Mutta siis oikein suunniteltunahan ja hyvällä laatutarkkailulla viat on harvinaisia. Enkä tässä väitä että elektroniikan takia sähköauto olisi epäluotettavampi tai luotettavampi kuin polttomoottori. Oli tarkoitus vaan tuota kaksoisstardardia vähän kritisoida missä elektroniikka polttiksessa pelottaa, mutta sähkössä onkin luotettavampaa.
Yhtenä lisätekijänä sähköautoissa on, että elektroniikalla ohjaillaan jatkuvasti suuria virtoja ja jännitteitä. Tästä seuraa, että voimalinjalla olevat komponentit sietävät hyvin huonosti minkäänlaista häviöitä kasvattavaa puolikuntoisuutta. Jos jonkin modulin hyötysuhde on normaalisti 98% ja jonkin vian seurauksena se laskee 95%:iin, niin häviöt kasvavat 2% -> 5% eli 2,5-kertaisiksi. Jos taas sattuu oikosulku, niin sähköauton akun tehonsyöttökyky on massiivinen. Ei varmaankaan tarvitse ajatella oikosulkuun joutuneen komponentin korjaamista.
Valtaosa antureista on kuitenkin hyvin yksinkertaisia paine- ja lämpöantureita (mittaus) tai jopa pelkkiä on/off-katkaisijoita (suoja). Merkittävä mystisiä vikoja aiheuttava tekijä on tavalla tai toisella vanhemmiten hapantuvat johdotukset.Perustuu varmasti siihen, että polttomoottori on aika ummessa kaikenlaista anturia ja mittausta. Nämä aiheuttaa (tai paljastaa) hankalasti löydettäviä vikoja, jotka voivat olla johdannaisia jostain ihan muusta. No ehkä vähän jyrkästi sanottu, mutta yleensä ne mystisimmät on niitä kalliimpia korjauksia.
Ikääntyvän auton ikävimpiä vikoja on vuotava lämmityslaitteen kenno. Osa ei yleensä ole kallis mutta sen vaihto voi edellyttää kojelaudan purkamista kokonaan. Millainen remontoitava on sähköauton lämmityslaite?