Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Polttomoottoriautossa ja sähköautossa voimanlähteen, vetojärjestelmän ja "polttoainesäiliön" koko, muoto ja paino ovat täysin erilaisia. Jos sähköauto rakennetaan tavallisen polttomottoriauton korirakenteen pohjalle, niin mitään sähköauton mahdollistamia parhaita suunnitteluratkaisuita ei voida hyödyntää täysimääräisesti.Millä lailla teidän mielestä sähköauton ja polttomoottoriauton tarpeet ja tavoitteet eroavat?
Minun mielestä ne eivät eroa juuri mitenkään. Ainoa ero on että sähköautossa pitää n. 50kg kiloisen polttoainetantkin tilalle saada laitettua useamman sata kiloa painava akusto. Muutoin tarpeet ovat samat. Toki nyt menossa ajatusten muokkaus siitä, että on normaalia suurimmalle osalle käyttäjistä, että autolla voi ajaa pari sataa kilometriä ja sen jälkeen sitä pitää ladata tuntukausia.
Sähkögolffin tuotanto on loppunut. Jutussa ei mitään ihmeellistä, mutta tuo yksi kommentti kommenttikentässä herätti ajatuksia.
Täyssähköisen Volkswagen Golfin tuotanto on nyt lopetettu - Autot - Ilta-Sanomat
ls 25.12. 7:37231
Eiköhän tuo sähkö-golf ollut alunperinkin vain jonkinlainen tutkimusprojekti matkalla kohti ID-malleja. Ei sähköautoa kannata rakentaa palttomoottoriauton alustalle; tarpeet ja tavoitteet ovat niin erilaiset.
Millä lailla teidän mielestä sähköauton ja polttomoottoriauton tarpeet ja tavoitteet eroavat?
Minun mielestä ne eivät eroa juuri mitenkään. Ainoa ero on että sähköautossa pitää n. 50kg kiloisen polttoainetantkin tilalle saada laitettua useamman sata kiloa painava akusto. Muutoin tarpeet ovat samat. Toki nyt menossa ajatusten muokkaus siitä, että on normaalia suurimmalle osalle käyttäjistä, että autolla voi ajaa pari sataa kilometriä ja sen jälkeen sitä pitää ladata tuntukausia.
Siis meillä maksetaan sähköauton latauksesta kulutuksen mukaan. Ihan samalla tapaa kuin useissa yhtiöissä vedestä maksetaan kulutetun määrän mukaan. Jos et lataa autoa niin en joudu maksamaan mitään. Jos lataat 100kwh niin maksat 100x11,5 senttiä eli 11,5€ (ensi vuodesta lähtien). Yhtiö siis vaatii että jokaisessa latauslaitteessa on kWh-mittari, jolla kulutusta valvotaan.Ok, varmaan ihan ok laskea kiinteä hinta noin ja saahan yhtiö kai ottaa katettakin myynnistä. Periaatetasolla ehkä pitäisin sähköliittymän kk-maksua sellaisena kuluna, jota ei ole mahdollista jyvittää muuten kuin yhtiön vastikeperusteen mukaan. Olen tosin maallikko.
En kyllä laskisi Konaa ja Ioniqia sähköautoiksi suunniteltujen joukkoon niin pitkään kun ovat suunniteltu myös täysimittaisiksi polttomoottoriautoiksi.
Ioniq:iin ei edes saa kunnollisen kokoista akkua varmaankin juuri sen takia, että autoa ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu sähköautoksi. Kona on sen verran korkeampi, että sinne mahtuu se 64kW akkukin.Jotain kompromissejä tietenkin on, kuten pieni kyhmy kardaanitunnelin kohdalla. Mutta se on paljon pienempi kuin Konan polttisversiossa. Sitten taas esim EQC:ssä on järkyttävän kokoinen tunneli.
Eli vaikka ei ihan optimaali, kuitenkin huomattava parannus täysin polttomoottorille suuniteltuun alustaan
Siis meillä maksetaan sähköauton latauksesta kulutuksen mukaan. Ihan samalla tapaa kuin useissa yhtiöissä vedestä maksetaan kulutetun määrän mukaan. Jos et lataa autoa niin en joudu maksamaan mitään. Jos lataat 100kwh niin maksat 100x11,5 senttiä eli 11,5€ (ensi vuodesta lähtien). Yhtiö siis vaatii että jokaisessa latauslaitteessa on kWh-mittari, jolla kulutusta valvotaan.
Taitaapa sähköt yleensä painaa sen 300-?kg polttisvastinetta enemmän, eli alusta pitää suunnitella alusta ottaen se ja painopiste yms. huomioon.Millä lailla teidän mielestä sähköauton ja polttomoottoriauton tarpeet ja tavoitteet eroavat?
Halvimmat täyssähköt on vähän kompromisseja rangen suhteen eivätkä sovi kaikille, sitten joku tesla model s pisimmällä rangella, tuolle uusimmalle plaid mallille luvataan +840km yhellä latauksella mikä melkeen jo menee niihin huvinvuoksi päivittäin monta kertaa helsinki-ivalo pysähtymättä välin ajeleviin.Hain sitäkin vähän kysymykselläni, että miten auton tarpeet eroavat jos henkilö valitsee sähkö- tai polttomoottoriauton. Tekniikasta on tullut hyviä perusteluja, mutta eroaako se käyttötapa (paikasta a paikkaan b, range, paljonko on kyydissä henkilöitä ja onko muita tarpeita esim vetokoukku jne)?
Kenelle nykyiset, saatavilla olevat täyssähköautot sopivat ja kenelle ei?
Hain sitäkin vähän kysymykselläni, että miten auton tarpeet eroavat jos henkilö valitsee sähkö- tai polttomoottoriauton. Tekniikasta on tullut hyviä perusteluja, mutta eroaako se käyttötapa (paikasta a paikkaan b, range, paljonko on kyydissä henkilöitä ja onko muita tarpeita esim vetokoukku jne)?
Kenelle nykyiset, saatavilla olevat täyssähköautot sopivat ja kenelle ei?
tässä tulee jo pelkästään vaikka että helsingin kantakaupungissa tyyliin 90% asukkaista ei ole mahdollisuutta ladata, koska kadunvarsiparkki.Jos puhutaan vain täyssähköstä, niin varmaan käytännössä jokaisella sellaista harkitsevalla pitää olla kotona se latauspaikka/mahdollisuus olemassa. Aika työläs ja ihan hölmöä muuten ellei ajot ole 5km päivässä.
Miettikääpä sitä, ei ihan äkkiä jokainen Suomen perus kerrostalon vanha lämmitystolpasto muutu niin, että kaikilla olisi mahdollisuus.
Seuraava on tietysti hinta ja sen myötä se mitä sillä saa. Missä on farmari sähkis? No se vetokoukku? Pitää päästä talvellakin se 500km kusematta.
Range tulee ihan varmasti olemaan kynnys monille ja pitkään, vaikka täälläkin kuinka väitettäisiin, että kaikki pärjää hyvin 300km kanssa ja elämä on helppoa. Ajatusleikkinä jos range olisi vaikka 1000km, niin yhteislaturi tai töissä lataus voisi ollakin mahdollisuus.
Eikös Helsinki muutenkin halua eroon autoista, että ei kai sillä niin väliä.tässä tulee jo pelkästään vaikka että helsingin kantakaupungissa tyyliin 90% asukkaista ei ole mahdollisuutta ladata, koska kadunvarsiparkki.
Tosta otat 50% pois niin saat sen normi kilsat mitä pääsee yhdellä latauksella.Halvimmat täyssähköt on vähän kompromisseja rangen suhteen eivätkä sovi kaikille, sitten joku tesla model s pisimmällä rangella, tuolle uusimmalle plaid mallille luvataan +840km yhellä latauksella mikä melkeen jo menee niihin huvinvuoksi päivittäin monta kertaa helsinki-ivalo pysähtymättä välin ajeleviin.
Tuo plaid malli varsin tolkuton kyllä... 1100heppaa, pisin range, 0-100kmh 2.1sek. alkaa olemaan speksit kohdallaan.
tässä tulee jo pelkästään vaikka että helsingin kantakaupungissa tyyliin 90% asukkaista ei ole mahdollisuutta ladata, koska kadunvarsiparkki.
Tosta otat 50% pois niin saat sen normi kilsat mitä pääsee yhdellä latauksella.
Eikös tesla ole päässyt aika lähelle mitä lupaavatkin? tyyliin 80-90% tms?Tosta otat 50% pois niin saat sen normi kilsat mitä pääsee yhdellä latauksella.
Jos et tiennyt niin sähköautoja ei voi ostaa koska kaikki vetävät 10m venettä trailerilla helsingistä lappiin päivittäin.Olen ajanut ehkä miljoona kilometriä erilaisilla vehkeillä. Ehkä 1-2 kertaa elämässä tullut vedettyä tuo 500km kusematta. Ottakaa huomioon että yhä suurempi osuus pärjää täysin ilman autoa ja tiedän tällaisia tapauksia joille tämä poikkeusaika on tuonut sähköauton hyötykäyttöön.
Mulla ei ole koskaan ollut vetokoukkua. Olen omistanut firman, teollisuuskiinteistön, talon ja mökin. Mitä helvetin maajusseja täällä pyörii?
Varmaankin olet omistanut myös S mersun ja oman kuljetusfirman? Vetokoukku on aika kätevä.Olen ajanut ehkä miljoona kilometriä erilaisilla vehkeillä. Ehkä 1-2 kertaa elämässä tullut vedettyä tuo 500km kusematta. Ottakaa huomioon että yhä suurempi osuus pärjää täysin ilman autoa ja tiedän tällaisia tapauksia joille tämä poikkeusaika on tuonut sähköauton hyötykäyttöön.
Mulla ei ole koskaan ollut vetokoukkua. Olen omistanut firman, teollisuuskiinteistön, talon ja mökin. Mitä helvetin maajusseja täällä pyörii?
Ässää ei ole ollut.Varmaankin olet omistanut myös S mersun ja oman kuljetusfirman? Vetokoukku on aika kätevä.
Katsoin nettiautosta, että 30000/86000 autossa on vetokoukku listattu. Vissiin ihan turha kilven lommottaja? Tyhmät ihmiset maksaneet turhasta.
Vai onko ne olleet fiksuja, jos verot on saatu veivattua sillä minimiin.Ässää ei ole ollut.
Jotkut ostaa hybridin lataamatta koskaan. Tyhmät ihmiset maksaneet turhasta.
Eikös tesla ole päässyt aika lähelle mitä lupaavatkin? tyyliin 80-90% tms?
Hybridi on verotuksen takia halvempi kuin vastaava polttis. mitä tehokkaammista puhutaan sitä järkevämmäksi hybridi tulee, esim bmw 545e 400hp on parikyt tonnia halvempi ku lähin vastaava bensa 540i 330hp.Jotkut ostaa hybridin lataamatta koskaan. Tyhmät ihmiset maksaneet turhasta.
Mitä tarkoitat?
Valmistajan lupaama WLTP ei ole mitenkään verrannollinen todellisuuden kanssa. Se on saatu ajettua todella hallituissa olosuhteissa jne. Model S luvataan nykyään 652km mikä todellisuudessa on lähempänä 500km. Jos ajot on kaupunkia niin saavuttaa tuon WLTP helposti ja menee jopa yli. Sitten jos sekoitetaan pakkaan eri nopeudet, kelit ja muut niin aletaan tuosta WLTP lukemasta jäädä.Eikös tesla ole päässyt aika lähelle mitä lupaavatkin? tyyliin 80-90% tms?
onhan tuo 500km luvatusta 652km jo yli 75% niin missä tilanteessa tuo sanomasi 50%?Valmistajan lupaama WLTP ei ole mitenkään verrannollinen todellisuuden kanssa. Se on saatu ajettua todella hallituissa olosuhteissa jne. Model S luvataan nykyään 652km mikä todellisuudessa on lähempänä 500km. Jos ajot on kaupunkia niin saavuttaa tuon WLTP helposti ja menee jopa yli. Sitten jos sekoitetaan pakkaan eri nopeudet, kelit ja muut niin aletaan tuosta WLTP lukemasta jäädä.
Kannattaa ottaa ihan suolalla nuo valmistajan antamat lukemat.
Jos nopeudet kasvaa.onhan tuo 500km luvatusta 652km jo yli 75% niin missä tilanteessa tuo sanomasi 50%?
Miten tuollainen toimii plugarissa? En ole ajanut mutta se ilmeisesti jotenkin on yhteensä polttomoottorin kanssa?tuokin range riittäisi itselle varsin hyvin. Ei sähkiksissä kiinnosta muu kuin se tajuton suorituskyky hintaan nähden (tesla).
Kuten plugareitakin katselen vain että paljonko saa heppoja hintaan ja siinä ovat aika kovia kyllä.
Miten tuollainen toimii plugarissa? En ole ajanut mutta se ilmeisesti jotenkin on yhteensä polttomoottorin kanssa?
No saat verotuksen takia 400 heppasen auton 200 heppasen hinnalla, koska noissa valehdellut päästöt on minimit.Miten tuollainen toimii plugarissa? En ole ajanut mutta se ilmeisesti jotenkin on yhteensä polttomoottorin kanssa?
Eli sähköautossa tolpasta ladatulla sähköllä pääsee puolet luvatusta, mutta kennosta tehtävällä sähköllä kelistä riippumatta 100%?Sähköauton range vaihtelee hurjasti akun lämpötilan mukaan ja uskon että vetyauto taas kulkee tankillisella luvatun 500km kelillä kuin kelillä.
Lämpeäähän ne akut ajaessa mutta aina ei ole tolppaa ja esilämmitystä saatavilla. Polttokenno ei ole juuri moksiskaan lämpötilasta tai ainakin siinä on hurjasti vähemmän massaa mitä pitää lämmittää päästäkseen optimaaliseen toimintalämpötilaan. Kuin ei normaali polttiskaan kuluta sen enempää vaikka sille syötetään jääkylmää polttoainetta.Eli sähköautossa tolpasta ladatulla sähköllä pääsee puolet luvatusta, mutta kennosta tehtävällä sähköllä kelistä riippumatta 100%?
Vai siis oikeastiko on niin, että kenellekään ei ole tullut mieleen säätää akkujen lämpötilaa, jos se on kertaluokkaa suurempi muuttuja kuin sää tai vaikka ilmanvastus?
@pulssi ja @pelitys omalla muutaman sadantuhannen kilometrin kokemuksella sanoisin, ettei ole akkujen lämpötilalla vaikutusta käytännössä ollut koskaan sähköautoni toimintamatkaan. Tätä olen testannut mm ajamalla samaa reittiä peräkkäin kylmällä akulla lähtien sekä ajo/pikalatauskuumalla. Sen sijaan sisätilan lämmittäminen, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen kasvu ovat ne ratkaisevat. Ja nämä koskevat myös yhtälailla vetyautoa.Lämpeäähän ne akut ajaessa mutta aina ei ole tolppaa ja esilämmitystä saatavilla. Polttokenno ei ole juuri moksiskaan lämpötilasta tai ainakin siinä on hurjasti vähemmän massaa mitä pitää lämmittää päästäkseen optimaaliseen toimintalämpötilaan. Kuin ei normaali polttiskaan kuluta sen enempää vaikka sille syötetään jääkylmää polttoainetta.
@pulssi ja @pelitys omalla muutaman sadantuhannen kilometrin kokemuksella sanoisin, ettei ole akkujen lämpötilalla vaikutusta käytännössä ollut koskaan sähköautoni toimintamatkaan. Tätä olen testannut mm ajamalla samaa reittiä peräkkäin kylmällä akulla lähtien sekä ajo/pikalatauskuumalla. Sen sijaan sisätilan lämmittäminen, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen kasvu ovat ne ratkaisevat. Ja nämä koskevat myös yhtälailla vetyautoa.
Paitsi että jos polttokennolla on edes jonkinlainen järkevä hyötysuhde, niin ei siitä kyllä paljoa lämpöä kabiiniin tule herumaan. Tietenkin jos sen vetypolttokennon hyötysuhde onkin jossain dieselin ja vanhan bensakrematorion välillä niin sittenhän se energia vapautuu tosiaan hukkalämpönä.Tähän sellainen lisäys että polttokennossa yksi reaktion lopputulos sähkön lisäksi on lämpö eli polttokennoauton pitäisi teoriassa olla selvästi parempi lämpiämään.
Paitsi että jos polttokennolla on edes jonkinlainen järkevä hyötysuhde, niin ei siitä kyllä paljoa lämpöä kabiiniin tule herumaan. Tietenkin jos sen vetypolttokennon hyötysuhde onkin jossain dieselin ja vanhan bensakrematorion välillä niin sittenhän se energia vapautuu tosiaan hukkalämpönä.
No silloin ei paljon ole hukkalämpöä kabiiniin käytettävissä, joten senkin lämmittaminen lyhentää toimintamatkaa myös vedyllä. Uskoisin myös, että tosin sähköautoa vähemmän.Muistelisin että Mirain polttokennossa oli about 60% hyötysuhde eli selvästi dieseliäkin parempi tässä suhteessa.
No silloin ei paljon ole hukkalämpöä kabiiniin käytettävissä, joten senkin lämmittaminen lyhentää toimintamatkaa myös vedyllä. Uskoisin myös, että tosin sähköautoa vähemmän.
No silloin ei paljon ole hukkalämpöä kabiiniin käytettävissä, joten senkin lämmittaminen lyhentää toimintamatkaa myös vedyllä. Uskoisin myös, että tosin sähköautoa vähemmän.
Current on-road diesel engines have approximately 42% brake thermal efficiency at full load, with 28% of fuel energy wasted in exhaust gas (including 4% going to pumping loss), 28% of fuel energy dissipating to cooling media as heat rejections to the ambient (including 4% going to mechanical friction and parasitic accessory power), and 2% going to miscellaneous heat losses. There are strong interactions between heat rejections and exhaust gas energy, mainly depending on EGR rate and pumping loss. When EGR rate increases, heat rejections become higher and exhaust energy becomes less.
Tuo WLTP on pelkkä vertailuarvo, ja jos oma ajoprofiili täsmää siihen vertailun mukaiseen profiiliin niin täsmäähän se.Valmistajan lupaama WLTP ei ole mitenkään verrannollinen todellisuuden kanssa. Se on saatu ajettua todella hallituissa olosuhteissa jne. Model S luvataan nykyään 652km mikä todellisuudessa on lähempänä 500km. Jos ajot on kaupunkia niin saavuttaa tuon WLTP helposti ja menee jopa yli. Sitten jos sekoitetaan pakkaan eri nopeudet, kelit ja muut niin aletaan tuosta WLTP lukemasta jäädä.
Kannattaa ottaa ihan suolalla nuo valmistajan antamat lukemat.
Lukema millä ei oikeastaan tee mitään kunnes voi ajaa kaikkia mahdollisia. Tuolla sentään voidaan verrata eri valmistajien tekniikkaa.Tuo WLTP on pelkkä vertailuarvo, ja jos oma ajoprofiili täsmää siihen vertailun mukaiseen profiiliin niin täsmäähän se.
Käytännössä se oma ajoprofiili muodostaa sitten kulutuksen joka on joko suurempi tai pienempi kuin tuo ilmoitettu, mä en ymmärrä miksi hemmetissä tuo on niin hankala tajuta.
Niinhän se on aina ollutkin, eihän polttistenkaan l/100km ole yleensä sinnepäinkään mutta ovat autojen välillä vertailukelpoisia.Lukema millä ei oikeastaan tee mitään kunnes voi ajaa kaikkia mahdollisia. Tuolla sentään voidaan verrata eri valmistajien tekniikkaa.