Keskustelua hybridiautoista

Kyllä tavalliseen polttisautoonkin täytyy vaihdetut osat ohjelmoida sisään. Äkkiseltään en keksi Teslan ja nykyauton väliltä mitään osaa jonka vaihdossa polttiksessa ei tarvitsisi tietokonetta, mutta Teslassa tarvii.

Tietenkään jonkun tukivarren tms täysin mekaanisen osan vaihto ei edellytä ohjelmointia, mutta ei se edellytä sitä teslassakaan, mutta esimerkiksi jarrupalojen vaihto autoon jossa on sähköinen käsijarru vaatii käytännössä sen tietokoneen. Mitään väylässä olevaa palikkaa ei kyllä saa toimimaan ilman ohjelmointia, ja mikä osa ei ole väylässä?
Sanotaanko sitten näin että työkalut noihin ohjelmointeihin on hyvin saatavilla polttiksiin. Teslaan et saa vaikka eräissä paikoissa lakikin velvoittanut ne antamaan.. Ehkä sittem joskus jos kolmas osapuoli saa hakkeroitua työkalut.
 
Sanotaanko sitten näin että työkalut noihin ohjelmointeihin on hyvin saatavilla polttiksiin. Teslaan et saa vaikka eräissä paikoissa lakikin velvoittanut ne antamaan.. Ehkä sitten joskus jos kolmas osapuoli saa hakkeroitua työkalut.
Jep. Tämä sama ajatus oli mielessä. Ainakin Teslalla on niin lukittu järjestelmä, että itse koodaaminen ei onnistu. Polttiksissa siis yleensä halvempaa, kun ei tarvitse sinne Vetokujalle viedä autoa.
 
Sähköauton kokonais sähkön kulutus keskimääräisillä kilometreillä on noin 400€ vuodessa. Nyt verottaja katsoo että työpaikalla tästä saadaan ladattua tästä 90% (12x30€/400€). Ei ole ainakaan alakanttiin verottaja laskenut...
Tuossa ylempänä oli että maksaa oikeasti noin 10€/kk. Ja jos ei kesälomaa lasketa, niin kuukausia on 11x10 =80€. Tuo on jo paljon maltillisempi summa.
 
Verot maksetaan summasta 360€/vuosi. Tämä on verottajan arvio hyödyn suuruudesta ja se lisätään tuloihin. Tämä arvoi on tökerösti yläkanttiin ja ei sovi satuihin sähköautojen määrän kasvun tarpeesta. Se paljon veroja maksetaan tuloista ei liity sähköautoihin mitenkään.
 
Miksi ihmeessä tällaisia verotuskeikauksia pitää tehdä? Ei tuollaisen pienehkön summan tietenkään pitäisi kenenkään uudehkon auton harkitsijan taloutta kaataa, mutta antaa se taas viestin että joko pysyy perusautoilijana tai sitten pitäisi hankkia se kallis sähköauto... ei se täyssähköön ajaminen mikään itseisarvo saa olla, plugareilla saataisiin kuitenkin huomattavan suuri prosentti päästöjä pois jos kotona ja töissä lataus olisi itsestään selvyys.

Muutenkin, jos ja kun vuosittainen akunvalmistuskapasiteetti on kuitenkin ainakin lähivuosina rajallinen, mielestäni maailmanlaajuisesta autoilun akkukapasiteetista mahdollisimman suuri osa pitäisi olla jatkuvassa hyötykäytössä plugin-hybridien pikkuakuissa eikä "varastossa" jossain Teslan akuissa joita ladataan keskimäärin vain pieni prosentti kokonaiskapasiteetista per vuorokausi. Ehkä logiikassani on jotain pielessä, mutta en ihan heti usko että nykyisten sähköautojen akkuja ladattaisiin keskimäärin yli 100% per vuorokausi (?)
 
Jostainhan ne verotulot täytyy kai sähköautoillakin saada, vaikka tuo summa onkin pieni. Vielä saa autojen hinnat laskea ja aika reilustikin, niin sitten voisi varmaan harkita. Verottajakin ehtii tehdä vielä monta muutosta. :) Luultavasti myös polttikselle jotain uusia kiristyksiä.
 
Verot maksetaan summasta 360€/vuosi. Tämä on verottajan arvio hyödyn suuruudesta ja se lisätään tuloihin. Tämä arvoi on tökerösti yläkanttiin ja ei sovi satuihin sähköautojen määrän kasvun tarpeesta. Se paljon veroja maksetaan tuloista ei liity sähköautoihin mitenkään.
Ei se liitykään autoihin, vaan työntekijälle tarjottavaan luontaisetuun, tässä tapauksessa sähköön ja järjestettyyn infraan. Maksetut verot tuosta ovat luokkaa alle 200/vuosi. Ottaen huomioon että työpaikka investoi sinulle latauspaikan, sen huollot ja sähkön, niin ei tuo mitenkään ihmeellinen summa ole. Eri asia toki jos päätyy tuota maksamaan lämpötolpasta 2h kellolla. :D

Mutta ihan tosi, hyöty on muutakin kuin kotisähkön hinta. Voin kokemuksesta sanoa, että latausinfran rakentaminen kiinteistöihin on aika kallista hommaa, varsinkin jos ajatellaan muutama vuosi eteenpäin mikä se tarve tulee olemaan.
 
On tietenkin aivan selvää, että polttoaineiden kulutuksen vähentyessä verotuloja pitää kerää autoilusta sen käyttövoimasta edelleen. Puolueet ovat yhteisymmärryksessä saastehomman suhteen - vähennettävä on - paitsi persut pitäisivät saastutuksen ennallaan. Tämä ydinvoima lobbari Putkonen persuissa vastustaa muiden joukossa tuuli- ja aurinkoenergian hyödyntämistä. Tuo verottajan 30 e/kk työsuhde-etuus palkkasummaan - netto 10-15 e verotusta - ei täyssähköautoilla vaikuta ollenkaan kohtuuttomalta. Ei siinä muuta kuin latausasemia myös työpaikoille lisää.
Ps. Ja aurinkopaneleita katoille!
 
Viimeksi muokattu:
Ei se liitykään autoihin, vaan työntekijälle tarjottavaan luontaisetuun, tässä tapauksessa sähköön ja järjestettyyn infraan. Maksetut verot tuosta ovat luokkaa alle 200/vuosi. Ottaen huomioon että työpaikka investoi sinulle latauspaikan, sen huollot ja sähkön, niin ei tuo mitenkään ihmeellinen summa ole. Eri asia toki jos päätyy tuota maksamaan lämpötolpasta 2h kellolla. :D

Mutta ihan tosi, hyöty on muutakin kuin kotisähkön hinta. Voin kokemuksesta sanoa, että latausinfran rakentaminen kiinteistöihin on aika kallista hommaa, varsinkin jos ajatellaan muutama vuosi eteenpäin mikä se tarve tulee olemaan.
Luontaiedussa verotetaan työntekijän saamaa hyötyä, ei firmalle tästä mahdollisesti aihutuneita kuluja.
 
Chinese Company Says It Will Soon Cross $100 Battery Threshold, Slaying The Gasoline Car

"I have something to add on to Arun's comment," Lei said. "He mentioned by 2022 we are able to reach $100 per kilowatt hour, but I say we are able to arrive much earlier. By 2020 we are able to deliver the cost of $100 U.S. Just recently we bought a Japanese battery company, so we have very detailed analyzed this trend of cost, so we are able, probably by 2025, to achieve $50 U.S. dollar per kilowatt hour."

Jos näin käy niin kyllä pitäisi hintojen laskea aika nopeastikkin, tuo ostettu akku yritys on nissanin akku osasto eli ei mikään höpöhöpö stratup.
 
Itse olen sen verran realisti, että omaan käyttöön harkitsen sähköautoa aikaisintaan 2025. Nyt kaikki ne lastentaudit, jakeluverkot ja ties mitä on mitä on ja itse autotkin Teslaa tai Audia lukuunottamatta ovat helvetin rumia (en ymmärrä, miksei sähköautoista voi tehdä auton näköisiä, luulisi sellaisen myyvän) ja se latausnopeuskin on tyyliin kännykkä. Itselle riittäisi hyvin 600-900 km rangella oleva auto, jossa on sama range myös talvellakin. Itse en vaan voi hyväksyä sitä, että pakkasten tullessa mun täytyy kyhjöttää jossain latauspisteen vieressä pari tuntia, jotta matka jatkuisi jouhevasti. Näitä hetkiä odotellessa, että nämä ongelmat ratkaistaan.
 
Käyhän toi sähköauto aina välillä mielessä kuten nyt oli eukon autoksi ajatuksissa käyden. Mutta kuten tuossa joitain viestejä aikaisemmin käytiin läpi se ei ole puhtaampi eikä sillä ole edullisempi ajaakaan. Kaasu ja etanoli vehkeen saa halvemmalla ja on halvemmat kilometrit kyseiselle ajolle. Sekä on ekologisempi niin ei ole mitään mieltä leikkiä sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen sen verran realisti, että omaan käyttöön harkitsen sähköautoa aikaisintaan 2025. Nyt kaikki ne lastentaudit, jakeluverkot ja ties mitä on mitä on ja itse autotkin Teslaa tai Audia lukuunottamatta ovat helvetin rumia (en ymmärrä, miksei sähköautoista voi tehdä auton näköisiä, luulisi sellaisen myyvän) ja se latausnopeuskin on tyyliin kännykkä. Itselle riittäisi hyvin 600-900 km rangella oleva auto, jossa on sama range myös talvellakin. Itse en vaan voi hyväksyä sitä, että pakkasten tullessa mun täytyy kyhjöttää jossain latauspisteen vieressä pari tuntia, jotta matka jatkuisi jouhevasti. Näitä hetkiä odotellessa, että nämä ongelmat ratkaistaan.

Onneksi vähitellen aletaan päästä pois siitä tilanteesta, että sähköautossa pitäisi väkisillä olla samat varustukset käyttötarkoituksesta riippumatta kuin polttomoottoriautoissa. Etusäleikkö nyt esimerkiksi: koska jäähdytystä ei tarvita samassa mittakaavassa, niin uusissa autoissa keulaa on muotoiltu enemmän aerodynamiikan tarpeilla. Toisaalta sitten on ylimääräistä uloketta ja härpäkettä ihan vain visuaalisina elementteinä, valitettavasti ne eivät välttämättä niin WOW! yleensä ole muutaman vuoden päästä. Tai jonkun futuristisen muotoisen valon rikkoutuessa voi tili tykätä kyttyrää.

Yksi mikä itseäni ihmetyttää on nimenomaan ajovalot. Nykyaikaisilla ledeillä voitaisiin keulaan muodostaa vaikka mitä patteristoja fyysisen muotoilun kärsimättä, mutta ilmeisesti valosäännöstöt ovat niin jäykkiä, että autoissa on edelleen vain kaksi päävalaisinta tehtaalta lähtiessä. Myös pesurisäännöstö on huono, koska valotehon raja pesureille aiheuttaa varsinkin halvemmissa autoissa sen, että pesurit jätetään kustannussäästöksi pois. Sitten ajetaan tehottomilla tuikuilla. Ihan hyvin voisi olla, että valoilla on oltava puhdistusjärjestelmä riippumatta tehosta.
 
Onneksi vähitellen aletaan päästä pois siitä tilanteesta, että sähköautossa pitäisi väkisillä olla samat varustukset käyttötarkoituksesta riippumatta kuin polttomoottoriautoissa. Etusäleikkö nyt esimerkiksi: koska jäähdytystä ei tarvita samassa mittakaavassa, niin uusissa autoissa keulaa on muotoiltu enemmän aerodynamiikan tarpeilla. Toisaalta sitten on ylimääräistä uloketta ja härpäkettä ihan vain visuaalisina elementteinä, valitettavasti ne eivät välttämättä niin WOW! yleensä ole muutaman vuoden päästä. Tai jonkun futuristisen muotoisen valon rikkoutuessa voi tili tykätä kyttyrää.

Yksi mikä itseäni ihmetyttää on nimenomaan ajovalot. Nykyaikaisilla ledeillä voitaisiin keulaan muodostaa vaikka mitä patteristoja fyysisen muotoilun kärsimättä, mutta ilmeisesti valosäännöstöt ovat niin jäykkiä, että autoissa on edelleen vain kaksi päävalaisinta tehtaalta lähtiessä. Myös pesurisäännöstö on huono, koska valotehon raja pesureille aiheuttaa varsinkin halvemmissa autoissa sen, että pesurit jätetään kustannussäästöksi pois. Sitten ajetaan tehottomilla tuikuilla. Ihan hyvin voisi olla, että valoilla on oltava puhdistusjärjestelmä riippumatta tehosta.

Niillä futuristisilla muodoilla on tarkoitus pienetää ilmanvastusta.
En kyllä yleensä niistä tykkää.
 
Käyhän toi sähköauto aina välillä mielessä kuten nyt oli eukon autoksi ajatuksissa käyden. Mutta kuten tuossa joitain viestejä aikaisemmin käytiin läpi se ei ole puhtaampi eikä sillä ole edullisempi ajaakaan. Kaasu ja etanoli vehkeen saa halvemmalla ja on halvemmat kilometrit kyseiselle ajolle. Sekä on ekologisempi niin ei ole mitään mieltä leikkiä sähköllä.

Ei ole puhtaampi mihin verrattuna? Jos ei biopolttoaineilla tai kaasulla aja niin on puhtaampi kyllä.

Ja jos oletetaan, että kaikki käy jatkossa biopolttoaineilla niin samalla sen sähköauton akunkin valmistus tulee puhtaammaksi.
 
Olen ihmetellyt aina tuota väitettä biopolttoaineiden ekologisuudesta. Sitä jätettä kuljetetaan dieselrekoilla käsittelylaitoksiin jossa prosessin aikana tuotetaan päästöjä. Ei se pyhällä hengellä synny se biopolttoainekaan. Puhumattakaan siitä että se raaka-aine viljellään ökytraktoreilla yms.

Lisäksi tärkeimpänä monesti unohtuva pointti on se, että se biopolttoaine roudataan sieltä käsittelylaitoksesta välivarastoon dieselrekoilla. Ja varastosta vaikka Vantaalta Inarin Teboilin pumpusäiliöön. Laskekaapa joku päästöt yhden täyspitkän rekan kuljettaessa 1000 km täydellä kuormalla sitä "ekologista" löpöä. Lisäksi paluumatka tyhjänä takaisin. Rekan kulutus on jotain +40L/100km jos oikein muistan.
 
Olen ihmetellyt aina tuota väitettä biopolttoaineiden ekologisuudesta. Sitä jätettä kuljetetaan dieselrekoilla käsittelylaitoksiin jossa prosessin aikana tuotetaan päästöjä. Ei se pyhällä hengellä synny se biopolttoainekaan. Puhumattakaan siitä että se raaka-aine viljellään ökytraktoreilla yms.

Lisäksi tärkeimpänä monesti unohtuva pointti on se, että se biopolttoaine roudataan sieltä käsittelylaitoksesta välivarastoon dieselrekoilla. Ja varastosta vaikka Vantaalta Inarin Teboilin pumpusäiliöön. Laskekaapa joku päästöt yhden täyspitkän rekan kuljettaessa 1000 km täydellä kuormalla sitä "ekologista" löpöä. Lisäksi paluumatka tyhjänä takaisin. Rekan kulutus on jotain +40L/100km jos oikein muistan.

Raakaöljy roudataan tankkereilla maahan X jossa se kuljetetaan keinolla Y jalostamoon Z, jossa se jalostetaan tuotteeksi Å joka varastoidaan paikassa Ä ja roudataan rekalla huoltoasemalle Ö.

Miten tämä ketju poikkeaa biopolttoaineen tuotannosta, etenkään valmiin litkun siirtämisen kannalta? Ei kai se tavallinen diisseli ja bensakaan sinne Inarin Teboilille ilmasta kondensoidu?

Edit: poikkeaa toki ainakin siinä mielessä, että biopolttoainetta voidaan tuottaa (osittain) paikallisesta raaka-aineesta, toisin kuin täysfossiilista.
 
Raakaöljy roudataan tankkereilla maahan X jossa se kuljetetaan keinolla Y jalostamoon Z, jossa se jalostetaan tuotteeksi Å joka varastoidaan paikassa Ä ja roudataan rekalla huoltoasemalle Ö.

Miten tämä ketju poikkeaa biopolttoaineen tuotannosta, etenkään valmiin litkun siirtämisen kannalta? Ei kai se tavallinen diisseli ja bensakaan sinne Inarin Teboilille ilmasta kondensoidu?

Edit: poikkeaa toki ainakin siinä mielessä, että biopolttoainetta voidaan tuottaa (osittain) paikallisesta raaka-aineesta, toisin kuin täysfossiilista.

Vastakkainasettelu sähköauton kanssa on se mitä tässä haettiin. Sähköä voi tuottaa ja tuotetaankin paikallisesti. Lisäksi biopolttoaineen jalostuslaitoksia tuskin on kovinkaan paikallisesti jolloin pahimmillaan käy kuin kaljarallissa. Suomalainen panimo roudaa Viroon kaljat josta ne roudataan suomeen takaisin.
 
Tesla Model 3:sta saa nyt tilattua. Hinnat alkaen 60 500€.

FB_IMG_1545396735176.jpg


Nelivetoisen Long Range -vaihtoehdon lähtöhinta on 60 500 euroa, ja Performance -version 70 700 euroa. Auton halvemmat versiot saapuvat myyntiin myöhemmin, mutta niiden hintoja ei ole vielä vahvistettu.
Tesla Model 3 nyt tilattavissa myös Suomessa! Näin paljon maksaa "koko kansan" sähköauto
 
Vastakkainasettelu sähköauton kanssa on se mitä tässä haettiin.

Siinä tapauksessa :tup:

Biopolttoaineita varmaan yleisemmin verrataan ekologisuudessa fossiilisiin, ei sähköautoihin. Sähkäreitä vastaan niillä toki ei ole mitään jakoa, mutta fossiilisia vastaan ehkä jotain.
 
Tähän sopii vain yksi teinien käyttämä sana: LOL
Jep. :) Hyundai Kona 64kWh olisi ainakin halvempi. 43 000€.


Tuossa ilmeisesti oikeat Model 3 hinnat.

Dual motor Long Range - 63.070€
Performance 74.563€

Varusteiden autoverottomat hinnat:
Valkoinen sisustus +1100€
Parannettu autopilot +5400€
Ulkovärit (muut kuin musta) +1600€ / +2700€
18-19" vannepäivitys (vain LR:ssä) +1600€

Kaikissa autoissa on Premium-sisustus ja -äänentoisto.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole puhtaampi mihin verrattuna? Jos ei biopolttoaineilla tai kaasulla aja niin on puhtaampi kyllä.

Ja jos oletetaan, että kaikki käy jatkossa biopolttoaineilla niin samalla sen sähköauton akunkin valmistus tulee puhtaammaksi.

Miksi kaikkien pitäisi liikkua samalla aineella?
Ja mistä saat etanolia muuna kuin jätteestä tehtynä bioetanolina Suomessa. Kaasua toki saat maakaasuna ja biokaasuna.

Siinä tapauksessa :tup:

Biopolttoaineita varmaan yleisemmin verrataan ekologisuudessa fossiilisiin, ei sähköautoihin. Sähkäreitä vastaan niillä toki ei ole mitään jakoa, mutta fossiilisia vastaan ehkä jotain.
Perustelette varmaan väitteitänne osoittaen aikaisemmin ketjussa käsiteltyjä vääräksi joissa biopolttoaineella oli puhtaampi kuin sähköautot. Sähköautossa on se kannattamattomuuden takia kierrätyskelvoton litium-akku vielä rasitteena. Ehkä joskus sekin pystytään kierrättämään paremmin. Viimeistään silloin kun litiumin hinta kasvaa yli 5x kuten myös koboltin ja nikkelin hinta että on saman hintaista kierrättää kuin louhia uutta ihmisoikeuksia rikkoen.
Keinoja sähköakkujen kierrätykseen on, volyymien kasvu odotuttaa - Kuusakoski
Markkinoille on kuitenkin lähivuosina tulossa valtavat määrät sähkökäyttöisten laitteiden ja kulkuneuvojen akkuja, joille ei vielä ole toimivaa keräys- ja kierrätysjärjestelmää.
EU:n akku- ja paristodirektiivi on asettanut 50 painoprosentin kierrätystavoitteen akuille. Maahantuojalla on tuottajavastuun mukaisesti vastuulla järjestää myymiensä tuotteiden kierrätys. Toimivaa kierrätysjärjestelmää ei kuitenkaan vielä ole olemassa isommille, noin 3 – 5 kg li-ion -teollisuusakuille.




Voi aloittaa vaikka näistä..
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kaikkien pitäisi liikkua samalla aineella?
Ja mistä saat etanolia muuna kuin jätteestä tehtynä bioetanolina Suomessa. Kaasua toki saat maakaasuna ja biokaasuna.


Perustelette varmaan väitteitänne osoittaen aikaisemmin ketjussa käsiteltyjä vääräksi joissa biopolttoaineella oli puhtaampi kuin sähköautot. Sähköautossa on se kierrätyskelvoton litium-akku vielä rasitteena. Ehkä joskus sekin pystytään kierrättämään paremmin.
Keinoja sähköakkujen kierrätykseen on, volyymien kasvu odotuttaa - Kuusakoski




Voi aloittaa vaikka näistä..
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Biopolttoaineella varustettua polttomoottoriautoa vastaan tosiaan joutuu sähköautolla ajamaan melkoisen paljon melkoisen puhtaalla sähköllä että saa päästöissä kiinni, eikä kaikilla verrokeilla onnistu koskaan.

Olikos tuossa vertailussa muuten millaisilla tehoilla varustettu polttis verrokkina? Veikkaan, että ihan tuolle 100kWh Teslalle ei pärjää? :)

Anyway, kyllä mielestäni on ihan reilua olettaa, että jos polttoaineiden tuotanto puhdistuu (muuttuen enenevässä määrin biopolttoaineiksi), puhdistuu myös akkujen ja sähkön tuotanto. Tällä hetkellä toki ei voi tilata vielä Teslaansa aurinkoenergialla tuotettua akkua, mutta joku päivä varmasti voi. Sähkön voi jo ostaa "puhtaasti tuotettuna" jos niin haluaa.
 
Biopolttoaineella varustettua polttomoottoriautoa vastaan tosiaan joutuu sähköautolla ajamaan melkoisen paljon melkoisen puhtaalla sähköllä että saa päästöissä kiinni, eikä kaikilla verrokeilla onnistu koskaan.

Olikos tuossa vertailussa muuten millaisilla tehoilla varustettu polttis verrokkina? Veikkaan, että ihan tuolle 100kWh Teslalle ei pärjää? :)

Anyway, kyllä mielestäni on ihan reilua olettaa, että jos polttoaineiden tuotanto puhdistuu (muuttuen enenevässä määrin biopolttoaineiksi), puhdistuu myös akkujen ja sähkön tuotanto. Tällä hetkellä toki ei voi tilata vielä Teslaansa aurinkoenergialla tuotettua akkua, mutta joku päivä varmasti voi. Sähkön voi jo ostaa "puhtaasti tuotettuna" jos niin haluaa.
Kunnei ne aurinkokennotkaan ole ympäristöystävällisemmästä päästä. Vaatii nekin pitkät käytöt ennen kuin ovat tuotantonsa päästöt sitoneet. Ja eikä se kasaamisessa akunkaan päästöt niitä isoimpia ole. Vaatii rajua mekaanista ja kemiallista käsittelyä ennenkuin raakamateriaalista on se nikkeli, koboltti ja litium saatu muotoon josta voidaan alkaa akkua tekemään.
http://tupa.gtk.fi/julkaisu/tutkimusraportti/tr_222.pdf
 
Kunnei ne aurinkokennotkaan ole ympäristöystävällisemmästä päästä. Vaatii nekin pitkät käytöt ennen kuin ovat tuotantonsa päästöt sitoneet. Ja eikä se kasaamisessa akunkaan päästöt niitä isoimpia ole. Vaatii rajua mekaanista ja kemiallista käsittelyä ennenkuin raakamateriaalista on se nikkeli, koboltti ja litium saatu muotoon josta voidaan alkaa akkua tekemään.
http://tupa.gtk.fi/julkaisu/tutkimusraportti/tr_222.pdf

Mekaaninen käsittely nyt ainakin voidaan tehdä ympäristöystävällisellä energialla jos niin halutaan. Uskoisin, että myös kemiallinen käsittely.

Anyway, mielestäni biopolttoaineet ovat erinomainen vaihtoehto sähköautoille silloin kun sähköauton käyttäminen on lataamisajoista johtuen hankalaa (esim. taksikäytössä).
 
Tähän sopii vain yksi teinien käyttämä sana: LOL
Eilen oli klo 23.13 aikaan tilattu 54 kpl Tesla Model 3 autoa. Minusta ihan hyvin kumminkin. :)

Onhan tuo 3 kooltaan pienempi ja näppärämpi kuin S tai X. Lisäksi sisusta on 3 mallissa jo sitä uudempaa mallia.
 
Tesla Model 3:
Dual motor Long Range - 63.070€
Performance 74.563€
Tuo Performance vaikuttaa oikeastaan aika edulliselta tehoihin nähden. Vain 11 000€ kalliimpi.

Model 3P, 3.5s 0-100km/h, 530km.

Model S P100D, 2.7s 0-100km/h, 613km.
Hinta 159 600€.
Saa siis kaksi Model 3 P mallia yhden Model S P100D hinnalla. Kiihtyvyydessä jää 0.8s. Sitten kun tulee pienemmällä akulla ja takavedolla oleviakin myyntiin, niin hintaero tietysti kasvaa Model 3 malleissa.
 
Niin, mutta toisaalta Performance on teknisesti aivan sama auto, pelkästään ohjelmistot vaihdettu. Jarrukaliiberit on maalattu ja eri vanteet laitettu alle.
Halvemman mallin 18" vanteet on varmaan mukavammat ja ainakin hiljaisemmat kuin P mallin 20" vanteet. Useimmat taitaa silti ostaa tuon halvemman mallin ja vain muutamat P mallin, kun siinä on isommat vanteet jotka on tyylikkäämmät, enemmän tehoa ja parempi kiihtyvyys. Ainakin polttiksiin verrattuna tuon suuremman tehon saisi edullisesti, mutta harva varmaan tarvitsee noin hyvää kiihtyvyyttä.

Jotain huhuja oli että Performance malliin voisi tulla jotain päivityksiä myöhemmin, joita ei muihin malleihin tule.

Model S mallissa on silti selkeästi isompi hintaero.
100D, 4.3s 0-100km/h.
P100D 2.7s 0-100km/h. +38 600€
 
Halvemman mallin 18" vanteet on varmaan mukavammat ja ainakin hiljaisemmat kuin P mallin 20" vanteet. Useimmat taitaa silti ostaa tuon halvemman mallin ja vain muutamat P mallin, kun siinä on isommat vanteet jotka on tyylikkäämmät, enemmän tehoa ja parempi kiihtyvyys. Ainakin polttiksiin verrattuna tuon suuremman tehon saisi edullisesti, mutta harva varmaan tarvitsee noin hyvää kiihtyvyyttä.


Edullisesti suomen autoveron huomioiden, siis kun sitä ei ole. Ei nuo isommat koneet saksassa montaa tuhatta maksa per pykälä.

Tesla Model 3 äänekkyys Suomessa on hyvä kysymysmerkki. Aivan varmasti meno on suhteellisen tuskallista noilla 20" vanteilla, ainakin omaan makuun.
 
Minun pointti oli lähinnä se, että alunperin Model3 mainostettiin kansanautona. Jenkeissä USD 30.000 hinta-arviolla. Ollaan hyvin hyvin kaukana tuosta. 60-70k auto on millä tahansa mittarilla sikakallis auto johon on varaa ylemmällä keskiluokalla ja rikkailla.

Kiihtyvyydellä tai vetotavalla yms. ei ole mitään merkitystä normiperheen käytössä. Ei pitäisi olla kenelläkään muullakaan ellei kyseessä ole maanteiden ritari joka kaahaa kuin viimeistä päivää.

Muihin tesloihin vertailu on epärelevanttia koska edelliset Teslat ovat luksusautoja. Näitä uusia tietoja pitää verrata lupauksiin, jotka eivät toteutuneet millään mittarilla. Halvin Model3 kun tulee joskus, niin tuskin se tulee olemaan kovinpaljon halvempi. 55k? Sekin olisi älytön hinta suomivarusteilla (hinnat alkaen penkit yms) tuollaiselle autolle.
 
Toivottavasti keskimatkan akulla ja takavedolla hinta jäisi 49.990€, niin silloin autosta saisi sen 2000€ alennusta.
 
Toistaiseksi ainakin 3:nen vaikuttaisi olevan liian halpa, kun kaikki käy kaupaksi ja tilausjonoa piisaa.
 
Nythän noita myynnissä olevia Model 3 DL ja P malleja saa kumminkin nopeasti. Jos tilaa joulukuussa, niin toimitus pitäisi olla helmikuussa.
 
Nythän noita myynnissä olevia Model 3 DL ja P malleja saa kumminkin nopeasti. Jos tilaa joulukuussa, niin toimitus pitäisi olla helmikuussa.
Ei kai siellä niin sanota? Sanotaan että "saa alkaa odottaa helmikuussa", vai mikä se tarkka sanamuoto onkaan. Ei kuitenkaan, että toimitukset olisivat helmikuussa.


Kun sanamuodot ovat tuollaisia, niin on vaikea päätellä, että onko myyntiorganisaatio vaan varuiksi laittanut epämääräisyyttä, vai onko kyseessä vaan vahinko ja tarkoitus oli ilmaista että auto on oikeasti tulossa helmikuussa.
 
Muistaakseni nuo ensimmäiset Model 3 toimitukset olisi helmi-maaliskuussa. Jos nyt joulukuussa tilaa. Eli toimitusaika olisi 3 kuukautta vain.
 
Kyllä se vaan on niin sanottu että kaikki Tesla model 3 EU-tilaukset, jotka on tehty ennen vuodenvaihdetta, niin toimitetaan helmi-maaliskuussa. Tosiaan silloin se on 3kk toimitusaika.
 
Vai onko kyseessä ne ennakkotilaajat jotka olivat ensimmäisinä lykkäämässä sen tuhat euroa sinne? Se nyt vielä puuttuisi että siitä vuosien odottelusta ei olisi mitään hyötyä.

Onkohan se 400k varauslista jo tyhjätty vai miten se nyt meni? Kai siinä listalla on suomalaisiakin jokunen. Osa ilmeisesti maksoi sen tonnin varausmaksun pelkkä rahanteko mielessä. Eli ostetaan se "30k kansanauto" jota kaikki jonottaa vuosia, myydään se hyvällä hinnalla niille jotka ei jaksa odottaa. Tais mennä vituix tuokin homma.
 
Vai onko kyseessä ne ennakkotilaajat jotka olivat ensimmäisinä lykkäämässä sen tuhat euroa sinne? Se nyt vielä puuttuisi että siitä vuosien odottelusta ei olisi mitään hyötyä.

Kuulemani mukaan konfiguraattori on Suomessa auki kaikilla jotka varausmaksun ovat maksaneet ja kaikilla sama toimitusaikataulu siellä näkyvillä. On siitä vuosien odottelusta ollut hyötyä, ainakin on saanut lainata rahaa Teslalle ilman korkoa. Toimitusajassa voi olla jotain eroa mutta jää nähtäväksi.
 
Mahtaa siinä vituttaa varauksen tehneitä jotka eivät osanneet varautua yli tuplahintaan. 70k alkaa jo olemaan sellainen summa ettei rahoituskaan noin vain mene läpi. Tai no, jos ostaa noin kalliin pikkuauton niin tuskin siihen rahoitusta tarvitaan...
 
Voihan sen varauksen toki perua. Tai sitten vaan odottelee vielä kiltisti halvempaa mallia.
 


Jaguar, sakut sekä korealaiset syö Teslan elävänä.
 


Tuo vw ID kyllä kiinnostava, range tulee olemaan 330 ja 500+ km välillä WLPD mittauksella. Erittäin mielenkiintoinen juttu on myös että se on TAKAvetoinen o_O HUD näyttö tulee myös olemaan mukana ja tuki 125kW pikalataukselle.
 
Viimeksi muokattu:


Jaguar, sakut sekä korealaiset syö Teslan elävänä.

Tesla myy tällä hetkellä vähän kuukaudesta riippuen luokkaa 25 000 - 30 000 sähköautoa.

Jaguarin viimeisin pörssitiedote:
Retail sales decline 13.2% year-on-year to 129,887 vehicles
Revenues of £5.6 billion, down 10.9% year-on-year
iPacen valmistusmäärät ovat tällä hetkellä ilmeisesti n. 2000/kuukausi vauhdissa.

Hyundai on 1-10/2018 aikana myynyt 29494 sähkistä (Ioniq / Kona). Tesla myi pelkästään syyskuun 2018 aikana enemmän kuin Hyundai myi vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana.

Saksalaisten sähköautojen valmistuskapasiteetit ovat vielä paljon Hyundaitakin alempana.

En pidätä hengitystäni sen suhteen, että joku nappaisi sähköautovaltikan Teslalta, kenelläkään muulla ei yksinkertaisesti ole niin paljoa valmistuskapasiteettia, että se olisi mahdollista.

-
Ja tämä siis varsin skeptisesti Teslaan suhtautuvalta ihmiseltä.

Niin kauan kuin muut näpertelevät joidenkin muutamien tuhansien kuukausivalmistuksilla on Tesla omalla kapasiteetilla aivan ylivoimainen markkinajohtaja.
 
Viimeksi muokattu:
Hyundai on 1-10/2018 aikana myynyt 29494 sähkistä (Ioniq / Kona). Tesla myi pelkästään syyskuun 2018 aikana enemmän kuin Hyundai myi vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana.

Saksalaisten sähköautojen valmistuskapasiteetit ovat vielä paljon Hyundaitakin alempana.
Kannattaa omissa laskelmissa tarkistaa tuo Hyundain ylivoima mm. saksalaisiin nähden (ja myös samalla mm. Nissaniin ja Renaultiin)

Tässä euroopan sähköautojen myyntiluvut lokakuussa. Maailmanlaajuisesti Leaf myi lokakuussa 8300kpl ja Bmw i3 3158 kpl. Muita lukuja en jaksanut kaivella. Teslaa myydään USA:sa hyvin, mutta ei se euroopassa juurikaan myy kun muihin sähköautoihin vertaa. Model 3 saattaa toki myydä hyvin, jos saavat niitä tänne toimitettua.

Capture_october.PNG
 
Viimeksi muokattu:


Tuo vw ID kyllä kiinnostava, range tulee olemaan 330 ja 500+ km välillä WLPD mittauksella. Erittäin mielenkiintoinen juttu on myös että se on TAKAvetoinen o_O HUD näyttö tulee myös olemaan mukana ja tuki 125kW pikalataukselle.


Kiinnostavaa on myös, että hintaa on verrattu diesel-Golfiin. Vähän voi hinta siitä pompata, mutta olen lähestulkoon varma, että mitään Teslan kaltaista :facepalm:/5-hinnoittelua ei ole tulossa. VW voi olla ensimmäinen todellinen kansansähköauto, joka a) ei maksa järkyttävästi enemmän kuin polttomoottorivastine b) ei näytä hirveältä c) ei ole ajo-ominaisuuksiltaan Micra, jonka pohjaan on lyöty 500 kiloa painoa. Tämä voi hyvin olla seuraava autoni.
 
Tässä euroopan sähköautojen myyntiluvut lokakuussa. Maailmanlaajuisesti Leaf myi lokakuussa 8300kpl ja Bmw i3 3158 kpl. Muita lukuja en jaksanut kaivella. Teslaa myydään USA:sa hyvin, mutta ei se euroopassa juurikaan myy kun muihin sähköautoihin vertaa. Model 3 saattaa toki myydä hyvin, jos saavat niitä tänne toimitettua.

Näkisin itse, että Teslan rautainen ote lipsuu koska se ei ole päässyt nykyisillä tuotantomäärille muille kuin Pohjois-Amerikan markkinoille. Se etuasema minkä Model 3:lla olisi voinut saada alkaa olla mennyttä kun perinteiset valmistajat rummuttaa muilla markkinoilla.

Vaikka 3:n myisi hyvin myös Euroopassa ja ehkä muuallakin niin sitä samaa huippumyyntiä tuskin nähdään enään mitä Pohjois-Amerikassa on. Esim. juuri täälläkin monesti mainittu VW:n ID on niin lähellä, että pelkästään tieto sen tulosta jo vähentää Tesla Model 3:n potentiaalista ostajakuntaa varsinkin kun Teslaa ei ole juurikaan yleisesti mielletty autoksi jolla on korkea laatuvaikutelma ja todennäköisesti ID:n hintakin tulee olemaan lähempänä "kansanautoa".
 


Tuo vw ID kyllä kiinnostava, range tulee olemaan 330 ja 500+ km välillä WLPD mittauksella. Erittäin mielenkiintoinen juttu on myös että se on TAKAvetoinen o_O HUD näyttö tulee myös olemaan mukana ja tuki 125kW pikalataukselle.

Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.
 
Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.

Talvikelit on niin marginaalinen asia automarkkinoilla, että ennemmin ottavat hyödyt irti takavedosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom