Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.Ongelma olisi seuraavanlainen:
Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.
Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.
Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.