Keskustelua hybridiautoista

Tesla Model 3:sta saa nyt tilattua. Hinnat alkaen 60 500€.

FB_IMG_1545396735176.jpg


Nelivetoisen Long Range -vaihtoehdon lähtöhinta on 60 500 euroa, ja Performance -version 70 700 euroa. Auton halvemmat versiot saapuvat myyntiin myöhemmin, mutta niiden hintoja ei ole vielä vahvistettu.
Tesla Model 3 nyt tilattavissa myös Suomessa! Näin paljon maksaa "koko kansan" sähköauto
 
Vastakkainasettelu sähköauton kanssa on se mitä tässä haettiin.

Siinä tapauksessa :tup:

Biopolttoaineita varmaan yleisemmin verrataan ekologisuudessa fossiilisiin, ei sähköautoihin. Sähkäreitä vastaan niillä toki ei ole mitään jakoa, mutta fossiilisia vastaan ehkä jotain.
 
Tähän sopii vain yksi teinien käyttämä sana: LOL
Jep. :) Hyundai Kona 64kWh olisi ainakin halvempi. 43 000€.


Tuossa ilmeisesti oikeat Model 3 hinnat.

Dual motor Long Range - 63.070€
Performance 74.563€

Varusteiden autoverottomat hinnat:
Valkoinen sisustus +1100€
Parannettu autopilot +5400€
Ulkovärit (muut kuin musta) +1600€ / +2700€
18-19" vannepäivitys (vain LR:ssä) +1600€

Kaikissa autoissa on Premium-sisustus ja -äänentoisto.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole puhtaampi mihin verrattuna? Jos ei biopolttoaineilla tai kaasulla aja niin on puhtaampi kyllä.

Ja jos oletetaan, että kaikki käy jatkossa biopolttoaineilla niin samalla sen sähköauton akunkin valmistus tulee puhtaammaksi.

Miksi kaikkien pitäisi liikkua samalla aineella?
Ja mistä saat etanolia muuna kuin jätteestä tehtynä bioetanolina Suomessa. Kaasua toki saat maakaasuna ja biokaasuna.

Siinä tapauksessa :tup:

Biopolttoaineita varmaan yleisemmin verrataan ekologisuudessa fossiilisiin, ei sähköautoihin. Sähkäreitä vastaan niillä toki ei ole mitään jakoa, mutta fossiilisia vastaan ehkä jotain.
Perustelette varmaan väitteitänne osoittaen aikaisemmin ketjussa käsiteltyjä vääräksi joissa biopolttoaineella oli puhtaampi kuin sähköautot. Sähköautossa on se kannattamattomuuden takia kierrätyskelvoton litium-akku vielä rasitteena. Ehkä joskus sekin pystytään kierrättämään paremmin. Viimeistään silloin kun litiumin hinta kasvaa yli 5x kuten myös koboltin ja nikkelin hinta että on saman hintaista kierrättää kuin louhia uutta ihmisoikeuksia rikkoen.
Keinoja sähköakkujen kierrätykseen on, volyymien kasvu odotuttaa - Kuusakoski
Markkinoille on kuitenkin lähivuosina tulossa valtavat määrät sähkökäyttöisten laitteiden ja kulkuneuvojen akkuja, joille ei vielä ole toimivaa keräys- ja kierrätysjärjestelmää.
EU:n akku- ja paristodirektiivi on asettanut 50 painoprosentin kierrätystavoitteen akuille. Maahantuojalla on tuottajavastuun mukaisesti vastuulla järjestää myymiensä tuotteiden kierrätys. Toimivaa kierrätysjärjestelmää ei kuitenkaan vielä ole olemassa isommille, noin 3 – 5 kg li-ion -teollisuusakuille.




Voi aloittaa vaikka näistä..
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kaikkien pitäisi liikkua samalla aineella?
Ja mistä saat etanolia muuna kuin jätteestä tehtynä bioetanolina Suomessa. Kaasua toki saat maakaasuna ja biokaasuna.


Perustelette varmaan väitteitänne osoittaen aikaisemmin ketjussa käsiteltyjä vääräksi joissa biopolttoaineella oli puhtaampi kuin sähköautot. Sähköautossa on se kierrätyskelvoton litium-akku vielä rasitteena. Ehkä joskus sekin pystytään kierrättämään paremmin.
Keinoja sähköakkujen kierrätykseen on, volyymien kasvu odotuttaa - Kuusakoski




Voi aloittaa vaikka näistä..
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Biopolttoaineella varustettua polttomoottoriautoa vastaan tosiaan joutuu sähköautolla ajamaan melkoisen paljon melkoisen puhtaalla sähköllä että saa päästöissä kiinni, eikä kaikilla verrokeilla onnistu koskaan.

Olikos tuossa vertailussa muuten millaisilla tehoilla varustettu polttis verrokkina? Veikkaan, että ihan tuolle 100kWh Teslalle ei pärjää? :)

Anyway, kyllä mielestäni on ihan reilua olettaa, että jos polttoaineiden tuotanto puhdistuu (muuttuen enenevässä määrin biopolttoaineiksi), puhdistuu myös akkujen ja sähkön tuotanto. Tällä hetkellä toki ei voi tilata vielä Teslaansa aurinkoenergialla tuotettua akkua, mutta joku päivä varmasti voi. Sähkön voi jo ostaa "puhtaasti tuotettuna" jos niin haluaa.
 
Biopolttoaineella varustettua polttomoottoriautoa vastaan tosiaan joutuu sähköautolla ajamaan melkoisen paljon melkoisen puhtaalla sähköllä että saa päästöissä kiinni, eikä kaikilla verrokeilla onnistu koskaan.

Olikos tuossa vertailussa muuten millaisilla tehoilla varustettu polttis verrokkina? Veikkaan, että ihan tuolle 100kWh Teslalle ei pärjää? :)

Anyway, kyllä mielestäni on ihan reilua olettaa, että jos polttoaineiden tuotanto puhdistuu (muuttuen enenevässä määrin biopolttoaineiksi), puhdistuu myös akkujen ja sähkön tuotanto. Tällä hetkellä toki ei voi tilata vielä Teslaansa aurinkoenergialla tuotettua akkua, mutta joku päivä varmasti voi. Sähkön voi jo ostaa "puhtaasti tuotettuna" jos niin haluaa.
Kunnei ne aurinkokennotkaan ole ympäristöystävällisemmästä päästä. Vaatii nekin pitkät käytöt ennen kuin ovat tuotantonsa päästöt sitoneet. Ja eikä se kasaamisessa akunkaan päästöt niitä isoimpia ole. Vaatii rajua mekaanista ja kemiallista käsittelyä ennenkuin raakamateriaalista on se nikkeli, koboltti ja litium saatu muotoon josta voidaan alkaa akkua tekemään.
http://tupa.gtk.fi/julkaisu/tutkimusraportti/tr_222.pdf
 
Kunnei ne aurinkokennotkaan ole ympäristöystävällisemmästä päästä. Vaatii nekin pitkät käytöt ennen kuin ovat tuotantonsa päästöt sitoneet. Ja eikä se kasaamisessa akunkaan päästöt niitä isoimpia ole. Vaatii rajua mekaanista ja kemiallista käsittelyä ennenkuin raakamateriaalista on se nikkeli, koboltti ja litium saatu muotoon josta voidaan alkaa akkua tekemään.
http://tupa.gtk.fi/julkaisu/tutkimusraportti/tr_222.pdf

Mekaaninen käsittely nyt ainakin voidaan tehdä ympäristöystävällisellä energialla jos niin halutaan. Uskoisin, että myös kemiallinen käsittely.

Anyway, mielestäni biopolttoaineet ovat erinomainen vaihtoehto sähköautoille silloin kun sähköauton käyttäminen on lataamisajoista johtuen hankalaa (esim. taksikäytössä).
 
Tähän sopii vain yksi teinien käyttämä sana: LOL
Eilen oli klo 23.13 aikaan tilattu 54 kpl Tesla Model 3 autoa. Minusta ihan hyvin kumminkin. :)

Onhan tuo 3 kooltaan pienempi ja näppärämpi kuin S tai X. Lisäksi sisusta on 3 mallissa jo sitä uudempaa mallia.
 
Tesla Model 3:
Dual motor Long Range - 63.070€
Performance 74.563€
Tuo Performance vaikuttaa oikeastaan aika edulliselta tehoihin nähden. Vain 11 000€ kalliimpi.

Model 3P, 3.5s 0-100km/h, 530km.

Model S P100D, 2.7s 0-100km/h, 613km.
Hinta 159 600€.
Saa siis kaksi Model 3 P mallia yhden Model S P100D hinnalla. Kiihtyvyydessä jää 0.8s. Sitten kun tulee pienemmällä akulla ja takavedolla oleviakin myyntiin, niin hintaero tietysti kasvaa Model 3 malleissa.
 
Niin, mutta toisaalta Performance on teknisesti aivan sama auto, pelkästään ohjelmistot vaihdettu. Jarrukaliiberit on maalattu ja eri vanteet laitettu alle.
Halvemman mallin 18" vanteet on varmaan mukavammat ja ainakin hiljaisemmat kuin P mallin 20" vanteet. Useimmat taitaa silti ostaa tuon halvemman mallin ja vain muutamat P mallin, kun siinä on isommat vanteet jotka on tyylikkäämmät, enemmän tehoa ja parempi kiihtyvyys. Ainakin polttiksiin verrattuna tuon suuremman tehon saisi edullisesti, mutta harva varmaan tarvitsee noin hyvää kiihtyvyyttä.

Jotain huhuja oli että Performance malliin voisi tulla jotain päivityksiä myöhemmin, joita ei muihin malleihin tule.

Model S mallissa on silti selkeästi isompi hintaero.
100D, 4.3s 0-100km/h.
P100D 2.7s 0-100km/h. +38 600€
 
Halvemman mallin 18" vanteet on varmaan mukavammat ja ainakin hiljaisemmat kuin P mallin 20" vanteet. Useimmat taitaa silti ostaa tuon halvemman mallin ja vain muutamat P mallin, kun siinä on isommat vanteet jotka on tyylikkäämmät, enemmän tehoa ja parempi kiihtyvyys. Ainakin polttiksiin verrattuna tuon suuremman tehon saisi edullisesti, mutta harva varmaan tarvitsee noin hyvää kiihtyvyyttä.


Edullisesti suomen autoveron huomioiden, siis kun sitä ei ole. Ei nuo isommat koneet saksassa montaa tuhatta maksa per pykälä.

Tesla Model 3 äänekkyys Suomessa on hyvä kysymysmerkki. Aivan varmasti meno on suhteellisen tuskallista noilla 20" vanteilla, ainakin omaan makuun.
 
Minun pointti oli lähinnä se, että alunperin Model3 mainostettiin kansanautona. Jenkeissä USD 30.000 hinta-arviolla. Ollaan hyvin hyvin kaukana tuosta. 60-70k auto on millä tahansa mittarilla sikakallis auto johon on varaa ylemmällä keskiluokalla ja rikkailla.

Kiihtyvyydellä tai vetotavalla yms. ei ole mitään merkitystä normiperheen käytössä. Ei pitäisi olla kenelläkään muullakaan ellei kyseessä ole maanteiden ritari joka kaahaa kuin viimeistä päivää.

Muihin tesloihin vertailu on epärelevanttia koska edelliset Teslat ovat luksusautoja. Näitä uusia tietoja pitää verrata lupauksiin, jotka eivät toteutuneet millään mittarilla. Halvin Model3 kun tulee joskus, niin tuskin se tulee olemaan kovinpaljon halvempi. 55k? Sekin olisi älytön hinta suomivarusteilla (hinnat alkaen penkit yms) tuollaiselle autolle.
 
Toivottavasti keskimatkan akulla ja takavedolla hinta jäisi 49.990€, niin silloin autosta saisi sen 2000€ alennusta.
 
Toistaiseksi ainakin 3:nen vaikuttaisi olevan liian halpa, kun kaikki käy kaupaksi ja tilausjonoa piisaa.
 
Nythän noita myynnissä olevia Model 3 DL ja P malleja saa kumminkin nopeasti. Jos tilaa joulukuussa, niin toimitus pitäisi olla helmikuussa.
 
Nythän noita myynnissä olevia Model 3 DL ja P malleja saa kumminkin nopeasti. Jos tilaa joulukuussa, niin toimitus pitäisi olla helmikuussa.
Ei kai siellä niin sanota? Sanotaan että "saa alkaa odottaa helmikuussa", vai mikä se tarkka sanamuoto onkaan. Ei kuitenkaan, että toimitukset olisivat helmikuussa.


Kun sanamuodot ovat tuollaisia, niin on vaikea päätellä, että onko myyntiorganisaatio vaan varuiksi laittanut epämääräisyyttä, vai onko kyseessä vaan vahinko ja tarkoitus oli ilmaista että auto on oikeasti tulossa helmikuussa.
 
Muistaakseni nuo ensimmäiset Model 3 toimitukset olisi helmi-maaliskuussa. Jos nyt joulukuussa tilaa. Eli toimitusaika olisi 3 kuukautta vain.
 
Kyllä se vaan on niin sanottu että kaikki Tesla model 3 EU-tilaukset, jotka on tehty ennen vuodenvaihdetta, niin toimitetaan helmi-maaliskuussa. Tosiaan silloin se on 3kk toimitusaika.
 
Vai onko kyseessä ne ennakkotilaajat jotka olivat ensimmäisinä lykkäämässä sen tuhat euroa sinne? Se nyt vielä puuttuisi että siitä vuosien odottelusta ei olisi mitään hyötyä.

Onkohan se 400k varauslista jo tyhjätty vai miten se nyt meni? Kai siinä listalla on suomalaisiakin jokunen. Osa ilmeisesti maksoi sen tonnin varausmaksun pelkkä rahanteko mielessä. Eli ostetaan se "30k kansanauto" jota kaikki jonottaa vuosia, myydään se hyvällä hinnalla niille jotka ei jaksa odottaa. Tais mennä vituix tuokin homma.
 
Vai onko kyseessä ne ennakkotilaajat jotka olivat ensimmäisinä lykkäämässä sen tuhat euroa sinne? Se nyt vielä puuttuisi että siitä vuosien odottelusta ei olisi mitään hyötyä.

Kuulemani mukaan konfiguraattori on Suomessa auki kaikilla jotka varausmaksun ovat maksaneet ja kaikilla sama toimitusaikataulu siellä näkyvillä. On siitä vuosien odottelusta ollut hyötyä, ainakin on saanut lainata rahaa Teslalle ilman korkoa. Toimitusajassa voi olla jotain eroa mutta jää nähtäväksi.
 
Mahtaa siinä vituttaa varauksen tehneitä jotka eivät osanneet varautua yli tuplahintaan. 70k alkaa jo olemaan sellainen summa ettei rahoituskaan noin vain mene läpi. Tai no, jos ostaa noin kalliin pikkuauton niin tuskin siihen rahoitusta tarvitaan...
 
Voihan sen varauksen toki perua. Tai sitten vaan odottelee vielä kiltisti halvempaa mallia.
 


Jaguar, sakut sekä korealaiset syö Teslan elävänä.
 


Tuo vw ID kyllä kiinnostava, range tulee olemaan 330 ja 500+ km välillä WLPD mittauksella. Erittäin mielenkiintoinen juttu on myös että se on TAKAvetoinen o_O HUD näyttö tulee myös olemaan mukana ja tuki 125kW pikalataukselle.
 
Viimeksi muokattu:


Jaguar, sakut sekä korealaiset syö Teslan elävänä.

Tesla myy tällä hetkellä vähän kuukaudesta riippuen luokkaa 25 000 - 30 000 sähköautoa.

Jaguarin viimeisin pörssitiedote:
Retail sales decline 13.2% year-on-year to 129,887 vehicles
Revenues of £5.6 billion, down 10.9% year-on-year
iPacen valmistusmäärät ovat tällä hetkellä ilmeisesti n. 2000/kuukausi vauhdissa.

Hyundai on 1-10/2018 aikana myynyt 29494 sähkistä (Ioniq / Kona). Tesla myi pelkästään syyskuun 2018 aikana enemmän kuin Hyundai myi vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana.

Saksalaisten sähköautojen valmistuskapasiteetit ovat vielä paljon Hyundaitakin alempana.

En pidätä hengitystäni sen suhteen, että joku nappaisi sähköautovaltikan Teslalta, kenelläkään muulla ei yksinkertaisesti ole niin paljoa valmistuskapasiteettia, että se olisi mahdollista.

-
Ja tämä siis varsin skeptisesti Teslaan suhtautuvalta ihmiseltä.

Niin kauan kuin muut näpertelevät joidenkin muutamien tuhansien kuukausivalmistuksilla on Tesla omalla kapasiteetilla aivan ylivoimainen markkinajohtaja.
 
Viimeksi muokattu:
Hyundai on 1-10/2018 aikana myynyt 29494 sähkistä (Ioniq / Kona). Tesla myi pelkästään syyskuun 2018 aikana enemmän kuin Hyundai myi vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana.

Saksalaisten sähköautojen valmistuskapasiteetit ovat vielä paljon Hyundaitakin alempana.
Kannattaa omissa laskelmissa tarkistaa tuo Hyundain ylivoima mm. saksalaisiin nähden (ja myös samalla mm. Nissaniin ja Renaultiin)

Tässä euroopan sähköautojen myyntiluvut lokakuussa. Maailmanlaajuisesti Leaf myi lokakuussa 8300kpl ja Bmw i3 3158 kpl. Muita lukuja en jaksanut kaivella. Teslaa myydään USA:sa hyvin, mutta ei se euroopassa juurikaan myy kun muihin sähköautoihin vertaa. Model 3 saattaa toki myydä hyvin, jos saavat niitä tänne toimitettua.

Capture_october.PNG
 
Viimeksi muokattu:


Tuo vw ID kyllä kiinnostava, range tulee olemaan 330 ja 500+ km välillä WLPD mittauksella. Erittäin mielenkiintoinen juttu on myös että se on TAKAvetoinen o_O HUD näyttö tulee myös olemaan mukana ja tuki 125kW pikalataukselle.


Kiinnostavaa on myös, että hintaa on verrattu diesel-Golfiin. Vähän voi hinta siitä pompata, mutta olen lähestulkoon varma, että mitään Teslan kaltaista :facepalm:/5-hinnoittelua ei ole tulossa. VW voi olla ensimmäinen todellinen kansansähköauto, joka a) ei maksa järkyttävästi enemmän kuin polttomoottorivastine b) ei näytä hirveältä c) ei ole ajo-ominaisuuksiltaan Micra, jonka pohjaan on lyöty 500 kiloa painoa. Tämä voi hyvin olla seuraava autoni.
 
Tässä euroopan sähköautojen myyntiluvut lokakuussa. Maailmanlaajuisesti Leaf myi lokakuussa 8300kpl ja Bmw i3 3158 kpl. Muita lukuja en jaksanut kaivella. Teslaa myydään USA:sa hyvin, mutta ei se euroopassa juurikaan myy kun muihin sähköautoihin vertaa. Model 3 saattaa toki myydä hyvin, jos saavat niitä tänne toimitettua.

Näkisin itse, että Teslan rautainen ote lipsuu koska se ei ole päässyt nykyisillä tuotantomäärille muille kuin Pohjois-Amerikan markkinoille. Se etuasema minkä Model 3:lla olisi voinut saada alkaa olla mennyttä kun perinteiset valmistajat rummuttaa muilla markkinoilla.

Vaikka 3:n myisi hyvin myös Euroopassa ja ehkä muuallakin niin sitä samaa huippumyyntiä tuskin nähdään enään mitä Pohjois-Amerikassa on. Esim. juuri täälläkin monesti mainittu VW:n ID on niin lähellä, että pelkästään tieto sen tulosta jo vähentää Tesla Model 3:n potentiaalista ostajakuntaa varsinkin kun Teslaa ei ole juurikaan yleisesti mielletty autoksi jolla on korkea laatuvaikutelma ja todennäköisesti ID:n hintakin tulee olemaan lähempänä "kansanautoa".
 


Tuo vw ID kyllä kiinnostava, range tulee olemaan 330 ja 500+ km välillä WLPD mittauksella. Erittäin mielenkiintoinen juttu on myös että se on TAKAvetoinen o_O HUD näyttö tulee myös olemaan mukana ja tuki 125kW pikalataukselle.

Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.
 
Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.

Talvikelit on niin marginaalinen asia automarkkinoilla, että ennemmin ottavat hyödyt irti takavedosta.
 
Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.

Halvempi tehdä takaveto ja saa samoilla ulkomitoilla isomman kabiinin. Sitä en osaa sanoa haetaanko takavedosta jotain etua myös ajettavuuteen. Kääntöympyrä myös parempi, ketterämpi.
 
Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.
Onhan noissa painoa akkujen takia edessä ja takana kuten myös moottorin paino on takana. Perinteinen takaveto talvella oli huono vain sen takia kun moottorin ja akun paino kaikki edessä. Perä oli tuolloin kevyt varsinkin jos se 40 litran tankkikin oli melkein tyhjä. Eli talvella täytyy veto olla akselilla jolla isoin paino. Sillä ei ole merkitystä mikä akseli se sit on. Liukkaalla painonsiirtymä on muutenkin pientä (eli taka-akseli ei kevene merkittävästi) kunnei voida isoja jarrutuksia tehdä niin tuskimpa tuolla jarrutusenergian talteenottamisen kannalta on merkitystä jos toi taka-akseli on oikeasti painavin.

Takaveto pakuilla tuo on varmasti monellekin selvää. Tyhjänä et pääse talvella mihinkään. Mutta jos siellä on kyydissä työkaluhyllyt ja koneet ja aletaan oleen täydessä lastissa niin takaveto menee paikoista johon etuvetopaku jää.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jo 2000-luvun alun Omegan ajonhallinta hoiti hommansa niin hyvin, että normi tallaaja edes tiennyt kummasta päästä auto raapi. Saati mitä se on nykyajan tekniikkalla ja viiveettömällä säädöllä sähkömoottorien kanssa. Itse ainakin pidän tätä positiivisena asiana.
 
Takavedolla tulee ongelmaksi sähkömoottorin moottorijarrutus. Varmaan elektroniikalla saisi moottorijarrua pienennettyä oikein tosi jäisellä tai loskaisella säällä.
 
Jos regeniä pystyy säätään millisekuntien vasteajoilla (tai miksi ei pystyisi) niin eiköhän tuo ole vain yksi palikka lisää ajovakauden hallintaan.

Pitää kyllä ottaa VW ID seurantaan. Teslat ei hirveästi houkuttele niin kauan kuin ainoa huolto on Vantaalla.
 
Näkisin itse, että Teslan rautainen ote lipsuu koska se ei ole päässyt nykyisillä tuotantomäärille muille kuin Pohjois-Amerikan markkinoille. Se etuasema minkä Model 3:lla olisi voinut saada alkaa olla mennyttä kun perinteiset valmistajat rummuttaa muilla markkinoilla.

Vaikka 3:n myisi hyvin myös Euroopassa ja ehkä muuallakin niin sitä samaa huippumyyntiä tuskin nähdään enään mitä Pohjois-Amerikassa on. Esim. juuri täälläkin monesti mainittu VW:n ID on niin lähellä, että pelkästään tieto sen tulosta jo vähentää Tesla Model 3:n potentiaalista ostajakuntaa varsinkin kun Teslaa ei ole juurikaan yleisesti mielletty autoksi jolla on korkea laatuvaikutelma ja todennäköisesti ID:n hintakin tulee olemaan lähempänä "kansanautoa".
Lokakuun VW ID juttujen yhteydessä toimittajat kirjoittivat, että VW aikoo myydä/valmistaa vuoden 2020 aikana 100 000 ID:tä.

Tesla on myynyt Model S/Model X autoja tuolla vauhdilla (25 000kpl vuosineljänneksessä) jo Q3/2016 alkaen.

Nyt se myy Model 3:sia 55000kpl kvartaalissa, eli kokonaistuotanto on kolminkertainen jo täällä hetkellä verrattuna siihen mitä VW aikoo valmistaa vuonna 2020. Puhumattakaan siitä, että Shanghaissa aloitettiin juuri uuden tehtaan rakennustyöt, kapasiteetin pitäisi olla 250 000 autoa vuodessa. Uusi tehdas tosin tuskin vaikuttaa Teslan valmistusmääriin ennen vuotta 2021.

Siinä vaiheessa kun VW on myynyt 100 000 ID:tä joskus 2020 lopulla, on Tesloja liikenteessä about 10x enemmän eli n. miljoona yksilöä ja sen sähköautojen valmistuskapasiteetti vaikuttaisi olevan moninkertainen.
--
Minusta on aika selvää, että Tesla on globaalisti johtava sähköautovalmistaja nyt ja seuraavat pari vuotta.

Muiden valmistajien valmistuskapasiteetit ja julkistetut suunnitelmat tulevasta valmistukseta ovat säälittävän pientä näpertelyä Teslaan verrattuna. Nissan ja Renault sentään yrittävät vähän, mutta nekään eivät ole ilmoittaneet mitään tulevista laajennusaikeistaan.

Se, että suomen periferiassa on Teslan huoltoverkosto on mitä on, on tietysti kotimaisen ostajan kannalta ikävää, mutta globaalissa mittakaavassa vaikuttaa aika vähän. Voitaneen myös ajatella, että ylivoimaisesti suurin osa Suomen 60 000e auton ostajista asuu sillä etäisyydellä Vantaalta, ettei se ole mahdoton huoltourakka.
 
Kannattaa omissa laskelmissa tarkistaa tuo Hyundain ylivoima mm. saksalaisiin nähden (ja myös samalla mm. Nissaniin ja Renaultiin)

Tässä euroopan sähköautojen myyntiluvut lokakuussa. Maailmanlaajuisesti Leaf myi lokakuussa 8300kpl ja Bmw i3 3158 kpl. Muita lukuja en jaksanut kaivella. Teslaa myydään USA:sa hyvin, mutta ei se euroopassa juurikaan myy kun muihin sähköautoihin vertaa. Model 3 saattaa toki myydä hyvin, jos saavat niitä tänne toimitettua.

Capture_october.PNG
Teslan euroopan myyntejä ei kannata katsoa kuukausittaisten tilastojen perusteella. Koska autoja ei valmisteta Euroopassa, myynnit vaihtelevat rajusti kuukausittain sen mukaan, että miten laivaukset osuvat kalenterikuukausille ja ainoa järkevä tarkastelutapa kvartaali tai vuositasolle keskiarvoistaminen.

Tässä carsalesbase.comin tilastot tämän vuoden Euroopan myynneistä Teslalle. Odotettavissa on marras-joulukuulle vielä yksi 4000+ kappaleen kuukausi, jolloin tämän vuoden kokonaismyynnit nousevat lähelle 30 000 autoa. Ihmettelisin jos ensi vuonna Tesla ei myisi ainakin 100 000 sähköautoa Euroopassa kun kolmosen laivaukset lähtevät käyntiin.

upload_2018-12-24_12-9-8.png
 
Nyt se myy Model 3:sia 55000kpl kvartaalissa, eli kokonaistuotanto on kolminkertainen jo täällä hetkellä verrattuna siihen mitä VW aikoo valmistaa vuonna 2020. Puhumattakaan siitä, että Shanghaissa aloitettiin juuri uuden tehtaan rakennustyöt, kapasiteetin pitäisi olla 250 000 autoa vuodessa. Uusi tehdas tosin tuskin vaikuttaa Teslan valmistusmääriin ennen vuotta 2021.

Tesla lupailee jo seuraavalla vuodelle osittaista tuotannon käynnistymistä :D

https://www.google.com/amp/s/www.cn...y-set-to-begin-production-late-next-year.html
 
Tesla lupailee jo seuraavalla vuodelle osittaista tuotannon käynnistymistä :D

https://www.google.com/amp/s/www.cn...y-set-to-begin-production-late-next-year.html
Naurat aiheesta, koska joskus on vaikea tietää, että uskovatko he itsekään noihin väitteisiinsä...

Musk varmaan lähettää kolme hitsaria käsihitsien ja kaasupullojen kanssa ensi jouluna hitsaamaan jonkun yhden mock-up auton kasaan, jotta saavat "tavoitteen" täytettyä ja sen jälkeen ihmetellään kun joskus 2021 tammikuussa tuotanto ehkä oikeasti pyörii...
 
Ei Teslan ongelma ole varmastikaan tuotannon määrä, vaan että perinteisemmät autonvalmistajat lyövät Teslan mallit laadussa ja tuotannon yksinkertaistamisessa 100-0 heti, kun ekonomi on laskenut että niin kannattaa tehdä. Ei niillä ole varaa ottaa joka toista autoa takaisin korjattavaksi naarmujen ja paneelien asemointien takia, saatika että ne alunperin sellaisia yksilöitä maailmalle päästävät isoissa määrin. Maanantaikappaleita on, Teslalla vaikuttaa olevan maanantai joka toinen päivä.
 
Onhan noissa painoa akkujen takia edessä ja takana kuten myös moottorin paino on takana. Perinteinen takaveto talvella oli huono vain sen takia kun moottorin ja akun paino kaikki edessä. Perä oli tuolloin kevyt varsinkin jos se 40 litran tankkikin oli melkein tyhjä. Eli talvella täytyy veto olla akselilla jolla isoin paino. Sillä ei ole merkitystä mikä akseli se sit on. Liukkaalla painonsiirtymä on muutenkin pientä (eli taka-akseli ei kevene merkittävästi) kunnei voida isoja jarrutuksia tehdä niin tuskimpa tuolla jarrutusenergian talteenottamisen kannalta on merkitystä jos toi taka-akseli on oikeasti painavin.

Takaveto pakuilla tuo on varmasti monellekin selvää. Tyhjänä et pääse talvella mihinkään. Mutta jos siellä on kyydissä työkaluhyllyt ja koneet ja aletaan oleen täydessä lastissa niin takaveto menee paikoista johon etuvetopaku jää.
Kyllä eteneminen varmaan onnistuu, kiitos 50/50 painojakauman. Turvallisuus jarrutuksissa vähän mietityttää. Pallanteinen tie ja takapainotteinen jarrutus, ei tunnu mukavalta yhdistelmältä. BMW ja Mersun plug-in jäivät tämän takia itseltä pois listalta. Päädyin sitten Passat GTE:n. Kiihdyttäessä talvella huomaa että taka-akselill on painoa normaalia enemmän. Mutta henkilökohtaisesti en koe suurta tappiota vaikka naapurikaistalta auto lähteekin joskus hivenen nopeammin kuin minä.
 
Tuo takapainoinen jarrutus on vähän kuin käyttäisi käsijarrua talvella. Siinä on vaarana että auto pyörähtää.
 
Sen takapainoisen jarrutuksen saa ohjelmalla pois vaikka ulkolämpötilan mukaan.
 
Onko noissa oikeasti takapainoinen jarrutus missään sellaisissa oloissa, että sillä on merkitystä? Ts. eikö ajonvakautus osaa säädellä jarruvoimia niin, että ohjattavuus säilyy maksimaalisen hyvänä kaikissa olosuhteissa?

Regenerointi ehkä huononee liukkaalla, mutta onko se oikeasti niin suuri ongelma?
 
Takavetoisessa Teslassa ainakin suositellaan laittamaan moottorijarrutus pienemmälle talvella. Ilmeisesti siinä auto jarruttaa takapyörillä, kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta. Normaali asetuksella auto saattaa huonolla tuurilla jopa pyörähtää liukkaalla säällä. Ei ole siis mitään automaattista säätöä Teslassa.

Niin ja ajonvakautushan kytkee moottorijarrutuksen kokonaan pois päältä, jos auto lähtee käsistä.
 
Vähän huono ajonvakautus jos auton pitää ensin lähteä käsistä, että se reagoi.
 
Omituiselta kyllä kuulostaa että ajonvakautus olisi Teslassa noin surkealla tolalla.
 
Niin, pitäähän jonkun pyörän (perän) ensin luistaa ja sitten vasta ajonvakautus puuttuu peliin jarruttamalla ja kytkemällä moottorijarrutuksen pois päältä. Nythän ei uutta takavetoista Model S mallia pysty enää ostamaankaan. VW:llä voi olla tietysti erilainen kaasupolkimen toiminta ID:ssä kuin Teslassa. Toivottavasti huomioidaan myös liukkaat kelit hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 394
Viestejä
4 598 934
Jäsenet
75 599
Uusin jäsen
Aarnio_1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom