Keskustelua hybridiautoista


En ole tilaaja, joten en näe kuinka kattava ja perusteltu juttu on.
Määkään en pääse maksumuurin taakse mutta ainakin pisti silmään tuo ”päivittäin korjaaminen”, jonka voisi ymmärtää jonain vihjailuja vikojen yleisyydestä, vaikka on ihan itsestäänselvää, että autoja ammatikseen korjaava näkee päivittäin vikaantuneita autoja.

Äkkiseltään veikkaisin, että eri automerkkien ja -mallien välillä on enemmän eroa saman voimalinjatyypin sisällä, kuin voimalinjatyyppien välillä keskimäärin.
 
Aikamoista tylytystä plugareille. Hyvinkin perusteltu artikkeli missä kerrotaan mitä hajoaa ja miksi hintoineen.
Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…

Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…

Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
 
Äkkiseltään veikkaisin, että eri automerkkien ja -mallien välillä on enemmän eroa saman voimalinjatyypin sisällä, kuin voimalinjatyyppien välillä keskimäärin.
Jep, lopputulema tuossa oli aika tavanomainen. Älä osta vanhaa Saksalaista autoa, jos haluat huolettoman auton ilman ylimääräistä jännitystä.
 
Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…

Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…

Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
Mutta Toyotan perus hybridit vaan porskuttaa. Valintoja.
 
Tämähän se. Toyota on ihan kelpo auto kaupunkiajoon, mutta omalle ahterille ei sovi pidemmät matkat.

Kumma juttu, ettei Toyotaan saa edes rahalla kunnon sportti-/ergopenkkejä.
Jep muistan sun ahterin :) Olisikohan mahdollista pulttaa siihen jonkun toisen merkin istuin? Joku BMW comfort penkki vois olla hyvä sinulle.
 
Mitäköhän tuollainen maksaisi kennottaa, jos sitä joku tekisi? Läppäreihin noita kuitenkin tehdään.. Jotenkin kilowatin akku ei kuulosta enää kovin kummoiselta projektilta. Noitahan on priuksen hybridiin saanut about tonnilla ja itsekin jenkeissä tuollaisen vaihdon nähnyt niin kuulostaa uskomattomalta ettei tuohon olisi halvempaa ratkaisua olemassa (esim. tämä Q5).
 
Mutta Toyotan perus hybridit vaan porskuttaa. Valintoja.

Artikkelissa mainittiin lahoava Ravin johtosarja jonka korjaus marmorilla maksaa 4000€.

Valintoja.

Ja ei nyt toki unohdeta pakoputkiston tyyppivika lämmönvaihdinta, joka ei tojotan mielestä sattumalta ole osa pakoputkistoa..

Hybriditekniikan uranuurtajana tunnetulla Toyotalla on maine vähävikaisena autona. Toyotan malliston suosituin lataushybridimalli on RAV4, jolla silläkin oma ongelmansa Suomen ilmastossa.

”Takamoottorille menevän liittimen runko hapettuu. Se on osa keulasta perään kulkevaa noin 4 000 euron hintaista johtosarjaa.”

Haapala on ratkonut ongelmaa halvemmalla rakentamalla uusia liittimiä vikaantuneiden tilalle.
 
Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…

Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…

Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
Oletan että tuo Audin akku on ollut osanumero 8R0-915-591.

Näyttäisi nykyään saavan ainakin ulkomailla jollain 7000-8000€ uutena ja parilla tonnilla käytettyä. Ei se nyt halpa ole edelleenkään kun huomio kuinka pieni akku, mutta suhteessa tuohon hintaan laskenut aika paljon.

Monestihan se tuntuu olevan, että uusien mallien osista, joita käytännössä myydään vain marmorilla (takuun tai vakuutusyhtiön piikkiin), laskutetaan ihan urakalla, mutta heti kun kysyntää alkaa vähän enemmän olemaan niin hinnat laskee. Paskin tilanne on siis olla ensimmäistä joilla jonkin kalliimpi probleema tulee vastaan kun takuut on loppu.
 
Sitten joutuu yleensä ottamaan yli-isot renkaat/vanteet myös jotka lähinnä heikentää valmiiksi hieman huteraa ajettavuutta.

Ja hintaeroa taitaa olla aika monta tonnia GR versioilla muihin.
Siihen sisältyy myös sporttisempi alusta, ratti ja vanteet. Eikä ne vanteet koon puolesta ole sen isommat mitä noissa nykyään jo valmiina rupeaa olemaan. Corollassakin tulee jo 17 tuumaiset mukana ainakin touring sportissa. Eikä pidä sekoittaa gr sportia ja pelkkää gr mallia mitä saa suomessa ainoastaan yarikseen varusteluna ja se rupeaa olemaan jo lähellä Toyotan ralli yarista.
 
Artikkelissa mainittiin lahoava Ravin johtosarja jonka korjaus marmorilla maksaa 4000€.

Valintoja.

Ja ei nyt toki unohdeta pakoputkiston tyyppivika lämmönvaihdinta, joka ei tojotan mielestä sattumalta ole osa pakoputkistoa..
Se pakoputken lämmönvaihdin ongelma oli yhden corolla vuosimallin ongelma ja menee takuuseen, katso relax ketju. Sama juttu ravin johdon kanssa.

Camry :vihellys::love:
 
Viimeksi muokattu:
TM jutussa on Minin omistajalta juuri sellainen lainaus, josta on täällä varoiteltu epäillen, että ei oo pitemmän päälle hyväksi moottorille;

Kallista moottoriremonttia manaava Blomqvist arvioi, että syy moottoririkkoon saattaa piillä juuri hybriditekniikassa ja kylmän polttomoottorin puutteellisessa voitelussa.
”Asumme muutaman kilometrin päässä moottoritien liittymästä. Sinne
mennään sähköllä, moottoritien 120 kilometrin rajoitusalueelle tullessa kylmä polttomoottori käynnistyy ja tekee täyskaasukiihdytyksen”, hän pohtii.
Polttis on polttis, vaikka siinä olis plugarin osat perseessä. Mutta niiden keskieurooppalainen toimintalogiikka ja käyttäjien halu 'ajaa sähköautolla' yhdistettynä talveen ei vaan toimi.
Ainakaan kaikilla valmistajilla.
 
Se pakoputken lämmönvaihdin ongelma oli yhden corolla vuosimallin ongelma ja menee takuuseen, katso relax ketju. Sama juttu ravin johdon kanssa.

Olen kyllä seurannut sitä ketjua ja vieläkään ei taida Tojota suoraan relaxin ehdoissa kertoa, että se kuuluu takuun piiriin? Se, että se yhdellä foorumistilla on ennakkouhkailuista poiketen mennytkin takuuseen ei vielä tee siitä yleispätevää ohjetta.

Eli voi kuulua, tai voi olla kuulumatta. Riippuu varmaan siitä kuinka ison haloon asiakas asiasta tekee, jos ensin on kuitenkin foorumistille puhuttu että yli 2000e lasku olisi menossa omasta pussista mutta kysytään tehtaalta. Tuohan käytännössä tarkoittaa sitä, että huollon ohjeissa ei ole mitään yksiselitteistä toteamusta siitä se kuuluu takuuseen jolloin asiakkaalle voitaisiin jo autoa tuodessa kertoa, että takuuseen menee.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
 
Olen kyllä seurannut sitä ketjua ja vieläkään ei taida Tojota suoraan relaxin ehdoissa kertoa, että se kuuluu takuun piiriin? Se, että se yhdellä foorumistilla on ennakkouhkailuista poiketen mennytkin takuuseen ei vielä tee siitä yleispätevää ohjetta.

Eli voi kuulua, tai voi olla kuulumatta. Riippuu varmaan siitä kuinka ison haloon asiakas asiasta tekee, jos ensin on kuitenkin foorumistille puhuttu että yli 2000e lasku olisi menossa omasta pussista mutta kysytään tehtaalta. Tuohan käytännössä tarkoittaa sitä, että huollon ohjeissa ei ole mitään yksiselitteistä toteamusta siitä se kuuluu takuuseen jolloin asiakkaalle voitaisiin jo autoa tuodessa kertoa, että takuuseen menee.
Joo varmaan jotain kommunikaatio-ongelmia ollut tehtaan ja joidenkin huoltopisteiden välillä mutta kuten totesit, jos kehoittaa huoltoa asian tehtaalta varmistamaan niin menee takuuseen. Ja voihan tuo ollut muuttunutkin, kun ovat Toyotalla myöhemmin huomanneet, että valmistusvirhe.
 
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Mulle on tulossa Kuga HEV awd keväällä. Ilmeisesti moottori ja eCVT vaihteisto on ainakin hyväksi todettua tekniikkaa? PHEV:iä en "uskaltanut" omaan käyttöön ostaa eikä sitä olisi saanut muutenkaan nelivetona.
 
Mulle on tulossa Kuga HEV awd keväällä. Ilmeisesti moottori ja eCVT vaihteisto on ainakin hyväksi todettua tekniikkaa? PHEV:iä en "uskaltanut" omaan käyttöön ostaa eikä sitä olisi saanut muutenkaan nelivetona.
Se mitä nyt katsellut netistä tuosta kombosta, niin ei suuria murheita ole ollut. Tourneo oli tarjolla vain PHEVinä tai täyssähkönä. Täyssähkön range niin onneton etten sitä edes harkinnut. Siitä ekasta Kuga PHEVistä löytyi 12V akun porsimisia, mutta tuo nyt ei vakava vika vielä ole.
 
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Jonkin verran tullut ajettua Kuga PHEV:llä, akulla menee joku 60+km kesällä ja talvella tippuu johokin 30:iin. Tuo tosin ei kuluta kovinkaan paljon akku tyhjänä, suuruusluokkaa 5 L/100km. Aika smootthi tuossa on sähkömoottorin/polttiksen yhteistyö, sitä ei pahemmin huomaa. Esilämmityksessa se käynnistää aina polttista, mutta jos on edes pari plusastetta on järkevintä lähteä liikkeelle ilman mitään esilämmitystä kun penkit ja ratti lämpenee niin nopeasti ja silloin se menee pelkällä sähköllä.
Takajarrut tuppaa ruostumaan aika herkästi, eikä siihen auta kuin polkea jarrua kunnolla suurissa nopeuksissa, ja silloinkin on vaikea pitää niitä kunnossa. Latausluukku jäätyy myös aika herkästi talvella.
Parin vuoden aikana ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa autossa.
 
Jonkin verran tullut ajettua Kuga PHEV:llä, akulla menee joku 60+km kesällä ja talvella tippuu johokin 30:iin. Tuo tosin ei kuluta kovinkaan paljon akku tyhjänä, suuruusluokkaa 5 L/100km. Aika smootthi tuossa on sähkömoottorin/polttiksen yhteistyö, sitä ei pahemmin huomaa. Esilämmityksessa se käynnistää aina polttista, mutta jos on edes pari plusastetta on järkevintä lähteä liikkeelle ilman mitään esilämmitystä kun penkit ja ratti lämpenee niin nopeasti ja silloin se menee pelkällä sähköllä.
Takajarrut tuppaa ruostumaan aika herkästi, eikä siihen auta kuin polkea jarrua kunnolla suurissa nopeuksissa, ja silloinkin on vaikea pitää niitä kunnossa. Latausluukku jäätyy myös aika herkästi talvella.
Parin vuoden aikana ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa autossa.
Tuohan kuulostaa hyvältä tekniikan suhteen, Tourneot kasataan Turkin uudessa tehtaassa ja ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ainakin alkupään autoissa. Katsotaan mitä sieltä saapuu, takuu on 5 v. tai 150000 km. Otin 5 vuoden huoltosopparin, pidän autoa sen 5 vuotta ja tökkään vaihtoon.

Miten tuo esilämmitys toimii kovilla pakkasilla jos auto piuhassa? Esilämmittääkö moottoria vai hörähtääkö se suoraan käyntiin lämpötilasta huolimatta?
 
Tuntuu ruostuvan takajarrut vähän jokaisessa mallissa nykyään. Omatkin jarrut vähän pitivät jo ääntä liikkeelle lähtiessä, mutta tuo tuli muutama viikko sitten luonnollisella tavalla korjattua.
Tuli kokeiltua hätäjarrutustakin kun peura hyppäsi auton eteen ja kun peräkärrykin oli perässä niin kesti hidastuvuuskin jonkin verran. Olikin eka kerta kun huomasi että korealaisetkin ovat kytkeneet hätävilkut automaattitoimintaan kun oikeasti seistään siinä jarrulla. Muutamien kilsojen päästä kun pääsin perille niin vähän kieltämättä jarrut tuoksuivatkin. Tuon jälkeen ei olekaan sitten ollut mitään takkuamista jarrujen kanssa.
 
Tuohan kuulostaa hyvältä tekniikan suhteen, Tourneot kasataan Turkin uudessa tehtaassa ja ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ainakin alkupään autoissa. Katsotaan mitä sieltä saapuu, takuu on 5 v. tai 150000 km. Otin 5 vuoden huoltosopparin, pidän autoa sen 5 vuotta ja tökkään vaihtoon.

Miten tuo esilämmitys toimii kovilla pakkasilla jos auto piuhassa? Esilämmittääkö moottoria vai hörähtääkö se suoraan käyntiin lämpötilasta huolimatta?
Se lyö moottorin samantien käyntiin kun esilämmityksen aloittaa, myös kovilla pakkasilla. Tosin ei siinä silloin ole kovinkaan paljon kuormaa eikä kierroksia joten en näkisi tuota suurena ongelmana.
 
Se lyö moottorin samantien käyntiin kun esilämmityksen aloittaa, myös kovilla pakkasilla. Tosin ei siinä silloin ole kovinkaan paljon kuormaa eikä kierroksia joten en näkisi tuota suurena ongelmana.
Ok, bensakone toimii karvan verran paremmin kylmässä kuin diesel, olen tottunut tarjoamaan Webastolla dieselkoneelle hyvät alkulämmöt. Eiköhän tuon kanssa 5 vuotta pärjää.
 
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Onko tuon polttiksen jakopää öljykylpy hihnalla?
 
Ok, bensakone toimii karvan verran paremmin kylmässä kuin diesel, olen tottunut tarjoamaan Webastolla dieselkoneelle hyvät alkulämmöt. Eiköhän tuon kanssa 5 vuotta pärjää.
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
 
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Miksei sitä saisi käännettyä lämmittämään molempia, ihan niinkuin ennenkin. Ei kai Euro6 ole mitenkään sidoksissa webastoon, sillä sehän on vapaavalintainen varuste. Eli sillä voi tehdä mitä haluaa. Vai olenko missannut jotain oleellista ?
 
Miksei sitä saisi käännettyä lämmittämään molempia, ihan niinkuin ennenkin. Ei kai Euro6 ole mitenkään sidoksissa webastoon, sillä sehän on vapaavalintainen varuste. Eli sillä voi tehdä mitä haluaa. Vai olenko missannut jotain oleellista ?
Päästöt eivät välttämättä vastaa standardeja esilämmitettynä, joten ei saa lämmittää:
 
Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.

Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.

Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
 
Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.

Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.

Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
Kyllähän se webasto edelleen sen kabiin lämmittää ihan yhtä mukavasti tai jopa paremmin kun lämpöä ei tarvi koneeseen käyttää.



Ja varmaan voi itse modata jos jaksaa, osaa ja haluaa, mutta kaupasta tulevat niin että ei moista ominaisuutta ole. Toki ei se yleensä ensimmäisen omistajan kannalta ole mikään ongelma, onko tulevien, en tiedä.
 
Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.

Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.

Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
Eri puolilta moottoria kun tulee ristiriitaista anturidataa niin moottori ei välttämättä käynnisty ja käynnistyessään seokset voi olla pielessä, jolloin moottoririkon mahdollisuus kasvaa, kuten myös päästöt.

Toki tämä näkyy kulutuksessa, oma Mini phev nieli viime talven pakkasilla 10-18l/100km bensaa kun liian kylmä akkuajoon ja ei mitään moottorilämmitintä.
 
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Ohi aiheen, mutta nykyinen VW T6 on Euro6 ja hyvin lämmittää koneen ja kabiinin. Tuon saa muutettua esim. VCDSllä, yhdellä venttiilillä ohjataan mitä lämmittää. Oma auto lämmitti jo uutena koneen ja hytin.

Edit: Jutussa olikin maininta:
Pitkittäismoottorisissa Audeissa, Volkswagen Crafterissa, T6 Transporterissa ja Amarok malleissa moottoria ei lämmitetä polttoainetoimisella lisälämmittimellä.
Hyvin lämpiää ainakin täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Tuo on ihan valmistajasta kiinni miten ovat halunneet toteuttaa.

Ainakin stellantiksen isot tila-autot ja pakut lämmittävät moottorinkin webastolla.
 
Omassa Kia Optima phev v. 2020 on jälkiasennettu eber, se lämmittää koneen että cabiinin... Oiskin venttiili/termostaatti, joka estäis ettei lämpeävä vesi kierrä koneessa... kuumana vois sitten aueta ja kiertää koneessakin... Turhaa näissä kotikaupungin pyörityksessä konetta lämmittää, kun sitä ei käytetä.
Tuossa toteutuksssa ei ole edes ipcu relettä.
 
Jos asentaa plugariin nestekiertoisen lämmittimen (webasto thermotop tms.) niin onko näitä mahdollista ohjata minkään autovalmistajan puhelinsovelluksella? Onko kokemuksia?
 
Jos asentaa plugariin nestekiertoisen lämmittimen (webasto thermotop tms.) niin onko näitä mahdollista ohjata minkään autovalmistajan puhelinsovelluksella? Onko kokemuksia?
Tuskin auton omalla äpillä saa jälkiasenteista käskytettyä, mutta ainakin Eberillä (EasyStart Web) on oma puhelinäppskinsä ja kuvittelisin Webastolla olevan myös. Vaatii toki jonkun SIM-pömpelin asentamista myös.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
 
G30 korimallin 530xd BMW olis ehkä siinä, eli 2017-2022 jotain tarkastamatta wikistä.
 
Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla.

Miten vanha se nykyinen kaasupassatti on?

Ja tuota vagin kaasutekniikkaahan on myös Skodan kuorissa jos ei ole pakko olla nokalla tietty merkki.

Vagin plugareista pysyisin kyllä loitolla vaikka olisikin harrastuneisuutta. Esitettyjen tietojen valossa ne on matopurkkeja jotka voi räjähtää silmille koska tahansa.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.
 
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.

Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
 
Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
Joo näinhän se on ja itse pitää kokea ja muodostaa se oma mielipide. Itse olin vain ohimennen katsomassa miltä se farmari näyttää, ja myyjä melkein pakotti ottamaan sen illaksi koeajoon. Suostuin sitten ja näkemys muuttui paljonkin siitä mitä se pelkällä päältä päin katsomiselta oli. Varsinkin ne pekit ja hieronta+tuuletus oli tosi hyvä vaikka viileä keli olikin. En viitsi tämän enempää plugariketjuun spämmätä sähköautosta.

Tällä hetkellä Mersun plugari alla ja pikku hiljaa alkaa näyttää että seuraava olisi täyssähkö. Tällainen transitiovaihe menossa omassa päässä.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Tuo on niin riippuvaista omasta ajoprofiilista, että miten esim sähköavusteinen hybridi sattuu sopimaan kullekkin. Mulla on kustannukset 4,5 €/100 km RAV4 plugarilla, eli (18 kWh + 1 L)/100 km nyt kun on 4 vuotta ajeltu ja 100 tkm. Tuo on siis ympärivuotisen ajamisen kulutus. En osaa plugaria silti erikseen kenellekään suositella, jos ei ole omasta ajoprofiilista kunnollista käsitystä ja päätyy ajamaan esim pelkästään bensalla ja 6 L/100 km kulutukseen. Oma ajoprofiili on siis sellainen, että tavallisella hybridillä sen sai suoritettua 5,3 L/100 km ja myös ympärivuotisesti laskettuna. Sinänsä tuossa on hyvä verrokki ittelle, kun RAV4 plugarissa on täsmälleen sama moottori molemmissa versioissa, eli 2,5 L bensakone vaparina.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).

Itse oltiin samassa tilanteessa vuosi sitten, kaasupassatin mittariin oli jo kertynyt 285 tkm, joista ite ajettiin noin satanen. Rupes vaan kyrsii ne jatkuvat ongelmat, joita ei hyvällä huollollakaan saa autettu, kuin ehkä tulemaan vähän myöhemmin vastaan. Siihen jakopää uusittiin, kansiremppa, dsg:n mekatroniikka ja turbo. Myydessä oli alustavaa kaksoimassan kilahtelua kuultavissa. Toson se ostettaessa tiedostin 1.4 tsi ja dsg ongelmat ja itellä vcds vieläkin, jne...

Vuosi sitten ite ajettiin/kokeiltiin muutamia malleja, mut itellä mittaa reilu 190 senttiä ja taakseni pitää mahtua teini istumaan pidemmänkin matkan mielekkäästi ja kamat mukaan, joo osa kulkee tarvittaessa kattoboksissa, kuten meni passatissakin. Sähköautoa ei oikeastaan ajateltu, koska rivarissamme ei saa ladata sähköautoa, mutta hybridille saatiin sähkötolpasta päivitetty latauspiste. Eiköhän siit sukosta sais samalla 8 A sähkistäkin ladattu, mut kielto, ni olkoon.
Itse päädyttiin Kia Optima plugariin, muutamista syistä:
silloin ei ollut tarjolla montaakaan farkkua, joissa ois tilaa meille ja hinta/takuu/ajetut kilsat sopivat.

Sitten piti enää löytää oikea yksilö, jossa eber/webasto, tehdastakuu voimassa, eli huollot tehty ajallaan ja arviolta meidän ajolla 150tkm tulee täyteen syksyyn 2027 (tai alkavaan talveen), ajallisesti takuuta samaan syksyyn.

Minkä nyt ostais? Vaikea sanoa, voi olla että päätyis vieläkin Optimaan, yksi ehto on se että kotilautauksella pitää päästä töihin ja takas (= 38 km), ettei siihen tarvita bensakonetta (eber kuluttaa sen 6dl tunnissa), siitä syntyy kuitenkin suurin osa kilsoista. Harkintaan varmaan tulis mukaan muutamia sähköautoja, töissä olisi vielä mahdollista ladata suht edullisesti, mutta ne on kysyttyjä paikkoja ja lataajat yleistyy.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
Lähtisin ihan siitä liikkeelle että vag, eiköhän tuohonkin ole saksalainen insinööri keksinyt jonkun suunnittelun kukkasen josta omistaja pääsee nauttimaan juuri sopivasti takuun umpeuduttua!

Mutta joo, ei mitään järkeä!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 559
Viestejä
4 557 312
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom