Keskustelua hybridiautoista

Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.

Halvempi tehdä takaveto ja saa samoilla ulkomitoilla isomman kabiinin. Sitä en osaa sanoa haetaanko takavedosta jotain etua myös ajettavuuteen. Kääntöympyrä myös parempi, ketterämpi.
 
Takavetoinen kuulostaa aika huonolta ajatellen talvikelejä. Sähköauton pitäisi ladata akkuja jarrutuksissa ja takapainotteiset jarrut ei ole oikein hyvä idea liukkaalla. Kyllähän luistonestot hoitaa hommansa mutta ei se mukavalta tunnu. Outo päätös VW:ltä.
Onhan noissa painoa akkujen takia edessä ja takana kuten myös moottorin paino on takana. Perinteinen takaveto talvella oli huono vain sen takia kun moottorin ja akun paino kaikki edessä. Perä oli tuolloin kevyt varsinkin jos se 40 litran tankkikin oli melkein tyhjä. Eli talvella täytyy veto olla akselilla jolla isoin paino. Sillä ei ole merkitystä mikä akseli se sit on. Liukkaalla painonsiirtymä on muutenkin pientä (eli taka-akseli ei kevene merkittävästi) kunnei voida isoja jarrutuksia tehdä niin tuskimpa tuolla jarrutusenergian talteenottamisen kannalta on merkitystä jos toi taka-akseli on oikeasti painavin.

Takaveto pakuilla tuo on varmasti monellekin selvää. Tyhjänä et pääse talvella mihinkään. Mutta jos siellä on kyydissä työkaluhyllyt ja koneet ja aletaan oleen täydessä lastissa niin takaveto menee paikoista johon etuvetopaku jää.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jo 2000-luvun alun Omegan ajonhallinta hoiti hommansa niin hyvin, että normi tallaaja edes tiennyt kummasta päästä auto raapi. Saati mitä se on nykyajan tekniikkalla ja viiveettömällä säädöllä sähkömoottorien kanssa. Itse ainakin pidän tätä positiivisena asiana.
 
Takavedolla tulee ongelmaksi sähkömoottorin moottorijarrutus. Varmaan elektroniikalla saisi moottorijarrua pienennettyä oikein tosi jäisellä tai loskaisella säällä.
 
Jos regeniä pystyy säätään millisekuntien vasteajoilla (tai miksi ei pystyisi) niin eiköhän tuo ole vain yksi palikka lisää ajovakauden hallintaan.

Pitää kyllä ottaa VW ID seurantaan. Teslat ei hirveästi houkuttele niin kauan kuin ainoa huolto on Vantaalla.
 
Näkisin itse, että Teslan rautainen ote lipsuu koska se ei ole päässyt nykyisillä tuotantomäärille muille kuin Pohjois-Amerikan markkinoille. Se etuasema minkä Model 3:lla olisi voinut saada alkaa olla mennyttä kun perinteiset valmistajat rummuttaa muilla markkinoilla.

Vaikka 3:n myisi hyvin myös Euroopassa ja ehkä muuallakin niin sitä samaa huippumyyntiä tuskin nähdään enään mitä Pohjois-Amerikassa on. Esim. juuri täälläkin monesti mainittu VW:n ID on niin lähellä, että pelkästään tieto sen tulosta jo vähentää Tesla Model 3:n potentiaalista ostajakuntaa varsinkin kun Teslaa ei ole juurikaan yleisesti mielletty autoksi jolla on korkea laatuvaikutelma ja todennäköisesti ID:n hintakin tulee olemaan lähempänä "kansanautoa".
Lokakuun VW ID juttujen yhteydessä toimittajat kirjoittivat, että VW aikoo myydä/valmistaa vuoden 2020 aikana 100 000 ID:tä.

Tesla on myynyt Model S/Model X autoja tuolla vauhdilla (25 000kpl vuosineljänneksessä) jo Q3/2016 alkaen.

Nyt se myy Model 3:sia 55000kpl kvartaalissa, eli kokonaistuotanto on kolminkertainen jo täällä hetkellä verrattuna siihen mitä VW aikoo valmistaa vuonna 2020. Puhumattakaan siitä, että Shanghaissa aloitettiin juuri uuden tehtaan rakennustyöt, kapasiteetin pitäisi olla 250 000 autoa vuodessa. Uusi tehdas tosin tuskin vaikuttaa Teslan valmistusmääriin ennen vuotta 2021.

Siinä vaiheessa kun VW on myynyt 100 000 ID:tä joskus 2020 lopulla, on Tesloja liikenteessä about 10x enemmän eli n. miljoona yksilöä ja sen sähköautojen valmistuskapasiteetti vaikuttaisi olevan moninkertainen.
--
Minusta on aika selvää, että Tesla on globaalisti johtava sähköautovalmistaja nyt ja seuraavat pari vuotta.

Muiden valmistajien valmistuskapasiteetit ja julkistetut suunnitelmat tulevasta valmistukseta ovat säälittävän pientä näpertelyä Teslaan verrattuna. Nissan ja Renault sentään yrittävät vähän, mutta nekään eivät ole ilmoittaneet mitään tulevista laajennusaikeistaan.

Se, että suomen periferiassa on Teslan huoltoverkosto on mitä on, on tietysti kotimaisen ostajan kannalta ikävää, mutta globaalissa mittakaavassa vaikuttaa aika vähän. Voitaneen myös ajatella, että ylivoimaisesti suurin osa Suomen 60 000e auton ostajista asuu sillä etäisyydellä Vantaalta, ettei se ole mahdoton huoltourakka.
 
Kannattaa omissa laskelmissa tarkistaa tuo Hyundain ylivoima mm. saksalaisiin nähden (ja myös samalla mm. Nissaniin ja Renaultiin)

Tässä euroopan sähköautojen myyntiluvut lokakuussa. Maailmanlaajuisesti Leaf myi lokakuussa 8300kpl ja Bmw i3 3158 kpl. Muita lukuja en jaksanut kaivella. Teslaa myydään USA:sa hyvin, mutta ei se euroopassa juurikaan myy kun muihin sähköautoihin vertaa. Model 3 saattaa toki myydä hyvin, jos saavat niitä tänne toimitettua.

Capture_october.PNG
Teslan euroopan myyntejä ei kannata katsoa kuukausittaisten tilastojen perusteella. Koska autoja ei valmisteta Euroopassa, myynnit vaihtelevat rajusti kuukausittain sen mukaan, että miten laivaukset osuvat kalenterikuukausille ja ainoa järkevä tarkastelutapa kvartaali tai vuositasolle keskiarvoistaminen.

Tässä carsalesbase.comin tilastot tämän vuoden Euroopan myynneistä Teslalle. Odotettavissa on marras-joulukuulle vielä yksi 4000+ kappaleen kuukausi, jolloin tämän vuoden kokonaismyynnit nousevat lähelle 30 000 autoa. Ihmettelisin jos ensi vuonna Tesla ei myisi ainakin 100 000 sähköautoa Euroopassa kun kolmosen laivaukset lähtevät käyntiin.

upload_2018-12-24_12-9-8.png
 
Nyt se myy Model 3:sia 55000kpl kvartaalissa, eli kokonaistuotanto on kolminkertainen jo täällä hetkellä verrattuna siihen mitä VW aikoo valmistaa vuonna 2020. Puhumattakaan siitä, että Shanghaissa aloitettiin juuri uuden tehtaan rakennustyöt, kapasiteetin pitäisi olla 250 000 autoa vuodessa. Uusi tehdas tosin tuskin vaikuttaa Teslan valmistusmääriin ennen vuotta 2021.

Tesla lupailee jo seuraavalla vuodelle osittaista tuotannon käynnistymistä :D

https://www.google.com/amp/s/www.cn...y-set-to-begin-production-late-next-year.html
 
Tesla lupailee jo seuraavalla vuodelle osittaista tuotannon käynnistymistä :D

https://www.google.com/amp/s/www.cn...y-set-to-begin-production-late-next-year.html
Naurat aiheesta, koska joskus on vaikea tietää, että uskovatko he itsekään noihin väitteisiinsä...

Musk varmaan lähettää kolme hitsaria käsihitsien ja kaasupullojen kanssa ensi jouluna hitsaamaan jonkun yhden mock-up auton kasaan, jotta saavat "tavoitteen" täytettyä ja sen jälkeen ihmetellään kun joskus 2021 tammikuussa tuotanto ehkä oikeasti pyörii...
 
Ei Teslan ongelma ole varmastikaan tuotannon määrä, vaan että perinteisemmät autonvalmistajat lyövät Teslan mallit laadussa ja tuotannon yksinkertaistamisessa 100-0 heti, kun ekonomi on laskenut että niin kannattaa tehdä. Ei niillä ole varaa ottaa joka toista autoa takaisin korjattavaksi naarmujen ja paneelien asemointien takia, saatika että ne alunperin sellaisia yksilöitä maailmalle päästävät isoissa määrin. Maanantaikappaleita on, Teslalla vaikuttaa olevan maanantai joka toinen päivä.
 
Onhan noissa painoa akkujen takia edessä ja takana kuten myös moottorin paino on takana. Perinteinen takaveto talvella oli huono vain sen takia kun moottorin ja akun paino kaikki edessä. Perä oli tuolloin kevyt varsinkin jos se 40 litran tankkikin oli melkein tyhjä. Eli talvella täytyy veto olla akselilla jolla isoin paino. Sillä ei ole merkitystä mikä akseli se sit on. Liukkaalla painonsiirtymä on muutenkin pientä (eli taka-akseli ei kevene merkittävästi) kunnei voida isoja jarrutuksia tehdä niin tuskimpa tuolla jarrutusenergian talteenottamisen kannalta on merkitystä jos toi taka-akseli on oikeasti painavin.

Takaveto pakuilla tuo on varmasti monellekin selvää. Tyhjänä et pääse talvella mihinkään. Mutta jos siellä on kyydissä työkaluhyllyt ja koneet ja aletaan oleen täydessä lastissa niin takaveto menee paikoista johon etuvetopaku jää.
Kyllä eteneminen varmaan onnistuu, kiitos 50/50 painojakauman. Turvallisuus jarrutuksissa vähän mietityttää. Pallanteinen tie ja takapainotteinen jarrutus, ei tunnu mukavalta yhdistelmältä. BMW ja Mersun plug-in jäivät tämän takia itseltä pois listalta. Päädyin sitten Passat GTE:n. Kiihdyttäessä talvella huomaa että taka-akselill on painoa normaalia enemmän. Mutta henkilökohtaisesti en koe suurta tappiota vaikka naapurikaistalta auto lähteekin joskus hivenen nopeammin kuin minä.
 
Tuo takapainoinen jarrutus on vähän kuin käyttäisi käsijarrua talvella. Siinä on vaarana että auto pyörähtää.
 
Sen takapainoisen jarrutuksen saa ohjelmalla pois vaikka ulkolämpötilan mukaan.
 
Onko noissa oikeasti takapainoinen jarrutus missään sellaisissa oloissa, että sillä on merkitystä? Ts. eikö ajonvakautus osaa säädellä jarruvoimia niin, että ohjattavuus säilyy maksimaalisen hyvänä kaikissa olosuhteissa?

Regenerointi ehkä huononee liukkaalla, mutta onko se oikeasti niin suuri ongelma?
 
Takavetoisessa Teslassa ainakin suositellaan laittamaan moottorijarrutus pienemmälle talvella. Ilmeisesti siinä auto jarruttaa takapyörillä, kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta. Normaali asetuksella auto saattaa huonolla tuurilla jopa pyörähtää liukkaalla säällä. Ei ole siis mitään automaattista säätöä Teslassa.

Niin ja ajonvakautushan kytkee moottorijarrutuksen kokonaan pois päältä, jos auto lähtee käsistä.
 
Vähän huono ajonvakautus jos auton pitää ensin lähteä käsistä, että se reagoi.
 
Omituiselta kyllä kuulostaa että ajonvakautus olisi Teslassa noin surkealla tolalla.
 
Niin, pitäähän jonkun pyörän (perän) ensin luistaa ja sitten vasta ajonvakautus puuttuu peliin jarruttamalla ja kytkemällä moottorijarrutuksen pois päältä. Nythän ei uutta takavetoista Model S mallia pysty enää ostamaankaan. VW:llä voi olla tietysti erilainen kaasupolkimen toiminta ID:ssä kuin Teslassa. Toivottavasti huomioidaan myös liukkaat kelit hyvin.
 
Vielä kun suuri osa etuvetoisista on noit helposti pyörähtäviä pienestäkin heitosta niin alkaa surkuhupaisia perusteluita olemaan nämä lähtee äkkiä käsistä.
 
On se takaveto Teslan pyöräyttäminen kai ainakin periaatteessa mahdollista. Vaatii että akku on lämmin, että regen toimii tehokkaasti. Ja kaasun nosto juuri huonolla hetkellä. Ainakin yhden pyöräytyksen muistan lukeneeni Teslan facebook sivuilla.
 
Toivottavasti suomalaiset osaa huomioida talviolosuhteet kun niissä joka vuosi ajetaan eikä luo optimaalisia olosuhteita pyörähdyksille omaa tyhmyyttään.
 
Vielä kun suuri osa etuvetoisista on noit helposti pyörähtäviä pienestäkin heitosta niin alkaa surkuhupaisia perusteluita olemaan nämä lähtee äkkiä käsistä.
Kehtaako mainita jonkun esimerki auton? Vielä jos laitat paremman takavetosen samasta kokoluokasta ja aikakaudelta niin olisi hienoa. Itse kun en ole törmännyt "Helposti pyörähtäviin" etuvetoisiin.
 
Takavetoisessa Teslassa ainakin suositellaan laittamaan moottorijarrutus pienemmälle talvella. Ilmeisesti siinä auto jarruttaa takapyörillä, kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta. Normaali asetuksella auto saattaa huonolla tuurilla jopa pyörähtää liukkaalla säällä. Ei ole siis mitään automaattista säätöä Teslassa.

Niin ja ajonvakautushan kytkee moottorijarrutuksen kokonaan pois päältä, jos auto lähtee käsistä.
Pari vuotta vanha juttu, joten parannusta on saattanut tulla, mutta:

Vuosi Teslan kyydissä - Vincit
Viime keväänä tosin yksi Teslan erikoinen koettiin. Moottoritiellä ajoimme vakionopeudensäädin päällä tasaista vauhtia kohti Helsinkiä. Kuljettajamme päätti vaihtaa kaistaa. Kaistojen välissä ollut lumipöykky kuitenkin sai auton sutimiseneston aktivoitumaan ja tällöin automatiikka otti vakionopeudensäätimen pois päältä. Kuljettajan jalka ei ollut juuri sillä hetkellä kaasupolkimella, joten auto alkoi moottorijarruttaa. Toinen kaista oli peilijäässä, jolloin perä lähti luistamaan, kun auto alkoi jarruttaa. Pari kertaa heittelehdittiin kaistalla ennen kuin auto oli jälleen kuljettajan hallinnassa.
Hupsis :D
 
Pari vuotta vanha juttu, joten parannusta on saattanut tulla, mutta:

Vuosi Teslan kyydissä - Vincit

Hupsis :D
Vielä en löytänyt sitä uusinta juttua, mutta tuossa yksi koeajo.
Viime talvena todella liukkaassa rampissa oli kuin käsijarrusta olisi kiskaissut kun jalan nosti kaasulta. Takavetoinen S75. Varsinkin takavetoisilla on kyllä hyvä heikentää regen ainakin kaikkein liukkaimmille keleille. Tosin toissapäivänä illalla oli kyllä pk-seudulla melkoisen liukasta, ja normiregenillä mentiin ilman mitään ongelmaa. Voihan nämäkin kehittyä toki softapäivityksissä.

itse päästin jalan kaasulta tai otin vakkarin pois, en muista, mutta melkein poikittain oltiin ja käytiin väärällä kaistalla.

Ehkä se oli tuo, mutta ei mainita että koska.
Minä pyöräytin teslani Porintien alussa kun vaihdoin kaistaa sohjokelissä kun nostin jalan kaasulta. Ei ehtinyt kissaa sanoa kun lähti lapasesta.

Tuossa yksi aika uusi, josta huomaa myös sen toimintaperiaatteen.
Juuri tämän viikon liukkailla tuli huomattua, että ajaessa suoralla regenillä lähti hetkeksi pyöriltä pito, jonka jälkeen automaattisesti regen meni hyvin heikoksi sillä kerralla. Jos olisin ollut rampin mutkassa, varmasti olisi ollut tekemistä auton hallinnassa...

Tuossa toinen. Mutta normaalisti, jos täytyy nopeasti jarruttaa, niin jalka nostetaan kaasulta ja painetaan jarru pohjaan.
Toki regenillä pitää ajaa niin, että pitää sitä jarruna. Ei siis jalkaa ylös kerralla jne.
 
Viimeksi muokattu:
Takaveto teslassa ja ainakin bemarin i3 on noita yllättäviä regen irroitti perän -tapauksia.

En ole omalla bemarin plugarilla samaa kohdannut ongelmaksi. Osittain koska regen on maksimissaankin paljon miedompi ja jarruttaa vähemmän kuin noissa täyssähköissä. Toisaalta myös koska kaasupolkimen nosto lähestulkoon rullaa, regen on todella mieto ennen kuin painat jarrupoljinta.

En muista kuulleeni että kukaan plugarilla perää irrottanut (vahingossa, regenillä), ei ainakaan ihan yleisin ongelma. Volvon, mersun ja bemarin plugareissa olisi muuten kaikissa sama ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Teslan ongelma ole varmastikaan tuotannon määrä, vaan että perinteisemmät autonvalmistajat lyövät Teslan mallit laadussa ja tuotannon yksinkertaistamisessa 100-0 heti, kun ekonomi on laskenut että niin kannattaa tehdä. Ei niillä ole varaa ottaa joka toista autoa takaisin korjattavaksi naarmujen ja paneelien asemointien takia, saatika että ne alunperin sellaisia yksilöitä maailmalle päästävät isoissa määrin. Maanantaikappaleita on, Teslalla vaikuttaa olevan maanantai joka toinen päivä.

Nimenomaan tämä. Lisättynä tietysti lopulta se että perinteisillä valmistajilla on parempi valmius massavalmistukseen kuin mitä Teslalla on tai tulee olemaan lähivuosina. Tämä taasen riippuu pitkälle kuinka paljon sijoittajat on valmiita laittamaan rahaa lisää tai vieläkö luotottajat lainaa lisää rahaa. Käteisvarannot kun on käytännössä olemattomat.

Itse näkisin asian niin että Tesla menettää kärkipaikan uusien puhtaiden sähköautojen markkinaosuuksissa (länsimaissa) viimeistään 2025. Suurimmalla sähköautojen markkina-alueella Kiinassa Tesla on vielä pieni tekijä 2% markkinaosuudellaan.
 
Näkisin teslan aseman olevan lähellä appleä puhelin puolella, myynneissä eikä hinnallakaan voi enää kilpailla perinteisiä valmistajia kohtaa kun he alkavat sähköautoja oikeasti tekemään. Tesloja ostavat merkille uskovaiset ja vähän erinlaista haluavat tottakai isommalla hintalapulla.
 
Nimenomaan tämä. Lisättynä tietysti lopulta se että perinteisillä valmistajilla on parempi valmius massavalmistukseen kuin mitä Teslalla on tai tulee olemaan lähivuosina.
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?
 
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?
Näinhän sitä puhutaan, toki mitää faktaa en oo oikein tuolle nähny. Tuntuu enemmän tarkoitukselliselta toi rajallinen valmistus(ainakin vielä), juurikin saadakseen kaupaksi parempikatteisia polttiksia.
 
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?

Jos oikein ymmärsin siinä vaiheessa, kun Tesla oli vielä mennä konkurssiin, ratkaisuksi tuli tuotantolinjan rakentaminen telttaan pihalle. Pullonkaula ei voi olla siis vain akustoissa.
 
Nuo takavetoisten autojen lapasesta lähtemiset olivat tietysti paljon yleisempiä silloin kun autot usein olivat takavetoisia, eikä niissä ollut tietysti mitään luistonhallintaakaan. Kyllähän ne silloinkin toisinaan saattoivbat lähteä moottorijarrutuksella luistamaan, mutta perusongelmahan oli kuitenkin siinä vetoluistossa.

Jos sähköauton luistonhallinnassa viitsitään kunnolla panostaa asiaan ei tuo regen jarrutus takapyörillä aiheuta sen suurempaa ongelmaa kuin kiihdytyksenkään hallinta, mutta kuten kaikki modernilla takavetoisella autolla ajaneet ovat voineet todeta, se luistoneston perusmoodi jossa perä pidetään 100% kurissa aiheuttaa sen että auto ei mene yhtään mihinkään liukkaalla. Sieltä on valittava se sallivampi tila, jolloin auto liikkuu tehokkaasti liukkaalla, mutta se tietysti edellyttää sitä että kuljettajan tulee ajaa sen takapyörien luiston ehdoilla. Etuvetoinen auto voidaan pitää siinä sallivammassa luistonestossa ihan oletuksena.

Ei tuo takaveto kuitenkaan mikään merkittävä ongelma sähköautossa ole, teknisenä rakenteena takaveto on kuitenkin järkevämpi kuin etuveto, jonka tärkein peruste on tietysti polttomoottorivoimalinjan kookas ja raskas rakenne.

Jos oikein ymmärsin siinä vaiheessa, kun Tesla oli vielä mennä konkurssiin, ratkaisuksi tuli tuotantolinjan rakentaminen telttaan pihalle. Pullonkaula ei voi olla siis vain akustoissa.
Eipä tesla ole konkurssiin ollut menossa kuin jollain nettifoorumeilla.
Tuo Teslan akunvalmistus osaaaminen ja kapasiteetti on kyllä etu sille, perinteisten autonvalmistajien tapa työntää epämiellyttävät valmistusosiota lihankkijoille toimii vain silloin kun markkinoilla on paljon kapasiteettia joka joutuu kilpailemaan tilauksista keskenään. Nykyiselläänhän tilanne on se että autovalmistajat joutuvat kilpailemaan alihankkijoiden kapasiteetista.
 
Kyllä Musk itsekin sanoi että konkurssi oli hyvin lähellä. Toki jos olisi haettu lisää rahoitusta, niin konkurssi olisi ollut kauempana. Nyt vaan nähtiin parhaimmaksi olla hakematta lisää rahoitusta ja rahat oli lähellä loppua kesken.
 
Ei juuri koske tavallista tallaajaa, mutta "kiva tietää."

Sähköautoa ladattiin tien päällä 15 tuntia – lopulta matka kesti yli viikon
Kian uudella sähköautolla raapaistiin Portugalin Lissabonista Puolan Katowiceen, eikä matka sujunut ihan hetkessä.
Kia vei taannoisen YK:n ilmastokonferenssin edustajille (COP24) terveisiä Puolaan. Korealaismerkin COP-ryhmä lähti liikkeelle Lissabonista 3. joulukuuta ja
saapui Puolan Katowiceen 11. joulukuuta. Kia e-Niro -sähköautolla ajettiin tällä rupeamalla 3 741 kilometrin matka.
Kia e-Niron keskimääräinen sähkönkulutus oli matkan aikana 17 kWh/100 km ja sen keskimääräinen nopeus oli 71 km/h. Yli yhdeksän päivän aikana auto vietti 54,5 tuntia latauksessa – niistä 15 tuntia päivällä ja 39,5 tuntia yön yli pysähtymisten aikana.
 
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?

Teslalla on monia etuja oman akkutuotantonsa vuoksi, mutta se ei ole loppujen lopuksi ole tarpeeksi merkittävä tekijä siinä mielessä että heitä koskee samat haasteet kuin sopimusvalmistajia, joita muut autovalmistajat käyttävät.

Suurin perkki asiassa lähinnä on, että he voivat helpommin taata saatavuuden ja pystyy määrittelemään akut paremmin kuin tilatessa niitä muilta.
 
Takaveto teslassa ja ainakin bemarin i3 on noita yllättäviä regen irroitti perän -tapauksia.

En ole omalla bemarin plugarilla samaa kohdannut ongelmaksi. Osittain koska regen on maksimissaankin paljon miedompi ja jarruttaa vähemmän kuin noissa täyssähköissä. Toisaalta myös koska kaasupolkimen nosto lähestulkoon rullaa, regen on todella mieto ennen kuin painat jarrupoljinta.

En muista kuulleeni että kukaan plugarilla perää irrottanut (vahingossa, regenillä), ei ainakaan ihan yleisin ongelma. Volvon, mersun ja bemarin plugareissa olisi muuten kaikissa sama ongelma.

Itse juuri, vasta semmoiset 1.5viikkoa Bemarin 225xe plugarin omistaneena täytyy sanoa että tommosia ongelmia en ole kohdannut. Toki käytössä yleensä Eco Pro tila jossa se regen on hyvinkin mietoa ja eDrivestä Auto. Toisaalta taas, tämähän ei ole etuvetoinen kuten "tavalliset" vastaavat 2 sarjalaiset vaan 4 veto ja tarvittaessa, pelkällä akulla ajettaessa takatuuppari :) Hieno auto ollut kyllä.

Niin ja aikaisemmat autot olleet takavetoisia eikä perä ole niissä juurikaan lähtenyt jollei nyt tarkoituksella. Viimeisessä oli vielä regen auton akulle eikä silti ongelmia.
 
Bemarin i3 ja takavetoinen Model S ovatkin tehokkaammalla regenillä kuin hybridit. Siinä varmaan se selvin ero noiden välillä.

En tiedä varmaksi miten i3 toimii, mutta Teslassa regen kytkeytyy heti päälle, kun nostaa kaasun ylös. Ei siis tarvitse koskea jarruunkaan ollenkaan.
 
Vähän ihmetyttää Toyotan hiljaisuus täyssähköautoista. Näyttää siltä, että keskittyvät pelkästään hybrideihin vielä pitkään.
 
Vähän ihmetyttää Toyotan hiljaisuus täyssähköautoista. Näyttää siltä, että keskittyvät pelkästään hybrideihin vielä pitkään.

Heillä meni strategia metsään ja vuodet hukattiin polttokennoihin ja vetyyn. Siellä ei ollut uskoa ladattaviin sähköautoihin, vaikka olivatkin ensimmäisenä vahvasti hybridien parissa.
 
Vähän ihmetyttää Toyotan hiljaisuus täyssähköautoista. Näyttää siltä, että keskittyvät pelkästään hybrideihin vielä pitkään.

Hybridi on oikein hyvä teknologia vielä pitkään, joten mielestäni Toyotan valinta on ihan ok.
Täyssähkö on kallis, koska iso akku, ainakin jos haluaa yhtään rangea. Bensahybridiin voidaan iskeä pieni ja halpa akku, joka kuitenkin riittää siihen että saadaan ainakin se kaikkein saastuttavin kaupunkikulutus kolmen litran tuntumaan, mutta silti rangea yhdellä tankilla 1000km.

Kyllä sieltä japanistakin sähköautoja vielä tulee kun aika on kypsä, mutta heidän filosofiaansa ei ole ikinä kuuluunut julkaista raakileita, vaan toimintavarmuus ja luotettavuus on aina ollut etusijalla.
 
Toyota Won't Make A Proper EV Because Dealers Say It Won't Sell
Toyota taitaa odotella, että tekniikka kehittyy ja kauppa alkaa käymään. Ei tosiaan taida olla kiirettä tehdä täyssähköä kun hybridit myy hyvin.
Mjoo, ihan fiksua antaa muiden ratkoa täyssähköautoihin liittyvät ongelmat ja sit vasta hypätä mukaan kun aika on kypsä. Toisaalta saisivat toyotallakin tuoda vähän ripeämmin markkinoille ladattavia hybridejä varsinkin myydyipiin malleihin eli Corolla
ja Yaris kokoluokkiin. Siis jollain 20-30 km ev rangella. Olis aika monelle enemmän kuin passeli.
 
Mun mielestä tuossa on enimmäkseen tullut kuljetusaikaisia hankaumia ja muita. Samanlaisia jokaisessa uudessa just tuodussa autossa on, joka ei ole käynyt läpi sitä "luovutusmeikkausta". Panel gapit ja maalin alla olevat ovat oikeita vikoja, mutta hankaumat ja sen sellaiset löytyy vaikka uudesta Volvo S90:stä toisinaan.
 
Yhtäkään sellaista ei luovuteta asiakkaalle, ne korjataan ennen sitä. Siinä ero autonvalmistajan ja "start-upin" välillä.
 
Teslalla on monia etuja oman akkutuotantonsa vuoksi, mutta se ei ole loppujen lopuksi ole tarpeeksi merkittävä tekijä siinä mielessä että heitä koskee samat haasteet kuin sopimusvalmistajia, joita muut autovalmistajat käyttävät.

Suurin perkki asiassa lähinnä on, että he voivat helpommin taata saatavuuden ja pystyy määrittelemään akut paremmin kuin tilatessa niitä muilta.
Eikös ne Teslankin akut tule Panasonicilta? Ne vaan kasataan paketeiksi Teslalla?
 
Bemarin i3 ja takavetoinen Model S ovatkin tehokkaammalla regenillä kuin hybridit. Siinä varmaan se selvin ero noiden välillä.

En tiedä varmaksi miten i3 toimii, mutta Teslassa regen kytkeytyy heti päälle, kun nostaa kaasun ylös. Ei siis tarvitse koskea jarruunkaan ollenkaan.

Aivan juu mutta eikös tommonen yhden polkimen taktiikka ole jo pitkään ollut Amperassa/Voltissa vai onko noissa Tesloissa sun muissa vieläkin kiukkuisempi regen?
 
Aivan juu mutta eikös tommonen yhden polkimen taktiikka ole jo pitkään ollut Amperassa/Voltissa vai onko noissa Tesloissa sun muissa vieläkin kiukkuisempi regen?
En kyllä itse tiedä. Se suuri ero ainakin, että Ampera ja Volt on etuvetoisia. Liukkaalla etupyöriä saa jarruttaa aika paljon enemmän kuin takapyöriä.

Luultavasti Amperan regen on myös tosi tehokas.
 
Yhtäkään sellaista ei luovuteta asiakkaalle, ne korjataan ennen sitä. Siinä ero autonvalmistajan ja "start-upin" välillä.

Sitä en tiedä miten tuossa videon keississä on, kun auto tuotiin lavetilla suoraan kotipihaan, että onkohan se tullut sitten suoraan tehtaalta tuonne ilman maahantuojan tarkastusta? Enkä kyllä nyt ihan allekirjoita väitettä, että noita vähän meikkaamattomia ei luovutettaisi asiakkaalle. On sitä tullut oltua parissa Audin luovutuksessa, jossa "nuo varmaa lähtee pesussa" -lauseella yritetty luistaa pois. Toiset maahantuojat ja myyntilafkat tekee tarkempaa työtä kuin toiset.
 
Sitä en tiedä miten tuossa videon keississä on, kun auto tuotiin lavetilla suoraan kotipihaan, että onkohan se tullut sitten suoraan tehtaalta tuonne ilman maahantuojan tarkastusta? Enkä kyllä nyt ihan allekirjoita väitettä, että noita vähän meikkaamattomia ei luovutettaisi asiakkaalle. On sitä tullut oltua parissa Audin luovutuksessa, jossa "nuo varmaa lähtee pesussa" -lauseella yritetty luistaa pois. Toiset maahantuojat ja myyntilafkat tekee tarkempaa työtä kuin toiset.

Teslalla ei ole maahantuojia. Kiertää noi jostain jakeluverkostosta läpi, mutta vaiva per auto tuntuu tosiaan olevan absoluuttiset minimit. Puskevat autot maailmalle, nimi paperiin ja korjataan myöhemmin. Toimitus on toimitus ja näkyy neljännesvuoden tuloksessa. Sen takia myös noi kotiin kuljetukset, kun ei tilaa eikä aikaa pyöritellä autoja myymälässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom