- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 98
Hyvä taulukko, joka osoittaa että sähköautoiluun on siirryttävä mitä pikimmiten. Polttisten osalta tuota harmaata ei millään muulla pysty pienentämään kuin ajamatta jättämisellä, sähköilyn osalta taas tänäänkin tuotetulla autolla on edes teoreettinen mahdollisuus olla hiiliystävällinen vaihtoehto. Samalla kun energian tuotannossa fossiilisten hiilivetyjen osuus hiljalleen pienenee, niin käytön lisäksi myös tulevien autojen ja akkujen tuotannon hiilipäästöt laskevat merkittävästi. Sama pätee toki myös polttiksiin, mutta joka tapauksessa absoluuttisen eron kaventuminen tukee sähköilyn järkevyyttä.
Akun vaihto jokaiselle sähköautolle on myös hieman kyseenalainen ja provosoiva valinta tuohon taulukkoon, sillä pitemmän aikavälin data osoittaa esim. Teslan akkujen pitävän vielä 300tkm jälkeen 80-90% alkuperäisestä kapasiteetistä. Jos auto muuten kestää yli tuon ajan jolloin akunvaihto ehkä olisi ajankohtaista, niin elinkaaren piteneminen on nimenomaan sähköautojen etu. Polttikset kun ovat sitä pahempia mitä pitempään ja enemmän niillä ajetaan. Varsinkin kun myös uusien akkujen tuotannon hiilipäästöt tulevat pienenmään. Vanhat "kuluneet" akut eivät myöskään ole mitään 100% jätettä, vaan niitä voitaneen hyödyntää paikoissa joissa paino/kapasiteetti suhteella ei ole niin suurta merkitystä. Esimerkiksi juuri energiantuotannossa uusiutuvien muotojen tuotanto/kulutus -piikkien tasauksessa.
Kymmenen vuoden päästä tuolla taulukolla on mahdollisuus näyttää täysin eriltä, mutta vain jos toimiin ryhdytään jo tänään. Onneksi on jo ryhdytty.