Keskustelua hybridiautoista

Ensimmäiset Tesla model 3 valmistukset pitäisi alkaa 2 kuukauden päästä. Jotain hintoja varmaan julkaistaan 31.12.18 mennessä.

  • Milloin Model 3 -toimitukset alkavat Euroopassa?
    Ensimmäisten toimitusten odotetaan alkavan helmikuussa 2019, ja toimitukset perustuvat varauspäivämäärään, toimitussijaintiin ja kokoonpanoon.

    Model 3 ei ole tällä hetkellä koeajettavissa. Tilaa Tesla-päivitykset, ja saat ilmoituksen heti, kun Model 3 on koeajettavissa alueellasi. Jos päätät ostaa Model 3:n ilman koeajoa, voit palauttaa auton. Lue lisää palautuskäytännöstämme.
    Milloin Standard Range Model 3 on saatavilla?
    Standard Range Model 3 on tulossa saatavilla vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla.
 
Esim. Vag varmaan vähentää työntekijöitä polttomoottorin ja vaihdelaatikoiden kokoonpanosta. Tilalle tulee sitten paljon kalliimpaa tekniikkaa eli sähkömoottori(t) ja akku. Kokoaminen tuskin muuttuu juuri ollenkaan ja periaatteessa melkein samanlainen voimalinja siihen sähkikseenkin tulee, mutta vain paljon kalliimpi. Laturi toki myös sähkikseen, että onhan siinäkin niitä eri komponentteja.
Ja vastaavasti lisää (joko itselleen tai alihankkijoilleen) työntekijöitä sähkömoottorien ja niiden voimalinjojen valmistukseen. Voihan toki jotain työllisyysvaikutuksia olla ja työpaikat muuttaa maasta ja/tai firmasta toiseen, mutta en nyt usko tuo mitenkään suurimmasta päästä on työmarkkinamullistuksia.

Ja kuten sanottu, niin ei ne sähkömoottorit ole kalliimpia vaan pikemminkin halvempia ainakin jos/kun tuotantomäärät alkavat vastata polttiksia. Varsinkin kun verrataan omenoita omenoihin, jonkun 700+ heppaiseen Ludicrous neliveto Teslan voimalinja varmaan maksaa juu enemmän kuin pikkukauppakassi-polttiksen, mutta vertailu on aika järjetön. Jos taas verrataan saman tehoisen Lambon voimalinjan hintalappua, niin silläkin saa jo aika monta niitä Fabian hinnat-alkaen-koneita.
Tosiaan Valmetillakin voitaisiin valmistaa sähkiksiä, jos vain moottori ja akku tuodaan jostain toisesta tehtaasta valmiina osana.
Onhan siellä jo tehtykin Fisker Karmaa, joka on käytännössä sähköauto, jossa on generaattori mukana (polttis ei tuossa siis ikinä pyöritä pyöriä, vaan ainoastaan tuottaa sähköä sähkömoottoreille). Veikkaan että polttiksesta sähköautoihin siirtyminen ei kokoonpanolinjastoille ole sen isompi muutos kuin muutkaan mallien ja merkkien välillä vaihtelut, jota tehdään koko ajan hyvinkin erillaisten autojen välillä.

Ukissa on muistaakseni tehty myös sähkökäyttöisiä golfkärryjä, ja väitän niiden olevan kauempana polttisauton tekemisestä kuin sähköauton.
 
Viimeksi muokattu:


n 3:20 kohdalla moottoreiden hintoja, siellä 800 dollarin pintaan arvellaan maksavan ilmeisesti tekeminen?

Tämä olikin hyvä video.

Jos long-range teslan valmistuskustannuksiksi arvioidaan 36k ja siinä on vielä ylimonimutkainen ja kalliisti valmistettava kori, niin kaiken järjen mukaan tuosta päästään vielä alaspäin hinnoissa ihan kohtuudella joskus jonkun tulevan sukupolven kohdalla.

On vaan ajan kysymys kun joku tekee vastaavan jonka valmistuskustannus on alle 30k korkeintaan ihan pikkaisen akusta tinkimällä ja silloin se alkaakin olla jo ihan BMW 3-sarjalaisten ja C-mersujen jne. kanssa vertailtavissa ja noita sentään myydään paljon maailmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä olikin hyvä video.

Jos long-range teslan valmistuskustannuksiksi arvioidaan 36k ja siinä on vielä ylimonimutkainen ja kalliisti valmistettava kori, niin kaiken järjen mukaan tuosta päästään vielä alaspäin hinnoissa ihan kohtuudella joskus jonkun tulevan sukupolven kohdalla.
Hyvin avaa kyllä mistä nää ongelmat oikein johtuu, ehkä sitte model y olis jo kaikinpuolin helppo tuottaa :D
 
Hyvin avaa kyllä mistä nää ongelmat oikein johtuu, ehkä sitte model y olis jo kaikinpuolin helppo tuottaa :D
Jep. Minulle on oikeastaan se ja sama, että onko se tulevaisuuden hyvä sähkis Teslan vai jonkun muun valmistama. Olen varma, että muiden autovalmistjien insinöörit ovat jo repineet kolmosia kappaleiksi vaikka kuinka. Eiköhän siellä ole 5v-10v päästä kopioita kaikki mikä kannattaa kopioida ja tehty sitten jotain paremminkin.

Tai ties vaikka model y designerit olisivat osanneet korjata pahimmat virheet.
 
Taitaa kumminkin Teslan voimalinja maksaa aika paljon, jos on mennyt 8v takuuaika umpeen. Lisäksi se että moottoreita onkin yleensä kaksi.

Onhan sähkömoottori ja "vaihteisto" kumminkin painoltaan ja kooltaan isompi kuin starttimoottori. Ja suunniteltu kestämään suurempaa rasitusta. Lisäksi sähköauton elektroniikka, eli joku invertteri. Jota ei normi polttiksessa ole ollenkaan.

No kai se moottori maksaa mansikoita jos sen käyt teslalta ostamassa, mutta ei sen valmistaminen kallista ole.

Se teslan moottori painaa jotain tuplat siitä mitä jonkun isomman auton startti. Tietysti se kirjaimellisesti ottaen on kalliimpi kuin starttimoottori, mutta ei siitä mihinkään pääse että se on hyvin yksinkertainen palikka, jonka kaikki neljä osaa voi valmistaa robotti. Edelleen kärjistän, mutta sähkömoottori on mekaanisesti ja oikeawstaan teknisestikin hyvin yksinkertainen.

Sähköauton vaihteisto tietysti maksaa jotain, mutta jos verrataan polttiksen vaihteistoon, niin luokkaa kymmenesosan.

Elektroniikka siellä on tietysti ohjaamassa sitä moottoria, mutta yhtälailla polttistakin on tietokone ja elektroniikkaa ohjaamassa, eikä niitäkään lasketa moottoriksi. se tehoelektroniikka on kyllä kalliimpi paketti kuin ecu.
 
Ja vastaavasti lisää (joko itselleen tai alihankkijoilleen) työntekijöitä sähkömoottorien ja niiden voimalinjojen valmistukseen. Voihan toki jotain työllisyysvaikutuksia olla ja työpaikat muuttaa maasta ja/tai firmasta toiseen, mutta en nyt usko tuo mitenkään suurimmasta päästä on työmarkkinamullistuksia.

Ja kuten sanottu, niin ei ne sähkömoottorit ole kalliimpia vaan pikemminkin halvempia ainakin jos/kun tuotantomäärät alkavat vastata polttiksia. Varsinkin kun verrataan omenoita omenoihin, jonkun 700+ heppaiseen Ludicrous neliveto Teslan voimalinja varmaan maksaa juu enemmän kuin pikkukauppakassi-polttiksen, mutta vertailu on aika järjetön. Jos taas verrataan saman tehoisen Lambon voimalinjan hintalappua, niin silläkin saa jo aika monta niitä Fabian hinnat-alkaen-koneita.

Onhan siellä jo tehtykin Fisker Karmaa, joka on käytännössä sähköauto, jossa on generaattori mukana (polttis ei tuossa siis ikinä pyöritä pyöriä, vaan ainoastaan tuottaa sähköä sähkömoottoreille). Veikkaan että polttiksesta sähköautoihin siirtyminen ei kokoonpanolinjastoille ole sen isompi muutos kuin muutkaan mallien ja merkkien välillä vaihtelut, jota tehdään koko ajan hyvinkin erillaisten autojen välillä.

Ukissa on muistaakseni tehty myös sähkökäyttöisiä golfkärryjä, ja väitän niiden olevan kauempana polttisauton tekemisestä kuin sähköauton.
Lähinnä varmaan se että vag ja kumppanit joutuvat investoimaan niihin sähköauton osiin ja voitot varmasti pienenee. Jos myyntiä vielä riittää, niin ei tosiaan niitä suuria irtisanomisia varmaankaan tarvitse.

Perinne valmistajilta siis puuttuu kokonaan nuo sähkömoottorien ja akkujen valmistus ja se sitten maksaa.
 
Kaikki maksaa aluksi enemmän kun investointeja kuoletetaan. Ihan kuin täällä yrittämällä yritettäisiin keksiä miksi juuri sähköautojen valmistamista ei koske samat "lainalaisuudet" kuin muuta valmistavaa teollisuutta. Noita harvinaisempia maametallejakin korvataan kovaa vauhtia halvemmilla. Kehitys kehittyy jne. Lupaan syödä hattuni ja säärystimeni, jos sähköautojen hinnat eivät laske massatuotannon myötä.
 
Jep. Kova myllerrys varmasti muutamien vuosien päästä, kun tuotantoa vaihdetaan polttiksista sähkiksiin.
 
Jep. Minulle on oikeastaan se ja sama, että onko se tulevaisuuden hyvä sähkis Teslan vai jonkun muun valmistama. Olen varma, että muiden autovalmistjien insinöörit ovat jo repineet kolmosia kappaleiksi vaikka kuinka. Eiköhän siellä ole 5v-10v päästä kopioita kaikki mikä kannattaa kopioida ja tehty sitten jotain paremminkin.

Tai ties vaikka model y designerit olisivat osanneet korjata pahimmat virheet.
Model s alumiinirunko, model x lokinsiivet, model 3 liian monesta palasta että ehkä sit y ns. "Oikea" sarjatuotanto kori
 
No kai se moottori maksaa mansikoita jos sen käyt teslalta ostamassa, mutta ei sen valmistaminen kallista ole.

Se teslan moottori painaa jotain tuplat siitä mitä jonkun isomman auton startti. Tietysti se kirjaimellisesti ottaen on kalliimpi kuin starttimoottori, mutta ei siitä mihinkään pääse että se on hyvin yksinkertainen palikka, jonka kaikki neljä osaa voi valmistaa robotti. Edelleen kärjistän, mutta sähkömoottori on mekaanisesti ja oikeawstaan teknisestikin hyvin yksinkertainen.

Sähköauton vaihteisto tietysti maksaa jotain, mutta jos verrataan polttiksen vaihteistoon, niin luokkaa kymmenesosan.

Elektroniikka siellä on tietysti ohjaamassa sitä moottoria, mutta yhtälailla polttistakin on tietokone ja elektroniikkaa ohjaamassa, eikä niitäkään lasketa moottoriksi. se tehoelektroniikka on kyllä kalliimpi paketti kuin ecu.
Jep. On vielä kallista, mutta hinnat kyllä laskee, kun sähkikset alkaa olla enemmistössä polttiksiin verrattuna. Luultavasti tuo sähkiksen tehoelektroniikka on myös kuluva osa, mutta kun sarjatuotantoa tulee ja varaosia, niin hinnat kyllä tippuu. Koska on useita eri valmistajia ja siksi kovaa kilpailua.

Polttiksissa taas on niin yksinkertaista ja "vanhaa" tekniikkaa, että siksi se on niin edullista. Vaikka se moottorin ja vaihteiston kokoonpano monista pienistä osista onkin varmaan aikaavievää ja vaatii varmaan myös ihmisiä kokoonpanossa.

Tesla taitaa olla poikkeus, että vaatii koodauksen vetokujalla, jos vaihtaa autoon jonkun rikkinäisen osan toiseen. Huoltaminen on siis vähän hankalampaa, jos ei voi enää itse huoltaa.
 
. Kehitys kehittyy jne. Lupaan syödä hattuni ja säärystimeni, jos sähköautojen hinnat eivät laske massatuotannon myötä.

Liian avoin lupaus :) Tottakai hinnat laskee mutta milloin ja miten paljon? Milloin saadaan 8000-10000€ sähköautot (se halvin autoluokka ilman auto tms. veroja) Vaikka itse tykkään sähköautoista..no pitkälti voimalinjan ja noin teoriassa rahan säästön takia, niin eikös se ollut että suomen autojen keskiarvo "arvo/hinta" euroissa on jotain 3000€ joten pakko niitä halpojakin on tulla markkinoille että homma menis runsaammin sähkäauto suuntaan.

Noin muutenhan sähköautojen hinnat uutena on ihan poskettomia, ne jotka niitä ostaa niin ei tarvitse niukkailla ja ihan sama olisi ostaa enemmänkin kuluttavia autoja, ei varmaan tunnu missään parin tonnin bensalaskut vuodessa jos on lompakolla kantokykyä 50-80k€ auton arvon alennuksia ja lyhennyksiä maksella. (saati sitten jonkun 100+k€ teslan) Toki tuossa 80+k€ luokassa saa sähkö pirssillä halvemmalla tuon suorituskyvyn vs raha.. siis jos on sellaisesta kiinnostunut niin eikun elektroni kerhoon vaan :)
 
Milloin saadaan 8000-10000€ sähköautot (se halvin autoluokka ilman auto tms. veroja) Vaikka itse tykkään sähköautoista..no pitkälti voimalinjan ja noin teoriassa rahan säästön takia, niin eikös se ollut että suomen autojen keskiarvo "arvo/hinta" euroissa on jotain 3000€ joten pakko niitä halpojakin on tulla markkinoille että homma menis runsaammin sähkäauto suuntaan.

Jos tuon 8000€ tuplaa, niin sitten saisi käytetyn 2012 eli lähes 7 vuotta vanhan sähkiksen.

Autojen keskiarvo on varmaan 3000€ luokkaa. Itse ostin 2013, 950€ maksavan auton, joka noin 2001 eli ikää vähän reilu 18 vuotta. Melko usein näkyy ihan 200-400€ autojakin vielä liikenteessä (kuten oma) tai lähes 0€, jos ei mene enää seuraavasta katsastuksesta läpi.

Sähköautolla on vähän haastavaa päästä käytettynä 3000€ hintaan, jos auto on täysin toimiva. Auto voisi olla 3000€ arvoinen ja akku 3000€ arvoinen, niin siinä tuo 3000€ keskiarvo helpolla ylittyy. Niin ainakin itse pähkäilin. Tuossa 16 000€ autossa on 24kWh akku ja taas tuossa uusimmassa Nissan Leafissa on 40kWh akku, eli hinnat ei ole tulleet yhtään alaspäin.

16 400€ Myydään sähköautot - Nettiauto

Leafia luokkaa pienempi Kona 64kWh näyttää maksavan 48 800€.
Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style Maastoauto 2019 - Vaihtoauto
 
Liian avoin lupaus :) Tottakai hinnat laskee mutta milloin ja miten paljon? Milloin saadaan 8000-10000€ sähköautot (se halvin autoluokka ilman auto tms. veroja) Vaikka itse tykkään sähköautoista..no pitkälti voimalinjan ja noin teoriassa rahan säästön takia, niin eikös se ollut että suomen autojen keskiarvo "arvo/hinta" euroissa on jotain 3000€ joten pakko niitä halpojakin on tulla markkinoille että homma menis runsaammin sähkäauto suuntaan.

Noin muutenhan sähköautojen hinnat uutena on ihan poskettomia, ne jotka niitä ostaa niin ei tarvitse niukkailla ja ihan sama olisi ostaa enemmänkin kuluttavia autoja, ei varmaan tunnu missään parin tonnin bensalaskut vuodessa jos on lompakolla kantokykyä 50-80k€ auton arvon alennuksia ja lyhennyksiä maksella. (saati sitten jonkun 100+k€ teslan) Toki tuossa 80+k€ luokassa saa sähkö pirssillä halvemmalla tuon suorituskyvyn vs raha.. siis jos on sellaisesta kiinnostunut niin eikun elektroni kerhoon vaan :)
Omat tuntemani sähköautoilijat ovat ns. "perusinsinöörejä", jotka ajoivat ennen uudehkoilla golffeilla jne. mutta nyt ovat sitten vaihtaneet vähän kalliimpiin tai ainakin haaveilevat kalliimmista avoimesti. Toki bensalaskut sitten putoavat kompensaatioksi.
 
Onhan tää nykytilanne melko absurdi. 40ke "polvet suussa" mallista vai 30ke 4 vuotiaasta "sisäänajetusta" mersusta kaikilla varusteilla ja 5 vuoden "ilmaiset" bensat/huollot erotuksella? Myyntivaiheessa autojen hintaero voipi olla vielä mekkerin hyväksi. :D Kyllähän sähköautoilu on vielä imago ja arvo kysymys, ei niinkään järjellä mitattavissa oleva asia. Tosin milloinka autoilu olisi sitä ollut?
 
Onhan tää nykytilanne melko absurdi. 40ke "polvet suussa" mallista vai 30ke 4 vuotiaasta "sisäänajetusta" mersusta kaikilla varusteilla ja 5 vuoden "ilmaiset" bensat/huollot erotuksella? Myyntivaiheessa autojen hintaero voipi olla vielä mekkerin hyväksi. :D Kyllähän sähköautoilu on vielä imago ja arvo kysymys, ei niinkään järjellä mitattavissa oleva asia. Tosin milloinka autoilu olisi sitä ollut?
Kieltämättä. Onhan Nissan Leaf maallikolle aika vaatimattoman näköinen. Aika paljon saman näköinen kuin Nissan Micra. Se farkku automaatti mersu voi tosiaan olla vielä tässä vaiheessa fiksumpi ostos, koska sen saa halvemmalla käytettynä.
36 900€, 2018 Nissan Leaf vaihtoautot
25 900€, 2015 ja alle 100tkm Mercedes-Benz C vaihtoautot

Kolmen vuoden päästä 2021 voisi siis saada 2018 Leafia (40kWh) jo ihan sopivaan hintaan. Leafista tulee 2019 se isommalla akulla varustettu malli, joka taitaa olla myös tehokaampikin.

Nissan’s long-range Leaf with 60 kWh battery pack could start at just $36,000, says dealer document
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi on itsellä nyt aikaa ainakin tuonne 2021 loppuun katsella mitä markkinoille tulee. Täyssähköauto kiinnostaa, mutta ~50 km rangella varustettu plugarikin piisaisi vallan hyvin, sillä oletuksella että siitä saa sähköajon pakotettua päälle myös talvella.

Budjetti venynee maksimissaan tuonne 40k€ tienoille, toki mieluummin vähemmän kuin enemmän.

Itsekin olen ajatellut samanlaista aikajännettä ja alle 40 k€ budjettia. Nähtäväksi jää, mahtuuko n. Golfin kokoluokan täyssähkö tuohon hintahaarukkaan, hieman skeptinen olen. Plugarit eivät niin kiinnosta vaan haluaisin kokonaan eroon polttomoottorista ja sen apulaitteista.

Iltasanomissa oli muuten taas miellyttävä uutinen koskien sähköautojen verokohtelua. Työpaikkalataamisesta aletaan verottaa 30 e/kk, mikä on järkevä kustannus suunnilleen ei kenellekään. Sen sijaan, että tuettaisiin uutta tekniikkaa, Suomi pyrkii verokohtelussa näemmä lähinnä vastustamaan sähköautoilun yleistymistä.

Sähköauton lataamista aletaan verottaa 1.1.2019 alkaen – IS:n laskelma osoittaa summan varsin kovaksi
 
Työpaikkalataamisesta aletaan verottaa 30 e/kk, mikä on järkevä kustannus suunnilleen ei kenellekään. Sen sijaan, että tuettaisiin uutta tekniikkaa, Suomi pyrkii verokohtelussa näemmä lähinnä vastustamaan sähköautoilun yleistymistä
Toinen vaihtoehto on mitata se kulutus, jos pääsee halvemmalla.

työpaikalla lataamisen mahdollistava työnantaja joutuu tarjoamaan mahdollisen työpaikkalatauksen joko 30 euron verotettuna kuukausietuna tai vaihtoehtoisesti tavalla tai toisella mittaroituna järjestelmänä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan halpa tuollainen mittaroitu järjestelmä työnantajalle. Noh, onneksi prius kulkee "puhtaasti" bensallakin. :tdown:
Hybrideille on kyllä huono ratkaisu, kun täytyisi ladata kotona ja töissä. Sähköautoille ei taas haittaa, jos lataa pelkästään kotona.
 
Mitenköhän kalliiksi tulisi laittaa oma liittymä ladattaville autoille ja siihen jokin kerho, jonka kuukausimaksulla kattaisi sähkönkulutuksen?
 
Työpaikkalataamisesta aletaan verottaa 30 e/kk, mikä on järkevä kustannus suunnilleen ei kenellekään. Sen sijaan, että tuettaisiin uutta tekniikkaa, Suomi pyrkii verokohtelussa näemmä lähinnä vastustamaan sähköautoilun yleistymistä.

Sähköauton lataamista aletaan verottaa 1.1.2019 alkaen – IS:n laskelma osoittaa summan varsin kovaksi
Eikö tse mene niin, että tuo 30e on verotettava etu, eli oikeasti se maksaa työntekijälle lopulta marginaaliveroprosentin mukaan, eli tuloista riippuen 10-15e/kk. Mielestäni ihan hyvä, että tässä on oiottu mutkat suoraksi ja lätkäisty kaikelle lataamiselle sama hinta sen sijaan, että olisi alettu kehittämään jotain himmeleitä, joissa etuuden määrä riippuu ajoneuvon tyypistä tai ominaisuuksista.
 
Tuo 10-15€/kk x11kk kuulostaa minustakin ihan sopivalta summalta (min. 80€ vuosi). 30€ kun oli vähän yläkanttiin.
 
Eikö tse mene niin, että tuo 30e on verotettava etu, eli oikeasti se maksaa työntekijälle lopulta marginaaliveroprosentin mukaan, eli tuloista riippuen 10-15e/kk. Mielestäni ihan hyvä, että tässä on oiottu mutkat suoraksi ja lätkäisty kaikelle lataamiselle sama hinta sen sijaan, että olisi alettu kehittämään jotain himmeleitä, joissa etuuden määrä riippuu ajoneuvon tyypistä tai ominaisuuksista.
Periaatteessa simppeli ratkaisu on hyvä, mutta käytännössä tuo tarkoittaa, että lataaminen verotusarvolla kannattaa vain, jos auto on täyssähköauto. Jos laskee tuon 10 euron mukaan, sähkön hinnaksi 10 c/kWh ja auton sähkönkulutukseksi 15 kWh/100 km, pitäisi työpaikalla saada ladattua kuukaudessa 600-700 kilometrin ajon verran, jotta pääsee "nollille". 30 kilometrin ajon verran työpäivässä. Vielä enemmän, jos veroprosentti on korkeampi. Mielestäni aika paljon varsinkin, jos auto on kotona yleensä latauksessa, eli kotoa töihin lähtiessä on akku yleensä täysi. Ehkä eri asia, jos on liikkuva työ omassa kaupungissa ja työpaikalla on pikalatauspiste.

Käytännössä voisin kuvitella, että tällainen verokohtelu johtaa siihen, että työpaikkojen latauspisteissä on kulutusmittarit. Tämä on tietysti vasta ensimmäinen linjanveto, ja en ihmettelisi, jos olisi tempoilevaa verokohtelua luvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo tasapäistäminen on silti huono veto. Teslaa saa ladata 100kwh samalla hinnalla kuin plugaria 4kwh.
 
Eikö tse mene niin, että tuo 30e on verotettava etu, eli oikeasti se maksaa työntekijälle lopulta marginaaliveroprosentin mukaan, eli tuloista riippuen 10-15e/kk. Mielestäni ihan hyvä, että tässä on oiottu mutkat suoraksi ja lätkäisty kaikelle lataamiselle sama hinta sen sijaan, että olisi alettu kehittämään jotain himmeleitä, joissa etuuden määrä riippuu ajoneuvon tyypistä tai ominaisuuksista.

Totta, onhan se toki todellisuudessa pienempi menetys, mutta edelleenkin työmatkan pitää olla vemkkin yllä mainitsemaa luokkaa ja autoa täytyy sitten pyrkiä lataamaan nimenomaan vain töissä, jotta se olisi kannattavaa. Ei tässä tietysti isoista summista puhuta, mutta periaatteellisella tasolla määritelty summa ei ainakaan kannusta työpaikalla lataamiseen.
 
Mielestäni aika paljon varsinkin, jos auto on kotona yleensä latauksessa, eli kotoa töihin lähtiessä on akku yleensä täysi. Ehkä eri asia, jos on liikkuva työ omassa kaupungissa ja työpaikalla on pikalatauspiste.

Ainakin aikana jolloin autoa tarvii lämmittää tuosta tolpasta maksaa ihan mielellään vaikka parikin kymppiä. Sähköä menee lämmitykseen aika reilusti, ja jos akussa oleva sähkö käytetään auton lämmitykseen ei sillä kovin pitkälle ajella. Ja jos sähköllä ei ajella, niin ei sillä 20 eurolla tankkiin kaadettunakaan kovin pitkästi rullailla...
 
Toisaalta tämä käytäntö kannustaa nimenomaan täyssähköön ja työpaikalla lataamiseen. Pieni valttikortti työnantajallekin.
 
Ehkä tuo verojärjestely antaa myös lisäpotkua työpaikoille investoida tehokkaita latausasemia. Nuo lämpötolppapaikat sopivat lähinnä/ korkeintaan plugareille.
 
Onhan tää nykytilanne melko absurdi. 40ke "polvet suussa" mallista vai 30ke 4 vuotiaasta "sisäänajetusta" mersusta kaikilla varusteilla ja 5 vuoden "ilmaiset" bensat/huollot erotuksella? Myyntivaiheessa autojen hintaero voipi olla vielä mekkerin hyväksi. :D Kyllähän sähköautoilu on vielä imago ja arvo kysymys, ei niinkään järjellä mitattavissa oleva asia. Tosin milloinka autoilu olisi sitä ollut?

No tässäpä tämä. Miksi ihmeessä ovat sähkikset pääsääntöisesti vielä rumia? 450km rangella, josta kovalla pakkasella tippuu vielä puolet pois... ja hinta lähemmäs 40ke. Ei vittu, ei kyllä kiinnosta, noiden uusien pitäisi maksaa 20ke, niin voisi edes harkita.
 
Tesla taitaa olla poikkeus, että vaatii koodauksen vetokujalla, jos vaihtaa autoon jonkun rikkinäisen osan toiseen. Huoltaminen on siis vähän hankalampaa, jos ei voi enää itse huoltaa.

Kyllä tavalliseen polttisautoonkin täytyy vaihdetut osat ohjelmoida sisään. Äkkiseltään en keksi Teslan ja nykyauton väliltä mitään osaa jonka vaihdossa polttiksessa ei tarvitsisi tietokonetta, mutta Teslassa tarvii.

Tietenkään jonkun tukivarren tms täysin mekaanisen osan vaihto ei edellytä ohjelmointia, mutta ei se edellytä sitä teslassakaan, mutta esimerkiksi jarrupalojen vaihto autoon jossa on sähköinen käsijarru vaatii käytännössä sen tietokoneen. Mitään väylässä olevaa palikkaa ei kyllä saa toimimaan ilman ohjelmointia, ja mikä osa ei ole väylässä?
 
Ei verottaja ainakaan ole halukas osallitumaan ilmastotalkoisiin. Ensin lasketaan isopäästöisten verotusta, kun kauppa ei käynyt. Pian sen jälkeen yritetään hidastaa sähköautojen latausverko kehittymistä kohtuuttomalla tyyöpaikkalataamisen verottamisella. Samaan aikaan puolueet puhuu toisaalla aivan toista: Sipilä: Eduskuntapuolueet pääsivät sopuun ilmastopolitiikan tavoitteista.
Tyyöpaikkalataamisen vero pitäisi sitoa sulakkeen kokoon ja ladattavan auton akun kokoon. Tämä Tesla kateus vero on naurettava suuruinen. Sähköauton kokonais sähkön kulutus keskimääräisillä kilometreillä on noin 400€ vuodessa. Nyt verottaja katsoo että työpaikalla tästä saadaan ladattua tästä 90% (12x30€/400€). Ei ole ainakaan alakanttiin verottaja laskenut...
 
Kyllä tavalliseen polttisautoonkin täytyy vaihdetut osat ohjelmoida sisään. Äkkiseltään en keksi Teslan ja nykyauton väliltä mitään osaa jonka vaihdossa polttiksessa ei tarvitsisi tietokonetta, mutta Teslassa tarvii.

Tietenkään jonkun tukivarren tms täysin mekaanisen osan vaihto ei edellytä ohjelmointia, mutta ei se edellytä sitä teslassakaan, mutta esimerkiksi jarrupalojen vaihto autoon jossa on sähköinen käsijarru vaatii käytännössä sen tietokoneen. Mitään väylässä olevaa palikkaa ei kyllä saa toimimaan ilman ohjelmointia, ja mikä osa ei ole väylässä?
Sanotaanko sitten näin että työkalut noihin ohjelmointeihin on hyvin saatavilla polttiksiin. Teslaan et saa vaikka eräissä paikoissa lakikin velvoittanut ne antamaan.. Ehkä sittem joskus jos kolmas osapuoli saa hakkeroitua työkalut.
 
Sanotaanko sitten näin että työkalut noihin ohjelmointeihin on hyvin saatavilla polttiksiin. Teslaan et saa vaikka eräissä paikoissa lakikin velvoittanut ne antamaan.. Ehkä sitten joskus jos kolmas osapuoli saa hakkeroitua työkalut.
Jep. Tämä sama ajatus oli mielessä. Ainakin Teslalla on niin lukittu järjestelmä, että itse koodaaminen ei onnistu. Polttiksissa siis yleensä halvempaa, kun ei tarvitse sinne Vetokujalle viedä autoa.
 
Sähköauton kokonais sähkön kulutus keskimääräisillä kilometreillä on noin 400€ vuodessa. Nyt verottaja katsoo että työpaikalla tästä saadaan ladattua tästä 90% (12x30€/400€). Ei ole ainakaan alakanttiin verottaja laskenut...
Tuossa ylempänä oli että maksaa oikeasti noin 10€/kk. Ja jos ei kesälomaa lasketa, niin kuukausia on 11x10 =80€. Tuo on jo paljon maltillisempi summa.
 
Verot maksetaan summasta 360€/vuosi. Tämä on verottajan arvio hyödyn suuruudesta ja se lisätään tuloihin. Tämä arvoi on tökerösti yläkanttiin ja ei sovi satuihin sähköautojen määrän kasvun tarpeesta. Se paljon veroja maksetaan tuloista ei liity sähköautoihin mitenkään.
 
Miksi ihmeessä tällaisia verotuskeikauksia pitää tehdä? Ei tuollaisen pienehkön summan tietenkään pitäisi kenenkään uudehkon auton harkitsijan taloutta kaataa, mutta antaa se taas viestin että joko pysyy perusautoilijana tai sitten pitäisi hankkia se kallis sähköauto... ei se täyssähköön ajaminen mikään itseisarvo saa olla, plugareilla saataisiin kuitenkin huomattavan suuri prosentti päästöjä pois jos kotona ja töissä lataus olisi itsestään selvyys.

Muutenkin, jos ja kun vuosittainen akunvalmistuskapasiteetti on kuitenkin ainakin lähivuosina rajallinen, mielestäni maailmanlaajuisesta autoilun akkukapasiteetista mahdollisimman suuri osa pitäisi olla jatkuvassa hyötykäytössä plugin-hybridien pikkuakuissa eikä "varastossa" jossain Teslan akuissa joita ladataan keskimäärin vain pieni prosentti kokonaiskapasiteetista per vuorokausi. Ehkä logiikassani on jotain pielessä, mutta en ihan heti usko että nykyisten sähköautojen akkuja ladattaisiin keskimäärin yli 100% per vuorokausi (?)
 
Jostainhan ne verotulot täytyy kai sähköautoillakin saada, vaikka tuo summa onkin pieni. Vielä saa autojen hinnat laskea ja aika reilustikin, niin sitten voisi varmaan harkita. Verottajakin ehtii tehdä vielä monta muutosta. :) Luultavasti myös polttikselle jotain uusia kiristyksiä.
 
Verot maksetaan summasta 360€/vuosi. Tämä on verottajan arvio hyödyn suuruudesta ja se lisätään tuloihin. Tämä arvoi on tökerösti yläkanttiin ja ei sovi satuihin sähköautojen määrän kasvun tarpeesta. Se paljon veroja maksetaan tuloista ei liity sähköautoihin mitenkään.
Ei se liitykään autoihin, vaan työntekijälle tarjottavaan luontaisetuun, tässä tapauksessa sähköön ja järjestettyyn infraan. Maksetut verot tuosta ovat luokkaa alle 200/vuosi. Ottaen huomioon että työpaikka investoi sinulle latauspaikan, sen huollot ja sähkön, niin ei tuo mitenkään ihmeellinen summa ole. Eri asia toki jos päätyy tuota maksamaan lämpötolpasta 2h kellolla. :D

Mutta ihan tosi, hyöty on muutakin kuin kotisähkön hinta. Voin kokemuksesta sanoa, että latausinfran rakentaminen kiinteistöihin on aika kallista hommaa, varsinkin jos ajatellaan muutama vuosi eteenpäin mikä se tarve tulee olemaan.
 
On tietenkin aivan selvää, että polttoaineiden kulutuksen vähentyessä verotuloja pitää kerää autoilusta sen käyttövoimasta edelleen. Puolueet ovat yhteisymmärryksessä saastehomman suhteen - vähennettävä on - paitsi persut pitäisivät saastutuksen ennallaan. Tämä ydinvoima lobbari Putkonen persuissa vastustaa muiden joukossa tuuli- ja aurinkoenergian hyödyntämistä. Tuo verottajan 30 e/kk työsuhde-etuus palkkasummaan - netto 10-15 e verotusta - ei täyssähköautoilla vaikuta ollenkaan kohtuuttomalta. Ei siinä muuta kuin latausasemia myös työpaikoille lisää.
Ps. Ja aurinkopaneleita katoille!
 
Viimeksi muokattu:
Ei se liitykään autoihin, vaan työntekijälle tarjottavaan luontaisetuun, tässä tapauksessa sähköön ja järjestettyyn infraan. Maksetut verot tuosta ovat luokkaa alle 200/vuosi. Ottaen huomioon että työpaikka investoi sinulle latauspaikan, sen huollot ja sähkön, niin ei tuo mitenkään ihmeellinen summa ole. Eri asia toki jos päätyy tuota maksamaan lämpötolpasta 2h kellolla. :D

Mutta ihan tosi, hyöty on muutakin kuin kotisähkön hinta. Voin kokemuksesta sanoa, että latausinfran rakentaminen kiinteistöihin on aika kallista hommaa, varsinkin jos ajatellaan muutama vuosi eteenpäin mikä se tarve tulee olemaan.
Luontaiedussa verotetaan työntekijän saamaa hyötyä, ei firmalle tästä mahdollisesti aihutuneita kuluja.
 
Chinese Company Says It Will Soon Cross $100 Battery Threshold, Slaying The Gasoline Car

"I have something to add on to Arun's comment," Lei said. "He mentioned by 2022 we are able to reach $100 per kilowatt hour, but I say we are able to arrive much earlier. By 2020 we are able to deliver the cost of $100 U.S. Just recently we bought a Japanese battery company, so we have very detailed analyzed this trend of cost, so we are able, probably by 2025, to achieve $50 U.S. dollar per kilowatt hour."

Jos näin käy niin kyllä pitäisi hintojen laskea aika nopeastikkin, tuo ostettu akku yritys on nissanin akku osasto eli ei mikään höpöhöpö stratup.
 
Itse olen sen verran realisti, että omaan käyttöön harkitsen sähköautoa aikaisintaan 2025. Nyt kaikki ne lastentaudit, jakeluverkot ja ties mitä on mitä on ja itse autotkin Teslaa tai Audia lukuunottamatta ovat helvetin rumia (en ymmärrä, miksei sähköautoista voi tehdä auton näköisiä, luulisi sellaisen myyvän) ja se latausnopeuskin on tyyliin kännykkä. Itselle riittäisi hyvin 600-900 km rangella oleva auto, jossa on sama range myös talvellakin. Itse en vaan voi hyväksyä sitä, että pakkasten tullessa mun täytyy kyhjöttää jossain latauspisteen vieressä pari tuntia, jotta matka jatkuisi jouhevasti. Näitä hetkiä odotellessa, että nämä ongelmat ratkaistaan.
 
Käyhän toi sähköauto aina välillä mielessä kuten nyt oli eukon autoksi ajatuksissa käyden. Mutta kuten tuossa joitain viestejä aikaisemmin käytiin läpi se ei ole puhtaampi eikä sillä ole edullisempi ajaakaan. Kaasu ja etanoli vehkeen saa halvemmalla ja on halvemmat kilometrit kyseiselle ajolle. Sekä on ekologisempi niin ei ole mitään mieltä leikkiä sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen sen verran realisti, että omaan käyttöön harkitsen sähköautoa aikaisintaan 2025. Nyt kaikki ne lastentaudit, jakeluverkot ja ties mitä on mitä on ja itse autotkin Teslaa tai Audia lukuunottamatta ovat helvetin rumia (en ymmärrä, miksei sähköautoista voi tehdä auton näköisiä, luulisi sellaisen myyvän) ja se latausnopeuskin on tyyliin kännykkä. Itselle riittäisi hyvin 600-900 km rangella oleva auto, jossa on sama range myös talvellakin. Itse en vaan voi hyväksyä sitä, että pakkasten tullessa mun täytyy kyhjöttää jossain latauspisteen vieressä pari tuntia, jotta matka jatkuisi jouhevasti. Näitä hetkiä odotellessa, että nämä ongelmat ratkaistaan.

Onneksi vähitellen aletaan päästä pois siitä tilanteesta, että sähköautossa pitäisi väkisillä olla samat varustukset käyttötarkoituksesta riippumatta kuin polttomoottoriautoissa. Etusäleikkö nyt esimerkiksi: koska jäähdytystä ei tarvita samassa mittakaavassa, niin uusissa autoissa keulaa on muotoiltu enemmän aerodynamiikan tarpeilla. Toisaalta sitten on ylimääräistä uloketta ja härpäkettä ihan vain visuaalisina elementteinä, valitettavasti ne eivät välttämättä niin WOW! yleensä ole muutaman vuoden päästä. Tai jonkun futuristisen muotoisen valon rikkoutuessa voi tili tykätä kyttyrää.

Yksi mikä itseäni ihmetyttää on nimenomaan ajovalot. Nykyaikaisilla ledeillä voitaisiin keulaan muodostaa vaikka mitä patteristoja fyysisen muotoilun kärsimättä, mutta ilmeisesti valosäännöstöt ovat niin jäykkiä, että autoissa on edelleen vain kaksi päävalaisinta tehtaalta lähtiessä. Myös pesurisäännöstö on huono, koska valotehon raja pesureille aiheuttaa varsinkin halvemmissa autoissa sen, että pesurit jätetään kustannussäästöksi pois. Sitten ajetaan tehottomilla tuikuilla. Ihan hyvin voisi olla, että valoilla on oltava puhdistusjärjestelmä riippumatta tehosta.
 
Onneksi vähitellen aletaan päästä pois siitä tilanteesta, että sähköautossa pitäisi väkisillä olla samat varustukset käyttötarkoituksesta riippumatta kuin polttomoottoriautoissa. Etusäleikkö nyt esimerkiksi: koska jäähdytystä ei tarvita samassa mittakaavassa, niin uusissa autoissa keulaa on muotoiltu enemmän aerodynamiikan tarpeilla. Toisaalta sitten on ylimääräistä uloketta ja härpäkettä ihan vain visuaalisina elementteinä, valitettavasti ne eivät välttämättä niin WOW! yleensä ole muutaman vuoden päästä. Tai jonkun futuristisen muotoisen valon rikkoutuessa voi tili tykätä kyttyrää.

Yksi mikä itseäni ihmetyttää on nimenomaan ajovalot. Nykyaikaisilla ledeillä voitaisiin keulaan muodostaa vaikka mitä patteristoja fyysisen muotoilun kärsimättä, mutta ilmeisesti valosäännöstöt ovat niin jäykkiä, että autoissa on edelleen vain kaksi päävalaisinta tehtaalta lähtiessä. Myös pesurisäännöstö on huono, koska valotehon raja pesureille aiheuttaa varsinkin halvemmissa autoissa sen, että pesurit jätetään kustannussäästöksi pois. Sitten ajetaan tehottomilla tuikuilla. Ihan hyvin voisi olla, että valoilla on oltava puhdistusjärjestelmä riippumatta tehosta.

Niillä futuristisilla muodoilla on tarkoitus pienetää ilmanvastusta.
En kyllä yleensä niistä tykkää.
 
Käyhän toi sähköauto aina välillä mielessä kuten nyt oli eukon autoksi ajatuksissa käyden. Mutta kuten tuossa joitain viestejä aikaisemmin käytiin läpi se ei ole puhtaampi eikä sillä ole edullisempi ajaakaan. Kaasu ja etanoli vehkeen saa halvemmalla ja on halvemmat kilometrit kyseiselle ajolle. Sekä on ekologisempi niin ei ole mitään mieltä leikkiä sähköllä.

Ei ole puhtaampi mihin verrattuna? Jos ei biopolttoaineilla tai kaasulla aja niin on puhtaampi kyllä.

Ja jos oletetaan, että kaikki käy jatkossa biopolttoaineilla niin samalla sen sähköauton akunkin valmistus tulee puhtaammaksi.
 
Olen ihmetellyt aina tuota väitettä biopolttoaineiden ekologisuudesta. Sitä jätettä kuljetetaan dieselrekoilla käsittelylaitoksiin jossa prosessin aikana tuotetaan päästöjä. Ei se pyhällä hengellä synny se biopolttoainekaan. Puhumattakaan siitä että se raaka-aine viljellään ökytraktoreilla yms.

Lisäksi tärkeimpänä monesti unohtuva pointti on se, että se biopolttoaine roudataan sieltä käsittelylaitoksesta välivarastoon dieselrekoilla. Ja varastosta vaikka Vantaalta Inarin Teboilin pumpusäiliöön. Laskekaapa joku päästöt yhden täyspitkän rekan kuljettaessa 1000 km täydellä kuormalla sitä "ekologista" löpöä. Lisäksi paluumatka tyhjänä takaisin. Rekan kulutus on jotain +40L/100km jos oikein muistan.
 
Olen ihmetellyt aina tuota väitettä biopolttoaineiden ekologisuudesta. Sitä jätettä kuljetetaan dieselrekoilla käsittelylaitoksiin jossa prosessin aikana tuotetaan päästöjä. Ei se pyhällä hengellä synny se biopolttoainekaan. Puhumattakaan siitä että se raaka-aine viljellään ökytraktoreilla yms.

Lisäksi tärkeimpänä monesti unohtuva pointti on se, että se biopolttoaine roudataan sieltä käsittelylaitoksesta välivarastoon dieselrekoilla. Ja varastosta vaikka Vantaalta Inarin Teboilin pumpusäiliöön. Laskekaapa joku päästöt yhden täyspitkän rekan kuljettaessa 1000 km täydellä kuormalla sitä "ekologista" löpöä. Lisäksi paluumatka tyhjänä takaisin. Rekan kulutus on jotain +40L/100km jos oikein muistan.

Raakaöljy roudataan tankkereilla maahan X jossa se kuljetetaan keinolla Y jalostamoon Z, jossa se jalostetaan tuotteeksi Å joka varastoidaan paikassa Ä ja roudataan rekalla huoltoasemalle Ö.

Miten tämä ketju poikkeaa biopolttoaineen tuotannosta, etenkään valmiin litkun siirtämisen kannalta? Ei kai se tavallinen diisseli ja bensakaan sinne Inarin Teboilille ilmasta kondensoidu?

Edit: poikkeaa toki ainakin siinä mielessä, että biopolttoainetta voidaan tuottaa (osittain) paikallisesta raaka-aineesta, toisin kuin täysfossiilista.
 
Raakaöljy roudataan tankkereilla maahan X jossa se kuljetetaan keinolla Y jalostamoon Z, jossa se jalostetaan tuotteeksi Å joka varastoidaan paikassa Ä ja roudataan rekalla huoltoasemalle Ö.

Miten tämä ketju poikkeaa biopolttoaineen tuotannosta, etenkään valmiin litkun siirtämisen kannalta? Ei kai se tavallinen diisseli ja bensakaan sinne Inarin Teboilille ilmasta kondensoidu?

Edit: poikkeaa toki ainakin siinä mielessä, että biopolttoainetta voidaan tuottaa (osittain) paikallisesta raaka-aineesta, toisin kuin täysfossiilista.

Vastakkainasettelu sähköauton kanssa on se mitä tässä haettiin. Sähköä voi tuottaa ja tuotetaankin paikallisesti. Lisäksi biopolttoaineen jalostuslaitoksia tuskin on kovinkaan paikallisesti jolloin pahimmillaan käy kuin kaljarallissa. Suomalainen panimo roudaa Viroon kaljat josta ne roudataan suomeen takaisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 394
Viestejä
4 598 934
Jäsenet
75 599
Uusin jäsen
Aarnio_1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom