Keskustelua hybridiautoista

En tainnut näin sanoa? Luettelin suurimpia ongelmia, en listannut kaikkia.
Tarkoititko nimenomaan 2008:a? Sehän on selvästi isompi kuin 208 tai corsa. ID sarjan suurin ongelma on ämpärimuovi ja käyttöliittymät. PSA:n pelit heittämällä edellä sisustan materiaaleissa ja käytettävyydessä vaikka ämpäriä niistäkin löytyy. Siinä missä Tesla tiputti pallon laadunvalvonnassa, niin volkkari tuplasi potin käyttöliittymien paskomisessa ja säästämällä muutaman euron väärissä paikoissa.
 
Ja mitä tulee tuohon voimalinjaan, niin kyllä se ainakin vaan omassa taajama-ajossa on ihan koko ajan läsnä ja sähkön antama välitön vaste pedaaliin ja vaihteiston nykimättömyys (sulava eteneminen) on sellaisia asioita, joita arvostan kun niihin on tottunut. Plugarilla jos haluaa taas taajamassa liikahtaa niin joutuu ensin huudattaa konetta punarajalle, kun sähköllä samaan pääsee täysin eleettömästi.

En tunne Kia:n plugari toteutusta (olen Optimaa vain jenkkibensavehkeenä ajanut eikä siinä ollut mitään valittamista, mutta Suomessa vastaavaa konetta ei saa), mutta onko Kiassa oikeasti niin surkea toteutus että ajaminen nykii? Eihän aivan perinteinen momentinmuunninkaan nyi ajaessa, vaan on suhteellisen rauhallinen ja tasainen jos pedaalin vaste on oikein suunniteltu. Kuten esim. id.3 vs. M3, ensimmäisessä oli mielestäni miellyttävämpi pedaalin vaste kuin jälkimmäisessä, joka aiheutti tuota sanomaasi nykimistä jos jalka oli vähänkin huonosti pedaalin päällä. Kumpikaan ei tosin mielestäni tuntunut liikenteessä kovinkaan erilaiselta kuin nykyinen Evoque ajamisen suhteen (jätetään muut asiat nyt huomioimatta) kun hyppäsin autosta toiseen, en tuntenut että mitään olisi puuttunut takaisin dieseliin istuessa. Aivan yhtä sujuvasti kummatkin liikkuvat PK-seudulla.

Miten taajamassa voi joutua huudattamaan konetta puna-rajalle? Kuten kysyin, mitä ihmettä sillä autolla oikein tehdään liikenteessä. Radalla voi ajaa lujaa kun sellaista kaipaa, liikenteessä toivoisi hieman järkeäkin siihen ajamiseen.

Liekö ongelma voimalinjan sijaan kuskissa sitten kuitenkin?
 

Bloombergin New Energy Finance -yksikkö on tutkinut asiaa, ja se uskoo, että neljässä vuodessa suuret autonvalmistajat pystyvät valmistamaan ja myymään sähköautoja samalla hinnalla ja yhtä hyvällä katteella kuin polttomoottorisia. Jo tällä hetkellä sähköauton omistaminen ja siis käyttäminen on halvempaa kuin polttomoottorisen ja ero kasvaa lähivuosina entisestään.
Onnistunee premium-autoissa ja voi onnistua hyvin varustelluissa hinnat päättyen C/J-segmentin autoissakin, mutta väitän että neljän vuoden päästä kaupasta ei edelleenkään saa uutena ~17 000 eurolla (mahdollinen inflaatio huomioitu) hinnat alkaen VW Poloa, Kia Rioa, Renault Clioa tai vastaavaa B-segmentin autoa sähkömallisena 300km rangella. Tuo 300km range on omasta päästä heitetty. Itselle tuo on sellainen raja että kunhan talvellakin (muutaman asteen pakkasella) pääsee tuon matkan, niin riittää minulle.

Kummallinen linkitys tuossa tuo "sähköauton omistaminen ja siis käyttäminen". En tiedä, miten muissa maissa menee auton omistamisen verotus, mutta Suomessahan auton omistamisen ja käyttämisen kustannukset ovat kaksi ihan eri asiaa.

Lähivuosina toimintamatka on kuin lisävaruste tai tehokkaampi moottori, jonka saa sähköautoon maksamalla siitä vähän enemmän.
Harmillista jos näin tulee olemaan. Suomi-autot kun tunnetusti on usein niitä kevyimmin varusteltuja. Saa nähdä, käykö sähköautoilun aikakaudella niin että Suomeen tuodaan entistä enemmän "paremmin varusteltuja" (eli suuremmalla akulla) autoja ulkomailta.

Siitä huolimatta siirtyminen sähköautoiluun vie aikaa. Vaikka vuonna 2021 kaikki Suomessa myytävät henkilöautot olisivat sähköautoja, vie yli vuosikymmenen ennen kuin edes puolet kaikista liikenteessä olevista olisi sähkömoottorisia.
Tämä. Katsoin juuri että tänä vuonna jäädään koronan takia ensirekisteröinneissä alle 100 000 henkilöauton. Marraskuun loppuun mennessä oli rekisteröity noin 88 000 autoa.
 
Vaihdoin 300hv neliveto-Cupran ID.3:een joulun alla. Joululomalla tuli 850km mittariin ja ensimmäistä kertaa pitkään aikaan nautin autoilusta. Minulla on ollut noita sportteja useampia, mutta iän myötä kiinnostus sporttiseen ajamiseen tuntui kadonneen ja tilalle tuli jonkinlainen yli-yrittäminen Cupran ratissa. Vaikka TSI-DSG-4drive voimalinja on hieno, ei se nurkka-ajossa ja pihapyörittelyssä ole kovin sulava. Sähköllä kaikki on toisin, auton siirtely jyrkällä pihalla on naurettavan helppoa ja voimalinjan lineaarisuus miellyttää. Mikään Tesla-tyylinen raketti tuo ID.3 ei ole, 7.3s 0-100km/h on riittävä mutta useimmiten päällä on comfort-moodi ja ajotapa sen mukainen. Stressiä lievittää myös rajoitusten mukaan ajaminen, mihin adaptiivinen vakkari liikennemerkkien tunnistuksella antaa hyvät eväät. Ohitettavana olemiseen on kyllä syytä totutella, sillä jokainen kippo kampeaa suoralla ohi. :rofl2:

Joululomalla 300km siirtymät suuntaansa onnistuivat sujuvasti ilman välilatauksia. Rakko ei neljän tunnin istumista kestä joten kusella tuli pysähdyttyä. :cool2: Ainoa ongelma oli hidas tilapäislaturi, perille saavuttiin akku käytännössä tyhjänä eikä sitä tahtonut saada 8Ah laturilla täyteen. Seuraavalle matkalle pitää varautua 16A 3-vaihelaturilla, kotoa toki sellainen jo löytyy. Hymyilyttää ajella bensa-aseman ohi, lisäksi autoilu on aika paljon edullisempaa muutenkin. Cuprasta kaipaa lähinnä isoa tavaratilaa ja säilytystiloja, muuten ID:ssä on paremmat sisätilat.

Ohitteluun on kyllä saanut tottua. Ajan yleensä prikulleen rajoitusten mukaan. (no joku 3-5km/h päälle etenkin kesällä) , tuntuu et hetki ku takana tuleva meitsi suksibokseineen hokaa et edessä menee sähköauto niin hirveää kyytiä ohi..... sitten jäädään silti siihen eteen ajamaan ihan yhtä hiljaista vauhtia :D

Ohittelu ei haittaa, jokainen menköön menojaan mutta tuo ihmeellinen tarve jäädä tyhjällä tiellä siihen eteen ajelee on outoa :D
 
ID sarjan suurin ongelma on ämpärimuovi ja käyttöliittymät. PSA:n pelit heittämällä edellä sisustan materiaaleissa ja käytettävyydessä vaikka ämpäriä niistäkin löytyy. Siinä missä Tesla tiputti pallon laadunvalvonnassa, niin volkkari tuplasi potin käyttöliittymien paskomisessa ja säästämällä muutaman euron väärissä paikoissa.

Pakko tarttua tähän. Paljonko olet ajanut ID:llä tai auton muovipinnoilla ylipäätään? ID:ssä on panostettu siihen mitä yleensä kosketellaan eli ratti ja muut ohjainpinnat, penkit ja ovenkahvat, kyynärtuet yms. Kovaa muovia löytyy, mutta se on tätä nykypäivän kulujen karsimista. Itse vaihdoin Seatista Volkkariin joten kova muovi on tuttua, muilla ehkä korkeampi kynnys tuo.

Mitä tulee käyttöliittymään niin se toimii viimeisimmällä softaversiolla erittäin sulavasti. Auton käynnistyksen yhteydessä lagaa vähän, mutta niinhän nuo aina. Haptiset hipaisupainikkeet ratissa toimivat pienen totuttelun jälkeen hyvin, eikä peukalorullia enää kaipaa. Joku ilmastoinnin säätö toimii näytön ja liukusäätimen kautta riittävän hyvin, silloin harvoin kun sitä tarvitsee säätää. Mieluummin otan ilmavan kojetaulun ja keskikonsolin, fyysisten nappuloiden sijaan. Ilme on moderni kuten täysin uudessa autossa kuuluukin.
 
Kävin tässä välipäivinä koeajamassa VW ID3 (1st Plus versio) ja tässä muutama plussa ja miinus verrattuna nykyiseen Hyundai Ioniq 28kWh Premium täyssähköön.

Plussat:
- Range. kyllähän tuo 2x range verrattuna Ioniqiin olis mukava
- Liikennemerkkien tunnistus
- Avarammat sisätilat.
- Hiljaisempi sisämelu.
- Etäkäyttö. Tätä en päässyt testaamaan.
- Infojärjestelmä pienin varauksin. Jossain kohdin vähä epälooginen ja tuntui tahmaavan.
- Ajettavuus. Jämäkän oloinen ja kiihtyvyys hyvä (Mitä nyt näillä keileillä pystyi testaamaan)
- Valot. Veikkaisin että nämä ovat paremmat kuin Ioniqissa vaikka en päässyt pimeällä ajamaan.

Miinukset:
- Ei takakaiuttimia 44k€ autossa. Muutenkin kaiuttimien soundi ei ollut mikään hyvä. Ioniqissakaan soundi ei nyt mitään hifitasoa ole mutta siinä on sentään 8-kaiutinta (5 edessä, 2 takana + pikkusubi).
- Ei ilmastoinnin räppänöitä takapenkillä.
- Verhoilu oli vähä halvan oloinen vs. Ioniqin nahkapenkit (ilmastoidut)
- Ei sähkösäätöisiä penkkejä. Ioniqissa sähkösäätö muistilla.
- Regeneroinnin valinta. Säätyy joko valitsemalla B asento tai valitsemalla eri ajomoodi. Ioniqissa onnistuu ratin läpysköillä. En myöskään löytäny, että saako ID3 regeneroinnin kokonaan pois, kuten Ioniqissa saa.

Koeajon jälkeen oli vähä sekalaiset fiilikset. Ajettavuus ja range on hyvä, mutta auto itsessään ei oikein herättänyt ostohaluja. Kun auto maksaa 43-44k€ niin olisin tuohon hintaan odottanut edes takakajarit ja sähköjakkarat. ( Takakaiuttimet tulee vasta tech tai Max varustelussa, hinnat alkaen 45,5k€). En ehkä olisi valmis laittamaan 20k€ lisää nykyisen auton hinnan päälle jotta saisin paremman rangen. Tietty vertailu ei ole ihan reilu koska Ioniq on käytetty (2018, 35tkm ajettu) ja varustelutaso ei ole ihan sama. Varmaan jos tulisi päivittäisessä ajossa enemmän ajettua pidempiä matkoja niin silloin voisin harkita ID3:sta. Nyt Ioniqin 15-220km range on riittänyt hyvin. Tuli tässä just ajettua Tampere - Ukkohalla väli (550km) ja ei ollut yhtään ongelmia vaikka jouduttiin lataamaan 4 kertaa matkalla (laturit ei osu ihan optimisti koko matkalle). Aikaa latauksiin meni n. 1,5h yhteensä. Vertailuna ID3 näyttäs menevän saman matkan kahdella latauksella ja n.1h latausajalla (ABRP katsottuna).
 
Ohitteluun on kyllä saanut tottua. Ajan yleensä prikulleen rajoitusten mukaan. (no joku 3-5km/h päälle etenkin kesällä) , tuntuu et hetki ku takana tuleva meitsi suksibokseineen hokaa et edessä menee sähköauto niin hirveää kyytiä ohi..... sitten jäädään silti siihen eteen ajamaan ihan yhtä hiljaista vauhtia :D

Joo, varsinkin kun vielä hetki sitten olin itse se joka meni "heittämällä" ohi. Nyt lähinnä naurattaa ko. toiminta, farmari-Octaviasta otetaan täydet tehot irti. :geek: Jos aikaisemmin tykkäsi ohittaa nuo possujunat, niin sähkiksellä muut ohittavat sinut ja saa yhtä kaikki ajella rauhassa.

Ei sähköautolla toki pakko ole ajella "alinopeutta", mutta se näkyy nopeasti kulutuksessa jos ajelee sen kymmenen yli. ID:tä liikkeesta kotiin ajaessa olin vielä vanhassa moodissa ja ohitin ripeästi jonkun motarilla hitaampaa vauhtia etenevän. No se olikin kulta-teipattu Tesla M3. Sori siitä, luulin fossiiliksi. :sick:
 
Pakko tarttua tähän. Paljonko olet ajanut ID:llä tai auton muovipinnoilla ylipäätään? ID:ssä on panostettu siihen mitä yleensä kosketellaan eli ratti ja muut ohjainpinnat, penkit ja ovenkahvat, kyynärtuet yms. Kovaa muovia löytyy, mutta se on tätä nykypäivän kulujen karsimista. Itse vaihdoin Seatista Volkkariin joten kova muovi on tuttua, muilla ehkä korkeampi kynnys tuo.

Mitä tulee käyttöliittymään niin se toimii viimeisimmällä softaversiolla erittäin sulavasti. Auton käynnistyksen yhteydessä lagaa vähän, mutta niinhän nuo aina. Haptiset hipaisupainikkeet ratissa toimivat pienen totuttelun jälkeen hyvin, eikä peukalorullia enää kaipaa. Joku ilmastoinnin säätö toimii näytön ja liukusäätimen kautta riittävän hyvin, silloin harvoin kun sitä tarvitsee säätää. Mieluummin otan ilmavan kojetaulun ja keskikonsolin, fyysisten nappuloiden sijaan. Ilme on moderni kuten täysin uudessa autossa kuuluukin.
Kerran kun on tottunut hinnat alkaen malleja parempaan tasoon, niin yhtäkään perustetta hyväksyä tuollaista kuraa 40-50 t€ autossa ei ole. Mulle on ihan sama mitä pintoja kosketettavana on, jos auto näyttää kymppitonnin hinnat alkaen vehkeeltä. Kovien muovien nitinää ja natinaa on varmasti luvassa, kun autot ikääntyvät. Miissä mulla ei ole mitään ongelmaa sietää moisia materiaaleja, kun hinta on ok ja käyttötarkoitus lyhyihin matkoihin. 30-40 tkm/v jos pitäis jossain ID.3:n ohjaamossa istua, niin ei se nyt vaan toimi ainakaan mun kohdalla.

"niinhän nuo aina", "pienen totuttelun jälkeen", "riittävän hyvin", eh? Mitä jos ne toimis aina hyvin kuten normaaleissa autoissa, joissa ei ole menty perse edellä puuhun uuden kiilto silmissä? Kuskin oven säädin on varsinainen suunnittelun kukkanen ja ikkunannostimien kytkimiä ei varmaan halvemmalla mistään saa, sen verran huterat ovat. Hyvä, että olet autoon tyytyväinen, mutta aika yksin olet näkemyksesi kanssa, että tuo olisi edes tyydyttävä esitys. Välttävä miinus. Ilme ei ole moderni vaan outo.

e: Sisustan ja käyttöliittymän paskuus on tuossa harvinaisen turhauttavaa, koska muuten mallit olisivat kelpo esityksiä (toki muutama tyyliseikka ulkoasussakin tuo pikkuisen yrjöä suuhun, mutta hyvässä kokonaisuudessa ne voisi antaa anteeksi ja vanteet saa aina vaihdettua).
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoititko nimenomaan 2008:a? Sehän on selvästi isompi kuin 208 tai corsa. ID sarjan suurin ongelma on ämpärimuovi ja käyttöliittymät. PSA:n pelit heittämällä edellä sisustan materiaaleissa ja käytettävyydessä vaikka ämpäriä niistäkin löytyy. Siinä missä Tesla tiputti pallon laadunvalvonnassa, niin volkkari tuplasi potin käyttöliittymien paskomisessa ja säästämällä muutaman euron väärissä paikoissa.

Olet oikessa, piti sanoa 208. Tuota 2008e:tä en olekkana tutkitnut, kävin nyt stalkkaamassa kuvat ja takaboksi näyttää kyllä aika pieneltä?
 
Jos joutuisin lupumaan sähköautosta, olisin kiinnostuneempi vaihtamaan fillari-joukkoliikenne-elämäänkin enemmän kuin käyttämään ihan oikeaa rahaa polttomoottorikäyttöiseen autoon, oli siinä sitten jokin hybriditekniikka tai ei. Se on vähän niin kuin, haluaisitko ostaa OLEDin tilalle kuvaputkitelkkarin.

Väitän että puhut pelkkää paskaa. Oletan siis että omistat auton etkä vain puhu teoreettisella tasolla asiasta. Jos oikeasti laitettaisiin valinnan eteen että ei autoa vs. polttomoottori auto niin et taatusti valitsisi autotonta vaihtoehtoa. Tai sitten et oikeasti tarvitse autoa. Olet malliesimerkki mainitsemastani ehdottomuudesta netissä.
 
Kaukana on kyllä vielä ajat jolloin sähköautoilusta tulee niin helppokäyttöistä että sellaista voisi suositella tavalliselle kansalaiselle, saatikaan vähän varttuneemmalle ihmiselle. Etenkin jos kotilataaminen ei ole mahdollista, niin kaupassa käymisen yhteydessä tapahtuvan asiointilatauksen saatavuuteen ei voi missään tapauksessa luottaa tällä hetkellä. Kun ns. normaali ihminen menee kotimatkallaan kauppaan ja haluaisi vähän virtaa samalla niin ei voi ikinä olla varma että latauspaikka olisi vapaana/toiminnassa. Edistyneemmät käyttäjät tarkastavat etukäteen jostain nettipalvelusta, missä on vapaita latureita ja lähtevät suuntaaman sinne, jolloin kuitenkin aina on mahdollisuutena se, että joku muu kerkeää lataukseen aiemmin, ja se paikka on varattu seuraavat puoli tuntia. Ellei tietysti aloita lataustapahtumaa etänä ja maksa siitä pikku summan.

Toinen varmasti eteen tuleva tilanne on se, että kun illalla on laittanut tyhjän akun lataukseen ja tarvitsee autoa heti aamulla pidemmälle matkalle huomatakseen, että ahaa akku ei olekaan latautunut syystä x tai y. Tällöin ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta vain ladata nopeasti että pääsisi matkalle vrt. esim bensa-auton 5 min pumpulla pysähdys. Eli sähköautoilu vaatii tällä hetkellä aivan liikaa etukäteissuunnittelua että siitä tulisi mainstreamia lähiaikoina. Tällaisella teknikkafoorumilla asiaa ei välttämättä ymmärretä; onhan itsellänikin seuraava auto täyssähkö.
 
Olet oikessa, piti sanoa 208. Tuota 2008e:tä en olekkana tutkitnut, kävin nyt stalkkaamassa kuvat ja takaboksi näyttää kyllä aika pieneltä?
2008:n takaboksi on aika matala, jos siinä on välilevy paikoillaan tekemässä tasaisen lattian. Ei tuo mitenkään erityisen pieneltä näyttänyt livenä. Normaali ko. kokoluokan luukku, johon mahtuu perustavarat helposti. Lastenrattaiden kanssa tietysti tilanpuute tulisi ilmeiseksi varsin nopeasti - joko rattaat tai tavarat. Liikkeessä oli sattumalta 208 ja 2008 vierekkäin ja jälkimmäinen on visuaalisesti huomattavasti kookkaampi.
 
Väitän että puhut pelkkää paskaa. Oletan siis että omistat auton etkä vain puhu teoreettisella tasolla asiasta. Jos oikeasti laitettaisiin valinnan eteen että ei autoa vs. polttomoottori auto niin et taatusti valitsisi autotonta vaihtoehtoa. Tai sitten et oikeasti tarvitse autoa. Olet malliesimerkki mainitsemastani ehdottomuudesta netissä.
Voithan sinä väittää. Omistan sähköauton, ja puolisolla on käytössä aikanaan uutena ostamani VW-konsernin auto 2010-luvun alkuvuosilta. Jos joutuisin routaan ja rospuuttoon niin, että sähköauto olisi pakko myydä, voi olla, että perhesyistä pitäisin tuollaista muutaman tonnin rouskua välttämättömään liikkumiseen. En kuitenkaan missään tapauksessa laittaisi mitään oikeaa rahaa, siis viisinumeroisia summia, autoon, jossa on polttomoottori. Niillä ei ole minulle mitään muuta arvoa kuin välttämätön käyttöarvo.
 
En tunne Kia:n plugari toteutusta (olen Optimaa vain jenkkibensavehkeenä ajanut eikä siinä ollut mitään valittamista, mutta Suomessa vastaavaa konetta ei saa), mutta onko Kiassa oikeasti niin surkea toteutus että ajaminen nykii? Eihän aivan perinteinen momentinmuunninkaan nyi ajaessa, vaan on suhteellisen rauhallinen ja tasainen jos pedaalin vaste on oikein suunniteltu.
Kaikki automaatit, variaattoria lukuunottamatta, nykivät. Jotkut vähän enemmän ja jotkut vähän vähemmän. Jopa se paljon kehuja saanut ZF:n 8-pykäläinen nykii. Erot huomaa hyvin kun on tottunut täysin sulavaan liikkeeseen.

Miten taajamassa voi joutua huudattamaan konetta puna-rajalle? Kuten kysyin, mitä ihmettä sillä autolla oikein tehdään liikenteessä. Radalla voi ajaa lujaa kun sellaista kaipaa, liikenteessä toivoisi hieman järkeäkin siihen ajamiseen.

Liekö ongelma voimalinjan sijaan kuskissa sitten kuitenkin?

Jos haluaa päästä auton luvattuihin suoritusarvoihin niin valitettavasti sitä polttomoottoria pitää huudattaa punarajalle, koska sieltä se huipputeho löytyy. Tässä onkin se sähkön hienous, kun sitä ei tarvitse huudattaa, että suorituskyvystä voi nauttia. Valoissakin tämän monesti huomaa, kun sähköllä lähtee ihan eleettömästi liikkeelle niin 50 metrin päässä huomaa, että viereisellä kaistalla ollut polttis on juuri päässyt vasta vauhtiin, kun sellaisella haluaa lähteä eleettömästi liikkeelle. Paihmpia ovat sitten ne, jotka näistä koppimoposähkiksistä provosoituu ja oikeasti huudattavat sitä dieselinpasketta, kun ohi on pakko päästä hinnalla millä hyvänsä. Dieseli kalisee, niin että paikat irtoaa naapurin hampaista ja 2-litrainen voimadiesel päästää putkesta voimasavut pihalle ja tämä kaikki vain siksi, että se pikkusähkis on matkannut sitä tavoitenopeutta jo oman aikansa, mutta viereisen kaistan kuskin luonne ei anna periksi pienelle koppimopolle.

Eli siinä mielessä olet kyllä ihan oikeassa, että näiden raivopäisten polttisautoilijoiden kuskeissa saattaa olla vikaa. Eihän se voimalinjan vika voikaan olla, että sitä ajetaan niin kuin sitä kuuluu ajaa, jos suorituskykyä haluaa käyttää.
 
Voithan sinä väittää. Omistan sähköauton, ja puolisolla on käytössä aikanaan uutena ostamani VW-konsernin auto 2010-luvun alkuvuosilta. Jos joutuisin routaan ja rospuuttoon niin, että sähköauto olisi pakko myydä, voi olla, että perhesyistä pitäisin tuollaista muutaman tonnin rouskua välttämättömään liikkumiseen. En kuitenkaan missään tapauksessa laittaisi mitään oikeaa rahaa, siis viisinumeroisia summia, autoon, jossa on polttomoottori. Niillä ei ole minulle mitään muuta arvoa kuin välttämätön käyttöarvo.

Noniin. Et ollutkaan niin ehdoton kun aiemmin annoit ymmärtää. Siinä on melkoinen ero väitteessä että on valmis vaihtamaan kokonaan pyörään/julkisiin kuin että ehkä vähentää autoilua ja käyttää ns. kakkosautoa kun tarvitsee.
 
Itse tykkäsin koeajolla kyllä ID.3:sesta. Varustelultaan koeajoyksilö oli jotain tämän hetken paremmasta päästä. Ihastusta herätti tietty alkuperäisen kuplan tyylinen sympaattisuus, mikä tuli itselle ihan iloisena yllätyksenä. Sisätilojen koko oli myös iloinen yllätys, erityisesti takapenkkiosastolla. Ajaminen oli oikein miellyttävää. Koeajokeli oli erittäin liukas ja yhdistelmä takaveto ja kitkat sillä kelillä, märkää jään päällä, ei etukäteen herättänyt luottamusta mutta ihan hyvin pärjäsi. Näppärästi kääntyvä auto, miellyttävä jousitus, mielestäni sopiva yhdistelmä pintapehmeyttä ja asiallisuutta. Ainakin ajetuilla teillä asiallinen melutaso ja myöskään alusta ei kolahdellut missään tilanteissa. Moni asia oli jätetty vähemmän näyttäväksi ja pieneksi nykymuotiin verrattuna mutta en näe sen suhteen ihmeempiä ongelmia, auto on ajattomalla tavalla hauska ja sympaattinen, nykyaikainen perheauto sellaiselle joka ei vaadi farkun tavaratiloja tai oikeaa vetokoukkua. Otin auton ulkoa kylmästä ajoon ja lämpeni kyllä kiitettävästi, nopeasti ja miellyttävästi. Kilowattejatunteja kylläkin kului aika runsaanlaisesti muihin viimeaikoina testaamiini verrattuna. Kaikkien toimintojen logiikka ei vielä minulle koeajolla ehtinyt aueta, mutta minulle ei kuitenkaan jäänyt sellaista vaikutelmaa että niiden opettelu varsinaisessa omistuskäytössä mitään ongelmia tuottaisi. Harkitsin pitkään ennen kuin jätin ID3:sen ulos harkittavien listalta.
 
Tällä hetkellä markkinoilta puuttuu vielä se optimisähkis eli kaikilla on jotain hyvää mutta ei kokonaisuutta. Model3:ssa on voimalinja/range kunnossa mutta sisustan laatu heikko ja suurin ongelma rengasmelu jota ei vaan normaali ihminen kestä. 2008e/Corsa-e yms puuttuu range ja tilatkin on vähän pienet.

ID3/ID4/Enyaq alkaa olemaan vähän siellä päin, toki näissäkin range vähän heikko hinnat alkaen malleissa.
En ole Teslaa koskaan ajanut, enkä osaa sanoa siksi Teslan rengasmelusta. Tesla Model 3 LR mallin neliveto voisi silti kiinnostaa talvella. Kesällä pitäisi pärkätä takavedollakin. Mutta sitten tuo LR ja ID.3, niin hintaero alkaa kasvaa jo ihan huimaksi. Lisäksi ID.3 pitäisi olla hiljaisempi ja koriltaan ehkä vähän käytännöllisempi 5 ovinen.

Kuulemma Kiinan Model 3 on huimasti parempi laadultaan, mutta toki hintaa on aika reippaasti.
 
Noniin. Et ollutkaan niin ehdoton kun aiemmin annoit ymmärtää. Siinä on melkoinen ero väitteessä että on valmis vaihtamaan kokonaan pyörään/julkisiin kuin että ehkä vähentää autoilua ja käyttää ns. kakkosautoa kun tarvitsee.

Muotoillaan vaikka niin, että autottomuus olisi ajatuksena kiinnostavampi kuin rahan käyttäminen autoon, joka ei kiinnosta ollenkaan. Vähän niin kuin ilman OLEDiä olisi kiinnostavampaa kokeilla olla ilman televisiota kuin maksaa rahaa huonosta televisiosta. Voi hyvin olla, että kokeilu kummassakin tapauksessa epäonnistuisi, mutta kyse olisi silloin vain välttämättömästä pahasta. Kulutushyödykkeitähän nämä vain ovat, mutta ei kukaan haluaa vaihtaa hyvästä tuotteesta selvästi huonompaan tuotteeseen ja maksaa siitä vielä merkittävää rahasummaa päälle.
 
En ole Teslaa koskaan ajanut, enkä osaa sanoa siksi Teslan rengasmelusta. Tesla Model 3 LR mallin neliveto voisi silti kiinnostaa talvella. Kesällä pitäisi pärkätä takavedollakin. Mutta sitten tuo LR ja ID.3, niin hintaero alkaa kasvaa jo ihan huimaksi. Lisäksi ID.3 pitäisi olla hiljaisempi ja koriltaan ehkä vähän käytännöllisempi 5 ovinen.

Kuulemma Kiinan Model 3 on huimasti parempi laadultaan, mutta toki hintaa on aika reippaasti.
M3 on alkuun takaveto ja suuremmissa nopeuksissa vasta 4veto tulee mukaan. Tai jos auto huomaa että sudit paikalla.
 
Kerran kun on tottunut hinnat alkaen malleja parempaan tasoon, niin yhtäkään perustetta hyväksyä tuollaista kuraa 40-50 t€ autossa ei ole.

Mikähän olisi sellainen laatutaso johon olet tyytyväinen mainitsemassasi hintaluokassa? Näkemättä voisin suositella jotain vanhempaa premiumia, BMW tai Audi.

Itse oli hyvin kriittinen kun ID.3 julkistettiin ja suorastaan ihmettelin kun ihmiset ennakkovarailivat 1st malleja autoa näkemättä, edes hinnoista ei silloin ollut tietoa. Mieli alkoi muuttua vasta kun ensimmäiset previkat tulivat Youtubeen. Jos Teslabjörn tykkää niin ei se voi ihan huono olla? Lopullisesti olin myyty koeajolla ja tässä sitä ollaan. Toki polttomoottori-voimalinjaan kyllästyminen oli jo melko pahalla mallilla, enkä saanut Cuprasta mitään kiksejä enää. Autoilu on ollut minulle aina enemmän kuin paikasta toiseeen siirtymistä, nyt fokus vaan siirtyi erilaisiin menipeleihin.

"niinhän nuo aina", "pienen totuttelun jälkeen", "riittävän hyvin", eh? Mitä jos ne toimis aina hyvin kuten normaaleissa autoissa, joissa ei ole menty perse edellä puuhun uuden kiilto silmissä? Kuskin oven säädin on varsinainen suunnittelun kukkanen ja ikkunannostimien kytkimiä ei varmaan halvemmalla mistään saa, sen verran huterat ovat. Hyvä, että olet autoon tyytyväinen, mutta aika yksin olet näkemyksesi kanssa, että tuo olisi edes tyydyttävä esitys. Välttävä miinus. Ilme ei ole moderni vaan outo.

Mikä on normaali auto? Viisi vuotta vanha Toyota tai Golf? Kehitys kehittyy, kaikkia se ei miellytä mutta itse pidän siitä. Noista hipaisunäytöistä on väännetty peistä ID-julkaisusta lähtien, argumenttina juuri tuo että miksi kaikki hyvä pitää pilata... Ehkä kohta joutuu keksimään jo uusia argumentteja kun samanlaiset käyttöliittymät tulevat kaikkiin autoihin. Tai sitten me ID-autoilijat olemme samanlainen vastarannankiiskien ryhmä kun Tesla-kuskit (;)) ja muu autoilumaailma jatkaa normaalina olemista.

e: Sisustan ja käyttöliittymän paskuus on tuossa harvinaisen turhauttavaa, koska muuten mallit olisivat kelpo esityksiä (toki muutama tyyliseikka ulkoasussakin tuo pikkuisen yrjöä suuhun, mutta hyvässä kokonaisuudessa ne voisi antaa anteeksi ja vanteet saa aina vaihdettua).

En pitänyt ID.3:n muotokielestä minäkään kun se julkistettiin. Silti sellainen seisoo pihalla, mieli muuttuu ja joskus yllättyy positiivisestikin. Eikä tämä sähköinen vallankumous tähän lopu, ensi vuoden alusta tulevat isommat ID.4:t maahan ja .5 ja .6 seuraavat, tämä pelkästään VW:ltä. Varmasti muillekin valmistajille on markkinoita. Kilpailu on hyvästä ja Teslaahan tässä pitää kiittää VW:n kirittämisestä.
 

Onnistunee premium-autoissa ja voi onnistua hyvin varustelluissa hinnat päättyen C/J-segmentin autoissakin, mutta väitän että neljän vuoden päästä kaupasta ei edelleenkään saa uutena ~17 000 eurolla (mahdollinen inflaatio huomioitu) hinnat alkaen VW Poloa, Kia Rioa, Renault Clioa tai vastaavaa B-segmentin autoa sähkömallisena 300km rangella. Tuo 300km range on omasta päästä heitetty. Itselle tuo on sellainen raja että kunhan talvellakin (muutaman asteen pakkasella) pääsee tuon matkan, niin riittää minulle.
B-segmentissä tuon tavoitteen saavuttamisessa voi olla haasteita, mutta joku 17 tonnin auto on väärä vertailukohta. Jos Polonkin ottaa automaattivaihteistolla, niin 21 400 euroa on lähtöhinta. Näyttää kyllä siltä, että alkuvaiheessa tingitään nimenomaan rangesta:

 
Sähkärikeskusteluis nousee aina samat jutut esiin :

- Liian kalliita, hintaa pitäs olla alle 20 tuhatta mut laatu ku ferraris
- Hinta sopivahko, mutta hei ei olekkaan nypittyä pässinkivesnahkaa ovet ja koelauta..yhh en osta
- Käyttöliittymä ei mielytä, jotain uuttakokeiltu. Muutosvastarinta , tahdon mun kiikarimankan takas :D


On se joillain elämä vaikeaa.

Mut hei, tuli vastaan yks auton omistaja tänään joka ei harjaa autostaan lumia talvella mistään peltien kohdalta koska tulee hiusnaarmuja lumen mukana. (Ajaa siis sellainen 20cm lunta katolla)

... Meitä on moneen junaan
 
Vuodesta 2021 alkaen EU laskee jokaiselle valmistajalle päästörajat kaikkien rekisteröityjen autojen mukaan. Vielä tänä vuonna sai saastuttavimmasta päästä jättää 5 % laskematta. NEDC-asteikolla maksimikeskiarvo on 95 g/km, mutta tuossa on valmistajakohtaista heittoa siten, että keskimäärin painavampia autoja valmistaville merkeille sallitaan suuremmat päästöt.

EU_co2_flexib.jpg

Graafi löytyy sivulta 50. On kyllä omasta mielestäni vähän kyseenalaista, että siinä missä suurien autojen valmistajille annetaan lievennyksiä painoon perustuen, pienten autojen valmistajien kohdalla on sama juttu toisinpäin. Renaultia, PSA:ta ja Toyota-Mazdaa siis "rangaistaan", koska heidän valmistamansa autot ovat keskimäärin kevyempiä kuin kilpailijoilla. Toki tuo rangaistusvaikutus on aika olematon. PSA "johtaa" tilastoa 92 g/km rajalla. Renault ja Toyota-Mazda on jossain 92-95 g/km välissä.

Selventää kyllä hyvin sen, miksi esim. Volvo julisti jo ajat sitten että kaikki autot on vähintään hybridejä. Eihän niiden möhköfanttien päästöjä saisi muuten mitenkään kuriin edes paperilla.

sivut 47-48 sanoi:
Mass adjustment factor
The OEM specific CO2 targets are adjusted every year based on the difference between the average mass of its vehicles sold in that given year and to the EU reference mass (called M0, set every 3 years)44. From 2019 to 2022, the reference mass is 1,379.88 kg -which is set as the EU average mass over 2014-2016, which means that the overall target of a manufacturer is 95 g/km only if the average mass of the car sales is precisely 1,379.88 kg. The higher the average mass of vehicles sold, the higher (less strict) the target is (and vice versa).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: T0m
Jos haluaa päästä auton luvattuihin suoritusarvoihin niin valitettavasti sitä polttomoottoria pitää huudattaa punarajalle, koska sieltä se huipputeho löytyy. Tässä onkin se sähkön hienous, kun sitä ei tarvitse huudattaa, että suorituskyvystä voi nauttia. Valoissakin tämän monesti huomaa, kun sähköllä lähtee ihan eleettömästi liikkeelle niin 50 metrin päässä huomaa, että viereisellä kaistalla ollut polttis on juuri päässyt vasta vauhtiin, kun sellaisella haluaa lähteä eleettömästi liikkeelle. Paihmpia ovat sitten ne, jotka näistä koppimoposähkiksistä provosoituu ja oikeasti huudattavat sitä dieselinpasketta, kun ohi on pakko päästä hinnalla millä hyvänsä. Dieseli kalisee, niin että paikat irtoaa naapurin hampaista ja 2-litrainen voimadiesel päästää putkesta voimasavut pihalle ja tämä kaikki vain siksi, että se pikkusähkis on matkannut sitä tavoitenopeutta jo oman aikansa, mutta viereisen kaistan kuskin luonne ei anna periksi pienelle koppimopolle.

Rehellisesti, minkä helvetin takia tarvitsee päästä täyteen tehoon normaalissa liikenteessä? Onko sulla kiire seuraaviin valoihin odottamaan tai jonkun peräpäähän? En ymmärrä. En nähnyt sitä tarpeelliseksi Teslassa, enkä ole nähnyt sitä koskaan tarpeelliseksi myöskään yhdessäkään polttomoottorissa, täysi vääntö on dieselissäkin tarjolla jo pienillä kierroksilla - ei huudattamalla sitä puna-rajalle. Oma dieselini ei myöskään päästä voimasavuja takaa päin, ei nyi pätki tai muutenkaan ole epämukava myöskään. On myös hiljaisempi kuin useimmat sähköautot.

Alan vahvasti suosittelemaan taksia sinulle näiden juttujen perusteella. Nykyautojen suorituskykyä ei ole tarkoitus käyttää liikenteessä, se ei ole mikään rallipätkä.
 
Mikä on normaali auto? Viisi vuotta vanha Toyota tai Golf? Kehitys kehittyy, kaikkia se ei miellytä mutta itse pidän siitä. Noista hipaisunäytöistä on väännetty peistä ID-julkaisusta lähtien, argumenttina juuri tuo että miksi kaikki hyvä pitää pilata... Ehkä kohta joutuu keksimään jo uusia argumentteja kun samanlaiset käyttöliittymät tulevat kaikkiin autoihin. Tai sitten me ID-autoilijat olemme samanlainen vastarannankiiskien ryhmä kun Tesla-kuskit (;)) ja muu autoilumaailma jatkaa normaalina olemista.

Todennäköisesti ei jouduta, käsittääkseni aika paljon on ollut VW:n sisälläkin keskustelua hipaisukytkimistä ja ettei niitä välttämättä nähdä enää id.3:n faceliftissa. Mutta sen näkee sitten, konsernin muut merkit käyttävät niitä vähemmän (esim. Enyaq). Hyvin vähän positiivisia arvosteluja id.3:n sisusta on saanut, ja itsekään en kokenut sitä mitenkään positiivisena (eivätkä ne hipaisukytkimet itselleni kyllä toimineet, enkä niitä katsomatta voinut tietää säädinkö vai en).
 
Rehellisesti, minkä helvetin takia tarvitsee päästä täyteen tehoon normaalissa liikenteessä? Onko sulla kiire seuraaviin valoihin odottamaan tai jonkun peräpäähän?
Sitä sun pitää kysyä niiltä provosoituvilta polttisautoilijoilta. Eikä tuolla sähkärillä tarvitse edes ajaa kuin pintakaasulla ja silti se on ihan tarpeeksi ripeä taajamassa joka tilanteessa. Mutta sulla on diesel-autoilijana niin vahva oma näkemys, että turha sun kanssa on asiasta vääntää.
 
Riippuu kyllä sähköautosta miten se polkimen toiminta on tehty. Pintakaasulla se teslakin lipuu yhtä hitaasti eteenpäin kuin polttis.
 
Eipä tulisi mieleenkään maksaa pikkumersusta lähes 40000 euroa. Eiköhän tavanomainen tuulipuvun hankinta ole tuossa 25-30000 euron paikkeilla ja montakos plugaria sieltä löytyy halvemmalla kuin vastaava bensiinimalli? Siinä olet kyllä oikeassa, että tuolla premium luokassa pakka on kääntynyt hybridien ja plugarien suuntaan.
Varmaankin Renault Captur ja Seat Leon ovat plugareissa ihan valtaväestön hankittavissa.
 
Eiköhän se perus auto ole siinä 10-20 välillä.
Edit. Lähempänä 10.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä sun pitää kysyä niiltä provosoituvilta polttisautoilijoilta.

En ole nähnyt, oletkohan aivan varma etteivät he vain käyttäydy kuin sinä? Eli painetaan hieman reippaammin kaasua kiihdytyksissä ja tässä vaiheessa Miin huimat 70hp (vai mikä ruohonleikkuri se olikaan) jää jälkeen ja sitten itketään että polttisautot ovat kauheita? Tässä kuitenkin puhuttiin sinun raivostasi, kun mainitsit että Kia pitää aina heittää puna-rajalle, ei muista autoilijoista.

Pyri nyt pysymään tarinassa.
 
En ole nähnyt, oletkohan aivan varma etteivät he vain käyttäydy kuin sinä? Eli painetaan hieman reippaammin kaasua kiihdytyksissä ja tässä vaiheessa Miin huimat 70hp (vai mikä ruohonleikkuri se olikaan) jää jälkeen ja sitten itketään että polttisautot ovat kauheita? Tässä kuitenkin puhuttiin sinun raivostasi, kun mainitsit että Kia pitää aina heittää puna-rajalle, ei muista autoilijoista.

Pyri nyt pysymään tarinassa.

Älähän nyt. Anna toisen elää omaa Mii sankarielämäänsä. Jos muut jäävät valoissa taakse he ihmettelevät että "Mitä vittua tapahtui". Jos taas joku lähtee valoista kovempaa koska kilpailuhan se on niin sitten "polttisautoilija provosoitui".
 
Mikähän olisi sellainen laatutaso johon olet tyytyväinen mainitsemassasi hintaluokassa? Näkemättä voisin suositella jotain vanhempaa premiumia, BMW tai Audi.
Ei tässä mitään ihmeitä olla vaatimassa, kunhan edes saavuttaisivat saman tason, joka golfeissa oli nykyistä edellisessä. 30 - 40 k€ iso ranskalainen kissa vie sisustuksen laadussa näitä pirkkavolkkareita 100-0. ID-sarja kilpailee muoviensa kanssa tukevasti 20 k€ bensakorealaisten kanssa. Varsinkin ID.3 on minusta yksinkertaisesti ihan helvetin vastenmielinen kokonaisuus kaikkeen sisustukseen liittyen. Asiaa ei varsinaisesti auta hinnoittelu, jossa mm. takakajarit eivät kuulu perustasoon. Edellinen takakajariton auto minulla oli vuoden 80 Fiesta :D
Itse oli hyvin kriittinen kun ID.3 julkistettiin ja suorastaan ihmettelin kun ihmiset ennakkovarailivat 1st malleja autoa näkemättä, edes hinnoista ei silloin ollut tietoa. Mieli alkoi muuttua vasta kun ensimmäiset previkat tulivat Youtubeen. Jos Teslabjörn tykkää niin ei se voi ihan huono olla? Lopullisesti olin myyty koeajolla ja tässä sitä ollaan. Toki polttomoottori-voimalinjaan kyllästyminen oli jo melko pahalla mallilla, enkä saanut Cuprasta mitään kiksejä enää. Autoilu on ollut minulle aina enemmän kuin paikasta toiseeen siirtymistä, nyt fokus vaan siirtyi erilaisiin menipeleihin.

Mikä on normaali auto? Viisi vuotta vanha Toyota tai Golf? Kehitys kehittyy, kaikkia se ei miellytä mutta itse pidän siitä. Noista hipaisunäytöistä on väännetty peistä ID-julkaisusta lähtien, argumenttina juuri tuo että miksi kaikki hyvä pitää pilata... Ehkä kohta joutuu keksimään jo uusia argumentteja kun samanlaiset käyttöliittymät tulevat kaikkiin autoihin. Tai sitten me ID-autoilijat olemme samanlainen vastarannankiiskien ryhmä kun Tesla-kuskit (;)) ja muu autoilumaailma jatkaa normaalina olemista.
Paskat se kehitys mitään kehity vaan kustannukset minimoidaan. Yksi monitoimipaneeli on helppo ja halpa pistää yksittäiseen tarkoitukseen varattujen nappien sijaan. Jo ihan liikenneturvallisuus vaatiisi, että yksinkertaiset ajon aikana tehtävät perusasiat on syytä pystyä tekemään liiemmälti asiaan keskittymättä. ID:ssä hommaa ei ole edes viety loppuun asti vaan siihen on jätetty epämääräiset liukupinnat puhtaan kosketusnäytön sijaan. Silkkaa paskaa. Ratin kytkimet ja aiemmin mainitsemani ovipaneeli nyt ovat ihan suoraa vittuilua käyttäjälle.
En pitänyt ID.3:n muotokielestä minäkään kun se julkistettiin. Silti sellainen seisoo pihalla, mieli muuttuu ja joskus yllättyy positiivisestikin. Eikä tämä sähköinen vallankumous tähän lopu, ensi vuoden alusta tulevat isommat ID.4:t maahan ja .5 ja .6 seuraavat, tämä pelkästään VW:ltä. Varmasti muillekin valmistajille on markkinoita. Kilpailu on hyvästä ja Teslaahan tässä pitää kiittää VW:n kirittämisestä.
Uskoin ja toivoin Miin jälkeen parempaa, mutta kertavisiitti ID.3 pariin MAX mallista huolimatta jätti ankaran harmistuksen. Hyvä alusta pilattu kelvottomalla toteutuksella kuskin näkökulmasta. ID:stä tulee parempien mallien myötä hylkiöitä, kun on enemmän valinnanvaraa. Eihän ne meinaa nytkään mennä kaupaksi vaikka vaihtoehdot ovat vähissä.
 
Captur TCe 100 Life
19 390 €

Captur TCe 130 EDC7-aut Zen
23 990 €

Captur E-TECH Plug-in hybrid Intens
29 390 €

Aika suolainen lisähinta pluginissa ja ylipäätään about. Clion kokoisesta pikkuautosta.

Vertaat nyt pienempitehoisia ja heikomman varustetason autoja niin kai sitä nyt ison eron saa. Oikea verrokki tuolle olisi TCe 155 Intens varustetasolla ja sen lähtöhinta on se noin 27 ke, joten eipä se hintaero niin iso ollutkaan.
 
Sitä sun pitää kysyä niiltä provosoituvilta polttisautoilijoilta. Eikä tuolla sähkärillä tarvitse edes ajaa kuin pintakaasulla ja silti se on ihan tarpeeksi ripeä taajamassa joka tilanteessa. Mutta sulla on diesel-autoilijana niin vahva oma näkemys, että turha sun kanssa on asiasta vääntää.
Ihan samallalailla ne tuota mun brittipyörää haastaa, aina kun ihminen luulee että toinen on heikompi hän hyökkää, pettymys on ollut kyllä joka kerta karvas kun ei se sadantonnin urheiluauto pärjääkään 5k€ "brittipyörälle"

:srofl:
 
Tässä kuitenkin puhuttiin sinun raivostasi, kun mainitsit että Kia pitää aina heittää puna-rajalle, ei muista autoilijoista.

Pyri nyt pysymään tarinassa.
Suosittelen sinulle luetun ymmärtämisen kurssia. Sen jälkeen suosittelen vaihtamaan sen haisevan ja kalisevan dieselin johonkin parempaan, niin nuo antipatiat helpottaa :)
 
Älähän nyt. Anna toisen elää omaa Mii sankarielämäänsä. Jos muut jäävät valoissa taakse he ihmettelevät että "Mitä vittua tapahtui". Jos taas joku lähtee valoista kovempaa koska kilpailuhan se on niin sitten "polttisautoilija provosoitui".
Eikö tässä juuri joku esittänyt laskelmat, että nelivetoinen japsi hiukan vajaalla 300 hepalla pitää kelata 109km/h mittariin paikaltaan lähtiessä ennen kuin pääsee rinnalle / ohi tuollaisesta sähköpurkki tripletistä.
 
Ihan samallalailla ne tuota mun brittipyörää haastaa, aina kun ihminen luulee että toinen on heikompi hän hyökkää, pettymys on ollut kyllä joka kerta karvas kun ei se sadantonnin urheiluauto pärjääkään 5k€ "brittipyörälle"

:srofl:
Itse otin Skoda Citigosta kaikki takamerkit pois ja sain ajaa sen jälkeen aivan rauhassa. Mopoauto kokoluokkaa?

Ilmeisesti se pieni vihreä e merkkasi sitten jotakin? :) Tai sitten luulen vaan.
 
Enemmän eroa huomaa nelivedon ja vajaavetoisten välillä kuin sähkömoottorin ja polttomoottorin, jos nyt voimalinjaan mennään.

En tiedä mitä autoja olet ajanut jos tämä on kekemuksesi. Ero sähkön ja polttiksen välillä on valtava. Toinen miettii hetken ja ähisee ja puhisee kun toinen liikahtaa mukisematta menemään.

Kaukana on kyllä vielä ajat jolloin sähköautoilusta tulee niin helppokäyttöistä että sellaista voisi suositella tavalliselle kansalaiselle, saatikaan vähän varttuneemmalle ihmiselle.

Sekin riippuu mikä on varttuneempi ihminen. Jos puhutaan eläkeläisistä niin on tullut monta vastaan jolle sähköautoilu sopii erinomaisesti. Pysähdykset ei haittaa ja kulkeminen on mukavaa. Jos puhutaan jo sen verran varttuneesta henkilöstä että saisi hyllyttää jo kortin niin en sellaiselle suosittelisi tietenkään mitään autoa

Eiköhän se perus auto ole siinä 10-20 välillä.
Edit. Lähempänä 10.

Mistä nämä luvut? Katsoo suosituimpia uusia autoja niin siellä on esmes Corolla ja Octavia, molempien lähtöhinta lähempänä 30k€
 
Vois olla Tesla ketjussakin, mutta... Eräs näkemys.

 
Vertaat nyt pienempitehoisia ja heikomman varustetason autoja niin kai sitä nyt ison eron saa. Oikea verrokki tuolle olisi TCe 155 Intens varustetasolla ja sen lähtöhinta on se noin 27 ke, joten eipä se hintaero niin iso ollutkaan.
Tuossa pitää muistaa, että varusteet ovat valmistajalle hyväkatteisia, ja sen takia plugari kannattaa tehdä nimenomaan erikoisvarustellusta mallista. Moni tyytyisi varmasti mielellään vähemmän varusteltuun plugariin, mutta todennäköisesti hintaa ei saataisi alas niin paljoa kuin mitä varustelutasojen hintaero on.
 
Älähän nyt. Anna toisen elää omaa Mii sankarielämäänsä. Jos muut jäävät valoissa taakse he ihmettelevät että "Mitä vittua tapahtui". Jos taas joku lähtee valoista kovempaa koska kilpailuhan se on niin sitten "polttisautoilija provosoitui".

Se legendaarinen 2 litran ohc-video pitäisi päivittää nykyaikaan Mii vs. satunnainen polttis/plugari
 
Itse nyt pari viikkoa Model 3:lla kurvailleena ei voi kun olla tyytyväinen. Sähköinen voimalinja on tässä vaan niin välitön ja pehmeä varsinkin kaupunkiajossa, mikä iskee itselle isosti, mutta ei toki rajoitu pelkästään Tesloihin. Ja kaikki toimii infotainmentista, puhelimen appista ja latauksesta lähtien. Omat matkat kun on sellaista 30 - 60 km per päivä, niin pari kertaa viikossa riittää kun tuota lataa nyt talviaikaan. Itselläni vieläpä ei ole edes omaa pihalaturia, mutta kodin välittömässä läheisyydessä kyllä löytyy useampi 11 kW AC-laturirypäs aina vapaana, joista halvimmasta saa 10 snt/kWh hinnalla lataukset, joten halpoja kilsoja on tähän asti ollut. Katsoin että kulutus on ollut 17-18 kWh välillä sellaisillakin pätkillä, mistä on 80% moottoritietä. Ensimmäiset 5 minuuttia kyllä kylmällä akulla menee helposti 30-50 kWh, mutta sitten tasaantuu nopeasti. Pitää tehdä seurantaa nyt siten, että laittaa lämmityksen etänä päälle 5 minuuttia etukäteen ja aloittaa matkan vasta sitten.

A Better Routeplanner kautta on hyvä katsella latausaikoja pidemmillä matkoilla. Tuosta on sitten helppo soveltaa, jos 15 min stoppien sijaan haluaakin viettää jossain kauemmin vaikka ruokailua varten. Jos Helsinki-Oulu tuon mukaan (M3 SR+ asetettu malliksi) vaatisi reilu 30 min superchargingit, niin kyllähän tuo varsin hyväksyttävää on, vaikka tosin laskisin tuohon jonkinlaista tosielämän virhemarginaalia myös mukaan. Tuon pitäisi olla kyllä aika älykäs sivusto ja ottaa huomioon monta muuttujaa. Mutta kyllähän se näin on, että sähköautoilu ainakin vielä vaatii hieman enemmän suunnittelua ja ei sovellu universaalisti hyvin kaikille ajoprofiileille. Jos punnitsee soveltuvuutta aina "worst case"-skenaarioiden kautta, niin kannattaa miettiä, että kuinka usein ne toteutuvat tosielämässä, ja että mikä loppupeleissä on vaikutus, vaikka ne sähköautolla ajelisikin. Siitä sitten jokainen punnitsee oman tilanteensa perusteella parhaan vaihtoehdon.

Seuraavat 3 vuotta saa nyt tutustua, että miten Tesla toimii, koska siis leasingilla tämän otin lopulta. Markkinat ovat varmasti silloin jo todella erinäköiset ja oman ostokin on helpompaa, kun valikoimaa piisaa ja tekniikka on kehittynyt. Kyllä mä näen miksi näistä moni tykkää, mutta ajan mittaan tietysti tulee kokemukset asiakaspalvelusta ja sellaisesta, mistä voi tulla erilaisiakin fiiliksiä esim. laadun suhteen. Tesla-lippikset yms jätän kaupan hyllylle suosiolla silti.
 
Eikö tässä juuri joku esittänyt laskelmat, että nelivetoinen japsi hiukan vajaalla 300 hepalla pitää kelata 109km/h mittariin paikaltaan lähtiessä ennen kuin pääsee rinnalle / ohi tuollaisesta sähköpurkki tripletistä.
Mitähän sä nyt selität? 1.2Tce menee rinta rinnan 50 asti ja sitten jää Mii ja tuossa oli silloin vain 115hv, nyt lastun kanssa 150hv ero ei ykkösellä juuri kasva koska rellu meinaa sutia, mutta kakkosella eroa tulee ja paljon.
 
Bensahybridiin kun on tottunut, niin ei sen jälkeen halua koskea perus polttikseen. Köyhyydessäni en saanut aikaiseksi täys sähköön suoraan siirtyä, mutta se on ehdottomasti seuraava tavoite. Voimansiirto/tuotto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä. Aina harmittaa kun polttomoottori lähtee käyntiin, ellei sitten ole pyytämässä isosti tehoja. Eikä BMW B48 ole edes se huonoin bensakone.
Tästä oli nyt tehty jonkinlainen tutkimuskin:

 
Mitähän sä nyt selität? 1.2Tce menee rinta rinnan 50 asti ja sitten jää Mii ja tuossa oli silloin vain 115hv, nyt lastun kanssa 150hv ero ei ykkösellä juuri kasva koska rellu meinaa sutia, mutta kakkosella eroa tulee ja paljon.
Voit tuolta käydä itse lukemassa:



En millään jaksa uskoa että 1.2tce pysyy rinnalla, jos noiden mukaan edes gti golf ei pysy rinnalla 0-100m matkalla.
 
Voit tuolta käydä itse lukemassa:



En millään jaksa uskoa että 1.2tce pysyy rinnalla, jos noiden mukaan edes gti golf ei pysy rinnalla 0-100m matkalla.
Noilla puhelinten 1Hz GPS:llä ja ilmaisilla softilla mitatuilla suoritusarvoilla voi ihan rehellisesti pyyhkiä persettään, niiden arvo on lähinnä viihteellinen
 
Voit tuolta käydä itse lukemassa:



En millään jaksa uskoa että 1.2tce pysyy rinnalla, jos noiden mukaan edes gti golf ei pysy rinnalla 0-100m matkalla.
Noh, tämä koitettiin kaverin kanssa kenellä Mii ja moneen kertaan, Mii on nopee 50 asti ja sitten loppuu into...

Lastun jälkeen varsinkin kun rellussa sai kakkoselle niin Mii jää niin selvästi.
 
Noilla puhelinten 1Hz GPS:llä ja ilmaisilla softilla mitatuilla suoritusarvoilla voi ihan rehellisesti pyyhkiä persettään, niiden arvo on lähinnä viihteellinen
Toki on, mutta jos sillä samalla puhelimella mittaa kaksi eri autoa samalla kertaa, niin samat virheethän niihin molempiin mittauksiin tulee. Ja vielä kun kaksi eri mittaajaa saa "samalle autolle" 0-100m ajan kolmen kymmenyksen sisään niin kyllä se aika hyvin kertoo että ollaan oikealla alueella tuloksien kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom