Keskustelua hybridiautoista

Mutta siis oikein suunniteltunahan ja hyvällä laatutarkkailulla viat on harvinaisia. Enkä tässä väitä että elektroniikan takia sähköauto olisi epäluotettavampi tai luotettavampi kuin polttomoottori. Oli tarkoitus vaan tuota kaksoisstardardia vähän kritisoida missä elektroniikka polttiksessa pelottaa, mutta sähkössä onkin luotettavampaa.

Yhtenä lisätekijänä sähköautoissa on, että elektroniikalla ohjaillaan jatkuvasti suuria virtoja ja jännitteitä. Tästä seuraa, että voimalinjalla olevat komponentit sietävät hyvin huonosti minkäänlaista häviöitä kasvattavaa puolikuntoisuutta. Jos jonkin modulin hyötysuhde on normaalisti 98% ja jonkin vian seurauksena se laskee 95%:iin, niin häviöt kasvavat 2% -> 5% eli 2,5-kertaisiksi. Jos taas sattuu oikosulku, niin sähköauton akun tehonsyöttökyky on massiivinen. Ei varmaankaan tarvitse ajatella oikosulkuun joutuneen komponentin korjaamista.

Perustuu varmasti siihen, että polttomoottori on aika ummessa kaikenlaista anturia ja mittausta. Nämä aiheuttaa (tai paljastaa) hankalasti löydettäviä vikoja, jotka voivat olla johdannaisia jostain ihan muusta. No ehkä vähän jyrkästi sanottu, mutta yleensä ne mystisimmät on niitä kalliimpia korjauksia.
Valtaosa antureista on kuitenkin hyvin yksinkertaisia paine- ja lämpöantureita (mittaus) tai jopa pelkkiä on/off-katkaisijoita (suoja). Merkittävä mystisiä vikoja aiheuttava tekijä on tavalla tai toisella vanhemmiten hapantuvat johdotukset.

Ikääntyvän auton ikävimpiä vikoja on vuotava lämmityslaitteen kenno. Osa ei yleensä ole kallis mutta sen vaihto voi edellyttää kojelaudan purkamista kokonaan. Millainen remontoitava on sähköauton lämmityslaite?
 
Valtaosa antureista on kuitenkin hyvin yksinkertaisia paine- ja lämpöantureita (mittaus) tai jopa pelkkiä on/off-katkaisijoita (suoja). Merkittävä mystisiä vikoja aiheuttava tekijä on tavalla tai toisella vanhemmiten hapantuvat johdotukset.

Ikääntyvän auton ikävimpiä vikoja on vuotava lämmityslaitteen kenno. Osa ei yleensä ole kallis mutta sen vaihto voi edellyttää kojelaudan purkamista kokonaan. Millainen remontoitava on sähköauton lämmityslaite?
Vanhassa Renault Cliossa oli ilmeisesti tuo vuotava lämmityslaitteen kenno, mutta ei ole enää sitä autoa. Ilmeisesti silti aika harvinainen vika, kun itsellä on ollut paljon vanhoja autoja. Sekin on kai aika yleistä että lämmityslaitteen sähkömoottori lakkaa toimimasta, mutta itsellä ei ole ollut sellaistakaan vikaa. Alfa Romeossa lasinpyyhkijän moottori lakkasi toimimasta ja töötti myös.

Jossain sähköautoissa on kai lämmityslaitteen sähkövastus hajonnut, mutta mahtaa olla kumminkin aika harvinaista. Ja taas parissa omassa autossa on moottorinlämmittimen sähkövastus hajonnut. Nuohan pitäisi olla aika kestäviä. Parissa autossa on laturi hajonnut, mutta niilläkin ajaa silti 400tkm, että hyvin kestäviä on. Ja jos se lämmityslaitteen kenno hajoaa, niin aika huonoa laatua täytyy olla, kun se Rellu on ollut ainut heikko.

Niin ja siinä Alfa Romeossa hajosi myös kampiakselin asentotunnistin. Se on hyvin yksinkertainen 20€ osa ja helppo vaihtaa. Ikävä vika silti, koska rikkinäisen osan takia koko moottori ei käynnisty tai pysy käynnissä. Ne sähköjohdot on olleet kanssa tosi kestäviä. Ainoastaan bmw:ssä oli toisen pakoputken lambda-anturin toinen sähköjohto poikki. Mutta tuo johto onkin aika herkässä paikassa auton alla pakoputkessa kiinni.
 
Valtaosa antureista on kuitenkin hyvin yksinkertaisia paine- ja lämpöantureita (mittaus) tai jopa pelkkiä on/off-katkaisijoita (suoja). Merkittävä mystisiä vikoja aiheuttava tekijä on tavalla tai toisella vanhemmiten hapantuvat johdotukset.

Lisäsin korostuksen viestiini:

Perustuu varmasti siihen, että polttomoottori on aika ummessa kaikenlaista anturia ja mittausta. Nämä aiheuttaa (tai paljastaa) hankalasti löydettäviä vikoja, jotka voivat olla johdannaisia jostain ihan muusta. No ehkä vähän jyrkästi sanottu, mutta yleensä ne mystisimmät on niitä kalliimpia korjauksia.
 
Valmistajat eivät varmasti aio tehdä vähempää voittoa yksinkertaisemmin rakennetuilla tuotteilla, jotka ovat samalla kestävempiä ja vastivva vähemmän huoltoa.

Tavalla tai toisella "planned obsolese" vai mikä olikaan se termi... Suunniteltu hajoaminen.
 
Eu on vaatimassa kodinkoneiltakin korjattavuutta ja nimenomaan kieltämässä tuota suunniteltua vanhenemista. Saa nähdä miten tuota voi muka valvoa mutta sanktiot voi olla melko suuria.
 
Tosin jos latausajan saa laskettua tuonne minuuttiluokkaan niin akkujen koko melko varmasti laskisi sinne muutaman sadan kilometrin luokkaan kun ei tarvitsisi kuljettaa sitä isoa ja kallista akkua mukana kun ei olisi latauksesta johtuvaa pullonkaulaa.

Tuon takia mun mielestä järkevin malli olisi luokkaa 150km rangen akusto ja polttiksella toimiva generaattori. Tuo 150km riittää komeasti 99,5% käyttäjien päivittäiseen tarpeeseen, ja sen satunnaisen "lapinreissun" voi tehdä sitten polttiksen tukemana. Tuossa säästetään ylimääräisen turhan massan mukana raijaaminen, kalliin akkukapasitettin ostaminen, ja myös laajemmin ajateltuna sitä akkujen tuotantokapasiteettia riittäisi suuremmalle autokannalle.

Ilmeisesti käytännössä lainsäädäntö rajoittaa tuollaisen järjestelyn toteutusta, esim rajoittamalla polttoainetankin koon ihan minimaaliseksi, jolloin sen polttiksen käytöstä tulee rasittavaa kun joka huoltiksella täytyy pysähtyä.


No tämä, yhdessä testissä ajetulla äärikantamalla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa, koska muuttuvia tekijöitä on liian paljon. Ainoa oikea syy koko testiin on se, että se herättää kuohuntaa ja myy lehtiä. Ja taas ev-fanaatikot ja polttomoottoriin tarraavat Inarin pölyimurikauppiaat raivoavat palstoilla niin, ettei normaalista keskustelusta tule mitään.

Onhan tuolla äärikantamalla vertailullista arvoa, vaikkei se yhden auton osalta merkittävä tieto olekaan.

Lisäksi luulen, että monia pelottaisi ikääntyvän modernin polttiksen kanssa myös ihan perinteinen mekaaninen hajoaminen. Turbo ja jakopää esimerkiksi ovat usein kalliita paikkoja, ja totaalinen moottoririkkokin on ihan oikea mahdollisuus. Apulaitehihnassa on kiinni vesipumppua, laturia ja ilmastointia. Sitten on monimutkaista vaihteistoa, polttoainepumppua, imusarjaa ja pakosarjaa, EGR:ää, kattia ja hiukkasloukkua ja niin edelleen.

En tarkoita tällä, etteikö vanhenevan sähköauton omistamiseen liittyisi riskejä, mutta onhan tuo polttomoottori nyt lähtökohtaisesti monimutkainen paketti. Jos sähköauton akulla on pitkä takuu, kyllä sinne vähemmän jää potentiaalisesti vikaantuvaa kamaa.

Ei minkään vanhan moottoriajoneuvon korjaaminen ole koskaan ollut mikään ylitsepääsemätön ongelma. Harvinaiset mallit ovat tietysti työläitä, mutta jos auto on vielä suhteellisen yleinen ei korjaaminen tai korjaamiseen tarvittavan tiedon tai työkalujen hankkiminen ole ylivoimaista.

Pitää muistaa myös että "moderni" polttomoottori on jo ollut massatuotannossa 35 vuotta. 80-luvun puolivälissä oli elektronisesti ohjattuja vähäpäästöisiä turbomoottoreita. Niiden korjaaminen onnistuu ihan hienosti, vaikka niissä ei ole edes vastaavaa standardoitua itsediagnostiikkaa kuin nykyisissä autoissa.
 
Rellut ja pösöt noi mystisten sähkövikojen ongelmavyyhdit. Ei sillä etteikö niissäkin pärjää järkeilyllä. Jos vikakoodi on x niin vika ei välttämättä ole osa x vaan siihen liittyvät. Eli jos osa x on mittaamalla oikein niin vikaa haetaan kaikista mikä liittyy jollain tavalla siihen. Suht yksinkertaista jos sähkökaaviot olemassa autoon. Tuohon asiaan ei kyllä osanvaihtaja huoltaja pysty. Pösön lämppärien liitin tunnetusti on liian heikko hiiltyen ja Renaulteissa polkimien kytkinten liittimet saa kaasuläpän vikakoodit jota korvasivat merkkihuolloissa vaihtamalla kaasuläppää. Parillakin tutulla noi viat olleet ja molemmilla kytkinpolkimen kytkimen liitin paskana joka liittyy tuohon drivebywire kaasuläpän ohjaukseen. Tuolle kytkimelle ei ilmeisesti ole omaa vikakoodia kunnei sitä ilmoita myös. Automaateissa jarrupolkimen kytkimestä tulee vikakoodin jollei toimi. Pösön lämppärin vastuksen liittimen hiiltyminen on tietääkseni kolmella tutulla tullut vastaan. Kaks korjannut kaveri ja yhden itse. Ovat täyden tehonkin kierrättäneet liittimen kautta niin kadota voi osa tehot ja/tai täysi teho. Citikassa on sähköjen päämodulin juotoksia ollut kylmäjuotoksina. Noista vioista mikää ei varsinaisesti edes liity polttomoottoriin. Toi kaasuläpänkin ohjaus on vastaavasti sähköautoissa vaikkei ohjaa kaasuläppää vaan sähkömoottoria.

En näy että sähköauto tuohon vian hakuun toisi yhtään helpotusta. Varsinkin jollei työkaluja saa kuten sähkökaavioita ja vikaluku/kirjoitus työkaluja. Korjaajan pitää ymmärtää myös enemmän elektroniikkaa jota eivät ymmärrä juuri ollenkaan tällä hetkellä. Toki jos tehdään kaikki isoiksi moduleiksi joita ei edes korjata niin mystinen vika eieole vaikea paikantaa niin monen vaihtuen kerralla. Se vaan että 20€ osan sijasta vaihdetaankin monen tuhannen hintaisia moduleita vian tullessa.

Eihän to eun lakikaan tule kieltämään tuota etteikö asiat olisi modulimaisia. Se vaan pakottaa että se moduli on pakko saada. Hinta sit voi olla enemmän kuin edes uutena vehje ollut. Ei nyt auton tapauksessa kuitenkaan vaan yleisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Teslat taitavat ainakin olla surullisen kuuluisia siitä, ettei niitä voi korjata kuin virallinen korjaamo. Mitään työkaluja ei ole tarjolla "nyrkkipajoille", jolloin rekisteröimistä vaativat osat on pakko vaihtaa "marmorilla". Ja rekisteröintiähän vaatii (ainakin monissa polttiksissa) jarrupalojen vaihdosta lähtien melkein kaikki. Eli se vanha sanonta/uskomus, ettei nykyautoille voi tehdä itse mitään, pitää Teslan tapauksessa jopa paikkaansa. Muista sähköautovalmistajista en ole varma, mutta ainakin aiemmin niitä (siis polttiksia) on voinut korjata "kuka vaan", jos on vaan joku yleiskäyttöinen testeri käytössä.

Ainakin suurjännitteeseen liittyvät työt on muutenkin sellaisia, ettei niitä ehkä moni halua/voi tehdä itse, toisin kuin monia puhtaasti mekaanisia hommia. Eli vaikka sähköauton voimalinja on yksinkertaisempi, on sille myös mahdoton tehdä oikein mitään vikojen tullessa. Esimerkiksi akulle ei pahemmin voi tehdä itse muuta, kuin hommata kokonaan uuden. Tehtaalla tai jossain toki voivat noita kunnostaa vaihtamalla osan moduuleista, mutta en tiedä miten helppoa yksittäisiä moduuleja on vaihtaa tavallisessa huollossa. Jotain jakopään tai turbon remppoja (vaihtoja) nyt tehdään melkein millä pajalla vaan.
 
Ja rekisteröintiähän vaatii (ainakin monissa polttiksissa) jarrupalojen vaihdosta lähtien melkein kaikki. Eli se vanha sanonta/uskomus, ettei nykyautoille voi tehdä itse mitään, pitää Teslan tapauksessa jopa paikkaansa. Muista sähköautovalmistajista en ole varma, mutta ainakin aiemmin niitä (siis polttiksia) on voinut korjata "kuka vaan", jos on vaan joku yleiskäyttöinen testeri käytössä.

Ainakin suurjännitteeseen liittyvät työt on muutenkin sellaisia, ettei niitä ehkä moni halua/voi tehdä itse, toisin kuin monia puhtaasti mekaanisia hommia. Eli vaikka sähköauton voimalinja on yksinkertaisempi, on sille myös mahdoton tehdä oikein mitään vikojen tullessa. Esimerkiksi akulle ei pahemmin voi tehdä itse muuta, kuin hommata kokonaan uuden. Tehtaalla tai jossain toki voivat noita kunnostaa vaihtamalla osan moduuleista, mutta en tiedä miten helppoa yksittäisiä moduuleja on vaihtaa tavallisessa huollossa. Jotain jakopään tai turbon remppoja (vaihtoja) nyt tehdään melkein millä pajalla vaan.
Ilmeisesti Teslassa on aivan normaalit jarrut. Eli jarrujen herkistely tai jarrupalojen vaihto olisi ihan helppoa.

Sähköautolle tai hybridille tarvitsee tosiaan ne luvat. Tuossa pitkällä videolla näkyy, kuinka pyörätuolissa oleva purkaa tuon akun. Onhan siinä työtä, mutta vaikuttaa hyvin yksinkertaiselta purkamiselta tuo akun eri moduulien irrotus. Ja mukana on myös vesikiertoinen jäähdytys, jos siihen tulisi jotain vikaa tai vuotoa. Ainakin työasento on hyvin helppo ja osat on erittäin yksinkertaisia. Polttomoottorin näpertäminen ei onnistuisi, jos on pyörätuolissa. Toki työtilaa tarvitsee paljon, kun akku on niin iso kokonaisuus ja autonhan voi vaikka hinata ulos hallista tilaa viemästä. Polttiksessa lähes aina pidetään osat kiinni autossa ja vaihdetaan esim joku hihna ja uudet kiristimet ja rullat. Tai vaikka laturi, startti, akku tai jäähdytin.

 
Ilmeisesti Teslassa on aivan normaalit jarrut. Eli jarrujen herkistely tai jarrupalojen vaihto olisi ihan helppoa.

Sähköautolle tai hybridille tarvitsee tosiaan ne luvat. Tuossa pitkällä videolla näkyy, kuinka pyörätuolissa oleva purkaa tuon akun. Onhan siinä työtä, mutta vaikuttaa hyvin yksinkertaiselta purkamiselta tuo akun eri moduulien irrotus. Ja mukana on myös vesikiertoinen jäähdytys, jos siihen tulisi jotain vikaa tai vuotoa. Ainakin työasento on hyvin helppo ja osat on erittäin yksinkertaisia. Polttomoottorin näpertäminen ei onnistuisi, jos on pyörätuolissa. Toki työtilaa tarvitsee paljon, kun akku on niin iso kokonaisuus ja autonhan voi vaikka hinata ulos hallista tilaa viemästä. Polttiksessa lähes aina pidetään osat kiinni autossa ja vaihdetaan esim joku hihna ja uudet kiristimet ja rullat. Tai vaikka laturi, startti, akku tai jäähdytin.
Toki jarrujen herkistely onnistuu, mutta meinaatko ettei Teslassa ole tarpeenmukaista jarrujen huoltoa eli auto kertoo milloin palat pitää vaihtaa? Ainakin omassa saksalaisessa on ja se pitää nollata, kun palat on vaihdettu. Samoin, jos akun vaihtaa, se pitää kertoa autolle, ettei se lataa uutta akkua piloille. Eli sitä meinasin aiemmassa viestissäni, että jos tällaiset perushuollotkin vaatii Teslan oman testerin, niin hankalaksi menee. En siis tiedä vaatiiko, kun ei Teslaa kellään tutulla löydy...

Tuo sitten, että onhan se joo helppoa huoltaa akkua, kunhan sen ensin saa "pöydälle" eli irti autosta. Helppohan se on polttomoottoriakin huoltaa, jos sen irrottaa autosta. Toki akun irrotus on jonkin verran helpompaa, mutta harvalta (siis edes korjaamolta) silti löytyy nosturia, joka jaksaa siirrellä 700kg akkua ja 2000kg autoa samaan aikaan (siis että akun saa irti autosta). Moottorinostimia kai löytyy korjaamoilta yleisemmin, muttei niitäkään ehkä kaikilla ole. Mutta joo, alkaa mennä offtopikiksi, halusin vaan tuoda ilmi ettei sähköauton huolto välttämättä ole sen halvempaa ainakaan vielä, kun ei ole vakiintuneita käytäntöjä. Toki sähköautotkin ovat niin uusia, että harva joutuu niitä huoltamaan ainakaan omalla rahalla.
 
Toki jarrujen herkistely onnistuu, mutta meinaatko ettei Teslassa ole tarpeenmukaista jarrujen huoltoa eli auto kertoo milloin palat pitää vaihtaa? Ainakin omassa saksalaisessa on ja se pitää nollata, kun palat on vaihdettu. Samoin, jos akun vaihtaa, se pitää kertoa autolle, ettei se lataa uutta akkua piloille. Eli sitä meinasin aiemmassa viestissäni, että jos tällaiset perushuollotkin vaatii Teslan oman testerin, niin hankalaksi menee. En siis tiedä vaatiiko, kun ei Teslaa kellään tutulla löydy...

Tuo sitten, että onhan se joo helppoa huoltaa akkua, kunhan sen ensin saa "pöydälle" eli irti autosta. Helppohan se on polttomoottoriakin huoltaa, jos sen irrottaa autosta. Toki akun irrotus on jonkin verran helpompaa, mutta harvalta (siis edes korjaamolta) silti löytyy nosturia, joka jaksaa siirrellä 700kg akkua ja 2000kg autoa samaan aikaan (siis että akun saa irti autosta). Moottorinostimia kai löytyy korjaamoilta yleisemmin, muttei niitäkään ehkä kaikilla ole. Mutta joo, alkaa mennä offtopikiksi, halusin vaan tuoda ilmi ettei sähköauton huolto välttämättä ole sen halvempaa ainakaan vielä, kun ei ole vakiintuneita käytäntöjä. Toki sähköautotkin ovat niin uusia, että harva joutuu niitä huoltamaan ainakaan omalla rahalla.
Omassa autossakin on jarrupaloissa jotkut johdot, mutta tuo järjestelmä ei ole kyllä käytössä. Epäilen kyllä vahvasti, että teslaan voi vaihtaa jarrupalat ja mitään resetointia ei tarvitsisi. Samoin 12v akun voisi vaihtaa ilman resetointia. En ole ainakaan kuullut, että juuri Teslassa tarvitsisi noille erikseen resetointia. Tai jos tarvitsee, niin varmaan onnistuisi, jos soittaa puhelimella huoltoon, että nyt autossa on jotain kummallista vikaa ja resetoisivat etänä. Itsellä on ollut sen verran vanhempia autoja, että mitään diagnostiikkaa ei ole ollenkaan tarvinnut. Alfa Romeossa kampiakselin asentotunnistin oli rikki, mutta osan vaihtaminen riitti, eikä resetointia tarvinnut. Usein olen vaihtanut auton pois, jos niihin alkaa tulla jotain kummallisia sähkövikoja, mutta tuo Alfa Romeo oli silti helppo korjata. Aika usein netissä on jollain toisella sama vika ja korjaamiseen siis löytyy valmiiksi ohjeet.


Teslassa on akun huoltaminen tehty sillätavoin, että vialliseen autoon vaihdetaan vara-akku. Viallinen akku lähetetään jonnekin ulkomaille huollettavaksi ja sitten lähetetään takaisin. Vara-akku irroitetaan ja alkuperäinen huollettu akku laitetaan tilalle. Ja jos akkua ei saada ollenkaan korjattua, niin koko akku tietysti vaihdetaan uuteen (siihen vara-akkuun). Eli ei ne ilmeisesti osaa tuolla Teslan suomen huollossa akkua huoltaa. Ja jos moottoriin tulee vikaa, niin koko moottori vaihdetaan uutteen. Voi olla että tulee paranneltu moottori tilalle, joka onkin sitten kestävämpi. Muita hajoavia oli ainakin se keskinäyttö ja siinä oleva "tietokone". Se vaihdetaan kanssa kokonaan uuteen, eikä pysty korjata. Uudemmissa on sitten kestävämpi uudenlainen " tietokone".


Sähköautoon voi myös vaihtaa kuluvia alustan osia ihan samoin kuin muihinkin. Eli mitään tietokonetta ei tarvita.
 
Viimeksi muokattu:
Tää ketju on mennyt melkoiseksi whatauboutismiksi. Voitaisiinko olkiukkojen sijaan siirtyä itse asiaan?
Ainakin tuosta Teslan huoltamisesta on paljon juttua Teslan facebook sivuilla. Sieltä löytyy myös niitä jotka osaavat korjata juttuja tosi hyvin. Ainakin ovenkahvoja ja parempaa äänieristystä myös laitetaan.

Aika paljon on tulossa Model 3 mallia. Siitä on pahimmat suunnittelubukit jo karsittu pois. Eikä muissakaan uusissa Tesloissa niitä enää ole. Aika hyväksi on jo hioutunut.

Uutena tietysti ne latauskaapelit ja niiden korjaus. Ja kaikki sähköön liittyvät on sähköautoissa.


Itsellä tuli tuosta huoltamisesta mieleen, että onhan se aina halvempaa korjata, kuin vaihtaa koko osa uuteen. Teslalla on tietysti pitkä 8 vuoden takuu akulle ja voimalinjalle, niin mikään korjaaminen ei ole ollut ilmeisesti kannattavaa. Lisäksi jos osassa on tyyppivika, niin eihän sitä voi korjata, vaan vaihtaa paranneltu kestävämpi osa tilalle. Kehitys kun menee niin hurjasti eteenpäin kokoajan.
 
Viimeksi muokattu:
Valmistajat eivät varmasti aio tehdä vähempää voittoa yksinkertaisemmin rakennetuilla tuotteilla, jotka ovat samalla kestävempiä ja vastivat vähemmän huoltoa.

Tavalla tai toisella "planned obsolese" vai mikä olikaan se termi... Suunniteltu hajoaminen.
Eu on vaatimassa kodinkoneiltakin korjattavuutta ja nimenomaan kieltämässä tuota suunniteltua vanhenemista. Saa nähdä miten tuota voi muka valvoa mutta sanktiot voi olla melko suuria.
Se että päivityksiä ei tule enää vanhoille malleille voisi olla tuota suunniteltua hajoamista. Tesla on positiivinen esimerkki, kun vanhimpia 2013 autoja myös päivitetään.

Muissa sähköautoissa taas nopea akkujen kehitys nopeuttaa tuota suunniteltua hajoamista. Vaikka Nissan Leafin kehitys 24, 30, 40 ja nyt tulee noin 64kWh.

Jossain vaiheessa kehitys menee siihen, että on kannattavaa myydä pieniakkuista sähköautoa halvalla.

Hyundai Ioniq autoon on tulossa 38.3 kWh akku. Eli nyt on vielä menossa vaihe, että kapasiteettia suurennetaan.
The battery capacity will increase from 28 to 38,3 kWh (37 %), while the range will increase from 280 to 378 km (NEDC), matching the Nissan LEAF’s (40 kWh version) range. The fact that the battery capacity increases by 37 % while the range increases “only” by 35 % makes me conclude that the battery is slightly heavier, contributing for a minor efficiency decrease.
2020 Hyundai IONIQ Electric arrives this September with more range - PushEVs
 
Omassa autossakin on jarrupaloissa jotkut johdot, mutta tuo järjestelmä ei ole kyllä käytössä. Epäilen kyllä vahvasti, että teslaan voi vaihtaa jarrupalat ja mitään resetointia ei tarvitsisi. Samoin 12v akun voisi vaihtaa ilman resetointia. En ole ainakaan kuullut, että juuri Teslassa tarvitsisi noille erikseen resetointia. Tai jos tarvitsee, niin varmaan onnistuisi, jos soittaa puhelimella huoltoon, että nyt autossa on jotain kummallista vikaa ja resetoisivat etänä. Itsellä on ollut sen verran vanhempia autoja, että mitään diagnostiikkaa ei ole ollenkaan tarvinnut. Alfa Romeossa kampiakselin asentotunnistin oli rikki, mutta osan vaihtaminen riitti, eikä resetointia tarvinnut. Usein olen vaihtanut auton pois, jos niihin alkaa tulla jotain kummallisia sähkövikoja, mutta tuo Alfa Romeo oli silti helppo korjata. Aika usein netissä on jollain toisella sama vika ja korjaamiseen siis löytyy valmiiksi ohjeet.


Teslassa on akun huoltaminen tehty sillätavoin, että vialliseen autoon vaihdetaan vara-akku. Viallinen akku lähetetään jonnekin ulkomaille huollettavaksi ja sitten lähetetään takaisin. Vara-akku irroitetaan ja alkuperäinen huollettu akku laitetaan tilalle. Ja jos akkua ei saada ollenkaan korjattua, niin koko akku tietysti vaihdetaan uuteen (siihen vara-akkuun). Eli ei ne ilmeisesti osaa tuolla Teslan suomen huollossa akkua huoltaa. Ja jos moottoriin tulee vikaa, niin koko moottori vaihdetaan uutteen. Voi olla että tulee paranneltu moottori tilalle, joka onkin sitten kestävämpi. Muita hajoavia oli ainakin se keskinäyttö ja siinä oleva "tietokone". Se vaihdetaan kanssa kokonaan uuteen, eikä pysty korjata. Uudemmissa on sitten kestävämpi uudenlainen " tietokone".


Sähköautoon voi myös vaihtaa kuluvia alustan osia ihan samoin kuin muihinkin. Eli mitään tietokonetta ei tarvita.
Tuossa sitä modulimaisuutta juuri. Takuuaika kun ohitse niin siinä sitten miettii haluisitko ne moottorin laakerit vaihtaa vaiko vaihdetaanko koko moottori uudempaan ja parempaan. Hintalappu hieman eri työllä. Mikään ei estä samaa harrastamasta polttomoottorivehkeillä et vaihdetaan koko kone korjaamisen sijaan. Ja liian isossa vauriossa niin tehdäänkin

Rich Rebuilds noita tesloja on purkanut videoillaan ja ihan yhtä työläitä ne on. Melkein jokainen kanavan video tullut katsottua.
Rich Rebuilds


Polttomoottori saadaan ihan yhtälailla moottoripukille jossa sitä voi pyöritellä ympäri mielin määrin vaikka pyörätuolista käsin. Maksaa halvimmat alta 60€ ja helpottaa moottorin kasausta paljon. Noin massiivisia vaan harvemmin tarvitsee tehdä koska halvempaa on vaihtaa kone.
807530.jpg


Ja akun purussahan käyttivät jo moottorinostinta tasapainoraudan kanssa nostamiseen.

Tätä ei ole vielä näkynyt täällä.. vaihto sen totaalisen maanantaikappaleen parempaan malliin. Paremmassa mallissa paremmin panelit saatu paikalleen. Mutta maalipinnassa maalin alla edelleen roskia jotka ei olisi pitänyt päästä laadunvalvonnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Toki jarrujen herkistely onnistuu, mutta meinaatko ettei Teslassa ole tarpeenmukaista jarrujen huoltoa eli auto kertoo milloin palat pitää vaihtaa? Ainakin omassa saksalaisessa on ja se pitää nollata, kun palat on vaihdettu.

Ei sähköisellä kässärillä olevia jarruja noin vain mennä herkistelemään, tarvii tietokoneen että jarrut saa huoltotilaan.

Nuo kuluneisuusanturit tai niiden väärä kalibrointi ei aiheuta muuta kuin mahdollisesti väärän ilmoituksen, yleensä se kuluneisuusanturi on vaan johto joka lopulta oikosulkee jarrulevyyn, eikä ne yleensä vaadi sen kummempaa resetointia.

Samoin, jos akun vaihtaa, se pitää kertoa autolle, ettei se lataa uutta akkua piloille. Eli sitä meinasin aiemmassa viestissäni, että jos tällaiset perushuollotkin vaatii Teslan oman testerin, niin hankalaksi menee. En siis tiedä vaatiiko, kun ei Teslaa kellään tutulla löydy...

Tuo sitten, että onhan se joo helppoa huoltaa akkua, kunhan sen ensin saa "pöydälle" eli irti autosta. Helppohan se on polttomoottoriakin huoltaa, jos sen irrottaa autosta. Toki akun irrotus on jonkin verran helpompaa, mutta harvalta (siis edes korjaamolta) silti löytyy nosturia, joka jaksaa siirrellä 700kg akkua ja 2000kg autoa samaan aikaan (siis että akun saa irti autosta). Moottorinostimia kai löytyy korjaamoilta yleisemmin, muttei niitäkään ehkä kaikilla ole. Mutta joo, alkaa mennä offtopikiksi, halusin vaan tuoda ilmi ettei sähköauton huolto välttämättä ole sen halvempaa ainakaan vielä, kun ei ole vakiintuneita käytäntöjä. Toki sähköautotkin ovat niin uusia, että harva joutuu niitä huoltamaan ainakaan omalla rahalla.

Jos pajalla on välineet ottaa yleisimmät moottorit pois polttiksesta, niin silloin saa teslastakin akun alas. ei se loppujenlopuksi painon puolesta merkittävästi eroa alakautta irroitettavasta moottorista.
 
Sori jos tuun vanhalla idealla mukaan, mutta tuli just tässä yhden kaverin Thinkpadia testatessa mieleen, että olisikohan mahdollista toteuttaa autoon jonkunlainen bridge battery ratkaisu?
Kun se ongelma on nyt akun lataamisen hitaus, niin olisi aika kätevää vaikka ajaa johonkin automaattiin, joka vaihtaa akun nopeasti täysinäiseen.
Tämä tietysti vaatisi vielä isompaa infraa ja varmasti alan standardisoimista akkujen suhteen.
 
Tää ketju on mennyt melkoiseksi whatauboutismiksi. Voitaisiinko olkiukkojen sijaan siirtyä itse asiaan?

Keskeisimpiä argumentteja, joilla sähköautoja hehkutetaan on yksinkertainen rakenne ja tämän seurauksena merkittävästi tavallista autoa vähäisempi huolto- ja korjaustarve. Minusta on aika erikoista, jos keskustelua siitä, missä määrin ja miltä osin tämä väite pitää paikkansa ei pidetä aiheeseen kuuluvana keskusteluna. Pelkkä hehkutus ja selkääntaputtelu ei ole mitään keskustelua.

Tällä hetkellä ikääntyvien sähköautojen remppatarpeista ja -kustannuksista ei oikein ole vertailukelpoista dataa saatavilla, kun valtaosa sähköautokannasta on niin tuoretta, että muitakin autoja huollettaisiin edelleen lähinnä marmorilla. Hybrideistä kokemuksia on toki jo pidemmältä ajalta.

Hiukan kyllä kummastuttaa sähköautoilijoiden into dissata tavallisia autoja. Ensimmäiset vuodet ajaa (lähes) autolla kuin autolla vähin murhein, kun takuu hoitaa viat ja tavallinen huoltoväli on 30 tkm luokkaa -> 90 tkm ajettuun autoon vaihdetaan öljyt kahdesti ja suodattimet kerran. Tuon jälkeen alkaa tarvita jarru- ja jäähdytysnesteitä sekä jarruosia - mutta eikö niitä mene lähes yhtä lailla sähköautossakin?
 
Kuten esimerkiksi jossain vaiheessa keskustelua tuli vertailua määrittelemättömiin premium autoihin, joissa on normaalia autoa enemmän elektroniikka ja siinä kohtaa viittausta niiden elektroniikkaan liittyviin ongelmiin. Aika turhaa vertailua ilman mitään pohjaa. X valmistaja on tehnyt mallin Y kanssa huonoa työtä niin sähköautoissakin on ongelmia.

Suurin osa elektroniikan ongelmista pohjautuu lopulta suunnittelun kukkasiin tai on haettu säästöjä valmistuksessa. Autovalmistajat lisäksi perinteisesti ovat katsoneet auton elinkaaren loppuvan huomattavasti aikaisemmin, useita vuosia ennen kuin Suomessa autot keskinmäärin poistuu käytöstä.

Loppujen lopuksi sähköautoissa ja perinteisissä autoissa yhteistä on suurin osa autosta. Eroava osa on voimalinja joka on tietyssä mielessä yksinkertaisempi kun mekaanisesti kuluvia osia on vähemmän. Merkittävin kuluva osa on akku ja muut osat ovat tai pitäisi olla huoltovapaita auton elinkaaren ajan, mikäli suunnittelu- ja valmistusvaiheessa kaikki on mennyt nappiin.

Eiköhän sähköautoissa ihan samat suden kuopat kuin polttisautoissakin. Voimalinjan kohdalla nähdään varmasti omat suunnittelun kukkaset. Turha kuitenkaan lähteä sanomaan että niissä on aina ongelmia kun jossain joskus ennen on niitä ollut ja vetää aasin siltoja vaikkapa 2000 luvun alun s-mersun lisävarusteisiin, joissa oli essonbaarin mukaan paljon vikoja.
 
..

Loppujen lopuksi sähköautoissa ja perinteisissä autoissa yhteistä on suurin osa autosta. Eroava osa on voimalinja joka on tietyssä mielessä yksinkertaisempi kun mekaanisesti kuluvia osia on vähemmän. Merkittävin kuluva osa on akku ja muut osat ovat tai pitäisi olla huoltovapaita auton elinkaaren ajan, mikäli suunnittelu- ja valmistusvaiheessa kaikki on mennyt nappiin.
...
Voimalinjan kohdalla nähdään varmasti omat suunnittelun kukkaset.
..
40000 mailia ajetun voimalinja.. 4:30 kohdalta.. hammaat ja laakerit huonossa kunnossa jo. Ei pelasta yksinkertaisuus kun suunnittelu tai laadunvalvonta pettää.


Auto ilmeisesti näitä vakuutusyhtiöltä ostettuja pelastettuja kolaroituja kun Tesla ei ole suostunut korjaamaan. Ja joita ei saa edes Teslan huoltoon. Kuin maksamalla Teslan tekemä sertifiointi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
 
Sori jos tuun vanhalla idealla mukaan, mutta tuli just tässä yhden kaverin Thinkpadia testatessa mieleen, että olisikohan mahdollista toteuttaa autoon jonkunlainen bridge battery ratkaisu?
Kun se ongelma on nyt akun lataamisen hitaus, niin olisi aika kätevää vaikka ajaa johonkin automaattiin, joka vaihtaa akun nopeasti täysinäiseen.
Tämä tietysti vaatisi vielä isompaa infraa ja varmasti alan standardisoimista akkujen suhteen.
Toroidioniin on suunniteltu vaihdettava akku, taisi olla jopa ihan perusideoista suunnitteluun. Eihän sitä tietysti vaihdeta kuin kaasupulloa (suunnittelijan sanoin), vaan painon takia jonkinlainen robotti tai apulaite tarvitaan.

Siitä päästään tietysti ajatukseen, että joku muu omistaa akut, ja yksittäinen autoilija ei maksa muuta kuin vuokraa tai kuukausimaksua käytöstä tms. Vaatisi vain melkoista yhteistyötä autonvalmistajien kesken saada samantyyppinen vaihdettava akusto eri automalleihin, kun nykyisin on jo latausliittimien kanssa tarpeeksi vaihtelua.
 
Tesla kokeili USA:ssa vaihtoakkuja, ilmeisesti robotti vaihtoi, ei oo yleistynyt. Keski euroopassa on kuulemani mukaan sähköautoja joissa on liisattu akku, joten auton hintaan ei kuulunut akku. Kiva ylläri jos oot ostamassa edullista sähköautoa. Olisihan siinä juuri se etu että auto olisi halvempi. Akkuhan pitää tietysti suunnitella pika vaihdettavaksi alun alkaen, mikäli se halutaan kätevästi vaihtaa.
 
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
Lämmityshän on se suurin ero polttikseen, kun polttiksessa lämmitysenergia on hyvin pitkälti sitä hukkaenergiaa joka vaan otetaan käyttöön. Tietysti osassa polttiksista tuo asia on hoidettu puolittain, niin että pakkasilla täytyy käyttää erillistä lisälämmitintä, mutta tuo on suunnittelun tulos. Toisaalta, kun lämmitysenergiaa ei ole ylenpalttisesti tarjolla, voidaan sen tarvettakin vähentää huomattavasti. Henkilöauton lämmitykseen käytetään enemmän energiaa kuin keskikokoisen omakotitalon, pitkälti tietysti siksi että lämmitysenergiaa on reilusti tarjolla.

Käytännössä ei kyllä sähköautoissakaan ole mitään ihmeellisiä temppuja tehty lämmitysenergian tarpeen vähentämiseksi, lähinnä mahdollisuus jättää kuljettajan ympäristön ylkopuolinen alue viileämmäksi, ja kosketeltavien pintojen lämmitys jolloin ilmaa ei tarvitse lämmittää yhtä paljoa. Myös lämpöpumpun käyttäminen lämmitykseen parantaa sen hyötysuhdetta.
 
Lämmityshän on se suurin ero polttikseen, kun polttiksessa lämmitysenergia on hyvin pitkälti sitä hukkaenergiaa joka vaan otetaan käyttöön. Tietysti osassa polttiksista tuo asia on hoidettu puolittain, niin että pakkasilla täytyy käyttää erillistä lisälämmitintä, mutta tuo on suunnittelun tulos. Toisaalta, kun lämmitysenergiaa ei ole ylenpalttisesti tarjolla, voidaan sen tarvettakin vähentää huomattavasti. Henkilöauton lämmitykseen käytetään enemmän energiaa kuin keskikokoisen omakotitalon, pitkälti tietysti siksi että lämmitysenergiaa on reilusti tarjolla.

Käytännössä ei kyllä sähköautoissakaan ole mitään ihmeellisiä temppuja tehty lämmitysenergian tarpeen vähentämiseksi, lähinnä mahdollisuus jättää kuljettajan ympäristön ylkopuolinen alue viileämmäksi, ja kosketeltavien pintojen lämmitys jolloin ilmaa ei tarvitse lämmittää yhtä paljoa. Myös lämpöpumpun käyttäminen lämmitykseen parantaa sen hyötysuhdetta.
Siksi kysyinkin, kun tiedän lämmityksen verottavan reilusti rangea. En vaan tiedä kuinka reilusti ja onko mitään muita ongelmia, kuten rajoitettu moottoriteho? Tietää miten kännyköiden halpis li-ion akut hyytyvät jo pikkupakkasessa, niin voi olla aika kohmeista vähän laadukkaamallakin li-ion akulla? Kuinka monessa sähköautossa on lämmitetty muita pintoja kuin ratti ja penkki? Omassa polttiksessa on 1,3 kW sähkövastus ilmakanavassa, minkä avulla lämpöä saa myös kylmäkäynnistyksessä ennen kuin moottori on ehtinyt lämmetä.

Vaikea se on auton lämpöeristystä merkittävästi parantaa, kun se lisää painoa ja kustannuksia, jotka ovat jo muutenkin sähköautojen ongelma. Ikkunat taitavat olla suurin ongelma, laminointi auttaa toki vähän. Lämpöpumppukaan ei taida kovalla pakkasella tarjota yli yhden hyötysuhdetta eli sekään ei ole ratkaisu. Polttiksessa ei kyllä todellakaan tarvitse palella, jopa ovilokerot olivat lämpimän tuntuiset perille päästyä :D Silti moottori lämpeni normaaliin 105 asteeseen, joskin hitaammin kuin kesällä toki.
 
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
Nousee sähköautossakin aika paljon. Varsinkin silloin, jos autoa ei pysty esilämmittämään, tai ei ehdi. Ja voi olla esilämmittämättä, jos akku riittää muutenkin. Polttiksen kulutukseen kanssa auttaa hyvä lohkolämmitin ja sisätilalämmitin. Ja jäähdytintä saisi varmaan peittää. Sähköauton eristämättömiä lämpöputkia olisi kanssa hyödyllistä eristää.

Tuossa yksi esimerkki. Lämmittämättä 80 km ja kesällä 270 km. Lämmitys vaan syö niin paljon energiaa lyhyellä matkalla ja esilämmitys kannattaa. Eli laittaa lämmitys vaikka 30 min etukäteen päälle, kun auto on vielä latauksessa.
Samoin volkkari toimii vaimolla ja tyttärellä kaikessa lähipyörittelyssä vaikka lämmittämättä autolla ei pääsekään kuin 80 km( kesällä samalla ajoprofiililla 270- 290 km) näillä pakkasilla( eilen 590 Wh/km 2 km:n matkalla ).
 
Kuinka monessa sähköautossa on lämmitetty muita pintoja kuin ratti ja penkki? Omassa polttiksessa on 1,3 kW sähkövastus ilmakanavassa, minkä avulla lämpöä saa myös kylmäkäynnistyksessä ennen kuin moottori on ehtinyt lämmetä.
Regen ei toimi kylmällä tai täydellä akulla. Niin ja tehoakaan ei saa akusta kunnolla, jos akkua ei ole esilämmitetty. Eli vajaalla teholla täytyisi alku ajaa ja sitten akku alkaa lämpiämään.

Sähköautossa on sähkövastuksella tai ilp:illä sisätilan lämmitys. Eli lämpeävät kyllä lähes kaikki erittäin nopeasti. Eli nopeammin kuin normaali polttis. TM:n testissä jonkun sähköauton lämmityslaitteen teho loppui kesken, mutta ei vielä kerrottu, että missä autossa niin kävi.
 
Regen ei toimi kylmällä tai täydellä akulla. Niin ja tehoakaan ei saa akusta kunnolla, jos akkua ei ole esilämmitetty. Eli vajaalla teholla täytyisi alku ajaa ja sitten akku alkaa lämpiämään.

Sähköautossa on sähkövastuksella tai ilp:illä sisätilan lämmitys. Eli lämpeävät kyllä lähes kaikki erittäin nopeasti. Eli nopeammin kuin normaali polttis. TM:n testissä jonkun sähköauton lämmityslaitteen teho loppui kesken, mutta ei vielä kerrottu, että missä autossa niin kävi.
Eli sama homma kuin polttiksissa, kylmällä ei saa heti tehoa vaan pitää odotella tekniikan lämpenemistä. Sillä erolla että polttiksesta kyllä saa tehoa, jos viitsii ottaa. Itse en viitsi rääkätä konetta kylmänä. Mielenkiinnolla odotan myös tuota TM:n testiä, Lapissa on ainakin sopivat kelit nyt.
Nousee sähköautossakin aika paljon. Varsinkin silloin, jos autoa ei pysty esilämmittämään, tai ei ehdi. Ja voi olla esilämmittämättä, jos akku riittää muutenkin. Polttiksen kulutukseen kanssa auttaa hyvä lohkolämmitin ja sisätilalämmitin. Ja jäähdytintä saisi varmaan peittää. Sähköauton eristämättömiä lämpöputkia olisi kanssa hyödyllistä eristää.

Tuossa yksi esimerkki. Lämmittämättä 80 km ja kesällä 270 km. Lämmitys vaan syö niin paljon energiaa lyhyellä matkalla ja esilämmitys kannattaa. Eli laittaa lämmitys vaikka 30 min etukäteen päälle, kun auto on vielä latauksessa.
Huh, tuo on kyllä vielä pahempi romahdus rangessa kuin kuvittelinkaan. Siinä missä kesällä pääsisi heittämällä töihin ja takaisin lataamatta, talvella olisikin akku loppu jo melkein menomatkan jälkeen.
 
Tekniikan Maailma testasi Konan bensa- ja sähköversioiden eroja. Tässä lämmityksen erot sähkiksen eduksi:
upload_2019-1-22_11-12-23.png
 
Opel Ampera nyt on toki vain sarjahybridi, mutta voimalinja on melkolailla yhteneväinen sähköauton kanssa. Range näin kovilla pakkasilla ~40km (10.4kWh akku). Lämmityksenä on 5kW sähkövastus, joten tollasiin vaimon volkkarin kulutuksiin ei pääse edes teoreettisesti, vaikka lanka palais punasena koko matkan.

Vertailulukuina: EV range: 60 km (MVEG cycle). Käytännössä tuo 60 km toteutuu maantienopeuksilla ja sen alle yli 5c lämpötiloissa, eli sen alle lämmitys alkaa imemään rangea aika reilusti. Kesällä pihistellen olen päässyt yhdellä latauksella 92km, normaalisti ~80km. Eli optimiin nähden 50% huonompi range -25c pakkasella ilman ILP:tä.

edit: Toiminnallisuuteen ei tosiaan ole mitään eroa. Lataukseen kytkettynä (käytännössä aina kotona) sähkövastus pitää akun lämpötilan lyhyillä lämmityssykleillä 0c tuntumassa. Antaa täydet tehot kesähelteillä ja arktisessa pakkasessa. Regeniin en pysty mitään faktoja antamaan, mutta ainakin 12V akut ottavat kylmässä huonosti sähköä vastaan, joten uskoisin myös 360V akuston kärsivän ainakin jollain tasolla samasta ongelmasta.
 
Auton lämmitysenergia tarpeen huomaa jos samassa taloudessa on sisätiloiltaan suht saman kokoiset autot yhtä tehokkailla lämmittimillä ja toisessa on valmistajan tuplalasit kalvoineen ja hyvät äänieristykset ja toisessa tavalliset lasit perus äänieristyksellä. Tuplalasillinen ja ääni eristyksillä auto lämpeää sisältään kolmanneksella energiasta mitä yhden kerroksen laseilla. Mutta ikävänä puolena ettei lasit sulata sitä lumikerrosta eli joudut joka kerta pyyhkimään lumet. Myös lumi tahtoo jäätyä kattoon irtoamatta harjalla eikä sula edes pidemmällä matkalla sieltä. Polttomoottorisella vähän harmillinen tuollainen katon sulamattomuus, mutta kesällä toki mukava kun helle ei myöskään samalla tavalla pysäköityyn autoon tunkeudu.

Eli lähinnä tässä Tesla olisi tuossa katekoriassa että siellä kuuluisi olla kunnon äänieristykset ja tuplalasit kuten premiumeissa kuuluu olla. Mutta jos talvea ajatellaan tarvisi tuo olla kaikissa sähköautoissa vaikka vähän lisääkin painoa.

Tekniikan Maailma testasi Konan bensa- ja sähköversioiden eroja. Tässä lämmityksen erot sähkiksen eduksi:
upload_2019-1-22_11-12-23.png
Mitenhän tuonkin sit ottaa. Se on aika välittömästi 90astetta koneessa kun 5.5 litrasen viinalla käyvän bensakoneen polkasee risteyksestä 80kmh vauhtiin. Varmaan konakin tuollaisessa tilanteessa saa lämmöt hiukan noita käppyriä nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Autovuoden 2018 tapahtumista TM:
"Sen verran on toki tarkennettava, että nuorten osalta käytetyllä henkilöautolla liikkumista haluttiin tukea, sillä eduskunta hyväksyi kevytautoja koskevan lakikokonaisuuden. Päätös kulki tyylikkäästi 180 astetta vastavirtaan ilmastotavoitteiden kanssa"!
 
Auton lämmitysenergia tarpeen huomaa jos samassa taloudessa on sisätiloiltaan suht saman kokoiset autot yhtä tehokkailla lämmittimillä ja toisessa on valmistajan tuplalasit kalvoineen ja hyvät äänieristykset ja toisessa tavalliset lasit perus äänieristyksellä. Tuplalasillinen ja ääni eristyksillä auto lämpeää sisältään kolmanneksella energiasta mitä yhden kerroksen laseilla. Mutta ikävänä puolena ettei lasit sulata sitä lumikerrosta eli joudut joka kerta pyyhkimään lumet. Myös lumi tahtoo jäätyä kattoon irtoamatta harjalla eikä sula edes pidemmällä matkalla sieltä. Polttomoottorisella vähän harmillinen tuollainen, mutta kesällö toki mukava kun helle ei myöskään samalla tavalla pysäköityyn autoon tunkeudu.

Eli lähinnä tässä Tesla olisi tuossa katekoriassa että siellä kuuluisi olla kunnon äänieristykset ja tuplalasit kuten premiumeissa kuuluu olla. Mutta jos talvea ajatellaan tarvisi tuo olla kaikissa sähköautoissa vaikka vähän lisääkin painoa.
Vaikuttaako laminoidut lasit todella noin paljon? Eikö tuulilasi ole aina laminoitu ja en kyllä huomaa sen lämpötilassa kädellä mitään eroa sivulaseihin verrattuna. Lumetkin sulaa kyllä ihan hyvin, joskin onhan sille toki omat puhallussuttimetkin. Vai onko nuo äänieristelasit vielä joku eri tekniikka?
 
Vaikuttaako laminoidut lasit todella noin paljon? Eikö tuulilasi ole aina laminoitu ja en kyllä huomaa sen lämpötilassa kädellä mitään eroa sivulaseihin verrattuna. Lumetkin sulaa kyllä ihan hyvin, joskin onhan sille toki omat puhallussuttimetkin. Vai onko nuo äänieristelasit vielä joku eri tekniikka?
Kaikki yhdessä vaikuttaa etulasin ollen vain osa laseista ja eristys muualla. Samaan tekniikkaa välissä olevien kalvojen ja lasien paksuuden vaihdellessa. Toki tuollainen eristettykin lopulta sulaa laseiltaan mutta sisätila ollut jo silloin pitkän aikaa lämmin. Energiaa silloin kulunut saman mitä eristämättömässä.

Sitä kattoa ei pakkasella saa sulamaan oikein millään joten poistettava mekaanisesti tai ajettava lämpimään.
 
Omassa Peugeot 406:ssa ei siinäkään katto ole ainakaan aina sulanut, vaikka kaikki ikkunat perälle asti onkin sulaneet.

Ilmeisesti lasikatto ei olisi aivan niin hyvä talvella, koska hohkaa kylmyyttä läpi. En kyllä omassa lasikattoisessa autossa sitä silti huomannut ja lämmityslaitekin oli niin tehokas. Joku oli kumminkin lasikattoiseen Teslaan tehnyt irrotettavan eristetyn katon talveksi. Ja kesäksi sai taas irrotettua, kun kylmyys ei enää haittaa. Näppärä keksintö. Eristys oli siis katon sisäpuolella.

Tuplalaseistakaan en huomannut mitään käytännön eroa talvella bmw:ssä. Toki tuplalasi pitäisi olla hiljaisempi ja eristää lämpöä paremmin. Harvassa vaan sellaisia laseja edes käytetään, kun ovat liian kalliit.
 
Autovuoden 2018 tapahtumista TM:
"Sen verran on toki tarkennettava, että nuorten osalta käytetyllä henkilöautolla liikkumista haluttiin tukea, sillä eduskunta hyväksyi kevytautoja koskevan lakikokonaisuuden. Päätös kulki tyylikkäästi 180 astetta vastavirtaan ilmastotavoitteiden kanssa"!

Turvallisuuden pitääkin olla edellä ilmastotavoitteita. Mopoautot piti saada pois liikenteestä ja näin se onnistuu.

Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.
 
Turvallisuuden pitääkin olla edellä ilmastotavoitteita. Mopoautot piti saada pois liikenteestä ja näin se onnistuu.

Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.
Tuo uusi mopoauto juttu on kyllä tosi hyvä. Ei tarvitse erikseen vanhoja mopoautoja, vaan voi ajaa samalla autolla kauemmin. Ja oikea autohan on paljon parempi ja hiljaisempi ajaa.

Saattoi olla niin että BMW i3 sähkiksestä saisi tehtyä mopoauton. Tuo autohan on tosi näppärä kaupunkiin.

Tai sitten joku hinnat alkaen uusi 15t€ pikkuauto, tai vähän käytetty sellainen. Tulee se auto tutuksi jo 15v ikäisenä. Auton kulutus täytyy kumminkin olla pieni, että ajaminen ei tule liian kalliiksi.
 
Tuo uusi mopoauto juttu on kyllä tosi hyvä. Ei tarvitse erikseen vanhoja mopoautoja, vaan voi ajaa samalla autolla kauemmin. Ja oikea autohan on paljon parempi ja hiljaisempi ajaa.

Saattoi olla niin että BMW i3 sähkiksestä saisi tehtyä mopoauton. Tuo autohan on tosi näppärä kaupunkiin.

Tai sitten joku hinnat alkaen uusi 15t€ pikkuauto, tai vähän käytetty sellainen. Tulee se auto tutuksi jo 15v ikäisenä. Auton kulutus täytyy kumminkin olla pieni, että ajaminen ei tule liian kalliiksi.

Kriteeri on 2015 tai uudempi auto tällä hetkellä, eli tosiaan uusi tai muutaman vuoden ikäinen pitää olla. Jatkossa oli varmaan tarkoitus, että tuo vuosi alkaa nousemaan sitten kun ikää on 10 vuotta, eli vuonna 2026 pitää olla 2016 tai uudempi auto että voi rekisteröidä kevytautoksi.
 
Tuo uusi mopoauto juttu on kyllä tosi hyvä. Ei tarvitse erikseen vanhoja mopoautoja, vaan voi ajaa samalla autolla kauemmin. Ja oikea autohan on paljon parempi ja hiljaisempi ajaa.

Saattoi olla niin että BMW i3 sähkiksestä saisi tehtyä mopoauton. Tuo autohan on tosi näppärä kaupunkiin.

Tai sitten joku hinnat alkaen uusi 15t€ pikkuauto, tai vähän käytetty sellainen. Tulee se auto tutuksi jo 15v ikäisenä. Auton kulutus täytyy kumminkin olla pieni, että ajaminen ei tule liian kalliiksi.
Saattaahan se olla et sen 45k€ jollekin 15 vuotiaalle joku ostaa käyttöön. Voi olla vaan aika vähäistä ja eikä siinä vaiheessa varmaan kulutuksellakaan ole mitään merkitystä. Oletko nähnyt missä kunnos noi mopoautot yleisesti on sen muutaman vuoden kohtelun jälkeen. :)
Taitaa enemmän olla sitä dacia alle 10k€ edullisin bensa mitä tulee näkymään.
 
Saattaahan se olla et sen 45k€ jollekin 15 vuotiaalle joku ostaa käyttöön. Voi olla vaan aika vähäistä ja eikä siinä vaiheessa varmaan kulutuksellakaan ole mitään merkitystä. Oletko nähnyt missä kunnos noi mopoautot yleisesti on sen muutaman vuoden kohtelun jälkeen. :)
Taitaa enemmäb olla sitä dacia 10k€ mitä tulee näkymään.

25 tonnia tällä hetkellä nettiautossa halvin käytetty i3. Onhan se toki tuplasti uuden mopoauton hinta, mutta pikkuisen eri lailla autoa toki.

Mopoautot on sen takia muutaman vuoden jälkeen romuna, koska niissä ei ole mitään ajoavustimia eikä niitä ole edes rakennettu kestämään.

Itseä kiinnostaa tämä muutos kovasti, koska oma tytär on reilun kolmen vuoden kuluttua 15-vuotias. Ostan huomattavasti mieluummin hänelle kulkineeksi 15-20 tonnilla pikkuauton, jossa on ABS, ESC, AEB sun muut turvavermeet kuin tuollaisen 10 tonnin pyörillä kulkevan muovisen ruumisarkun.
 
Ja vaikka tää nyt ei oo mopoautolanka, niin voin vielä lisätä tämmösen ensihoitajan näkökulman, että palakoot kaikki mopoautot helvetin tulissa. Ne on ihan surmanloukkuja. En toivois yhdenkään lapsen joutuvan kulkemaan sellasella. Hyvä uudistus näin turvallisuusnäkökulmasta.

 
Viimeksi muokattu:
25 tonnia tällä hetkellä nettiautossa halvin käytetty i3. Onhan se toki tuplasti uuden mopoauton hinta, mutta pikkuisen eri lailla autoa toki.

Mopoautot on sen takia muutaman vuoden jälkeen romuna, koska niissä ei ole mitään ajoavustimia eikä niitä ole edes rakennettu kestämään.

Itseä kiinnostaa tämä muutos kovasti, koska oma tytär on reilun kolmen vuoden kuluttua 15-vuotias. Ostan huomattavasti mieluummin hänelle kulkineeksi 15-20 tonnilla pikkuauton, jossa on ABS, ESC, AEB sun muut turvavermeet kuin tuollaisen 10 tonnin pyörillä kulkevan muovisen ruumisarkun.
Ei ne ajoavustimet ihmeitä tee. Useampaan otteeseen nähnyt mopoauton kahdella pyörällä menevän liikenneympyrässä. Johon ei avustimet auttaisi yhtään kun loppuu se veto muutenkin tasauspyörästön takia renkaan ilmaan noustessa. Ajotyyli jos on mitä on niin se on.

Toki toi auton säilyminen myöhemminkin kannustaa panostamaan hiukan paremmin. Mutta muistetaan realismina kuitenkin se autokannan ikä mikä keskiarvo on. Ei sitä rahaa yhtäkkiä lisää talouksille tule. Puhutaan helposti perheen kakkos tai kolmos autosta kun puhutaan siitä muksun autosta.
 
Ei ne ajoavustimet ihmeitä tee. Useampaan otteeseen nähnyt mopoauton kahdella pyörällä menevän liikenneympyrässä. Johon ei avustimet auttaisi yhtään kun loppuu se veto muutenkin tasauspyörästön takia renkaan ilmaan noustessa. Ajotyyli jos on mitä on niin se on.

Toki toi auton säilyminen myöhemminkin kannustaa panostamaan hiukan paremmin. Mutta muistetaan se realismina kuitenkin se autokannan ikä mikä keskiarvo on. Ei sitä rahaa yhtäkkiä lisää talouksille tule.

Joo mutta vaatii "pikkuisen" enempi yritystä, että tuollaisen B-segmentin uuden auton saat nostaan 2 pyörää ilmaan ennen kuin ESC ottaa vauhdin pois. Käy kokeilemassa jos et usko. Ne mopoautot on ajettavuudeltaan ihan hirveitä kinnereitä, että en ihmettele jos niillä lähtee auto lapasesta helposti. Tottakai ajotyylilläkin on merkitystä. Silti ehkä parempi, että kun sattuu ja tapahtuu niin ihmiset selviävät vammoitta. Peltiä saa suoraksi korjaamolla.

Ensimmäisenä toki tänä vuonna lähinnä keskituloisten ja sitä varakkaampien kersat alkaa noilla ajeleen, mutta tokihan niiden hinta putoaa kun ensi vuonna edelleen se auto saa olla vanhimmillaan 2015 rekisteröity. Tällä hetkellä katsoin, että nettiautossa on nelisenkymmentä alle 8000 euron menopeliä jotka sopivat kriteereiltään tähän. Loppuvuodesta niitä on todennäköisesti enemmän ja vuosi vuodelta enemmän, eikä kauaa kun niitä saa jo alle viiteen tonniin.
 
Saattaahan se olla et sen 45k€ jollekin 15 vuotiaalle joku ostaa käyttöön. Voi olla vaan aika vähäistä ja eikä siinä vaiheessa varmaan kulutuksellakaan ole mitään merkitystä. Oletko nähnyt missä kunnos noi mopoautot yleisesti on sen muutaman vuoden kohtelun jälkeen. :)
Taitaa enemmän olla sitä dacia alle 10k€ edullisin bensa mitä tulee näkymään.
2015 bmw:tä saa jo 24 000€. Onhan se vähän kalliimpi, mutta aika paljon on jo sulanut hinnasta pois.
https://m.nettiauto.com/bmw/i3?yfrom=2015&page=1

Uudetkin mopoautot on aika rämiä, niin ei ne varmaan kovin hyvänä pysy 3 vuoden ajon jälkeen. Mitä oon niitä nähnyt, niin on olleet ulkoisesti aika siistejä. Ainakin Honda skootteri pysyi ihan hyvässä kunnossa, eikä mikään hajonnut.
 
Joo mutta vaatii "pikkuisen" enempi yritystä, että tuollaisen B-segmentin uuden auton saat nostaan 2 pyörää ilmaan ennen kuin ESC ottaa vauhdin pois. Käy kokeilemassa jos et usko. Ne mopoautot on ajettavuudeltaan ihan hirveitä kinnereitä, että en ihmettele jos niillä lähtee auto lapasesta helposti. Tottakai ajotyylilläkin on merkitystä. Silti ehkä parempi, että kun sattuu ja tapahtuu niin ihmiset selviävät
Totta. Tuollainen nykyaikainen pikkuauto on niin hyvä ajettava, että pysyy pyörillään, vaikka ESC ajonvakautuksen kytkisi pois päältä. Ei ole ollenkaan niin kiikkerä, että pääsisi kaatumaan.



Tuossa kehuttiin i3:sta silti ajajan autoksi. 8 sekuntia hävisi Suzukille radalla, mutta se taisi olla odotettua bmw:n pienelle kaupunkiautolle.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Tuollainen nykyaikainen pikkuauto on niin hyvä ajettava, että pysyy pyörillään, vaikka ESC ajonvakautuksen kytkisi pois päältä. Ei ole ollenkaan niin kiikkerä, että pääsisi kaatumaan.



Tuossa kehuttiin i3:sta silti ajajan autoksi. 8 sekuntia hävisi Suzukille radalla, mutta se taisi olla odotettua bmw:n pienelle kaupunkiautolle.


En tiedä ollaanko sitä vaan niin täysin eri maailmassa vai ohitetaanko sitä kokonaan tarkoituksella ne pointtit että kun kakaroilla joukossa tyhmyys tiivistyy niin se arviointikyky on totaalisen hukassa. Ja se näkynyt niissä mopoautoissa. Ehkä joskus toi BMW i3 on se teinin ensiauto, mutta kuten aikasemmin sanoin hintaluokka on aivan liikaa suurimmalle osalle suomalaisia. Noh jos tuosta tulee suosittu niin ehkä se näkyy niinä vakuutusmaksuinakin.

 
Tuleehan sitä itekki joskus leikittyä tyhjällä tiellä :)
Jeps. Enkä sitäkään ollut tässä niin arvostelemassa. Vaan tarkoitin alunperin ihan sitä että BMW i3 hintaista 15 vuotiaalle jonnen arvostelukyvylle kuulostaa että sitä rahaa todellakin on paljon ylimääräistä. Kyllä sen saa rajoitettunakin ja vakautettuna linttaan ja vaikka mitä. Eikä se isän tiukka saarna muistu kun vähän matkan päähän päästy. Näppärähän se noille olisi ja kilometrei nuorilla tulee valtavasti. Mut saa olla siinä tää asia.
 
tarkoitin alunperin ihan sitä että BMW i3 hintaista 15 vuotiaalle jonnen arvostelukyvylle kuulostaa että sitä rahaa todellakin on paljon ylimääräistä. Kyllä sen saa rajoitettunakin ja vakautettuna linttaan ja vaikka mitä. Eikä se isän tiukka saarna muistu kun vähän matkan päähän päästy. Näppärähän se noille olisi ja kilometrei nuorilla tulee valtavasti.
Bmw:tä halvemmalla löytyisi ainakin luotettava Toyota Auris hybrid. Ei mene helposti rikki ja lisäksi täytyyhän 4 vuotta vanhassa autossa tietenkin kasko olla, joka sitten korvaa, jos menee ajaminen pieleen.

17 000€ https://m.nettiauto.com/toyota/auris/hybridi?yfrom=2015&mileageto=350000&road_permit=Y&page=1

Pienempi Yaris hybrid olisi aavistuksen halvempi.
14 800€ https://m.nettiauto.com/toyota/hybridi?yfrom=2015&mileageto=95000&road_permit=Y&page=1
 
Toisesta ketjusta:

Nykyinen hybridi näköjään 65 litran tankki. Mitä nyt ajotietokonetta katsonut, niin taitaa huidella yli kympissä keskikulutus. Iso kone, agressiivinen ajotapa sport-asetuksilla ja +90% kaupunkiajoa. Olenko ollut huolestunut toimintasäteestä, vaikka ajelen vuosittain ympäri maakuntia ja mökkimatkoja? Ei, en kertaakaan.

Niin, koska sinulla on siinä myös se bensamoottori. Se on hieman eri asia ajella maakuntaa ympäri ilman tietoa latauspisteestä jossa sitten mahdollisesti joudut seisomaan tien pientareella muutaman tunnin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom