Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
Toiselta kantilta ajatellen, eikö 5,2 todellinen kulutus ole melko kohtuullinen tilavalle, nelivetoiselle ja epäaerodynaamiselle katumaasturille? Etenkin kun mukana on noita pitkiäkin reissuja.
Kaukana se on markkinointilukemista, mutta niin on ajoprofiilikin. Ennen vastaavalla autolla olisi mennyt kokonainen ämpäri bensaa, nyt riittää puolikas.