Keskustelua hybridiautoista

Vielä kun suuri osa etuvetoisista on noit helposti pyörähtäviä pienestäkin heitosta niin alkaa surkuhupaisia perusteluita olemaan nämä lähtee äkkiä käsistä.
 
On se takaveto Teslan pyöräyttäminen kai ainakin periaatteessa mahdollista. Vaatii että akku on lämmin, että regen toimii tehokkaasti. Ja kaasun nosto juuri huonolla hetkellä. Ainakin yhden pyöräytyksen muistan lukeneeni Teslan facebook sivuilla.
 
Toivottavasti suomalaiset osaa huomioida talviolosuhteet kun niissä joka vuosi ajetaan eikä luo optimaalisia olosuhteita pyörähdyksille omaa tyhmyyttään.
 
Vielä kun suuri osa etuvetoisista on noit helposti pyörähtäviä pienestäkin heitosta niin alkaa surkuhupaisia perusteluita olemaan nämä lähtee äkkiä käsistä.
Kehtaako mainita jonkun esimerki auton? Vielä jos laitat paremman takavetosen samasta kokoluokasta ja aikakaudelta niin olisi hienoa. Itse kun en ole törmännyt "Helposti pyörähtäviin" etuvetoisiin.
 
Takavetoisessa Teslassa ainakin suositellaan laittamaan moottorijarrutus pienemmälle talvella. Ilmeisesti siinä auto jarruttaa takapyörillä, kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta. Normaali asetuksella auto saattaa huonolla tuurilla jopa pyörähtää liukkaalla säällä. Ei ole siis mitään automaattista säätöä Teslassa.

Niin ja ajonvakautushan kytkee moottorijarrutuksen kokonaan pois päältä, jos auto lähtee käsistä.
Pari vuotta vanha juttu, joten parannusta on saattanut tulla, mutta:

Vuosi Teslan kyydissä - Vincit
Viime keväänä tosin yksi Teslan erikoinen koettiin. Moottoritiellä ajoimme vakionopeudensäädin päällä tasaista vauhtia kohti Helsinkiä. Kuljettajamme päätti vaihtaa kaistaa. Kaistojen välissä ollut lumipöykky kuitenkin sai auton sutimiseneston aktivoitumaan ja tällöin automatiikka otti vakionopeudensäätimen pois päältä. Kuljettajan jalka ei ollut juuri sillä hetkellä kaasupolkimella, joten auto alkoi moottorijarruttaa. Toinen kaista oli peilijäässä, jolloin perä lähti luistamaan, kun auto alkoi jarruttaa. Pari kertaa heittelehdittiin kaistalla ennen kuin auto oli jälleen kuljettajan hallinnassa.
Hupsis :D
 
Pari vuotta vanha juttu, joten parannusta on saattanut tulla, mutta:

Vuosi Teslan kyydissä - Vincit

Hupsis :D
Vielä en löytänyt sitä uusinta juttua, mutta tuossa yksi koeajo.
Viime talvena todella liukkaassa rampissa oli kuin käsijarrusta olisi kiskaissut kun jalan nosti kaasulta. Takavetoinen S75. Varsinkin takavetoisilla on kyllä hyvä heikentää regen ainakin kaikkein liukkaimmille keleille. Tosin toissapäivänä illalla oli kyllä pk-seudulla melkoisen liukasta, ja normiregenillä mentiin ilman mitään ongelmaa. Voihan nämäkin kehittyä toki softapäivityksissä.

itse päästin jalan kaasulta tai otin vakkarin pois, en muista, mutta melkein poikittain oltiin ja käytiin väärällä kaistalla.

Ehkä se oli tuo, mutta ei mainita että koska.
Minä pyöräytin teslani Porintien alussa kun vaihdoin kaistaa sohjokelissä kun nostin jalan kaasulta. Ei ehtinyt kissaa sanoa kun lähti lapasesta.

Tuossa yksi aika uusi, josta huomaa myös sen toimintaperiaatteen.
Juuri tämän viikon liukkailla tuli huomattua, että ajaessa suoralla regenillä lähti hetkeksi pyöriltä pito, jonka jälkeen automaattisesti regen meni hyvin heikoksi sillä kerralla. Jos olisin ollut rampin mutkassa, varmasti olisi ollut tekemistä auton hallinnassa...

Tuossa toinen. Mutta normaalisti, jos täytyy nopeasti jarruttaa, niin jalka nostetaan kaasulta ja painetaan jarru pohjaan.
Toki regenillä pitää ajaa niin, että pitää sitä jarruna. Ei siis jalkaa ylös kerralla jne.
 
Viimeksi muokattu:
Takaveto teslassa ja ainakin bemarin i3 on noita yllättäviä regen irroitti perän -tapauksia.

En ole omalla bemarin plugarilla samaa kohdannut ongelmaksi. Osittain koska regen on maksimissaankin paljon miedompi ja jarruttaa vähemmän kuin noissa täyssähköissä. Toisaalta myös koska kaasupolkimen nosto lähestulkoon rullaa, regen on todella mieto ennen kuin painat jarrupoljinta.

En muista kuulleeni että kukaan plugarilla perää irrottanut (vahingossa, regenillä), ei ainakaan ihan yleisin ongelma. Volvon, mersun ja bemarin plugareissa olisi muuten kaikissa sama ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Teslan ongelma ole varmastikaan tuotannon määrä, vaan että perinteisemmät autonvalmistajat lyövät Teslan mallit laadussa ja tuotannon yksinkertaistamisessa 100-0 heti, kun ekonomi on laskenut että niin kannattaa tehdä. Ei niillä ole varaa ottaa joka toista autoa takaisin korjattavaksi naarmujen ja paneelien asemointien takia, saatika että ne alunperin sellaisia yksilöitä maailmalle päästävät isoissa määrin. Maanantaikappaleita on, Teslalla vaikuttaa olevan maanantai joka toinen päivä.

Nimenomaan tämä. Lisättynä tietysti lopulta se että perinteisillä valmistajilla on parempi valmius massavalmistukseen kuin mitä Teslalla on tai tulee olemaan lähivuosina. Tämä taasen riippuu pitkälle kuinka paljon sijoittajat on valmiita laittamaan rahaa lisää tai vieläkö luotottajat lainaa lisää rahaa. Käteisvarannot kun on käytännössä olemattomat.

Itse näkisin asian niin että Tesla menettää kärkipaikan uusien puhtaiden sähköautojen markkinaosuuksissa (länsimaissa) viimeistään 2025. Suurimmalla sähköautojen markkina-alueella Kiinassa Tesla on vielä pieni tekijä 2% markkinaosuudellaan.
 
Näkisin teslan aseman olevan lähellä appleä puhelin puolella, myynneissä eikä hinnallakaan voi enää kilpailla perinteisiä valmistajia kohtaa kun he alkavat sähköautoja oikeasti tekemään. Tesloja ostavat merkille uskovaiset ja vähän erinlaista haluavat tottakai isommalla hintalapulla.
 
Nimenomaan tämä. Lisättynä tietysti lopulta se että perinteisillä valmistajilla on parempi valmius massavalmistukseen kuin mitä Teslalla on tai tulee olemaan lähivuosina.
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?
 
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?
Näinhän sitä puhutaan, toki mitää faktaa en oo oikein tuolle nähny. Tuntuu enemmän tarkoitukselliselta toi rajallinen valmistus(ainakin vielä), juurikin saadakseen kaupaksi parempikatteisia polttiksia.
 
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?

Jos oikein ymmärsin siinä vaiheessa, kun Tesla oli vielä mennä konkurssiin, ratkaisuksi tuli tuotantolinjan rakentaminen telttaan pihalle. Pullonkaula ei voi olla siis vain akustoissa.
 
Nuo takavetoisten autojen lapasesta lähtemiset olivat tietysti paljon yleisempiä silloin kun autot usein olivat takavetoisia, eikä niissä ollut tietysti mitään luistonhallintaakaan. Kyllähän ne silloinkin toisinaan saattoivbat lähteä moottorijarrutuksella luistamaan, mutta perusongelmahan oli kuitenkin siinä vetoluistossa.

Jos sähköauton luistonhallinnassa viitsitään kunnolla panostaa asiaan ei tuo regen jarrutus takapyörillä aiheuta sen suurempaa ongelmaa kuin kiihdytyksenkään hallinta, mutta kuten kaikki modernilla takavetoisella autolla ajaneet ovat voineet todeta, se luistoneston perusmoodi jossa perä pidetään 100% kurissa aiheuttaa sen että auto ei mene yhtään mihinkään liukkaalla. Sieltä on valittava se sallivampi tila, jolloin auto liikkuu tehokkaasti liukkaalla, mutta se tietysti edellyttää sitä että kuljettajan tulee ajaa sen takapyörien luiston ehdoilla. Etuvetoinen auto voidaan pitää siinä sallivammassa luistonestossa ihan oletuksena.

Ei tuo takaveto kuitenkaan mikään merkittävä ongelma sähköautossa ole, teknisenä rakenteena takaveto on kuitenkin järkevämpi kuin etuveto, jonka tärkein peruste on tietysti polttomoottorivoimalinjan kookas ja raskas rakenne.

Jos oikein ymmärsin siinä vaiheessa, kun Tesla oli vielä mennä konkurssiin, ratkaisuksi tuli tuotantolinjan rakentaminen telttaan pihalle. Pullonkaula ei voi olla siis vain akustoissa.
Eipä tesla ole konkurssiin ollut menossa kuin jollain nettifoorumeilla.
Tuo Teslan akunvalmistus osaaaminen ja kapasiteetti on kyllä etu sille, perinteisten autonvalmistajien tapa työntää epämiellyttävät valmistusosiota lihankkijoille toimii vain silloin kun markkinoilla on paljon kapasiteettia joka joutuu kilpailemaan tilauksista keskenään. Nykyiselläänhän tilanne on se että autovalmistajat joutuvat kilpailemaan alihankkijoiden kapasiteetista.
 
Kyllä Musk itsekin sanoi että konkurssi oli hyvin lähellä. Toki jos olisi haettu lisää rahoitusta, niin konkurssi olisi ollut kauempana. Nyt vaan nähtiin parhaimmaksi olla hakematta lisää rahoitusta ja rahat oli lähellä loppua kesken.
 
Ei juuri koske tavallista tallaajaa, mutta "kiva tietää."

Sähköautoa ladattiin tien päällä 15 tuntia – lopulta matka kesti yli viikon
Kian uudella sähköautolla raapaistiin Portugalin Lissabonista Puolan Katowiceen, eikä matka sujunut ihan hetkessä.
Kia vei taannoisen YK:n ilmastokonferenssin edustajille (COP24) terveisiä Puolaan. Korealaismerkin COP-ryhmä lähti liikkeelle Lissabonista 3. joulukuuta ja
saapui Puolan Katowiceen 11. joulukuuta. Kia e-Niro -sähköautolla ajettiin tällä rupeamalla 3 741 kilometrin matka.
Kia e-Niron keskimääräinen sähkönkulutus oli matkan aikana 17 kWh/100 km ja sen keskimääräinen nopeus oli 71 km/h. Yli yhdeksän päivän aikana auto vietti 54,5 tuntia latauksessa – niistä 15 tuntia päivällä ja 39,5 tuntia yön yli pysähtymisten aikana.
 
Eikös suurin pullonkaula EV-tuotannossa ole akusto, jonka kanssa taas Tesla on vahvoilla oman tuotanso tiimoilta?

Teslalla on monia etuja oman akkutuotantonsa vuoksi, mutta se ei ole loppujen lopuksi ole tarpeeksi merkittävä tekijä siinä mielessä että heitä koskee samat haasteet kuin sopimusvalmistajia, joita muut autovalmistajat käyttävät.

Suurin perkki asiassa lähinnä on, että he voivat helpommin taata saatavuuden ja pystyy määrittelemään akut paremmin kuin tilatessa niitä muilta.
 
Takaveto teslassa ja ainakin bemarin i3 on noita yllättäviä regen irroitti perän -tapauksia.

En ole omalla bemarin plugarilla samaa kohdannut ongelmaksi. Osittain koska regen on maksimissaankin paljon miedompi ja jarruttaa vähemmän kuin noissa täyssähköissä. Toisaalta myös koska kaasupolkimen nosto lähestulkoon rullaa, regen on todella mieto ennen kuin painat jarrupoljinta.

En muista kuulleeni että kukaan plugarilla perää irrottanut (vahingossa, regenillä), ei ainakaan ihan yleisin ongelma. Volvon, mersun ja bemarin plugareissa olisi muuten kaikissa sama ongelma.

Itse juuri, vasta semmoiset 1.5viikkoa Bemarin 225xe plugarin omistaneena täytyy sanoa että tommosia ongelmia en ole kohdannut. Toki käytössä yleensä Eco Pro tila jossa se regen on hyvinkin mietoa ja eDrivestä Auto. Toisaalta taas, tämähän ei ole etuvetoinen kuten "tavalliset" vastaavat 2 sarjalaiset vaan 4 veto ja tarvittaessa, pelkällä akulla ajettaessa takatuuppari :) Hieno auto ollut kyllä.

Niin ja aikaisemmat autot olleet takavetoisia eikä perä ole niissä juurikaan lähtenyt jollei nyt tarkoituksella. Viimeisessä oli vielä regen auton akulle eikä silti ongelmia.
 
Bemarin i3 ja takavetoinen Model S ovatkin tehokkaammalla regenillä kuin hybridit. Siinä varmaan se selvin ero noiden välillä.

En tiedä varmaksi miten i3 toimii, mutta Teslassa regen kytkeytyy heti päälle, kun nostaa kaasun ylös. Ei siis tarvitse koskea jarruunkaan ollenkaan.
 
Vähän ihmetyttää Toyotan hiljaisuus täyssähköautoista. Näyttää siltä, että keskittyvät pelkästään hybrideihin vielä pitkään.
 
Vähän ihmetyttää Toyotan hiljaisuus täyssähköautoista. Näyttää siltä, että keskittyvät pelkästään hybrideihin vielä pitkään.

Heillä meni strategia metsään ja vuodet hukattiin polttokennoihin ja vetyyn. Siellä ei ollut uskoa ladattaviin sähköautoihin, vaikka olivatkin ensimmäisenä vahvasti hybridien parissa.
 
Vähän ihmetyttää Toyotan hiljaisuus täyssähköautoista. Näyttää siltä, että keskittyvät pelkästään hybrideihin vielä pitkään.

Hybridi on oikein hyvä teknologia vielä pitkään, joten mielestäni Toyotan valinta on ihan ok.
Täyssähkö on kallis, koska iso akku, ainakin jos haluaa yhtään rangea. Bensahybridiin voidaan iskeä pieni ja halpa akku, joka kuitenkin riittää siihen että saadaan ainakin se kaikkein saastuttavin kaupunkikulutus kolmen litran tuntumaan, mutta silti rangea yhdellä tankilla 1000km.

Kyllä sieltä japanistakin sähköautoja vielä tulee kun aika on kypsä, mutta heidän filosofiaansa ei ole ikinä kuuluunut julkaista raakileita, vaan toimintavarmuus ja luotettavuus on aina ollut etusijalla.
 
Toyota Won't Make A Proper EV Because Dealers Say It Won't Sell
Toyota taitaa odotella, että tekniikka kehittyy ja kauppa alkaa käymään. Ei tosiaan taida olla kiirettä tehdä täyssähköä kun hybridit myy hyvin.
Mjoo, ihan fiksua antaa muiden ratkoa täyssähköautoihin liittyvät ongelmat ja sit vasta hypätä mukaan kun aika on kypsä. Toisaalta saisivat toyotallakin tuoda vähän ripeämmin markkinoille ladattavia hybridejä varsinkin myydyipiin malleihin eli Corolla
ja Yaris kokoluokkiin. Siis jollain 20-30 km ev rangella. Olis aika monelle enemmän kuin passeli.
 
Mun mielestä tuossa on enimmäkseen tullut kuljetusaikaisia hankaumia ja muita. Samanlaisia jokaisessa uudessa just tuodussa autossa on, joka ei ole käynyt läpi sitä "luovutusmeikkausta". Panel gapit ja maalin alla olevat ovat oikeita vikoja, mutta hankaumat ja sen sellaiset löytyy vaikka uudesta Volvo S90:stä toisinaan.
 
Yhtäkään sellaista ei luovuteta asiakkaalle, ne korjataan ennen sitä. Siinä ero autonvalmistajan ja "start-upin" välillä.
 
Teslalla on monia etuja oman akkutuotantonsa vuoksi, mutta se ei ole loppujen lopuksi ole tarpeeksi merkittävä tekijä siinä mielessä että heitä koskee samat haasteet kuin sopimusvalmistajia, joita muut autovalmistajat käyttävät.

Suurin perkki asiassa lähinnä on, että he voivat helpommin taata saatavuuden ja pystyy määrittelemään akut paremmin kuin tilatessa niitä muilta.
Eikös ne Teslankin akut tule Panasonicilta? Ne vaan kasataan paketeiksi Teslalla?
 
Bemarin i3 ja takavetoinen Model S ovatkin tehokkaammalla regenillä kuin hybridit. Siinä varmaan se selvin ero noiden välillä.

En tiedä varmaksi miten i3 toimii, mutta Teslassa regen kytkeytyy heti päälle, kun nostaa kaasun ylös. Ei siis tarvitse koskea jarruunkaan ollenkaan.

Aivan juu mutta eikös tommonen yhden polkimen taktiikka ole jo pitkään ollut Amperassa/Voltissa vai onko noissa Tesloissa sun muissa vieläkin kiukkuisempi regen?
 
Aivan juu mutta eikös tommonen yhden polkimen taktiikka ole jo pitkään ollut Amperassa/Voltissa vai onko noissa Tesloissa sun muissa vieläkin kiukkuisempi regen?
En kyllä itse tiedä. Se suuri ero ainakin, että Ampera ja Volt on etuvetoisia. Liukkaalla etupyöriä saa jarruttaa aika paljon enemmän kuin takapyöriä.

Luultavasti Amperan regen on myös tosi tehokas.
 
Yhtäkään sellaista ei luovuteta asiakkaalle, ne korjataan ennen sitä. Siinä ero autonvalmistajan ja "start-upin" välillä.

Sitä en tiedä miten tuossa videon keississä on, kun auto tuotiin lavetilla suoraan kotipihaan, että onkohan se tullut sitten suoraan tehtaalta tuonne ilman maahantuojan tarkastusta? Enkä kyllä nyt ihan allekirjoita väitettä, että noita vähän meikkaamattomia ei luovutettaisi asiakkaalle. On sitä tullut oltua parissa Audin luovutuksessa, jossa "nuo varmaa lähtee pesussa" -lauseella yritetty luistaa pois. Toiset maahantuojat ja myyntilafkat tekee tarkempaa työtä kuin toiset.
 
Sitä en tiedä miten tuossa videon keississä on, kun auto tuotiin lavetilla suoraan kotipihaan, että onkohan se tullut sitten suoraan tehtaalta tuonne ilman maahantuojan tarkastusta? Enkä kyllä nyt ihan allekirjoita väitettä, että noita vähän meikkaamattomia ei luovutettaisi asiakkaalle. On sitä tullut oltua parissa Audin luovutuksessa, jossa "nuo varmaa lähtee pesussa" -lauseella yritetty luistaa pois. Toiset maahantuojat ja myyntilafkat tekee tarkempaa työtä kuin toiset.

Teslalla ei ole maahantuojia. Kiertää noi jostain jakeluverkostosta läpi, mutta vaiva per auto tuntuu tosiaan olevan absoluuttiset minimit. Puskevat autot maailmalle, nimi paperiin ja korjataan myöhemmin. Toimitus on toimitus ja näkyy neljännesvuoden tuloksessa. Sen takia myös noi kotiin kuljetukset, kun ei tilaa eikä aikaa pyöritellä autoja myymälässä.
 
Noh eipä noi kuljetuksen tai valmistuksen naarmut kuitenkaan noita vinksallaan olevia paneeleita ole aiheuttanut. Auto kun näyttää kolarikorjatulta tehtaalta tullessaan. Kaipa siitäkin se etu kun kolaroi ei menetä arvoaan jollei korjaaja tee tehdasta parempaa jälkeä.
 
Teslan pikku puutteena on, että osassa autoja on aika paljon pikkuvikoja ja autoja joutuu käyttää useasti huollossa. Lisäksi se että ainut Tesla korjaamo on Vantaalla.

Varaosat on myös aika kalliita, että kovin vanhaa ja takuutonta Teslaa ei ehkä kannata omistaa.
 

Toisaalta tesla parantaakin autoja samalla kun tekevät että ei noi alkupään autot taida olla verrattavissa nykyisiin.
 
Model S on suomen suosituin sähköauto. Täällä noita kaikkia sähkiksiä on 7 kappaletta. Juuri Model S:ää on joskus harvoin näkynyt ja kerran uusi Leaf parkissa.

Screenshot_2018-12-28_123316.jpg


Jättilistaus julki – näin monta täyssähköautoa löytyy omasta kunnastasi
 
Vähän ihmetyttää Toyotan hiljaisuus täyssähköautoista. Näyttää siltä, että keskittyvät pelkästään hybrideihin vielä pitkään.
Itseasiassa Toyotahan oli sähköautoissa liikkeellä jo hyvinkin aikaisin. Tekivät joskus 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa muistaakseni RAV4 (vai 4runner?) täyssähköversiota, kunnes joku öljy-yhtiö tuli ja osti patentin akkuun, ja esti niiden valmistamisen.

Ovatko sitten tuon takia heittäytyneet varovaiseksi, vai mahdollisesti tehneet sen öljy-yhtiön kanssa jonkun diilin. On nimittäin mahdollista että Toyotalla olisi ollut paukkuja oikeussalissakin ennen patentin ostoa tehtyjen diilien avulla, ja tekivät jonkun isorahaisen sopimuksen, jossa kirjattiin että töyota ei sähköautoja tee.. Foliohatut päähän.
 
Se oli Toyota Rav4 ev. Nyt ei taida olla mitään sähköautoa Toyotalla.

Täyssähköautojen tuotanto lopetettiin Toyotalla syyskuussa 2014.[5]
Toyota RAV4 EV – Wikipedia

Jos Volkkari saa uuden sähköautonsa joskus valmiiksi ja hinnan sopivaksi, niin kyllä varmaan Toyotankin täytyy silloin lähteä kilpailuun mukaan. Onhan se Model 3 kanssa hyvin mielenkiintoinen auto, jos siitä vain tulee huonompia ja halvempia malleja myös myyntiin joskus.
 
Tekivät joskus 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa muistaakseni RAV4 (vai 4runner?) täyssähköversiota, kunnes joku öljy-yhtiö tuli ja osti patentin akkuun, ja esti niiden valmistamisen.
Kaiken järjen mukaan toi patentti on jo vanhentunut, joten ei pitäisi haitata teollista tuotantoa.
 
Itselleni on jostakin jäänyt semmoinen kuva Toyotasta, että heidän pitkän aikavälin strategia on pikemminkin keskittyä hybrideihin ja vetyautoihin. Sähköautoista on valtava hypetys meneillään, mutta käytännössähän se on vain yksi käyttövoima monien joukossa ja vety saattaa olla se käyttövoima, josta tulee korvike pitkille matkoille dieselille joskus tulevaisuudessa.

Shellin ja Toyotan yhteistyöprojektit vedyn tankkausasemien kanssa viittaisivat tähän suuntaukseen, kuten myös Toyota Mirai, joka onkin jo tuotannossa ja myynnissä ollut tovin.
 
Itse en noiden vetyautojen menestykseen usko. Akkutekniikoiden ja akkujen latausnopeuksien kehitys ottanee helpon voiton vetyautoilusta ainakin yksityisautoilun puolella.
 
Itse en noiden vetyautojen menestykseen usko. Akkutekniikoiden ja akkujen latausnopeuksien kehitys ottanee helpon voiton vetyautoilusta ainakin yksityisautoilun puolella.
Enemmän tuohon vetyyn vielä luotan kuin tähän litiumakkujen varas kulkevaan sähköhypeen.

Mielenkiintoista olisi kuulla mitä esimerkiksi kuuluu niille muurahaishappoa käyttäville vetyautoille. Siitähän on raskastaliikennettä ollut testikäytössä. Ja toi muurahaishapon katalyytti oli yksinkertaista ja halpaa sekä kohtuullisissa lämmöissä toimivaa.
Muurahaishappo onkin vetypolttoainetta

10 vuotta menty ajassa tuosta. Oliko joku todellinen ongelma vaiko vaan siihen aikaan kannattamatonta.

Jos päiväystä katsoo niin ilmeisesti uudelleen alettu katsomaan.
Hollanti: Muurahaishappobussi!
 
Viimeksi muokattu:
Itse en noiden vetyautojen menestykseen usko. Akkutekniikoiden ja akkujen latausnopeuksien kehitys ottanee helpon voiton vetyautoilusta ainakin yksityisautoilun puolella.

Juuri tätä tarkoitinkin, että vety saattaa olla korvike raskaan liikenteen käyttämälle dieselille. Tulevaisuudessa myös vety/litium-akku hybridi voi olla tapa, jolla säilytetään akkujen koko ja niihin käytettävä materiaali järjellisellä tasolla.

Yksi vedyn suurena haasteena on infrastruktuuri, jossa puhtaalla sähköautolla on kieltämättä etu. Tämä lienee yksi syistä, jonka vuoksi Shell ja Toyota tekevät yhteistyötä. Muistaakseni heidän asemilla vety tuotetaan paikan päällä.
 
Enemmän tuohon vetyyn vielä luotan kuin tähän litiumakkujen varas kulkevaan sähköhypeen.
Miksi?

Suurin osa päivittäisestä autoilusta on lyhyen matkan päristelyä töihin ja lähiympyröihin. Suomen erikoinen kesämökkikulttuuri ja pitkät etäisyydet ovat täysin poikkeuksellisia käyttömuotoja maailman mittakaavassa, puhumattakaan poikkeuksellisen pohjoisesta sijainnista ja kylmistä talvista.
 
Viimeksi muokattu:
Vetyautojen heikkous on lisäksi polttoaineen hinta. Sähköauton suurin etu polttomoottoriautoihin verrattuna on kuljettujen kilometrien edullisuus. Tätä etua ei vetyautolla ole. Itse en näe mitenkään realistisena, että kukaan ostaisi kallista vetyautoa, jolla ajaminen on yhtä kallista kuin polttomoottoriautolla. Ja siihen lisäksi surkea tankkausasemien määrä. Suomessa juuri suljettiin suomen ainoa vetyasema.
 
En ymmärrä tuota vety-auto hypetystä. Vedyn tuotanossa on erittäin huono hyötysuhde, en löytänyt linkkiä mutta muistaakseni ollaan parhaimmillaankin jossain 20-30% hyötysuhteessa. Lisäksi kun lasketaan itse moottorissa ja kuljetuksessa tapahtuvat häviöt niin eihän tässä ole mitään järkeä. Ensin pitäisi ratkaista mistä vetyä saadaan tuotettua suuria määriä tehokkaasti. Jos vedyn tuotanto ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan niin vety moottoreiden kehitys on vähintäänkin outoa.
 
Ruotsissa näemmä jo Kia e-Niro myynnissa karvan vajaa 45k € hintaan. Tuosta ei taida vielä mitään haikuja Suomen hinnoittelun suhteen olla?

Ihan mielenkiintoista nähdä mihin nämä hinnat kansainvälisessä vertailussa asettuvat. ~1500 € autovero ei sinänsä ole kummoinen pelote auton noutoon ulkomailta, jos Suomen päässä lähtee hinnoittelu lapasesta.

Lisäksi, Ruotsissa hankintatuki sähköajoneuvoissa taitaa olla 6000 €. Eli pitää varmaan perehtyä, että millaisella kikkailulla tuon saisi hyödynnettyä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Itse en näe mitenkään realistisena, että kukaan ostaisi kallista vetyautoa, jolla ajaminen on yhtä kallista kuin polttomoottoriautolla. Ja siihen lisäksi surkea tankkausasemien määrä. Suomessa juuri suljettiin suomen ainoa vetyasema.
Omasta mielestä tuo vety on ihan surkea keksintö ja pitäisi panostaa vaikka niihin sähköautoihin, jos ei mitään muuta keksintöä keksitä.

Ilmeisesti Toyota ainakin uskottelee uskovansa vetyyn. Toki Toyota varmaan menestyy vielä aivan hyvin hybrideillä, jos johto pitää sähköauton valmistusta vielä liian kalliina.
Vaihtoehtoisen energianlähteen löytäminen tarve fossiilisille polttoaineille on ilmiselvä ja todellinen. Me Toyotalla uskomme, että vety on suunta tulevaisuuteen. Se on maailmankaikkeutemme yleisin alkuaine, ja sitä löytyy lähes kaikesta aina vedestä kasvillisuuteen. Sen avulla tuotetaan jo nyt energiaa koteihimme ja rakennuksiimme. Nyt on koittanut aika, jolloin se voi tuottaa energiaa myös autoteollisuuden tarpeisiin.
Toyota Mirai on vetyautojen edelläkävijä.
 
Jestas miten rumakin tuo linkin Mirai-vetyauto on.
Autossa ei ole oikein mitään onnistunutta. Sähköautot on kyllä mielettömästi vetyautoa edellä.
Vanhimmat suomessa olevat Teslatkin on jo 2013, eli 6 vuotta vanhoja.
Tesla vaihtoautot

Lisäksi se että sähköautoa voi ja kannattaa "tankata" kotona ja Vety taas vaatii oman ison tankkausasemansa ja on kallis. Lisäksi hyötysuhde ei ole kovin hyvä.

Onhan sähköautoilla latausongelmansa, mutta kumminkin mielestäni aika pienet. Ja jos latausteho kasvaa, niin laturilla vietetty aika jää aika lyhyeksi.

Olisi siis kiva nähdä myös Toyotan sähköauto, mutta sitä ei vaan ole tulossa. Ja mikään ei estäisi kehittämästä tuota Miraita paremmaksi siinä rinnalla.


Luin vielä tuon koeajon. Jotenkin tuntuu, että vetyauton osat olisi kalliimpia kuin sähköauton osat? Tankkaus 9.5€ kilo.

Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään.
Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus?

Toki jos vetyä pystytään valmistamaan muuten hukkaan menevästä sähköstä, niin ideassa olisi jotain järkeä. Silti tankkaus on kallista.
 
Vetyautojen heikkous on lisäksi polttoaineen hinta. Sähköauton suurin etu polttomoottoriautoihin verrattuna on kuljettujen kilometrien edullisuus. Tätä etua ei vetyautolla ole. Itse en näe mitenkään realistisena, että kukaan ostaisi kallista vetyautoa, jolla ajaminen on yhtä kallista kuin polttomoottoriautolla. Ja siihen lisäksi surkea tankkausasemien määrä. Suomessa juuri suljettiin suomen ainoa vetyasema.
Sähköautolla ajaminen on halpaa vain toistaiseksi. Kunhan muo yleistyvät niille lyödään kovat maksut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 386
Viestejä
4 598 568
Jäsenet
75 597
Uusin jäsen
tutkapeksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom