Keskustelua hybridiautoista

Jos halutaan oikeasti optimoida pysähtyminen 2000kg+ painoiselle autolle täydessä lastissa, niin 15-16" vanteet eivät riitä siihen että levyjarrujen teho piisaa hätäjarrutuksessa.

Se, että riittäisivätkö 18" vanteet onkin sitten eri juttu. Ehkä riittäisivätkin? Jälkiasenteisena voi tilata omasta mielestä sopivampia vanteita / renkaita.

Toinen vaikuttava seikka on tietysti tuo ulkonäkö + se, että oikeasti range on tietyn pisteen jälkeen irrelevanttia. Sitten kun sitä on tarpeeksi, niin sitä on tarpeeksi. Iso osa ihmisistä ei aja autolla ikinä 300km reissuja, vaan sillä ajetaan pelkästään sitä koti - lähikauppa - koulu - työpaikka jne. rallia alle 100km päivämatkoja. Se, että suomalaisilla on pitkät mökkimatkat ja etäisyydet + vaikea talvi ei tarkoita, etteikö maailmasta löytyisi ostajia autoille joilla on vähän lyhyempi talvirange.

Oikea pakkastalvi on valtaosalle maailman auton ostajista jotain mitä näkee vain telkkarissa.
Millä perusteella 15-16" ei saisi mahtumaan riittäviä levyjarruja parin tonnin biilille? Jo vuonna 1988 RR Silver Spirit pysähtyi TM:ssa Boschin ABS:llä ihan yhtä hyvin kuin nykyiset autot liukkaalla isokivisellä ja vähäpikisellä Suomi-asfaltilla, eli 41,3 m. Arvo olisi vieläkin parempi, jos mukavaksi viritetty alusta ei olisi "viivytellyt" ensimmäisen puolen sekunnin aikana.

Autolla oli nykyisen ilmoitustavan mukaista omamassaa 2315 kg ja rengaskoko oli 235/70R15. Jarrulevyt olivat vaatimattomat 281 mm/277 mm, vaikka 15" mahtuisi 305-320 mm.

Eli kyllä kiitos sähkötankkeihin 16-17" ja kapeaa sekä mukavaa vierintätehokasta rengasta. Ioniq 5:n 19" ja 20" ovat kallista pullistelua. Kiinarengaskauppa kukoistaa, kun ihmisillä ei ole varaa muuhun jättikoossa. Kohta noita megadonitseja kuskataan yksi kerrallaan auton takana, kun enempää ei mahdu. Astra G Caravaniin vielä mahtui verhon alle kaikki neljä pyörää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210426-210624.png
    Screenshot_20210426-210624.png
    2,1 MB · Luettu: 26
  • Screenshot_20210426-210723.png
    Screenshot_20210426-210723.png
    2,5 MB · Luettu: 26
Teslahan tekee tämän octovalvella.
Niinhän se tekee, tosin kerää vain voimansiirron ja sähköjärjestelmän hukkalämpöä. Tai no, octovalve nyt on vain hieno nimi fiksulle venttiilille joka tekee muuten monimutkaisesta nestekierrosta kompaktin ja suht edullisen valmistaa jolloin tuo edellämainitun hukkalämmön kerääminen on tämän koko- ja hintaluokan autossa mahdollista. Voisiko tähän yhdistää vielä tuollaisen ehdotetun sähkövastuksen johon hyvin pienen regenin sähkövirtaa ohjattaisiin silloin kun akku ei sitä kykene ottamaan? Tottakai vois, mutta edelleen saatu hyöty on niin marginaalinen että eipä taida edes Teslaa kiinnostaa.
 
Niinhän se tekee, tosin kerää vain voimansiirron ja sähköjärjestelmän hukkalämpöä. Tai no, octovalve nyt on vain hieno nimi fiksulle venttiilille joka tekee muuten monimutkaisesta nestekierrosta kompaktin ja suht edullisen valmistaa jolloin tuo edellämainitun hukkalämmön kerääminen on tämän koko- ja hintaluokan autossa mahdollista. Voisiko tähän yhdistää vielä tuollaisen ehdotetun sähkövastuksen johon hyvin pienen regenin sähkövirtaa ohjattaisiin silloin kun akku ei sitä kykene ottamaan? Tottakai vois, mutta edelleen saatu hyöty on niin marginaalinen että eipä taida edes Teslaa kiinnostaa.
Joo voisihan se mutta paljonko regen sitten tuottaa niin siitä voi laskea kannattaako vai ei.
 
Millä perusteella 15-16" ei saisi mahtumaan riittäviä levyjarruja parin tonnin biilille? Jo vuonna 1988 RR Silver Spirit pysähtyi TM:ssa Boschin ABS:llä ihan yhtä hyvin kuin nykyiset autot liukkaalla isokivisellä ja vähäpikisellä Suomi-asfaltilla, eli 41,3 m. Arvo olisi vieläkin parempi, jos mukavaksi viritetty alusta ei olisi "viivytellyt" ensimmäisen puolen sekunnin aikana.

Autolla oli nykyisen ilmoitustavan mukaista omamassaa 2315 kg ja rengaskoko oli 235/70R15. Jarrulevyt olivat vaatimattomat 281 mm/277 mm, vaikka 15" mahtuisi 305-320 mm.

Eli kyllä kiitos sähkötankkeihin 16-17" ja kapeaa sekä mukavaa vierintätehokasta rengasta. Ioniq 5:n 19" ja 20" ovat kallista pullistelua. Kiinarengaskauppa kukoistaa, kun ihmisillä ei ole varaa muuhun jättikoossa. Kohta noita megadonitseja kuskataan yksi kerrallaan auton takana, kun enempää ei mahdu. Astra G Caravaniin vielä mahtui verhon alle kaikki neljä pyörää.

Meinasin jo kommentoida samaa mutta hyvä että kirjoitit tuon, isot vanteet ei todellakaan johdu siitä että tarvitaan isommat levyt, ID3ssa on rummut takana vaikka painoa on 1600kg ja 16" vanteilla saa aivan varmasti riittävät jarrut myös 2 tonnin autoon.

Ja normi perhe sähkäri ei tarvitse mitään jarrutehojen kestoa, brake fade on ongelma radalla ja alppien syheröissä, mitkä tahansa normilevyt riittää siihen yhteen hätäjarrutukseen jossa jarruja oikeasti tarvitaan.
 
Joo voisihan se mutta paljonko regen sitten tuottaa niin siitä voi laskea kannattaako vai ei.

En tiedä että miten valmistajat hyödyntävät rekuperaatiota mikäli akku on täynnä tai liian kylmä. Sen ohjaaminenhan lämpöpumpulle, lämmityksen- tai akuston vastuksillehan olisi triviaalia ihan ilman mitään ylimääräisiä vastuselementtejäkin.

Tietysti oletuksella että lämmityksen tarvetta olisi.

Vaikka hyöty olisi aika vähäinen niin tuossa tapauksessa muutos olisi käytännössä pelkästään ohjelmistollinen.
 
En tiedä että miten valmistajat hyödyntävät rekuperaatiota mikäli akku on täynnä tai liian kylmä. Sen ohjaaminenhan lämpöpumpulle, lämmityksen- tai akuston vastuksillehan olisi triviaalia ihan ilman mitään ylimääräisiä vastuselementtejäkin.

Tietysti oletuksella että lämmityksen tarvetta olisi.

Vaikka hyöty olisi aika vähäinen niin tuossa tapauksessa muutos olisi käytännössä pelkästään ohjelmistollinen.

Jos regenin maksimitehot on kymmeniä kilowatteja tai jopa enemmän, muutama kilowattia lämmitykseen ei taida vaikuttaa paljoakaan. Voisihan joku kokeilla tuleeko regeniä enemmän jos on lämmitys täysillä ja akku jäässä. Vaikka lisäisikin regeniä, mahtaako sitä edes huomata, se on eri asia.
 
En tiedä että miten valmistajat hyödyntävät rekuperaatiota mikäli akku on täynnä tai liian kylmä. Sen ohjaaminenhan lämpöpumpulle, lämmityksen- tai akuston vastuksillehan olisi triviaalia ihan ilman mitään ylimääräisiä vastuselementtejäkin.

Tietysti oletuksella että lämmityksen tarvetta olisi.

Vaikka hyöty olisi aika vähäinen niin tuossa tapauksessa muutos olisi käytännössä pelkästään ohjelmistollinen.
Ainakin Teslan tapauksessa tuota jo tehdään. Kaikki sähkönkulutus katetaan regenillä vaikka akku ei sähköä kykenisikään ottamaan vastaan. Vaikutus on häviävän pieni mutta todellinen, ja tässä tapauksessa myös järkevä koska ei tarvita muuta kuin pari riviä koodia. Erillisten komponenttien lisääminen tätä häviävän pientä hyötyä varten onkin sitten vähemmän järkevää.
 
Vaikka lisäisikin regeniä, mahtaako sitä edes huomata, se on eri asia.

Muistelen lukeneeni että jossain Teslassa oli rekuperaatio 60kW, akuston lämmitys 5kW ja arvaisin että sisäilman lämmitysvastukset ovat luokkaa 1.5kW ja lämpöpumppu ehkä 0.5kW.

Näin ollen ~10% olisi mahdollisuus hyödyntää tuota kautta mikäli ladata ei voisi.
 
Muistelen lukeneeni että jossain Teslassa oli rekuperaatio 60kW, akuston lämmitys 5kW ja arvaisin että sisäilman lämmitysvastukset ovat luokkaa 1.5kW ja lämpöpumppu ehkä 0.5kW.

Näin ollen ~10% olisi mahdollisuus hyödyntää tuota kautta mikäli ladata ei voisi.
Taisi se vastus lämmitykseen olla jopa 3kW. Nykyisessä missä ilp niin erillistä vastusta ei pitäisi olla enää.
 
Mielestäni Outlander PHEV ei regeneroi (sanahirviö) ensimmäisinä kilometreina vaikka laittaisi läpysköistä B5, eli ei siis jarruta enemmän. Liittyykö tämä siihen että akku on täynnä vai kylmä?
 
Taisi se vastus lämmitykseen olla jopa 3kW. Nykyisessä missä ilp niin erillistä vastusta ei pitäisi olla enää.

Sisälämppärin vastus on 6kw näin 2015 vuoden S 85D

Kolmosissa on ollu 5kw elementti pre ilp malleissa ja max kulutus piikki 4300w lämmityksen alussa, ilpin kans olevista en mene takuuseen et mikä niiden elementin teho sit on.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Outlander PHEV ei regeneroi (sanahirviö) ensimmäisinä kilometreina vaikka laittaisi läpysköistä B5, eli ei siis jarruta enemmän. Liittyykö tämä siihen että akku on täynnä vai kylmä?

Varmaankin täyteen akkuun.

T8:t tekee samaa eli täydellä akulla regeniä ja hidastuvuutta ei ole.
 
450 km (Suomen) kesäkeleillä ei tarkoita 400 km rangea ympäri vuoden, vaan talvikeleillä 250-300 km. Tämän perheen talvilomareissu 400 km päähän ei siis olisi hoitunut tuollakaan autolla ilman pitkää lataustaukoa. Latausnopeuskaan ei paljoa lämmitä, kun matkan varrella nopein laturi on 50 kW. Kysymysmerkki on sekin, ottaako tämäkään auto vastaan edes sitä 50 kW:a pakkasilla.

Jos matkan kohteessa on latausmahdollisuus kuten yleensä, miksi tarvitaan pitkä lataustauko?
 
Jo vuonna 1988 RR Silver Spirit pysähtyi TM:ssa Boschin ABS:llä ihan yhtä hyvin kuin nykyiset autot liukkaalla isokivisellä ja vähäpikisellä Suomi-asfaltilla, eli 41,3 m.

TM:n testeissä tosin Peugeot 2008 pysähtyi 37m, eli onhan tuossa kuitenkin suhteessa aikalailla eroa jopa Suomen teillä.
 
TM:n testeissä tosin Peugeot 2008 pysähtyi 37m, eli onhan tuossa kuitenkin suhteessa aikalailla eroa jopa Suomen teillä.
Vai kirsikoita... Katsopa myös ne muut TM:n vuonna 2020 koeajamat autot:

38 m, Skoda Octavia
39 m, VW ID.3
39 m, Hyundai i10
39 m, Mazda CX-30
40 m, MB GLB
40 m, Toyota GR Supra
40 m, Skoda Kamiq
41 m, Honda Jazz
41 m, Rolls-Royce Silver Spirit 1988
41 m, Toyota Yaris
42 m, Skoda Citigo-e
42 m, Smart EQ Forfour
43 m, Ford Explorer

Ihan hyvin 33 vuotta vanha Rollssi sopii nuorempien joukkoon. Etenkin kun huomioi renkaiden kehityksen tuossa ajassa. Ne ikivanhat renkaat olivat lisäksi porukan kapeimmat ja korkeimmat suhteessa massaan.

Mitäs jos palattaisiin aiheeseen. Hätäjarrutus onnistuu painavallakin autolla 15-17 -tuumaisilla pyörillä, joten Ioniq 5:n 19" ja 20" ovat turhaa koreilua ja pullistelua, josta seurauksena on rahanmenoa rengas-, vanne- sekä energiakuluina. Varsinkin tuo korkeampi energiankulutus sopii huonosti tavalliseen perhesähkikseen. Toisaalta kyseinen auto on muutenkin niin leveä ja korkea pystyperä, että lähtökohdat pieneen kulutukseen ovat huonot. Edes korealainen ei ole pihi, jos kori on möhkö.
 
Hätäjarrutus onnistuu painavallakin autolla 15-17 -tuumaisilla pyörillä, joten Ioniq 5:n 19" ja 20" ovat turhaa koreilua ja pullistelua, josta seurauksena on rahanmenoa rengas-, vanne- sekä energiakuluina. Varsinkin tuo korkeampi energiankulutus sopii huonosti tavalliseen perhesähkikseen.

Eikö sähköautoissa pyritä isoon rengaskokoon juuri taloudellisuuden takia. Makuasia toteutetaanko se isolla vanteella vai isommalla renkaalla. Veikkaan että isompi vanne myy paremmin. Ja jotkut valmistajat suosivat aero vanteita jotka pudottavat kulutusta.

Itsellä Outlanderissa 215/70r16 vaikka myyjä yritti kovin tyrkyttää 18 tuumaisia. Onhan noi rumat noin isoon autoon mutta eivät vetele urissa.
 
Eikö sähköautoissa pyritä isoon rengaskokoon juuri taloudellisuuden takia. Makuasia toteutetaanko se isolla vanteella vai isommalla renkaalla. Veikkaan että isompi vanne myy paremmin. Ja jotkut valmistajat suosivat aero vanteita jotka pudottavat kulutusta.

Itsellä Outlanderissa 215/70r16 vaikka myyjä yritti kovin tyrkyttää 18 tuumaisia. Onhan noi rumat noin isoon autoon mutta eivät vetele urissa.
Totta, isompi halkaisija pienentää vierintävastusta. Iso rengas on ilmanvastuksen kannalta parempi kuin iso vanne paitsi jos on aerodynaaminen vanne tai kapselit. Halkaisian kanssa monesti vaan leveyskin kasvaa, joka lisää ilmanvastusta. Onhan niitä isoja mutta kapeitakin nähty, i3 ääriesimerkkinä(Front: 155-70-19 Rear: 175-60-19 )
 
Iso vanne lisää kulutusta sähköautoissa. Se on fakta, toki sen vaikutusta voi hieman hyvällä kumi valinnalla minimoida.
 
Tsekin kilvissä ollut hopea Enyaq bongattu tänään Espoossa, on muuten tyylikäs peli ihan luonnossa/tien päällä. 2-3v päästä voisi olla käytettynä vahva ehdokas hankinnalle.
Itsekin bongasin kyseisen yksilön. Omaan silmään huomattavasti miellyttävämmän näköinen ID4 verratuna ulkoa, sekä sisäpuolelta.

Auton vaihto ajankohtainen vuodenvaihteessa ja kyllä se nyt kallistuu Enyaqiin, koska Tesla Model 3 ei saa enää vetokoukkua.
 
Yllättävän monella näkyy perusteluna sähköauton ostamatta jättämiselle juuri tuo vetokoukun puuttuminen ja kerran vuodessa ajot esim. Lappiin. Onko nämä oikeasti niin ehdottomia asioita auton ostamatta jättämiselle? Harva varmaan vetokoukkua kuitenkaan jatkuvasti tarvitsee? Lappiakin varten voisi tarvittaessa vaikka vuokrata auton.

Suurelle osalle luulisi kuitenkin riittävän tuo karkea 400 km range viikoittaiseen ajoon vaikka maalla asuisi jos yöksi vain pystyy auton latautumaan jättää.

Ei ole tarkoitus siis mitään vääntöä herättää, särähtää vaan korvaan että jättää sähköauton ostamatta koska range ei liitä Lappiin.
 
Ei ole tarkoitus siis mitään vääntöä herättää, särähtää vaan korvaan että jättää sähköauton ostamatta koska range ei liitä Lappiin.
Ongelma ei ole autojen range vaan latausinfra. Tällä hetkellä se ei ole sillä tasolla, että voisi vamuudella lähteä vetämään 800-1000km siivua talvella niin, että lataustauoiksi riittää 2-3kpl n. 30 min pysähdykset.

Toinen on sitten hinta. Jos katsotaan mitä on tarjolla esim. 60ke perheautokokoluokassa, niin sähkäreistä voi valita Volkkaria, Hyndaita, Skodaa yms. Lataushybrideissä tuohon budjettiin mahtuu kuitenkin jo premium-merkkejä kuten Mersua ja Bemaria.
 
Ongelma ei ole autojen range vaan latausinfra. Tällä hetkellä se ei ole sillä tasolla, että voisi vamuudella lähteä vetämään 800-1000km siivua talvella niin, että lataustauoiksi riittää 2-3kpl n. 30 min pysähdykset.

Toinen on sitten hinta. Jos katsotaan mitä on tarjolla esim. 60ke perheautokokoluokassa, niin sähkäreistä voi valita Volkkaria, Hyndaita, Skodaa yms. Lataushybrideissä tuohon budjettiin mahtuu kuitenkin jo premium-merkkejä kuten Mersua ja Bemaria.

En tiedä mikä perheautokokoluokka on sulle, mutta esim. Tesla Model 3 ja Audi Q4 e-tron on kyllä tuossa hintaluokassa.
 
Yllättävän monella näkyy perusteluna sähköauton ostamatta jättämiselle juuri tuo vetokoukun puuttuminen ja kerran vuodessa ajot esim. Lappiin. Onko nämä oikeasti niin ehdottomia asioita auton ostamatta jättämiselle? Harva varmaan vetokoukkua kuitenkaan jatkuvasti tarvitsee? Lappiakin varten voisi tarvittaessa vaikka vuokrata auton.

Suurelle osalle luulisi kuitenkin riittävän tuo karkea 400 km range viikoittaiseen ajoon vaikka maalla asuisi jos yöksi vain pystyy auton latautumaan jättää.

Ei ole tarkoitus siis mitään vääntöä herättää, särähtää vaan korvaan että jättää sähköauton ostamatta koska range ei liitä Lappiin.

Lappiin ajaminenkaan ei monella nykysähköautolla kovin iso haaste ole. Helsinki - Sodankylä väli menee noin 12h aikaa, monella nykyisellä autolla esim. ID.4 ja Model 3.
 
Ongelma ei ole autojen range vaan latausinfra. Tällä hetkellä se ei ole sillä tasolla, että voisi vamuudella lähteä vetämään 800-1000km siivua talvella niin, että lataustauoiksi riittää 2-3kpl n. 30 min pysähdykset.

Toinen on sitten hinta. Jos katsotaan mitä on tarjolla esim. 60ke perheautokokoluokassa, niin sähkäreistä voi valita Volkkaria, Hyndaita, Skodaa yms. Lataushybrideissä tuohon budjettiin mahtuu kuitenkin jo premium-merkkejä kuten Mersua ja Bemaria.
Jos ymmärrän hinta näkökulman, se on minullakin syy miksi en ole sähköautoa ostanut. Lähinnä vaan juuri tuo 1000 km siivun vaatimus pohdituttaa, kuinka usein ihmiset ajaa tällaisia?
 
Yllättävän monella näkyy perusteluna sähköauton ostamatta jättämiselle juuri tuo vetokoukun puuttuminen ja kerran vuodessa ajot esim. Lappiin. Onko nämä oikeasti niin ehdottomia asioita auton ostamatta jättämiselle? Harva varmaan vetokoukkua kuitenkaan jatkuvasti tarvitsee? Lappiakin varten voisi tarvittaessa vaikka vuokrata auton.

Suurelle osalle luulisi kuitenkin riittävän tuo karkea 400 km range viikoittaiseen ajoon vaikka maalla asuisi jos yöksi vain pystyy auton latautumaan jättää.

Ei ole tarkoitus siis mitään vääntöä herättää, särähtää vaan korvaan että jättää sähköauton ostamatta koska range ei liitä Lappiin.
No itsellä kyllä on kärrylle jatkuvasti tarvetta, ok-talossa kun asuu nii melkeimpä kaikki remppatarvikkeet on sen verra tilaa vieviä, ettei ne autoon mahdu. Tästä syystä peräkoukullinen auto on välttämättömyys ja kun itsekseen asuu, saa yksi auto riittää, eikä että ostaisi sähköauton ja vanhan jättäisi kärryhommiin. Taas pettymykseksi sai huomata, että vaikka Q4 e-tron on alle hankintatuen rajan, menee se vetokoukulla juuri (n.20e) yli sen rajan, vaikuttaa jo melkeimpä tahalliselta, että ostajat rastittaisi muitakin lisävarusteita, koska raja ylittyi joka tapauksessa.
 
Itsekin bongasin kyseisen yksilön. Omaan silmään huomattavasti miellyttävämmän näköinen ID4 verratuna ulkoa, sekä sisäpuolelta.

Auton vaihto ajankohtainen vuodenvaihteessa ja kyllä se nyt kallistuu Enyaqiin, koska Tesla Model 3 ei saa enää vetokoukkua.
Jännä että ovat poistaneet sen.
 
No itsellä kyllä on kärrylle jatkuvasti tarvetta, ok-talossa kun asuu nii melkeimpä kaikki remppatarvikkeet on sen verra tilaa vieviä, ettei ne autoon mahdu. Tästä syystä peräkoukullinen auto on välttämättömyys ja kun itsekseen asuu, saa yksi auto riittää, eikä että ostaisi sähköauton ja vanhan jättäisi kärryhommiin. Taas pettymykseksi sai huomata, että vaikka Q4 e-tron on alle hankintatuen rajan, menee se vetokoukulla juuri (n.20e) yli sen rajan, vaikuttaa jo melkeimpä tahalliselta, että ostajat rastittaisi muitakin lisävarusteita, koska raja ylittyi joka tapauksessa.
Meet kauppaan tinkaamaan niin saa varmasti alle tuen.
 
En tiedä mikä perheautokokoluokka on sulle, mutta esim. Tesla Model 3 ja Audi Q4 e-tron on kyllä tuossa hintaluokassa.
M3 on tavarankuljetuskapasiteetiltaan aika pieni. Q4 kyllä ihan varteenotettava.
Lähinnä vaan juuri tuo 1000 km siivun vaatimus pohdituttaa, kuinka usein ihmiset ajaa tällaisia?
Pari kertaa vuodessa keskimäärin tulee käytyä pohjoisessa, tänä talvena poikkeuksellisesti kolme kertaa. Tosin joskus tuo pätkä tulee ajettua osissa tai mentyä autojunalla yhteen suuntaan. Eli ei se nyt mikään täysin dealbreaker ole, mutta silti melko varmasti odottelen latausinfran parantumista ja autojen kehittymistä hankkimalla seuraavaksikin autoksi vielä plugarin - sähkäri sitten joskus 4-6 vuoden päästä.
 
Mielestäni auton tehtävä on mahdollistaa asioita. Jokainen voi sitten itse päättää kuinka usein haluaa tehdä kompromissin auton suhteen ja etsiä laina-autoa tai vuokrata sopivan. Itseäni ainakin ottaisi päähän pohtia toista autoa edes muutamia kertoja vuodessa täyttämään jotain tarvetta (matkan kesto/mukavuus, kuljetuskyky, vetokyky jne) joten ajan 99% ajasta ylisuurella autolla.

E: Ja perheautoluokalla usein viitataan myös riittävään tavarankuljetuskapasiteettiin. Edes golf varianttia suurempia täyssähköautoja max 60k€ hintaluokassa on aika vähän.
 
Jokaisella on tietysti omat ajoprofiilinsa ja niihin pitää valita se parhaiten sopiva auto. Esimerkiksi itsellä oli edellisessä autossa kolme vuotta vetokoukku ja sille tuli käyttöä kaksi kertaa. Tämän takia en uuteen sähköiseen koukkua halunnut, vaikka olisi ollut tarjolla.

Muuten oma ajoprofiili on 90% ajoista uudenmaan sisällä, mökkimatkaa kesällä 200km suuntaansa ja talvella pari kertaa lappiin edes takaisin. Kyydissä on useimmiten 2 hlö + koira. Näihin reissuihin omasta mielestä oli Tesla Model 3. Lapin reissuissa matka-aika on täsmälleen sama kuin bensa-autolla, koska pari pysähdystä koiran kanssa vaatii ja ihmisetkään ei syömättä/juomatta koko päivää jaksa. Jos joku tuossa kolmosessa pitäisi muuttaa, niin suksiluukku olisi kiva. Samoin perä voisi ennemmin olla model S tyyppinen eikä täysi sedan.
 
Monen kohdalla sähköauton hankintaa varmasti jarruttaa taloyhtiössä asuminen. Yritä siinä sitten rakentaa fiksu latausinfra itsellesi, että ei tarvitse yksivaiheisesti 5-10A teholla ladata kymmeniä tunteja. Tämä on minusta paljon isompi dealbreaker kuin yleinen latausinfra tai Lapin reissut saati vetokoukku.

Usein olisi muuten paljon kannattavampaa vuokrata iso tai esim. vetokyvyllinen auto (Lapin reissuja varten), kun hankkia sellainen itse. Helppoudesta ja varautumisesta halutaan maksaa. Itse ainakaan en esim. peräkärryä itse hommaa vaan vuokraan tarvittaessa. Omalla käyttöasteella olen jäänyt vuosien varrella roimasti plussalle ja tilaakin pihasta on säästynyt.

EDIT: ja vaikka VR:n autojuna maksaakin, on se ylivoimaisen toimiva konsti Lapin reissulle. Säästää kaksi päivää loma-aikaa siihen oleelliseen eli Lapissa oloon.
 
Jos matkan kohteessa on latausmahdollisuus kuten yleensä, miksi tarvitaan pitkä lataustauko?
Koska akku ei riitä perille asti ilman pitkää latausta. A Better Routeplanner arpoo -15 C lämpötilalla ja kuivalla tiellä 80 km/h maksiminopeudella Ioniq 5:lle isommalla akulla ja nelivedolla keskikulutukseksi 231 Wh/km Vaasasta Vuokattiin. Latauspaussin pituudeksi antaa 51 minuuttia ja pitäisi vielä kiertää 15 km pidempi reitti laturin takia. Vaihtoehtoisesti kaksi pysähdystä: 13 ja 43 minuuttia. Perillä akkua olisi jäljellä kummallakin reitillä 10 %.

Käytännössä ajeltiin plugarin bensakoneella pysähtymättä koko matka, kun lapset eivät kuulemma kaivanneet taukoa.
 
Yllättävän monella näkyy perusteluna sähköauton ostamatta jättämiselle juuri tuo vetokoukun puuttuminen ja kerran vuodessa ajot esim. Lappiin. Onko nämä oikeasti niin ehdottomia asioita auton ostamatta jättämiselle? Harva varmaan vetokoukkua kuitenkaan jatkuvasti tarvitsee? Lappiakin varten voisi tarvittaessa vaikka vuokrata auton.

Suurelle osalle luulisi kuitenkin riittävän tuo karkea 400 km range viikoittaiseen ajoon vaikka maalla asuisi jos yöksi vain pystyy auton latautumaan jättää.

Ei ole tarkoitus siis mitään vääntöä herättää, särähtää vaan korvaan että jättää sähköauton ostamatta koska range ei liitä Lappiin.
Ei peruste auton ostamatta jättämiselle, vaan polttomoottoriautossa pysymiselle. Miksi ihmeessä kukaan ostaisi kalliin auton, joka ei vastaa kaikkiin tarpeisiin? Tarpeita vastaavia vaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla. Sähkömoottori itsessään kun ei tee mitään, mitä polttomoottori ei tekisi ihan riittävän hyvin, jos vain muut kohdat listalta täyttyvät.
 
Ei peruste auton ostamatta jättämiselle, vaan polttomoottoriautossa pysymiselle. Miksi ihmeessä kukaan ostaisi kalliin auton, joka ei vastaa kaikkiin tarpeisiin? Tarpeita vastaavia vaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla. Sähkömoottori itsessään kun ei tee mitään, mitä polttomoottori ei tekisi ihan riittävän hyvin, jos vain muut kohdat listalta täyttyvät.
Miksi kukaan viitsii edes keskustella threadissä jossa keskustellaan vain itselle sopimattomista autosta... :hmm:
 
Miksi kukaan viitsii edes keskustella threadissä jossa keskustellaan vain itselle sopimattomista autosta... :hmm:
Tässä on kyllä pointti. Ei tulisi itsellä mieleen mennä polttisautokeskusteluihin osallistumaan tai edes lukemaan. Sähköautokeskustelua seuraan välillä.
 
Miksi kukaan viitsii edes keskustella threadissä jossa keskustellaan vain itselle sopimattomista autosta... :hmm:
Eikös täällä keskustella hybrideistä? Minulla on Passat GTE ja se sopii käyttöön erinomaisesti. Arkipyöritykset kaupungissa menevät 100 % sähköllä ja kusematta ja takaisin Lappiin peräkärryn kanssa pääsee sitten bensalla. Sähköauto voimansiirron ylivertaisuuden puolesta myös kiinnostaa nörttiä, ja seuraan aktiivisesti kaikenlaisia sähköautoista kertovia medioita, josko omaan käyttöön sopiva tekele sieltä vielä tulisi.
 
Tuosta vetokoukun tarpeesta. Itse kun olin harkitsemassa uuden Hyundai Ioniqin ostamista viime vuonna niin myyjäliikkeellä oli palvelu jossa auton ostajat sai kolme (tai kaksi, en muista tarkalleen) kertaa vuodessa lainaan ilmaiseksi pakettiauton 3h ajaksi. Tuo oli mielestäni ihan mukava lisä vaikka itse en olisi sitä tarvinnut, koska taloudesta löytyy koukullinen auto. Kuitenkin näkisin tässä hyvän mahdollisuuden autoliikkeille tarjota laina-autoa pari-kolme kertaa vuodessa vaikka sitten pienestä lisähinnasta jos kaupat meinaa siitä jäädä kiinni.
 
Koska akku ei riitä perille asti ilman pitkää latausta. A Better Routeplanner arpoo -15 C lämpötilalla ja kuivalla tiellä 80 km/h maksiminopeudella Ioniq 5:lle isommalla akulla ja nelivedolla keskikulutukseksi 231 Wh/km Vaasasta Vuokattiin. Latauspaussin pituudeksi antaa 51 minuuttia ja pitäisi vielä kiertää 15 km pidempi reitti laturin takia. Vaihtoehtoisesti kaksi pysähdystä: 13 ja 43 minuuttia. Perillä akkua olisi jäljellä kummallakin reitillä 10 %.

Jos tuosta välistä puhutaan niin kierto Ylivieskan kautta ei ole varmaan välttämätön eli voisi mennä suoraan Kärsämäelle lataamaan, mutta akkua voisi siinä vaiheessa olla alle 10% jäljellä. Jos ja kun Kärsämäelle tulee HPC niin tuo Vaasa-Vuokatti on ihan pala kakkua talvellakin Ioniqilla ellei sitten tule kovin pahaa cold gatea ja laturille jonottaminen on toki myös mahdollinen uhkakuva.
 
Miksi sähköautoon ei voi laittaa vetokoukkua?

Esimerkiksi sähköautoja joihin saa koukun:
- Tesla Model 3
- Tesla Model X
- VW Id.4
- Audi E-tron
- Skoda Enyaq
- Mercedes-Benz EQC
- Audi Q4
- Volvo XC40 P8
- BMW iX3

Jäi varmaan puuttumaan autoja listasta, mutta tuosta nyt nopeasti.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Leaffia näyttää taas tarjouksessa olevan tukineen 27500€. Rupeaa hinta olemaan jo ihan tavallisen ihmisen autojen luokassa, taitaa Qashqaikin olla kalliimpi. 57 kpl näytti olevevan viime kuussa rekisteröity. Tommosen yksi tuttu viime syksynä osti, vaikutti ihan asialliselta peliltä eikä mitään suurempaa valittamista vissiin ole ollut.
 
Leaffia näyttää taas tarjouksessa olevan tukineen 27500€. Rupeaa hinta olemaan jo ihan tavallisen ihmisen autojen luokassa, taitaa Qashqaikin olla kalliimpi. 57 kpl näytti olevevan viime kuussa rekisteröity. Tommosen yksi tuttu viime syksynä osti, vaikutti ihan asialliselta peliltä eikä mitään suurempaa valittamista vissiin ole ollut.

Mikä tuon hintaisen Leafin real life range on, pääseekö kesäisellä maantiellä 300km?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Viestejä
4 489 679
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom