akkua rääkätä ottamalla siitä liikaa virtaa - uudemmissa malleissa on käytetty paljon myös litiumakkuja (ehkä niissäkin tiukka kuri varaustason suhteen auttaa mutta niistä ei taida olla vielä vuosikymmenien kokemuksia).

Perushybrideissä auttanee myös se, että kylmäkäynnistyksen jälkeen algoritmi ajelee pelkällä polttomoottorilla kunnes hybridiakkukin ehtii lämmetä riittävästi - ei tule kuluttavia kylmälataussyklejä. Niissä plugareissa, joissa logiikka pyrkii ajamaan pelkällä sähköllä, kuluminen Suomen talvessa voi olla aikamoista?
 
Lämpötilan mukaan esim. CEED (phev) menee polttiksella -12 tai kylmemmässä (eli pyörittää pyöriä polttomoottorilla ensi alkuun, jossain vaiheessa voi mennä myös pelkällä sähköllä). Tuota lämpöisenmässä pyörittää renkaita akulla, mutta lämmittää samalla kabiinia ja polttista. Sinänsä lämmitys on varmasti aika isotehoista jos se hoidetaan PTC lämmittimillä (ja kabiini pitää saada suht nopeasti lämpöiseksi), joten tuossa kohtaa varmasti säästetään aika paljon akustoa kun sitä ei rasiteta lämmitykseen vaadittavalla energialla (tässä kun ei ole PTC lämmitintä vaan lämpö tehdään polttiksella).

Sitä en tiedä mitä se käytännössä merkitsee hybridiakun lämmityksen kannalta. Mahtaako juurikaan missään plugarissa olla varsinaisesti lämmitystä. Ceedissä akusto on tavaratilan pohjan alla aika edessä. Ilmareiät on takapenkkien reunoissa, joten noilla hoidetaan jäähdytys mutta toisaalta kun kabiini lämmitetään niin kyllähän niillä puhalletaan myös lämmintä ilmaa akulle. En osaa sanoa onko siellä joku lämmönkeräyskenno tuota varten jolla saadaan akustoa lämmitettyä (vaikka ei se kovin nopeaa luulisi olevan). Ja tietty onko siellä mitään ropelia tuota varten vai onko kabiinin ilmastointi suunniteltu siten että puhallus siirtyy siitä läpi akuston ylitse tms. noiden ilmavirtojen avulla.

Sinänsä akusto on selvästi lämpöisemmässä kuin jos se olisi jossain pohjassa tuulelle alttiina.
 
Viimeksi muokattu:
Lämpötilan mukaan esim. CEED (phev) menee polttiksella -12 tai kylmemmässä (eli pyörittää pyöriä polttomoottorilla ensi alkuun, jossain vaiheessa voi mennä myös pelkällä sähköllä). Tuota lämpöisenmässä pyörittää renkaita akulla, mutta lämmittää samalla kabiinia ja polttista. Sinänsä lämmitys on varmasti aika isotehoista jos se hoidetaan PTC lämmittimillä (ja kabiini pitää saada suht nopeasti lämpöiseksi), joten tuossa kohtaa varmasti säästetään aika paljon akustoa kun sitä ei rasiteta lämmitykseen vaadittavalla energialla (tässä kun ei ole PTC lämmitintä vaan lämpö tehdään polttiksella).

Sitä en tiedä mitä se käytännössä merkitsee hybridiakun lämmityksen kannalta. Mahtaako juurikaan missään plugarissa olla varsinaisesti lämmitystä. Ceedissä akusto on tavaratilan pohjan alla aika edessä. Ilmareiät on takapenkkien reunoissa, joten noilla hoidetaan jäähdytys mutta toisaalta kun kabiini lämmitetään niin kyllähän niillä puhalletaan myös lämmintä ilmaa akulle. En osaa sanoa onko siellä joku lämmönkeräyskenno tuota varten jolla saadaan akustoa lämmitettyä (vaikka ei se kovin nopeaa luulisi olevan). Ja tietty onko siellä mitään ropelia tuota varten vai onko kabiinin ilmastointi suunniteltu siten että puhallus siirtyy siitä läpi akuston ylitse tms. noiden ilmavirtojen avulla.

Sinänsä akusto on selvästi lämpöisemmässä kuin jos se olisi jossain pohjassa tuulelle alttiina.

Tämä Kiastakin tuttu ratkaisu, jossa lämpö tehdään polttomoottorilla, on saanut jonkin verran moitteita. Toisaalta kun on lukenut kauhutarinoita tiettyjen merkkien ruostuneista nokka-akseleista ja muista "liiallisen" sähköajon aiheuttamista ongelmista, niin muutama ylimääräinen bensatankillinen ei enää kuulostakaan niin pahalta kustannukselta. Lisäksi lataushybridien akuston kestävyyskin on ollu tässä framilla, joten sekin on ihan hyvä pointti.

Jos tavoitteena on ajaa sähköllä, niin täyssähkö lienee se parempi vaihtoehto. Olettaen, että arjen latausmahdollisuudet ovat edes kohtalaiset.
 
Veikkaan, että vaikka latausmahdollisuudet olisivat hyvät, niin ei se vielä yksinään riitä sähkikseen siirtymiseen. Kyllä se tärkeämpi on se ajoprofiili eli millaisia reissuja pitää pystyä tekemään, millaisella varoajalla ja ovatko ne aikakriittisiä. Vaikka jatkuvasti ajaisi pitkää pätkää, niin jos ajot ovat tuttuja reittejä ja/tai tiettyjä kohteita niin pääsääntöisesti latauksen saa kyllä hoidettua aika simppelisti. Ongelma on juuri lähdöt ennen näkemättömään paikkaan X nopealla aikataululla. Mutta kyllähän pääsääntöisesti sähkiksellä alkaa päästä aika hyvin paikkaan kuin paikkaan.

Mutta siinä mielessähän ladattava on juuri polttoainekulutuksen leikkaamiseen, ennemmin kuin pelkkään sähköajoon. Sinänsä toki sähköajossa on se hyvä puoli, että 100kWh akuston sijasta saadaan kymmeneen autoon 10kWh akusto. Tai sitten pienempien akustojen kohdalla viisi autoa yhden "hinnalla".

Mutta sitten toisaalta sähköajon kannalta tosiaan on aika paljon juttua ollut eurooppalaisista valmistajista, mutta sitten kaukoidän tuotteista on ollut todella vähän juttuja ongelmien suhteen. Ollaanko siellä oltu vain paljon konservatiivisempia akuston käyttöprofiilin suhteen (jos/kun otetaan pienempiä teho/virtamääriä) vai mistä tuo ero johtuu (ellei kyseessä ole vain informaation osalta vinoutunut julkisuus)? Bmwn lukuja kun katsoo niin ko. Kiaan nähden ei ihan tuplat ole tehoa kW tasolla sähkömoottorista saatavilla mutta aika lähelle.
 
Mutta sitten toisaalta sähköajon kannalta tosiaan on aika paljon juttua ollut eurooppalaisista valmistajista, mutta sitten kaukoidän tuotteista on ollut todella vähän juttuja ongelmien suhteen. Ollaanko siellä oltu vain paljon konservatiivisempia akuston käyttöprofiilin suhteen (jos/kun otetaan pienempiä teho/virtamääriä) vai mistä tuo ero johtuu (ellei kyseessä ole vain informaation osalta vinoutunut julkisuus)? Bmwn lukuja kun katsoo niin ko. Kiaan nähden ei ihan tuplat ole tehoa kW tasolla sähkömoottorista saatavilla mutta aika lähelle.
Korealaiset kopioivat Toyotan logiikat ylpeydellä, kun saksalaisten piti näyttää omaa osaamistaan ja oppia kantapään kautta?
 
Korealaiset kopioivat Toyotan logiikat ylpeydellä, kun saksalaisten piti näyttää omaa osaamistaan ja oppia kantapään kautta?
Onko muissa Saksalaisissa hybrideissä ollut ongelmia ekojen BMW/Minin lisäksi? Esim. jo vanha Opel Ampera on ollut kyllä hyvä auto lukemani perusteella ja noita näkee liikenteessä vieläkin.
 
Onko muissa Saksalaisissa hybrideissä ollut ongelmia ekojen BMW/Minin lisäksi? Esim. jo vanha Opel Ampera on ollut kyllä hyvä auto lukemani perusteella ja noita näkee liikenteessä vieläkin.
Vaggineissa on, ei ehkä venttiilikoineiston ruostetta, mut esim. bensakone ei-käynnisty ku, kun ajoakku tyhjä, jne... Korjaamo
simolammikko videoi uutuubista löytyy läjä.
 
Viimeksi muokattu:
Kun akku on loppu niin sähköajoa ei juuri ole, eBoost lakkaa toimimasta ja takaveto lakkaa niistä missä sähkömoottori on takana ja polttis edessä.

Minin akkutakuu 6v/100tkm. EV range wltp 36km. 3000 lataussykliä tietää 108tkm ajomatkaa, sattumaako?
 
Vaggineissa on, ei ehkä venttiilikoineiston ruostetta, mut esim. bensakone ei-käynnisty ku, kun ajoakku tyhjä, jne... Korjaamo
simolammikko videoi uutuubista löytyy läjä.
Millä VAG plugarin ajoakun niin tyhjäksi saa, ettei moottori käynnistyy? Omien kokemusten mukaan se lähti aina kun koivun alta, niin parkista kuin tien päällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 278
Viestejä
4 507 715
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom