Keskustelua hybridiautoista

En tiedä voiko noita lataussäätimiä oikein edes kutsua virtalähteeksi, mutta ehkä esim. tämän casen https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon jälkeen ei ole kovin houkuttelevaa alkaa minkään sähkölaitteen maahantuojaksi eli ehkä mieluummin maksaa sen ~100€ ekstraa siitä että joku toinen on tuonut laitteen EU-alueelle.

Sähän et muuten "ala maahantuojaksi" ennen kuin myyt laitteen eteenpäin. Sitä ennen olet vaan kuluttaja joka on ostanut laitteen ulkomailta.

Mä välttäisin kanssa kyllä kumpaakin vaihtoehtoa latauslaitteiden osalta mutta ero on tärkeää vastuu- ja vakuutus mielessä. Maahantuojalla on ihan eri velvoitteet kuin kuluttajalla.

Sen takia kannattaa myös olla tosi tarkkana jos myy eteenpäin tuotteen, joka on hankittu EU-markkinaalueen ulkopuolelta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Miksi siis tarvitset virransäätöä kotiin?
Ei näytä linkki toimivan?

No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
 
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2

Ite tilasin myös asiointilatauskaapelin 88€ ja 8A-16A säädettävän matkalaturin 127€ omalle hybridille Aliexpressistä. Ihan tasan samoja piuhoja myydään Suomessa puolet kalliimmalla niin liekö tuossa mitään isompaa riskiä, ja näitä on moni suositellut ja jo monta vuotta käyttänytkin kun kokemuksia kyselin Outlanderin Face-ryhmässä. Eikä ne mistään Kiinasta tule suoraan vaan EU-välivarastoista Saksasta tai Puolasta joten veroseuraamuksia ei tule.

Onhan niitä joitain keissejä missä se pistorasia on kärynnyt.

Mun auton mukana tulleen alkuperäislaturin pistoke oli ottanut sen verran osumaa että vaihdatin sen sähköliikkeessä uuteen. Nopea homma, ja peräti 5€ ottivat maksua. Pistorasiat ja pistotulpat ovat kuluvia osia ja niiden lämpötilaa kyllä kannattaa tarkkailla, mutta ylipäätään on fiksua jättää tilapäislaturi kiinteästi pistorasiaan kiinni, ettei liitokset löysty, pölyynny ja kulu.
 
Kolme vuotta ladattu täyssähköautoa kotona schuko-laturilla 10A virralla. Laturi on ollut kiinni pistorasiassa koko ajan eikä sitä ole irroteltu muuta kuin satunnaista tarkastamista varten pari kertaa vuodessa. En ole huomannut liitoksessa löystymistä enkä pistorasian lämpenemistä.

Aikeissa on kyllä ostaa "oikea" laturi sitten kun autokin vaihtuu isompi akkuiseen.
 
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
Ok. Mulla on autossa itsessään tuo virtavalinta, mutta ehkä se olisi näppärämpi vaihtaa piuhasta.
 
Kunhan nyt vain muistaa, että se latausrasia pitäisi vetää taululta asti ihan omana vetona ja käyttää siihen oikeaa rasiaa. Vaihtoehtoina on ns karavaanari, tai supershuko. Nämä on molemmat speksattu jatkuvan 16 A virran kanssa ilman mitään aikarajoituksia. Samoin nuo teollisuusrasiat, eli voimavirta on nimellisvirrallaan tarkoitettu kestämään ilman aikarajoitusta. CEE16A rasia on hyvä vetää jo samantien, jos pitää veto tehdä. Siihen saa sukolle sovittimia ja latauslaitteitakin saa 1-vaiheisia 3-vaihe pistokkeella. On sitten valmiina jo tulevaa varten. Kotiin riittää helposti 3 x 16 A ja täyssähköisillä pärjää, kun niissä on kunnolla kuminauhaa akussa. Omalla kohdalla on tilanne, että yö jää kokonaan käyttämättä latauksessa, kun jo 6 kW laturilla päivittäin max 3 tuntia ja 14,5 kWh on ladattu. 10 tuntia jää vähintään joka yö käyttämättä.
Jep luulen että asennutan CEE16A rasian seinään, ja siihen suko-sovitin.
 
Toiselta kantilta ajatellen, eikö 5,2 todellinen kulutus ole melko kohtuullinen tilavalle, nelivetoiselle ja epäaerodynaamiselle katumaasturille? Etenkin kun mukana on noita pitkiäkin reissuja.

Kaukana se on markkinointilukemista, mutta niin on ajoprofiilikin. Ennen vastaavalla autolla olisi mennyt kokonainen ämpäri bensaa, nyt riittää puolikas.
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.
Onko jo kokemusta tällaisesta Boxista? Vaikuttaisi ihan täsmäkorjaukselta juuri Mitsulle. Ainakin tuossa Accelevin latausasemassa on oma ohjelma juuri johonkin tiedettyyn akkujen kunnon kohennustarpeeseen Mitsulle. Tuo sähkönappi lienee vanhemmissa toinen puute, joka korjattu myöhemmissä malleissa. Ei ainakaan hinnankiroissa ja hienot selostukset toiminnasta.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.
 
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.

Onko sulla ollut maskisuoja keulalla? Tuon pitäisi olla monellakin eri tapaa hyödyllinen talvella, kulutuksen pienentämisen, kabiinin lämpimänä pysymisen ja ylipäätään sähköajon mahdollistamisen kanssa. Sain oman Outlanderin maaliskuun puolessavälissä joten kokemuksia ei ole kunnon pakkasista juurikaan.

Akkuhan ei ota sähköä vastaan kovalla pakkasella kovinkaan hyvin kun ei siinä ole lämmitystä, joten kulutus on senkin takia sitten varmasti suurempi. (Joissain uudemmissa malleissa on akunlämmitin mutta se ilmeisesti kytkeytyy päälle vain todella kovissa pakkasissa.) Voi myös olla että samasta syystä suoravetoa ei kytketä, koska akku ei kestäisi "liian hyvää" sähköntuottoa, sehän tuottaa sitä ihan mukavasti tuolla 80-90km/h nopeuksissa. Olet myös ihan oikeassa tuon akun varaustason kanssa, suosituksena on esim. asuntovaunua tai raskaampaa kärryä vetäessä, ettei akkua saata ihan tyhjäksi vaan pitää n. 10km rangea yllä.

Maaliskuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin ajeltiin n. 1000km 4l/100km kulutuksella, ja nyt seuraavan tankkauksen kanssa on varmaankin vastaava kulutus tulossa, tosin tässä on Tampere-Lahti-Tampere -reissu ilman minkäänlaisia välilatauksia mukana. Auto on meillä ulkona autokatoksessa ja noin joka toisessa lähdössä alle 5 asteen lämpötiloissa on kabiinin esilämmitystä käytetty.
 
Jep luulen että asennutan CEE16A rasian seinään, ja siihen suko-sovitin.
Tuohon saa myös combirasioita, joissa on Suko mukana. Se tosin ei välttämättä ole supershuko vaikka sininen onkin. Tällainen taas on varmuudella käypäinen ja laippakoko on 50x50 mm, joka muistaakseni menee juuri esim Garon combin reikäänkin tilalle.


Tuossa vielä noita muitakin, joista saa sähkönumerot, jos tulee tarvetta.

 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Miksi pitää 100% päästä aina toi matka? Jos nyt muutama päivä vuodessa tai muutamana kuukaudessa menee muutama kilometri bensalla, niin mikä on ongelma?

Eiköhän uudet 320e/330e/530e mene 90% kerroista ton 44km latauksella? Varmasti -25 keleillä ei mene, mutta onko noita nyt niin paljon?
 
Miksi pitää 100% päästä aina toi matka? Jos nyt muutama päivä vuodessa tai muutamana kuukaudessa menee muutama kilometri bensalla, niin mikä on ongelma?

Eiköhän uudet 320e/330e/530e mene 90% kerroista ton 44km latauksella? Varmasti -25 keleillä ei mene, mutta onko noita nyt niin paljon?

Ei varmasti mene ainakaan näillä leveysasteilla. Riittää kun lämpötila putoaa lähelle nollaa niin range putoaa reippaasti. Ellei aja ilman lämppäriä, penkin lämmittimiä yms. Sitten kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta niin pelkkä EV-moodi ei ole edes käytettävissä. Lämpimästä tallista em. pakkasella n. 500m ajon jälkeen hörähtää bensakone käyntiin "väkisin". Näin ainakin omien kokemusten perusteella.

Olisipa täälläkin talvet +10 astetta alimmillaan niin tilanne olisi täysin toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.

Siis tämä toiminnallisuus käsittääkseni lisättiin juuri 2016 mallin jälkeisiin asiakkaiden toiveesta. Onhan tuossa luettelossa melkoisia parannuksia moneenkin toimintaan. Akun kunnosta lähtien. Eli käsittääkseni nostaa nuo -2016 malliset tekniikaltaan tuon osalta uudempia lähemmäs, tai jopa tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmasti mene ainakaan näillä leveysasteilla. Riittää kun lämpötila putoaa lähelle nollaa niin range putoaa reippaasti. Ellei aja ilman lämppäriä, penkin lämmittimiä yms. Sitten kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta niin pelkkä EV-moodi ei ole edes käytettävissä. Lämpimästä tallista em. pakkasella n. 500m ajon jälkeen hörähtää bensakone käyntiin "väkisin". Näin ainakin omien kokemusten perusteella.

Olisipa täälläkin talvet +10 astetta alimmillaan niin tilanne olisi täysin toinen.
Kyllä ainakin uudet BMW:t menee pakkasellakin pelkällä sähköllä. -10-(-15) onnistuu ainakin. BMW:llä ei ole mitään "virallista" pakkasrajaa sähköajolle.

Tossa keskustelussa jotain:

G20 330e - Sivu 8 -BMWforum.fi

Tai TM:n talvivertailu

2021-05-04 13_55_02-36 - 04_2021 näköislehti - Näköislehti.png
 
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
 
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.

Toyotan tuotteet ovat tuossa yleensä olleet parhaimpia (Prius ja RAV PHEV) Niissä käytetään Atkinson moottoria ja akustoa hyödyksi tehokkaasti vaikka akusto on loppu. Mutta ne ovat kyllä Bensakoneita että pienikulutuksellinen diesel on helposti kuitenkin halvin vaihtoehto.

Diesel hybridit taas eivät yleensä ole olleet erityisen pienikulutuksisia jos akku on loppu.
 
Pelkkä diesel on vielä toistaiseksi pitkälle matkalle huolettomin vaihtoehto. Tosin jos oikein pitkää siivua vetää niin täyssähköhän maksaa itsensä takaisin polttoainekulujen kanssa, jos vaan pätäkkää riittää hankintahintaan / maksueriin ja latauspaikkoja löytyy omien reittien varrelta.
 
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
Ei kai se nopeus hybridissä merkkaa mitään? Puhtaissa sähköautoissa kun ei yleensä ole vaihteistoa, niin saattaa vaikuttaa? Toki >100km/h nopeudet nyt on myrkkyä mille vain tekniikalle kulutuksen suhteen, kun ilmanvastus alkaa olemaan aika suuri..

Mutta eiköhän hybrideissä sähkömoottori(t) usein ole ennen vaihteistoa, joten sähköä voi syöttää eri pyörimisnopeuksilla?
 
Hybridi se on kaasuautokin. Pihalla yksi sellainen ja olen ollut todella tyytyväinen. Nyt kroonisen autokuumeen vuoksi pitäisi päivittää ko rakkine. Onko tietoa mikä lienee kaasuautojen tulevaisuus; co-päästöt kuitenkin yli 90g joten jatkossa jkl sanktiota tulossa. Vai tuleeko? Audi a5 g-tron olisi kiikarissa, siitä automallista kellään kokemusta?
 
Tuohon on helppo vastata kun tulevaisuutta; ei ole. Viimeiset kaasuautot on tuotannossa eikä seuraavaa sukupolvea ole tulossa vaan kaikki panostaa täyssähköisyyteen.
 
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.

Ei se suuri nopeus myrkkyä sähkötekniikalle ole, mutta sähkötekniikkaa ei juurikaan silloin tarvita, joka on vain hyvä asia hyötysuhteen kannalta. Jos ja kun esim. Corolla ja Rav4 hybridit ovat hieman janoisia suurilla nopeuksilla niin väittäisin sen johtuvan huonosta aerodynamiikasta. Prius on aerodynaaminen ja siksi pihi myös suuremmilla nopeuksilla.
 
Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.

Itsellä on Go-eChargerin 11kW malli. Latausvirta 6-16A säädettävissä.
Autossa on 1x32A laturi ja katospaikalla on 1 vaihe käytössä ja 16A sulake lämmitysrasiassa.

Tuo tuli valittua hintansa ja api rajapintansa takia. Eli raspberry pi päivittelee asemalta kulutustiedot kantaan. Node-redillä hoituu juttelut mqtt:n välityksellä go-e:n kanssa.
Lisäksi talvella oli tuossa automatiikkaakin, eli tiputti latausvirran 8A:n, siksi aikaa, kun saman vaiheen perässä olevassa tolpassa oli auto lämpenemässä.

Tarkoitus laittaa tuolle caravan pistoke, joten uskaltaa ottaa tarvittaessa sitten tuota 16A pihalle siitä. Ja vähän tutkia pystyisikö tuohon jonkinlaisen kuormanhallinnan rakentamaan.
 
Noissa pistokkeiden laitoissa kannattaa muistaa, että se koko veto pitäisi olla keskukselta asti vedettynä vain sitä varten, eikä vain vaihtaa rasiaa vanhan tilalle. Oma ryhmänsä siis lataukseen. Sattuneesta syystä vedän omaan talliin 4 x 10 + 10 MCMK ja koko ryhmäkeskuksen tallin seinään talon pääsulakkeilta. Vanhat johdot sattuu olemaan 4 x 2,5 + 2,5, josta on levitelty ympäriinsä kaikki ulkosähköt ja jakorasioitakin alkaa olla omiin tarpeisiin tarpeeksi muutenkin. Saneerausta siis sähköille pukkaa kunnolla.

edit. Mullahan on siis Accelev 6 kW laturi ja sen kuormanhallinta kyllä toimii. 1-vaiheisessakin pitäisi toimia ihan suoraan ilman mitään rakenteluja. Kohtuu hintaisia nuo on.

 
Viimeksi muokattu:
Noissa pistokkeiden laitoissa kannattaa muistaa, että se koko veto pitäisi olla keskukselta asti vedettynä vain sitä varten, eikä vain vaihtaa rasiaa vanhan tilalle. Oma ryhmänsä siis lataukseen. Sattuneesta syystä vedän omaan talliin 4 x 10 + 10 MCMK ja koko ryhmäkeskuksen tallin seinään talon pääsulakkeilta. Vanhat johdot sattuu olemaan 4 x 2,5 + 2,5, josta on levitelty ympäriinsä kaikki ulkosähköt ja jakorasioitakin alkaa olla omiin tarpeisiin tarpeeksi muutenkin. Saneerausta siis sähköille pukkaa kunnolla.

edit. Mullahan on siis Accelev 6 kW laturi ja sen kuormanhallinta kyllä toimii. 1-vaiheisessakin pitäisi toimia ihan suoraan ilman mitään rakenteluja. Kohtuu hintaisia nuo on.

Auto lataa 2:sta vaiheesta ja virtaa syödään 2 x 13 A suurinpiirtein. Ulos tulee 24 A ja teho 5,8 kW. Alentuma johtuu jännitteen putoamasta jo noinkin pienellä, kuin 13 A virralla. Lepojännite 250 V putoaa 230-240 välille useinkin ja current booster ei sitä riitä paljonkaan kompensoimaan, vaikka yrittääkin työntää yli 24 A rajan. Mukava seurailla noita jakorasioitakin, että virtaa kulkee. Resoluutio ei nyt niin master tasoa ole, mutta kyllä tällä Flir one pro mallillakin saa monta olennaista asiaa selville helposti. Tärinää vain tuppaa kuviin tulemaan, vaikka saisikin hyvää still kuvaa. Huomaa tuo CEE16A pistokkeen viileys suhteessa kaapeleihin.
 

Liitteet

  • 9988EBF7-5B73-41BA-ACE7-8A8290925321.jpeg
    9988EBF7-5B73-41BA-ACE7-8A8290925321.jpeg
    1,5 MB · Luettu: 91
  • 32070114-35B2-427D-906B-EEF5B060E931.jpeg
    32070114-35B2-427D-906B-EEF5B060E931.jpeg
    1,3 MB · Luettu: 98
  • 9B5F7176-610D-4EB8-9FF6-FB5336D2F5FD.jpeg
    9B5F7176-610D-4EB8-9FF6-FB5336D2F5FD.jpeg
    1,3 MB · Luettu: 108
  • FDC1F0AA-3DD3-46C5-B27F-804229C75011.jpeg
    FDC1F0AA-3DD3-46C5-B27F-804229C75011.jpeg
    1,2 MB · Luettu: 101
Laitetaan välillä plug in Range lukujakin väliin. Tänään eestaas matka Espooseen kotoa. 7 astetta ja kuivaa tietä. Ajomatkaa 73,4 km ja Rangea jäi mittariin jäljelle vielä 9,6 km. Lähtiessä lupasi ajomatkaa 90,8 km ilman ilmastointia ja ilmastointi päällä 88,6 km. Aika vähän lopulta kuitenkin katosi lupauksesta ja omasta mielestä hyvin pääsee tällä RAV4:lla. Nyt lupaa latauksen jälkeen taas samoja lukemia ja kelithän on vasta lämpenemässä. Mulla tulee tuolla 36,5 km matkalla korkeuseroa lähtöpaikoille 50 m ja takaisin ajaminen aina näkyy suurempana kulutuksena. Mennessä Range ja ajettu pysyikin 88 km laskuissa ja hieman vain katosi tällä kertaa nousuihin.
13,48 kWh meni laturista autoon takaisin 73 km jälkeen, joten 18,5 kWh/100 km meni nyt.
Accelev myös kerää sähkön määrän talteen ja syyskuusta on tullut reipas 2300 kWh ladattua kotona. Muita sitten vähän lisää vielä. Mulla kyllä soveltuu plugari kuin nenä päähän omaan ajoprofiiliin ja olen kyllä muutenkin tähän RAV4:een erityisen tyytyväinen. Tai no siis se pakkasella ajo huomioimatta.
Talvirenkaat vaihdoin 18.4. Ja sen jälkeen on bensankulutus ollut 0,3 L/100 km.
 

Liitteet

  • AA8FDF92-D2D6-4CED-9D4C-353800D38B97.png
    AA8FDF92-D2D6-4CED-9D4C-353800D38B97.png
    401,7 KB · Luettu: 70
  • A0F81B81-A9A3-4F81-AB5D-B69405727D82.jpeg
    A0F81B81-A9A3-4F81-AB5D-B69405727D82.jpeg
    227,8 KB · Luettu: 71
Auto lataa 2:sta vaiheesta ja virtaa syödään 2 x 13 A suurinpiirtein. Ulos tulee 24 A ja teho 5,8 kW. Alentuma johtuu jännitteen putoamasta jo noinkin pienellä, kuin 13 A virralla. Lepojännite 250 V putoaa 230-240 välille useinkin ja current booster ei sitä riitä paljonkaan kompensoimaan, vaikka yrittääkin työntää yli 24 A rajan. Mukava seurailla noita jakorasioitakin, että virtaa kulkee. Resoluutio ei nyt niin master tasoa ole, mutta kyllä tällä Flir one pro mallillakin saa monta olennaista asiaa selville helposti. Tärinää vain tuppaa kuviin tulemaan, vaikka saisikin hyvää still kuvaa. Huomaa tuo CEE16A pistokkeen viileys suhteessa kaapeleihin.

Kuinka kuumaksi sulake saattaa tulla ladattaessa? Minä latailen Miitä kotona 3,7 kW teholla yhdellä vaiheella ja tunnen käsillä kokeillen sulakkeen kuumenevan. Mikä on liikaa kuumuutta?
 
Sulake laukeaa jos on liikaa kuumuutta.
Joo. Se hopealanka hehkuu siellä pölyn sisällä ja saattaa palaa jo alemmalla virrallakin, jos se esim jatkuvasti käy lähellä limittiä. Laitoin kuvan ihan huvin vuoksi, jotta näkee esim kun pitäisi balanssoida vaiheet, jos sattuu olemaan virrat hilkulla, kuten meidän sähkölämmitteinen talo 3 x 25A pääsulakkeilla. Meillä jouduin perkaamaan taulun läpi, kun yksi vaihe oli vähän eri tehoissa ja sulakkeita joskus meni. Nyt on lämmöt tasaisempia ja lämpökamera ottaa varsin herkästi erot näkyviin. Näppituntumalla se kanta on jo kuuma, kun lanka palaa. Balanssiakin voi jo helposti kokeilla käsikopelolla ja räikeimmät huomaa helposti. Accelev on kyllä hyvä juttu, kun saa jaettua kuorman 2:lle vaiheelle, kun autossa on 1-vaiheinen sisäänmeno 30 A:lla. Pikkaisen halusin vielä varmuudeksi tinkaista siitä auton 6,6 kW tehosta ja otin 6 kW latausaseman, niin saa ehkä pidettyä tuon liittymän halvempana. Sulakkeita ei ole palanut sitten 7.9.-20 lähtien, kun RAV4 plugari meille tuli. Mitään virtavahteja ei ole, enkä ole kattonut, koska laitan mitäkin sähköjä päälle. Accelev on hoitanut virtavahdin tehtävät hyvin. Ainoa pätkäisy tuli 16 A johdonsuojasta, kun latasi ja kompura pärähti käyntiin. Se oli liikaa nopeutta , että Accelev olisi ehtinyt mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huitastaas tänne vähän perinteisempään hybriditekniikkaan liittyvä kyssäri.
Nykyisestä vm. 2017 Renault Clio Tourerista loppui 4v takuu ja ranskalaistahan ei ilman takuuta pidä kuin autoiluun hyvin intohimoisesti suhtautuvat, ja lisäksi keväinen autokuume meinaa puskea lämpöä.

Mielenkiintona sähköauto olisi ykkönen ja ladattava hybridi kakkonen, mutta kun ei ole minkään valtakunnan mahdollisuutta järkevään lataamiseen niin pitää kallistua tutkailemaan perinteisempää tekniikkaa. (Kerrostalo. Lähin 22kw hidaslatauspiste torilla parin kilsan päässä ja lähin 50kw "pikalataus" reilun 50km päässä)

Vieläkö herran sähköautovuonna 2021 kannattaa katsella Toyotan hybridejä?
Kävin tuossa vähän aikaa sitten koeajamassa pikaisesti Corolla Touring Sports 1.8 hybridin ja vaikutti kyllä ihan näpsäkältä, mutta tuo ei ole ihan sitä uusinta ja hienointa tekniikkaa.
Noin 50km maantie+kaupunki koeajolla sai ajotietokoneeseen kulutuslukeman 4.3L/100km mikä vaikuttaa aika hyvälle omasta mielestä. (Clio näyttää yleensä 5.4L/100km lukemia)
Suurimmat kriteerit itsellä on mahdollisimman pieni kulutus, helppo ja luotettava käyttö, tilaa sen verran että aikuisen maastopyörä mahtuu sisälle kyytiin etupyörän irrottamalla.
Ajoa tulee max n. 10 000 km vuodessa joten dieseliin ei viitsi sotkeutua.
Tehokkuudella ei oikeastaan mitään väliä, Clion 90hv on riittäneet vallan mainiosti niin lapin vaelluksille kuin tallinnan laivareissuille.

Kannattaako Toyotan sijaan katsella modernimpien korealaisten Hyundain tai Kian suuntaan? Vieläkö mahtanee Toyota pitää arvonsa korelaisia veljeksia paremmin, kun 3v päästä vaihtokuume kumminkin iskee taas.

Kokemukset kiinnostaa niin Toyotoista kuin Hyundain tai Kian hybrideistä ja miksei lataushybrideistäkin.
 
Kun latausmahdollisuudet ovat vielä kaupunkiasujilla mitä on luulen Toyotan bensavehkeille olevan paikkansa jonkin aikaa. Sellainenhan on hyvin perusteltu ostos jos korvaa enemmän saastuttavan auton. Oma 2017 bensahybridini vaihtunee aikanaan sähköautoon. Huolettomia vehkeitä ovat.
 
Omalla kohdalla harkinnassa bensasta siirtyminen sähköistettyyn. Nyt kuitenkin vaakakuppi vaikuttaa kallistuvan täyssähkön puolelle juurikin siksi, että omassa taloyhtiössä ei toistaiseksi latausmahdollisuutta.

PHEV auton pitäisi olla isoakkuinen, kuten RAV, jotta lataukset muualla olisi järkevä toteuttaa. Omassa arkikaupunkikäytössä kyllä pärjäisi n. 2x vko latauksilla, mutta sitten ei ole tarvetta tehdä noin pitkiä kauppareissuja enää. Tähän toki saisi apua, jos olisi pikalataus, kuten Outlanderissa, jossa sitten kapasiteetti jo harmittavan pieni.

EV toimisi näppärästi pienelläkin akulla kaupungissa satunnaisilla latauksilla, mutta isompi akku venyisi sitten kevyesti pidempiinkin reissuihin, joita kuitenkin tulee tehtyä. Pohjoisen matkailussa sitten mielelläni hyödyntäisin plugarin polttomoottoria. Toisaalta akna voi lainata/vuokrata biilin reissulle
 
Jos harkinnassa on corolla niin koeaja ihmeessä myös se 2.0l versio. Isompi ero ajossa kuin numerot antaa ymmärtää.

Toki 1.8l on tuttua ja turvallista tekniikkaa joten sikäli voi olla extra varma ratkaisu. Luultavasti niin varma, että käytetty auris olisi taloudellisesti fiksumpi kuin uusi corolla.
 
Omalla kohdalla harkinnassa bensasta siirtyminen sähköistettyyn. Nyt kuitenkin vaakakuppi vaikuttaa kallistuvan täyssähkön puolelle juurikin siksi, että omassa taloyhtiössä ei toistaiseksi latausmahdollisuutta.

PHEV auton pitäisi olla isoakkuinen, kuten RAV, jotta lataukset muualla olisi järkevä toteuttaa. Omassa arkikaupunkikäytössä kyllä pärjäisi n. 2x vko latauksilla, mutta sitten ei ole tarvetta tehdä noin pitkiä kauppareissuja enää. Tähän toki saisi apua, jos olisi pikalataus, kuten Outlanderissa, jossa sitten kapasiteetti jo harmittavan pieni.

EV toimisi näppärästi pienelläkin akulla kaupungissa satunnaisilla latauksilla, mutta isompi akku venyisi sitten kevyesti pidempiinkin reissuihin, joita kuitenkin tulee tehtyä. Pohjoisen matkailussa sitten mielelläni hyödyntäisin plugarin polttomoottoria. Toisaalta akna voi lainata/vuokrata biilin reissulle

En kyllä ostaisi hybridiä, en edes 22kW DC-pikalataukseen pystyvää ellei olisi kotona tai töissä latausmahdollisuutta. Akku on niin pieni että olet aina kiroamassa ettei siinä ole tarpeeksi virtaa, kun joudut aina lähtemään kotoa vajaalla akulla. 22kW pikalataus lataa toki 30min aikana akun täyteen (tai 80% tasoon), mutta ilmaislaturit on usein varattuina ja sitten taas 50kW latureissa taksa on niin iso, että se tulee suhteettoman kalliiksi minuuttihintaisena, mitä nuo pikalataukset usein on.

Jos vain lompakko antaa periksi niin täyssähkö on omille hermoille paljon parempi hankinta, samoin kuin @Gugi^ :n tilanteessa. Kannattaa valita auto jossa on nopea AC-lataus, niin saa asiointilatauksilla helposti sähköä.
 
En kyllä ostaisi hybridiä, en edes 22kW DC-pikalataukseen pystyvää ellei olisi kotona tai töissä latausmahdollisuutta.

Jos vain lompakko antaa periksi niin täyssähkö on omille hermoille paljon parempi hankinta, samoin kuin @Gugi^ :n tilanteessa. Kannattaa valita auto jossa on nopea AC-lataus, niin saa asiointilatauksilla helposti sähköä.

Pikalataus voisi joissain mersun malleissa olla siinä rajoilla että on hyötyä. Ylimääräistä kuitenkaan maksaisi siitä. Silti ajo sähköllä todennäköisesti tulisi saman hintaiseksi mitä bensalla joten senkään puolesta en ylimääräistä ominaisuudesta maksaisi.

Plugarin hankkiminen ilman latausmahdollisuutta ei välttämättä niin pöhköä ole. Siihen pitää vain asennoitua itselataavana hybridinä jota voi satunnaisesti ladata. Tällöinkään en tästä ylimääräistä maksaisi verrattuna normaaliin hybrid-lisään, auton ja tekniikan pitää olla sellaista että myös toimii tavallisena hybridinä kohtuullisesti. Volvot unohtaisin, mutta Fordin, Toyotan ja VW konsernin autot ainakin ihan taloudellisia hybridinä.
 
Prius plug in on varsin etevä peli, mutta sen fillarin laittamisesta tavaratilaan en tiedä. Erikoista että plug in versio kuluttaa jopa vähemmän, kuin tavallinen Prius, jos jättää lataamatta. Silloin tällöin jos sitten saa ladattua, niin sehän sitten vain suurentaa kustannuseroa plugarin eduksi. 4 paikkainen Prius taitaa olla melkoinen virhe valmistajalta ja uusin versio vissiin korjattu tuolta osin.
Näitä joskus aikaisemminkin laitellut, mutta tuosta saa jotain irti, jos kulutus on kovin kriteeri. Vaihtaa sopivia autoja tilalle ja omaan makuun. Esim Prius Eco model kuluttaa vähemmän, kuin plugari, mutta ero on silti mikroskooppinen. Nuo on EPA lukemia, joka on tiukempi, kuin WLTP ja siihen pääsee jo tavan kuski helpohkosti. Tuolla on siis myös kulutukset lataamatta mukana, niin näkee miten kulkee normissa.

 
Viimeksi muokattu:
Prius plug in on varsin etevä peli, mutta sen fillarin laittamisesta tavaratilaan en tiedä. Erikoista että plug in versio kuluttaa jopa vähemmän, kuin tavallinen Prius, jos jättää lataamatta. Silloin tällöin jos sitten saa ladattua, niin sehän sitten vain suurentaa kustannuseroa plugarin eduksi. 4 paikkainen Prius taitaa olla melkoinen virhe valmistajalta ja uusin versio vissiin korjattu tuolta osin.
Tämä. Olen omistanut 3 Priusta (2 PHEV:iä). Ja noissa oli hyvät tilat, sekä pieni kulutus myös lataamatta ajettaessa. Siinä vaiheessa kun tuo muuttui nelipaikkaiseksi sai koko mallin unohtaa. Priuksesta tuli taas pari vuotta sitten 5 paikkainen versio, mutta takakontti oli kutistunut 2013 mallista (joka minulla oli) paljon pienemmäksi. Tästä syystä jäi kauppaan, mikä oli harmi koska aiemmista malleista tykkäsin paljon.
 
Prius -16 on aika erilainen kuin aiemmat. Ajettavuus lähinnä parempi rungon ansiosta. PHV:n 4-paikkaisuus nyt oli täydellinen farssi, mutta onneksi perusmallin kulutus voittaa monet ladattavat peruskäytössä. Ilman latausta oleva Prius 4 on todella tilava ja pyöriä saa penkit kaadettuna pinoon ilman renkaiden poistoa helposti.

Edit: Kulutus Spritmonitorin mukaan 4,5-4,7 osuu näkemäni auton 4,7 kulutukseen koko käyttöajalta hyvin
 
Talvikauden kulutus marraskuun loppu - helmikuun alku meni RAV4 plugarilla 2,9 L/100 km lukemilla ja nyt pitää kiriä kiinni sitten lämpimällä kaudella.
Tankkasin viimeksi 8.2.2021, eli reipas 3 kk nyt ajeltu tankkauksen jälkeen ja 5000 km tuli jo täyteen. Vajaa puolitankkia on enää jäljellä ja bensa Rangea näyttää 242 km. Toukokuussa mennyt 0,1 L/100 km tahtiin bensaa ja latauksista mitaten kuluttaa sähköä <20 kWh/100 km lähes joka latauksella. Kuukaudessa nyt kulutus 1800 km jälkeen 0,3 L/100 km, kun edellinen RAV4 hyridi oli 5,3 L/100 km. Ei tässä kohtaa pysty kyllä sanomaan, että plugari kuluttaisi saman, kuin tavallinenkin. Jenkeissä myytävä 2,5 L perusversio RAV4:sta kuluttaa 8,0 L/100 km luokkaa, joten kyllä hybridilläkin saa jo 2 L pois siitä. Toyotalla onkin kätevä verrata, kun moottorit on täsmälleen samoja, eri vireessä vain.
 

Liitteet

  • DDB59158-25CF-469B-82F9-8EEDE95057AB.png
    DDB59158-25CF-469B-82F9-8EEDE95057AB.png
    495,4 KB · Luettu: 20
  • B382063E-3CD9-44B8-8614-A47C627CF1F2.png
    B382063E-3CD9-44B8-8614-A47C627CF1F2.png
    511 KB · Luettu: 22
  • 7A019B0E-6990-4996-8EA7-84C799EBED3B.png
    7A019B0E-6990-4996-8EA7-84C799EBED3B.png
    496,8 KB · Luettu: 22
  • 4804073D-FB87-4ADA-BEA4-C66C7A94C347.png
    4804073D-FB87-4ADA-BEA4-C66C7A94C347.png
    518,9 KB · Luettu: 22
Oli jotenkin kiva fiilis kyläillessä ladata autoa käytännössä aurinkopaneeleista. Ja nyt kesäkelillä kaupassa käynti vei F30 BMW 330e akusta vain 20% 6,9km matkalla. Hyvin saa perus asioinnit ajettua sähköllä.
 

Odotan pian paljon kanteita myyjille ja paljon töitä päteville juristeille. Kuten aiemmin tuli todettua niin nämä hybridit on pelkkää päästöpaperien viherpesua (pl. Toyota). Silmiinpistävää on, että valittaja oli käyttänyt pääasiassa polttomoottoria ja lautakunta katsoi silti että 460% kulutusero ei ole hyväksyttävä.

Eli tässä palkittiin autonostaja, joka ei lataa ladattavaa hybridiään. Hieno päätös.
 

Odotan pian paljon kanteita myyjille ja paljon töitä päteville juristeille. Kuten aiemmin tuli todettua niin nämä hybridit on pelkkää päästöpaperien viherpesua (pl. Toyota). Silmiinpistävää on, että valittaja oli käyttänyt pääasiassa polttomoottoria ja lautakunta katsoi silti että 460% kulutusero ei ole hyväksyttävä.
Ostaja ei joko ole yhtään tutustunut ostoa harkitessa auton ominaisuuksiin tai sitten vänkää vain vänkäämisen ilosta. Oli kummin tahansa, niin miksi tästä pitää palkita hyvityksillä? :facepalm:
 
Ostaja ei joko ole yhtään tutustunut ostoa harkitessa auton ominaisuuksiin tai sitten vänkää vain vänkäämisen ilosta. Oli kummin tahansa, niin miksi tästä pitää palkita hyvityksillä? :facepalm:
Kulutuksen osalta naurettavaa kitinää, varsinkin jos ei edes lataa, mutta se että auto ei käynnisty ollenkaan pakkasilla on jo minusta hyvityksen ellei kaupan purun arvoinen asia jos tästä ei ole erikseen mainittu.

En nyt itsekään olisi tyytyväinen jos uusi auto jättää ruutuun, ja vielä ihan suunniteltuna ominaisuutena. Jos auto brikkaa itsensä 28 pakkasasteen jälkeen ei sitä pitäisi ottaa Suomen maahantuontiohjelmaan.

Tosin, en myöskään pistäisi yhtään pahakseni, että pluggareista ilmoitettaisiin myös pelkän bensakäytön kulutus, olisi helpompi laskea oma arvioitu kulutus tästä ja pelkän sähkön rangesta, kuin ei-oikeastaan-mitään kertovasta WLTP:stä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo WLTP-lukema on kyllä plug-ineissa ihan yhtä tyhjän kanssa oleva luku, ei niin minkäänlaista vastaavuutta normaalikäytön kulutuksen kanssa.
Toisaalta pluggarin kulutuksen määrittäminen on aika haastavaa kun riippuu niin täydellisesti käytöstä.
Jos ajetaan vain 20km suuntaansa työmatkaa ja molemmissa päissä aina ladataan akku täyteen niin kulutushan on aika pyöreä 0L/100km
Sitten taas jos ajetaan 80km suuntaansa olevaa työmatkaa eikä kummassakaan päädyssä ole latausmahdollisuutta niin kulutus on ihan jotain muuta. (toki tällaiseen käyttöön vähän hölmöä laittaa pluggaria, mutta peruspenahan ei välttämättä välitä koska on pluggarihypehuumassa)
 
Tuo WLTP-lukema on kyllä plug-ineissa ihan yhtä tyhjän kanssa oleva luku, ei niin minkäänlaista vastaavuutta normaalikäytön kulutuksen kanssa.
Toisaalta pluggarin kulutuksen määrittäminen on aika haastavaa kun riippuu niin täydellisesti käytöstä.
Jos ajetaan vain 20km suuntaansa työmatkaa ja molemmissa päissä aina ladataan akku täyteen niin kulutushan on aika pyöreä 0L/100km
Sitten taas jos ajetaan 80km suuntaansa olevaa työmatkaa eikä kummassakaan päädyssä ole latausmahdollisuutta niin kulutus on ihan jotain muuta. (toki tällaiseen käyttöön vähän hölmöä laittaa pluggaria, mutta peruspenahan ei välttämättä välitä koska on pluggarihypehuumassa)

Minusta noiden plugarien wltp-kulutus voitasiin ilmoittaa yksinkertaisesti niin että ilmoitetaan että kuinka pitälle pääsee täydellä akulla jonkinlaissa verailukelpoississa olosuhteissa, jotka vastaavat esimerkiksi tyypillistä kaupunkiajoa. Toinen ilmoitettava asia olisi maantieajokulutus pelkällä polttomoottortikäytöllä (hybrid mode toki).
 
Minusta noiden plugarien wltp-kulutus voitasiin ilmoittaa yksinkertaisesti niin että ilmoitetaan että kuinka pitälle pääsee täydellä akulla jonkinlaissa verailukelpoississa olosuhteissa, jotka vastaavat esimerkiksi tyypillistä kaupunkiajoa. Toinen ilmoitettava asia olisi maantieajokulutus pelkällä polttomoottortikäytöllä (hybrid mode toki).

Suomessa todellisten kulutusten ilmoittaminen nostaisi vehkeiden hintaa ties minne by verottaja. Tietysti loppukuluttajallakin pitäisi olla tieto paljonko soppaa palaa oikeasti, mutta tää on nyt tätä.
 
Tuo WLTP-lukema on kyllä plug-ineissa ihan yhtä tyhjän kanssa oleva luku, ei niin minkäänlaista vastaavuutta normaalikäytön kulutuksen kanssa.
Toisaalta pluggarin kulutuksen määrittäminen on aika haastavaa kun riippuu niin täydellisesti käytöstä.
Jos ajetaan vain 20km suuntaansa työmatkaa ja molemmissa päissä aina ladataan akku täyteen niin kulutushan on aika pyöreä 0L/100km
Sitten taas jos ajetaan 80km suuntaansa olevaa työmatkaa eikä kummassakaan päädyssä ole latausmahdollisuutta niin kulutus on ihan jotain muuta. (toki tällaiseen käyttöön vähän hölmöä laittaa pluggaria, mutta peruspenahan ei välttämättä välitä koska on pluggarihypehuumassa)
Rav4 plugarin WLTP kilometrit on 74 km sähköllä. Tänään ajelin 84,6 km enkä kerinnyt välissä edes lataamaan. Ja siis pelkällä sähköllä ajettua. Itseasiassa koko viikko mennyt pelkästään sähköllä. Meillä täyttää plugari hyvin auton paikkaa sähköisenä versiona ja pidempiä matkoja, kun tulee, niin sitten se toimii kuten hybridi versio, eli 2-3 L/100 km pienemmällä, kuin perusbensa. Vastaa siis dieselin kulutusta hybridinä ajaminen, kun sähköä ei lataa.
 
Suomessa todellisten kulutusten ilmoittaminen nostaisi vehkeiden hintaa ties minne by verottaja. Tietysti loppukuluttajallakin pitäisi olla tieto paljonko soppaa palaa oikeasti, mutta tää on nyt tätä.
Ei se verotusperuste muutu, jos ei lainsäädäntöä muuteta, vaikka valmistajat ilmoittaisivat myös muita lukuja.

Ja jos muutetaan niin ei se vero nouse ellei sitä haluta nostaa, tällähetkellä ei vielä näytä siltä että pluggarien verotusta haluttaisiin nostaa, ainakaan suhteessa peruspolttiksiin.
 
Ei se verotusperuste muutu, jos ei lainsäädäntöä muuteta, vaikka valmistajat ilmoittaisivat myös muita lukuja.

Ja jos muutetaan niin ei se vero nouse ellei sitä haluta nostaa, tällähetkellä ei vielä näytä siltä että pluggarien verotusta haluttaisiin nostaa, ainakaan suhteessa peruspolttiksiin.
Cupra ja Seat ilmoittavat kulutuksen myös akku tyhjänä. Muilla en ole vastaavaa huomannut. Olisi syytä kyllä olla kaikilla ilmoitettu, jos vaikka ei lataaminen ole mahdollista, tai pitempi ajomatka, että akku loppuu.

Screenshot_2021-05-16-08-33-40-40_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Edit:
Akku tyhjänäkin 1.4 phev kuluttaa (tietysti) vähemmän, kuin 2.0 neliveto tsi.
 
Tuohon on helppo vastata kun tulevaisuutta; ei ole. Viimeiset kaasuautot on tuotannossa eikä seuraavaa sukupolvea ole tulossa vaan kaikki panostaa täyssähköisyyteen.

Kesän aurinkoenegia on helppo säilöä talveksi esim. sabatier-reaktiolla tuotettuun metaaniin.

Kesän aurinkoenergian säilöminen akkuihin talvea varten ei sen sijaan ei toimi järkevästi, koska tarvittava akkukapasiteetti olisi aivan järjetön, ja niiden akkujen ympäristövaikutus olisi moninkertainen mihinkää hyötyihin verrattuna.

Käytännössä kaasuauto mahdollistaa paremmin uusiutuvan energian käytön auton voimalähteenä kuin täyssähköauto.
 
Käytännössä kaasuauto mahdollistaa paremmin uusiutuvan energian käytön auton voimalähteenä kuin täyssähköauto.

Tämä saattaa pitää paikkansa jos polttoaineena voidaan käyttää paikallisesti tuotettua biokaasua. Sen sijaan jos polttoainetta pitää jaella laajemmassa mittakaavassa katoaa saavutettavat hyödyt helposti jakeluverkostoon.

ja kuten @Mariini mainitsi niin kaasuautojen tuotantoa ollaan ajamassa alas, joten siihen on turha investoida.

Onneksi kaasusta voidaan myös hyvällä hyötysuhteella tuottaa sähköä, jonka jakeluverkosto on jo valmiiksi pystytetty pienempiinkin kyläpahasiin, joista huoltoasematkin ovat ajat sitten kadonneet.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 487
Viestejä
4 506 464
Jäsenet
74 427
Uusin jäsen
Maikson35

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom