Keskustelua hybridiautoista

@pulssi ja @pelitys omalla muutaman sadantuhannen kilometrin kokemuksella sanoisin, ettei ole akkujen lämpötilalla vaikutusta käytännössä ollut koskaan sähköautoni toimintamatkaan. Tätä olen testannut mm ajamalla samaa reittiä peräkkäin kylmällä akulla lähtien sekä ajo/pikalatauskuumalla. Sen sijaan sisätilan lämmittäminen, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen kasvu ovat ne ratkaisevat. Ja nämä koskevat myös yhtälailla vetyautoa.

Tähän sellainen lisäys että polttokennossa yksi reaktion lopputulos sähkön lisäksi on lämpö eli polttokennoauton pitäisi teoriassa olla selvästi parempi lämpiämään.
 
Tähän sellainen lisäys että polttokennossa yksi reaktion lopputulos sähkön lisäksi on lämpö eli polttokennoauton pitäisi teoriassa olla selvästi parempi lämpiämään.
Paitsi että jos polttokennolla on edes jonkinlainen järkevä hyötysuhde, niin ei siitä kyllä paljoa lämpöä kabiiniin tule herumaan. Tietenkin jos sen vetypolttokennon hyötysuhde onkin jossain dieselin ja vanhan bensakrematorion välillä niin sittenhän se energia vapautuu tosiaan hukkalämpönä.
 
Paitsi että jos polttokennolla on edes jonkinlainen järkevä hyötysuhde, niin ei siitä kyllä paljoa lämpöä kabiiniin tule herumaan. Tietenkin jos sen vetypolttokennon hyötysuhde onkin jossain dieselin ja vanhan bensakrematorion välillä niin sittenhän se energia vapautuu tosiaan hukkalämpönä.

Muistelisin että Mirain polttokennossa oli about 60% hyötysuhde eli selvästi dieseliäkin parempi tässä suhteessa.
 
No silloin ei paljon ole hukkalämpöä kabiiniin käytettävissä, joten senkin lämmittaminen lyhentää toimintamatkaa myös vedyllä. Uskoisin myös, että tosin sähköautoa vähemmän.

Pitäisi tuossa kaiken järjen mukaan olla ainakin matka-ajoon riittävästi hukkalämpöä. Pätkäajossa voi tulla tarvetta sähkölämmitykselle, mikä olisi toki toimintamatkasta pois.
 
No silloin ei paljon ole hukkalämpöä kabiiniin käytettävissä, joten senkin lämmittaminen lyhentää toimintamatkaa myös vedyllä. Uskoisin myös, että tosin sähköautoa vähemmän.

Sanoisin että tuossa on ihan riittävästi hukkalämpöä ettei tarvitse sähkövastuksia huudattaa, riippuu toki pakkasesta ja siitä paljonko on pyynti kabiinin puolella.
 
~40% hyötysuhteen polttomoottorissakin 29% menee pakokaasujen mukana. Monessakaan autossa ei oteta lämpöä katalysaattorin jälkeen talteen eli lopulta ollaan aika lähellä polttiksen lämmöntuottoa vaikka polttokennon hyötysuhde olisi kertaluokkaa suurempi. Oletan, että kennoston jäähdytyspiiristä ja tuotetusta vesihöyrystä lämpö saadaan aika tehokkaasti kabiinin puolelle.

Current on-road diesel engines have approximately 42% brake thermal efficiency at full load, with 28% of fuel energy wasted in exhaust gas (including 4% going to pumping loss), 28% of fuel energy dissipating to cooling media as heat rejections to the ambient (including 4% going to mechanical friction and parasitic accessory power), and 2% going to miscellaneous heat losses. There are strong interactions between heat rejections and exhaust gas energy, mainly depending on EGR rate and pumping loss. When EGR rate increases, heat rejections become higher and exhaust energy becomes less.

1.6 MW:n polttomoottorin häviöt.
1609018062990.png
1609018694275.png


 
Monia mietityttää plugin-hybridien kulutukset erityyppisillä matkoilla, niin tuli sattumoisin vastaan aika kattavaa tietoa yhdellä Youtube-kanavalla. Eli Skoda RS iV:n kulutuslukemat:

Here you have the fuel and energy power consumption (fuel & energy power economy) of Skoda Octavia RS iV Plug-In Hybrid 2020 (1.4 l R4 petrol engine + electric, 180 kW, 245 HP, 400 Nm, 6-speed automatic gearbox DSG, FWD) in city, highway, motorway, freeway and autobahn. Results:

Sähköinen range (linkki):
Electric range (energy/power consumption/economy)
Eco-city: 60.5 km | 37.6 mi (15.7 kWh/100 km | 25.3 kWh/100 mi | 3.96 mpkWh)
90 km/h (56 mph): ~54 km | ~33.5 mi (17.5 kWh/100 km | 28.2 kWh/100 mi | 3.55 mpkWh)
120 km/h (75 mph): ~37.5 km | ~23.5 mi (25.1 kWh/100 km | 40.4 kWh/100 mi | 2.48 mpkWh)

Kulutus tyhjällä akulla:
Results with almost empty batteries for Škoda Octavia iV RS PHEV:
eco city: 4.5 l/100 km | 52.3 mpg US | 62.8 mpg UK
90 km/h (56 mph): 5.1 l/100 km | 46.1 mpg US | 55.4 mpg UK
120 km/h (75 mph): 6.6 l/100 km | 35.6 mpg US | 42.8 mpg UK
140 km/h (87 mph): 8.1 l/100 km | 29.0 mpg US | 34.9 mpg UK

Kulutus aloittamalla täydellä akulla:
Results with fully charged battery on start of a city trip:
30 mi distance: ∞ / ∞ mpg (US / UK)
50 km distance: 0.0 l/100 km
45 mi distance: 305 / 367 mpg (US / UK)
66 km distance: 0.4 l/100 km
75 km distance: 0.9 l/100 km
60 mi distance: 139 / 167 mpg (US / UK)
100 km distance: 1.8 l/100 km

900km reissun kulutus yhdellä latauksella (linkki):
I drove with Skoda Octavia RS iV in total on one fuel tank and one charge 901 km (559.9 mi) and 70 km range left. Final fuel consumption: 4.6 l/100 km (51.1 mpg US | 61.4 mpg UK), energy/power consumption / economy 1.0 kWh/100 km (16.1 Wh/mi | 62.1 mpkWh).

Kaupunkikulutus tyhjällä akulla lähdettäessä (linkki):
Here you have the real-life test of fuel consumption (fuel economy) in Skoda Octavia RS iV (2020/2021), Plug-In Hybrid: 1.4 l R4 turbo petrol + electric engine, FWD, DSG, in a city (also in heavy traffic) with almost empty batteries - in case you forgot to charge batteries before the city trip. Total system output: 180 kW (245 HP), 400 Nm, FWD, DSG. Results: 4.5 l/100 km (52.3 mpg US / 62.8 mpg UK).
 
Viimeksi muokattu:
Valmistajan lupaama WLTP ei ole mitenkään verrannollinen todellisuuden kanssa. Se on saatu ajettua todella hallituissa olosuhteissa jne. Model S luvataan nykyään 652km mikä todellisuudessa on lähempänä 500km. Jos ajot on kaupunkia niin saavuttaa tuon WLTP helposti ja menee jopa yli. Sitten jos sekoitetaan pakkaan eri nopeudet, kelit ja muut niin aletaan tuosta WLTP lukemasta jäädä.

Kannattaa ottaa ihan suolalla nuo valmistajan antamat lukemat.
Tuo WLTP on pelkkä vertailuarvo, ja jos oma ajoprofiili täsmää siihen vertailun mukaiseen profiiliin niin täsmäähän se.

Käytännössä se oma ajoprofiili muodostaa sitten kulutuksen joka on joko suurempi tai pienempi kuin tuo ilmoitettu, mä en ymmärrä miksi hemmetissä tuo on niin hankala tajuta.
 
Tuo WLTP on pelkkä vertailuarvo, ja jos oma ajoprofiili täsmää siihen vertailun mukaiseen profiiliin niin täsmäähän se.

Käytännössä se oma ajoprofiili muodostaa sitten kulutuksen joka on joko suurempi tai pienempi kuin tuo ilmoitettu, mä en ymmärrä miksi hemmetissä tuo on niin hankala tajuta.
Lukema millä ei oikeastaan tee mitään kunnes voi ajaa kaikkia mahdollisia. Tuolla sentään voidaan verrata eri valmistajien tekniikkaa.
 
Lukema millä ei oikeastaan tee mitään kunnes voi ajaa kaikkia mahdollisia. Tuolla sentään voidaan verrata eri valmistajien tekniikkaa.
Niinhän se on aina ollutkin, eihän polttistenkaan l/100km ole yleensä sinnepäinkään mutta ovat autojen välillä vertailukelpoisia.
 
Tänään 8800km talviajoa 31.9> tähän päivään , Tesla model s 12/2015 85D , ajosta suurin osa Kuusamossa. Sisältää pari Oulun reissua ja pari kolme reissua Iisalmeen ja Kemijärvelle.
Kulutus 23,2KW/100km tuolla matkalla

- (kesän ajot oli 190KW/100km (15000km matkalla)

Matka-ajoon ei pakkaset hirveitä ole vaikuttanut, etenkin jos lämpimällä autolla ja akulla piuhasta lähtee.

Nurkka ajo taas syö akkua pakkasella jos auto ehtii jäähtyä. Range mode päällä akkua kuluu vähemmän tosin myös tuossa koska akkua ei lämmitetä aktiivisesti ja kabiinin lämmitys tapahtuu puolella maksimista( 3kw vs 6kw)
 
Argumentaatiossasi on tietylainen epäanalyyttinen vääristelevä sävy. Aika harva taitaa ajella huvikseen 700km reissuja syömättä ja pysähtymättä (jos ylipäätään niitä koskaan ajavat useammin kuin pari kertaa vuodessa lomailun yhteydessä).

Ei taida kaikille olla erityisen pyhä asia että räplääkö puhelinta päivittäisen annoksen paikkssa a, b vai niiden välillä. Toki itse lomaillessa haluan tehdä jotain muuta useammassa kuin yhdessä paikassa :)
Täh? Ehdotomasti syömättä jos mitenkään onnistuu. Huolto-asema safka yleensä kökköä.
Syön lähtiessä hyvin tai sitten perillä, jos vain onnistuu.

Joitain wc taukoja ehkä joutuu pitämään (yleensä 300-400km menee pysähtymättä, riippuen monelta lähtee liikenteeseen). Samalla voi napata mukaan jotain pientä purtavaa ja juotavaa jos nyt oikein huikoo. Niistä voi nauttia samalla kun matka taittuu.

Jokatapauksessa toivon että en koskaan joudu ainakaan kahta tuntia viettämään jossain matkan varrella ;)
 
Tuohon aiempaan palatakseni, nyt vaihtoehtoina näyttäisi olevan e-2008 / e-C4 tai sitten e-Niro. e-Niro noista toistaiseksi vähiten kiinnostava, ellei siitä jotain maagista tarjousta satu löytymään. e-Soul olisi ollut oma ykkösvaihtoehto tuolla isommalla akulla, mutta emäntä ei taasen sen ulkonäköä kelpuuttanut. Olen kyllä yrittänyt hommata myös Multiplaa, eli voi olla että sillä on jotain takaumia erikoisen näköisistä autoista.

edit: muoks, hybridi siis ei ole enää vaihtoehto :rolleyes:
 
Täh? Ehdotomasti syömättä jos mitenkään onnistuu. Huolto-asema safka yleensä kökköä.
Syön lähtiessä hyvin tai sitten perillä, jos vain onnistuu.

Joitain wc taukoja ehkä joutuu pitämään (yleensä 300-400km menee pysähtymättä, riippuen monelta lähtee liikenteeseen). Samalla voi napata mukaan jotain pientä purtavaa ja juotavaa jos nyt oikein huikoo. Niistä voi nauttia samalla kun matka taittuu.

Jokatapauksessa toivon että en koskaan joudu ainakaan kahta tuntia viettämään jossain matkan varrella ;)

No sinun tapauksessa diesel tai bensa. Sähköauto ei sovi tuolla tyylillä autoillessa :)
 
Itselle sähköauton range on loppujenlopuksi ihan sama niin kauan kuin taloudessa on fossiilista polttoainetta käyttävä vekotin jolla pääsee sen +500km säässä kuin säässä ja tankaaminen tapahtuu parissa minuutissa. Sanotaan että vartti tyhjästä täyteen lataus alkaa olemaan sellainen hyväksyttävä raja itselle, sen jälkeen alkaa menemään jo odotteluksi ja tuollainen 30-60min jo silkkaa vittuilua.
 
Paljonko sillä Teslalla pääsee yhdellä latauksella talvella?

Rajoitusten mukaan ajaessa noin 350km keskiarvo itsellä, huonossa kelissä tai kaahaten sitten jääny joskus 300km , toisaalta olen talvella ajanut myös 400km suotuisissa oloissa :D

Uudemmat ja isompiakkuiset menee sen 400 tavella helposti. (kaverin model S LR)
 
Mitenkähän paljon tässä lehtiartikkelissa on todeksikäyvää asiaa? Hieman enemmän oilisin kaivannut detaljeja - missä ajettu, oliko suomen talviolosuhteet huomioituna, millä ajoprofiililla, missä dieseliä rekisteröitiin noin vähän jne. Mutta pistää todella miettimään seuraavan auton hankintaa. Kun se tulee ajankohtaiseksi. :confused:


Automyyjät kauppaavat nyt asiakkaille ladattavia hybridimalleja varsin edullisilla leasingtarjouksilla. Tarjousten taustalle ovat kauppojen uudet arviot. Niiden mukaan hybridi pitää hintansa parhaiten.

Asiaa kuvaa hyvin leasingyhtiö ALD Automotiven Talouselämälle tekemä laskelma. Škoda Octavia -farmarin kokonaiskulut laskettiin eri käyttövoimilla, kun autolla ajetaan 60 000 kilometriä ja sitä pidetään kolme vuotta. Ladattava hybridi tuli jopa halvemmaksi kuin kaasumalli tai manuaalivaihteinen bensamalli, jonka hintalappu on kaupassa 8 500 euroa pienempi.

Hybridin edullisuudessa on vain yksi mutta. Ellei autoa lataa ahkerasti, sen kulut ja päästöt nousevat. Leasingyhtiö LeasePlan kertoi joulukuussa, että yhtiölle palautuneiden ladattavien hybridien tosielämän kulutus oli ollut 3–4-kertainen luvattuun verrattuna.

Autoilijat eivät ehkä olleet ladanneet, koska työnantajat eivät tarjonneet sähköä. Asia helpottuu vuonna 2021, kun latausedusta tulee verovapaa ja latauslaite katsotaan osaksi työsuhdeauton lisävarusteita.

Kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi ALD:n laskelmissa nousi diesel. Dieselin ajoneuvovero on kova ja lisäksi leasingyhtiö uskoo sen menettävän vuodessa arvoaan 500–1000 euroa nopeammin kuin muut Octaviat.

Polttomoottorien kokonaiskuluja on nyt kiinnostavaa verrata sähköautoon. ALD:n laskelmassa vertailuparina oli Volkswagenin uusi sähköauto ID.3, jossa oli 58 kilowattitunnin akku.

Selväksi tuli, ettei sähköauton hankintaa enää tarvitse perustella pelkillä päästöillä tai ominaisuuksilla. Vaikka sähköauto oli ostohinnaltaan lähes 9 000 euroa dieseliä kalliimpi, sen omistaminen tuli silti dieseliä 40 euroa halvemmaksi kuukaudessa. Verrattuna kaasuun, bensiiniin ja kevythybridiin ID.3:n kuukausikulu oli 30–50 euroa isompi.

Laskelmaa selittää edullisen sähköajon lisäksi se, että leasingyhtiöt ovat muuttaneet arvioitaan sähköautojen jälleenmyyntihinnasta. Ne uskovat, että uuden sukupolven sähköautot pitävät hintaansa aiempia malleja paremmin, koska akut ovat kehittyneet.

Käyttövoimien kilpailussa diesel näyttää nyt nousevan kalleimmaksi. Erilaiset bensamallit, hybridit ja sähkö ovat kilpailukykyisempiä. Se näkyy myös rekisteröinneissä, joissa dieselin osuus oli viime tammi-marraskuussa enää 13,5 prosenttia.

Seuraavaksi moni voi harkita siirtymistä täyssähköautoon, sillä kulut eivät ole enää este. Entä ajomatka? Vertaillun ID.3:n 58 kilowattitunnin akku riittää riippumattoman EV Databasen mukaan 10 asteen pakkasessa moottoritiellä 250 kilometrin ajoon. Kesäkelissä kaupungissa autolla voi ajaa 500 kilometriä lataamatta. Monelle tämä riittää.
 
Suurin osa latauspaikoista onkin jossain muualla kuin huoltoasemilla. Lomakohteissa, tavarataloissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa jne :tup:

Type2-pisteistä kyllä. 50kW DC:tä löytyy myös jonkin verran esim. ostoskeskuksista, mutta HPC:t ja Teslan SC:t ovat lähinnä huoltoasemilla tai mäkkärin pihassa.
 
No sinun tapauksessa diesel tai bensa. Sähköauto ei sovi tuolla tyylillä autoillessa :)
Jep, on täysin selvää että jos ajaa usein +500km ja tärkein kriteeri on minimiaika matkalle, niin sähköauto ei oo paras valinta. Itellä tulee useamman kerran vuodessa vedettyä +800km siivuja ja tuo vaatii 45min - 2h latausta matkalla. Nykyään pikkulapsia kyydissä niin usein niiden takia pysähdellään enemmän ku auton. Ennen yksin ajaessa säästi tuossa 8-10h matkassa about 30-60min. Ei oo ollu dealbreaker itelle
 
Suurin osa latauspaikoista onkin jossain muualla kuin huoltoasemilla. Lomakohteissa, tavarataloissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa jne :tup:
Okei. Mitä nyt itse ajellut pidempiä matkoja niin matkan varrella ei paljon tavarataloja, lomakohteita, kauppakeakuksia tai ravintoloita ole näkynyt.

Maantietä ja huoltoasemia..
 
Okei. Mitä nyt itse ajellut pidempiä matkoja niin matkan varrella ei paljon tavarataloja, lomakohteita, kauppakeakuksia tai ravintoloita ole näkynyt.

Maantietä ja huoltoasemia..
Eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että jos tarvitset matkalla vain polttoainetta ja vessaa, et käy muualla kuin huoltoasemilla. Jos taasen Suomen halvimmat polttoaineet ja lempeimmin pesevät pöntöt olisi sen maantien varresta 100m päässä Farang-ravintoloitten yhteydessä, helposti ihmettelisi miten paljon Suomesta saakaan hyvää aasialaista ruokaa (aakkospurilaisen sijaan).
 
Type2-pisteistä kyllä. 50kW DC:tä löytyy myös jonkin verran esim. ostoskeskuksista, mutta HPC:t ja Teslan SC:t ovat lähinnä huoltoasemilla tai mäkkärin pihassa.
HPC:llä nyt lataa niin nopeasti ettei McDonaldsin purilaistakaan ehdi vetämään napaan ennenkuin pitää jo jatkaa matkaa. Jos taas aikoo jotain laaturuokaa syödä niin kyllä siinä sitten jo melkein tunti vierähtää, niin se 50kW laturi onkin sit jo aika passeli siihen.
 
Jos taas aikoo jotain laaturuokaa syödä niin kyllä siinä sitten jo melkein tunti vierähtää, niin se 50kW laturi onkin sit jo aika passeli siihen.

Suomessa jos ajelee, niin laaturuokaa ei ihan helposti kyllä löydy joka pitäjästä. Tai PK-seudun ulkopuolelta ylipäätänsä paria poikkeusta lukuunottamatta.
 
Tai PK-seudun ulkopuolelta ylipäätänsä paria poikkeusta lukuunottamatta.

No en kyllä sanoisi, että kehä 3 sisäpuoli olisi jokin ravintoloiden mekka. Kyllä niitä hyviä mestoja on, mutta niissä ei vaan niitä latureita sitten löydy ja tuskin jaksaa ruokailla 7.2kW vehkeen ladatessa viittä tuntia.
 
No kyllähän laaturuokaa löytyy kaikista vähänkään isommista kaupungeista, mutta latauspisteitä ei löydy niiden läheisyydestä paria poikkeusta lukuunottamatta, eritoten PK -kuplan ulkopuolella.
 
Argumentaatiossasi on tietylainen epäanalyyttinen vääristelevä sävy. Aika harva taitaa ajella huvikseen 700km reissuja syömättä ja pysähtymättä (jos ylipäätään niitä koskaan ajavat useammin kuin pari kertaa vuodessa lomailun yhteydessä).

Ei taida kaikille olla erityisen pyhä asia että räplääkö puhelinta päivittäisen annoksen paikkssa a, b vai niiden välillä. Toki itse lomaillessa haluan tehdä jotain muuta useammassa kuin yhdessä paikassa :)

Ihmisillä on parempaakin tekemistä, kuin kyhjöttää huoltoasemalla useita tunteja, jotta pääsee jatkamaan matkaa.
 
Mitenkähän paljon tässä lehtiartikkelissa on todeksikäyvää asiaa? Hieman enemmän oilisin kaivannut detaljeja - missä ajettu, oliko suomen talviolosuhteet huomioituna, millä ajoprofiililla, missä dieseliä rekisteröitiin noin vähän jne. Mutta pistää todella miettimään seuraavan auton hankintaa. Kun se tulee ajankohtaiseksi. :confused:


Kovin paljoahan tuossa ei juttua ollut kun noita mainittuja laskelmia ei kovin tarkasti avattu eikä tuota profiiliakaan.

Ladattavia hybridejä alkaa olla sen verran, että niistä on saatavilla vertailutietoa. Plugari vie bensaa karkeasti puolet vastaavasta bensamallista, joten siitä pystyy plugarin takaisinmaksuaikaa laskeskelemaan. Autostadiumilta löytyy esim. Kia Optima -plugarien omistajia, jotka ovat ilmoittaneet bensan kulutukseksi 3-4 l/100km. Bensa-Optiman voisi kuvitella kuluttavan keskimäärin 7 l/100km. Samaten jossain syksyisessä Moottorilehdessä oli plugarimersun testailua ja siinäkin kulutus oli noin puolet vastaavan bensamallin kulutuksesta. Plugarilla riittäviin säästöihin (takaisinmaksuaikaa ajatellen) pääseminen edellyttää toki sitä, että autoa pyrkii lataamaan aina kun mahdollista. Plugari saattaa myös kertomusten mukaan aiheuttaa pakkomielteistä sähköajon maksimointia esim. siten että pidetään kesällä ilmastointi pois päältä ja talvella lämpö minimissä. Laitetaan sitten turkishaalari päälle ja karvahattu leuan alta kiinni. Näitä tarinoita löytyy esim. Autostadiumilta.

Joskus näkee myös plugareita, jotka lähtevät turhan laiskasti risteyksestä liikkeelle ja itselle on jäänyt epäilys, että ei haluta painaa poljinta syvemmälle, ettei bensakone vain herää.

Silti jos laskee tuon artikkelin perusteella, että 8 500 EUR on plugarilla kuoletettavana, niin bensa-auto kuluttaa 60 000 kilometrillä 4 200 litraa bensiiniä, plugari mainitulla oletuksella 2 100 litraa. Bensalastien hinnat 6 300EUR ja 3150 EUR jos litrahinta on 1,50 EUR. En tiedä, laskinko väärin kun en pääse edes lähelle tuota tilannetta "jopa halvempi kuin manuaalivahteinen bensamalli".

Vuotuiset verot, vakuutukset ja huollot on oman käsitykseni mukaan plugarilla samaa luokkaa kuin bensavehkeellä.

Dieselautojen kannattavuutta ja mielekkyyttä kurittaa pakokaasujen puhdistustekniikan monimutkaisuus ja kalleus ja kova käyttövoimavero, jotka välittömän hintansa lisäksi heijastuvat myös jälleenmyyntiarvoon. Paljon sopivasti ajavalle (300km päivä esim.) sähköauto on dieselautoon verrattuna luultavasti ihan hyvä vaihtoehto. Autostadiumilla on yksi käyttäjä, joka vaihtoi diesel-auton Kia Niron sähköversioon ja säästää ihan mukavasti kun ajot on muutaman sata kilometriä päivässä. Toki takaisinmaksuaika on tuossakin useita vuosia ja se onkin se hankalin kohta. Sitä kun ei voi etukäteen tietää, mitä keinoja kulloinenkin hallitus keksii yksityisautoilijoiden kurittamiseksi. Muistissa on hyvin että vielä noin 10 vuotta sitten dieselautoa pidettiin ekotekona ja niitä rekisteröitiin paljon. Esim. vielä 2011 vaikka dieselveroa korotettiin, käyttövoimaveroa vastaavasti laskettiin vähän enemmän, jolloin diesel tuli kannattavaksi aavistuksen aiempaa vähemmillä kilometreillä.

Varmaa on vain se, että siinä kohtaa ku plugarien ja täyssähköautojen hankintahinnat alkaa lähestyä polttomoottoriautojen hintaa, loppuu juhlat kapernaumissa kun hallitus katsoo että nyt on hyvä hetki nostaa sähköautoilun verotusta. Käyttövoimaverotus on jo nyt hölmölämallia, kun täyssähkäristä menee käyttövoimaveroa 1,5snt/päivä/100kg, mutta plugarista vain 0,5snt/päivä/100kg.
 
Viimeksi muokattu:
Hybridejä varsinkaan plug-in ei tosiasiassa halua enää kukaan kun sähköautot tästä hiukan kehittyvät. Itse en laittaisi rahojani moiseen kiinni ellei hinta olisi sama tai lähes sama kuin vastaavan bensiinikäyttöisen mallin.
Hintahan on hybridillä Suomessa halvempi kuin "vastaavan" bensiinimoottorisen auton. Esimerkiksi Volvon XC90-mallia ei meillä myydä muulla bensakoneella kuin hybridinä koska se on ostohinnaltaan halvempi kuin pienempitehoinen ja suurikulutuksisempi pelkkä bensakone. Samoin esimerkiksi Porsche Cayenne maksaa hybridinä 102 000 euroa kun taas tehottomampi S-malli bensakoneella maksaa 166 000 euroa. Tässä tapauksessa en näe järkeä ostaa bensakoneella olevaa mallia, etenkään kun Cayennessa hybridin tuomat lisäkilot eivät liiemmin vaikuta ajo-ominaisuuksiin katumaasturin käyttötapauksissa.
 
Hybridejä varsinkaan plug-in ei tosiasiassa halua enää kukaan kun sähköautot tästä hiukan kehittyvät. Itse en laittaisi rahojani moiseen kiinni ellei hinta olisi sama tai lähes sama kuin vastaavan bensiinikäyttöisen mallin. Käytetyille bensapeleille löytyy jatkossakin kohderyhmä, ne jotka ajavat pidempiä matkoja ja haluavat tankata autonsa odottamatta akkujen latautumista. Ja tietysti ne jotka kapinoivat sähköautoja vastaan.
Vähän niin ja näin. Tavan tallaajalla tuskin on 10 vuoden päästä rahaa vielä niihin pitkän matkan säkiksiin, mutta hybrideihin hyvinkin. Jos ei nyt persut valtaan pääse, niin eiköhän se ole selvä, että tuo bensa autoilu ajetaan alas verottamalla se pilalle. Se on kysymysmerkki mikä kullekin on pitkä matka. Itselle riitti 260km, että vakuutuin sähköauton ostosta. Se on selvä, että ne ketkut tulee kehittämään jonkun paskan verotussysteemin sähköautoille, mutta se tuskin tapahtuu ennen kuin bensa-autoilu on täysin pilattu.
 
Niin en tiedä sitten edustaako nuo sadan tuhannen euron hybridit tavanomaisia tuulipuvun hankintoja. Päästömääräysten kiristymisen takia kevythybridit on yleistyneet merkittävästi. Plug-in hybridit kuitenkin ovat selkeästi kevythybridejä ja polttomoottoriversioita arvokkaampia.
Bmw ainakin vastaavantehoinen plugari on kaikissa malleissa edullisempi.
 
Bmw ainakin vastaavantehoinen plugari on kaikissa malleissa edullisempi.
Juuri olin kommentoimassa samaa. Jopa MB:n A-sarjassa A 200 4Matic A Business Style maksaa 37 000 euroa ja huomattavasti tehokkaampi plugari A 250 e A Business EQ Power Style maksaa 38 000 euroa. Plugarissa lisäksi paremmat varusteet vakiona, en nyt sanoisi sitä kalliimmaksi kuin bensamallia.
Ilmeisesti mineraalimies kuitenkin halajaa hybridejä viisinumeroisella hinnalla joka alkaa ykkösellä.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.

Onko tämäkään tuntemus todellista, vai sitä "olen parempi ihminen kun säästän maailmaa" uskomusta? Vai ainoastaan "koska nyt forumilla pitää sanoa näin, mutta en kyllä välttämättä Porche Panamera Turbo-E:stä kieltäytyisi todellisuudessa". En ainakaan itse ikinä ole ymmärtänyt miksi esimerkiksi Model 3:n sähkömoottori olisi tässä suhteessa niin "refined" kun se valtava rengasmelu peittää kaiken alleen, on nimittäin yksi meluisimpia autoja joita viime vuosina on tullut ajettua. Eikä se ikävä vinkuminenkaan Tesloissa tunnu kovin hienostuneelta rehellisesti sanottuna (häiritsi se sitten oikeasti tai ei).

Muutenkaan voimalinjalla ei paljon oikeasti ole liikenteessä merkitystä, suurimman osan aikaa sitä joko istutaan edellä olevan perässä tai ajetaan tasaista nopeutta (yleensä vielä molempia samaan aikaan). Vai mitä ihmettä siellä teette? Enemmän eroa huomaa nelivedon ja vajaavetoisten välillä kuin sähkömoottorin ja polttomoottorin, jos nyt voimalinjaan mennään.
 
Onhan esim teslan voimalinja hieno kun kiihtyvyys niin tajutonta, ja tehoihin nähden vielä aika edullisesti.
Normaaliajossa aika merkityksetönta joo mikä siellä on, kunnollisessa autossa se voimalinja on erittäin hienosti toimiva jokatapauksessa.
En itse aikaan kokenut sen olleen mitenkään täysin ylivoimainen muutakuin juuri kiihtyvyyden osalta, erituntuinen kyllä.
 
En ole parempi ihminen tai edes ympäristöstä pahemmin välittävä.

Mut kyllä ainakin oma model S on vakuuttanut. Sähköinen voimalinja on älyttömän mukava.

Seuraavakin auto on täys sähkö , merkki voi olla muukin kuin tesla mutta mitään intoa ei ole enää hybridi / bensa / diesel autoihin
 
Mina matkustan autossa lahes ainoastaan taksin takapenkilla ja busseissa ja kylla kummassakin on sahkoinen voimalinja aivan ylivertainen matkustusmukavuudessa. Varsinkin Diesel bussit ovat aivan jarkyttavia kun on paassyt sahko-bussin makuun. Kiinassa tulee vahan valia sahko taksi kulkuvalineeksi ja on se sellaisessa vaan niin mukava madella liikennevaloista toiseen.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.

Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.

Mitä siihen 80-100km/h maantieajon sivistyneisyyteen tulee, niin sillä ei nyt omien testien mukaan ole mitään merkitystä vakkarilla ajettaessa onko moottorissa sähköä/bensaa/dieseliä. Osoittaa mielestäni vähän elitististä itsekehua tehdä suht triviaaleista eroista niin ”refined”.
 
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.

Kyllä pitäisi olla mahdollista ajella jonkin verran viikonlopun aikana, jos yhdestä vaiheesta saa 16A. Jos 8A niin sitten toki aika vähän.
 
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.

Jos lähdetään siitä, ettei sähköauto vielä sovi kaikkien tarpeisiin. Eikä etenkään niiden, jotka eivät ole valmiita tekemään minkäänlaisia kompromisseja.

Minä ajan mökille sähköautolla 250 km, ja lataan perillä yhdestä vaiheesta. Noin lyhyillä reissuilla ei tule käytyä juuri missään, joten auto ehtii latautua oikein hyvin.

Ja toisaalta jos kävisin kaupungissa, niin lyhyt pikalataus tai asiointilataus keskustassa pelastaisi tuollaisessakin tilanteessa ja takaisin mökille pääsen helposti. Siihen vielä päälle latausta noin 20h ennen sunnuntai iltapäivää ja akkuun on heilahtanut 10A latauksellakin 46kwh. Ei minulla ole edes niin suurta akkua autossa.

Minulla on käytössä latausjohto, joka on säädettävissä 8-16A. Tällä hetkellä ulkoilman lämpötilan johdosta voi ladata aika reippaasti ilman kuumenemista. Mutta kyllä kesälläkin vähintään 10A saa.

Mutta kuten totesin, niin sähköautoilu ei sovi kaikille. Ei vielä. Ja erityisesti se ei sovi, mikäli joustoa ei löydy pätkääkään ja kaiken pitäisi mennä kuin polttiksella.

Näen omalla kohdalla asian niin, että mielelläni lataan auton matkalla kerran. Samalla kun käyn kaupassa. Saan kauppareissun tehtyä ja samalla ilmaiset sähköt. Mökkimatkalle tulee hinnaksi edestakasin vain noin 6-10 €. Näin ollen tämän kaltaisten matkojen ajelu ei ainakaan matkojen kustannuksiin kenelläkään kaadu.
 
Puheissa ja varsinkin netissä helposti vedetään ehdottomiksi mielipiteet:
"En voisi ikinä palata bensalla kulkevaan autoon"
"Kerran kun on automaattiin tottunut niin ei pysty manuaalia ajamaan"
"Tesla kiihtyy 0-100 ajassa X!"

Sitten todellisuudessa asiat ei ole niin mustavalkoisia. Väittäisin että todella harvalle autoilijalla on merkitystä tehoilla/kiihtyvyydellä sen jälkeen kun 0-100 mennään alle 7s, saatika alle 5s.

Sama jos sähköautoilija muuttaa vaikka omakotitalosta kaupunkiin jossa ei pystykään lataamaan kotona. Yllättäen sillä bensalla pystyykin ajamaan eikä enää puhuta kuinka oksettavaa dinoilu on (tämä tapahtuma seurattu vierestä). Ja miksi ei pystyisi? Auto on auto ja tärkeintä on päästä paikasta toiseen vaikka autoilusta pitäisi ja olisi siitä kiinnostunut. Sopii myös moneen muuhun aiheeseen. "OLEDin jälkeen ei pysty normaalia edes katsomaan" jne...

Oma seuraava auto on todennäköisesti plugin hybridi. Tarvetta kuitenkin sen verran usein pyöriä paikoissa joissa lataaminen ei ole mahdollista joten jos latausverkosto ei parane nopeammin kuin oletan tai akkutekniikassa oteta suuria harppauksia. Ja puhutaan nyt uutena 30-50ke hintaisista autoista, ei 100ke.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.

Tämä on kuin omasta suusta. Ajelen säännöllisesti muillakin kuin omilla autoilla ja vaikka minulla on vuosia vanha Leaf, niin juuri tuo sähköinen voimalinja on asia, josta en enää ole valmis luopumaan. Kyse ei ole minun kohdalla maailman parantamisesta, vihreydestä jne. Ajon edullisuudesta kylläkin.

Edes premiun autot ja/tai niiden plugari mallit eivät juurikaan säväytä. Toki ne ovat ajettavuudeltaan valovuoden edellä omaa autoa, autot ovat todella viimeisteltyjä, sisustus, ulkonäkö jne, muttei voimalinjansa osalta... Moottorin pärinä, nykiikö tämä, kulmikasta meno, lyhyt range jne. Ne vain tuntuvat sähköön verrattuna vanhalta tekniikalta, todellakin.

Ja mitä tulee nelivetoon, niin mieluummin ottaisin vajaavetoisen sähkiksen, kuin nelivetoisen polttiksen tai plugarin. Sähkiksen voimalinjasta pääsee nauttimaan koko ajan, mutta ainakin Etelä-Suomessa nelivedon hyödyt ovat omasta näkökulmasta melko marginaaliset.

Ja yksi juttu tuli vielä mieleeni voimalinjojen eroista :) Kun joskus vielä ajelin Audilla ja tuli poikamaisen ajelun päivä, niin sen kyllä huomasi hyvin nopeasti realisoituvan pakollisen tankkauksen muodossa. Ja tankkaus oli aina lähempänä 100 €, kuin 50€. Mutta sähköautolla voi kiihdytellä ja kikkailla mielin määrin, kun ei se oikein näy missään. Ei ainakaan lompakossa. No ok kulutus hieman nousee, mutta mitä sitten? Kun ajaminen on silti tolkuttoman halpaa! Voit lähteä vaikka joka liikennevaloista täysillä, jos niikseen tulee. Suosittelen siis kiihdyttelijöille ;)
 
Ei kai siinä nyt ole mitään tilaa väittelylle, etteikö täysin sähköinen voimalinja olisi aivan ylivertainen mihin tahansa polttisvehkeeseen verrattuna. Näin hybridillä ajellessa tuntuu bensamoottorin käynnistyessä aina siltä, kuin alle vaihtuisi auton tilalle kivireki, joka ei tottele kaasua ollenkaan. Vaihteisto aiheuttaa harmia sähkölläkin ajellessa satunnaisin nykäyksin.

Polttomoottorista puuttuu tietenkin myös välitön lämmitys, joskin Webastolla pääsee lähes samaan mukavuuteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 081
Viestejä
4 651 229
Jäsenet
76 365
Uusin jäsen
JJS24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom