Keskustelua hybridiautoista

Kyllähän se akusto pitää olla vikatilassa/rikki, että estää moottorin käytön. Käytännössä (oma VAG) autossa on kolme akkua, joista yksi on ajoakku, toinen pääakusto auton hallinnalle ja sille on oma vara-akkunsa, jottei vikatilanteessa tyhjennä auton tietoja (vrt. BIOS:n patteri).
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Kun tankkasin omaan ladattavaan hybridiin bensa/vesi -seosta bensa-asemalta, niin meno keskeytyi jo siinä vaiheessa kun järjestelmä totesi ettei se voi ladata suurjänniteakkua (eli kun moottori ei pysy käynnissä, jolloin tietysti lataaminen keskeytyy). Sitä en osaa sanoa menisikö auto niin pitkälle kuin suurjänniteakussa riittää virtaa tilanteessa jossa moottori ei toimisi (eli tuohon 16% kunnes polttis kytketään päälle) jos kytkisi ilmastoinnin pois päältä (jolloin kelissä kuin kelissä polttis pysyisi hiljaa) ja pitää energiakäytön sellaisena ettei polttista laitettaisi sen takia päälle.

Suurjänniteakun saa (niiltä osin kuin siitä on käyttäjän käytettävissä) Kiassa käytettyä 0% tasolle asti. Ei tarvitse kuin ison peräkärrykuorman, eco tilan ja riittävästi nopeutta (about 90 eteenpäin riippuen peräkärrykuormasta). Sport -tilan kytkemällä ei mitään ongelmaa ja akusto palautuu. Mutta tosiaan hybiriditilaan siirrytään 16% lukemassa ja tuon saa kyllä nollaan peräkärryä vetämällä. Tokihan siellä on bufferia vielä käyttäjän ulottumattomissakin. Käynnistystä en ole kokeillut suurjänniteakun nollavarauksella kun käytännössä tuohon on aika mahdoton päästä kun sinne kyllä regeneroidaan energiaa kun vähänkään hiljentää. Auto vaatii käynnistämiseen 12V akulta virtaa, joten jos siellä ei mitään ole niin auto ei käynnisty (vaatii vähintää releen kytkemisen verran virtaa, eli marginaalisesti verrattuna polttomoottoriautoon).
 
Vaggineissa on, ei ehkä venttiilikoineiston ruostetta, mut esim. bensakone ei-käynnisty ku, kun ajoakku tyhjä, jne... Korjaamo
simolammikko videoi uutuubista löytyy läjä.
Eihän mikään auto käynnisty jos akku josta käynnistysvirta otetaan on tyhjä.
 
Eihän mikään auto käynnisty jos akku josta käynnistysvirta otetaan on tyhjä.
Tarkoitin normi tilannetta kun ajoakku on tyhjä, jolloin bensakone käynnistyy ja mahdollistaakseen matkan jatkumisen. Ajoakkua ei pitäisi niin tyhjäksi saada, ettei bensakonetta saa käymään, eiköhän siinä tapauksessa tule viat aikaisemmin esille? En tarkemmin muista muista, mitä kaikkea niissä on mut selviää kyseisen korjaamon videoista, nykyisen vagen firman tai vaikka vagarenan Passat gte ketjusta, jossa luettavaa piisaa muutama sata sivua, milloin mekatroniikka ja näköjään kosteusvaurioita myös...
Tietty kaikkiin auto malleihin merkkeihin tulee vikoja, joihinkin enempi toisiin vähempi, mut tosiaan ei ole tainnut yhtään korealaista (tai japsia) Kokkolan Autokorjaamon akkuvioissa, enempikin taitavat keksittyä saksalaisiin merkkeihin. Osin korealaisten puuttuminen voi tietty johtua myös pitkästä takuusta...
 
Tarkoitin normi tilannetta kun ajoakku on tyhjä, jolloin bensakone käynnistyy ja mahdollistaakseen matkan jatkumisen. Ajoakkua ei pitäisi niin tyhjäksi saada, ettei bensakonetta saa käymään, eiköhän siinä tapauksessa tule viat aikaisemmin esille? En tarkemmin muista muista, mitä kaikkea niissä on mut selviää kyseisen korjaamon videoista, nykyisen vagen firman tai vaikka vagarenan Passat gte ketjusta, jossa luettavaa piisaa muutama sata sivua, milloin mekatroniikka ja näköjään kosteusvaurioita myös...
Tietty kaikkiin auto malleihin merkkeihin tulee vikoja, joihinkin enempi toisiin vähempi, mut tosiaan ei ole tainnut yhtään korealaista (tai japsia) Kokkolan Autokorjaamon akkuvioissa, enempikin taitavat keksittyä saksalaisiin merkkeihin. Osin korealaisten puuttuminen voi tietty johtua myös pitkästä takuusta...
No sellainen ei ole mikään normi tilanne, että ajoakku tyhjenee nollaan. Verratavissa perus polttomoottorissa siihen että 12V akku tyhjenee nollaan, ei sekään silloin käynnisty. Ajoakku saa virtaa jo ihan auton hidastuksessa, joten iso vika pitää olla jos ei hidastaminenkaan lataa akkua sen vertaa että käyntiin lähtee. Omassa plugarissa akun kapasiteetista käytetään alle 69%, ja jos se jakautuu tasaisesti ylä- ja alapäähän, niin kun range näyttää nollaa ja polttomoottori käynnistyy, on akun varaus vielä yli 15%.
 
No sellainen ei ole mikään normi tilanne, että ajoakku tyhjenee nollaan. Verratavissa perus polttomoottorissa siihen että 12V akku tyhjenee nollaan, ei sekään silloin käynnisty. Ajoakku saa virtaa jo ihan auton hidastuksessa, joten iso vika pitää olla jos ei hidastaminenkaan lataa akkua sen vertaa että käyntiin lähtee. Omassa plugarissa akun kapasiteetista käytetään alle 69%, ja jos se jakautuu tasaisesti ylä- ja alapäähän, niin kun range näyttää nollaa ja polttomoottori käynnistyy, on akun varaus vielä yli 15%.
Tässä nyt puhutaan selvästi ristiin kahdesta asiasta, tyhjästä merkityksessä ilmoitettu jäljellä oleva käyttökapasiteetti 0% tai range 0 km ja tyhjästä merkityksessä rikkinäinen syväpurkautunut akku.
 
Viimeksi muokattu:

En ole tilaaja, joten en näe kuinka kattava ja perusteltu juttu on.
Määkään en pääse maksumuurin taakse mutta ainakin pisti silmään tuo ”päivittäin korjaaminen”, jonka voisi ymmärtää jonain vihjailuja vikojen yleisyydestä, vaikka on ihan itsestäänselvää, että autoja ammatikseen korjaava näkee päivittäin vikaantuneita autoja.

Äkkiseltään veikkaisin, että eri automerkkien ja -mallien välillä on enemmän eroa saman voimalinjatyypin sisällä, kuin voimalinjatyyppien välillä keskimäärin.
 
Aikamoista tylytystä plugareille. Hyvinkin perusteltu artikkeli missä kerrotaan mitä hajoaa ja miksi hintoineen.
Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…

Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…

Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
 
Äkkiseltään veikkaisin, että eri automerkkien ja -mallien välillä on enemmän eroa saman voimalinjatyypin sisällä, kuin voimalinjatyyppien välillä keskimäärin.
Jep, lopputulema tuossa oli aika tavanomainen. Älä osta vanhaa Saksalaista autoa, jos haluat huolettoman auton ilman ylimääräistä jännitystä.
 
Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…

Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…

Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
Mutta Toyotan perus hybridit vaan porskuttaa. Valintoja.
 
Tämähän se. Toyota on ihan kelpo auto kaupunkiajoon, mutta omalle ahterille ei sovi pidemmät matkat.

Kumma juttu, ettei Toyotaan saa edes rahalla kunnon sportti-/ergopenkkejä.
Jep muistan sun ahterin :) Olisikohan mahdollista pulttaa siihen jonkun toisen merkin istuin? Joku BMW comfort penkki vois olla hyvä sinulle.
 
Mitäköhän tuollainen maksaisi kennottaa, jos sitä joku tekisi? Läppäreihin noita kuitenkin tehdään.. Jotenkin kilowatin akku ei kuulosta enää kovin kummoiselta projektilta. Noitahan on priuksen hybridiin saanut about tonnilla ja itsekin jenkeissä tuollaisen vaihdon nähnyt niin kuulostaa uskomattomalta ettei tuohon olisi halvempaa ratkaisua olemassa (esim. tämä Q5).
 
Mutta Toyotan perus hybridit vaan porskuttaa. Valintoja.

Artikkelissa mainittiin lahoava Ravin johtosarja jonka korjaus marmorilla maksaa 4000€.

Valintoja.

Ja ei nyt toki unohdeta pakoputkiston tyyppivika lämmönvaihdinta, joka ei tojotan mielestä sattumalta ole osa pakoputkistoa..

Hybriditekniikan uranuurtajana tunnetulla Toyotalla on maine vähävikaisena autona. Toyotan malliston suosituin lataushybridimalli on RAV4, jolla silläkin oma ongelmansa Suomen ilmastossa.

”Takamoottorille menevän liittimen runko hapettuu. Se on osa keulasta perään kulkevaa noin 4 000 euron hintaista johtosarjaa.”

Haapala on ratkonut ongelmaa halvemmalla rakentamalla uusia liittimiä vikaantuneiden tilalle.
 
Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…

Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…

Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
Oletan että tuo Audin akku on ollut osanumero 8R0-915-591.

Näyttäisi nykyään saavan ainakin ulkomailla jollain 7000-8000€ uutena ja parilla tonnilla käytettyä. Ei se nyt halpa ole edelleenkään kun huomio kuinka pieni akku, mutta suhteessa tuohon hintaan laskenut aika paljon.

Monestihan se tuntuu olevan, että uusien mallien osista, joita käytännössä myydään vain marmorilla (takuun tai vakuutusyhtiön piikkiin), laskutetaan ihan urakalla, mutta heti kun kysyntää alkaa vähän enemmän olemaan niin hinnat laskee. Paskin tilanne on siis olla ensimmäistä joilla jonkin kalliimpi probleema tulee vastaan kun takuut on loppu.
 
Sitten joutuu yleensä ottamaan yli-isot renkaat/vanteet myös jotka lähinnä heikentää valmiiksi hieman huteraa ajettavuutta.

Ja hintaeroa taitaa olla aika monta tonnia GR versioilla muihin.
Siihen sisältyy myös sporttisempi alusta, ratti ja vanteet. Eikä ne vanteet koon puolesta ole sen isommat mitä noissa nykyään jo valmiina rupeaa olemaan. Corollassakin tulee jo 17 tuumaiset mukana ainakin touring sportissa. Eikä pidä sekoittaa gr sportia ja pelkkää gr mallia mitä saa suomessa ainoastaan yarikseen varusteluna ja se rupeaa olemaan jo lähellä Toyotan ralli yarista.
 
Artikkelissa mainittiin lahoava Ravin johtosarja jonka korjaus marmorilla maksaa 4000€.

Valintoja.

Ja ei nyt toki unohdeta pakoputkiston tyyppivika lämmönvaihdinta, joka ei tojotan mielestä sattumalta ole osa pakoputkistoa..
Se pakoputken lämmönvaihdin ongelma oli yhden corolla vuosimallin ongelma ja menee takuuseen, katso relax ketju. Sama juttu ravin johdon kanssa.

Camry :vihellys::love:
 
Viimeksi muokattu:
TM jutussa on Minin omistajalta juuri sellainen lainaus, josta on täällä varoiteltu epäillen, että ei oo pitemmän päälle hyväksi moottorille;

Kallista moottoriremonttia manaava Blomqvist arvioi, että syy moottoririkkoon saattaa piillä juuri hybriditekniikassa ja kylmän polttomoottorin puutteellisessa voitelussa.
”Asumme muutaman kilometrin päässä moottoritien liittymästä. Sinne
mennään sähköllä, moottoritien 120 kilometrin rajoitusalueelle tullessa kylmä polttomoottori käynnistyy ja tekee täyskaasukiihdytyksen”, hän pohtii.
Polttis on polttis, vaikka siinä olis plugarin osat perseessä. Mutta niiden keskieurooppalainen toimintalogiikka ja käyttäjien halu 'ajaa sähköautolla' yhdistettynä talveen ei vaan toimi.
Ainakaan kaikilla valmistajilla.
 
Se pakoputken lämmönvaihdin ongelma oli yhden corolla vuosimallin ongelma ja menee takuuseen, katso relax ketju. Sama juttu ravin johdon kanssa.

Olen kyllä seurannut sitä ketjua ja vieläkään ei taida Tojota suoraan relaxin ehdoissa kertoa, että se kuuluu takuun piiriin? Se, että se yhdellä foorumistilla on ennakkouhkailuista poiketen mennytkin takuuseen ei vielä tee siitä yleispätevää ohjetta.

Eli voi kuulua, tai voi olla kuulumatta. Riippuu varmaan siitä kuinka ison haloon asiakas asiasta tekee, jos ensin on kuitenkin foorumistille puhuttu että yli 2000e lasku olisi menossa omasta pussista mutta kysytään tehtaalta. Tuohan käytännössä tarkoittaa sitä, että huollon ohjeissa ei ole mitään yksiselitteistä toteamusta siitä se kuuluu takuuseen jolloin asiakkaalle voitaisiin jo autoa tuodessa kertoa, että takuuseen menee.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
 
Olen kyllä seurannut sitä ketjua ja vieläkään ei taida Tojota suoraan relaxin ehdoissa kertoa, että se kuuluu takuun piiriin? Se, että se yhdellä foorumistilla on ennakkouhkailuista poiketen mennytkin takuuseen ei vielä tee siitä yleispätevää ohjetta.

Eli voi kuulua, tai voi olla kuulumatta. Riippuu varmaan siitä kuinka ison haloon asiakas asiasta tekee, jos ensin on kuitenkin foorumistille puhuttu että yli 2000e lasku olisi menossa omasta pussista mutta kysytään tehtaalta. Tuohan käytännössä tarkoittaa sitä, että huollon ohjeissa ei ole mitään yksiselitteistä toteamusta siitä se kuuluu takuuseen jolloin asiakkaalle voitaisiin jo autoa tuodessa kertoa, että takuuseen menee.
Joo varmaan jotain kommunikaatio-ongelmia ollut tehtaan ja joidenkin huoltopisteiden välillä mutta kuten totesit, jos kehoittaa huoltoa asian tehtaalta varmistamaan niin menee takuuseen. Ja voihan tuo ollut muuttunutkin, kun ovat Toyotalla myöhemmin huomanneet, että valmistusvirhe.
 
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Mulle on tulossa Kuga HEV awd keväällä. Ilmeisesti moottori ja eCVT vaihteisto on ainakin hyväksi todettua tekniikkaa? PHEV:iä en "uskaltanut" omaan käyttöön ostaa eikä sitä olisi saanut muutenkaan nelivetona.
 
Mulle on tulossa Kuga HEV awd keväällä. Ilmeisesti moottori ja eCVT vaihteisto on ainakin hyväksi todettua tekniikkaa? PHEV:iä en "uskaltanut" omaan käyttöön ostaa eikä sitä olisi saanut muutenkaan nelivetona.
Se mitä nyt katsellut netistä tuosta kombosta, niin ei suuria murheita ole ollut. Tourneo oli tarjolla vain PHEVinä tai täyssähkönä. Täyssähkön range niin onneton etten sitä edes harkinnut. Siitä ekasta Kuga PHEVistä löytyi 12V akun porsimisia, mutta tuo nyt ei vakava vika vielä ole.
 
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Jonkin verran tullut ajettua Kuga PHEV:llä, akulla menee joku 60+km kesällä ja talvella tippuu johokin 30:iin. Tuo tosin ei kuluta kovinkaan paljon akku tyhjänä, suuruusluokkaa 5 L/100km. Aika smootthi tuossa on sähkömoottorin/polttiksen yhteistyö, sitä ei pahemmin huomaa. Esilämmityksessa se käynnistää aina polttista, mutta jos on edes pari plusastetta on järkevintä lähteä liikkeelle ilman mitään esilämmitystä kun penkit ja ratti lämpenee niin nopeasti ja silloin se menee pelkällä sähköllä.
Takajarrut tuppaa ruostumaan aika herkästi, eikä siihen auta kuin polkea jarrua kunnolla suurissa nopeuksissa, ja silloinkin on vaikea pitää niitä kunnossa. Latausluukku jäätyy myös aika herkästi talvella.
Parin vuoden aikana ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa autossa.
 
Jonkin verran tullut ajettua Kuga PHEV:llä, akulla menee joku 60+km kesällä ja talvella tippuu johokin 30:iin. Tuo tosin ei kuluta kovinkaan paljon akku tyhjänä, suuruusluokkaa 5 L/100km. Aika smootthi tuossa on sähkömoottorin/polttiksen yhteistyö, sitä ei pahemmin huomaa. Esilämmityksessa se käynnistää aina polttista, mutta jos on edes pari plusastetta on järkevintä lähteä liikkeelle ilman mitään esilämmitystä kun penkit ja ratti lämpenee niin nopeasti ja silloin se menee pelkällä sähköllä.
Takajarrut tuppaa ruostumaan aika herkästi, eikä siihen auta kuin polkea jarrua kunnolla suurissa nopeuksissa, ja silloinkin on vaikea pitää niitä kunnossa. Latausluukku jäätyy myös aika herkästi talvella.
Parin vuoden aikana ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa autossa.
Tuohan kuulostaa hyvältä tekniikan suhteen, Tourneot kasataan Turkin uudessa tehtaassa ja ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ainakin alkupään autoissa. Katsotaan mitä sieltä saapuu, takuu on 5 v. tai 150000 km. Otin 5 vuoden huoltosopparin, pidän autoa sen 5 vuotta ja tökkään vaihtoon.

Miten tuo esilämmitys toimii kovilla pakkasilla jos auto piuhassa? Esilämmittääkö moottoria vai hörähtääkö se suoraan käyntiin lämpötilasta huolimatta?
 
Tuntuu ruostuvan takajarrut vähän jokaisessa mallissa nykyään. Omatkin jarrut vähän pitivät jo ääntä liikkeelle lähtiessä, mutta tuo tuli muutama viikko sitten luonnollisella tavalla korjattua.
Tuli kokeiltua hätäjarrutustakin kun peura hyppäsi auton eteen ja kun peräkärrykin oli perässä niin kesti hidastuvuuskin jonkin verran. Olikin eka kerta kun huomasi että korealaisetkin ovat kytkeneet hätävilkut automaattitoimintaan kun oikeasti seistään siinä jarrulla. Muutamien kilsojen päästä kun pääsin perille niin vähän kieltämättä jarrut tuoksuivatkin. Tuon jälkeen ei olekaan sitten ollut mitään takkuamista jarrujen kanssa.
 
Tuohan kuulostaa hyvältä tekniikan suhteen, Tourneot kasataan Turkin uudessa tehtaassa ja ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ainakin alkupään autoissa. Katsotaan mitä sieltä saapuu, takuu on 5 v. tai 150000 km. Otin 5 vuoden huoltosopparin, pidän autoa sen 5 vuotta ja tökkään vaihtoon.

Miten tuo esilämmitys toimii kovilla pakkasilla jos auto piuhassa? Esilämmittääkö moottoria vai hörähtääkö se suoraan käyntiin lämpötilasta huolimatta?
Se lyö moottorin samantien käyntiin kun esilämmityksen aloittaa, myös kovilla pakkasilla. Tosin ei siinä silloin ole kovinkaan paljon kuormaa eikä kierroksia joten en näkisi tuota suurena ongelmana.
 
Se lyö moottorin samantien käyntiin kun esilämmityksen aloittaa, myös kovilla pakkasilla. Tosin ei siinä silloin ole kovinkaan paljon kuormaa eikä kierroksia joten en näkisi tuota suurena ongelmana.
Ok, bensakone toimii karvan verran paremmin kylmässä kuin diesel, olen tottunut tarjoamaan Webastolla dieselkoneelle hyvät alkulämmöt. Eiköhän tuon kanssa 5 vuotta pärjää.
 
Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Onko tuon polttiksen jakopää öljykylpy hihnalla?
 
Ok, bensakone toimii karvan verran paremmin kylmässä kuin diesel, olen tottunut tarjoamaan Webastolla dieselkoneelle hyvät alkulämmöt. Eiköhän tuon kanssa 5 vuotta pärjää.
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
 
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Miksei sitä saisi käännettyä lämmittämään molempia, ihan niinkuin ennenkin. Ei kai Euro6 ole mitenkään sidoksissa webastoon, sillä sehän on vapaavalintainen varuste. Eli sillä voi tehdä mitä haluaa. Vai olenko missannut jotain oleellista ?
 
Miksei sitä saisi käännettyä lämmittämään molempia, ihan niinkuin ennenkin. Ei kai Euro6 ole mitenkään sidoksissa webastoon, sillä sehän on vapaavalintainen varuste. Eli sillä voi tehdä mitä haluaa. Vai olenko missannut jotain oleellista ?
Päästöt eivät välttämättä vastaa standardeja esilämmitettynä, joten ei saa lämmittää:
 
Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.

Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.

Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
 
Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.

Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.

Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
Kyllähän se webasto edelleen sen kabiin lämmittää ihan yhtä mukavasti tai jopa paremmin kun lämpöä ei tarvi koneeseen käyttää.



Ja varmaan voi itse modata jos jaksaa, osaa ja haluaa, mutta kaupasta tulevat niin että ei moista ominaisuutta ole. Toki ei se yleensä ensimmäisen omistajan kannalta ole mikään ongelma, onko tulevien, en tiedä.
 
Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.

Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.

Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
Eri puolilta moottoria kun tulee ristiriitaista anturidataa niin moottori ei välttämättä käynnisty ja käynnistyessään seokset voi olla pielessä, jolloin moottoririkon mahdollisuus kasvaa, kuten myös päästöt.

Toki tämä näkyy kulutuksessa, oma Mini phev nieli viime talven pakkasilla 10-18l/100km bensaa kun liian kylmä akkuajoon ja ei mitään moottorilämmitintä.
 
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Ohi aiheen, mutta nykyinen VW T6 on Euro6 ja hyvin lämmittää koneen ja kabiinin. Tuon saa muutettua esim. VCDSllä, yhdellä venttiilillä ohjataan mitä lämmittää. Oma auto lämmitti jo uutena koneen ja hytin.

Edit: Jutussa olikin maininta:
Pitkittäismoottorisissa Audeissa, Volkswagen Crafterissa, T6 Transporterissa ja Amarok malleissa moottoria ei lämmitetä polttoainetoimisella lisälämmittimellä.
Hyvin lämpiää ainakin täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Tuo on ihan valmistajasta kiinni miten ovat halunneet toteuttaa.

Ainakin stellantiksen isot tila-autot ja pakut lämmittävät moottorinkin webastolla.
 
Omassa Kia Optima phev v. 2020 on jälkiasennettu eber, se lämmittää koneen että cabiinin... Oiskin venttiili/termostaatti, joka estäis ettei lämpeävä vesi kierrä koneessa... kuumana vois sitten aueta ja kiertää koneessakin... Turhaa näissä kotikaupungin pyörityksessä konetta lämmittää, kun sitä ei käytetä.
Tuossa toteutuksssa ei ole edes ipcu relettä.
 
Jos asentaa plugariin nestekiertoisen lämmittimen (webasto thermotop tms.) niin onko näitä mahdollista ohjata minkään autovalmistajan puhelinsovelluksella? Onko kokemuksia?
 
Jos asentaa plugariin nestekiertoisen lämmittimen (webasto thermotop tms.) niin onko näitä mahdollista ohjata minkään autovalmistajan puhelinsovelluksella? Onko kokemuksia?
Tuskin auton omalla äpillä saa jälkiasenteista käskytettyä, mutta ainakin Eberillä (EasyStart Web) on oma puhelinäppskinsä ja kuvittelisin Webastolla olevan myös. Vaatii toki jonkun SIM-pömpelin asentamista myös.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
 
G30 korimallin 530xd BMW olis ehkä siinä, eli 2017-2022 jotain tarkastamatta wikistä.
 
Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla.

Miten vanha se nykyinen kaasupassatti on?

Ja tuota vagin kaasutekniikkaahan on myös Skodan kuorissa jos ei ole pakko olla nokalla tietty merkki.

Vagin plugareista pysyisin kyllä loitolla vaikka olisikin harrastuneisuutta. Esitettyjen tietojen valossa ne on matopurkkeja jotka voi räjähtää silmille koska tahansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 254
Viestejä
4 527 022
Jäsenet
74 547
Uusin jäsen
ville.lahtivirta@hotmail.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom