Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Mulla on nyt nuo Rangen lupaukset jatkuvasti yli 90 km täydellä latauksella, mutta haastavaa on päästä talvella jo yli 60 km. Pakkasta jos on alle -10 asteen, niin moottori tuppaa käynnistymään väkisin. Rangea luvataan tällä RAV4:lla kyllä mukavasti, mutta 80 km jo on hyvä saavutus. Toisaalta melkoista uteliaisuutta pukkaa, että mihin asti saa tuon lupauksen venymäänkään omilla ajamisilla, kunhan kelit kunnolla lämpenee. Tänään taas tällaisia lupauksia.
Kaikilla ei ole lämmintä tallia. Eli sikäli nuo kulutuslukemat koskee vain harvoja, jotka pääsee lähtemään lämpimästä tallista.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
38
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
Toiselta kantilta ajatellen, eikö 5,2 todellinen kulutus ole melko kohtuullinen tilavalle, nelivetoiselle ja epäaerodynaamiselle katumaasturille? Etenkin kun mukana on noita pitkiäkin reissuja.

Kaukana se on markkinointilukemista, mutta niin on ajoprofiilikin. Ennen vastaavalla autolla olisi mennyt kokonainen ämpäri bensaa, nyt riittää puolikas.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
Onko jo kokemusta tällaisesta Boxista? Vaikuttaisi ihan täsmäkorjaukselta juuri Mitsulle. Ainakin tuossa Accelevin latausasemassa on oma ohjelma juuri johonkin tiedettyyn akkujen kunnon kohennustarpeeseen Mitsulle. Tuo sähkönappi lienee vanhemmissa toinen puute, joka korjattu myöhemmissä malleissa. Ei ainakaan hinnankiroissa ja hienot selostukset toiminnasta.

 

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
213
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
Mietin kanssa oman GTE:n kanssa noita latausasemia, mutta päätin ostaa aliexpressistä pelkän säädettävän piuhan kotosalle (8A-16A). Tuumasin, että laitan aseman vasta sitten joskus kun täyssähköön siirryn.

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.
Ok, tulee välillä vastaan kehotuksia välttää tilapäislaturin käyttöä mutten vielä ole oikein ymmärtänyt että miksi...
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
Joo ehkä vähän samoilla linjoilla ollaan. Mietin että pitäisikö asentaa voimavirtapistoke valmiiksi hollille ja siihen 3vaihe-1vaihe adapteri, tuolla saisin nostettua virran --> 16A (jos löytyy 16A sukolaturia) ja olisi valmiina tuki pikalatausasemalle jos sille tulee joskus tarvetta.
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.

Se latauslaitekin on vanhenevaa rautaa, kun V2G-tekniikka tekee tuloaan, joten sellaista ei mielestäni kannata etukäteen hankkia. Muutenkin näissä latauslaitteissa markkina on aika villiä, on kaiken maailman helppoheikkimyyjiä jotka ei tuo hyötyjä ja haittoja saati laitteiston takaisinmaksuaikaa esille valistuneesti.
Uusi termi mulle tuo V2G mutta pitää tutkia.
Mietin kanssa oman GTE:n kanssa noita latausasemia, mutta päätin ostaa aliexpressistä pelkän säädettävän piuhan kotosalle (8A-16A). Tuumasin, että laitan aseman vasta sitten joskus kun täyssähköön siirryn.

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com
Miksi siis tarvitset virransäätöä kotiin?
Ei näytä linkki toimivan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.
Itse ainakin huomannut, että matkalaturilla on talvella ihan turha yrittää ladata ja lämmittää autoa samaan aikaan (ajastettu lähtö). Mutta latausaseman 16A riittää tuohon hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
En kyllä uskaltaisi mitään Aliexpressistä tilattua virtalähdettä laittaa kotona pistorasian perään, mutta kukin tyylillään...

Ehkä parempikin, että linkki ei toimi.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Itse ainakin huomannut, että matkalaturilla on talvella ihan turha yrittää ladata ja lämmittää autoa samaan aikaan (ajastettu lähtö). Mutta latausaseman 16A riittää tuohon hyvin.
Totta tämä on hyvä pointti. Tänään koetin ensimmäistä kertaa sitä ajastettua lähtöä jolloin auto esilämmittää valmiiksi lähtöajankohdan mukaan, ja varaus oli tämän ansiosta tippunut 6%.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Kunhan nyt vain muistaa, että se latausrasia pitäisi vetää taululta asti ihan omana vetona ja käyttää siihen oikeaa rasiaa. Vaihtoehtoina on ns karavaanari, tai supershuko. Nämä on molemmat speksattu jatkuvan 16 A virran kanssa ilman mitään aikarajoituksia. Samoin nuo teollisuusrasiat, eli voimavirta on nimellisvirrallaan tarkoitettu kestämään ilman aikarajoitusta. CEE16A rasia on hyvä vetää jo samantien, jos pitää veto tehdä. Siihen saa sukolle sovittimia ja latauslaitteitakin saa 1-vaiheisia 3-vaihe pistokkeella. On sitten valmiina jo tulevaa varten. Kotiin riittää helposti 3 x 16 A ja täyssähköisillä pärjää, kun niissä on kunnolla kuminauhaa akussa. Omalla kohdalla on tilanne, että yö jää kokonaan käyttämättä latauksessa, kun jo 6 kW laturilla päivittäin max 3 tuntia ja 14,5 kWh on ladattu. 10 tuntia jää vähintään joka yö käyttämättä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
En kyllä uskaltaisi mitään Aliexpressistä tilattua virtalähdettä laittaa kotona pistorasian perään, mutta kukin tyylillään...
En tiedä voiko noita lataussäätimiä oikein edes kutsua virtalähteeksi, mutta ehkä esim. tämän casen https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon jälkeen ei ole kovin houkuttelevaa alkaa minkään sähkölaitteen maahantuojaksi eli ehkä mieluummin maksaa sen ~100€ ekstraa siitä että joku toinen on tuonut laitteen EU-alueelle.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
En tiedä voiko noita lataussäätimiä oikein edes kutsua virtalähteeksi, mutta ehkä esim. tämän casen https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon jälkeen ei ole kovin houkuttelevaa alkaa minkään sähkölaitteen maahantuojaksi eli ehkä mieluummin maksaa sen ~100€ ekstraa siitä että joku toinen on tuonut laitteen EU-alueelle.
Sähän et muuten "ala maahantuojaksi" ennen kuin myyt laitteen eteenpäin. Sitä ennen olet vaan kuluttaja joka on ostanut laitteen ulkomailta.

Mä välttäisin kanssa kyllä kumpaakin vaihtoehtoa latauslaitteiden osalta mutta ero on tärkeää vastuu- ja vakuutus mielessä. Maahantuojalla on ihan eri velvoitteet kuin kuluttajalla.

Sen takia kannattaa myös olla tosi tarkkana jos myy eteenpäin tuotteen, joka on hankittu EU-markkinaalueen ulkopuolelta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
213
Miksi siis tarvitset virransäätöä kotiin?
Ei näytä linkki toimivan?
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
Ite tilasin myös asiointilatauskaapelin 88€ ja 8A-16A säädettävän matkalaturin 127€ omalle hybridille Aliexpressistä. Ihan tasan samoja piuhoja myydään Suomessa puolet kalliimmalla niin liekö tuossa mitään isompaa riskiä, ja näitä on moni suositellut ja jo monta vuotta käyttänytkin kun kokemuksia kyselin Outlanderin Face-ryhmässä. Eikä ne mistään Kiinasta tule suoraan vaan EU-välivarastoista Saksasta tai Puolasta joten veroseuraamuksia ei tule.

Onhan niitä joitain keissejä missä se pistorasia on kärynnyt.
Mun auton mukana tulleen alkuperäislaturin pistoke oli ottanut sen verran osumaa että vaihdatin sen sähköliikkeessä uuteen. Nopea homma, ja peräti 5€ ottivat maksua. Pistorasiat ja pistotulpat ovat kuluvia osia ja niiden lämpötilaa kyllä kannattaa tarkkailla, mutta ylipäätään on fiksua jättää tilapäislaturi kiinteästi pistorasiaan kiinni, ettei liitokset löysty, pölyynny ja kulu.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
104
Kolme vuotta ladattu täyssähköautoa kotona schuko-laturilla 10A virralla. Laturi on ollut kiinni pistorasiassa koko ajan eikä sitä ole irroteltu muuta kuin satunnaista tarkastamista varten pari kertaa vuodessa. En ole huomannut liitoksessa löystymistä enkä pistorasian lämpenemistä.

Aikeissa on kyllä ostaa "oikea" laturi sitten kun autokin vaihtuu isompi akkuiseen.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
Ok. Mulla on autossa itsessään tuo virtavalinta, mutta ehkä se olisi näppärämpi vaihtaa piuhasta.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Kunhan nyt vain muistaa, että se latausrasia pitäisi vetää taululta asti ihan omana vetona ja käyttää siihen oikeaa rasiaa. Vaihtoehtoina on ns karavaanari, tai supershuko. Nämä on molemmat speksattu jatkuvan 16 A virran kanssa ilman mitään aikarajoituksia. Samoin nuo teollisuusrasiat, eli voimavirta on nimellisvirrallaan tarkoitettu kestämään ilman aikarajoitusta. CEE16A rasia on hyvä vetää jo samantien, jos pitää veto tehdä. Siihen saa sukolle sovittimia ja latauslaitteitakin saa 1-vaiheisia 3-vaihe pistokkeella. On sitten valmiina jo tulevaa varten. Kotiin riittää helposti 3 x 16 A ja täyssähköisillä pärjää, kun niissä on kunnolla kuminauhaa akussa. Omalla kohdalla on tilanne, että yö jää kokonaan käyttämättä latauksessa, kun jo 6 kW laturilla päivittäin max 3 tuntia ja 14,5 kWh on ladattu. 10 tuntia jää vähintään joka yö käyttämättä.
Jep luulen että asennutan CEE16A rasian seinään, ja siihen suko-sovitin.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
38
Toiselta kantilta ajatellen, eikö 5,2 todellinen kulutus ole melko kohtuullinen tilavalle, nelivetoiselle ja epäaerodynaamiselle katumaasturille? Etenkin kun mukana on noita pitkiäkin reissuja.

Kaukana se on markkinointilukemista, mutta niin on ajoprofiilikin. Ennen vastaavalla autolla olisi mennyt kokonainen ämpäri bensaa, nyt riittää puolikas.
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.
Onko jo kokemusta tällaisesta Boxista? Vaikuttaisi ihan täsmäkorjaukselta juuri Mitsulle. Ainakin tuossa Accelevin latausasemassa on oma ohjelma juuri johonkin tiedettyyn akkujen kunnon kohennustarpeeseen Mitsulle. Tuo sähkönappi lienee vanhemmissa toinen puute, joka korjattu myöhemmissä malleissa. Ei ainakaan hinnankiroissa ja hienot selostukset toiminnasta.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.
Onko sulla ollut maskisuoja keulalla? Tuon pitäisi olla monellakin eri tapaa hyödyllinen talvella, kulutuksen pienentämisen, kabiinin lämpimänä pysymisen ja ylipäätään sähköajon mahdollistamisen kanssa. Sain oman Outlanderin maaliskuun puolessavälissä joten kokemuksia ei ole kunnon pakkasista juurikaan.

Akkuhan ei ota sähköä vastaan kovalla pakkasella kovinkaan hyvin kun ei siinä ole lämmitystä, joten kulutus on senkin takia sitten varmasti suurempi. (Joissain uudemmissa malleissa on akunlämmitin mutta se ilmeisesti kytkeytyy päälle vain todella kovissa pakkasissa.) Voi myös olla että samasta syystä suoravetoa ei kytketä, koska akku ei kestäisi "liian hyvää" sähköntuottoa, sehän tuottaa sitä ihan mukavasti tuolla 80-90km/h nopeuksissa. Olet myös ihan oikeassa tuon akun varaustason kanssa, suosituksena on esim. asuntovaunua tai raskaampaa kärryä vetäessä, ettei akkua saata ihan tyhjäksi vaan pitää n. 10km rangea yllä.

Maaliskuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin ajeltiin n. 1000km 4l/100km kulutuksella, ja nyt seuraavan tankkauksen kanssa on varmaankin vastaava kulutus tulossa, tosin tässä on Tampere-Lahti-Tampere -reissu ilman minkäänlaisia välilatauksia mukana. Auto on meillä ulkona autokatoksessa ja noin joka toisessa lähdössä alle 5 asteen lämpötiloissa on kabiinin esilämmitystä käytetty.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Jep luulen että asennutan CEE16A rasian seinään, ja siihen suko-sovitin.
Tuohon saa myös combirasioita, joissa on Suko mukana. Se tosin ei välttämättä ole supershuko vaikka sininen onkin. Tällainen taas on varmuudella käypäinen ja laippakoko on 50x50 mm, joka muistaakseni menee juuri esim Garon combin reikäänkin tilalle.


Tuossa vielä noita muitakin, joista saa sähkönumerot, jos tulee tarvetta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Miksi pitää 100% päästä aina toi matka? Jos nyt muutama päivä vuodessa tai muutamana kuukaudessa menee muutama kilometri bensalla, niin mikä on ongelma?

Eiköhän uudet 320e/330e/530e mene 90% kerroista ton 44km latauksella? Varmasti -25 keleillä ei mene, mutta onko noita nyt niin paljon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
856
Miksi pitää 100% päästä aina toi matka? Jos nyt muutama päivä vuodessa tai muutamana kuukaudessa menee muutama kilometri bensalla, niin mikä on ongelma?

Eiköhän uudet 320e/330e/530e mene 90% kerroista ton 44km latauksella? Varmasti -25 keleillä ei mene, mutta onko noita nyt niin paljon?
Ei varmasti mene ainakaan näillä leveysasteilla. Riittää kun lämpötila putoaa lähelle nollaa niin range putoaa reippaasti. Ellei aja ilman lämppäriä, penkin lämmittimiä yms. Sitten kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta niin pelkkä EV-moodi ei ole edes käytettävissä. Lämpimästä tallista em. pakkasella n. 500m ajon jälkeen hörähtää bensakone käyntiin "väkisin". Näin ainakin omien kokemusten perusteella.

Olisipa täälläkin talvet +10 astetta alimmillaan niin tilanne olisi täysin toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.
Siis tämä toiminnallisuus käsittääkseni lisättiin juuri 2016 mallin jälkeisiin asiakkaiden toiveesta. Onhan tuossa luettelossa melkoisia parannuksia moneenkin toimintaan. Akun kunnosta lähtien. Eli käsittääkseni nostaa nuo -2016 malliset tekniikaltaan tuon osalta uudempia lähemmäs, tai jopa tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ei varmasti mene ainakaan näillä leveysasteilla. Riittää kun lämpötila putoaa lähelle nollaa niin range putoaa reippaasti. Ellei aja ilman lämppäriä, penkin lämmittimiä yms. Sitten kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta niin pelkkä EV-moodi ei ole edes käytettävissä. Lämpimästä tallista em. pakkasella n. 500m ajon jälkeen hörähtää bensakone käyntiin "väkisin". Näin ainakin omien kokemusten perusteella.

Olisipa täälläkin talvet +10 astetta alimmillaan niin tilanne olisi täysin toinen.
Kyllä ainakin uudet BMW:t menee pakkasellakin pelkällä sähköllä. -10-(-15) onnistuu ainakin. BMW:llä ei ole mitään "virallista" pakkasrajaa sähköajolle.

Tossa keskustelussa jotain:

G20 330e - Sivu 8 -BMWforum.fi

Tai TM:n talvivertailu

2021-05-04 13_55_02-36 - 04_2021 näköislehti - Näköislehti.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
Toyotan tuotteet ovat tuossa yleensä olleet parhaimpia (Prius ja RAV PHEV) Niissä käytetään Atkinson moottoria ja akustoa hyödyksi tehokkaasti vaikka akusto on loppu. Mutta ne ovat kyllä Bensakoneita että pienikulutuksellinen diesel on helposti kuitenkin halvin vaihtoehto.

Diesel hybridit taas eivät yleensä ole olleet erityisen pienikulutuksisia jos akku on loppu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Pelkkä diesel on vielä toistaiseksi pitkälle matkalle huolettomin vaihtoehto. Tosin jos oikein pitkää siivua vetää niin täyssähköhän maksaa itsensä takaisin polttoainekulujen kanssa, jos vaan pätäkkää riittää hankintahintaan / maksueriin ja latauspaikkoja löytyy omien reittien varrelta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
Ei kai se nopeus hybridissä merkkaa mitään? Puhtaissa sähköautoissa kun ei yleensä ole vaihteistoa, niin saattaa vaikuttaa? Toki >100km/h nopeudet nyt on myrkkyä mille vain tekniikalle kulutuksen suhteen, kun ilmanvastus alkaa olemaan aika suuri..

Mutta eiköhän hybrideissä sähkömoottori(t) usein ole ennen vaihteistoa, joten sähköä voi syöttää eri pyörimisnopeuksilla?
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Hybridi se on kaasuautokin. Pihalla yksi sellainen ja olen ollut todella tyytyväinen. Nyt kroonisen autokuumeen vuoksi pitäisi päivittää ko rakkine. Onko tietoa mikä lienee kaasuautojen tulevaisuus; co-päästöt kuitenkin yli 90g joten jatkossa jkl sanktiota tulossa. Vai tuleeko? Audi a5 g-tron olisi kiikarissa, siitä automallista kellään kokemusta?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tuohon on helppo vastata kun tulevaisuutta; ei ole. Viimeiset kaasuautot on tuotannossa eikä seuraavaa sukupolvea ole tulossa vaan kaikki panostaa täyssähköisyyteen.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
Ei se suuri nopeus myrkkyä sähkötekniikalle ole, mutta sähkötekniikkaa ei juurikaan silloin tarvita, joka on vain hyvä asia hyötysuhteen kannalta. Jos ja kun esim. Corolla ja Rav4 hybridit ovat hieman janoisia suurilla nopeuksilla niin väittäisin sen johtuvan huonosta aerodynamiikasta. Prius on aerodynaaminen ja siksi pihi myös suuremmilla nopeuksilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.
Itsellä on Go-eChargerin 11kW malli. Latausvirta 6-16A säädettävissä.
Autossa on 1x32A laturi ja katospaikalla on 1 vaihe käytössä ja 16A sulake lämmitysrasiassa.

Tuo tuli valittua hintansa ja api rajapintansa takia. Eli raspberry pi päivittelee asemalta kulutustiedot kantaan. Node-redillä hoituu juttelut mqtt:n välityksellä go-e:n kanssa.
Lisäksi talvella oli tuossa automatiikkaakin, eli tiputti latausvirran 8A:n, siksi aikaa, kun saman vaiheen perässä olevassa tolpassa oli auto lämpenemässä.

Tarkoitus laittaa tuolle caravan pistoke, joten uskaltaa ottaa tarvittaessa sitten tuota 16A pihalle siitä. Ja vähän tutkia pystyisikö tuohon jonkinlaisen kuormanhallinnan rakentamaan.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Noissa pistokkeiden laitoissa kannattaa muistaa, että se koko veto pitäisi olla keskukselta asti vedettynä vain sitä varten, eikä vain vaihtaa rasiaa vanhan tilalle. Oma ryhmänsä siis lataukseen. Sattuneesta syystä vedän omaan talliin 4 x 10 + 10 MCMK ja koko ryhmäkeskuksen tallin seinään talon pääsulakkeilta. Vanhat johdot sattuu olemaan 4 x 2,5 + 2,5, josta on levitelty ympäriinsä kaikki ulkosähköt ja jakorasioitakin alkaa olla omiin tarpeisiin tarpeeksi muutenkin. Saneerausta siis sähköille pukkaa kunnolla.

edit. Mullahan on siis Accelev 6 kW laturi ja sen kuormanhallinta kyllä toimii. 1-vaiheisessakin pitäisi toimia ihan suoraan ilman mitään rakenteluja. Kohtuu hintaisia nuo on.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Noissa pistokkeiden laitoissa kannattaa muistaa, että se koko veto pitäisi olla keskukselta asti vedettynä vain sitä varten, eikä vain vaihtaa rasiaa vanhan tilalle. Oma ryhmänsä siis lataukseen. Sattuneesta syystä vedän omaan talliin 4 x 10 + 10 MCMK ja koko ryhmäkeskuksen tallin seinään talon pääsulakkeilta. Vanhat johdot sattuu olemaan 4 x 2,5 + 2,5, josta on levitelty ympäriinsä kaikki ulkosähköt ja jakorasioitakin alkaa olla omiin tarpeisiin tarpeeksi muutenkin. Saneerausta siis sähköille pukkaa kunnolla.

edit. Mullahan on siis Accelev 6 kW laturi ja sen kuormanhallinta kyllä toimii. 1-vaiheisessakin pitäisi toimia ihan suoraan ilman mitään rakenteluja. Kohtuu hintaisia nuo on.

Auto lataa 2:sta vaiheesta ja virtaa syödään 2 x 13 A suurinpiirtein. Ulos tulee 24 A ja teho 5,8 kW. Alentuma johtuu jännitteen putoamasta jo noinkin pienellä, kuin 13 A virralla. Lepojännite 250 V putoaa 230-240 välille useinkin ja current booster ei sitä riitä paljonkaan kompensoimaan, vaikka yrittääkin työntää yli 24 A rajan. Mukava seurailla noita jakorasioitakin, että virtaa kulkee. Resoluutio ei nyt niin master tasoa ole, mutta kyllä tällä Flir one pro mallillakin saa monta olennaista asiaa selville helposti. Tärinää vain tuppaa kuviin tulemaan, vaikka saisikin hyvää still kuvaa. Huomaa tuo CEE16A pistokkeen viileys suhteessa kaapeleihin.
 

Liitteet

Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Laitetaan välillä plug in Range lukujakin väliin. Tänään eestaas matka Espooseen kotoa. 7 astetta ja kuivaa tietä. Ajomatkaa 73,4 km ja Rangea jäi mittariin jäljelle vielä 9,6 km. Lähtiessä lupasi ajomatkaa 90,8 km ilman ilmastointia ja ilmastointi päällä 88,6 km. Aika vähän lopulta kuitenkin katosi lupauksesta ja omasta mielestä hyvin pääsee tällä RAV4:lla. Nyt lupaa latauksen jälkeen taas samoja lukemia ja kelithän on vasta lämpenemässä. Mulla tulee tuolla 36,5 km matkalla korkeuseroa lähtöpaikoille 50 m ja takaisin ajaminen aina näkyy suurempana kulutuksena. Mennessä Range ja ajettu pysyikin 88 km laskuissa ja hieman vain katosi tällä kertaa nousuihin.
13,48 kWh meni laturista autoon takaisin 73 km jälkeen, joten 18,5 kWh/100 km meni nyt.
Accelev myös kerää sähkön määrän talteen ja syyskuusta on tullut reipas 2300 kWh ladattua kotona. Muita sitten vähän lisää vielä. Mulla kyllä soveltuu plugari kuin nenä päähän omaan ajoprofiiliin ja olen kyllä muutenkin tähän RAV4:een erityisen tyytyväinen. Tai no siis se pakkasella ajo huomioimatta.
Talvirenkaat vaihdoin 18.4. Ja sen jälkeen on bensankulutus ollut 0,3 L/100 km.
 

Liitteet

Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
35
Auto lataa 2:sta vaiheesta ja virtaa syödään 2 x 13 A suurinpiirtein. Ulos tulee 24 A ja teho 5,8 kW. Alentuma johtuu jännitteen putoamasta jo noinkin pienellä, kuin 13 A virralla. Lepojännite 250 V putoaa 230-240 välille useinkin ja current booster ei sitä riitä paljonkaan kompensoimaan, vaikka yrittääkin työntää yli 24 A rajan. Mukava seurailla noita jakorasioitakin, että virtaa kulkee. Resoluutio ei nyt niin master tasoa ole, mutta kyllä tällä Flir one pro mallillakin saa monta olennaista asiaa selville helposti. Tärinää vain tuppaa kuviin tulemaan, vaikka saisikin hyvää still kuvaa. Huomaa tuo CEE16A pistokkeen viileys suhteessa kaapeleihin.
Kuinka kuumaksi sulake saattaa tulla ladattaessa? Minä latailen Miitä kotona 3,7 kW teholla yhdellä vaiheella ja tunnen käsillä kokeillen sulakkeen kuumenevan. Mikä on liikaa kuumuutta?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Sulake laukeaa jos on liikaa kuumuutta.
Joo. Se hopealanka hehkuu siellä pölyn sisällä ja saattaa palaa jo alemmalla virrallakin, jos se esim jatkuvasti käy lähellä limittiä. Laitoin kuvan ihan huvin vuoksi, jotta näkee esim kun pitäisi balanssoida vaiheet, jos sattuu olemaan virrat hilkulla, kuten meidän sähkölämmitteinen talo 3 x 25A pääsulakkeilla. Meillä jouduin perkaamaan taulun läpi, kun yksi vaihe oli vähän eri tehoissa ja sulakkeita joskus meni. Nyt on lämmöt tasaisempia ja lämpökamera ottaa varsin herkästi erot näkyviin. Näppituntumalla se kanta on jo kuuma, kun lanka palaa. Balanssiakin voi jo helposti kokeilla käsikopelolla ja räikeimmät huomaa helposti. Accelev on kyllä hyvä juttu, kun saa jaettua kuorman 2:lle vaiheelle, kun autossa on 1-vaiheinen sisäänmeno 30 A:lla. Pikkaisen halusin vielä varmuudeksi tinkaista siitä auton 6,6 kW tehosta ja otin 6 kW latausaseman, niin saa ehkä pidettyä tuon liittymän halvempana. Sulakkeita ei ole palanut sitten 7.9.-20 lähtien, kun RAV4 plugari meille tuli. Mitään virtavahteja ei ole, enkä ole kattonut, koska laitan mitäkin sähköjä päälle. Accelev on hoitanut virtavahdin tehtävät hyvin. Ainoa pätkäisy tuli 16 A johdonsuojasta, kun latasi ja kompura pärähti käyntiin. Se oli liikaa nopeutta , että Accelev olisi ehtinyt mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Huitastaas tänne vähän perinteisempään hybriditekniikkaan liittyvä kyssäri.
Nykyisestä vm. 2017 Renault Clio Tourerista loppui 4v takuu ja ranskalaistahan ei ilman takuuta pidä kuin autoiluun hyvin intohimoisesti suhtautuvat, ja lisäksi keväinen autokuume meinaa puskea lämpöä.

Mielenkiintona sähköauto olisi ykkönen ja ladattava hybridi kakkonen, mutta kun ei ole minkään valtakunnan mahdollisuutta järkevään lataamiseen niin pitää kallistua tutkailemaan perinteisempää tekniikkaa. (Kerrostalo. Lähin 22kw hidaslatauspiste torilla parin kilsan päässä ja lähin 50kw "pikalataus" reilun 50km päässä)

Vieläkö herran sähköautovuonna 2021 kannattaa katsella Toyotan hybridejä?
Kävin tuossa vähän aikaa sitten koeajamassa pikaisesti Corolla Touring Sports 1.8 hybridin ja vaikutti kyllä ihan näpsäkältä, mutta tuo ei ole ihan sitä uusinta ja hienointa tekniikkaa.
Noin 50km maantie+kaupunki koeajolla sai ajotietokoneeseen kulutuslukeman 4.3L/100km mikä vaikuttaa aika hyvälle omasta mielestä. (Clio näyttää yleensä 5.4L/100km lukemia)
Suurimmat kriteerit itsellä on mahdollisimman pieni kulutus, helppo ja luotettava käyttö, tilaa sen verran että aikuisen maastopyörä mahtuu sisälle kyytiin etupyörän irrottamalla.
Ajoa tulee max n. 10 000 km vuodessa joten dieseliin ei viitsi sotkeutua.
Tehokkuudella ei oikeastaan mitään väliä, Clion 90hv on riittäneet vallan mainiosti niin lapin vaelluksille kuin tallinnan laivareissuille.

Kannattaako Toyotan sijaan katsella modernimpien korealaisten Hyundain tai Kian suuntaan? Vieläkö mahtanee Toyota pitää arvonsa korelaisia veljeksia paremmin, kun 3v päästä vaihtokuume kumminkin iskee taas.

Kokemukset kiinnostaa niin Toyotoista kuin Hyundain tai Kian hybrideistä ja miksei lataushybrideistäkin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Kun latausmahdollisuudet ovat vielä kaupunkiasujilla mitä on luulen Toyotan bensavehkeille olevan paikkansa jonkin aikaa. Sellainenhan on hyvin perusteltu ostos jos korvaa enemmän saastuttavan auton. Oma 2017 bensahybridini vaihtunee aikanaan sähköautoon. Huolettomia vehkeitä ovat.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Omalla kohdalla harkinnassa bensasta siirtyminen sähköistettyyn. Nyt kuitenkin vaakakuppi vaikuttaa kallistuvan täyssähkön puolelle juurikin siksi, että omassa taloyhtiössä ei toistaiseksi latausmahdollisuutta.

PHEV auton pitäisi olla isoakkuinen, kuten RAV, jotta lataukset muualla olisi järkevä toteuttaa. Omassa arkikaupunkikäytössä kyllä pärjäisi n. 2x vko latauksilla, mutta sitten ei ole tarvetta tehdä noin pitkiä kauppareissuja enää. Tähän toki saisi apua, jos olisi pikalataus, kuten Outlanderissa, jossa sitten kapasiteetti jo harmittavan pieni.

EV toimisi näppärästi pienelläkin akulla kaupungissa satunnaisilla latauksilla, mutta isompi akku venyisi sitten kevyesti pidempiinkin reissuihin, joita kuitenkin tulee tehtyä. Pohjoisen matkailussa sitten mielelläni hyödyntäisin plugarin polttomoottoria. Toisaalta akna voi lainata/vuokrata biilin reissulle
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
103
Jos harkinnassa on corolla niin koeaja ihmeessä myös se 2.0l versio. Isompi ero ajossa kuin numerot antaa ymmärtää.

Toki 1.8l on tuttua ja turvallista tekniikkaa joten sikäli voi olla extra varma ratkaisu. Luultavasti niin varma, että käytetty auris olisi taloudellisesti fiksumpi kuin uusi corolla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Omalla kohdalla harkinnassa bensasta siirtyminen sähköistettyyn. Nyt kuitenkin vaakakuppi vaikuttaa kallistuvan täyssähkön puolelle juurikin siksi, että omassa taloyhtiössä ei toistaiseksi latausmahdollisuutta.

PHEV auton pitäisi olla isoakkuinen, kuten RAV, jotta lataukset muualla olisi järkevä toteuttaa. Omassa arkikaupunkikäytössä kyllä pärjäisi n. 2x vko latauksilla, mutta sitten ei ole tarvetta tehdä noin pitkiä kauppareissuja enää. Tähän toki saisi apua, jos olisi pikalataus, kuten Outlanderissa, jossa sitten kapasiteetti jo harmittavan pieni.

EV toimisi näppärästi pienelläkin akulla kaupungissa satunnaisilla latauksilla, mutta isompi akku venyisi sitten kevyesti pidempiinkin reissuihin, joita kuitenkin tulee tehtyä. Pohjoisen matkailussa sitten mielelläni hyödyntäisin plugarin polttomoottoria. Toisaalta akna voi lainata/vuokrata biilin reissulle
En kyllä ostaisi hybridiä, en edes 22kW DC-pikalataukseen pystyvää ellei olisi kotona tai töissä latausmahdollisuutta. Akku on niin pieni että olet aina kiroamassa ettei siinä ole tarpeeksi virtaa, kun joudut aina lähtemään kotoa vajaalla akulla. 22kW pikalataus lataa toki 30min aikana akun täyteen (tai 80% tasoon), mutta ilmaislaturit on usein varattuina ja sitten taas 50kW latureissa taksa on niin iso, että se tulee suhteettoman kalliiksi minuuttihintaisena, mitä nuo pikalataukset usein on.

Jos vain lompakko antaa periksi niin täyssähkö on omille hermoille paljon parempi hankinta, samoin kuin @Gugi^ :n tilanteessa. Kannattaa valita auto jossa on nopea AC-lataus, niin saa asiointilatauksilla helposti sähköä.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
En kyllä ostaisi hybridiä, en edes 22kW DC-pikalataukseen pystyvää ellei olisi kotona tai töissä latausmahdollisuutta.

Jos vain lompakko antaa periksi niin täyssähkö on omille hermoille paljon parempi hankinta, samoin kuin @Gugi^ :n tilanteessa. Kannattaa valita auto jossa on nopea AC-lataus, niin saa asiointilatauksilla helposti sähköä.
Pikalataus voisi joissain mersun malleissa olla siinä rajoilla että on hyötyä. Ylimääräistä kuitenkaan maksaisi siitä. Silti ajo sähköllä todennäköisesti tulisi saman hintaiseksi mitä bensalla joten senkään puolesta en ylimääräistä ominaisuudesta maksaisi.

Plugarin hankkiminen ilman latausmahdollisuutta ei välttämättä niin pöhköä ole. Siihen pitää vain asennoitua itselataavana hybridinä jota voi satunnaisesti ladata. Tällöinkään en tästä ylimääräistä maksaisi verrattuna normaaliin hybrid-lisään, auton ja tekniikan pitää olla sellaista että myös toimii tavallisena hybridinä kohtuullisesti. Volvot unohtaisin, mutta Fordin, Toyotan ja VW konsernin autot ainakin ihan taloudellisia hybridinä.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Prius plug in on varsin etevä peli, mutta sen fillarin laittamisesta tavaratilaan en tiedä. Erikoista että plug in versio kuluttaa jopa vähemmän, kuin tavallinen Prius, jos jättää lataamatta. Silloin tällöin jos sitten saa ladattua, niin sehän sitten vain suurentaa kustannuseroa plugarin eduksi. 4 paikkainen Prius taitaa olla melkoinen virhe valmistajalta ja uusin versio vissiin korjattu tuolta osin.
Näitä joskus aikaisemminkin laitellut, mutta tuosta saa jotain irti, jos kulutus on kovin kriteeri. Vaihtaa sopivia autoja tilalle ja omaan makuun. Esim Prius Eco model kuluttaa vähemmän, kuin plugari, mutta ero on silti mikroskooppinen. Nuo on EPA lukemia, joka on tiukempi, kuin WLTP ja siihen pääsee jo tavan kuski helpohkosti. Tuolla on siis myös kulutukset lataamatta mukana, niin näkee miten kulkee normissa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
224
Prius plug in on varsin etevä peli, mutta sen fillarin laittamisesta tavaratilaan en tiedä. Erikoista että plug in versio kuluttaa jopa vähemmän, kuin tavallinen Prius, jos jättää lataamatta. Silloin tällöin jos sitten saa ladattua, niin sehän sitten vain suurentaa kustannuseroa plugarin eduksi. 4 paikkainen Prius taitaa olla melkoinen virhe valmistajalta ja uusin versio vissiin korjattu tuolta osin.
Tämä. Olen omistanut 3 Priusta (2 PHEV:iä). Ja noissa oli hyvät tilat, sekä pieni kulutus myös lataamatta ajettaessa. Siinä vaiheessa kun tuo muuttui nelipaikkaiseksi sai koko mallin unohtaa. Priuksesta tuli taas pari vuotta sitten 5 paikkainen versio, mutta takakontti oli kutistunut 2013 mallista (joka minulla oli) paljon pienemmäksi. Tästä syystä jäi kauppaan, mikä oli harmi koska aiemmista malleista tykkäsin paljon.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
12
Prius -16 on aika erilainen kuin aiemmat. Ajettavuus lähinnä parempi rungon ansiosta. PHV:n 4-paikkaisuus nyt oli täydellinen farssi, mutta onneksi perusmallin kulutus voittaa monet ladattavat peruskäytössä. Ilman latausta oleva Prius 4 on todella tilava ja pyöriä saa penkit kaadettuna pinoon ilman renkaiden poistoa helposti.

Edit: Kulutus Spritmonitorin mukaan 4,5-4,7 osuu näkemäni auton 4,7 kulutukseen koko käyttöajalta hyvin
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Talvikauden kulutus marraskuun loppu - helmikuun alku meni RAV4 plugarilla 2,9 L/100 km lukemilla ja nyt pitää kiriä kiinni sitten lämpimällä kaudella.
Tankkasin viimeksi 8.2.2021, eli reipas 3 kk nyt ajeltu tankkauksen jälkeen ja 5000 km tuli jo täyteen. Vajaa puolitankkia on enää jäljellä ja bensa Rangea näyttää 242 km. Toukokuussa mennyt 0,1 L/100 km tahtiin bensaa ja latauksista mitaten kuluttaa sähköä <20 kWh/100 km lähes joka latauksella. Kuukaudessa nyt kulutus 1800 km jälkeen 0,3 L/100 km, kun edellinen RAV4 hyridi oli 5,3 L/100 km. Ei tässä kohtaa pysty kyllä sanomaan, että plugari kuluttaisi saman, kuin tavallinenkin. Jenkeissä myytävä 2,5 L perusversio RAV4:sta kuluttaa 8,0 L/100 km luokkaa, joten kyllä hybridilläkin saa jo 2 L pois siitä. Toyotalla onkin kätevä verrata, kun moottorit on täsmälleen samoja, eri vireessä vain.
 

Liitteet

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Oli jotenkin kiva fiilis kyläillessä ladata autoa käytännössä aurinkopaneeleista. Ja nyt kesäkelillä kaupassa käynti vei F30 BMW 330e akusta vain 20% 6,9km matkalla. Hyvin saa perus asioinnit ajettua sähköllä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 433
Viestejä
4 161 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom