Vaihdoin 300hv neliveto-Cupran ID.3:een joulun alla. Joululomalla tuli 850km mittariin ja ensimmäistä kertaa pitkään aikaan nautin autoilusta. Minulla on ollut noita sportteja useampia, mutta iän myötä kiinnostus sporttiseen ajamiseen tuntui kadonneen ja tilalle tuli jonkinlainen yli-yrittäminen Cupran ratissa. Vaikka TSI-DSG-4drive voimalinja on hieno, ei se nurkka-ajossa ja pihapyörittelyssä ole kovin sulava. Sähköllä kaikki on toisin, auton siirtely jyrkällä pihalla on naurettavan helppoa ja voimalinjan lineaarisuus miellyttää. Mikään Tesla-tyylinen raketti tuo ID.3 ei ole, 7.3s 0-100km/h on riittävä mutta useimmiten päällä on comfort-moodi ja ajotapa sen mukainen. Stressiä lievittää myös rajoitusten mukaan ajaminen, mihin adaptiivinen vakkari liikennemerkkien tunnistuksella antaa hyvät eväät. Ohitettavana olemiseen on kyllä syytä totutella, sillä jokainen kippo kampeaa suoralla ohi.
Joululomalla 300km siirtymät suuntaansa onnistuivat sujuvasti ilman välilatauksia. Rakko ei neljän tunnin istumista kestä joten kusella tuli pysähdyttyä.
Ainoa ongelma oli hidas tilapäislaturi, perille saavuttiin akku käytännössä tyhjänä eikä sitä tahtonut saada 8Ah laturilla täyteen. Seuraavalle matkalle pitää varautua 16A 3-vaihelaturilla, kotoa toki sellainen jo löytyy. Hymyilyttää ajella bensa-aseman ohi, lisäksi autoilu on aika paljon edullisempaa muutenkin. Cuprasta kaipaa lähinnä isoa tavaratilaa ja säilytystiloja, muuten ID:ssä on paremmat sisätilat.