- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 348
Millä perusteella 15-16" ei saisi mahtumaan riittäviä levyjarruja parin tonnin biilille? Jo vuonna 1988 RR Silver Spirit pysähtyi TM:ssa Boschin ABS:llä ihan yhtä hyvin kuin nykyiset autot liukkaalla isokivisellä ja vähäpikisellä Suomi-asfaltilla, eli 41,3 m. Arvo olisi vieläkin parempi, jos mukavaksi viritetty alusta ei olisi "viivytellyt" ensimmäisen puolen sekunnin aikana.Jos halutaan oikeasti optimoida pysähtyminen 2000kg+ painoiselle autolle täydessä lastissa, niin 15-16" vanteet eivät riitä siihen että levyjarrujen teho piisaa hätäjarrutuksessa.
Se, että riittäisivätkö 18" vanteet onkin sitten eri juttu. Ehkä riittäisivätkin? Jälkiasenteisena voi tilata omasta mielestä sopivampia vanteita / renkaita.
Toinen vaikuttava seikka on tietysti tuo ulkonäkö + se, että oikeasti range on tietyn pisteen jälkeen irrelevanttia. Sitten kun sitä on tarpeeksi, niin sitä on tarpeeksi. Iso osa ihmisistä ei aja autolla ikinä 300km reissuja, vaan sillä ajetaan pelkästään sitä koti - lähikauppa - koulu - työpaikka jne. rallia alle 100km päivämatkoja. Se, että suomalaisilla on pitkät mökkimatkat ja etäisyydet + vaikea talvi ei tarkoita, etteikö maailmasta löytyisi ostajia autoille joilla on vähän lyhyempi talvirange.
Oikea pakkastalvi on valtaosalle maailman auton ostajista jotain mitä näkee vain telkkarissa.
Autolla oli nykyisen ilmoitustavan mukaista omamassaa 2315 kg ja rengaskoko oli 235/70R15. Jarrulevyt olivat vaatimattomat 281 mm/277 mm, vaikka 15" mahtuisi 305-320 mm.
Eli kyllä kiitos sähkötankkeihin 16-17" ja kapeaa sekä mukavaa vierintätehokasta rengasta. Ioniq 5:n 19" ja 20" ovat kallista pullistelua. Kiinarengaskauppa kukoistaa, kun ihmisillä ei ole varaa muuhun jättikoossa. Kohta noita megadonitseja kuskataan yksi kerrallaan auton takana, kun enempää ei mahdu. Astra G Caravaniin vielä mahtui verhon alle kaikki neljä pyörää.