Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ioniq 5:n hinnat Norjassa:
Yllättävän pieni hintaero AWD ja RWD malleilla. Toivottavasti säilyy Suomeenkin.
Uuteen Tesla Model 3 ei saa enää koukkua. Aikaisemmin oli mahdollista saada koukku. Inventoryssa vielä muutama auto, jos koukullisen haluaa.Esimerkiksi sähköautoja joihin saa koukun:
- Tesla Model 3
- Tesla Model X
- VW Id.4
- Audi E-tron
- Skoda Enyaq
- Mercedes-Benz EQC
- Audi Q4
- Volvo XC40 P8
- BMW iX3
Jäi varmaan puuttumaan autoja listasta, mutta tuosta nyt nopeasti.
no eipä uusien, uusinta tekniikkaa sisältävien autojen ostaminen ole koskaan ollut massojen hommaa suomessa.Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
Uuteen Tesla Model 3 ei saa enää koukkua. Aikaisemmin oli mahdollista saada koukku. Inventoryssa vielä muutama auto, jos koukullisen haluaa.
Onko tää milloin muuttunut kun tammikuussa vielä ainakin olisi saanut?
Globaalisti taitaa olla ihan suomalainen hassutus vetää kalliihkolla sedanilla peräkärryä, en usko sen olevan valmistajien sydämenasia. Historialliset syyt lienevät korkeassa autoverotuksessa , pitkissä välimatkoissa ja palveluja kaihtavassa ite & omalla vehkeellä kulttuurissa (johon taasen vaikuttavat verotus ja monet muut paikalliset asiat). Siinä ei sinänsä ole mitään tyhmää, onpahan vain erikoisuus joka vaikeuttaa autonhankintaa.
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.
Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.
No jos jollekin tuo range riittää ja auto kestää vielä toiset 9 v, niin eihän siinä jää energiakulusäästöjen jälkeen autolle hintaa pennin jeniä.Ja tässäkin vielä niin, että edullisten käytettyjen sähkäreiden markkinat on vielä aika olemattomat. Yli kymppi jostain Leafin kokoisesta 9 vuotiaasta kirpusta 150km rangella? No thanks.
Näyttää olevan vw nopean toimituksen id3 autoja reilusti saatavilla.Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.
Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.
Saa perinteisiltä valmistajilta uuden auton päivässä parissa, kunhan kelpuuttaa Tesla tyylisen toimituksen.
Ei se nyt ihan näin mene kaikkien mallien kohdalla. Joissakin malleissa on omat puutteensa, mistä syystä kysyntä on vähäisempää kuin kaikkein houkuttelevimmilla malleilla. Kysyntää voidaan torjua myös verotuksella. Suomi on siitä hyvä esimerkki.Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.
Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.
No jos jollekin tuo range riittää ja auto kestää vielä toiset 9 v, niin eihän siinä jää energiakulusäästöjen jälkeen autolle hintaa pennin jeniä.
Esim. Leaf kotisähköllä 2 €/100 km ja polttis 8 €/100 km, säästöä 6 €/100 km.
Säästö 9 vuodessa 20 tkm/a:
6 €/100 km * 9 * (20 000 km / 100) = 10 800 € (=maksuton auto)
Enemmänkin auton jota sattuu olemaan varastossa. Tehdastilauksissa kuluu sitten aikaa verrattuna siihen Teslaan.
Tyokaverilla meni 3 vuotta saada ostolupa bensa-autoon Pekingissa. Sahko auton olisi arpajaisista riippuen saanut muutamassa kuukaudessa.Kiinassahan on sähköautojen osalta hieno kannuste. Ne saa rekisteriin välittömästi kun taas polttomoottoreiden kilpien saaminen kestää monta kuukautta.
Neliveto + 100 lisähevosvoimaa ja hieman erilainen ulkoasu maksaa vain 2000-3000e lisää suunnilleen samoilla varusteilla olevaan business-malliin nähden? Ei paha lisähinta, ellei GTX:n hinnat-alkaen malliin ole tehty jotain kummallisia varustepoistoja. Tarkat varustetiedot selviää myöhemmin.ID.4 GTX hinnasto lähtee ~55t€
Joo. Johtuu varmaan siitä että varusteissa on aika paljon valinnanvaraa, joten kun tilaat auton niin, se tehdään just sinulle.Enemmänkin auton jota sattuu olemaan varastossa. Tehdastilauksissa kuluu sitten aikaa verrattuna siihen Teslaan.
Niin, eli juuri samalla tavalla kuin Teslalla. Teslalla kaikki on varastoautoja, mitään varusteitahan sinne ei saa - eli sitä saa mitä sattui tehtaalta tulemaan.
Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.
Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.
Jos saat auton niin sitten pystyt ainakin itse sitä tunaamaan jos halua riittää.
Varsinkin sähköautojen osalta toimitusaika on merkittävämpi kun teknologian ja uusien mallien kehitys on niin nopeaa on pitkä toimitusaika varmaankin todella tuskallinen.
Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.
Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.
Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.
Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.
Aina on saanut, kun otat valmiiksi varustellun. Jos et, niin kysyntä on niin voimakasta ettei se onnistu (kuten jossain Porschen malleissa). Silloin ero Teslaan on se, ettei Teslalla ole tarpeeksi kysyntää.
Oliko tuo aikaisemmin jotain muuta?Tesla Model Y:ssä on näköjään 1600kg vetokyky! Melkoinen upgrade Model 3:n 900 kilosta, vaikka nuo pitäisi olla sisarmalleja.
En minä tiedä, ei kai. Mutta ei asiasta kai ainakaan hiljattain ole keskusteltukkaan.Oliko tuo aikaisemmin jotain muuta?
No ei välttämättä. esim bmw f30 320i saa vetää 1600kg kärryä mutta 330e sama auto sähköavuin veto on 0kg.En minä tiedä, ei kai. Mutta ei asiasta kai ainakaan hiljattain ole keskusteltukkaan.
Mutta 3 ja Y referoidaan usein sisarmalleiksi. Tuon osalta jotain eroa alustassa tai rakenteissa kuitenkin on.
Vetokyvyn määritykseen käytetään ilmeisesti jonkinlaista melko raskasta mäkilähtötestiä joka on melko raaka sähköiselle voimalinjalle jossa ei ole kytkintä pehmentämässä lähtöä. Siksi ilmeisesti varsinkin hybridit jotka lähtee sähköllä liikkeelle eivät tuossa kykene oikein mihinkään.
Se on vaan monessa autossa 1 vaihteella renkaalla enemmän vääntöä tarjolla kun luistattaa kytkintä maksimi kierroksilla.Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
Se on vaan monessa autossa 1 vaihteella renkaalla enemmän vääntöä tarjolla kun luistattaa kytkintä maksimi kierroksilla.
Sähkömoottori kyllä jaksaa, kun sen saa liikkeelle. Ongelma onkin se, että sähkömoottorin on vaikeaa lähteä liikkeelle täysin pysähdyksistä. Sähkömoottorissakin pitäisi olla kytkin helpottamaan mäkilähtöä hinatessa.Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
Kyllä se 100hv sähkömotti tarjoaa vähän enemmän vääntöä kaupunkipyörittelyyn kuin 1l Fiestan kone.Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Jep Yllätyin että matkalla ei kulunut yhtään bensaa. Jos olisin jossain välissä painanut kaasun pohjaan, niin silloinhan polttis automaattisesti käynnistyy. Nopeus vaihteli 0-110km/h.Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Fiesta 1.0 turbo:Kyllä se 100hv sähkömotti tarjoaa vähän enemmän vääntöä kaupunkipyörittelyyn kuin 1l Fiestan kone.
Sähkömoottorin teho | 116 hv |
---|---|
Vääntömomentti sähkömoottori | 330 Nm |
Mulla menee kyllä tällä RAV4 225 kW plugarilla mukavasti pelkällä sähkölläkin ajelut ja kiihdyttelyt. Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena ja kaasu pohjassa tajuttoman murinan saattelemana, mutta plugarilla sivistyneen hiljaisesti. Jos se ei jostain syystä sitten riitä, niin painaa HV nappia ja saa käyttää kaikki tehot ja silloin pääsee jo 6 s 0-100. 2: n viimeisen kk kulutus on 0,6 L/100 km ajettuna 3400 km. Sähköä syö alenevalla trendillä 21,2 kWh/100 km, jossa siis mukana koko talvikauden kulutus syyskuusta lähtien.Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Fiesta 1.0 turbo:
Teho 95 hv @ 4000-6000 kierrosta/min
Teho työtilavuuslitraa kohden 95.1 hv/l
Vääntömomentti 170 Nm @ 1750-3900 kierrosta/min
2019 Ford Fiesta VIII (Mk8) 5 door 1.0 EcoBoost (95 hv) | Tekniset tiedot, polttoaineenkulutus , Mitat
Ford Fiesta VIII (Mk8) 5 door 1.0 EcoBoost (95 hv) Viistoperä (Hatchback) 2019 2020 2021 | Tekniset tiedot, Polttoaineenkulutus, Mitat, 95 hv, 180 km/h, 111.85 mph, 0-100 km/h: 10.9 s, 0-60 mph: 10.4 s, 5.1 l/100 km, 46.12 US mpg, 55.39 UK mpg, 19.61 km/lwww.auto-data.net
Tehokas Tai siis juuri ja juuri riittävä normaaliin ajoon.
2020 Seat Leon IV 1.4 e-Hybrid (204 hv) DSG | Tekniset tiedot, polttoaineenkulutus , Mitat
Seat Leon IV 1.4 e-Hybrid (204 hv) DSG Viistoperä (Hatchback) 2020 2021 2022 2023 2024 | Tekniset tiedot, Polttoaineenkulutus, Mitat, 204 hv, 220 km/h, 136.7 mph, 0-100 km/h: 7.5 s, 0-60 mph: 7.1 s, 1.1-1.2 l/100 km, 213.83 - 196.01 US mpg, 256.8 - 235.4 UK mpg, 90.91 - 83.33 km/lwww.auto-data.net
21hv ja 160Nm enemmän paukkuja hinnat alkaen ladattavassa Leonissa (jos numerot pitää paikkansa).
Sähkömoottorin teho 116 hv Vääntömomentti sähkömoottori 330 Nm
Mulla menee kyllä tällä RAV4 225 kW plugarilla mukavasti pelkällä sähkölläkin ajelut ja kiihdyttelyt. Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena ja kaasu pohjassa tajuttoman murinan saattelemana, mutta plugarilla sivistyneen hiljaisesti. Jos se ei jostain syystä sitten riitä, niin painaa HV nappia ja saa käyttää kaikki tehot ja silloin pääsee jo 6 s 0-100. 2: n viimeisen kk kulutus on 0,6 L/100 km ajettuna 3400 km. Sähköä syö alenevalla trendillä 21,2 kWh/100 km, jossa siis mukana koko talvikauden kulutus syyskuusta lähtien.