Keskustelua hybridiautoista

Norjassa meni sähköautojen myyntiennätykset taas rikki joulukuussa. Sähköautoja myytiin joukukuussa peräti 14366 kappaletta. Aiempi ennätys 11609 oli maaliskuussa 2019 kun ensimmäiset Model 3:t toimitettiin ja syyskuussa 2020 myytiin 10564 kappaletta. Vertailun vuoksi suomessa myydään uusia henkilöautoja yhteensä keskimäärin 8000kpl kuukaudessa ja Norjan asukasluku on hieman pienempi kuin suomessa. Uudistunutta Model 3:sta myytiin joulukuussa erityisen paljon, enemmän kuin koko aiempana vuonna yhteensä. Viime vuoden kolme myydyintä autoa norjassa oli: 1. Audi e-Tron, 2. VW ID.3, 3. Tesla Model 3.

Saattaa olla, että tänä vuonna kun sähköautovalikoima entisestään paranee, niin vuodesta 2022 eteenpäin norjassa ei enää polttomoottoriautoja käytännössä enää myydä (kuin lähinnä marginaalinen määrä).
 
Me oltiin just Ukkohallassa joulu ja vuokramökissä oli latausasema. Helpotti kyllä elämää kun ei tarvinnu alkaa selvitellä mökin omistajan kanssa että saako jostain pistorasiasta ladata ja Ukkohallassa ei näyttänyt olevan edes type2 latauspisteitä missään. Tais olla 11kw latauslaite josta Ioniq kylläkin osasi hyödyntää vain 3.6kw mutta tuo oli aivan riittävä.
 
Suunnitelmissa olisi ottaa skodan etec octavia. Onko noista kevyt hybrideistä mihinkään vai kannattaako suoraan katsella ladattavan perään? Onko tuossa kevythybridissä merkittäviä kulutuksellisia eroja polttomoottori versioon verrattuna?
 
nähtävästi ladattavassa mallissa on korkeahko kulutus kun akku tyhjä:



Sitten taas 1.5 mikrohybridi on pitkässä ajossa huomattavasti taloudellisempi. Eli ajosuoritteesta kiinni minkälainen lopulta on järkevä. Tuo lataushybridi sokaisee uutuudenviehätyksellään, mutta käytäntö on sitten eri juttu, saako kaikkien latausasemien virittelyn sun muun jälkeen oikeasti mitään taloudellista hyötyä siitä.
 
Suunnitelmissa olisi ottaa skodan etec octavia. Onko noista kevyt hybrideistä mihinkään vai kannattaako suoraan katsella ladattavan perään? Onko tuossa kevythybridissä merkittäviä kulutuksellisia eroja polttomoottori versioon verrattuna?
Tässä yhden Youtube-kanavan kulutustestejä kevythybridi-Golfista, jossa siis sama moottori (Yaris testi, jossa mukana myös Golfin lukemat). Ainoastaan hitaassa kaupunkiajossa jää Toyotan hybrideille, mutta kaikessa muussa sitten voittaa.

Kevyt-hybridissä toki se hyvä puoli, että "tietää mitä saa" kulutuksen suhteen, eikä tarvi vaivailla päätä latailun kanssa tai yrittää ajella autoa ilman ilmastointia tai lämmitystä, että saa venyteltyä sähkörangea. Ikäänkuin huolettomampi ajelun suhteen, vaikka ahkera lataaja toki saa plugin-hybridin kuluttamaan vähemmän.

Untitled-1.png
 
Viimeksi muokattu:
Dieselbussissa ei ole matkustusmukavuuden kannalta mitään vikaa, vaikka teoriassa sähkövetoinen olisi parempi. Käytännössä ero johtuu suunnittelijoiden ja käyttäjien laiskuudesta.

Yleensä ongelmana on huono vaihteisto tai huono kuljettaja. Toivoisin toki muista syistä, että paikallinen linja-autoliikenne sähköistyisi nopeasti. Dieselbussit ovat huomattava hajuhaitta ja hengitysilmaongelma, talvisin myös teeskentelynormien mukaiset. En minä juuri niissä matkusta mutta haistelen.
Kyllä noissa diesel busseissa meteli (sisä ja ulko) on ongelma.
 
nähtävästi ladattavassa mallissa on korkeahko kulutus kun akku tyhjä:



Sitten taas 1.5 mikrohybridi on pitkässä ajossa huomattavasti taloudellisempi. Eli ajosuoritteesta kiinni minkälainen lopulta on järkevä. Tuo lataushybridi sokaisee uutuudenviehätyksellään, mutta käytäntö on sitten eri juttu, saako kaikkien latausasemien virittelyn sun muun jälkeen oikeasti mitään taloudellista hyötyä siitä.


Minun on vaikea ymmärtää miten mikrohybridi voi olla pitkässä ajossa taloudellisempi kuin plugari, mistä kulutusero tulee? Akun paino ei selitä tuota ainakaan.
 
Minun on vaikea ymmärtää miten mikrohybridi voi olla pitkässä ajossa taloudellisempi kuin plugari, mistä kulutusero tulee? Akun paino ei selitä tuota ainakaan.
Olisiko tuossa jotain testausongelmaa? Itsellä ainakin -17 passatissa jos akun ajaa tyhjäksi niin auto alkaa sitä lataamaan vähän aina polttiksella, eikä pelkästään jarrutusenergiasta. Onkin tullut tavaksi ajella sitten niillä reissuilla kun akku tyhjenee niin akku tyhjäksi vasta loppumatkasta.
Jos kulutukset kiinnostaa niin uudeltamaalta kuhmoon eilisessä paskakelissä eli lumipyryä ja nollan tai vähän alle säässä auton ilmoittama kulutus oli 5,9l satasella. Keskinopeus oli 63km/h ja matka n600km.
 
Jatkan vielä tuohon kevythybridimoottoriin liittyen, että tuossa aiemmin tähän ketjuun laitoin Skoda RS IV:n kulutuslukemat ja siellä akku tyhjänä saman kanavan tekemät kulutuslukemat oli alla olevat. Eli tuossa kulutukset kun ajetaan ilman lataamista saman konsernin pluginilla ja kevyt-hybridillä.

Kulutus tyhjällä akulla Octavia plug-in:
eco city: 4.5 l/100 km
90 km/h (56 mph): 5.1 l/100 km
120 km/h (75 mph): 6.6 l/100 km
140 km/h (87 mph): 8.1 l/100 km

Kulutus Golf kevyt-hybrid:
eco city: 4.9 l/100 km
90 km/h (56 mph): 4.1 l/100 km
120 km/h (75 mph): 5.6 l/100 km
140 km/h (87 mph): 6.7 l/100 km
 
Suunnitelmissa olisi ottaa skodan etec octavia. Onko noista kevyt hybrideistä mihinkään vai kannattaako suoraan katsella ladattavan perään? Onko tuossa kevythybridissä merkittäviä kulutuksellisia eroja polttomoottori versioon verrattuna?
Ladattava olisi tehokkaampi, mutta en ole kyllä itse vertaillut noita kahta mallia. Skodan hinnastoa en katsonut, mutta Seatilta vilkaisin.

Halvin 1.5 moottori 5.6 litran kulutus. Kun taas 1.4 ladattavalla akku tyhjänä 6.1 litran kulutus. Ootko tuota Seatia harkinnut, vai mikä tekee Skodasta halutumman?

Screenshot_2021-01-01-11-38-58-24_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Edit:
Skodan hinnastossa ei ollut kulutusta akku tyhjänä.

Ja ladattavassa on yksi vaihde vähemmän, 6 vs 7.
 
Viimeksi muokattu:
Noi Toyotan kevythybridit menee ihan hajuilla joka paikassa. Niissä on todella fiksu ja hyvin toimiva hybriditeknologia.

Tässä on joku vertaillut Hyundai Ioniqia sekä lataushybridinä että kevythybridinä.
Yhdellä testilenkillä lataushybridi pääsi vain 0,6 l / 100km parempaan keskikulutukseen, mutta toisella lenkillä, jossa akkua ladattiin välillä, tietenkin tuli eroa rajusti enemmän. Puhtaassa kaupunkiajossa luonnollisesti lataushybridi oli aivan radikaalisti taloudellisempi. Käytöstähän se paljon riippuu, tuottaako lataushybridi olennaisia taloudellisuuseroja. Ja tietenkin myös autosta. Joku Volvo T6/T8 on aika janoinen auto silloin, kun sillä ei ajeta sähköllä, koska bensakone on niin tehokas ja siksi luontaisesti kovakulutuksinen.

Jollekin voi olla myös merkitystä muillakin seikoilla, kuten tavaratilalla. En tiedä miten nykymalleissa, mutta ennen VAG ja moni muu merkki sijoittelivat ajoakun niin, että tavaratilan koko ja käytettävyys kärsivät siitä. Lastenvaunuja, koiria tai isoa tavaraa säännöllisesti kuskaavien kannattaa niihinkin kiinnittää huomiota.
 
Tulisiko tuo ero moottorista? Plugarissa on vanhempi 1.4 ja hybridissä uudempi 1.5.
Tulee toki ajoakun ja suuremman sähkömoottorin painosta yhden isokokoisen lisämatkustajan verran. Tossa Ioniqissa on kokonaismassan ero 100 kg kevythybridi vs plugari. Kyllähän se jotakin vaikuttaa, vaikkei välttämättä paljoa. edit. En jaksanut etsiä Skodan vastaavia tietoja.

Voi ehkä olla myös jotakin sellaisia moottorinohjauksen ja optimoinnin eroja, jotka voivat plugarissa nostaa kulutusta pelkällä bensakoneella ajettaessa. Ja tietenkin se väkisinkin nostaa kulutusta jos bensakonetta käytetään akun lataamiseen.
 
Olihan tuosta Ioniqista jotain tietoja vuotanut, mm. lataus 232kW teholla 20% - 80% 15 minuutissa, WLTP range 450km, kiihtyvyys 0-100 alle 6s ja hinta Suomessa arviolta Model Y tai vähän alle sen.
 
Olihan tuosta Ioniqista jotain tietoja vuotanut, mm. lataus 232kW teholla 20% - 80% 15 minuutissa, WLTP range 450km, kiihtyvyys 0-100 alle 6s ja hinta Suomessa arviolta Model Y tai vähän alle sen.
Jos hinta on vain vähän alle Tesla Y:n niin voi olla myynti hankalaa. Uskon että moni valitsee Teslan mieluummin.
 
Tulee toki ajoakun ja suuremman sähkömoottorin painosta yhden isokokoisen lisämatkustajan verran. Tossa Ioniqissa on kokonaismassan ero 100 kg kevythybridi vs plugari. Kyllähän se jotakin vaikuttaa, vaikkei välttämättä paljoa. edit. En jaksanut etsiä Skodan vastaavia tietoja.

Voi ehkä olla myös jotakin sellaisia moottorinohjauksen ja optimoinnin eroja, jotka voivat plugarissa nostaa kulutusta pelkällä bensakoneella ajettaessa. Ja tietenkin se väkisinkin nostaa kulutusta jos bensakonetta käytetään akun lataamiseen.

Ioniq ei edes ole kevythybridi vaan ihan täysiverinen hybridi isolla moottorilla ja ~1.5 kWh akulla, joten plugarin ja kevythybridin painoero on vielä isompi, ioniqista toki kevythybridia ei edes ole olemassa.

Kevythybridillä tarkoitetaan huomattavasti kevyempiä järjestelmiä, mm. Vagin tapauksessa 48V järjestelmä, jossa perinteisen laturin tilalla on 48v laturi, jota voidaan käyttää myös moottorina avustamaan polttomoottoria, sekä hyvin pieni akku.
 
On ihan sama, että onko alla diesel, bensa vai sähköauto. Ruokaa, kahvia ja vessataukoja tarvitaan aina saman verran. Jos sinä et tarvitse, niin etsi omaan käyttöösi realistinen testaaja, meille muille tavallisille ihmisille nuo vessatauot ja syömiset ovat osa matkantekoon käytettyä aikaa.

Veikkaan ettet näe kyllä nyt kuin oman mielipiteesi. Itse inhoan ABC-asemia ja muita hirveyksiä joita valtatien varressa on, enkä ikinä jäisi niihin syömään. Enkä kyllä omasta kaveripiiristäni myöskään monia tunne, jotka jäisivät niihin, eikä yhteisillä reissuillakaan olla koskaan niihin jääty. Ruokakaupassa pysähtyminen lienee ainoita mitä tulee tehtyä jos tahdotaan esim. aamupalatarvikkeet.

Kyllä sen matkan teon tärkein tehtävä on yleensä vain päästä perille, sitä vartenhan matkaan on lähdetty. En tiedä millainen katras osalla kirjoittajista on, itselläni on kolme lasta eikä siltikään pysähdyksiin haluta käyttää paljoa aikaa. Jos matka on niin pitkä ettei se yhdessä päivässä hoidu (tai haluta), niin silloin se pysähdys tehtäisiin aikaisintaan lepopaikassa. Ei missään ABC:llä.

Mutta onhan meitä moneen junaan, toisille kelpaa mikä vain, toiset ovat nirsompia.
 
Veikkaan ettet näe kyllä nyt kuin oman mielipiteesi. Itse inhoan ABC-asemia ja muita hirveyksiä joita valtatien varressa on, enkä ikinä jäisi niihin syömään. Enkä kyllä omasta kaveripiiristäni myöskään monia tunne, jotka jäisivät niihin, eikä yhteisillä reissuillakaan olla koskaan niihin jääty. Ruokakaupassa pysähtyminen lienee ainoita mitä tulee tehtyä jos tahdotaan esim. aamupalatarvikkeet.

Kyllä sen matkan teon tärkein tehtävä on yleensä vain päästä perille, sitä vartenhan matkaan on lähdetty. En tiedä millainen katras osalla kirjoittajista on, itselläni on kolme lasta eikä siltikään pysähdyksiin haluta käyttää paljoa aikaa. Jos matka on niin pitkä ettei se yhdessä päivässä hoidu (tai haluta), niin silloin se pysähdys tehtäisiin aikaisintaan lepopaikassa. Ei missään ABC:llä.

Mutta onhan meitä moneen junaan, toisille kelpaa mikä vain, toiset ovat nirsompia.
Olet vähemmistö, suurin osa autoilijoista pysähtyy huoltsikalla syö.
Näin se vain menee lukujen mukaan.

Aina on poikkeuksia mutta vain massat ratkaisee :)
 
Olet vähemmistö, suurin osa autoilijoista pysähtyy huoltsikalla syö.
Näin se vain menee lukujen mukaan.

Aina on poikkeuksia mutta vain massat ratkaisee :)

Itsekin kuulun ilmeisesti sitten poikkeuksiin. Missä tällaisia lukuja on nähtävillä?
 
Itselle ainakin olis helppo valita Ioniq Teslan sijaan, jos tarjolla on pitkä km-rajaton takuu ja lähtökohtaisesti auton kasaamislaatuun voi enemmän luottaa.
Siis itsekin voisin hyvin ottaa Hyundain, mutta en usko massojen valitsevan Hyundain, jos se maksaa vain pari tonnia alle vastaavan Y:n.
 
Siis itsekin voisin hyvin ottaa Hyundain, mutta en usko massojen valitsevan Hyundain, jos se maksaa vain pari tonnia alle vastaavan Y:n.

Niille joille auto on pelkästään se liikkumisen väline niin tuo valinta voi olla toistepäin helppo - ei haluta olla kokeilemassa "Teslan leluja". Hyundai / Kia on kuitenkin suhteellisen tunnettu ja turvallinen ja sillä on ympäri Suomea myynti- ja tukiverkostoa.
 
Siis itsekin voisin hyvin ottaa Hyundain, mutta en usko massojen valitsevan Hyundain, jos se maksaa vain pari tonnia alle vastaavan Y:n.

Nimenomaan ne massat valitsee sen laadukkaaksi ja toimivaksi todetun tylsän Hyundain, jos vaihtoehto on enemmänkin teknolelu, jonka laatu on ainakin toistaiseksi melko kelvotonta. Siihen on syynsä miksi esim. Toyota myy vuodesta toiseen erittäin hyvin. Sitten on se vähemmistö mikä arvostaa sitä Teslan tekniikkaa ja softaa enemmän laadusta huolimatta.
 
Nimenomaan ne massat valitsee sen laadukkaaksi ja toimivaksi todetun tylsän Hyundain, jos vaihtoehto on enemmänkin teknolelu, jonka laatu on ainakin toistaiseksi melko kelvotonta. Siihen on syynsä miksi esim. Toyota myy vuodesta toiseen erittäin hyvin. Sitten on se vähemmistö mikä arvostaa sitä Teslan tekniikkaa ja softaa enemmän laadusta huolimatta.
Itse lähinnä mietin että löytyykö yli 60k€ maksavalle Hyundaille oikeasti ostajia. Hyundailta puuttuu se brändiarvo, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan lisää, vaikka itse tuote ei toista parempi olisikaan. Tesla on hype ja jotkut ostaa kalliimman Teslan vain siksi kun se on Tesla.

Sitten jos sen Ioniq 5:n hinta saataisiin sinne alle 50k€ niin tilanne voisi olla ihan toinen.
 
Kyllä toi Ioniq pitäisi saada sinne 50ke tienoille. Ilmeisesti kuitenkin akun koko on alle 60kWh, niin ei siitä älyttömästi voi pyytää. Mutta jos hinta noin 50ke, 800V järjestelmä, tehokas latausnopeus, neliveto, runsaasti tehoa ja Hyundain energiatehokas voimalinja niin aika houkutteleva paketti on.
 
Mistä sä pokkus tuon 60 k€ repäsit? Eihän y hinnat alkaen malli ole kuin 50 k$.

e: Näköjään tuossa oli ylempänä ”hinta Suomessa”. Mihinköhän sekin arvio perustuu..
 
Mistä sä pokkus tuon 60 k€ repäsit? Eihän y hinnat alkaen malli ole kuin 50 k$.

e: Näköjään tuossa oli ylempänä ”hinta Suomessa”. Mihinköhän sekin arvio perustuu..
Jos Hyundai maksaisi vain 50 000€, niin olisi minusta aika halpa.

Halvin Y kun maksaa (suomihinta):
66.682 € Ostohinta
 
Jenkkihinnoissa Ioniq 5 näyttää olevan arvatun muutaman tonnin Konaa kalliimmaksi ja 5-10 k$ Y:tä halvemmaksi. Näillä perustein ihmettelen, jos lähtöhinta Suomessa alkaa kutosella. 49900 € sanoisin, jos veikata täytyy :btooth:
 
Itselle ainakin olis helppo valita Ioniq Teslan sijaan, jos tarjolla on pitkä km-rajaton takuu ja lähtökohtaisesti auton kasaamislaatuun voi enemmän luottaa.
Massat nimenomaan valitsee varmaan sen laadukkaasti tehdyn auton vs 0-100km/h liikennevaloissa jätättely specsejä. Porukalta taitaa vähän skaala unohtua näissä Tesla hype jutuissa.

Amerikan tehtaaltahan ei olla tuomassa Y:tä tänne. Oletettavasti Saksan tehtaalla tulee olemaan vähintään yhtä hyvä työn jälki kuin Kiinassa, joten rakomittailijoilla tuskin on valittamista. Taitaa rakomittailijoilla skaala unohtua kun mittailevat millimetrejä
Top%2B20%2BModels.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mistä sä pokkus tuon 60 k€ repäsit? Eihän y hinnat alkaen malli ole kuin 50 k$.

e: Näköjään tuossa oli ylempänä ”hinta Suomessa”. Mihinköhän sekin arvio perustuu..
Tuosta viestistä mä sen otin ja siihen samaan tietoon perustuen oman mielipiteeni perustelin, etten usko Ioniq 5:n myyvän hyvin, jos hinta on lähes Model Y:n verran. Tuo hintatieto ei toki varmaan ole lopullinen vaan osittan vielä spekulaatiota.

Olihan tuosta Ioniqista jotain tietoja vuotanut, mm. lataus 232kW teholla 20% - 80% 15 minuutissa, WLTP range 450km, kiihtyvyys 0-100 alle 6s ja hinta Suomessa arviolta Model Y tai vähän alle sen.
 
Jos Hyundai maksaisi vain 50 000€, niin olisi minusta aika halpa.
Tuolla hintaan varmasti kauppa kävisikin. Mutta saako alkaen mallin hinnalla sitten kaikki ne ominaisuudet, rangen, suorituskyvyn jne. mitä nyt on kovasti mainostettu.
 
Amerikan tehtaaltahan ei olla tuomassa Y:tä tänne. Oletettavasti Saksan tehtaalla tulee olemaan vähintään yhtä hyvä työn jälki kuin Kiinassa, joten rakomittailijoilla tuskin on valittamista. Taitaa rakomittailijoilla skaala unohtua kun mittailevat millimetrejä

Pistä seuraavaksi kaikki henkilöautot eikä pelkästään sähköautoja.





Siinä sulle ~$60k Tesla joka pysyy kasassa nippusiteillä.

EDIT: spoiler tagit
 
Pistä seuraavaksi kaikki henkilöautot eikä pelkästään sähköautoja.





Siinä sulle ~$60k Tesla joka pysyy kasassa nippusiteillä.

EDIT: spoiler tagit


Tässä vielä miten pahemmin voivat sössiä. Jopa maavarasta saadaan kadotettua 3cm pois ja menee spekseihin.

Edit. Toki pitäähän se ymmärtää kun pitää saada nopeasti ulos ja 500 000 myytyä autoa.
 
Amerikan tehtaaltahan ei olla tuomassa Y:tä tänne. Oletettavasti Saksan tehtaalla tulee olemaan vähintään yhtä hyvä työn jälki kuin Kiinassa, joten rakomittailijoilla tuskin on valittamista. Taitaa rakomittailijoilla skaala unohtua kun mittailevat millimetrejä
Top%2B20%2BModels.jpg
Eihän tässä ole mitään tekemistä sillä missä ja miten paljon mitäkin valmistetaan. Vaan valmistajan (Tesla) valinnasta päästää runsain mitoin hyvin kyseenalaista laatua läpi. Ei minulla ainakaan ole halua 50+ k€ lähteä kokeilemaan saiko valmistaja koottua yksilön ok-kuntoon, jos vaihtoehtona on toinen valmistaja, joka heittää vielä paremman takuun päälle.
 

Tässä vielä miten pahemmin voivat sössiä. Jopa maavarasta saadaan kadotettua 3cm pois ja menee spekseihin.

Edit. Toki pitäähän se ymmärtää kun pitää saada nopeasti ulos ja 500 000 myytyä autoa.
Joo näitä löytyy vaikka kuinka paljon, mutta mitäpä sitä muutamasta millimetristä kun ostaa +50ke auton. Itselle auton tärkein ominaisuus on luetettavuus ja siksi olen yleensä japanilaisia suosinut.
 
Olet vähemmistö, suurin osa autoilijoista pysähtyy huoltsikalla syö.
Näin se vain menee lukujen mukaan.

Aina on poikkeuksia mutta vain massat ratkaisee :)

Luvut näkyville. Minun tuntuma on että vain hupi- ja lomamatkalaiset pysähtelevät huoltoasemilla. Muut ajavat paikasta a paikkaan b ja se voi olla enemmän kuin 200 km.
 
45ke dollaria oli siinä jutussa hinnat alkaen-arvio, josta summan poimin, aika iso ero tuohon Saksalaisten ennustamaan hintaan. Model Y 66ke Suomi-hintahan ei ole hinnat alkaen mallille, kun tuollaista ei ole vielä edes hinnoiteltu. Model3 SR-malli on n. 10k halvempi, jolloin halvin Y olisi luokkaa 55k ja tuohon vertasin.
 
Uudessa Tekniikan Maailmassa oli listattu 2021 tulevia/julkaistavia/myyntiin tulevia autoja.
Ehkä merkittävimmät; Skoda Enyaq IV, VW ID.4, Tesla Model Y, Nissan Arya (tää voi olla hyvä jokeri), Ioniq 5, BMW ix, Audi E Q4 tms. mikä nyt olikaan..

Eli katumaasturiluokka (joka itsekäkin kiinnostaa) saa varsin laajan kattauksen, joskin vasta vuoden lopussa tai 2022 alussa on "kaikki myynnissä".
Kiinnostava vuosi, vaikka joutuu taas sanomaan että vasta ensi vuonna (2022) näitä pääsee varmaan ostamaan kaikkia..

poista.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Ladattava olisi tehokkaampi, mutta en ole kyllä itse vertaillut noita kahta mallia. Skodan hinnastoa en katsonut, mutta Seatilta vilkaisin.

Halvin 1.5 moottori 5.6 litran kulutus. Kun taas 1.4 ladattavalla akku tyhjänä 6.1 litran kulutus. Ootko tuota Seatia harkinnut, vai mikä tekee Skodasta halutumman?

Screenshot_2021-01-01-11-38-58-24_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Edit:
Skodan hinnastossa ei ollut kulutusta akku tyhjänä.

Ja ladattavassa on yksi vaihde vähemmän, 6 vs 7.

En ole Seatiin tutustunut. Skoda on aiemmin ollut taloudessa ja pidin siitä silloin, eli ihan fiilispohjalta lähdin liikeelle :)
Pitänee käydä ainakin ajamassa tuo Seat.
 
Kyllä minä luin ja ymmärsin, mutta olen vaan aivan eri mieltä siitä, että onko se syömään pysähtyminen keinotekoista hidastamista vaiko ei.

Mitenhän nuo latauspisteet ABC asemilla ym. riittää jos sähköautot yleistyy. Sehän olisi kivaa, kun ajelet pitkää matkaa ja sitten syömisen ja vessassa käynnin lisäksi jäät kyttäämään koska se latausasema vapautuu. Saa nähdä, nykyisellään näyttää paikallisen lidlin latauspisteet olevan aina käytössä. Itse en oikein malta edes jonottaa jakajalle jos on enemmän kuin yksi auto tankkaamassa. 8 tunnin ajosuorite jos sattuu olemaan niin siihen ei kärsi ihan hirveästi lisätä mitään taukoja, yleensä syöminenkin suoritetaan ajon aikana ja kusella käydään levikkeillä.
 
8 tunnin pätkät ajaessa syöden ja juostessa kusten ei oo mitään normisettiä porukalle. Siitähän tässä oli kyse, mikä on riittävän hyvä keskiverrolle kuskille. Vaikka itse ajan tottuneesti pitkää pätkää, niin valehtelisin, jos 3-4 h välein tauko ei olisi paikallaan. Uudemman sukupolven autot saavuttavat jo riittävän ”luonnollisen” tauon matkan vaikka tarve olisi normaalia kaupunkipyörittelyä enemmän maantieajossa. Laturien ”vuoronumero” ongelmaan on kyllä kiva nähdä mikä on ratkaisu.
 
Laturien ”vuoronumero” ongelmaan on kyllä kiva nähdä mikä on ratkaisu.

Lienee helpointa tehdä jono, jossa jonotetaan kerralla kaikille latureille kuten tässä: https://drivetribe.com/p/supercharger-queue-shows-why-ev-SO3tCYJtQSOBpQvmlowrEg?iid=SigAY1nsTL2xX8AlBIWyfQ Käytännön totetuksessa voi toki olla omat haasteensa, jos latauspaikat ovat tavallisten parkkipaikkojen seassa.

Pitkässä juoksussa toimivin on varmaan joku Kempowerin S-sarjan tapainen modulaarinen systeemi, jossa töpseleitä voi olla enemmän kuin yhtä aikaa ladattavia autoja, jolloin ei tarvitse kiirehtiä vapauttamaan laturia kesken ruokailun ja toisaalta voisi jättää auton töpseliin, vaikkei lataus heti alkaisikaan.
 
Suomessa ehkä siinä mielessä onnekas tilanne kun voidaan latausinfran suhteen peesata muita maita, esim. Norjaa, jossa sähköautoja on varhaisemmassa vaiheessa enemmän. Tuskin sielläkään paikallisten apsien parkkiksilla toistasataa pikalaturia niinkuin jollain villeimmät laskutoimitukset. Isossa maailmassa tosin varmaan ihan piakkoin mennään kolmannelle luvulle, kun pelkästään Teslan suurin yksittäinen tällä hetkellä 72.

Kana-muna tyyppinen ongelma sanoisin minä, kohtalaisen suoraviivainen ratkaista, toki investointeja kysyy. Joku juhannus ja joulu voi kyllä sitten olla vähän vaikeampia ratkaistavaksi
 
Eiköhän se oikea ratkaisu ole vaan lisätä niitä latauspisteiden määriä. Kun tarjontaa on tarpeeksi, niin latausta kaipaavat sähköautoilijat eivät jää odottelemaan sinne missä töpseleitä ei ole vapaana, vaan jatkavat 10-20km päähän sille huoltsikalle jossa on enempi latureita.

Tuota varmaan tapahtuu ihan ensi kesänä jo ja viimeistään kesäksi 2022, kun sähköautojen määrä lisääntyy niin rajusti tässä seuraavan vuoden parin aikana.

Jos katsotaan sitä, että miten latauspistekartta on kahdessa vuodessa kehittynyt, niin ei kai tilanne niin huonolta näytä jos kehitys jatkuu samanlaisena?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 074
Viestejä
4 650 999
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom