Keskustelua hybridiautoista

Ioniq 5:n hinnat Norjassa:

1619537792770.png


Yllättävän pieni hintaero AWD ja RWD malleilla. Toivottavasti säilyy Suomeenkin.
 
Pääasia, että alkaa tulla näitä itseäkin kiinnostavia sähköautoja melko taajasti perinteisiltä valmistajilta. Kyllä monella on halu siirtyä jo jonkinnäköisen sähköistykseen tänäpäivänä. Pieni hyppäys enää siihen, että Ranget alkaa lähennellä tankillista, niin alkaa kyllä siirtyminen kiihtyä. Nuo pienet ja edullisemmat odottaa uutta akkuteknologiaa ja tuplausta ajomatkaan.
 
Ioniq 5:n hinnat Norjassa:

1619537792770.png


Yllättävän pieni hintaero AWD ja RWD malleilla. Toivottavasti säilyy Suomeenkin.

Eiköhän se säily. Sama ero on ollut myös Itävallan ja Saksan hinnastossa. AWD on 3 tonnia kalliimpi kuin RWD ja samaten isompi akku on 3 tonnia kalliimpi kuin pienempi.
 
Esimerkiksi sähköautoja joihin saa koukun:
- Tesla Model 3
- Tesla Model X
- VW Id.4
- Audi E-tron
- Skoda Enyaq
- Mercedes-Benz EQC
- Audi Q4
- Volvo XC40 P8
- BMW iX3

Jäi varmaan puuttumaan autoja listasta, mutta tuosta nyt nopeasti.
Uuteen Tesla Model 3 ei saa enää koukkua. Aikaisemmin oli mahdollista saada koukku. Inventoryssa vielä muutama auto, jos koukullisen haluaa.
 
Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
 
Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
no eipä uusien, uusinta tekniikkaa sisältävien autojen ostaminen ole koskaan ollut massojen hommaa suomessa.
 
Globaalisti taitaa olla ihan suomalainen hassutus vetää kalliihkolla sedanilla peräkärryä, en usko sen olevan valmistajien sydämenasia. Historialliset syyt lienevät korkeassa autoverotuksessa , pitkissä välimatkoissa ja palveluja kaihtavassa ite & omalla vehkeellä kulttuurissa (johon taasen vaikuttavat verotus ja monet muut paikalliset asiat). Siinä ei sinänsä ole mitään tyhmää, onpahan vain erikoisuus joka vaikeuttaa autonhankintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Globaalisti taitaa olla ihan suomalainen hassutus vetää kalliihkolla sedanilla peräkärryä, en usko sen olevan valmistajien sydämenasia. Historialliset syyt lienevät korkeassa autoverotuksessa , pitkissä välimatkoissa ja palveluja kaihtavassa ite & omalla vehkeellä kulttuurissa (johon taasen vaikuttavat verotus ja monet muut paikalliset asiat). Siinä ei sinänsä ole mitään tyhmää, onpahan vain erikoisuus joka vaikeuttaa autonhankintaa.

Eiköhän se liity ennemminkin kesämökkien suureen määrään, pitkiin välimatkoihin ja veneily yms. harrastusten määrään/laatuun.

Toki auto- ja bensaveroilla on vaikutusta, jenkeissä asiat on ratkaistu siten että maaseudulla kaikki ajaa pick-upeilla ja kakkosautona on sitten joku pienempi (=paikallisten standardien mukaan) kinneri kauppakassiksi.
 
Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.

Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.
 
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.

Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.

Kaipa asian voi noinkin päin nyrjäyttää. Mutta ei tavallinen autonostaja sähköauton hintalapun nähdessään mieti tuotantolinjojen kapasiteettia. Toteaa vain, että liian kallis, ei onnistu. Tätä varadruidi varmaankin tarkoitti kommentissaan.
 
Norjan esimerkistä tiedämme, että hinta ratkaisee. Siellä ostajille kelpasi ällistyttävänkin huonot sähköautot siinä vaiheessa kun niiden hinta alvittomuuden ansioista saavutti polttomoottoriautojen hinnat. Esim vanha e-golf hädin tuskin 200km rangella meni heittämällä myynnissä ohi polttomoottorigolfien heti kun hinta oli sama. Vaikka jälkimmäistä sai farmarina ja vetokoukuilla.
 
Ja tässäkin vielä niin, että edullisten käytettyjen sähkäreiden markkinat on vielä aika olemattomat. Yli kymppi jostain Leafin kokoisesta 9 vuotiaasta kirpusta 150km rangella? No thanks.
 
Kiinassahan on sähköautojen osalta hieno kannuste. Ne saa rekisteriin välittömästi kun taas polttomoottoreiden kilpien saaminen kestää monta kuukautta.

Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.
 
Ja tässäkin vielä niin, että edullisten käytettyjen sähkäreiden markkinat on vielä aika olemattomat. Yli kymppi jostain Leafin kokoisesta 9 vuotiaasta kirpusta 150km rangella? No thanks.
No jos jollekin tuo range riittää ja auto kestää vielä toiset 9 v, niin eihän siinä jää energiakulusäästöjen jälkeen autolle hintaa pennin jeniä.

Esim. Leaf kotisähköllä 2 €/100 km ja polttis 8 €/100 km, säästöä 6 €/100 km.

Säästö 9 vuodessa 20 tkm/a:
6 €/100 km * 9 * (20 000 km / 100) = 10 800 € (=maksuton auto)
 
Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.
Näyttää olevan vw nopean toimituksen id3 autoja reilusti saatavilla.

Id4 tosiaan varmaan vähän huonompi saatavuus ja Skoda Enyaq on vasta tulossa. Jo joulukuussa sai heti id3 Volkkarin käyttöön.
 
Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.

Saa perinteisiltä valmistajilta uuden auton päivässä parissa, kunhan kelpuuttaa Tesla tyylisen toimituksen.
 
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.

Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.
Ei se nyt ihan näin mene kaikkien mallien kohdalla. Joissakin malleissa on omat puutteensa, mistä syystä kysyntä on vähäisempää kuin kaikkein houkuttelevimmilla malleilla. Kysyntää voidaan torjua myös verotuksella. Suomi on siitä hyvä esimerkki.
 
No jos jollekin tuo range riittää ja auto kestää vielä toiset 9 v, niin eihän siinä jää energiakulusäästöjen jälkeen autolle hintaa pennin jeniä.

Esim. Leaf kotisähköllä 2 €/100 km ja polttis 8 €/100 km, säästöä 6 €/100 km.

Säästö 9 vuodessa 20 tkm/a:
6 €/100 km * 9 * (20 000 km / 100) = 10 800 € (=maksuton auto)

Leaf 9v ja 10 000€ kuulostaa itse asiassa oikein hyvältä diililtä, niille joille range riittää. Leaf ei ole mikään kirppu, vaan aika tilava auto ja onhan tuossa arvo alentunut oikein kunnolla.
 
Enemmänkin auton jota sattuu olemaan varastossa. Tehdastilauksissa kuluu sitten aikaa verrattuna siihen Teslaan.

Niin, eli juuri samalla tavalla kuin Teslalla. Teslalla kaikki on varastoautoja, mitään varusteitahan sinne ei saa - eli sitä saa mitä sattui tehtaalta tulemaan.
 
Kiinassahan on sähköautojen osalta hieno kannuste. Ne saa rekisteriin välittömästi kun taas polttomoottoreiden kilpien saaminen kestää monta kuukautta.
Tyokaverilla meni 3 vuotta saada ostolupa bensa-autoon Pekingissa. Sahko auton olisi arpajaisista riippuen saanut muutamassa kuukaudessa.
 
ID.4 GTX hinnasto lähtee ~55t€
Neliveto + 100 lisähevosvoimaa ja hieman erilainen ulkoasu maksaa vain 2000-3000e lisää suunnilleen samoilla varusteilla olevaan business-malliin nähden? Ei paha lisähinta, ellei GTX:n hinnat-alkaen malliin ole tehty jotain kummallisia varustepoistoja. Tarkat varustetiedot selviää myöhemmin.
 
Enemmänkin auton jota sattuu olemaan varastossa. Tehdastilauksissa kuluu sitten aikaa verrattuna siihen Teslaan.
Joo. Johtuu varmaan siitä että varusteissa on aika paljon valinnanvaraa, joten kun tilaat auton niin, se tehdään just sinulle.

Toki jonoakin on tilauksissa.
 
Niin, eli juuri samalla tavalla kuin Teslalla. Teslalla kaikki on varastoautoja, mitään varusteitahan sinne ei saa - eli sitä saa mitä sattui tehtaalta tulemaan.

Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.

Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.

Jos saat auton niin sitten pystyt ainakin itse sitä tunaamaan jos halua riittää.

Varsinkin sähköautojen osalta toimitusaika on merkittävämpi kun teknologian ja uusien mallien kehitys on niin nopeaa on pitkä toimitusaika varmaankin todella tuskallinen.

Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.
 
Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.

Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.

Jos saat auton niin sitten pystyt ainakin itse sitä tunaamaan jos halua riittää.

Varsinkin sähköautojen osalta toimitusaika on merkittävämpi kun teknologian ja uusien mallien kehitys on niin nopeaa on pitkä toimitusaika varmaankin todella tuskallinen.

Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.

Jos toimitus tehtaalta autokauppaan kestää yli 3kk silloin syynä on yleensä vaan kysyntä, joka ylittää sen hetkisen valmistuskapasiteetin, tai maahantuojan varaamat valmistuspaikat. Mä olen kaksi autoa tilannut tehtaalta, karvan vajaan 3kk kumpaakin sai odottaa.

Teslalla taitaa olla jonkinlainen vähän laajempi keskuvarasto systeemi valmistetuille autoille, kun perinteisillä valmistajilla suomessa on käytössään oikeastaan vain suomen maahantuojan varasto, mutta käytännössä jos et halua määritellä kuin tuon moottorin, vaihteiston, väri ulko ja sisäpintaan, niin aika hyvin löytyy varastoista kansanmalleja. Vetokoukkuhan lisätään perinteisesti jälleenmyyjän toimesta. Kalliimpia autojahan ei ole juurikaan varastoissa, koska niitä ostavat tekevät pääsääntöisesti enemmän lisävarustevalintoja, joita Teslaan ei varsinaisesti edes voi tehdä. Teslahan on aika rohkeasti tuonut nuo bulkkivarusteet myös kalliimpiin autoihin.
 
Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.

Aina on saanut, kun otat valmiiksi varustellun. Jos et, niin kysyntä on niin voimakasta ettei se onnistu (kuten jossain Porschen malleissa). Silloin ero Teslaan on se, ettei Teslalla ole tarpeeksi kysyntää.

Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.

Teslan tuotantoketju on kaikkea muuta kuin optimoitu tällä hetkellä, esim. Eurooppaan autoja tulee keskimäärin kerran kvartaalissa ja siinä välissä ei yhtään mitään. Tuotantomäärät ovat pieniä verrattuna muihin valmistajiin vieläkin

Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.

Verhoilua ei voi muuttaa Tesloissa, se on aina sama (on vain musta tai mustavalkoinen, mutta aina sama verhoilumateriaali). Moottori on sidottu akkuun, eli et voi niitäkään erikseen valita. Vetokoukkuakaan ei saa tällä hetkellä, ja ajoavustin on vain softaa. Kyllä noilla parametreilla saat tehdastilauksen myös muilta valmistajilta nopeasti.

Erohan on siinä että useimmat valmistajat antavat myös valita eri materiaaleja, kombinaatioita (esim. Teslaan ei saa sisustaan toimivia lamppuja SR+ malliin) - ja jos haluat samaa Teslalta, niin joudut odottelemaan ehkä vuosikymmenen, ehkä enemmän. Teslan tuotantoketju on niin heikosti optimoitu ettei se kykene tuottamaan erilaisia yhdistelmiä, vaan tehdään vain näitä ns. tehdastilausmalleja.
 
Aina on saanut, kun otat valmiiksi varustellun. Jos et, niin kysyntä on niin voimakasta ettei se onnistu (kuten jossain Porschen malleissa). Silloin ero Teslaan on se, ettei Teslalla ole tarpeeksi kysyntää.

Tai sitten tarjonta on niin heikkoa että tuotetta saa odottaa hamaan tappiin. Niinkuin monissa compliance car tuotteissa on ollut sähkö- ja hybridimarkkinalla.

Mutta turha tästä on enempää vääntää. Siirrytään mielenkiintoisempiin asioihin.
 
Tesla Model Y:ssä on näköjään 1600kg vetokyky! Melkoinen upgrade Model 3:n 900 kilosta, vaikka nuo pitäisi olla sisarmalleja.
 
Tesla Model Y:ssä on näköjään 1600kg vetokyky! Melkoinen upgrade Model 3:n 900 kilosta, vaikka nuo pitäisi olla sisarmalleja.
Oliko tuo aikaisemmin jotain muuta?
Edit. Kia EV6 saa saman vetokyvyn AWD malleissa ja 77kwh akulla.
 
Viimeksi muokattu:
En minä tiedä, ei kai. Mutta ei asiasta kai ainakaan hiljattain ole keskusteltukkaan.

Mutta 3 ja Y referoidaan usein sisarmalleiksi. Tuon osalta jotain eroa alustassa tai rakenteissa kuitenkin on.
No ei välttämättä. esim bmw f30 320i saa vetää 1600kg kärryä mutta 330e sama auto sähköavuin veto on 0kg.
Että kai tuo on siitä kiinni miten valmistajaa huvittaa auto luokittaa.
 
Vetokyvyn määritykseen käytetään ilmeisesti jonkinlaista melko raskasta mäkilähtötestiä joka on melko raaka sähköiselle voimalinjalle jossa ei ole kytkintä pehmentämässä lähtöä. Siksi ilmeisesti varsinkin hybridit jotka lähtee sähköllä liikkeelle eivät tuossa kykene oikein mihinkään.
 
Tuossa ensimäisessä 330e:ssä oli joku rakenteellinen juttu, miksi vetokoukkua ei voi asentaa. Muovinen peräkontin pohja tms. Ei se veteäminen ole hybridille mikään onglema, jos rakenne on semmoinen että vetokykyä voidaan hyödyntää. Esimerkiksi Skoda Superb hybrid vetää laillisesti 1600 kg ja se oli syy miksi minä päädyin Skodaan.
 
Vetokyvyn määritykseen käytetään ilmeisesti jonkinlaista melko raskasta mäkilähtötestiä joka on melko raaka sähköiselle voimalinjalle jossa ei ole kytkintä pehmentämässä lähtöä. Siksi ilmeisesti varsinkin hybridit jotka lähtee sähköllä liikkeelle eivät tuossa kykene oikein mihinkään.

Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
 
Pieni parivertailu AP vs Supercruise:



En laittanut Teslan ketjuun, ettei keskitytä liikaa siihen. Vertailu siis "jonkun muun" valmistajan teknologian kanssa.
 
Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
Se on vaan monessa autossa 1 vaihteella renkaalla enemmän vääntöä tarjolla kun luistattaa kytkintä maksimi kierroksilla.
 
Se on vaan monessa autossa 1 vaihteella renkaalla enemmän vääntöä tarjolla kun luistattaa kytkintä maksimi kierroksilla.

Jep. Esimerkiksi tyypillinen 2000-luvun alun katumaasturi 3500kg vetokyvyllä, esim. VW Touareg, 750Nm, josta vaihteiston 1. välitys on luokkaa 1:4, ja perävälitys 1:3,5 = 10500Nm, jos lasketaan vielä momentinmuuntimen lisä hattuvakiolla 1,5 saadaan 15750Nm.. Ja oikein tiukassa paikassa laitetaan vielä jakovaihteistosta lyhyt puoli päälle (1:2,7) saadaan 42 525Nm renkaille, kyllä siinä vetoniveliä ketuttaa..

Sähköautoissa perävälitys on tyypillisesti kai luokkaa 1:5 - 1:10. Jossain autoissa taitaa olla näissäkin kaksi välitystä. Eli vähän tehokkaammassakaan autossa renkaille ei saada lähdössä kuin 4000Nm.
 
Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
Sähkömoottori kyllä jaksaa, kun sen saa liikkeelle. Ongelma onkin se, että sähkömoottorin on vaikeaa lähteä liikkeelle täysin pysähdyksistä. Sähkömoottorissakin pitäisi olla kytkin helpottamaan mäkilähtöä hinatessa.



 
Viimeksi muokattu:
Cupra Formentor 204hv ladattava vaikutti koeajolla ihan mukavalta autolta. Polttomoottori ei käynnistynyt koko matkalla, kun ajelin vaan normaaliin tyyliin hiukan ennakoiden. Ilmeisesti vähän Leonia korkeampi auto, jonka kyllä taisi ajossakin huomata. Kaasupoljin ei kovin herkkä ollut, mutta mittaristosta pystyi seuraamaan tehon tai jarrutuksen annostelua. Ratissa perinteiset nappulat, joita oli helppo painella.
38 400€ näyttää olevan hinnaston alkaen hinta. Eli vähän Seat Leon ja Skoda Octavia autoja kalliimpi.

Kuulemma toukokuussa (ihan kohta) tulee viimeinen erä Seat Mii autoja.
 
Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Kyllä se 100hv sähkömotti tarjoaa vähän enemmän vääntöä kaupunkipyörittelyyn kuin 1l Fiestan kone. :rolleyes:
 
Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Jep :) Yllätyin että matkalla ei kulunut yhtään bensaa. Jos olisin jossain välissä painanut kaasun pohjaan, niin silloinhan polttis automaattisesti käynnistyy. Nopeus vaihteli 0-110km/h.

Oli vähän viileä sää ja auto, niin laitoin lämmityksen 24C.
IMG20210430105123.jpg


Sama vähän omassakin 203hv EcoBoost automaatissa, että kaasua ei kannata aivan pohjaan painaa, kun pykältäisi sitten pienemmälle vaihteelle.
 
Kyllä se 100hv sähkömotti tarjoaa vähän enemmän vääntöä kaupunkipyörittelyyn kuin 1l Fiestan kone. :rolleyes:
Fiesta 1.0 turbo:
Teho 95 hv @ 4000-6000 kierrosta/min
Teho työtilavuuslitraa kohden 95.1 hv/l
Vääntömomentti 170 Nm @ 1750-3900 kierrosta/min


Tehokas :) Tai siis juuri ja juuri riittävä normaaliin ajoon.

21hv ja 160Nm enemmän paukkuja hinnat alkaen ladattavassa Leonissa (jos numerot pitää paikkansa).
Sähkömoottorin teho116 hv
Vääntömomentti sähkömoottori330 Nm
 
Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Mulla menee kyllä tällä RAV4 225 kW plugarilla mukavasti pelkällä sähkölläkin ajelut ja kiihdyttelyt. Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena ja kaasu pohjassa tajuttoman murinan saattelemana, mutta plugarilla sivistyneen hiljaisesti. Jos se ei jostain syystä sitten riitä, niin painaa HV nappia ja saa käyttää kaikki tehot ja silloin pääsee jo 6 s 0-100. 2: n viimeisen kk kulutus on 0,6 L/100 km ajettuna 3400 km. Sähköä syö alenevalla trendillä 21,2 kWh/100 km, jossa siis mukana koko talvikauden kulutus syyskuusta lähtien.
 
Viimeksi muokattu:
Fiesta 1.0 turbo:
Teho 95 hv @ 4000-6000 kierrosta/min
Teho työtilavuuslitraa kohden 95.1 hv/l
Vääntömomentti 170 Nm @ 1750-3900 kierrosta/min


Tehokas :) Tai siis juuri ja juuri riittävä normaaliin ajoon.

21hv ja 160Nm enemmän paukkuja hinnat alkaen ladattavassa Leonissa (jos numerot pitää paikkansa).
Sähkömoottorin teho116 hv
Vääntömomentti sähkömoottori330 Nm

Oikeasti tarvittavalla hetkellä käytettävissä oleve teho ja teoreettinen jollain kierroksilla turbolagin jälkeen saatava teho on aivan eri asioita.

Tyypillisesti kun ihmiset ajelee autoilla kierroksilla joilla on käytettävissä luokkaa puolet siitä teoreettisesta maksimitehosta. Ja turbon kanssa se vääntö ja teho ennen kuin turbo herää on vielä kauempana teoreettisista maksimilukemista.

Sähkömoottoreissa taas tehoa ja vääntöä löytyy HETI ja vääntökäyrä on aika paljon mukavampi.

Tuo "160nm enemmän" on siis melkein tuplat sen bensaturbon väännöstä, ja se on käytettävissä heti eikä vasta sen turbolagin jälkeen.
 
Mulla menee kyllä tällä RAV4 225 kW plugarilla mukavasti pelkällä sähkölläkin ajelut ja kiihdyttelyt. Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena ja kaasu pohjassa tajuttoman murinan saattelemana, mutta plugarilla sivistyneen hiljaisesti. Jos se ei jostain syystä sitten riitä, niin painaa HV nappia ja saa käyttää kaikki tehot ja silloin pääsee jo 6 s 0-100. 2: n viimeisen kk kulutus on 0,6 L/100 km ajettuna 3400 km. Sähköä syö alenevalla trendillä 21,2 kWh/100 km, jossa siis mukana koko talvikauden kulutus syyskuusta lähtien.

On kyllä pakko kysyä sinulta, että miksi et ostanut sähköautoa?
Selkeästi et juurikaan koskaan tarvitse kovin pitkää rangea, ajat todella taloudellisesti ja RAV4 ei ole sekään halpa auto.

Tämä ei ole todellakaan mikään kuittailu. Heräsi vain kysymys :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 470
Viestejä
4 505 722
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
ecoboom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom