Keskustelua hybridiautoista

On kyllä pakko kysyä sinulta, että miksi et ostanut sähköautoa?
Selkeästi et juurikaan koskaan tarvitse kovin pitkää rangea, ajat todella taloudellisesti ja RAV4 ei ole sekään halpa auto.

Tämä ei ole todellakaan mikään kuittailu. Heräsi vain kysymys :)

Eikö se ole hybridille / ympäristölle paras ratkaisu että ajaa lähes kaiken ajon hybridin akun varassa. Sähköautossa mukana kulkisi valtava kasa akkuja täysin hyödyttömänä kunnes tulisi tarve ajaa satunnaisesti pidempää matkaa. Jolloin sähköauton akut ei välttämättä sitten riittäisi. Autot tarpeen mukaan?
 
Eikö se ole hybridille / ympäristölle paras ratkaisu että ajaa lähes kaiken ajon hybridin akun varassa. Sähköautossa mukana kulkisi valtava kasa akkuja täysin hyödyttömänä kunnes tulisi tarve ajaa satunnaisesti pidempää matkaa. Jolloin sähköauton akut ei välttämättä sitten riittäisi. Autot tarpeen mukaan?

No RAV4 ei varmasti ole ympäristön kannalta optimaalisin ratkaisu, mutta juuri näin -auto tarpeen mukaan. Siksi olinkin utelias miksi suotta kuljettaa mukana polttomoottoria, kun ehkäpä pärjäisi pieni akkuisella sähköautolla.
 
On kyllä pakko kysyä sinulta, että miksi et ostanut sähköautoa?
Selkeästi et juurikaan koskaan tarvitse kovin pitkää rangea, ajat todella taloudellisesti ja RAV4 ei ole sekään halpa auto.

Tämä ei ole todellakaan mikään kuittailu. Heräsi vain kysymys :)
Piti oikeen piruuttaan tarkastaa tuo viimeinen tankkaus. 8 helmikuuta tankattu ja ajeltu siitä lähtien 4500 kmkulutuksella 0,6 L/100 km, eli bensaa on kulunut 27 L. Ja niinhän tuo mittari näyttääkin, että vajaa 1/2-tankkia enää jäljellä. Eipä näitä sähköautoja ollut vielä mitään oikeestaan tarjolla tammikuussa 2020, joista olisi ollut kiinnostunut. Tesloja ei pysty ottamaan ollenkaan ja muut oli pelkkää sumua. Ehkä 5 vuoden päästä on tilanne toinen. Tänään RAV4:lla kuitenkin 73 km lenkki, jossa motarin pätkääkin mukana. Laturista mahtui takaisin 12,751 kWh, eli kulutus 17,46 kWh/100 km. Ei ihme, että tuo kulutus putoaa nyt vauhdilla ja 21,4 kWh/100 km oli huippu. Nyt siis 21,2 kWh/100 km. Maalis ja huhtikuu meni molemmat 0,6 L/100 ja ja huolimatta helmikuun alun törkeästä 5,0 L/100 km kulutuksesta, putosi se 8 päivästä alkaen 0,6 L lukemaan, kuin rotkoon ajaen. Ja sellainen lisä vielä tuohon sähköiseen autoon, että toistaiseksi on vielä tilanne, että en pysty jättäytymään sellaiseen tilanteeseen, etten olisi välittömästi käytössä työhön, jos tarve ilmenee. Ei käy tyhjät tankit, tai vajaat akut selittelyihin. Hätäisesti käy vielä paniikkitankkaus, mutta hätälataus on ehdottomasti out.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni parivertailu AP vs Supercruise:



En laittanut Teslan ketjuun, ettei keskitytä liikaa siihen. Vertailu siis "jonkun muun" valmistajan teknologian kanssa.

Vertailu mikä ei oikeastaan ollut vertailu.
Lopussa lyhyesti ja sitten että kerro kommenteissa mitä mieltä olet. WTF?
 
Piti oikeen piruuttaan tarkastaa tuo viimeinen tankkaus. 8 helmikuuta tankattu ja ajeltu siitä lähtien 4500 kmkulutuksella 0,6 L/100 km, eli bensaa on kulunut 27 L. Ja niinhän tuo mittari näyttääkin, että vajaa 1/2-tankkia enää jäljellä. Eipä näitä sähköautoja ollut vielä mitään oikeestaan tarjolla tammikuussa 2020, joista olisi ollut kiinnostunut. Tesloja ei pysty ottamaan ollenkaan ja muut oli pelkkää sumua. Ehkä 5 vuoden päästä on tilanne toinen. Tänään RAV4:lla kuitenkin 73 km lenkki, jossa motarin pätkääkin mukana. Laturista mahtui takaisin 12,751 kWh, eli kulutus 17,46 kWh/100 km. Ei ihme, että tuo kulutus putoaa nyt vauhdilla ja 21,4 kWh/100 km oli huippu. Nyt siis 21,2 kWh/100 km. Maalis ja huhtikuu meni molemmat 0,6 L/100 ja ja huolimatta helmikuun alun törkeästä 5,0 L/100 km kulutuksesta, putosi se 8 päivästä alkaen 0,6 L lukemaan, kuin rotkoon ajaen. Ja sellainen lisä vielä tuohon sähköiseen autoon, että toistaiseksi on vielä tilanne, että en pysty jättäytymään sellaiseen tilanteeseen, etten olisi välittömästi käytössä työhön, jos tarve ilmenee. Ei käy tyhjät tankit, tai vajaat akut selittelyihin. Hätäisesti käy vielä paniikkitankkaus, mutta hätälataus on ehdottomasti out.

Ok, kiitos tiedoista!
 
Omassa käytössä ollut n. 2kk -18 vw gte ja omiin tarpeisiin aika passeli, tosin talven kylmien lyhyt sähkörange vähän hatuttaa. Keskimäärin kulutus 2,5l, mutta tuo johtuu parista pitemmästä reissusta, jotka ei olisi sähköautolla onnistunutkaan. Arkiajossa voisin arvella kulutuksen olevan n. 1-1,5l luokkaa ja lämpösillä ollut sähkörange 40-45km. Autohan on noin muuten kyllä todella miellyttävä ajaa.
Jos jotain saisi toivoa, niin sähkörange voisi olla n. 100-150km ja bensarange 400-500km. Puhtaasti sähköautoilu itsellä on kyllä aika kaukana.
 
On voinut olla jo. GTX tulee ennakkomyyntiin jo torstaina. Perus id.4 oli hyvä, mutta kaipasi lisää tehoa :)

"Uusi ID.4 GTX: urheilullinen kuin GTI, mukava kuin SUV ja kestävää kehitystä edustava kuten koko ID-mallisto.
  • hinta alk. 54 495,74 €
  • kulutus 18,5 kWh/100 km
  • ennakkomyynnin aloitus Suomessa 6.5.2021"
 
Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena
En itse ilmoittaisi sähkötehona sähkömoottoreiden yhteistehoa, jos ja kun EV-tilassa ei saa niin paljoa akusta ulos. Oikeampi lukema on varmaan alle 150kW, joka toki on erinomaisen hyvä plugarille.
 
Piti oikeen piruuttaan tarkastaa tuo viimeinen tankkaus. 8 helmikuuta tankattu ja ajeltu siitä lähtien 4500 kmkulutuksella 0,6 L/100 km, eli bensaa on kulunut 27 L. Ja niinhän tuo mittari näyttääkin, että vajaa 1/2-tankkia enää jäljellä. Eipä näitä sähköautoja ollut vielä mitään oikeestaan tarjolla tammikuussa 2020, joista olisi ollut kiinnostunut. Tesloja ei pysty ottamaan ollenkaan ja muut oli pelkkää sumua. Ehkä 5 vuoden päästä on tilanne toinen.

Sama tilanne itsellä Outlanderin kanssa ja taas auto valittaa kun en ole tankannut 3 kuukauteen. Riittäisi melkein puhdas sähköauto 60-100 km ympärivuotisella rangella perheen ajoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Plugarilla on usein tilanne että tankki vajuu kovin hitaasti ja on ehkä vaarana p-nesteen pilaantuminen. Huolto lisäisi noita polttoaineen säilymisaineita ainakin 95 bensan käytössä. Viimeksi sain tankin liki tyhjäksi vuodenvaihteessa. Otin tankin täyteen paremmin säilyvää 98 oktaanista. Sen vajuminen on niin hidasta että liki 700 km olisi vielä bensalla ajoa.
Tarkoittaa myös että täyssähköisellä pärjäisin hyvin. Ei ollut sopivaa tarjolla romutusvaihdokin tilalle v. 2018.
 
Hyvä kun tulee näemmä enemmänkin keskustelua näistä oikeasti toimivista plugareista, eikä aina sitä samaa vääntöä ” veronkierto ” tarkoituksella hankituista osaamatonta hybriditekniikkaa käyttävistä. Plugari, jolla pystyy noinkin paljon, kuin pari edellistä ajamaan sähköllä, täytyy jo olla toimiva konsepti, eikä mikään 400 hp ” veronkierto ” raketti, jolla sähköllä ajaminen pelkästään on liian suuri haaste. Katsastukseen pitäisi varmaan järjestää joku tarkastus, että millä perusteella veronalennuksia on käytetty ja rahat takaisin, jos liikaa ylittyy. Vaikkapa 100 % rajana. Toisaalta nämä kommunistit vaatii jo seuraavaksi lisää tukiakin, kun lähes koko vero on jo poistettu ensin. Nyt on jo suuntana ” kaikille kansalaisauto ”.
 
Plugarilla on usein tilanne että tankki vajuu kovin hitaasti ja on ehkä vaarana p-nesteen pilaantuminen. Huolto lisäisi noita polttoaineen säilymisaineita ainakin 95 bensan käytössä. Viimeksi sain tankin liki tyhjäksi vuodenvaihteessa. Otin tankin täyteen paremmin säilyvää 98 oktaanista. Sen vajuminen on niin hidasta että liki 700 km olisi vielä bensalla ajoa.
Tarkoittaa myös että täyssähköisellä pärjäisin hyvin. Ei ollut sopivaa tarjolla romutusvaihdokin tilalle v. 2018.
Mitä minä olen noita varaosa-autojen sun muiden tankkeja tyhjennellyt, niin ei se bensa vuodessa-parissa sanottavimmin pilaannu. Ehkä viidessä vuodessa alkaa kellertymään ja haisemaan oudolta, mutta hyvin pelaa vielä, mitä nyt kylmänä ehkä vaatii vähän pitemmän startin.
 
Siihen pilaantuneeseen bensaan ei ihan kauheasti tarvitse sekoittaa hyvaa bensaa kun se alkaa taas toimimaan normalaisti.
 
No ei välttämättä. esim bmw f30 320i saa vetää 1600kg kärryä mutta 330e sama auto sähköavuin veto on 0kg.
Että kai tuo on siitä kiinni miten valmistajaa huvittaa auto luokittaa.

Kärryn vetoon tarvitaan sen voimansiirtotekniikan lisäksi myös koriin riittävän tukevat kiinnitykset vetokoukulle. Jos bemariin pultataan akku sen takarungon vetokoukkuvahvikkeen paikalle siihen ei saa vetokoukkua luotettavasti kiinni, eli kyse ei ole siitä etteikö auto olisi kykenevä vetämään kärryä, vaan siitä että se ei ole kykenevä hallitsemaan sitä.

Lisäksi vetokoukut ovat loppujenlopuksi äärimmäsen harvojen huvia, joten se ei paljoa paina vaikka sen karsii pois kokonaan, yli 90% asiakkaista ei edes tajua että autoon voisi vetokoukun asentaa, ja suurin osa vetokoukuista asennetaan vain polkupyörän kuljetusta varten.
 
Lisäksi vetokoukut ovat loppujenlopuksi äärimmäsen harvojen huvia, joten se ei paljoa paina vaikka sen karsii pois kokonaan, yli 90% asiakkaista ei edes tajua että autoon voisi vetokoukun asentaa, ja suurin osa vetokoukuista asennetaan vain polkupyörän kuljetusta varten.

Mihinkäs tietolähteeseen tämä arvio perustuu?

Suomessahan on vetokoukku kaikissa hesen pohjoispuolelle myydyissä autoissa.
 
Edustaako Suomi jonkun autovalmistan tuotannosta edes promillea? Ei tällaista peräkärrykultturia ole kuin lähinnä täällä pohjoiseuroopassa.
Melko vahva väite. Kyllähän rannikkopaikoissa veneitä varten on koukkuja, vaikka millä määrin. Lääderhoosset tuli aikoinaan kolonnana Nordkappiin asuntovaunuilla.
 
Wikipedia - joka on tietysti totuus - kertoo: "Across Europe around 25% of vehicles have tow balls fitted". Ja että Ruotsin 4,3 miljoonasta autosta 2,2 miljoonassa olisi vetokoukku Tow hitch - Wikipedia

Lähde Ruotsista, mutta tuohon edelliseen ei ole sellaista maltettu kertoa.
 
Hyvä kun tulee näemmä enemmänkin keskustelua näistä oikeasti toimivista plugareista, eikä aina sitä samaa vääntöä ” veronkierto ” tarkoituksella hankituista osaamatonta hybriditekniikkaa käyttävistä. Plugari, jolla pystyy noinkin paljon, kuin pari edellistä ajamaan sähköllä, täytyy jo olla toimiva konsepti, eikä mikään 400 hp ” veronkierto ” raketti, jolla sähköllä ajaminen pelkästään on liian suuri haaste. Katsastukseen pitäisi varmaan järjestää joku tarkastus, että millä perusteella veronalennuksia on käytetty ja rahat takaisin, jos liikaa ylittyy. Vaikkapa 100 % rajana. Toisaalta nämä kommunistit vaatii jo seuraavaksi lisää tukiakin, kun lähes koko vero on jo poistettu ensin. Nyt on jo suuntana ” kaikille kansalaisauto ”.

En ymmärrä tuota veronkierto juttua. Jos henkilö haluaa säästää niin eikö silloin nimenomaan haluta ajaa mahdollisimman paljon sähköllä. Eikä nämä nyt paljon hitaammin kulje vaikka polttomoottori ei pyöri? Tiedän että keskimääräisillä io-tekkiläisillä on hyvät palkat mutta onhan se pari-kolme sataa kuussakin nyt jotain, vastaa jotain 500 euron korotusta.

Btw Mazda MX-30 ei ole mainittu missään ketjussa täällä. Toki pieni range syö siinä uskottavuutta.
 
En ymmärrä tuota veronkierto juttua. Jos henkilö haluaa säästää niin eikö silloin nimenomaan haluta ajaa mahdollisimman paljon sähköllä. Eikä nämä nyt paljon hitaammin kulje vaikka polttomoottori ei pyöri? Tiedän että keskimääräisillä io-tekkiläisillä on hyvät palkat mutta onhan se pari-kolme sataa kuussakin nyt jotain, vastaa jotain 500 euron korotusta.
Itse olen laskeskellut että vaikka ajan hybridillä niin mahdolliset sähköllä ajamisen säästöt ovat mitättömiä huomioiden autoilun kokonaiskulut. Alla Volvo XC90 T8 joka maksoi varusteineen vähän yli 100 000 euroa. Tuosta olen arvioinut arvon alennuksen 10 000 euroa vuosi. Kilometrejä vuodessa tulee noin 15 000 ja jos lasketaan 10 litran kulutuksella 1,6 euron litrahinnalla niin polttoainekulut vuodessa 2 400 euroa. Lisäksi huolto- ja rengaskulut tulevat tuon päälle, samoin vakuutukset. Sanoisin että polttoainekulut vaikka en autoa koskaan lataisi ovat aivan mitätön summa autoilun kokonaiskuluissa.

Minulla suurin "säästö" hybridistä on lunastettu jo ostotilanteessa autoveron ollessa noin 4 000 euroa. Verrokkina ollut BMW X7 olisi sisältänyt noin 37 000 euroa autoveroa (aneemisella diesel-moottorilla).
 
Tuli ihan heittämällä mieleen esim eräs Rangeri, joka maksaa 200 000 € ja plugariversiona saa 60 000 € halvemmalla. Työsuhdeautoksi otettuna työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä. Joku saa kyllä veroedut, mutta onko sen peruste toteutunut sitten oikeasti. EU on nyt älähtänyt tästä samasta asiasta ja suunnittelee plugareiden hävittämistä koko järjestelmästä. Omalla kohdalla, kun on oma auto, niin on tullut huomattua, että WLTP veroperuste 1,0 L/100 km on erittäin haastava saavuttaa. Nyt mennään oikeestaan pelkkä talvikausi ajettuna 2.0 L/100 km lukemassa 16 000 km ajettuna ja kirittävää riittää. Tosin helpottaa hieman, kun kohta tulee 3 kk täyteen kulutuksella 0,6 L/100 km ja talvipiikki alkaa tasoittua vauhdilla. Mun mielestä, jos hankitaan tuollainen veroalennettu, niin se sitten pitää ansaitakin, tai se on valittu väärin ajatuksin. Ehkä omat ajelut ei sitten sovi alkuunkaan niihin rajoihin, mitä plugareilla tulee väistämättä reunaehdoiksi. Uskon, että monet ajattelevat niin, että yrittävätkin ansaita ne huojennukset ja homma silloin Bueno. Tunnen kyllä parikin sellaista, jotka tuumivat lähinnä, että ”mitäs antoivat” mulle. Kumpikaan ei kuitenkaan ottanut sähköautoa. No nämä nyt vain kuriositeettina ja eniten harmittaa tuo, jos EU pääsee dissaamaan koko plugarien idean jollain keplottelu argumenteilla.
 
Tuli ihan heittämällä mieleen esim eräs Rangeri, joka maksaa 200 000 € ja plugariversiona saa 60 000 € halvemmalla. Työsuhdeautoksi otettuna työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä. Joku saa kyllä veroedut, mutta onko sen peruste toteutunut sitten oikeasti. EU on nyt älähtänyt tästä samasta asiasta ja suunnittelee plugareiden hävittämistä koko järjestelmästä. Omalla kohdalla, kun on oma auto, niin on tullut huomattua, että WLTP veroperuste 1,0 L/100 km on erittäin haastava saavuttaa. Nyt mennään oikeestaan pelkkä talvikausi ajettuna 2.0 L/100 km lukemassa 16 000 km ajettuna ja kirittävää riittää. Tosin helpottaa hieman, kun kohta tulee 3 kk täyteen kulutuksella 0,6 L/100 km ja talvipiikki alkaa tasoittua vauhdilla. Mun mielestä, jos hankitaan tuollainen veroalennettu, niin se sitten pitää ansaitakin, tai se on valittu väärin ajatuksin. Ehkä omat ajelut ei sitten sovi alkuunkaan niihin rajoihin, mitä plugareilla tulee väistämättä reunaehdoiksi. Uskon, että monet ajattelevat niin, että yrittävätkin ansaita ne huojennukset ja homma silloin Bueno. Tunnen kyllä parikin sellaista, jotka tuumivat lähinnä, että ”mitäs antoivat” mulle. Kumpikaan ei kuitenkaan ottanut sähköautoa. No nämä nyt vain kuriositeettina ja eniten harmittaa tuo, jos EU pääsee dissaamaan koko plugarien idean jollain keplottelu argumenteilla.
Onhan sitä porukkaa tietysti joita ei se kulutuksen/päästöjen vähentäminen kiinnosta paskan vertaa. Monissa malleissa minkään muun ku plugarin ostamisessa ei vaan ole yhtään mitään järkeä kiinnosti se kulutus tai ei kiitos suomen autoveropelleilyn.
Ostin itsekin plugarin ihan vaan koska samalla rahalla sai niin paljon enemmän eikä rahat haihtunut veroihin. Pienempi kulutus on plussa mutta ei ollut mitenkään ratkaiseva.
 
Seat Mii:tä on saanut alle 20 000€ uutena. En tiedä mikä on saatavuuden tilanne.
Loppuunmyyty ja listahintakin tätä nykyä pitkälle yli 20 k€. Hyvällä tuurilla voi tulla vielä jonkun peruuttama tilaus tarjolle, mutta ymmärtääkseni viedään jo aikalailla viimeisiä maahantuotavia autoja, joten voi olla hiljaista niidenkin suhteen. Vähän käytetty ja liikkeestä ulos ajettuja on jonkin verran tarjolla 20 k€ tuntumaan. VW e-up lienee ainoa enää uutena tarjolla, mutta nykyinen 25++ k€ hinnoittelu on jotain koomisen ja mielipuolisen väliltä, hintaero esim. id.3 aivan liian pieni, että e-up kävisi järkeen.
 
Halvimmat täyssähköt tällä hetkellä Seat Miin ja Skoda citygon poistuttua markkinoilta:
Fiat 500e, 24,990€
VW e-up! 25 792€
Molemmista 2000€ veks hankintatukea.
 
Halvimmat täyssähköt tällä hetkellä Seat Miin ja Skoda citygon poistuttua markkinoilta:
Fiat 500e, 24,990€
VW e-up! 25 792€
Molemmista 2000€ veks hankintatukea.
Tuo Fiatin hinta taitaa olla sitten 1/2-akkuiselle versiolle. Normaalilla akulla useampi tonni lisää. Eli yli 30 000 € Fiatista.
 
Plugarissahan paljon se kulutus riippuu miten ne ajelut sopivat siihen sähkön rangeen. Tuollaisiin alle 1 litran keskikulutuksiin tarkoittaneen että harvoin sillä autolla pidempiä matkoja ajetaan.

Itsellä huhtikuun keskikulutus oli 3,0 l/100km . Nykyisen tankillisen keskikulutus on 2,9 l/100km. Nuo kulutuslukemat ei mielestäni autosta johdu vaan ajoprofiilista. Viime viikko ma-la puhtaasti sähköllä 70km. Sunnuntai 197km. Viikon keskikulutus 3,0 l/100km. Edellisellä bensaturbolla samanlaisella ajolla keskikulutus oli koko kolmelta vuodelta 5,7 l/100km. Nyt phev:llä 3,5 l/100km ensimmäinen vuosi. Polttoainekulut tullut alas muutaman euron per 100km. Niin ja nuo viikonloppureissujen keskinopeudet on sitten 80-90 km/h välillä (talvella alemman rajalla ja muuten ylemmän), joten tuokin ei mikään optimaalinen hybridille ole.
 
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).

Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.
 
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
 
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.

Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.

Se latauslaitekin on vanhenevaa rautaa, kun V2G-tekniikka tekee tuloaan, joten sellaista ei mielestäni kannata etukäteen hankkia. Muutenkin näissä latauslaitteissa markkina on aika villiä, on kaiken maailman helppoheikkimyyjiä jotka ei tuo hyötyjä ja haittoja saati laitteiston takaisinmaksuaikaa esille valistuneesti.
 
Plugarissahan paljon se kulutus riippuu miten ne ajelut sopivat siihen sähkön rangeen. Tuollaisiin alle 1 litran keskikulutuksiin tarkoittaneen että harvoin sillä autolla pidempiä matkoja ajetaan.

Itsellä huhtikuun keskikulutus oli 3,0 l/100km . Nykyisen tankillisen keskikulutus on 2,9 l/100km. Nuo kulutuslukemat ei mielestäni autosta johdu vaan ajoprofiilista. Viime viikko ma-la puhtaasti sähköllä 70km. Sunnuntai 197km. Viikon keskikulutus 3,0 l/100km. Edellisellä bensaturbolla samanlaisella ajolla keskikulutus oli koko kolmelta vuodelta 5,7 l/100km. Nyt phev:llä 3,5 l/100km ensimmäinen vuosi. Polttoainekulut tullut alas muutaman euron per 100km. Niin ja nuo viikonloppureissujen keskinopeudet on sitten 80-90 km/h välillä (talvella alemman rajalla ja muuten ylemmän), joten tuokin ei mikään optimaalinen hybridille ole.
Tuo ajoprofiili onkin merkittävä tekijä. Mutta, jos olisi range esim hieman päältä 100 km, niin sillä kyllä tulisi jo lähes se 0 L lukema omalla kohdalla.
Tässähän voikin laittaa tuon oman profiilin helposti esille.
Ajot tosiaan sattuu n.30-200 max haarukkaan, jos tulee mökille lähdettyä Land cruiserilla.
60-80 alue on merkittävä ympäristö. Keskinopeus on hieman päälle 50 km/h ja laitan vielä motari prosentit mukaan, huippunopeuksien lisäksi, niin tulee melko kattava kuva ajeluista.
0,5 L/100 km on päädytty näin. Laitoin myös samalta päivältä180 + km ajot ja kulutukset, kun ne olisi kyllä pystynyt ajelemaan sähkölläkin, mutta muutama kilometri jäi loppupäästä. LIDL n laturilla oli tietysti Tesla varastamassa AC sähköä taas kerran, eikä karvalakki päässyt mittarille. Tuo toiseksi viimeinen on siis moottoritien osuus matkoista, kun teksti puuttuu yläosasta.
 

Liitteet

  • 7297D215-FEC6-4BBF-A16F-844881DFA339.png
    7297D215-FEC6-4BBF-A16F-844881DFA339.png
    515,1 KB · Luettu: 20
  • 62C0DBD0-E03B-4492-BBA2-21EFEF591512.png
    62C0DBD0-E03B-4492-BBA2-21EFEF591512.png
    508 KB · Luettu: 19
  • 7D482485-9BAA-4329-B803-2128D7EB86E6.png
    7D482485-9BAA-4329-B803-2128D7EB86E6.png
    535,4 KB · Luettu: 16
  • 2B19032E-C988-43A0-9BB0-F1C80B5606A6.png
    2B19032E-C988-43A0-9BB0-F1C80B5606A6.png
    243,9 KB · Luettu: 17
  • 37D64B30-05CC-451F-A20D-0FC1CE4C1CB0.png
    37D64B30-05CC-451F-A20D-0FC1CE4C1CB0.png
    350,9 KB · Luettu: 16
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
 
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Mercedeksen uusi C-sarja taitaa olla ihan hyvä valinta, jos pelkkään rangeen on katsominen. Ja siis hinnassa jäänee aika paljon X5:n alapuolelle.
 
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Mulla on nyt nuo Rangen lupaukset jatkuvasti yli 90 km täydellä latauksella, mutta haastavaa on päästä talvella jo yli 60 km. Pakkasta jos on alle -10 asteen, niin moottori tuppaa käynnistymään väkisin. Rangea luvataan tällä RAV4:lla kyllä mukavasti, mutta 80 km jo on hyvä saavutus. Toisaalta melkoista uteliaisuutta pukkaa, että mihin asti saa tuon lupauksen venymäänkään omilla ajamisilla, kunhan kelit kunnolla lämpenee. Tänään taas tällaisia lupauksia.
Edittinä siis että käytössä oleva kapasiteetti on 14,5 kWh, joten 80 km olisi 18,125 kWh/100 km, joka kyllä on saavutettavissa kohtuu hyvin omissa ajeluissa.
2A5E2BEF-BD78-4C91-9BFB-22046CB62363.png
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt nuo Rangen lupaukset jatkuvasti yli 90 km täydellä latauksella, mutta haastavaa on päästä talvella jo yli 60 km. Pakkasta jos on alle -10 asteen, niin moottori tuppaa käynnistymään väkisin. Rangea luvataan tällä RAV4:lla kyllä mukavasti, mutta 80 km jo on hyvä saavutus. Toisaalta melkoista uteliaisuutta pukkaa, että mihin asti saa tuon lupauksen venymäänkään omilla ajamisilla, kunhan kelit kunnolla lämpenee. Tänään taas tällaisia lupauksia.
2A5E2BEF-BD78-4C91-9BFB-22046CB62363.png
Kaikilla ei ole lämmintä tallia. Eli sikäli nuo kulutuslukemat koskee vain harvoja, jotka pääsee lähtemään lämpimästä tallista.
 
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
 
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.

Toiselta kantilta ajatellen, eikö 5,2 todellinen kulutus ole melko kohtuullinen tilavalle, nelivetoiselle ja epäaerodynaamiselle katumaasturille? Etenkin kun mukana on noita pitkiäkin reissuja.

Kaukana se on markkinointilukemista, mutta niin on ajoprofiilikin. Ennen vastaavalla autolla olisi mennyt kokonainen ämpäri bensaa, nyt riittää puolikas.
 
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
Onko jo kokemusta tällaisesta Boxista? Vaikuttaisi ihan täsmäkorjaukselta juuri Mitsulle. Ainakin tuossa Accelevin latausasemassa on oma ohjelma juuri johonkin tiedettyyn akkujen kunnon kohennustarpeeseen Mitsulle. Tuo sähkönappi lienee vanhemmissa toinen puute, joka korjattu myöhemmissä malleissa. Ei ainakaan hinnankiroissa ja hienot selostukset toiminnasta.

 
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).

Mietin kanssa oman GTE:n kanssa noita latausasemia, mutta päätin ostaa aliexpressistä pelkän säädettävän piuhan kotosalle (8A-16A). Tuumasin, että laitan aseman vasta sitten joskus kun täyssähköön siirryn.

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com
 
Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.
Ok, tulee välillä vastaan kehotuksia välttää tilapäislaturin käyttöä mutten vielä ole oikein ymmärtänyt että miksi...
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
Joo ehkä vähän samoilla linjoilla ollaan. Mietin että pitäisikö asentaa voimavirtapistoke valmiiksi hollille ja siihen 3vaihe-1vaihe adapteri, tuolla saisin nostettua virran --> 16A (jos löytyy 16A sukolaturia) ja olisi valmiina tuki pikalatausasemalle jos sille tulee joskus tarvetta.
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.

Se latauslaitekin on vanhenevaa rautaa, kun V2G-tekniikka tekee tuloaan, joten sellaista ei mielestäni kannata etukäteen hankkia. Muutenkin näissä latauslaitteissa markkina on aika villiä, on kaiken maailman helppoheikkimyyjiä jotka ei tuo hyötyjä ja haittoja saati laitteiston takaisinmaksuaikaa esille valistuneesti.
Uusi termi mulle tuo V2G mutta pitää tutkia.
Mietin kanssa oman GTE:n kanssa noita latausasemia, mutta päätin ostaa aliexpressistä pelkän säädettävän piuhan kotosalle (8A-16A). Tuumasin, että laitan aseman vasta sitten joskus kun täyssähköön siirryn.

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com
Miksi siis tarvitset virransäätöä kotiin?
Ei näytä linkki toimivan?
 
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.
Itse ainakin huomannut, että matkalaturilla on talvella ihan turha yrittää ladata ja lämmittää autoa samaan aikaan (ajastettu lähtö). Mutta latausaseman 16A riittää tuohon hyvin.
 
En kyllä uskaltaisi mitään Aliexpressistä tilattua virtalähdettä laittaa kotona pistorasian perään, mutta kukin tyylillään...

Ehkä parempikin, että linkki ei toimi.
 
Itse ainakin huomannut, että matkalaturilla on talvella ihan turha yrittää ladata ja lämmittää autoa samaan aikaan (ajastettu lähtö). Mutta latausaseman 16A riittää tuohon hyvin.
Totta tämä on hyvä pointti. Tänään koetin ensimmäistä kertaa sitä ajastettua lähtöä jolloin auto esilämmittää valmiiksi lähtöajankohdan mukaan, ja varaus oli tämän ansiosta tippunut 6%.
 
Kunhan nyt vain muistaa, että se latausrasia pitäisi vetää taululta asti ihan omana vetona ja käyttää siihen oikeaa rasiaa. Vaihtoehtoina on ns karavaanari, tai supershuko. Nämä on molemmat speksattu jatkuvan 16 A virran kanssa ilman mitään aikarajoituksia. Samoin nuo teollisuusrasiat, eli voimavirta on nimellisvirrallaan tarkoitettu kestämään ilman aikarajoitusta. CEE16A rasia on hyvä vetää jo samantien, jos pitää veto tehdä. Siihen saa sukolle sovittimia ja latauslaitteitakin saa 1-vaiheisia 3-vaihe pistokkeella. On sitten valmiina jo tulevaa varten. Kotiin riittää helposti 3 x 16 A ja täyssähköisillä pärjää, kun niissä on kunnolla kuminauhaa akussa. Omalla kohdalla on tilanne, että yö jää kokonaan käyttämättä latauksessa, kun jo 6 kW laturilla päivittäin max 3 tuntia ja 14,5 kWh on ladattu. 10 tuntia jää vähintään joka yö käyttämättä.
 
En kyllä uskaltaisi mitään Aliexpressistä tilattua virtalähdettä laittaa kotona pistorasian perään, mutta kukin tyylillään...

En tiedä voiko noita lataussäätimiä oikein edes kutsua virtalähteeksi, mutta ehkä esim. tämän casen https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon jälkeen ei ole kovin houkuttelevaa alkaa minkään sähkölaitteen maahantuojaksi eli ehkä mieluummin maksaa sen ~100€ ekstraa siitä että joku toinen on tuonut laitteen EU-alueelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom