Näkisin itse, että Teslan rautainen ote lipsuu koska se ei ole päässyt nykyisillä tuotantomäärille muille kuin Pohjois-Amerikan markkinoille. Se etuasema minkä Model 3:lla olisi voinut saada alkaa olla mennyttä kun perinteiset valmistajat rummuttaa muilla markkinoilla.
Vaikka 3:n myisi hyvin myös Euroopassa ja ehkä muuallakin niin sitä samaa huippumyyntiä tuskin nähdään enään mitä Pohjois-Amerikassa on. Esim. juuri täälläkin monesti mainittu VW:n ID on niin lähellä, että pelkästään tieto sen tulosta jo vähentää Tesla Model 3:n potentiaalista ostajakuntaa varsinkin kun Teslaa ei ole juurikaan yleisesti mielletty autoksi jolla on korkea laatuvaikutelma ja todennäköisesti ID:n hintakin tulee olemaan lähempänä "kansanautoa".
Lokakuun VW ID juttujen yhteydessä toimittajat kirjoittivat, että VW aikoo myydä/valmistaa vuoden 2020 aikana 100 000 ID:tä.
Tesla on myynyt Model S/Model X autoja tuolla vauhdilla (25 000kpl vuosineljänneksessä) jo Q3/2016 alkaen.
Nyt se myy Model 3:sia 55000kpl kvartaalissa, eli kokonaistuotanto on kolminkertainen jo täällä hetkellä verrattuna siihen mitä VW aikoo valmistaa vuonna 2020. Puhumattakaan siitä, että Shanghaissa aloitettiin juuri uuden tehtaan rakennustyöt, kapasiteetin pitäisi olla 250 000 autoa vuodessa. Uusi tehdas tosin tuskin vaikuttaa Teslan valmistusmääriin ennen vuotta 2021.
Siinä vaiheessa kun VW on myynyt 100 000 ID:tä joskus 2020 lopulla, on Tesloja liikenteessä about 10x enemmän eli n. miljoona yksilöä ja sen sähköautojen valmistuskapasiteetti vaikuttaisi olevan moninkertainen.
--
Minusta on aika selvää, että Tesla on globaalisti johtava sähköautovalmistaja nyt ja seuraavat pari vuotta.
Muiden valmistajien valmistuskapasiteetit ja julkistetut suunnitelmat tulevasta valmistukseta ovat säälittävän pientä näpertelyä Teslaan verrattuna. Nissan ja Renault sentään yrittävät vähän, mutta nekään eivät ole ilmoittaneet mitään tulevista laajennusaikeistaan.
Se, että suomen periferiassa on Teslan huoltoverkosto on mitä on, on tietysti kotimaisen ostajan kannalta ikävää, mutta globaalissa mittakaavassa vaikuttaa aika vähän. Voitaneen myös ajatella, että ylivoimaisesti suurin osa Suomen 60 000e auton ostajista asuu sillä etäisyydellä Vantaalta, ettei se ole mahdoton huoltourakka.