Keskustelua hybridiautoista

Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.
 
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.

Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
 
Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
Joo näinhän se on ja itse pitää kokea ja muodostaa se oma mielipide. Itse olin vain ohimennen katsomassa miltä se farmari näyttää, ja myyjä melkein pakotti ottamaan sen illaksi koeajoon. Suostuin sitten ja näkemys muuttui paljonkin siitä mitä se pelkällä päältä päin katsomiselta oli. Varsinkin ne pekit ja hieronta+tuuletus oli tosi hyvä vaikka viileä keli olikin. En viitsi tämän enempää plugariketjuun spämmätä sähköautosta.

Tällä hetkellä Mersun plugari alla ja pikku hiljaa alkaa näyttää että seuraava olisi täyssähkö. Tällainen transitiovaihe menossa omassa päässä.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Tuo on niin riippuvaista omasta ajoprofiilista, että miten esim sähköavusteinen hybridi sattuu sopimaan kullekkin. Mulla on kustannukset 4,5 €/100 km RAV4 plugarilla, eli (18 kWh + 1 L)/100 km nyt kun on 4 vuotta ajeltu ja 100 tkm. Tuo on siis ympärivuotisen ajamisen kulutus. En osaa plugaria silti erikseen kenellekään suositella, jos ei ole omasta ajoprofiilista kunnollista käsitystä ja päätyy ajamaan esim pelkästään bensalla ja 6 L/100 km kulutukseen. Oma ajoprofiili on siis sellainen, että tavallisella hybridillä sen sai suoritettua 5,3 L/100 km ja myös ympärivuotisesti laskettuna. Sinänsä tuossa on hyvä verrokki ittelle, kun RAV4 plugarissa on täsmälleen sama moottori molemmissa versioissa, eli 2,5 L bensakone vaparina.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).

Itse oltiin samassa tilanteessa vuosi sitten, kaasupassatin mittariin oli jo kertynyt 285 tkm, joista ite ajettiin noin satanen. Rupes vaan kyrsii ne jatkuvat ongelmat, joita ei hyvällä huollollakaan saa autettu, kuin ehkä tulemaan vähän myöhemmin vastaan. Siihen jakopää uusittiin, kansiremppa, dsg:n mekatroniikka ja turbo. Myydessä oli alustavaa kaksoimassan kilahtelua kuultavissa. Toson se ostettaessa tiedostin 1.4 tsi ja dsg ongelmat ja itellä vcds vieläkin, jne...

Vuosi sitten ite ajettiin/kokeiltiin muutamia malleja, mut itellä mittaa reilu 190 senttiä ja taakseni pitää mahtua teini istumaan pidemmänkin matkan mielekkäästi ja kamat mukaan, joo osa kulkee tarvittaessa kattoboksissa, kuten meni passatissakin. Sähköautoa ei oikeastaan ajateltu, koska rivarissamme ei saa ladata sähköautoa, mutta hybridille saatiin sähkötolpasta päivitetty latauspiste. Eiköhän siit sukosta sais samalla 8 A sähkistäkin ladattu, mut kielto, ni olkoon.
Itse päädyttiin Kia Optima plugariin, muutamista syistä:
silloin ei ollut tarjolla montaakaan farkkua, joissa ois tilaa meille ja hinta/takuu/ajetut kilsat sopivat.

Sitten piti enää löytää oikea yksilö, jossa eber/webasto, tehdastakuu voimassa, eli huollot tehty ajallaan ja arviolta meidän ajolla 150tkm tulee täyteen syksyyn 2027 (tai alkavaan talveen), ajallisesti takuuta samaan syksyyn.

Minkä nyt ostais? Vaikea sanoa, voi olla että päätyis vieläkin Optimaan, yksi ehto on se että kotilautauksella pitää päästä töihin ja takas (= 38 km), ettei siihen tarvita bensakonetta (eber kuluttaa sen 6dl tunnissa), siitä syntyy kuitenkin suurin osa kilsoista. Harkintaan varmaan tulis mukaan muutamia sähköautoja, töissä olisi vielä mahdollista ladata suht edullisesti, mutta ne on kysyttyjä paikkoja ja lataajat yleistyy.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 811
Viestejä
4 484 359
Jäsenet
74 002
Uusin jäsen
KravunKulho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom