Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki riippuu verotuksesta.On se sähköautolla ajaminen siltikin halvempaa, kun samat maksut tulee vetyautoillekin ja varmaan muillekin autoille. Silloin verotulot säilyy samassa, vaikka sähköautot yleistyykin.
Niin riippuu. Bernerhän on kaavaillut sitä GPS seurantaa ja kilometripohjaista tiemaksua. Siinä ilmeisesti tulisi sama maksu kaikille autoille. Jotain taisi olla myös ruuhkamaksuista ja siitä että jossain ajaminen voisi olla vähän halvempaa. Uudempia suunnitelmia ei ole vielä julkaistu.Kaikki riippuu verotuksesta.
Polttokennoauto – WikipediaHaittojaMuokkaa
- Autot ovat vielä suhteellisen kalliita verrattuna vastaaviin polttomoottoriautoihin.
- Pakkasenkestossa on ongelmia.
- Vedyn jakelujärjestelmän kehittäminen on kallista, eikä riittävää primäärienergianlähdettä ole vielä.
- Syntyy riippuvuus vetyä jakelevista energiayhtiöistä.
- Vedyn varastointi autossa tuottaa lisäongelmia.
- Vedyn tuottamisesta voi aiheutua hiilidioksidipäästöjä.
- Tekniikaltaan monimutkaisempi ja energiatehokkuudeltaan heikompi kuin sähköauto, jolla saavutetaan jopa 95 %:n hyötysuhde.
Tuo oli kanssa mielenkiintoinen huomio. Tuntuu olevan melkoista avaruusteknologiaa että huh huh. Siis vähän liian monimutkaista perus henkilöautoon.Vetyautoissa on pitkään ollut ongelmana polttokennojen katalyyttien pilaantuminen esimerkiksi polttomoottoriautojen pakokaasupäästöjen seurauksena, jolloin vetyautoihin on jouduttu laittamaan ottoilmalle puhdistuslaitteet. Vetyauto on siis huomattavasti paljon monimutkaisempi vaihtoehto kuin akkukäyttöinen sähköauto henkilöautokäytössä.
Hups. Ja minusta lopputulos on tosi huono.Polttokennoautojen kehitystyöhön käytettiin Yhdysvalloissa ainakin 1,5 miljardia dollaria veronmaksajien rahaa.[5]
Vetyautojen heikkous on lisäksi polttoaineen hinta. Sähköauton suurin etu polttomoottoriautoihin verrattuna on kuljettujen kilometrien edullisuus. Tätä etua ei vetyautolla ole. Itse en näe mitenkään realistisena, että kukaan ostaisi kallista vetyautoa, jolla ajaminen on yhtä kallista kuin polttomoottoriautolla. Ja siihen lisäksi surkea tankkausasemien määrä. Suomessa juuri suljettiin suomen ainoa vetyasema.
Tesla mainostaa että 7000€ tulee halvemmaksi, kun käyttää autoa 5 vuotta. Jos käyttäisikin 10 vuotta, niin 14 000€. Akun takuu taisi olla 8 vuotta. Jos niitä vähän halvempia Model 3 autoja tulee vaikka vajaan vuoden päästä, niin kyllä ostajia luulisi olevan. Jos hamuavat noita halvempia kilometrejä.Moneen kertaan osoitettu ettei se sähköauton kokonaiskulut kilometrille olekaan niin edulliset kuin voisi luulla. Polttomoottorilla päästään samoihin €/km lukemiin kun muistetaan ettei se auto ilmaiseksi siihen pihaan ilmesty ja että sen arvo laskee. Täytyy olla keskimääräistä enemmän ajava että sähköauto lunastaa edullisemmat kilometrit.
Hieman ottaisin suolaa tuon kanssa. Ei kannata ihan purematta niellä kun joku mainostaa heidän tuotteensa olevan paras ja edullisin jne.Tesla mainostaa että 7000€ tulee halvemmaksi, kun käyttää autoa 5 vuotta. Jos käyttäisikin 10 vuotta, niin 14 000€. Akun takuu taisi olla 8 vuotta. Jos niitä vähän halvempia Model 3 autoja tulee vaikka vajaan vuoden päästä, niin kyllä ostajia luulisi olevan. Jos hamuavat noita halvempia kilometrejä.
Onhan nuo laskelman lähtöarvot tuossa. Mikä mielestäsi on pielessä? Minusta 8l/100km on aika konservatiivinen keskikulutus bensa-autolle joka kiihtyy alle 6s 0-100km/h.Hieman ottaisin suolaa tuon kanssa. Ei kannata ihan purematta niellä kun joku mainostaa heidän tuotteensa olevan paras ja edullisin jne.
Tesla mainostaa että 7000€ tulee halvemmaksi, kun käyttää autoa 5 vuotta. Jos käyttäisikin 10 vuotta, niin 14 000€. Akun takuu taisi olla 8 vuotta. Jos niitä vähän halvempia Model 3 autoja tulee vaikka vajaan vuoden päästä, niin kyllä ostajia luulisi olevan. Jos hamuavat noita halvempia kilometrejä.
Onhan nuo laskelman lähtöarvot tuossa. Mikä mielestäsi on pielessä? Minusta 8l/100km on aika konservatiivinen keskikulutus bensa-autolle joka kiihtyy alle 6s 0-100km/h.
Arvion mukaan jos ajaa 30 000 kilometriä vuodessa, täyssähköautolla ajaminen seuraavan viiden vuoden aikana maksaa 0,21 euroa kilometriltä. Bensiiniautolla kilometrin hinta on 0,22 euroa kilometriltä.
Minustakin aika oikeat laskelmat teslan sivuilla.Onhan nuo laskelman lähtöarvot tuossa. Mikä mielestäsi on pielessä? Minusta 8l/100km on aika konservatiivinen keskikulutus bensa-autolle joka kiihtyy alle 6s 0-100km/h.
Akkukapasiteetti pitäisi vähän yli kaksinkertaistaa jotta tuon rangen saisi, mutta tuskin se silloinkaan yli kaksinkertainen hinta olisi.Mielestäni on typerää verrata aina Teslaa samantehoiseen autoon. Moni ei kaipaa tai tarvitse tehoa. Yhtä hyvin voisi vaatia Teslalta samaa toimintamatkaa kuin Mersulta (1000km). Eli jotain 200Kwh Teslaa, että toimintamatka olisi sama. Paljonkos sillä olisi hintaa, 250000e?
..
Jos siis haluaa tehokkaan, mutta silti käyttökustannuksiltaan halvan auton, niin sähköauto olisi minusta siihen aika hyvä. Ei ole vaihteiden vaihtoa ja muuta aika turhaa.
Varmaan yhtenä syynä että halutaan juuri sähköauto ja Teslaa pidetään ainakin itse oikein hyvänä merkkinä. Jotain vähän vajaa 100 tilausta muistaakseni lähti tuota Model 3 mallia. Eli ihan kivasti kumminkin nyt joulukuulle.Sinänsä tuo Teslan mieletön teho ei ole kovin hyvä vertailukohta, eikä mersun range tankillisella, ehkä käytännössä järkevintä olisi verrata vaan suunnilleen saman kokoiseen autoon.
Ehkä se e-mersu olisi sitten saman kokoinen, jolloin tuo 8l/100km on ainakin bensakoneisena jopa alakanttiin kulutus. Toisaalta niin on tuo 1,45e/l bensan hintakin.
Tuskinpa sitä Teslaa kukaan kuitenkaan puhtaasti taloudellisista syistä ostaisi.
BMW 530e A iPerformance hybridillä voi päästä tosi pienelläkin kulutuksella, jos sopivasti saa ladattua. Sitä ei vaan nelivedolla saa. 530i neliveto oli 7.6 litraa bensaa, mikä sitten mahtaa olla todellisuus. BMW 300 sarjan uudet mallit tulee alkuvuodesta ja siitä en löytänyt vielä tietoja. Siinäkin hybridi on vain takaveto.Tosiaan vaikka vertaisi pienrmpään bensamyllyyn, niin vaikkapa 520i Bemari kuluttaa 6,9-7,8 virallisena EU-yhdistetyllä mitattuna, joten ihan oikeaa luokkaa tuo 8l/100km on. Jos ajaa kaupungissa paljon niin tuo on liiankin vähän, jos pelkästään maantiellä niin vähän liikaa. Saati sitten jos sitä tehoa haluaa.
Varmasti jollain VW-Pololla pääsee halvemmalla, mutta sellaisen vertaaminen Model S:ään vasta järjetöntä onkin. Sellaista voi sitten verrata esim. Renault Zoe:en.
Edit: Ja toki tuo laskelmahan koskee vain polttoainekuluja. Arvonalenema on tietysti kalliimmassa Teslassa suurempi.
...Kalliitahan nuo on, mutta jos tuon hintaluokan autoa on ostamassa, niin Model 3 on ihan fiksu ostos. Ainakin usa:n puolella on vienyt myyntiä muilta tosi paljonkin.
Jotenkin ne moottorit toimii vähän eri hyötysuhteella eri nopeuksissa. Siksi nelivedon kulutus ei pitäisi nousta. Regen voi olla nelivedolla parempi kuin takavedolla?OT: On kyl ihan paskapuhetta, ettei ole vaikutusta kulutukseen jos laitetaan toinen iso sähkömoottori ja sen paino syömään energiaa, ei sähkömoottorikaan ole ikiliikkuja ja toimi ilmaiseksi.
Tuossa asiassa kyllä kierretään kehää. Lopputulema ainakin omasta mielestä on ollut ja on vielä jonkun vuoden, että sähköautot suurin piirtein samassa segmentissä polttomoottoriautojen kanssa on lähinnä aatteellinen asia. Eiköhän asiassa saada edistystä kunhan tulee lisää malleja ja kilpailua markkinoille.
Autona vaikkapa e-Golf on ihan hyvä. Se vaan on liian kallis, kun verrataan Leafiin tai ioniqiin. Tavallisen Golfin tai Octavian kun saa suht halvalla ja kannattaa valita ennemmin se.
Takavetoisena VW i.d. kuulostaa ihan hyvälle ja on käytännöllinen viistoperä.
Volkswagen I.D. Neo: latest details on VW's 2019 electric hatch
Toivottavasti toisi kilpailua Teslan ja VW:n välille. Bemarilla on se i3, mutta se taitaa olla enempi kaupunkiauto ja vähän erikoinen. Ei ole kovin hyvin myynyt ja kallishan se on.
Itse epäilen että hinnat pysyy aika korkealla vielä vuosia. Toki VW:n malli toisi pientä parannusta tilanteeseen.
Sähköautolla täytyisi ajaa aika paljon, niin silloin halvat käyttökulut kuittaa kalliimman ostohinnan ja suuremman arvonaleneman.
Minullehan sähköauto ei sovellu ollenkaan, kun ajan niin vähän. Jollekin toiselle paljon ajavalle tilanne voi olla eri jo nytkin. Vaikkapa uusi Nissan Leaf on kohtuuhintainen.
Tuossa oikeat Model 3 hinnat.
Dual motor Long Range - 63.070€
Performance 74.563€
Tesla mainostaa että 7000€ tulee halvemmaksi, kun käyttää autoa 5 vuotta. Jos käyttäisikin 10 vuotta, niin 14 000€. Akun takuu taisi olla 8 vuotta. Jos niitä vähän halvempia Model 3 autoja tulee vaikka vajaan vuoden päästä, niin kyllä ostajia luulisi olevan. Jos hamuavat noita halvempia kilometrejä.
Onhan nuo laskelman lähtöarvot tuossa. Mikä mielestäsi on pielessä? Minusta 8l/100km on aika konservatiivinen keskikulutus bensa-autolle joka kiihtyy alle 6s 0-100km/h.
Varmaan yhtenä syynä että halutaan juuri sähköauto ja Teslaa pidetään ainakin itse oikein hyvänä merkkinä. Jotain vähän vajaa 100 tilausta muistaakseni lähti tuota Model 3 mallia. Eli ihan kivasti kumminkin nyt joulukuulle.
Mersu C 300 d 4Matic A Business, kulutus oli kyllä pienempi 6.1 dieseliä. Teho 180kW. Hintakin on edullisempi 51 500€.
BMW 530e A iPerformance hybridillä voi päästä tosi pienelläkin kulutuksella, jos sopivasti saa ladattua. Sitä ei vaan nelivedolla saa. 530i neliveto oli 7.6 litraa bensaa, mikä sitten mahtaa olla todellisuus. BMW 300 sarjan uudet mallit tulee alkuvuodesta ja siitä en löytänyt vielä tietoja. Siinäkin hybridi on vain takaveto.
Teslassahan nelivetoisuus ei vaikuta kulutukseen, mutta noissa polttiksissa kulutus kyllä nousee. Kalliitahan nuo on, mutta jos tuon hintaluokan autoa on ostamassa, niin Model 3 on ihan fiksu ostos. Ainakin usa:n puolella on vienyt myyntiä muilta tosi paljonkin.
E-Golf on myös todella nuhainen. Konsernin sisältä saisi tuohon rahaan 300-hevosvoimaisen bensafarkun. I3 on vähän menevämpi, mutta se on todella pieni eikä todellakaan käy perheautosta. I.D:n kohdalla elättelen toivoa, että se korjaa edellisen kaksikon virheet, eli on kohtalaisen ripeä, tarjoaa riittävät tilat eikä maksa älyttömästi enemmän kuin verrannollinen polttis. Toki tämä on aika paljon pyydetty, joten nähtäväksi jää.
Keskiverto auto maksaa varmaan tuon 3600€. Jos noita vanhoja sähköautoja vertaa polttiksiin, niin sähköautoissa on tippunut hinta enemmän. Se taitaa olla vielä kysymysmerkki, että miten luotettavia sähköautot on ja mitä maksaa huoltaminen.Ei noissa mittauksissa jne mennyt pieleen muuta kuin se että jos keskiverto Suomalaisen auto maksaa sen 3600euroa ja toi Tesla jotain 90 000euroa niin kyllähän siinä säästää kymppitonneja ihan ajamalla tommosella perus fossiilisella autolla
Toi on tosi että Bemareilla on neliveto hybridit vähissä. Ei taida olla kuin X5 ja tämä, mikä itelläkin eli 225xe. Tehoiltaan tää 225xe on "melkein" sama kuin 530e:ssä, ainakin paikaltaan lähtiessä eikä rangessakaan paljoa eroa. Toki ensi vuoden uusissa 300 sarjalaisissa taitanee eroa olla siinä asiassa
I3 on kyllä munkin mielestä hiukan hassun näköinen auto ja noi kaappari ovetkaan ei varmaan helpota asiaa jos autotallissa on tilaa sopivasti autolle mutta sitten kun pitäisi laittaa muksua isofix istuimeen taakse niin... Ei sitä silti perheautoksi ole tarkoitettukkaan. Tämä 225xe nyt vielä menee sellaisesta vaikka tavaratila on "pienehkö" 400L.
Tesla Model 3 varmaan näyttää sitä suuntaa mihin ollaan menossa. Teslalla on kumminkin tosi hyvin tuotantokapasiteettia.Ihme ääripään esimerkkejä täällä viljellään. Sähköautoissa on ensimmäiset edes sinne päin massatuotannossa olevat mallit tulossa markkinoille ja niitä vertaillaan 500k ajettuihin parin euron pommeihin. Onhan se nyt päiväselvää, että sähköautoja ja polttiksia ei kannata vielä euromääräisesti vertailla. Odotetaan nyt muutama vuosi, jotta isot valmistajat saavat koneensa käyntiin. Jonkun VAGin tai Toyotan prosessit ovat kymmeniä vuosia esim. Teslaa edellä, niin ehkä ne saa tasalaatuista tavaraa markkinoille, sitten kun katsovat sen olevan kannattavaa.
Millainen löytyy?Monellako tämän ketjun kirjoittajalla on plugari ja/tai sähköauto? Ettei menisi ihan pelkällä "mutuilulla" ja olisi jotain ihan omakohtaista kokemustakin asioista?
Tessutellen – Matkoja Teslalla tai ilman Tuossa oli yksi sivu jota en ollut lukenut. Teslan täystakuuhan on 80 tkm ja tuossa yhden auton huoltohistoria. Noita vähän reilummin ajettuja autojahan ei vielä kovin monia ole. Mielellään kuulisi niistä enemmänkin.Monellako tämän ketjun kirjoittajalla on plugari ja/tai sähköauto? Ettei menisi ihan pelkällä "mutuilulla" ja olisi jotain ihan omakohtaista kokemustakin asioista?
2000 km: laturit vaihdettu, pysäköintijarruun muutos (takuu)
10000 km: rengasrikko?
15000 km: latureita korjattu (takuu)
40000 km: Peilien, ikkunoiden, ovien säätöjä (takuu)
80000 km: kahvaa korjattu (takuu)
100000 km: samaa kahvaa korjattu
145000 km: ikkunoiden säätöjä, latausportti vaihdettu, palanut pitkien valojen polttimo vaihdettu
165000 km: samaa kahvaa korjattu
172000 km: toista kahvaa korjattu
185000 km: palanut ajovalon polttimo vaihdettu, kolmas kahva korjattu, jarrutehostimen pumpussa ääni
220000 km: palanut ajovalon polttimo vaihdettu, kuskin oven kolinaa korjattu
235000 km: jarrutehostimen pumpussa ääni, jousitus edestä äänekäs
245000 km: oven ikkunan sovitusta säädetty
250000 km: akkua huollettu tai vaihdettu (takuu)
260000 km: eturenkaiden taaempien alatukivarsien pallonivelet vaihdettu, pesunestepumppu vaihdettu
Tuolla tessutellen sivuilla näyttää olevan aika paljonkin luettavaa harrastajalta.Maanantai-aamuna Tesla otti auton hoitoonsa ja sai sitä sekä ladattua että sai keskinäytön herätettyä. Hintaa korjaukselle tuli 87 €. Näyttö kuitenkin kuulemma virheilee sillä tavalla, että vaihto voi tulla. Varaosaa ei nyt ole, joten joka tapauksessa sitä ei voi nyt vaihtaa. Hinta tulisi olemaan melkein 3000 €. Ohjeena oli, että ei käytetä tästä lähin tämän auton kanssa virransäästötiloja. Kansainvälisiltä Tesla-keskustelupalstoilta löytyy tietoa, että syynä voisi olla eMMC-muistipiiri, jolle Tesla kirjoittaa jatkuvasti Linuxin lokeja, ja joka aikaa myöten kuluu loppuun. Lokien kirjoitusta on kai myöhemmin vähennetty, mutta tämän ikäisessä autossa alkuvaiheessa se on ollut varmaan runsasta.
Päivitys: Teslan tilaussivun lähdekoodista löytyy hinnasto. Siinä Model 3:n perusmallin hinta on 44 300 €. Lisätään autovero ja asiakirjamaksu ja vähennetään hankintatuki, niin hinnaksi tulee noin 44 500 €.
Kymmenessä vuodessa polttoaineissa ja huolloissa säästää keskimääräisillä Suomalaisilla ajoilla noin 20 000 €, eli melkoinen vallankumous on käsillä kun tällaisen auton perinneautoihin vertailukelpoiseksi hinnaksi tulee 25 000 €.
Aika amatöörimäinen ongelma Tosin olenhan itsekin tappanut yhden wlan-tukiaseman vastaavalla tavalla kun adblockeri-skripti kirjoitteli kerran päivässä uudet hostslistat muistiin, en tosin kuvitellut että se oli niin heikkolaatuinen että kuoli alle vuodessaKansainvälisiltä Tesla-keskustelupalstoilta löytyy tietoa, että syynä voisi olla eMMC-muistipiiri, jolle Tesla kirjoittaa jatkuvasti Linuxin lokeja, ja joka aikaa myöten kuluu loppuun. Lokien kirjoitusta on kai myöhemmin vähennetty, mutta tämän ikäisessä autossa alkuvaiheessa se on ollut varmaan runsasta.
Monellako tämän ketjun kirjoittajalla on plugari ja/tai sähköauto? Ettei menisi ihan pelkällä "mutuilulla" ja olisi jotain ihan omakohtaista kokemustakin asioista?
Ajelusi määrä taitaa olla kuitenkin siellä 2 tai 3 kertainen keskimääräistä suoritusta nähden...
Sähköautolla ajaminen on halpaa, kunhan onnistuu ajamaan kotona ladatulla sähköllä mahdollisimman paljon. Pikalataaminen ja muukin julkinen lataaminen saattaa tulla jopa diesel-auton hintoihin yksittäisillä latauskerroilla kilometriä kohden. Sillä ei kuitenkaan ainakaan omalla osallani ole ollut mitään merkitystä. Maksuttomia latauksia saa paljon useammin, kuin mitä joskus maksullisista julkisista kertyy lisähintaa. Kulutus Leafillani on ympärivuoden ajalta 16-17 kWh/100km. Maksan sähköstä (osto+siirto+kaikki verot) 12 senttiä/kWh, joten hintaa kertyy noin 2 euroa/100km liikenne-energiasta.
..
Hyundai Kona Electric talviajon erikoiskokeelle - AutovouhotusKona on saanut ainakin sähköautopiireissä melkoisesti huomiota osakseen. Se on Jaguar I-Pacen ohella ensimmäinen ei-Tesla -merkkinen sähköauto markkinoilla, jolla voi oikeasti ajaa yli 400 kilometriä yhtä soittoa. Sen hinta on karkeasti puolet Teslasta ja sen akun kapasiteetti on pienempi kuin Teslassa pienimmillään. Auto onkin yksi markkinoiden virtapiheimmistä autoista. 64 kWh ja silti 449 km
Aivan loppuvuodelle osui myös toinen mielenkiintoinen malliuutinen: Hyundai Konan sähköistetty versio on saatu Suomeen. Kona on karkeasti Volkkarin Golffin kokoinen mutta hieman muhkeampi auto.
sähköautossa kulutus ei nouse, vaikka moottori ja akku olisi suunniteltu maksimaalisen nopeiksi.
Totta. Unohdin että kaksi moottoriahan niissä osassa on. Niin ja raskas akku kanssa syö vähän hyötysuhdetta. Varsinkin maantieajossa saisi olla pieni ilmanvastus.Väärin. Sähkömoottorinkin hyötysuhde heikkenee osakuormalla, mutta ei todellakaan yhtä dramaattisesti kuin polttomoottorin. Siltikään ei ole järkeä iskeä aivan tolkuttoman tehokasta sähkömoottoria autoon jos halutaan maksimi range.
Paljonkohan talvi/lämmitys/kylmä akku syövät rangea, pääseekö sen jälkeen edes 400km? Pitää odotella vielä muutamia vuosia, ennenkuin pääsee omat kulkemiset yhteen suuntaan ilman lataustaukoa vuodenajasta riippumatta.Nyt tuossa myynnissä olevassa Tesla Model 3 perusmallissa on 544 km toimintasäde ja 4.8 s 0-100 kiihtyvyys.
Performance mallissa on 530 km toimintasäde ja 3.5 s 0-100 km/h kiihtyvyys. Voi olla että tuo 14 km ero johtuisi renkaista. Tehokkaammassa on isommat jarrut ja 20" vanteet, kun perusmallissa on maltillisemmat 18" vanteet.
Paljonkohan talvi/lämmitys/kylmä akku syövät rangea, pääseekö sen jälkeen edes 400km? Pitää odotella vielä muutamia vuosia, ennenkuin pääsee omat kulkemiset yhteen suuntaan ilman lataustaukoa vuodenajasta riippumatta.
Up to 40% hit if you get into below-zero (F). Also going 80mph is another like 20% hit to rated range.
Model 3 isolla akulla 544 km.Paljonkohan talvi/lämmitys/kylmä akku syövät rangea, pääseekö sen jälkeen edes 400km? Pitää odotella vielä muutamia vuosia, ennenkuin pääsee omat kulkemiset yhteen suuntaan ilman lataustaukoa vuodenajasta riippumatta.
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa | Sähköautoileva motoristiPerillä kotona 285 kilometriä myöhemmin ajotietokone kertoi keskikulutuksen olevan 18,1 kWh/100km. Eli aika paljon enemmän kuin mökille mennessä toteutunut 15,8 kWh/100km. Tuolla raskaamman kelin kulutuksella toimintamatkaksi olisi toteutunut noin 350 kilometriä.
Ja kun ajaa pakkasessa motarilla niin molemmat
Kanadalainen Model 3 Long Range Dual Motor omistaja redditissä sanoo jotta että
Eli kun "EPA rated range" on noin 520 km, niin siitä -18 pakkasessa katoaa 40% ja jäljelle jää noin 300 km. Ja lisäksi kesällä motarinopeudessa voi varautua vähentämään kantamasta ainakin 20%, joten ollaan siellä 400 km paikkeilla.